کندل دوجی چیست؟ + آموزش انواع به زبان ساده

۹۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
کندل دوجی چیست؟ + آموزش انواع به زبان ساده

کندل دوجی چیست و چه مفهومی در نمودار قیمت دارد. در پاسخی کوتاه به این پرسش می‌توان گفت کندل دوجی یکی از انواع کندل‌های موجود در نمودار شمعی است که نوعی عدم تصمیم‌گیری را بین خریدار و فروشنده در بازار نشان می‌دهد. برای این‌که بتوانیم روند قیمت و تغییرات آن را در نمودار قیمت بهتر مشاهده کنیم از انواع نمودارهای خطی، میله‌ای و شمعی می‌توانیم استفاده کنیم. در این نمودارها، نمودار شمعی از محبوبیت و کاربرد بیشتری در میان تریدرها برخوردار است. کندل دوجی یکی از کندل‌هایی است که در نمودار قیمت تشکیل می‌شود و چهار نوع متفاوت دارد که هر کدام دارای معنی و مفهوم خاصی است. وجه مشترک تمامی این‌کندل‌های دوجی بی‌تصمیمی در بازار است ولی در برخی موارد می‌توان از آن‌ها برای تشخیص تغییر روند در بازار نیز استفاده کرد. در این مطلب از مجله فرادرس با کندل دوجی و انواع آن آشنا می‌شوید.

کندل دوجی چیست ؟

«کندل دوجی» (Doji Candle Pattern) نوعی کندل است که نشان از بی‌تصمیمی در بازار است و در آن خریدارها و فروشندگان برای بالا یا پایین آوردن قیمت رقابت می‌کنند. ولی در نهایت قیمت در محدوده‌ زمانی مشخصی درجا می‌زند. در کندل دوجی قیمت باز شدن و بسته شدن تقریبا یکسان است.

کندل دوجی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌تواند شبیه به علامت به‌علاوه باشد که در آن قیمت باز و بسته شدن با خط افقی و بیشترین و کمترین قیمت با خط عمودی قابل مشاهده است.

کندل دوجی

مفهوم کندل دوجی چیست ؟

مفهوم کندل دوجی چیست و چه ارتباطی به قدرت خریدارها و فروشندگان دارد. کندل دوجی به این معنی است که خریدارها و فروشندگان اثر همدیگر را خنثی می‌کنند و قیمت در محدوده‌ای رنج نوسان می‌کند. در این وضعیت هر حرکتی از طرف خریداران که باعث بالا رفتن قیمت می‌شود توسط فروشندگان خنثی می‌شود و برعکس. یعنی اگر فروشندگان نیز بخواهند قیمت را پایین بیاورند به همان اندازه خریداران قیمت را بالا می‌برند و اثر آن‌ها را خنثی می‌کنند.

برای مثال کندل دوجی روزانه‌ای که در قیمت ۲۰ هزار دلار باز و بسته می‌شود، ممکن است در تایم‌فریم روزانه قیمت‌های ۲۳ هزار دلار و ۱۷ هزار دلار را هم ببیند ولی در نهایت در قیمت ۲۰ هزار دلار بسته می‌شود. در این مثال قیمت‌ ۲۳ هزار دلار به‌عنوان بالاترین قیمت کندل دوجی و قیمت ۱۷ هزار دلار به‌عنوان پایین‌ترین قیمت کندل دوجی است.

کاربرد کندل دوجی چیست ؟

کاربرد کندل دوجی در نمودار قیمت به این‌ ترتیب است که تریدرها با دیدن این کندل متوجه بی‌تصمیمی در بازار می‌شوند و با توجه به موقعیتی از نمودار که این کندل در آن تشکیل می‌شود و کندل‌های قبل و بعد آن می‌توانند احتمال حرکت قیمت را تشخیص دهند. برای مثال کندل دوجی که در روندی صعودی تشکیل می‌شود این مفهوم را می‌رساند که سمت خریداران ضعیف شده است و عده‌ای از خریداران در سمت فروشندگان قرار گرفته‌اند.

البته شرایط دیگری همانند موقعیت مکانی تشکیل کندل دوجی همانند نزدیکی به خطوط حمایت و مقاومت اصلی و نحوه قرارگیری بین کندل‌های قبلی و بعدی نیز برای بررسی باید مورد توجه قرار گیرند. بنابراین تشکیل کندل دوجی در برخی اوقات با توجه به شرایط ذکر شده ممکن است خبر از تغییر روند بدهد ولی در حالت کلی نشان‌دهنده بی‌تصمیمی در بین تریدرها برای روند آتی قیمت است.

کندل استیک

انواع کندل‌های دوجی

بر حسب این‌که موقعیت سایه‌های کندل دوجی و اندازه آن‌ها چگونه است، این کندل‌ها را می‌توانیم به انواع متنوعی تقسیم کنیم که هر کدام بر حسب شرایط و موقعیت ظاهر شدن در نمودار قیمت می‌توانند تعابیر و مفاهیم متفاوتی را داشته باشند. طول سایه‌های کندل دوجی که می‌تواند در بالا و پایین بدنه تشکیل شوند هر کدام نشان‌گر قدرت میزان عرضه یا تقاضا برای انجام معاملات است. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس انواع کندل‌های دوجی و مسائل مرتبط با هر نوع از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

کندل دوجی خنثی چیست ؟

کندل دوجی خنثی چیست و چه خصوصیاتی دارد، از سوالات پرتکراری است که در تحلیل پرایس اکشن مطرح می‌شود. کندل دوجی خنثی یکی از انواع کندل دوجی است که بدنه‌ای تقریبا خطی دارد و طول سایه‌های بالا و پایین آن با هم برابر است. به عبارت دیگر بدنه تقریبا خطی کندل دوجی در وسط سایه‌های بالایی و پایین قرار دارد.

کندل خنثی یا بی‌طرف همان‌طور که از نام آن استفاده می‌شود زمانی تشکیل می‌شود که احساسات خریداران و فروشندگان برای خرید و فروش با هم برابر است و تریدرها برای شروع روند‌های صعودی و نزولی حالتی خنثی دارند. تریدرها برای تحلیل بهتر می‌توانند همراه با بررسی شرایط و موقعیت تشکیل کندل دوجی خنثی در نمودار قیمت از اندیکاتورهای مومنتوم همانند RSI و «اندیکاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD) برای تشخیص احتمال تشکیل کف‌ها و سقف‌های قیمتی استفاده کنند.

کندل دوجی خنثی در روند صعودی

هنگامی که کندل دوجی در روندی صعودی ظاهر می‌شود به این معنا است که در تایم‌فریمی که کندل دوجی خنثی تشکیل شده است بازار در حالت تعادل قرار دارد. برای مثال اگر در روندی صعودی و در تایم فریم یک‌ساعته کندل دوجی تشکیل شود به این معنا است که در سیر افزایشی قیمت در زمانی که کندل دوجی شکل می‌گیرد، میزان عرضه و تقاضا در حالت تعادل است. در این حالت با توجه به این‌که روند بازار صعودی است قیمت پس از مقداری استراحت احتمالا تا مقاومت بعدی بالا خواهد رفت.

کندل دوجی خنثی

کندل دوجی خنثی در روند نزولی

مشاهده کندل دوجی در روند نزولی نیز همانند مشاهده کندل دوجی در روند صعودی بازار نشانه‌ای از رسیدن بازار به تعادل در تایم‌فریم مربوطه است. برای مثال هنگامی که در روندی نزولی کندل دوجی خنثی ظاهر می‌شود، به این معنا است که در روند کاهشی قیمت برای مدتی میزان عرضه و تقاضا با هم برابری می‌کنند که این موضوع باعث به‌وجود آمدن کندل دوجی و عدم تصمیم‌گیری در بازار می‌شود. اما در این حالت نیز معمولا قیمت پس از مقداری استراحت در تایم‌فریمی که کندل دوجی تشکیل شده است، به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

تشکیل کندل دوجی خنثی در روندهای بازار نشانه چیست ؟

تشکیل کندل دوجی به تنهایی در روندهای صعودی و نزولی نشانه‌ای موقت از عدم تصمیم‌گیری در بازار و استراحت قیمت در تایم‌فریم مربوطه است و نمی‌تواند به معنای تغییر روند باشد. اشتباهی که برخی از تریدرها هنگام مشاهده کندل دوجی در روندهای صعودی یا نزولی بازار انجام می‌دهند این است که با مشاهده کندل دوجی در این روندها نتیجه می‌گیرند که قیمت می‌خواهد تغییر جهت دهد و به دنبال گرفتن پوزیشن‌های لانگ و شورت در خلاف جهت روند هستند.

نکته‌ مهمی که در این مورد باید به آن توجه شود این است که تنها با دیدن یک کندل دوجی در روند صعودی یا نزولی نمی‌توان برگشت روند بازار را نتیجه گرفت و همان‌طور که ایجاد روندهای بازار یک‌روزه تشکیل نشده‌اند، بنابراین با یک کندل دوجی نیز تغییر نمی‌کنند.

تشکیل کندل دوجی خنثی در انتهای روند نزولی

هنگامی که روند قیمت در نمودار نزولی است و این روند نزولی به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک می‌شود، در این حالت ممکن است کندل دوجی خنثی در نواحی حمایتی تشکیل شود که نشان از بی‌تصمیمی فروشندگان در ادامه روند نزولی است. در این حالت خریداران بیشتری در نواحی حمایتی اقدام به ثبت سفارش می‌کنند و ممکن است حالتی پیش بیاید که میزان عرضه و تقاضا تقریبا ثابت باشد. در این حالت کندل دوجی خنثی تشکیل می‌شود که نشان‌دهنده بی‌تصمیمی و تردید در بازار است.

در این حالت علاوه بر استفاده از تحلیل پرایس اکشن می‌توان از اندیکاتور RSI نیز برای تحلیل بهتر کمک گرفت. به عنوان مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت بیت کوین در روندی نزولی با تشکیل کندل دوجی خنثی نشانه‌هایی از ضعف در ادامه روند را نشان داده است. در این حالت می‌توان از اسیلاتور RSI نیز استفاده کرد. این اسیلاتور می‌تواند در مواقعی که بی‌تصمیمی در بازار وجود دارد با پیدا کردن نقاط اشباع خرید و فروش تریدرها را کمک کند.

بنابراین در این مثال با مشاهده کندل دوجی خنثی در منطقه حمایتی بیت‌کوین می‌توانیم از اسیلاتور RSI استفاده کنیم که اگر منطقه اشباع فروش را نشان دهد به این معنی است که ممکن است روند قیمت همانند تصویر زیر تغییر جهت دهد. در بالای نمودار تصویر زیر اندیکاتور RSI را مشاهده می‌کنید که در منطقه اشباع فروش قرار دارد و کندل دوجی خنثی نیز در انتهای روندی نزولی و در نزدیکی حمایت تشکیل شده است.

کندل دوجی خنثی

کندل دوجی پایه بلند چیست ؟

«کندل دوجی پایه بلند» (Long-legged Doji) بدنه‌ای نازک ولی سایه‌های بالا و پایین بلندی دارد. این کندل نشان‌گر خستگی و بی‌تصمیمی تریدرها در بازار است. علاوه بر این‌که مکان تشکیل این نوع از کندل دوجی در نمودار قیمت دارای اهمیت است، قیمتی که این کندل در آن بسته می‌شود نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این ترتیب که زمانی که قیمت بسته شدن کندل دوجی پایین‌تر از وسط کندل باشد به این معنی است که احتمال بازار خرسی یا نزولی بیشتر است.

این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که این کندل در نزدیکی نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شود. برعکس این حالت زمانی روی می‌دهد که قیمت بسته شدن کندل دوجی پایه بلند بالاتر از میانه کندل باشد. این حالت نشان‌دهنده قوی‌تر بودن روند گاوی یا صعودی در بازار است. این مورد زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که کندل دوجی پایه بلند در نزدیکی نواحی حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شود. در این صورت با توجه به کندل‌های تأییدیه بعدی و گرفتن سیگنال صعودی از تحلیل پرایس اکشن می‌توانیم وارد پوزیشن لانگ شویم.

در حالتی از کندل دوجی پایه بلند که قیمت بسته شدن کندل در وسط کندل قرار می‌گیرد، تریدرها معمولا با توجه به قدرت کندل‌های قبلی بیشتر تمایل دارند تا به ادامه روند فعلی امید‌وار باشند. در تصویر زیر موقعیت بسته شدن کندل دوجی نسبت به طول کندل را مشاهده می‌کنید.

انواع کندل دوجی پایه بلند
قیمت بسته شدن کندل دوجی نسبت به طول کندل می‌تواند متغیر باشد.

معنی Long-legged Doji چیست؟

مفهوم کندل دوجی پایه بلند چیست. کندل دوجی پایه بلند نشانه‌ای از عدم تصمیم در بازار است و این موضوع را بیان می‌کند که بازار نسبت به جهت حرکت قیمت تردید دارد. کندل دوجی پایه بلند می‌تواند نشانه‌ای از شروع نوسان قیمت در محدوده‌ای مشخص برای جمع‌آوری مقدار کافی سفارش برای ادامه روند قبلی یا شروع روندی جدید باشد.

تشکیل کندل دوجی پایه بلند در نمودار قیمت به این معنی است که میزان عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده است. ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا بیان‌گر این است که قیمت در ادامه دادن روند قبلی قدرت خود را از دست داده است و احتمال تغییر روند در بازار وجود دارد.

سیگنال تغییر روند در Long-legged Doji

برای این‌که درک بهتری از کاربرد کندل دوجی پایه بلند برای گرفتن سیگنال معاملاتی برای ترید در بازارهای مالی به‌دست آورید در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نمونه‌ای از شرایطی که با استفاده از کندل دوجی پایه بلند می‌توان شرایط خرسی را پیش‌بینی کرد را با استفاده از تصویر زیر شرح می‌دهیم.

فرض کنید قیمت در روندی صعودی قرار دارد و در رسیدن به ناحیه مقاومتی مهمی شاهد تشکیل کندل دوجی پایه‌ بلندی هستیم که قیمت بسته شدن آن پایین‌تر از میانه کندل قرار دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در این حالت با توجه به این‌که کندل بعدی در قیمتی پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل دوجی باز شده است و کندلی پر قدرت به سمت پایین را تشکیل داده است، احتمال ضعیف شدن روند و نوسان قیمت در محدوده‌ای مشخص بیشتر می‌شود. در مواردی نیز ممکن است پس از مدتی که قیمت در محدوده‌ای رنج نوسان قیمت انجام می‌دهد، شاهد تغییر کلی روند و شروع روندی نزولی باشیم.

کندل دوجی پایه بلند خرسی

کندل دوجی سنجاقک

کندل دوجی سنجاقک چیست و چه شکلی دارد. «کندل دوجی سنجاقک» (Dragonfly Doji) یکی دیگر از انواع کندل دوجی است. این نوع کندل همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود دارای سایه‌ پایینی بلند است. کندل دوجی سنجاقک سایه بالایی ندارد یا سایه بالایی بسیار کوتاهی دارد.

در کندل دوجی سنجاقک قیمت باز شدن کندل، قیمت بسته شدن کندل و بالاترین قیمت کندل دوجی سنجاقک تقریبا با هم برابر هستند. با توجه به این‌که کندل دوجی سنجاقک همانند شکل زیر است اما معمولا قیمت باز شدن با قیمت بسته شدن در کندل‌های دوجی سنجاقک مقداری با هم تفاوت دارند که این باعث ایجاد بدنه‌ای بسیار کوچک برای این نوع کندل می‌شود.

کندل دوجی سنجاقک

معنی Dragonfly Doji چیست؟

مشاهده کندل دوجی سنجاقک در انتهای روندهای صعودی و نزولی می‌تواند به‌معنای تغییر روند باشد. اما در حالتی‌که کندل دوجی سنجاقک در انتهای روندی نزولی و نزدیک به حمایتی معتبر تشکیل می‌شود، سیگنال تغییر روند معتبرتری را به تریدر می‌دهد. کندل دوجی سنجاقک نمونه‌ای از کندل دوجی است که تا حدودی از قدرت نسبی خریدارها برای برگرداندن قیمت بسته شدن کندل به همان قیمت باز شدن آن حکایت می‌کند.

به عبارتی دیگر هنگامی که کندل دوجی سنجاقک باز می‌شود، فروشندگان با افزایش عرضه می‌توانند قیمت را در ابتدا پایین بیاورند. اما در نهایت خریدارها با افزایش میزان تقاضا می‌توانند قیمت را بالا ببرند که در این حالت قیمت معمولا به نزدیکی قیمت باز شدن کندل برمی‌گردد. در ادامه تعبیر ظاهر شدن کندل دوجی سنجاقک را در محدوده حمایتی نزدیک به کف قیمت شرح می‌دهیم.

تعبیر ظاهر شدن Dragonfly Doji در کف

هنگامی‌که کندل دوجی سنجاقک در نزدیکی حمایتی معتبر و مهم در نزدیکی کف‌ قیمتی تشکیل می‌شود نشان‌دهنده فشار عرضه فروشندگان تا قیمت‌هایی پایین است. اما با توجه به وجود حمایت مهمی که معمولا در تایم‌فریم‌های بالاتری تشکیل شده است، خریداران با افزایش تقاضا در محدوده‌های حمایتی مهم باعث افزایش قیمت تا سطوح بالاتر و تشکیل کندل دوجی سنجاقک می‌شوند.

در تصویر زیر نمودار قیمت اتریوم را مشاهده می‌کنید که پس از ریزش قیمت تا نزدیکی محدوده حمایتی، کندل دوجی سنجاقک را تشکیل داده است. پس از تشکیل این کندل شاهد این هستیم که قیمت توانسته قبل از ریزش مجدد تا سطوحی بالاتر افزایش پیدا کند.

کندل دوجی سنجاقک

Dragonfly Doji در سقف

هنگامی که روند قیمت در مسیر خود به مقاومتی برخورد می‌کند با توجه به قدرت روند و اعتبار مقاومت می‌تواند از آن عبور کند یا به سمت پایین تغییر مسیر دهد. در هر کدام از این حالت‌ها کندل دوجی سنجاقک می‌تواند در سقف تشکیل شود. نمودار قیمت با توجه به قدرت ناحیه مقاومتی، می‌تواند به سمت پایین حرکت کند.

در نتیجه در صورتی که در ابتدای باز شدن کندل قدرت فروشندگان بیشتر باشد، قیمت در برخورد با ناحیه مقاومتی و افزایش عرضه در این نواحی به سمت پایین حرکت می‌کند. در صورتی که روند صعودی اولیه از قدرت کافی برخوردار باشد، پس از مدتی خریدارها با ایجاد تقاضا برای خرید سعی می‌کنند تا قیمت را در جهت حرکت قبلی به سمت بالا ببرند. این حالت معمولا در نزدیکی مقاومتی در نمودار روی می‌دهد و کندل دوجی سنجاقک در سقف تشکیل می‌شود.

مفهوم کندل دوجی سنجاقک در بازار رنج

یکی از مواقعی که می‌توانید از کندل دوجی سنجاقک برای ترید استفاده کنید زمانی است که قیمت در محدوده‌ مشخصی نوسان می‌کند. به این بازار که قیمت بین دو محدوده حمایتی و مقاومتی در حال نوسان است، بازار رنج می‌گویند. در بازار رنج هنگامی که قیمت به محدوده حمایتی می‌رسد با توجه به بالا بودن تقاضا در این ناحیه قیمت معمولا به سمت بالا حرکت می‌کند.

بنابراین در این نواحی تشکیل کندل دوجی سنجاقک به این معنا است که فشار تقاضا در محدوده حمایتی باعث شده تا قیمت به سمت بالا پرتاب شود. همان‌طور که تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از نزدیک شدن قیمت به محدوده حمایتی و تشکیل کندل دوجی سنجاقک، قیمت به سمت مقاومت بالا حرکت کرده است.

 سنجاقک

تشکیل کندل Dragonfly Doji در روند صعودی

در روندهای صعودی نیز کندل دوجی سنجاقک را می‌توان مشاهده کرد. در روندهای صعودی هنگامی که قیمت به محدوده‌های مقاومت قبلی «برگشت» (pullback) می‌زند احتمال تشکیل کندل دوجی سنجاقک وجود دارد. تشکیل کندل دوجی سنجاقک در روند صعودی به این معنا است که فروشندگان بعد از باز شدن بازار سعی کرده‌اند تا قیمت را پایین بیاورند ولی خریداران در نهایت روند بازار را به سمت بالا هدایت کرده‌اند و قیمت را در زمان بسته شدن بازار به قیمت باز شدن رسانده‌اند.

در روندهای سالم و پرقدرت صعودی نیز کندل دوجی سنجاقک می‌تواند بر روی میانگین متحرک که همانند نوعی حمایت عمل می‌کند تشکیل شود. در تصویر زیر تشکیل کندل دوجی سنجاقک را بر روی میانگین متحرک در یک روند صعودی مشاهده می‌‌کنید.

 میانگین متحرک

کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر چیست و چه شکلی دارد. «کندل دوجی سنگ قبر» (Gravestone Doji) یکی از انواع کندل‌های دوجی در نمودار شمعی است که از لحاظ ظاهری برعکس کندل دوجی سنجاقک است. در کندل دوجی سنگ قبر قیمت باز شدن و بسته شدن با پایین‌ترین قیمت تقریبا برابر است. به عبارتی دیگر کندل سنگ قبر دارای سایه‌ بالای بسیار بلند و بدنه‌ای بسیار کوچک است. در این کندل سایه پایینی وجود ندارد یا بسیار کوتاه است.

کندل دوجی سنگ قبر زمانی تشکیل می‌شود که خریداران سعی خود را برای بالابردن قیمت انجام می‌دهند ولی در نهایت قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند و در پایین‌ترین قیمت خود بسته می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از کندل دوجی سنگ قبر را مشاهده می‌کنید.

 دوجی سنگ قبر

تحلیل Gravestone Doji

کندل دوجی سنگ قبر در سقف و کف قیمت می‌تواند مشاهده شود. اما مشاهده آن در انتهای روند صعودی سیگنال برگشتی قوی‌تری برای تغییر روند قیمتی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. ممکن است در مواردی هم کندل دوجی سنگ قبر را در کف‌های قیمتی مشاهده کنیم که معمولا به معنای افزایش موقت قیمت تعبیر می‌شود.

با توجه به این‌که باز شدن کندل دوجی سنگ قبر در قیمت پایین است، بنابراین سایه بالایی بلندی که در کندل دوجی سنگ قبر تشکیل می‌شود به این معنی است که خریدارها با افزایش تقاضا توانسته‌اند قیمت را به‌طور موقت در تایم‌فریم مربوطه تا سطوح بالایی برسانند. اما با افزایش میزان عرضه، فروشندگان توانسته‌اند قیمت را در بازار کاهش دهند و آن را به همان قیمت باز شدن کندل در تایم فریم مربوطه کاهش دهند.

کندل دوجی سنگ قبر در سقف

معنی کندل دوجی سنگ قبر در سقف چیست. کندل دوجی سنگ قبر در سقف به این معنا است که کندل دوجی سنگ قبر در بالاترین قیمت نسبی در نمودار شمعی ظاهر شده است. هنگامی که کندل دوجی سنگ قبر در انتهای روندی صعودی و نزدیک نواحی مقاومتی مهم تشکیل می‌شود به این معنا است که میزان عرضه افزایش یافته است و فروشندگان توانسته‌اند قیمت را پایین بیاورند.

در این حالت کندل‌های بعدی که پس از کندل دوجی سنگ قبر تشکیل می‌شوند می‌توانند به‌عنوان تأییدی برای بازگشت روند بررسی شوند. علاوه بر این موارد می‌توانیم از اندیکاتور‌هایی همانند RSI برای تشخیص نواحی اشباع خرید کمک گرفت و تأییدیه‌های بیشتری را برای برگشت روند به‌دست آورد.

Gravestone Doji در بازار نزولی

هنگامی که میانگین متحرک در بازار نزولی همانند یک مقاومت عمل می‌کند، قیمت در برخورد به میانگین متحرک تمایل دارد تا به سمت پایین برگردد. بنابراین زمانی که قیمت به میانگین متحرک در بازار نزولی نزدیک می‌شود، یکی از مواقعی است که احتمال تشکیل کندل دوجی سنگ قبر وجود دارد.

تشکیل این نوع کندل دوجی در این نواحی بیان‌گر این است که در ابتدا خریدارها توانسته‌اند قیمت را بالا ببرند ولی در نهایت فروشندگان قیمت را به مقدار زمان باز شدن کندل می‌رسانند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید هنگامی که قیمت به میانگین متحرک نزدیک می‌شود، کندل دوجی سنگ قبر تشکیل شده است. پس از تشکیل این کندل دوجی قیمت به سمت پایین حرکت کرده است.

 دوجی سنگ قبر

کندل دوجی چهار قیمت چیست ؟

«کندل دوجی چهار قیمت» (Four Price Doji) کندل قیمتی است که در بازارهایی با حجم کم تشکیل می‌شود و در آن هر چهار قیمت باز شدن کندل، بسته شدن کندل، بالاترین و پایین‌ترین قیمت در یک سطح هستند. در واقع کندل دوجی چهار قیمت بیان‌گر این موضوع است که قیمت بازار در بازه زمانی مربوطه تغییر نکرده است.

لازم به ذکر است این دسته از کندل‌های دوجی اعتباری ندارند و تنها ناتوانی بازار برای تصمیم‌گیری برای روند قیمت را نشان می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، هر چهار قیمتی که هر کندل آن‌ها را نشان‌می‌دهد در کندل دوجی چهار قیمت در یک سطح قیمتی قرار دارند.

 چهار قیمت

کندل‌های دوجی چقدر قابل اتکا هستند ؟

با توجه به این‌که کندل‌های دوجی در تحلیل تکنیکال سیگنال‌های معاملاتی قوی تولید نمی‌کنند، بنابراین در کنار ابزارهای تحلیلی دیگر کارایی بهتری دارند. کندل‌های دوجی بیشتر برای بررسی میزان عدم تصمیم‌گیری میان خریداران و فروشندگان در بازه‌های زمانی معین کاربرد دارند و سردرگمی بازار را در تایم‌فریم‌های مربوطه نشان می‌دهند.

بنابراین استفاده از کندل‌های دوجی به‌عنوان استراتژی معاملاتی در ترید بیشتر برای افراد مجربی سودمند است که بتوانند تعابیر درستی از کندل‌های دوجی در نمودار قیمت داشته باشند. با توجه به این‌که نواحی حمایت و مقاومتی که کندل دوجی در آن تشکیل می‌شود تأثیر زیادی در تعیین مسیر حرکت قیمت دارد، بنابراین در ادامه این مطلب از مجله فرادرس کندل‌های دوجی در نواحی حمایت و مقاومت را شرح می‌دهیم.

کندل دوجی در مقاومت

هنگامی که نمودار قیمت در روند صعودی خود به مقاومتی نزدیک می‌شود، با توجه به این‌‌که مقاومت مربوط به کدام تایم‌فریم است و از چه میزان اعتباری برخوردار است، می‌تواند قیمت را تحت تأثیر خود قرار دهد. در این حالت ممکن است با توجه به میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار یکی از انواع کندل‌های دوجی در ناحیه مقاومتی تشکیل شود که نشان از بی‌تصمیمی در بازار است.

در این حالت با توجه به قدرت مقاومت و روند صعودی، ظاهر شدن کندل دوجی ممکن است باعث تغییر روند شود. به عبارت دیگر هنگامی که میزان عرضه در نواحی مقاومتی بیشتر از میزان تقاضا در روند صعودی است، در این حالت پس از تشکیل کندل‌ دوجی بازار می‌‌توانند به سمت پایین حرکت کند و روند صعودی خود را از دست بدهد.

از طرف دیگر در مواردی که ناحیه مقاومتی قدرت کافی برای برگرداندن روند صعودی قیمت را نداشته باشد، پس از تشکیل کندل دوجی، قیمت ممکن است مقداری نوسان را در محدوده‌ای رنج انجام دهد و در نهایت به روند صعودی خود ادامه دهد.

کندل دوجی در حمایت

هنگامی که قیمت در روند نزولی خود به حمایتی برخورد می‌کند، با توجه به قدرتی که این حمایت دارد می‌تواند پس از مقداری نوسان در محدوده‌ای رنج به روند نزولی خود ادامه دهد. در حالتی دیگر نیز ممکن است روند نزولی قیمت تغییر کند. به عبارت دیگر زمانی که قدرت ناحیه حمایتی به گونه‌ای باشد که قیمت نتواند از آن عبور کند، معمولا در ابتدا کندل‌های دوجی در نزدیکی نواحی حمایتی تشکیل می‌شود و پس از مدتی نوسان در محدوده‌ای مشخص، قیمت ممکن است تغییر روند بدهد و روند نزولی تمام شود.

در حالتی که ناحیه حمایتی قدرت تغییر روند قیمت را ندارد، قیمت با نزدیک شدن به این ناحیه در ابتدا ممکن است با تشکیل کندل یا کندل‌های دوجی بی‌تصمیمی در روند حرکتی را از خود نشان دهد و در نهایت با افزایش میزان عرضه، قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

حمایت و مقاومت

کندل دوجی در بورس ایران

کندل دوجی در بورس ایران نیز همانند کندل دوجی در دیگر بازارهای مالی کاربرد دارد. کندل‌های دوجی یکی از انواع کندل‌های موجود در نمودار قیمت است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. تریدرهایی که در بورس ایران فعالیت می‌کنند برای این‌که بتوانند قیمت سهام را در بورس اوراق بهادار تحلیل کنند از تکنیک‌های مشابه تحلیل در بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

بنابراین تمام کاربردهای گفته شده برای کندل دوجی در بورس ایران نیز صادق است. البته لازم به ذکر است با توجه به تفاوت در حجم نقدینگی و دیگر خصوصیاتی که مختص به بورس ایران است، ممکن است در نحوه تعبیر کندل‌ها تفاوت‌های جزئی وجود داشته باشد که تریدرها معمولا به‌طور تجربی نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا می‌کنند.

کندل دوجی در بازار ارز دیجیتال

ارز دیجیتال از دیگر بازارهایی است که می‌توان با استفاده از قوانین تحلیل تکنیکال نسبت به پیش‌بینی قیمت و ترید در آن اقدام کرد. کندل دوجی نیز در این بازار همانند بازارهای دیگر در نمودار قیمت وجود دارد و در تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌شود. با وجود این‌که قوانین و اصول تحلیل تکنیکال و مبانی پرایس اکشن در تمام بازارهای مالی می‌تواند به پیش‌بینی قیمت دارایی به تریدر کمک کند، اما استفاده از این تکنیک‌ها در هر بازاری به کسب تجربه و مهارت در آن بازار نیاز دارد.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل این‌که نسبت به دیگر بازارهای مالی جهان حجم نقدینگی کمتری دارد، بنابراین نوسانات بیشتری را در بازه‌های زمانی کوتاه تجربه می‌کند. به همین خاطر در استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال و روش‌های تحلیلی مبتنی بر کندل شناسی برای این بازار، تریدرها به مهارت و تجربه کافی نیاز دارند.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا شرح دادیم که کندل دوجی چیست و سپس نحوه کاربرد این کندل و انواع کندل‌های دوجی را توضیح دادیم. کندل دوجی خنثی را معرفی کردیم و تشکیل آن را در روندهای صعودی و نزولی بازار شرح دادیم. کندل دوجی پایه بلند را توضیح دادیم و سیگنال تغییر روند در نمودار قیمت را با استفاده از این نوع کندل بیان کردیم.

در ادامه به توضیح کندل دوجی سنجاقک پرداختیم و تعبیر ظاهر شدن آن را در کف و سقف قیمت شرح دادیم. مفهوم کندل دوجی سنجاقک در بازار رنج را بیان کردیم و تشکیل کندل دوجی سنجاقک را در روند صعودی شرح دادیم. کندل دوجی سنگ قبر از دیگر کندل‌های موجود در نمودار شمعی است که آن را توضیح دادیم و پس از تحلیل کندل دوجی سنگ قبر، تشکیل آن را در سقف قیمت و در بازار نزولی شرح دادیم. سپس کندل دوجی چهار قیمت را توضیح دادیم و در ادامه به تشریح این موضوع پرداختیم که کندل‌های دوجی چقدر قابل اتکا هستند. در پایان نیز کندل دوجی در بورس ایران و در بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
COINTELEGRAPHTradingwithrayner
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *