معرفی کتابخانه های گرافیکی پایتون – هشت کتابخانه کاربردی

۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
معرفی کتابخانه های گرافیکی پایتون – هشت کتابخانه کاربردی

یکی از بهترین ویژگی‌های پایتون، سادگی این زبان برنامه‌نویسی است. هیچ‌کدام از زبان‌های برنامه‌نویسی به سادگی پایتون نیستند. با اینکه این زبان برنامه‌نویسی بسیار «تازه‌کار پسند» (Beginner-Friendly) طراحی شده اما به این معنی نیست که به کارهای پیش‌ پا افتاده و ساده محدود شده باشد. در اوایل ورود به دنیای پایتون و در زمان آموزش این زبان می‌فهمیم که ساخت برنامه‌های مبتنی بر متن به‌طرز شگفت‌آوری ساده است. با چند خط کد ساده می‌توانیم برنامه مشهور «!Hello, World» را ایجاد کنیم. با اینکه این کار بسیار ابتدایی به‌نظر می‌رسد، اما پایتون می‌تواند برنامه‌های مبتنی بر متن کاملا پیچیده‌ای را هم طراحی کند. در این مطلب از مجله فرادرس به معرفی کتابخانه های گرافیکی پایتون پرداخته‌ایم. درباره اهمیت این کتابخانه‌ها و تفاوت‌هایشان بحث کرده‌ایم. مزایا و معایب هر کتابخانه را شمارده و ویژگی‌های کلیدی هر کدام را فهرست‌وار توضیح داده‌ایم.

کتابخانه های گرافیکی در پایتون

خوشبختانه این امکان وجود دارد که با زبان برنامه‌نویسی پایتون هم «برنامه‌های گرافیکی» (GUI Applications) ایجاد کنیم. در ادامه این مطلب، همین کار را با برنامه «!Hello, World» نیز انجام داده‌ایم. در این کد، برنامه «!Hello, World» را به‌صورت مبتنی بر متن کدنویسی کردیم.

1# This program prints Hello, world!
2print('Hello, world!')
3Run the program, and it would print out:
4Hello, world!

برای اینکه بتوانیم این برنامه‌ را به‌صورت گرافیکی بنویسیم باید از یکی از «فریمورک‌های گرافیکی» (GUI Frameworks) استفاده کنیم. در کد پایین نسخه گرافیکی برنامه «!Hello, World» را پیاده‌سازی کرده‌ایم.

1# Python tkinter hello world program
2from tkinter import *  
3root = Tk()
4a = Label(root, text ="Hello World")
5a.pack()
6root.mainloop()

نکته مهمی که در کد بالا باید مورد توجه قرار بگیرد استفاده از کتابخانه tkinter است. tkinter یکی از کتابخانه‌های پایتون است که به ساخت رابط کاربری و برنامه‌های گرافیکی تمام عیار کمک می‌کند. برای این زبان برنامه‌نویسی تعداد بسیار زیادی کتابخانه وجود دارد. و به دلیل این شهرت بسیار زیاد، هیچ مشکلی در پیدا کردن «رابط گرافیکی» (GUI) حرفه‌ای برای پایتون نخواهید داشت. شرکت‌های توسعه نرم‌افزار زیادی وجود دارند که برای زبان پایتون، «رابط کاربری گرافیکی» (Graphical User Interface | GUI) مخصوص خود را پیاده‌سازی کرده‌اند. از این رابط‌های کاربری می‌توانیم برای ساخت و تکمیل پروژه‌های برنامه‌نویسی خود با ظاهر بصری عالی استفاده کنیم.

دیواره بزرگی از مانیتورها

چگونه مهارت برنامه‌نویسی خود را در پایتون افزایش دهیم؟

به عنوان چند مورد از مهمترین چالش‌های آموزش می‌توان از محدودیت زمانی، هزینه و کیفیت نام برد. یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر این محدودیت‌ها استفاده از فیلم‌های آموزشی موسسات معتبر است. وب‌سایت آموزشی فرادرس به عنوان قوی‌ترین و بزرگ‌ترین وب‌سایت آموزشی فارسی تقریبا در هر زمینه‌ای از جمله زبان برنامه‌نویسی پایتون فیلم‌های آموزشی مناسبی تهیه کرده است.

با کمک این فیلم‌های آموزشی هزینه مقرون به‌صرفه، زمان تقریبا آزاد و هماهنگ با دانشجو همراه با کیفیت خوب را تجربه خواهید کرد. سایت فرادرس فیلم‌های بسیار خوبی با کیفیت عالی در روش آموزش و متناسب با همه سطوح دانش را برای دانشجویان فراهم کرده است.

مجموعه آموزش پایتون

این فیلم‌های آموزشی با دقت و حساسیت بالایی در انتخاب استاد و روش تدریس و حتی کیفیت مطالب مورد تدریس تولید شده‌اند. در صورتی که علاقه‌مند به افزایش مهارت خود در زبان برنامه‌نویسی پایتون هستید، دوره‌های زیر می‌توانند گزینه خوبی برای شروع باشند.

برترین کتابخانه ها و پکیج های گرافیکی پایتون

اگرچه که ممکن است تعداد زیادی از کتابخانه های گرافیکی پایتون را به راحتی پیدا کنیم اما همه آن‌ها گزینه‌های موفقی در کار خودشان نیستند. گزینه‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم همگی بررسی شده‌اند و ارزش جلب نظر توسعه‌دهندگان را دارند. اگر علاقه‌مند به بررسی ویدئویی این مطالب داشته باشید می‌توانید از فیلم آموزشی رابط های گرافیکی پایتون در فرادرس استفاده ببرید.

فریم ورک PyQT5

PyQT5 تقریبا یکی از مشهورترین و پُرطرفدارترین کتابخانه های گرافیکی پایتون در بازار است. این فریمورک با استفاده از پکیج PyQT ساخته شده و فرایند ساخت انواع گسترده‌ای از برنامه‌های گرافیکی را به‌سادگی محیا می‌کند. برنامه‌های این کتابخانه با بیشتر پلتفرم‌ها سازگاری دارند. فریمورک PyQT5 سیستم عامل‌های اندروید، لینوکس، ویندوز، macOS و iOS را پشتیبانی می‌کند.

چیزی که باعث بقای این فریمورک در بازار می‌شود استفاده از QtGUI و QtDesigner است. که در واقع امکان Drag-And-Drop کردن عناصر گرافیکی پروژه را فراهم می‌کنند. یعنی در واقع پنجره و دکمه‌ها و غیره، فقط با کشیدن و انداختن بر روی صفحه کار، ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، اگر توسعه‌دهندگان پایتون ترجیح بدهند که این عناصر را کدنویسی کنند، این امکان نیز برای ایشان فراهم است.

پسر دانشجو با هدفون بر روی سر در حال در خواندن است

ویژگی های کلیدی

این فریمورک دارای نکات برجسته‌ای است که باعث خاص بودن آن می‌شود. این ویژگی‌های کلیدی را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • بیش از ۶۰۰ کلاس مختلف از اشیا در این فریمورک، طیف وسیعی از احتیاجات ساخت پروژه را پوشش می‌دهند.
  • هر دو نسخه 4.x و 5.x از فریمورک Qt را پشتیبانی می‌کند.
  • پایگاه داده SQL را پشتیبانی می‌کند.
  • ابزارهای کاری مربوط به وب را برای ساختن برنامه‌های اینترنتی پشتیبانی می‌کند.
  • از فرایند پردازش فایل‌های XML پشتیبانی می‌کند.
  • کتابخانه گسترده‌ای از ویجت‌ها دارد.
  • در کارکردن با شرایط مختلف رابط‌های کاربری گرافیکی، بسیار منعطف است.
  • طیف گسترده‌ای از API-های پلتفرم‌های بومی را پشتیبانی می‌کند.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این فریمورک را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
بسیار انعطاف‌پذیر و چندکاره است.منحنی یادگیری نسبتا شیب‌داری دارد.
دامنه وسیعی از عنصار رابط کاربری دارد.مستندات خاص پایتون برای کلاس‌ها را ندارد.
انجمن کاربری بسیار فعال با هزاران منبع برای یادگیری دارد.نیاز به نصب جدا از پایتون دارد.
بیشتر سیستم‌ عامل‌ها را در هر دو پلتفرم دسکتاپ و موبایل پشتیبانی می‌کند.

کتابخانه Tkinter

در بین کتابخانه های گرافیکی پایتون، کتابخانه Tkinter تنها گزینه‌ای است که به‌صورت از پیش نصب‌شده، همراه با پایتون در سیستم وجود دارد. پس برای اینکه برنامه‌ای با رابط کاربری گرافیکی بسازیم نیازی به نصب چیز اضافی نداریم. کتابخانه Tkinter مانند خود پایتون فرایند یادگیری و استفاده آسانی هم دارد. بخاطر این دو دلیل، کتابخانه Tkinter بهترین کتابخانه گرافیکی برای کسانی است که به تازگی با پایتون کدنویسی را شروع کرده‌اند.

هر «ویجت» (Widget) در Tkinter شامل سطح متفاوتی از سفارشی‌سازی می‌شود. یعنی بعضی از ویجت‌ها سفارشی‌سازی کمی دارند در حالی که ویجت‌های دیگر امکانات سفارشی‌سازی گسترده‌ای دارند. ویجت‌های متنوعی برای قاب‌های پنجره‌، دکمه‌ها، «دکمه‌های چک» (Check Buttons)، برچسب‌ها، File Dialog-ها و بومِ کار در کتابخانه Tkinter پیدا خواهیم کرد.

Tkinter کتابخانه‌ای «متن‌باز» (Open-Source) است که با پایتون از لحاظ سینتکس و سهولت کدنویسی بسیار هم‌تراز هستند.

برای اینکه در کار با کتابخانه Tkinter به مهارت برسید و بتوانید با کار برروی پروژه‌ای واقعی، کسب تجربه کنید، پیشنهاد می‌دهیم که از فیلم آموزشی پروژه محور کتابخانه Tkinter در پایتون فرادرس استفاده ببرید.

ویژگی های کلیدی

نکاتی که باعث برجستگی و پُرطرفداری این کتابخانه شده‌اند را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • هیچ وابستگی به غیر از پایتون ندارد.
  • این کتابخانه قابل حمل است. یعنی تقریبا برای همه سیستم‌ عامل‌ها می‌توانیم رابط کاربری گرافیکی ایجاد کنیم.
  • اسکریپت‌های پایتونی که از کتابخانه Tkinter استفاده می‌کنند، در زمان انتقال از پلتفرمی به پلتفرم دیگر نیازی به تغییر و دستکاری در کدها ندارند.
  • به‌سادگی می‌توان تم‌های مختلفی را در این کتابخانه استفاده کرد.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
 به راحتی قابل یادگیری و استفاده است.به کارهای خودش محدود شده است.
منعطف است.بهترین کاربردش در برنامه‌های گرافیکی کوچک است.
پایدار است.ویجت‌های پیشرفته ندارد.
از آنجا که همراه با پایتون به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌شود نیازی به نصب اضافی و تنظیمات خاصی ندارد.رابط کاربری گرافیکی بسیار قدیمی و کلاسیکی دارد.
سینتکس بسیار کاربرپسندی دارد.به خاطر رویکرد لایه‌ای که دارد، از نظر سرعت کندتر از دیگر کتابخانه‌های گرافیکی عمل می‌کند.

کتابخانه PyGUI

PyGUI یکی دیگر از کتابخانه های گرافیکی پایتون است. PyGUI شبیه به PyQT5 نیاز به نصب جدا از پایتون دارد. برای نصب کردن PyGUI باید از ابزار نصب کننده ماژول‌ها به نام pip استفاده کنیم. البته ابزار pip با پایتون نصب می‌شود. اگر با دید مثبت بنگریم، کتابخانه PyGUI دارای API کم وزنی است و در نتیجه برای اتصال برنامه نوشته شده به پلتفرم میزبان به کد خیلی کمی نیاز دارد. اگرچه PyGUI روی برنامه‌های موبایل پشتیبانی نمی‌شود اما می‌تواند برای سیستم‌عامل‌های لینوکس، یونیکس، ویندوز و macOS رابط کاربری گرافیکی تولید کند.

یک خانم در حال کار با کامپیوتر در یک انبار بزرگ است

کتابخانه PyGUI تعداد بسیار زیادی از افزونه‌های پایتون را مانند OpenGL و GTK پشتیبانی می‌کند. با استفاده از PyGUI می‌توانیم عناصر رابط کاربری گرافیکی مانند دکمه‌ها، دکمه‌های رادیویی و منوها را خودمان ایجاد کنیم.

ویژگی های کلیدی

این گزینه هم بین کتابخانه های گرافیکی پایتون دارای نکات برجسته‌ای است که باعث جلب نظر توسعه‌دهنده‌گان می‌شود. این نکات را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • جامع و کامل است. بنابراین برای ساخت برنامه‌هایی با رابط کاربری گرافیکی از طریق پایتون نیاز به نصب هیچ چیز اضافی نداریم.
  • مستقیم و بدون اختلال با همه نوع داده‌های پایتون کار می‌کند.
  • برنامه‌های گرافیکی که تولید می‌کند کوچک و سبک وزن هستند.
  • از هر دو ورژن پایتون ۲ و ۳ پشتیبانی می‌کند.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
تمام مستندسازی این کتابخانه در پایتون انجام شده است.این کتابخانه را باید به‌صورت جدا از پایتون با pip نصب کرد.
متن‌باز است.از پلتفرم‌های موبایل پشتیبانی نمی‌کند.
برنامه‌های خارجی را پشتیبانی نمی‌کند.

کتابخانه Kivy

Kivy فریمورکی است که برای ساخت رابط‌های کاربری گرافیکی مدرن و جدید طراحی شده است. Kivy فریمورک «OpenGL ES2» تقویت شده‌ای است که سیستم‌عامل‌هایی نظیر اندروید، لینوکس، ویندوز، macOS و iOS را پشتیبانی می‌کند. فریمورک Kivy با داشتن بیش از بیست ویجت مختلف در مجموعه ابزار خود گزینه بسیار منعطف و قدرتمندی برای ساخت رابط‌های شفاف و حسی کاربری است. منظور از رابط‌های حسی، رابط‌هایی با ظاهر بسیار مدرن و گویا هستند.

Kivy با تکنولوژی‌های Python و Cython نوشته شده است و می‌تواند حتی برنامه‌هایی با قابلیت مولتی‌تاچ بسازد. این قابلیت باعث می‌شود که بتواند «رابط کاربری طبیعی» (Natural User Interface | NUI) را نیز پیاده‌سازی کند. رابط کاربری طبیعی به کاربر کمک می‌کند که به آسانی تفاوت بین انواع عکس العمل‌های مورد نیاز را در یک برنامه تشخیص دهد.

درباره Cython در مجله فرادرس مطلب بسیار جامع و کاملی آماده شده است. می‌توانید برای مطالعه روی لینک زیر کلیک کنید.

ویژگی های کلیدی

این فریمورک هم بین کتابخانه های گرافیکی پایتون یکی از گزینه‌های جالب و پرطرفدار است. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های منحصر به فرد فریمورک Kivy را فهرست کرده‌ایم.

  • فریمورک Kivy مجموعه‌ی بزرگی از ویجت‌ها برای فعال کردن گزینه مولتی‌تاچ را در رابط کاربری گرافیکی خود ارائه می‌دهد.
  • شامل زبان‌های Kv است که برای طراحی ویجت‌های سفارشی مناسب‌اند.
  • سخت افزارهای گوناگون را برای گرفتن داده‌های ورودی پشتیبانی می‌کند. سخت افزارهایی مانند موس، کیبورد، TUIO و صفحات مولتی‌تاچ مانند صفحات گوشی‌های هوشمند و Touchpad-ها را پشتیبانی می‌کند.
یک مانیتور روشن که در حال نمایش کدهای یک آی دی ای است

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
از یک کد یکسان در همه پلتفرم‌هایی پشتیبانی شده می‌توان استفاده کرد.رابط‌های کاربری گرافیکی به‌صورت غیر بومی ظاهر می‌شوند.
متن‌باز است.اندازه پکیج Kivy خیلی بزرگ است.
برنامه‌های ساخته شده با Kivy بسیار سریع هستند.انجمن پشتیبانی ضعیفی دارد.
این فریمورک برای توسعه بازی‌های کامیپوتری نیز قابل استفاده است.مستندسازی ضعیفی دارد.

کتابخانه wxPython

این کتابخانه گرافیکی پایتون، فرایند ساخت UI-های بومی را بدون افزودن بار پردازشی اضافه به برنامه، به‌سادگی انجام می‌دهد. می‌توانیم با استفاده از کتابخانه wxPython برای سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند لینوکس، یونیکس، ویندوز و macOS رابط کاربری گرافیکی بسازیم. wxPython شامل تعداد زیادی ویجت می‌شود. این ویجت‌ها شامل ظاهری متعادل و جذاب در همه پلتفرهای پشتیبانی شده هستند و نیازی هم به سفارشی‌سازی ندارند. این ویژگی باعث می‌شود که برنامه‌های طراحی شده بر روی تمام پلتفرم‌ها به‌طور یکسان و زیبا نمایش داده شوند. در رابطه با این فریمورک قدرتمند و همه در سایت آموزشی فرادرس فیلم آموزشی رابط گرافیکی wxPython در پایتون تهیه شده است که با تماشای این فیلم تا اندازه زیادی بر روی این فریمورک مسلط خواهید شد.

ویژگی های کلیدی

در این بخش به ویژگی‌ها و نکاتی می‌پردازیم که باعث شده کتابخانه wxPython در بین کتابخانه های گرافیکی پایتون برای خود جایگاه محکمی ایجاد کند.

  • این کتابخانه شامل تعداد بسیار زیادی ویجت می‌شود.
  • رابط‌های کاربری گرافیکی با صرف نظر از پلتفرم محل اجرا شبیه به برنامه‌های بومی هستند.
  • فریمورک wxPython بسیار منعطف است.
  • این فریمورک دارای جامعه کاربری بزرگ و فعالی است.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
از هر دو ورژن پایتون ۲ و ۳ پشتیبانی می‌کند. نیاز به نصب جداگانه از پایتون با ابزار pip دارد.
توانایی کار بر روی چندین سیستم عامل مختلف را دارد. | Cross-Platformفرایند توسعه بسیار فعال است که گاهی باعث ایجاد خطا یا باگ در برنامه می‌شود.
متن‌باز است.
فرایند توسعه بسیار سریع و فعال است.

فریمورک کمکی PySimpleGUI

فریمورک PySimpleGUI به اندازه کافی برای استفاده ساده طراحی شده است. این سادگی به حدی است که حتی افراد مبتدی نسبت به پایتون هم می‌توانند به سرعت برنامه‌هایی با رابط کاربری گرافیکی ایجاد کنند. در واقع می‌توان چنین گفت که فریمورک PySimpleGUI احتمالا ساده‌ترین فریمورک موجود در بازار است. بنابراین اگر در تیم کاری، چند همکار تازه‌کار داریم، فریمورک PySimpleGUI احتمالا بهترین فریمورکی است که می‌توان با آن به اجرای پروژه پرداخت.

پسری درحال کار با کامپیوتر رو به پنجره نشسته است. - کتابخانه های گرافیکی پایتون

چیزی که در زمان کار با PySimpleGUI باید بخاطر داشته باشیم این است که این فریمورک همیشه متکی بر سایر کتابخانه های گرافیکی پایتون است. مخصوصا کتابخانه‌هایی مانند Qt و Tkinter و wxPython و Remi کتابخانه‌هایی هستند که بهتر با PySimpleGUI سازگار می‌شوند. به این دلیل، توسعه‌دهندگان می‌توانند فریمورک مورد نظرشان را برای اجرای پروژه انتخاب کنند و دسترسی بی‌واسطه‌ای به همه عناصر گرافیکی موجود در گزینه انتخابی خود داشته باشند. این توانایی باعث می‌شود که فریمورک PySimpleGUI کاملا انعطاف‌پذیر باشد و محدود به کار با فریمورک خاصی نباشد.

ویژگی های کلیدی

در این بخش چند مورد از ویژگی‌های کلیدی و نکات برجسته‌ای را بررسی خواهیم کرد که باعث شدند این فریمورک غیر مستقل یکی از گزینه‌های پرطرفدار بازار باشد.

  • برای ساختن رابط کاربری گرافیکی که بتواند بر روی صفحات اینترنتی نمایش داده شود از کتابخانه رابط REMote استفاده می‌کند.
  • نام‌های عناصر رابط کاربری گرافیکی، همچنین مشخصات و متدهایشان در این فریمورک با هر چهار فریمورک نامبرده شده در بالا -Qt و Tkinter و wxPython و Remi- یکسان هستند.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
متن‌باز است.فقط از پایتون نسخه ۳ به بالا پشتیبانی می‌کند.
توانایی کار بر روی چندین سیستم عامل مختلف را دارد. | Cross-Platform نیاز به نصب جداگانه از پایتون با ابزار pip دارد.
منحنی یادگیری بسیار سطحی دارد.
مستندات و دوره‌های آموزشی بسیار زیادی دارد.

کتابخانه Libavg

با تشکر از افزایش سرعت سخت افزارها، Libavg به یکی از بهترین کتابخانه های گرافیکی پایتون تبدیل شده است. این کتابخانه برای توسعه رابط کاربری گرافیکی متناسب ابزارهای مدرن با صفحات لمسی طراحی شده است. کتابخانه Libavg با سیستم عامل‌های اندروید و iOS کار می‌کند.

Libavg شامل تعداد زیادی ویژگی کلیدی برای کار با تلفن‌های همرا شامل پشتیبانی از دوربین، نمایش انیمیشن، تراز و تنظیم کردن متن و جلوه‌های تخصصی GPU است. به همچنین کتابخانه Libavg از چرخش صفحه، مقیاس‌دهی، حالت‌های ترکیبی و مدیریت حاشیه‌های تصاویر نیز پشتیبانی می‌کند.

ویژگی های کلیدی

در این بخش چند مورد از نکات برجسته‌ای که باعث شدند این فریمورک مدرن، در میان گزینه‌های پرطرفدار بازار باشد را فهرست کرده‌ایم.

  • تعداد بسیار زیاد ویژگی‌های و ویجت‌ها
  • این کتابخانه تخصصی پایتون با زبان ++C نوشته شده است. پس سرعت بالایی دارد.
  • کتابخانه Libavg شامل موتور پیشرفته‌ای برای بخش بندی صفحه نمایش است.
مهندس خندان درحال کد نویسی است

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
درایورهای رایج را برای صفحات نمایش لمسی پشتیبانی می‌کند. نیاز به نصب جداگانه از پایتون با ابزار pip دارد.
متن‌باز است.
از پایتون با نسخه‌های ۲.۷ و ۳ پشتیبانی می‌کند.
به‌طور گسترده‌ای به عنوان بهترین فریمورک رابط کاربری گرافیکی GUI برای برنامه‌های موبایل پذیرفته شده است.

کتابخانه PyForms

کتابخانه PyForms پیاده‌سازی پایتونی از فرم‌های استاندارد ویندوز است. این کتابخانه می‌تواند UI-های تعاملی برای کار در دسکتاپ سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز، صفحات وب و برنامه‌های ترمینال ایجاد کند. برای توسعه برنامه‌ها در هر حالت باید با یکی از پکیج‌های PyForms-GUI یا PyForms-Web یا PyForms-Terminal کار کنیم.

در ضمن کتابخانه PyForms قوانین و روش‌های مختلفی را ابداع کرده است که به توسعه‌دهندگان در نوشتن کدهای خوانا، کوتاه، تمیز و با قابلیت استفاده مجدد کمک کند.

ویژگی های کلیدی

در ادامه چند مورد از نکات برجسته‌ای که باعث شدند کتابخانه PyForms ، در میان گزینه‌های خاص بازار باشد را فهرست کرده‌ایم.

  • کتابخانه PyForms از API-های حداقلی استفاده می‌کند. بنابراین UI-ها را می‌توان با تعداد خیلی کمی خط کد تعریف کرد.
  • به این کتابخانه می‌توان ویژگی‌های پیشرفته‌ای را اضافه کرد.
  • کدها به‌صورت ماژول تقسیم‌بندی شده‌اند.
  • مدل‌سازی اولیه بسیار سریع انجام می‌شود.
  • نگهداری برنامه بسیار ساده است.

مقایسه مزایا و معایب

در جدول زیر مزایا و معایب این کتابخانه را روبه‌روی یکدیگر قرار داده‌ایم.

مزایامعایب
این کتابخانه متن‌باز است. نیاز به نصب جداگانه از پایتون با ابزار pip دارد.
توانایی کار بر روی چندین سیستم عامل مختلف مانند لینوکس، ویندوز و macOS را دارد. | Cross-Platformاز وسایل دیجیتالی همراه مانند تلفن‌های موبایل پشتیبانی نمی‌کند.
در زمان جابه‌جایی بین پلتفرم‌ها، نیازی به تغییرات مهم و بزرگ بر روی کدها ندارد.از پایتون نسخه ۲ پشتیبانی نمی‌کند.
می‌تواند برنامه‌های دسکتاپ، صفحات اینترنتی و ترمینال‌ها را ایجاد کند.توانایی مدیریت تعداد زیاد فیلد‌های داده را ندارد.
منحنی یادگیری بسیار سطحی دارد.از فراخوانی توابع اشیایی که در حال مشاهده هستند پشتیبانی نمی‌کند.

چرا انتخاب صحیح بین کتابخانه های گرافیکی پایتون مهم است؟

همان‌طور که احتمالا انتظار دارید، بدون استفاده هیچ کدام از کتابخانه های گرافیکی پایتون، توسعه برنامه‌‌های گرافیکی آسان نخواهد بود. البته که نمی‌توانیم به‌صورت تصادفی یکی از کتابخانه‌های گرافیکی را انتخاب کنیم. زیرا این کتابخانه‌ها دارای مشخصات خاصی هستند. برای مثال، بعضی از این کتابخانه‌ها فقط توسط سیستم عامل خاصی قابل استفاده‌اند. بعضی دیگر از کتابخانه های گرافیکی پایتون مستقل نیستند و باید در کنار کتابخانه GUI دیگری استفاده شوند. علاوه بر این، بعضی از کتابخانه های گرافیکی پایتون فقط در ساخت نوع خاصی از ظواهر گرافیکی برای جنبه‌های خاصی از GUI قابل استفاده هستند.

به دلیل وجود چنین مسائلی، بسیار مهم است که قبل از شروع به کار، کتابخانه گرافیکی صحیح را برای برنامه‌نویسی پروژه پایتونی خود انتخاب کنیم. خوش‌بختانه فریم ورک‌های بسیار زیادی وجود دارند که بتوان از میانشان انتخاب کرد. بعضی از این کتابخانه‌ها برنامه‌های «چند سکویی» (Cross-Platform) را پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به همه نیازهای گرافیکی برنامه پاسخ دهند.

در ادامه مطلب چند مورد از بهترین گزینه‌های موجود را برای انجام پروژه‌های گرافیکی بررسی کرده‌ایم.

مشخصات مهم در انتخاب بین رابط های کاربری گرافیکی پایتون

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، موارد مشخصی وجود دارند که در زمان انتخاب کتابخانه های گرافیکی در پایتون باید مد نظر قرار دهید. در ادامه این موارد مهم را فهرست کرده‌ایم.

  • وابستگی به سیستم عامل
  • الزامات گرافیکی
  • پشتیبانی از نسخه‌های مختلف پایتون
  • پشتیبانی از افزونه‌ها
  • پشتیبانی از خود کتابخانه

در ادامه مطلب، نکاتی که در فهرست بالا مورد اشاره قرار گرفته‌اند را به‌صورت مجزا توضیح داده‌ایم.

  1. «وابسته‌گی به سیستم عامل» (OS-specific): اگر برنامه‌ای که می‌نویسیم فقط مورد استفاده سیستم عامل خاصی باشد، دقیقا برعکس برنامه‌های چند پلتفرمی، باید مطمئن شویم کتابخانه‌ای که انتخاب کرده‌ایم حتما آن سیستم عامل خاص را پشتیبانی کند. اما اگر قصد داریم که برنامه خود را بر روی چندین پلتفرم مختلف قابل اجرا کنیم، باید از پشتیبانی همه سیستم عامل‌ها توسط کتابخانه انتخاب شده اطمینان حاصل کنیم.
  2. «الزامات گرافیکی» (GUI needs): اگر عناصر ضروری رابط کاربری گرافیکی خود را بشناسیم -مانند دکمه‌های قابل کلیک، منو‌های آبشاری، فرم‌ها، پنجره‌ها و دیگر لوازم کنترل در GUI- باید مطمئن شویم فریمورک گرافیکی که انتخاب کرده‌ایم برای رسم و کنترل این عناصر توانایی کامل دارد.
  3. پشتیبانی از نسخه‌های مختلف پایتون: با اینکه پایتون ۲ به آخر عمر کاری خود رسیده، هنوز برنامه‌نویسان و شرکت‌هایی پیدا می‌شوند که از این نسخه پایتون استفاده کنند. در زمان انتخاب «کتابخانه گرافیکی» (GUI Framework) باید مطمئن شویم که این کتابخانه نسخه پایتون مورد استفاده ما را پشتیبانی می‌کند.
  4. پشتیبانی از افزونه‌ها: شاید در زمان کار با برنامه خود، افزونه‌های زیادی را به‌کار بگیریم -افزونه‌هایی مانند OpenGL یا GTK-. اگر چنین است باید از پشتیبانی همه این افزونه‌ها توسط کتابخانه گرافیکی انتخاب شده مطمعن شویم.
  5. پشتیبانی: آیا کتابخانه گرافیکی که انتخاب کردیم برای خود انجمن سرزنده‌ای از توسعه‌ دهنده‌گان پایتونی دارد؟ اگر پاسخ منفی باشد، بهتر است که کتابخانه گرافیکی دیگری را در نظر بگیریم. زیرا گاهی اوقات پیدا کردن راهنما یا شخص باتجربه واقعا سخت است. علاوه بر این خود کتابخانه گرافیکی هم شاید طول عمر طولانی نداشته باشد. بسیار مهم است که با دقت گزینه‌های مختلف در پیش رویمان را قبل از انتخاب تکنولوژی خاصی در نظر بگیریم.

یادگیری بهتر پایتون با فرادرس

بعد از ارتقای مهارت‌ها در زبان برنامه‌نویسی پایتون و تمرین بر روی ابزارهای کاربردی مانند حلقه‌ها، عبارت‌های شرطی و انواع ساختارهای ذخیره داده و غیره، برای کشف بخش‌هایی از دانش برنامه‌نویسی که باید تکمیل شوند، بهترین کار بررسی دوره‌های حرفه‌ای‌تر بر روی پروژه‌های کاربردی است. بنابراین قدم بعدی تقویت مهارت‌ها و آماده‌‌سازی خود به منظور ورود به دنیای برنامه‌نویسی متناسب با بازار کار است.

برای ورود به این بخش چند مورد از فیلم‌های آموزشی بسیار خوب فرادرس را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مجموعه آموزش‌های پروژه محور پایتون

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس ۸ مورد از بهترین کتابخانه های گرافیکی پایتون را بررسی کردیم. در زمانی که برای کسب و کارتان نیاز به ساخت برنامه‌ای با رابط کاربری گرافیکی داشتید می‌توانید از گزینه‌های مطرح شده در این مطلب استفاده کنید. در صورت دسترسی برنامه‌نویسان پایتون به چند مورد از این کتابخانه‌ها می‌توانند برنامه‌های مستقلی با رابط کاربری گرافیکی بسازند. طراحی برنامه با این کتابخانه‌ها به سادگی نوشتن کدهای پایتون است. همچنین استفاده از بعضی از این فریمورک‌ها به برنامه‌نویس‌ها قدرت ساخت برنامه‌هایی را می‌دهند که می‌توانند در پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف بدون مشکل کار کنند. پس تقریبا هیچ محدودیتی در کار با این فریمورک‌ها وجود ندارد.

قبل از اینکه ابزاری برای توسعه رابط کاربری گرافیکی با پایتون انتخاب کنیم، باید نوع برنامه‌ای را که می‌خواهیم بسازیم و همچنین نوع سیستم عامل میزبان را در نظر داشته باشیم. اگر بعد از ساعت‌ها کار بفهمیم فریمورک اشتباهی انتخاب شده، در چنین موقعیتی باید به عقب برگردیم و همه کارها را از اول انجام دهیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BairesDev
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *