۵ گام ضروری برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید — راهنمای جامع

۴۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ گام ضروری برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید — راهنمای جامع

یادگیری یک موضوع جدید همچون برنامه‌نویسی اندروید آن‌چنان ساده نیست زیرا شما با مفاهیمی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است با آن‌ها آشنایی قبلی نداشته باشید. بدون توجه به اینکه چقدر برای شما سخت به نظر برسد، باید بدانید که تمام برنامه‌نویسان حرفه‌ای اندروید هم در ابتدای کار، احساسی مشابه احساس شما داشتند ولی آن‌ها عاقبت دست‌به‌کار شده‌اند.

اگر این نوشته را برای خواندن انتخاب کردید احتمالاً دوست دارید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای اندروید شوید و می‌دانید که این روزها، این شغل، می‌تواند درآمدزایی مناسبی داشته باشد؛ اما شاید ندانید که باید یادگیری را از کجا شروع کنید و مسیرتان از چه نقطه‌ای باید آغاز شود. آموزش آنلاین و الکترونیک، به دلیل انعطاف‌پذیری زیادی که دارد، یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری مهارت‌های فنی است و می‌تواند سرعت یادگیری شما را بالا ببرد.

برای رسیدن به این هدف باید حتماً دوره آموزشی مناسب را انتخاب کنید. در این دوره باید با دانشجویان دیگر همراه شوید، به صورت گروهی مطالب را آموزش ببینید و به صورت همزمان تمام مسائل نظری که می‌آموزید را پیاده‌سازی کنید. در نهایت باید بتوانید یک رزومه قدرتمند بسازید که هر کس با خواندن آن متوجه شود شما چه توانایی‌هایی دارید. یک برنامه یا دوره آموزشی مناسب اندروید باید شامل پنج ویژگی باشد یا در اصل به شما کمک کند تا پنج گام را طی کنید؛ در همین راستا، در ادامه سعی کرده‌ایم تا این ویژگی‌ها و گام‌ها را برای شما توضیح دهیم.

گام 1: اصول ضروری Java برای برنامه‌نویسی اندروید را یاد بگیرید

زبان اصلی برنامه‌نویسی اندروید زبان Java (جاوا) است. پس برای شروع باید مفاهیم شی‌ء‌گرای این زبان را یاد بگیرید و بدانید چطور از آن‌ها استفاده کنید: کلاس‌ها، رابط‌ها (Interfaces)، وراثت (Inheritance)، بسته‌ها (Packages) و مواردی از این دست جزو ضروریاتی هستند که باید حتماً آن‌ها را فرا بگیرید. علاوه بر این، باید یاد بگیرید که چطور از رایج‌ترین APIهای Java استفاده کنید؛ نحوه بهره‌گیری از Android Studio و کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید را نیز به خوبی بیاموزید. گفتنی است که برای شروع یادگیری جاوا می‌توانید از این لینک(+) استفاده کنید.

گام 2: با مقدمات برنامه‌نویسی اندروید آشنا شوید

بعد از این که Java را آموختید رفته رفته می‌توانید با اندروید استودیو اپلیکیشن‌های اندرویدی بسازید. در این راستا کم‌کم لازم است معماری اندروید و عناصر طراحی متریال (Material Design) را یاد بگیرید، اصول آزمودن رابط کاربری را بیاموزید، روش‌های رفع باگ (Debugging) را بدانید و همین‌طور با Firebase و Google Play آشنا شوید؛ یعنی باید تمام موارد لازم در مورد فرآیند برنامه‌نویسی اندروید را فرا بگیرید. شما می‌توانید برای شروع و با هدف یاد گرفتن اصول مقدماتی برنامه‌نویسی اندروید از این لینک(+) استفاده نمایید.

گام 3: در برنامه‌نویسی اندروید پیشرفت کنید

سپس باید در مورد کیت توسعه نرم‌افزاری اندروید - یا همان Android SDK - بیشتر یاد بگیرید، نسخه‌های مختلف اندروید را بشناسید، با APIهای RESTful آشنا شوید و با شبیه‌ساز Genymotion تمرین کنید. باید بیاموزید چطور بهترین عملکرد را در اپلیکیشن‌های اندروید خود داشته باشید و چطور از کتابخانه‌های گوناگون استفاده کنید. بعد می‌توانید برای داشتن رزومه قوی، چندین اپلیکیشن آزمایشی بنویسید؛ همچون اپلیکیشن ماشین حساب، یک اپ ذخیره یادداشت (Note) یا موارد دیگری از این دست. در این راستا شاید این دو آموزش (+)، (+) نیز بتوانند به شما کمک کنند.

گام 4: یاد بگیرید که چطور از اپلیکیشن‌های اندروید درآمد کسب کنید

در این بخش حیاتی از فرایند بدل شدن به یک برنامه‌نویس اندروید، باید یاد بگیرید که چطور با برنامه‌نویسی برای این پلتفرم، درآمد کسب کنید. لازم است بیاموزید که بدون آسیب وارد کردن به تجربه کاربر در هنگام استفاده از اپلیکیشن شما در آن تبلیغ کنید و درآمد داشته باشید. باید بهترین راه‌های نمایش بنر تبلیغاتی، نظارت بر تبلیغات و انتشار برنامه‌ها را فرا بگیرید. از استراتژی‌های برنامه‌نویسی تجاری، قیمت‌گذاری و ... آگاه شوید و در مورد AdMob، بستر تبلیغاتی موبایل گوگل، بازار و دیگر فروشگاه‌ها اطلاع کسب کنید تا بتوانید اپلیکیشن‌هایی سودمند بنویسید و به انتشار برسانید.

گام 5: خود را با شرکت در یک پروژه واقعی و هدفمند بیازمایید

در نهایت برای ارزیابی نهایی توانایی‌هایی که به دست آورده‌اید، باید خود را در یک پروژه واقعی و هدفمند بیازمایید. اجزای پایه‌ای فرایند توسعه یک اپلیکیشن اندروید عبارت‌اند از: پیاده‌سازی UI و UX، ذخیره‌سازی داده‌ها (Data Storage)، یکپارچه‌سازی سیستمی (System Integration)، آزمایش اپلیکیشن و رفع خطاهای (Debugging) آن.

شما با این کار، میزان درک خود را از معماری اندروید، ساخت نمونه اولیه (Prototyping)، مفاهیم طراحی متریال (Material Design)، فایربیس (Firebase)، یکپارچه‌سازی APIهای شخص ثالث، آزمایش محصول ، نمایش آگهی در اپ و انتشار محصول نهایی نشان می‌دهید. به صورت خلاصه باید آنچه باقی مانده است را طی پروژه‌های واقعی یاد بگیرید.

نتیجه‌گیری

با انجام پنج مرحله ذکر شده شما می‌توانید در حرفه برنامه‌نویسی اندروید فعالیت کنید. باید از متخصصین اندروید و هر منبعی که در اختیار دارید بهره ببرید تا در زمینه‌های مختلف برنامه‌نویسی این پلتفرم پیشرفت کنید. در آخر با ایجاد و ساخت برنامه‌ها و پروژه‌هایی که شما را از سطح مقدماتی به سطح حرفه‌ای می‌رسانند، می‌توانید در این زمینه فعالیت حرفه‌ای داشته باشید. حال اگر مصمم هستید تا برنامه‌نویسی اندروید را به صورت کامل آموزش ببینید، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۵۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
androiddeveloper
۹ دیدگاه برای «۵ گام ضروری برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید — راهنمای جامع»

سلام
یه سوالی داشتم
من برنامه نویسی اندروید-مقدماتی رو از سایت شما شروع کردم به یادگیری ولی قبلش دوره ی جاوا رو نگاه نکردم
الان مطلب رو خوندم خیلی استرس گرفتم
چیکار کنم؟

آقای مرتضی، جواب سوال شما : دانشگاه هیچ چیزی به شما یاد نمیده، از همین الان شروع کن و یاد بگیر و به امید دانشگاه نمون که فقط عقب ماندگی نصیبت میشه

سلام خسته نباشید امسال کنکور دادم و میخوام در رشته کامپیوتر تحصیل کنم. سوالم اینه که قبل از این که کلاسای دانشگاه شروع بشه توصیه میکنین من خودم از قبل چه چیزوهای رو کار کنم یا اشنا بشم مثلا c .java یا اصلا دروس ریاضیات. که سر کلاسا هنگ نکنم لطفا تخصصی راهنمایی کنین ممنون میشم

ممنون بابت مطالب مفیدتون

سلام ممنون از مطالب خوبتون… خیلی ب راهنمایی نیاز دارم خواهش میکنم کمکم کنید.من نزدیک به یکسال رو مشغول یادگیری جاوا بودم و الانم حدود شش ماه است که مشغول یادگیری اندروید هستم.خیلی از مطالب رو بلدم و میتونم ازشون استفاده کنم و البته مطالبی هم مانده که باید یاد بگیرمشون…phpهم در حد نیاز بلدم.ولی چیزی که من رو اذیت میکنه اینه که تا ب امروز برنامه ای منتشر نکردم و از طرفی ایده خوبی هم ب ذهنم نمیرسه.و بیشتر کارهای فریلنسری هم که در سایت های مث پونیشا هست خیلی سنگین بنظر میرسه و با توجه ب این که تجربه کافی ندارم میترسم که این کاررو انجام بدم.از طرف دیگه کسانی رو میبینم که میگن در ارز چن ماه تونستن برنامه بدن بیرون و کسب درامد کنن که حسابی باعث استرس من شده و فکرم رو درگیر کرده.و ب خاطر همین استرس چند روزیه که درست نتونستم چیزی مطالعه کنم و کد بزنم…خواهش میکنم راهنماییم کنید..

تشکر از مطلب مفیدتون

می‌خواستم بدونم آیا تمام این مواردی که گفتید در مجموعۀ برنامه‌نویسی آندروید در همین سایت گنجانده شده؟

ضمن تشکر از مکاتبه شما؛

گنجینه برنامه نویسی اندروید بخش های برنامه نویسی را پوشش می دهد.

برای یادگیری کامل، پیش نیاز گنجینه فوق، برنامه نویسی جاوا می باشد که آموزش آن در لینک زیر قابل مشاهده است.

برنامه نویسی جاوا (+)

پس از یادگیری موارد فوق نیاز به آموزش های پروژه محور خواهید داشت که پیشنهاد می شود به گنجینه زیر مراجعه نمایید:

گنجینه آموزش های پروژه محور برنامه نویسی اندروید (Android) (+)

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *