بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ + فیلم آموزشی

۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ + فیلم آموزشی

در دنیای مدرن امروزی، نیاز به برنامه نویسان کامپیوتر روز به روز بیش‌تر می‌شود. همه چیز به لحاظ دیجیتال در حال تغییر و تحول است. با توجه به نرخ بالای تعداد افرادی که وارد عرصه برنامه نویسی می‌شوند، این میزان از گسترش و پیشرفت سریع تکنولوژی به هیچ عنوان تعجب‌آور نیست. وجه مشترک همه رشته‌ها و زیر رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری، روند نوشتن دستورالعمل‌ها در قالب کُد است که به آن برنامه نویسی گفته می‌شود. برنامه نویسی قلب علوم کامپیوتر به حساب می‌آید و پایه و اساس بسیاری از علوم و رشته‌های دیگر نیز شمرده می‌شود. با سه رقمی شدن تعداد زبان های برنامه نویسی و همچنین کاربرد متفاوت هر یک از این زبان‌ها، انتخاب یکی از آن‌ها برای یک هدف و پروژه خاص می‌تواند بسیار گیج‌کننده و دلهره‌آور باشد. این مطلب، با هدف ساده‌سازی فرآیند انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب و همچنین، معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 تهیه شده است.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

قبل از معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 لازم است به این نکته توجه شود که اکثر زبان های برنامه نویسی برای هدف و منظور خاصی استفاده می‌شوند. مثلاً زبان برنامه نویسی COBOL تنها در حوزه برنامه نویسی تجاری کاربرد دارد. همچنین، جاوا اسکریپت کاربرد گسترده‌ای در برنامه نویسی وب دارد. در واقع، انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی به این مسئله بستگی دارد که آن زبان برای چه کاربردی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد.

  • برای دسترسی به فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ + اینجا کلیک کنید.

البته، همین مسئله می‌تواند به عنوان یک نقطه برتری تلقی شده و زبان هایی که موارد استفاده بیش‌تری دارند یا به اصطلاح «چند منظوره» یا بعضاً «همه منظوره» محسوب می‌شوند، در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 در جایگاه بالاتری قرار گیرند. بدون شک، زبان برنامه نویسی پایتون به معنای واقعی کلمه یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره است. به همین دلیل و بر اساس دلایل متعدد دیگر، می‌توان آن را در جایگاه نخست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 قرار داد.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

در ادامه و قبل از پرداختن به معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، به برخی از سوالات رایج در خصوص انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب پاسخ داده شده است.

سوالات رایج پیرامون انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 به برخی از سوالات رایج پیرامون انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب پرداخته شده است.

چطور باید فهمید که کدام زبان برای یادگیری مناسب است؟

زبانی برای یادگیری مناسب است که مورد علاقه فرد باشد. چون با شروع یادگیری مدت زمان مشخصی باید صرف آموزش شود. انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای یادگیری فقط به این دلیل که محبوبیت دارد، دلیل معقولی به نظر نمی‌رسد. اگر علاقه لازم به آن زبان یا کاربردهای آن وجود نداشته باشد، انگیزه یادگیری از بین خواهد رفت. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب مسیر شغلی و انتخاب یک زبان برنامه نویسی، تحقیق و بررسی کافی به عمل آید.

کدام زبان های برنامه نویسی برای یادگیری بهترین هستند؟

می‌توان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 را زبان‌های پایتون، جاوا اسکریپت، جاوا، C/C++‎، سی‌شارپ، PHP ،Golang، سوئیفت و کاتلین دانست. اما مهم‌ترین مسئله در انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب، هدف از یادگیری آن زبان است و اینکه فرد قصد دارد چه مسیر شغلی و حرفه‌ای را در پیش بگیرد. به عنوان مثال در صورتی که هدف شروع مسیر شغلی دانشمند داده باشد، زبان پایتون و R از جمله بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 در این حوزه به حساب می‌آیند و یا در صورتی که هدف تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند باشد، یادگیری و آموزش زبان جاوا اسکریپت بسیار اهمیت دارد.

آیا باید در حوزه‌های مختلف آموزش دید یا تمرکز بر یک زبان برنامه نویسی بهتر است؟

در این مورد می‌توان گفت که باید یک مسیر شغلی انتخاب شود و طبیعتاً نسبت به آموزش و یادگیری کلیه زبان های برنامه نویسی و سایر مهارت‌های مورد نیاز در خصوص آن مسیر شغلی گام برداشت. اگرچه، یادگیری چندین زبان برنامه نویسی به صورت همزمان منجربه کاهش سرعت یادگیری خواهد شد. در ادامه برخی از مسیرهای شغلی و حوزه‌های مرتبط با برنامه نویسی فهرست شده است.

  • علم داده
  • تحلیل‌گر داده
  • توسعه دهنده فرانت‌ااند
  • توسعه دهنده بک‌اند
  • توسعه دهنده فول استک
  • و سایر موراد

منابع آموزشی مناسب برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی چیست؟

با گسترش وب و فراگیر شدن اینترنت، دوره‌ها و منابع آموزشی متعددی در دسترس کاربران قرار دارد. وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های آموزش آنلاین به زبان انگلیسی و فارسی متعددی در سطح اینترنت موجود است و محتوای آموزش رایگان یا با هزینه بسیار اندک به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. از جمله منابع زبان اصلی می‌توان به Coursera Pluralsight ،Team Treehouse ،LinkedIn Learning ،edX ،Udemy ،Codeacademy ،Udacity ،w3scools و FreeCodeCamp اشاره کرد.

همچنین از جمله منابع فارسی نیز می‌توان سایت فرادرس را نام برد که دوره‌های آموزشی متعددی برای زبان های برنامه نویسی مختلف ارائه کرده است و همچنین در مجله فرادرس نیز مقالات آموزشی بسیاری به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. اکنون پس از پاسخگویی به برخی از سوالات رایج پیرامون انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری، در ادامه این مطلب به معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 پرداخته شده است.

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

برای افرادی که به تازگی پا به عرصه برنامه نویسی و علوم کامپیوتر گذاشته‌اند و حتی برای آن دسته از افرادی که تجربه کار با پایتون را داشته‌اند، زبان برنامه نویسی پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 است که هر برنامه نویسی با آن احساس راحتی خواهد داشت. این زبان دارای نحو (Syntax) واضح و یادگیری آن بسیار ساده است. این مسئله، پایتون را تبدیل به یک انتخاب محبوب و رایج، هم در میان مبتدیان و هم افراد متخصص کرده است.

کاربردهای پایتون

نقطه مثبت پایتون این است که، به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021، کاملاً همه‌منظوره و تطبیق‌پذیر است و می‌توان از پایتون تقریباً در همه جا استفاده کرد. چه قصد کار بر روی کاربردهای بک‌اند یک وب‌سایت وجود داشته باشد و چه هدف، توسعه بک‌اند یک برنامه کاربردی تلفن همراه باشد، می‌توان از پایتون استفاده کرد.

همچنین، پایتون در علم داده به میزان گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون، یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 است که به‌کارگیری آن در حوزه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، هوش مصنوعی و سایر زمینه‌های علم داده ترجیح داده می‌شود. با توجه به اینکه کسب و کارها و شرکت‌ها به کسب بینش (Insight) با تحلیل داده‌ها و استفاده از نتایج آن برای رشد و گسترش بازار خود روی آورده‌اند، علم داده تبدیل به یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزها شده است.

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون در مطلب بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

کتابخانه‌هایی از جمله Scikit ،Keras ، TensorFlow و سایر موارد، هزینه محاسبات مورد نیاز برای اجرای مدل‌های مختلف در علم داده را به شدت کاهش داده‌اند و باعث افزایش سرعت اجرای این مدل‌ها شده‌اند. این تطبیق‌پذیری و در دسترس بودن انواع کتابخانه‌‌های مختلف در پایتون، منجر به رشد شدید تقاضا برای استفاده و یادگیری آن شده و پایتون را به یکی از محبوبت‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 دنیا در سال ۲۰۲۱ یا 1400 تبدیل کرده است.

معرفی فیلم ها و مقالات آموزش پایتون

فیلم آموزش پایتون در مطلب بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

در این بخش، مطالب و فیلم های آموزش پایتون برای علاقه‌مندانی که قصد شروع یادگیری پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 را دارند، معرفی شده است. در ابتدا، به معرفی فیلم های آموزش پایتون پرداخته شده است.

معرفی فیلم های آموزش پایتون فرادرس

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) فرادرس | کتاب برنامه نویسی پایتون

 

در این بخش از مطلب «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021»، فیلم های آموزش Python معرفی شده است. در مجموعه فیلم های آموزش پایتون، بیش از ۱۲ هزار دقیقه فیلم آموزش پایتون وجود دارد که در ۳۶ عنوان و دوره آموزشی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در این مجموعه آموزشی، فیلم های آموزش پایتون از سطح مقدماتی تا پیشرفته به همراه آموزش‌های پروژه محور پایتون و همچنین فیلم های آموزشی کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف پایتون ارائه شده است.

در ادامه برخی از دوره‌های شاخص در مجموعه فیلم‌های آموزش پایتون فهرست شده است:

  • آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) - مقدماتی: طول مدت این دوره ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه است و مدرس آن مهندس پژمان قبالی شمس آبادی هستند. در این آموزش زبان برنامه نویسی پایتون از پایه آموزش مطالب مقدماتی پایتون پوشش داده شده است. برای دسترسی به صفحه آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) - مقدماتی + کلیک کنید.
  • آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی: طول مدت این آموزش ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن هستند. این دوره آموزشی با این فرض ارائه شده که فراگیر هیچ دانش و تجربه قبلی پیرامون زبان پایتون ندارد. مفاهیم این دوره با تشریح اصول نظری و پس از آن، با پیاده‌سازی مثال‌ها به صورت عملی آموزش داده شده است. برای دسترسی به صفحه آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال‌های عملی + کلیک کنید.
  • آموزش برنامه نویسی پایتون - تکمیلی - بخش اول:‌ طول مدت این دوره آموزشی ۱۳ ساعت و ۹ دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی هستند. در این دوره آموزشی زبان برنامه نویسی پایتون در سطح پیشرفته آموزش داده شده است. برای دسترسی به صفحه دوره آموزش برنامه نویسی پایتون - تکمیلی - بخش اول + کلیک کنید.

در ادامه، مطالب آموزش پایتون ارائه شده است.

معرفی مقالات آموزش پایتون

در مجله فرادرس مطالب آموزشی بسیاری پیرامون زبان برنامه نویسی پایتون ارائه و تمام جوانب و مسائل مرتبط با پایتون به طور کامل پوشش داده شده است. در ادامه تنها برخی از این مقالات متعدد معرفی شده است.

  1. زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟ — از صفر تا صد و به زبان ساده: یکی از کامل‌ترین و بهترین مقالات در مورد زبان برنامه نویسی پایتون است که می‌توان گفت همه نکات و مسائل پیرامون آموزش پایتون در آن ارائه شده است. برای مطالعه مطلب «زبان برنامه نویسی پایتون (Python) چیست ؟ — از صفر تا صد و به زبان ساده» + اینجا کلیک کنید.
  2. چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون: در این نوشتار، به این مسئله پرداخته شده است که چرا زبان پایتون برای یادگیری به علاقه‌مندان برنامه نویسی توصیه می‌شود. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  3. یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان حرفه ای شدن در پایتون: در این مطلب، این سوال مورد تحلیل قرار گرفته است که یادگیری پایتون چقدر طول می‌کشد. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  4. آموزش پایتون (Python) — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس: در این مطلب، کلیه نوشتارهای پیشین با محوریت پایتون معرفی شده‌اند تا علاقمندان بتوانند مقالات مورد نظر خود را به سادگی انتخاب و مطالعه کنند. برای مطالعه مطلب «آموزش پایتون (Python) — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس» + اینجا کلیک کنید.
  5. بیست سایت آموزش آنلاین پایتون | راهنمای شروع یادگیری: در این مطلب، ابتدا زبان برنامه نویسی پایتون به طور خلاصه شرح داده شده و سپس ۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون معرفی شده است. برای مطالعه مطلب «۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون | راهنمای شروع یادگیری» + اینجا کلیک کنید.
  6. نصب پایتون — از صفر تا صد: در این مطلب روی نصب این نسخه در سیستم‌های عامل ذکر شده تمرکز خواهد شد. برای مطالعه نخستین مطلب این مجموعه به نام «نصب پایتون — از صفر تا صد» + اینجا کلیک کنید.
  7. آموزش جنگو (Django) | راهنمای کامل و رایگان جنگو برای شروع: در این مطلب، آموزش مقدماتی فریم‌ورک جنگو ارائه شده است که محبوب‌ترین فریم‌ورک پایتون برای توسعه وب به حساب می‌آید. کلیه نکات و مسائل مربوط به جنگو برای شروع کار با آن در این نوشتار شرح داده شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.

بازار کار پایتون

با توجه به همه‌منظوره بودن و کاربردهای وسیع پایتون، بسیار واضح است که پایتون بازار کار بسیار خوبی دارد و با یادگیری پایتون می‌توان در محدوده وسیعی از فرصت‌های شغلی مشغول به کار شد. پیرامون بازار کار پایتون مطلب بسیار جامع و کاربردی با عنوان «بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان» در مجله فرادرس موجود است که مطالعه آن برای آشنایی کامل با بازار کار پایتون و بسیاری از مسائل مهم و کاربردی دیگر درباره این زبان برنامه نویسی به علاقه‌مندان توصیه می‌شود.

ویژگی‌های پایتون

در این بخش از مطلب «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021»، به معرفی خصوصیت‌های کلیدی و ویژگی‌های اصلی زبان برنامه نویسی پایتون پرداخته شده است. با این هدف که بتوان به درک عمیق‌تری نسبت به اهمیت زبان برنامه نویسی پایتون و دلیل انتخاب آن به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 دست یافت. در ادامه، برخی از خصوصیات اصلی و مهم زبان برنامه نویسی پایتون ارائه شده است.

  • کدنویسی آسان با پایتون: پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است. این یعنی، یادگیری پایتون و آموزش این زبان در مقایسه با سایر زبان‌ها از جمله #C ،C، جاوا اسکریپت، جاوا و سایر موارد بسیار راحت‌تر است. کدنویسی با زبان برنامه نویسی پایتون بسیار ساده است و هر شخصی می‌تواند مبانی پایتون را در چند ساعت یا چند روز یاد بگیرد. همچنین، پایتون یک زبان مورد پسند برای توسعه دهندگان به حساب می‌آيد.
  • رایگان و متن باز بودن پایتون: زبان برنامه نویسی پایتون در سایت رسمی آن به صورت رایگان در دسترس است و می‌توان آن را به طور مستقیم از وب سایت رسمی پایتون دانلود کرد [+]. همچنین، پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز است. این یعنی کد منبع (Source Code) آن برای عموم در دسترس است. بنابراین، می‌توان از پایتون به رایگان استفاده کرده و توزیع‌های (Distribution) مختلفی از آن را مطابق با نیاز توسعه‌دهندگان ایجاد کرد و توسعه داد. به دلیل متن باز بودن پایتون، حتی می‌توان آن را در پروژه‌ها و کاربردهای تجاری نیز استفاده کرد.
  • شیٔ‌گرا بودن پایتون: از جمله ویژگی‌های کلیدی پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 امکان برنامه نویسی شیٔ‌گرا است. پایتون از مفاهیم و قابلیت‌های شیٔ‌گرایی به وسیله کلاس‌ها، محفظه‌سازی با اشیاء و سایر ویژگی‌های شیٔ‌گرایی پشتیبانی می‌کند.
  • پشتیبانی از برنامه نویسی واسط گرافیکی در پایتون: با استفاده از ماژول‌هایی همچون PyQt5 ،PyQt4 ،wxPython و Tk در پایتون می‌توان رابط کاربری گرافیکی تولید کرد.
  • سطح بالا بودن زبان پایتون: پایتون یک زبان سطح بالا است و وقتی برنامه نویسی با پایتون انجام می‌شود نیازی به دانش معماری سیستم یا مدیریت حافظه وجود ندارد.
  • ویژگی‌ قابل تعمیم بودن پایتون: پایتون یک زبان قابل تعمیم (Extensible) است. یعنی می‌توان در C و C++کد پایتون نوشت و آن کد را در زبان C یا C++‎ کامپایل کرد.
  • قابل حمل بودن پایتون: پایتون یک زبان برنامه نویسی قابل حمل است. برای مثال، اگر یک کد پایتون برای ویندوز موجود باشد و قصد اجرای آن کد روی پلت‌فرم دیگری مثل لینوکس یا مک وجود داشته باشد، آنگاه نیازی به تغییر کدها نیست و می‌توان این کد را در هر پلتفرمی اجرا کرد.
  • یکپارچگی و جامعیت پایتون: پایتون یک زبان برنامه نویسی یکپارچه است زیرا می‌توان به راحتی آن را با سایر زبان های برنامه نویسی مثل C و C++‎ ادغام کرد.
  • تفسیری بودن زبان پایتون: پایتون به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 برخلاف زبان‌های مبتنی بر کامپایلر، یک زبان تفسیری است. این مسئله عیب‌یابی (Debug) کد پایتون را بسیار ساده‌تر می‌کند.
  • پایتون، دارای کتابخانه استاندارد بزرگ: پایتون کتابخانه استاندارد بزرگی دارد و مجموعه ماژول‌ها و توابع پرباری را فراهم می‌سازد تا نیازی به نوشتن کدهای طولانی برای بسیاری از کاربردها وجود نداشته باشد. کتابخانه‌های بسیاری در پایتون برای کاربردهای مختلف موجود است.

در ادامه معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 نوبت به معرفی زبان جاوا اسکریپت رسیده است.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت (JavaScrip)‌ به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه‌ نویسی است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه نویسی استاندارد در طراحی وب شناخته می‌شود. از جاوا اسکریپت تقریبا در همه وب‌سایت‌های موجود در اینترنت استفاده می‌شود. نحو (Syntax | سینتکس) جاوا اسکریپت به گونه‌ای است که امکان استفاده آن هم در فرنت‌اند و هم در بک‌اند یک وب‌سایت وجود دارد. این مسئله، نشان دهنده انعطاف و قدرت بالای جاوا اسکریپت است.

علاوه بر HTML و CSS، جاوا اسکریپت نه تنها به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد که وب‌سایت‌های مورد نظر خود را توسعه داده و طراحی کنند، بلکه این امکان را به وجود می‌آورد که، توسعه‌دهندگان پویایی وب‌سایت‌های خود را به وسیله افزودن قابلیت‌های بیش‌تر به اجزاء موجود در سایت، ارتقا دهند. علاوه بر این، جاوا اسکریپت به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، زبان بنیادی مورد استفاده در فریم‌ورک‌های وب از جمله React ،Vue و Node است. این مسئله، جاوا اسکریپت را به پادشاه بلامنازع در حوزه توسعه وب تبدیل کرده است. وب‌سایت‌های محبوب و رایجی که همگان روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند، مثل گوگل، یوتیوب و ویکی‌پدیا همگی با استفاده از جاوا اسکریپت ساخته شده‌اند.

معرفی فیلم ها و مقالات آموزش جاوا اسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 می‌تواند نقطه شروع خوبی برای حرفه برنامه نویسی باشد. در این بخش، فیلم و مطالب و آموزشی جاوا اسکریپت معرفی شده است.

معرفی فیلم های آموزش جاوا اسکریپت

در مجموعه فیلم‌های آموزش جاوا اسکریپت به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021، بیش از ۳۵۰۰ دقیقه فیلم آموزش جاوا اسکریپت موجود است که شامل ۱۱ عنوان آموزش جاوا اسکریپت می‌شود. در این دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت، آموزش‌های کاربردی جاوا اسکریپت برای توسعه و ساخت وب‌سایت و همچنین کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف جاوا اسکریپت ارائه شده است.

فیلم آموزش جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

معرفی مقالات آموزش جاوا اسکریپت

در این بخش از معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، مطالب آموزشی و مقالات آموزش جاوا اسکریپت برای آشنایی و شروع یادگیری جاوا اسکریپت فهرست شده است.

  1. جاوا اسکریپت چیست؟ — به زبان ساده: هدف این مطلب، آشنا کردن مخاطب با ماهیت جاوا اسکریپت، کارهایی که می‌توان با آن انجام داد و نحوه به‌کارگیری آن در یک وب‌سایت است. برای مطالعه مطلب «جاوا اسکریپت چیست؟ — به زبان ساده» + اینجا کلیک کنید.
  2. آموزش جاوا اسکریپت — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس: در طی یک سری مطالب با موضوعات مختلف و متنوع، به بررسی و آموزش جاوا اسکریپت از چشم‌اندازهای گوناگون پرداخته که فهرستی از این نوشته‌ها در این مقاله ارائه شده است. برای مطالعه مطلب «آموزش جاوا اسکریپت — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس» + اینجا کلیک کنید.
  3. آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت | ۱۵ پروژه عملی و کاربردی: در این مقاله، به معرفی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و ارائه آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت پرداخته شده است. برای مطالعه مطلب «آموزش پروژه محور جاوا اسکریپت | ۱۵ پروژه عملی و کاربردی» + اینجا کلیک کنید.

کاربردهای جاوا اسکریپت

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، فهرستی از کاربردهای جاوا اسکریپت با هدف کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد آن ارائه شده است.

کاربردهای جاوا اسکریپت در مطلب بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

بازار کار جاوا اسکریپت

بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

در حال حاضر، توسعه‌دهندگی با جاوا اسکریپت یکی از مهارت‌های پرتقاضا در صنعت برنامه نویسی محسوب می‌شود. یک پلتفرم کاریابی به نام Devskiller در گزارش سالیانه خود، چشم‌انداز جالب توجهی در روند فعلی استخدام توسعه‌دهندگان ارائه کرده است. بر اساس تحلیل بیش از ۲۰۰ هزار آزمون کدنویسی در ۱۴۳ کشور، Devskiller دست یافته است که ۷۲ درصد شرکت‌ها به دنبال استخدام توسعه دهندگان جاوا اسکریپت هستند.

با این وجود، گزارشی از HackerRank مشخص می‌کند که تقاضا برای JavaScript فراتر از تخصص فعلی در بازار کار است. براساس این گزارش، ۴۸ درصد از کارفرمایان در سطح جهان، نیازمند توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت هستند؛ در حالی که تنها ۴۲ درصد از دانشجویان و آموزندگان JavaScript مدعی هستند که بر این زبان برنامه نویسی تسلط دارند. بنابراین، اگر قصد یادگیری و آموزش جاوا اسکریپت وجود داشته باشد، می‌توان آینده شغلی تضمین شده‌ای را انتظار داشت. براساس این بازار کار گسترده، قرار گرفتن جاوا اسکریپت در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 حال حاضر به وضوح قابل توجیه است.

برترین فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت

تصویر حاوی فریم ورک های محبوب و رایج جاوا اسکریپت که برای مطلب بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، ده تا از بهترین و پراستفاده‌ترین فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت به همراه شرح مختصری از موارد استفاده آن‌ها فهرست شده است.

  • Node.js:‌ این فریم‌ورک به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد یک قطعه (Component) سمت سرور را با استفاده از جاوا اسکریپت توسعه دهند.
  • React JS: یک فریم‌ورک مبتنی بر قطعه در توسعه وب است که برای ایجاد و ساخت رابط کاربری و ارائه نماهای قابل اعلان (Declarative Views) استفاده می‌شود.
  • Vue.js: یکی دیگر از فریم‌ورک‌های پیشرو در جاوا اسکریپت است که مشابه React برای ساخت رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • jQuery: احتمالاً محبوب‌ترین کتابخانه جاوا اسکریپت به حساب می‌آید که امکانات و قابلیت‌های بسیار زیادی را برای توسعه وب در دنیای امروزی فراهم ساخته است.
  • Angular: این فریم‌ورک در گذشته با نام Angular JS شناخته می‌شد. Angular یک فریم‌ورک مستقل برای توسعه وب است که جهت ایجاد اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل توسط گوگل ارائه شده است.
  • Backbone.js: یک کتابخانه جاوا اسکریپت دارای رابط کاربری JSON مبتنی بر REST است و بر پایه الگوی طراحی مدل، نما و Presenter‌ بنا نهاده شده است.
  • Ember.js: یکی دیگر از فریم‌ورک‌های متن‌باز جاوا اسکریپت است که از الگوی مدل و نما (View) پیروی می‌کند و امکان ساخت وب‌اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.
  • Meteor JS: یک چارچوب همه جانبه یا فول استک (Full Stack) جاوا اسکریپت برای توسعه اپلیکیشن‌های مُدرن موبایل و وب است.
  • Polymer JS: یکی دیگر از کتابخانه‌های متن‌باز جاوا اسکریپت است که به توسعه‌دهندگان در ایجاد اجزاء HTML سفارشی و قابل استفاده مجدد یاری می‌رساند. این اجزاء HTML را می‌توان برای ایجاد وب‌اپلیکیشن‌های کارا و نگهداشت‌پذیر (Maintainable) استفاده کرد.
  • Webix: یک فریم‌ورک رابط کاربری چند ابزاره (Multi-Widget) برای جاوا اسکریپت است که بر توسعه وب چند پلتفرمی تمرکز دارد.

جاوا (Java)

یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی 1400 یا 2021 زبان برنامه نویسی جاوا است.

جاوا با وجود اینکه یک زبان برنامه نویسی قدیمی محسوب می‌شود، همچنان به میزان زیادی مورد تقاضا است و به طور قطع می‌توان آن را در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 جای داد. جاوا معمولاً در سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، به میزان وسیعی از جاوا در توسعه برنامه‌های اندرویدی استفاده می‌شود.

به دلیل محبوبیت بالای برنامه‌های اندرویدی، جاوا به یک مهارت بسیار پرتقاضا بدل شده است. با توجه به تعمیم‌پذیری جاوا، تخصیص حافظه قوی و عملکرد مناسب آن، شرکت‌هایی همچون آمازون، توییتر و Adobe تنها برخی از نام‌هایی هستند که در فهرست کاربران این زبان برنامه نویسی قدرتمند جای می‌گیرند. همچنین، هزاران انباره (Repository) به زبان جاوا در گیت‌هاب وجود دارد.

کاربردهای جاوا

در سال‌های متوالی، زبان برنامه نویسی جاوا تبدیل به زیرساخت میلیون‌ها برنامه کاربردی در پلتفرم‌های مختلفی از جمله ویندوز، مک و دسکتاپ‌های مبتنی بر یونیکس شده است. طبق اعلام Oracle، در حال حاضر بیش از ۳ میلیارد دستگاه در حال استفاده از جاوا هستند. بنابراین کاربردهای وسیع جاوا بر هیچکس پوشیده نیست. در ادامه این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، کاربردهای اصلی زبان برنامه نویسی جاوا فهرست شده است.

کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا (Java) در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰

معرفی فیلم ها و مقالات آموزش جاوا (Java)

همان طور که بیان شد، جاوا به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 بسیار کاربردی و مفید است. بنابراین، یادگیری جاوا می‌تواند نقطه شروعی برای ورود به عرصه برنامه نویسی باشد. در ادامه، برخی مطالب و فیلم های آموزشی مفید برای شروع آموزش جاوا ارائه شده است.

فیلم های آموزش جاوا

معرفی فیلم های آموزش جاوا ، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال 1400 و 2021

فیلم های آموزش جاوا به صورت مجموعه آموزش‌ جاوا در سایت فرادرس گردآوری شده است. مجموعه آموزش جاوا حاوی بیش از چهار هزار دقیقه فیلم آموزشی است که به ده عنوان و دوره آموزشی تقسیم می‌شوند. در مجموعه فیلم‌های آموزش جاوا دوره‌های مختلفی شامل آموزش‌های پروژه محور، آموزش پایگاه‌داده‌ها در جاوا و همچنین آموزش فریم‌ورک Spring موجود است.

معرفی مقالات آموزش جاوا

تا کنون درباره زبان Java به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 مطالب متعددی در مجله فرادرس منتشر شده است. در این بخش، برخی از این مطالب که برای شروع یادگیری جاوا مناسب هستند، معرفی شده است.

  1. زبان برنامه نویسی جاوا (Java) — از صفر تا صد: در این نوشته، بررسی کامل و جامع زبان برنامه نویسی جاوا انجام شده و ویژگی‌ها، مزایا، معایب، بازار کار، کتابخانه‌ها، کاربردها و همه چیز در زمینه آموزش جاوا ارائه شده است. برای مطالعه مطلب «زبان برنامه نویسی جاوا (Java) — از صفر تا صد» + اینجا کلیک کنید.
  2. ده مفهوم اصلی زبان جاوا که هر فرد مبتدی باید بداند: در این مقاله، 10 مفهوم کلیدی در زبان جاوا معرفی شده است. زیرا، برای شروع یادگیری هر زبانی، ابتدا باید با مفاهیم اصلی آن آشنا شد. برای مطالعه مطلب «ده مفهوم اصلی زبان جاوا که هر فرد مبتدی باید بداند» + اینجا کلیک کنید.
  3. متدهای جاوا — به زبان ساده: در این راهنما، آشنایی لازم با ساختار متدهای جاوا بدست آمده و تعریف امضای متد و شیوه فراخوانی و Overload متدها را در جاوا آموزش داده شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  4. مفاهیم برنامه نویسی شئ گرا در جاوا — به زبان ساده: در این مقاله، به مفاهیم برنامه نویسی شئ گرا در جاوا پرداخته و در این زمینه مفاهیم کلاس، شئ، تجرید، کپسوله‌سازی، وراثت و چندریختی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  5. مجموعه آموزش مقدماتی جاوا — از صفر تا صد | مجله فرادرس: هدف از ارائه این مجموعه مقالات، آشنایی با مفاهیم برنامه‌نویسی زبان جاوا به شیوه‌ای‌ آسان و مؤثر است. برای شروع آموزش مقدماتی جاوا و مطالعه بخش اول از این مجموعه + اینجا کلیک کنید.
  6. مجموعه آموزش جامع برنامه نویسی جاوا به زبان ساده: این سلسله آموزش‌ها برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری تهیه شده است که آشنایی چندانی با فناوری جاوا ندارند. با مطالعه کامل همه بخش‌های این سلسله آموزش‌ها با برنامه‌نویسی شیءگرا (OOP) و توسعه برنامه‌های واقعی با استفاده از زبان و پلتفرم جاوا آشنا می‌شوید. برای مطالعه بخش اول این مجموعه مقالات + اینجا کلیک کنید.

بازار کار جاوا

تصویر سربرگ بخش بازار کار جاوا در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰ — راهنمای کاربردی

رتبه‌بندی TIOBE نشان می‌دهد که نه تنها جاوا جایگاه خود را در میان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 حفظ کرده، بلکه میزان محبوبیت آن افزایش هم داشته است. از اوایل دهه هشتاد، جاوا در میان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 قرار داشته و در رتبه‌های بالایی کسب کرده است. در ابتدای سال 1400 سایت Indeed.com بیش از ۷۰ هزار آگهی شغلی مرتبط با جاوا در فهرست نیازمند‌های خود دارد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای توسعه دهنده جاوا نسبت به سال‌های گذشته در اکثر کشورهای جهان رشد داشته است. بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در شبکه اجتماعی LinkedIn جاوا را به عنوان یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام فهرست کرده‌اند.

برترین کتابخانه های جاوا

یکی از ویژگی‌های اساسی جاوا داشتن کتابخانه مرکزی غنی و وسیع است. با وجود اینکه کتابخانه استاندارد جاوا قدرتمند است، برای توسعه نرم‌افزار به صورت حرفه‌ای نیاز به سایر کتابخانه‌های جاوا نیز احساس می‌شود. با قدمت ۲۵ ساله توسعه پویا و تطبیق‌پذیری در صنعت توسعه نرم‌افزار، جاوا دارای کتابخانه‌های تکامل یافته و کاربردی بسیاری است. در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ،‌ ده تا از برترین کتابخانه های جاوا فهرست شده است.

تصویر سربرگ مربوط به بخش برترین کتابخانه های جاوا در مطلب بهترین زبان برنامه نویسی

  1. Apache Commons:‌ بسیاری از کتابخانه‌های هسته‌ای جاوا را گسترش می‌دهد و دامنه‌هایی از جمله ریاضی، کلاس‌ها، پایگاه‌داده، ذخیره‌سازی و سایر موارد را پوشش می‌دهد.
  2. Google Guava: یکی از بهترین مجموعه کتابخانه‌های همه‌منظوره جاوا به حساب می‌آید که توسط گوگل توسعه داده شده است. Guava متن‌باز، ماژولار و حاوی کتابخانه‌های مستقل بسیاری است.
  3. Jackson: یک مجموعه کتابخانه پردازش داده برای جاوا است.
  4. JAXB: از جاوا ۹ به بعد، قابلیت‌های تجزیه XML دیگر جزء کتابخانه استاندارد جاوا نیست و این امکانات به یک کتابخانه مجزا به نام JAXB منتقل شده است.
  5. SLF4J: مفهوم انتزاعی و نمایی برای کتابخانه‌های گزارش‌گیری (رویدادنگاری | Logging) را در جاوا به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 فراهم می‌کند.
  6. Log4j 2: یکی از قدرتمندترین کتابخانه‌های گزارش‌گیری به حساب می‌آید.
  7. Mockito:‌ پراستفاده‌ترین کتابخانه برای تست واحد و یکپارچه‌سازی در جاوا به شمار می‌رود.
  8. AssertJ: می‌تواند در جایگاه دوم فهرست بهترین کتابخانه‌های مربوط به توسعه آزمون‌محور (TDD) قرار بگیرد.
  9. Hibernate: یکی از شناخته شده‌ترین کتابخانه‌های نقشه‌برداری شیٔ رابطه‌ای (ORM) است.
  10. Apache HTTPComponents: مجموعه ابزارهایی را برای قطعه‌های نوشته شده به زبان جاوا با تمرکز بر HTTP و پروتکل‌های مرتبط با آن فراهم می‌کند.

C و ++C

C و ++C با فراهم کردن قابلیت‌های سطح بالا، جزء سریع‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 موجود به حساب می‌آیند. همچنین، دو زبان برنامه نویسی C و ++C در بسیاری از سیستم‌های سطح پایین مانند سیستم‌عامل‌ها، سیستم‌های تعبیه‌شده (Embedded Systems)، توسعه هسته مرکزی (Kernel) و سایر موارد استفاده می‌شوند. همچنین، C و ++C به عنوان معیار و خط مبنا برای توسعه سایر زبان های برنامه نویسی استفاده می‌شوند.

به سبب داشتن مجموعه بزرگی از کتابخانه‌ها و طبیعت پایدار، C و ++C نقش بزرگی در حوزه توسعه بازی‌های کامپیوتر‌ی، گرافیک کامپیوتری، واقعیت مجازی و بسیاری از موارد دیگر ایفا می‌کنند. شرکت‌هایی مثل Nvidia، گوگل، Microsoft و اپل همواره به دنبال توسعه دهندگان C و ++C هستند. این مسئله قرار گرفتن زبان C و C++‎ را در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 تضمین می‌کند.

معرفی زبان برنامه نویسی c به عنوان یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰

کاربردهای ++C/C

در این بخش از مقاله بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، کاربردهای زبان ++C در زمینه‌های مختلف در طول این سال‌ها فهرست شده‌ است. همچنین، برای برخی از این کاربردها، چند نرم‌افزار توسعه داده شده با استفاده از ++C/C به عنوان مثال بیان شده است.

  1. توسعه بازی کامپیوتری: موتورهای بازی‌سازی از جمله Aleph One و Anura
  2. توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر واسط گرافیکی : نرم‌افزارهای شرکت Adobe و همچنین، پخش کننده Winamp
  3. توسعه نرم‌افزارهای پایگاه‌داده: MySQL
  4. توسعه سیستم‌عامل: مایکروسافت ویندوز
  5. ساخت و توسعه مرورگر: موزیلا فایرفاکس، Thunderbird
  6. محاسبات پیچیده و گرافیکی: Maya Alias System
  7. توسعه برنامه‌های کاربردی بانکداری: Infosys Finacle
  8. سیستم‌های توزیع‌یافته ابری: Bloomberg
  9. توسعه کامپایلر
  10. سیستم‌های تعبیه‌شده

معرفی فیلم ها و مقالات آموزش زبان C و ++C

با توجه به کاربردهای متعدد و اهمیت زبان برنامه نویسی C و ++C با آموزش آن‌ها می‌توان گام بزرگی در حرفه برنامه نویسی و نرم‌افزار برداشت. به این ترتیب، در این بخش، مطالب و فیلم های آموزش C و ++C به عنوان دو تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، معرفی شده است.

معرفی فیلم های آموزش زبان C و C++‎

در این بخش، فیلم های آموزش زبان C و C++‎ که در زمره بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 قرار می‌گیرند، فهرست شده است.

  • فیلم آموزش برنامه نویسی C : طول مدت این دوره آموزش برنامه نویسی C سیزده ساعت و ۳۲ دقیقه و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس هستند. در دوره آموزش برنامه نویسی C، مفاهیم زبان برنامه نویسی C و آموزش گام به گام و عملی برای پیاده‌سازی پروژه‌های برنامه نویسی ارائه شده است. برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی C + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ : طول مدت دوره آموزش برنامه نویسی C++‎ بیست ساعت و چهارده دقیقه است و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن هستند. دوره آموزش برنامه نویسی C++‎ با هدف معرفی دستورات و ساختمان داده و بیان مفاهیم شیٔ‌گرایی در C++‎ ارائه شده است. برای دیدن «فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎» + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پیشرفته C++‎ (شی گرایی در سی پلاس پلاس) : طول مدت دوره آموزش آموزش پیشرفته C++‎ هشت ساعت است و مدرس آن دکتر فرشید شیرافکن هستند. در این دوره آموزشی، ابتدا مفاهیم به صورت تئوری آموزش داده شده و سپس مفاهیم پیشرفته آموزش C++‎ در محیط عملی و به همراه مثال‌های متعدد ارائه می‌شود. برای دیدن «فیلم آموزش پیشرفته C++‎ (شی گرایی در سی پلاس پلاس)» + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی C و C++ در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی ۱۴۰۰

معرفی مقالات آموزش برنامه نویسی C و ++C

در ادامه، برخی از مهم‌ترین مطالب آموزش برنامه نویسی C و ++C در مجله فرادس فهرست شده است.

  • آموزش ++C — مجموعه مقالات مجله فرادرس: در این مطلب، به جمع‌بندی مجموعه مقالات آموزش ++C مجله فرادرس پرداخته شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  • پنج نکته کلیدی برای شروع یادگیری زبان برنامه نویسی C : در این مطلب، نکات مهم برای افراد مبتدی جهت شروع یادگیری زبان برنامه نویسی C شرح داده شده است. برای مطالعه مطلب «پنج نکته کلیدی برای شروع یادگیری زبان برنامه نویسی C — راهنمای مقدماتی» + اینجا کلیک کنید.
  • آموزش زبان C با یک پروژه ساده : در این نوشته، یک پروژه ساده به عنوان روشی عالی برای یادگیری مفاهیم بنیادی زبان C معرفی شده است. برای مطالعه مطلب «آموزش زبان C با یک پروژه ساده — راهنمای مقدماتی» + اینجا کلیک کنید.
  • آموزش ++C — راهنمای شروع یادگیری: در این مطلب آموزشی، به همه سوال‌های مرتبط با ++C پاسخ داده شده است. برای مطالعه مطلب «آموزش ++C — راهنمای شروع یادگیری» + اینجا کلیک کنید.
  • آموزش رایگان ++C : تا کنون در مجله فرادرس، مقالات و آموزش‌های متنوعی در زمینه «آموزش رایگان C++‎» منتشر شده است. در این صفحه، برخی از این مقالات مرتبط با C++‎ فهرست شده است. برای مطالعه «مطالب آموزش رایگان C++‎» + اینجا کلیک کنید.

در ادامه مطلب «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 1400» به شرحی از بازار کار زبان های برنامه نویسی ++C/C پرداخته شده است.

بازار کار ++C/C

توسعه‌دهندگان ++C و C در بازار کار به طور پیوسته مورد تقاضا هستند. در حال حاضر در سطح سازمان‌ها و صنایع مختلف، زبان ++C‌ به میزان گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، می‌توان ++C‌ را در همه جا یافت. سیستم‌عامل‌های بسیاری همچون ویندوز، مک، لینوکس و همچنین، معروف‌ترین پایگاه‌های داده از جمله MySQL و PostgreSQL با ++C‌ و C توسعه داده شده‌اند. همچنین ++C‌ به عنوان یک فناوری بک‌اند در کاربردهای گرافیکی که از بینایی ماشینی بهره می‌برند، به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای زبان برنامه نویسی C در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰ — راهنمای کاربردی

در ادامه، به معرفی برخی از برترین کتابخانه‌های ++C پرداخته شده است.

برترین کتابخانه‌های ++C

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، ده تا از محبوب‌ترین و برترین کتابخانه‌های ++C، افزون بر کتابخانه‌های استاندارد آن فهرست شده است.

  1. Boost: شامل مجموعه‌ای از کتابخانه‌های چندپلتفرمی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی دسکتاپ است. Boost حاوی کتابخا‌نه‌های متعدد است که از جبر خطی، تولید اعداد تصادفی، قابلیت‌های چندنخی، پردازش تصویر و سایر موارد در ++C پشتیبانی می‌کند.
  2. QT: یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند برنامه‌های گرافیکی قابل اجرا روی ویندوز، لینوکس و مک بسازند.
  3. GSL: توسعه‌دهندگانی که شیفته ریاضیات و آمار هستند و از پیاده‌سازی این مفاهیم در زندگی روزمره لذت می‌برند می‌توانند از کتابخانه علمی GSL یا GNU برای رسیدن به این هدف بهره‌مند شوند. GSL روال‌های ریاضی همچون اعداد مختلط، ریشه چندجمله‌ای، ماتریس، بردار و سایر موارد را در بر می‌گیرد.
  4. ATL: کتابخانه Active Template یک کتابخانه مبتنی بر قالب (Template) متن‌باز ++C است که برای ساده‌سازی برنامه نویسی مدل شیٔ مبتنی بر قطعه (COM) طراحی شده است.
  5. Asio: بخشی از کتابخانه Boost است که برای برنامه نویسی ورودی/خروجی تحت شبکه و سطح پایین کاربرد دارد.
  6. Eigen: یک چارچوب قدرتمند و رایگان ++C برای پیاده‌سازی پروژه‌های علمی و محاسباتی به شمار می‌رود. Eigen شامل روال‌هایی مانند جبر خطی، ماتریس‌ها، بردارها، حل کننده‌های عددی و الگوریتم‌های مرتبط با آن است.
  7. Dlib:‌ برای آن دسته از افرادی مناسب است که قصد گسترش مهارت‌های ++C خود را با الگوریتم‌های یادگیری ماشین و نرم‌افزارهای پیچیده دارند.
  8. OpenCV: یک کتابخانه شناخته شده ++C است. در حقیقت، زبان های برنامه نویسی سطح بالای بسیاری همچون جاوا و پایتون نیز از کتابخانه OpenCV پشتیبانی می‌کنند.
  9. ++POCO C: کامپوننت قابل حمل سی‌پلاس‌پلاس (++Portable Component C) که به اختصار POCO نامیده می‌شود به توسعه‌دهندگان در ساخت وب‌اپلیکیشن‌های تحت شبکه برای کامپیوترهای دسکتاپ، موبایل و سیستم‌های تعبیه شده (Embeded Systems) کمک می‌کند. ++POCO C یک کتابخانه ایده‌آل برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند با استفاده از ++C یک وب‌اپلیکیشن بسازند.
  10. JUCE: سی‌پلاس‌پلاس دارای یک فریم‌ورک مبتنی بر رابط گرافیکی (GUI) و متن‌باز است که می‌توان از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ استفاده کرد.

در ادامه، زبان برنامه نویسی C#‎ که به عنوان یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 معرفی شده است.

#C

#C زبان برنامه نویسی است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است. در طول سال‌ها، #C در توسعه بازی و وب برای خود نامی دست و پا کرده است. #C اغلب در نرم‌افزار Unity‌ استفاده می‌شود. Unity یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای موتور بازی سازی است که برای ساخت بازی‌های ویدئویی دو بُعدی و سه بعدی به کار گرفته می‌شود. همچنین، #C نقش عظیمی در ساخت برنامه‌های ویندوزی ایفا می‌کند. و به همین دلیل از  #C در سمت بک‌اند وب‌سایت‌هایی نظیر Visual Studio ،Bing و دیگر موارد استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی سی شارپ در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی ۱۴۰۰

کاربردهای سی‌شارپ

سی‌شارپ به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 زبانی همه‌منظوره است که برای ساخت انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه #C به میزان زیادی چندکاره و تطبیق‌پذیر است، می‌توان کاربردهای آن را در سه دسته جای داد. این سه دسته شامل توسعه وب‌اپلیکیشن، ساخت برنامه‌های کاربردی تحت ویندوز و توسعه بازی‌های کامپیوتر‌ی می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، توسعه خدمات بک‌اند نیز یکی دیگر از کاربردهای #C به حساب می‌آید. در ادامه، فهرستی از انواع اپلیکیشن‌های قابل توسعه با #C ارائه شده است.

آموزش سی‌شارپ

در این بخش، برای آن دسته از علاقه‌مندان برنامه نویسی و به خصوص افرادی که به دنبال آموزش سی‌شارپ هستند، مطالب و فیلم آموزش سی‌شارپ فهرست شده است. در ابتدا فیلم آموزش سی‌شارپ معرفی می‌شود.

فیلم آموزش #C

برای آموزش سی‌شارپ یک مجموعه آموزش برنامه نویسی سی‌شارپ با بیش از ۱۶ هزار دقیقه محتوای ویدئویی شامل ۴۲ عنوان آموزشی در سایت فرادرس ارائه شده است. در این مجموعه آموزش سی‌شارپ‎ از آموزش مقدماتی C#‎، آموزش‌های کاربردی و پروژه محور گرفته تا آموزش ساخت بازی با C#‎ و سایر کاربردهای سی‌شارپ که در بخش قبل معرفی شدند وجود دارد.

در ادامه، مطالب آموزشی مفید درباره سی‌شارپ فهرست شده‌اند.

مطالب آموزش سی‌شارپ

در این بخش، مطالب مفید آموزشی موجود در مجله فرادرس برای شروع آموزش سی‌شارپ فهرست شده است.

  1. زبان برنامه نویسی #C و هفت دلیل مهم برای یادگیری آن: در این مطلب، زبان برنامه نویسی سی‌شارپ معرفی شده و همچنین، به این سوال پاسخ داده می‌شود که چرا باید #C را نسبت به زبان‌های دیگر ترجیح داد؟ برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  2. منابع آموزشی برنامه‌ نویسی #C (سی‌شارپ): در این مقاله، چند منبع آنلاین برای آموزش سی‌شارپ به صورت گام به گام معرفی شده است. این منابع شامل آموزش‌های نوشتاری، آموزش‌های ویدئویی و کتاب‌های آنلاین (E-Books) هستند. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.

آموزش سی شارپ در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی ۱۴۰۰

بازار کار #C

در بخش‌های مختلف صنایع گوناگون، زبان #C و فریم‌ورک Net‎. یکی از شناخته شده‌ترین ابزارها به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه #C و Net‎. توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها یعنی مایکروسافت ساخته شده و پشتیبانی می‌شوند، جهان صنعت به این زودی شاهد حذف آن‌ها نخواهد بود. طبق آمار Glassdoor، اگرچه میانگین پایه حقوقی #C نسبت به پایتون در سطح پایین‌تری قرار دارد، اما ورود به عرصه توسعه‌دهندگی «C# .Net» یکی از مناصب معتبر در صنایع مختلف به حساب می‌آید.

نه تنها زبان برنامه نویسی #C برای توسعه برنامه‌های کاربردی دسکتاپ و وب به کار می‌رود، بلکه می‌توان از سی‌شارپ برای ساخت برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند با استفاده از محیط‌های توسعه Unity و Xamarin نیز استفاده کرد. بنابراین، چندمنظوره بودن #C درهای بیش‌تری را برای کارجویان می‌گشاید و علاوه بر امکان فعالیت به عنوان یک توسعه‌دهنده C# .Net امکان کار در موقعیت شغلی توسعه‌دهنده موبایل نیز وجود دارد.

برترین کتابخانه‌های #C

اکنون، نوبت رسیده است به معرفی بهترین و محبوب‌ترین کتابخانه‌های #C که توسعه‌دهندگان بسیاری در پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. عمدتاً از #C‌ در فریم‌ورک NET. (دات‌نت) استفاده می‌شود. در ادامه، کتابخانه‌های رایج در NET. فهرست شده‌اند.

  • Autofac: یک مخزن وارونگی کنترل (IoC Container) برای مایکروسافت NET.‌ است. این مخزن، وابستگی‌های میان کلاس‌ها را مدیریت می‌کند تا تغییر دادن اپلیکیشن‌ها با وجود رشد آن‌ها آسان شود.
  • AutoMapper: یک نگاشت‌گر شیٔ در NET. است. AutoMapper یک کتابخانه ساده و کوچک برای حل یک مسئله به ظاهر پیچیده است که نیاز به کدنویسی برای نگاشت اشیاء به یکدیگر را از بین می‌برد.
  • FluentValidation: یک کتابخانه اعتبارسنجی (Validation Library) برای ایجاد قوانین اعتبارسنجی با نوع داده معین است.
  • Hangfire: راهی ساده برای اجرای پردازش وظیفه پس‌زمینه در اپلیکیشن‌های با هسته دات‌نت است.
  • Swagger (Swashbuckle) — OpenAPI: این مجموعه از ابزارها جهت ساده‌سازی توسعه API برای کاربران، تیم‌ها و سازمان‌ها ارائه شده است.
  • Serilog: یک کتابخانه تشخیص رویدادنگاری برای اپلیکیشن‌های دات‌نت است.
  • xUnit: یک ابزار آزمایش واحد برای فریم‌ورک دات‌نت است.
  • Moq: محبوب‌ترین و تنها کتابخانه برای Mocking در دات‌نت است.
  • FluentAssertions: مجموعه‌ای از متدهای افزونه دات‌نت است که امکان تعیین خروجی مورد انتظار یک واحد توسعه آزمون‌محور یا رفتارمحور را به صورت طبیعی فراهم می‌سازد.
  • AutoFixture: یک کتابخانه متن‌باز برای دات‌نت است که برای کمینه‌سازی فار «Arrange» در تست واحد استفاده می‌شود.

اکنون نوبت به آن رسیده است تا یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 معرفی شود. این زبان Golang‌ نام دارد.

Golang

Golang که به اختصار به آن Go گفته می‌شود، یک زبان برنامه نویسی توسعه داده شده توسط گوگل است. اخیراً Golang با مفاهیمی از جمله چند رشته‌ای (Multi-Threading) و سیستم‌های توزیع‌یافته (Distributed Systems) به میزان زیادی محبوبیت پیدا کرده است. Golang‌ به آرامی در حال کسب شهرت است. این زبان برنامه نویسی در حال حاضر یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌ها در Silicon Valley به شمار می‌رود.

Golang یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۰

Go به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی از قابلیت چندرشته‌ای پشتیبانی می‌کند و امکان اجرای پردازش‌ها را به صورت همزمان به وجود می‌آورد. به همین دلیل، از Go برای ایجاد پروژه‌هایی مانند Kubernetes ،Docker ،Blockchain و سایر موارد استفاده می‌شود.

کاربردهای Golang

از زبان برنامه نویسی Golang برای برنامه نویسی سیستمی تحت شبکه، کلان داده، یادگیری ماشین، ویرایش صوت و ویدئو و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. اگر قصد توسعه خدمات زیربنایی برای برنامه کاربردی وجود داشته باشد، Go می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. علاوه بر این، از جمله سایر کاربردهای Go می‌توان توسعه اپلیکیشن‌های قابل انعطاف و با بازدهی بالا را نام برد. در ادامه، برخی از انواع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های قابل توسعه با Go فهرست شده است.

  1. سرویس‌های ابری: از جمله کسب و کارهایی که از Go‌ برای زیرساخت‌ها و خدمات ابری استفاده می‌کنند، می‌توان Kubernetes،Terraform ،‌Dropbox و Docker را نام برد.
  2. پلتفرم‌های رسانه‌ای: Sound Cloud ،YouTube و Netflix زبان برنامه نویسی Go‌ را برای مقابله با بار سنگین اعمال شده روی سایت‌هایشان انتخاب کرده‌اند.
  3. رسانه‌های خبری: برخی از خبرگذاری‌های شاخص شروع به استفاده از Go‌ برای توسعه بک‌اند و برخی از اجزاء مربوط به آنالیز داخلی کرده‌اند.
  4. خدمات در صورت تقاضا (عندالمطالبه): به عنوان مثال شرکت Uber از Go برای کاهش چشمگیر زمان‌بندی ارائه سرویس به کاربران خود استفاده کرده است.

در ادامه، منابع آموزشی زبان برنامه نویسی Go معرفی شده است.

آموزش Golang

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، به معرفی منابع آموزش Golang با هدف رفع نیاز مخاطبین و علاقه‌‌مندان به حوزه برنامه نویسی و خصوصاً زبان برنامه نویسی Golang پرداخته شده است.

آموزش Golang یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 1400

فیلم آموزش Golang

طول مدت فیلم آموزش Golang یک ساعت و هفده دقیقه و مدرس آن آقای فرود غفوری هستند. در دوره آموزش رایگان Golang ضمن آشنایی با Go چگونگی استفاده و کاربرد آن در توسعه وب آموزش داده شده است.

در ادامه، معرفی مطالب آموزشی مفید در مجله فرادرس پیرامون زبان Go ارائه شده است.

مطالب آموزش Golang

در اینجا، مطالب آموزش زبان برنامه نویسی Golang ارائه شده است. مطالب آموزش Golang با هدف یادگیری بهتر به ترتیب فهرست شده‌اند.

  1. چرا باید زبان برنامه نویسی Go را بیاموزیم؟ — راهنمای جامع: در این نوشته سعی شده است مخاطبین قانع شوند که چرا باید شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی Golang کرد. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  2. زبان برنامه نویسی Go — راهنمای شروع به کار: همه موارد لازم برای شروع به کار و آموزش Golang در این نوشته شرح داده شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  3. هفت قابلیت زبان Golang که باید بشناسید — راهنمای کاربردی: در این مقاله، پیرامون زبان Go و هفت قابلیت این زبان بحث شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  4. ده اشتباه رایج در پروژه های Go — راهنمای کاربردی: در این مقاله، به بررسی فهرستی از ده اشتباه رایج در پروژه های Go پرداخته شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  5. بررسی سه مسئله رایج برنامه نویسی در زبان Go | راهنمای پیشرفته: در این مقاله به بررسی سه مسئله رایج در برنامه نویسی به زبان Go پرداخته شده است، برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.

Golang در مطلب بهترین زبان های برنامه نویسی

در ادامه مطلب «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021» با هدف درک بهتر دلیل قرارگرفتن زبان Go در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، توضیحاتی در خصوص بازار کار این زبان برنامه نویسی ارائه شده است.

بازار کار Golang

بازار کار Golang‌ نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی از گستره محدودتری برخوردار است اما، در سطح جهان میزان درآمد بالاتری نسبت به دیگر زبان‌ها از جمله جاوا دارد. محبوبیت این زبان در سال ۱۳۹۵ به اوج خود رسیده است و از آن زمان با الگوی ثابتی در سطح محبوبیت نسبتاً بالایی قرار دارد. با توجه به اینکه Go تنها چند سال عمر داشته و همچنین در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 جای دارد، می‌توان بازار کار رو به رشدی را برای زبان برنامه نویسی Go انتظار داشت.

بهترین کتابخانه‌های Go

زبان برنامه نویسی Go به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 برای نوشتن کدهای محلی و ایجاد راه‌کارهای چندپلتفرمی منسجم و قابل درک استفاده می‌شود. برای نوشتن چنین کدهایی با حفظ سادگی و ایمنی، توسعه‌دهندگان Go از فریم‌ورک‌های مختلف Golang‌ استفاده می‌کنند. در این بخش از مطلب و در ادامه، برخی از بهترین فریم‌ورک‌های Golang‌ فهرست شده‌اند.

  1. Goji: یک فریم‌ورک نوظهور و سبک است که امکان پشتیبانی از Web Socket را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.
  2. Web.go:‌ یکی از فریم‌ورک‌های سبک است که یک سیستم مسیریابی درختی را فراهم می‌کند. این فریم‌ورک برای پروژه‌هایی که نیازمند مسیریابی زیاد هستند، مناسب است.
  3. Martini: یک بسته قدرتمند برای نوشتن وب‌اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها با Golang در کوتاه‌ترین زمان است.
  4. Gocraft: فریم‌ورک دیگری برای Go جهت سرعت بخشیدن به فرآیند مسیریابی محسوب می‌شود.
  5. Mango: این فریم‌ورک وب ماژولار به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد بهترین کتابخانه در میان کتابخانه‌های مختلف Golang‌ را انتخاب کرده و اجزاء و قطعات نرم‌افزاری را به هر پروژه توسعه وب اضافه کنند.
  6. Buffalo: برای آغاز فرآیند توسعه وب چه در فرانت‌اند و چه در بک‌اند استفاده می‌شود. علاوه بر این، فریم‌ورک Buffalo دارای ویژگی Hot Reload برای نظارت خودکار بر فایل‌های HTML و go. است.
  7. Revel: این فریم‌ورک نیازی به هیچ نوع نرم‌افزار میانی یا افزونه شخص ثالث برای اجرای وظایف پیچیده ندارد و روند توسعه API را بسیار هموار می‌سازد.
  8. Net/HTTP:‌ برای توسعه وب‌اپلیکیشن‌های پیچیده استفاده می‌شود. Net/HTTP یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین فریم‌ورک‌های Golang برای ساخت یک سرور XMPP است.
  9. Beego: امکانات بسیاری برای ساخت یک وب‌اپلیکیشن فراهم می‌کند و شباهت‌های زیادی با Django دارد.
  10. Gin Gonic: این فریم‌ورک برای ساخت APIهای RESTful با عملکرد بالا استفاده می‌شود که دارای امکانات و کتابخانه‌های بسیاری است.

در ادامه، یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، یعنی زبان برنامه نویسی R معرفی شده است.

زبان برنامه نویسی R

با توجه به اینکه علم داده و یادگیری ماشین محبوبیت بسیاری در صنعت پیدا کرده، زبان برنامه نویسی R در این حوزه مورد توجه برنامه‌نویسان قرار گرفته است. مشابه پایتون، R نیز مجموعه بزرگی از کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها را ارائه می‌کند. این مسئله R را به یک زبان ایده‌آل برای الگوریتم‌های یادگیری ماشین و مدل‌های آماری بدل کرده است. هر شرکتی که نیاز به مجموعه بزرگی از داده‌های خود جهت تحلیل‌ و بصری‌سازی داشته باشد، به دنبال توسعه‌دهندگان مسلط بر زبان R خواهد بود.

زبان برنامه نویسی R از بهترین زبان های برنامه نویسی 1400

کتابخانه‌های برتر R

در این بخش، برخی از کتابخانه‌های محبوب و برتر R معرفی شده است. این کتابخانه‌ها بهترین کتابخانه‌های R برای استفاده در علم داده هستند.

  1. Dplyr: به طور عمده برای دستکاری داده در R استفاده می‌شود.
  2. Ggplot2: یکی از بهترین کتابخانه‌ها برای بصری‌سازی داده در R است.
  3. Esquisse: کار با آن در بصری‌سازی داده نسبت به Ggplot2 ساده‌تر است و نسخه بهبود یافته Ggplot2 به حساب می‌آید.
  4. BioConductor: یک پروژه متن‌باز است که از ابزارهای بسیاری برای کار با داده‌های زیست‌شناسی بیوژنیک (Biogenic) میزبانی می‌کند.
  5. Shiny: بسته شناخته شده‌ای در R است. Shiny برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های تعامل‌گرا به کار می‌رود.
  6. Lubridate: این کتابخانه کار با داده‌های مربوط به زمان و تاریخ در R را ساده‌تر می‌کند و تقریباً می‌توان هر نوعی از محاسبات مربوط به تاریخ را در R به وسیله این کتابخانه انجام داد.
  7. Knitr: برای تولید گزارش پویا در R استفاده می‌شود. هدف Knitr این است که امکان تحقیق قابل بازتولید در R‌ را به واسطه برنامه نویسی اصولی فراهم کند. این بسته امکان هم‌پیوندی کدهای R‌ با Latex و برخی دیگر از زبان های نشانه‌گذاری را ایجاد می‌کند.
  8. Mlr: این بسته برای اجرای وظایف یادگیری ماشین بسیار مناسب است. Mlr تمام الگوریتم‌های مهم و کاربردی یادگیری ماشین را دارد.
  9. Quanteda.dictionaries: حاوی دیکشنری‌هایی برای آنالیز و تحلیل متن است.
  10. DT: برای نمایش داده‌ها استفاده می‌شود. می‌توان ماتریس‌ها و قاب‌های داده در R‌ را به صورت جداول تعاملی HTML‌ نمایش داد.

در ادامه معرفی زبان برنامه نویسی R، فهرستی از کاربردهای این زبان به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 پرداخته شده است.

کاربردهای R

R یک زبان کدنویسی متن‌باز است که برای بصری‌سازی داده‌ها، تحلیل آماری و علم داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به متن‌باز بودن R، این زبان دارای اجتماع (Community)‌ گسترده‌ای است که به طور مداوم برای بهبود قابلیت‌های آن در تلاش هستند. کاربردهای R در حوزه‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی، تحقیقات و آموزش و بسیاری موارد دیگر گسترده شده است. در ادامه، برخی از کاربردهای R‌ فهرست شده‌اند.

  1.  تحقیقات و علم
  2.  فناوری اطلاعات
  3.  اقتصاد
  4. تجارت الکترونیک
  5. شبکه‌های اجتماعی
  6. بانکداری
  7. سلامت
  8. تولید
  9. بخش‌های دولتی

آموزش زبان برنامه نویسی R

با معرفی زبان برنامه نویسی R به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ، اکنون زمان معرفی آموزش‌های زبان برنامه نویسی R در قالب فیلم و مطلب فرا رسیده است.

فیلم آموزش زبان برنامه نویسی R

مجموعه فیلم های آموزش زبان برنامه نویسی R شامل بیش از چهار هزار دقیقه فیلم آموزشی است که در یازده عنوان آموزشی مختلف پیرامون زبان برنامه نویسی R جای گرفته‌اند. مدرسین فیلم‌های آموزش R از سطح مبتدی تا سطوح پیشرفته، آموزش‌های لازم را برای برنامه نویسی R در نرم‌افزار RStudio ارائه کرده‌اند. بسیاری از مباحث و مفاهیم علم داده و یادگیری ماشین از جمله بصری‌سازی داده در R، محاسبات علمی و آماری، خوشه‌بندی، نمونه‌گیری، داده کاوی و سایر موارد در این مجموعه آموزشی گنجانده شده است.

فیلم آموزش زبان برنامه نویسی R که یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی 1400 است.

مطالب آموزش زبان R

در این قسمت، مطالب آموزش زبان برنامه نویسی R که در مجله فرادرس منتشر شده و برای شروع آموزش زبان برنامه نویسی R می‌توانند مفید باشند، به ترتیب فهرست شده است.

  1. زبان برنامه نویسی R — معرفی و کاربردها:‌ در این نوشتار، به زبان برنامه نویسی R پرداخته شده است و علاوه بر معرفی آن، کاربردهای زبان R در حوزه تحلیل داده مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  2. کدام زبان برای داده کاوی بهتر است، پایتون یا R : در این مطلب، به پرسش «زبان پایتون یا R» و به چگونگی انتخاب از میان این دو پرداخته می‌شود. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  3. مجموعه مقالات زبان برنامه نویسی R : تا کنون در مجله فرادرس، مقالات و آموزش‌های متنوعی در زمینه یادگیری زبان برنامه نویسی R منتشر شده است. در این صفحه، برخی از این مقالات فهرست شده‌اند. برای مطالعه هر یک از این مقالات + اینجا کلیک کنید.

در ادامه، به ارائه توضیحاتی پیرامون بازار کار زبان برنامه نویسی R پرداخته شده است.

بازار کار R

از جمله مشاغلی که یک توسعه‌دهنده R می‌تواند در آن‌ها فعالیت کند شامل دانشمند داده، زیست آمار شناس (Biostatistician)، تحلیل‌گر داده، برنامه‌نویس آماری، تحلیل‌گر محتوا، مدیر داده، روش‌شناس ریسک و سایر عناوین شغلی است. میزان محبوبیت R از سال 1386 تا کنون سیر صعودی داشته و در سال ۱۳۹۹ به اوج خود رسیده است. با توجه به رایج شدن و محبوبیت بسیار زیاد علم داده و یادگیری ماشین زبان R نیز بسیار پرطرفدار بوده و آینده شغلی خوبی برای این زبان مورد انتظار است. افرادی که قصد فعالیت در حوزه علم داده و آمار را دارند، با یادگیری R می‌توانند در جایگاه بالاتری نسبت به سایر افراد در بازار کار قرار گیرند. در ادامه مطلب «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021» به معرفی یکی دیگر از بهترین‌ها، یعنی PHP پرداخته شده است.

PHP — پی اچ پی

زبان برنامه نویسی PHP پی اچ پی از بهترین زبان های برنامه نویسی 1400 یا 2021

برخلاف محبوبیت زیادی که زبان‌هایی مانند پایتون و جاوا اسکریپت در توسعه بک‌اند به دست آورده‌اند، PHP همچنان عملکرد قدرتمندی دارد و توسط شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک، یاهو و ویکی‌پدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، میزان تقاضای بالایی برای توسعه‌دهندگان PHP در بازار وجود دارد. همچنین، بسیاری از وب‌سایت‌های حاضر در سراسر وب (خصوصاً وُردپرس)، از PHP به عنوان پایه و مبنای خود استفاده می‌کنند. بنابراین، PHP همچنان یک انتخاب مناسب برای یادگیری و یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 به شمار می‌رود. در ادامه، برخی از کاربردهای PHP‌ بیان شده است.

کاربردهای PHP

PHP که یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 به شمار می‌رود، یک زبان اسکریپت‌نویسی برای توسعه صفحات وب پویا است. در حالی که هدف اصلی آن برنامه نویسی سمت سرور بوده، برای استفاده از قابلیت رابط خط فرمان بهبود داده شده است و می‌تواند برای توسعه واسط گرافیکی کاربر (GUI) در سمت کلاینت نیز مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، برخی از کاربردهای PHP فهرست شده است.

  1. ایجاد صفحات وب و اپلیکیشن‌های تحت وب
  2. سامانه‌های وب مدیریت محتوا
  3. کاربردهای تجارت الکترونیک
  4. آموزش برنامه نویسی USSD
  5. کاربردهای مبتنی بر رابط گرافیکی
  6. ساخت Flash
  7. پردازش تصویر و طراحی گرافیک
  8. نمایش داده‌ها

پس از معرفی کاربردهای PHP، در ادامه محتوا و منابع آموزشی PHP ارائه شده است.

آموزش PHP

با توجه به اینکه PHP یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 در حوزه وب محسوب شده و وب‌سایت‌های بسیاری با زبان PHP توسعه داده می‌شوند، آموزش PHP بسیار مهم است و یادگیری PHP می‌تواند برای شروع حرفه برنامه نویسی انتخابی ایده‌آل به شمار آید. بنابراین، در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 1400، به معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری PHP پرداخته شده است.

فیلم آموزش PHP

برای یادگیری PHP چندین فیلم آموزش PHP‌ به صورت دوره‌های آموزش ویدئویی در سایت فرادرس موجود است. این فیلم های آموزش PHP در یک مجموعه گردآوری شده است. مجموعه فیلم های آموزش PHP حاوی بیش از ۳۵۰۰ دقیقه ویدئو آموزش زبان برنامه نویسی PHP است که به ۹ دوره تقسیم می‌شوند. در این دوره‌‌ها، آموزش PHP به صورت پروژه محور و همچنین آموزش فریم‌ورک‌های PHP وجود دارد.

  •  برای دیدن مجموعه آموزش‌ PHP | آموزش برنامه نویسی پی اچ پی | مقدماتی تا پیشرفته + اینجا کلیک کنید

مطالب آموزش PHP

در این بخش، مطالب مفید آموزش PHP که در مجله فرادرس منتشر شده‌اند و برای شروع یادگیری PHP مناسب هستند، فهرست شده است.

  1. برنامه‌نویسی PHP و هر آنچه برای شروع باید بدانید — آموزش جامع: در این مطلب، تلاش شده است تا راهنمای فشرده اما جامعی پیرامون زبان برنامه‌نویسی PHP از معرفی و تاریخچه آن گرفته تا مراحل نصب و مفاهیم برنامه نویسی ارائه شود. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  2. طراحی یک وب سایت ساده با PHP — از صفر تا صد: واضح است، در این مطلب که خواندن آن تنها پنج دقیقه زمان می‌برد، ساخت یک وب‌سایت ساده با PHP آموزش داده شده است. برای مطالعه این نوشته + اینجا کلیک کنید.
  3. آموزش برنامه نویسی PHP | مجموعه مقالات و آموزش‌ها: در این صفحه، برخی از مجموعه مقالات آموزش PHP موجود است. برای مشاهده فهرست این مطالب آموزشی و مطالعه هر یک از آن‌ها + اینجا کلیک کنید.

بازار کار PHP

در حال حاضر، برای ساخت ۸۰ درصد از وب‌سایت‌های موجود در اینترنت، از PHP استفاده شده است. این میزان بالا در استفاده از PHP نشان می‌دهد که PHP همچنان پرکاربرد بوده و بازار کار خوبی دارد. اگر چه PHP در دهه ۱۳۸۰ در اوج محبوبیت خود بوده است، با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۲ در روند ثابتی از میزان تقاضا در بازار کار قرار داشته و جزء بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که بازار کار PHP همچنان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

برترین فریم‌ورک‌های PHP

Swift — سوئیفت

زبان Swift سوئیفت از بهترین زبان های برنامه نویسی سال 1400 یا 2020

Swift زبان برنامه نویسی توسعه داده شده توسط اپل برای ایجاد اپلیکیشن‌های iOS است. با توجه به اینکه شرکت اپل و اپلیکیشن‌های iOS همچنان در میان کاربران محبوبیت زیادی دارند، Swift یکی از زبان های برنامه نویسی پرتقاضا محسوب می‌شود. با وجود اینکه فریم‌وُرک فلاتر (Flutter) که از دارت (Dart) استفاده می‌کند و همچنین، React Native انتخاب‌های خوبی برای توسعه برنامه‌های کاربردی iOS هستند، Swift همچنان به میزان گسترده‌تری استفاده شده و ترجیح داده می‌شود.

کاربردهای Swift

Swift یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و شهودی برای tvOS ،watchOS ،iOS ،macOS و سایر سیستم‌عامل‌ها و بسترهای اپل است. فهرست کامل پلتفرم‌هایی که Swift از آن‌ها پشتیبانی می‌کند در ادامه ارائه شده‌ است.

  1. Darwin
  2. iOS
  3. iPadOS
  4. tvOS
  5. watchOS
  6. Linux
  7. Windows
  8. Android
  9. (FreeBSD (unofficial Port

آموزش Swift

همان‌طور که شرح داده شد، از Swift‌ برای توسعه اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های کاربردی تلفن‌های هوشمند اپل یا همان iPhone استفاده می‌شود. گوشی‌های آیفون به دلیل کیفیت و امنیت بالایی که دارند، در میان کاربران بسیار محبوب هستند و به همین دلیل با یادگیری Swift می‌توان در این حوزه شغل و درآمد مناسبی داشت. بنابراین، در این بخش برای شروع آموزش Swift مجموعه مطالب و فیلم های آموزش Swift معرفی شده است.

فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS

آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS در بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ — راهنمای کاربردی

طول مدت این دوره آموزشی پنج ساعت و ۱۴ دقیقه است و مدرس آن مهندس محمد مهدی علیزاده هستند. این دوره از مباحث اولیه یادگیری Swift‌ آغاز شده و در آن آموزش Swift به میزان کافی برای انجام تمرینات و پروژه‌های عملی ارائه شده است. از جمله سرفصل‌های دوره آموزش Swift می‌توان به تنظیمات اولیه، تغییر متغیرها و انواع آن‌ها در Swift، آشنایی با متغییرهای رشته‌ای، آشنایی با تابع در Swift، حلقه‌های تکرار، دیکشنری در سوئیفت، شیٔ‌گرایی و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS + اینجا کلیک کنید.

مطالب آموزش Swift

مطالب آموزش Swift پروژه محور بسیاری در مجله فرادرس موجود است. در این بخش سعی شده است مهم‌ترین مطالب آموزش سوئیفت با هدف تسهیل در فرآیند یادگیری Swift به ترتیب معرفی شوند. در ادامه، مطالب آموزش Swift فهرست شده است.

  1. آموزش برنامه نویسی سوئیفت (Swift): زبان برنامه‌نویسی سوئیفت در طی یک سلسله مطالب پیوسته به طور کامل بررسی شده است. برای مطالعه بخش اول این مجموعه مطالب + اینجا کلیک کنید.
  2. زبان برنامه‌نویسی سوئیفت را از این منابع به راحتی یاد بگیرید:‌ در این مطلب، منابع آموزش رایگان Swift در سطح اینترنت معرفی شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  3. مجموعه مقالات سوئیفت: در این صفحه، کلیه مقالات آموزشی و پروژه محور مرتبط با Swift موجود است. برای دسترسی به صفحه مقالات آموزش Swift‌ + اینجا کلیک کنید.
  4. آموزش برنامه نویسی iOS در ویندوز | راهنمای رایگان و جامع شروع به کار: در این مقاله، رهکارها و چالش‌های توسعه اپلیکیشن‌های iOS با استفاده از سیستم‌عامل ویندوز مورد بررسی قرار گرفته است. برای مطالعه این مقاله + اینجا کلیک کنید.

بازار کار Swift

با یادگیری زبان Swift به طور عمده می‌توان به عنوان توسعه‌دهنده iOS در صنعت ساخت اپلیکیشن برای گوشی‌های اپل فعالیت کرد. همان‌طور که پیداست، Swift همانند پایتون و #C یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره به حساب نمی‌آید و بازه کاربردهای آن بیش‌تر محدود به تولیدات شرکت اپل است. گوشی‌های iPhone تولید شده توسط اپل از شهرت و محبوبیت زیادی در میان کاربران و خریداران تلفن همراه برخوردار است و سالانه رکوردهای فروش دستگاه‌های همراه را جابه‌جا می‌کند. در نتیجه، می‌توان گفت یک توسعه‌دهنده iOS خلاق و علاقه‌مند به یادگیری، می‌تواند فرصت‌های شغلی و انتخاب‌های مناسبی در این حوزه داشته باشد. به ویژه، گستره محصولات اپل با معرفی دستگاه‌های جدید، هر سال بیش‌تر می‌شود که این مسئله می‌تواند موجب بهبود وضعیت بازار کار Swift شود.

برترین کتابخانه‌های Swift

  1. Alamofire: یک کتابخانه ارتباط شبکه HTTP است. این کتابخانه واسطی فاخر و تجزیه‌پذیر برای سیستم بارگذاری URL‌ شرکت اپل است.
  2. RxSwift: نسخه Swift کتابخانه Rx است. با استفاده از RxSwift می‌توان به تغییرات در نخ‌های (Thread) مختلف واکنش نشان داد.
  3. Kingfisher: یک کتابخانه قدرتمند و کاربردی برای دانلود و ذخیره موقت تصاویر از وب است.
  4. Lottie: این ابزار برای بارگذاری و رندر کردن انیمیشن و بردارها استفاده می‌شود.
  5. SwiftLint: ابزاری است که برای اجرای استایل‌ها و قراردادهای کدنویسی Swift مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً بر اساس راهنمای استایل Swit در GitHub است.
  6. SnapKit: یک کتابخانه طرح‌بندی خودکار (Auto Layout) است که نوشتن طرح‌بندی خودکار را با کدنویسی حداقلی و بدون از دست دادن خوانایی آن ساده‌سازی می کند.
  7. SwiftyBeaver: یک کتابخانه رنگارنگ، انعطاف‌پذیر و سبک وزن است که امکان ورود به سیستم را در هنگام توسعه برنامه‌ها فراهم می‌کند. SwiftyBeaver راه‌کاری است برای دیدن رویدادنگاری (Log) خطا در دستگاه‌های کاربران استفاده می‌شود.
  8. KeychainAccess: یک بسته ساده Swift برای Keychain است که در iOS و macOS کار می کند. Keychain API سازوکاری در اپلیکیشن iOS برای ذخیره بخش‌هایی از داده‌های کاربران در یک پایگاه‌داده رمزگذاری شده است.
  9. Hero: کتابخانه‌ای برای ساخت گذار‌های (Transition) کنترل‌کننده نما (View) در iOS است.
  10. OHTTPStubs: کتابخانه‌ای است که برای خرد کردن درخواست‌های شبکه با استفاده از تغییر در فرآیند انتخاب‌گر (Selector) یا Method Swizzling طراحی شده است.

در ادامه، دهمین و آخرین زبان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی سال 1400 معرفی شده است. این زبان، Kotlin نام دارد.

زبان برنامه نویسی Kotlin (کاتلین)

زبان برنامه نویسی کاتلین یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال 1400

Kotlin (کاتلین) زبان برنامه نویسی توسعه داده شده توسط JetBrains است. فعالیت JetBrains بیش‌تر پیرامون توسعه اپلیکیشن‌های اندروید صورت می‌گیرد. دقیقاً به همین دلیل است که گوگل تصمیم گرفت Kotlin را به عنوان زبان اصلی برای توسعه اندروید اعلام کند و آن را در جایگاه بالاتری از جاوا قرار دهد. با توجه به اینکه اندروید پرفروش‌ترین سیستم‌عامل برای دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند به حساب می‌آید، به هیچ عنوان تعجب‌آور نیست که کاتلین در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 قرار بگیرد که باید در سال 1400 فرا گرفته شوند.

کاربردهای Kotlin

از کاتلین می‌توان در توسعه سمت سرور و سمت کلاینت وب و همچنین در توسعه برنامه‌های کاربردی اندروید استفاده کرد. با اتمام کار بر روی Kotlin/Native، پشتیبانی برای سایر پلتفرم‌هایی مثل سیستم‌های تعبیه شده (Embeded Systems)، سیستم‌عامل macOS و iOS در راه است. توسعه‌دهندگان از Kotlin برای ساخت برنامه‌های کاربردی همراه و برنامه‌های سمت سرور استفاده می‌کنند. برنامه‌های کاربردی سمت کلاینت نیز با Kotlin به همراه جاوا اسکریپت و JavaFX توسعه داده می‌شوند. Kotlin یک زبان برنامه نویسی سطح بالا برای اندروید است. در حال حاضر، هزاران اپلیکیشن اندروید از جمله Basecamp و Pinterest با کاتلین توسعه داده شده‌اند.

آموزش کاتلین

Kotlin یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 برای توسعه اندروید محسوب می‌شود. همچنین، اپلیکیشن‌های اندرویدی محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند. بنابراین، آموزش و یادگیری زبان برنامه نویسی Kotlin‌ برای بسیاری از علاقه‌مندان و افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی را دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آموزش کاتلین منابع مطالعاتی و ویدئویی بسیاری وجود دارد. در این بخش ابتدا منابع ویدئویی آموزش Kotlin و سپس برخی مطالب مطالعاتی یادگیری کاتلین ارائه شده است.

فیلم آموزش کاتلین

آموزش کاتلین Kotlin | مقدماتی - گام به گام و به زبان ساده در بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ — راهنمای کاربردیطول مدت این آموزش دو ساعت و ۵۰ دقیقه است و مدرس آن مهندس علیرضا منعم هستند. در این آموزش مباحث مقدماتی آموزش Kotlin‌ برای علاقه‌مندانی که قصد شروع یادگیری کاتلین را دارند ارائه شده است. برخی مباحث این دوره آموزشی شامل معرفی کاتلین، کاراکترهای کنترلی، متغییرها در Kotlin، حلقه‌ها، توابع و سایر موارد است.

  • برای مطالعه آموزش کاتلین Kotlin | مقدماتی - گام به گام و به زبان ساده + اینجا کلیک کنید.

در ادامه، مطالب مرتبط با آموزش کاتلین در مجله فرادرس معرفی شده است.

مطالب آموزش کاتلین

در این قسمت، مطالب رایگان آموزش کاتلین‌ فهرست شده است.

  1. آموزش کاتلین (Kotlin) — جامع و رایگان | از صفر تا صد: در این مقاله جامع به صورت کامل به آموزش کاتلین پرداخته شده است. برای مطالعه این مطلب آموزشی + اینجا کلیک کنید.
  2. برنامه نویسی Kotlin — مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی اندروید با زبان کاتلین: در این مطلب آموزش کاتلین، نحوه تنظیم محیط Kotlin، نحوه به‌کارگیری هم‌زمان جاوا و کاتلین و دلایل جذابیت زبان برنامه نویسی کاتلین شرح داده شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  3. زبان برنامه نویسی کاتلین (Kotlin) — راهنمای کاربردی: در این مطلب آموزش کاتلین که مطالعه آن تنها سه دقیقه زمان می‌برد، پس از معرفی و تعریف زبان برنامه نویسی Kotlin، ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای آن توضیح داده شده است. برای مطالعه این مطلب + اینجا کلیک کنید.
  4. مجموعه مقالات کاتلین: در این صفحه، تمامی مقالات و مطالب مربوط به زبان برنامه نویسی kotlin که تا کنون در مجله فرادرس منتشر شده‌اند، موجود است. برای دسترسی به این صفحه + اینجا کلیک کنید.

بازار کار کاتلین

گوگل اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد کاتلین را به زبان ترجیح داده شده برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید بدل کند. این مسئله به این معناست که میزان تقاضا برای توسعه دهندگان زبان Kotlin افزایش خواهد یافت. طبق نظرسنجی توسعه‌دهندگان که در Stack Overflow انجام شده است، کاتلین یکی از زبان های برنامه نویسی است که برای کدنویسان تازه‌کار درآمد بالاتری دارد. از تعداد ۱۰ هزار شرکت کننده با دو تا سه سال سابقه برنامه نویسی Kotlin، به طور میانگین میزان درآمد بالاتری نسبت به برنامه‌نویسان سایر زبان‌ها داشته‌اند. همچنین در ایران نیز با توجه به اینکه دستگاه‌های اندرویدی محبوبیت بیش‌تری دارند، می‌توان نتیجه گرفت که، بازار کار کاتلین وضعیت بهتری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی موبایل داشته باشد.

برترین فریم‌ورک‌های Kotlin

در این بخش از مطلب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 ده تا از بهترین فریم‌ورک‌های موجود برای زبان برنامه نویسی Kotlin فهرست شده است. هر یک از این فریم‌ورک‌ها می‌تواند نقش بسزایی در سرعت دهی به روند توسعه ایفا کند.

  1. Ktor: فریم‌ورکی برای توسعه سریع وب اپلیکیشن‌ها در کاتلین با کم‌ترین میزان زحمت است.
  2. Kweb: روش جدیدی برای ایجاد سریع وب‌سایت‌های تعاملی، مقیاس‌پذیر، زیبا و کارآمد در Kotlin است.
  3. Javalin: یک فریم‌ورک وب سبک وزن برای کاتلین و جاوا است که از وب سوکت‌ها، HTTP2 و درخواست‌های async پشتیبانی می‌کند.
  4. Spark: یک ریزفریم‌ورک برای ایجاد اپلیکیشن‌های وب در Kotlin و جاوا ۸ با توسعه آسان است.
  5. Spring Boot: کار ساخت اپلیکیشن‌های سطح تولید و خدماتی را به کمک فریم‌ورک Spring‌ بسیار آسان و بی‌دردسر می‌کند.
  6. Vaadin-On-Kotlin: یک فریم‌ورک وب اپلیکیشن، حاوی همه چیزهای مورد نیاز برای ایجاد اپلکیشن‌های دارای پایگاه‌داده است.
  7. Jooby: یک فریم‌ورک وب مدرن برای جاوا و کاتلین است که از ویژگی‌های زمان راه‌اندازی سریع و بارگذاری مجدد داغ (Hot-Reload) پشتیبانی می‌کند.
  8. Vert.x for Kotlin: یک جعبه ابزار برای ساخت اپلیکیشن‌های واکنش‌گرا با زبان برنامه نویسی جاوا و کاتلین است.
  9. Tekniq: فریم‌ورک مبتنی بر Kotlin است که چارچوب HTTP با امکانات کامل از جمله کلاینت HTTP مطابق با REST و بسیاری از امکانات دیگر را فراهم می‌کند.
  10. HexaGon: یک فریم‌ورک ریزخدمات است که به پروتکل HTTP، دنباله‌سازی (Serialization) و ذخیره‌سازی رسیدگی می‌کند.

جمع‌بندی: بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 سال 1400 یا 2021 کدامند ؟

علوم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار، هر دو به عنوان شناخته شده‌ترین عناصر صنعت و فناوری به حساب می‌آیند. شهرت این دو حوزه بدون هیچ نشانی از کاهش در سال‌های آتی در حال رشد فزاینده‌ای است. اگرچه، علوم کامپیوتر به تنهایی محدوده وسیعی را در بر می‌گیرد و برای باقی ماندن در عرصه رقابت، دانستن اینکه بهترین زبان برنامه نویسی سال ۲۰۲۱ یا 1400 چیست، بسیار دارای اهمیت است.

تمام زبان های برنامه نویسی که در این مطلب معرفی شدند، در زمره محبوب‌ترین، پراستفاده‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 قرار می‌گیرند. مسئله مهم این است که هر یک از این زبان‌ها در حوزه مشخصی به کار می‌روند. بنابراین، بسته به زمینه‌ای که اشخاص قصد فعالیت در آن را دارند، می‌توانند یکی از این زبان های برنامه نویسی را انتخاب کرده و یادگیری آن را آغاز کنند. همچنین، زبان های برنامه نویسی دیگری نیز هستند که می‌توان از آن‌ها در ادامه فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی 1400 یا 2021 نام برد. از جمله برخی از این زبان های برنامه نویسی می‌توان به Groovy ،SQL، روبی (Ruby) و سایر موارد اشاره کرد.

لوگوی همزبان
این مطلب با حمایت وبسایت «همزبان» نوشته شده است.

همزبان یک استارت آپ در حوزه آموزش زبان انگلیسی است که سعی دارد به روشی جدید فرآیند تقویت زبان انگلیسی را برای زبان آموزان بهینه‌سازی کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت و تثبیت هر مهارتی، تمرین و تکرار زیر نظر یک مربی کاربلد است.

ما در همزبان سعی داریم همین روش را در حوزه آموزش زبان انگلیسی پیاده کنیم. به این صورت که جلسات آنلاین کوتاه ولی پر تکرار را در طول هفته برگزار می‌کنیم تا اصل تمرین و تکرار محقق شود. همچنین این جلسات با حضور یک فرد کاربلد و زبان‌دان برگزار می‌شود که به عنوان یک هم صحبت حرفه‌ای در طول مسیر در کنار زبان آموز است.

+ لینک ثبت نام جلسه رایگان همزبان

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

فیلم‌ های آموزش بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ + فیلم آموزشی

فیلم آموزشی بهتزین زبان های برنامه نویسی در سال 1400 - بخش اول

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی بهتزین زبان های برنامه نویسی در سال 1400 - بخش دوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی بهتزین زبان های برنامه نویسی در سال 1400 - بخش سوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی بهتزین زبان های برنامه نویسی در سال 1400 - بخش چهارم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی بهتزین زبان های برنامه نویسی در سال 1400 - بخش پنجم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
geeksforgeekskdnuggetslinuxhintEDUCBACareer FoundryTowards Data ScienceMOBILEUNITYSoftware Testing HelpC# CornerswitchupMedium
۷ دیدگاه برای «بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی ۱۴۰۰ یا ۲۰۲۱ + فیلم آموزشی»

من نمیدونم اینایی که میان مینویسن فقط سی شارپ یا فقط پایتون و … فازشون چیه !!! هر زبانی کاربرد خودشو داره اول باید ببینی میخوای چیکار کنی بعد ، اونی که مشین لرنینگ کار میکنه میره سراغ پایتون نه جاوا اسکریپت . طراح وبسایت نمیره c++ یاد بگیره ..

سلام …
از نظر بنده سی شارپ واقعا زبان فوق العاده ایه من تقریبا با همه ی این زبانها که توی سایت ذکر شد کار کردم و سی شارپ از همشون بهتره …
هم سادس هم همه منظوره …
سی شارپ رو یاد بگیری هم میتونی برنامه ویندوز بسازی ، هم برنامه ی اندروید ، هم وب …
تازه بازار کارشم عالیه من الان 5 ساله دارم کار میکنم درامدش حتی از پزشکی هم بالاتره

تهیه کننده محترم متن
متن روان و خوبی است اما بهتر است به جای توسعه دهنده که ترجمه تحت اللفظی برای developer است از عبارت برنامه نویس استفاده شود. مثلا برنامه نویس C به جای توسعه دهنده C.

سلام خسته نباشید
برای کار در شرکت های برنامه نویسی باید حنما مدرک تحصیلی داشت.

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. داشتن مدرک تحصیلی الزاما نشان‌دهنده مهارت فرد در یک حوزه خاص نیست و چه بسا دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات که هیچ مهارت فنی و کاربردی ندارند. اما در عین حال، داشتن مدرک در کنار مهارت یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود زیرا معمولا نشان‌گر آن است که فرد در حوزه مرتبط به تحصیل پرداخته و دانش پایه‌ای دارد. برای مطالعه بیشتر در این رابطه، مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

مدرک بی مهارت یا مهارت بی مدرک؛ دانشگاه یا آموزش آنلاین

رویکرد شرکت های مختلف به بحث مدرک داشتن متفاوت است. اما معمولا شرکت‌های خصوصی تمرکز زیادی روی مدرک ندارند و اگر فرد مهارت، نمونه کار و تجربه کار داشته باشد؛ مشکلی با استخدام او ندارند. این مورد را می‌توان در آگهی‌های استخدامی که برای استخدام توسعه‌دهندگان منتشر می‌شوند نیز مشاهده کرد. اما باید توجه کرد که اگر فرد مدرک ندارد، حتما باید مهارت داشته باشد و به کسب تجربه و کار عملی بپردازد. برای مطالعه بیشتر در این رابطه، مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

کارآفرینان بزرگ کدام راه را برگزیدند: مدرک یا مهارت؟

کمرنگ شدن نقش مدرک در فرایند استخدامی شرکت های بزرگ

پیروز، شاد و تندرست باشید.

سلام.
خسته نباشید.
واقعا متن روان و جامعی بود.
موفق باشید.

سلام فقط پایتون و سی شارپ و جاوا اسکریپت بقیه ولش این سه تا هم لذت بخش هست و هم خیلی قدرتمند هستند .

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *