بازار کار PHP چگونه است؟ – از شرایط فعلی تا دورنمای آینده

۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
بازار کار PHP چگونه است؟ – از شرایط فعلی تا دورنمای آینده

بازار کار PHP یکی از حوزه‌های پرتقاضا در دنیای برنامه نویسی است که فرصت‌های متعددی را نیز در اختیار متخصصان این زبان برنامه نویسی قرار داده است. PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به طور گسترده در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه نزدیک به ۸۰ درصد وب‌سایت‌های موجود در جهان بر پایه این زبان توسعه یافته‌اند. بنابراین، توسعه دهندگان PHP می‌توانند با استفاده از فرصت‌های جذاب موجود مسیر پیشرفت شغلی در این حوزه پرتقاضا را دنبال کنند. بر همین اساس در مطلب پیش‌ِ رو از مجله فرادرس تمام موارد مرتبط با بازار کار PHP در ایران از الزامات شغلی گرفته تا بازه حقوق و تقاضای کلی برای استخدام برنامه نویسان PHP عنوان خواهد شد.

فهرست مطالب این نوشته

با مطالعه این مطلب ضمن آشنایی با فرصت‌های شغلی موجود برای برنامه نویسان PHP در ایران اطلاعات خوبی در خصوص وظایف برنامه نویسان PHP و مهارت‌های مورد نیاز برای حوزه به دست خواهید آورد.

چرا باید زبان PHP را یاد بگیریم؟

امروزه بیش از ۸۰ درصد وب‌سایت‌های موجود در جهان بر پایه PHP توسعه داده شده‌اند. بنابراین، یادگیری زبان PHP برای مسیر شغلی انتخابی عاقلانه است، زیرا امروزه تقریباً تمام کسب و کارها به صورت آنلاین و دیجیتالی فعالیت می‌کنند. در نتیجه، تقاضای بسیار زیادی از این سمت در بازار کار PHP وجود دارد.

در ادامه دلایل بسیار محکمی برای یادگیری زبان PHP و انتخاب آن به عنوان حوزه کاری ارائه شده است.

کاربردهای گسترده

PHP یکی از بهترین ابزارها برای توسعه وب است که به طور گسترده توسط برنامه نویسان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، بسیار از برنامه‎‌نویسان وب این زبان را به سایر گزینه‌های موجود ترجیح می‌دهند. این زبان برنامه نویسی توسط غول‌های فناوری نظیر «متا» (Meta)، «یاهو» (Yahoo)، IBM و سایر شرکت‌های مطرح مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به همین گستردگی استفاده از PHP فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برای توسعه‌دهندگان این زبان وجود دارد.

یادگیری آسان

«سینتکس» (Syntax) زبان PHP بر مبنای زبان جاوا و C است. در نتیجه، یادگیری آن بسیار آسان است. علاوه بر این، زبان PHP نقطه شروع بسیار خوبی برای تازه واردان و علاقه‌مندان به برنامه نویسی وب محسوب می‌شود. وجود منابع آموزشی متعدد نیز فرایند یادگیری این زبان برنامه نویسی را تسهیل کرده است.

برنامه نویس نشسته پشت لپ تاپ و در حال یادگیری زبان برنامه نویسی است

متن باز بودن

PHP یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره و متن‌باز است و توسعه‌دهندگان برای استفاده از این زبان نیازی به پرداخت هزینه ندارند، زیرا تمام امکانات ارائه شده در PHP رایگان است.

پشتیبانی از شی‌گرایی

PHP از مفاهیم شی‌گرایی نظیر وراثت، چندریختی و کپسوله‌سازی به طور کامل پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان PHP می‌توانند همانند زبان‌های جاوا و ++C از شی‌گرایی در این زبان استفاده کنند.

فریمورک های متنوع

فریمورک‌ها با ارائه مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ابزارهای متعدد فرایند توسعه را برای برنامه نویسان آسان‌تر می‌کنند. در زبان برنامه نویسی PHP فریمورک‌های مختلفی همچون لاراول، سیمفونی، Zend و سایر موارد وجود دارد. استفاده از این فریمورک‌ها به دلیل ارائه شیوه استاندارد کد نویسی و استفاده مجدد از کد موجب بهبود فرایند توسعه و کاهش خطاهای موجود در برنامه می‌شود. در ادامه نوشته بازار کار PHP هر کدام از فریمورک‌های PHP از نظر فرصت‌های شغلی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انعطاف پذیری بالا

زبان PHP از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. با توجه به این ویژگی توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌ها را با توجه به نیاز و خواسته مشتری پیاده‌سازی کنند. علاوه بر این، زبان PHP دو قابلیت مهم استفاده مجدد از کد و متن‌باز بودن را نیز دارد که در نتیجه، توسعه‌دهندگان می‌توانند طراحی عناصر گرافیکی مربوط به رابط کاربری را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

چگونه PHP را یاد بگیریم؟

مجموعه آموزش‌های PHP فرادرس
برای دسترسی به مجموعه آموزش‌های PHP، روی تصویر کلیک کنید.

برای یادگیری زبان برنامه نویسی PHP نیاز است تا در گام نخست با مفاهیم پایه برنامه نویسی یعنی الگوریتم و فلوچارت آشنایی داشته باشید. در گام بعدی باید به سراغ یادگیری ساختارهای برنامه نویسی در این زبان همچون ساختارهای شرطی، ساختارهای حلقه، متغیرها، نوع‌های داده‌ای، آرایه‌ها و توابع در PHP بروید. بعد از یادگیری مفاهیم اولیه در زبان PHP باید با اصول توسعه وب یعنی HTML ،CSS و جاوا اسکریپت به طور کامل آشنا شوید، زیرا درک کامل از این فناوری‌ها پایه‌ای برای توسعه PHP فراهم می‌کند.

با یادگیری اصول اساسی توسعه وب به منظور تثبیت آموخته‌های خود باید چند پروژه کاربردی کوچک با استفاده از زبان PHP پیاده‌سازی کنید. در نهایت با توجه به نیاز بازار کار PHP باید به سراغ یکی از فریمورک‌های محبوب PHP بروید و فرایند توسعه استاندارد پروژه با استفاده از فریمورک‌ها را یاد بگیرید. اگر به یادگیری زبان PHP علاقه‌مند هستید، می‌توانید از دوره‌های آموزش ویدیویی فرادرس که به همین منظور تهیه شده‌اند بهره بگیرید. برای شروع یادگیری می‌توانید از فیلم آموزش رایگان PHP فرادرس استفاده کنید که لینک آن در زیر آورده شده است.

همچنین، اگر می‌خواهید زبان PHP به طور کامل یاد بگیرید و مثال‌ها و پروژه‌های مختلف آن را بررسی کنید، دیدن این دوره‌ها به ترتیبی که در ادامه آورده شده است به شما پیشنهاد می‌شوند.

چه فرصت های شغلی برای برنامه نویس PHP وجود دارد؟

PHP محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان برنامه نویسی در دنیای وب است. امروزه شرکت‌های بسیاری در سرتاسر جهان در هر اندازه‌ای از این زبان برنامه نویسی در توسعه محصولات خود استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توان مقیاسی جهانی برای بازار کار PHP در نظر گرفت که توسعه‌دهندگان فارغ از موقعیت مکانی خود می‌توانند از فرصت‌های شغلی موجود در این حوزه استفاده کنند.

در بازار کار PHP در ایران نیز توسعه دهندگان با فرصت‌های شغلی بسیار خوبی روبرو هستند. چند مورد از فرصت‌های شغلی موجود برای توسعه دهندگان PHP عبارتند از:

  • «توسعه دهنده وب» (Web Developer)
  • «توسعه دهنده فول استک» (Full-Stack Developer)
  • توسعه دهنده سیستم‌های مدیریت محتوا
  • توسعه دهنده وب‌سایت‌های فروشگاهی
  • توسعه دهنده فریمورک
  • فریلنسر و مشاور برنامه نویسی وب

در ادامه این بخش از نوشته با هر کدام از موقعیت‌های شغلی ارائه شده در بالا بیشتر آشنا خواهید شد.

توسعه دهنده وب

توسعه دهنده وب یکی از پرتکرارترین و محتمل‌ترین موقعیت‌های شغلی برای یک برنامه نویس PHP است. با نگاهی به آگهی‌های استخدامی منتشر شده در پلتفرم‌های کاریابی، می‌توانید آگهی‌های زیادی را در این خصوص مشاهده کنید. یک برنامه نویس PHP با فعالیت به عنوان توسعه دهنده وب در واقع مسئولیت ساخت و نگه‌داری وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های کاربردی را با استفاده از زبان PHP و سایر فناوری‌های وب نظیر HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برعهده دارد. علاوه بر این، یک توسعه دهنده وب نیاز است تا با فریمورک‌های وب نظیر لاراول، سیمفونی و CodeIgniter نیز آشنا باشد.

توسعه دهنده فول استک

توسعه دهنده فول استک به فردی گفته می‌شود که از تسلط کافی در هر دو حوزه برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) و بک اند (Back-End) برخوردار است. یک برنامه نویس PHP می‌تواند با یادگیری فناوری‌های اضافی نظیر فریمورک‌های جاوا اسکریپت مانند انگولار و React برای توسعه فرانت اند به یک توسعه دهنده فول استک تبدیل شود. توسعه دهندگان فول استک جایگاهی بسیار کلیدی در شرکت‌ها دارند و با توجه به سطح بالای مهارت‌هایشان از سطح حقوقی بالاتری نیز برخوردار هستند. برای آشنایی بیشتر با شغل توسعه دهنده فول استک می‌توانید فیلم آموزشی آشنایی با شغل توسعه دهنده فول استک فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

توسعه دهنده سیستم‌های مدیریت محتوا

یکی دیگر از موقعیت‌های شغلی موجود در بازار کار PHP برای متخصصان این حوزه فعالیت به عنوان توسعه دهنده سیستم‌های مدیریت محتوا است. به لطف وجود سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف نظیر وردپرس، دروپال، جوملا و سایر موارد دیگر و استفاده از PHP به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی در این سیستم‌ها برنامه نویسان PHP می‌توانند به عنوان توسعه دهنده سیستم مدیریت محتوا فعالیت کنند. توسعه دهندگان PHP می‌توانند افزونه‌ها، تم‌ها و ماژول‌های مورد نیاز را برای این سیستم‌ها پیاده‌سازی کنند.

توسعه دهنده وب‌سایت‌های فروشگاهی

امروزه افراد زیادی خریدهای روزانه خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. با توجه به افزایش خریدهای آنلاین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک اهمیت بالایی برای کسب‌وکارها پیدا کرده‌اند. پلتفرم‌های معروف تجارت الکترونیک همچون ووکامرس و Magento بر مبنای زبان PHP توسعه یافته شده‌اند. توسعه دهندگان PHP می‌توانند با استفاده از این زبان امکانات پلتفرم‌های موجود را گسترش دهند یا خودشان فروشگاه‌های آنلاین را پیاده‌سازی کنند.

توسعه دهنده فریمورک

توسعه دهنده فریمورک یکی دیگر از فرصت‌های شغلی موجود برای توسعه دهندگان PHP است. زبان برنامه نویسی PHP از نظر دارا بودن فریمورک‌های مختلف بسیار غنی است. فریمورک‌هایی همچمون لاراول، سیمفونی و CodeIgniter در این زبان برنامه نویسی وجود دارند که ساختاری استاندارد برای ساخت برنامه‌های وب را ارائه می‌دهند. توسعه دهندگان PHP می‌توانند افزونه‌ها و پلاگین‌های مختلفی را برای این فریمورک‌ها توسعه دهند. برای آشنایی بیشتر با فریمورک‌های PHP می‌توانید فیلم آموزشی رایگان کار با دیتابیس در فریمورک CodeIgniter فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

فریلسنر و مشاور برنامه نویسی وب

توسعه دهندگان با تجربه و متخصص PHP می‌توانند به صورت مستقل به عنوان فریلنسر یا مشاور برنامه نویسی نیز فعالیت کنند. این دست از توسعه دهندگان می‌توانند در قالب قراردادهای کاری کوتاه مدت خدمات مرتبط با توسعه PHP را ارائه دهند. نکته بسیار مهم در خصوص بازار کار PHP و فرصت‌های شغلی موجود در آن برای توسعه دهندگان این است که رقابت بسیار زیادی در این فضا وجود دارد. در نتیجه، با توجه به تغییرات مداوم بازار کار و ظهور فناوری‌های جدید ضروری است که توسعه دهندگان به طور مدام مهارت‌های خود را برای حضور در این فضای کاری گسترش دهند.

برنامه نویس با لباس رسمی در حال مشاوره برنامه نویسی به کارفرما - بازار کار PHP

وظایف برنامه نویس PHP چیست؟

به‌طور کلی توسعه دهنده PHP مسئولیت برنامه‌ نویسی سمت سرور و موارد مرتبط با آن را برعهده دارد. برنامه نویس PHP فردی است که وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های مختلف را از ابتدا توسعه می‌دهد. علاوه بر این، از عملکرد صحیح این محصولات نیز اطمینان حاصل می‌کند. موارد زیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین وظایف برنامه نویس PHP در شرکت‌های مختلف در نظر گرفت.

  • برنامه نویسی و توسعه وب‌سایت
  • نوشتن کدهای تمیز و مقیاس پذیر
  • خطایابی و اشکال‌زدایی از کد
  • توسعه مدل‌های PHP
  • سازگار کردن وب‌سایت‌های مبتنی بر PHP با مرورگرهای مختلف
  • یافتن بهترین راه‌حل‌ها به منظور بهینه‌سازی کد
  • ارائه به‌روزرسانی‌های پیوسته برای برنامه‌های توسعه داده شده
  • استفاده از آخرین فناوری‌های ارائه شده به منظور تامین امنیت برنامه‌ها

موارد ارائه شده در بالا در خصوص وظایف برنامه نویس PHP در مقیاس جهانی است و موقعیت مکانی برنامه نویس تاثیر چندانی در تعیین وظایف او ندارد. به عنوان مثال، بازار کار PHP در ایران نیز انتظارات مشابهی از یک توسعه دهنده PHP دارد.

چه مواردی در تعیین وظایف برنامه نویس PHP تاثیر دارند؟

تمام وظایف مربوط به برنامه نویس PHP در حوزه مدیریت برنامه‌های سرور قرار می‌گیرد. هر چند توسعه‌دهندگان PHP از نظر مهارت‌های شغلی در سطوح متفاوتی قرار دارند. بر همین اساس، حیطه وظایف برنامه نویس PHP با توجه سطح مهارت او متفاوت خواهد بود. سیاست‌ها و نیازهای شرکت استخدام کننده نیز دیگر عامل مهم در تعیین وظایف برنامه نویس PHP است.

برنامه نویس در کنار رییس شرکت نشسته است و در حال مذاکره در خصوص شرح وظایف شغلی است - بازار کار PHP

میزان تقاضا برای استخدام برنامه نویس PHP در ایران چگونه است؟

با نگاهی به آگهی‌های استخدام منتشر شده در سایت‌های کاریابی موجود در ایران می‌توان متوجه شد که درصد بالایی از آگهی‌های حوزه برنامه نویسی مربوط به استخدام توسعه دهنده PHP است. به طور کلی تقاضا برای استخدام برنامه نویسان PHP به دلیل محبوبیت روزافزون وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر PHP در حال افزایش است. کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیاری در ایران به شدت نیازمند استخدام برنامه نویسان متخصص PHP هستند. با توجه به کاربردهای گسترده PHP در حوزه‌های مختلف از طراحی وب‌سایت‌های فروشگاهی گرفته تا ساخت ربات تلگرام و وب سرویس‌های کاربردی تقریباً می‌توان انتظار داشت که در هر شرکتی یک جای خالی برای برنامه نویس PHP وجود داشته باشد.

درآمد برنامه نویسان PHP در ایران چقدر است؟

به دست آوردن اطلاعات دقیق از میزان درآمد برنامه نویسان PHP در ایران کمی دشوار است. با این حال بر طبق آخرین گزارش سراسری منتشر شده حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ توسط برخی پلتفرم‌های کاریابی میانگین درآمد برنامه نویسان PHP در ایران به صورت زیر است:

  • برنامه نویسان تازه کار PHP به طور میانگین ماهانه بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان دریافتی دارند.
  • میزان درآمد برنامه نویس متوسط PHP به طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان است.
  • برنامه نویس ارشد PHP به طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد دارد.

نکته‌ مهم در خصوص آمار ارائه شده در بالا تقریبی بودن آن است و باید به این نکته توجه کرد که هر ساله با توجه به تورم و سایر موارد دیگر این اعداد تغییر می‌کنند. عوامل بسیاری همچون موقعیت مکانی، میزان تجربه، سابقه کار، جایگاه فرد در سازمان یا شرکت، سطح مهارت‌های فردی و شغلی و سایر موارد در تعیین میزان حقوق برنامه نویس PHP تاثیرگذار است. به عنوان مثال، برنامه نویسان در شهرهای کوچک با توجه به محدود بودن بازار کار PHP در این شهرها و کمتر بودن فرصت‌های شغلی از سطح درآمدی پایین‌تری نسبت به برنامه نویسان شهرهای بزرگ برخوردار هستند.

برنامه نویس با لپ تاپ در حال کار کردن است که پول‌ها از آسمان بر روی سرش می‌بارد - بازار کار PHP

چه عواملی بر افزایش حقوق برنامه نویس PHP تاثیرگذار است؟

عوامل بسیاری بر میزان دریافتی و حقوق برنامه نویسان PHP تاثیر می‌گذارد. حقوق برنامه نویسان PHP به عوامل مختلفی همچون منطقه جغرافیایی، شرایط فردی، صنعت و سایر موارد بستگی دارد. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر حقوق برنامه نویسان PHP به شرح زیر است:

  • سطح تجربه و مهارت
  • عرضه و تقاضا
  • موقعیت مکانی
  • صنعت و اندازه شرکت
  • تحصیلات و مدارک مرتبط
  • آشنایی با آخرین فناوری‌های موجود
  • مهارت‌های مذاکره

در ادامه نوشته بازار کار PHP هر کدام از عوامل ارائه شده در بالا به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سطح تجربه و مهارت

یک برنامه نویس با حضور در بازار کار PHP و انجام پروژه‌های مختلف مهارت‌های بیشتری کسب می‌کند و تجربه بیشتری نیز به دست می‌آورد. در نتیجه، این دست از برنامه نویسان با تجربه ارزش بیشتری در بازار خواهند داشت. کارفرمایان و صاحبان کسب و کار به برنامه نویسان با تجربه حقوق بالاتری پرداخت می‌کنند.

عرضه و تقاضا

بازار کار PHP همانند هر بازار دیگری از مکانیزم عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق برنامه نویسان این حوزه عرضه و تقاضا موجود در بازار کار است. در صورت وجود تقاضا بالا برای جذب برنامه نویسان PHP و وجود افراد محدودی با این مهارت‌ها به احتمال زیاد سطح حقوق‌ها افزایش خواهد یافت.

موقعیت مکانی

هزینه‌های زندگی روزمره و شرایط بازار کار محلی یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین حقوق و دستمزد برنامه نویسان PHP است. معمولاً برنامه نویسان در شهرهای بزرگ با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در این شهرها حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

صنعت و اندازه شرکت

صنایع و شرکت‌های مختلف فعال در بازار کار PHP به دلیل دارا بودن بودجه متفاوت و رقابت با سایر شرکت‌ها دستمزدهای مختلفی را به برنامه نویسان PHP پیشنهاد می‌دهند. به عنوان مثال، برنامه نویسان فعال در شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها در مقایسه با برنامه نویسان فعال در شرکت‌های دولتی و خصوصی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

تصحیلات و مدارک مرتبط

تحصیلات آکادمیک را نمی‌توان شرط کافی برای برنامه نویس شدن دانست. بسیاری از برنامه نویسان حرفه‌ای حتی تحصیلات آکادمیک نیز ندارند. با این وجود بعضی از شرکت‌ها و کارفرمایان تمایل دارند به برنامه نویسان با سطح تحصیلات بالاتر حقوق بیشتری نیز پرداخت کنند. در نتیجه، دارا بودن مدارک، گواهینامه‌ها و آموزش‌های تخصصی می‌تواند برای برنامه نویسان PHP مزیت رقابتی ایجاد کند.

برنامه نویس با غرور به دیوار اتاقش تکیه کرده است در حالی مدارک و گواهینامه‌های او بر روی دیوار قاب شده است - بازار کار PHP

آشنایی با آخرین فناوری های موجود

آشنایی برنامه نویسان PHP با آخرین فناوری‌ها و فریمورک‌های مورد استفاده در این حوزه برای کارفرمایان ارزش زیادی دارد. برنامه نویسان PHP در صورت آشنایی با آخرین فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و پلتفرم‌های موجود در این حوزه می‌توانند حقوق بالاتری نسبت به سایر برنامه نویسان دریافت کنند.

مهارت های مذاکره

آشنایی با مهارت‌های مذاکره نقش بسیار مهمی در افزایش حقوق برنامه نویسان PHP دارد. مذاکره کنندگان ماهر به خوبی می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به کارفرمایان ارائه دهند و در نتیجه، حقوق و مزایای بیشتری نیز دریافت کنند.

برنامه نویس روبروی کارفرما نشسته است و در حال مذاکره با اوست - بازار کار PHP

پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس مهم‌ترین مهارت‌های مذاکره و توصیه‌هایی برای بهبود آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

یادگیری چه مهارت‌هایی برای حضور در بازار کار PHP الزامی است؟

توسعه دهندگان برای حضور موثر و فعال در بازار کار PHP به منظور بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی موجود نیازمند مهارت‌های ویژه‌ای نیز هستند. مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس PHP عبارتند از:

  • مهارت‌های برنامه نویسی
  • مدیریت پایگاه داده
  • آشنایی با فناوری‌های توسعه وب نظیر HTML ،CSS و جاوا اسکریپت
  • فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها
  • آشنایی با برنامه نویسی بک اند
  • امنیت وب
  • توانایی کار تیمی
  • مدیریت زمان
  • تفکر انتقادی

در ادامه این بخش از نوشته هر کدام از مهارت‌های ارائه شده در بالا مورد بررسی قرار گرفته است.

مهارت‌های برنامه نویسی

PHP یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است. بنابراین، آشنایی با مفاهیم شی‌گرایی و داشتن درک قوی از مفاهیم برنامه نویسی همچون ساختار داده‌ها، الگوریتم، ساختارهای شرطی و حلقه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیریت پایگاه داده

توسعه دهندگان PHP نیاز است تا از دانش کافی در خصوص مدیریت پایگاه داده برخوردار باشند. تعامل با پایگاه داده بخشی جدایی ناپذیر از فرایند توسعه وب با زبان PHP است. دانش پایگاه داده شامل آشنایی با دستورات SQL، طراحی پایگاه داده و مدل‌سازی داده‌ها می‌شود.

آشنایی با فناوری‌های توسعه وب نظیر HTML، CSS و جاوا اسکریپت

زبان PHP به طور گسترده در حوزه توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، با توجه به وجود فناوری‌های مختلف در توسعه وب نیاز است تا توسعه دهندگان PHP از دانش کافی در حوزه HTML ،CSS، جاوا اسکریپت و سایر فناوری‌های وب برخوردار باشند. آشنایی با فناوری‌های موجود در توسعه وب به توسعه‌دهندگان مزیت رقابتی جهت حضور در بازار کار PHP می‌دهد.

فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها

استفاده از فریمورک‌های برنامه نویسی به دلیل ارائه راهکارهای استاندارد و معرفی شیوه‌های درست کد نویسی بسیار رایج شده است. با نگاهی گذرا به آگهی‌های استخدام موجود در بازار کار PHP می‌توان رغبت بالای شرکت‌های مختلف نسبت به جذب برنامه نویسان آشنا با فریمورک‌های محبوب PHP نظیر لاراول، سیمفونی و CodeIgniter را به خوبی حس کرد. بنابراین، یک توسعه دهنده PHP برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی موجود در این حوزه نیازمند آشنایی با فریمورک‌ها و کتابخانه‌های محبوب PHP است.

آشنایی با برنامه نویسی بک اند

یکی دیگر از کاربردهای مهم PHP استفاده از آن در برنامه نویسی سمت سرور است. شرکت‌های بسیاری نیز در بازار کار PHP به دنبال جذب برنامه نویس PHP توانمند در حوزه برنامه نویسی سمت سرور هستند. بنابراین، ضروری است تا توسعه دهندگان PHP با فریمورک‌های سمت سرور نظیر FastAPI و Express.js آشنایی داشته باشند.

امنیت وب

امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها در معرض خطرات امنیتی و هک قرار دارند و اخبار بسیاری از گوشه و کنار جهان در خصوص هک سایت‌های مختلف به گوش می‌رسد. هر چند حوزه امنیت وب را می‌توان به طور مستقل مورد بررسی قرار داد ولی آشنایی با اصول امنیتی برنامه‌های وب و نحوه مقابله با خطرات موجود در این فضا برای توسعه دهندگان PHP ضروری است.

توانایی کار تیمی

امروزه بسیاری از پروژه‌های برنامه نویسی در قالب کار تیمی انجام می‌شوند. در نتیجه، یک برنامه نویس PHP باید این موضوع را در نظر داشته باشد که نیازمند برقراری ارتباطی سازنده با سایر متخصصان در حوزه‌های مختلف در شرکت است. بنابراین، توانایی کار تیمی مهارتی ضروری برای هر توسعه دهنده PHP است. اگر علاقه‌مند به دانستن مهم‌ترین نکات در خصوص داشتن تیم برنامه نویسی قدرتمند هستید، توصیه می‌شود مطلب زیر از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

مدیریت زمان

توسعه دهندگان PHP معمولاً در محیط کار با چالش‌ها و مسائل مختلفی روبرو هستند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که توسعه دهنده باید به طور همزمان چندین کار مختلف را انجام دهد. به عنوان مثال، گاهی با توجه به شرایط نیاز است که توسعه دهنده در کنار نوشتن کدهای جدید برخی از ماژول‌ها و بخش‌های قبلی را نیز به‌روزرسانی کند. بنابراین، آشنایی با مهارت‌های مدیریت زمان به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا تمرکز کافی بر روی پروژه داشته باشند و مهلت تعیین شده برای انجام پروژه را رعایت کنند.

تفکر انتقادی

آشنایی با تفکر انتقادی و تقویت این مهارت می‌تواند در موارد زیر به برنامه نویسان PHP کمک کند.

  • برنامه‌ریزی و طراحی وب اپلیکیشن: مهارت‌های تفکر انتقادی به توسعه دهندگان در ایجاد طرحی دقیق برای پروژه کمک می‌کند. داشتن طرحی دقیق از پروژه می‌تواند از بروز خطاهای منطقی در کد جلوگیری کند.
  • اشکال‌زدایی از کد: داشتن تفکر انتقادی کمک بسیار زیادی به توسعه دهندگان در انجام وظایف مرتبط با اشکال‌زدایی می‌کند.
  • سازگاری: مهارت‌های تفکر انتقادی به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا خیلی سریع با فناوری‌های نوظهور در توسعه وب سازگار شوند.

چه فرصت‌های فریلنسری برای برنامه نویسان PHP در ایران وجود دارد؟

در سال‌های اخیر با رشد اینترنت و گسترش کسب و کارهای آنلاین پدیده‌ای به نام فریلنسری یا دورکاری بسیار رایج شده است. برنامه نویسی نیز جزو آن دسته مشاغلی است که پتانسیل خوبی برای دورکاری دارد. فرصت‌های فریلنسری برای برنامه نویسان PHP در ایران به عواملی همچون تقاضای بازار، شرایط اقتصادی و پیشرفت‌های فناوری بستگی دارد. مهم‌ترین فرصت‌های فریلنسری برای برنامه نویسان PHP در ایران عبارتند از:

  • توسعه وب
  • پروژه‌های سفارشی
  • سفارشی سازی سیستم‌های مدیریت محتوا
  • توسعه وب‌سایت‌های فروشگاهی
  • یکپارچه‌سازی API

برای یافتن فرصت‌های شغلی فریلنسری برنامه نویس باید علاوه بر مهارت‌های تخصصی حوزه کاری مورد نظر با موارد مهمی همچون اصول و فنون مذاکره، توانایی شبکه‌سازی، برندسازی شخصی و استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز آشنایی داشته باشد. خوشبختانه امروزه پلتفرم‌های بسیاری جهت تسهیل فرایند استخدام برنامه نویسان به صورت فریلسنری وجود دارد که توسعه دهندگان باید نهایت استفاده را از این پلتفرم‌ها را داشته باشند.

بازار کار PHP در ایران بهتر است یا پایتون؟

ارائه آمارهای دقیق در خصوص بازار کار PHP یا پایتون در ایران کار بسیار دشواری است. با این وجود در این بخش سعی شده است تا اطلاعاتی کلی در خصوص دلایل محبوبیت PHP و پایتون ارائه شود. هر دو زبان PHP و پایتون به طور گسترده در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برنامه نویس در حال کار با لپ تاپ به دنبال یافتن فرصت شغلی مناسب است - بازار کار PHP

PHP با توجه سابقه‌ای طولانی در توسعه وب جامعه‌ای بزرگ از توسعه دهندگان فعال دارد. در گذشته بازار کار PHP در ایران بیشتر در حوزه اسکریپت نویسی سمت سرور به ویژه سیستم‌های مدیریت محتوا همچون وردپرس و دروپال محدود می‌شد. از سوی دیگر پایتون در سال‌های اخیر به دلیل سادگی، خوانایی و تطبیق‌پذیری بالا محبوبیت بسیاری در سرتاسر جهان به دست آورده است. پایتون نه تنها در توسعه وب بلکه در حوزه‌های پرتقاضایی همچون تجزیه و تحلیل داده‌ها، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و محاسبات علمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بخش بزرگی از فضای استارت‌آپی ایران از زبان PHP استفاده می‌کنند، اما پایتون نیز با توجه به کاربردهای گسترده خود توانسته جایگاه بسیار خوبی در بازار برنامه نویسی ایران پیدا کند. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس مقایسه بسیار خوبی بین دو زبان برنامه نویسی پایتون و PHP صورت گرفته است.

درآمد برنامه نویس پایتون در ایران چقدر است؟

با توجه به این که شرایط بازار کار برنامه نویسی با توجه به عوامل مختلف متغیر است و پیوسته تغییراتی در روند عرضه و تقاضا در بازار رخ می‌دهد. بنابراین، توصیه می‌شود برای درک بهتر میزان تقاضا بازار کار تحقیقات خود در خصوص فرصت‌های شغلی موجود و درآمد هر حوزه را به روز انجام دهید. همچنین، مشورت کردن با افراد متخصص و فعالان هر حوزه نیز دید بهتری نسبت به شرایط حاکم به شما خواهد داد. با این حال بر طبق آخرین گزارش سراسری منتشر شده حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ توسط برخی پلتفرم‌های کاریابی، اعداد زیر به عنوان میانگین درآمد برنامه نویسان پایتون در ایران منتشر شده است.

  • برنامه نویسان تازه‌کار پایتون در ایران به طور میانگین ماهانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند.
  • درآمد برنامه نویسان متوسط پایتون در ایران به طور میانگین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان در ماه گزارش شده است.
  • برنامه نویس ارشد پایتون در ایران می‌تواند انتظار دریافت عددی در حدود ۳۰ تا ۳۱ میلیون تومان در ماه را داشته باشد.

در خصوص اعداد ارائه شده در بالا ذکر این نکته ضروری است که این اعداد به صورت تقریبی ارائه شده‌اند و هر ساله با توجه به عوامل مختلف تغییر می‌کنند. با توجه به اطلاعات ارائه شده در خصوص درآمد برنامه نویسان پایتون در ایران و مقایسه این اعداد با درآمد برنامه نویسان PHP در ایران می‌توان به این نتیجه رسید که برنامه نویسان پایتون به طور تقریبی ۲۰ درصد دریافتی بیشتری نسبت به برنامه نویسان PHP دارند.

بازار کار PHP در ایران بهتر است یا جاوا؟

وضعیت بازار کار PHP یا جاوا در ایران به عوامل مختلفی همچون تقاضای صنعت، ترجیحات شرکت‌ها و نقش‌های شغلی خاص بستگی دارد. حوزه کاری این دو زبان برنامه نویسی با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارد. زبان PHP به طور گسترده در توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این بابت تقاضای قابل توجهی برای استخدام توسعه دهندگان PHP وجود دارد. از سوی دیگر جاوا یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که به طور گسترده در پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی سازمانی، توسعه موبایل و اپلیکیشن‌های اندروید کاربرد دارد.

برنامه نویسی که بین دو مسیر یادگیری php و جاوا مردد است.

با توجه به کاربردهای این دو زبان تقاضا برای استخدام برنامه نویسان PHP در بین مشاغل و کسب و کارهای کوچک به منظور توسعه وب‌سایت‌های کاربردی بیشتری است. در نقطه مقابل، توسعه دهندگان جاوا بیشتر توسط شرکت‌های بزرگ استخدام می‌شوند. البته جاوا تا همین چند سال گذشته یکه تاز عرصه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بود، ولی با معرفی کاتلین توسط گوگل به دومین زبان رسمی برنامه نویسی اندروید رقیبی قدرتمند برای جاوا در این بازار شکل گرفت. در نهایت، با توجه به تغییرات مداوم دنیای برنامه نویسی باید از اطلاعات به روز به منظور تعیین وضعیت بازار کار PHP یا جاوا استفاده کرد.

درآمد برنامه نویس جاوا در ایران چقدر است؟

در تعیین درآمد یک برنامه نویس جاوا عوامل مختلفی همچون سطح تجربه، موقعیت مکانی، صنعت، اندازه شرکت و شرایط اقتصادی تاثیرگذار هستند. با این وجود بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط برخی پلتفرم‌های کاریابی در سال ۱۴۰۲ میانگین حقوق برنامه نویسان جاوا بر اساس میزان مهارت به شرح زیر است:

  • برنامه نویس تازه کار جاوا به صورت میانگین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان ماهانه دریافتی داشته است.
  • درآمد برنامه نویس متوسط جاوا به صورت میانگین ۲۲ تا ۲۳ میلیون تومان در ماه گزارش شده است.
  • برنامه نویس ارشد جاوا نیز به صورت میانگین ۳۷ تا ۳۹ میلیون تومان درآمد ماهانه داشته‌اند.

اعداد ارائه شده در بالا به عنوان درآمد برنامه نویسان جاوا در ایران به صورت کاملاً تقریبی آورده شده است و این آمار و ارقام متغیر هستند. با بررسی آمارهای مربوط به درآمد برنامه نویسان جاوا در ایران می‌توان متوجه شد که دریافتی برنامه نویسان جاوا به صورت تقریبی ۴۰ درصد بیشتر از برنامه نویسان PHP بوده است.

تاریخچه زبان PHP چیست؟

زبان برنامه نویسی PHP نخستین بار توسط «راسموس لردورف» (Rasmus Lerdorf) دانمارکی در سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۲ شمسی) ایجاد شد و بعد از گذشت ۲ سال یعنی در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ شمسی) نسخه اولیه این زبان در دسترس عموم قرار گرفت.

در واقع، تلاش‌های راسموس لردورف برای محاسبه تعداد بازدیدکنندگان صفحات سایت شخصی‌اش منجر به پیدایش زبان PHP شد. آقای لردورف رزومه کاری خود را به صورت آنلاین در سایت شخصی خود منتشر کرده بود و به دنبال راهی برای محاسبه تعداد بازدیدکنندگان این صفحه می‌گشت. در نهایت مجموعه اسکریپت‌های توسعه داده شده برای این کار تحت عنوان «ابزارهای صفحه اصلی» (Personal Home Page Tools | PHP Tools) منتشر شد. با گذشت زمان لردورف عملکردهای بیشتری نظیر ارتباط با پایگاه داده را نیز به این اسکریپت‌ها اضافه کرد. با انتشار نسخه عمومی این ابزارها در سال ۱۹۹۵ میلادی توسعه‌دهندگان می‌توانستند برنامه‌های کاربردی وب را در این بستر جدید توسعه دهند.

چند برنامه نویس دور میزگرد نشسته‌اند و در حال توسعه زبان برنامه نویسی جدیدی هستند - بازار کار PHP

آینده زبان برنامه نویسی PHP چگونه خواهد بود؟

با توجه به ظهور زبان‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی جدید همچنان آینده روشنی را برای بازار کار PHP می‌توان تصور کرد. بر اساس آخرین آمارهای موجود محبوبیت زبان برنامه نویسی PHP نسبت به گذشته بیشتر شده است. مهم‌ترین عوامل تعیین کننده آینده روشن برای زبان PHP به شرح زیر هستند:

  • PHP 8 و بهبود عملکرد
  • کاربردهای گسترده
  • به‌روزرسانی و تکامل مداوم
  • فریمورک‌های متنوع
  • امکان ادغام با فناوری‌های نوظهور
  • جامعه توسعه دهندگی فعال
  • تطبیق‌پذیری رو به عقب

در ادامه این بخش اهمیت هر کدام از عوامل ارائه شده در ترسیم آینده‌ای روشن برای زبان PHP مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

PHP 8 و بهبود عملکرد

PHP 8 در بسیاری از زمینه‌‌ها بهبود عملکردی قابل توجهی داشته است که سریعتر و کارآمدتر از نسخه‌های قبلی شده است. با توجه تلاش‌های پیوسته برای بهبود عملکرد این زبان برنامه نویسی احتمالاً PHP در سال‌های آینده نیز همچنان انتخاب اول برنامه نویسان برای توسعه وب باقی خواهد ماند.

کاربردهای گسترده

زبان برنامه نویسی PHP توسط جامعه بزرگی از توسعه دهندگان وب در سرتاسر جهان پذیرفته شده است. این زبان برنامه نویسی طیف وسیعی از فریمورک‌ها، کتابخانه‌ها و ابزارهای مختلف را در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌دهد. محبوبیت و کاربردهای گسترده PHP تضمین کننده آینده روشن این زبان برنامه نویسی در دنیای وب است. بنابراین، بازار کار PHP نیز در سال‌های آینده همچنان از تقاضای خوبی برخوردار خواهد بود.

به‌روزرسانی و تکامل مداوم

PHP پیوسته در حال تکامل و ارائه ویژگی‌ها و امکانات جدید است. در هر نسخه جدید از زبان PHP شاهد بهبود زبان، پیشرفت‌های امنیتی، سازگاری با استانداردهای جدید در دنیای وب و معرفی قابلیت‌های جدید هستیم.

فریمورک‌های متنوع

یکی از نقاط قوت مهم زبان PHP وجود فریمورک‌هایی قدرتمند همچون لاراول، سیمفونی و CodeIgniter در این زبان برنامه نویسی است که راه‌حل‌هایی استاندارد برای توسعه وب معرفی می‌کنند. این فریمورک‌ها نیز با توجه به نیازهای جدید بازار کار PHP به تکامل خود ادامه می‌دهند و موجب رشد استفاده از زبان PHP می‌شوند.

امکان ادغام با فناوری‌های نوظهور

زبان PHP به خوبی می‌تواند با آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوظهور ادغام شود. به عنوان مثال، این زبان می‌تواند به طور هماهنگ با فریمورک‌های جاوا اسکریپت برای ساخت وب اپلیکیشن‌های کاربردی و APIهای مختلف کار کند. علاوه بر این، PHP از محاسبات ابری و میکروسرویس‌ها نیز پشتیبانی می‌کند و به توسعه دهندگان امکان استفاده از این فناوری‌ها را می‌دهد.

جامعه توسعه دهندگی فعال

PHP جامعه توسعه دهندگی فعال و بزرگی دارد که به رشد و بهبود این زبان کمک می‌کنند. همین فرایند تکامل مبتنی بر جامعه توسعه دهندگی آینده این زبان برنامه نویسی را تضمین می‌کند، زیرا این مورد نیازهای توسعه مدرن را پوشش می‌دهد.

تطبیق‌پذیری رو به عقب

زبان برنامه نویسی PHP دارای قابلیت «تطبیق‌پذیری رو به عقب» (Backward Compatibility) است. این ویژگی تضمین می‌کند که کدهای توسعه داده شده با نسخه‌های قبلی این زبان همچنان قابلیت استفاده دارند. وجود این رویکرد در زبان PHP به‌روزرسانی و تغییر کدهای قبلی را برای توسعه دهندگان آسان‌تر کرده است. هر چند امروزه زبان‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی جدیدی در دنیای توسعه وب معرفی می‌شوند، اما تکامل و به‌روزرسانی‌های پیوسته زبان PHP را به گزینه‌ای قابل اعتماد برای توسعه وب تبدیل کرده است. با توجه به جمیع موارد عنوان شده می‌توان آینده بسیار روشنی را برای بازار کار PHP در سال‌های پیش‌ِ رو متصور شد.

آموزش های تکمیلی PHP

مجموعه آموزش های تکمیلی PHP فرادرس
برای دسترسی به مجموعه آموزش‌های PHP، روی تصویر کلیک کنید.

تعیین نقطه پایان برای یادگیری هر مهارتی کاری دشوار و نشدنی است. یادگیری زبان PHP نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید پیوسته به دنبال یادگیری نکات تازه در این حوزه بود. بنابراین بعد از یادگیری مقدمات این زبان برنامه نویسی برای داشتن جایگاهی بهتر در بازار کار PHP و برخوردار شدن از فرصت‌های شغلی بهتر نیاز است تا دوره‌های تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تری گذرانده شود. برای آمادگی بیشتر در این حوزه چند مورد از فیلم‌های آموزشی تخصصی فرادرس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جمع‌بندی

با توجه به جمیع موارد عنوان شده بازار کار PHP طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. فرصت‌های شغلی بسیار خوبی همچون توسعه وب، سفارشی سازی سیستم‌های مدیریت محتوا، ساخت وب‌سایت‌های فروشگاهی، یکپارچه‌سازی API و امنیت وب برای فعالان این حوزه فراهم است. همسو بودن با آخرین روندهای مرتبط با بازار کار PHP و یادگیری نحوه کار جدیدترین فریمورک‌ها و کتابخانه‌های PHP به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا در این فضای کاری از مزیت رقابتی برخوردار باشند.

بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس سعی شد تا تمام موارد مرتبط با بازار کار PHP در ایران از فرصت‌های شغلی گرفته تا درآمد برنامه نویسان PHP در ایران به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این، موارد مهمی دیگری همچون الزامات شغلی، مهارت‌های مورد نیاز برای حضور در بازار کار و فرصت‌های فریلنسری برای توسعه دهندگان PHP در ایران نیز عنوان شد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CAREERERAindeed
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *