ربات تریدر چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

۹۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
ربات تریدر چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

برای کسب سود از بازارهای مالی، تریدرها می‌بایست با استفاده از انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال نسبت به پیدا کردن موقعیت‌های سودزای معاملاتی اقدام کنند. برای این‌ منظور نیاز دارند تا دانش و مهارت کافی را در این زمینه به‌دست آورند. علاوه بر این برای این‌که بتوانند از دانش و مهارت خود استفاده کنند لازم است تا همواره شرایط بازار را درنظر داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان وجود دارد تا با استفاده از نرم‌افزارهای معامله‌گر، پیدا کردن موقعیت‌های سودزا و انجام معامله توسط این برنامه‌های کامپیوتری انجام شود. این نرم‌افزارهای معامله‌گر ربات تریدر نام دارند و در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که ربات تریدر چیست و موضوعات پیرامون آن را بررسی می‌کنیم. برای این منظور پس از تعریفی از ربات تریدر و معرفی برخی از استراتژی‌های معاملاتی به‌کار رفته در این ربات‌ها، مزایا و معایب آنها و نحوه انتخاب ربات تریدر مناسب را شرح می‌دهیم و با ربات‌های تریدر در بازار فارکس و کریپتو آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

ربات تریدر چیست؟

ربات‌های تریدر برنامه‌های کامپیوتری هستند که می‌توانند سهام یا دارایی موردنظر را در قیمت‌های مناسبی با هدف کسب سود معامله کنند. ربات‌های معامله‌گر می‌توانند قیمت‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی را شناسایی کنند و نسبت به انجام معاملات مربوطه اقدام کنند. علاوه بر باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی می‌توانند قیمت‌های مناسب برای تیک پروفیت را نیز شناسایی کنند و با رسیدن قیمت مارکت به این تارگت‌ها از معامله خارج شوند. از دیگر مواردی که ربات‌های تریدر می‌توانند انجام دهند انتخاب و تنظیم اندازه پوزیشن معاملاتی است. با تنظیم اندازه پوزیشن معاملاتی مقدار مناسبی از سهام یا دارایی وارد پوزیشن معاملاتی برای خرید یا فروش می‌شود.

شرایط استفاده از ربات تریدر چیست؟

برای استفاده از ربات تریدر علاوه بر اتصال به اینترنت، تریدرها لازم است تا پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های مربوط به ارائه خدمات ربات‌های معامله‌گر را شناسایی و نحوه استفاده از این پلتفرم‌ها را یاد بگیرند. برای مثال برخی از صرافی‌ها در بازار کریپتو این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانند از ربات‌های معامله‌گر در این صرافی‌ها استفاده کنند.

ربات تریدر در کنار نمودار قیمت

استراتژی‌های معاملاتی در ربات تریدر چیست؟

همان‌طور که تریدرها برای شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی از استراتژی‌ها و روش‌های گوناگونی در معاملات خود استفاده می‌کنند، ربات‌های تریدر نیز می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که برای انتخاب موقعیت‌های معاملاتی، استراتژی‌های خاصی را درنظر داشته باشند. با توجه به این‌که ربات‌ تریدر برای انجام چه استراتژی‌هایی برنامه‌ریزی شده است، این ربات‌ها می‌توانند در صورت روی دادن شرایط موردنظر در بازار، نسبت به انجام معاملات اقدام کنند. در ادامه این مطلب تعدادی از استراتژی‌های معاملاتی در ربات‌های معامله‌گر را شرح می‌دهیم.

ربات تریدر با استراتژی تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی نوعی از تحلیل در بازارهای مالی است که به تریدرها و سرمایه‌گذاران در شناسایی و تعیین ارزش ذاتی سهام یا دارایی کمک می‌کند. ربات‌های تریدر نیز می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که با توجه به اطلاعات و شرایط شرکت‌ها و تغییرات اقتصاد کلان که در ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها تاثیرگذار هستند، قیمت‌های مناسبی را برای خرید یا فروش سهام مربوطه شناسایی کنند.

ربات تریدر حساس به اخبار اقتصادی

برخی از ربات‌های تریدر وجود دارند که به خبرها و گزارشات اقتصادی حساس هستند و با توجه به اخبار مربوطه می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای انجام معاملات شناسایی کنند. این ربات‌های معامله‌گر با تحلیل تاثیر اخباری مشابه در گذشته بر روی قیمت دارایی موردنظر می‌توانند موقعیت‌های مشابهی را برای روند قیمتی سهام یا دارایی در واکنش به اخبار مربوطه شناسایی کنند. این ربات‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند تا علاوه بر شناسایی و انجام معاملات مناسب با توجه به اخبار، مواردی همانند تحلیل تکنیکال و موقعیت سهم در نمودار قیمت را نیز برای کسب سود بیشتر درنظر داشته باشند.

ربات تریدر در کنار پلتفرم معاملاتی

برای مثال اخباری که مربوط به تغییرات نرخ بهره است می‌تواند تاثیراتی را در روند قیمت دارایی داشته باشد و فرصت‌های مناسبی را برای انجام معاملات سودزا برای ربات تریدر فراهم کند.

بنابراین ربات‌های تریدر حساس به اخبار، نسبت به اخبار و گزارشات اقتصادی منتشر شده می‌توانند شرایط بازار از نظر تحلیل تکنیکال را نیز درنظر داشته باشند و با توجه به تعریفی که از مدیریت سرمایه و استراتژی‌های مربوطه دارند میزان سود معاملات را حداکثر کنند.

ربات تریدر تحلیل‌گر تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل در بازارهای مالی است که به کمک آن تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و کسب سود از نوسانات قیمتی به‌دست آورند. ربات‌های تریدر می‌توانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را با توجه به تحلیل تکنیکال شناسایی کنند و با استفاده از آن ریسک به ریواردهای مناسبی را برای انجام معاملات و کسب سود بیشتر در نظر بگیرند.

برای مثال یکی از انواع تحلیل تکنیکال شناسایی الگوهای قیمت در نمودار است که تریدرها می‌توانند با شناسایی این الگوهای قیمتی که در نمودار تکرار می‌شوند، پوزیشن‌های معاملاتی مناسبی را باز کنند. ربات‌های معامله‌گر می‌توانند این الگوهای قیمتی را با سرعت و دقت بیشتری شناسایی کنند و در انجام معاملات خود از آنها استفاده کنند.

نکته مهم دیگر که در انجام معاملات با استفاده از تحلیل تکنیکال وجود دارد این است که هراندازه تاییدهای بیشتری از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای روند آتی قیمت داشته باشیم، پیش‌بینی دقیق‌تری داریم. بنابراین ربات تریدر تحلیل‌گر تکنیکال با بررسی ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها می‌تواند تحلیل‌های بهتری را برای قیمت آتی ارائه کند.

مزایای ربات تریدر چیست؟

ربات‌های تریدر در هر بازاری می‌توانند استفاده شوند و با توجه به این‌که می‌توانند بدون وقفه نوسانات در بازار را رصد کنند، قادر به شناسایی موقعیت‌های معاملاتی سودزا هستند. در ادامه این مطلب مزایای ربات‌های تریدر را شرح می‌دهیم.

  • امکان ترکیب استراتژی‌های معاملاتی مختلف: یکی از قابلیت‌های ربات تریدر امکان ترکیب و استفاده از استراتژی‌های معاملاتی گوناگون است. برای مثال ربات تریدر می‌تواند علاوه بر بررسی انواع ترکیب‌های نمودار شمعی، انواع اندیکاتورها و الگوهای قیمتی در نمودار را نیز تحلیل کند و بر اساس شرایط آنها معاملات خود را انجام دهد.
  • انجام سریع معاملات: یکی از مزایای مهمی که ربات‌های تریدر دارند، انجام سریع معاملات است. این موضوع با توجه به نوسانات زیادی که در بازارهای مالی روی می‌دهد می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • امکان استفاده برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها: ربات‌های تریدر همان‌طور که برای افراد تازه وارد می‌تواند امکان انجام معاملات سودزا را فراهم کند، می‌تواند توسط افراد حرفه‌ای نیز استفاده شود. با توجه به این‌که تریدرهای حرفه‌ای نیز نمی‌توانند همواره بازار را با همان دقت و سرعت ربات‌های تریدر رصد کنند، استفاده از ربات‌های تریدر برای معامله‌گرهای حرفه‌ای نیز می‌تواند مفید باشد.
  • حذف ریسک معاملات احساسی: یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که ربات‌های تریدر دارند، حذف ریسک معاملات احساسی است. تریدرها همواره در خطر ترید بر اساس احساساتی نظیر ترس و طمع هستند. این احساسات باعث می‌شود تا تریدرها نتوانند با توجه به واقعیت بازار در انجام معاملات خود تصمیم‌گیری کنند. ربات‌های تریدر با توجه به این‌‌که تنها از الگوریتم‌هایی منطقی برای انجام معاملات استفاده می‌کنند بنابراین ریسک معاملات احساسی را حذف می‌کنند.
  • رصد بدون تعطیلی بازار: از دیگر مزایای مهم ربات‌های تریدر امکان رصد دائمی بازار است. این موضوع این امکان را به ربات‌ها می‌دهد تا بتوانند از موقعیت‌های بازار در اولین فرصت استفاده کنند. بنابراین تریدرها با استفاده از ربات معامله‌گر می‌توانند همواره از موقعیت‌های معاملاتی موجود در بازار استفاده کنند.
  • بررسی تاریخچه قیمت برای انجام معاملات بهتر: برخی از ربات‌های تریدر این قابلیت را دارند تا پیشینه تاریخی قیمت و نحوه واکنش‌ آن نسبت به شرایط تکنیکال و فاندامنتال را بررسی کنند. این موضوع باعث می‌شود تا با توجه به شرایط موجود در بازار بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری برای پیش‌بینی روند قیمت انجام دهند.
  • امکان انجام مدیریت سرمایه: ربات‌های تریدر این امکان را دارند تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند تا مدیریت سرمایه‌ مطلوبی را در معاملات انجام دهند. با توجه به این موضوع ربات‌های معامله‌گر می‌توانند علاوه بر توزیع سرمایه بین دارایی‌های متنوع، از برخی دیگر از روش‌های مدیریت ریسک در معاملات همانند قرار دادن حد ضرر برای تنظیم نسبت ریسک به ریوارد مناسب در معاملات استفاده کنند.
ربات تریدر در حال توضیح نمودار

معایب استفاده از ربات تریدر چیست؟

همان‌طور که استفاده از ربات‌های تریدر می‌تواند برای معامله‌گرها مزایای زیادی داشته باشد، از سویی دیگر این ربات‌های تریدر دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. لازم به ذکر است که با استفاده از هوش مصنوعی در ربات‌های معامله‌گر برخی از معایب آنها را می‌توان حل کرد اما در حالت کلی می‌توانیم معایب زیر را برای ربات‌های معامله‌گر درنظر بگیریم.

  • عدم اپدیت ربات تریدر توسط برخی از توسعه‌دهندگان: با توجه به این‌که استراتژی‌های معاملاتی استفاده شده در ربات‌های تریدر در گذر زمان ممکن است سودآوری خود را از دست بدهند. بنابراین ربات‌های معامله‌گر می‌بایست با توجه به شرایط جدید خود را به‌روزرسانی کنند. با توجه به این‌که برخی از توسعه‌دهندگان ممکن است این بروزرسانی‌ها را انجام ندهند، بنابراین این موضوع یکی از معایب ربات‌های تریدر محسوب می‌شود.
  • احتمال هک شدن ربات تریدر: با توجه به این‌که ربات‌های تریدر نرم‌افزارهایی هستند که با استفاده از اتصال به اینترنت اطلاعات بازار را دریافت و تحلیل می‌کنند، بنابراین همانند هر نرم‌افزار دیگری این امکان وجود دارد که مورد حمله هکرها قرار گیرند.
  • عدم تطبیق مناسب با تغییر روندهای ناگهانی در بازار: برخی از ربات‌های معامله‌گر ممکن است در تغییر روندهای ناگهانی بازار نتوانند از استراتژی مناسبی استفاده کنند که این موضوع می‌تواند کارآیی آنها را در این شرایط کاهش دهد.

نحوه انتخاب ربات ترید مناسب چیست؟

برای این‌که بتوانید ربات تریدر مناسبی را انتخاب کنید، برخی از مواردی که می‌بایست به آنها توجه کنید را در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم.

درصد معاملات موفق در ربات تریدر

اولین موردی که در انتخاب ربات تریدر باید به آن توجه کرد، درصد معاملات موفق در ربات موردنظر است. درصد معاملات موفق برای ربات تریدر به این معنی است که از صد معامله انجام شده توسط ربات تریدر، چه تعداد از آنها موفق شده است.

بنابراین تریدرها می‌بایست در انتخاب ربات‌های معامله‌گر به درصد معاملات موفق آنها توجه داشته باشند و ربات‌های معامله‌گری را انتخاب کنند که درصد معاملات موفق آنها بیش از ۸۵٪ است.

رصد موقعیت معاملاتی بیشتر توسط ربات تریدر

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب ربات‌های تریدر باید به آن توجه کرد، تعداد موقعیت‌های معاملاتی مختلفی است که در بازه زمانی معینی شناسایی می‌کنند. این موضوع مخصوصا برای تریدرهایی بیشتر اهمیت دارد که می‌خواهند تعداد معاملات زیادی را در طول روز با کمک ربات تریدر انجام دهند.

برای این‌ منظور ربات‌های معامله‌گری طراحی شده‌اند که با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوهای قیمتی متنوعی را در نمودار قیمت شناسایی کنند. بنابراین با توجه به تعداد الگوهای قیمتی قابل شناسایی توسط این ربات‌های هوشمند، آنها می‌توانند تعداد موقعیت‌های معاملاتی بیشتری را در بازه زمانی مشخص شناسایی و نسبت به انجام معامله اقدام کنند.

ربات معامله‌گر در کنار چند نمودار

انتخاب ربات تریدر بر اساس روحیات معامله‌گر

یکی از موارد مهمی که افراد نیاز دارند در انتخاب ربات معامله‌گر به آن توجه داشته باشند، توجه به استراتژی‌های معاملاتی ربات مربوطه است. برخی از ربات‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در معاملات خود برای به‌دست آوردن سود موردنظر، مقدار ریسک بالایی را انجام می‌دهند. اما برخی دیگر از ربات‌ها استراتژی کم ریسک‌تری دارند. افرادی که قصد دارند از این ربات‌ها استفاده کنند می‌بایست با توجه به روحیات خود نسبت به مقدار ریسک قابل تحمل در انجام معاملات، ربات مناسب با روحیات خود را انتخاب کنند.

بررسی میزان خودکار بودن ربات تریدر

برخی از ربات‌های معامله‌گر به‌طور کامل خودکار عمل می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند به حساب کاربری فرد در کارگزاری یا صرافی مربوطه دسترسی داشته باشند و سفارشات خرید و فروش را در پلتفرم معاملاتی ثبت کنند. اما برخی دیگر از ربات‌های معامله‌گر نیمه خودکار هستند. به این معنی که این‌گونه از ربات‌ها به حساب معاملاتی فرد دسترسی ندارند و تنها موقعیت‌های معاملات را به‌صورت سیگنال‌های خرید و فروش در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند.

این‌گونه ربات‌های نیمه خودکار از نظر دقت و تحلیل شرایط بازار همانند ربات‌های خودکار عمل می‌کنند. بنابراین تریدرهایی که نمی‌خواهند به دلیل مسائل امنیتی کنترل حساب کاربری خود را در اختیار ربات‌های معامله‌گر قرار دهند، می‌توانند از این‌ دسته ربات‌های نیمه خودکار استفاده کنند.

بررسی نظرات کاربران درباره ربات تریدر

قبل از انتخاب ربات تریدر بهتر است نظرات کاربرانی که از این ربات استفاده کرده‌اند را در صفحات مربوط به شبکه‌های اجتماعی آنها دنبال کنید. در بررسی نظرات کاربران دقت داشته باشید که این افراد از تیم توسعه‌دهنده ربات یا از حامیان شرکتی آنها نباشند. بنابراین نظراتی دارای اهمیت است که شخص بی‌طرفی تنها تجربیات مربوط به استفاده از این ربات را در اختیار دیگر کاربران قرار می‌دهد.

البته برخی از ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود این امکان را فراهم می‌کنند تا کاربران بتوانند آزادانه نظرات و تجربیات خود را درباره ربات مربوطه بیان کنند. بنابراین مطالعه تعدادی از این نظرات می‌تواند نمایی کلی از نحوه عملکرد ربات موردنظر را در اختیار کاربران قرار دهد.

تریدری در حال بررسی چارت قیمت

قابلیت تست ربات بر روی قیمت‌های گذشته بازار

یکی از موضوعاتی که در انتخاب ربات تریدر اهمیت دارد، قابلیت تست ربات بر روی قیمت‌های پیشین نمودار است. بسیاری از ربات‌های تریدر این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند استراتژی‌های مورد استفاده در ربات را بر روی قیمت‌های گذشته دارایی مربوطه آزمایش کنند. به این ترتیب تریدرها می‌توانند قبل از این‌که استراتژی‌های معاملاتی ربات تریدر را بر روی سرمایه خود اجرا کنند، این استراتژی‌های معاملاتی را بر روی قیمت‌های گذشته نمودار قیمت امتحان کنند تا از میزان سودآوری آنها اطمینان حاصل کنند.

انتخاب ربات تریدر مطابق با خصوصیات معامله‌گر

معامله‌گرها با توجه به خصوصیات معاملاتی خود از قبیل میزان ریسک‌پذیری در معاملات می‌توانند ربات‌های تریدر متناسبی را برای انجام معاملات انتخاب کنند. همان‌طور که معامله‌گرها نمی‌توانند بازارهای مالی را همواره درست پیش‌بینی کنند، پیش‌بینی ربات‌های تریدر نیز نمی‌تواند همواره درست باشد.

در این میان با توجه به میزان ریسک انتخابی در معاملات، ربات‌های تریدر می‌توانند درصدهای متفاوتی از میزان موفقیت را داشته باشند. برای مثال تریدری که ریسک‌پذیری بالایی دارد می‌تواند ربات‌های تریدری را انتخاب کند که از استراتژی‌های معاملاتی با ریسک بالاتری استفاده می‌‌کنند.

از طرف دیگر ممکن است انتخاب این‌گونه استراتژی‌های پرریسک در صورت موفقیت در معاملات میزان سود بیشتری را برای معامله‌گر داشته باشد. برخی دیگر از تریدرها ترجیح می‌دهند با ریسک کمتری معاملات خود را انجام دهند. این افراد می‌توانند ربات‌های تریدری را انتخاب کنند که از استراتژی‌های با ریسک کم برای انجام معاملات استفاده می‌کنند.

اطلاعات پلتفرم‌های معاملاتی در لپ تاپ

مراحل ساخت ربات تریدر چیست؟

ربات‌ تریدر برای انجام سریع و دقیق‌ معاملات به‌قدری مفید است که امروزه بیشتر معاملات توسط این ربات‌های هوشمند انجام می‌شود. در ادامه این مطلب مراحل ساخت ربات تریدر را شرح می‌دهیم.

انتخاب زبان برنامه‌نویسی

انتخاب زبان برنامه‌نویسی اولین گام برای ساخت ربات تریدر است. با توجه به این‌که ربات‌های تریدر در واقع برنامه‌هایی هستند که توسط زبان‌های برنامه‌نویسی تهیه می‌شوند، بنابراین افرادی که علاقه به ساخت ربات‌های تریدر دارند می‌بایست زبان برنامه‌نویسی خود را در ابتدا انتخاب کنند. زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی برای ساخت ربات‌های تریدر وجود دارد که از این میان می‌توان به زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و جاوا اشاره کرد. در میان زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگونی که برای ساخت ربات تریدر می‌توان استفاده کرد، زبان برنامه‌نویسی پایتون از استقبال بیشتری برخوردار شده است. پایتون به دلیل سادگی و استفاده از کتابخانه‌هایی که برای تحلیل‌های مالی و ترید طراحی شده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت ربات تریدر باشد.

انتخاب IDE مناسب

«محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment) نرم‌افزارهایی هستند که برنامه‌نویس‌ها برای کدنویسی، آزمایش و «اشکال‌زدایی» (Debugging) از آن استفاده می‌کنند. IDE های متنوعی همانند PyCharm و Visual Studio وجود دارند که برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از آنها استفاده کنند. افرادی که به ساخت ربات‌های تریدر علاقه دارند می‌توانند IDE هایی را انتخاب کنند که بیشترین تطابق با زبان برنامه‌نویسی انتخابی را دارد و دارای ویژگی‌های مناسبی برای پروژه موردنظر است.

تعریف استراتژی معاملاتی برای ساخت ربات چیست؟

گام بعدی برای ساخت ربات تریدر، انتخاب و تعریف استراتژی معاملاتی موردنظر است. استراتژی‌های معاملاتی شرایط بازار و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را برای انجام معامله شامل می‌شود. استراتژی معاملاتی موردنظر می‌بایست شامل قوانین مدیریت ریسک همانند حد ضرر باشد تا بتواند میزان ریسک‌های احتمالی در معاملات را کاهش دهد. پس از مشخص کردن استراتژی‌های معاملاتی باید آنها را به‌صورت کد درآورد. کدهای نوشته شده باید بتوانند وضعیت بازار را بررسی کنند، موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی کنند و در نهایت بتوانند معاملات را انجام دهند.

دریافت اطلاعات بازار از صرافی

در این مرحله می‌بایست ربات تریدر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بتواند اطلاعات آنلاین را از صرافی یا کارگزاری مربوطه دریافت کند. در این حالت لازم است تا موارد امنیتی در این هماهنگ‌سازی در نظر گرفته شود.

اطلاعات نمودار قیمت در دو مانیتور

آزمایش نحوه کارکرد ربات تریدر چیست؟

یکی از مراحل مهمی که در فرآیند ساخت ربات تریدر از اهمیت بالایی برخوردار است، آزمایش ربات تریدر پس از کدنویسی آن است. آزمایش ربات تریدر به این‌ ترتیب انجام می‌شود که ربات مربوطه را با اطلاعات مربوط به پیشینه بازار آزمایش می‌کنند. در این صورت می‌توانند از نحوه عملکرد ربات اطمینان حاصل کنند. در این حالت علاوه بر این‌که می‌توانند از نحوه کارکرد درست کدهای نوشته شده مطمئن شوند، می‌توانند استراتژی‌های استفاده شده را بررسی کنند و میزان موفقیت آنها را در روند گذشته بازار تحلیل کنند.

ربات تریدر فارکس چیست؟

ربات تریدر فارکس نرم‌افزاری برای ترید است که می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی مناسب را در بازار فارکس شناسایی و نسبت به انجام معاملات خودکار در این بازار اقدام کند. بازار فارکس بازاری است که در آن تغییرات ارزش ارزهای کشورها نسبت به هم معامله می‌شود. ربات‌های تریدر فارکس به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی سودزا را شناسایی و به آنها ورود کنند.

علاوه بر این ربات‌های تریدر فارکس این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند برخی از تنظیمات موردنظر را در آنها انجام دهند. با استفاده از ربات تریدر فارکس معامله‌گرها می‌توانند بدون تحلیل بازار و با استفاده از این ربات‌ها معاملات سودآوری را انجام دهند. در این حالت با توجه به نوع ربات انتخابی و قابلیت‌های تعریف شده برای آن، ربات تریدر فارکس عوامل متنوع تاثیرگذار بر روند قیمت در بازار را درنظر می‌گیرد و در موقعیت‌های مناسبی نسبت به انجام معامله اقدام می‌کند.

نحوه عملکرد ربات تریدر فارکس

هر کدام از ربات‌های معامله‌گر فارکس از استراتژی‌های خاصی استفاده می‌کنند که این استراتژی‌ها توسط تیم توسعه‌دهنده این ربات‌ها بارها تست شده است. بیشتر ربات‌های تریدر فارکس از منطقی پیروی می‌کنند که این قابلیت را برای آنها ایجاد می‌كند تا بتوانند در صورت ایجاد شرایطی معین، اقدام از پیش تعیین شده‌ای همانند ورود و خروج به معامله را انجام دهند. برای درک بهتر نحوه انجام معاملات توسط ربات تریدر فارکس در ادامه این موضوع را با طرح مثالی ساده توضیح می‌دهیم.

نمودار قیمت در کنار ربات‌های معامله‌گر

مثالی برای نحوه عملکرد ربات تریدر فارکس

فرض کنید ربات تریدری به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که تغییرات اندیکاتور RSI را برای جفت ارز EUR/USD ردیابی کند و نسبت به آن معاملات خود را انجام دهد. اندیکاتور RSI به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند محدوده‌های اشباع خرید و فروش را برای جفت ارز مورد نظر نشان دهد. زمانی که این اندیکاتور اعدادی پایین‌تر از ۳۰ را نشان دهد به معنای اشباع فروش است و زمانی که این اندیکاتور اعدادی بالاتر از ۷۰ را نشان دهد به معنای اشباع خرید است. در این حالت ربات تریدر فارکس زمانی که اسیلاتور RSI بالاتر از ۷۰ یا پایین‌تر از ۳۰ را نشان می‌‌دهد برای انجام معامله فعال می‌شود. بنابراین با توجه به اعدادی که اندیکاتور RSI نشان می‌‌دهد می‌توانیم حالات زیر را درنظر بگیریم.

  • برای حالت RSI پایین‌تر از ۳۰: با توجه به این‌که اعداد پایین‌تر از ۳۰ در این اندیکاتور نشان‌دهنده اشباع فروش است، بنابراین ربات تریدر فارکس فورا سفارش خرید را ثبت می‌کند.
  • برای حالت RSI بالاتر از ۷۰: اعداد بالاتر از ۷۰ در اندیکاتور RSI نشان‌دهنده اشباع خرید است. بنابراین زمانی که اندیکاتور RSI اعداد بالاتر از ۷۰ را نشان می‌دهد، ربات تریدر فارکس سفارش فروش را ثبت می‌کند.

لازم به ذکر است که مثال بالا تنها برای درک موضوع نحوه کارکرد ربات‌ تریدر فارکس بیان شده است و ربات‌های تریدری که طراحی می‌شوند معمولا شرایط متنوعی را درنظر می‌گیرند و برای انجام معاملات خود از الگوریتم‌های پیچیده‌تری استفاده می‌کنند.

ربات‌های تریدر فارکس برای سودآوری بیشتر

هر اندازه ربات‌های تریدر فارکس بتوانند موارد تاثیرگذار بیشتری را بر روی قیمت جفت ارز مربوطه تحلیل کنند، سودآوری بیشتری دارند. برای مثال برخی از ربات‌های تریدر فارکس علاوه بر تحلیل اطلاعات بازار، میزان ریسک احتمالی در هر معامله را با توجه به شرایط بازار محاسبه می‌کنند. بنابراین این ربات‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از روند آتی نمودار قیمت ارائه کنند و در نتیجه سودآوری بیشتری دارند.

ربات تریدر کریپتو چیست؟

ربات تریدر کریپتوکارنسی‌ها ربات معامله‌گری است که می‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی کند و معاملات مربوطه را انجام دهد. بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که نوسان‌گیری از ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار سودآور باشد.

با توجه به مارکت کپ کمتری که ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر دارایی‌های قابل معامله در بازارهای جهانی دارند، بازار کریپتو همواره با نوسانات زیادی همراه است. این موضوع علاوه بر این‌که میزان ریسک موجود در این بازارها را افزایش می‌دهد، از سویی دیگر می‌تواند سودهای قابل‌توجهی برای تریدرهای بازار کریپتو داشته باشد.

رمزارزهای فراوانی در بازار کریپتو وجود دارند که می‌توان آنها را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد. این موضوع باعث می‌شود تا توجه به نوسانات این رمزارزها برای کسب سود از نوسانات آنها امری بسیار زمان‌بر و دشوار باشد. از یک سو پیدا کردن ارزهای دیجیتال پرپتانسیل که در موقعیت‌های مناسب معاملاتی قرار دارند نیاز به صرف زمان و انرژی دارد و از سویی دیگر استراتژی‌های معاملاتی که برای کسب سود بیشتر استفاده می‌شود، زمان و انرژی زیادی از تریدرها می‌گیرد.

در این میان استفاده از ربات‌های تریدر ارز دیجیتال می‌تواند گزینه مناسبی برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی سودزا در ترید ارزهای دیجیتال باشد.

اطلاعات قیمت بیت کوین در لپ تاپ

نحوه عملکرد ربات تریدر ارز دیجیتال

ربات‌های تریدر ارز دیجیتال با توجه به بررسی انواع اندیکاتورها و الگوهای قیمتی نمودار که از قبل برای آنها تعریف شده است، می‌توانند معاملات ارزهای دیجیتال را در بازار کریپتو انجام دهند. با توجه به نحوه طراحی ربات‌های معامله‌گر، این ربات‌ها می‌توانند شرایط مختلفی از بازار کریپتو و موقعیت‌های معاملاتی را بررسی و تحلیل کنند.

تریدرهایی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود می‌بایست حجم اطلاعات وسیعی را بررسی و تحلیل کنند. برای مثال تریدرها می‌بایست بررسی دقیقی از نمودار قیمت داشته باشند تا بتوانند الگوهای قیمتی تکرار شونده را در تایم‌فریم‌های مناسب تشخیص دهند.

از سویی دیگر توجه به نواحی مهم حمایت و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر از اهیمت زیادی در پیش‌بینی دقیق‌تر روند آتی قیمت دارد. در کنار این موارد و برای گرفتن تایید بیشتر برای پیش‌بینی قیمتی، تریدرها می‌بایست اندیکاتورها و اسیلاتورهای تحلیل تکنیکال را نیز بررسی کنند. بررسی تمامی این موارد می‌تواند با کمک ربات‌های تریدر ارز دیجیتال انجام شود.

نحوه انجام معاملات در بازار کریپتو

در بازار کریپتو نحوه انجام معاملات به این صورت است که با توجه به جفت رمزارزهایی که صرافی مربوطه پشتیبانی می‌کند، تریدرها و ربات‌های معامله‌گر می‌‌توانند برای انجام معاملات از آنها استفاده کنند. برای مثال تریدری جفت رمزارز بیت کوین به تتر را معامله می‌کند. در این حالت برای خرید بیت کوین می‌بایست مقداری تتر داشته باشد و برعکس. ربات‌های معامله‌گر نیز به همین ترتیب عمل می‌کنند و در این مثال در موقعیت‌های مناسب بیت کوین را با استفاده از استیبل کوین تتر می‌خرند و پس از رسیدن قیمت بازار به قیمت تارگت، با فروش بیت کوین آن را به تتر تبدیل می‌کنند. به این ترتیب تریدرها و ربات‌های تریدر می‌توانند از نوسانات رمزارز موردنظر کسب سود کنند.

نمودار قیمت در لپ تاپ

جفت رمزارزهای مناسب برای ربات تریدر چیست؟

جفت رمزارزهای مناسب برای ربات تریدر، ارزهای دیجیتالی هستند که از نقدینگی و حجم معاملاتی بالایی برخوردار هستند. حجم معاملاتی و نقدینگی بالا این امکان را به ربات‌های تریدر می‌دهند تا بتوانند از نوسانات کوچک قیمت در بازار کریپتو برای کسب سود استفاده کنند. در بازار کریپتو ارزهای دیجیتال را می‌توان نسبت به هم معامله کرد. برای مثال بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال از حجم معاملاتی بالایی برخوردار است. بنابراین معامله بیت کوین با دیگر کوین‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای ربات‌های معامله‌گر باشد.

ربات تریدر رایگان ارز دیجیتال چیست؟

برخی از پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند تا بتوانند از ربات‌های تریدر به‌صورت رایگان استفاده کنند. کاربرانی که به استفاده از ربات‌های معامله‌گر علاقه دارند می‌توانند از این ربات‌ها استفاده کنند.

بهترین ربات‌های تریدر ارز دیجیتال

ربات‌های پیشرفته ترید ارز دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توانند طیف وسیعی از اطلاعات کریپتویی را از بازار ارزهای دیجیتال استخراج کنند و آنها را به‌صورت سیگنال‌های کاربردی در اختیار کاربران قرار دهند. برای این منظور این ربات‌های هوشمند اطلاعات دریافتی را تحلیل می‌کنند و با درنظر گرفتن استراتژی‌های معاملاتی تعیین‌شده سیگنال معاملاتی مناسبی را برای ترید فراهم می‌کنند.

استراتژی‌های ربات‌ تریدر کریپتو چیست؟

ربات‌های تریدر ارز دیجیتال می‌توانند برای انجام معاملات با استراتژی‌های متنوعی برنامه‌ریزی شوند. در ادامه به شرح برخی از این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

استراتژی میانگین هزینه دلاری

استراتژی «میانگین هزینه دلاری» (Dollar Cost Averaging | DCA) یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذاران مقدار مشخصی از سرمایه خود را در بازه‌های زمانی مشخص به خرید دارایی موردنظر اختصاص می‌دهند. در این استراتژی صرف‌نظر از قیمت دارایی در زمان خرید، سرمایه‌گذار مقدار دلاری مشخصی از دارایی را در بازه‌های زمانی معین می‌خرد.

این استراتژی می‌تواند با استفاده از ربات‌های معامله‌گر نیز اجرا شود. با استفاده از این استراتژی سرمایه‌گذاران در گذر زمان می‌توانند دارایی موردنظر خود را با میانگین قیمت مناسبی خریداری کنند. استراتژی میانگین هزینه دلاری یکی از استراتژی‌هایی است که سرمایه‌گذاران بیت کوین از آن برای خرید بیت کوین در میانگین قیمتی مناسب استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان ربات‌های تریدر می‌توانند با طراحی ربات‌هایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند به سرمایه‌گذاران در خرید بیت کوین در میانگین قیمتی مناسب کمک کنند.

چارت قیمت در لپ تاپ

ربات گرید تریدر چیست؟

«ربات گرید تریدر» (Grid Trading Bot) این قابلیت را دارد تا از استراتژی معاملاتی گرید برای کسب سود در بازار کریپتو استفاده کند. ربات گرید تریدر در بازه قیمتی تعیین‌شده‌ای تعدادی سفارش خرید و فروش قرار می‌دهد و با انجام هر معامله فروش، این ربات سفارش خرید دیگری در سطوح قیمتی پایین‌تر قرار می‌دهد. در این استراتژی معاملاتی ربات‌های تریدر حول قیمت مشخصی در بازه قیمتی تعیین شده تعدادی از سفارشات را در فاصله‌های از پیش تعیین‌شده قرار می‌دهند. در این استراتژی ربات‌های معامله‌گر نیازی به پیش‌بینی قیمت‌های آتی در بازار مربوطه ندارند و از اختلاف قیمت بین سفارش خرید و فروش در بازار برای کسب سود استفاده می‌کنند.

ربات آربیتراژ چیست؟

ربات‌های «آربیتراژ» (Arbitrage) از اختلاف قیمت رمزارزی واحد در صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کنند. این ربات‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که می‌توانند کمترین و بیشترین قیمت معاملاتی برای رمزارز موردنظر را در بین صرافی‌ها پیدا کنند. سپس رمزارز مربوطه را از صرافی با کمترین قیمت معاملاتی می‌خرند و با انتقال آن به صرافی ارز دیجیتال که بالاترین قیمت معاملاتی را برای رمز ارز مربوطه دارند، ارز دیجیتال موردنظر را می‌فروشند و از اختلاف قیمت موجود کسب سود می‌کنند.

استراتژی اسکالپینگ با ربات تریدر چیست؟

از دیگر استراتژی‌های معاملاتی که در ربات‌های تریدر می‌توان استفاده کرد، استراتژی «اسکالپینگ» (Scalping) است. در این استراتژی تریدر سعی می‌کند با شناسایی موقعیت‌های معاملاتی در بازه‌های زمانی کوتاه از نوسانات جزئی رمزارز موردنظر در بازار کریپتو کسب سود کند. این‌گونه معاملات به تمرکز و سرعت عمل بالایی نیاز دارند. با توجه به این‌که ربات‌های تریدر از دقت و سرعت بالایی نسبت به تریدرها برخوردار هستند، بنابراین با استفاده از ربات‌های تریدر می‌توان این استراتژی معاملاتی را به‌نحو مطلوبی اجرا کرد.

ربات کپی تریدر چیست؟

ربات کپی تریدر نوعی ربات تریدر است که این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند از پوزیشن‌های تریدرهای دیگر در معاملات خود استفاده کنند. به عبارت دیگر با استفاده از این ربات و انتخاب تریدری که قصد دارید معاملات او را کپی کنید، هر معامله‌ای که تریدر انتخابی انجام می‌دهد در پلتفرم معاملاتی شما نیز انجام می‌شود.

نحوه استفاده از ربات کپی تریدر

برای استفاده از ربات کپی تریدر، کاربران می‌توانند با اتصال حساب کاربری خود به پلتفرم‌های کپی تریدینگ، تریدر موردنظر خود را برای کپی کردن معاملات انتخاب کنند. در واقع کاربران با مراجعه به پلتفرم‌هایی که خدمات کپی تریدینگ ارائه می‌کنند می‌‌توانند پس از اتصال حساب کاربری خود به این پلتفرم‌ها، از فهرست مربوط به تریدرها، تریدر موردنظر خود را مشخص کنند. پس از این‌که کاربر تریدر موردنظر را انتخاب کرد، ربات کپی تریدر تمامی معاملاتی که تریدر انتخابی انجام می‌دهد را در حساب معاملاتی کاربر انجام می‌دهد.

علاوه بر این ربات کپی تریدر اندازه پوزیشن معاملاتی را مطابق با موجودی حساب کاربر تنظیم می‌کند. بنابراین با توجه به این‌که کاربران می‌توانند درصدهای متنوعی از دارایی‌های خود را به کپی تریدینگ اختصاص دهند، ربات‌های کپی تریدر برای انجام بهینه معاملات مربوطه حجم مناسبی را برای پوزیشن‌های معاملاتی انتخاب می‌کنند.

ربات کپی تریدر برای چه افرادی مناسب است؟

ربات کپی تریدر برای افراد مبتدی که می‌خواهند از تجربیات تریدرهای باتجربه استفاده کنند مفید است. علاوه بر این برخی از افراد دانش و زمان کافی برای تحلیل بازارهای مالی را ندارند. این افراد نیز می‌توانند از ربات کپی تریدر برای کسب سود از نوسانات قیمت در بازارهای مالی استفاده کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس با مفهوم ربات تریدر آشنا شدیم و برخی از استراتژی‌های معاملاتی در ربات‌های تریدر را شرح دادیم. سپس مزایای ربات‌های تریدر را بیان کردیم و پس از آن به شرح معایب ربات‌های معامله‌گر پرداختیم. نحوه انتخاب ربات معامله‌گر مناسب و انتخاب ربات تریدر مطابق با خصوصیات معامله‌گر را شرح دادیم.

در ادامه مراحل ساخت ربات تریدر را بیان کردیم. سپس برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد ربات‌ها تریدر در بازارهای مالی به شرح ربات‌های معامله‌گر در بازار فارکس پرداختیم. برای این‌منظور نحوه عملکرد ربات معامله‌گر فارکس را شرح دادیم و برای درک بهتر این موضوع مثالی ارائه کردیم. در ادامه این مطلب ربات معامله‌گر در بازار کریپتو را توضیح دادیم.

برای این‌ منظور در ابتدا نحوه عملکرد ربات تریدر ارز دیجیتال را شرح دادیم و برای درک بهتر این موضوع نحوه انجام معاملات در بازار رمزارزها را بیان کردیم. سپس جفت رمزارزهای مناسب برای ربات تریدر را توضیح دادیم و برخی از استراتژی‌ها در ربات تریدر کریپتو را شرح دادیم. در پایان نیز ربات کپی تریدر را توضیح دادیم و نحوه استفاده از این ربات را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Angel One3commasBitsgapYellow
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *