۷ قابلیت زبان Golang که باید بشناسید — راهنمای کاربردی

۳۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۷ قابلیت زبان Golang که باید بشناسید — راهنمای کاربردی

در این مقاله در مورد زبان Go و 7 قابلیت زبان Golang که باید بشناسید صحبت خواهیم کرد. Golang یک زبان با نوع‌بندی استاتیک است. این زبان بسیار قدرتمند و مهم‌تر از آن، ساده است. می‌توان گفت که Go تقریباً اجازه ایجاد هیچ چیزی که استفاده نکنید را نمی‌دهد و از این رو باید این موارد را کامنت کنید تا بتوانید برنامه را اجرا کنید، چون در غیر این صورت نمی‌توانید کار را از سر بگیرید.

کسانی که تجربه برنامه‌نویسی با زبان‌های C و ++C را دارند، در زمان کار با Go مشکلی نخواهند داشت. مجموعه کامل کتابخانه‌ها و جامعه کاربری مناسب این زبان موجب شده که بتوانید بر هر گونه مشکلی که مواجه می‌شوید غلبه کنید. ما در این مقاله به بررسی فهرستی از قابلیت‌های زبان Go می‌پردازیم که موجب شده به زبانی منحصر به فرد تبدیل شود و بیش از هر زبان دیگری محبوبیت کسب کند.

سادگی زبان Golang

نخستین ویژگی زبان Go که بررسی می‌کنیم، سادگی آن است، زیرا این ویژگی یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این زبان محسوب می‌شود. Go برخلاف زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی تلاش نمی‌کند تا امکانات زیادی عرضه کند، بلکه به جای آن روی خوانایی و قابلیت نگهداری کد تمرکز کرده است. سازندگان Golang تنها آن قابلیت‌هایی را به این زبان اضافه کرده‌اند که مورد نیاز هستند و با افزودن موارد بیش از حد، آن را پیچیده نساخته‌اند. زمانی که شروع به با Golang بکنید، این حس سادگی را بی‌درنگ دریافت می‌کنید. اگر مشغول بررسی کد افراد دیگر هستید، هر چه قدر هم که کدبیس بزرگ باشد، تمام خطوط آن برای شما خوانا و قابل درک خواهند بود.

کتابخانه استاندارد قدرتمند

زبان Go مجموعه فراوانی از پکیج‌های کتابخانه دارد که موجب می‌شود تا کدنویسی بسیار آسان‌تر شود با این که کتابخانه این زبان به قدر پایتون یا جاوا غنی نیست، اما همه موارد ضروری را در خود جای داده است. برای بررسی کتابخانه این زبان به این صفحه (+) مراجعه کنید.

همروندی در Golang

ویژگی دیگری که بر محبوبیت زبان Go افزوده است، ویژگی «همروندی» (Concurrency) آن است. زبان Go از Goroutine و کانال‌ها برای اجرای همروندی استفاده می‌کند. همروندی به بهره‌گیری مؤثر از معماری چند‌پردازنده‌ای کمک می‌کند. همروندی به مقیاس‌بندی بهتر اپلیکیشن‌های بزرگ نیز کمک می‌کند. برخی کاربردهای مشهور پروژه‌هایی که با استفاده از Go نوشته شده‌اند شامل Docker ،Kubernetes ،Dropbox و Hugo هستند.

ساخت وب‌اپلیکیشن

Go به عنوان یک زبان ساخت وب‌اپلیکیشن مشهور شده است، زیرا ساختار ساده‌ای دارد و سرعت اجرای آن نیز زیاد است. راهنماهای آنلاین زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از Go برای ساخت وب‌اپلیکیشن بهره بگیرید.

پشتیبانی از تست

Go یک روش برای تست پکیجی که نوشته‌اید ارائه می‌کند. شما می‌توانید تنها با استفاده از دستور go test کدی که را در فایل‌های ‎*_test.go نوشته‌اید، تست کنید. برای این که یک برنامه پایداری بیشتری داشته باشد، باید تست اجرا شود. بنابراین می‌توانید در زمان کدنویسی، تابع تست را نیز همراه با تابع واقعی اضافه کنید.

ماهیت شیء‌گرا

این یکی از قابلیت‌های زبان Go است که شاید محل بحث باشد. آیا می‌توان Go را یک زبان شیء‌گرا نامید؟ با این که این زبان از مفهوم کلاس‌ها و اشیا استفاده نمی‌کند، اما struct-ها در Golang به صورت گسترده‌ای به عنوان جایگزین کلا‌س‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین گرچه Go در عمل شبیه یک زبان شیء‌گرا به نظر نمی‌رسد، اما در واقعیت چنین است.

سرعت کامپایل

این نکته‌ای است که موجب خشنودی بسیاری از برنامه‌نویسان می‌شود، زیرا سرعت کامپایل شدن و اجرای کد در Go بسیار بهتر از زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی از قبیل پایتون، جاوا و غیره است. Golang بدون وجود یک «جدول نماد» (Symbol Table) به سادگی قابل تجزیه است. طراحی Golang و کامپایلرش موجب شده که سرعت کامپایل و اجرای کد کاملاً بالا باشد.

برنامه‌نویسی سیستمی و رایانش ابری را آسان می‌کند

این یکی از ویژگی‌های تکمیلی زبان Go است، چون ما به شما قول معرفی 7 ویژگی این زبان را داده بودیم و اینک این ویژگی هشتم آن است. در واقع Go برای برنامه‌نویسی سطح سیستم بسیار خوب است، زیرا شباهت‌های زیادی با زبان‌های برنامه‌نویسی سیستم از قبیل C دارد.

سخن پایانی

به این ترتیب به پایان این مقاله با عنوان معرفی 7 قابلیت زبان Golang می‌رسیم. امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
thisisdasc
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *