برای ساخت بازی کدام زبان برنامه‌نویسی مناسب‌تر است؟

۱۰۶۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
برای ساخت بازی کدام زبان برنامه‌نویسی مناسب‌تر است؟

برخی اوقات از طراحان بازی درخواست می‌شود کمی نیز برنامه‌نویسی کنند و این امر غیرقابل اجتناب است. البته این کار به بخشی از طراحان بازی ارجاع داده می‌شود که موقعیت آن‌ها در تیم تغییر می‌کند که به خاطر طبیعت کار تیمی در طراحی بازی است.

البته درگیر شدن با برنامه‌نویسی کار غیرمعمولی برای طراحان بازی است، و هنگامی به کار می‌آید که برنامه‌نویسان درگیر کار پیچیده‌تر برنامه‌نویسی باشند. این کار شبیه این است که از برنامه‌نویسان برای طراحی بازی مشورت گرفته شود.

چه زبان‌هایی برای توسعه بازی مناسب‌تر هستند؟

در حال حاضر بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی عبارتند از: C++، Java، HTML5، CSS3، JavaScript و SQL.

از کجا باید شروع کرد؟

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی برای برنامه‌نویسی برای بازی‌ها این تعداد کمتر است. حال اگر شما یک طراح باشید که بخواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید باید از کجا شروع کنید؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

دو نوع کلی برنامه‌نویسی وجود دارد که باید به آن توجه کرد، برنامه‌نویسی برای سیستم‌ها و برنامه‌نویسی برای وب که هر دو نوع مهم هستند:

1- برنامه‌نویسی سیستم

برنامه‌نویسی سیستم مانند یک اپلیکیشن مستقل بازی ویدئویی است که روی دستگاه شما اجرا می‌شود. دو زبان رایج برای برنامه‌نویسی سیستم برای طراحان بازی ++C و Java هستند اگرچه دیگر زبان‌ها مانند #C نیز مشهور هستند.

یک نوع از برنامه‌نویسی که در این گروه قرار می‌گیرد اسکریپت نویسی است که ممکن است به گوشتان آشنا باشد.

2- برنامه‌نویسی وب

این برنامه‌نویسی‌ها که بسیار جالب نیز هستند، برای اپلیکیشن‌هایی نوشته می‌شوند که روی یک رابط کاربری تحت وب مانند مرورگرها اجرا می‌شوند.

این که کدام زبان برنامه‌نویسی بیشتر از بقیه برای بازی‌ها استفاده می‌شود زیاد اهمیتی ندارد و برخی برنامه‌نویسان در یک یا چند زبان متخصص هستند. این زبان‌ها شامل HTML5، CSS3، JavaScript و SQL هستند. (همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMSها نیز وجود دارند که در این مقاله از آن‌ها صرف‌نظر کرده‌ایم).

زبان برنامه‌نویسی ++C

++C یک زبان برنامه‌نویسی است که یادگیری آن بسیار مشکل است، اما با این زبان شما می‌توانید کنترل بی نهایتی روی فرایندهای سخت افزاری و گرافیکی داشته باشید که برای طراحی بازی‌های ویدئویی بسیار مهم است. می‌توان برنامه نویسی شی‌گرا در C++‎ انجام داد، یعنی این زبان از ساختارهای داخلی برای سازماندهی بهتر کدها در بلوک‌هایی با قابلیت به‌کارگیری مجدد (کلاس و اشیاء) استفاده می‌کند.

این زبان با فاصله متداول‌ترین زبان برای نوشتن انجین‌های بازی است، حتی برخی انجین‌های بازی مانند Unreal تنها کدهای نوشته شده با ++C را می‌پذیرند.

اگر تنها یک زبان برای آموزش می‌خواهید انتخاب کنید C++ یک گزینه خوب است، زیرا اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌ءگرا دستورات و Syntax خود را از ++C می‌گیرند (که یادگیری آن‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند).

اگر مایل به شروع آموزش‌های ++C می‌باشد، می توانید از طریق مراجعه به این لینک(+) به این موضوع بپردازید.

زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا روی همه چیز اجرا می‌شود، از پرینترها تا مایکروویو و سیستم‌های بازی ویدئویی پیچیده گرفته تا انواع سیستم عامل‌ها. این زبان بسیار پویا و تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن کاربردی نیز دارد و بنابراین یک انتخاب خوب برای یادگیری برنامه‌نویسی بازی به نظر می‌رسد. دستورات جاوا به C++ شباهت زیادی دارد و یادگیری این دو زبان در کنار یکدیگر مشکل نخواهد بود.

اگر مایل به شروع آموزش‌های جاوا می‌باشد، می توانید از طریق مراجعه به این لینک(+) به این موضوع بپردازید.

زبان‌های تحت وب

HTML5 و CSS3 زبان‌هایی هستند که در وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. HTML5 بیشتر به ساختار صفحه می‌پردازد و حتی برخی موارد به جای جاوا اسکریپت نیز استفاده می‌شود. زبان CSS3 نحوه نمایش عناصر صفحه را مشخص می‌کند. اگر مایل به شروع آموزش‌های HTML5 و CSS3 می‌باشد، می توانید از طریق مراجعه به این لینک(+) به این موضوع بپردازید.

زبان جاوا اسکریپت بیشتر برای اتفاقاتی که در مرورگر رخ می‌دهد مثلاً وقتی عنصری در صفحه بخواهد حرکت پویا داشته باشد.

SQL برای کار با پایگاه داده در سمت سرور استفاده می‌شود، یعنی کاربر می‌تواند به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد و اعمال مختلفی را روی سرور انجام دهد. برای شروع آموزش‌های SQL می‌توانید به این لینک(+) مراجعه نمایید.

اگر شرکت شما بر روی بازی‌های تحت وب تمرکز دارد، وقت گذاشتن روی این زبان‌ها ارزش دارد، ولی نیاز به دانش عمیق روی آن‌ها نیست.

کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم؟

اینکه کدام زبان را انتخاب کنید به این بستگی دارد که به کدام نوع از طراحی بازی‌ها علاقه دارید: بازی‌های تحت وب یا بازی‌های کنسول یا PC.

زبان‌های مبتنی بر PC و console شامل زبان‌های شی‌ءگرا و همچنین زبان‌های اسکریپت نویسی ساده هستند، در حالی که در زبان‌های برنامه‌نویسی وب، صرفاً بر روی فناوری‌های ساخته شده برای وب تمرکز خواهد کرد.

حال اگر مشتاق به فراگیری آموزش‌های مربوط به بازی سازی می‌باشید، پیشنهاد ما مراجعه به آموزش‌های زیر می‌باشد:

 

منبع

بر اساس رای ۷۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۸ دیدگاه برای «برای ساخت بازی کدام زبان برنامه‌نویسی مناسب‌تر است؟»

با عرض سلام
سوالی در خصوص کدنویسی و طراحی دارم.به عنوان مثال من الان کاراکتری در نرم افزاری مثل بلندر طراحی کردم برای اعمال اون انیمیشن ها به کد نیاز است؟اگر نیاز است آیا این کار در موتور بازی سازی اتفاق می افتد یا در برنامه طراحی ؟

درود به استادان….به نظر شما بازیهای پلی استیشن 1 از چه زبان برنامه نویسی استفاده شده؟

سلام به همه و برنامه نویسان عزیز
من خودم برنامه نویس ++C هستم (البته هنوز دارم یاد میگیرم)
اگه وقت و حوصله رو دارید ++C یاد بگیرید چون بهترین زبان برنامه نویسی برای ساخت بازی هستش به دلایل زیادی که فقط داخل زبان برنامه نویسی ++C پیدا میشن که همین دلایل یا بهتره بگیم قابلیت ها این زبان برنامه نویسی رو سخت کردن.
بهترین بازی های روز دنیا با ++C نوشته میشن به دلیل اینکه سرعت زیادی به اجرای بازی میده و با زبان برنامه نویسی ++C به راحتی میتونید در کمپانی های بزرگ کار پیدا کنید(البته که باید در کارتون ماهر باشید)

زبان برنامه نویسی Unity!!!?

معمولاً برای یونیتی با c# برنامه می نویسند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *