گواهی سپرده کالایی چیست؟ – هرآنچه باید بدانید به زبان ساده

۹۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
گواهی سپرده کالایی چیست؟ – هرآنچه باید بدانید به زبان ساده

گواهی سپرده کالایی یکی از ابزارهای بازار مالی بورس کالا است که مالکیت دارنده آن را به مقدار مشخصی از کالایی معین نشان می‌دهد. در بورس کالا به‌طور کلی محصولات خام و فرآوری نشده خرید و فروش می‌شود. برای مثال کالاهایی همانند فلزات، سیمان، محصولات کشاورزی و پتروشیمی را می‌توان نام برد. بورس کالا دارای بازارهای فیزیکی، فرعی، مشتقه و مالی است که هر کدام دارای زیرمجموعه‌هایی هستند. گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که در زیرمجموعه بازار مالی بورس کالا قرار دارد و خریدارها برای خرید کالاهایی که در انبارهای بورس کالا وجود دارند می‌توانند از این اوراق استفاده کنند. علاوه بر این، برخی از انواع گواهی سپرده کالایی را می‌توان تا قبل از زمان سررسید آن دوباره خرید و فروش کرد. در این مطلب گواهی سپرده کالایی و کاربردها و برخی از انواع آن را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

گواهی سپرده کالایی چیست ؟

گواهی سپرده کالایی یکی از انواع اوراق بهادار است که دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالا مالکیت دارد. برای این‌که عرضه کنندگان بتوانند کالاهای خود را در بورس کالا بفروشند، می‌توانند کالای خود را به یکی از انبارهای مورد تأیید بورس کالا تحویل دهند و در ازای آن گواهی سپرده کالای مربوطه را تحویل بگیرند. سپس این گواهی سپرده را می‌توانند در بورس کالا بفروشند.

دارایی پایه چیست ؟

کالایی که گواهی سپرده کالایی بر مبنای مقدار مشخصی از آن صادر می‌شود، دارایی پایه نام دارد. برای مثال برای خرید سیمان از بورس کالا می‌توانید گواهی سپرده سیمان را تهیه کنید. سیمان در این گواهی سپرده به‌عنوان دارایی پایه محسوب می‌شود.

دارایی پایه

قیمت گواهی سپرده چگونه تعیین می‌شود ؟

قیمت گواهی سپرده با توجه به قیمت دارایی پایه در بازار فیزیکی تعیین می‌شود. برای مثال برای خرید سکه از بورس کالا می‌توان گواهی سپرده سکه را خریداری کرد. قیمت گواهی سپرده سکه بر اساس قیمت فیزیکی سکه در بازار نقدی مشخص می‌شود.

سررسید گواهی سپرده چیست ؟

هر گواهی سپرده دارای تاریخی به‌نام سررسید است. هنگامی که عرضه کننده کالای خود را به انبار بورس کالا تحویل می‌دهد و گواهی سپرده مربوطه را دریافت می‌کند، در گواهی سپرده تاریخ سررسید مشخص می‌شود. افرادی که می‌خواهند گواهی سپرده را خریداری کنند باید به تاریخ سررسید آن توجه داشته باشند.

اهمیت توجه به تاریخ سررسید به این دلیل است که در زمان سررسید گواهی سپرده، دارنده آن باید نسبت به دریافت کالای مربوطه از انبار اقدام کند. علاوه بر این افرادی که برای کسب سود از نوسانات قیمت گواهی‌های سپرده آن‌ها را معامله می‌کنند باید توجه داشته باشند که تنها تا قبل از زمان سررسید می‌توانند این اوراق بهادار را خرید و فروش کنند و بعد از سررسید امکان معامله را نخواهند داشت.

آیا برای دریافت کالا تا زمان سررسید باید صبر کرد ؟

سوال پرتکراری که ممکن است مطرح شود این است که افرادی که به قصد دریافت کالا اقدام به خرید گواهی سپرده می‌کنند، برای دریافت کالای مربوطه آیا باید تا زمان سررسید گواهی سپرده صبر کنند. در جواب می‌توان گفت این افراد نیاز ندارند برای دریافت کالا تا زمان سررسید صبر کنند و برای دریافت کالا قبل از زمان سررسید آن می‌توانند از طریق هماهنگی با کارگزار مربوطه نسبت به دریافت کالای خود قبل از زمان سررسید اقدام کنند.

نحوه دریافت کالا قبل از زمان سررسید

برای دریافت فیزیکی کالا قبل از زمان سررسید باید درخواست تحویل فیزیکی کالای مربوطه را به کارگزاری خود ارسال کنید. در این صورت کارگزاری مکاتبات لازم را با انبار موردنظر انجام می‌دهد تا امکان دریافت فیزیکی کالا را قبل از زمان سررسید برای درخواست کننده فراهم کند. در واقع کارگزاری، فرد درخواست کننده برای دریافت فیزیکی کالا قبل از زمان سررسید را به انبار بورس کالا معرفی می‌کند. پس از انجام مکاتبات لازم که توسط کارگزاری با انبار موردنظر انجام می‌شود، برای درخواست کننده دریافت کالا اطلاعیه‌ای مبنی بر مراجعه به انبار موردنظر برای دریافت فیزیکی کالا صادر می‌شود.

دریافت فیزیکی کالا قبل از زمان سررسید چه محدودیتی دارد ؟

برای دریافت فیزیکی کالا قبل از زمان سررسید این محدودیت وجود دارد که حداقل مشخصی از کالای موردنظر را می‌توان تحویل گرفت. در حالی که هنگام تحویل در زمان سررسید گواهی سپرده این محدودیت وجود ندارد. برای مثال افرادی که برای خرید زعفران از بورس کالا اقدام به خرید گواهی سپرده زعفران می‌کنند برای دریافت فیزیکی زعفران قبل از تاریخ سررسید آن باید حداقل به میزان پانصد گرم زعفران را تحویل بگیرند. این مقدار زعفران معادل با پانصد گواهی سپرده زعفران است. بنابراین افرادی که قصد دریافت فیزیکی این محصول را قبل از زمان سررسید دارند باید حداقل پانصد گواهی سپرده زعفران را داشته باشند.

 

نماد معاملاتی گواهی سپرده چیست ؟

هر کدام از کالاهایی که به گواهی سپرده تبدیل می‌شوند دارای نماد معاملاتی معینی هستند. همان‌طور که برای انجام معاملات سهام شرکت‌ها در بورس باید نماد آن سهم را جستجو کنیم و سفارش را بر روی نماد آن سهم قرار دهیم، برای خرید و فروش گواهی سپرده نیز باید نماد گواهی سپرده را جستجو کنیم و پس از بررسی مشخصات نماد نسبت به سفارش‌گذاری اقدام کنیم. نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی ترکیبی از حروف و اعداد است که از راست به چپ با سه حرف اول دارایی پایه شروع می‌شود.

گواهی سپرده کالایی

چه افرادی مشتریان گواهی سپرده هستند ؟

مشتریان بازار گواهی سپرده کالایی افرادی هستند که از طریق گواهی‌های سپرده کالایی قصد دارند کالاهایی را خریداری کنند یا بفروشند. این افراد به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • فروشندگان کالا: عرضه‌ کنندگان کالاهای مختلف در بورس کالا می‌توانند با تحویل کالاهای خود به بورس کالا آن‌ها را در بورس بفروشند و از مزایای عرضه کالاهای خود در بورس کالا استفاده کنند. تولید کنندگان می‌توانند محصولات خود را به انبارهای بوررس کالا تحویل دهند و رسید قبض انبار مربوطه را تحویل بگیرند. سپس این قبض انبار به گواهی سپرده تبدیل و در بورس کالا معامله می‌شود.
  • خریداران کالا: از دیگر مشتریان گواهی سپرده افرادی هستند که قصد دارند کالاهای مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند. این افراد می‌توانند با خرید گواهی سپرده کالایی مربوطه نسبت به دریافت کالای مربوطه از انبارهای بورس کالا اقدام کنند.
  • سرمایه‌گذارها: برخی از افراد نیز تنها برای کسب سود از تغییرات قیمت گواهی سپرده و به قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده می‌کنند.

نحوه کسب سود از گواهی سپرده چگونه است ؟

قیمت گواهی سپرده بر مبنای نوسانات قیمت دارایی پایه آن تغییر می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذارها می‌توانند برای کسب سود از افزایش دارایی پایه، گواهی سپرده مربوطه را خریداری کنند و پس از افزایش قیمت آن تا قبل از زمان سررسید گواهی سپرده کالایی، آن را بفروشند. البته لازم به ذکر است برخی از گواهی‌های سپرده بازار ثانویه برای فروش مجدد گواهی سپرده ندارند و دارنده آن نمی‌تواند گواهی خریداری شده را به شخص دیگری بفروشد. در حال حاضر گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و افرادی که گواهی سپرده سیمان را خریداری می‌کنند باید سیمان را به‌طور فیزیکی از انبار کارخانه تحویل بگیرند.

نحوه خرید و فروش گواهی سپرده

گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود. بنابراین نحوه خرید و فروش آن مانند خرید و فروش سهام در بورس است. به عبارت دیگر برای خرید و فروش گواهی سپرده با داشتن کد بورسی می‌توانید معاملات این اوراق بهادار را شروع کنید. برای انجام معاملات پس از ثبت‌نام در کارگزاری مربوطه، نماد گواهی سپرده را در پلتفرم معاملاتی جستجو کنید و همانند خرید سهام شرکت‌ها، اوراق موردنظر خود را معامله کنید.

 

در هنگام انتخاب نماد معاملاتی گواهی سپرده باید به مشخصات گواهی سپرده توجه داشت. برای مثال نحوه معامله برخی از گواهی‌های سپرده کالایی به‌طور ناپیوسته است. بنابراین این گواهی‌های سپرده کالایی را پس از خرید نمی‌توانید به شخص دیگری بفروشید. اما نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی که نحوه انجام معامله در آن‌ها به‌طور پیوسته است درای بازار ثانویه هستند و پس از خرید می‌توانید آن‌ها را به شخص دیگری بفروشید. این موضوع این امکان را برای سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند تا با پیش‌بینی قیمت کالای موردنظر بتوانند با خرید گواهی سپرده مربوطه از افزایش قیمت آن در هنگام فروش کسب سود کنند.

خرید و فروش گواهی سپرده

هزینه انبارداری در معاملات گواهی سپرده چیست ؟

هزینه انبارداری هزینه‌ای است که بابت نگهداری کالا از دارندگان گواهی سپرده کسر می‌شود. همان‌طور که توضیح داده شد هر گواهی سپرده نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالا است. با توجه به این‌که این کالا در انبارهای بورس کالا نگهداری می‌شود، بنابراین مالک گواهی سپرده کالایی موظف به پرداخت هزینه انبارداری کالای مربوطه است. این هزینه هنگامی‌که شخص نسبت به دریافت کالای مربوطه از انبار اقدام می‌کند، از مالک گواهی سپرده دریافت می‌شود. افرادی که قبل از زمان سررسید گواهی سپرده کالایی آن را می‌فروشند، به میزان تعداد روزهایی که مالک گواهی سپرده هستند هزینه انبارداری توسط کارگزاری از آن‌ها کسر می‌شود.

مزایای گواهی سپرده کالایی چیست ؟

گواهی سپرده کالایی یکی از زیرمجموعه‌های بازار مالی بورس کالا است که این امکان را فراهم می‌کند تا عرضه کنندگان و خریداران کالاها و به‌طور کلی بسیاری از فعالان بازارهای مالی بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌‌های گواهی سپرده را شرح می‌دهیم.

سهولت در خرید و فروش

مهم‌ترین مزیت استفاده از گواهی سپرده سهولت در خرید و فروش آن‌ها است. هنگامی که شخصی گواهی سپرده را از بورس خریداری می‌کند در واقع مالک کالای مربوطه است. این در حالی است که افراد تنها با داشتن کد بورسی و بدون نیاز به باز کردن حساب‌های وکالتی و در اختیار بورس کالا می‌توانند به‌صورت آنلاین نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده اقدام کنند. افرادی که قصد استفاده از کالا را ندارند و تنها برای سرمایه‌گذاری در کالای مربوطه اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده می‌کنند نیز به‌راحتی و به‌صورت آنلاین می‌توانند گواهی‌ سپرده را معامله کنند.

شفافیت قیمت

یکی از مزایای مهمی که گواهی سپرده دارد شفافیت قیمت در آن است. با توجه به این‌که کالاهایی که در بورس کالا ارائه می‌شوند در فضایی رقابتی و سالم قیمت‌گذاری می‌شوند، بنابراین معاملات گواهی‌های سپرده کالایی که قیمت آن‌ها بر مبنای قیمت دارایی پایه تعیین می‌شود نیز از شفافیت بالایی برخوردار است.

استفاده برای وثیقه

یکی از مزایای گواهی سپرده استفاده از آن برای وثیقه‌‌گذاری در بانک‌ها است. عرضه کنندگان کالا به بورس کالا می‌توانند از گواهی سپرده کالایی به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام از بانک‌ها استفاده کنند. بنابراین از گواهی سپرده می‌توان به‌عنوان ابزاری برای وام گرفتن و تأمین مالی استفاده کرد.

گواهی سپرده

امکان تسویه قراردادهای بازار مشتقه با گواهی سپرده

از دیگر کاربردها و مزایایی که گواهی سپرده دارد این است که از آن می‌‌توان برای تسویه قراردادهای بازار مشتقه استفاده کرد. در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شود. افرادی که در زمان سررسید این قراردادها پوزیشن معاملاتی باز داشته باشند باید نسبت به تسویه فیزیکی این قراردادها اقدام کنند. برای تسویه قراردادهایی که دارایی پایه‌ آن‌ها دارای گواهی سپرده هستند می‌توان از گواهی سپرده مربوطه استفاده کرد. برای مثال برای تسویه قرارداد اختیار معامله سکه می‌توان از گواهی سپرده سکه استفاده کرد.

تسویه قراردادهای مشتقه با گواهی سپرده چه محدودیتی دارد ؟

تسویه قراردادهای مشتقه با گواهی سپرده کالا این محدودیت را دارد که تنها قراردادهایی را می‌توان با این روش تسویه کرد که دارایی پایه در این قراردادها دارای گواهی سپرده کالایی باشد. بدیهی است قراردادهای آتی و اختیار معامله‌ای که دارایی پایه در آن‌ها گواهی سپرده ندارد را نمی‌توان به این صورت تسویه کرد. در این حالت برای تسویه قراردادهای بازار مشتقه باید نسبت به تهیه و تسویه فیزیکی کالا اقدام کرد. برای مثال با توجه به این‌‌که درحال حاضر نقره دارای گواهی سپرده کالایی نیست، بنابراین برای خرید نقره از بورس کالا نمی‌توان از این طریق اقدام کرد و برای تسویه قراردادهای بازار مشتقه این کالا نیز باید نسبت به تهیه و تحویل فیزیکی نقره با مشخصات تعیین شده توسط بورس کالا اقدام کرد.

انواع معاملات گواهی سپرده

معاملات گواهی سپرده به دو روش پیوسته و ناپیوسته انجام می‌شود. برای اطلاع از نحوه انجام معاملات می‌توانید به صفحه مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی در وب‌سایت بورس کالا مراجعه کنید. در ادامه معاملات پیوسته و ناپیوسته گواهی سپرده کالایی را در بورس کالا شرح می‌دهیم.

معاملات پیوسته چیست ؟

در معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی خریدار می‌تواند گواهی خریداری شده را دوباره بفروشد. بنابراین شخصی که گواهی سپرده کالایی را خریداری می‌کند می‌تواند کالای مربوطه را تحویل بگیرد و نیز در صورت تمایل می‌تواند گواهی سپرده را بفروشد.

معاملات پیوسته

معاملات ناپیوسته چیست ؟

در معاملات ناپیوسته گواهی سپرده شخصی که گواهی سپرده را خریداری می‌کند نمی‌تواند آن را دوباره بفروشد و باید کالای مربوطه را تحویل بگیرد. برای مثال در حال حاضر برای خرید سیمان از بورس کالا با استفاده از گواهی سپرده باید به این‌ نکته دقت کنید که پس از خرید گواهی سپرده سیمان باید در بازه زمانی معین نسبت به تحویل سیمان اقدام کنید و نمی‌توانید گواهی سپرده سیمان را بفروشید.

نحوه صدور گواهی سپرده کالایی

برای صدور گواهی سپرده کالایی، کشاورز یا تولیدکننده‌ای که قصد عرضه کالای خود در بورس کالا را دارد با تحویل کالای خود به انبارهایی که بورس کالا مشخص می‌کند، کالای خود را به گواهی سپرده تبدیل می‌کند. برای این‌کار باید عرضه کننده مراحلی را برای تبدیل کالای خود به گواهی سپرده انجام دهد که در ادامه توضیح می‌‌دهیم.

مراحل دریافت گواهی سپرده کالایی

برای این‌که فروشنده بتواند کالای خود را به گواهی سپرده کالایی تبدیل کند و آن را در بورس کالا بفروشد باید مراحل زیر را طی کند.

  • دریافت کد بورسی: اولین گام برای تبدیل کالا به گواهی سپرده مراجعه به کارگزاری و دریافت کد بورسی است.
  • شناسایی انبارهای بورس کالا: در مرحله بعدی باید انبارهایی که موردتأیید بورس کالا هستند را برای سپرده‌گذاری کالاهای خود انتخاب کنیم. انبارهای بورس کالا را می‌توان از طریق وب‌سایت بورس کالا شناسایی کرد. علاوه بر این، محدودیت‌ها و شرایطی که هر کدام از این انبارها برای پذیرش کالا دارند نیز در این وب‌سایت قابل بررسی است.
  • بررسی خصوصیات محصول: در این مرحله باید خصوصیات و شرایط لازم برای ارائه محصولات به بورس کالا را بررسی کنیم. کالاهایی که به بورس کالا تحویل می‌شوند باید دارای استانداردهای لازم بورس کالا باشند. بنابراین خصوصیات کالاهای تحویلی به انبار را از وب‌سایت بورس کالا بررسی می‌کنیم و پس از اطمینان از این‌که محصول دارای مشخصات کیفی قابل‌پذیرش در انبار است، آن را به انبار مربوطه تحویل می‌دهیم.
  • صدور گواهی سپرده کالایی: پس از تحویل کالای موردنظر به انبارهای بورس کالا، کارشناسان بورس، کالای مربوطه را بررسی می‌کنند و درصورت تأیید کیفیت، برای عرضه کننده کالا گواهی سپرده مربوطه صادر می‌شود.

گواهی سپرده کالایی را چگونه مشاهده کنیم ؟

هنگامی که مراحل تحویل کالا به انبارهای بورس کالا انجام شد، قبض انبار برای کالای تحویلی صادر می‌شود و پس از یک روز گواهی سپرده را در پورتفوی معاملاتی می‌‌توانید مشاهده کنید. در واقع برای دریافت گواهی سپرده نیازی به دریافت کد بورسی جداگانه‌ای نیست و با همان کد بورسی که سهام خریداری می‌کنید، قادر هستید تا گواهی سپرده را دریافت کنید و در همان پورتفوی مربوط به سهام‌ می‌توانید گواهی سپرده خود را مشاهده کنید. لازم به ذکر است در صورت خرید گواهی سپرده کالایی، این اوراق بهادار به‌صورت الکترونیکی در پورتفوی قابل مشاهده است.

انواع گواهی سپرده کالا در بورس

برای کسب اطلاع از انواع گواهی‌های سپرده کالایی می‌توانید از وب‌سایت بورس کالای ایران (+) در منوی بالا بازارها را انتخاب کنید و در قسمت بازار مالی همانند تصویر زیر بر روی گزینه مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی کلیک کنید. با انجام این کار در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید انواع گواهی‌های سپرده کالایی و مشخصات آن‌ها را مشاهده کنید.

مشخصات نماد گواهی سپرده
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی

برای مشاهده انواع گواهی‌های سپرده کالایی در بورس کالا می‌توانیم به صفحه مربوط به مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی در بورس کالا مراجعه کنیم. در این صفحه جدولی را مشاهده می‌کنیم که اطلاعات مربوط به نماد معاملاتی گواهی سپرده‌های کالایی را نمایش‌ می‌دهد. اطلاعاتی از قبیل نام محصول، نام انبار، دارایی پایه، تاریخ انقضا، نحوه انجام معاملات، ساعت و روزهای انجام معاملات را برای هر نماد گواهی سپرده کالایی می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید. در تصویر زیر مشخصات برخی از نمادهای گواهی سپرده مربوط به زعفران را مشاهده می‌کنید.

مشخصات گواهی سپرده کالایی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

در ادامه این صفحه می‌توانید نمادهای گواهی سپرده کالایی را برای کالاهای دیگری که در بورس معامله می‌شوند را به‌همراه مشخصات آن‌ها مشاهده کنید. در حال حاضر گواهی سپرده کالاهایی از قبیل زعفران، زیره سبز، نخود، برنج، سکه طلا، سنگ آهن، سیمان، میلگرد و شیشه را می‌توان خریداری کرد.

برای دریافت کالا به کدام انبار مراجعه کنیم ؟

برای این‌که از انبار کالای خریداری شده توسط گواهی سپرده اطلاع پیدا کنیم در صفحه مربوط به مشخصات نمادهای گواهی سپرده در وب‌سایت بورس کالای ایران درکنار نام محصول و نماد معاملاتی مربوطه نام انباری که کالای موردنظر در آن نگهداری می‌شود در ابتدای ردیف ذکر می‌شود.

واحد اندازه‌گیری کالا در مشخصات گواهی سپرده چیست ؟

در یکی از ستون‌های صفحه مربوط به مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی در وب‌سایت بورس کالا می‌توانید واحد اندازه‌گیری کالای پایه را مشاهده کنید. این ستون با توجه به کالای مربوطه، واحد اندازه‌گیری برای دارایی پایه در نماد معاملاتی گواهی سپرده را مشخص می‌کند. برای مثال برای دارایی پایه برنج واحد اندازه‌گیری کیلوگرم و برای زعفران واحد اندازه‌گیری دارایی پایه در نماد گواهی سپرده کالایی گرم است.

زمان شروع سفارش‌گیری چیست ؟

زمان شروع سفارش‌گیری برای نمادهای معاملاتی گواهی سپرده به این معناست که خریدارها و فروشندگان در این زمان می‌توانند سفارشات خود را در سامانه معاملاتی ثبت کنند. اما لازم به ذکر است که در این بازه زمانی معامله‌ای انجام نمی‌شود و در این زمان که حالت پیش گشایش بازار است معامله‌گرها اقدام به ثبت سفارشات می‌کنند.

زمان حراج معاملات گواهی سپرده کالا

زمان حراج معاملات زمانی است که بازار باز می‌شود و سفارشات ثبت‌شده در بازار انجام می‌شوند. زمان حراج معاملات که همان زمان باز بودن بازار در بورس کالا است با زمان باز بودن بازار سهام متفاوت است. حتی زمان حراج معاملات در گواهی‌های سپرده کالایی مختلف نیز متفاوت است. برای مثال زمان حراج معاملات برای گواهی سپرده زعفران، زیره سبز، نخود و برنج در حال حاضر از ساعت ۹ الی ۱۵ است. در صورتی‌که زمان حراج معاملات برای گواهی سپرده کالایی سکه طلا از ساعت ۱۲ الی ۱۵ است.

گواهی سپرده شمش طلا

گواهی سپرده شمش طلا به تازگی در بورس کالا تعریف شده است و این امکان را برای خریداران و سرمایه‌گذاران طلا ایجاد کرده است تا علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی طلا بدون نگرانی از ریسک مربوط به نگهداری فیزیکی طلا، بتوانند با مقادیری جزئی نیز در این کالای گران‌بها سرمایه‌گذاری کنند.

دارایی پایه گواهی شمش طلا، شمش طلای حدودا یک کیلوگرمی با عیار حداقل ۹۹۵ است. با توجه به این‌که برای صدور هر گواهی سپرده باید دارایی پایه‌‌ای مطابق با استانداردهای بورس کالا به انبارهای موردتأیید بورس کالا تحویل داده شود، بنابراین شمش‌های طلایی که شرکت‌های تولیدکننده داخلی تولید می‌کنند یا شمش‌های وارداتی که دارای مشخصات کالاهای بورس کالا هستند، به خزانه‌های بانکی موردتأیید بورس کالا تحویل می‌شوند و گواهی سپرده معادل آن‌ها صادر می‌شود.

گواهی سپرده شمش طلا

نحوه خرید گواهی سپرده شمش طلا

برای خرید گواهی سپرده شمش طلا کلیه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با ثبت‌نام در بورس کالای ایران و دریافت کد معاملاتی بورس کالا نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا اقدام کنند. افرادی که قصد انجام معاملات این گواهی سپرده کالایی را دارند می‌توانند با مراجعه به کاگزاری‌های بورس کالا نسبت به‌دریافت کد معاملاتی بورس کالا اقدام کنند. لازم به ذکر است اکثر کارگزاری‌های بورس کالا امکان دریافت آنلاین کد بورس کالا را از طریق سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری مربوطه فراهم کرده‌اند. معاملات گواهی سپرده شمش طلا از طریق سامانه معاملات بازار مشتقه و ابزارهای نوین مالی بورس کالای ایران قابل انجام است.

مراحل خرید گواهی سپرده شمش طلا

همان‌طور که برای خرید سهام از بورس در ابتدا نیاز دارید که حساب خود در کارگزاری را شارژ کنید، برای خرید گواهی سپرده شمش طلا نیز در ابتدا نیاز دارید تا دفتر دارایی خود را از طریق کارگزاری شارژ کنید تا بتوانید از طریق سامانه‌های مربوطه نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. در ادامه مراحل مورد نیاز برای خرید گواهی تا تحویل شمش را شرح می‌دهیم.

دریافت کد معاملاتی

برای انجام تمامی معاملات در بورس در ابتدا نیاز دارید تا در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. با ثبت نام در سامانه سجام به شما کد بورسی داده می‌شود که با آن می‌توانید سهام و اوراق بهاداری همانند گواهی سپرده را معامله کنید. اما برای انجام برخی از معاملات همانند گواهی سپرده شمش طلا علاوه بر داشتن کد بورسی نیاز دارید تا کد مالی بورس کالا را دریافت کنید. برای این‌کار می‌توانید همانند مراحلی که برای دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو از بورس کالا انجام می‌دهید، از سامانه ایبیگو علاوه بر دریافت کد بازار فیزیکی، کد بازار مشتقه و مالی را هم دریافت کنید.

 

درخواست شارژ دفتر دارایی

برای خرید گواهی سپرده شمش طلا افراد می‌توانند درخواست شارژ دفتر دارایی را به کارگزار بدهند و مبلغ موردنیاز را با هماهنگی‌های لازم به حساب معرفی شده از طرف کارگزار واریز کند. تسویه معاملات نیز با استفاده از سازوکار مربوط به دفتر دارایی انجام می‌شود. دفتر دارایی نوعی حساب در سامانه‌های بورس کالا است که مواردی از قبیل کنترل‌های مربوط به زمان سفارش‌گذاری را انجام می‌دهد و فرآیند تسویه معاملات و تسویه کارمزدها و هزینه‌های مرتبط بر معاملات از طریق این حساب انجام می‌شود.

ثبت سفارش گواهی سپرده شمش طلا

هر مشتری در سامانه بورس کالا دارای کدی یکتا است و زمانی که مشتری مبلغ موردنیاز برای خرید گواهی سپرده را در اختیار کارگزاری قرار می‌دهد، کارگزاری مبلغ دریافتی را همراه با کد یکتای مشتری به حساب تعیین شده از طرف بورس کالا واریز می‌کند. بورس نیز مبلغ واریزی در دفتر دارایی مشتری را شارژ می‌کند. با شارژ دفتر دارایی مشتری در سامانه معاملاتی، مشتری می‌تواند نسبت به خرید گواهی سپرده شمش طلا اقدام کند.

سامانه ایبیگو متصل به کارگزاری‌های بورس کالا این امکان را برای مشتریان خرید گواهی سپرده شمش طلا فراهم کرده است تا بتوانند علاوه بر اخذ کد مالی و بازار مشتقه بورس کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید گواهی سپرده از این سامانه اقدام کنند. بنابراین افراد می‌توانند برای ثبت سفارش گواهی سپرده کالایی پس از ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر با مراجعه به سامانه ایبیگو اقدامات لازم برای سفارش‌گذاری را انجام دهند.

تحویل شمش طلا

ثبت درخواست برای تحویل شمش‌ طلا را می‌توانید با هماهنگی کارگزاری مربوطه انجام دهید و شمش طلای خریداری شده را مطابق با تاریخ‌های مندرج در اطلاعیه گشایش نماد از خزانه بانکی مربوطه تحویل بگیرید. برای این منظور در انتهای روز ثبت درخواست، فرآیند تخصیص شمش‌ طلا به مشتری توسط مکانیزم سامانه مدیریت انبار انجام می‌شود. پس از آن مطابق با اطلاعات مندرج در اطلاعیه گشایش نماد، مشتری می‌تواند با هماهنگی‌های لازم به خزانه بانک موردنظر برای دریافت شمش طلا مراجعه کند.

سکه طلا

سوالات پرتکرار درباره گواهی سپرده شمش طلا

با توجه به این‌که گواهی سپره شمش طلا به‌تازگی وارد بورس کالای ایران شده است، بنابراین سوالات زیادی درباره این نوع گواهی وجود دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پاسخ دهیم.

هر گواهی شمش طلا معادل با چه مقدار طلا است ؟

یک‌دهم گرم از شمش طلا با عیار ۹۹۵ که معادل با صد سوت می‌شود برابر با یک گواهی سپرده شمش طلا است. بنابراین فردی که یک گواهی سپرده کالایی را خریداری می‌کند در واقع مالک صد سوت از شمش طلا با عیار ۹۹۵ می‌شود.

 معاملات گواهی سپرده شمش طلا چه زمانی انجام می‌شود ؟

معاملات شمش طلا در حال حاضر از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۵ انجام می‌شود. البته برای هماهنگی بیشتر با ساعت کاری بازارهای جهانی احتمال دارد در آینده ساعات انجام معاملات گواهی سپرده شمش طلا افزایش یابد. بنابراین مرحله پیش‌گشایش گواهی سپرده شمش طلا از ساعت ۱۱:۳۰ شروع می‌شود و حراج پیوسته تا ساعت ۱۵ ادامه پیدا می‌کند.

بازار گواهی سپرده شمش با چه مقدار طلا کار خود را شروع کرده است ؟

گواهی سپرده شمش طلا از جدید‌ترین گواهی‌های سپرده کالایی است و این بازار با سه تن طلا کار خود را شروع کرده است. البته با توجه به این‌که تولیدکنندگان داخلی طلا روزانه در حال تولید طلا هستند و این طلا را در صورت دارا بودن مشخصات استاندارد بورس کالا می‌توانند وارد بورس کنند، در آینده موجودی طلای بورس کالا افزایش می‌یابد. از طرفی دیگر واردکنندگان طلا نیز می‌توانند طلای وارداتی خود را برای عرضه به بورس کالا وارد کنند.

امنیت شمش‌های پذیرش شده بورس کالا چگونه است ؟

بانک‌هایی که به‌عنوان خزانه شمش طلا انتخاب می‌شوند، کل طلای موجود در خزانه را بیمه می‌کنند. علاوه بر این بانک‌هایی که به‌عنوان انبار شمش‌ طلا انتخاب می‌شوند، به اتاق پایاپای بورس کالا تضمین‌های لازم را ارائه می‌کنند. بانک ملت اولین خزانه بانکی مورد‌پذیرش بورس کالا برای شمش طلا است. البته بورس کالا در حال انجام بررسی‌های لازم برای همکاری با خزانه‌های بانک‌های دیگر نیز هست. در حال حاضر خزانه‌داری بانک ملت به‌عنوان اولین خزانه شمش طلای بورس کالا کیفیت و کمیت طلای موجود در خزانه را تضمین می‌کند و حتی درصورتی که طلای موجود در بانک سرقت شود، با توجه به دارا بودن بیمه سرقت خزانه، خسارات وارده را بیمه پرداخت می‌کند.

مالیات معاملات گواهی سپرده شمش طلا چقدر است ؟

یکی از مزایایی که معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا دارد، معافیت صد در صد مالیاتی است. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارند می‌توانند علاوه بر اطمینان از تقلبی نبودن کالا و نگهداری شمش‌های طلا در مکانی امن از معافیت معاملاتی مربوطه نیز برخوردار شوند.

حداقل سرمایه لازم برای خرید و فروش گواهی شمش طلا چقدر است ؟

حداقل سرمایه لازم برای خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا برابر سرمایه لازم برای تهیه یک گواهی سپرده شمش طلا است. با توجه به این‌که هر گواهی سپرده کالایی شمش طلا برابر با یک‌دهم گرم از طلا با عیار ۹۹۵ است، بنابراین فردی که سرمایه لازم برای خرید این مقدار طلا را دارد می‌تواند خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا را انجام دهد.

بورس کالا

مهلت تسویه نماد گواهی سپرده شمش طلا چگونه است ؟

مهلت تسویه نماد گواهی سپرده شمش طلا در همان روز معاملاتی است. بنابراین در همان روز انجام معاملات تسویه به‌طور کامل از طریق دفاتر دارایی مشتریان انجام می‌شود.

برای تحویل شمش طلا چه‌مقدار گواهی لازم است ؟

با توجه به‌این‌که شمش‌های طلای یک کیلوگرمی به‌عنوان دارایی پایه برای گواهی سپرده شمش طلا استفاده می‌شوند، بنابراین برای تحویل شمش‌طلا باید ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا را در اختیار داشته باشید. مشتری درصورت داشتن دسترسی آنلاین از طرف کارگزاری می‌تواند درخواست خود را در سامانه ثبت کند. در غیر این صورت مشتری با مراجعه به کارگزاری مربوطه می‌تواند درخواست خود را به کارگزاری ارائه کند.

نحوه برداشت از دفتر دارایی به حساب شخصی چگونه است ؟

در صورتی که مشتری بخواهد مبلغی را از دفتر دارایی خود برداشت کند، در ابتدا باید درخواست خود را به کارگزاری مربوطه ارسال کند. کارگزاری درخواست برداشت وجه را در سامانه ثبت می‌کند. بورس کالا حداکثر یک روز بعد از ثبت درخواست برداشت، وجه موردنظر را به حساب کارگزار واریز می‌کند. پس از انتقال وجه از بورس کالا به کارگزاری مربوطه، این کارگزاری موظف است ظرف یک روز کاری مبلغ درخواستی را به حساب معرفی‌ شده از طرف مشتری واریز کند. درصورتی‌که کارگزاری امکان ثبت سفارش به‌صورت آنلاین را برای مشتری فراهم کند، مشتری می‌تواند ثبت سفارش را به‌صورت آنلاین انجام دهد.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا

خرید و فروش سکه طلا از محبوبیت بالایی برخوردار است. افراد زیادی برای حفظ سرمایه‌ خود از تورم موجود در جامعه سعی می‌کنند تا دارایی‌های خود را در قالب سکه طلا نگهداری کنند.

اما خرید و نگهداری فیزیکی سکه طلا معایبی نیز دارد. برای مثال نگهداری سکه طلا از لحاظ امنیتی ممکن است مشکلاتی را برای دارنده آن ایجاد کند. گواهی سپرده سکه طلا این امکان را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند تا بتواند بدون دریافت فیزیکی سکه در گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر این با توجه به این‌که بازار گواهی سپرده کالایی سکه طلا بازار ثانویه دارد، بنابراین دارندگان گواهی سپرده سکه طلا می‌توانند گواهی سپرده کالایی سکه طلا را به دفعات متعدد خرید و فروش کنند.

فروش سکه در بورس کالا

برای فروش سکه در بورس کالا به وسیله گواهی سپرده کالایی می‌توان با تحویل سکه به خزانه‌های بانکی موردتأیید بورس کالا در ازای آن گواهی سپرده دریافت کرد. سپس این گواهی سپرده کالایی را می‌توان در بورس کالا معامله کرد. البته برای فروش سکه در بورس کالا سکه باید مشخصات لازم برای پذیرش در بورس کالا را داشته باشد.

برای مثال سکه تحویلی به انبارهای بورس کالا باید از نوع تمام بهار آزادی و سال ضرب آن ۱۳۸۶ باشد. در زمان تحویل سکه به بورس کالا کارشناسان بورس کالا سکه را بررسی می‌کنند و در صورت احراز شرایط پذیرش، آن را دریافت می‌کنند و گواهی سپرده کالایی مربوط به آن را برای فروشنده صادر می‌کنند. فروشنده سکه می‌تواند با داشتن کد بورسی، گواهی سپرده سکه را در پلتفرم معاملاتی همانند سهام شرکت‌ها معامله کند.

خرید و فروش سکه

خرید گواهی سپرده سکه

برای خرید گواهی سپرده سکه پس از ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی می‌توانید با استفاده از نام کاربری و رمزعبوری که کارگزاری به شما می‌دهد به‌صورت آنلاین نسبت به خرید گواهی سپرده سکه اقدام کنید.

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده سکه به‌طور پیوسته انجام می‌شود. به عبارت دیگر افرادی که گواهی سپرده سکه را خریداری می‌کنند می‌توانند آن را دوباره بفروشند. بنابراین برخی افراد تنها برای کسب سود از تغییرات قیمت گواهی سپرده سکه اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند. لازم به ذکر است گواهی سپرده سکه همانند گواهی‌های سپرده کالایی دیگر دارای تاریخ سررسید مشخصی است. افرادی که قصد فروش گواهی سپرده سکه را دارند باید تا قبل از زمان سررسید، آن را بفروشند یا نسبت به دریافت فیزیکی سکه یا انتقال نماد آن به نماد جدید با هماهنگی کارگزاری اقدام کنند.

نحوه خرید گواهی سپرده سکه از پلتفرم معاملاتی

برای خرید گواهی سپرده سکه پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری مربوطه می‌توانید از همان سامانه‌ای که سهام شرکت‌های بورسی را معامله می‌کنید، نماد گواهی سکه موردنظر را جستجو کنید و نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. برای این کار در قسمت جستجوی نماد در سامانه معاملاتی، کلمه سکه را همانند تصویر زیر جستجو کنید. سپس نماد سکه موردنظر خود را انتخاب کنید. لازم به ذکر است مشخصات نماد گواهی سپرده سکه را می‌توانید در وب‌سایت بورس کالا بررسی کنید تا از تاریخ سررسید گواهی سپرده و دیگر مشخصات گواهی مربوطه اطلاع پیدا کنید.

خرید گواهی سپرده سکه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

پس از این‌که نماد سکه موردنظر را انتخاب کردید، در ادامه می‌توانید با توجه به تحلیلی که از بازار سکه دارید نسبت به ثبت سفارش خرید گواهی سپرده سکه اقدام کنید. برای این‌منظور در قسمتی که در تصویر زیر با مستطیل قرمز مشخص شده است، می‌توانید تعداد گواهی و قیمت موردنظر خود را در سامانه ثبت کنید و بر روی گزینه خرید کلیک کنید. با انجام این کار سفارش خرید در کارگزاری ثبت می‌شود و در زمانی که فروشنده‌ای با همان تعداد و قیمت وجود داشته باشد، معامله انجام می‌شود.

ثبت سفارش گواهی سپرده سکه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

گواهی سپرده کالایی زعفران

زعفران یکی از کالاهایی است که دارای گواهی سپرده در بورس کالا است. فرآیند صدور گواهی سپرده زعفران به این ترتیب است که انبارهایی برای پذیرش زعفران در بورس کالا تعیین شده است. تولید کنندگان زعفران می‌توانند با تحویل زعفران به این انبارها قبض انبار مربوطه را دریافت کنند. به عبارتی دیگر با تحویل زعفران به انبارهای بورس کالا کشاورزان کالای خود را به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌کنند. در واقع گواهی‌های سپرده کالایی زعفران اوراق بهاداری هستند که قابلیت معامله در بازار سرمایه را دارند.

شرایط فروش زعفران در بورس کالا

برای فروش زعفران در بورس کالا فرد باید کد بورسی داشته باشد و در یکی از کارگزاری‌های بورس کالا ثبت نام کند. برای دریافت کد بورسی، اشخاص با مراجعه به سامانه سجام نسبت به احراز هویت و دریافت کد بورسی اقدام می‌کنند. پس از این کار فرد می‌تواند مشخصات انبارهای زعفران موجود در وب‌سایت بورس کالا را شناسایی کند و نسبت به تحویل زعفران به این انبارها اقدام کند.

برای تحویل زعفران به بورس کالا باید به خصوصیات و استانداردهای زعفران تعیین شده از طرف بورس کالا توجه کرد. کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند باید استانداردها و خصوصیات لازم برای ارائه در بورس کالا را داشته باشند. افراد می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی بورس کالا نسبت به ویژگی‌های زعفران قابل پذیرش در بورس کالا آگاهی پیدا کنند. هنگام تحویل زعفران به بورس کالا کارشناسان انبار مشخصات زعفران را با استانداردهای بورس کالا مطابقت می‌دهند و در صورت تأیید شدن، زعفران را از عرضه‌کننده تحویل می‌گیرند.

نحوه فروش گواهی سپرده کالایی زعفران

هنگامی که زعفران را به انبارهای بورس کالا تحویل دادید برای شما قبض انبار صادر می‌شود و این قبض انبار طی مراحلی به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود. هنگامی که قبض انبار به گواهی سپرده تبدیل شد، می‌توانید آن را در بورس کالا بفروشید. برای فروش گواهی سپرده زعفران در بورس کالا می‌توانید با تماس به کارگزاری سفارش فروش خود را به کارگزاری اعلام کنید. امروزه بیشتر کارگزاری‌‌ها امکانات ثبت سفارش آنلاین را برای انجام معامله گواهی سپرده کالایی فراهم کرده‌اند. بنابراین برای فروش گواهی سپرده کالایی زعفران می‌توانید سفارشات خود را به‌صورت آنلاین در کارگزاری‌ ثبت کنید.

برای فروش گواهی سپره کالایی زعفران پس از ورود به سامانه معاملاتی همانند تصویر زیر نماد گواهی سپرده را انتخاب کنید و در قسمت ثبت سفارش گزینه مربوط به فروش را انتخاب کنید. سپس تعداد و قیمت فروش را مشخص کنید و در نهایت بر روی گزینه فروش کلیک کنید. با این اقدام سفارش فروش گواهی سپرده زعفران ثبت می‌شود. زمانی که خریداری با تعداد و قیمت گواهی زعفران ثبت‌ شده وجود داشته باشد، سفارش فروش گواهی سپرده زعفران انجام می‌شود.

فروش گواهی سپرده زعفران
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

هزینه انبارداری زعفران چیست ؟

هنگامی که فردی گواهی سپرده کالایی زعفران را از بورس کالا خریداری می‌کند در واقع مالک مقداری مشخص از زعفران می‌شود که این مقدار زعفران در انبار بورس کالا نگهداری می‌شود. بنابراین به‌ازای تعداد روزهایی که شخص گواهی سپرده کالایی را در اختیار دارد هزینه انبارداری از حساب وی کسر می‌شود.

گواهی سپرده کالایی سیمان

عرضه سیمان در بازار فیزیکی بورس کالا برای خریدارهای عمده و به‌صورت گواهی سپرده برای خریداران خرد انجام می‌شود. برای خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا خریدارها علاوه بر کد بورسی نیاز دارند تا کد بورس کالا داشته باشند و نسبت به افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا اقدام کنند. در خرید سیمان از بازار فیزیکی امکان معاملات آنلاین وجود ندارد.

اما با راه‌اندازی گواهی سپرده سیمان این امکان برای مصرف‌کنند‌ها فراهم شده است تا بتوانند سیمان مورد‌نیاز خود را در قالب خرید گواهی سپرده سیمان و به‌صورت آنلاین خریداری کنند. با خرید گواهی سپرده کالایی سیمان مصرف‌کنندگان و خریداران خرد سیمان می‌توانند با قیمتی نزدیک به قیمت کارخانه نسبت به خرید سیمان از بورس کالا اقدام کنند. با این تسهیلات دست واسطه‌های بازار سیمان از افزایش نرخ قیمت این کالای مهم کوتاه شده است. در واقع افراد به‌جای خرید سیمان از واسطه‌ها می‌توانند سیمان موردنیاز خود را از انبار کارخانه تهیه کنند.

نحوه خرید گواهی سپرده کالایی سیمان

برای خرید گواهی سپرده کالایی بعد از دریافت کد بورسی از سامانه سجام و ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر به وب‌سایت بورس کالا مراجعه کرده و انبارهای سیمان در بورس کالا را بررسی کنید. برای این‌کار از منوی مربوط به انبارها در صفحه اصلی وب‌سایت بورس کالا می‌توانید فهرست انبارهای سیمان را مشاهده کنید. نکته مهمی که وجود دارد انتخاب انبار سیمانی است که به خریدار نزدیکتر است.

با توجه به بالا بودن هزینه حمل سیمان، افرادی که قصد خرید سیمان از بورس کالا را با استفاده از گواهی سپرده سیمان دارند باید انبار سیمان نزدیک به خود را انتخاب کنند. پس از انتخاب نماد معاملاتی موردنظر، خریداران با مراجعه به پلتفرم آنلاین کارگزاری می‌توانند گواهی سپرده کالایی مربوطه را خریداری کنند.

برای خرید گواهی سپرده سیمان پس از ورود به سامانه معاملاتی نماد سیمان را جستجو کنید تا لیست گواهی‌های سپرده سیمان را مشاهده کنید. از میان این لیست می‌توانید گواهی سپرده سیمان موردنظر را برای ثبت سفارش خرید انتخاب کنید. در تصویر زیر پس از جستجوی حروف ابتدایی نماد گواهی سیمان لیستی از نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سیمان را مشاهده می‌کنید.

گواهی سپرده کالایی سیمان
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

پس از این‌که نماد گواهی سپرده سیمان را پیدا کردید، با کلیک بر روی آن می‌توانید سفارشات خود را انجام دهید. لازم به ذکر است بازار گواهی سپرده سیمان در حال حاضر بازار ثانویه ندارد و پس از خرید سیمان از بورس کالا، خریدار ملزم به دریافت سیمان در تاریخ معین است. علاوه بر این با توجه به محدودیت‌هایی که برای بارگیری سیمان خریداری شده از انبارهای کارخانجات سیمان وجود دارد، میزانی برای حداقل گواهی سیمان خریداری شده از بورس کالا تعیین شده است که تمامی این اطلاعات به‌صورت به‌روز شده در وب‌سایت بورس کالا قابل دسترس است.

پس از اطمینان از نماد گواهی سپرده سیمان انتخابی می‌توانید با کلیک بر روی آن در قسمت ثبت سفارشات، تعداد و قیمت گواهی سپرده سیمان را مشخص کنید و با کلیک بر روی گزینه خرید، سفارش خود را ثبت کنید. محل ثبت تعداد و قیمت گواهی سپرده را در داخل مستطیل قرمز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

خرید گواهی سپرده سیمان
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نحوه دریافت سیمان

با توجه به این‌‌که گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد، بنابراین خریداران گواهی سپرده کالایی سیمان باید در زمان تعیین شده نسبت به دریافت سیمان خود اقدام کنند. برای تحویل سیمان خریداری شده توسط گواهی سپرده کالایی، خریدار باید در ابتدا با کارگزاری خود هماهنگ کند و پس از انتخاب شرکت حمل سیمان، مشخصات آن را به کارگزاری اطلاع دهد، کارگزاری این اطلاعات را به کارگزاری فروشنده انتقال می‌دهد. کارگزاری فروشنده نیز اطلاعات مربوطه را در اختیار انبار کارخانه سیمان قرار می‌دهد. در انتها نیز خریدار برای حمل سیمان با انبار کارخانه سیمان تماس می‌گیرد و پس از انجام هماهنگی‌های لازم سیمان را تحویل می‌گیرد.

گواهی سپرده کالایی پسته

پس از تجربه موفق راه‌اندازی گواهی سپرده کالایی زعفران در بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا تصمیم گرفتند تا گواهی سپرده کالایی پسته را راه‌اندازی کنند. کشورهای ایران و آمریکا دو کشور اصلی تولید و صادر کننده پسته در جهان هستند و ۷۰ الی ۸۰ درصد تولید پسته در جهان به این دو کشور اختصاص دارد. در کشور ما استان‌های کرمان، خراسان رضوی و فارس و در استان کرمان شهرستان‌‌های رفسنجان، زرند و سیرجان از مراکز عمده تولید محصول پسته محسوب می‌شوند.

مزایای فروش پسته در بورس کالا

فروش پسته همانند فروش دیگر محصولات کشاورزی در بورس کالا دارای مزایای فراوانی است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • فروش پسته به مقدار دلخواه: کشاورزان می‌توانند هر مقدار پسته را در بورس کالا برای فروش عرضه کنند و محصول خود را با قیمت رقابتی در بورس کالا بفروشند.
  • دریافت وجه معامله در کمترین زمان ممکن: پس از انجام معامله کشاورزان می‌توانند وجه حاصل از فروش را بعد از یک روز کاری دریافت کنند.
  • نگهداری پسته در انبار بورس: انبار بورس کالا پس از دریافت پسته از کشاورزان متعهد است تا زمانی که کشاورز تصمیم به فروش می‌گیرد، از محصول مربوطه در شرایط استاندارد نگهداری کند.
  • معامله با قیمت‌های شفاف و رقابتی: از مهم‌ترین مزایای فروش پسته در بورس کالا این است که فروشندگان و خریداران پسته می‌توانند قیمت‌های پسته را به‌‌صورت شفاف و در محیطی رقابتی مشاهده کنند و در صورت تشخیص شرایط و قیمت مناسب نسبت به خرید یا فروش آن اقدام کنند.

فروش پسته در بورس کالا

برای فروش پسته در بورس کالا کشاورزان می‌توانند با داشتن کد اوراق بهادار محصولات خود را به انبارهای بورس کالا تحویل دهند. برای تحویل پسته به انبارهای بورس کالا باید شرایط و خصوصیات لازم برای محصول تحویلی را رعایت کنند. پس از تحویل پسته به انبار، کشاورزان گواهی سپرده مربوطه را دریافت می‌کنند. پس از دریافت گواهی سپرده کالایی، کشاورزان می‌توانند هر زمان که تشخیص دهند قیمت پسته مناسب است با مراجعه به کارگزاری یا به‌صورت آنلاین گواهی سپرده پسته را در بورس کالا بفروشند.

گواهی سپرده کالایی برنج

برنج از دیگر محصولات کشاورزی است که در کنار محصولاتی همانند زعفران و زیره در بورس کالا دارای گواهی سپرده است. دارندگان این محصول می‌توانند در ابتدا با مراجعه به وب‌سایت بورس کالای ایران از مشخصات برنج قابل پذیرش در بورس کالا اطلاع پیدا کنند. سپس در صورت مطابقت محصول آن‌ها با استانداردهای بورس کالا می‌توانند برای تحویل برنج تولیدی خود به انبارهای معرفی شده از طرف بورس کالا مراجعه کنند و پس از تحویل برنج قبض انبار مربوطه را دریافت کنند. این قبض انبار پس از تبدیل شدن به گواهی سپرده کالایی برنج، امکان فروش را در بازار سرمایه خواهد داشت.

نحوه خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج

برای خرید و فروش گواهی سپرده کالایی برنج نیازی به دریافت کد بورس کالا ندارید و با همان کد بورسی که سهام شرکت‌ها را معامله می‌کنید، می‌توانید نسبت به معامله گواهی سپرده برنج اقدام کنید. برای این کار می‌توانید پس از ثبت‌نام در کارگزاری از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها، معاملات گواهی سپرده برنج را انجام دهید.

گواهی سپرده کالایی برنج همانند دیگر گواهی‌‌های سپرده دارای تاریخ سررسید است که در زمان خرید و فروش به‌ آن توجه می‌شود. لازم به ذکر است خرید و فروش گواهی سپرده برنج تا قبل از زمان سررسید آن به دفعات متعدد قابل انجام است. به عبارت دیگر تا قبل از تاریخ سررسید گواهی سپرده برنج می‌توانید آن را در صورت تمایل بفروشید.

خرید گواهی سپرده برنج

برای خرید گواهی سپرده برنج همانند خرید نماد گواهی‌های سپرده دیگر کالاها در بورس کالا در ابتدا باید مشخصات نماد معاملاتی گواهی سپرده آن را مطالعه کنیم تا اطلاعات لازم را درباره نام انبار، تاریخ سررسید گواهی سپرده و دیگر اطلاعات ضروری مربوط به گواهی سپرده را به‌دست آوریم.

پس از انجام بررسی‌های کافی برای خرید گواهی سپرده برنج می‌توانید حروف اول نماد گواهی سپرده را در سامانه معاملاتی کارگزاری جستجو کنید تا نمادهای گواهی سپرده برنج را مشاهده کنید. سپس از میان نمادهای موجود می‌توانید نماد معاملاتی گواهی سپرده برنج موردنظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب نماد گواهی سپرده برنج می‌توانید در قسمت مربوط به ثبت سفارش تعداد و قیمت گواهی سپرده برنج را مشخص کنید و سفارش خرید خود را ثبت کنید. در تصویر زیر قسمت مربوط به تعیین تعداد و قیمت گواهی سپرده برنج در مستطیل قرمز نشان داده شده است.

خرید گواهی سپرده کالایی برنج
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

فروش گواهی سپرده کالایی برنج

برای فروش گواهی سپرده برنج نیز از همان پلتفرم معاملاتی که برای خرید گواهی سپرده استفاده می‌شود، می‌توانید برای ثبت سفارش فروش گواهی سپرده برنج استفاده کنید. در این حالت پس از ورود به سامانه معاملاتی و انتخاب نماد گواهی سپرده برنج، قسمت مربوط به ثبت سفارش را بر روی فروش قراردهید و تعداد و قیمت گواهی سپرده برنج را برای فروش مشخص کنید، سپس با کلیک بر روی گزینه فروش، سفارش را ثبت کنید. در تصویر زیر قسمت مربوط به فروش در ثبت سفارشات با علامت نشان داده شده است.

فروش گواهی سپرده کالایی برنج
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

تحویل فیزیکی برنج از بورس کالا

برای این‌که بتوانید برنج خریداری شده خود از طریق گواهی سپرده را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرید باید قبل از زمان سررسید آن با کارگزاری مربوطه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و مراحل اداری مربوطه را انجام دهید. برای تحویل فیزیکی برنج از انبارهای بورس کالا همانند دیگر محصولاتی که در بورس کالا ارائه می‌شوند، حداقل میزان تحویل تعریف شده است. در حال حاضر حداقل میزان برنجی که می‌توانید از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرید برابر با ۱۰۰ کیلوگرم است. بنابراین در صورتی که تعداد گواهی سپرده خریداری شده کمتر از این مقدار از برنج است، امکان دریافت برنج از انبار را ندارید.

هزینه نگهداری در گواهی سپرده برنج

همانند دیگر کالاهای بورس کالا در زمان فروش گواهی سپرده برنج، هزینه‌ای برای انبارداری کالای مربوطه از فروشنده دریافت می‌شود. با نگاهی به هزینه‌های انبارداری در وب‌سایت بورس کالا متوجه می‌شوید که هزینه‌های مربوط به نگهداری کالاها در انبار در کالاها متفاوت است. در حال حاضر هزینه نگهداری به ازای هر کیلوگرم از برنج طارم ۸۶ ریال و برای برنج فجر ۵۶ ریال به ازای هر روز تقویمی است.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب با تعریف برخی از مفاهیم پایه همانند دارایی گواهی سپرده و تعیین قیمت گواهی سپرده سعی کردیم تا توضیح کامل‌تری برای گواهی سپرده کالایی ارائه دهیم. سپس سررسید گواهی سپرده را تعریف کردیم و برخی از سوالاتی که درباره تاریخ سررسید مطرح می‌شود، همانند محدودیت‌های دریافت فیزیکی کالا قبل از زمان سررسید را شرح دادیم.

سپس نماد معاملاتی در گواهی سپرده کالایی را توضیح دادیم. نحوه کسب سود از گواهی سپرده را بیان کردیم و مزایای گواهی سپرده را شرح دادیم. در ادامه، معاملات پیوسته و ناپیوسته را شرح دادیم و نحوه صدور گواهی سپرده را توضیح دادیم. انواع گواهی سپرده و مشخصات نمادهای گواهی سپرده را شرح دادیم. در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با انواع گواهی سپرده موجود در بورس کالا، برخی از آن‌ها را توضیح دادیم. گواهی سپرده شمش طلا را شرح دادیم و مراحل خرید آن را بیان کردیم و برخی از سوالات پرتکرار مربوط به آن را توضیح دادیم.

سپس به توضیح گواهی سپرده سکه طلا پرداختیم و نحوه فروش سکه از طریق گواهی سپرده را در بورس کالا شرح دادیم. در ادامه، توضیحات مربوط به گواهی سپرده زعفران و شرایط فروش زعفران در بورس کالا را بیان کردیم. سپس گواهی سپرده سیمان و نحوه خرید آن را بیان کردیم. گواهی سپرده پسته را توضیح دادیم و مزایای فروش پسته در بورس کالا را بیان کردیم. در پایان نیز گواهی سپرده برنج را شرح دادیم و نحوه خرید و فروش آن را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایرانشركت مديريت فناوري بورس تهرانسازمان بورس و اوراق بهادار
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *