الگوهای تحلیل تکنیکال که باید بشناسید – ۲۵ الگو به زبان ساده

۱۲۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
الگوهای تحلیل تکنیکال که باید بشناسید – ۲۵ الگو به زبان ساده

با بررسی نمودارهای قیمت در بازارهای مالی متوجه می‌شویم که برخی از اشکال هندسی یا برخی از ترکیب‌ها در نمودار شمعی در بیشتر اوقات تکرار می‌شوند. این الگوهای تکرار شونده در نمودار قیمت را الگوهای تحلیل تکنیکال می‌گویند. شناسایی این الگوها در نمودار قیمت به تریدرها کمک می‌کند تا بهتر بتوانند روند آتی نمودار قیمت را پیش‌بینی کنند. بنابراین آشنایی با این الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال برای تریدرها بسیار مهم است.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب از مجله فرادرس الگوهای تحلیل تکنیکال را در دو بخش الگوهای شمعی و الگوهای قیمتی بررسی می‌کنیم. برای این منظور پس از معرفی تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت، در ابتدا مهم‌ترین الگوهای شمعی تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم و در ادامه با برخی از الگوهای قیمتی معروف در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شویم.

الگوهای تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوهای تحلیل تکنیکال اشکالی تکرار شونده هستند که در نمودار قیمت مشاهده می‌شوند. تریدرها با شناسایی این اشکال در نمودار قیمت می‌توانند پیش‌بینی بهتری از روندی آتی قیمت در بازارهای مالی داشته باشند. برای این‌که درک بهتری از مفهوم الگوهای قیمتی به‌دست آورید، در ابتدا تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت را توضیح می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل در بازارهای مالی است که تمرکز خود را بر روی روند قیمت و نوسانات مربوط به آن قرار می‌‌‌دهد. تحلیل‌گران تکنیکال بر این‌باورند که تمامی عوامل تاثیرگذار بر روی دارایی یا سهام درنهایت تاثیر خود را بر روی نمودار قیمت نشان می‌دهند. بنابراین این افراد سعی می‌کنند نوسانات قیمت در نمودار را به‌روش‌های مختلفی تحلیل و بررسی کنند.

نمودار قیمت چیست؟

«نمودار قیمت» (Price Chart) تغییرات قیمت دارایی موردنظر را در بازه‌ زمانی تعیین شده نشان می‌دهد. تریدرها با انتخاب تایم‌فریم‌‌های مختلف در نمودار قیمت می‌توانند تغییرات قیمت را در بازه‌های زمانی موردنظر رصد کنند. تحلیل‌گرهای تکنیکال با بررسی نمودار قیمت سعی می‌کنند روند آتی قیمت را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور از بین انواع نمودارهای قیمت همانند نمودار خطی، میله‌ای و شمعی که برای بررسی قیمت وجود دارد، از «نمودار شمعی» (Candlestick Chart) برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌‌کنند. نمودارهای شمعی جزئیات بیشتری از تغییرات قیمت در بازه زمانی موردنظر را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند و این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند پیش‌بینی‌های بهتری از روند آتی قیمت انجام دهند. در تصویر زیر نمونه‌ای از نمودار قیمت شمعی را مشاهده می‌کنید.

نمودار شمعی

انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

هنگامی که نمودار شمعی قیمت را بررسی می‌کنید با تعدادی از کندل‌های قیمتی روبرو می‌شوید که برخی به رنگ سبز و برخی دیگر به‌رنگ قرمز هستند. کندل‌های سبز را صعودی یا کندل‌های گاوی و کندل‌های قرمز را نزولی یا خرسی می‌گویند. در مواقعی این کندل‌ها در داخل اشکال هندسی قرار می‌گیرند که به‌ آنها الگوهای قیمتی می‌گویند. اما در حالتی دیگر نیز می‌توان ترکیب چند کندل قیمتی در کنار هم را برای تحلیل تکنیکال درنظر گرفت که به آن الگوهای شمعی می‌گویند. در ادامه این مطلب هر کدام از این الگوهای تحلیل تکنیکال را شرح می‌‌دهیم. بنابراین در حالتی کلی انواع الگوهای تحلیل تکنیکال زیر را داریم.

  • الگوهای شمعی
  • الگوهای قیمتی هندسی

الگوهای شمعی چیست؟

الگوهای شمعی ترکیبی از کندل‌های قیمتی هستند که در کنار هم قرار می‌گیرند و هر کدام می‌توانند معنای خاصی داشته باشد. تریدرها از ترکیب‌هایی که این الگوهای شمعی در نمودار قیمت ایجاد می‌کنند برای پیش‌بینی روند قیمت در بازار مربوطه استفاده می‌کنند. برای این‌که درک بهتری از الگوهای شمعی به‌دست آوریم در ابتدا بهتر است با ساختار کندل و قسمت‌های مختلف آن آشنا شویم.

نمودار شمعی چیست؟

نمودار شمعی روشی برای نشان دادن اطلاعاتی درباره تغییرات قیمت دارایی در بازه‌های زمانی مشخص است. نمودار شمعی از محبوب‌ترین نمودارهای تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که اطلاعات ارزشمندی را از تغییرات قیمت در تایم‌فریم مربوطه به تریدرها می‌دهد. نمودارهای شمعی از کندل‌ها یا شمع‌های قیمتی تشکیل شده‌اند.

هر کندل از دو قسمت بدنه و سایه تشکیل شده است و بدنه کندل می‌تواند به رنگ‌های قرمز یا سبز باشد. البته در برخی موارد از کندل‌های سیاه نیز همانند کندل‌های قرمز برای نشان‌ دادن کندل نزولی و از رنگ سفید نیز به‌جای رنگ سبز برای نشان دادن کندل صعودی استفاده می‌شود. در ادامه ویژگی‌های کندل‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • بدنه کندل: بدنه بخشی از کندل است که فاصله بین قیمت در زمان باز شدن و قیمت در زمان بسته شدن کندل را نشان می‌دهد.
  • سایه کندل: سایه‌های کندل خطوطی در بالا و پایین بدنه کندل هستند. که بیشترین و کمترین قیمت را در تایم‌فریم مربوطه نشان می‌دهند.
  • رنگ کندل: رنگ کندل‌ها نشانه‌‌‌ای از بازارهای گاوی و خرسی هستند. کندل‌هایی که به رنگ قرمز هستند نشان‌دهنده روند نزولی قیمت در تایم‌فریم مربوط هستند. کندل‌هایی که به‌رنگ سبز نشان داده می‌شوند، روندی صعودی در تایم‌فریم موردنظر را نشان می‌دهند.
مفهوم کندل در الگوهای تحلیل تکنیکال

شناخت الگوهای شمعی

تحلیل‌گرهای تکنیکال زمان‌های زیادی را صرف تحلیل کندل‌های قیمتی و ترکیب‌های مربوطه می‌کنند. آنها انواع کندل‌ها و ترکیب‌های آنها را در نواحی مختلف نمودار بررسی می‌کنند و رفتار قیمت را بعد از شکل‌‌گیری این الگوهای شمعی درنظر می‌گیرند. تمامی این کارها را برای این منظور انجام می‌دهند تا بتوانند الگوهایی تکرار شونده در ترکیب کندل‌های قیمتی پیدا کنند. با توجه به انواع مختلفی که ترکیب کندل‌های قیمتی می‌توانند داشته باشند، در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را معرفی و بررسی می‌کنیم.

انواع الگوهای شمعی

الگوهای شمعی با توجه به این‌که نشانه‌ای از تغییر روند قیمت یا ادامه روند قیمت هستند، به سه دسته تقسیم می‌شوند که دو دسته آن به الگوهای شمعی برگشتی اشاره می‌کند و یک دسته به الگوهای شمعی اشاره می‌کند که نشان‌دهنده ادامه روند فعلی در نمودار قیمت هستند. بنابراین دسته‌بندی زیر را برای الگوهای شمعی داریم.

  • الگوی شمعی ادامه‌دهنده
  • الگوی شمعی برگشتی صعودی
  • الگوی شمعی برگشتی نزولی

الگوهای شمعی برگشتی صعودی

در حالت کلی الگوهای شمعی برگشتی صعودی حکایت از اتمام روند نزولی قیمت و احتمال شروع روندی صعودی دارند. بنابراین تریدرها هنگام ظاهر شدن این الگوهای برگشتی صعودی می‌بایست مراقب پوزیشن‌های شورت در معاملات خود باشند. در ادامه الگوهای قیمتی برگشتی صعودی را شرح می‌دهیم.

۱. الگوی چکش صعودی در انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

الگوی «چکش صعودی» (Bullish Hammer) یکی از الگوهایی است که با یک کندل شبیه چکش مشخص می‌شود. این الگو نشان‌دهنده پایان روندی نزولی و احتمال آغاز روندی صعودی است. البته توجه داشته باشید که در بررسی تمامی الگوهای شمعی، علاوه بر این‌که ترکیب قرارگیری کندل‌ها در کنار یکدیگر در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است، قسمتی از نمودار قیمت که این الگوها در آن ظاهر می‌شوند نیز مهم است.

برای مثال زمانی الگوی کندل چکش صعودی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که این الگو شمعی را در انتهای روندی نزولی و در نزدیکی‌های حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر مشاهده می‌کنیم. در این حالت با توجه به این‌که روند قیمت در برخورد با این حمایت ممکن است دچار تغییر شود، بنابراین ظاهر شدن کندل چکش در این محدوده می‌تواند احتمال برگشت قیمت از روندی نزولی را به قیمت‌های بالاتر افزایش دهد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پیکان رو به پایین روند نزولی قیمت را نشان می‌دهد که در انتهای آن کندل چکش را مشاهده می‌کنید. پیکان سبز رنگ نیز احتمال برگشت روند قیمت به سمت قیمت‌‌های بالاتر را نشان می‌دهد.

کندل چکش در الگوهای تحلیل تکنیکال

ویژگی‌های کندل چکش

برای شناسایی الگوی کندل چکش می‌توانید از ویژگی‌های زیر استفاده کنید.

  • الگوی کندل چکش دارای بدنه‌ای کوچک و سایه‌ای بلند است که این سایه بیشتر از دو برابر طول بدنه کندل است.
  • کندل‌های چکش در طرف دیگر بدنه خود یا سایه‌ای ندارند یا سایه‌ای بسیار کوچک دارند.
  • بدنه کندل چکش می‌تواند به رنگ‌های سبز یا قرمز باشد.
  • کندل چکش زمانی تشکیل می‌شود که قیمت‌های باز شدن، بسته شدن و بیشترین قیمت بسیار به‌هم نزدیک هستند.
  • الگوی چکش معمولا در انتهای روندی نزولی تشکیل می‌شود.

تعبیر کندل چکش چیست؟

کندل چکش را این‌گونه می‌توان تعبیر کرد که در ابتدای باز شدن کندل چکش فروشنده‌ها با عرضه‌هایی که در بازار انجام می‌دهند باعث می‌شوند قیمت به نواحی پایین‌تر برسد. اما پس از مدتی خریدارها با افزایش تقاضا در بازار، قیمت را به سمت بالا می‌برند.

با توجه به این‌که کندل چکش نیز همانند کندل‌های دیگر می‌تواند به رنگ‌های قرمز یا سبز باشد، بنابراین در صورتی که فشار خرید بتواند قیمت کندل را از قیمت زمان باز شدن آن نیز بالاتر ببرد در این صورت رنگ کندل سبز می‌شود. اما در صورتی که خریداران نتوانند قیمت را به بالاتر از قیمت باز شدن کندل برسانند، در این صورت قیمت بسته‌شدن کندل پایین‌تر از قیمت باز شدن آن می‌شود و رنگ کندل قرمز می‌شود.

نحوه ترید کندل چکش

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید در انتهای روندی نزولی و در نزدیکی محدوده حمایتی کندل چکش ظاهر شده‌ است. در این صورت تریدرها می‌بایست نوسانات بعدی قیمت را درنظر داشته باشند. برای این منظور در صورتی که کندل‌های بعد از کندل چکش روند صعودی را تایید کردند، تریدرها می‌توانند با قرار دادن حدضرر در پایین‌تر از سایه کندل چکش وارد پوزیشن لانگ شوند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند.

در تصویر زیر پیکان قرمز به روندی نزولی اشاره می‌کند که در انتهای ‌آن کندل چکش تشکیل شده است. پیکان سبز نیز روند صعودی بعد از الگوی چکش را نشان می‌دهد. در قسمت پایین این نمودار قیمت نیز کندل چکش را مشاهده می‌کنید که با دایره‌ای رنگی نشان داده شده است.

ترید الگوی چکش از الگوهای تحلیل تکنیکال

۲. کندل چکش وارون

الگوی «کندل چکش وارون» (Inverted Hammer) نوعی دیگر از الگوهای شمعی صعودی است که همان کارکرد الگوی کندل را در انتهای روندی نزولی دارد. بنابراین زمانی که در انتهای روندی نزولی ظاهر شود احتمال برگشت روند از نزولی به صعودی بیشتر می‌شود.

البته همانند الگوی چکش توجه به این‌ نکته ضروری است که الگوی چکش وارون نیز زمانی به‌عنوان سیگنالی برای برگشت روند به قیمت‌های بالاتر استفاده می‌شود که در محدوده‌های حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شود. بدنه کندل چکش وارون نیز می‌تواند به رنگ‌های سبز و قرمز باشد و در صورتی که رنگ بدنه کندل چکش وارون به رنگ سبز باشد، نشانه‌ قوی‌تری برای احتمال شروع روندی صعودی است.

ویژگی‌های کندل چکش وارون

برخی از ویژگی‌های کندل چکش وارون را در ادامه ذکر می‌کنیم.

  • کندل چکش وارون دارای بدنه‌ای کوچک و سایه بالایی بلندی است که حداقل دوبرابر طول بدنه کندل است.
  • در قسمت پایین بدنه کندل چکش وارون سایه‌ای بسیار کوتاه وجود دارد یا ممکن است بدون سایه باشد.
  • در کندل چکش معکوس قیمت بازشدن، بسته‌ شدن و کمترین قیمت در تایم‌فریم مربوطه بسیار نزدیک به‌هم هستند.
  • زمانی که در انتهای روندهای نزولی مشاهده شود، بیان‌گر احتمال برگشت روند نزولی و افزایش قیمت است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود پیکان‌ها جهت روندهای قیمتی را نشان می‌دهند. در این تصویر پس از تشکیل کندل چکش وارون در انتهای روندی نزولی شاهد تغییر روند و شروع روندی صعودی هستیم.
کندل چکش وارون

۳. الگوهای نفوذی صعودی

«الگوهای نفوذی» (Piercing Pattern) صعودی در تحلیل تکنیکال، الگوهایی شمعی هستند که از دو کندل تشکیل شده‌اند. کندل اولی به رنگ قرمز است و روندی نزولی را نشان می‌دهد. اما با بسته شدن کندل نزولی اولی، کندل بعدی با فاصله‌ای از پایین کندل اول باز می‌شود و می‌تواند تا بالاتر از میانه بدنه کندل اولی بالا بیاید.

کندل سبز دومی که تا بالاتر از میانه بدنه کندل نزولی نفوذ کرده است در صورتی که در همان جا بسته شود یک الگوی صعودی نفوذ کننده را تشکیل می‌دهد. این الگو نشان‌ می‌دهد که خریداران بازار وارد میدان شده‌اند و با افزایش میزان تقاضا قیمت را به نواحی بالاتر برده‌اند. بنابراین با توجه به این الگو احتمال برگشت قیمت صعودی در بازار وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید دو کندل نزولی و صعودی در کنار هم این الگو را تشکیل داده‌اند. جهت پیکان قرمز روند نزولی را نشان می‌دهد و جهت پیکان سبز نیز احتمال شروع روند صعودی قیمت را بعد از تشکیل این الگو نشان می‌دهد.

الگوهای نفوذکننده صعودی

نحوه ترید الگوهای نفوذ کننده صعودی

برای این‌که تریدرها بتوانند الگوهای شمعی نفوذکننده صعودی را ترید کنند، می‌بایست کندل بعدی آن را در نظر داشته باشند. در صورتی که کندل بعدی نیز صعودی باشد و روند افزایشی قیمت را تایید کند، در این صورت تریدرها می‌توانند با قرار دادن حدضرر در پایین کندل دوم الگوی شمعی نفوذی وارد پوزیش لانگ شوند و از روند افزایشی قیمت کسب سود کنند.

۴. انگالفینگ صعودی در انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

«انگالفینگ صعودی» (Bullish Engulfing) از دیگر الگوهای برگشتی صعودی است که در انتهای روندی نزولی تشکیل می‌شود. در این الگو کندلی سبز و صعودی به‌‌طور کامل کندل نزولی قبل از خود را می‌پوشاند. این الگو که در انتهای روندی نزولی شکل می‌گیرد، نشانه‌ای از برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر است.

این الگو نشان می‌دهد که خریداران در بازار قدرت گرفته‌اند و با ایجاد تقاضا احتمال برگشت روند را فراهم کرده‌اند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کندل صعودی سبز رنگ به‌طور کامل کندل نزولی قرمزرنگ را پوشانده است. فلش قرمز جهت حرکت روند نزولی را نشان می‌دهد که در انتهای این روند الگوی انگالفینگ صعودی تشکیل شده است و جهت فلش سبز رنگ نیز جهت احتمالی روند قیمت بعد از تشکیل این الگو را نشان می‌دهد.

انگالفینگ صعودی

نحوه ترید الگوی انگالفینگ صعودی

زمانی که تریدرها در انتهای روندی نزولی الگوی انگالفینگ صعودی را مشاهده می‌کنند، معمولا به‌دنبال گرفتن تاییدهای بیشتر از روند قیمتی برای باز کردن پوزیشن‌ لانگ هستند. برای این منظور در صورتی که کندل بعد از این الگوی قیمتی نیز صعودی باشد، تایید بیشتری برای برگشت روند و شروع روندی صعودی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

بنابراین تریدرها می‌توانند با درنظر گرفتن دیگر شرایط بازار و گرفتن تاییدهای بیشتری از روند قیمت، نسبت به باز کردن پوزیشن‌ لانگ و کسب سود از روندهای صعودی بازار اقدام کنند. در این حالت تریدرها برای این‌که میزان ریسک خود را در انجام معامله کاهش دهند، حدضرر خود را پایین‌‌تر از کندل صعودی در الگوی انگالفینگ قرار می‌دهند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در انتهای روندی نزولی الگوی انگالفینگ صعودی تشکیل شده است. در تصویر زیر الگوی انگالفینگ صعودی را در داخل مربع مشاهده می‌کنید. پس از تشکیل این الگو، قیمت روندی صعودی را آغاز کرده است. در تصویر زیر جهت پیکان قرمز نشان‌دهنده حرکت نزولی قیمت قبل از تشکیل الگوی انگالفینگ است و پیکان سبز نیز جهت حرکت صعودی قیمت را پس از این الگو نشان می‌دهد.

الگوی انگالفینگ صعودی

۵. الگوی ستاره صبحگاهی

از الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی دیگری که در انتهای روندی نزولی تشکیل می‌شود می‌توان به «الگوی ستاره صبحگاهی» (The Morning Star) اشاره کرد. این الگوی شمعی از سه کندل تشکیل می‌شود. کندل اولی نزولی است که با رنگ قرمز نشانه داده می‌شود. کندل دومی یا وسطی در این الگو را کندلی دوجی تشکیل می‌دهد که نشان‌دهند بلاتکلیفی و عدم قطعیت در روند قیمت بازار است. اما کندل سومی در این الگو کندلی صعودی است که با رنگ سبز نشان داده می‌‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید جهت فلش قرمزرنگ نشان‌دهنده مسیر حرکت نزولی قیمت قبل از تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی است. جهت فلش سبز رنگ نیز جهت احتمالی حرکت قیمت بعد از تشکیل این الگو را نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در بین کندل نزولی اولی و کندل صعودی سومی کندلی دوجی مشاهده می‌شود. پس از تشکیل این الگو احتمال برگشت روند به قیمت‌های بالاتر بیشتر می‌شود.

الگوی ستاره صبحگاهی

نحوه ترید الگوی‌ ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی در انتهای روندی نزولی احتمال برگشت روند را افزایش می‌دهد. بنابراین تریدرها سعی می‌‌‌‌کنند پس از مشاهده این الگوی شمعی به‌دنبال تاییدهای بعدی تغییر روند باشند. در این حالت یکی از تاییدهایی که می‌توانند از آن برای باز کردن پوزیشن معاملاتی استفاده کنند، کندل بعدی این الگو است.

در صورتی که کندل بعد از این الگو نیز صعودی باشد در این‌صورت احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است این تغییر روند ممکن است در شرایطی پس از پولبک به قیمت‌های قبلی انجام شود. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی که در دایره‌ای رنگی مشخص شده است، روند قیمت در ابتدا با افزایشی ناگهانی همراه شده است و پس از مقداری اصلاح توانسته است روند ملایم صعودی خود را ‌آغاز کند. در این تصویر پیکان قرمزرنگ نشان‌دهنده روندی نزولی است که در انتهای آن الگوی ستاره صبحگاهی تشکیل شده است. پیکان سبز رنگ نیز نشان‌ دهنده روندی صعودی است.

نحوه ترید الگوی ستاره صبحگاهی

۶. الگوی سه سرباز سفید

از دیگر الگوهای ترکیبی که در انتهای روندهای نزولی و ابتدای روندهای صعودی ممکن است مشاهد شود، از ترکیب سه کندل سبز صعودی متوالی به‌نام «سه سرباز سفید» (Three White Soldiers) تشکیل می‌شود. این الگوی ترکیبی از الگوهای تحلیل تکنیکال برگشتی محسوب می‌شود و پس از آن احتمال آغاز روندهای صعودی بیشتر می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سه کندل سبز صعودی متوالی احتمال شروع روندی صعودی را بیشتر می‌کند. پیکان قرمز نشان‌دهنده روندی نزولی و پیکان سبز نیز نشان‌دهنده احتمال ایجاد روندی صعودی بعد از این الگو است.

الگوی سه سرباز

الگوهای شمعی تحلیل تکنیکال برگشتی نزولی

دسته‌ای دیگر از الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی وجود دارند که نشان‌دهنده برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر هستند. بنابراین زمانی که تریدرها در نمودار قیمت الگوهای برگشتی نزولی را مشاهده ‌می‌کنند احتمال برگشت روند از حالت صعودی به نزولی را می‌‌دهند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال برگشتی نزولی شمعی را شرح می‌دهیم.

۷. الگوی برگشتی پوشش ابر سیاه

الگوی شمعی «پوشش ابر سیاه» (Dark Cloud Cover) همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد به پوششی اشاره دارد که توسط کندلی نزولی و قرمزرنگ بر روی کندل صعودی قبلی ایجاد شده است. در این الگوی قیمتی قیمت باز شدن کندل نزولی با فاصله‌ای قیمتی در بالاتر از قیمت بسته شدن کندل صعودی قبلی قرار دارد و کندل نزولی در قیمتی پایین‌تر از میانه کندل صعودی بسته می‌شود.

این الگو نشان‌ می‌دهد که فروشندگان قدرت را در دست گرفته‌اند و احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پیکان سبز رنگ روندی صعودی را نشان می‌دهد که قبل از تشکیل الگوی پوشش ابر سیاه وجود دارد. پیکان قرمزرنگ نیز احتمال آغاز روندی نزولی پس از تشکیل این الگوی شمعی را نشان می‌دهد. خط آبی‌رنگ در تصویر زیر میانه کندل سبز صعودی را نشان می‌دهد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید کندل نزولی قرمزرنگ پایین‌تر از خط آبی بسته شده است که نشان‌دهنده تشکیل الگوی برگشتی نزولی پوشش ابر سیاه است.

الگوهای تحلیل تکنیکال پوشش ابر سیاه

۸. انگالفینگ نزولی در الگوهای تحلیل تکنیکال

«انگالفینگ نزولی» (Bearish Engulfing) نمونه‌ای دیگر از الگوهای تحلیل تکنیکال برگشتی است که احتمال شروع روندی نزولی را نشان می‌دهد. این الگوی شمعی از یک کندل صعودی و یک کندل نزولی تشکیل شده است. کندل اولی که کندلی صعودی و سبز رنگ است انتهای روندی صعودی را نشان می‌دهد. کندل نزولی دوم به‌طور کامل کندل صعودی را می‌پوشاند و این موضوع را نشان می‌دهد که خرس‌های بازار باعث کاهش قیمت در روندی نزولی شده‌اند.

تریدرها با دیدن این کندل به‌دنبال نشانه‌های دیگری برای تایید بیشتر روند نزولی هستند. در این حالت با گرفتن تاییدهای بیشتر می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌ شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند. در این حالت می‌توانند حدضرر خود را بالاتر از کندل نزولی قرار دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل نزولی دوم به‌طور کامل کندل اولی را می‌پوشاند. پیکان سبز رنگ نشان‌دهنده روندی صعودی است و پیکان قرمزرنگ احتمال شروع روندی نزولی را نشان می‌دهد.

انگالفینگ نزولی در الگوهای تحلیل تکنیکال

۹. ستاره عصرگاهی در انواع الگوهای تحلیل تکنیکال

الگوی شمعی «ستاره عصرگاهی» (The Evening Star) از الگوهای دیگر برگشتی نزولی است و پس از روندهای صعودی تشکیل می‌شود و احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر را بیشتر می‌کند. الگوی ستاره عصرگاهی از سه کندل تشکیل می‌شود. اولین کندل صعودی و سبز رنگ است.

کندل وسطی دوجی است و کندل سومی کندلی نزولی است. اولین کندل نشان‌دهنده روندی صعودی در بازار است. کندل دوجی که در بین دو کندل صعودی و نزولی قرار گرفته است، نشان‌دهنده بلاتکلیفی قیمت در بازار است. اما کندل سوم که کندلی نزولی است نشان‌دهنده افزایش قدرت فروشندگان بازار است که باعث می‌شود احتمال شروع روند نزولی بیشتر شود.

هنگام شناسایی این الگو به این نکته توجه کنید که کندل دوجی بالاتر از بدنه‌های کندل‌های اولی و سومی قرار دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید روند صعودی اولیه با پیکان سبز و روند نزولی بعد از تشکیل الگوی ستاره عصرگاهی با پیکان قرمز مشخص شده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید کندل دوجی بالاتر از بدنه‌های دو کندل صعودی و نزولی تشکیل شده است.

ستاره عصرگاهی

نحوه ترید الگوی ستاره عصرگاهی

برای این‌که تریدرها بتوانند الگوی ستاره عصرگاهی را ترید کنند نیاز دارند تا تاییدهای بیشتری را از نمودار قیمت و دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتورها و اسیلاتورهای مربوطه دریافت کنند. برای مثال یکی از تاییدهایی که باعث افزایش بیشتر احتمال شروع روند نزولی بعد از الگوی ستاره عصرگاهی می‌شود، تشکیل کندل نزولی بعد از این الگو است.

بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌ شورت از احتمال روند نزولی قیمت بعد از این الگو استفاده کنند. در این‌ صورت می‌توانند حدضرر خود را در بالای کندل دوجی قرار دهند.

نحوه ترید الگوی ستاره عصرگاهی

۱۰. الگوی سه کلاغ سیاه

از الگوهای تحلیل تکنیکال نزولی دیگری که در نمودارهای قیمت برای پیش‌بینی روند آتی قیمتی استفاده می‌شود، «الگوی سه کلاغ سیاه» (Three Black Crows) است. این الگو بعد از روندی صعودی مشاهده می‌شود و نشان‌دهنده بازگشت روندی نزولی به بازار است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود این الگو از سه کندل نزولی متوالی تشکیل می‌شود. پیکان سبز نشان‌دهنده روند صعودی قبل از این الگو است. روند نزولی بعد از الگوی سه کلاغ سیاه نیز با پیکان قرمز در تصویر زیر مشخص شده است.

الگوی سه کلاغ سیاه

الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی ادامه‌ دهنده

الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی ادامه‌دهنده الگوهایی هستند که هنگامی که تشکیل می‌شوند نشانه‌ای از ادامه روند قبلی در نمودار قیمت هستند. به عبارت دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی ادامه‌دهنده باعث تغییر روند قبلی در نمودار قیمت نمی‌شوند. در ادامه برخی از مهم‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال شمعی ادامه‌دهنده را شرح می‌دهیم.

۱۱. کندل دوجی از الگوهای تحلیل تکنیکال

«کندل دوجی» (Doji) از الگوهای تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده وجود بی‌تصمیمی در بازار است. کندل دوجی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت باز شدن و بسته شدن کندل تقریبا یکسان است. کندل دوجی مبارزه میان خریداران و فروشندگان بازار را نشان می‌دهند که در‌نهایت هیچ‌کدام از این گروه‌ها نمی‌توانند بازار را تحت کنترل درآورند و قیمت دچار بلاتکلیفی می‌شود. برای همین در اصطلاح می‌گویند بازار دچار بی‌تصمیمی شده است و نمی‌داند کدام‌یک از روندهای صعودی یا نزولی را شروع کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل‌های دوجی دارای بدنه‌ای نازک و سایه‌های بلندی در دو طرف بدنه هستند.

کندل دوجی از الگوهای تحلیل تکنیکال

۱۲. الگوی سه روش صعودی

الگوی «سه روش صعودی» (Rising Three Methods) نوعی الگوی ادامه‌دهنده است که از پنج کندل تشکیل شده است. این الگو نشان‌دهنده ادامه روند صعودی موجود در بازار است. این الگوی ادامه‌دهنده شامل دو کندل طویل در جهت روند صعودی است. این کندل‌ها در ابتدا و انتهای الگو قرار دارند. در بین این کندل‌ها نیز سه کندل نزولی کوچک به‌صورت متوالی قرار دارند. این الگو ادامه‌دهنده نشان‌دهنده وقفه‌ای در روند صعودی است ولی باعث تغییر روند اصلی نمی‌شود. این الگو از آن جهت برای تریدرها اهمیت دارد که به آنها نشان می‌دهند که فروشندگان قدرتی برای تغییر روند صعودی فعلی در بازار را ندارند. در تصویر زیر الگوی سه روش صعودی را مشاهده می‌کنید.

سه روش صعودی

۱۳. الگوی سه روش نزولی

«الگوی سه روش نزولی» (Falling Three Methods) یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده است که برعکس الگوی سه روش صعودی است. الگوی سه روش نزولی نیز از پنج کندل تشکیل شده‌ است. زمانی که این الگوی ادامه‌دهنده در بازارهای نزولی مشاهده شود احتمال ادامه روند نزولی را افزایش می‌دهد. کندل‌های اولی و آخری در این الگو نزولی هستند و در میان این کندل‌ها سه کندل سبز صعودی قرار دارد. الگوی سه روش نزولی از این نظر برای تریدرها اهمیت دارد که به آنها این موضوع را نشان می‌‌دهد که خریداران هنوز قدرت لازم برای کنترل بازار را ندارند. الگوی ادامه‌دهند سه روش نزولی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

الگوی سه روش نزولی

۱۴. الگوی گپ تاسوکی رو به بالا

الگوی «گپ تاسوکی رو به‌ بالا» (Upside Tasuki Gap) الگویی ادامه دهنده است که در روندی صعودی تشکیل می‌شود. این الگوی قیمتی از سه کندل تشکیل می‌شود. کندل اول صعودی و طویل است و در جهت روند صعودی تشکیل می‌شود. با مقداری فاصله کندل صعودی دوم شکل می‌گیرد. کندل سومی نزولی است و به‌گونه‌ای بسته می‌شود که قیمت بسته شدن در داخل فاصله بین کندل‌های اول و دوم باشد.

همان‌طور که تصویر زیر مشاهده می‌کنید بین کندل اول و دوم فاصله‌ای وجود دارد که با دو خط موازی نشان داده شده است. کندل سومی که نزولی است در بین این دوخط موازی یعنی در فاصله بین دو کندل صعودی اول و دوم بسته شده است. دو پیکان اطراف این الگو نیز بیان‌کننده روند صعودی در بازار است و تشکیل این الگوی ادامه‌دهنده در روندی صعودی احتمال این حالت را افزایش می‌دهد که روند صعودی بعد از وقفه‌ای دوباره روند افزایشی خود را ادامه دهد.

گپ تاسوکی

۱۵. گپ تاسوکی رو به پایین

الگوی «گپ تاسوکی رو به پایین‌» (Downside Tasuki Gap) از دیگر الگوهای ادامه‌دهنده است که ادامه روند ریزشی بازار را نشان می‌دهد. این الگو از سه کندل تشکیل شده است. کندل اولی نزولی است و کندل دوم نیز پس از فاصله‌ای رو به پایین از کندل اولی تشکیل می‌شود و آن نیز همانند کندل اولی کندلی نزولی است. کندل سومی کندلی صعودی است که قیمت بسته شدن آن در فاصله بین کندل‌های نزولی اول و دوم قرار دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پیکان‌های رو به پایین جهت روند بازار را نشان می‌دهند که روندی نزولی است. در این حالت تشکیل الگوی گپ تاسوکی رو به پایین احتمال ادامه روند نزولی در بازار را افزایش می‌دهد. دو خط موازی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید فاصله‌ بین کندل‌های اول و دوم نزولی را نشان می‌دهد. کندل سوم در تصویر زیر کندلی صعودی است که در گپ بین کندل‌های اول و دوم بسته شده است.

گپ تاسوکی رو به پایین

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوهای قیمت در تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند تمامی خرید و فروش‌های بازار را در یک قالب مختصر مشاهده کنند. قیمت در بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی است. افرادی که پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها را دارند به «گاوهای بازار» (bulls) و افرادی که پیش‌بینی کاهش قیمت را دارند به «خرس‌های بازار» (bears) معروفند. مبارزه بین گاوها و خرس‌های بازار همواره ادامه دارد.

زمانی که گاوها برتری پیدا کنند روندهای صعودی در بازار شکل می‌گیرد و زمانی که خرس‌ها کنترل بازار را به‌دست آورند، شاهد روندهای نزولی در بازار هستیم. الگوهای قیمتی به تریدرها کمک می‌کنند تا پیروز میدان را پیدا کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نسبت به روندهای بازار جهت‌گیری معاملاتی مناسب‌تری داشته باشند. الگوهای قیمتی به تریدرها این امکان را می‌دهند تا بتوانند پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی از بازرهای مالی ارائه کنند.

اهمیت الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال از این جهت دارای اهمیت هستند که به تریدر در تحلیل پرایس اکشن قیمت در بازارهای مالی کمک می‌کنند. الگوهای قیمتی در نمودار همواره تکرار می‌شوند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی در پیش‌بینی بهتر روند ‌آتی قیمت داشته باشد. در صورتی که تریدرها بتوانند این الگوهای قیمتی را هر چه سریع‌تر در نمودار قیمت تشخیص دهند، می‌توانند از موقعیت‌های معاملاتی مربوطه برای کسب سود در بازارهای مالی استفاده کنند.

انواع الگوهای قیمت در تحلیل تکنیکال

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

  • «الگوهای قیمتی ادامه‌دهنده» (Continuation Patterns): الگوهای قیمتی ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال الگوهایی هستند که ادامه روند جاری قیمت را در بازار مربوطه نشان می‌دهند. الگوهای ادامه‌دهنده نشانه‌ای از ادامه روند قبلی در نمودار قیمت هستند. برخی از این الگوها در روندهای صعودی و برخی دیگر در روندهای نزولی تشکیل می‌شوند و سیگنالی برای ادامه همان روند محسوب می‌شوند.
  • «الگوهای قیمتی بازگشتی» (Reversal Patterns): الگوهای قیمتی بازگشتی در تحلیل تکنیکال سیگنال‌هایی مبنی بر برگشت روند در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.
  • «الگوهای قیمتی دوطرفه» (Bilateral Patterns): الگوهای قیمتی خنثی در تحلیل تکنیکال از عدم قطعیت در جهت‌گیری قیمت در بازارهای مالی حکایت می‌کند. زمانی که این الگوها در نمودار قیمت بازارهای مالی تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده نوسان شدید در بازار است. در الگوهای قیمتی دوطرفه ممکن است قیمت به هر دو طرف بالا یا پایین حرکت کند.

۱۶. الگوهای بازگشتی سر و شانه در تحلیل تکنیکال

الگوهای قیمتی «سر و شانه» (Head and Shoulders) یکی از انواع الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که محبوبیت زیادی بین تریدرهای بازارهای مالی دارد. این الگو از یک قله قیمتی و دو قله قیمتی کوتاه‌تر در دو طرف آن تشکیل می‌شود. الگوی بازگشتی سر و شانه زمانی تشکیل می‌شود که نمودار به قله‌ای قیمتی در روندی صعودی می‌رسد ولی سپس به همان قیمت قبل از صعود برمی‌گردد.

سپس در روند صعودی دیگری به قله‌ای بلندتر می‌رسد ولی از این قله بلندتر نیز دوباره به همان‌ قیمت اولیه قبل از صعود بر‌می‌گردد. در روند صعودی دیگری قیمت دوباره می‌تواند قله‌ای کوتاه‌تر از قله دومی بسازد ولی این‌بار نیز قیمت به نواحی قیمتی قبل از صعود بازمی‌گردد.

در الگوی سر و شانه خط قیمتی وجود دارد که به‌ آن خط گردن می‌گویند و محلی است که قیمت در روندهای صعودی از آن بالاتر می‌رود ولی دوباره به آن باز می‌گردد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قله‌ای در وسط به‌عنوان سر و دو قله در کنار به‌عنوان شانه‌ها در این الگو درنظر گرفته می‌شوند. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود این احتمال وجود دارد که بعد از تشکیل شانه سمت راست قیمت به سمت پایین حرکت کند.

در این حالت در صورتی که قیمت در روند نزولی خود به سمت پایین بتواند با حجم مناسبی خط گردن را به سمت پایین بشکند، در این صورت احتمال بازگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد. تریدرها پس از شکستن خط گردن می‌توانند در صورت دریافت تاییدهای دیگر نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت اقدام کنند و از روند نزولی بازار برای کسب سود استفاده کنند.

الگوی سر و شانه

۱۷. الگوهای سر و شانه معکوس در تحلیل تکنیکال

الگوی سر و شانه معکوس نوعی از الگوهای تحلیل تکنیکال است و همان‌طور که از نام ‌آن می‌توان متوجه شد برعکس الگوی سر و شانه است. در الگوی سر وشانه معکوس سر و شانه‌ها به‌صورت وارونه قرار دارند و کمینه‌های قیمتی را در روندی نزولی نشان می‌دهند. در این الگوی قیمتی که در روندی نزولی تشکیل می‌شود، قیمت سعی می‌کند که روند نزولی را ادامه دهد ولی هر مرتبه با افزایش تقاضا قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند.

این موضوع سه مرتبه تکرار می‌شود و سر و گردن وارونه تشکیل می‌شود. در نهایت در صورتی که قیمت پس از تشکیل شانه سمت راست به سمت بالا حرکت کند و بتواند با حجم مناسبی خط گردن را به سمت بالا بشکند، در این حالت نشانه‌ای از برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر برای تریدرها فراهم می‌کند.

الگوی سر و شانه الگویی برگشتی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر هنگامی که در روندی صعودی الگوی سر و شانه تشکیل شود، همان‌طور که در قسمت قبلی توضیح دادیم پس از سه مرحله تلاش و تشکیل سه قله قیمتی در صورتی که خط گردن با حجم قابل قبولی به سمت پایین بشکند، در این حالت روند نزولی شروع می‌شود. اما در الگوی سر و شانه معکوس عکس این موضوع روی می‌دهد و پس از تشکیل الگوی سر و شانه معکوس در روندی نزولی، قیمت وارد روندی صعودی می‌شود.

در تصویر زیر روند قیمتی را در زمان تشکیل الگوی قیمتی سر و شانه معکوس در تحلیل تکنیکال مشاهده می‌کنید. تشکیل سر و شانه‌ها در این الگو تلاشی برای ایجاد کمینه‌های قیمتی در نمودار است ولی هربار قیمت به سمت خط گردن برگشت می‌کند. در نهایت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید زمانی که قیمت در روندی صعودی توانسته است خط گردن را به سمت بالا بشکند، روند قیمتی در بازار از روندی نزولی به روندی صعودی تغییر می‌کند.

الگوی سر و شانه معکوس

۱۸. الگوی سقف دوقلو

‌«الگوی سقف دوقلو» (Double Top) یکی از الگوهای بازگشتی نزولی است که تریدرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این الگو روند صعودی قیمت پس از رسیدن به قله‌ای قیمتی در روندی نزولی به حمایت قبلی برمی‌گردد. سپس دوباره وارد روندی صعودی می‌شود و تقریبا به همان قیمت قله قیمتی قبلی می‌رسد. اما این بار نیز قیمت در این موقعیت نمی‌ماند و وارد روندی نزولی می‌شود.

در این حالت در صورتی که قیمت در روندی نزولی به سمت محدوده حمایتی بتواند خط حمایت مربوطه را به سمت پایین قطع کند و در زیر این ناحیه بماند، احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر بیشتر می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید الگوی سقف دوقلو در بالای خط حمایتی تشکیل شده است و در ادامه قیمت در روندی نزولی توانسته است خط حمایتی را به سمت پایین بشکند. در تصویر زیر دو قله سقف دوقلو با دایره مشخص شده است.

الگوی سقف دوقلو از الگوهای تحلیل تکنیکال

۱۹. الگوی کف دوقلو

«الگوی کف دوقلو» (Double Bottom) از دیگر الگوهای برگشتی است که عکس الگوی سقف دوقلو محسوب می‌شود. این الگو در روند نزولی بازار تشکیل می‌شود. در این حالت قیمت در یک روند نزولی، کمینه اول که به‌عنوان کف اول قیمت در الگوی کف دوقلو محسوب می‌شود را در نمودار قیمت ثبت می‌کند. اما قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و به ناحیه مقاومتی می‌رسد. ولی در این ناحیه نیز دوام نمی‌آورد و دوباره به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند تا به همان منطقه حمایتی در کف قبلی قیمت برسد.

در این حالت دومین کف قیمتی در الگوی قیمتی کف دوقلو تشکیل می‌شود. پس از تشکیل این دو کف قیمتی در نمودار، روند قیمت دوباره به حالت صعودی باز می‌گردد. در صورتی که قیمت در این روند صعودی بتواند از مقاومت مربوطه با حجم مناسبی عبور کند، احتمال برگشت قیمت به سمت بالا و شروع روند صعودی بازار بیشتر می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید روند نزولی قیمت پس از تشکیل دو کف قیمتی که با دایره مشخص شده است و شکست خط مقاومتی، به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند.

الگوی کف دوقلو

الگوهای کنج در تحلیل تکنیکال چیست؟

«الگوهای کنج» (Wedges) یکی از الگوهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هستند که می‌توانند در هر کدام از دسته‌های الگوهای تحلیل تکنیکال بازگشتی و ادامه‌دهنده قرار گیرند. الگوهای کنج از همگرا شدن دو خط روند تشکیل می‌شوند. الگوهای کنج را می‌توان به الگوهای کنج صعودی و نزولی تقسیم کرد.

«الگوی کنج صعودی» (Rising Wedge) زمانی تشکیل می‌شود که قیمت سهام یا دارایی موردنظر در حال افزایش است. از سویی دیگر «الگوی کنج نزولی» (Falling Wedge) زمانی تشکیل می‌شود که قیمت دارایی موردنظر در روندی کاهشی قرار دارد. الگوهای کنج را می‌توان با رسم خطوط روند همگرا شونده در نمودار قیمت مشخص کرد. در این حالت قیمت در داخل این الگو نوسان می‌کند تا زمانی که یکی از این خطوط روند را می‌شکند و از آن خارج می‌شود.

۲۰. الگوی کنج صعودی

الگوی کنج صعودی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت بین دو خط روند شیب‌دار صعودی نوسان می‌کند. در این حالت خط روند پایینی همانند خط حمایت عمل می‌کند و خط روند بالایی برای قیمت همانند خط مقاومت است. نمودار قیمت با نزدیک شدن به انتهای الگوی کنج بین دو خط روند فشرده می‌شود و در نهایت از یکی از دو طرف خطوط روند خارج می‌شود.

لازم به‌ذکر است زمانی که الگوی کنج صعودی بعد از روندی صعودی تشکیل می‌شود، معمولا الگویی بازگشتی و نزولی را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت بیت دو خط روند نوسان می‌کند. در این الگوی کنج صعودی قیمت به کمینه‌ها و بیشینه‌های قیمتی بیشتری می‌رسد.

این نوسان قیمت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قیمت خط حمایتی خود را می‌شکند و به سمت پایین حرکت می‌کند. در تصویر زیر از مقیاسی که به رنگ آبی مشخص شده است برای اندازه‌گیری میزان کاهش قیمت پس از شکست الگوی کنج استفاده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌‌کنید قیمت تقریبا به همان اندازه افزایش قیمت در زمان شکل‌گیری الگوی کنج، به سمت پایین حرکت کرده است.

الگوی کنج صعودی

در حالتی دیگر زمانی که الگوی کنج صعودی بعد از روندی نزولی تشکیل شود، می‌تواند نشانه‌ای برای ادامه روند نزولی در بازار باشد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در روندی نزولی شاهد تشکیل الگوی کنج صعودی هستیم. در این حالت قیمت بین دو خط روند به‌عنوان خطوط حمایت و مقاومتی نوسان می‌کند و به انتهای الگوی کنج نزدیک می‌شود.

سپس قیمت از سمت پایین الگوی کنج صعودی می‌شکند و به سمت پایین حرکت می‌کند. در این حالت با توجه به این‌که بعد از خروج قیمت از حمایت پایین کنج صعودی، روند نزولی قیمت ادامه پیدا می‌کند، بنابراین در این مثال الگوی کنج صعودی همانند الگوی ادامه‌دهنده نزولی عمل کرده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای نشان دادن تقریبی میزان افت قیمت از مقیاسی آبی‌رنگ استفاده شده است. با مقایسه این مقیاس‌های آبی‌رنگ متوجه می‌شویم که میزان افت قیمت پس از شکست الگوی کنج صعودی تقریبا به اندازه افزایش قیمت در ابتدای شکل‌گیری الگوی کنج صعودی است.

الگوی کنج صعودی از الگوهای تحلیل تکنیکال

با توجه به دو مثال ذکر شده از الگوی کنج صعودی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که الگوی کنج صعودی الگویی است که بعد از آن معمولا روند قیمت نزولی می‌شود، بنابراین می‌توانیم این الگوی قیمتی را یکی از الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال محسوب کنیم.

۲۱. الگوی کنج نزولی

همانند الگوی کنج صعودی زمانی که الگوی کنج نزولی در نمودار بازار تشکیل می‌شود می‌تواند به‌عنوان الگویی ادامه‌دهنده و نیز الگویی برگشت‌پذیر محسوب شود. این الگو زمانی که در انتهای روندی نزولی تشکیل شود به‌عنوان الگویی برگشت‌پذیر محسوب می‌شود و نشان‌دهنده احتمال برگشت قیمت به روندی صعودی است. الگوی کنج نزولی زمانی که در روندی صعودی تشکیل شود، به‌عنوان الگویی ادامه‌دهنده درنظر گرفته می‌شود و نشان‌دهنده ادامه روند صعودی جاری است. بنابراین الگوی کنج نزولی به‌عنوان الگویی صعودی یا گاوی محسوب می‌شود.

الگوی کنج نزولی به‌عنوان الگوی برگشتی صعودی

زمانی که در روندی نزولی الگوی کنج نزولی تشکیل شود می‌تواند احتمال برگشت روند به قیمت‌‌های بالاتر را بیشتر کند. در این‌ حالت قیمت پس از نوسان در داخل الگوی کنج نزولی با شکستن خط روند بالایی الگوی کنج نزولی می‌تواند روندی صعودی را شروع کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید از مقیاسی به رنگ آبی برای نشان دادن مقدار تغییر قیمت در ابتدای شکل‌گیری کنج نزولی استفاده شده است. در این مثال مقدار افت قیمت در زمان شکل‌گیری الگوی کنج نزولی تقریبا برابر با مقدار افزایش قیمت در زمان شکستن الگوی کنج به سمت بالا است.

الگوی کنج نزولی

الگوی کنج نزولی به‌عنوان الگویی ادامه‌ دهنده

در شرایطی الگوی کنج نزولی می‌‌‌تواند به‌عنوان الگویی ادامه‌دهنده نیز محسوب شود. در این حالت این الگو در روندی صعودی شکل می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت پس از تشکیل الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت معمولا روند صعودی قبلی ادامه پیدا می‌کند.

در این حالت شاهد این موضوع هستیم که الگوی کنج نزولی پس از روندی صعودی تشکیل می‌شود. تشکیل الگوی کنج نزولی این موضوع را بیان می‌کند که قیمت در روند افزایشی خود مدتی متوقف می‌شود و در روندی نزولی در داخل الگوی کنج نزولی نوسان می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت پس از مدتی نوسان از سمت بالای الگوی کنج به سمت بالا حرکت می‌کند و روند صعودی قیمت ادامه پیدا می‌كند. با مقایسه اندازه مقیاس‌های آبی‌رنگ در تصویر زیر متوجه می‌شویم که اندازه افزایش قیمت پس از شکستن الگوی کنج نزولی تقریبا برابر با مقدار افت قیمت در زمان تشکیل الگوی کنج نزولی است.

الگوی تحلیل تکنیکال کنج نزولی

برای ترید این الگوی صعودی می‌‌توان پس از اطمینان از شکست معتبر خط مقاومتی در کنج نزولی نسبت به باز کردن پوزیشن لانگ اقدام کرد. در این حالت با رسیدن قیمت به تارگت‌های معاملاتی می‌توان تیک پروفیت قابل توجهی را انجام داد.

۲۲. الگوی فنجان و دسته

الگوی «فنجان و دسته» (Cup and Handle) یکی از الگوهای ادامه‌دهنده صعودی در تحلیل تکنیکال است. این الگو از دو قسمت U شکل که به فنجان تعبیر می‌شود و یک «الگوی کنج» (Wedge Pattern) که دسته فنجان نامیده می‌شود، در نمودار قیمت قابل شناسایی است.

الگوی فنجان و دسته معمولا نشان‌دهنده الگویی ادامه‌دهنده و صعودی است. در این حالت الگوی فنجان و دسته در روندی صعودی تشکیل می‌شود و پس از این الگو روند صعودی ادامه پیدا می‌کند. در مواقعی نیز که این الگو در روندی نزولی تشکیل می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از برگشت روند نزولی و شروعی برای افزایش قیمت در روندی صعودی باشد.

برای این‌که تریدرها بتوانند این الگو را به‌درستی در نمودار قیمت تشخیص دهند، می‌بایست از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید الگوی فنجان و دسته را می‌توان به‌صورت زیر در نمودار قیمت درنظر گرفت. فنجان و دسته با رنگ قرمز بر روی نمودار قیمت مشخص شده‌اند.

الگوی فنجان و دسته

۲۳. الگوی پرچم صعودی چیست؟

«الگوی پرچم صعودی» (Bullish Flag) یکی از الگوهای محبوب تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده ادامه روند صعودی قبلی است. این الگو پس از حرکتی صعودی و سریع قیمت تشکیل می‌شود. در این حالت پس از افزایش ناگهانی قیمت، نمودار قیمت در روندی کوتاه مدت نزولی بین دو خط روند موازی قرار می‌‌گیرد.

در این حالت احتمال شکست این محدوده و پرتاب دوباره قیمت به سمت بالا وجود دارد. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی پرچم صعودی را مشاهده می‌کنید.

پرچم صعودی

۲۴. الگوی پرچم نزولی

«الگوی پرچم نزولی» (Bearish Flag) از دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال است که ادامه روند نزولی را نشان می‌دهد. این الگو پس از حرکتی سریع و نزولی قیمت به سمت پایین تشکیل می‌شود. بعد از افت ناگهانی قیمت، نمودار قیمت در محدوده‌ای بین دو خط روند صعودی و موازی نوسان می‌کند. در این حالت الگوی پرچم تشکیل می‌شود و در صورتی که قیمت بتواند خط روند پایین را بشکند احتمال ریزیش شدید قیمت به سمت پایین وجود دارد. در تصویر زیر الگوی پرچم نزولی را مشاهده می‌کنید.

پرچم نزولی

۲۵. الگوی مثلث متقارن

«الگوی مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle) یکی از انواع الگوهای تحلیل تکنیکال است که در زمان تشکیل این الگو، احتمال حرکت قیمت در هر دو جهت وجود دارد. بنابراین به آن الگوی دوطرفه می‌گویند. زمانی که این الگو در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها می‌بایست احتمال خروج قیمت از این الگو را از هر دو طرف آن درنظر بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. قیمت می‌تواند از هر دو طرف الگوی مثلث متقارن خارج شود. بنابراین تریدرها ممکن است در زمان تشکیل این الگو همانند تصویر زیر در دو طرف الگوی قیمتی ثبت سفارش کنند. در این حالت در صورت فعال شدن هر کدام از سفارش‌ها تریدرها می‌توانند سفارش دیگر را لغو کنند. در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی مثلث متقارن به‌عنوان یک الگوی دوطرفه در تحلیل تکنیکال را مشاهده می‌کنید. در این مثال محدوده‌های ورود به معامله و تارگت مربوطه در دو طرف الگو نشان داده شده است.

الگوی مثلث متقارن از الگوهای تحلیل تکنیکالجمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا مفهوم الگوهای تحلیل تکنیکال را بیان کردیم. برای این منظور تحلیل تکنیکال و نمودار قیمت را شرح دادیم و بعد از ارائه توضیحاتی درباره انواع الگوهای تحلیل تکنیکال، الگوهای شمعی و انواع آن را شرح دادیم. سپس الگوهای شمعی برگشتی صعودی را توضیح دادیم. این دسته از الگوهای تحلیل تکنیکال از الگوهایی همانند الگوی چکش صعودی، کندل چکش وارون، الگوهای نفوذی صعودی در تحلیل تکنیکال، انگالفینگ صعودی، الگوی ستاره صبحگاهی، الگوی سه سرباز سفید تشکیل شده‌اند که هر کدام را به‌طور جداگانه شرح دادیم. در ادامه الگوهای شمعی برگشتی نزولی را بیان کردیم.

این دسته از الگوهای تحلیل تکنیکال شامل الگوهای زیادی هستند که از این میان الگوهای برگشتی پوشش ابر سیاه، انگالفینگ نزولی، الگوی ستاره عصرگاهی، الگوی سه کلاغ سیاه را توضیح دادیم. سپس الگوهای شمعی ادامه‌دهنده را شرح دادیم و از این دسته الگوهای کندل دوجی، الگوی سه روش صعودی، الگوی سه روش نزولی، الگوهای گپ تاسوکی رو به بالا و رو به پایین را توضیح دادیم.

الگوهای قیمتی هندسی تحلیل تکنیکال گروه دیگری از الگوهای تحلیل تکنیکال هستند که شامل الگوهای متنوعی می‌شوند. از این گروه الگوهای بازگشتی سر و شانه، الگوی سر و شانه معکوس، الگوهای سقف دوقلو و کف دوقلو، الگوهای کنج صعودی و نزولی، الگوی فنجان و دسته، الگوهای پرچم صعودی و نزولی را شرح دادیم. در پایان نیز الگوی مثلث متقارن از الگوهای تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ElearnmarketsBabypipsFidelityDailyfxBabypips
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *