تریدر چیست و کیست؟ – دانستنی های مهم شغل تریدری

۱۳۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
تریدر چیست و کیست؟ – دانستنی های مهم شغل تریدری

ترید در بازارهای مالی به‌معنای انجام معاملات برای کسب سود است. تریدر نیز به فردی می‌گویند که در بازارهای مالی همانند بورس، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌کند. برای موفقیت در ترید علاوه بر کسب دانش و مهارت کافی برای تحلیل بازار مربوطه، تریدرها می‌‌بایست برخی خصوصیات شخصیتی را در خود تقویت کنند تا بتوانند معاملات سودآوری داشته باشند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که خصوصیات تریدر چیست و نکات مربوط به شغل تریدری را بررسی می‌کنیم. برای این منظور پس از توضیح مفهوم تریدر، مهارت‌های لازم برای ترید را شرح می‌دهیم و خصوصیات شغل تریدری را بیان می‌کنیم. سپس برای درک بهتر به تشریح انواع ترید در بازار کریپتو، اوراق بهادار و فارکس می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

تریدر کیست؟

تریدر فردی است که دارایی‌هایی همانند سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی، ارزهای مختلف، رمزارزها و غیره را در بازارهای مالی برای کسب سود خرید و فروش می‌کند. تریدرها می‌توانند در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و هج‌فاندها استخدام شوند و برای آنها کار کنند. تریدرها می‌توانند به‌صورت شخصی نیز به معاملات بپردازند.

مهارت‌های لازم برای تریدر چیست؟

افرادی که تصمیم به ترید در بازارهای مالی دارند نیاز به داشتن مهارت‌هایی هستند تا بتوانند تریدرها موفقی شوند. امروزه با پیشرفت‌هایی که در حوزه پلتفرم‌های آنلاین انجام شده است، همه افراد می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری‌ها و صرافی‌ها در بازارهای مالی ترید کنند. اما داشتن سرمایه و دسترسی به این پلتفرم‌ها بدون داشتن دانش معامله‌گری و مهارت‌های لازم برای انجام معاملات نه‌تنها سودمند نیست، بلکه در اکثر مواقع باعث شکست‌های مداوم و از دست رفتن سرمایه‌ تریدرها می‌شود. بنابراین برای انجام تریدهای موفق می‌بایست مهارت‌های گوناگونی کسب کنیم که در ادامه ‌آنها را شرح می‌دهیم.

معامله‌گر در حال بررسی نمودار

مهارت تریدر در تحلیل بازار چیست؟

داشتن مهارت در انواع تحلیل‌های قابل استفاده برای سهام یا دارایی موردنظر یکی از اصول اولیه برای موفقیت در بازارهای مالی است. برای این منظور با توجه به بازار مالی و تایم‌فریم انتخابی برای ترید، معامله‌گرها لازم است تحلیل‌های مربوطه را برای پیش‌بینی روند قیمت در بازار انجام دهند. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا مفهوم پیش‌بینی قیمت در بازار را شرح می‌دهیم.

مهارت تریدر در پیش‌بینی قیمت چیست؟

مهارت تریدر در پیش‌بینی قیمت به این معنی است که معامله‌گر با استفاده از انواع تحلیل‌های موجود برای بررسی روند قیمت در بازار بتواند قیمت آتی دارایی و سهام را پیش‌بینی کند. برای این‌ منظور تریدر می‌تواند از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال استفاده کند.

پیش‌بینی قیمت تریدر در بازار اسپات چیست؟

بازار «اسپات» (Spot) بازاری است که در آن تریدر می‌تواند سهام، انواع اوراق مالی و ارزهای دیجیتال را با توجه به بازار انتخابی خرید و فروش کند. پیش‌بینی قیمت در بازار اسپات مهارتی است که این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند روند آتی قیمت دارایی را در بازار اسپات مربوط به سهام یا دارایی موردنظر پیش‌بینی کند.

تریدر زمانی که دارایی یا سهامی را در بازار اسپات خریداری می‌کند، مالک آن می‌شود و می‌تواند با افزایش قیمت آن را بفروشد و از این طریق کسب سود کند. در بازار اسپات نمی‌توان از ابزارهایی نظیر اهرم در معاملات استفاده کرد. بازار اسپات این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند دارایی یا سهام موردنظر خود را در قیمت حال حاضر بازار خرید و فروش کنند. «معاملات اسپات» (Spot Trading) یکی از ساده‌ترین انواع معاملات است که تریدرها معمولا در ابتدای فعالیت خود در بازارهای مالی از این معاملات برای ترید استفاده می‌کنند.

دو تریدر در حال کار- تریدر چیست

مهارت تریدر در تحلیل بنیادی چیست؟

یکی از تحلیل‌های مهمی که معامله‌گرها برای انجام معاملات سودزا در بازارهای مالی انجام می‌دهند، تحلیل بنیادی دارایی یا سهام موردنظر است. تحلیل بنیادی این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا بتواند ارزش ذاتی سهام یا دارایی مربوطه را تعیین کند. زمانی که سهام یا دارایی در بازار مربوطه معامله می‌شود، بر حسب نوع دارایی عوامل بنیادی مختلفی بر روی قیمت آن تاثیرگذار هستند.

یکی از مهارت‌هایی که تریدرهای موفق می‌بایست به‌دست آورند، مهارت شناخت عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دارایی و پیدا کردن ارزش واقعی دارایی موردنظر است. پیدا کردن ارزش واقعی در بازار مربوطه این امکان را به تریدرها می‌دهد تا در قیمت‌هایی که دارایی موردنظر پایین‌تر از ارزش واقعی آن معامله‌ می‌شود، نسبت به خرید دارایی اقدام کنند.

در مواقعی نیز با توجه به احساسات و جو حاکم بر بازار ممکن است همان دارایی در قیمت‌هایی بالاتر از ارزش ذاتی آن معامله شود. در این حالت تریدرهای موفق می‌توانند دارایی مربوطه را در قیمت‌هایی بالاتر از ارزش ذاتی آن بفروشند و از این طریق کسب سود کنند. توضیحات ارائه شده تنها چهارچوبی کلی از عملکرد تحلیل بنیادی در بازارهای مالی است و برای موفقیت در پیدا کردن ارزش ذاتی دارایی‌ها تریدرها می‌بایست تجربیات و مهارت‌های زیادی به‌دست آورند.

مهارت تریدر در تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال نوعی تحلیل است که بر روی نمودار قیمت تمرکز می‌کند. در این تحلیل تریدرها سعی می‌کنند رفتار قیمت را در بازه‌های زمانی گوناگون درنظر بگیرند. برای این‌ منظور انواع تحلیل‌های تکنیکال در بازارهای مالی وجود دارد که در آنها از روش‌ها و استراتژی‌های معاملاتی متنوعی برای پیش‌بینی روند آتی قیمت استفاده می‌شود. برای این‌که بدانیم مهارت‌های تریدر در تحلیل تکنیکال چیست، در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به این تحلیل را شرح می‌دهیم.

مهارت تحلیل کندل‌های قیمتی

«نمودارهای شمعی» (Candlestick Charts) یکی از انواع نمودارهای قیمتی هستند که از محبوبیت بالایی در میان تریدرها برخوردارند. این نمودارها از کندل‌های قیمتی تشکیل شده‌اند که اطلاعات ارزشمندی را از تغییرات قیمت در تایم‌فریم‌های گوناگون در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

یکی از مهارت‌هایی که تریدرها می‌توانند در تحلیل تکنیکال کسب کنند، توانایی شناخت و تحلیل درست الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال است که این کندل‌ها در داخل آن قرار می‌گیرند. شناخت این الگوهای قیمتی به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند روند آتی قیمت را بهتر پیش‌بینی کنند. تریدرها می‌توانند از نحوه قرارگیری این کندل‌های شمعی در کنار هم نیز مدل‌هایی تکرار شونده را استخراج کنند که می‌تواند به ‌آنها در جهت‌گیری‌های احتمالی قیمت کمک کند.

مهارت تریدر در پرایس اکشن چیست؟

از انواع دیگر تحلیل تکنیکال می‌توان به «پرایس اکشن» (Price Action) اشاره کرد. پرایس اکشن نوسانات قیمت را در بازه زمانی موردنظر بررسی می‌کند. تریدرها می‌توانند با شناسایی نواحی مهم حمایت و مقاومتی در تایم‌فریم‌های مختلف و بررسی الگوهای قیمتی که نمودار تشکیل می‌دهد، فرصت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی پیدا کنند. در این حالت با استفاده از تحلیل پرایش اکشن تریدرها می‌توانند تارگت‌های مناسبی را برای تیک پروفیت مشخص کنند و از نوسانات حاصل از دارایی در بازه زمانی موردنظر کسب سود کنند.

مهارت تریدر در تحلیل اندیکاتورها چیست؟

از دیگر مهارت‌هایی که تریدرها می‌توانند در کنار مهارت‌های دیگر در تحلیل تکنیکال به‌دست آورند، شناسایی نحوه کارکرد و استفاده از اندیکاتورهای متنوع است. «اندیکاتورها» (Indicators) این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند روندهای حال‌حاضر در نمودار قیمت را بهتر مشاهده و بررسی کنند. تریدرها می‌توانند با کسب مهارت در نحوه کاربرد اندیکاتورها و «اسیلاتورها» (Oscillators) که نوعی اندیکاتور محسوب می‌شوند، تحلیل بهتری از نمودار قیمت ارائه کنند.

مهارت‌های شخصیتی در تریدر چیست؟

اگر بهترین سیستم معاملاتی را داشته باشید، اما بر روی روحیات و احساسات خود کنترلی نداشته باشید نمی‌توانید نتایج قابل قبولی از ترید در بازارهای مالی به‌دست آورید. برای همین منظور تمامی دوره‌هایی که مهارت‌های مربوط به ترید در بازارهای مالی را آموزش می‌دهند، فصل‌هایی را به موضوع روانشناسی در معاملات اختصاص داده‌اند.

نکته جالب این است که تریدرهایی که به اهمیت این موضوع تاکید می‌کنند نیز در مواردی نمی‌توانند کنترل مناسبی بر احساسات خود در هنگام ترید داشته باشند. بنابراین لزوم شناسایی مهارت‌های روانشناسی در تریدر و تمرین برای اجرای آنها در معاملات می‌تواند در میزان موفقیت در معاملات بسیار تاثیرگذار باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خصوصیات شخصیتی برای انجام معاملات موفق را شرح می‌‌‌دهیم.

معامله‌گر در حال تحلیل اطلاعات

داشتن صبر در ترید

داشتن صبر یکی از خصوصیات مهم برای تریدرها محسوب می‌شود. بدون داشتن صبر احتمال موفقیت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به این دلیل است که تمامی استراتژی‌ها و روش‌ها برای این‌که به ثمر برسند به زمان نیاز دارند. داشتن صبر به این دلیل دارای اهمیت است که دستیابی به موفقیت‌های سریع امری نادر است و برای موفقیت در معاملات باید صبور بود.

برای این‌که بتوانیم این ویژگی شخصیتی را در خود تقویت کنیم بهتر است به این موضوع توجه کنیم که فرصت‌های معاملاتی در بازار همیشه وجود دارد و قیمت‌ها همواره در نوسان هستند. هر بالا رفتنی در بازارهای مالی در نهایت با فرودآمدن‌هایی همراه است و برعکس. بنابراین بازار همواره فرصت‌هایی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی رصد مداوم بازار و صبر برای پیش‌ آ‌مدن موقعیت‌های معاملاتی بهینه است. با این روش می‌توانیم درصد معاملات موفق را افزایش دهیم.

ویژگی قاطعیت در تریدر چیست؟

یکی از خصوصیات شخصیتی که تریدرها می‌بایست در خود تقویت کنند، قاطعیت در تصمیم‌گیری است. بازارهای مالی همواره در حال تغییر هستند و قیمت‌ها به ‌صورت لحظه‌ای در بازار نوسان می‌کنند. بنابراین تریدرهایی می‌توانند در بازارهای پرنوسان مالی موفق شوند که بتوانند از تجربیات گذشته خود در بازار استفاده کنند و بتوانند با قطعیت برای شرایط جدید در بازار تصمیم بگیرند. بنابراین مردد بودن و عدم توانایی در تصمیم‌گیری مناسب باعث عدم عملکرد درست تریدرها می‌شود.

پایبندی به استراتژی در ترید چیست؟

یکی از دلایل موفقیت در ترید داشتن سیستم معاملاتی مشخص و پایبندی به آن است. بنابراین ویژگی‌های شخصیتی که باعث می‌شود تریدر به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشد، از اهمیت زیادی برای تریدرها برخوردار است. در زمان ترید ممکن است با نوسانات قیمت تریدر از نظر احساسی بخواهد به معامله ورود کند.

بنابراین قبل از قرار دادن سفارش، تریدر همواره باید این سوال را از خود بپرسد که برای مثال چرا باید در این قیمت بر روی طلا پوزیشن شورت بگیرم یا چرا در این قیمت باید بیت کوین بخرم. بنابراین با طرح این سوالات تریدرها می‌بایست دلیلی برای انجام معامله مربوطه داشته باشند.

برای مثال در جواب سوالات قبلی می‌توانند بگویند با توجه به استراتژی معاملاتی موردنظر قیمت طلا در الگوی قیمتی مناسبی برای پوزشن شورت قرار دارد یا با توجه به تحلیل بنیادی و موقعیت بیت کوین در چرخه بازار، قیمت‌های حال‌حاضر برای خرید بیت کوین مناسب است.

تریدرهای در حال بررسی اطلاعات- تریدر چیست

داشتن تمرکز در زمان ترید

یکی از عوامل موفقیت تریدرها داشتن تمرکز کافی در زمان ترید و تحلیل بازار است. با توجه به اینکه عوامل مختلفی بر روی جهت‌گیری قیمت دارایی‌ها در بازارهای مالی تاثیرگذار هستند،‌ بنابراین برای این‌که تریدرها بتوانند این عوامل را با دقت بالایی بررسی کنند‌، می‌بایست از تمرکز کافی برخوردار باشند.

با توجه به استراتژی‌های معاملاتی و روش‌های ترید متنوعی که برای انجام معاملات وجود دارد، میزان تمرکز تریدرها می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در روش اسکالپینگ که تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه قصد دارد معاملات متعددی انجام دهد، عدم تمرکز برای چند ثانیه می‌‌تواند باعث ضرردهی در معاملات شود.

کنترل احساسات در تریدر چیست؟

یکی از مهم‌ترین خصوصیات شخصیتی و روحی که تریدرها به آن نیاز دارند. کنترل احساسات در زمان ترید است. این موضوع برای معاملات موفق و معاملات ناموفق صادق است. احساسات در ترید باعث می‌شود تا تریدر نتواند به استراتژی‌های معاملاتی خود پایبند باشد و قدرت اقدام منطقی را از تریدر می‌‌گیرد.

این موضوع در مورد احساسات مربوط به معاملات موفق نیز به‌همان اندازه معاملات ناموفق صدق می‌کند. برای مثال زمانی که تریدری چندین معامله موفق انجام می‌دهد، دچار نوعی خوشحالی و شادی می‌شود که ممکن است به وی اعتماد به نفسی کاذب بدهد. در این حالت تریدر ممکن است بدون درنظر گرفتن برخی از شرایط در بازار و بدون توجه به استراتژی معاملاتی دوباره وارد معامله شود و این بار ضرر کند.

این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که تریدر برای کسب سود بیشتر در معاملات خود طمع کند و این‌بار با حجم بیشتری در معامله ورود کند یا استراتژی‌های مدیریت ریسک همانند نسبت ریسک به ریوارد مناسب را نادیده بگیرد. در این حالت ممکن است ضرر مربوط به این معامله تمامی سودهای حاصل از معاملات قبلی را از بین ببرد.

معامله‌گر در حال کار

پایبندی به تارگت در ترید چیست؟

پایبندی به تارگت در ترید به این موضوع اشاره می‌کند که تریدر در کسب سود طمع‌ورزی نکند و در زمان رسیدن به هدف قیمتی موردنظر تیک پروفیت خود را انجام دهد. برخی از تریدرها بعد از این‌که معامله به تارگت تعیین شده نزدیک می‌شود، طمع می‌کنند و تارگت قبلی خود را برای کسب سود بیشتر تغییر می‌دهند، این موضوع ممکن است باعث شود تریدرها نتوانند از معامله سود کنند. با توجه به این‌که بازارهای مالی نوسانات زیادی دارد بنابراین ممکن است قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی شده حرکت کند و تریدر را متضرر کند.

واقع‌گرایی در ترید چیست؟

واقع‌گرایی در ترید به این موضوع اشاره دارد که تریدرها سودهای منطقی را برای خود درنظر بگیرند و از قرار دادن تارگت‌های قیمتی دست‌نیافتنی اجتناب کنند. زمانی که تریدرها موقعیت مناسبی را رصد می‌کنند در ابتدا می‌بایست قیمتی را به‌عنوان حدضرر انتخاب کنند.

در این حالت با توجه به استراتژی مربوط به مدیریت سرمایه‌ می‌توانند قیمتی را به‌عنوان تارگت قرار دهند تا در صورت رسیدن قیمت بازار به آن بتوانند از معامله کسب سود کنند. در این حالت ممکن است تریدرها برخلاف نسبت ریسک به ریوارد خود عمل کنند و انتظارات بیشتری از میزان سود معامله داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال شکست در معاملات افزایش پیدا کند و تریدرها را متضرر کند.

تطبیق‌پذیری در تریدر چیست؟

از خصوصیات دیگری که تریدرها باید داشته باشند، تطبیق‌پذیری است. اهمیت این ویژگی به دلیل وجود تغییر در شرایط بازار است. بازارهای مالی در شرایطی ممکن است با تغییر روندهایی ناگهانی تریدرها را غافل‌گیر کنند. در این حالت لازم است تا تریدرها توانایی مطابقت با شرایط جدید بازار را داشته باشند.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد یکی از خصوصیاتی که تریدرها باید داشته باشند، پایبندی به قوانین مشخصی در ترید است. اما در شرایطی ممکن است این قوانین تغییر کنند. بنابراین لزوم به‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی در شرایط جدید بازار از خصوصیات مهمی است که تریدرها می‌بایست در خود تقویت کنند.

محل کار تریدرها

مسئولیت‌ پذیری در تریدر چیست؟

مسئولیت‌پذیری در تریدر به این نکته اشاره می‌‌کند که تریدرها باید مسئولیت اقدامات و معاملات خود را بپذیرند. در این حالت لازم است تا تریدرها با توجه به میزان ریسکی که در بازارهای مالی متحمل می‌شوند میزان سود موردنظر خود را مشخص کنند. در این حالت دو حالت ممکن است روی دهد.

در حالت اول قیمت در جهت پیش‌بینی تریدر حرکت می‌کند و با رسیدن به تارگت قیمتی تریدر سود می‌کند. در این حالت میزان سود با توجه به استراتژی تریدر حاصل شده است. در حالت دوم نیز ممکن است قیمت‌ها در خلاف پیش‌بینی تریدر حرکت کند و با فعال شدن حدضرر معامله‌گر ضرر کند. در این حالت نیز تریدر باید مسئولیت معاملات خود را بپذیرد.

خصوصیات شغلی تریدر چیست؟

افرادی که به شغل معامله‌گری علاقه دارند می‌توانند علاوه بر ترید با سرمایه‌ شخصی و به‌صورت انفرادی، برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز کار کنند و از آنها حقوق دریافت کنند. در این حالت تریدرها با سرمایه‌ شرکت‌ها می‌توانند ترید کنند. این افراد علاوه بر این‌که لازم است تا خصوصیات شخصیتی موردنیاز برای تریدرها را دارا باشند، می‌بایست مهارت‌های لازم برای انجام معاملات سودزا را نیز کسب کنند که در ادامه آنها را شرح می‌‌دهیم.

مهارت‌های شغلی تحلیل بازار برای تریدر چیست؟

تریدری که قصد دارد برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی معامله کند، می‌بایست از توانایی تحلیلی بالایی برخوردار باشد. همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، تریدرها می‌بایست در تحلیل نمودار قیمت و تحلیل بنیادی مربوط به بازار موردنظر توانایی بالایی داشته باشند. با توجه به این‌که ابزارهای تحلیل متنوعی در قالب اندیکاتورها و اسیلاتورها برای تحلیل بهتر نمودار وجود دارند، تریدرها می‌بایست توانایی استفاده از این ابزارهای کمکی را نیز دارا باشند.

مهارت شغلی تحقیق در بازار برای تریدر چیست؟

یکی از مهارت‌هایی که تریدرها برای فعالیت در بازارهای مالی می‌بایست در خود پرورش دهند، مهارت تحقیق در بازار و به‌روزرسانی اطلاعات تاثیرگذار در دارایی یا سهام مربوطه است. با توجه به این‌که با توجه به بازاری که معاملات موردنظر انجام می‌شود، عوامل بسیاری می‌توانند در روند آتی قیمت تاثیرگذار باشند، بنابراین لزوم به‌روزرسانی این اطلاعات و انجام تحقیق‌های مربوطه برای تریدرها بسیار ضروری است. یکی از مواردی که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد کسب اطلاع از اخبار تاثیرگذار از منابع معتبر و در کمترین زمان ممکن است. بنابراین تریدرها می‌توانند قبل از تاثیر رویداد مربوطه در بازار اقدامات لازم را انجام دهند.

اتاق کار تریدرها

داشتن مزیت رقابتی برای تریدر چیست؟

تریدرها می‌توانند در بازار خاصی که به آن علاقه دارند تبحر بیشتری کسب کنند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای آنها محسوب شود و ‌آنها را از دیگر تریدرها متمایز کند.

با توجه به این‌که بازارهای مالی متفاوتی برای انجام معاملات وجود دارند، تریدرها می‌توانند در بازارهای متنوعی کسب تجربه کنند. با وجود این‌که برخی از اصول و قواعد ترید برای تمامی بازارهای مالی قابل اجرا هستند، اما برای این‌که تریدرها بتوانند مهارت بیشتری در معامله‌گری در هرکدام از این بازارها کسب کنند، می‌بایست مهارت‌ها و تجربیات زیادی در تحلیل و ترید در هر کدام از این بازارها به‌دست آورند.

برای مثال برخی از تریدرها بیشتر در معاملات بازار کریپتو مهارت دارند و برخی دیگر در انجام معاملات جفت‌ارزها در بازار فارکس یا سهام شرکت‌های خارجی تبحر بیشتری دارند. بنابراین داشتن تجربه و مهارت قابل توجه در هر کدام از این بازارها مزیتی است که موجب می‌شود تریدرها بتوانند عملکرد بهتری نسبت به تریدرهای دیگر در بازار مربوطه داشته باشند.

کریپتو تریدر چیست؟

کریپتو تریدر به فردی می‌گویند که در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌کند. بازار کریپتو بازاری است که در آن رمزارزهای گوناگون معامله می‌شوند. برای این‌که افراد بتوانند در این بازار فعالیت کنند،‌ می‌بایست در صرافی‌های ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنند. سپس با خرید ارز دیجیتال موردنظر می‌توانند در این بازار معامله کنند.

مفهوم ترید در ارز دیجیتال چیست؟

ترید در ارز دیجیتال به این معنی است که معامله‌گر رمزارزی را در قیمت‌های مناسب یا به‌عبارتی در کف‌های قیمتی بخرد و پس از مدتی و با افزایش قیمت، آن را در سقف‌های قیمتی بفروشد. در این‌صورت می‌تواند از این اختلاف قیمت سود کسب کند. در بازارهای فیوچرز ارز دیجیتال نیز تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روند آتی قیمت و باز کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت از این بازار کسب سود کنند.

در بازارهای فیوچرز ارزهای دیجیتال این امکان وجود دارد تا تریدر با استفاده از اهرم در معاملات بتواند سودهای بیشتری را نسبت به سرمایه‌ اولیه خود کسب کند. لازم به ذکر است استفاده از اهرم همان‌طور که می‌تواند میزان سودها را چند برابر کند، در صورتی که پیش‌بینی معامله‌گر از روند آتی قیمت اشتباه شود، می‌تواند ضررهای مربوطه را نیز چند برابر کند.

از دیگر مزایای بازارهای فیوچرز در ارزهای دیجیتال می‌توان به کسب سود از بازارهای نزولی اشاره کرد. بنابراین در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال معامله‌گرها می‌توانند با استفاده از پوزیشن لانگ از روند صعودی بازار و با استفاده از پوزیشن شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

چگونه کریپتو تریدر شویم؟

برای این‌که بتوانید در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنید، می‌بایست همانند انجام معامله در بازارهای دیگر بتوانید موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای کسب سود تشخیص دهید. برای این‌‌منظور نیاز دارید تا انواع تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال را فرا بگیرید. لازم به ذکر است در این بازار می‌توانید از همان قوانین تحلیل تکنیکال که در بازارهای مالی دیگر استفاده می‌کنید برای تحلیل بازار استفاده کنید.

اما برای تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال نیاز دارید تا با تکنولوژی‌های به‌کار رفته در بسترهای غیرمتمرکز همانند بلاک‌ چین آشنا شوید. با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند، بنابراین برای تعیین ارزش ذاتی پروژه‌های رمزارزی نیاز است تا به تکنولوژی به‌کار رفته در این پروژه‌ها توجه کنید و قابلیت‌های آنها را شناسایی کنید. در کنار این موارد می‌‌توانید تیم پروژه رمزارزی و کاربردهای توکن مربوطه را نیز بررسی کنید.

تریدرها در حال کار

انواع کریپتو تریدر چیست؟

افرادی که به معامله‌گری در بازار کریپتو علاقه دارند می‌توانند از انواع روش‌هایی که برای ترید در این بازار وجود دارد برای کسب سود از رمزارزها استفاده کنند. برخی از انواع روش‌های ترید با توجه به نوع پلتفرم متمرکز و غیرمتمرکز تعیین می‌شوند و برخی دیگر از این روش‌ با توجه به تایم‌فریم معاملاتی در رمزارزها مشخص می‌شوند.

لازم به ذکر است برای موفقیت در هر کدام از روش‌های ترید در ارز دیجیتال می‌بایست مهارت و تجربیات لازم را در این حوزه کسب کنید. برخی از انواع ترید در بازار ارزهای دیجیتال را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • ترید بر اساس نوع پلتفرم معاملاتی
    • ترید در صرافی‌های متمرکز
    • ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز
  • ترید بر اساس بازه زمانی
    • اسکالپر
    • دی‌تریدر
    • سوئینگ‌تریدر
  • ترید بر اساس رویدادهای پروژه رمزارزی

انواع تریدر بر اساس پلتفرم انتخابی چیست؟

ارزهای دیجیتال بر بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک‌ چین توسعه پیدا کرده‌اند. بسترهای غیرمتمرکز این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند با استفاده از برنامه‌هایی که در این بستر اجرا می‌شوند، پلتفرم‌های غیرمتمرکزی را برای تبادل توکن بین کاربران ایجاد کنند. در این‌صورت این پلتفرم‌ها نیازی به نهادی واسط برای اداره شدن ندارند. اما در طرف مقابل عده‌ای دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال هستند که همانند کارگزاری‌ها توسط افرادی نظارت و کنترل می‌شوند و به آنها صرافی‌های متمرکز می‌گویند. بنابراین صرافی‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

ترید در صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز پلتفرم‌های آنلاینی هستند که این امکان را به تریدرها می‌دهند تا با ایجاد حساب کاربری و شارژ آن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند. این پلتفرم‌های آنلاین به دو دسته صرافی‌های داخلی و صرافی‌های خارجی تقسیم می‌شوند. تریدرها می‌توانند برای انجام معاملات از هر کدام از صرافی‌های داخلی یا خارجی برای ترید استفاده کنند. نکته مهمی که در شروع کار با صرافی‌های آنلاین باید به آن توجه کنید، امنیت و اعتبار صرافی مربوطه است که می‌بایست قبل از ایجاد حساب کاربری در آنها تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید.

نحوه معاملات در صرافی‌های متمرکز داخلی

برای اینکه بتوانید در صرافی‌های متمرکز داخلی ترید کنید، پس از ثبت‌نام در آنها نیاز دارید تا برای خرید ارزهای دیجیتال، حساب کاربری خود را شارژ کنید. برای این‌ منظور کیف‌پول‌هایی برای کاربران در این صرافی‌ها در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند با توجه به میزان خرید خود آنها را شارژ کنند.

تریدرها می‌توانند همانند خریدهای اینترنتی نسبت به شارژ کیف پول خود در داخل صرافی اقدام کنند. پس از انجام این کار می‌توانند نسبت به خرید ارز دیجیتال موردنظر خود اقدام کنند. برای مثال با مقدار پولی که در کیف پول صرافی دارند می‌توانند بیت کوین یا اتریوم خریداری کنند. تریدرها با توجه به روندهای قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانند رمزارزهایی که مستعد صعود هستند را خریداری کنند و پس از افزایش قیمت آنها را بفروشند.

تریدر در حال بررسی وضعیت بازار

ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز نیز همانند صرافی‌های متمرکز پلتفرم‌های آنلاینی هستند که تریدرها می‌توانند در آنها معامله کنند. اما صرافی‌های غیرمتمرکز همان‌طور که از نام آنها می‌توان متوجه شد تحت‌نظر نهاد متمرکزی همانند صرافی یا کارگزاری نیستند. این پلتفرم‌ها از «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) تشکیل شده‌اند.

بنابراین با استفاده از این پلتفرم‌ها تریدرها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را با رمزارزهای دیگر در این صرافی‌ها مبادله کنند. اهمیت استفاده از این صرافی‌ها به این جهت است که تریدرها برای انجام معاملات خود نیازی به ایجاد حساب در صرافی غیرمتمرکز و نگهداری مبلغی برای انجام معاملات در‌ صرافی ندارند.

تریدرها می‌‌توانند برای انجام معاملات در این صرافی‌ها با اتصال کیف پول رمزارزی خود به آنها نسبت به تبدیل رمزارزهای خود به ارزهای دیجیتال دیگر اقدام کنند. در این پلتفرم‌ها نیز تریدرها می‌توانند ارز دیجیتال موردنظر را در کف‌های قیمتی بخرند و پس از افزایش قیمت آن را در سقف‌های قیمتی بفروشند و از این راه کسب سود کنند.

انواع ترید بر اساس بازه زمانی

تریدرها می‌توانند در بازه‌های زمانی متفاوتی ترید کنند. برای مثال تریدری ممکن است تنها سه ساعت از روز را به ترید اختصاص دهد. این تریدر در این سه‌ساعت می‌تواند یک معامله یا تعداد معاملات بیشتری را انجام دهد. این تریدر ممکن است برخی از پوزیشن‌های معاملاتی خود را در همان روز ببندد و برخی دیگر را برای چند روز باز بگذارد. تریدر دیگری ممکن است تنها دو مرتبه در روز نمودار قیمت را بررسی کند و با توجه به معاملات خود تغییراتی در آنها اعمال کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به زمانی که به ترید اختصاص می‌دهند از انواع روش‌هایی که برای ترید وجود دارد استفاده کنند که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

تریدر اسکالپ چیست؟

تریدر اسکالپ معامله‌گری است که از روش «اسکالپینگ» (Scalping) برای ترید استفاده می‌کند. روش اسکالپینگ یکی از روش‌های ترید است که در تایم‌فریم‌های کوچک انجام می‌شود. در این روش تریدر نواحی مهم مقاومتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر بررسی می‌کند ولی در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر به ترید می‌پردازد.

در این روش تریدر ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه چندین معامله انجام دهد. تریدر اسکالپ سعی می‌کند تا بتواند در کل برآیند مثبتی از معاملات خود به‌دست آورد. تریدر در این روش ممکن است معاملات خود را در بازه چند دقیقه‌ای انجام دهد. استفاده از این روش به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد و برای کسب سود نیاز است تا اصول مدیریت سرمایه در این روش به دقت رعایت شود.

دی تریدر چیست؟

«ترید روزانه» (Day Trading) از انواع دیگر روش‌های ترید در بازارهای مالی است و معامله‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند را در اصطلاح تریدر روزانه می‌گویند.

در این روش تریدرها در طول روز به‌دنبال موقعیت‌های معاملاتی در نمودار قیمت هستند. نکته‌ای که در این روش معاملاتی وجود دارد این است که در ترید روزانه معامله‌گر تکلیف پوزیشن معاملاتی خود را در همان روز مشخص می‌کند و معامله‌ای را برای روز بعدی باز نگه نمی‌دارد. روش اسکالپینگ که پیش‌تر توضیح داده شده نیز نوعی ترید روزانه محسوب می‌شود.

تریدرها در حال گفتگو درباره بازار

البته در ترید روزانه معامله‌گر می‌تواند تعداد کمتری از معاملات مثلا یک یا دو معامله را در روز انجام دهد و این معاملات را برای ساعت‌ها باز نگه دارد. اما درنهایت تا پایان جلسه معاملاتی روزانه می‌بایست تیک پروفیت خود را انجام دهد یا معامله را ببندد. در ترید روزانه معامله‌گر نواحی عرضه و تقاضایی مهم را در تایم‌‌فریم‌های بالاتر در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند با شناسایی الگوهای قیمتی در این نواحی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر اقدام کند.

سوئینگ تریدر چیست؟

در برخی از روش‌های معاملاتی تریدر با توجه به روندهایی که در بازار شناسایی می‌کند، پوزیشن‌ معاملاتی خود را برای چند روز تا چند هفته باز نگه می‌دارد. در این روش که «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) نام دارد، تریدر سعی می‌کند در ابتدای روندهای صعودی یا نزولی به بازار ورود کند و در انتهای روند از معامله خارج شود. این روش ترید در صورتی که موقعیت‌های ورود و خروج به درستی تشخیص داده شوند و ادامه روند مطابق پیش‌بینی تریدر باشد، می‌تواند سودهای قابل‌توجهی داشته باشد.

ترید بر اساس رویدادهای پروژه رمزارزی

یکی از سوالاتی که در حوزه ترید در ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود، مربوط به مفهوم ترید بر اساس رویدادهای پروژه رمزارزی است. ارزهای دیجیتال توسط پروژه‌های رمزارزی توسعه پیدا می‌کنند. افراد تیم پروژه برای این‌که کاربران را در جریان رویدادهای مهم پروژه رمزارزی قرار دهند، معمولا نقشه راهی را در وب‌سایت پروژه قرار می‌دهند.

علاوه بر این کاربران می‌توانند در به‌روزرسانی‌ها جزئیات بیشتری را از شبکه‌های اجتماعی این پروژه‌ها دنبال کنند. برخی از این رویدادها همانند آزادسازی توکن یا استیکینگ می‌تواند باعث نوسانات قیمتی در ارز دیجیتال مربوطه شود. این موضوع می‌تواند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را برای تریدرها فراهم کنند تا با استفاده از این اخبار از نوسانات قیمتی کسب سود کنند.

برای مثال امکان ایجاد قابلیت استیکینگ برای ارز دیجیتال می‌تواند میزان تقاضا را برای توکن مربوطه افزایش دهد. این موضوع می‌‌تواند باعث افزایش قیمت توکن مربوطه شود. یا رویدادهای مربوط به‌ آزادسازی توکن می‌تواند با احتمال افزایش عرضه توکن در بازار برای فروش آن، موجب کاهش قیمت توکن مربوطه شود.

البته لازم به ذکر است که با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال مارکت کپ پایینی دارند، نهنگ‌های بازار که رمزارزهای زیادی در اختیار دارند می‌توانند نوسانات قیمتی شدیدی در بازار ایجاد کنند. بنابراین در شرایطی ممکن است هیچ‌کدام از تحلیل‌های مربوط به آزادسازی توکن و استیکینگ نتواند پیش‌بینی درستی از روند قیمت در بازار کریپتو ارائه کند.

ربات تریدر چیست؟

پیشرفت‌هایی که در حوزه نرم‌افزاهای کامپیوتری حاصل شده است، امروزه این امکان را فراهم کرده تا برنامه‌هایی برای ترید در بازارهای مالی تولید شوند. این برنامه‌ها می‌توانند تمامی الگوهایی که می‌توانند در ترید موفق باشند را در خود جای دهند.

این برنامه‌های تریدر که به‌نام ربات‌های معامله‌گر معروف هستند از دقت و سرعت بالایی برخوردار هستند و امروزه بیشتر معاملات در بازارهای مالی توسط این ربات‌ها انجام می‌شود. توسعه‌دهندگان ربات‌های معامله‌گر می‌‌توانند انواع استراتژی‌های معاملاتی از قبیل اهداف قیمتی و میزان ریسک در معاملات را در قالب الگوریتم در این ربات‌ها برنامه‌ریزی کنند. استفاده از هوش مصنوعی نیز در ربات‌های تریدر باعث افزایش قدرت تحلیلی این ربات‌ها شده است.

تریدرها در حال استفاده از ربات تریدر

برای مثال ربات‌هایی که از هوش مصنوعی برای ترید و تحلیل بازار استفاده می‌کنند می‌توانند با دریافت اطلاعات گذشته بازار از نمودار قیمت، تحلیل بسیار بهتر و دقیق‌تری را از روند آتی قیمت در بازار مربوطه ارائه کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به قابلیت‌های این ربات‌ها، تمایل دارند تا با صرف هزینه‌های مربوطه این ربات‌ها را به خدمت بگیرند و در انجام معاملات خود از آنها استفاده کنند.

تریدر اوراق بهادار چیست؟

تریدر اوراق بهادار معامله‌گری است که سهام شرکت‌ها و اوراق بهادار دیگر را در بورس خرید و فروش می‌کند. اوراق بهادار نوعی ابزار مالی هستند که می‌توان آنها را در بورس معامله‌ کرد. در فهرست زیر برخی از اوراق بهادار را ذکر کرده‌ایم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

تریدر سهام چیست؟

تریدر سهام معامله‌گری است که سهام شرکت‌ها را در بورس خرید و فروش می‌کند. سهام متداول‌ترین اوراق بهاداری است که در بورس خرید و فروش می‌شود. دارنده سهام شرکت‌ها به تعداد سهامی که در اختیار دارد مالک شرکت موردنظر محسوب می‌شود. هر سهمی دارای ارزش اسمی معادل صد تومان است. برای این‌که تعداد کل سهام شرکتی مشخص شود، کل سرمایه‌ شرکت موردنظر را بر ارزش اسمی سهم یعنی صد تومان تقسیم می‌کنند که حاصل برابر با کل سهام شرکت می‌شود.

تریدر سهام سعی می‌کند با بررسی میزان سودآوری شرکت و تحلیل بنیادی سهام مربوطه، ارزش ذاتی سهم موردنظر را تخمین بزند. در این حالت می‌تواند در زمانی که قیمت بازاری سهم پایین‌تر از ارزش واقعی آن است، سهم موردنظر را خریداری کند. تریدر سهام پس از رشد قیمت سهام شرکت می‌تواند آن را بفروشد و از این طریق کسب سود کند.

برخی از تریدرها نیز با استفاده از تحلیل تکنیکال سهم مربوطه سعی می‌کنند از نوسانات کوتاه‌مدت سهم برای کسب سود استفاده کنند. در این حالت تریدر پس از بررسی تکنیکال سهم در قیمتی مناسب آن را می‌خرد و پس از مقداری سود آن را می‌فروشد. زمان تسویه معاملات سهام دو روز کاری بعد از انجام معامله است. این موضوع به این معنی است که افرادی که سهام معامله می‌کنند، در صورت فروش سهام مربوطه وجه حاصل از فروش را دو روز کاری بعد از انجام معامله می‌توانند دریافت کنند.

تریدر اوراق بدهی چیست؟

تریدر اوراق بدهی معامله‌گری است که در بازار بورس، «اوراق بدهی» (Debt Security) را خرید و فروش می‌کند. اوراق بدهی نوعی از اوراق بهادار است که دولت‌ها و شرکت‌ها برای تامین مالی از آنها استفاده می‌کنند. برای مثال یکی از انواع اوراق بدهی، اوراق خزانه است که دولت برای تامین مالی خود آنها را منتشر می‌کند. این اوراق دارای ارزش اسمی و تاریخ سررسید هستند و دارنده آنها در زمان سررسید می‌تواند ارزش اسمی آنها را دریافت کند. البته تریدرها می‌توانند قبل از زمان سررسید نیز این اوراق را خرید و فروش کنند.

تریدر گواهی سپرده کالایی چیست؟

تریدر گواهی سپرده کالایی معامله‌گری است که گواهی‌های سپرده را در بورس خرید و فروش می‌کند. گواهی‌های سپرده کالایی اوراق بهاداری هستند که نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از دارایی هستند. کشاورزان و تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را در انبارهای بورس کالا قرار دهند و در ازای آن گواهی‌های سپرده کالایی مربوطه را دریافت کنند. سپس می‌توانند این گواهی‌های سپرده کالایی را در بورس بفروشند.

محل کار تریدرها- تریدر چیست

نحوه انجام معاملات در برخی از این گواهی‌های سپرده کالایی به‌صورت پیوسته است. در این حالت افراد این امکان را دارند که پس از خرید این دسته از گواهی‌های سپرده آنها را بفروشند. تریدرها می‌توانند با جستجوی نماد معاملاتی در پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری‌ها، گواهی سپرده کالایی موردنظر را پیدا کنند و نسبت به خرید آن اقدام کنند. برای این‌منظور این افراد می‌بایست به تاریخ انقضای مربوط به این اوراق توجه داشته باشند. این افراد می‌توانند در صورت تمایل تا قبل از زمان سررسید این اوراق را بفروشند.

تریدر مشتقه چیست؟

تریدر مشتقه معامله‌گری است که اوراق مشتقه را معامله می‌کند. اوراق مشتقه اوراق بهاداری هستند که ارزش ‌آنها وابسته به ارزش دارایی پایه‌ای است که از آن مشتق شده‌اند. کالاها، سهام، اوراق قرضه و شاخص‌های بازار می‌توانند به‌عنوان دارایی‌های پایه برای این اوراق محسوب شوند. قراردادهای آتی و اختیار معامله از انواع متداول اوراق مشتقه هستند که در بازارهای مالی معامله می‌شوند.

فارکس تریدر چیست؟

فارکس تریدر معامله‌گری است که در بازار فارکس فعالیت می‌کند. در بازار فارکس ارزهای کشورها نسبت به هم معامله می‌شوند. فعالان بازار فارکس می‌توانند با بررسی عواملی که در تقویت و تضعیف ارز کشورها تاثیرگذار است، نسبت به انجام معاملات در این بازر اقدام کنند. برای این‌منظور در ابتدا می‌بایست با استفاده از کارگزاری‌های فارکس مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را انجام دهند. سپس می‌توانند با نام کاربری و رمزعبوری که این کارگزاری‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند در پلتفرم معاملاتی مربوطه فعالیت خود را شروع کنند.

انواع روش‌های ترید در فارکس

تریدرهایی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند نیز همانند تریدرهای بازارهای دیگر می‌توانند با توجه به بازه زمانی و تعداد معاملاتی که در این بازه انجام می‌دهند، روش‌های اسکالپینگ، ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ را انتخاب کنند. بنابراین افرادی که می‌خواهند از نوسانات جزئی قیمت در بازار فارکس کسب سود کنند می‌توانند از روش اسکالپینگ استفاده کنند و با انجام معاملاتی سریع در بازه‌های زمانی کوتاه از این بازار کسب سود کنند.

از سویی دیگر برخی از تریدرها تمایل دارند تا معاملاتی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر نسبت به اسکالپینگ داشته باشند. این تریدرها نیز می‌توانند از روش ترید روزانه در این بازار استفاده کنند. نکته‌ای که در بازار فارکس باید به ‌آن توجه کرد،‌ مربوط به زمان تعطیلی این بازار است. این بازار شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است. بنابراین بهتر است با توجه به استراتژی معاملاتی خود در روزهای پایانی هفته پوزیشن‌های باز خود را ببندید تا در صورت نوسانات قیمتی شدید در هفته بعدی متضرر نشوید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس با معنای ترید و تریدر در بازارهای مالی آشنا شدیم و مهارت‌های لازم برای انجام این کار را شرح دادیم. مهارت تریدر در تحلیل بازار را توضیح دادیم. برای این منظور به برخی از مهارت‌های لازم برای ترید از قبیل مهارت تریدر در پیش‌بینی قیمت از طریق تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال پرداختیم. در ادامه به برخی از ویژگی‌های شخصیتی برای ترید موفق در بازارهای مالی اشاره کردیم و برخی از مهم‌ترین آنها از قبیل داشتن صبر در ترید، پایبندی به استراتژی‌ها در انجام معاملات، تمرکز کافی در زمان ترید، کنترل احساسات در ترید، واقع‌گرایی و مسئولیت‌پذیری در ترید را توضیح دادیم.

سپس خصوصیات شغلی تریدر را شرح دادیم. برای این منظور مهارت‌های شغلی تحلیل بازار برای تریدر و مهارت شغلی تحقیق در بازار را توضیح دادیم و به اهمیت دارا بودن مزیت رقابتی برای تریدر اشاره کردیم. برای روشن شدن مطلب در ادامه به بازارهای گوناگون مالی همانند بازار کریپتو، سهام و فارکس اشاره کردیم و نحوه کار تریدر را در هر کدام به‌طور جداگانه بررسی کردیم. بنابراین مفهوم کریپتو تریدر را بیان کردیم و درباره انواع تریدر بر اساس پلتفرم‌های معاملاتی در بازار کریپتو توضیحاتی دادیم. سپس انواع ترید بر اساس بازه زمانی و ترید بر اساس رویدادهای پروژه رمزارزی را بیان کردیم.

در ادامه تریدر اوراق بهادار را توضیح دادیم. برای این‌ منظور انواع تریدر سهام، اوراق بدهی، گواهی سپرده کالایی و مشتقه را شرح دادیم. در پایان این مطلب نیز فارکس تریدر را توضیح دادیم و انواع روش‌های ترید در فارکس را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CME GroupInvestopediaThe BalanceDay Trade the WorldChainlinkInvestopediaForbes
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *