چگونه برنامه نویس شویم؟ — راهنمای کار و رشته برنامه نویسی

۷۷۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
چگونه برنامه نویس شویم؟ — راهنمای کار و رشته برنامه نویسی

حرفه برنامه نویسی پیشه‌ای است که در دنیای به شدت وابسته به فناوری امروزی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و روز به روز هم بر اهمیت آن افزوده می‌شود. با توجه به اینکه برنامه نویسان کامپیوتر برای همه چیز از طراحی وب گرفته تا ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل، ساخت بازی‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی و بسیاری از کاربردهای دیگر مورد تقاضا هستند، همواره فرصت‌های شغلی متعددی برای همه افراد با تجربه در زمینه برنامه نویسی وجود دارد. به این سبب، اغلب برای عده بسیاری این سوال وجود داشته است که چگونه برنامه نویس شویم ؟ بنابراین در این مقاله سعی شده است تا جای ممکن به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که چگونه برنامه نویس شویم و اکثر موارد مرتبط با چگونگی تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای به صورت گام به گام در این مقاله شرح داده شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

پیش از اینکه بتوان به پاسخ این سوال که چگونه برنامه نویس شویم دست پیدا کرد، ابتدا باید شناختی از اینکه برنامه نویسی چیست بیاید و درک خوبی از اینکه یک برنامه نویس کیست و چه می‌کند داشته باشید.. بنابراین، اولین بخش این مقاله به شرح چیستی برنامه نویسی اختصاص داده شده و سعی شده است تا حد امکان به طور خلاصه و با بیانی ساده به این سوال پاسخ داده شود. در ادامه هم به این سوال پاسخ داده خواهد شد که یک برنامه نویس به چه کسی گفته می‌شود؟

برنامه نویسی چیست ؟

برنامه نویسی فرآیندی است که در آن برای کامپیوتر تعیین می‌شود کارهای خاصی را انجام دهد. تعیین وظایفی که کامپیوترها باید انجام دهند از طریق تعریف و تعیین تعدادی دستورالعمل انجام می‌شود. به مجموعه‌ای از این دستورالعمل‌ها که کار خاصی را انجام می‌دهند و خروجی و نتیجه مشخصی دارند، «برنامه» (Program) گفته می‌شود. فردی که دستورالعمل‌ها را می‌نویسد، برنامه نویس نام دارد. این دستورالعمل‌ها را می‌توان به زبان‌های مختلفی نوشت که به آن‌ها «زبان‌های برنامه نویسی» می‌گویند. تعداد و انواع زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیاد است که برخی همه‌منظوره هستند و برخی دیگر تنها برای منظور خاصی استفاده می‌شوند.

برنامه نویسی چیست ؟

برنامه نویسان برای کدنویسی و ایجاد برنامه‌ها از ابزارهای مختلفی مثل «ویرایشگر متن»، «ویرایشگر کُد» و «محیط توسعه یکپارچه» (IDE) استفاده می‌کنند. IDE یا همان محیط توسعه یکپارچه کامل‌ترین و بهترین ابزار برای برنامه نویسان، به خصوص برای پروژه‌های بزرگ، به حساب می‌آید و تنها عیب آن می‌تواند این باشد که معمولاً نرم افزاری پرحجم و سنگین است. در IDEها علاوه بر ویرایشگر متن و ویرایشگر کد، امکانات متعدد دیگری هم در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد. برای مثال، ویژوال استودیو و اندروید استودیو از جمله IDEهای محبوب و پراستفاده هستند.

 

برنامه نویس کیست و چه وظایفی دارد؟

برنامه نویس به فردی حرفه‌ای گفته می‌شود که دستورالعمل‌هایی را جهت اجرا به وسیله نوشتن و تست کردن کدها برای کامپیوتر ایجاد می‌کند. برنامه نویس که توسعه دهنده (Developer) هم خطاب می‌شود (اگرچه این دو با هم تفاوت‌هایی دارند)، امکان کارکرد صحیح اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های نرم افزاری را فراهم می‌کند. برنامه نویسان و توسعه دهندگان علاوه بر کدنویسی، کار اصلاح، نگهداری، تست و سایر امور مرتبط با نرم افزار را هم انجام می‌دهند.

حرفه برنامه نویسی بسیار گسترده است و برنامه نویسی شاخه‌های مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین شاخه‌های آن می‌توان به برنامه نویس وب و برنامه نویسی موبایل، توسعه دهنده نرم افزار (دسکتاپ) و برنامه نویس بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد. برنامه نویسان حرفه‌ای، برنامه‌ها را برای یافتن ایرادها یا همان باگ های نرم‌افزاری و رفع هر نوع خطایی جستجو می‌کنند که ممکن است در کدها ایجاد شده باشد و به‌روزرسانی‌های لازم را برای برنامه‌های از قبل ایجاد شده می‌نویسند. برای افرادی که سابقه مطلوبی در ریاضیات دارند و می‌توانند با پردازه‌های ترتیبی و منطقی که کامپیوترها به آن‌ها متکی هستند به خوبی کار کنند، حرفه برنامه نویسی شغلی ایده‌آل به حساب می‌آید و البته ناگفته نماند که درآمد برنامه‌ نویسی در ایران و همینطور جهان نیز برای بسیاری مطلوب است.

برنامه نویس کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

داشتن علاقه شرط اصلی موفقیت است و باید مهم‌ترین دلیل مطرح شدن این سوال در ذهن که چگونه برنامه نویس شویم ، داشتن شور و اشتیاق به برنامه نویسی باشد. اما اطلاع داشتن از میزان درآمد برنامه نویس و کسب آگاهی نسبت به شرایط حقوق برنامه نویس می‌تواند انگیزه برای برنامه نویس شدن را افزایش دهد. بنابراین در بخش بعدی به این سوال پاسخ داده شده است که حقوق برنامه نویس چقدر است؟

اگر بازهم دوست دارید در مورد شغل برنامه نویسی و اینکه برنامه نویس کیست بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم مطلبی که در ادامه لینک آن آمده است را مطالعه کنید.

 

درآمد برنامه نویس یا حقوق برنامه نویس چقدر است؟

حقوق برنامه نویس بسته به سطح مهارت، حوزه برنامه نویسی و فناوری‌های مورد استفاده متفاوت است. هرچه تجربه و سابقه بیش‌تر باشد، حقوق برنامه نویس هم بیش‌تر خواهد بود. همچنین معمولاً با افزایش تقاضا برای استخدام برنامه نویس در یک زمینه خاص، حقوق بیش‌تری هم پیشنهاد داده می‌شود. برخی از حوزه‌های برنامه نویسی با توجه به اینکه پیچیده‌تر و دشوارتر هستند، درآمد بیش‌تری هم دارند.

درآمد برنامه نویس با سابقه کار چه نسبتی دارد؟

حقوق برنامه نویس در ایران (در زمان انتشار این مقاله)، برای برنامه نویسان مبتدی (junior) مطابق با مبلغ مصوب قانون کار یعنی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان تخمین زده شده است. برنامه نویسان با تجربه‌تر حقوق بسیار بیش‌تری دریافت می‌کنند.

تقریباً می‌توان گفت که میانگین حقوق برنامه نویس در ایران در حدود ۱۰ میلیون تومان معادل ۳ هزار و چند صد دلار در زمان نگارش این مقاله است. بنابراین، می‌توان گفت با کسب تجربه و افزایش سابقه کاری در زمینه برنامه نویسی، می‌توان به درآمد خوبی رسید و حقوق برنامه نویس باتجربه نسبت به سایر مشاغل حوزه فناوری در سطح مطلوب و بالایی قرار دارد.

اگر تمایل دارید در مورد حقوق یک برنامه نویس و درآمد آن از این حرفه بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مطلبی که لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.

 

چگونه برنامه نویس شویم و چه گام هایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود دارند؟

به طور کلی ابتدا باید علاقه و انگیزه لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود داشته باشد و فرد این سوال را از خود بپرسد که چرا می‌خواهد برنامه نویس شود؟ در قدم بعدی، فرد باید ببیند که به چه حوزه و حیطه‌ای در برنامه نویسی علاقه دارد؟ مثلاً آیا به «بازی‌سازی» (Game Development) علاقه‌مند است یا «برنامه نویسی وب» (Web Development) را ترجیح می‌دهد؟ انتخاب مسیر شغلی در حوزه برنامه نویسی هم به علاقه و اشتیاق فرد بستگی دارد و بهتر است به جای توجه به میزان درآمدِ هر یک از مشاغل برنامه نویسی، به میزان علاقه توجه شود.

در گام بعدی باید مشخص کرد که چه روش و متد آموزشی مناسب‌تر است؟ این موضوع در افراد مختلف تفاوت دارد؛ ممکن است برای یادگیری برنامه نویسی از صفر فردی با استفاده از دوره‌های آموزشی آنلاین یادگیری بهتر و سریع‌تری داشته باشد و فرد دیگر، شرکت در اردوهای آموزشی (بوت‌کمپ‌ها) را ترجیح دهد. اگرچه معمولاً در فرآیند یادگیری نیاز به استفاده از چند روش مختلف به وجود می‌آید. پس از انتخاب روش یادگیری برنامه نویسی، باید مشخص کرد که با توجه به مسیر و زمینه شغلی انتخاب شده (مورد علاقه)، فرآیند یادگیری چه زبان‌ها و فناوری‌هایی باید آغاز شود؟

چگونه برنامه نویس شویم و چه گام هایی برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود دارند؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، تنها یادگیری یک زبان برنامه نویسی کافی نیست و فرد باید تسلط کافی بر ۲ تا ۳ زبان و همچنین ابزارهای دیگری مثل سیستم‌های کنترل نسخه و سایر موارد را هم داشته باشد. علاوه بر این، الگوها، چارچوب‌ها، روش‌ها و پارادایم‌های مختلفی هم برای برنامه نویسی وجود دارند.

پس از یادگیری فناوری‌های مورد استفاده، باید انجام پروژه‌های تمرینی و تمرین برنامه نویسی به صورت مستمر را آغاز کرد تا مهارت لازم کسب شود و تسلط لازم برای فعالیت حرفه‌ای به دست آید. سپس باید نسبت به شروع فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی اقدام کرد و به دنبال استخدام در شرکت‌های نرم افزاری بود یا می‌توان به صورت مستقل و به عنوان فریلنسر پروژه انجام داد و از برنامه نویسی درآمد کسب کرد. حالا می‌توان گفت که فرد به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شده است و در طول زمان و با کسب تجربه و دانش بیش‌تر، می‌توان در این حوزه پیشرفت کرد و به جایگاه‌های بالا دست یافت.

حوزه برنامه نویسی دائماً در حال تحول است و همه روزه زبان‌ها، ابزارها و فناوری‌های جدیدی معرفی می‌شوند. بنابراین، یک برنامه نویس متخصص باید همواره خود را به‌روز نگه دارد و از تغییر و تحولات و جدیدترین روندهای دنیای برنامه نویسی مطلع باشد. لذا فرآیند یادگیری برنامه نویسی هیچگاه متوقف نخواهد شد و آخرین گام در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم ، به‌روز نگه داشتن دانش و اطلاعات خود در زمینه برنامه نویسی است.

مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای

بنابراین به طور خلاصه می‌توان مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای را در گام‌های زیر فهرست کرد و به این وسیله به این سوال پاسخ داد که چگونه برنامه نویس شویم ؟

  1. مشخص کردن اینکه فرد به چه زمینه و مسیر شغلی در حیطه برنامه نویسی علاقه‌مند است و قصد فعالیت در آن را دارد.
  2. تعیین اینکه چه روش یا روش‌های یادگیری برای اینکه چگونه برنامه نویس شویم مناسب‌تر هستند؟
  3. شروع به یادگیری مفاهیم پایه و اولیه برنامه نویسی و دنبال کردن آموزش یک زبان برنامه نویسی محبوب، رایج و پر کاربرد مثل پایتون
  4. یادگیری مباحث پیشرفته‌تر برنامه نویسی با توجه به مسیر شغلی انتخاب شده
  5. انجام پروژه‌های تمرینی برای کسب مهارت عملی بیش‌تر و تسلط بر مباحث مربوطه
  6. آماده‌سازی چند نمونه کار و پروژه با کیفیت برای جلب توجه کارفرمایان و مشتریان بالقوه
  7. شروع فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی در زمینه شغلی مورد نظر از طریق ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی مختلف یا فعالیت فریلنسری
  8. ادامه دادن فرآیند یادگیری با دنبال کردن اخبار دنیای برنامه نویسی و به‌روزرسانی دانش خود در این حوزه

در ادامه این مقاله توضیحات لازم به طور مجزا و با جزئیات بیش‌تر پیرامون هر یک از گام‌های فوق ارائه خواهند شد. پیش از آن، بهتر است ابتدا به این سوال مهم پاسخ داده شود که چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

همچنین، پیش از اینکه به سراغ مرحله بعدی برویم، لازم است یادآور شویم که اگر به دنبال یک مسیر یادگیری موثر و صحیح برای آموختن برنامه‌نویسی هستید، مطلبی که در ادامه لینک آن آورده شده است می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟

در پاسخ به این سوال که چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم باید گفت که تلاش، پشتکار، تعهد و اشتیاق برای کدنویسی مداوم بدون احساس خستگی، مهم‌ترین مسئله است. باید به طور مداوم تمرین کرد و با شرکت در مسابقه‌های برنامه نویسی از مفاهیم مختلف برای حل سوالات رقابتی استفاده کرد.

در واقع، حرفه‌ای شدن در حوزه‌ای از برنامه نویسی که به آن علاقه‌مندی وجود داشته باشد، بسیار آسان‌تر است و کلید پاسخ چگونه یک برنامه نویس حرفه‌ای شویم است. چرا که فرد با انجام کار مورد علاقه خود متوجه گذشت زمان نمی‌شود و غرق در کار خواهد شد. تلاش و پشتکار لازمه تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای است و وقتی ساعت‌ها غوطه‌وری در کار وجود داشته باشد، تلاش و پشتکار هم حاصل شده است.

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟

به طور کلی می‌توان گفت که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای به ۴ قابلیت فردی نیاز است:

  1. پشتکار
  2. کسب مهارت و تسلط بر طراحی الگوریتم
  3. استفاده از رویکردهای بهتر
  4. داشتن مهارت‌های مفیدی که فرد را از سایرین متمایز می‌سازند.

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای ، علاوه بر هشت گامی که پیش‌تر فهرست شدند، باید اقدامات دیگری را هم انجام داد که بسیار مهم هستند. در ادامه فهرستی از اقداماتی ارائه شده است که برای حرفه‌ای شدن در برنامه نویسی بسیار مهم هستند:

  1. مشارکت در پروژه‌های متن باز (در گیت‌هاب و سایر سرویس‌ها)
  2. مطالعه الگوهای برنامه نویسی یا برخی از اصول کدنویسی پایه و تمرین کردن آن‌ها در حین انجام پروژه‌های عملی؛ از جمله این الگوها و قواعد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  3. آشنایی با ۲ یا ۳ زبان برنامه نویسی و گسترش مهارت‌های خود در حالی که همچنان تخصص و تمرکز در یک زبان برنامه نویسی حفظ شود.
  4. بررسی و خواندن کدهای برنامه نویسان خبره و حرفه‌ای
  5. کارآموزی و کار کردن زیر دست برنامه نویسان و توسعه دهندگان حرفه‌ای

یک سوال مهم دیگر در خصوص اینکه چگونه برنامه نویس شویم این است که پیشرفت در زمینه برنامه نویسی چطور حاصل می‌شود؟ بنابراین در ادامه به این موضوع پرداخته شده است.

چگونه در برنامه نویسی پیشرفت کنیم ؟

منابع بیشمار آموزشی که در دسترس قرار دارند، باعث شده است تا آموختن مباحث مقدماتی برنامه نویسی بسیار آسان شود. اما سختی تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، عبور از مفاهیم پایه مثل عبارت‌های شرطی و حلقه‌ها و رسیدن به سطحی است که بتوان کاربردهای جهان واقعی را پیاده‌سازی کرد.

با توسعه و بهبود برخی از مهارت‌های خاص، می‌توان در برنامه نویسی پیشرفت کرد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان بهبود مهارت جستجوی پیشرفته در گوگل، توجه بیش‌تر به اشتباهات و خطاها در زمان کدنویسی و سایر موارد اشاره کرد.

چگونه در برنامه نویسی پیشرفت کنیم

در ادامه هر یک از مهارت‌های مهمی فهرست شده‌اند که به پیشرفت در برنامه نویسی کمک می‌کنند:

  • بهبود مهارت جستجو در گوگل در سطح پیشرفته
  • توجه بیش‌تر به اشتباهات و آموختن از خطاهای خود
  • عدم اتلاف وقت و اجتناب از یادگیری دوباره مباحث فراموش شده
  • خودداری از اهمال کاری و پشت گوش انداختن
  • استفاده از کتابخانه‌ها و کدهای آماده به جای اختراع دوباره چرخ

یک سوال مهم دیگر که با سوال چگونه برنامه نویس شویم ارتباط دارد این است که چطور می‌توان یادگیری برنامه نویسی را از صفر و آن هم به صورت رایگان شروع کرد؟ برای شروع یادگیری برنامه نویسی و فراگیری مباحث پایه‌ای در این حوزه می‌توان از دوره آموزشی رایگان فرادرس با عنوان «آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی» استفاده کرد. این دوره آموزشی رایگان در ادامه به اختصار معرفی شده است.

چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم ؟

هر چه یک برنامه نویس مبتدی بیش‌تر در شرایطی قرار بگیرد که ناچار به فکر کردن خارج از چارچوب و استفاده از خلاقیت خود شود و سیستم‌هایی را برای حل مسئله‌های مختلف توسعه دهد، تبدیل به برنامه نویس بهتری خواهد شد. از جمله اقداماتی که می‌توان برای تمرین برنامه نویسی انجام داد، می‌توان به تمرین به صورت آنلاین، خواندن کدهای دیگران و سعی در دست یافتن به راه‌های مختلف برای انجام یک کار یکسان اشاره کرد.

در ادامه مواردی فهرست شده‌اند که می‌توان برای تمرین کردن برنامه نویسی از آن‌ها استفاده کرد:

  • تمرین برنامه نویسی به صورت آنلاین
  • خواندن و بررسی کدهای دیگران
  • سعی در دست یافتن به راه‌حل‌های مختلف برای انجام یک کار یکسان
  • مرور کردن کدهای خود و سعی در بهینه‌سازی و بهبود آن‌ها
  • استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین برنامه نویسی
  • استفاده از نرم‌افزارهای متن باز
  • پیوستن به یک تیم یا گروه برنامه نویسی
  • مرور و مطالعه مفاهیم بنیادی و کلیدی زبان اصلی برنامه نویسی خود
  • مشارکت در جامعه‌های آنلاین برنامه نویسی

پیش از این در مجله فرادرس، در یک مطلب به صورت مفصل، توضیح داده‌ایم که چگونه باید به تمرین برنامه‌ نویسی پرداخت، تا رفته رفته مهارت شما در اینکار بیشتر شود و بدل به یک برنامه نویس حرفه‌ای تر شوید. اگر تمایل دارید به صورت اصولی‌تر از نحوه تمرین برنامه نویسی و افزایش مهارت در این زمینه آگاه شوید، توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب که لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.

 

تا اینجای کار به چهار پرسش کلیدی در مورد اینکه چگونه برنامه نویس شویم پاسخ داده ایم، اما برای برنامه نویس شدن در اصل شما باید هشت گام اساسی را طی کنید که در ادامه این هشت گام را به تفضیل شرح خواهیم داد.

۱. انواع برنامه نویسی ، مسیرها و عناوین شغلی در برنامه نویسی چه هستند؟

همان‌طور که بیان شد، اولین گام در پاسخ به این سوال که چطور برنامه نویس شویم این است که مشخص شود علاقه به کدام یک از مسیرها و عناوین شغلی در حوزه برنامه نویسی وجود دارد. به همین دلیل باید شناختی از مسیرهای شغلی و مشاغل مختلف برنامه نویسی یا به اصطلاح انواع برنامه نویسی به دست آید.

در واقع می‌توان تعدادی مسیر شغلی اصلی را در حوزه برنامه نویسی مشخص کرد و علاوه بر آن عناوین و جایگاه‌های شغلی مختلفی هم در حوزه برنامه نویسی وجود دارند. ابتدا بهتر است به معرفی هر یک از مسیرهای شغلی اصلی در برنامه نویسی پرداخته شود.

چه مسیرها و عناوین شغلی در برنامه نویسی وجود دارند؟

مسیرهای شغلی برنامه نویسی کدامند؟

هر یک از مسیرها و موقعیت‌های شغلی اصلی برنامه نویسی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. برنامه نویسی کامپیوتر
  2. توسعه و برنامه نویسی وب
  3. توسعه و برنامه نویسی موبایل
  4. علم داده (Data Science)
  5. توسعه و برنامه نویسی بازی‌های کامپیوتری

در هر یک از مسیرها و دسته‌های شغلی فهرست شده در بالا می‌توان چندین عنوان شغلی مختلف را جای داد. پیش از پرداختن به هر یک از مسیرهای شغلی اصلی در برنامه نویسی، بهتر است ابتدا برخی از رایج‌ترین عناوین و جایگاه‌های شغلی برنامه نویسی معرفی شوند.

رایج‌ترین مشاغل حوزه برنامه نویسی چه هستند؟

در ادامه ۹ تا از رایج‌ترین مشاغل حوزه برنامه نویسی فهرست شده‌اند.

  1. توسعه دهنده برنامه نرم افزاری
  2. برنامه نویس وب
  3. مهندس سیستم‌های کامپیوتری
  4. مدیر پایگاه داده
  5. تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
  6. تضمین‌گر کیفیت نرم افزار
  7. تحلیل‌گر هوش تجاری
  8. برنامه نویس کامپیوتر
  9. مدیر سیستم شبکه

برای آشنایی با عناوین شغلی مختلف برنامه نویسی در ایران بهتر است در ادامه برخی از جایگاه‌های شغلی این حوزه در کشور هم معرفی شوند.

فرصت های شغلی برنامه نویسی

چه موقعیت های شغلی برای برنامه نویسان در ایران وجود دارند؟

برخی از مشاغل رایج حوزه برنامه نویسی در ایران هم با استناد به سایت‌های کاریابی در ادامه فهرست شده‌اند:

  • کارشناس تحلیل و طراحی نرم‌افزار
  • برنامه‌نویس Front-End
  • مهندس توسعه نرم افزار
  • برنامه نویس Back-End
  • برنامه نویس iOS
  • برنامه‌نویس ASP.NET Core
  • مدیر پروژه نرم‌افزار
  • برنامه‌نویس ارشد Node.js
  • برنامه‌نویس ارشد Golang
  • ٰبرنامه‌نویس Wordpress
  • توسعه دهنده انباره داده
  • برنامه‌نویس (Full-Stack (Laravel
  • برنامه‌نویس Java
  • برنامه‌نویس وب (Full-Stack)
  • برنامه‌نویس پایتون (Python)
  • برنامه‌نویس PHP
  • برنامه‌نویس اندروید (Android)

موارد فوق تنها تعدادی از مشاغل مختلف حوزه برنامه نویسی در ایران هستند و بسیاری از عناوین شغلی دیگر هم در حیطه برنامه نویسی وجود دارند. همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، هر یک از جایگاه‌های شغلی فهرست شده در بالا را می‌توان در یکی از پنج دسته اصلی که پیش‌تر بیان شدند قرار داد. برای مثال، برنامه‌نویس Front-End، برنامه‌نویس Wordpress، برنامه‌نویس PHP و برنامه‌نویس ASP.NET Core را می‌توان در دسته توسعه و برنامه نویسی وب جای داد. همچنین، مشاغل برنامه نویس اندروید و برنامه نویس iOS نیز در دسته مسیر شغلی برنامه نویسی موبایل قرار می‌گیرند. اکنون بهتر است در ادامه هر یک از ۵ مسیر شغلی اصلی برنامه نویسی به طور مختصر و به بیان ساده معرفی شوند.

برنامه نویس کامپیوتر کیست

برنامه نویسی کامپیوتر چیست ؟

برنامه نویسان کامپیوتر (Computer Programmer) برنامه‌هایی را برای اجرای وظایف کاربردی ایجاد می‌کنند. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که کدهای آن‌ها بدون عیب و ایراد باشند و انتظارات مشتریان را برآورده سازند. برنامه نویسان کامپیوتر معمولاً در تیم‌های بزرگ کار می‌کنند و نه تنها کدها را می‌خوانند، بلکه از دیگر وظایف آن‌ها می‌توان به تغییر و به‌روزرسانی کدهای از قبل نوشته شده هم اشاره کرد.

برنامه نویسان کامپیوتر در مهارت برنامه نویسی با زبان‌هایی مثل جاوا، سی‌شارپ، سی‌پلاس‌پلاس و پایتون تخصص دارند. برای اینکه بتوان در خصوص انتخاب مسیر شغلی اصلی خود برای برنامه نویسی بهتر تصمیم‌گیری کرد، لازم است وظایف کلیدی هر یک از این مسیرهای شغلی شرح داده شوند. بنابراین، در ادامه به شرح وظایف مسیر شغلی برنامه نویس کامپیوتر پرداخته شده است.

وظایف برنامه نویس کامپیوتر چیست؟

به طور کلی از جمله وظایف کلیدی مسیر و عنوان شغلی برنامه نویس کامپیوتر می‌توان به طراحی و به‌روزرسانی راهکارهای نرم افزاری، کدنویسی و به‌روزرسانی کدهای منبع و همچنین مدیریت سیستم عامل‌های مختلف اشاره کرد. در ادامه، هر یک از وظایف کلیدی برنامه نویس کامپیوتر فهرست شده‌اند:

  • بررسی مرتب سیستم‌های عامل و نرم افزارها و انجام هر نوع تنظیمات و اقدامات لازم برای کارکرد و اجرای صحیح آن‌ها
  • کدنویسی و پیاده‌سازی برنامه‌های کامپیوتری روی سیستم‌های مختلف در کسب و کارهای تجاری
  • ایجاد و استفاده از ابزارهای کامپیوتری کمکی مهندسی نرم افزار برای خودکارسازی برخی از فرآیندهای کدنویسی
  • اجرای تمام موارد مورد نیاز برای پیاده‌سازی سیستم‌های کامپیوتری خودکارسازی شده از اساس تا پایان
  • استفاده از کتابخانه‌های نرم افزاری برای ساده‌سازی فرآیند برنامه نویسی
  • همکاری با توسعه دهندگان نرم افزار در ایجاد برنامه‌ها برای سازمان‌های تجاری

برنامه نویسی وب چیست ؟

توسعه وب یا همان برنامه نویسی وب یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مسیرها و شاخه‌ها در حوزه برنامه نویسی به حساب می‌آید. همواره نیاز به توسعه دهنده وب در اکثر کسب و کارها، شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری وجود دارد. میزان تقاضا و تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه برنامه نویسی وب بسیار بالا است.

برنامه نویسی وب شامل تمام مراحل کدنویسی برای ایجاد و پیاده‌سازی وب سایت‌ها و سایر کاربردهای مبتنی بر وب می‌شود. معمولاً از عبارت «طراحی سایت» به جای برنامه نویسی وب استفاده می‌شود. اما این عبارت چندان دقیق نیست و طراحی با برنامه نویسی متفاوت است.

برنامه نویس وب کیست

در واقع، در طراحی سایت از ابزارهای طراحی گرافیک مثل فتوشاپ برای ایجاد المان‌های بصری استفاده می‌شود و چندان ارتباطی با کدنویسی ندارد. اگرچه ممکن است در ادامه، این المان‌های بصری طراحی شده به کدهای HTML و CSS تبدیل شوند. اما کدنویسی HTML و CSS بیش‌تر مربوط به برنامه نویسی وب می‌شوند تا اینکه بخواهند با طراحی وب مرتبط باشند. حوزه برنامه نویسی و توسعه وب بسیار گسترده‌تر از طراحی و ساخت وب سایت است و هر نرم افزار و برنامه کاربردی که تحت وب کار کند و مبتنی بر وب باشد را شامل می‌شود. در حوزه برنامه نویسی وب سه مسیر شغلی کلیدی وجود دارد:

  1. توسعه دهنده و برنامه نویس فرانت اند (Font-End)
  2. توسعه دهنده و برنامه نویس بک اند (Back-End)
  3. توسعه دهنده و برنامه نویس فول استک

وظایف برنامه نویس وب چیست؟

وظایف برنامه نویس وب بسته به اینکه توسعه دهنده فرانت اند باشد یا بک اند متفاوت است. اما توسعه دهندگان فول استک بر تمام ابزارها و فناوری‌های مورد استفاده در برنامه نویسی وب چه در فرانت اند و چه در بک اند مسلط هستند.

به طور کلی می‌توان سه تا از وظایف کلیدی برنامه نویس وب را به صورت زیر فهرست کرد:

  • نوشتن کدهای بهینه، قابل آزمایش و به خوبی طراحی شده با استفاده از روش‌های توسعه نرم افزار تحت وب
  • ایجاد رابط کاربری (UI) قالب وب سایت با استفاده از فناوری‌های HTML و CSS
  • یکپارچه‌سازی داده‌ها از سرویس‌های مختلف در بک اند و بانک‌های اطلاعاتی

در مجله فرادرس قبلاً به صورت مفصل در یک مطلب راجع به برنامه نویسی وب شرح داده‌ایم. اگر این حوزه از برنامه نویسی برای شما جذاب است و تمایل دارید که روزی به آن ورود کنید و در آن پیشرفت کنید این مطلب می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای شما باشد.

 

برنامه نویسی موبایل چیست؟

اهمیت و نقش اپلیکیشن‌های موبایل در زندگی روزمره بر هیچ کس پوشیده نیست. اکثر افراد روزانه حداقل از یک اپلیکیشن برای انجام امور مختلف استفاده می‌کنند. تقریباً برای انجام هر کاری یک اپلیکیشن موبایل وجود دارد. این اپلیکیشن‌ها توسط برنامه نویسان موبایل یا همان توسعه دهندگان موبایل خلق می‌شوند. توسعه اپلیکیشن‌های تلفن‌‌های هوشمند هم یکی از مسیرها و شاخه‌های مهم و پرتقاضا در حوزه برنامه نویسی به حساب می‌آید. توسعه اپلیکیشن موبایل فرآیند ایجاد برنامه‌های نرم افزاری است که روی دستگاه‌های تلفن هوشمند اجرا می‌شوند.

یک اپلیکیشن موبایل معمولاً از اتصال اینترنت برای دسترسی به منابع محاسباتی راه دور استفاده می‌کند. به همین دلیل، دو حوزه برنامه نویسی وب و برنامه نویسی موبایل بسیار به هم نزدیک هستند و در برنامه نویسی موبایل هم فرانت اند و بک اند مطرح است. مسیرهای اصلی در برنامه نویسی موبایل را می‌توان به دو شاخه اصلی برنامه نویسی اندروید و برنامه نویسی iOS تقسیم کرد.

برنامه نویس موبایل کیست

وظایف برنامه نویس موبایل چیست؟

یک برنامه نویس موبایل مسئولیت خلق اپلیکیشن‌های موبایل را از طریق برنامه نویسی بر عهده دارد. برنامه نویسان اپلیکیشن‌های هوشمند در قالب تیم‌های داخلی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اپلیکیشن‌های موبایل کاربردی را در یک فضای پر سرعت توسعه دهند. توسعه دهندگان موبایل رابط‌های برنامه نویسی اپلیکیشن یا همان APIها را هم برای پشتیبانی از قابلیت‌های مورد استفاده در دستگاه‌های همراه توسعه می‌دهند. آن‌ها همواره خود را با اصطلاحات، مفاهیم و بهترین روش‌ها برای کدنویسی اپلیکیشن‌های موبایل به‌روز نگه می‌دارند. توسعه دهندگان موبایل اساساً در طراحی، تست، انتشار و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های موبایل مشارکت می‌کنند.

در یکی از نوشتاری مجله فرادرس به صورت مفصل در مورد برنامه نویسی موبایل و مسیری که باید برای پیشرفت در آن طی کرد توضیح داده شده است. اگر به این حوزه از برنامه نویسی احساس علاقه‌مندی می‌کنید احتمالاً این پست می‌تواند نقطه شروع ایده‌الی برای شما باشد.

 

علم داده چیست؟

یکی دیگر از مسیرهای شغلی جذاب و به شدت در حال رشد برنامه نویسی، علم داده است. به بیان ساده، علم داده حوزه تحصیلی میان رشته‌ای به حساب می‌آید که در آن از داده‌ها برای انجام تحقیقات گوناگون استفاده می‌شود و در گزارش‌گیری با هدف بیرون کشیدن بینش و مفهوم از درون داده‌ها به کار گرفته می‌شود. به متخصصین علم داده، «دانشمند داده» گفته می‌شود.

وظایف دانشمند داده چیست؟

دانشمندان داده از مهارت‌های تحلیلی، آماری و برنامه نویسی خود برای جمع‌آوری، تجزیه-تحلیل و تفسیر کلان داده استفاده می‌کنند. آن‌ها این اطلاعات را برای توسعه راهکارهای داده محور برای چالش‌های پیچیده کسب و کارهای تجاری به کار می‌بندند. دانشمندان داده معمولاً در مقطع کارشناسی در رشته‌های آمار، ریاضی، علوم کامپیوتر یا اقتصاد تحصیل کرده‌اند. دانشمندان داده دارای گستره وسیعی از توانمندی‌های فنی شامل آمار و یادگیری ماشین، زبان‌های برنامه نویسی مثل پایتون و R، پایگاه داده‌ها و فناوری‌های گزارش‌گیری هستند.

علم داده چیست؟

ما قبلاً در مطلبی به صورت مفصل شرح داده‌ایم که چطور می‌توان قدم در مسیری گذشت که عاقبت یک دانشمند داده شد. اگر حوزه علم داده و مباحث مرتبط به آن برای شما جذاب به نظر می‌رسد، برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست سری نیز به این پست که لینک آن در ادامه آورده شده است بزنید.

 

برنامه نویسی بازی چیست؟

توسعه بازی یا همان برنامه نویسی بازی به هنر ایجاد بازی‌های کامپیوتری می‌گویند و این حوزه، «طراحی»، «توسعه» و «انتشار» بازی‌های رایانه‌ای را شامل می‌شود. به بیان دقیق‌تر در توسعه بازی مراحلی از جمله تولید مضمون (Concept Generation)، طراحی، ساخت، تست و انتشار وجود دارد.

با توجه به افزایش انفجاری محبوبیت بازی‌های کامپیوتری در سطح جهان، می‌توان مدعی شد که توسعه بازی‌های کامپیوتری هم یکی از شاخه‌های پردرآمد و پرتقاضا در حیطه برنامه نویسی به حساب می‌آید و افرادی که سوال چگونه برنامه نویس شویم برایشان مطرح است و به بازی‌های رایانه‌ای هم علاقه‌مند هستند می‌توانند به این مسیر وارد شوند.

توسعه دهنده بازی

وظایف توسعه دهنده بازی چیست؟

توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی یا همان برنامه نویسان بازی، مسئولیت طراحی و توسعه بازی‌های ویدیویی برای کامپیوترهای دسکتاپ، کنسول‌های بازی و اپلیکیشن‌های موبایل را بر عهده دارند. وظیفه آن‌ها کدنویسی موتور اصلی بازی بر اساس ایده‌های تیم طراحی است. آن‌ها همچنین ممکن است در طراحی کاراکتر، طراحی مراحل بازی، انیمیشن و تست واحد نیز دخالت داشته باشند.

برخی از مسئولیت‌های توسعه دهنده بازی‌های ویدیویی در ادامه فهرست شده‌اند:

  • ملاقات با تیم طراحی برای گفتگو پیرامون مفاهیم بازی
  • کمک کردن به ایده کلی و خط سیر داستان بازی
  • تولید اسکریپت‌های بازی و فیلم‌نامه‌های مصور
  • ترجمه ایده‌های طراحی به کدهای بازی
  • کدنویسی موتور اساسی بازی
  • کمک به طراحی صوت و انیمیشن
  • متحرک‌سازی کاراکترها و ایجاد مراحل بازی
  • توسعه نقاط عطف بازی و چک‌پوینت‌ها
  • عیب‌یابی کدها و رفع ایرادات

سطوح مختلف مهارت در مسیر شغلی برنامه نویسی کدامند؟

وقتی فردی به دنبال یافتن پاسخ اینکه چگونه برنامه نویس شویم است، یکی از مسائل جالبی که با آن مواجه می‌شود این است که یکی از بهترین جنبه‌های حوزه برنامه نویسی، پتانسیل رشد و پیشرفت شغلی نامحدود این حیطه شغلی است.

در این بخش، برخی از مراحل و سطوح مختلف مهارت در مسیر شغلی برنامه نویسی از اولین عنوان شغلی تا جایگاه شغلی رهبر پروژه شرح داده شده‌اند. ابتدا هر یک از این سطوح مهارت فهرست شده‌اند و سپس در ادامه توضیحات بیش‌تری پیرامون هر یک از این عناوین ارائه شده است.

  • برنامه نویس یا توسعه دهنده تازه کار (Junior Developer)
  • برنامه نویس یا توسعه دهنده ارشد (Senior Developer)
  • معمار ارشد (Lead Architect)
  • مدیر میانی (Mid-Level Manager)
  • رهبر ارشد (Senior Leader)
جونیور دولوپر

برنامه نویس تازه کار چه کسی است؟

نقش اصلی یک توسعه دهنده یا همان برنامه نویس تازه کار (جونیور) ساخت نرم‌افزارهای با کیفیت و بدون ایرادی است که انتظارات مشتری را برآورده سازد. یک برنامه نویس تازه کار از دانش و مهارت خود در زبان‌های برنامه نویسی، الگوریتم‌ها و پایگاه داده استفاده می‌کند. برنامه نویس تازه کار اولین جایگاه شغلی برای ورود به دنیای برنامه نویسی به حساب می‌آید.

به همین دلیل، افراد در این نقش باید بخش زیادی از زمان خود را صرف تقویت مهارت‌های کدنویسی و سایر مهارت‌های مورد نیاز بر حسب زمینه فعالیت خود کنند. برنامه نویسان تازه کار ممکن است در کدنویسی برخی از مراحل کار دچار چالش‌هایی بشوند، اما باید به این چالش‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری چرخه حیات توسعه نرم افزار نگریست.

برنامه نویس ارشد چه کسی است؟

پس از کسب سه تا چهار سال تجربه، یک برنامه نویس اکنون در توسعه برنامه‌های نرم افزاری پیچیده به فردی ماهر و زبردست تبدیل می‌شود. علاوه بر این، دانش عمیقی از پایگاه‌های داده و الگوریتم‌ها هم به دست خواهد آمد. یک برنامه نویس ارشد به طور جامع از پیچیدگی تمام مراحل برنامه نویسی و چرخه حیات تولید نرم افزار آگاهی دارد.

معمار ارشد کیست؟

یک معمار ارشد توسعه نرم افزار مسئولیت طراحی کل سیستم نرم افزاری را بر عهده دارد. معمار ارشد کدهای نوشته شده توسط تیم برنامه نویسان تازه کار را به طور روزانه بررسی می‌‌کند. مهارت‌های فنی که در طول سال‌ها تجربه به عنوان یک برنامه نویس تازه کار و یک توسعه دهنده ارشد به دست آمده‌اند، به کسب جایگاه شغلی معمار ارشد کمک می‌کنند.

معمار ارشد برنامه نویسی

مدیر میانی در حیطه برنامه نویسی کیست؟

روش سنتی برای پیشرفت در اکثر مسیرهای شغلی تبدیل شدن به یک مدیر است. از جمله نقش‌های شغلی مدیریتی رایج می‌توان به مدیر محصول، مدیر توسعه دهنده یا مدیر پروژه اشاره کرد. یکی از وظیفه‌های اصلی یک مدیر میانی، انگیزه دادن و ترغیب کردن تیم تحت مدیریت خود در جهت دست‌یابی به اهداف کسب و کار به حساب می‌آید.

۲. چه روش هایی برای یادگیری برنامه نویسی و تبدیل شدن به برنامه نویس حرفه‌ای وجود دارند؟

دومین گام برای پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم این است که مشخص شود چه شیوه‌ها و روش‌های آموزشی برای یادگیری برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای برای فرد مناسب‌تر هستند؟ یعنی بهتر است از چه روشی برای یادگیری برنامه نویسی استفاده شود تا فرآیند یادگیری با سرعت و کیفیت بیش‌تری به پیش برود؟ این مسئله در افراد مختلف متفاوت است. مثلاً ممکن است فردی با مطالعه کتاب‌های آموزشی، مهارت‌های برنامه نویسی را بهتر یاد بگیرد و برای فرد دیگری، استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین مناسب‌تر باشد.

برای روشن شدن این مسئله که چه شیوه آموزشی برای هر فرد مناسب‌تر است، در این بخش از مقاله «چگونه برنامه نویس شویم» به شیوه‌های مختلفی پرداخته شده است که می‌توان برای یادگیری برنامه نویسی از آن‌ها استفاده کرد.

راه های مختلف یاد گرفتن برنامه نویسی

پیش از آن لازم است به این مسئله اشاره شود که برای یادگیری برنامه نویسی نمی‌توان دقیقاً یک شیوه ثابت را به عنوان بهترین روش انتخاب کرد و فقط از آن استفاده کرد. چرا که برای هر یک از مهارت‌های مختلف در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، منابع آموزشی مختلفی وجود دارند و بنابراین بهتر است همیشه بهترین و با کیفیت‌ترین روش را انتخاب کرد. مثلاً ممکن است برای یادگیری پایتون، استفاده از یک وب سایت آموزشی یا دوره خاص بهتر باشد، اما برای یادگیری گیت، یک کتاب الکترونیکی محبوب و با کیفیت وجود داشته باشد که باعث شود فرآیند یادگیری سریع‌تر پیش برود. به طور کلی می‌توان شیوه‌های آموزشی و روش‌های مختلف یادگیری برنامه نویسی را به صورت زیر فهرست کرد:

  • کتاب‌های آموزشی
  • وب‌سایت‌های آموزش برنامه نویسی (به صورت متنی)
  • دوره‌های آموزش آنلاین (به صورت ویدیویی)
  • بوت‌کمپ‌های آموزش برنامه نویسی
  • دوره‌های آموزشی حضوری
  • تحصیل در دانشگاه

حالا در ادامه برای آشنایی بیش‌تر با هر یک از این روش‌های آموزشی برای یادگیری مهارت برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای به شرح هر کدام از آن‌ها پرداخته شده است.

استفاده از کتاب‌های آموزشی برای یادگیری برنامه نویسی

یک مسئله مهم در خصوص یادگیری برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک توسعه دهنده حرفه‌ای این است که مهارت برنامه نویسی یک حیطه کاری عملی به حساب می‌آید. بنابراین تنها با مطالعه کتاب نمی‌توان به یک فرد حرفه‌ای و متخصص در زمینه برنامه نویسی تبدیل و وارد بازار کار شد. تمرین و فعالیت عملی برای یادگیری برنامه نویسی بسیار اهمیت دارد. بنابراین، خواندن کتاب می‌تواند تنها در ابتدای فرآیند آموزش و در خصوص یادگیری مباحث تئوری و مبانی برنامه نویسی مفید باشد.

البته کتاب‌های آموزشی معمولاً در انتهای هر فصل بخش ویژه‌ای را به تمرینات اختصاص می‌دهند و در صورت جدی گرفتن آن‌ها و انجام دقیق این تمرینات، می‌توان گفت استفاده از کتاب‌های آموزشی هم می‌تواند روش خوبی به حساب بیاید. اما به طور کلی با پیشرفت فناوری، رشد چشمگیر اینترنت و عرضه دستگاه‌های چندرسانه‌ای، به نظر استفاده از روش‌های جدیدتر به جای کتاب‌های الکترونیکی و کاغذی مفیدتر است. البته افرادی هم هستند که به مطالعه عادت دارند و با خواندن کتاب می‌توانند بهتر و سریع‌تر برنامه نویسی را یاد بگیرند.

آیا وب سایت‌های آموزشی برای یادگیری برنامه نویسی مناسب هستند؟

وب سایت‌های متعددی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند که اکثر آن‌ها زبان‌های برنامه نویسی مختلف و سایر مهارت‌های این حوزه را به صورت رایگان آموزش می‌دهند. حداقل می‌توان گفت برای شروع و جهت آموزش مباحث مقدماتی برنامه نویسی، بسیاری از وب‌سایت‌ها دوره‌های آموزشی رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

آموزش برنامه نویسی در وب سایت‌ها معمولاً به صورت ترکیبی از آموزش‌های متنی، ویدیویی و همچنین با استفاده از سایر قابلیت‌های مبتنی بر وب ارائه می‌شود. مثلاً ممکن است یک دوره آموزش برنامه نویسی در یک سایت به فصل‌ها و بخش‌های مختلفی تقسیم شود و در هر یک از این بخش‌ها ابتدا یک ویدیوی آموزشی و سپس تمرینات عملی به صورت پرسش‌های چهارگزینه‌ای ارائه شوند و در انتهای هر فصل هم خلاصه مباحث آن فصل در قالب یک صفحه وب متنی فهرست شود.

آموزش های برنامه نویسی فرادرس

یکی دیگر از امکانات ویژه دوره‌های برنامه نویسی در وب سایت‌های آموزشی، فراهم کردن محیط برنامه نویسی زنده از طریق مرورگر است. با استفاده از این امکان ویژه، کاربران می‌توانند بلافاصله پس از مطالعه مباحث تئوری یا مشاهده ویدیوهای آموزشی، تمرینات برنامه نویسی را در این محیط زنده انجام دهند. این قابلیت برای یادگیری بهتر بسیار مفید است. علاوه بر این، ارائه محیط زنده برنامه نویسی باعث می‌شود که کاربر هیچ نگرانی  و دغدغه‌ای و بابت نصب نیازمندی‌های مختلف و اجرای کدها به صورت محلی روی سیستم شخصی خود نداشته باشد و بتوان کدها را روی هر دستگاهی حتی تبلت و موبایل هم اجرا کرد.

استفاده از دوره های آموزشی ویدیویی برای یادگیری برنامه نویسی

یکی دیگر از روش‌های آموزشی رایج و محبوب برای یادگیری برنامه نویسی، خصوصاً در سال‌های اخیر، استفاده از دوره‌های آموزش ویدیویی است. پلتفرم‌ها و وب سایت‌های بسیاری وجود دارند که دوره‌های آموزشی آنلاین مختلفی را برای برنامه نویسی ارائه می‌دهند. برخی از این دوره‌ها جامع‌تر هستند و محدوده محتوای آموزشی که پوشش می‌دهند گسترده است. در واقع برخی از دوره‌های آنلاین، کل یک مسیر شغلی مثل توسعه دهنده وب (Back End و Front End) یا دانشمند داده را پوشش می‌دهند. از طرف دیگر، اکثر دوره‌ها برای آموزش یک زبان برنامه نویسی خاص در سطح مبتدی یا پیشرفته تهیه شده‌اند، یا ممکن است دوره‌هایی برای هر یک از مهارت‌های مورد نیاز در برنامه نویسی، مثل الگوی MVC یا REST API ارائه شوند.

مزیت استفاده از دوره‌های آنلاین این است که می‌توان از آن‌ها در زمان و مکان دلخواه استفاده کرد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد. اکثر پلتفرم‌های آموزش آنلاین پس از اتمام دوره (و قبولی در آن)، گواهینامه پایان دوره هم اعطا می‌کنند که می‌تواند سند معتبری برای درج در رزومه و ارائه به کارفرمای بالقوه در زمان مصاحبه باشد. می‌توان گفت بهترین روش برای افرادی که به دنبال پاسخ این سوال هستند که چگونه برنامه نویس شویم ، استفاده از دوره‌های آموزش انلاین ویدیویی است.

فرادرس به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم آموزش آنلاین، دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی بسیاری را در زمینه برنامه نویسی ارائه کرده و روز به روز هم بر تعداد این دور‌ه‌های افزوده می‌شود. برای شروع یادگیری و ورود به دنیای برنامه نویسی استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین ویدیویی فرادرس به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی فرادرس

فیلم آموزش برنامه نویسی فرادرس

در فرادرس، دوره‌های آموزشی مختلف، بر اساس موضوع دسته‌بندی شده‌اند و صفحات مخصوصی در قالب مجموعه‌های آموزشی در وب سایت فرادرس وجود دارند. چندین مجموعه آموزش برنامه نویسی هم در سایت فرادرس در دسترس است. در واقع برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف مثل پایتون، PHP، سی‌شارپ، جاوا و انواع برنامه نویسی مثل برنامه نویسی اندروید، مجموعه‌های آموزشی مختلفی ایجاد شده است.

بزرگ‌ترین و جامع‌ترین مجموعه آموزشی در سایت فرادرس، «مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی» نام دارد. این مجموعه در زمان انتشار این مقاله حاوی ۵۰ دوره آموزش برنامه نویسی مختلف است. جمعاً بیش از ۴۵۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی در مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بوت کمپ برنامه نویسی چیست و آیا روش مناسبی برای یادگیری برنامه نویسی به حساب می‌آید؟

بوت‌کمپ برنامه نویسی به یک برنامه آموزشی یا همان دوره آموزشی کوتاه مدت و فشرده گفته می‌شود که در آن مهارت‌های لازم برای فعالیت حرفه‌ای در زمینه برنامه نویسی آموزش داده می‌شوند. اکثر بوت‌کمپ‌ها در خصوص استخدام پس از اتمام دوره از شرکت‌کنندگان حمایت می‌کنند. شرکت در بوت‌کمپ‌های کدنویسی اگرچه می‌توانند روش سریعی برای ورود به دنیای حرفه‌ای برنامه نویسی به حساب بیایند، اما دارای معایبی هستند که ممکن است افراد را نسبت به استفاده از این روش آموزشی منصرف کنند. از جمله این معایب می‌توان به  فشردگی جدول زمانی بوت‌کمپ‌ها، مهارت پایین منتورها، حضوری بودن آن‌ها و هزینه بالا از جمله نقاط ضعف بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی به حساب می‌آیند.

طی مسافت زیاد برای رسیدن به محل برگزاری بوت‌کمپ و نیاز به حضور روزانه و طولانی مدت در کلاس‌ها منجر به ایجاد خستگی و کاهش تمرکز برای یادگیری می‌شود. اگرچه، اخیراً بوت‌کمپ‌های آنلاین هم به صورت راه دور برگزار می‌شوند، اما باز هم فشردگی و طولانی بودن زمان کلاس‌ها و ضعف فنی منتور همچنان در بوت‌کمپ‌های آنلاین هم وجود دارند. باز هم افرادی هستند که دلایل خود را برای ترجیح دادن این روش آموزشی دارند و استفاده از بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی را ترجیح می‌دهند.

آیا دوره‌های آموزش حضوری برای یادگیری برنامه نویسی و برنامه نویس شدن مناسب هستند؟

دوره‌های آموزش حضوری تقریباً مشابه دوره‌های آنلاین ویدیویی هستند، با این تفاوت که در دوره‌های حضوری، جدول زمانی و محل مشخصی برای برگزاری کلاس‌ها وجود دارد. همچنین، اکثر دوره‌های آموزشی حضوری برای یک موضوع یا مهارت خاص برنامه نویسی ارائه می‌شوند و محدوده موضوعات آموزش داده شده در آن‌ها چندان گسترده و وسیع نیست. در واقع دوره‌های سنتی حضوری تقریباً منسوخ شده‌اند و تنها در دانشگاه‌ها چنین کلاس‌هایی برگزار می‌شوند. بوت‌کمپ‌ها و به ویژه دوره‌های آنلاین، به میزان زیادی جای دوره‌های حضوری را گرفته‌اند.

بر خلاف بوت‌کمپ‌ها، کم‌تر می‌توان دوره آموزشی حضوری برای مسیرهای شغلی برنامه نویسی مثلاً برنامه نویسی فرانت اند پیدا کرد. اگر قصد استفاده از دوره‌های آموزشی حضوری برای برنامه نویس شدن وجود داشته باشد، باید در چندین دوره با موضوع متفاوت به طور همزمان شرکت کرد. مثلاً همزمان با شرکت در دوره برنامه نویسی پایتون، باید در دوره ساختمان داده یا دوره طراحی الگوریتم هم ثبت‌نام کرد. محدودیت مکانی و زمانی از جمله نقاط ضعف اصلی کلاس‌های حضوری به حساب می‌آیند. اما برخی از افراد بنا به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند در این نوع دوره‌ها شرکت کنند.

تحصیلات دانشگاهی برای فعالیت حرفه‌ای به عنوان برنامه نویس

اگرچه بدون تحصیلات دانشگاهی هم می‌توان به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شد، اما بسیاری از افراد به تحصیل در دانشگاه و کسب مدرک دانشگاهی اعتقاد دارند و این راه را برای برنامه نویس شدن انتخاب می‌کنند. اما شرط داشتن مدرک تحصیلی برای استخدام به عنوان برنامه نویس در بسیاری از شرکت‌ها رفته رفته در حال حذف شدن است. مثلاً شرکت بزرگی مثل گوگل داشتن مدرک تحصیلی را از فهرست شرایط استخدام جایگاه‌های شغلی مختلف خود حذف کرده است.

امروزه تحصیل در دانشگاه برای برنامه نویس شدن یک رویکرد سنتی و قدیمی محسوب می‌شود و روش کند و ملال‌آوری برای این هدف به حساب می‌آید.

بنابراین، نقش دانشگاه خصوصاً در حیطه فناوری و به ویژه در حوزه برنامه نویسی روز به روز در حال کم رنگ‌تر شدن است. این روزها راه‌های سریع‌تری برای یادگیری برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای وجود دارند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به استفاده از دوره‌های آموزش آنلاین ویدیویی اشاره کرد.

در یک جمع‌بندی کلی، کدام روش برای برنامه نویس شدن از همه بهتر است؟

در این بخش از مقاله چگونه برنامه نویس شویم ، شیوه‌های آموزشی مختلف برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای شرح داده شدند. به این نکته هم اشاره شد که در عمل افراد ناچار به استفاده از چندین روش خواهند بود و نمی‌توان تنها از یک روش یادگیری استفاده کرد. نکته مهم دیگر این است که استفاده از کتاب، ویدیو، کلاس حضوری و هر روش دیگر تنها برای یادگیری مفاهیم نظری و مباحث مقدماتی کاربرد دارند و برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای کافی نیستند.

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، برنامه نویسی یک فعالیت عملی به حساب می‌آید و برای کسب این مهارت نیاز به تمرین زیاد و انجام پروژه‌های عملی متعدد وجود دارد. به طور کلی استفاده از هر کدام از روش‌های یادگیری مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به خصلت‌ها و عادت‌ها در افراد مختلف تاثیر متفاوتی دارند. اما در مجموع می‌توان دو روش استفاده از وب سایت‌های آموزش برنامه نویسی و همچنین دوره‌های ویدیویی آموزش آنلاین را به عنوان بهترین شیوه‌های یادگیری برنامه نویسی معرفی کرد و آن را پاسخ مناسبی در برابر یکی از بخش های کلیدی چگونه برنامه نویس شویم دانست.

۳. یادگیری مفاهیم مقدماتی و پایه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای

پس از تصمیم‌گیری راجع به اینکه چه روش یادگیری برای فرد مناسب‌تر است، در گام بعدی برای پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم، باید گفت که فرآیند یادگیری در اینجا آغاز می‌شود. در این مرحله باید با توجه به شاخه و مسیر مورد علاقه، یک زبان برنامه نویسی را انتخاب و شروع به یادگیری مفاهیم پایه برنامه نویسی کرد. البته می‌توان در این گام برای یادگیری مباحث مقدماتی برنامه نویسی، زبانی را انتخاب کرد که یادگیری آن آسان‌تر از بقیه است. با این کار امکان یادگیری مفاهیم پایه بهتر و سریع‌تر فراهم می‌شود.

به عنوان مثال، زبان برنامه نویسی پایتون می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای فردی باشد که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده است. پایتون قوانین نحوی یا همان سینتکس ساده‌ای دارد و یک زبان برنامه نویسی سطح بالا به حساب می‌آید؛ یعنی به زبان انسان نزدیک‌تر است. علاوه بر این، پایتون یک زبان همه‌منظوره محسوب می‌شود و در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. برای مثال با پایتون هم می‌توان برنامه نویسی وب انجام داد و هم امکان فعالیت در زمینه علم داده با پایتون وجود دارد.

پس از انتخاب زبان برنامه نویسی، باید شروع به یادگیری آن زبان در سطح مقدماتی کرد. در ادامه به معرفی مفاهیم پایه برنامه نویسی پرداخته شده است. اگر هنوز نمی‌دانید زبان برنامه نویسی چیست و چه اهمیتی دارد لازم است مطلبی که در مجله فرادرس در همین رابطه منتشر شده است و لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید. همچنین اگر تمایل دارید در مورد زبان برنامه نویسی پایتون نیز بیشتر بدانید، بد نیست سری به مطلب زبان برنامه نویسی پایتون مجله فرادرس بزنید تا به صورت کامل با این زبان آشنا شوید.

 

مفاهیم پایه برنامه نویسی چه هستند؟

فارق از زبان برنامه نویسی انتخاب شده برای یادگیری، مفاهیم پایه برنامه نویسی در اکثر زبان‌های برنامه نویسی به میزان زیادی یکسان هستند.

برخی از این مفاهیم در ادامه فهرست شده‌اند.

چه مفاهیم مهمی وجود دارند که هر برنامه نویسی باید آن‌ها را بداند؟

برخی از مفاهیم مهم در حوزه برنامه نویسی وجود دارند که رمز موفقیت در این حرفه به حساب می‌آیند. در این بخش فهرستی از این مفاهیم ارائه شده است تا افرادی که به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که چگونه برنامه نویس شویم در خصوص اهمیت این مفاهیم آگاهی داشته باشند.

  1. تغییرپذیری (Mutability)
    1. اشیای تغییرپذیر
    2. اشیای تغییرناپذیر
  2. کنترل جریان
  3. الگوهای طراحی
  4. برنامه نویسی شی‌گرا
  5. انواع داده و ساختارهای داده انتزاعی
  6. بازگشت (Recursion)
  7. عبارت‌های با قاعده
  8. تست نرم افزار
  9. اصول S.O.L.I.D
  10. نمایش عددی
  11. کنترل نسخه
  12. تفاوت Tab و Space

پس از یادگیری مبانی برنامه نویسی بهتر است کار روی پروژه‌های آزمایشی آغاز شود. ابتدا می‌توان پروژه‌های ساده را انجام داد و سپس پروژه‌های بزرگ‌تری را برای خود تعریف کرد.

۴. یادگیری مباحث پیشرفته‌تر برنامه نویسی با توجه به مسیر شغلی انتخاب شده

تا اینجا مباحث مقدماتی برنامه نویسی فرا گرفته شده‌اند و کار روی پروژه‌های شخصی آغاز شده است. اما لذت یادگیری کم‌رنگ‌تر می‌شود و ممکن است کمی احساس خستگی و ملالت ایجاد شود. این یعنی تسلط کافی روی مباحث پایه به دست آمده است و باید به سراغ مباحث پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر رفت.

برخی از مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی چه هستند؟

اکنون که زمان آن فرا رسیده است تا یادگیری برخی از مفاهیم پیشرفته‌تر برنامه نویسی انجام شود، می‌توان مباحثی از جمله طراحی و معماری‌های نرم افزاری، الگوی MVC، کامنت‌گذاری در کدها، توسعه و برنامه نویسی مبتنی بر تست، توسعه چابک و بسیاری از موضوع‌های دیگر را فرا گرفت.

در این گام و در ادامه پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شویم ، نوبت به یادگیری مباحث تخصصی‌تر، بسته به مسیر شغلی انتخابی فرا می‌رسد. برای مثال، اگر قصد تبدیل شدن به یک برنامه نویس وب وجود داشته باشد، قطعاً در مرحله قبل آشنایی مقدماتی با زبان‌های CSS ،HTML و جاوا اسکریپت به دست آمده است و حالا در این مرحله باید یادگیری مباحث پیشرفته‌تری مثل یک فریم‌ورک وب یا کتابخانه‌های مهم و پرکاربرد در برنامه نویسی وب را آغاز کرد.

در خصوص مباحث پیشرفته مربوط به هر یک از شاخه‌های اصلی برنامه نویسی، تعداد ابزارها و فناوری‌های پیشرفته‌تری که در هر یک از این شاخه‌های برنامه نویسی کاربرد دارند بسیار زیاد است و نمی‌توان همه آن‌ها را در این مقاله معرفی کرد. اما مقالات بسیاری پیرامون تعداد زیادی از این مباحث در مجله فرادرس قابل دسترسی هستند که با جستجو در سایت به راحتی می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد.

5. انجام پروژه‌های تمرینی برای کسب مهارت عملی

تمرین و انجام پروژه‌های عملی در برنامه نویسی بسیار اهمیت دارد. این اهمیت به اندازه‌ای است که بسیاری از افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه توصیه می‌کنند از همان ابتدا یادگیری برنامه نویسی با انجام پروژه دنبال شود. یعنی بلافاصله بعد از یادگیری مباحث پایه و مقدماتی، باید انجام پروژه‌های عملی را آغاز کرد. در واقع باید گفت که حتی می‌توان گام چهارم را حذف و به جای آن، کار روی پروژه‌های عملی را آغاز کرد.

بسیاری از مفاهیم پیشرفته‌تر برنامه نویسی را می‌توان در حین انجام تمرین‌ها و پروژه‌ها فرا گرفت.

بهتر است کار با انجام تمرین‌ها و پروژه‌های ساده شروع شود. در حین انجام این پروژه‌های ساده، می‌توان اشکالات را برطرف و مهارت برنامه نویسی خود را بهبود داد. تمرین و تکرار برای تثبیت مفاهیم و تقویت مهارت در تمام زمینه‌های علمی و فعالیت‌های حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد و در خصوص برنامه نویسی هم به طور قطع این چنین است.

کمک گرفتن از وب سایت‌های پرسش و پاسخ برنامه نویسی برای حل مشکلات پروژه ها

در صورت مواجه شدن با چالش در حین انجام تمرین‌ها و پروژه‌ها می‌توان از وب سایت‌های پرسش و پاسخ مختص برنامه نویسان کمک گرفت. محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وب سایت پرسش و پاسخ در زمینه برنامه نویسی، «Stack Overflow» نام دارد. با عضویت در این سایت می‌توان سوالات مربوط به برنامه نویسی را مطرح کرد و در خصوص مشکلاتی که در حین انجام پروژه‌ها به وجود می‌آیند از برنامه نویسان حرفه‌ای کمک گرفت.

حتی حرفه‌ای‌ترین برنامه نویسان هم در حین انجام پروژه‌های خود با مشکلاتی مواجه می‌شوند و سوالات خود را در Stack Overflow مطرح می‌کنند. در واقع دامنه حرفه برنامه نویسی آنقدر وسیع است که حتی برنامه نویسان ارشد هم همه چیز را نمی‌دانند یا همه چیز را در ذهن خود حفظ نکرده‌اند و بنابراین در طول انجام پروژه‌های خود به کمک سایر برنامه نویسان نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین پرسش و پاسخ بخشی جدا نشدنی از حرفه برنامه نویسی به حساب می‌آید. البته باید این نکته را در نظر داشت که بسیاری از مشکلات به احتمال زیاد قبلاً برای فرد دیگری به وجود آمده‌اند و بنابراین، پیش از مطرح کردن سوال خود ابتدا باید جستجوی دقیقی با استفاده از گوگل انجام شود و تنها در صورت عدم رفع مشکل اقدام به طرح سوال خود کرد.

اهمیت Stack Overflow در برنامه نویسی

با افزایش سطح مهارت و کسب تجربه در برنامه نویسی، می‌توان به سوالات سایر کاربران در Stack Overflow پاسخ داد. هر چه سوالات بیش‌تری پاسخ داده شوند و جواب‌ها بیش‌تر مورد استقبال قرار بگیرند، رتبه فرد در سایت افزایش پیدا می‌کند. سابقه فعالیت در Stack Overflow می‌تواند به عنوان یکی از معیارهای سنجش سطح مهارت افراد در نظر گرفته شود و با درج در رزومه جهت استخدام مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین ایده‌های پروژه برای برنامه نویسان تازه کار کدامند؟

می‌توان از پروژه ماشین حساب به عنوان محبوب‌ترین و ساده‌ترین ایده‌ها برای برنامه نویسی نام برد. علاوه بر این ساخت بازی شطرنج هم یکی دیگر از ایده‌های رایج برای برنامه نویسان تازه کار جهت تقویت مهارت‌های کدنویسی آن‌ها به حساب می‌آید. باید در نظر داشت که بهتر است پروژه با در نظر گرفتن مسیر شغلی مورد علاقه انتخاب شوند. مثلاً اگر فردی قصد دارد در زمینه برنامه نویسی موبایل فعالیت داشته باشد، باید به سراغ ایده‌هایی مرتبط با ساخت اپلیکیشن موبایل برود. در ادامه برخی از سایر بهترین ایده‌های پروژه جهت تقویت مهارت برنامه نویسی و آماده شدن برای بازار کار فهرست شده‌اند:

6. تهیه نمونه کار

پس از آنکه پروژه‌های تمرینی ساده و کمی پیشرفته‌تر برای تقویت مهارت‌های کدنویسی و یادگیری مفاهیم پیچیده‌تر برنامه نویسی با موفقیت پیاده‌سازی شدند و تسلط کافی به دست آمد، آنگاه باید به فکر تقویت رزومه و آماده‌سازی چند نمونه کار بود تا بتوان آن‌ها را به کارفرمایان بالقوه ارائه کرد. به این ترتیب، احتمال استخدام یا گرفتن پروژه برای کسب درآمد از برنامه نویسی بسیار افزایش می‌یابد. در ادامه ایده‌ها و موضوع‌ها برای پروژه نمونه کار معرفی شده است.

بهترین ایده‌های پروژه برای ارائه به عنوان نمونه کار چه هستند؟

چه فردی یک برنامه نویس تازه‌کار باشد، به دنبال شغل جدیدی باشد یا فقط قصد بهبود مهارت‌های برنامه نویسی خود را داشته باشد، نیاز به تقویت رزومه کاری و ارائه نمونه کارهایی با کیفیت، ضرورت دارد. بنابراین در ادامه، تعدادی از ایده‌های مناسب برای نمونه پروژه‌های برنامه نویسی (برای پرتفوی و درج در رزومه یک برنامه نویس تازه کار) فهرست شده‌اند:

  • ساخت یک اپلیکیشن سلامت و رعایت رژیم غذایی
  • ایجاد یک گردآورنده اخبار
  • ساخت یک فروشگاه آنلاین با استفاده از APIهای خارجی
  • ایجاد یک اپلیکیشن فهرست علاقه‌مندی‌ها با استفاده از APIهای خارجی برای محصولات مختلف فرپشگاه آنلاین
  • ساخت یک تابلوی تبلیغاتی دیجیتال (آنلاین)
  • ایجاد یک اپلیکیشن رزرواسیون دارای قابلیت‌های پیاده‌سازی شده با هوش مصنوعی
  • ساخت یک وب سایت پرسش و پاسخ بدون سرور
  • ایجاد یک اتاق گفتگو با استفاده از خدمات ابری

در ادامه مقاله «چگونه برنامه نویس شویم» به گام هفتم یعنی آغاز فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی پرداخته شده است.

۷. شروع فعالیت حرفه‌ای برنامه نویسی با ارسال رزومه یا فعالیت فریلنسری

پس از آنکه چند پروژه در خور ارائه به عنوان نمونه کار آماده‌سازی شدند و یک رزومه مناسب هم تهیه شد، زمان آن فرا می‌رسد تا افراد فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کنند. در این مرحله می‌توان در سایت‌های بزرگ کاریابی ثبت نام کرد. امکان ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی مورد علاقه از طریق سایت‌های کاریابی وجود دارد.

حالت بهتر این است که افراد با شرکت‌های فعال در زمینه مورد علاقه خود آشنایی داشته و اطلاعات مفیدی راجع به آن‌ها کسب کرده باشند. به این ترتیب، می‌توان شرکت‌های مورد علاقه خود را شناسایی و به طور مستقیم از طریق وب سایت رسمی آن شرکت‌ها یا به وسیله ارسال ایمیل با آن‌ها در ارتباط بود و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کرد.

کسب درآمد از برنامه نویسی به صورت فریلنسری چگونه است؟

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از برنامه نویسی، فعالیت به صورت فریلنسری است. وب سایت‌های مختلفی مخصوص فریلنسرها در دسترس هستند که می‌توان از طریق آن‌ها با کارفرما ارتباط گرفت و با انجام پروژه از طریق برنامه نویسی به درآمد رسید. در این وب سایت‌ها افراد مختلف پروژه‌های برنامه نویسی خود را ثبت می‌کنند و برنامه نویسان در صورت تمایل می‌توانند با پیشنهاد مبلغی با کارفرما به توافق برسند و در یک مدت زمان مشخص پروژه را انجام و تحویل دهند.

فعالیت به صورت فریلنسری برای افرادی مناسب است که تمایل به کار در محیط سنتی و اداری به صورت ثابت در زمان و مکان معین را ندارند. برخی از افراد نمی‌توانند خود را با قواعد دست و پا گیر محیط‌های اداری وفق دهند و روحیات آن‌ها با چنین محیط‌هایی سازگاری ندارد. همچنین برای شروع کار، کسب تجربه و تقویت رزومه هم می‌توان فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت فریلنسری آغاز کرد تا در ادامه رفته رفته شرایط برای استخدام فراهم شود.

سوالات رایج درباره اینکه چطور برنامه نویس شویم

در این بخش سعی شده است تا حد امکان به طور جامع سوالات رایج درباره اینکه چگونه برنامه نویس شویم پاسخ داده شوند. یکی از سوالات رایجی که در این مقاله به تفضیل به آن پرداخته شد این است که چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟ با وجود اینکه تمام بخش‌های این مقاله در مجموع پیرامون مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای بودند، اما همچنان برخی پرسش‌هایی رایج ممکن است در ذهن افراد باقی مانده باشند که در این بخش آن‌ها را پاسخ داده‌ایم.

چقدر طول می‌کشد تا یک برنامه نویس شویم؟

این یکی از مهم‌ترین سوالات افرادی است که ابتدا می‌پرسند، چگونه برنامه نویس شویم. همچنین، پاسخ این سوال شامل متغیر‌های زیادی است و نمی‌توان به آن جواب دقیقی داد. اما به صورت کلی، یک فرد ممکن است از طریق دوره‌های یادگیری آنلاین و غیره، ظرف مدت شش ماه و با عنوان یک برنامه نویس مبتدی آماده ورود به بازار کار باشد، در حالیکه فرد دیگری تصمیم بگیرد از طریق گذراندن مسیر آکادمیک و حضور در دانشگاه و غیره و با صرف زمان به مراتب بیشتری خود را برای بازار کار آماده کند.

آیا برنامه نویس شدن سخت است؟

یادگیری کدنویسی و نحو یا سینتکس زبان‌های برنامه نویسی کار پیچیده‌ای نیست و حتی در برخی موارد آسان است. اما داشتن دانش برنامه نویسی و درک مفاهیم، اصول کلیدی و پایه، نیازمند صرف زمان و مطالعه است. به صورت کلی، اگر به حل مسئله و سر و کله زدن روزانه با چالش‌های پیچیده علاقه دارید و دوست دارید همیشه در حال یاد گرفتن مباحث جدید باشید، برنامه نویس شدن اگر چه کار آسانی نیست ولی برای شما لذت بخش خواهد بود. اما اگر از این دو موضوع فراری هستید احتمالا برنامه نویسی گزینه مناسبی برای شما نیست.

آیا می‌توان به صورت خودآموز و بدون رفتن به دانشگاه برنامه نویس شد؟

پاسخ کوتاه به این پرسش، قطعاً بله است. امروزه برنامه نویس‌های خودآموز و کسانی که با تلاش و مطالعه و بدون حضور در نهادهای آکادمیک مثل دانشگاه‌ها، برنامه نویس شده‌اند و به مراتب بالایی در این حرفه نیز رسیده‌اند کم نیست. خصوصاً که هر چه زمان می‌گذرد، شرکت‌های کمتری نیز به دنبال جذب برنامه‌نویسانی هستند که مدارک دانشگاهی دارند و به نظر می‌رسد حداقل در مورد این حرفه ضرورت داشتن مدرک دانشگاهی بسیار کم شده است و بیشتر داشتن مهارت حرف اول را می‌زند.

با کدام زبان برنامه نویسی شروع به یادگیری کنم؟

پایتون یکی از بهترین گزینه‌ها در زمان حاضر است که توسط برنامه‌های آموزشی آنلاین و حضوری مختلف پیشنهاد می‌شود. یادگیری پایتون به عنوان اولین زبان برنامه نویسی به نسبت آسان است و قوانین سینتکس آن نیز بسیار ساده هستند.

چه مشاغلی برای کار برنامه نویسی در منزل وجود دارد؟

یکی از مزیت‌های اصلی مشاغل برنامه نویسی این است که می‌توان به راحتی دورکاری کرد و به صورت ریموت فعالیت داشت. می‌توان از هر جایی تنها با در اختیار داشتن یک اتصال اینترنت پرسرعت کار برنامه نویسی انجام داد. در صورت تمایل می‌توان در یک دفتر کار خانگی کار برنامه نویسی در منزل را انجام داد. برای انجام کار برنامه نویسی در منزل ، فریلنسرها باید در جستجوی شرکت‌هایی باشند که موقعیت‌های شغلی به صورت دورکاری در آن‌ها وجود دارد. در ادامه تعدادی از مشاغل برنامه نویسی فهرست شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به صورت فریلنسری و دورکاری انجام داد:

  • توسعه دهنده وب
  • توسعه دهنده فرانت اند
  • برنامه نویس فول استک
  • توسعه دهنده اپلیکیشن
  • برنامه نویس وردپرس
  • مهندس بک اند
  • توسعه دهنده جاوا اسکریپت
  • برنامه نویس روبی
  • برنامه نویس پایتون
  • مهندس API
  • طراح وب
  • طراح تجربه کاربری

در فرادرس، کدام فیلم های آموزش برنامه نویسی رایگان هستند؟

دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان بسیاری در سایت فرادرس در دسترس هستند. در این بخش سعی شده است اکثر دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان فرادرس گردآوری و دسته‌بندی شوند شوند.

فیلم های آموزش برنامه نویسی رایگان پایتون فرادرس چه هستند؟

فهرستی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان پایتون فرادرس به شرح زیر است:

  • آموزش داده ساختارها و الگوریتم ها در برنامه نویسی پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش رشته و متن در برنامه نویسی پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش تابع در زبان برنامه نویسی پایتون با مثال (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش محاسبات ماتریسی و برداری در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی با مفاهیم اولیه شی گرایی در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش کلاس در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش مدیریت استثناها در زبان برنامه نویسی پایتون با مثال (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش الگوریتم های مرتب سازی در زبان برنامه نویسی پایتون با مثال (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش برنامه نویسی رزبری پای (Raspberry Pi) در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش خواندن و نوشتن فایل ها در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش حل معادلات با کتابخانه SciPy در پایتون (رایگان) + کلیک کنید.

سایر فیلم های آموزش برنامه نویسی رایگان فرادرس کدامند؟

برخی از سایر فیلم‌های آموزش برنامه نویسی رایگان فرادرس در این بخش از مقاله «چگونه برنامه نویس شویم» فهرست شده‌اند. سعی شده است دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان با موضوع آشنایی مقدماتی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف در این بخش معرفی شوند.

  • آموزش انواع دستورها و بخش های سازنده یک برنامه - (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش توابع و برنامه نویسی ماژولار (پیمانه ای) (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش ساختارهای تصمیم در برنامه نویسی C++‎ (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی با زبان برنامه نویسی روبی (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش توسعه وب با زبان برنامه نویسی Go (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش رایگان نکات و ترفندهای متلب + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی با برنامه نویسی R (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی باPHP ‎ (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش گیت ، گیت هاب و گیت لب جادی (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی با زبان برنامه نویسی Microsoft Small Basic - (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش مقدماتی برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (B4A) (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش ‌آرایه در برنامه نویسی Swift (سوویفت) (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش برنامه نویسی در محاسبات علمی و آماری با R (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش داده کاوی و زبان برنامه نویسی R (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش اعداد علامت دار در برنامه نویسی اسمبلی (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش حلقه ها و تکرار در زبان برنامه نویسی کاتلین (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش خطایابی در زبان برنامه نویسی پرل (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش افزونه ها در برنامه نویسی وب با جی کوئری (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش متغیرهای خاص در زبان برنامه نویسی پرل (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش اشاره گر در برنامه نویسی پیشرفته C++‎ (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش آشنایی با میکروکنترلرها (رایگان) + کلیک کنید.
  • آموزش کار با بخش صدا در زبان Scratch (رایگان) + کلیک کنید.

یادگیری برنامه نویسی با گوشی چگونه است؟

برخی از برنامه نویسان حرفه‌ای بر این عقیده هستند که یادگیری برنامه نویسی بدون کامپیوتر دسکتاپ غیرممکن است. اگرچه این مسئله ممکن است تا حدی درست باشد، اما به این معنا نیست که نمی‌توان مهارت‌های برنامه نویسی خود را در حین حرکت و سفر تقویت کرد. بی‌گمان تاکنون اپلیکیشن‌های موبایل خوب (و رایگان) بسیاری برای تقویت مهارت‌های پرتقاضای برنامه نویسی منتشر شده‌اند.

بسیاری از این پلتفرم‌های برنامه نویسی مبتنی بر اپلیکیشن موبایل، قابلیت استفاده در کامپیوترهای دسکتاپ را هم دارند. نصب یک اپلیکیشن برنامه نویسی مناسب روی گوشی تلفن همراه و استفاده از آن می‌تواند به میزان قابل توجهی به تقویت مهارت‌های برنامه نویسی افراد کمک کند. فارق از اینکه فرد در چه سطحی از مهارت در برنامه نویسی قرار داشته باشد، می‌توان تجربیات ارزشمندی را از هر یک از اپلیکیشن‌هایی کسب کرد که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • خان آکادمی
  • میمو (Mimo)
  • سولولرن (SoloLearn)
  • گرس‌هاپر (Grasshopper)
  • Programming Hub
  • Codecademy Go
  • Programming Hero
  • Enki
  • Datacamp
  • Scratch

آیا می‌توان به صورت حرفه ای برنامه نویسی با گوشی انجام داد؟

علاوه بر آموزش و یادگیری برنامه نویسی، اپلیکیشن‌های دیگری هم هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها برنامه نویسی کرد. البته برای برنامه نویسی حرفه‌ای بهتر است از کامپیوترهای دسکتاپ استفاده شود، اما به هر حال ممکن است شرایطی به وجود بیاید که به هر دلیل قصد برنامه نویسی با گوشی وجود داشته باشد. در ادامه برخی از اپلیکیشن‌هایی فهرست شده‌اند که می‌توان با استفاده از آن‌ها برنامه نویسی با گوشی انجام داد:

  • Programming Hero
  • Sololearn
  • Programming Hub
  • Dcoder

پیش از این برای «برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید» نیز یک مقاله جامع و کاربردی در مجله فرادرس منتشر شده است که مطالعه آن به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود:

اکنون در بخش‌های پایانی این مقاله با نام «چگونه برنامه نویس شویم»، به معرفی دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس برای علاقه مندان و افرادی پرداخته شده است که سوال چگونه برنامه نویس شویم ذهن آن‌ها را مشغول ساخته است.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی مقدماتی فرادرس

در این بخش از مقاله «چگونه برنامه نویس شویم»، به معرفی دوره‌های آموزش مقدماتی برنامه نویسی فرادرس پرداخته شده است. سعی شده است دوره‌هایی انتخاب شوند که برای شروع یادگیری برنامه نویسی مناسب باشند. دوره‌های آموزش برنامه نویسی معرفی شده در این بخش مربوط به زبان‌های برنامه نویسی مطرح هستند که یادگیری آن‌ها بسیار مفید است.

فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون مقدماتی فرادرس

آموزش پایتون فرادرس

پایتون یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید و یادگیری آن دسته از افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد شروع حرفه برنامه نویسی را دارند . برای شروع یادگیری برنامه نویسی پایتون می‌توان از دوره آموزش پایتون مقدماتی فرادرس استفاده کرد. طول مدت این دوره نزدیک به ۲۰ ساعت و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است.

این دوره آموزشی پیش‌نیاز خاصی ندارد و می‌توان از آن برای یادگیری پایتون از صفر استفاده کرد. از جمله سرفصل‌ها و موضوعاتی که در این دوره ارائه شده‌اند، می‌توان به نصب پایتون، کتابخانه استاندارد پایتون، ساختمان داده در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و سایر مباحث مقدماتی پایتون اشاره کرد.

برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) – مقدماتی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی PHP فرادرس

فیلم آموزش PHP فرادرس

زبان برنامه‌نویسی PHP را می‌توان پراستفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب دانست. تاکنون بیش از 70 درصد وب‌سایت‌ها با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی پیاده‌سازی شده‌اند. زبان PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است؛ یعنی کدهای نوشته شده روی سرور اجرا و نتیجه خروجی برای کاربر ارسال می‌شود.

برای یادگیری PHP می‌توان از دوره آموزش PHP فرادرس استفاده کرد. این دوره به لحاظ نظم منحصر‌به‌فردی که در فرآیند آموزش و ترتیب ارائه مطالب دارد، بسیار ویژه است. در این دوره آموزشی، در کنار مباحث و موضوعات مربوط به PHP 5.6، ویژگی های جدید PHP 7 نیز آموزش داده شده‌اند. طول مدت دوره PHP فرادرس، ۲۸ ساعت و ۳۱ دقیقه و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است.

برخی از سرفصل‌هایی که در این دوره آموزش داده شده‌اند، شامل آشنایی با زبان برنامه‌نویسی PHP، متغیرها، انواع داده‌ها و ثوابت، ساختارهای کنترل برنامه، عبارات شرطی و تصمیم‌گیری، ‌رشته‌ها،‌ توابع، مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی ماژولار (پیمانه‌ای) و سایر موارد است.

فیلم آموزش جاوا اسکریپت فرادرس — از مقدماتی تا انجام پروژه عملی

آموزش جاوا اسکریپت فرادرس

جاوا اسکریپت یکی از مهم‌ترین، پر استفاده‌تری و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی وب به حساب می‌آید که هم در فرانت اند و هم در بک اند کاربرد دارد. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی پویا (داینامیک) است؛ یعنی امکان ایجاد قابلیت‌های پویا و تعاملی در صفحات و کاربردهای وب را فراهم می‌کند. برای یادگیری جاوا اسکریپت می‌توان از دوره آموزش جاوا اسکریپت فرادرس استفاده . در این دوره، آموزش جاوا اسکریپت از سطح مقدماتی آغاز شده و تا انجام پروژه عملی با جاوا اسکریپت ادامه پیدا می‌کند. طول مدت این دوره آموزشی تقریباً ۹ ساعت و مدرس آن مهندس محمد عبداللهی است. مقدمات جاوا اسکریپت، توابع، حلقه‌ها، رویدادها، مدیریت خطا، درخت مدل شی‌گرای سند و سایر موارد از جمله مباحث و سرفصل‌های این دوره محسوب می‌شوند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) — از مقدماتی تا انجام پروژه عملی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا (Java)

فیلم آموزش جاوا فرادرس

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است که به وسیله آن می‌توان برای پلتفرم‌های مختلف نرم افزار ایجاد کرد. جاوا علاوه بر توسعه بک اند و برنامه نویسی اندروید، کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارد و از بازار کار مناسبی برخوردار است. دوره آموزش برنامه نویسی جاوا یکی از جامع‌ترین دوره‌های برنامه نویسی در سایت فرادرس به حساب می‌آید.

طول مدت دوره جاوا، نزدیک به ۲۰ سعت و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است. برخی سرفصل‌های این فرادرس شامل آشنایی با جاوا و مباحث مقدماتی، ساختارهای کنترل برنامه و انواع عملگرها در جاوا، ساختارهای کنترل و تکرار در جاوا، مبانی برنامه نویسی گرافیکی در جاوا، تعریف متدها و توابع در کلاس‌ها و تولید اعداد تصادفی و سایر موارد است.

معرفی فیلم آموزش روبی مقدماتی فرادرس

فیلم آموزش روبی فرادرس

 

زبان برنامه نویسی روبی هم یکی از زبان‌های محبوب در زمینه برنامه نویسی وب به حساب می‌آید که در فریم‌ورک Ruby on Rails از آن استفاده می‌شود. طول مدت دوره آموزش مقدماتی زبان برنامه نویسی روبی ۱۰ ساعت و چهل و چهار دقیقه و مدرس آن مهندس میر حسن شمس موسوی است. این دوره در سطح مقدماتی بوده و برای افراد مبتدی مناسب است که قصد شروع یادگیری مهارت برنامه نویسی و آموزش روبی را دارند. محتوای ارائه شده در این دوره بسیار ساده و روان است.

در صورت قدم گذاشتن در مسیر آموزش روبی، با توجه به کاربردهای فراوان آن در توسعه وب، مدل‌سازی‌ها، شبیه‌سازی‌ها، مباحث مربوط به تست نفوذ و بسیاری از موارد دیگر، می‌توان آینده شغلی روشنی را در مقابل خود دید. از جمله سرفصل‌های دوره آموزش روبی می‌توان آشنایی با زبان روبی، آموزش نصب روبی در سیستم‌عامل‌های مختلف، شروع برنامه نویسی با روبی، انجام محاسبات، ساختارهای تصمیم‌گیری، حلقه‌ها و بسیاری از موارد دیگر را نام برد.

جمع‌بندی

در این نوشتار به اکثر سوال‌های رایج پیرامون اینکه چگونه برنامه نویس شویم پرداخته شد. دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان فرادرس و همچنین مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی فرادرس به همراه برخی از دوره‌های آموزشی برای زبان‌های برنامه نویسی پرکاربرد نیز به علاقه‌مندان معرفی شدند. در این مطلب جامع، هر یک از مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای به تفضیل و در بخش‌های جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. امید است این مقاله توانسته باشد شما را در مسیری مناسب برای بدل شدن به یک برنامه نویس توانمند و حرفه ای قرار دهد اما اگر هنوز پرسشی برای شما بدون پاسخ باقیمانده است، لطفاً آن را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در میان بگذارید.

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Simple English WikipediaTHINKFULindeedWorkableglassdoorCareer KARMABetterteamمجله فرادرسalpharithmscodeconquestDottedSquirrelBetterProgramming
۸ دیدگاه برای «چگونه برنامه نویس شویم؟ — راهنمای کار و رشته برنامه نویسی»

بهتر میشد اگه بخش پرینت مقاله رو قرار میدادین!

‌با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد خوشنودیم.

از اینکه دیدگاه خودتان را به اشتراک می‌گذارید بسیار سپاسگزاریم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

ممنون از این مقاله کاربردی

‌با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

با سلام و عرض خسته نباشید ؛
واقعا ممنون بابت تهیه این صفحه و واقعا کامل ترین و بهترین توضیحات داده شده و جایی برای سوال به وجود اومدن نذاشتین و مرسی بابت زحمت تون ❤️

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

سلام ، خیلی خیلی خیلی ممنونم از شما
مطالبتون عالی بود
خدا را شکر

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *