بازار کریپتو چیست؟ – به زبان ساده + مزایا و معایب

۱۳۶۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۲ دقیقه
بازار کریپتو چیست؟ – به زبان ساده + مزایا و معایب

بازار کریپتو یکی از بازارهای مالی است که در آن ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود. بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرد تا بتوانند پرداخت‌های همتا به همتا در بسترهای غیرمتمرکز بلاک چین داشته باشند. رفته‌رفته رمزارزهای دیگری نیز توسعه پیدا کردند و بازار کریپتو شکل گرفت. کریپتو مختصر شده کلمه «رمز ارز» (Cryptocurrency) است. و بازار کریپتوکارنسی نیز بازاری است که در آن رمزارزهای مختلف معامله می‌شود. بازار کریپتو بازاری جهانی است که تعطیلی ندارد و افراد می‌توانند از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. برای تحلیل بازار کریپتو همانند بازارهای مالی دیگر از انواع تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال استفاده می‌کنند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از بازار کریپتو داشته باشند. در این مطلب با جنبه‌های مختلفی از این بازار آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

بازار کریپتو چیست ؟

«بازار کریپتوکارنسی» (Cryptocurrency Market) بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. همان‌طور که در بازار بورس و اوراق بهادار، سهام شرکت‌‌ها و اوراق بهادار خرید و فروش می‌شود، در بازار رمزارزها نیز تریدرها با خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب سود می‌کنند. همانند بازارهای مالی دیگر برای این‌که بتوانید از نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال استفاده کنید نیاز دارید تا با تحلیل‌‌های مربوط به بازار رمزارزها آشنا شوید.

برای مثال همان‌طور که برای خرید سکه از بورس کالا نیاز دارید تا شرایطی که بر روی قیمت سکه تأثیرگذار است را بررسی کنید، برای کسب سود از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال نیز نیاز دارید تا تحلیل درستی از بازار کریپتوکارنسی داشته باشید. با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند برای این‌که بتوانید بازار را بهتر تحلیل کنید نیاز دارید تا با برخی از مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال آشنا شوید که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

معامله ارز دیجیتال در بازار کریپتو روی موبایل

مقایسه بازار فارکس و کریپتو

بازار فارکس و کریپتو دو بازار مستقل و جداگانه هستند. در بازار فارکس جفت ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم معامله می‌شوند ولی در بازار کریپتو انواع مختلف ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. بازارهای مالی مختلفی در دنیا وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها دارایی‌های مالی متنوعی معامله می‌شود. برای تحلیل هر کدام از بازارهای مالی باید اطلاعات دقیق و کافی از نحوه کارکرد و تحلیل آن داشته باشیم.

برای مثال برای تحلیل بازار فارکس باید شرایط اقتصادی و سیاسی که باعث تقویت و ضعف ارز کشورها می‌شود و اخبار مرتبط را دنبال کنیم تا بتوانیم تحلیل درستی از بازار داشته باشیم. در بازار کریپتو نیز توجه به عوامل بنیادی تأثیرگذار بر روی قیمت توکن پروژه‌های رمزارزی در کنار تحلیل تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای تحلیل بازار کریپتو عوامل تأثیرگذار بر روی کاربرد توکن‌ها نیز بررسی می‌شوند. این عوامل با ایجاد تغییراتی بر روی میزان عرضه و تقاضای توکن موردنظر، می‌توانند باعث نوسان قیمت در ارز دیجیتال مربوطه شوند.

ارز دیجیتال چیست ؟

«ارز دیجیتال» (Cryptocurrency) نوعی ارز مجازی است که توسط رمزنگاری به‌گونه‌ای ایمن شده تا امکان کپی یا دو بار خرج کردن را نداشته باشد. ارزهای دیجیتال بر روی بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند. بلاک چین یکی از انواع بسترهای غیرمتمرکز است که بسیاری از ارزهای دیجیتال بر روی آن توسعه پیدا کرده‌اند. برای درک بهتر ارزهای دیجیتال بهتر است در ابتدا با مفهوم دفتر کل توزیع شده آشنا شویم.

انواع ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو

تکنولوژی دفتر کل توزیع شده چیست ؟

«تکنولوژی دفتر کل توزیع شده» (Distributed Ledger Technology | DLT) تکنولوژی زیرساختی است که دسترسی، اعتبارسنجی و ضبط و ذخیره اطلاعات را در پایگاه داده توزیع شده امکان‌پذیر می‌کند. در واقع دفتر کل توزیع شده تکنولوژی به‌کار رفته در بلاک چین است. با توسعه بیت کوین با استفاده از این تکنولوژی، دفتر کل توزیع شده توجه بیشتر رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. دفتر کل توزیع شده نیز نوعی پایگاه داده توزیع شده است که برای پردازش و ذخیره اطلاعات، به نظارت نهادی متمرکز نیاز ندارد. بلاک چین یکی از انواع مختلف دفتر کل توزیع شده است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

 

بلاک چین چیست ؟

بلاک چین نوعی پایگاه داده توزیع شده است که بر روی تعدادی کامپیوتر به‌نام «نود» (Node) قرار می‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع شبکه‌ای از کامپیوترها را تصور کنید که تحت یک الگوریتم واحد در شبکه به تأیید تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها مشغول هستند. با توجه به این‌که در شبکه بلاک چین سرور مرکزی برای پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات وجود ندارد، بنابراین تمامی نودهای شبکه وظیفه دارند تا در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات سهیم باشند.

برای این‌کار نیاز دارند تا با هم ارتباط داشته باشند و بر سر تأیید تراکنش‌های شبکه با هم به اجماع برسند. الگوریتمی که نودهای شبکه برای توافق بر سر تراکنش‌های شبکه از آن استفاده می‌کنند الگوریتم اجماع نام داد. بلاک چین‌های مختلف از الگوریتم‌های اجماع متنوعی استفاده می‌کنند. از معروف‌ترین الگوریتم‌های اجماع می‌‌توان به «الگوریتم اثبات کار» (Proof of Work | PoW) و «الگوریتم اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) اشاره کرد.

 

پرداخت‌های همتا به همتا با کریپتو

یکی از قابلیت‌هایی که ارزهای دیجیتال دارند، امکان پرداخت‌های امن آنلاین بدون نظارت و دخالت نهادهای واسطه است. برای توضیح این مطلب برای مثال هنگامی که شما خرید اینترنتی انجام می‌دهید، بانک مربوطه تراکنش را برای شما انجام می‌دهد. بنابراین بانک نهادی واسط برای پرداخت شما به شخص یا سازمانی دیگر است. اگر هم بخواهیم کمی عمیق‌تر به موضوع توجه کنیم در واقع سرمایه شما در اختیار بانک است و برای انجام خرید، باید از بانک که نهادی متمرکز است درخواست کنید تا واریز وجه را به حساب موردنظر انجام دهد.

اما در دنیای ارزهای دیجیتال وضعیت متفاوتی وجود دارد. شما رمزارز خود را در کیف پول ارز دیجیتال خود نگهداری می‌کنید و در صورتی که نیاز داشتید تراکنشی را از کیف پول خود به آدرس موردنظر انجام می‌دهید. بنابراین در ارزهای دیجیتال سرمایه شما در اختیار خودتان قرار دارد و نهاد واسطی برای انجام تراکنش‌ها وجود ندارد.

بیت کوین و اتریوم

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

همان‌‌طور که شما برای نگهداری پول‌های کاغذی و کارت‌های اعتباری خود از کیف پول استفاده می‌کنید، برای نگهداری ارزهای دیجیتال نیز کیف پول‌های مخصوصی وجود دارد. اما سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال در واقع ارزهایی مجازی در بسترهای غیرمتمرکز هستند، چگونه می‌توان آن‌ها در کیف پول شخصی قرار داد.

در جواب این سوال به این نکته توجه کنید که کیف پول‌ها در واقع ارتباط و دسترسی شما را به رمزارزهایتان در شبکه غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند. برای مثال کیف پول بیت کوین این امکان را به‌ شما می‌دهد تا بتوانید به بیت کوین‌های خود در شبکه بلاک چین دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز از آن‌ها برای خرید استفاده کنید. بنابراین بیت کوین‌های شما در محلی امن در بلاک چین ذخیره شده‌اند و هیچ نهاد واسطی نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

 

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال همانند رمز چهار رقمی کارت اعتباری است که با آن می‌توانید برداشت کنید. بنابراین هر فردی که کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد می‌تواند به ارزهای دیجیتال شما دسترسی پیدا کند. برای این‌که بتوانید ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید باید از کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. انواع مختلفی کیف پول وجود دارد. اما صرف‌نظر از نوع کیف پول و ارزهای دیجیتالی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند در زمان راه‌اندازی اولیه یا در ایجاد کیف پول جدید، نرم‌افزار مربوطه به شما کلید خصوصی کیف پول را می‌دهد.

توجه داشته باشید که این کلید خصوصی را که از چندین کلمه تشکیل شده است را بر روی کاغذ نوشته و در جایی امن قرار دهید. لازم به ذکر است که هیچ فرد، گروه یا پروژه‌ای نیازی به کلید خصوصی کیف پول شما ندارد و اگر به هر عنوان کلید خصوصی را از شما خواستند به کلاهبردار بودن آن‌ها شک نکنید.

زنی در حال نگاه کردن به کیف پول ارز دیجیتال خود روی صفحه گوشی است

بازار کریپتو در ایران

صرافی‌های ایرانی که برای معاملات ارز دیجیتال در ایران وجود دارند پس از احراز هویت به شما این امکان را می‌دهند تا همانند معاملاتی که در پلتفرم‌های بورس و اوراق بهادار انجام می‌دهید، به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنید. صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال توکن‌های زیادی را برای خرید و فروش در بسترهای بلاک چینی مختلف برای فعالان این حوزه ارائه کرده‌‌اند که علاقه‌مندان به فعالیت در بازار کریپتو می‌توانند آن‌ها را معامله کنند.

بازار کریپتو کی باز می‌شود ؟

یکی از اولین سوالاتی که ممکن است هنگام ورود به هر بازاری در ذهن افراد ایجاد شود درباره ساعت کاری آن بازار است. برای مثال افرادی که می‌خواهند وارد بازار کریپتو شوند تمایل دارند تا در ابتدا درباره ساعت بازار کریپتو اطلاعاتی را به‌دست آورند. خبر خوبی که درباره این بازار وجود دارد این است که این بازار تعطیلی ندارد و یکسره باز است. بنابراین افرادی که تمایل دارند در این بازار فعالیت کنند از نظر زمانی هیچ محدودیتی ندارند و با خیال راحت می‌توانند زمان مناسبی را به فعالیت در بازار کریپتو اختصاص دهند.

مزایای بازار کریپتو

با توجه به این‌که بازار ارزهای دیجیتال بر پایه تکنولوژی بسترهای غیرمتمرکز ایجاد شده‌اند، بنابراین بسیاری از ویژگی‌های مثبتی که این ساختارهای غیرمتمرکز دارند را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. برخی از این مزیت‌ها را در ادامه شرح می‌دهیم.

عدم نیاز به نهادی واسط

از اصلی‌ترین مزیت‌هایی که باعث ایجاد تفاوت عمده‌ای در میان نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر ابزارهای پرداخت متمرکز می‌شود، عدم وابستگی به نهادی واسط برای انجام تراکنش‌ها است. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو را تحولی بزرگ در انجام امور مالی محسوب کنند.

سرعت و راحتی انجام تراکنش‌ها

با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توان با سرعتی بالا انتقال دارایی کریپتویی را انجام داد. این انتقالات بدون نظارت نهادهای بانکی و موسسه‌های متمرکز مالی انجام می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که افراد بخواهند مقادیر زیادی از سرمایه را از طریق ارزهای دیجیتال به کشور دیگری منتقل کنند. در این حالت با کارمزدی کم این انتقال به‌کمک کامپیوتر یا گوشی هوشمند انجام می‌شود.

نماد بیت کوین و نمودار قیمتی آن به صورت شماتیک - بازار کریپتو چیست

امنیت بالای شبکه‌های غیرمتمرکز

شبکه‌های غیرمتمرکز با توجه به این‌که نوعی از دفتر کل توزیع شده هستند، بنابراین اطلاعات در این شبکه‌ها در اختیار یک سرور مرکزی قرار ندارد بلکه به‌طور توزیع شده بین نودهای شبکه پخش شده است. بنابراین در صورتی که برخی از نودهای شبکه به هر دلیلی از شبکه خارج شوند یا نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، اطلاعات از بین نمی‌رود و شبکه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

پتانسیل‌های بالای بازار کریپتو

بازار کریپتو به دلیل این‌که با استفاده از تکنولوژی امکانی برای انجام امور متنوع در بسترهای غیرمتمرکز را ایجاد می‌کند، مورد توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است. این شرکت‌ها با سرمایه‌‌گذاری‌های خود در پروژه‌های ارزهای دیجیتال به رشد و توسعه این پروژه‌ها کمک می‌کنند. در واقع پروژه‌های پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال با کمک فن‌آوری غیرمتمرکز خود می‌توانند موجب کارکرد بهتر شرکت‌های بزرگ متمرکز شوند. بنابراین با توجه به تقاضا برای پروژه‌های رمزارزی توسط این شرکت‌های بزرگ، پروژه‌های رمزارزی کارآمد پتانسیل رشد خوبی دارند که در نهایت باعث رشد توکن مربوطه می‌شود.

عدم محدودیت زمانی در بازار کریپتو

یکی دیگر از مزایای بازار کریپتو عدم محدودیت زمانی برای فعالیت در این بازار است. این موضوع به این معناست که می‌توانید هر زمانی را برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب کنید. از طرف دیگر امکانات دیگری که در پلتفرم‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال وجود دارند خدمات خود را بدون تعطیلی و به‌طور پیوسته ارائه می‌کنند.

معایب بازار کریپتو

هر تحول و نوآوری در کنار مزایایی که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. بازار کریپتو نیز از این مورد مستثنی نیست. اما بعضی از معایب این بازار ممکن است با پیشرفت تکنولوژی و پذیرش بیشتر رمزارزها در آینده رفع شود. در حالت کلی می‌توان موارد زیر را به‌عنوان برخی از معایب بازار کریپتو درنظر گرفت.

نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال

یکی از مشکلاتی که باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌‌شود، نوسانات قیمتی زیاد در رمزارزها است. این موضوع به این دلیل است که بازار کریپتو نسبت به بازارهای مالی دیگر ارزش بازار کمتری دارد. هنگامی که مارکت کپ بازاری کم باشد با ورود و خروج سرمایه به آن تغییرات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که بیت کوین زیادی در اختیار دارند بتوانند با ورود و خروج‌هایی حساب شده در بازار کریپتو دست‌کاری کنند.

سکه بیت کوین در کنار نمودار قیمتی آن

کندی شبکه در زمان شلوغی

یکی از مشکلاتی که ارزهای دیجیتال با آن روبرو هستند کندی شبکه‌های غیرمتمرکز در زمان شلوغی شبکه است. هراندازه توانایی شبکه در انجام تراکنش‌ها به‌طور مطلوب در زمان شلوغی شبکه بیشتر باشد، شبکه مقیاس‌پذیرتر است. برای این‌که شبکه‌های بلاک چینی و بسترهای غیرمتمرکز بتوانند در میان عموم مردم محبوب شوند نیاز دارند تا در زمان شلوغی شبکه سرعت تراکنشی مطلوبی داشته باشند. بنابراین حل مشکل مقیاس‌پذیری در بلاک چین یکی از اولویت‌های اصلی این حوزه است که مورد توجه توسعه دهندگان بسترهای غیرمتمرکز قرار دارد.

وجود آسیب‌های امنیتی درصورت عدم آموزش مناسب

استفاده از امکاناتی که ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند تنها زمانی می‌تواند مفید باشد که قبل از انجام هر کاری در ابتدا نحوه درست انجام دادن آن را بررسی کنید و با ریسک‌ها و مشکلات احتمالی آن آشنا باشید. به‌دلیل نوظهور بودن حوزه ارزهای دیجیتال و بازار کریپتو، برای استفاده درست از موقعیت‌هایی که در این بازار وجود دارد در ابتدا لازم است تا افراد در ارتباط با حوزه فعالیت مربوطه آموزش مناسبی ببینند.

برای مثال یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که کاربران حوزه ارزهای دیجیتال باید بدانند نحوه کارکرد و طرز استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و موارد امنیتی مرتبط با آن است. بدیهی است عدم توجه به موارد امنیتی در حفظ کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کاربران این حوزه ایجاد کند.

تحلیل بازار کریپتو

برای این‌که بتوانید از روندهای صعودی و نزولی قیمت ارزهای دیجیتال سود کسب کنید نیاز دارید تا تحلیل درستی از شرایط ارز دیجیتال مربوطه داشته باشید. برخی از تحلیل‌ها تمرکز خود را بر روی پروژه‌های ارزهای دیجیتال و نحوه فعالیت آن قرار می‌دهند که به آن‌ها تحلیل بنیادی می‌گوییم. برخی دیگر از تحلیل‌ها نیز بر روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال تمرکز کرده‌اند و رفتار قیمت برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد که به آن‌ها تحلیل‌‌های تکنیکال می‌گوییم. لازم به ذکر است که برای موفقیت در معاملات ارزهای دیجیتال باید از هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال در کنار یکدیگر استفاده کنیم که در ادامه این مطلب به ‌‌آن‌ها می‌پردازیم.

تحلیل فاندامنتال بازار کریپتو چیست ؟

در تحلیل فاندامنتال بازار کریپتو سعی می‌شود تا عوامل بنیادی تأثیرگذار بر روی بازار کریپتو درنظر گرفته شود. با توجه به این‌که میزان «سلطه بیت کوین» (BTC Dominance) در بازار ارزهای دیجیتال از تمامی رمزارزهای دیگر بیشتر است بنابراین تغییراتی که در روند قیمت بیت کوین روی می‌دهد، کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است تحلیل فاندامنتال بازار کریپتو را به دو قسمت تحلیل بنیادی بیت کوین و تحلیل بنیادی آلت کوین‌ها تقسیم کنیم که در ادامه این مطلب عوامل تأثیرگذار بر روی هر کدام را شرح می‌دهیم.

 

تحلیل فاندامنتال بیت کوین

با توجه به این‌که قیمت بیت کوین بر روی قیمت دیگر ارزهای دیجیتال در بازار تأثیرگذار است، بنابراین هنگامی که صحبت از نوسانات قیمت در بازار بیت کوین می‌شود، در واقع کل بازار ارزهای دیجیتال از این نوسانات قیمتی تأثیرپذیر هستند. بیت کوین به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال با وجود کاستی‌هایی که ممکن است در شبکه خود با آن روبرو باشد توانسته است جایگاه نخست خود را در میان دیگر ارزهای دیجیتال حفظ کند. برخی از عوامل بنیادی که می‌توانند بر روی قیمت بیت کوین و در نتیجه رمزارزهای دیگر تأثیرگذار باشند را در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم.

نماد بیت کوین

پذیرش بیت کوین توسط دولت‌ها

از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند بر روی قیمت بیت کوین تأثیرگذار باشد میزان پذیرش آن توسط دولت‌ها و کشورهای مختلف است. با توجه به این‌که بیت کوین انجام پرداخت‌های همتا به همتا را در بستر غیرمتمرکز بلاک چین انجام می‌دهد، می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت‌های آنلاین در کشورهای مختلف استفاده شود که این موضوع باعث افزایش میزان تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌شود.

قانون‌گذاری‌های مربوط به بیت کوین

به‌وسیله بیت کوین می‌توان خریدهای اینترنتی را بدون دخالت و نظارت نهادی ناظر انجام داد. بنابراین گسترش استفاده از بیت کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت‌های همتا به همتا ممکن است باعث وحشت نظام بانک‌داری سنتی شود. اما با نگاهی به گذشته، این موضوع روشن می‌شود که نظام سفت و سخت بانک‌داری سنتی نیز در برابر پیشرفت تکنولوژی چاره‌ای جز تسلیم ندارد.

یکی از نشانه‌های این تسلیم، قانون‌گذاری‌های مختلفی است که کشورها برای استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند. ممکن است این قانون‌گذاری در ابتدا با ایجاد برخی از محدودیت‌ها باعث افزایش ترس در بازار کریپتو و کاهش قیمت بیت کوین شود ولی در نهایت باعث گسترش و قانون‌مندتر شدن استفاده از ارزهای دیجیتال و افزایش مقبولیت آن می‌شود که این موضوع برای بازار کریپتو بسیار مفید است.

سرعت تراکنش‌های شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش‌های خود از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. در الگوررتم اجماع اثبات کار برای این‌که تراکنش‌ها توسط ماینرها تأیید و در بلاک‌ها قرار داده شوند، ماینرها مجبورند با توجه به سختی شبکه بیت کوین از تجهیزات پیشرفته‌ای برای پیدا کردن هش مورد تایید شبکه بیت کوین استفاده کنند. برای این‌کار ماینرها باید عددی تصادفی به‌نام نانس را تولید و با اطلاعات داخل هر بلاک هش کنند.

ماینرها باید نانس‌های مختلفی را امتحان کنند تا به هش موردنظر برسند و از طرف شبکه پاداش بگیرند. با توجه به این‌که انجام این عملیات به صرف زمان زیادی نیاز دارد بنابراین سرعت انجام تراکنش‌ها کم می‌شود. این موضوع یکی از معایب و محدودیت‌های استفاده از شبکه بیت کوین برای انجام پرداخت‌های همتا به همتا است.

توسعه و ایجاد پروژه‌هایی همانند شبکه لایتنینگ می‌تواند در افزایش انجام تراکنش‌ها و بهتر شدن مقیاس‌پذیری در بلاک چین بیت کوین کمک کند. بنابراین اقداماتی که برای افزایش سرعت تراکنش‌های شبکه بیت کوین انجام می‌شود می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای بیت کوین و در نتیجه افزایش قیمت آن شود و یکی از عوامل مهم فاندامنتال در شبکه بیت کوین محسوب می‌شود.

بیت کوین ها در سبد

اهمیت بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال

یکی از عواملی که موجب می‌شود تا اهمیت بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال بیشتر شود، وجود تورم و کاهش ارزش پول فیات کشورها است. همان‌‌طور که شرایط اقتصادی می‌تواند قیمت اونس جهانی طلا را با نوساناتی همراه کند، وجود شرایطی که باعث شود افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود در بلندمدت باشند می‌تواند در افزایش قیمت بیت کوین تأثیرگذار باشد. این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که حداکثر تعداد بیت کوینی که قرار است عرضه شود محدود به ۲۱ میلیون عدد است. بنابراین با افزایش تقاضا و محدود بودن عرضه بیت کوین این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین در بلندمدت روند صعودی خود را حفظ کند و همانند طلا به‌عنوان منبعی برای ذخیره ارزش استفاده شود.

تأثیر هاوینگ بیت کوین بر بازار کریپتو

«هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) یکی از مهم‌ترین رویدادهای بیت کوین است که طی آن پاداش بیت کوین نصف می‌شود. فرآیند پردازش و تولید بلاک جدید در شبکه بیت کوین به عهده ماینرهای شبکه است. ماینرها برای این‌کار از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. پس از تولید تعداد مشخصی از بلاک در شبکه بیت کوین پاداش ماینرهای بیت کوین نصف می‌شود. هاوینگ بیت کوین که حدودا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد تأثیر زیادی بر روی قیمت بیت کوین دارد. با نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین متوجه می‌شویم که بعد از هر هاوینگ با توجه به این‌که مقدار عرضه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، قیمت بیت کوین به سقف قیمتی تازه‌ای می‌رسد. بنابراین هنگام فعالیت در بازار کریپتو باید به فاصله زمانی تا هاوینگ بعدی توجه کنیم.

 

تحلیل فاندامنتال پروژه‌های رمزارزی

بعد از بیت کوین رمزارزهای دیگری نیز وارد بازار کریپتوکارنسی شدند. این ارزهای دیجیتال آلت کوین نامیده می‌شوند. توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال با توجه به نیازهای موجود در حوزه ارزهای دیجیتال پروژه رمزارزی خود را توسعه می‌دهند. برخی از این پروژه‌ها اهداف عملی و مفیدی دارند و دارای توسعه‌دهندگان مجربی هستند که باعث می‌شود توکن پروژه از استقبال خوبی درمیان خریدارها برخوردار شود.

لازم به ذکر است به دلیل این‌که تغییرات قیمت بیت کوین بر روی کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است، بنابراین تمامی عوامل فاندامنتالی که برای بیت کوین بررسی می‌شوند به‌طور غیرمستقیم می‌توانند بر روی نوسانات قیمت در آلت کوین‌ها تأثیرگذار باشند. اما برخی از عوامل بنیادی در تحلیل ارزهای دیجیتال وجود دارند که از اهمیت بالایی در تحلیل پروژه‌‌های رمزارزی برخوردار هستند و در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

علامت بیت کوین

مطالعه وایت پیپر پروژه

«سپیدنامه» (White Paper) از طرف تیم پروژه رمزارزی منتشر می‌شود و حاوی اطلاعات جامعی از پروژه ارز دیجیتال از قبیل اهداف، راه‌حل‌ها، روش کارکرد، محصولات و نحوه ارائه خدمات است. وایت پیپر پروژه‌های رمزارزی معمولا با ارائه مدارک فنی قصد دارند تا قابلیت پروژه خود را برای حل مشکلات موجود در حوزه ارزهای دیجیتال نشان دهند. بنابراین اولین گام برای شناسایی یک پروژه مطالعه وایت پیپر پروژه مربوطه است. سپید نامه پروژه باید اطلاعات مبسوطی درباره تکنولوژی استفاده شده و نحوه رسیدن به اهداف پروژه ارائه دهد.

 

تیم پروژه رمزارزی

پروژه‌های معتبر رمزارزی معمولا از تیم‌هایی قوی و کارآمد تشکیل می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین مواردی که برای تحلیل فاندامنتال پروژه‌های ارز دیجیتال باید درنظر داشته باشیم، افراد تیم پروژه رمزارزی هستند. هر اندازه افرادی که تیم پروژه را تشکیل می‌دهند دارای پیشینه‌ای مرتبط و قوی در حوزه فعالیت پروژه مربوطه باشند، این موضوع نکته‌ای مثبت برای پروژه محسوب می‌شود. برای تحقیق افراد تیم پروژه می‌توانیم فعالیت‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند و پروفایل آن‌ها را درشبکه‌های اجتماعی بررسی کنیم. برای مثال صفحه «لینکدین» (LinkedIn) افراد را می‌توان برای اطلاع از سابقه‌ فعالیت آن‌ها مشاهده کرد و اطلاعاتی را درباره پیشینه کاری آن‌ها به‌دست آورد.

اطلاع از مدیران پروژه

یکی از عواملی که تأثیر زیادی بر روی میزان موفقیت یک پروژه دارد، مدیران مجرب و کاردان در پروژه است. معمولا پروژه‌های رمزارزی برای واحدهای مختلفی از قبیل حوزه اجرایی، مالی و بازاریابی خود سعی می‌کنند از مدیران لایقی استفاده کنند. برای این‌که بتوانیم تحلیل درستی از مدیران پروژه‌های رمزارزی داشته باشیم بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهیم.

  • آیا سابقه مدیریت موفقی در کارنامه کاری خود دارند.
  • آیا این افراد از مدیران مطرح حوزه کریپتو هستند.
  • آیا سابقه فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال دارند. اگر سابقه‌ای دارند، آیا سابقه فعالیت خوبی است.
  • آیا شناخته شده هستند یا این‌‌که مدیران گمنامی هستند.

بررسی جامعه پروژه

پروژه‌های رمزارزی جامعه محور هستند. این موضوع به این معناست که برای این‌که پروژه‌‌های ارز دیجیتال بتوانند به موفقیت برسند نیاز به جامعه‌ای قوی و پویا دارند که از آن‌‌ها حمایت می‌کند. اگر جامعه طرفداران پروژه افرادی باشند که سازماندهی مناسبی داشته باشند و در بازه‌‌های زمانی مشخصی پروژه را تبلیغ کنند، این موضوع می‌تواند باعث پیشرفت پروژه شود.

داشتن جامعه خوب و پویا این امکان را به طرفداران پروژه ارز دیجیتال می‌دهد تا بتوانند سوالات و مشکلات خود را در شبکه‌های اجتماعی پروژه مطرح کنند و از این طریق ابهامات خود را درباره مسائل پیرامون پروژه برطرف کنند. بنابراین از موارد مهمی که در تحلیل تکنیکال پروژه بررسی می‌شود جامعه پروژه است که در واقع بازتابی از نحوه فعالیت پروژه ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

شخصی در حال تردی آنلاین در بازار کریپتو

بررسی تکنولوژی پروژه

ارزهای دیجیتال در واقع ادامه روند تکاملی پول هستند. ارزهای دیجیتال با استفاده از تکنولوژی‌های بسترهای غیرمتمرکز این امکان را به افراد می‌دهند تا بتوانند پرداخت‌‌های همتا به همتا در محیط‌های آنلاین را تجربه کنند. این موضوع نشان می‌دهد که تکنولوژی به‌کار رفته در ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به این موضوع که تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه ارز دیجیتال چگونه می‌خواهد به اهداف مشخص پروژه برای رفع مشکلات حوزه کریپتو برسد می‌تواند به ما در تشخیص میزان موفقیت پروژه در آینده کمک کند.

بیشتر مسائل تکنیکی طرح شده در پروژه‌های ارزهای دیجیتال پیچیده هستند و درک آن‌ها برای عموم افراد مشکل است. با این وجود وب‌سایت و وایت پیپر پروژه باید مسائل مربوط به تکنولوژی پروژه را با زبانی ساده و قابل فهم برای طرفداران و جامعه پروژه تشریح کنند. بنابراین با بررسی تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه می‌توان تحلیل بنیادی جامع‌تری نسبت به پروژه ارز دیجیتال ارائه کرد.

بررسی اهداف پروژه

پروژه‌های ارزهای دیجیتال باید اهدافی مشخص داشته باشند و نحوه رسیدن به این اهداف را در نقشه راه خود به‌طور مفصل توضیح دهند. مشخص بودن هدفی روشن در پروژه نشان می‌دهد که تیم پروژه واقعا می‌خواهد برای ایده‌ای که دارد اقدامی انجام دهد. هدفی که پروژه‌های رمزارزی برای خود تعیین می‌کنند باید عملی و قابل اجرا با امکانات کنونی باشد. برای مثال اهدافی که برخی از زیرساخت‌های تکنولوژیکی آن هنوز فراهم نشده‌اند، عملا قابل اجرا نیستند و مشکلی را در نهایت حل نمی‌کنند.

بنابراین دست یافتنی بودن اهداف پروژه یکی از مواردی است که نشان‌دهنده کاربردی و عملیاتی بودن پروژه است و میزان موفقیت آن را در آینده نشان می‌دهد. بنابراین در تحلیل بنیادی پروژه علاوه بر بررسی توضیحات مربوط به نحوه رسیدن به پروژه، باید میزان دست‌یافتنی بودن پروژه را نیز درنظر داشت.

بررسی نقشه راه پروژه

برای این‌که در بازار کریپتو بتوانید تحلیل بهتری از ارزهای دیجیتال داشته باشید باید توجه ویژه‌ای به «نقشه راه» (Road Map) ارزهای دیجیتال داشته باشید. نقشه راه پروژه‌های رمزارزی تاریخ‌های رویدادهای مهم پروژه را مطابق با برنامه و اهداف آن مشخص می‌کند. معمولا نقشه راه هر پروژه را در وب‌سایت پروژه و سپیدنامه آن می‌توان یافت. نقشه راه پروژه معمولا رویدادهای پیش‌روی پروژه را در فصل‌های مختلف سال نشان می‌دهد.

نقشه راه بیت کوین

به این ترتیب که هر سال را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند و هر قسمت را یک «کوآرتر» (Quarter) می‌گویند. هر سال از چهار کوآرتر تشکیل شده است. شرکت‌های بورسی نیز علاوه بر گزارشی نهایی که در پایان سال مالی می‌دهند، گزارشاتی نیز مربوط به هر کوارتر دارند که در آن وضعیت شرکت و میزان سوددهی آن مشخص می‌شود. البته کوارترهایی که در پروژه‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند برای نمایش رویدادهای آن فصل استفاده می‌شوند. اهداف و رویدادهای پروژه‌‌های رمزارزی برای هر کوارتر از سال موردنظر را می‌توان در نقشه راه پروژه مطالعه کرد.

البته با توجه به این‌که ممکن است در نقشه راه پروژه‌ها تغییراتی اعمال شود، بنابراین در وب‌سایت پروژه‌ها این تغییرات را به‌روزرسانی می‌کنند. بررسی نقشه راه یک پروژه اطلاعات مفیدی را از رویدادهای پیش‌روی پروژه رمزارزی در اختیار ما قرار می‌دهد و یکی از موارد مهمی است که در تحلیل بازار کریپتو باید درنظر داشت.

 توکنومیکس در بازار کریپتو چیست ؟

«توکنومیکس» (Tokenomics) به موضوعاتی از قبیل نحوه توزیع، گردش توکن در بازار و مجموع توکن‌های عرضه شده در بازار اشاره می‌کند. توکنومیکس در واقع مسائلی مربوط به اقتصاد توکن را مطرح می‌‌کند. با توجه به این‌که موضوعاتی که در توکنومیکس مطرح می‌شوند تأثیری مستقیم بر روی میزان عرضه و تقاضای توکن دارند، بنابراین باعث ایجاد تغییر در قیمت ارز دیجیتال می‌شوند.

برای مثال همانند خرید و فروش در بورس کالا، در بازار کریپتو نیز هنگامی که میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند در صورتی که میزان تقاضا تغییری نکند قیمت ارز دیجیتال با کاهش روبرو می‌‌شود. و با کاهش عرضه و تغییر نکردن میزان تقاضا نیز شاهد افزایش قیمت هستیم.

تحلیل تکنیکال بازار کریپتو چیست ؟

تحلیل تکنیکال بازار کریپتو همانند تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی دیگر تمرکز خود را بر روی نمودار قیمت بازار کریپتو قرار داده است. تریدرها با در نظر گرفتن و بررسی الگوهای قیمتی که نمودار قیمت ارز دیجیتال موردنظر تشکیل می‌دهد، سعی می‌کنند قیمت آینده رمزارز مربوطه را پیش‌بینی کنند.

در تحلیل تکنیکال توجه به انواع مختلفی از الگوهای شمعی به‌ویژه آن‌هایی که ممکن است خبر از برگشت روند قیمت را دهند از اهمیت خاصی برخودار است. برای مثال تشکیل الگوهای چکش و چکش وارون بر روی نواحی مهم حمایت و مقاومت می‌تواند تفسیرهای گوناگونی را برای تریدرها داشته باشد. علاوه بر این استفاده از انواع مختلفی از اندیکاتورها و اسیلاتورها می‌تواند برای نوسان‌گیری ارز دیجیتال استفاده شود و در کنار روش‌های دیگر به‌صورت مکمل استفاده شود.

 

چارت بازار کریپتو چیست ؟

چارت بازار کریپتو به معنای نمودار قیمت ارزهای دیجیتال است. برای تحلیل تکنیکال تمرکز اصلی بر روی چارت قیمت ارزهای دیجیتال است. انواع مختلفی از نمودار قیمت همانند خطی و میله‌ای و شمعی وجود دارد که محبوب‌ترین نوع آن نمودار شمعی یا کندل استیک است. تاریخچه قیمتی به معنای نوسانات قیمتی در گذر زمان است که به‌عنوان اصلی‌ترین منبع توسط تحلیل‌گر تکنیکال بررسی می‌شود.

تریدرها می‌توانند اطلاعات چارت قیمت بازار کریپتو را از وب‌سایت‌هایی همانند «تریدینگ ویو» مشاهده کنند. این وب‌سایت‌ اطلاعات قیمتی را در تایم‌فریم‌ها و صرافی‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. علاوه بر این با استفاده از این وب‌سایت می‌توانید علاوه بر کشیدن خطوط روند و حمایت و مقاومت بر روی نمودار قیمت، از انواع اندیکاتورها و اسیلاتورهای تحلیل تکنیکال نیز برای تحلیل قیمت بر روی نمودار استفاده کنید.

چارت بیت کوین

تایم فریم چیست ؟

«دوره زمانی» (Time Frame) بازه‌ای زمانی برای بررسی تغییرات قیمت است. برای این‌که تریدرها بتوانند درک درستی از نوسانات قیمت در بازار کریپتو داشته باشند، باید تغییرات قیمت را در بازه‌های نوسانی معینی بررسی کنند. با توجه به بازه‌‌های زمانی مختلف، استراتژی‌های معاملاتی متنوعی وجود دارد. تحلیل تکنیکال بازار کریپتو را در تایم‌فریم‌های مختلفی می‌توان انجام داد.

تایم‌فریم‌های گوناگونی همانند روزانه، ساعتی و ۵ دقیقه‌ای در بازار کریپتو وجود دارد. تنوع تایم‌فریم‌ها در حالت کلی از یک ثانیه شروع می‌شود و به ماهانه و سالانه نیز می‌رسد. تریدر با انتخاب هر تایم‌فریم می‌تواند نوسانات قیمت را در بازه زمانی موردنظر مشاهده کند. برای مثال در تایم‌فریم یک ساعته هر کندل نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک ساعت است و به‌طور مشابه در تایم‌فریم روزانه هر کندل تغییرات قیمت را در یک روز نشان می‌دهد.

 

پیش بینی بازار کریپتو

بازار کریپتو به دلیل ارزش بازار کمی که نسبت به بازارهای مالی دیگر دارد، یکی از دشوارترین بازارها برای پیش‌بینی است. روش‌ها و تحلیل‌های مختلفی برای پیش‌بینی در بازارهای گوناگون استفاده می‌شوند. برای مثال در بازار فارکس با توجه به عوامل تأثیرگذار بر روی قدرت ارز یک کشور در مقایسه با ارز دیگر کشورها می‌توان نسبت به پیش‌بینی روند صعودی یا نزولی جفت ارز مربوطه تحلیل‌هایی را ارائه داد.

در مثالی دیگر درباره طلا نیز عواملی همچون میزان ثبات با بحران در منطقه می‌تواند موجب نوسانات قیمت طلا شود. درباره بازار کریپتو نیز با توجه به این‌که ذاتی تکنولوژی محور دارد، بنابراین عواملی که بر روی برخی از زیرساخت‌های تکنولوژی مربوطه تأثیرگذار است نیز در کنار عوامل دیگر می‌تواند برای پیش‌بینی بازار کریپتو استفاده شوند.

تأثیر اقتصاد کلان در بازار کریپتو

برخی از عوامل تأثیرگذار در اقتصاد کلان هستند که می‌توانند بازارهای مالی را تحت تأثیر خود قرار دهند. برای مثال بحران در زنجیره تأمین مواد اولیه می‌تواند باعث کاهش در میزان عرضه محصولات و افزایش قیمت‌ها شود. گزارشات مختلفی که نرخ تورم موجود در کشورها مخصوصا ایالات متحده را نشان می‌دهند نیز در سیاست‌گذاری‌های پولی بانک‌های مرکزی کشورها تأثیرگذار هستند.

برخی از این سیاست‌ها همانند افزایش نرخ بهره که از سمت بانک‌های مرکزی اجرا می‌شوند باعث کاهش نرخ تورم می‌شوند. از طرف دیگر این سیاست‌ها باعث ریزش بازارهای پرریسکی همانند بازار کریپتو می‌شوند. بنابراین برای این‌که بتوانیم پیش‌بینی بهتری از بازار مالی کریپتو داشته باشیم، همواره باید عوامل تأثیرگذار بر روی اقتصاد کلان را درنظر بگیریم.

ایجاد سهولت در استفاده از رمزارزها

یکی از عواملی که می‌تواند قیمت ارزهای دیجیتال را افزایش دهد، فراگیر شدن استفاده از آن‌ها با توجه به ایجاد امکانی برای سهولت در به‌کارگیری آن‌ها است. هنگامی که استفاده از ارزهای دیجیتال آسان شود، میزان تقاضا برای آن افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال هنگامی که با ارتقا تکنولوژی‌های زیرساخت موجود در ارزهای دیجیتال امکان استفاده از قابلیت‌های موجود در رمزارزها در پلتفرم‌هایی با کاربری آسان برای عموم فراهم شود، این امکان ایجاد می‌شود تا کاربران زیادی از این پلتفرم‌ها استفاده کنند. این موضوع باعث افزایش تقاضا در رمزارز مربوطه و افزایش قیمت آن می‌شود.

انواع ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو

راحتی در پرداخت کریپتویی

بازار کریپتو این امکان را به معامله‌گرها می‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال متنوع را خرید و فروش کنند. علاوه بر این، قابلیت‌های دیگر ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های همتا به همتا و بدون نظارت نهادی واسط باعث شده است تا جابه‌جایی ارزهای دیجیتال با کارمزدهایی بسیار کم امکان‌پذیر باشد.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید نرم‌افزار یا محصولی را به‌صورت فایل قابل دانلود از کشور دیگری با پرداخت رمزارزی خریداری کنید. بنابراین هراندازه کاربرد توکن در پرداخت‌های اینترنتی به‌صرفه‌تر و راحت‌تر باشد، تقاضا برای رمزارز مربوطه بیش‌تر می‌شود و آینده روشن‌تری را می‌توان برای ارز دیجیتال موردنظر پیش‌بینی کرد.

سودآوری در حوزه دیفای

«دیفای» (Decentralized Finance | DeFi) موضوعی است که توجه بسیاری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال را به‌خود مشغول کرده است. دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. دیفای به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند امور مالی مختلفی همانند دریافت سود از سپرده‌گذاری و استفاده از وام‌های رمزارزی را در بازار کریپتو تجربه کنند. معرفی بیت کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت‌های همتا به همتا باعث شده است تا بسیاری از تحلیل‌گران حوزه‌های مالی پیدایش بیت کوین را ادامه‌ای از سیر تکاملی پول فرض کنند.

با پیشرفت تکنولوژی‌های به‌کار رفته در ارزهای دیجیتال و استفاده از «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) این امکان برای برخی از ارزهای دیجیتال همانند اتریوم ایجاد شده است تا بتوانند به‌عنوان وثیقه در پلتفرم‌های وام‌دهی استفاده شوند. از سویی دیگر کاربران حوزه بسترهای غیرمتمرکز می‌توانند با سپردن توکن‌های خود به استخرهای نقدینگی موجود در پلتفرم‌های حوزه دیفای برای صرافی‌های غیرمتمرکز تأمین نقدینگی کنند و کارمزدهای حاصل از تبادل توکن‌ها در این صرافی‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

هراندازه حوزه دیفای در ارزهای دیجیتال بتواند خود را با استانداردهای لازم برای ایجاد تسهیلات مالی به کاربران تطبیق دهد، بیشتر می‌توان به آینده این حوزه امیدوار بود و دورنمای بهتری را می‌توان برای رمزارزها پیش‌بینی کرد.

 

اصطلاحات بازار کریپتو

حوزه کریپتو دارای اصطلاحات زیادی است که در بخش‌های مختلف آن استفاده می‌‌شوند. آگاهی از این اصطلاحات برای افرادی که قصد فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را دارند بسیار مفید است. در ادامه با برخی از اصطلاحات مهم بازار کریپتو آشنا می‌شویم.

استیبل کوین چیست ؟

«استیبل کوین» (Stablecoin) به رمزارزهایی گفته می‌شود که قیمت آن‌ها همواره ثابت و برابر با یک دلار است. بازار ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارد. افرادی که در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند سعی می‌کنند با استفاده از نوسان‌گیری ارز دیجیتال از این بازار کسب سود کنند.

 

با توجه به استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی که برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد، معامله‌گرها برای حفاظت از ارزش دارایی خود هنگام فروش ارزهای دیجیتال آن‌ها را به استیبل کوین تبدیل می‌کنند. با این کار علاوه بر این‌که درک بهتری از میزان سود یا ضرر خود در معاملات دارند، می‌توانند از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال محفوظ بمانند. از انواع استیبل کوین‌ها می‌توان به «تتر» (Tether)، «سکه دلار آمریکا» (USD Coin | USDC) و «دای» (Dai) اشاره کرد.

میم کوین چیست ؟

یکی از اصطلاحات بازار کریپتو «میم کوین» (Meme coin) است. میم کوین‌ها رمزارزهایی هستند که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و تنها برای سرگرمی راه‌اندازی شده‌اند و تکنولوژی به‌‌کار رفته در آن‌ها نیاز خاصی را در حوزه کریپتو برطرف نمی‌کند. این ارزهای دیجیتال مانند «دوج کوین» (Dogecoin) ممکن است مورد حمایت برخی از چهره‌های معروف قرار بگیرند و رشد قیمت داشته باشند.

میم کوین

با وجود این‌که این کوین‌ها در ابتدا تنها جنبه سرگرمی دارند اما ممکن است با توجه به حمایتی که از طرف جامعه طرفداران خود می‌‌شوند، محبوبیت آن‌ها در بازار کریپتو افزایش پیدا کند. در صورت پذیرش این توکن‌ها به‌عنوان وسیله پرداخت در شرکت‌های بزرگ می‌توان به آینده این توکن‌ها امیدوار بود اما در حالت کلی سرمایه‌گذاری بر روی این توکن‌ها توصیه نمی‌شود.

توکن سوزی چیست ؟

«توکن سوزی» (Token Burn) عبارت است از ارسال تعدادی توکن به آدرسی که غیرقابل بازگشت باشند. این کار برای محدود کردن میزان عرضه توکن روی می‌دهد. با توجه به این‌که قیمت ارزهای دیجیتال را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، توکن سوزی در میان‌مدت و بلند‌مدت موجب افزایش قیمت توکن می‌شود.

 

فومو در بازار کریپتو

«فومو» (Fear Of Missing Out | FOMO) زمانی روی می‌دهد که بازار صعودی است و افراد با دیدن روند صعودی قیمت می‌خواهند هر چه سریع‌تر وارد بازار شوند. ترس از دست دادن سود و موقعیت معاملاتی باعث می‌شود تا این افراد بدون تحلیل و بررسی وارد بازار شوند. در واقع بازیگران اصلی بازار نیز با انتشار اخبار مثبت سعی دارند تا احساس از دست دادن فرصت را در میان سرمایه‌گذارها ایجاد کنند و آن‌ها را به خرید تشویق کنند. اما رفتار سرمایه‌گذارهای بزرگ کاملا برعکس است. این افراد در قیمت‌های بالا و در زمانی که عموم مردم در حال خرید هستند، رمزارزهای خود را به این افراد می‌فروشند و باعث کاهش قیمت می‌شوند.

فاد در بازار کریپتو

اصطلاح دیگر بازار کریپتو «فاد» (Fear, Uncertainty, Doubt | FUD) است. فاد زمانی روی می‌دهد که ترس از کاهش قیمت در بازار حاکم می‌شود. در این حالت افراد قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند تحلیل درستی از بازار ارائه دهند. نوسانات بازار به‌گونه‌‌ای رقم می‌خورد که سرمایه‌گذارها به آینده بازار بدبین می‌شوند و برای جلوگیری از زیان بیشتر توکن‌های خود را در ضرر می‌فروشند. برخی دیگر نیز با توجه به ترس حاکم در بازار، فرصت‌های مناسب خرید در قیمت‌های پایین را از دست می‌دهند.

اصطلاح بازار گاوی کریپتو چیست ؟

«بازار گاوی» (Bull Market) به بازار صعودی کریپتو گفته می‌شود. در بازار گاوی میزان تقاضا افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها در روندی صعودی قرار می‌گیرند. با بررسی نوسانات قیمت بیت کوین در گذشته متوجه می‌شویم که قیمت بیت کوین هر بار بعد از رویداد هاوینگ افزایش پیدا می‌‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که نصف شدن پاداش بیت کوین در رویداد هاوینگ باعث عرضه کمتر بیت کوین به بازار می‌شود که در روند صعودی قیمت آن تأثیرگذار است.

 

اصطلاح بازار خرسی کریپتو چیست ؟

«بازار خرسی» (Bear Market) به بازار نزولی کریپتو گفته می‌شود. در بازار خرسی میزان عرضه بیشتر از تقاضا است و قیمت‌‌ها در روندی کاهشی قرار دارند. بازار خرسی کریپتو با شروع روند نزولی قیمت بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال شروع می‌شود.

بیت کوین دارای بیشترین سلطه در بازار کریپتو است. «دامیننس بیت کوین» (BTC Dominance) نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به کل ارزهای دیجیتال است. بنابراین با توجه به این‌‌که بیت‌کوین بیشترین دامیننس را در میان دیگر ارزهای دیجیتال دارد، بنابراین تغییرات قیمت بیت کوین بر روی رمزارزهای دیگر نیز تأثیرگذار است. در بازار خرسی با کاهش قیمت بیت کوین، ارزهای دیجیتال دیگر دچار افت قیمت بیشتری می‌شوند.

 

اصطلاح تله گاوی در بازار کریپتو چیست ؟

«تله گاوی» (Bull Trap) یکی از اصطلاحات بازار کریپتو است و زمانی به‌کار می‌رود که افرادی که به صعود بازار امیدوارند فریب می‌خورند و دچار ضرر می‌شوند. به افرادی که انتظار افزایش قیمت در بازار را دارند و بازاری صعودی را پیش‌بینی می‌کنند در اصطلاح گاوهای بازار می‌گویند. تله گاوی نیز در واقع تله‌ای است که این افراد در آن می‌افتند.

تله گاوی در بازار کریپتو

موضوع از این قرار است که فاز توزیع قبل از فاز نزولی بازار قرار دارد و در این فاز قیمت در محدوده‌ای نوسان می‌کند تا زمانی که پایین‌ترین محدوده حمایتی خود را نیز می‌شکند و روند نزولی خود را شروع می‌کند. افرادی که به صعود بازار امیدوارند، کاهش قیمت بیت کوین را در این فاز به اشتباه نوعی اصلاح قیمتی تصور می‌کنند و امیدوارند که بعد از این اصلاح افزایش قیمت روی دهد. بنابراین ممکن است حتی مقداری سرمایه نیز به بازار وارد کنند. اما بازار وارد روندی نزولی می‌شود و این افراد دچار ضرر می‌شوند.

اصطلاح تله خرسی بازار کریپتو چیست ؟

«تله خرسی» (Bear Trap) به موقعیتی می‌گویند که برخی از افرادی که کاهش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند با افزایش قیمت‌ها در آن قرار می‌گیرند. به افرادی که انتظار کاهش قیمت در بازار را دارند در اصطلاح خرس‌های بازار می‌گویند.

تله خرسی این افراد را به دام می‌اندازد. در مواقعی تشخیص جهت ادامه روند در بازار کریپتو دشوار می‌شوند در این مواقع برخی از افراد انتظار بازاری ریزشی را دارند و پوزیشن‌های معاملاتی شورت باز می‌کنند تا بتوانند از بازار خرسی کسب سود کنند، اما بازار برخلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت می‌کند و این افراد دچار زیان می‌شوند.

پامپ و دامپ در بازار کریپتو

کلمات «پامپ» (Pump) و «دامپ» (Dump) در بازار کریپتو بسیار استفاده می‌شوند. در حالت کلی هنگامی که افزایش قیمت ناگهانی در ارز دیجیتال مشاهده می‌شود در اصطلاح می‌گوییم پامپ قیمت ایجاد شده است. در حالت برعکس زمانی که با افت قیمت ناگهانی مواجه شویم در اصطلاح می‌گوییم قیمت دامپ کرده است.

زمانی که دو کلمه پامپ و دامپ را در کنار هم استفاده می‌کنند معمولا به دستکاری قیمت از طرف افراد کلاهبردار اشاره می‌کنند. این افراد با در اختیار داشتن مقدار زیادی از توکن مربوطه سعی می‌کنند تا با تبلیغات فریبنده قیمت توکن را افزایش دهند یا پامپ قیمتی ایجاد کنند. در زمانی که قیمت توکن به سطوح بالایی می‌رسد با عرضه مقدار زیادی توکن برای فروش به بازار باعث کاهش قیمت شدید یا دامپ قیمت می‌شوند.

بازار کریپتو چه‌ زمانی صعودی می‌شود ؟

یکی از سوالات پرتکراری که همواره وجود دارد این است که بازار کریپتو چه زمانی صعودی می‌شود. برای جواب به این سوال باید در ابتدا به این نکته توجه کنید که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حجم بازار کمی که به نسبت بازارهای مالی دیگر دارد و نهنگ‌های بیت کوین موجود در آن بازاری غیرقابل پیش‌بینی است.

نهنگ‌های بیت کوین به افرادی گفته می‌شود که تعداد زیادی بیت کوین در اختیار دارند. این افراد با ورود و خروج در بازار کریپتو باعث نوسان قیمتی به نفع خود می‌شوند. بنابراین در حالت کلی نمی‌توان به قطعیت گفت چه زمانی بازار کریپتو صعودی می‌شود.

با توجه به اطلاعات قیمتی که از نمودار بیت کوین استخراج می‌شود، هر بار مدتی پس از هاوینگ بیت کوین بازار ارزهای دیجیتال شروع به رشد کرده است. با توجه به این‌که بیت کوین نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر بیشترین سهم بازار کریپتو را دارد بنابراین تأثیر مستقیمی بر روی نوسانات رمزارزهای بازار دارد.

بنابراین هنگامی که بازار بیت کوین صعودی شود بازار کریپتو نیز صعودی خواهد بود و برعکس. بازار صعودی بیت کوین یکی از فازهای چرخه بازار بیت کوین است که به آن بازار گاوی می‌گویند. در مقابل نیز بازار نزولی بیت کوین قرار دارد که یکی دیگر از فازهای چرخه بازار بیت کوین است که به آن بازار خرسی می‌گویند.

چرخه بازار کریپتو چیست ؟

بازارهای مالی دارای چرخه‌هایی هستند که از فازهای صعودی و نزولی تشکیل می‌شوند. بازار کریپتو نیز همانند دیگر بازارهای مالی دارای «چرخه بازار» (Market Cycle) است. با بررسی چرخه بازار کریپتو متوجه می‌شویم که فاز صعودی بازار کریپتو یا بازار گاوی بعد از هاوینگ بیت کوین روی ‌می‌دهد و طی آن قیمت بیت کوین و رمزارزهای دیگر وارد یک رالی صعودی می‌شوند. چرخه بازار کریپتو دارای چهار فاز است که در ادامه شرح می‌دهیم.

نمودار قیمتی زیر ذره بین

فاز انباشت چیست ؟

فاز «انباشت» (Accumulation) اولین فاز در چرخه بازار کریپتو است. در این فاز قیمت بیت کوین و رمزارزهای دیگر به پایین‌ترین سطوح قیمتی خود می‌رسد. این ناحیه معمولا محدوده‌ای است که قیمت در آن برای مدتی نوسان می‌کند. با توجه به این‌که فاز انباشت در انتهای فاز نزولی یا بازار خرسی کریپتو قرار دارد، بنابراین همه افراد از بازار ناامید شده‌اند و به آینده بازار بدبین هستند. در این فاز افراد با تجربه و موسسات مالی اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید در کف‌های قیمتی می‌کنند و بازار آماده ورود به فاز بعدی می‌شود.

فاز گاوی بازار کریپتو

در «بازار گاوی» (Bull Market) یا صعودی، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند. موسسه‌‌های مالی و افرادی که از ذات بازارهای مالی اطلاع دارند وارد سرمایه‌گذاری در بازار می‌شوند. با ورود سرمایه به بازار و ایجاد تقاضا در بازار، قیمت روندی صعودی به خود می‌گیرد.

این روند صعودی توجه رسانه‌ها و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند به خود جلب می‌کند و با ورود سرمایه‌ بیشتر و ایجاد تقاضا برای بازار کریپتو، قیمت بیت کوین به همراه دیگر ارزهای دیجیتال با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند. در این فاز برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال که از نظر بنیادی قوی هستند و مارکت کپ کمتری نسبت به بیت کوین دارند، دارای رشدهای قابل‌توجهی می‌شوند.

شروع فروش در فاز توزیع

در انتهای بازار گاوی کریپتو، فاز «توزیع» (Distribution) شروع می‌شود. در پایان بازار صعودی زمانی می‌رسد که قیمت‌ها رشدهای خیره‌کننده‌ای دارند. احساس سرخوشی و امید به افزایش قیمت بیشتر در بازار موج می‌زند. در این میان رسانه‌ها نیز سعی در پخش اخبار مثبت درباره پروژه‌ها می‌کنند. اما موسسات و سرمایه‌گذارهای باتجربه در این قیمت‌های بالا شروع به فروش می‌کنند. فشار فروش در این قیمت‌های بالا که توسط افراد باتجربه و موسسه‌های مالی انجام می‌شود باعث می‌شود تا روند صعودی قیمت متوقف شود و در محدوده‌ای نوسان کند.

با افزایش میزان عرضه در بازار از جو بازار گاوی کاسته می‌شود و افراد بیشتری تمایل به فروش توکن‌های خود در قیمت‌های بالا را دارند. این موضوع باعث می‌شود تا کاهش قیمت شروع شود و بازار وارد فاز نزولی شود.

فاز خرسی بازار چیست ؟

با توجه به حجم بالای فروشی که در فاز توزیع ایجاد می‌شود به تدریج میزان عرضه در بازار افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا قیمت ارزهای دیجیتال کف‌های قیمتی پایین‌تری را تجربه کند. در ابتدای این فاز افرادی که هنوز به بازار صعودی امیدوارند در تله گاوی می‌افتند و دچار زیان می‌شوند.

به تدریج که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند افراد بیشتری امید خود را از صعود قیمت از دست می‌دهند و کاهش قیمت با شدت بیشتری به مسیر خود ادامه می‌دهد. جو حاکم بر احساسات بازار نیز به سمت ترس و ناامیدی پیش می‌رود. در این فاز افرادی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در قیمت‌های بالایی خریداری کرده‌اند با کاهش قیمت‌ها اقدام به فروش می‌کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. عده دیگری نیز بیت کوین و برخی از رمزارزهایی که به آینده قیمتی آن‌ها امیدوارند را برای فروش در فاز صعودی بعدی نگه می‌دارند.

بازار مالی خرسی یا نزولی

بازار مالی کریپتو

بازار مالی کریپتو یکی از بازارهای پرنوسان در بین بازارهای مالی محسوب می‌شود. این بازار به دلیل این‌که نسبت به بازارهای مالی دیگر بازاری جدید محسوب می‌شود و هنوز قانون‌گذاری‌های مدونی بر روی آن انجام نشده است، بنابراین شرکت‌های بزرگ تجاری برای استفاده از آن با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند.

«ارزش بازار» (Market Cap) کل ارزهای دیجیتال موجود در بازار نسبت به بازارهای مالی دیگر بسیار ناچیز است. این موضوع باعث می‌شود تا بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی باشد. در این میان نهنگ‌های بیت کوین که مقدار قابل توجهی از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند می‌توانند با ورود و خروج‌های برنامه‌ریزی شده باعث نوسانات شدیدی در بازار کریپتو شوند که این موضوع یکی از مشکلات بازار مالی کریپتو محسوب می‌شود.

چگونه وارد بازار کریپتو شویم ؟

اولین گام برای ورود به بازار کریپتو کسب اطلاعات و یادگیری مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال است. با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال تکنولوژی محور هستند، بنابراین برای این‌که بتوانید تحلیل فاندامنتال بهتری از ارزهای دیجیتال داشته باشید باید با برخی از تکنولوژی‌های مربوط به بسترهای غیرمتمرکز آشنا شوید. پس از این‌که با مفاهیم اولیه بازار کریپتو و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در بسترهای غیرمتمرکز آشنا شدید، می‌توانید در میان حوز‌ه‌های مختلف موجود در بازار کریپتو، قسمت موردنظر خود را برای فعالیت انتخاب کنید.

نحوه ورود به بازار کریپتو

نحوه ورود به بازار کریپتو را می‌توان از جنبه‌های گوناگونی بررسی کرد. برای ورود به بازار کریپتو یا به عبارتی دیگر برای شروع به فعالیت در بازار کریپتو حوزه‌های متنوعی وجود دارد که در هرکدام از این حوزه‌‌ها می‌توان کسب درآمد کرد.

برخی از روش‌های فعالیت در بازار کریپتو به شرح زیر است.

  • انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز
  • انجام معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز
  • کسب درآمد از استیک ارزهای دیجیتال
  • کسب درآمد از استخرهای نقدینگی
  • ساخت توکن‌های غیرمثلی

انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز

پس از آشنایی اولیه با ارزهای دیجیتال برای شروع کار باید کار با صرافی‌های ارزهای دیجیتال را یاد بگیرید. ثبت‌نام و کار با صرافی‌های داخلی از آن جهت اهمیت دارد که برای ورود به بازار کریپتو نیاز دارید تا در ابتدا مقداری رمزارز تهیه کنید.

در صرافی‌های داخلی می‌توانید رمزارز موردنظر خود را با ریال تهیه کنید. پس از آن می‌توانید برای این‌که از امکانات و حجم معاملات در صرافی‌های معتبر خارجی بهره‌مند شوید با انتقال ارزهای دیجیتال خود به این صرافی‌ها، معاملات خود را در آن‌ها انجام دهید. لازم به ذکر است که حتما دارایی‌های رمزارزی خود را در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری کنید که کلید خصوصی آن در اختیار خودتان است و از نگهداری ارزهای دیجیتال خود در صرافی‌ها خودداری کنید.

انتخاب صرافی مناسب

برای انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز باید صرافی مناسبی را انتخاب کنید. در انتخاب صرافی ارز دیجیتال توجه به دو موضوع اهمیت بالایی دارند. یکی میزان اعتبار صرافی و دیگری حجم معاملات صرافی موردنظر. با توجه به این‌که برای فعالیت و انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز، نیاز دارید تا رمزارزها را در کیف پول خود در صرافی واریز کنید، اولین نکته‌ای که برای انتخاب صرافی مناسب ارز دیجیتال باید به‌ آن توجه کنید مساله امنیت و اعتبار صرافی است. بنابراین پیشینه‌ فعالیت و سوابق عملکردی صرافی را بررسی کنید.

 

بررسی میزان اعتبار صرافی‌ها

وب‌سایت‌هایی همانند coingecko «+» این امکان را برای کاربران ایجاد کرده‌اند تا بتوانند رتبه‌بندی صرافی‌ها را مشاهده کنند تا انتخاب بهتری برای فعالیت در بازار کریپتو داشته باشند. بررسی و کسب اطلاع از کاربران این صرافی‌ها نیز راه‌کار دیگری برای کسب اطلاع از نحوه عملکردی این صرافی‌ها در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. برای مثال می‌توانید با سوالاتی از کاربران این صرافی‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره میزان اعتبار صرافی موردنظر اطمینان حاصل کنید.

بررسی حجم معاملات در صرافی

هر اندازه حجم معاملات صرافی بیشتر باشد، نشان‌گر این است که افراد بیشتری از این صرافی برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند و در نتیجه مورد اطمینان افراد بیشتری است. از طرفی دیگر هر اندازه حجم معاملات در صرافی ارز دیجیتال بیشتر باشد نشان‌دهنده این است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن آسان‌تر انجام می‌شود و اختلاف بین خرید و فروش کمتری وجود دارد. علاوه بر بررسی حجم کل معاملات در صرافی برای انجام معاملات ارز دیجیتالی خاص، در ابتدا باید از پشتیبانی صرافی از رمزارز مربوطه و میزان حجم معاملاتی آن اطلاع پیدا کنید.

خرید استیبل کوین از صرافی متمرکز

بازار کریپتو بازاری جهانی است که از سراسر دنیا می‌توان به این بازار ورود کرد. برای این‌که بتوانید در بازار کریپتو فعالیت کنید نیاز دارید تا در ابتدا در صرافی ارز دیجیتال مقداری «استیبل کوین» (Stablecoin) خریداری کنید. استیبل کوین نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن همواره ثابت و برابر با یک دلار است. بنابراین برای ورود به بازار کریپتو می‌توانید در صرافی‌های ارز دیجیتال ریال خود را به استیبل کوین تبدیل کنید تا بتوانید به راحتی آن را برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر به‌کار ببرید. در صرافی‌های داخلی می‌توانید به‌‌طور مستقیم نیز ریال خود را به ارز دیجیتال موردنظر تبدیل کنید.

شروع معاملات در صرافی

پس از خرید مقداری استیبل کوین می‌توانید با استفاده از تحلیل‌هایی که برای بازار کریپتو استفاده می‌شوند، رمزارز موردنظر خود را در قیمت مناسبی با استیبل کوین موجود در کیف پول خود خریداری کنید. برای انجام معاملات در صرافی‌های خارجی نیز پس از ثبت‌نام در این صرافی‌ها می‌توانید استیبل کوین خود را از صرافی داخلی به صرافی خارجی موردنظر انتقال دهید و معاملات خود را در صرافی خارجی انجام دهید.

پس از انجام مراحل فوق می‌توانید با تحلیل بازار رمزارز موردنظر به نوسان‌گیری در ارز دیجیتال بپردازید. نوسان گیری به حالتی گفته می‌شود که تریدر برای کسب سود، از نوسانات قیمت ارز دیجیتال استفاده می‌کند. در این حالت پس از تحلیل بازار، تریدر سعی می‌کند ارز دیجیتال مربوطه را در قیمت‌های پایین خریداری کند و پس از مدتی در قیمت‌های بالاتر بفروشد.

انجام معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز

یکی دیگر از راه‌های ورود به بازار کریپتو و انجام معاملات «صرافی‌ غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) است. این صرافی‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند توکن‌‌های خود را با توکن‌های دیگری در همان بستر بلاک چینی تعویض کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز توسط نهادی متمرکز کنترل نمی‌شوند و این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند با اتصال کیف پول شخصی خود از خدمات این صرافی‌ها استفاده کنند.

صرافی‌های غیرمتمرکز

مزیت اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز چیست ؟

مزیت اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز امکان تبادل توکن در بستری غیرمتمرکز است. برای تبادل توکن‌ها در صرافی غیرمتمرکز نیازی به انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول صرافی ندارید و می‌توانید با اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود توکن‌های موجود در آن را با توکن‌های موجود در صرافی در همان بستر بلاک چینی معاوضه کنید.

نحوه کار با صرافی‌های غیرمتمرکز

نحوه کار با صرافی‌های غیرمتمرکز به این ترتیب است که در ابتدا باید صرافی غیرمتمرکز و بستر بلاک چین توکن مربوطه را شناسایی کنید. سپس با اتصال کیف پول خود به صرافی تبادل توکن خود را انجام دهید. برای این‌کار باید از لیست رمزارزهای موجود برای تبادل توکن در صرافی، رمزارز مربوطه را پیدا کنید و با رمزارز موردنظر در کیف پول خود معاوضه کنید. برای این‌کار باید کیف پول شما از بستر بلاک چینی صرافی و رمزارز انتخابی پشتیبانی کند.

کسب درآمد از استیک ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های فعالیت در بازار کریپتو و کسب درآمد از رمزارزها، «استیکینگ» (Staking) است. استیک ارزهای دیجیتال این امکان را به کاربران می‌دهد تا با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود در پلتفرم‌های استیکینگ، از این کار کسب درآمد داشته باشند. در واقع رمزارزهایی که قابلیت استیکینگ دارند از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند و کاربران با استیک ارزهای دیجیتال خود در این پلتفرم‌ها به افزایش امنیت و کارکرد بهتر شبکه کمک می‌‌کنند.

 

 استیک ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز

برای استیک ارزهای دیجیتال می‌توانید از همان صرافی متمرکزی که معاملات خود را انجام می‌دهید استفاده کنید. البته بعضی از صرافی‌ها امکان استیکینگ ارزهای دیجیتال را ندارند. اما برخی دیگر از صرافی‌ها این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا با استیک ارزهای دیجیتال سود دریافت کنند. برای این‌کار می‌توانید توکن‌های قابل استیک و میزان سودی که صرافی‌‌های مختلف می‌دهند را با هم مقایسه کنید و صرافی مناسبی را برای استیکینگ انتخاب کنید.

با توجه به این‌که برای استیک ارزهای دیجیتال در صرافی متمرکز، ارز دیجیتال برای مدتی در اختیار صرافی قرار می‌گیرد، بنابراین در زمان انتخاب صرافی به اعتبار آن توجه کافی داشته باشید. صرافی‌های بایننس و کوکوین از صرافی‌هایی هستند که امکان استیکینگ ارزهای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

استیک ارزهای دیجیتال

استیک ارزهای دیجیتال در کیف پول رمزارزی

برای استیک ارزهای دیجیتال می‌توان از برخی کیف پول‌های رمزارزی همانند «تراست والت» (Trust Wallet) نیز استفاده کرد. با توجه به این‌که برخی از کاربران با توجه به بازار نزولی ترجیح می‌دهند تا برخی از ارزهای دیجیتال خود را که در قیمت‌های بالایی خریده‌اند را تا بازار صعودی بعدی نگه دارند، بنابراین استیک این ارزهای دیجیتال این امکان را به این کاربران می‌دهد تا بتوانند در کنار هولد ارزهای دیجیتال، از سود استیکینگ آن‌ها نیز استفاده کنند.

کسب درآمد از استخرهای نقدینگی

کسب درآمد از استخرهای نقدینگی یکی دیگر از راه‌های ورود به بازار کریپتو و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. همان‌طور که در بخش صرافی‌های غیرمتمرکز شرح دادیم، کاربران می‌توانند با استفاده از این صرافی‌ها توکن‌های موردنظر خود را معامله کنند. ممکن است این سوال برای کاربران ایجاد شود که نحوه کارکرد صرافی‌های غیرمتمرکز در بازار کریپتو چیست. برای پاسخ به این سوال باید به استخرهای نقدینگی اشاره کنیم.

استخر نقدینگی در بازار کریپتو چیست ؟

«استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pool) قراردادهای هوشمندی در بستر بلاک چین هستند. «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) در واقع برنامه‌هایی هستند که برای بسترهای بلاک چین نوشته می‌شوند. استخرهای نقدینگی این امکان را به کاربران می‌دهند تا علاوه بر استیک ارزهای دیجیتال خود برای کسب سود بتوانند توکن خود را با توکن‌های موجود در آن معامله کنند. با توجه به این‌که هر کدام از این استخرهای نقدینگی دارای حجم معینی از توکن‌های مربوطه است، بنابراین این امکان را برای صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند تا کاربران بتوانند با استفاده از آن‌ها توکن‌های خود را معاوضه و تبدیل کنند.

شخصی در حال خرید آنلاین بیت کوین

نحوه کسب سود از استخرهای نقدینگی

نحوه کسب سود از استخرهای نقدینگی به این ترتیب است که افراد می‌توانند به‌عنوان «تامین کننده نقدینگی» (Liquidity Provider) در این استخرها فعالیت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند. استخرهای نقدینگی فراوانی در بسترهای بلاک چینی گوناگونی وجود دارد که برای کارکرد خود نیاز دارند تا افرادی نقدینگی آن‌ها را تامین کنند.

این استخرها تبادل توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز را انجام می‌دهند. بنابراین کارمزد حاصل از این تبادل توکن‌ها را به تامین‌کنندگان نقدینگی می‌دهند. لازم به ذکر است تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی از ریسک بسیار بالایی برخورداد است. استخرهای نقدینگی که برای تامین نقدینگی در آن‌ها باید از دو رمزارز استفاده کرد، برای حفظ نسبت ارزشی توکن‌های مربوطه دارای نوسانات بالایی هستند و ممکن است در برخی از موارد سرمایه‌گذار را با زیان مواجه کنند.

ضرر غیر دائم چیست ؟

«ضرر غیردائم» (Impermanent Loss) خطری است که در استخرهای نقدینگی وجود دارد و باعث از بین رفتن سرمایه می‌شود. یکی از موارد مهمی که برای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی باید به آن توجه کنید این است که استخرهایی که برای تامین نقدینگی باید دو رمزارز را در آن‌ها قرار دهیم ممکن است با نوسانات قیمتی و تغییر نسبت ارزشی آن‌ها از میزان کل سپرده کم شود.

در این حالت نه‌تنها سودی از این سپرده‌گذاری کسب نمی‌کنید بلکه دچار زیان نیز می‌شوید. در صورت تغییرات قیمت رمزارزها و برگشت نسبت ارزشی به حالت اولیه این ضرر جبران می‌شود. برای همین به آن ضرر غیردائم می‌گویند. البته با توجه به نوسانات شدیدی که رمزارزها در بازار کریپتو دارند، ممکن است این برگشت قیمتی انجام نشود و سرمایه‌گذار ضرر کند. با وجود این‌که ضرر غیردائم در استخرهای دارای جفت رمزارز وجود دارد، سرمایه‌گذاری در استخرهایی که تنها به یک نوع رمزارز برای تامین نقدینگی نیاز دارند نیز به دلیل احتمال نوسانات قیمت آن رمزارز ممکن است دارای ریسک‌های زیادی باشد.

شخصی قهوه می‌ خورد و ترید می کند

ساخت توکن‌های غیرمثلی

یکی از روش‌هایی که برای ورود به بازار کریپتو می‌توان استفاده کرد، ساخت «توکن‌های غیرمثلی» (Non-Fungible Token | NFT) یا خرید و فروش آن‌ها است. توکن‌های غیرمثلی همان‌طور که از نام‌ آن‌‌ها استفاده می‌شود، توکن‌هایی هستند که همانند هم نیستند و نمی‌توان آن‌ها را با هم تعویض کرد. این خصوصیت توکن‌های غیرمثلی باعث شده است تا در محیط‌های متاورسی و بازی‌های کامپیوتری کاربردهای متنوعی داشته باشند. برای مثال زمین‌هایی که در فضاهای متاورسی وجود دارند در واقع نوعی از توکن‌های غیرمثلی هستند.

 

مفهوم غیرمثلی بودن NFT

برای درک بهتر غیرمثلی بودن توکن‌ها برای شما مثالی از دو خودروی مشابه می‌زنیم. اگر خودروی شما دقیقا همان مدل و رنگ اتومبیل همکارتان باشد باز هم نمی‌توانید آن‌ها را با هم تعویض کنید. به این دلیل که آن‌ها دو خودروی مختلف هستند. درصورتی که یک اسکناس هزار تومانی هیچ فرقی با اسکناس هزار تومانی دیگر ندارد و آن‌ها را می‌توان با هم تعویض کرد. در این مثال NFT ها همانند خودروها هستند که نمی‌توان آن‌ها را با هم تعویض کرد و اسکناس‌های هزار تومانی همانند بیت کوین یا اتریوم و دیگر توکن‌های مثلی هستند که می‌توان آن‌ها را با هم تعویض کرد.

کسب درآمد از NFT

هنرمندان می‌توانند آثار خود را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کنند و در بازار مربوط به این توکن‌ها بفروشند. برای این‌کار پلتفرم‌هایی همانند OpenSea وجود دارند که در آن‌ها کاربران می‌توانند توکن‌های خود را ضرب کنند. فایل‌هایی حاوی صدا یا تصویر در این پلتفرم‌ها این قابلیت را دارند که به توکن غیرمثلی تبدیل شوند.

این وب‌سایت‌ها بازاری نیز برای فروش این توکن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در این بازارهای مخصوص NFTهای ضرب شده را می‌توان خرید و فروش کرد. برخی از علاقه‌مندان به NFT نیز با بررسی این توکن‌ها و قیمت‌گذاری بر روی آن‌ها سعی می‌کنند همانند جمع‌آوری تمبر، مجموعه‌ای از این توکن‌ها را خریداری کنند. این افراد معمولا این توکن‌ها را در قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

انواع صرافی‌ها در بازار کریپتو

برای خرید و فروش در بازار کریپتو باید معاملات خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال انجام دهیم. برای ورود به بازار کریپتو در ابتدا باید پول فیات را به رمزارز موردنظر تبدیل کنیم. سپس می‌توانیم معاملات خود را با رمزارز موردنظر انجام دهیم. برای فروش ارز دیجیتال خریداری شده می‌توانیم از همان صرافی یا صرافی‌های دیگر این کار را انجام دهیم. به‌طور کلی دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

اولین نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال صرافی‌های متمرکز هستند. برای این‌که بتوانید در این صرافی‌ها فعالیت کنید باید در ابتدا در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کنید. برخی از صرافی‌های متمرکز همانند «بایننس» (Binance) نیاز به احراز هویت دارند و برخی دیگر همانند «کوکوین» (KuCoin) هنوز به‌طور کامل احراز هویت را اجباری نکرده‌اند.

نکته مهمی که درباره صرافی‌های متمرکز وجود دارد این است که سرمایه‌ اولیه شما که با آن قصد انجام معاملات را دارید در کیف پول داخل صرافی قرار می‌گیرد. این کیف پول شما در صرافی است و همانند حساب بانکی می‌توانید از آن برداشت کنید ولی کلید خصوصی آن در اختیار صرافی است و در شرایطی خاص می‌تواند همانند بانک حساب شما را مسدود کند. برای حل این مشکل صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد شدند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز همان‌طور که از نام آن‌ها استفاده می‌شود توسط نهادی متمرکز اداره نمی‌شود. این صرافی‌ها در واقع قراردادهایی هوشمند هستند که در بستر غیرمتمرکز توسعه یافته‌اند. برای مثال نحوه کارکرد یکی از انواع صرافی‌های غیرمتمرکز به این ترتیب است که با ایجاد استخرهای نقدینگی که از مقداری مشخص از رمزارزها تشکیل شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند از توکن‌های موجود در این استخر برای تبدیل توکن‌ها به هم استفاده کنند.

از طرف دیگر نقدینگی موجود در این استخرها نیز توسط تأمین کنندگان نقدینگی ایجاد می‌شود. این افراد به نسبت نقدینگی خود در این استخرها پاداش دریافت می‌کنند. برای خرید توکن با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانید با اتصال کیف پول خود به این صرافی‌ها توکن موردنظر را معامله کنید. بنابراین سرمایه شما به کیف پول صرافی انتقال نمی‌یابد و صرافی غیرمتمرکز با اتصال به کیف شما معامله را انجام می‌دهد و توکن خریداری شده را به کیف پول شما انتقال می‌دهد.

معامله ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو

انواع صرافی‌ها در بسترهای مختلف

با توجه به بسترهای بلاک چینی متنوعی همانند اتریوم و «بایننس اسمارت چین» (Binance Smart Chain)، صرافی‌های غیرمتمرکز گوناگونی بر روی بلاک چین‌های مربوطه توسعه یافته‌اند. برای مثال صرافی «پنکیک سواپ» (PancakeSwap) بر روی بستر بایننس اسمارت چین راه‌اندازی شده است. با استفاده از این صرافی غیرمتمرکز می‌توانیم تبادل توکن‌های بایننس اسمارت چین را انجام دهیم. در مثالی دیگر می‌توان به صرافی غیرمتمکز «یونی‌سواپ» (Uniswap) اشاره کرد. این صرافی در بر روی بستر اتریوم راه‌اندازی شده است و به کمک آن می‌توانید تبادل توکن‌های مربوط به بستر اتریوم را انجام دهید.

نحوه استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز

برای انجام معاملات در بازار کریپتو می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید. برای این‌منظور در ابتدا باید کیف پول رمزارزی داشته باشید تا بتوانید آن را به صرافی متصل کنید و تبادل توکن خود را انجام دهید. برای انجام تبادل توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز کارمزدی توسط پلتفرم دریافت می‌شود. این کارمزدها به تأمین‌کنندگان نقدینگی استخرها پرداخت می‌شود.

کارمزدی که در صرافی‌های غیرمتمرکز دریافت می‌شود بر مبنای توکن بومی بستر بلاک چین مربوطه است. برای مثال در صرافی یونی سواپ کارمزدها بر اساس ارز دیجیتال اتریوم دریافت می‌شود. بنابراین برای این‌که بتوانید تبادل توکن‌های خود را در این صرافی‌ها انجام دهید باید مقداری از توکن بومی بستر بلاک چین مربوطه را به‌عنوان کارمزد معاملات در کیف پول خود داشته باشید.

انواع سفارشات در صرافی‌ها

برای انجام معاملات در بازار کریپتو نیاز دارید تا با انواع سفارش‌‌گذاری‌های موجود در صرافی‌ها آشنا شوید که در ادامه برخی از انواع سفارش‌گذاری در صرافی را شرح می‌دهیم.

سفارش مارکت در بازار کریپتو

اگر قیمت خرید یا فروش برای شما اهمیت ندارد و تنها می‌خواهید مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار معامله کنید، می‌توانید از «سفارش مارکت» (Market Order) استفاده کنید. سفارش مارکت به این ترتیب است که سفارش خرید یا فروش شما در بهترین قیمت لحظه‌ای موجود در بازار رمزارز مربوطه انجام می‌شود. در سفارش مارکت تریدر مقدار ارز دیجیتال مربوطه را برای خرید یا فروش تعیین می‌کند و صرافی سفارش را در قیمت مارکت پر می‌کند.

سفارش استاپ مارکت در بازار کریپتو

«استاپ مارکت» (Stop Market) که به آن سفارش استاپ نیز می‌گویند، نوعی سفارش‌گذاری است که در آن قیمتی به‌عنوان قیمت استاپ تعیین می‌شود. هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد معامله خرید یا فروش در قیمت مارکت انجام می‌شود. سفاش استاپ مارکت هم برای خرید و هم برای فروش وجود دارد.

در سفارش استاپ مارکت خرید تریدر قیمت استاپ را تعیین می‌کند و زمانی که قیمت مارکت به این قیمت برسد، خرید در قیمت مارکت انجام می‌شود. در استاپ مارکت فروش نیز تریدر قیمت استاپ را تعیین می‌کند و هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ رسید، فروش انجام می‌شود. در واقع هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ می‌رسد این سفارش همانند یک سفارش مارکت انجام می‌شود.

نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو

حد ضرر در معاملات

یکی از کاربردهای سفارش استاپ در قرار دادن «حد ضرر» (Stop Loss) در معاملات است. تریدرها از حد ضرر برای جلوگیری از زیان بیشتر در معاملات استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که ممکن است روند قیمتی رمزارز مربوطه برخلاف پیش‌بینی تریدر شود، بنابراین تریدرها همواره درکنار انتخاب تارگت در معاملات، حد ضرر مناسبی را در معاملات خود قرار می‌دهند.

 

سفارش لیمیت چیست ؟

سفارش لیمیت ساده‌ترین نوع سفارش‌گذاری است که تریدر قیمت خرید یا فروش مقدار معینی از دارایی ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. برای خرید ارز دیجیتال از بازار کریپتو باید نوع ارز دیجیتال و مقدار آن را تعیین کنید.

سپس با توجه به تحلیلی که از بازار انجام می‌دهید، قیمت خرید خود را تعیین کنید. در زمان فروش نیز باید علاوه بر تعیین نوع و مقدار ارز دیجیتال، قیمت فروش آن‌ را مشخص کنید. در واقع سفارش لیمیت این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند خرید یا فروش خود را در قیمت تعیین‌شده انجام دهد. اگر بخواهیم سفارش لیمیت را با سفارش مارکت مقایسه کنیم می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که در سفارش مارکت تریدر قیمت را تعیین نمی‌کند ولی در سفارش لیمیت قیمت خرید یا فروش را تریدر تعیین می‌کند.

سفارش استاپ لیمیت در بازار کریپتو

«استاپ لیمیت» (Stop Limit) نوعی از سفارش‌گذاری در بازار کریپتو است که از ترکیب دو نوع سفارش استاپ و لیمیت تشکیل شده است و کنترل بیشتری را در سفارش‌گذاری در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نوسانات قیمتی بالایی که دارد، تریدرها را با ریسک‌های معاملاتی متنوعی روبرو می‌کند. در این میان برخی از صرافی‌ها با درنظر گرفتن این موضوع و به‌منظور کاهش ریسک معاملات، امکان سفارشات استاپ لیمیت را برای تریدرها فراهم کرده‌اند.

 سفارش‌گذاری استاپ لیمیت چگونه است ؟

برای ثبت سفارش استاپ لیمیت تریدر باید دو قیمت را تعیین کند. با تعیین دو قیمت استاپ و لیمیت این امکان برای تریدر وجود دارد تا کنترل بیشتری بر روی نحوه پر شدن سفارشات در صرافی داشته باشد. هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ می‌رسد سفارش استاپ لیمیت به سفارش لیمیت تبدیل می‌شود و همانند سفارش لیمیت انجام می‌شود. بنابراین تریدر باید قیمت لیمیت را نیز در این سفارش تعیین کند. معامله‌گر با انتخاب دو قیمت استاپ و لیمیت در سفارش استاپ لیمیت می‌تواند ریسک معاملاتی خود را کاهش دهد.

انواع معاملات

بازار کریپتو را می‌توان با توجه به نوع معاملاتی که در آن انجام می‌شود نیز به بخش‌های متنوعی تقسیم کرد. بازار کریپتو یکی از بازارهای مالی است که در آن انواع گوناگونی از معاملات انجام می‌شود. ذات ارزهای دیجیتال بر پایه تکنولوژی طرح‌ریزی شده است، اما همانند بازار سهام در آن معاملات متنوعی انجام می‌شود. هنگامی که برای انجام معاملات در بازار کریپتو وارد پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال می‌شوید بازارهای اسپات و فیوچرز را به‌طور جداگانه مشاهده می‌کنید که در حال فعالیت هستند. در این صرافی‌ها برای انجام معاملات در بازار فیوچرز کیف پول جداگانه‌ای برای حساب فیوچرز درنظر گرفته می‌شود. برای درک بهتر انواع معاملات موجود در بازار کریپتو در ادامه مطلب آن‌‌ها را شرح می‌دهیم.

معاملات اسپات در بازار کریپتو

«معاملات اسپات» (Spot Trading) یکی از ساده‌ترین انواع معاملات در بازار کریپتو است. برای انجام معاملات اسپات در بازار کریپتو باید سفارشات خود را در بازار اسپات ارز دیجیتال مربوطه انجام دهید. معاملات اسپات همانند خرید و فروشی است که در بازارهای سنتی انجام می‌شود. برای مثال شما با انتخاب کالای مورد نیاز خود و پرداخت قیمت آن، کالای موردنظر را خریداری می‌کنید.

برای مثال هنگامی که بیت کوین را در بازار اسپات خریداری می‌کنید، مقدار بیت کوین خریداری شده به کیف پول شما منتقل می‌شود. برای فروش بیت کوین نیز پس از فروش، مبلغ حاصل از فروش به حساب شما واریز می‌شود. در واقع در معاملات اسپات در همان لحظه خرید ارز دیجیتال، مالک مقدار خریداری شده از رمزارز مربوطه هستید. افراد معمولا اولین معاملات رمزارزی خود را در بازار اسپات و با معاملات مربوطه انجام می‌دهند. در این حالت تریدر پس از تحلیل قیمت ارز دیجیتال موردنظر آن را در قیمتی مناسب خریداری می‌کند و پس از مدتی در قیمتی بالاتر آن را می‌فروشد.

معاملات مارجین در بازار کریپتو

«معاملات مارجین» (Margin Trading) در بازار کریپتو این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند قدرت معاملاتی خود را افزایش دهند. برای استفاده از معاملات مارجین در صرافی ارز دیجیتال باید مبلغی را به‌عنوان «مارجین اولیه» (Initial Margin) در حساب مارجین خود داشته باشید. سپس با استفاده از اهرم در معاملات می‌توانید قدرت خرید خود را افزایش دهید.

توجه داشته باشید که افزایش قدرت خرید با استفاده از معاملات اهرم‌دار باعث افزایش ریسک معاملات نیز می‌شود. افزایش ریسک در معاملات به این دلیل است که در زمانی که پیش‌بینی قیمتی شما از روند قیمت ارز دیجیتال مربوطه درست نباشد، میزان ضرر شما از معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع معاملات مارجین نوعی قرض گرفتن از صرافی‌‌ها برای انجام معاملات با قدرت خرید بیشتر است.

نمودار قیمتی زیر ذره بین

پوزیشن‌های لانگ با معاملات مارجین

هنگامی که تریدر روند قیمتی صعودی را از بازار انتظار دارد و می‌خواهد از افزایش قیمت در بازار سود کسب کند، در این حالت پوزیشن «لانگ» (Long) باز می‌کند. در معاملات مارجین نیز هنگامی که تریدر وارد پوزیشن لانگ می‌شود به این معنا است که اقدام به خرید ارز دیجیتال مربوطه می‌کند تا بتواند آن را در قیمت‌های بالاتر بفروشد.

با توجه به این‌که در معاملات مارجین تریدر می‌تواند با استفاده از اهرم در معاملات، قدرت خرید خود را افزایش دهد، بنابراین پس از واریز مبلغی به‌عنوان مارجین اولیه در حساب خود می‌تواند از اهرم در معاملات استفاده کند. با این‌کار در واقع از صرافی بابت انجام خرید قرض می‌گیرد. در صورتی که بازار طبق پیش‌بینی تریدر روندی صعودی داشته باشد، تریدر می‌تواند ارز دیجیتال خریداری شده را در قیمت‌هایی بالاتر بفروشد و قرض خود را به صرافی پرداخت کند. مقدار باقیمانده از فروش ارز دیجیتال نیز پس از پرداخت قرض به‌عنوان سود برای تریدر به حساب وی منظور می‌شود.

پوزیشن‌های شورت در معاملات مارجین

هنگامی که تریدر پس از انجام تحلیل‌های مختلف در بازار کریپتو به این نتیجه می‌رسد که روند قیمت ارز دیجیتال موردنظر وی نزولی است، برای کسب سود از بازار نزولی وارد «پوزیشن شورت» (Short Position) می‌شود. در معاملات مارجین نیز تریدر می‌تواند از معاملات شورت برای کسب سود از روند نزولی بازار کریپتو استفاده کند.

در این حالت تریدر رمزارز مربوطه را از صرافی قرض می‌گیرد و بلافاصله آن را می‌فروشد. سپس منتظر می‌ماند تا قیمت ارزدیجیتال موردنظر کاهش پیدا کند تا دوباره آن را خریداری کند. درصورتی که پیش‌بینی تریدر درست باشد و قیمت رمزارز مربوطه کاهش پیدا کند، تریدر رمزارز موردنظر را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری می‌کند و قرض خود را به صرافی پرداخت می‌کند.

با توجه به این‌که قیمت ارز دیجیتال مربوطه کاهش یافته است، تریدر می‌تواند مقدار بیشتری از ارز دیجتال موردنظر را خریداری کند. بنابراین پس از پرداخت قرض خود به صرافی، مقداری ارز دیجیتال به‌عنوان سود معامله در حساب وی باقی می‌ماند.

 

معاملات فیوچرز در بازار کریپتو

بازار فیوچرز برای پوشش ریسک معاملات در بازارهای مالی به‌وجود آمده است. در بازار فیوچرز قراردادهای آتی معامله می‌شوند. قراردادهای آتی برای خرید یا فروش دارایی با قیمتی تعیین شده برای زمانی معین در آینده است. در بازار کریپتو نیز تریدرها می‌توانند در بازار فیوچرز معامله کنند. یکی از مزایایی که بازار فیوچرز دارد امکان کسب سود از روند نزولی بازار است.

در معاملات فیوچرز همانند معاملات مارجین می‌توان از روند نزولی بازار کریپتو نیز کسب سود کرد. مزیت دیگر معاملات فیوچرز استفاده از اهرم در معاملات است. البته توجه به این نکته ضروری است که استفاده از اهرم در معاملات، ریسک معاملات را بالا می‌برد. بنابراین در صورت تشخیص نادرست روند قیمت در بازار کریپتو، استفاده از اهرم میزان ضرر در معاملات را افزایش می‌دهد.

 

روش‌‌های ترید در بازار کریپتو

با توجه به استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی که هر تریدر می‌‌تواند در بازار کریپتو انتخاب کند، روش‌های گوناگونی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد. برخی از این روش‌ها بیشتر بر پایه تحلیل فاندامنتال انجام می‌شوند و برخی دیگر بیشتر تحلیل تکنیکال را مدنظر قرار می‌دهند.

تریدرها برای این‌که تحلیل بهتری از بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند معمولا از هر دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در کنار هم استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند احساسات بازار و اخبار و رویدادهای پیرامون ارز دیجیتال مربوطه را درنظر بگیرند. با توجه به این‌که تریدرها برای معامله و بررسی بازار از چه تایم‌فریمی استفاده می‌کنند، می‌توانیم روش‌های متنوعی را برای ترید ارز دیجیتال درنظر بگیریم. اما قبل از این‌که بخواهیم روش‌های موجود برای ترید ارزهای دیجیتال را مرور کنیم در ابتدا بهتر است مفهوم ترید در ارزهای دیجیتال و استراتژی‌ معاملاتی در بازار کریپتو را بیان کنیم.

 

ترید چیست ؟

به‌طور کلی هر خرید و فروشی که برای کسب سود در بازارهای مالی انجام شود ترید نام دارد. تریدر نیز فردی است که با استفاده از استراژی‌ها یا سیستم‌های معاملاتی مختلف اقدام به خرید و فروش در بازارهای مالی می‌کند. بنابراین تریدر سعی می‌کند با بررسی عوامل تأثیرگذار بر روی ارزهای دیجیتال، رمزارز موردنظر خود را در قیمت‌های کمتر خریداری کند و آن را در قیمت‌های بالاتر بفروشد.

 

استراتژی‌ معاملاتی در بازار کریپتو چیست ؟

استراتژی معاملاتی در بازار کریپتو در حالت کلی تمامی اقدامات لازم برای ترید و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو را شامل می‌شود. هنگامی که تریدر در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال شروع به معامله می‌کند، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشد. برای مثال اولین موضوع مهم، توجه به روانشناسی شخصی است. تریدری که خود را بهتر می‌شناسد می‌تواند استراتژی مناسب‌تری برای انجام معاملات خود طرح‌ریزی کند. به عبارتی دیگر استراتژی معاملاتی در واقع انتخاب بهترین ابزارها و استفاده درست از مهارت و اطلاعات موجود برای کسب سود در معاملات است.

استراتژی معاملاتی در بازار کریپتو

بنابراین پس از کسب اطلاعات پایه درباره بازار کریپتو و آشنایی با انواع معاملات و بازارهای موجود در آن تریدر می‌تواند تحلیل‌هایی که در بازار کریپتو وجود دارد را برای طرح‌ریزی بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال بررسی کند. روش‌هایی برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد که تریدرها می‌توانند با انتخاب آن‌ها و ترکیب آن‌ها با استراتژی‌های بهینه، میزان ریسک معاملات خود را کاهش دهند و در نهایت از این بازار کسب سود کنند.

 

اسکالپینگ در ترید ارزهای دیجیتال

«اسکالپینگ» (Scalping) یکی از روش‌هایی است که تریدرها برای انجام معاملات در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. در بازار کریپتو نیز برخی افراد از این روش برای کسب سود در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال بهره می‌برند. استراتژی معاملاتی که در روش اسکالپینگ وجود دارد این است که تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه تعداد نسبتا زیادی معامله را با سودی کم انجام می‌دهد.

بدیهی است که برخی از این معاملات ضررده هستند. اما در روش اسکالپینگ برآیند نهایی معاملات اهمیت دارد. تایم‌فریم‌هایی که تریدر در این روش استفاده می‌کند کوتاه مدت هستند. برای مثال تریدر با بررسی تایم‌فریم‌های ساعتی روند بازار کریپتو را در کوتاه مدت درنظر می‌گیرد و در تایم‌فریم‌های چند دقیقه‌ای به‌ دنبال موقعیت ورود به معامله برای باز کردن پوزیشن معاملاتی می‌گردد.

 

ترید روزانه در بازار کریپتو

«خرید و فروش روزانه» (Day Trading) یکی از روش‌هایی است که بسیاری از تریدرها از آن برای انجام معاملات در بازار کریپتو استفاده می‌کنند. در ترید روزانه معامله‌گر ممکن است در طی ساعاتی که به ترید اختصاص می‌دهد، پوزیشن‌های زیادی باز کند یا تنها به چند پوزیشن اکتفا کند.

اما در هر صورت پوزیشن معاملاتی خود را برای روز بعد باز نگه نمی‌دارد. بازار پرنوسان کریپتو این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند با انتخاب توکن‌های پرنوسان در بازار کریپتو و با استفاده از ترید روزانه سودهای خوبی کسب کند. البته در تمامی روش‌هایی که برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد توجه و رعایت مدیریت ریسک و سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین انتخاب تارگت و حد ضرر در معاملات باید منطبق با مدیریت سرمایه در معاملات باشد، تا بتواند در نهایت باعث کسب سود برای تریدر شود.

توجه به اخبار و رویدادهای اقتصادی

برخی از خبرها و گزارشات مهم اقتصادی همانند افزایش یا کاهش نرخ بهره وجود دارند که بازارهای مالی را دچار نوساناتی آنی می‌کنند. تریدرهای روزانه باید به تاریخ انتشار این رویدادها توجه کنند و پوزیشن‌های معاملاتی خود را با توجه به شرایط مربوطه مدیریت کنند. معمولا در زمان انتشار اخبار اقتصادی مهم بازار کریپتو در هر دو جهت در کوتاه‌مدت حرکت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرهای روزانه دچار زیان شوند. بنابراین ترید در این زمان‌ها به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد و برای افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

سوئینگ تریدینگ در بازار کریپتو

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) یکی دیگر از روش‌های ترید است که در آن تریدر با شناسایی روندهای بازار در موقعیتی مناسب وارد پوزیشن معاملاتی می‌شود و از تغییرات قیمت سود می‌کند. برخی از روندهای صعودی یا نزولی در بازار کریپتو ممکن است برای چند روز یا چند هفته طول بکشد. در این مدت قیمت رمزارز ممکن است تغییرات قابل‌توجهی داشته باشد.

با توجه به این‌که با استفاده از معاملات مارجین و فیوچرز می‌توان از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کرد، بنابراین در صورتی که تریدر بتواند این روندهای صعودی یا نزولی را به‌موقع متوجه شود، می‌تواند با باز کردن پوزیشن معاملاتی در جهت روند از این نوسانات استفاده کند. در این روش پوزیشن‌های معاملاتی تریدر ممکن است برای چند روز یا چند هفته باز بماند که بستگی به تارگتی دارد که تریدر برای معاملات خود درنظر می‌گیرد.

 

اهمیت تحلیل فاندامنتال در سوئینگ تریدینگ

برای این‌که تریدر بتواند روندهای بازار کریپتو را بهتر تشخیص دهد لازم است علاوه بر تحلیل تکنیکال به عوامل فاندامنتال تأثیرگذار بر روی قیمت ارز دیجیتال موردنظر نیز توجه کند. برخی از رویدادهایی که در میزان عرضه و تقاضای توکن تأثیرگذار هستند نیز می‌تواند باعث نوسانات قیمتی در بازه‌های میان‌مدت برای توکن شود. این موضوع باعث به‌وجود آمدن روندهای نزولی یا صعودی برای ارز دیجیتال مربوطه می‌شود که می‌تواند موقعیت‌های سودآوری را برای تریدر ایجاد کند.

تریدری در حال تحلیل بازار کریپتو

پوزیشن تریدینگ در بازار کریپتو

«پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) بیشتر همانند سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های پرپتانسیل است. در این روش سرمایه‌گذار یا تریدر به دنبال پروژه‌های آینده‌دار حوزه کریپتو می‌گردد. بنابراین توجه تریدر در این روش بیشتر بر روی تحلیل بنیادی پروژه است.

سپس با توجه به موقعیت چرخه بازار کریپتو و با درنظر گرفتن شرایط کلان اقتصادی، در موقعیتی مناسب اقدام به خرید ارز دیجیتال موردنظر می‌کند. در پوزیشن تریدینگ بازه‌های زمانی چند ماه درنظر گرفته می‌شود. در این میان ممکن است قیمت ارز دیجیتال مربوطه با نوسانات زیادی مواجه شود. اما تریدر پوزیشن معاملاتی خود را حفظ می‌کند تا به هدف قیمتی موردنظر خود برسد. لازم به ذکر است با توجه به تغییرات فراوانی که در حوزه بازار کریپتو روی می‌دهد استفاده از این روش که بازه‌های زمانی طولانی مدتی را درنظر می‌گیرد دارای ریسک‌های زیادی است و از دسته سرمایه‌گذاری‌های پرخطر محسوب می‌شود.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب به تعریف بازار کریپتو پرداختیم و برای درک بهتر بازار کریپتو آن را با بازار فارکس مقایسه کردیم. سپس ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های قابل‌معامله در بازار کریپتو شرح دادیم و تکنولوژی دفتر کل توزیع شده و بلاک چین را بیان کردیم. امکان پرداخت‌های همتا به همتا از طریق ارزهای دیجیتال یکی از اصلی‌ترین خصوصیات رمزارزها است که در ادامه مطلب شرح دادیم و کیف پول ارز دیجیتال را توضیح دادیم.

سپس بازار کریپتو در ایران و مزایا و معایب این بازار را شرح دادیم. تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال را بیان کردیم و عوامل تأثیرگذار در میزان رشد بازار کریپتو را در عنوان پیش‌بینی بازار کریپتو توضیح دادیم. با توجه به این‌که اصطلاحات زیادی در بازار کریپتو استفاده می‌شوند، برخی از اصطلاحات مهم این حوزه را توضیح دادیم. سپس چرخه بازار کریپتو و نحوه ورود به این بازار را شرح دادیم. در ادامه مطلب انواع صرافی‌ها، سفارشات و معاملات را در بازار کریپتو توضیح دادیم. در پایان نیز روش‌های ترید در بازار کریپتو را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediakriptomatBRLNasdaqIFC Markets
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *