لوریج چیست؟ — توضیح Leverage به زبان ساده

۴۳۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
لوریج چیست؟ — توضیح Leverage به زبان ساده

یکی از مسائلی که بیشتر تریدرها و معامله‌گران خرد با آن مواجه هستند کمبود نقدینگی است. کم بودن میزان سرمایه باعث می‌شود که سود دریافتی از معاملات نیز کم باشد. لوریج یا اهرم به عنوان راه‌حلی برای این مشکل ایجاد شده است. با استفاده از لوریج، معامله‌گران می‌توانند وارد معاملاتی با ارزش بیشتر از دارایی خود شوند و از این طریق سود بیشتری به دست آورند. در این مقاله، سوال لوریج چیست را با اشاره به مفهوم و مزایا و معایب آن توضیح می‌دهیم.

لوریج چیست ؟

«لوریج» (Levearage) یا همان اهرم، یک ابزار معاملاتی است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌‌کند تا با دریافت وام و قرض از دیگران، سرمایه بیشتری را وارد معاملات خود کنند و میزان سود یا ضرر احتمالی خود را افزایش دهند. استفاده از لوریج تنها مربوط به بازارهای مالی نیست و در واقع بسیاری از شرکت‌ها و افراد عادی زمانی که از پول قرض گرفته شده برای پیشبرد فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، از لوریج بهره می‌برند. به طور کلی، این واژه بیشتر در بازارهای مالی و به خصوص بازار فارکس و ارز دیجیتال مطرح است و در این مقاله بیشتر بر این موضوع متمرکز خواهیم بود.

معمولا لوریج به صورت «a:b» نمایش داده می‌شود که در آن «a» میزان سرمایه واقعی سرمایه‌گذار و «b» کل پولی است که با استفاده از لوریج می‌تواند درگیر ترید و معامله کند. به عنوان مثال، اگر سرمایه یک معامله‌گر 100 دلار و لوریج آن 1:10 باشد، سرمایه‌گذار می‌تواند در معامله‌ای به ارزش ۱۰۰۰ دلار وارد شود. محاسبه سود و ضرر معامله با ۱۰۰۰ دلار محاسبه می‌شود اما معامله تا زمانی باز خواهد ماند که مجموع ضرر بیش از سرمایه اولیه معامله‌گر (100 دلار) نباشد. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

تعریف لوریج

دلیل استفاده از لوریج چیست ؟

علت اصلی استفاده از لوریج در بازارهای مالی، افزایش میزان سرمایه در معامله به منظور افزایش سود معاملات است. فرض کنید یک کاربر با سرمایه 100 دلاری خود می‌خواهد وارد یک معامله شود. در صورتی که این کاربر از لوریج استفاده نکند و معامله با کسب ۱۰ درصد سود بسته شود، در این حالت با کسب سود کل دارایی کاربر 110 دلار خواهد بود که میزان رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

حال فرض کنید کاربر با استفاده از لوریج 10 و کل سرمایه خود وارد معامله شود. در این صورت کل سرمایه درگیر در معامله 1000 دلار خواهد بود. بنابراین، رشد 10 درصدی قیمت منجر به رشد 10 درصدی کل پول درگیر به ارزش ۱۰۰ دلار خواهد شد. بنابراین، پس از خروج از معامله، حساب کاربر 1100 دلار خواهد بود که از این میزان 900 دلار آن برای ایجاد لوریج قرض گرفته شده است. کاربر پس از پرداخت قرض خود، 200 دلار در حساب معاملاتی خود خواهد داشت که نشان می‌دهد سود 10 درصدی با لوریج 10 منجر به سود صددرصدری برای کل سرمایه کاربر شده است.

مثال بالا به خوبی نشان می‌دهد که با استفاده از لوریج، کاربران قادر به کسب سود بیشتری نسبت به  حالت عادی هستند. اما در حالت ضرر چه اتفاق می‌افتد. فرض کنید با سرمایه 100 دلاری و اهرم 10 وارد یک معامله شده‌اید و با 5 درصد ضرر از معامله خارج شده‌اید. در این صورت میزان ضرر در کل معامله برابر 5 درصد 1000 دلار یعنی 50 دلار و موجودی حساب شما 950 دلار است. در این حالت میزان وام دریافتی شما همچنان 900 دلار است و با پرداخت آن موجودی حساب شما برابر با 50 دلار یعنی نصف سرمایه اولیه می شود. بنابراین، ضرر شما نیز در این حالت با اهرم بیشتر می‌شود.

کل میزان ضرر قابل قبول در معامله اهرمی چقدر است‌ ؟

در بخش دلیل استفاده از لوریج چیست گفته شد که لوریج، هم بر میزان سود و هم بر میزان ضرر سرمایه‌گذار تاثیر می‌گذارد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد میزان ضرری است که کاربر می‌تواند در یک معامله متحمل شود. این موضوع در مورد سود صدق نمی‌کند و کاربر می‌تواند هر چقدر که ممکن است به کسب سود از معامله اهرمی بپردازد زیرا در این حالت هیچ خطری سرمایه قرض‌دهنده را تهدید نمی‌‌کند. اما اگر میزان ضرر از حدی بیشتر شود، ممکن است سرمایه قرض‌دهنده نیز در خطر باشد که سیستم‌های معاملاتی اجازه این کار را نمی‌دهند.

بنابراین، با صرف نظر از میزان کارمزد دریافت وام، میزان ضرر قابل قبول برای معامله‌گر به میزان کل سرمایه اولیه خود کاربر است. به عنوان مثال، اگر سرمایه اولیه یک کاربر 100 دلار و اهرم مورد استفاده 10 باشد و کاربر با 1000 دلار وارد یک معامله شود، میزان حداکثر ضرر قابل قبول برای آن 10 درصد است زیرا اگر معامله ۱۰ درصد ضرر کند، 100 دلار از کل سرمایه 1000 دلاری کم می‌شود. معمولا میزان ضرر قابل قبول درصدی کمتر از این میزان حدی قرار داده می‌شود تا ریسک نقدینگی برای معاملات وجود نداشته باشد.

در بازار فارکس با رسیدن به ناحیه بحرانی لوریج، معمولا برورکرها به کاربران هشدار می‌دهند که با اضافه کردن سرمایه جدید با بستن بخشی از معامله، دامنه ضرر خود را افزایش دهند. در صورتی که این کار توسط سرمایه‌گذار انجام نشود، بروکر به صورت اتوماتیک معامله را می‌بندد و معامله‌گر به اصطلاح کال مارجین می‌شود. همین اصطلاح در بازار کریپتو با عنوان لیکوئید شدن شناخته می‌شود.

لوریج در کرپپتو

انواع معاملات لوریج چیست ؟

معاملات اهرم‌دار به نوعی از معاملات گفته می‌شود که در آن‌ها امکان استفاده از لوریج وجود دارد. حساب‌های «آتی» (Futures)، حساب‌های «اختیار‌» (Option) و حساب‌های «مارجین» (Margin) از جمله حساب‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توان از لوریج استفاده کرد. توجه داشته باشید که هیچ اجباری به استفاده از لوریج در هیچ کدام از این حساب‌ها نیست و تریدرها می‌توانند با انتخاب لوریج 1 معاملات خود را بدون اهرم انجام دهند.

برای درک بهتر نحوه استفاده از لوریج در انواع معاملات، بهتر است ابتدا تعریف درستی از این نوع معاملات ارائه شود. اولین نوع معاملات معامله «اسپات» (Spot) است که در آن از اهرم استفاده نمی‌شود. معامله اسپات به معنی پرداخت قیمت یک دارایی به صورت لحظه‌ای و دریافت آن در همان لحظه است. این معامله ساده‌ترین نوع معامله است که در بازارهای بورس و رمز ارز به وفور استفاده می‌شود.

نوع دوم معاملات، معامله فیوچرز یا آتی است. معامله فیوچرز به معنی بستن قرارداد میان خریدار و فروشنده است که در آن پرداخت هزینه در زمان حال، اما تحویل کالا در زمان مشخصی در آینده انجام می‌شود. امروزه نوعی از قراردادهای فیوچرز به نام «پرپچوال» (Perpetual) وجود دارد که در آن‌ها نه تنها تاریخ انقضا مطرح نیست بلکه خود دارایی نیز برای معامله استفاده نمی‌شود. در این حالت، قرارداد بر روی قیمت خرید و فروش یک دارایی مادر مثل طلا و اتریوم بسته می‌شود و براساس تغییرات قیمت دارایی پایه، سود یا زیان معامله‌گران محاسبه می‌شود.

نوع سوم معاملات، معامله اختیار است که در آن کاربران اختیار خرید و فروش یک دارایی در زمان آتی را معامله می‌کنند. بنابراین، در این حالت قراردادی با قیمت بسیار کمتر از قیمت اصلی دارایی میان دو نفر بسته می‌شود و در طی آن سرمایه‌گذار اختیار خرید یا فروش یک دارایی در زمان آتی را از یک سرمایه‌گذار دیگر می‌خرد. در زمان موعود، سرمایه‌گذار می‌تواند با توجه به شرایط قرارداد خرید یا فروش خود را با پرداخت باقی‌مانده پول اعمال کند یا این‌که به کل از انجام آن منصرف شود که در این حالت پول اولیه داده شده برای قرارداد از جیب سرمایه‌گذار داده می‌شود.

معامله مارجین نوع چهارم معاملات است که هم در فارکس و هم در بازار کریپتو استفاده می‌شود. معامله مارجین مانند اسپات است و در آن خرید دارایی در زمان حال و با پرداخت مبلغ آن انجام می‌شود. در این نوع از معاملات امکان استفاده از لوریج وجود دارد و کاربران می‌‌توانند با دریافت وام، مقدار زیادی از دارایی‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. معمولا اهرم در معاملات مارجین نسبت به معاملات فیوچرز پایین‌تر است.

نحوه اعمال لوریج در معاملات

در حساب‌های آتی استفاده از لوریج بسیار متداول است. در این نوع معامله به جای خرید و فروش دارایی، بر روی تغییرات قیمتی آن معامله انجام می‌شود به همین دلیل تامین منابع مالی مورد نیاز برای آن راحت‌تر است. در واقع در معاملات فیوچرز، اهرم مورد نظر به عنوان یک عدد در معامله خاص اعمال می‌شود و هیچ مبلغی از سمت بروکر یا صرافی ارز دیجیتال در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد. زمانی که معامله بسته می‌شود، محاسبات مربوط به سود و زیان انجام می‌شود و مبالغ مورد نظر به حساب کاربران اضافه یا از حساب آن‌ها کم می‌شود.

بنابراین، لوریج در معاملاتی فیوچرز فقط برای یک دارایی خاص اعمال می‌شود و امکان استفاده از آن برای معامله دیگر وجود ندارد. همانند معاملات فیوچرز برای معاملات اختیار نیز امکان استفاده از لویج وجود دارد و لوریج تنها برای کالای خاص مورد نظر اعمال می‌شود. در این حالت، معمولا لوریج مورد نظر به صورت قراردادی از سمت صرافی‌ها و بروکرها تامین می‌شود و محاسبات آن تنها پس از به پایان رسدن زمان قرارداد و با اعمال آن انجام می‌شود.

استفاده از لوریج در معاملات مارجین کمی متفاوت‌تر از معاملات آتی و اختیار است. در این حالت لوریج مورد استفاده باید از طرف قرض دهنده که معمولا صرافی یا بروکر هست به حساب کاربر اضافه شود. به همین دلیل است که در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال لوریج در معاملات مارجین پایین‌تر از سایر معاملات است. کاربر در معامله مارجین می‌تواند از پول اضافه شده به حساب خود برای انواع معاملات استفاده کند و الزامی برای استفاده از لوریج در یک معامله خاص نیست.

استفاده از لوریج در شرکت‌ها به چه معنی است ؟

علاوه بر معامله‌گران و سرمایه‌گذارن شخصی که می‌توانند با استفاده از لوریج میزان سرمایه خود را در معاملات افزایش دهند، شرکت‌ها نیز می‌توانند به جای انتشار سهام جدید و افزایش سرمایه، از ایجاد بدهی برای تامین مالی برنامه‌های خود استفاده کنند. طبیعی است که قرض دریافت شده باید به همراه سود آن به کاربران پرداخت شود و همین مساله ریسک استفاده از لوریج در شرکت‌ها را نشان می‌‌دهد.

سرمایه‌گذاران بازار سهام نیز می‌توانند با بررسی و تجزیه تحلیل صورت‌های مالی، بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت‌ها و همچنین بررسی آمارهایی مانند بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (D/E)، در شرکت‌‌هایی که از اهرم مناسبی استفاده می‌کنند سرمایه‌گذاری کنند تا در صورت سوددهی پروژه، سود بیشتری به دست آورند.

مزایا و معایب لوریج چیست ؟

مفهوم لوریج تقریبا در تمام بازارهای مالی استفاده می‌شود و این نشان از کاربردی بودن آن دارد. اصلی‌ترین مزیت لوریج، فراهم کردن امکان ورود به معامله با سرمایه بیشتر است. با استفاده از لوریج می‌توان تا چندین برابر مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه در معاملات شرکت کرد و در نتیجه آن سود بیشتری کسب کرد. البته این امکان دو طرفه است و لوریج می‌تواند منجر به افزایش ضرر معامله‌گران شود.

برای جلوگیری از تبعات استفاده از لوریج نیاز است که از سرمایه لوریج دار به شکل حساب شده و با رعایت تکنیک‌های مدیریت سرمایه استفاده کرد. اولین نکته در ارتباط با این مساله، استفاده از لوریج پایین هست. استفاده از لوریج‌های بالا از نظر روانی کاربران را تحت فشار قرار می‌دهد. علاوه بر این، حد ضرر معاملات با لوریج بالا بسیار کم است و همین مساله باعث می‌شود با کمترین نوسان در بازار، حد ضرر معامله فعال شده و دارایی درگیر معامله، لیکوئيد شود.

مهم‌ترین نکته در ارتباط با معاملات لوریج دار، مشخص کردن حجم ورود به معاملات است. در معاملات اسپات کاربران برای مدیریت سرمایه، حجم معاملات را به گونه‌ای مشخص می‌کنند که با فعال شدن حد ضرر، بیش از 1 یا 2 درصد از کل سرمایه را از دست ندهند. رعایت این نکته در معاملات لوریج دار نیز لازم و ضروری است. حد ضرر و حجم معامله لوریج دار باید به گونه‌ای باشد که در صورت فعال شدن حد ضرر تنها 1 یا 2 درصد از کل سرمایه لوریج دار از بین برود.

با داشتن یک استراتژی با «درصد برد» (Win Rate) و نسبت حد سود به حد ضرر بالا، در صورت مدیریت سرمایه معاملات سودده خواهند بود. حال استفاده از لوریج به معامله‌گر کمک می‌کند که سود خود را با اهرم گسترش دهد. توجه داشته باشید که در معاملات فیوچرز حجم تعیین شده برای هر معامله از قبل مشخص و به سیستم وارد می‌شود ولی در معاملات مارجین می‌توان برای کل سرمایه اهرم گرفت و از مقداری از آن برای ورود به معامله استفاده کرد.

نمودار معامله لوریج دار

معاملات لوریج دار که به صورت پرپچوال در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند، نمودار متفاوت‌تری نسبت به بازار اسپات دارند. برای دسترسی به نمودار این نوع معاملات می‌توانید در سایت تریدینگ ویو عبارت «Perp» را به انتهای نماد و جفت مورد نظر آن اضافه کنید و نمودار مربوط به آن را در صرافی مورد نظر خود مشاهده کنید. به عنوان مثال، برای مشاهده نمودار فیوچرز بیت کوین نسبت به تتر می‌توانید عبارت «‌BTCUSDTPERP» را جستجو کنید و روی نمودار صرافی مورد نظر خود کلیک کنید.

نمودار فیوچرز بیت کوین به تتر

ترفندهای موفقیت در معاملات لوریج دار

معامله لوریج‌دار همانطور که در بخش لوریج چیست گفته شد، همانند شمشیر دو لبه است که هم می‌تواند منجر به افزایش سود معامله گر شود هم می‌تواند کل دارایی او را لیکوئید کند. معامله‌گران حرفه‌ای سعی می‌کنند با استفاده از ترفندهای مناسب، از لوریج برای افزایش سود خود بهره‌مند شوند. در ادامه این بخش می‌خواهیم به چند نکته مهم در استفاده از معاملات لوریج دار بپردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از اهرم برای کسب سود بیشتر استفاده کنید.

استراتژی مدون و موفق داشته باشید

معامله‌گری در بازارهای مالی همیشه با سود همراه نیست اما میزان سود یک معامله‌گر موفق باید در بلند مدت بیشتر از ضرر او باشد. برای رسیدن به این نکته نیاز به یک استراتژی معاملاتی است که در آن نسبت حد سود به حد ضرر همواره بالاتر از یک باشد و علاوه بر این، میزان بردها همواره بیشتر از میزان باخت‌ها باشد. تامین شدن این دو شرط باعث می‌شود که معامله‌گر بتواند با اعتماد به نفس در معاملات شرکت کند و در بلند مدت به سوددهی برسد.

برای رسیدن به یک استراتژی موفق،‌ معامله‌گر باید شرایط استراتژی خود را در گذشته نمودار بررسی کند و با ثبت اطلاعات خود از تامین شدن دو شرط قبلی مطمئن باشد. توجه داشته باشید که یک استراتژی می‌تواند در یک بازار مالی و حتی در یک نماد از یک بازار مالی، موفق باشد اما برای سایر نمادها و سایر بازارها جواب ندهد. بنابراین بهتر است بررسی استراتژی به صورت موردی برای بازارها و نمادهای مختلف انجام شود.

مدیریت سرمایه را جدی بگیرید

هنگام خرید یک دارایی در بازار اسپات، شما مالک آن می‌شوید. بنابراین، اگرچه ممکن است قیمت دارایی کاهش یابد اما دارایی همچنان در دست شما است و شما می‌توانید آن را هودل کنید. احتمال دارد در آینده و با برگشت روند بازار، شما بتوانید دارایی را با قیمت خریداری شده یا حتی قیمت بالاتر بفروشید و سود کسب کنید. اما در بازار اهرمی قضیه متفاوت است. اگر ضرر شما در معاملات اهرمی از یک حد مجازی عبور کند در اینصورت کل دارایی درگیر در معامله شما لیکوئید خواهد شد و پس از آن هر اتفاق مثبتی هم برای قیمت بیفتد برای شما سودی نخواهد داشت.

بنابراین، در معاملات اهرمی تعیین میزان حداکثر ضرر در هر معامله بسیار مهم است. شما اگر در هر معامله دو درصد کل سرمایه را وارد معامله کنید در این صورت می‌توانید 50 معامله انجام دهید. با توجه به سودده بودن استراتژی به طور کلی شما سود خواهید کرد. اما اگر بخواهید کل دارایی را در یک معامله استفاده کنید که حد ضرر آن برابر با کل سرمایه است، در این صورت ممکن است معامله، آخرین معامله شما باشد.

با سرمایه کم تجربه کسب کنید

اگرچه می‌توان با استفاده از تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی در مورد روند آتی بازار پیش‌بینی انجام داد اما بازار یک سیستم پویا است که تحت تاثیر رفتار تک‌تک افراد است. درک چنین سیستمی نیاز به تجربه شرایط مختلف آن دارد. پایبندی به استراتژی اگرچه در تئوری بسیار ساده و راحت است اما در عمل و تحت تاثیر رویدادهای مختلف بازار کاری بسیار سخت است. احساسات ایجاد شده در بازار مثل ترس و طمع باعث می‌شود بسیاری از افراد دارایی خود را در ریسک قرار دهند.

مجموعه این اتفاقات نشان می‌‌دهد که بهتر است در ابتدای کار با سرمایه کم در بازار فعالیت کرد و با روند حرکتی قیمت در بازارهای مالی مختلف و شرایط احساسی بازیگران آن آشنا شد. هر بازاری شرایط خاص خود را دارد که بدون تجربه نمی‌توان درک درستی از آن به دست آورد. به عنوان مثال، نوسانات قیمتی در بازار فارکس با بازار ارزهای دیجیتال بسیار متفاوت است و به همین دلیل تکنیک‌های مدیریت سرمایه در آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد.

چگونه لوریج را تغییر دهیم ؟

تعیین لوریج در بازار فارکس هنگام ثبت اطلاعات حساب در بروکر انجام می‌شود. لذا کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت برورکر و ویرایش حساب معاملاتی ایجاد شده میزان لوریج را تغییر دهند. همان طور که در بخش انواع معاملات لوریج چیست گفته شد، در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات لوریج دار حساب جداگانه‌ای دارند و لوریج نیز در داخل پلتفرم معاملاتی مربوط به حساب تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، در صرافی ارز دیجیتال بایننس می‌توان از منو «Trade» وارد بخش «Margin» شد و از دو روش «Cross» و «Isolated» برای استفاده از لوریج در معاملات مارجین استفاده کرد. معمولا حداکثر لوریج برای این دو حالت توسط سیستم تعیین شده است اما کاربران می‌توانند مقدار کمتر از لوریج حداکثری را نیز به عنوان اهرم انتخاب کنند. تفاوت «Cross» با «Isolated» این است که در حالت اول لیکوئید شدن معامله تنها به بخشی از حساب درگیر در معامله اختصاص دارد اما در حالت دوم کل حساب معاملاتی مارجین درگیر لیکوئيد شدن می‌شود.

لوریج در معامله مارجین بایننس

برای دسترسی به معاملات فیوچرز در صرافی بایننس کافی است از منوی «Derivatives» گزینه «USD-M Futures» را انتخاب کنید. با این کار شما به صفحه مربوط به معاملات فیوچرز هدایت می‌شوید که در آن امکان تعیین لوریج و نوع معامله نیز وجود دارد. لوریج در معاملات فیوچز از پیش تعیین شده نیست و معامله‌گران می‌‌توانند تا لوریج ۱۲۵ را نیز برای معاملات خود انتخاب کنند. برای مدیریت سرمایه در معاملات بهتر است نوع معامله به صورت «Cross» انتخاب شود. تعیین هر دو این متغیرها در گوشه سمت راست صفحه معاملاتی انجام می‌شود که تصویر زیر مربوط به آن است.

لوریج در معامله فیوچرز بایننس

توکن لوریج دار چیست ؟

توکن لوریج‌دار یک توکن ارز دیجیتال است که ارزش آن با توجه به یک ارز دیجیتال دیگر مانند لایت کوین سنجیده می‌شود اما تغییرات آن با اهرم تعیین شده برای توکن محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما یک توکن لوریج دار بیت کوین با اهرم 3 داشته باشید، تغییر 10 درصدی در قیمت بیت کوین به معنی تغییر 30 درصدی در توکن لوریج دار شما خواهد بود. مزیت بزرگ این توکن‌ها این است که به دلیل طراحی منحصر به فرد آن‌ها، ریسک لیکوئید شدن در آن‌ها وجود ندارد اما همچنان میزان ضرر در آن به اندازه اهرم معاملاتی است.

توکن‌های لوریج دار توسط صرافی‌های ارز دیجیتال ساخته می‌شوند و بیشتر آن‌ها قابل انتقال به کیف پول دیجیتال نیستند. معمولا توکن لوریج دار به دو صورت «UP» و «DOWN» وجود دارد که نوع اول برای معاملات خرید (Lomg) و نوع دوم برای معاملات فروش (Short) است. بنابراین، این توکن‌های امکان باز کردن معاملات فروش به صورت اسپات را نیز برای کاربران فراهم می‌‌کنند. خرید و فروش توکن‌های لوریج دار علاوه بر کارمزد اولیه، کارمزدی برای نگهداری نیز دارد که نگهداری این نوع توکن‌ها را برای بلند مدت با مشکل روبه‌رو می‌کند.

با توجه به این توضیحات، اگر می‌خواهید در معامله خرید بیت کوین به صورت اهرمی شرکت کنید می‌‌توانید توکن «BTCUP» را خریداری کنید و اگر به دنبال معامله فروش بیت کوین به صورت اهرم‌دار هستید می‌توانید توکن «BTCDOWN» را خریداری کنید. توجه داشته باشید که همه صرافی‌ها توکن لوریج دار ندارند و صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و اف‌تی‌ایکس از آن بهره می‌برند.

جمع‌بندی

لوریج یا اهرم به معنی استفاده از بدهی برای افزایش میزان سرمایه درگیر در معاملات است که می‌تواند سود یا ضرر معامله‌گران را افزایش دهد. استفاده از لوریج در بازارهای مالی مختلف مانند فارکس و ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است و در انواع معاملات آتی، اختیار و مارجین وجود دارد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
۲ دیدگاه برای «لوریج چیست؟ — توضیح Leverage به زبان ساده»

سلام واقعا مطالب را به زبان ساده و قابل فهم گفته اید که نشان از تجربه بالای شماست. ممنون

درود بر شما. تنها جاییکه مطلب اصولی و قابل فهم و منطقی راجع به لورج خوندم سایت شماست. با سپاس از مهندس رضائیان و فرادرس.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *