بهترین IDE برای PHP در سال ۲۰۲۴ – معرفی، مقایسه و انتخاب

۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
بهترین IDE برای PHP در سال ۲۰۲۴ – معرفی، مقایسه و انتخاب

PHP زبان برنامه نویسی محبوبی است که برای توسعه وب‌سایت‌های پویا و وب‌اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور توسعه بهتر برنامه‌های مبتنی بر PHP توسعه دهندگان به محیط توسعه یا IDE نیاز دارند که ابزارهای مختلف برای توسعه، آزمایش و استقرار کد را در اختیارشان قرار دهد. انتخاب بهترین IDE برای PHP می‌تواند بسیار دشوار باشد، زیرا گزینه‌های متعددی در دسترس برنامه‌نویسان قرار دارد. بر همین اساس در مطلب پیش‌رو از مجله فرادرس تعدادی از بهترین IDEهای PHP به همراه ویژگی‌ها، امکانات و قابلیت‌هایشان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات خوبی در خصوص مزایا، معایب و قابلیت‌های هر کدام از IDEهای معرفی شده به دست آورید و در نهایت بهترین IDE برای PHP را با توجه نیاز خود انتخاب کنید.

IDE و Editor در PHP چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

IDE و Editor در PHP دو نوع نرم‌افزار هستند که به منظور ویرایش‌ فایل‌های PHP مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی این دو نرم‌افزار در میزان پیچیدگی آن‌ها است. به زبان ساده‌تر IDE در PHP یک ویرایشگر پیشرفته است که عملکردها و امکانات بیشتری دارد.

به افراد مبتدی و کسانی که قصد توسعه برنامه‌های پیچیده با PHP را ندارند توصیه می‌شود تا از یک ویرایشگر PHP استفاده کنند. در واقع، ویرایشگرهای PHP سریع‌تر بارگیری می‌شوند و رابط کاربری ساده‌تری هم دارند. علاوه بر این، پیکربندی و راه‌اندازی آ‌ن‌ها نیز آسان‌تر است و در عین حال تمام امکانات و قابلیت‌های مورد نیاز برای ویرایش کد را در اختیار توسعه دهندگان PHP قرار می‌دهند. در نقطه مقابل، استفاده از IDEها به آن دسته از برنامه نویسان با تجربه PHP توصیه می‌شود که نیازهای کد نویسی خاصی دارند و برنامه‌های پیچیده‌ای را می‌سازند.

چرا از ویرایشگر کد در PHP استفاده می‌کنیم؟

از نظر فنی ویرایش فایل‌های PHP با یک ویرایشگر کد ساده مانند Notepad در ویندوز نیز امکان پذیر است. مشکل اصلی استفاده از Notepad این است که خواندن کدهای PHP بدون برجسته‌سازی نحو کار دشواری خواهد بود. در واقع، ویرایشگر کد در PHP با برجسته‌سازی نحو به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا ساختارهای مختلف کد مانند متغیرها، کلمات کلیدی و پارامترها را در رنگ‌ها و فونت‌های مختلف ببینند. در نتیجه، خوانایی کد با استفاده از ویرایشگر کد افزایش می‌یابد. برنامه نویس در صورت عدم استفاده از ویرایشگر کد در PHP به دلیل خوانایی پایین با خطاهای بسیاری مواجه خواهد شد که سرعت او را کاهش خواهد داد، زیرا زمان بیشتری را برای دیدن کد و برطرف کردن خطا باید صرف کند.

ویرایشگرهای کد چه قابلیت هایی دارند؟

هر چند برجسته‌سازی نحوه مهم‌ترین ویژگی هر ویرایشگر کدی است، اما این ویرایشگرها قابلیت‌های دیگری نیز دارند که به توسعه دهندگان در نوشتن و ویرایش کدهای PHP کمک می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های ویرایشگرهای کد عبارتنداز:

  • تکمیل خودکار کد
  • شکستن خط
  • تورفتگی
  • نماهای مختلف مشاهده و ویرایش کد
  • جستجو و مقایسه عملکردها

علاوه بر این قابلیت‌های ویرایشی پیشرفته، ویرایشگرهای جدید PHP دارای ویژگی‌های هستند که به توسعه دهندگان در اموری همچون اشکال‌زدایی، کنترل نسخه، Refactoring و سایر موارد دیگر کمک می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که اغلب ویرایشگرهای کد موجود مختص ویرایش فایل‌های PHP نیستند، بلکه ویرایشگرهای عمومی هستند که از فایل‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند.

منظور از IDE در PHP چیست؟

کلمه IDE مخفف عبارت «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment) است. یک IDE در PHP دارای برجسته‌سازی نحو و تمام قابلیت‌های یک ویرایشگر کد است. علاوه بر این، بسیاری از قابلیت‌های دیگر برای تسهیل توسعه PHP را نیز دارد.

بهترین IDEهای PHP قالب‌های کد پیش ساخته و کلاس‌های آماده را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند و دارای نماهای مختلف برای ویرایش کد هستند که امکان شخصی‌سازی آن‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این، می‌توان IDEها را با ابزارهای توسعه یکپارچه مانند ترمینال داخلی، وب سرور و مرورگر وب نیز ادغام کرد و از این ابزارها داخل رابط کاربری IDE استفاده کرد. همچنین، امکان یکپارچه‌سازی IDEها با ابزارهای شخص ثالث متعددی همچون دیباگرها مانند PHPUnit و Xdebug و ماشین‌های مجازی مانند Docker و Vagrant نیز وجود دارد.

استفاده از IDE برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

هر چند IDEها ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار بیشتری نسبت به ویرایشگرهای PHP دارند، اما برای پیکربندی و راه‌اندازی آن‌ها نیز تخصص و دانش بیشتری مورد نیاز است. به عنوان مثال، برای راه‌اندازی IDE ممکن است نیاز به پیکربندی و اضافه کردن وب سرور برای اجرای کدها یا تعریف متغیرهای محیطی و فایل‌های اجرایی PHP وجود داشته باشد. بنابراین، تنها در صورتی از IDE استفاده کنید که به قابلیت‌های اضافه موجود در آن نیاز دارید، زیرا پیچیدگی راه‌اندازی و پیکربندی این ابزار بسیار زیاد است.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که یک IDE چه تاثیر مثبتی می‌تواند بر روی کار کد نویسی، اشکال‌زدایی و تجزیه و تحلیل برنامه داشته باشد و فرایند توسعه را به میزان قابل توجهی سرعت بخشد. این روزها نمی‌توان مرز دقیق بین ویرایشگر PHP و IDE ترسیم کرد، زیرا ویرایشگرهای کد شروع به ترکیب ویژگی‌هایی همچون دیباگرها، نماهای مختلف، ترمینال‌های داخلی و سایر مواردی کرده‌اند که پیش‌تر تنها در IDEها یافت می‌شد.

یادگیری برنامه نویسی PHP با فرادرس

مجموعه آموزش‌های PHP فرادرس
برای دسترسی به مجموعه آموزش‌های PHP، روی تصویر کلیک کنید.

یادگیری زبان برنامه نویسی PHP نیز همانند هر زبان برنامه نویسی دیگری نیازمند طی کردن چند مرحله اساسی است. در گام نخست باید اصول اولیه زبان نظیر تعریف متغیر، نوع‌های داده، عملگرها، ساختارهای شرطی، توابع در PHP و موارد این چنینی یاد گرفته شود. سپس، باید به سراغ یادگیری سینتکس زبان PHP رفت و برای تثبیت آموخته‌ها نیز به تمرین کد نویسی پرداخت. همچنین، اگر به دنبال یادگیری برنامه نویسی PHP به طور کامل هستید و قصد دارید مفاهیم موجود در این زبان را از طریق مثال‌ها و تمرین‌های مختلف یاد بگیرید، پیشنهاد می‌شود از فیلم آموزش برنامه نویسی PHP فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در زیر آورده شده است.

معرفی ۱۰ مورد از بهترین ویرایشگرهای کد رایگان برای PHP

امروزه ویرایشگرهای کد بسیار زیادی در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است که ويژگی‌های پایه‌ای همچون ایجاد، خواندن و ویرایش فایل‌های PHP را ارائه می‌کنند. مهم‌ترین ویرایشگرهای کد PHP به شرح زیر هستند:

  1. «ویژوال استودیو کد» (Visual Studio Code)
  2. Atom
  3. Brackets
  4. GNU Emacs
  5. Vim
  6. Bluefish
  7. jEdit
  8. ++Notepad
  9. RJ TextEd
  10. TextMate

در ادامه نوشته معرفی بهترین IDE برای PHP هر کدام از موارد ارائه شده در بالا به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ویژوال استودیو کد

«ویژوال استودیو کد» (Visual Studio Code | VS Code) یک ویرایشگر کد متن‌باز و رایگان است که توسط مایکروسافت معرفی شد. این ویرایشگر کد در سال‌های اخیر توانسته محبوبیت بسیار زیادی در بین توسعه‌دهندگان به دست آورد. ویژوال استودیو کد به صورت پیش‌فرض از سینتکس زبان PHP پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان متناسب با نیازهای برنامه نویسی خود می‌توانند افزونه‌های PHP بیشتری را از بخش Marketplace این نرم‌افزار دانلود کنند. از دیگر نکات مثبت این ویرایشگر کد قابلیت سفارشی‌سازی بخش‌های مختلف موجود در آن است. دانلود و نصب ویژوال استودیو کد از طریق این لینک «+» امکان پذیر است.

ویرایشگر کد ویژوال استودیو کد - بهترین IDE برای PHP

مهم‌ ترین ویژگی‌های ویژوال استودیو کد چیست؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ویژوال استودیو کد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برجسته‌سازی نحو، تکمیل خودکار و پیمایش کد
  • تکمیل کد هوشمند با IntelliSense
  • تم‌ها و قالب‌ها متنوع
  • یکپارچه‌سازی با Git و GitHub
  • پشتیبانی از Emmet
  • قابلیت توسعه‌پذیری بالا
  • قابلیت اشکال‌زدایی و Refactoring
  • ترمینال داخلی یکپارچه

Atom

«ویرایشگر متن قابل هک برای قرن ۲۱» این شعار اولیه ویرایشگر کد Atom در نخستین سال‌های پیدایش آن بود. منظور از شعار ارائه شده نیز این است که می‌توان تمام جنبه‌های مربوط به رابط کاربری ویرایشگر همچون قالب، تم، کلیدهای تعریف شده، تنطیمات عمومی، زبان، سینتکس‌ها و هر مورد دیگری را سفارشی‌سازی کرد. Atom در ابتدا یکی از ابزارهای داخلی گیت‌هاب بود که بعد از مدتی به حالت متن‌باز در آمد، اما هم‌چنان توسط گیت‌هاب پشتیبانی می‌شود. علاوه بر عملکردهای اصلی موجود در ویرایشگر امکان دانلود بیش از ۹۰۰۰ بسته توسط آن وجود دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه افزودن ویژگی‌های مورد نیازشان را می‌دهد. برای پیکربندی Atom به عنوان ویرایشگر PHP می‌توان بسته‌های خاص PHP را به آن اضافه کرد.

ویرایشگر کد Atom - بهترین IDE برای PHP

امکان دانلود و نصب ویرایشگر Atom از طریق این لینک «+» وجود دارد. به منظور یادگیری موضوعات بیشتر در حوزه طراحی صفحات وب با HTML و CSS می‌توانید فیلم آموزش امت کدنویسی سریع برای HTML و CSS فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

مهم‌ ترین ویژگی های ویرایشگر Atom چیست؟

ویرایشگر Atom بسیار سبک و در عین حال سریع است. این ویرایشگر توسط بیشتر سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی می‌شود و می‌توان از زبان‌های برنامه نویسی مختلف در آن استفاده کرد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های ویرایشگر Atom عبارتند از:

  • برجسته‌سازی نحو و تکمیل خودکار هوشمند
  • رابط کاربری با بیش از ۳۰۰۰ تم مختلف
  • توسعه‌پذیری بالا
  • یکپارچه‌سازی با Git و GitHub
  • ابزارهای اشکال‌زدایی
  • دارای سیستم فایل
  • قابلیت‌ همکاری

به‌طور کلی Atom ویرایشگر متنی قدرتمند با قابلیت شخصی‌سازی بالا است که می‌تواند پاسخگوی نیاز توسعه‌دهندگان با مهارت‌های مختلف باشد. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس دو ویرایشگر کد Atom و ویژوال استودیو با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

Bracket

Bracket یک ویرایشگر کد متن‌باز است که تمرکز اصلی آن بر روی زبان‌های برنامه نویسی تحت وب نظیر HTML ،CSS و PHP است. این ویرایشگر دارای قابلیت ویرایش درون خطی برای CSS است که به توسعه دهندگان امکان مشاهده تمام گزینه‌های مربوط به یک قانون خاص CSS را می‌دهد. Bracket گزینه‌ای بسیار خوب برای آن دست از توسعه دهندگانی است که به طور همزمان برنامه نویسی بک اند و فرانت اند را انجام می‌دهند. این ویرایشگر بهترین IDE برای PHP نیست ولی به دلیل رایگان، سبک بودن و سهولت استفاده گزینه بسیار خوبی می‌تواند باشد.

ویرایشگر کد bracket

مهم‌ ترین ویژگی های Bracket چیست؟

ویرایشگر کد Bracket در کنار ویژگی‌های مثبتی همچون کم حجم بودن و سهولت استفاده قابلیت‌های دیگری نیز دارد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این ویرایشگر کد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • تقسیم نماهای مشاهده کد به صورت عمودی و افقی
  • پیش نمایش زنده خروجی با اتصال بلادرنگ به مرورگر وب
  • ویرایش درون خطی برای CSS
  • تم‌های و قالب‌های سفارشی متنوع
  • پشتیبانی از پیش پردازنده‌های CSS

GNU Emacs چیست؟

ویرایشگر کد GNU Emacs نخستین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی (۱۳۶۴ شمسی) عرضه شد و هم‌چنان نیز در دسترس توسعه دهندگان قرار دارد. بنابراین، GNU Emacs به عنوان یک ویرایشگر کد ریشه‌دار و با سابقه در دنیای برنامه نویسی به رسمیت شناخته می‌شود. این ویرایشگر در اصل برای سیستم‌عامل «گنو» (GNU) توسعه یافته بود، اما توسط سایر سیستم‌عامل‌ها نیز پشتیبانی می‌شود. نکته جالب در خصوص GNU Emacs امکان سفارشی‌سازی طراحی و عملکرد آن با استفاده از زبان اسکریپتی Emacs Lisp است.

ویرایشگر GNU Emacs - بهترین IDE برای PHP

Emacs از زبان‌های برنامه نویسی بسیاری از جمله HTML و CSS پشتیبانی می‌کند، اما توسعه دهندگان فرانت اند کمتر از این ویرایشگر استفاده می‌کنند. با این حال امکان استفاده از این ویرایشگر برای برنامه نویسی فرانت اند و بک اند با زبان PHP وجود دارد. کار کردن با این ویرایشگر کد نیازمند تخصص است و منحنی یادگیری دشواری نیز دارد. در نتیجه، توسعه دهندگان با توجه به سایر گزینه‌های موجود کمتر به استفاده از آن رغبت نشان می‌دهند.

مهم‌ ترین ویژگی های GNU Emacs چیست؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ویرایشگر GNU Emacs به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • حالت‌های مختلف ویرایش کد
  • پشتیبانی کامل از «یونیکد» (Unicode)
  • قابلیت تنظیم از طریق خط فرمان و رابط گرافیکی
  • امکان گسترش به دلیل متن‌باز بودن
  • مستندات فراوان
  • قابلیت‌های اضافی نظیر برنامه‌ریز پروژه، تقویم، رابط کاربری اشکال‌زدایی و سایر موارد

Vim چیست؟

ویرایشگر Vim نسخه بهبود یافته ویرایشگر Vi است و حتی نام آن نیز بر همین موضوع دلالت می‌گند. در واقع کلمه Vim مخفف عبارت «Vi بهبود یافته» (Vi Improved) است. این ویرایشگر نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) برای سیستم‌عامل‌های یونیکس عرضه شد و قابلیت‌های بسیاری را به ویرایشگر قبلی یعنی Vi اضافه کرد. از جمله مهم‌ترین ويژگی‌هایی اضافه شده توسط Vim به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • مقایسه و ادغام فایل‌ها
  • برجسته‌سازی نحو
  • تاریخچه جستجو
  • بررسی املا
  • تقسیم نما
  • پشتیبانی از پروتکل‌های FTP ،HTTP ،SSH و سایر موارد

نکته جالب در خصوص ویرایشگر Vim این است که می‌توان تنها با استفاده از صفحه کلید تمام بخش‌های موجود در آن را کنترل کرد. در واقع Vim دارای یک رابط کاربری متنی است ولی در صورت نیاز به رابط کاربری گرافیکی می‌توان نسخه Gvim را دانلود کرد.

ویرایشگر کد VIM - بهترین IDE برای PHP

استفاده از ویرایشگر Vim چه مزیتی برای توسعه دهندگان دارد؟

Vim یک ویرایشگر بسیار پرطرفدار است که توسط توسعه دهندگان بسیاری در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل محبوبیت Vim قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی بالای آن است. علاوه بر این، این ویرایشگر کد از صدها زبان برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند و پلاگین‌های بسیاری نیز برای آن وجود دارد. همچنین، با توجه به متن‌باز بودن این ویرایشگر کد با استفاده از زبان برنامه نویسی داخلی VimL می‌توان قابلیت‌های بسیاری را به آن اضافه کرد.

آیا Vim بهترین IDE برای PHP است؟

Vim یک ویرایشگر بسیار قدرتمند و در عین حال حرفه‌ای است که امکانات بسیاری را در دسترس توسعه دهندگان قرار می‌دهد. استفاده از این ابزار به توسعه دهندگان مبتدی و تازه کار توصیه نمی‌شود، زیرا منحنی یادگیری آن کمی دشوار است. با این حال Vim می‌تواند بهترین IDE برای PHP باشد در صورتی که انعطاف پذیری بالا و سفارشی‌سازی برای توسعه دهنده اولویت اصلی باشد.

مهم ترین ویژگی های ویرایشگر Vim چیست؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های ویرایشگر Vim به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ۶ حالت مختلف برای ویرایش کد
  • حالت آسان برای مبتدیان
  • پشتیبانی از یونیکد و چندین زبان برنامه نویسی مختلف
  • قابلیت‌های ویرایشی همچون جستجو و جایگزینی پیشرفته، تکمیل کد، تقسیم نما و سایر موارد
  • پلاگین‌های متنوع
  • راهنمای استفاده و مستندات فراوان

ویرایشگر Bluefish

Bluefish یک ویرایشگر کد قدرتمند و پیشرفته است که از زبان‌های برنامه نویسی بسیاری نیز پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار توسط سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌شود و به دلیل ادغام با Gnome می‌تواند گزینه مناسبی به عنوان ویرایشگر PHP برای لینوکس باشد. در طراحی Bluefish نظر توسعه دهندگان وب لحاظ شده است. در نتیجه، این نرم‌افزار ویژگی‌های مفیدی همچون پشتیبانی از Emmet، یونیکد، دستورات میانبر برای کدهای HTML و بسیاری موارد دیگر را ارائه می‌دهد. این ویرایشگر رابط کاربری گرافیکی دارد و استفاده از آن نیز آسان است. بنابراین، Bluefish می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای برنامه نویسان مبتدی باشد.

ویرایشگر کد bluefish

مهم ترین ویژگی های ویرایشگر Bluefish چیست؟

همانند سایر ویرایشگرهای کد معرفی شده Blufish نیز قابلیت‌های بسیاری دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ویرایشگر کد ارائه شده است.

  • سبک و کم حجم
  • ویرایش تمام صفحه و تقسیم نما
  • تکمیل خودکار کد
  • دسترسی به فایل از راه دور از طریق پروتکل‌های HTTP ،SFTP ،FTP ،HTTPS و سایر موارد
  • پشتیبانی از رمزگذاری‌های مختلف
  • قابل توسعه از طریق افزونه‌ها

ویرایشگر jEdit

در ادامه بررسی بهترین IDE برای PHP به سراغ ویرایشگر کد jEdit خواهیم رفت. jEdit یک ویرایشگر کد چند پلتفرمی است که برای «ماشین مجازی جاوا» (Java Virtual Machine) توسعه داده شده است. بنابراین، امکان اجرای آن بر روی هر سیستم‌عامل دارای ماشین مجازی جاوا وجود دارد. هدف اصلی از توسعه این نرم‌افزار ارائه یک ویرایشگر کد برای برنامه‌نویسان است که بتوانند آن را خیلی سریع، آسان و بدون دردسر نصب کنند. jEdit قابلیت برجسته‌سازی نحو را برای بیش از ۲۰۰ زبان برنامه نویسی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، jEdit افزونه‌های کاربردی بسیاری دارد که به توسعه دهندگان در پیشبرد کارهایشان کمک شایانی می‌کند.

ویرایشگر کد jedit - بهترین IDE برای PHP

ویژگی های مهم jEdit کدامند؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این ویرایشگر کد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • قابلیت «لغو عملیات» (Undo) و «انجام مجدد» (Redo) به صورت نامحدود
  • باز کردن تعداد نامحدودی از پنجره‌های مختلف به صورت نامحدود
  • انتخاب‌های چندگانه
  • پشتیبانی از یونیکد
  • ابزار قدرتمند برای جستجو و جایگزینی
  • قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی از طریق پلاگین‌ها

ویرایشگر ++Notepad

++Notepad یک ویرایشگر کد قدیمی اما فوق العاده برای سیستم‌عامل‌های ویندوز است. این ویرایشگر در ابتدا به عنوان جایگزینی برای ویرایشگر متن پیش‌فرض ویندوز یعنی Notepad عرضه شد. ++Notepad با اضافه کردن قابلیت‌های کاربردی به ویرایشگر Notepad به سرعت توانست جایگاه خود را در بین توسعه دهندگان سیستم‌عامل ویندوز به دست آورد.

ویرایشگر کد ++notepad - بهترین IDE برای PHP

از جمله قابلیت‌های ++Notepad به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • برجسته‌سازی نحو برای بیش از ۸۰ زبان برنامه نویسی
  • نصب آسان
  • قابلیت‌های ویرایشی مختلف نظیر رابط کاربری چندگانه، تقسیم نما و سایر موارد

++Notepad مطمئناً بهترین IDE برای PHP نیست ولی بهترین انتخاب برای کسانی است که به یک ویرایشگر کد رایگان PHP برای سیستم‌عامل ویندوز نیاز دارند که استفاده از آن نیز آسان باشد. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس ویرایشگر ++Notepad به همراه کاربردها، امکانات و سایر قابلیت‌هایش به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

ویرایشگر RJ TextEd

در ادامه لیست بهترین IDE برای PHP به بررسی ویرایشگر کد RJ TextEd خواهیم پرداخت. RJ TextEd توسط «ریکارد جوهانسون» (Rickard Johansson) به دنیای برنامه نویسی معرفی شد. این ویرایشگر کد به‌طور خاص برای توسعه وب در سیستم‌عامل‌ ویندوز ایجاد شده است. RJ TextEd ویژگی‌های بسیار جذابی را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد.

ویرایشگر کد RjTextEd - بهترین IDE برای PHP

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این ویرایشگر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • سفارشی‌سازی بخش‌های مختلف رابط کاربری
  • نمایش کد در نماهای مختلف
  • ابزارهای توسعه دهنده نظیر انتخابگر رنگ و اعتبارسنجی HTML
  • تبدیل متن به HTML
  • مرورگر داخلی برای پیش نمایش کدهای HTML

RJ TextEd با وجود رایگان بودن ولی متن‌باز نیست و نمی‌توان کدهای آن را دستکاری کرد. با این حال با استفاده از افزونه‌های موجود در آن امکان افزودن قابلیت‌های اضافه به این ویرایشگر کد وجود دارد.

TextMate

TextMate یک ویرایشگر کد پیشرفته مناسب برای آن دست از توسعه دهندگانی است که از سیستم‌عامل مک استفاده می‌کنند. این ویرایشگر کد به طور خاص برای سیستم‌عامل مک طراحی شده است و از تمام زبان‌های برنامه نویسی موجود نیز پشتیبانی می‌کند. امکان سفارشی‌سازی TextMate با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری موجود در آن وجود دارد. بسته‌های نرم‌افزاری TextMate شامل سینتکس زبان، قطعه کدهای کاربردی، دستورات، قالب‌ها و سایر موارد هستند. اولین نسخه ارائه شده از TextMate غیر رایگان بود ولی در حال حاضر استفاده از این ویرایشگر کاملاً رایگان است. در مجموع با این که TextMate بهترین IDE برای PHP نیست ولی به عنوان یک ویرایشگر PHP رایگان قابل اجرا بر روی سیستم‌عامل مک ارزش استفاده دارد.

ویرایشگر کد TextMate - بهترین IDE برای PHP

مهم ترین مزیت های TextMate کدامند؟

  • تم‌های سفارشی
  • پیش نمایش زنده کدهای HTML
  • ابزارهای قدرتمند جستجو
  • مدیریت آسان قطعه کدها
  • پشتیبانی از زبان‌های مختلف
  • ویرایشگر بسته
  • سفارشی‌سازی آسان
  • رایگان

۴ ویرایشگر کد غیر رایگان برای PHP

بعد از معرفی ویرایشگرهای کد رایگان برای PHP در این بخش به بررسی برترین ویرایشگرهای کد غیر رایگان PHP خواهیم پرداخت. ویرایشگرهای کد غیر رایگان PHP معمولاً قیمت بالایی دارند، ولی بیشتر آن‌ها یک دوره آزمایشی رایگان قبل از خرید را به کاربرد پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه، می‌توان قبل از خرید آن‌ها را از لحاظ قابلیت‌ها و امکانات ارزیابی کرد. معمولاً توسعه دهندگانی از ویرایشگرهای کد غیر رایگان استفاده می‌کنند که به دنبال افزونه خاصی هستند یا به پشتیبانی فنی نیاز دارند. برخی از برترین ویرایشگرهای کد غیر رایگان برای PHP به شرح زیر هستند.

  • Sublime Text
  • UltraEdit
  • Rapid PHP Editor
  • Smultron

در ادامه نوشته بهترین IDE برای PHP در این بخش به بررسی ویرایشگرهای کد غیر رایگان ارائه شده در بالا خواهیم پرداخت.

Sublime Text

استفاده از Sublime Text به عنوان ویرایشگر کد PHP افزونه‌های بسیاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. این ویرایشگر کد برای زبان PHP افزونه‌هایی برای ایجاد کامنت، قالب‌بندی کد، اشکال‌زدایی از کد و سایر موارد دارد. علاوه بر این، Sublime Text افزونه‌هایی نیز برای توسعه قالب‌های وردپرس نیز دارد که به توسعه دهندگان در نوشتن کدهای وردپرس کمک می‌کند. در نسخه جدید این ویرایشگر قابلیت مدیریت صفحه و نما نیز به نسخه قبلی اضافه شده و مشکلات مربوط به سرعت پایین راه‌اندازی آن نیز به طور کامل برطرف شده است.

ویرایشگر کد Sublime Text - بهترین IDE برای PHP

برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های این ویرایشگر کد عبارتنداز:

  • سفارشی‌سازی بالا
  • پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف
  • قطعه کدهای کاربردی
  • قابلیت‌های ویرایشی پیشرفته
  • تکمیل خودکار کد
  • مدیر بسته
  • امکان توسعه از طریق افزونه‌های موجود

در صورت نیاز به دانلود و نصب این ویرایشگر می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • لینک وب‌سایت ویرایشگر Sublime Text: «+»

UltraEdit

UltraEdit یکی دیگر از ویرایشگرهای کد غیر رایگان PHP است. این ویرایشگر کد در سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۳ شمسی) به دنیای برنامه نویسی معرفی شد. UltraEdit با توجه به سابقه طولانی خود از محبوبیت بالایی برخوردار است و بیش از ۴ میلیون کاربر فعال نیز دارد. این ویرایشگر کد علاوه بر رابط کاربری قابل تنظیم ویژگی‌های جذابی نیز در امر توسعه در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد.

ویرایشگر کد UltraEdit - بهترین IDE برای PHP

از جمله امکانات UltraEdit به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ذخیره فایل‌ها در فضای ابری یا سرور راه دور
  • پشتیبان گیری از فایل‌ها
  • مدیریت پروژه‌ها
  • رمزگذاری فایل‌ها

UltraEdit بهترین IDE برای PHP است اگر با فایل‌های حجیمی کار می‌کنید که باعث از کار افتادن سایر ویرایشگرهای کد می‌شوند. این ویرایشگر دارای قابلیت مدیریت فایل است که محبوبیت بالایی نیز در بین برنامه نویسان دارد. سایر ویژگی‌های UltraEdit به شرح زیر است.

  • تم‌ها و قالب‌های سفارشی متنوع
  • قابلیت جستجو قدرتمند
  • پیش نمایش زنده برای HTML
  • قابلیت‌های ویرایشی مختلف
  • پشتیبانی از FTP/SFTP و SSH/Telnet
  • همگام‌سازی ابری
  • پروتکل‌های توسعه از راه دور

به منظور دانلود و نصب این ویرایشگر می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • لینک وب‌سایت ویرایشگر UltraEdit: «+»

Rapid PHP Editor

Rapid PHP Editor یک ویرایشگر کد غیر رایگان برای سیستم‌عامل ویندوز است. سازندگان این ویرایشگر کد ادعا کرده‌اند که Rapid PHP Editor سریع‌ترین ویرایشگر PHP موجود در بازار است و خیلی سریع بارگیری می‌شود. با وجود قرار داشتن کلمه PHP در عنوان این ویرایشگر امکان ویرایش سایر فایل‌ها نیز با این ابزار وجود دارد. علاوه بر Rapid PHP Editor نرم‌افزار دیگری تحت عنوان Rapid CSS Editor نیز توسط این شرکت ارائه شده است که مختص کار با فایل‌های HTML و CSS است. تنها در صورت نیاز به عملکردهای بیشتر می‌توان از Rapid PHP Editor استفاده کرد.

ویرایشگر کد Rapid PHP - بهترین IDE برای PHP

از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به نصب آسان و ادغام با وب سرور محلی اشاره کرد. در مجموع با توجه به قابلیت‌های این ابزار در زمینه HTML ،CSS و جاوا اسکریپت می‌توان آن را به طور همزمان برای توسعه فرانت اند و بک اند به کار گرفت. قیمت ارائه شده برای این ویرایشگر کد نیز بسیار مناسب است و نیازی به پرداخت سالانه برای استفاده از آن نیست. در صورت نیاز به دانلود و نصب این ویرایشگر می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • لینک وب‌سایت ویرایشگر Rapid PHP Editor: «+»

مهم ترین قابلیت های Rapid PHP Editor چیست؟

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزار به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • گزینه‌های زیاد برای سفارشی‌سازی
  • پیش نمایش فایل‌های PHP در وب سرور محلی
  • برجسته‌سازی نحو
  • پشتیبانی از فریمورک‌های PHP
  • دیباگر داخلی PHP
  • قابلیت توسعه از طریق افزونه‌ها
  • پشتیبانی از پروتکل‌های FTP/SFTP/FTPS

Smultron

در ادامه بررسی لیست بهترین IDE برای PHP یک ویرایشگر کد مختص سیستم‌عامل مک را معرفی خواهیم کرد. Smultron یک ویرایشگر کد غیر رایگان مختص سیستم‌عامل مک است که از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. این ویرایشگر کد همانند سایر برنامه‌های کاربردی مک رابط کاربری جذابی دارد و به سرعت نیز راه‌اندازی می‌شود. Smultron یک ویرایشگر کد پیشرفته PHP است که ویژگی‌های جذابی همچون رابط کاربری قابل تنظیم، قطعه کدهای کاربردی، پیش نمایش کدهای HTML، تکمیل خودکار و سایر موارد را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. از دیگر نکات مهم در خصوص این ویرایشگر کد تاکید بسیار زیاد آن بر حفظ حریم خصوصی است. بنابراین، Smultron گزینه مناسبی برای کسانی است که این مسئله برایشان اهمیت دارد.

ویرایشگر کد Smultron - بهترین IDE برای PHP

مهم ترین قابلیت های Smultron چیست؟

برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های Smultron عبارتند از:

  • تم‌ها و قالب‌های متنوع
  • پشتیبانی از متن‌ها عمودی و زبان‌های راست چین مانند فارسی
  • اسکن متن از طریق دوربین
  • پشتیبانی از یونیکدها
  • پشتیبانی از iCloud
  • حالت‌های مختلف ویرایش کد
  • جستجو پیشرفته

معرفی ۵ IDE رایگان برای PHP

برنامه نویسان حرفه‌ای با توجه پیچیدگی‌های کاری و نیازمندی‌های پروژه به مجموعه کاملی از ابزارهای توسعه نیاز دارند. در نتیجه، به این دست از توسعه دهندگان توصیه می‌شود که به جای ویرایشگر کد از IDE استفاده کنند. بر همین اساس در این بخش از نوشته بهترین IDE برای PHP تعدادی از بهترین IDEهای رایگان PHP معرفی خواهند شد. در زیر لیستی از بهترین IDEهای رایگان PHP آورده شده است.

  • Eclipse PDT
  • Komodo IDE
  • Apache NetBeans
  • Eclipse Che
  • CodeLite

در ادامه هر کدام از IDEهای ارائه شده در بالا به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

Eclipse PDT

Eclipse یک IDE محبوب برای ماشین مجازی جاوا است که بیش‌تر توسعه دهندگان جاوا از آن استفاده می‌کنند، اما چندین زبان برنامه نویسی دیگر نیز توسط این محیط توسعه یکپارچه پشتیبانی می‌شود. توسعه دهندگان PHP تنها با نصب افزونه PDT می‌توانند از Eclipse برای توسعه کدهای PHP استفاده کنند. PDT مخفف عبارت PHP Developer Tools است که مجموعه ابزار کاملی برای توسعه دهندگان PHP محسوب می‌شود. البته با انتخاب گزینه Eclipse IDE for PHP Developers در زمان نصب Eclipse به صورت خودکار ابزارهای مورد نیاز برای توسعه کدهای PHP بر روی این IDE نصب خواهد شد.

محیط توسعه Eclipse PDT

در بین IDEهای رایگان PHP شاید بتوان Eclipse را بهترین IDE برای PHP دانست. توسعه دهندگان به کمک این IDE محبوب می‌توانند کارهای رایجی نظیر اشکال‌زدایی، بررسی نحو، آزمایش کد، refactoring و سایر موارد را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند. علاوه بر این، امکان ادغام وب سرور در Eclipse نیز وجود دارد. نکته مهم در خصوص Eclipse این است که برای اجرای آن باید حتما «کیت توسعه جاوا» (Java Development Kit | JDK) و «محیط زمان اجرای جاوا» (Java Runtime Environment | JRE) بر روی سیستم نصب باشند.

مهم ترین قابلیت های Eclipse PDT چیست؟

به طور خلاصه می‌توان قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیرا را برای Eclipse PDT بر شمرد.

  • رابط کاربری سفارشی
  • قالب‌بندی پیشرفته کدهای PHP
  • قالب‌های کد پیش ساخته
  • پشتیبانی از پروژه‌های راه دور
  • تکمیل خودکار و پیمایش کد
  • وب سرور یکپارچه برای اجرای کدهای PHP

پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس تمام نکات مربوط به محیط توسعه Eclipse از نصب و راه‌اندازی گرفته تا قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی به طور کامل عنوان شده است.

محیط توسعه Komodo IDE

Komodo IDE یک محیط توسعه رایگان و چند پلتفرمی است که از زبان PHP در کنار سایر زبان‌های برنامه نویسی معروف همچون پایتون، HTML، پرل و سایر موارد دیگر پشتیبانی می‌کند. این IDE بخشی از پلتفرم ActiveState است که مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه دهنده پیشرفته برای زبان‌های برنامه نویسی متن‌باز را ارائه می‌دهد. Komodo تمام قابلیت‌ها و امکانات مورد نیاز برای کار با فایل‌های PHP را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. استفاده از این IDE رایگان است ولی در صورت نیاز به پشتیبانی فنی باید هزینه مشخصی برای استفاده از این خدمات پرداخت شود. علاوه بر این، Komodo Edit نیز به عنوان یک برنامه ویرایشگر رایگان و متن‌باز فایل‌های PHP توسط ActiveState ارائه شده است که توسعه دهندگان در صورت عدم نیاز به قابلیت‌های IDE می‌توانند از آن استفاده کنند.

محیط توسعه Komodo - بهترین IDE برای PHP

Komodo IDE چه ویژگی‌ هایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های Komodo IDE به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • تکمیل خودکار کد
  • مرورگر کد
  • ردیاب تغییرات
  • اشکال‌زدایی بصری
  • آموزش‌های داخلی
  • نصب آسان
  • پشتیبانی از سیستم‌های کنترل نسخه

Apache NetBeans

Apache NetBeans یکی دیگر از محیط‌های توسعه‌‌ای است که می‌تواند در فهرست انتخاب بهترین IDE برای PHP قرار گیرد. این IDE رایگان و متن‌باز توسط بنیاد نرم‌افزاری آپاچی توسعه داده شده است. Apache NetBeans بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود و با نصب افزونه‌های مختلف از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. این محیط توسعه را می‌توان یک IDE برای زبان PHP با امکانات کامل از برجسته‌سازی نحو گرفته تا اشکال‌زدایی و اصلاح کد در نظر گرفت. در زمان نصب Apache NetBeans با توجه به نیاز برنامه نویس امکان تعیین گزینه‌های اضافی برای نصب وجود دارد. در مجموع Apache NetBeans یک ابزار فوق العاده کاربرپسند با نصب آسان است که چندین نمونه پروژه کاربردی نیز دارد.

محیط توسعه Apache Netbeans - بهترین IDE برای PHP

مهم ترین ویژگی های Apache NetBeans چیست؟

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های Apache NetBeans به شرح زیر هستند.

  • قالب‌بندی کد
  • تکمیل کد هوشمند
  • برجسته کردن خطا و سیستم پیشنهاد هوشمند
  • اشکال‌زدایی با Xdebug
  • تست واحد با PHPUnit
  • ادغام با سیستم‌های کنترل نسخه
  • افزونه‌ها و پلاگین‌های متنوع
  • پشتیبانی از فریمورک‌های PHP

Eclipse Che

Eclipse Che یک IDE ابری است که به تیم‌های توسعه دهنده امکان ساخت برنامه‌های کاربردی در فضاهای کاری از پیش پیکربندی شده را می‌دهد. در واقع توسعه دهندگان می‌توانند تمام موارد مورد نیاز برای پروژه نظیر وابستگی‌ها، زمان اجرا، IDE و کد پروژه را تنها یک مرتبه تنظیم و پیکربندی کنند و محیط توسعه آماده شده را هر زمان در هر کجا که خواستند اجرا کنند. بزرگترین مزیت Eclipse Che فراهم کردن امکان همکاری و مشارکت بلادرنگ صدها توسعه دهنده به صورت همزمان است که می‌تواند جایگاه این IDE را در لیست بهترین IDE برای PHP ارتقا دهد. از دیگر نکات مثبت این IDE پشتیبانی آن از فریمورک‌های محبوب PHP است. در زمان ایجاد پروژه توسعه دهندگان می‌توانند پروژه PHP خود را با لاراول، سیمفونی یا MySQL پیکربندی و راه‌اندازی کنند.

محیط توسعه Eclipse che

در ادامه سایر قابلیت‌ها و امکانات Eclipse Che آورده شده است.

  • دسترسی به پشته‌های PHP از پیش ساخته شده
  • قابل حمل بودن
  • انتخاب‌های متنوع برای رابط کاربری
  • نمونه پروژه‌های آماده
  • قابلیت توسعه از طریق پلاگین‌ها
  • در دسترس بودن امکانات این IDE از طریق REST API

CodeLite

CodeLite می‌تواند گزینه‌ای دیگر برای انتخاب بهترین IDE برای PHP باشد. این IDE رایگان و متن‌باز بیشتر برای زبان برنامه نویسی ++C مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با نصب افزونه از PHP و Node.js نیز پشتیبانی می‌کند. این IDE رایگان تمام ویژگی‌های مهم یک IDE برای PHP مانند مدیریت پروژه، تکمیل خودکار کد، دیباگر داخلی، نماهای مختلف نمایش کد و سایر موارد را دارد. در زمان راه‌اندازی این IDE برای اولین استفاده امکان پیکربندی آن با توجه به سبک کد نویسی وجود دارد. CodeLite شاید بهترین IDE برای PHP نباشد ولی تمام انتظارات یک توسعه دهنده PHP از یک محیط توسعه را برآورده می‌کند.

محیط توسعه CodeLite - بهترین IDE برای PHP

در ادامه برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های این ابزار آورده شده است.

  • امکان سفارشی‌سازی رابط کاربری با تم‌های مختلف
  • جستجو و جایگزینی کد
  • پشتیبانی از SFTP
  • ادغام با سیستم‌های کنترل نسخه
  • ابزارهای اشکال‌زدایی

بهترین IDE های غیر رایگان برای PHP

IDEهای رایگان PHP با قابلیت‌ها و امکاناتی که دارند تا حد زیادی نیازهای توسعه دهندگان را پوشش می‌دهند. در کنار این IDEهای رایگان معرفی شده چندین IDE غیر رایگان نیز برای PHP وجود دارد. استفاده از این IDEهای غیر رایگان به آن دسته از توسعه دهندگانی توصیه می‌شود که به دنبال توسعه PHP در سطح سازمانی هستند و مواردی همچون پشتیبانی فنی، دارا بودن افزونه‌های مختلف، ادغام با سایر سرویس‌ها و پشتیبانی از چارچوب‌های PHP برایشان اهمیت دارد. بهترین IDEهای غیر رایگان PHP عبارتند از:

  • JetBrains PhpStorm
  • Zend Studio
  • Codeanywhere
  • Codelobster

در ادامه این بخش هر کدام از موارد ارائه شده در بالا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

JetBrains PhpStorm

PhpStorm را می‌توان معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین IDE در بین تمام IDEهای موجود برای PHP دانست. این محیط توسعه توسط شرکت JetBrains ارائه شده است و تجربه کاربری متفاوتی را در مقایسه با سایر IDEهای PHP ارائه می‌دهد. رابط کاربری جذاب و مینیمال در کنار سرعت راه‌اندازی بالا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های PhpStorm است. گزینه‌های موجود در رابط کاربری PhpStorm قابل سفارشی‌سازی هستند. توسعه دهنده می‌تواند با توجه به نیازمندی‌های پروژه پنجره‌های مرتبط با اشکال‌زدایی، گزارش رویداد، علاقه‌مندی‌ها، ساختارها، پایگاه داده و سایر موارد دیگر را به PhpStorm اضافه کند. برای یادگیری بیشتر نحوه کار با محیط PhpStorm می‌توانید فیلم آموزشی پروژه‌های کاربردی طراحی وب با HTML و CSS فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

PhpStorm می‌تواند با دیگر محصول شرکت JetBrains یعنی WebStorm که برای جاوا اسکریپت توسعه داده شده است نیز ادغام شود. بنابراین، PhpStorm بهترین انتخاب برای آن دست از توسعه دهندگانی باشد که در هر دو حوزه فرانت اند و بک اند فعالیت دارند. PhpStorm با سیستم مدیریت بسته Composer نیز ادغام می‌شود تا توسعه دهنده بتواند وابستگی‌های پروژه را به طور مستقیم از طریق IDE مدیریت کند. همچنین، این IDE محبوب از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب PHP نظیر وردپرس، دروپال و جوملا نیز پشتیبانی می‌کند. به منظور دانلود و نصب این محیط توسعه می‌توان به وب‌سایت PhpStorm در این لینک «+» مراجعه کرد.

محیط توسعه PHP Storm - بهترین IDE برای PHP

PhpStorm چه قابلیت هایی دارد؟

از ویژگی‌های منحصر بفرد PhpStorm به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • امکان تست و بررسی کدها بدون نیاز به ایجاد پروژه
  • پیشگیری از بروز خطا در حین کد نویسی
  • اولویت‌بندی مشکلات موجود در کد
  • جابجایی آسان بین نسخه‌های مختلف PHP
  • اشکال‌زدایی با Visual Debugger
  • پشتیبانی از چندین ابزار برای اشکال‌زدایی
  • ادغام با سیستم‌های کنترل نسخه
  • پشتیبانی از «توسعه تست محور» (Test Driven Development)
  • پشتیبانی از تمام فریمورک‌های اصلی PHP

با توجه به جمیع نکات گفته شده می‌توان PhpStorm را می‌توان بهترین IDE برای PHP در بین IDEهای غیر رایگان موجود دانست.

Zend Studio

Zend Studio را می‌توان به عنوان گزینه‌ای دیگر برای انتخاب بهترین IDE برای PHP در نظر گرفت. این IDE غیر رایگان مبتنی بر محیط توسعه Eclipse PDT است که پیش‌تر در همین مطلب مورد بررسی قرار گرفت. Zend Studio را می‌توان به صورت جداگانه یا به عنوان پلاگین Eclipse نصب کرد. این ابزار با سایر محصولات شرکت Zend نظیر Zend Server ،Zend Debugger ،Zend Guard و Laminas Framework ادغام می‌شود. با این وجود می‌توان به جای محصولات شرکت Zend از سایر ابزارها، فریمورک‌ها، وب سرورها و افزونه‌های اشکال‌زدایی همراه با این محیط توسعه استفاده کرد.

محیط توسعه Zend Studio - بهترین IDE برای PHP

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های محیط توسعه Zend Studio به شرح زیر است.

  • راهنمای کد نویسی هوشمند برای PHP
  • ایجاد خودکار ماژول
  • گزینه‌های پیشرفته برای اشکال‌زدایی
  • ادغام با سیستم‌های کنترل نسخه
  • پشتیبانی از نمایشگرهای 4K
  • آموزش‌ و راهنمای استفاده
  • پشتیبانی از پلتفرم‌های ابری

ویرایشگر آنلاین Codeanywhere

Codeanywhere یک محیط توسعه ابری مبتنی بر پلتفرم است که می‌توان آن را به صورت آنلاین از طریق مرورگر وب یا به عنوان برنامه موبایل اجرا کرد. این محیط توسعه در عرض چند ثانیه در مروگر وب راه‌اندازی می‌شود و ابزارهای مورد نیاز برای توسعه PHP را برای برنامه نویس فراهم می‌کند. پروژه Codeanywhere ابتدا با پشتیبانی از زبان PHP کار خود را شروع کرد ولی اکنون این پلتفرم بیشتر از ۱۰۰ زبان برنامه نویسی را پشتیبانی می‌کند. با Codeanywhere توسعه دهندگان بدون دغدغه می‌توانند کدهای PHP خود را بدون محدودیت زمانی و مکانی اجرا کنند. برای استفاده از این IDE آنلاین توسعه دهندگان باید مبلغ مشخصی را نیز به عنوان اشتراک پرداخت کنند. با این حال، Codeanywhere را با توجه به ويژگی‌های جذابی که دارد می‌توان درون لیست بهترین IDE برای PHP قرار دارد.

ویرایشگر آنلاین Codeanywhere - بهترین IDE برای PHP

قابلیت های ویرایشگر آنلاین Codeanywhere چیست؟

محیط توسعه آنلاین Codeanywhere علاوه بر ویژگی اصلی خود یعنی آنلاین بودن قابلیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه برخی از آن‌ها آورده شده است.

  • ترمینال داخلی لینوکس
  • پشته‌های PHP و وردپرس پیکربندی شده
  • ویژگی‌های ویرایش کد هوشمند
  • تکمیل خودکار کد
  • برنامه نویسی آنلاین بر روی فایل‌های مشترک
  • ادغام با سیستم کنترل نسخه Git
  • ابزار اشکال‌زدایی پیشرفته
  • پیش نمایش مرورگر

Codelobster

Codelobster یک ویرایشگر کد PHP و IDE است که از زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند نظیر HTML ،CSS و جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری Codelobster کمی پیچیده است و بخش‌های متعددی درون آن وجود دارد. استفاده از تمام امکانات این محیط توسعه نیازمند پرداخت هزینه است ولی استفاده از بخش ویرایشگر PHP با تمام قابلیت‌هایش نظیر برجسته‌سازی نحو، تکمیل خودکار کد و اشکال‌زدایی رایگان است. مهم‌ترین نکته در خصوص این محیط توسعه پشتیبانی از پلاگین‌های متعدد PHP و جاوا اسکریپت است. بر همین اساس Codelobster بخش مخصوصی برای مدیریت پلاگین‌های موجود و فعال دارد.

محیط توسعه CodeLobster - بهترین IDE برای PHP

در فهرست بهترین IDE برای PHP محیط توسعه Codelobster جایگاه بسیار خوبی دارد. این محیط توسعه گزینه جذابی برای توسعه دهندگان وردپرس است. افزونه وردپرس Codelobster عملکردهای پیشرفته‌ای همچون برجسته‌سازی نحو، تکمیل خودکار کد، ویرایشگر داخلی قالب و بسیاری موارد دیگر را در اختیار توسعه دهندگان وردپرس قرار می‌دهد.

قابلیت های Codelobster چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های Codelobster در ادامه آورده شده است.

  • دیباگر داخلی PHP
  • قالب‌های از پیش طراحی شده
  • اعتبارسنجی کد برای CSS ،HTML و PHP
  • قابلیت تکمیل خودکار کد
  • قطعه کدهای آماده
  • پشتیبانی از سیستم‌های کنترل نسخه

جمع‌بندی

بدون شک انتخاب ابزارهای مناسب برای توسعه نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری و کارایی برنامه نویس دارند. در بین ابزارهای توسعه نمی‌توان از نقش پر رنگ IDEها و ویرایشگرهای کد غافل شد. به طور خلاصه انتخاب بهترین IDE برای PHP به عوامل مختلفی همچون نیازهای توسعه دهنده، میزان پیچیدگی و اندازه پروژه بستگی دارد. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس سعی شد تا گزینه‌های متعددی جهت انتخاب بهترین IDE برای PHP معرفی شود. برای عمیق‌تر شدن یادگیری و تثبیت آموخته‌های خود در حوزه برنامه نویسی PHP می‌توانید مجموعه فیلم‌های آموزشی PHP فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

در این مطلب طیف گسترده‌ای از IDEها و ویرایشگرهای کد با توجه به فاکتورهای مختلف همچون رایگان بودن یا نبودن، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف، برخورداری از امکانات جانبی و سایر موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌های هر کدام از IDEها و ویرایشگرهای کد معرفی شده نیز به طور کامل عنوان شد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Kinsta
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *