چه زمانی از React Native برای توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کنیم؟

۱۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چه زمانی از React Native برای توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کنیم؟

هم اکنون توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی قطعاً به عنوان یکی از جایگزین‌های ارجح برای توسعه اپلیکیشن‌های نیتیو مطرح شده است. بدین ترتیب شما همه ابزارهای ضروری برای پیگیری رویکرد توسعه نیتیو را در اختیار دارید و علاوه بر آن می‌توانید اپلیکیشن‌های خاصی برای هر یکی از پلتفرم‌های اندروید و iOS طراحی کنید. توسعه چند پلتفرمی به ما امکان می‌دهد که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم و با استفاده از کد مشترک برای پلتفرم‌های مختلف زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن را نیز کاهش دهیم. به این ترتیب فریمورک React Native به عنوان یک راه‌حل موبایل ظهور یافته است و می‌تواند به عنوان مسیر آینده توسعه اپلیکیشن موبایل نگریسته شود. در این مقاله به بررسی مواردی که می‌توان از React Native برای توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کرد خواهیم پرداخت.

React Native یک فریمورک اوپن سورس است که به ساخت اپلیکیشن موبایل با استفاده صرف از جاوا اسکریپت کمک می‌کند. این فریمورک از سوی «جردن واک» (Jordan Walke) که یک مهندس نرم‌افزار در فیسبوک بود معرفی شده است. به این ترتیب پایه‌ای برای فناوری جدیدی خلق شد که موجب توسعه آسان‌تر و تجربه کاربری بهتر می‌شود. تمایز اصلی دیگر این فریمورک آن است که اپلیکیشن‌های React Native عملکردی مشابه اپلیکیشن‌های نیتیو دارند. اپلیکیشن‌های React Native تفاوت چندانی با اپلیکیشن‌های ساخته شده در زبان جاوا، objective-c یا حتی swift ندارند و از همان بلوک‌های سازنده UI که برای اپلیکیشن‌های iOS و اندروید استفاده می‌شود، بهره می‌گیرند. با این حال در زمان استفاده از React Native ساخت اپلیکیشن موبایل بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

در ادامه به بررسی برخی از مزیت‌ها و چالش‌های شرکت‌ها در زمان استفاده از فریمورک React native برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل می‌پردازیم.

مزایای React Native

ابتدا مزیت‌های فریمورک React Native را بررسی می‌کنیم.

اهمیت جامعه توسعه‌دهندگان

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

ری‌اکت نیتیو یک پلتفرم اوپن سورس است و معنی این حرف آن است که همه مستندات مرتبط با این فناوری به طور آزاد در اختیار هر کسی که در جامعه ری‌اکت نیتیو فعالیت می‌کند قرار گرفته است. زمانی که از یک فناوری مبتنی بر جامعه توسعه‌دهندگان استفاده می‌کنیم، مزیت‌های زیادی به دست می‌آید، زیرا در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی می‌توانید از کمک جامعه خبرگان آن فناوری بهره‌مند شوید. بسیاری از شرکت‌های توسعه اپلیکیشن‌های موبایل ری‌اکت نیتیو دارای تجربه بالایی هستند و از پورتفولیویی بهره‌مند هستند که آن‌ها را تشویق می‌کند تا کد بهتر و منسجم‌تری بنویسند.

کد با قابلیت استفاده مجدد و کامپوننت‌های پیش‌ساخته

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

این مزیت با اختلاف زیاد، یکی از مهم‌ترین مزایای ری‌اکت نیتیو محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از سهولت این فریمورک دیگر نیازی به ساختن اپلیکیشن‌های موبایل جداگانه برای پلتفرم‌های مختلف ندارند، زیرا تقریباً 90% از کد ری‌اکت نیتیو قابلیت استفاده مجدد دارد و بین اندروید و iOS مشترک است.

برای نمونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت تصمیم گرفت اپلیکیشن موبایل خود را با استفاده از کمک شرکت‌های برتر توسعه اپلیکیشن‌های موبایل بازنویسی کند، چون موجب بهبود عملکرد اپلیکیشن در سریع‌ترین زمان ممکن می‌شد.

UI ساده‌سازی شده

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

ری‌اکت نیتیو به طور عمده کاملاً درباره رابط کاربری موبایل است و اگر بخواهیم این فریمورک را با AngularJS یا MeteorJS مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که بیشتر با یک کتابخانه جاوا اسکریپت مواجه هستیم تا یک فریمورک. به‌طور کلی ری‌اکت نیتیو واکنش‌گرایی بیشتری دارد و زمان بارگذاری را کاهش داده و از طرف دیگر حس و حال روان‌تری به کاربر می‌دهد.

پشتیبانی از پلاگین شخص ثالث

فریمورک ری‌اکت نیتیو همچنان در حال پیشرفت است، از این رو ممکن است فاقد برخی کامپوننت‌ها در فریمورک مرکزی خود باشد. برای پر کردن این شکاف دو نوع پلاگین شخص ثالث ارائه شده است که شامل ماژول‌های نیتیو و ماژول‌های جاوا اسکریپت می‌شود. در میان رایج‌ترین پلاگین‌های شخص ثالث که همراه با ری‌اکت نیتیو استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • React Native select
  • React Native Vector Icons
  • React Native Router Flux
  • Gifted Spinner
  • React Native Modalbox
  • React Native Drawer

معماری ماژولار

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

برنامه‌نویسی ماژولار یک تکنیک طراحی نرم‌افزاری است که به جداسازی کارکرد هر برنامه در چندین بلوک مستقل و قابل معاوضه با هم به نام ماژول کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو از معماری ماژولار شهودی استفاده می‌کنند که با فراهم ساختن امکان ارتقا و به‌روزرسانی سریع اپلیکیشن‌ها کمک زیادی به فرایند توسعه در ری‌اکت نیتیو می‌کند. همچنان امکان کار با ماژول‌هایی که با هر دو API وب و موبایل کار می‌کنند نیز وجود دارد.

بارگذاری مجدد زنده و سریع

«بارگذاری مجدد زنده» (Live reloading) و «بارگذاری مجدد سریع» (hot reloading) قابلیت یکسانی نیستند و باید تفاوت بین این دو گزینه را درک کنیم.

بارگذاری مجدد سریع به طور عمده بر پایه «جایگزینی سریع ماژول» (Hot Module Replacement) به اختصار HMR، عمل می‌کند و نخستین گزینه بارگذاری مجدد است که معرفی شده است. همچنین توالی مشابهی از قابلیت‌ها را صرف‌نظر از این که چه زمانی کلیدهای Ctrl+S را برای ذخیره کردن تغییرات، می‌فشارید، ارائه می‌کند. HMR به درج کردن فایل‌های به‌روزرسانی شده در محل مورد نیاز در زمان اجرای اپلیکیشن کمک می‌کند.

استایل کدنویسی اعلانی

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

«برنامه‌نویسی اعلانی» (Declarative Programming) به توصیف آن چه برنامه باید انجام دهد می‌پردازد و از توصیف شیوه انجام آن اجتناب می‌کند، چون حالت دوم مختص «برنامه‌نویسی دستوری» (imperative programming) است. استفاده از سبک اعلانی موجب شده است که پارادایم‌های کدنویسی ساده‌تر شوند و فرایند کدنویسی به سمتی حرکت کند که خوانایی کد هم از سوی سیستم و هم توسعه‌دهندگان افزایش یافته است. توسعه‌دهنده به کد نگاه کرده و تلاش می‌کند تا آن را از منظر یک UI درخشان درک کند.

افزایش راه‌حل‌ها و کتابخانه‌های پیش‌ساخته و آماده

فریمورک ری‌اکت نیتیو لیست جامعی از راه‌حل‌ها و کتابخانه‌های پیش‌ساخته دارد که به تسهیل فرایند توسعه اپلیکیشن‌های موبایل ری‌اکت نیتیو کمک زیادی می‌کند. برخی از بهترین نمونه‌های کتابخانه‌های تست به مهندسان نرم‌افزار کمک می‌کنند که کدهای بی‌خطا و بدون باگ مؤثری بنویسند و برخی از کتابخانه‌های مشهور و رایج دیگر از قبیل Jest ،Enzyme ،Chai و Mocha نیز ابزارهای تست متنوعی ارائه می‌کنند.

چه زمانی نباید از ری‌اکت نیتیو استفاده کنیم؟

با این که ری‌اکت نیتیو قطعاً یک راه‌کار مؤثر در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل محسوب می‌شود، اما معایب زیادی هم دارد پلتفرم‌های تثبیت‌شده مانند Airbnb و Udacity تجربیات خود را در مورد استفاده از ری‌اکت نیتیو به اشتراک گذارده‌اند و نتیجه‌گیری کرده‌اند که این پلتفرم برای ساختن همه انواع اپلیکیشن موبایل، کارآمدی 100% ندارد. در ادامه برخی از معایب این فریمورک را با هم بررسی می‌کنیم.

عدم بلوغ

ری‌اکت یک راه‌حل جدیدتر و سریع‌تر است، اما همزمان نسبت به اندروید و iOS بلوغ کمتری دارد. برای نمونه Airbnb دریافت که استفاده از ری‌اکت نیتیو نسخه 0.43 در مقایسه با ری‌اکت نسخه 16 آلفا که در سال 2017 استفاده می‌کردند، عملاً غیرممکن است. همچنین در بسیاری از موارد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل ری‌اکت نیتیو نمی‌توانند خود را تنها محدود به نوشتن کد در چارچوب ری‌اکت نیتیو کنند و ممکن است لازم باشد از کد نیتیو اضافی برای نوشتن کامپوننت‌ها استفاده کنند که با ری‌اکت نیتیو سازگاری ندارد.

ابزارهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی کاملاً انعطاف‌پذیر و قدرتمند است، اما یک زبان با نوع‌بندی ضعیف محسوب می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان ری‌اکت نیتیو با مشکل عدم «ایمنی نوع» (Type Safety) مواجه می‌شوند که ممکن است کار مقیاس‌بندی را با دشواری روبرو سازد. در نتیجه مهندسان باید از تکنیک‌های یکپارچه‌سازی دیگری مانند TypeScript و Flow برای زیرساخت‌های موجود بهره بگیرند.

رابط‌های کاربری پیچیده

React native برای توسعه اپلیکیشن موبایل

ری‌اکت نیتیو برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که به طور مکرر نیازمند تعامل، انیمیشن، گذار صفحه یا ژست‌های پیچیده هستند، گزینه خوبی محسوب نمی‌شود. توسعه‌دهندگان در این موارد با دشواری‌های زیادی مواجه می‌شوند، چون کار با زیرسیستم‌های لمسی برای اندروید و iOS در زمان استفاده از API یکسان بسیار دشوار می‌شود.

زمان مقداردهی اولیه

ری‌اکت حتی روی دستگاه‌های پیشرفته نیز ممکن است به چند ثانیه زمان برای مقداردهی اولیه محیط زمان اجرا نیاز داشته باشد تا ری‌اکت نیتیو بتواند برای نخستین بار رندر شود. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نخ جاوا اسکریپت نیز برای آغاز به کار نیازمند زمان است و مشکلی است که بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل با ری‌اکت نیتیو با آن مواجه هستند.

کتابخانه‌های شخص ثالث

با توجه به این که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل با ری‌اکت نیتیو نیازمند آشنایی با چندین پلتفرم دیگر نیز هستند، وضعیتی آزاردهنده پیش می‌آید که نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی نیز است. کتابخانه‌های ری‌اکت نیتیو پل‌های نیتیو درون خودشان را برای ویدئوها و نقشه‌ها دارند که درک آن‌ها و اجرای موفق اپلیکیشن نیازمند داشتن آشنایی مناسبی با هر سه پلتفرم اندروید، iOS و وب است. اگر مهندسان تنها با یک یا دو مورد از این پلتفرم‌ها آشنا باشند، ممکن است منجر به فقدان دانشی شود که برای حل ناسازگاری‌های بین اندروید و iOS مورد نیاز است.

سخن پایانی

اگر بخواهیم مزایا و معایب فریمورک ری‌اکت نیتیو را جمع‌بندی کنیم، می‌توان گفت که ری‌اکت نیتیو برای بیش از 80% از کسب‌وکارها این مزیت را دارد که موجب صرفه‌جویی در زمان و پول آن‌ها برای توسعه اپلیکیشن موبایل می‌شود. ری‌اکت نیتیو یک راه‌حل عالی برای اغلب کاربردها است، مگر این که مشکل خاصی با یک پلتفرم داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
swlh
۲ دیدگاه برای «چه زمانی از React Native برای توسعه اپلیکیشن موبایل استفاده کنیم؟»

سلام مهندس
وقتتون بخیر
من اندروید رو با جاوا و محیط اندرویداستودیو توسعه می دم. اما همیشه با نصب اندرویداستودیو مشکل دارم. میخواستم بدونم برای برنامه نویسی با ری اکت هم حتما باید از اندرویداستودیو استفاده کنم؟

سلام دوست عزیز؛
به مشکلی که با نصب اندروید استودیو دارید، اشاره‌ای نکرده‌اید. اگر منظورتان برنامه‌نویسی ری‌اکت‌نیتیو است، به طور عمده نیازی به استفاده از اندروید استودیو وجود ندارد؛ مگر این که بخواهید از Emulator آن استفاده کنید و یا قابلیتی خاص را برای پلتفرم اندروید توسعه بدهید که امکان اجرای آن با استفاده از کامپوننت‌های ری‌اکت نیتیو به تنهایی میسر نباشد.
موق باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *