چگونه تریدر شویم؟ – از صفر تا صد مسیر یادگیری

۱۰۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۴ دقیقه
چگونه تریدر شویم؟ – از صفر تا صد مسیر یادگیری

ترید به معنای معامله کردن در بازارهای مالی است. افرادی که به خرید و فروش در بازارهای مالی همانند بورس، بازار فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارند می‌توانند با کسب دانش و مهارت لازم در این بازارها فعالیت کنند. با توجه به این‌که این بازارها نوسانات قیمتی مطلوبی دارند، می‌توانند فرصت‌های کسب سود را برای علاقه‌مندان به ترید فراهم کنند. بنابراین فراگیری نحوه ترید در بازارهای مالی یکی از موضوعات محبوب میان افراد است. برای این‌که بدانیم در بازارهای مالی چگونه تریدر شویم می‌بایست در ابتدا با مشخصات این بازارها آشنا شویم و نحوه تحلیل در این بازارها را فرا بگیریم. اما برای تریدر شدن در بازارهای مالی به مدیریت سرمایه و پیروی از استراتژی معاملاتی بهینه نیز نیاز داریم که در این مطلب از مجله فرادرس تمامی این موارد را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

صفر تا صد تریدر شدن

برای گام برداشتن در مسیر تریدر شدن، نیاز دارید تا در ابتدا بازار مالی موردنظر خود را مشخص کنید. برای این‌ منظور می‌بایست تا هر کدام از بازارهای مالی را بشناسید تا بتوانید با توجه به ویژگی‌های آن‌ها، بازار خود را برای ترید انتخاب کنید.

پس از اطلاع از ویژگی‌های بازارهای مالی در مرحله بعدی نیاز دارید تا خصوصیات فردی خود را بشناسید و با روحیات و میزان ریسک‌پذیری خود آشنا شوید. در ادامه نیز به برنامه‌ای معاملاتی نیاز دارید که در آن اهدافی دست‌یافتنی را برای ترید مشخص کنید.

سپس نیاز دارید تا آموخته‌های خود را در پلتفرم‌های آزمایشی امتحان کنید و کاستی‌های موجود را برطرف کنید. در نهایت می‌توانید با سرمایه‌ای اندک معاملات خود را شروع کنید. تمامی این مراحل مربوط به شروع کار است و برای این‌که در معاملات خود موفق شوید لازم است تا مهارت و تجربیات خود را در معاملات افزایش دهید. برای این‌کار نیاز دارید تا کاستی‌های خود را شناسایی کنید و آن‌ها را رفع کنید.

تریدر شدن چقدر زمان می‌برد؟

یکی از سوالات پرتکراری که بعد از چگونه ترید شویم مطرح می‌شود این است که تریدر شدن چقدر زمان می‌برد. برای این‌که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم در ابتدا بهتر است معنی تریدر شدن را توضیح دهیم. سپس با توجه به تعابیر مختلفی که ممکن است از عبارت تریدر شدن استنباط شود، به این سوال پاسخ دهیم.

اگر تریدر شدن را به‌ این‌ معنا فرض کنیم که شخصی بتواند در پلتفرم‌های معاملاتی اقدام به خرید و فروش کند و تنها با تحلیلی کلی بتواند هر از گاهی معاملاتی را انجام دهد، برای این منظور می‌توان گفت این فرد زمان زیادی را برای یادگیری نحوه کار با پلتفرم‌های معاملاتی نیاز ندارد.

چند کامپیوتر در حال نمایش نمودارهای مالی - زمان لازم برای تریدر شدن

اما کار با پلتفرم‌های معاملاتی بدون آموزش‌های لازم و فراگیری تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در نهایت موجب زیان معامله‌گر می‌شود و اگر هم در تعدادی از معاملات موفق شود کاملا تصادفی و وابسته به شانس است.

اگر تریدر شدن را به معنای تحلیل دقیق بازار و انجام معاملات با مدیریت ریسک و سرمایه درنظر بگیریم که درنهایت باعث سود‌آوری شود، در این صورت علاقه‌مندان نیاز دارند تا علاوه بر زمانی که برای آموزش و تمرین صرف می‌کنند، مدت‌های زیادی را در بازارهای مالی به کسب تجربه و مهارت بپردازند.

بنابراین با توجه به این‌که تریدر شدن پس از کسب دانش اولیه موضوعی مهارتی است، بنابراین هراندازه افراد در این زمینه مهارت خود را افزایش دهند، می‌توانند موفقیت‌های بیشتری کسب کنند. بنابراین زمان لازم برای تریدر شدن با توجه به افراد و اهداف آن‌ها از کسب سود از معاملات می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

مراحل تریدر شدن

برای این‌که بتوانیم تریدر شویم نیاز داریم که مراحلی را از ابتدا طی کنیم. به عبارت دیگر برای تریدر شدن از صفر نیاز است تا گام به گام برخی از اصول پایه‌ای را انجام دهیم. این مراحل را به‌صورت فهرست زیر مشاهده می‌کنید. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نیز هر کدام از این مراحل را شرح می‌دهیم.

  • شناخت انواع بازارها
  • ارزیابی خصوصیات فردی برای ترید
  • تنظیم برنامه معاملاتی

شناخت انواع بازارها

برای این‌که مسیر تریدر شدن را به‌ درستی شروع کنید در ابتدا نیاز دارید تا انواع بازارهایی که در آن‌ها می‌توانید معامله کنید را با جزئیات مربوط به میزان ریسک و نحوه معاملات بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بتوانید خصوصیات آن‌ها را با ویژگی‌های شخصیتی خود مقایسه کنید و بازاری را انتخاب کنید که با روحیات و خصوصیات شخصیتی شما سازگاری بیشتری دارد. در ادامه این مطلب انواع بازارها را مرور می‌کنیم.

بازار سهام

بازار سهام بازاری است که شرکت‌های بورسی در آن سهام خود را عرضه می‌کنند. زمانی که فردی سهام شرکتی را خریداری می‌کند، در واقع با توجه به مقدار سهام خریداری شده مقداری از مالکیت شرکت موردنظر را خریداری کرده است. برای ترید در بازار سهام می‌توانید از بازار بورس ایران برای ترید سهام شرکت‌های داخلی استفاده کنید.

برای این‌کار نیاز دارید تا در ابتدا از سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. سپس با ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی خرید و فروش سهام شرکت‌های داخلی را شروع کنید. برای این‌منظور کارگزاری انتخابی پلتفرم معاملاتی آنلاینی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا آ‌ن‌ها بتوانند به‌طور آنلاین نسبت به خرید و فروش سهام شرکت‌ها اقدام کنند.

برای ترید سهام شرکت‌های خارجی نیز لازم است تا مراحل احراز هویت را در کارگزاری‌های خارجی انجام دهید تا بتوانید از طریق پلتفرم معاملاتی آن‌ها نسبت به خرید و فروش سهام شرکت‌های خارجی اقدام کنید.

امکان ترید و سرمایه‌گذاری در بازار سهام

فعالان بازار سهام می‌توانند از این بازار برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و تریدهای کوتاه‌مدت استفاده کنند. برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت افراد نیاز دارند تا تحلیل فاندامنتال دقیقی از شرکت‌های بورسی انجام دهند تا بتوانند روند قیمت سهام شرکت مربوطه را برای بازه‌های زمانی بیش از دو سال پیش‌بینی کنند. اما برخی دیگر از افراد نیز قصد نوسان‌گیری در بازار بورس را در بازه‌های کوتاه‌مدت دارند. این افراد نیز می‌توانند با شناسایی موقعیت‌های مناسب برای ترید در بازار سهام از این فرصت‌ها استفاده کنند.

عوامل تاثیرگذار در بازار سهام

بازار سهام از عوامل مختلفی نظیر تورم، جنگ، محدودیت‌های زنجیره تامین و افزایش نرخ بهره تأثیرپذیر است. بنابراین افرادی که سعی دارند تا در بازار سهام ترید کنند باید درک درستی از نحوه و میزان تأثیر هر کدام از موارد ذکر شده در بازار سهام داشته باشند. در ادامه برخی از عوامل تأثیرگذار در بازار سهام را شرح می‌دهیم.

چند صندلی و مانیتور در حال نمایش نمودارهای مالی

تأثیر تورم بر بازار سهام

تورم می‌تواند تأثیری منفی بر روی ارزش سهام شرکت‌ها داشته باشد. هنگامی که تورم ایجاد می‌شود، قیمت کالاها و خدمات افزایش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود تا قدرت خرید مردم کاهش یابد. با کاهش میزان خرید مردم در نهایت شرکت‌های تولیدی کمتر می‌فروشند و میزان سودآوری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این موضوع در نهایت باعث کاهش ارزش سهام آن‌ها می‌شود.

از سویی دیگر بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم، نرخ بهره را افزایش می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه بازپرداخت وام دریافتی شرکت‌ها از بانک‌ها افزایش پیدا کند که موجب کاهش سودآوری برای شرکت می‌شود و درنهایت ارزش سهام شرکت را کاهش می‌دهد.

تاثیر افزایش نرخ بهره در بازار سهام

افزایش نرخ بهره علاوه بر این‌که با افزایش هزینه بازپرداخت وام دریافتی شرکت‌ها تاثیر منفی بر قیمت سهام آن‌ها دارد از دیدگاه ایجاد رقابت با اوراق قرضه نیز می‌تواند تأثیری منفی در بازار سهام داشته باشد. با افزایش نرخ بهره سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه از استقبال بیشتری برخوردار می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌‌های خود را با توجه به افزایش بازدهی آن‌ها در اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کنند که نسبت به بازار سهام ریسک کمتری دارد. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه از بازار سهام به بازار اوراق قرضه برود و بر روی قیمت سهام تأثیری منفی داشته باشد.

تاثیر محدودیت‌های زنجیره تامین در بازار سهام

وجود محدودیت‌ها در زنجیره تأمین باعث ایجاد اختلال در فرآیند تولیدات کارخانجات می‌شود. این موضوع در نهایت موجب کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش ارزش سهام شرکت مربوطه می‌شود. از سویی دیگر وجود مشکل در زنجیره تامین باعث می‌شود تا هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و پیدا کردن تامین‌کننده جایگزین بر شرکت تحمیل شود. تمامی این موضوعات باعث کاهش درآمد شرکت می‌شود و تأثیری منفی در سهام شرکت دارد.

بازار اوراق قرضه

بازار اوراق قرضه از دیگر بازارهایی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن فعالیت کنند. اوراق قرضه ابزاری برای تامین مالی در اختیار شرکت‌ها و دولت‌ها قرار می‌دهد. هنگامی که شرکتی اوراق قرضه را پخش می‌کند، خریداران با خرید آن در واقع به شرکت مربوطه پولی را قرض می‌دهند. توزیع کننده اوراق نیز بابت آن به خریداران سود پرداخت می‌کند. سود این اوراق به‌طور ثابت به خریداران آن در بازه زمانی معین پرداخت می‌شود. علاوه بر این دارندگان اوراق قرضه می‌توانند این اوراق را در بازار ثانویه خرید و فروش کنند.

اعتبار و ریسک در اوراق قرضه

ارزیابی میزان اعتبار و ریسک در اوراق قرضه از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از موسسات مالی و اعتبارسنجی موضوع اعتبار و میزان ریسک این اوراق قرضه را مورد بررسی قرار می‌دهند. در این‌صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به رتبه‌بندی این اوراق نسبت به سرمایه‌گذاری در این اوراق اقدام کنند. برای مثال اوراق قرضه‌ای که رتبه‌های بالایی در این ارزیابی کسب می‌کنند از اعتبار بالایی برخوردار هستند و میزان ریسک کمتری را متوجه سرمایه‌گذاران می‌کنند اما ممکن است نسبت به اوراق قرضه دیگر سود کمتری داشته باشند.

اوراق قرضه دولتی چیست؟

اوراق قرضه دولتی اوراق قرضه‌ای است که دولت‌ها برای تأمین مالی مخارج دولت منتشر می‌کنند و از اوراق کم ریسک محسوب می‌شوند.

اوراق قرضه مشارکتی چیست؟

اوراق قرضه مشارکتی اوراقی هستند که شرکت‌ها برای تأمین مالی آن‌ها را منتشر می‌کنند. این اوراق نسبت به اوراق قرضه دولتی ریسک بالاتری دارند اما معمولا از اوراق دولتی سود بیشتری به سرمایه‌گذاران می‌دهند. سرمایه‌گذاران می‌بایست قبل از سرمایه‌گذاری در این اوراق از میزان اعتبار شرکت توزیع‌کننده این اوراق اطمینان پیدا کنند.

بازار ثانویه در اوراق قرضه چیست؟

بازار ثانویه این امکان را به خریداران و فروشندگان می‌دهد تا بتوانند این اوراق را در بازار مربوطه خرید و فروش کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند در زمان‌های دلخواه این اوراق را خریداری کنند یا پس از مدتی آن‌ها را بفروشند. بنابراین نقدینگی اوراق قرضه با توجه به وجود بازار ثانویه در این بازار بالاست و فرصت‌های معاملاتی متنوعی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

بازار فارکس چیست؟

بازار «فارکس» (Forex) از دیگر بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند در آن معاملات خود را انجام دهند. این بازار از بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خرده سرمایه‌گذاران متنوعی تشکیل شده است. در این بازار ارزهای کشورهای گوناگون نسبت به هم معامله می‌شوند. بازار فارکس با حجم معاملات روزانه‌ای بیش از ۶ تریلیون دلار بزرگترین بازار مالی دنیا محسوب می‌شود. این بازار ۲۴ ساعت شبانه‌روز در پنج روز هفته باز است و این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از قسمت‌های مختلف دنیا در این بازار فعالیت کنند.

تریدرها با استفاده از اهرم در بازار فارکس می‌توانند با مقادیر کمی از سرمایه، پوزیشن‌های معاملاتی بزرگتری را باز کنند. این موضوع علاوه بر افزایش میزان سود در این بازار میزان ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهد.

بازار فیوچرز چیست؟

بازار «فیوچرز» (Futures) بازاری است که در آن قراردادهای فیوچرز خرید و فروش می‌‌شوند. فیوچرز قراردادهای استانداردی هستند که امکان خرید و فروش مقداری مشخص از دارایی را با قیمت تعیین شده و در زمانی معین در آینده ایجاد می‌کنند. مدیریت ریسک یکی از اهداف قراردادهای فیوچرز است. برای مثال کشاورزان می‌توانند محصولات خود را با استفاده از قراردادهای آتی بفروشند.

تالار بزرگی پر از مانیتور برای نمایش نمودارهای مالی

در این‌صورت با استفاده از قراردادهایی استاندارد می‌توانند محصول خود را با قیمتی که اکنون تعیین می‌‌شود و در زمان برداشت محصول در آینده بفروشند. بنابراین با استفاده از قراردادهای آتی کشاورزان نگران کاهش قیمت احتمالی در زمان برداشت محصول نیستند. قراردادهای آتی در بورس قابل معامله هستند و نقشی مهم را در قیمت‌گذاری دارایی‌ها ایفا می‌کنند. به عبارتی دیگر قیمت قراردادهای آتی انتظار بازار را برای قیمت دارایی مربوطه در آینده نشان می‌دهد.

بازار آپشن چیست؟

بازار آپشن یکی دیگر از بازارهای مالی است که در آن قراردادهای «اختیار معامله» (Options) معامله می‌شوند. برای این‌که بدانیم در بازار آپشن چگونه تریدر شویم نیاز داریم تا درک درستی از این بازار داشته باشیم. آپشن‌ها قراردادهایی قابل معامله در بورس هستند که این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بدون این‌که بخواهند دارایی پایه را خریداری کنند، بتوانند قیمت دارایی پایه مربوط به قرارداد آپشن را برای روز معینی در آینده پیش‌بینی کنند .

آپشن‌ها در گروه بازار مشتقات قرار دارند و همان‌طور که از نام این گروه می‌توان متوجه شد، ارزش خود را از دارایی پایه مربوطه می‌گیرند. برای مثال قیمت قراردادهای اختیار معامله سهام از قیمت سهام مربوطه مشتق می‌شود. در بازار آپشن خریدار اختیار معامله با پرداخت مبلغی که به آن «قیمت اختیار» (Premium) می‌گویند، اختیار خرید یا فروش دارایی پایه را مطابق با قرارداد مربوطه از فروشنده خریداری می‌کند.

برای مثال خریدار اختیار معامله سهام با پرداخت قیمت اختیار به فروشنده این اختیار را به‌دست می‌آورد تا سهام مربوطه را در تاریخ و قیمت مشخصی خریداری کند یا بفروشد. لازم به ذکر است خرید قراردادهای اختیار معامله هیچ الزامی برای خریدار ایجاد نمی‌کند و خریدار با توجه به شرایط بازار این اختیار را دارد تا سهام یا دارایی پایه مربوطه را مطابق قرارداد بخرد یا بفروشد.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار کریپتو که به آن بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌گویند یکی از بازارهای مالی است که در آن رمزارزهای گوناگون معامله می‌شوند. رمزارزها دارایی‌هایی دیجیتال هستند که در بستر بلاک چین توسعه پیدا کرده‌اند. تریدرها می‌توانند رمزارزهایی همانند بیت کوین، اتریوم، پولکادات و دیگر ارزهای دیجیتال را از صرافی‌های مربوط به رمزارزها در قیمت‌هایی مناسب خریداری کنند و با افزایش قیمت، آن‌ها را بفروشند.

برای این‌ منظور برای ترید ارزهای دیجیتال نیز مانند ترید در دیگر بازارهای مالی نیاز است تا معامله‌گرها نمودار قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنند تا بتوانند با استفاده از تحلیل تکنیکال نواحی خرید و فروش مناسب را در نمودار قیمت شناسایی کنند. علاوه بر این تریدرها نیاز دارند تا با بررسی پروژه‌های ارزهای دیجیتال میزان اعتبار و کارآیی آن‌ها را بررسی کنند تا بتوانند ارزهای دیجیتال پرپتانسیل را برای خرید انتخاب کنند. بازار ارزهای دیجیتال بازاری است که تعطیلی ندارد و تریدرها می‌توانند در هر زمانی از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال در این بازار فعالیت کنند.

ارزیابی خصوصیات فردی برای ترید

ارزیابی میزان ریسک‌پذیری فرد و مدیریت ریسک در انجام معاملات اقدامات مهمی هستند که بعد از آشنایی با بازارهای مالی باید انجام شوند و از آن‌ها به‌عنوان ارزیابی خصوصیات فردی برای ترید یاد می‌شود. برای این‌که بتوانیم دقیق‌تر این موضوع را توضیح دهیم بهتر است آن را در ادامه مطلب از دیدگاه‌های مختلفی بررسی کنیم.

بررسی میزان توانایی برای ریسک در معاملات

برای اینکه بدانیم چگونه می‌توانیم تریدر شویم نیاز داریم تا میزان سرمایه‌ای را که می‌توانیم در معاملات به‌خطر بیاندازیم را مشخص کنیم. مقدار پولی که هر فرد می‌تواند در معامله ریسک کند را می‌توانیم به‌عنوان توانایی تریدر برای ریسک در معاملات درنظر بگیریم. این مقدار برای افراد متفاوت است.

شخصی در حال ترید که روبه‌روی آن چندین مانیتور و نمودار مالی وجود دارد.

اما معمولا به میزان ده درصد از درآمد افراد است. این مقدار پولی است که بعد از کسر تمامی هزینه‌ها و نیازمندی‌های فرد در زندگی باقی‌ می‌ماند و می‌خواهد آن را برای انجام معاملات استفاده کند. بنابراین با توجه به این‌که انجام معاملات در بازارهای مالی اقدامی پرریسک محسوب می‌شود، بنابراین همواره مقداری از سرمایه خود را در معاملات درگیر کنید که به آن نیازی ندارید و با از دست دادن آن مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود.

بررسی میزان ریسک‌پذیری در معاملات

میزان ریسک‌پذیری تریدر در معاملات به میزان راحتی معامله‌گر در انجام ریسک در معاملات می‌گویند. برخی افراد به‌راحتی می‌توانند ریسک کنند اما برخی دیگر تحمل ریسک در معاملات را ندارند. اگر میزان ریسک‌پذیری شما بیش از مقدار توانایی مالی شما برای ریسک است، در این صورت نیاز دارید تا با محدود کردن میزان ریسک‌پذیری خود از قرار دادن مبالغ بالا در معاملات خودداری کنید. اما اگر جزو افرادی هستید که میزان ریسک‌پذیری پایینی دارید و با توجه به مقدار سرمایه‌ای که می‌توانید با آن ریسک کنید، تحمل کمتری برای ریسک دارید، در این صورت نیاز دارید تا میزان تحمل خود را برای ریسک‌پذیری تا حد قابل‌قبولی افزایش دهید.

بررسی شخصیت تریدر

آشنایی و شناخت شخصیت خود برای افرادی که قصد دارند در بازارهای مالی فعالیت کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از افراد از نظر شخصیتی به‌دنبال ریسک بیشتری در زندگی هستند. این افراد تمایل بیشتری به انجام کارهای هیجان‌انگیز یا شرکت در شرط‌بندی‌ها دارند.

از طرفی دیگر برخی از افراد نیز تمایل دارند تا کنترل بیشتری بر امور زندگی داشته باشند و احتیاط بیشتری در امور دارند. برای مثال افرادی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند، ممکن است این روحیه در آنها باعث شود در خلاف جهت روند پوزیشن بگیرند و درنهایت ضرر کنند.

اما افرادی که از میزان متعادلی از ریسک‌پذیری برخوردار هستند ترجیح می‌دهند تا با استراتژی‌های معاملاتی کم‌ریسک‌تر و در جهت روند اصلی ترید کنند و در نتیجه موفقیت بیشتری کسب کنند. با شناخت میزان ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی، تریدرها می‌توانند شناخت بهتری از خود در انجام معاملات به‌دست آورند و در صورت نیاز میزان متعادلی از ریسک‌پذیری را که به انجام ترید موفق منتهی می‌شود را در خود تقویت کنند.

چگونه با برنامه معاملاتی تریدر شویم؟

برنامه معاملاتی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند از انجام ترید کسب سود کنند. با برنامه معاملاتی تریدرها می‌توانند اهداف معاملاتی، استراتژی، تکنیک‌های مدیریت ریسک و مقدار سرمایه‌ برای ترید را مشخص کنند. بنابراین داشتن برنامه به تریدر کمک می‌کند تا بتواند انضباط لازم را داشته باشد و از تصمیم‌گیری‌های احساسی اجتناب کند. در ادامه مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده برنامه معاملاتی را شرح می‌دهیم.

چگونه با اهداف معاملاتی منطقی تریدر شویم؟

مشخص کردن اهداف معاملاتی به تریدها کمک می‌کند تا بتوانند پتانسیل‌های موجود برای کسب سود از بازارهای مالی را بهتر شناسایی کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست در انتخاب اهداف خود حد میانه را درنظر بگیرند. به این معنا که انتخاب اهداف نباید بیش از حد بلندپروازانه باشد که سرمایه تریدر را به خطر بیاندازد و از طرف دیگر این اهداف نباید به‌قدری کوچک باشند که انگیزه تریدر را از انجام معاملات کم کند. همواره به این نکته توجه داشته باشید که هراندازه اهداف شما بزرگتر باشد، میزان احساسات نیز بزرگتر می‌شوند.

مردی در حال تماشای نمودارهای مالی

چگونه با اهداف متعادل تریدر شویم‌ ؟

اگر اهداف بسیار بزرگ باشند این احتمال را ایجاد می‌کنند که تریدر ریسک زیادی را در معاملات انجام دهد. افرادی که اهداف بلندپروازانه‌ای را برای ترید دارند معمولا به این موضوع اشاره می‌کنند که با ریسک بیشتر، میزان پاداش بیشتری را کسب می‌کنند. اما تجربه نشان می‌دهد که سرمایه این افراد نمی‌تواند نوسانات بازارهای مالی را تحمل کنند و دچار ضرر می‌شوند. از هر سیستم معاملاتی که استفاده کنید، با تعداد زیادی از موفقیت‌ها و شکست‌ها در معاملات روبرو می‌شوید. بنابراین درصورتی که میزان ریسک بالایی را در معاملات خود انتخاب کنید، شکست‌ها در معاملات حساب معاملاتی شما را خالی می‌کند.

ذهنیت درصد سود در هدف‌گذاری معاملات

نکته مهمی که در هدف‌گذاری برای انجام معاملات باید درنظر گرفت این موضوع است که تریدرها باید ذهنیت خود را از مقدار سود دلاری کسب شده به میزان درصد سود به‌دست آمده در بازه زمانی موردنظر تغییر دهند. برای مثال فرض کنید سود ده‌دلار در ماه ممکن است رقم ناچیزی محسوب شود، اما اگر این سود حاصل از سود ۵ درصدی در ماه باشد، در این صورت تریدر بسیار خوب عمل کرده است. بنابراین هدف‌گذاری‌ها برای انجام معاملات را با ذهنیت میزان درصد سود انجام دهیم.

چگونه با قدم‌های کوچک تریدر شویم؟

اهداف معاملاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که قدم‌هایی کوچک ولی مستمر بردارید. در این حالت در ابتدا از اهرم استفاده نکنید. اهرم‌های معاملاتی به‌همان اندازه که توان معاملاتی تریدرها را افزایش می‌دهند، میزان ریسک بیشتری را برای تریدرها دارند. برای مثال می‌توانید هدف معاملاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که بتوانید ۵ درصد سود در ماه داشته باشید. بعد از این‌که به این هدف رسیدید می‌توانید این هدف را برای خود قرار دهید که برای ۶ ماه هر ماه ۵ درصد سود را به‌دست آورید.

با انتخاب استراتژی مناسب چگونه تریدر موفقی شویم ؟

از اقدامات مهمی که در مسیر تریدر شدن نیاز دارید تا به آن توجه کنید، انتخاب استراتژی معاملاتی بهینه‌ای مطابق با روحیات فردی است. تریدرها با انتخاب استراتژی معاملاتی می‌توانند معاملات سودآوری داشته باشند. استراتژی معاملاتی به تریدر کمک می‌کند تا نقاط بهینه‌ای برای ورود و خروج در معاملات را انتخاب کند.

استفاده از سیستم معاملاتی تریدرها را از تصمیم‌گیری‌های احساسی دور می‌کند و روشی مشخص را مطابق با روحیات آن‌ها تعیین می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به روحیات فردی، شرایط و اهدافی که از ترید دارند، استراتژی معملاتی منحصر به فردی را انتخاب کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌های معاملاتی را مرور می‌کنیم.

انتخاب بازار و استراتژی معاملاتی با توجه به روحیات تریدر

با توجه به میزان سرمایه‌ای که تریدر می‌تواند در معامله وارد کند و میزان تحمل معامله‌گر در مواجهه با ریسک در معاملات و آشنایی با روانشناسی فردی، تریدر می‌تواند نوع بازار و استراتژی معاملاتی، تایم‌فریم، میزان اهرم در معاملات و موارد دیگر مربوط به انجام معاملات را انتخاب کند.

در صورتی که معامله‌گر به روحیات فردی خود در انتخاب استراتژی معاملاتی توجهی نکند، با توجه به بالا رفتن میزان استرس در حین انجام معاملات نمی‌تواند مدیریت ریسک بهینه‌ای در معاملات خود داشته باشد و درنهایت ضرر می‌کند. بنابراین اولین گام برای تریدر شدن کسب اطلاع از انواع بازارهای مالی و استراتژی‌های معاملاتی و خصوصیات آن‌ها است تا بتوانید با توجه به میزان تحمل ریسک و روحیات فردی خود بهترین بازار و استراتژی معاملاتی را برای ترید انتخاب کنید.

مردی در حال تماشای نمودارهای مالی و استراتژی‌های معاملاتی

نقش استراتژی معاملاتی در انتخاب تایم فریم

تریدرها تایم‌فریمی را انتخاب می‌کنند که با استراتژی معاملاتی آن‌ها سازگار باشد. برای مثال تریدرهای روزانه از تایم‌فریم‌های کوچکتر استفاده می‌کنند. در صورتی که تریدرهایی که در بازه‌های بلندمدت‌تری نوسان‌گیری می‌کنند از تایم‌فریم‌های بلند‌مدت‌تری استفاده می‌کنند. بر حسب تایم ‌فریم‌های انتخابی انواع استراتژی‌های معاملاتی را می‌توان درنظر گرفت که در ادامه شرح می‌دهیم.

اسکالپینگ چیست؟

«اسکالپینگ» (Scalping) یکی از استراتژی‌ها معاملاتی است که در آن تریدرها از تایم‌فریم‌های کوچک برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. با توجه به کوچک بودن تایم‌فریم‌های انتخابی در اسکالپینگ، تریدرها می‌توانند معاملات بیشتری را در بازه زمانی موردنظر انجام دهند. اسکالپرها معمولا از تایم‌فریم‌های ۵ الی ۳۰ دقیقه برای گرفته نوسانات کوچک در بازار استفاده می‌کنند. اسکالپرها همان‌طور که می‌توانند معاملات سودآوری داشته باشند، از سویی دیگر با معاملات زیان‌ده نیز مواجه می‌شوند. بنابراین اسکالپرها با استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مناسب و مدیریت ریسک در معاملات سعی می‌کنند تا در مجموع معاملات سودآوری داشته باشند.

چگونه تریدر روزانه شویم؟

ترید روزانه یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که در آن تریدر می‌تواند پوزیشن‌های معاملاتی متعددی را در طول روز باز کند. تریدر روزانه همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد، تمامی این پوزیشن‌ها را در همان روز به‌نتیجه می‌رساند. به این معنا که پوزیشن معاملاتی را برای روز بعد باز نگه نمی‌دارد. تریدر روزانه با وجود این‌که برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی ممکن است از تایم‌فریم‌های ساعتی یا دقیقه‌ای استفاده کند ولی برای تحلیل روندهای اصلی بازار تایم‌فریم‌های بالاتر را نیز درنظر می‌گیرد.

چگونه سوئینگ تریدر شویم؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) نوعی دیگر از ترید است که در بازارهای مالی استفاده می‌شود. در سوئینگ تریدینگ معامله‌گر نوسانات بازار را در بازه‌های زمانی میان‌مدت‌تر ارزیابی می‌کند. بنابراین سود حاصل از این نوع ترید در هر معامله از ترید روزانه بیشتر است.

در این حالت تریدر سعی می‌کند با شناسایی روندهای میان‌مدت در بازار برای رسیدن به تارگت‌های موردنظر بیشتر صبر کند. در سوئینگ تریدینگ ممکن است پوزیشن‌های معاملاتی تریدر برای چند روز تا چند هفته باز بماند تا به هدف برسد. در این روش تریدر نیاز دارد تا توجه بیشتری به شرایط اقتصاد کلان و تحلیل فاندامنتال داشته باشد و در کنار تحلیل تکنیکال از تحلیل‌های ذکر شده نیز استفاده کند.

انتخاب تایم‌فریم معاملاتی

انتخاب تایم‌فریم معاملاتی مناسب از مهم‌ترین مراحلی است که تریدرها انجام می‌دهند. تریدرها معمولا تایم‌فریمی را بر اساس استراتژی معاملاتی خود انتخاب می‌کنند و معاملات خود را در آن تایم‌فریم انجام می‌دهند. اما تایم‌فریم‌های دیگر را نیز به‌عنوان مکمل استفاده می‌کنند و اطلاعات قیمتی را در آن‌ها بررسی می‌کنند.

چگونه با بررسی تایم‌فریم‌ها تریدر موفقی شویم ؟

برای این‌که بتوانید با بررسی درست تایم‌فریم‌های تریدر موفقی شوید باید توجه ویژه‌ای به نواحی عرضه و تقاضایی در تایم‌فریم‌های بالاتر داشته باشید. نواحی عرضه و تقاضا در تایم‌فریم‌های بالاتر که بر روی نواحی حمایت و مقاومتی قرار دارند از اعتبار بیشتری در ترید برخوردار هستند و احتمال برگشت روند در آن‌ها بیشتر است. بنابراین یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی ترید در این نواحی مهم عرضه و تقاضایی است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

شناسایی نواحی مهم عرضه

شناسایی نواحی مهم عرضه در روندهای صعودی دارای اهمیت ویژه‌ای است. در روندهای صعودی با رسیدن قیمت به مقاومت‌های مهمی که در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل می‌شود. فشار فروش به تدریج افزایش پیدا می‌کند این موضوع باعث می‌شود تا قیمت برای مدتی در این محدوده درجا بزند. در این حالت با توجه به مقدار عرضه در این ناحیه دو حالت ممکن است روی دهد.

در حالت اول ممکن است فشار عرضه باعث تغییر روند صعودی به نزولی شود. در این حالت هراندازه ناحیه مقاومتی از اعتبار بیشتری برخوردار باشد احتمال برگشت روند بیشتر است. اما در حالتی نیز ممکن است که قیمت روند صعودی خود را ادامه دهد.

در این صورت فشار خرید که باعث قدرت گرفتن میزان تقاضا در بازار مربوطه می‌شود باعث می‌شود تا قیمت ناحیه مقاومتی را بشکند و از آن عبور کند. این حالت بیشتر در برخورد با نواحی مقاومتی با اعتبار کمتر که در تایم‌فریم‌های پایین‌تر هستند در بازارهای مالی روی می‌دهد.

مردی در حال تماشای نمودارهای مالی و استراتژی‌های معاملاتی

شناسایی نواحی مهم تقاضا

شناسایی نواحی مهم تقاضا در روندهای نزولی دارای اهیمت است. در روندهای نزولی هنگامی که قیمت به نواحی مهم تقاضایی می‌رسد، فشار خرید به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند. این نواحی تقاضا که منطبق با نواحی حمایتی در نمودار قیمت هستند در صورتی که متعلق به تایم‌فریم‌های بالاتری باشند، می‌توانند فشار خرید زیادی را ایجاد کنند.

این فشار خرید که باعث افزایش تقاضا می‌شود ممکن است قیمت را از روند نزولی به روند صعودی تغییر دهد. بنابراین شناسایی این نواحی از اهمیت بالایی برای تریدرها برخوردار است. هنگامی که قیمت در روندی نزولی به این نواحی حمایتی نزدیک می‌شود قیمت برای مدتی درجا می‌زند و حالت بی‌تصمیمی به خود می‌گیرد.

در نواحی حمایتی بر حسب میزان تقاضا ممکن است دو حالت روی دهد. در حالت اول که در نواحی حمایتی در تایم‌فریم‌های بالاتر که معتبرتر هستند احتمال وقوع بیشتری دارد، روند قیمتی تغییر مسیر می‌دهد و پس از مدتی درجا زدن روندی صعودی را شروع می‌کند. اما در حالتی که حمایت موردنظر متعلق به تایم‌فریم‌های کوچک‌تر باشد و اعتبار کمتری داشته باشد، در این صورت ممکن است روند نزولی قیمت ادامه پیدا کند.

عوامل مهم برای انتخاب تایم فریم

انتخاب تایم‌فریم مناسب نقش مهمی در انجام معاملات در بازارهای مالی دارد. برای انتخاب تایم فریم مناسب باید موارد زیر را درنظر بگیریم.

میزان زمانی که برای ترید اختصاص می‌دهید

برای انتخاب تایم فریم باید میزان زمانی که می‌خواهید به ترید اختصاص دهید را درنظر بگیرد. برای مثال فردی که تنها دو بار در روز می‌تواند نمودار قیمت را بررسی کند بهتر است برای انجام معاملات از تایم‌فریم‌های چهار ساعته یا روزانه استفاده کند. تریدرهایی که تایم‌فریم‌های کوچکتری را برای انجام معاملات انتخاب می‌کنند نیاز دارند تا همواره نمودار قیمت را بررسی کنند تا بتوانند از موقعیت‌های معاملاتی موجود استفاده کنند. اما افرادی که از تایم‌فریم‌های بالاتری برای ترید استفاده می‌کنند، نیاز کمتری به رصد دائمی نمودار دارند.

انتخاب تایم فریم با توجه به اهداف معاملاتی

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر انتخاب تایم‌فریم معاملاتی هدف تریدر از معامله است. در صورتی که هدف تریدر از انجام معاملات کسب سودهای سریع باشد، می‌تواند با انتخاب تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت و با استفاده از روش‌های ترید روزانه و اسکالپینگ به میزان سود موردنظر خود در بازه‌ای کوتاه برسد. اما درصورتی که هدف تریدر کسب سود در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر است، می‌تواند از تایم‌فریم‌های بزرگتری استفاده کند.

چگونه با بررسی شرایط بازار تریدر شویم؟

از دیگر موارد تاثیرگذار در انتخاب تایم‌فریم، شرایط بازار است. در صورتی که بازار دارای روندهایی پرقدرت باشد، در این‌صورت می‌توان تارگت را با درنظر گرفتن تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر انتخاب کرد. اما درصورتی که شرایط بازار به‌گونه‌ای باشد که قیمت در ناحیه‌ای درجا می‌زند و حالت رنج دارد، در این صورت انتخاب تایم‌فریم‌های کوچک‌تر گزینه بهتری است. در این حالت تریدر می‌تواند با انتخاب تایم‌فریم‌هایی کوچکتر، تارگتی متناسب با شرایط بازار را درنظر بگیرد.

تشخیص روند اصلی قیمت در استراتژی معاملاتی

از هر نوع استراتژی معاملاتی که استفاده کنید در ابتدا نیاز دارید تا روند اصلی قیمت در نمودار را شناسایی کنید. شناسایی روند اصلی قیمت در نمودار به تریدرها کمک می‌کند تا معاملاتی با ریسک کمتر انجام دهند و درصد موفقیت در معاملات خود را بالاتر ببرند.

بنابراین برای انجام معاملات سودآور در بازارهای مالی تریدرها نیاز دارند تا روند اصلی قیمت را تشخیص دهند. برای این‌کار تریدرها از تایم‌فریم‌های بالاتر برای بررسی و تعیین روند اصلی نمودار قیمت استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که قیمت در نمودار معمولا روند اصلی قیمت را دنبال می‌کند، بنابراین با شناسایی روندهای اصلی، تریدرها می‌توانند ریسک معاملات خود را کاهش دهند و معاملات موفق‌تری انجام دهند.

پس از این‌که تریدرها روند اصلی بازار را مشخص کردند، می‌توانند از تایم‌فریم‌های کوچکتر برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معاملات استفاده کنند. برای مثال هنگامی که روند اصلی نمودار صعودی است، تریدرها در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر به‌دنبال موقعیت‌های معاملاتی برای گرفتن پوزیشن لانگ هستند.

پوزیشن لانگ این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از روندهای صعودی بازار استفاده کنند. در حالتی که روند اصلی نمودار نزولی است نیز تریدرها می‌توانند در تایم فریم‌های پایین‌تر با استفاده از پوزیشن‌های شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

مردی در حال تماشای نمودارهای مالی و استراتژی‌های معاملاتی

چگونه با شناسایی روند قیمت تریدر موفقی شویم؟

اولین موضوعی که تریدرها در انجام معاملات خود به آن دقت می‌کنند روند اصلی بازار است. روند بازار جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. در واقع تریدری که بتواند روند اصلی بازار را به‌درستی تشخیص دهد می‌تواند پیش‌بینی‌های بهتری از آینده قیمت در بازار مربوطه ارائه دهد. روند قیمت را می‌توان در تایم‌فریم‌های گوناگون با توجه به استراتژی معاملاتی تریدر تعیین کرد.

بنابراین در ابتدا تریدر نیاز دارد تا روند اصلی بازار را در تایم‌فریم‌های بالاتر شناسایی کند. سپس با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی در تایم‌فریم مربوطه نسبت به شناسایی روندهای فرعی و ترید آن‌ها اقدام کند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنند.

یکی از اصول اولیه برای این‌که بتوانیم تریدهای سودزایی در بازارهای مالی انجام دهیم فراگیری و کسب مهارت لازم در تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال با بررسی شرایط نمودار قیمت این امکان را برای معامله‌گرها فراهم می‌کند تا بتوانند با استفاده از ابزارهای موجود در این تحلیل روندهای قیمت را شناسایی و تحلیل کنند که در ادامه برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

چگونه با خطوط روند تریدر موفقی شویم؟

خطوط روند یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال است که با وجود سادگی در استفاده از اهمیت بالایی برای تریدرها برخوردار است. ترسیم درست خطوط روند باعث می‌شود تا تریدرها تشخیص درستی از روند قیمت در نمودار داشته باشند.

قیمت می‌تواند در بالا یا پایین این خطوط روند قرار بگیرد که با توجه به موقعیت قیمت نسبت به خطوط روند تریدرها می‌توانند در زمان نزدیک شدن قیمت به این خطوط نسبت به شرایط بازار تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند. برای مثال زمانی که قیمت بالاتر از خطوط روند قرار دارد، تریدرها می‌توانند خط روند را به‌عنوان نوعی حمایت درنظر بگیرند.

در این حالت قیمت در پولبک به خط روند موردنظر می‌تواند موقعیت مناسبی برای ورود به معاملات و باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ را در اختیار تریدرها قرار دهد.

نواحی حمایت و مقاومت

شناسایی نواحی حمایت و مقاومت پس از شناسایی روند بازار برای تریدرها بسیار مهم است. نمودار قیمت در روند تمایل دارد تا به این نواحی مهم قیمت واکنش نشان دهد. برای درک نحوه واکنش قیمت به این نواحی در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

چندین لپ‌تاپ در حال نمایش نمودار

سطوح حمایتی چیست؟

سطوح حمایتی نواحی قیمتی هستند که در روند نزولی بازار قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. در این حالت قیمت در برخورد با این نواحی ممکن است برای مدتی درجا بزند و دوباره به مسیر خود ادامه دهد. در برخی از موارد نیز پس از مدتی درجا زدن ممکن است روندی صعودی در نمودار قیمت آغاز شود.

سطوح مقاومتی چیست؟

سطوح مقاومتی نواحی قیمتی هستند که نمودار قیمت در روند صعودی خود تمایل دارد به آن‌ها واکنش نشان دهد. در این حالت قیمت در برخورد با این نواحی مقاومتی برای مدتی درجا می‌زند و پس از آن ممکن است به روند صعودی خود ادامه دهد. در برخی مواقع نیز فشار عرضه در نواحی مقاومتی به قدری زیاد می‌‌شود که قیمت پس از مدتی درجا زدن تغییر مسیر می‌دهد و روند حرکت نزولی خود را آغاز می‌کند.

چگونه با میانگین متحرک‌ها تریدر موفقی شویم؟

«میانگین متحرک» (Moving Average) از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال هستند که این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند روند قیمت را بهتر تشخیص دهند. میانگین متحرک‌ها که آن‌ها را می‌توانید به‌صورت خطوطی پیرامون قیمت مشاهده کنید در واقع نوسانات کوتاه‌مدت و آنی قیمت را فیلتر می‌کنند و از ایجاد اشتباه در تشخیص روند جلوگیری می‌کنند.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد تشخیص روند در نمودار قیمت از اصلی‌ترین مواردی است که هر تریدری برای انجام معاملات باید به آن توجه کند. میانگین متحرک‌ با هموارسازی روندها نویزهای قیمتی را می‌گیرند و نمایی بهتر از حرکت قیمت را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. میانگین متحرک‌ها در کنار قیمت حرکت می‌کنند. بنابراین میانگین متحرک‌های صعودی نشان‌دهنده بازار صعودی و میانگین متحرک‌های نزولی نشان‌دهنده روند نزولی در بازار است.

شناسایی فشار خرید و فروش با میانگین متحرک

از میانگین متحرک‌ها برای شناسایی نواحی عرضه و تقاضا نیز استفاده می‌‌شود. نواحی عرضه و تقاضا در پیرامون میانگین متحرک‌ها تشکیل می‌شوند و باعث ایجاد فشار خرید و فروش در این نواحی می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید میانگین متحرک‌ها را همانند خطوط حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت درنظر بگیرید.

در این حالت تا زمانی که قیمت در بالای میانگین متحرک حرکت می‌کند، این خطوط نقش حمایتی را برای قیمت دارند. به این معنی که با نزدیک شدن به این خطوط میزان تقاضا بیشتر می‌شود و با افزایش فشار خرید قیمت دوباره به سمت بالای میانگین متحرک حرکت می‌کند.

در حالاتی که قیمت در پایین میانگین متحرک حرکت می‌کند، این خطوط می‌توانند همانند نواحی مقاومتی برای قیمت عمل کنند. در این صورت با نزدیک شدن قیمت به میانگین متحرک فشار عرضه زیاد می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا فشار فروش بالاتر رود و قیمت به نواحی پایین‌تر برگردد.

چگونه با استفاده از پولبک‌ها تریدر موفقی شویم؟

پس از این‌که روند اصلی قیمت را تشخیص دادیم، می‌توانیم موقعیت‌های مناسبی را که برای ورود به معامله وجود دارد را با استفاده از تحلیل تکنیکال شناسایی کنیم. یکی از این موقعیت‌های معاملاتی که برای ورود به معامله از آن‌ها استفاده می‌شود، پولبک‌های قیمتی است.

پولبک به معنی بازگشت به عقب است و زمانی روی می‌‌دهد که روند صعودی قیمت برای مدتی کوتاه متوقف می‌شود و قیمت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورود به معامله برای تریدرها فراهم کند. تریدرها با ورود به معامله و باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ می‌توانند از ادامه روند صعودی بازار استفاده کنند.

استراتژی معاملاتی برای ترید پولبک‌‌ها

برای این‌که بتوانیم از پولبک‌های قیمتی استفاده کنیم در ابتدا باید با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال نواحی پولبک قیمت را شناسایی کنیم. برای این منظور در ابتدا باید روند قیمت را در نمودار شناسایی کنیم. سپس نواحی حمایتی و مقاومتی را مشخص کنیم.

این نواحی ممکن است به‌صورت خطوطی افقی یا مایل باشند. علاوه بر این در صورتی که از میانگین متحرک‌ها استفاده کنیم می‌توانیم از آنها به‌عنوان نوعی خطوط حمایت و مقاومت استفاده کنیم که قیمت در برخورد به ‌آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. بنابراین قیمت می‌تواند به هر کدام از این نواحی مقاومت و حمایتی پولبک بزند که در این صورت فرصت معاملاتی را برای تریدرها فراهم می‌کند.

پولبک در ترید

استراتژی‌های مربوط به الگوهای ادامه دهنده قیمت

برخی از استراتژی‌های معاملاتی به‌گونه‌ای هستند که از الگوهای ادامه‌‌دهنده معاملاتی در نمودار استفاده می‌کنند. این الگوهای ادامه‌دهنده می‌توانند در بازارهای صعودی و در بازارهای نزولی ایجاد شوند. در این الگوها قیمت پس از وقفه‌ای کوتاه دوباره به مسیر روند اصلی قیمت بازمی‌گردد. در ادامه دو نمونه از این استراتژی‌های معاملاتی را شرح می‌دهیم.

چگونه با رالی بیس رالی ترید کنیم؟

یکی از الگوهای ادامه‌دهنده‌ای که تریدرها می‌توانند از آن در روندهای صعودی استفاده کنند الگوی قیمت «رالی بیس رالی» (Rally Base Rally) است. این الگوی ادامه‌دهنده نشان‌دهنده تشکیل ناحیه‌ تقاضا در نمودار قیمت است. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در روندی صعودی دچار وقفه می‌شود. این وقفه به‌گونه‌ای است که قیمت برای مدتی در ناحیه‌ای که به‌ آن بیس می‌گویند درجا می‌زند. سپس با افزایش میزان تقاضا قیمت وارد رالی دوم می‌شود و الگوی رالی بیس رالی تشکیل می‌شود.

استراتژی رالی بیس رالی برای ترید

برای استفاده از استراتژی رالی بیس رالی برای ترید، معامله‌گر پس از شناسایی این الگو در نمودار قیمت منتظر می‌ماند تا قیمت پس از تشکیل رالی دوم به بیس مربوطه پولبک بزند. بنابراین تریدر می‌تواند قیمت برگشت به بیس موردنظر را به‌عنوان نقطه ورود به معامله درنظر بگیرد. در این صورت با توجه به نسبت ریسک به ریواردی که در استراتژی معاملاتی تعیین شده است می‌تواند قیمت تارگت را برای تیک پروفیت با توجه به قیمت حدضرر در پوزیشن مربوطه قرار دهد.

چگونه با دراپ بیس دراپ ترید کنیم؟

«دراپ بیس دراپ» (Drop Base Drop) یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده است که در روند نزولی بازار تشکیل می‌شود. در این الگو پس از یک روند نزولی، قیمت برای مدتی در محدوده‌ای مشخص درجا می‌زند که به آن محدوده بیس می‌گویند. در ادامه پس از افزایش میزان عرضه، نمودار قیمت روند نزولی خود را ادامه می‌دهد و دراپ دوم تشکیل می‌شود. در این حالت تریدرها می‌توانند در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی، در بازگشت قیمت از دراپ دوم به بیس وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از روند ریزشی بازار کسب سود کنند. در تصویر زیر الگوی دراپ بیس دراپ را مشاهده می‌کنید که یک الگوی ادامه‌دهنده در روند نزولی است.

دراپ بیس دراپ

استراتژی دراپ بیس دراپ برای ترید چیست؟

استراتژی دراپ بیس دراپ برای ترید نوعی استراتژی ورود به معامله در بازار نزولی است که با استفاده از الگوی ادامه‌دهنده دراپ بیس دراپ انجام می‌شود. در این استراتژی معاملاتی تریدر در ابتدا باید روند اصلی بازار را تشخیص دهد. پس از تعیین روند نزولی بازار تریدر منتظر می‌ماند تا قیمت به محدوده‌ای حمایتی نزدیک شود.

در این حالت با توجه به میزان اعتبار محدوده حمایتی ممکن است پس از مدتی درجا زدن تغییر روند قیمت روی دهد یا قیمت در الگوی ادامه‌‌دهنده دراپ بیس دراپ به روند نزولی خود ادامه دهد. بنابراین در این مرحله تریدر باید با توجه به اعتبار و قدرت ناحیه حمایتی خود را برای انجام اقدامی متناسب با رفتار قیمت آماده کند.

در صورتی که این ناحیه حمایتی مربوط به تایم‌فریم‌های پایین‌تر باشد در این صورت ناحیه حمایتی قدرت لازم برای تغییر روند نزولی را ندارد و قیمت پس از مدتی وقفه به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. در این استراتژی معاملاتی نیز تریدرها می‌توانند در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی، بازگشت قیمت از دراپ دوم به بیس را برای ورود به پوزیشن شورت انتخاب کنند.

استراتژی معاملاتی در الگوهای برگشتی

برخی از استراتژی‌های معاملاتی از الگوهای برگشتی استفاده می‌کنند. الگوهای برگشتی الگوهایی هستند که در آن‌ها برگشت روند قیمت روی می‌دهد. با توجه به این‌که برگشت قیمت از روند صعودی به نزولی یا برعکس باشد، دو نوع الگوی قیمتی مهم ایجاد می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چگونه با الگوی دراپ بیس رالی تریدر شویم؟

یکی از الگوهای مهم در تحلیل تکنیکال برای تریدر شدن در بازارهای مالی الگوی «دراپ بیس رالی» (Drop base rally) است. هنگامی که درباره چگونه تریدر شویم در میان افراد صحبت می‌شود، معمولا برای تریدر شدن در بازارهای مالی برخی از حداقل مهارت‌ها و دانش مطرح می‌شود که افراد با رعایت آن‌ها بتوانند سودی متناسب با مهارت کسب شده را از ترید در بازارهای مالی به‌دست آورند. در این میان کسب مهارت در تشخیص به‌موقع الگوهای بازگشتی از اهمیت بالایی در میان تریدرها برخوردار است که در ادامه این الگو را شرح می‌دهیم.

استراتژی دراپ بیس رالی در ترید چیست؟

استراتژی دراپ بیس رالی این امکان را به تریدرها می‌دهد تا باشناسایی درست کف‌های قیمتی در مواقعی که نمودار قیمت از روند نزولی خود برگشت می‌کند، بتوانند از تغییر جهت روند در بازارهای مالی کسب سود کنند. در این استراتژی معاملاتی تریدرها در ابتدا نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت را مشخص می‌کنند.

این نواحی مهم حمایتی که در تایم‌فریم‌های بالاتر ایجاد می‌شوند باعث به‌وجود آمدن نواحی مهم قیمتی می‌شوند که نمودار قیمت در برخورد با آن‌ها احتمال دارد تغییر روند بدهد. بنابراین هنگامی که قیمت در روند نزولی به این نواحی نزدیک می‌شود در برخورد به آن‌ها بیس تشکیل می‌دهد و برای مدتی در ناحیه‌ای رنج نوسان می‌کند. سپس در صورتی که با افزایش میزان تقاضا روندی صعودی از بیس شروع شود، در این حالت الگوی قیمتی دراپ بیس رالی تشکیل می‌شود.

دراپ بیس رالی

آموزش ترید در کف قیمتی

شناسایی کف‌های قیمتی در میان تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. هر اندازه تبحر تریدر در شناسایی کف‌های قیمتی و استفاده از آن‌ها بیشتر باشد، سود بیشتری را می‌تواند به‌دست آورد. بنابراین توانایی شناسایی کف‌های قیمتی و انجام معامله در آ‌ن‌ها یکی از استراتژی‌های معاملاتی سودزا در بازارهای مالی است.

برای تریدر شدن در بازارهای مالی افراد نیاز دارند تا علاوه بر کسب مهارت در تحلیل بنیادی و تکنیکال، با نحوه شناسایی کف‌های قیمتی نیز آشنا شوند. ممکن است این سوال مطرح شود که در بازار نزولی و با وجود ریزش قیمت چگونه تریدر شویم. یا چگونه در بازار نزولی می‌توان موقعیت‌های سودزا را شناسایی کرد. در پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با نحوه شناسایی و ترید در کف‌های قیمتی با استفاده از الگوی دراپ بیس رالی آشنا می‌شوید.

شناسایی روند نزولی

اولین گام برای استفاده از موقعیت‌هایی که کف‌های قیمتی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند، شناسایی روندهای نزولی در بازار و پیدا کردن آن‌ها است. بنابراین در ابتدا روندهایی که به‌صورت مداوم سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری می‌سازند را در نمودار قیمت شناسایی کنید.

پیدا کردن محدوده‌ بیس

پس از شناسایی روندهای نزولی در نمودار به‌دنبال پیدا کردن محدوده‌ای باشید که قیمت در آن ناحیه درجا می‌زند و حرکتی رنج دارد. در این ناحیه که بیس نام دارد، قیمت دچار بی‌تصمیمی می‌شود. سپس ناحیه‌ قیمتی که بیس در آن تشکیل شده را بررسی کنید. اگر این ناحیه در نزدیکی حمایتی معتبر در تایم‌فریم‌های بالاتر باشد، در این صورت احتمال خروج قیمت از بیس به قیمت‌های بالاتر و شروع روند صعودی بیشتر است.

استفاده از سیگنال‌های تحلیل تکنیکال

پس از شناسایی بیس در نمودار قیمت، تریدرها به دنبال پیدا کردن نشانه‌هایی هستند که خروج از این ناحیه بیس را نشان دهد. قیمت می‌تواند از بالا یا از پایین از ناحیه بیس خروج کند. در صورتی که خروج قیمت از پایین بیس انجام شود در این صورت الگوی قیمتی دراپ بیس دراپ را خواهیم داشت که پیشتر در قسمت الگوهای ادامه‌دهنده توضیح دادیم.

اما با توجه به این‌که در این قسمت قصد داریم الگوهای برگشتی را از روند نزولی به روند صعودی بررسی کنیم، بنابراین فرض می‌کنیم که روند نزولی به حمایتی معتبر در تایم‌فریم‌های بالاتر برخورد کرده است که در این حالت احتمال برگشت روند از حالت نزولی به صعودی بیشتر است.

بنابراین در ناحیه‌ای که بیس تشکیل می‌شود تریدرها می‌توانند به‌دنبال سیگنال‌های آغاز روند صعودی باشند. برای مثال تشکیل الگوی قیمتی کف‌های دو قلو در نمودار قیمت می‌تواند نشانه‌ای از شروع روندی صعودی در نمودار باشد.

مانیتورهایی در حال نمایش نمودار

استفاده از تحلیل فاندامنتال در کف‌های قیمتی

در نواحی کف‌های قیمتی استفاده از تحلیل فاندامنتال از اهمیت بالایی برخوردار است. در این نواحی تریدرها سعی می‌کنند با توجه به بازار مالی مربوطه از تحلیل‌های بنیادی که به پیدا کردن ارزش ذاتی دارایی منتهی می‌شود برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی استفاده کنند.

برای مثال تریدری که در روند نزولی بازار سهام شرکت موردنظر، کف‌های قیمتی را با استفاده از تحلیل تکنیکال شناسایی می‌کند، برای این‌که تصمیم بهتری برای انجام معاملات خود بگیرد نیاز دارد تا با تحلیل بنیادی وضعیت قیمت واقعی سهام مربوطه را ارزیابی کند. در این حالت در صورتی که سهام موردنظر در قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی آن معامله‌ شود، تریدر با درنظر گرفتن نمودار قیمت احتمال بیشتری می‌دهد تا روند صعودی برای قیمت سهام موردنظر شروع شود.

در سقف‌های قیمتی چگونه ترید کنیم؟

بعد از این‌که به این موضوع پرداختیم که چگونه می‌توانیم در بازار نزولی و در کف‌های قیمتی تریدر شویم، در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقطه مقابل کف‌های قیمتی یعنی سقف‌های قیمتی اشاره کنیم و نحوه ترید در قیمت‌های بالاتری از نمودار را شرح دهیم. برای این‌که نحوه ترید در سقف قیمتی را درک کنید در ابتدا بهتر است سقف‌های قیمتی را تعریف کنیم.

سقف قیمتی چیست؟

سقف قیمتی به ناحیه‌ای از قیمت اشاره می‌کند که معمولا در نزدیکی ناحیه‌ای مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر است. در این حالت با توجه به این‌که احتمال برگشت قیمت از این ناحیه معتبر زیاد است، بنابراین از این ناحیه به‌عنوان سقف قیمت نام برده می‌شود.

در مواردی نیز به قیمت‌های بالایی در برخی از الگوها همانند کانال‌های قیمتی که احتمال برگشت قیمت از آن نواحی قیمتی وجود دارد در اصطلاح سقف قیمت می‌گویند. شناسایی سقف‌های قیمت برای این‌که تریدر موفقی شویم از اهمیت بالایی برخوردار است. در سقف‌های قیمتی با افزایش احتمال برگشت قیمت به نواحی پایین‌تر، تریدرها از پوزیشن‌های شورت بیشتر استفاده می‌کنند تا بتوانند از احتمال روند نزولی بازار کسب سود کنند.

از سویی دیگر تریدرهایی که در قیمت‌هایی پایین‌تر سهام یا دارایی موردنظر را خریداری کرده‌اند، سقف‌های قیمتی موقعیت مناسبی برای تیک پروفیت است. به عبارت دیگر سقف‌های قیمتی محدوده‌های قیمتی هستند که تریدرها احتمال می‌دهند بیشینه قیمت نسبی در آن نواحی روی دهد. بنابراین معامله‌گرها سعی می‌کنند با شناسایی این نواحی تارگت‌های معاملاتی خود را در این قیمت‌ها قرار دهند.

الگوی رالی بیس دراپ در سقف قیمتی

یکی از الگوهای برگشتی که می‌توان در سقف‌های قیمتی به‌کار برد الگوی رالی بیس دراپ است. هنگامی که فشار تقاضا از طرف خریداران باعث می‌شود تا قیمت به نزدیکی نواحی مقاومتی در سقف‌های قیمتی برسد، به تدریج از فشار تقاضا کم می‌شود و بر مقدار عرضه افزوده می‌شود.

در این حالت فروشندگان رفته رفته کنترل بازار را در دست می‌گیرند و با فروش‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهند در ابتدا باعث می‌شوند تا قیمت برای مدتی در محدوده بیس درجا بزند. سپس با ادامه فشار عرضه از طرف فروشندگان همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید روند نزولی بازار یا دراپ تشکیل می‌شود. در تصویر زیر الگوی بازگشتی رالی بیس دراپ را مشاهده می‌کنید که در طی آن روند صعودی قیمت تغییر می‌کند و پس از مدتی بی‌تصمیمی در محدوده بیس، وارد روندی نزولی می‌شود.

ترید در سقف قیمت

استراتژی ترید با اخبار

ترید با استفاده از اخبار یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که ممکن است در ابتدا بسیار وسوسه‌‌انگیز باشد. ترید با اخبار برای تریدرهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود. اما برخی از تریدرهای مجرب از این روش در کنار استراتژی‌های دیگر معاملاتی استفاده می‌کنند. در استراتژی ترید با اخبار تریدرها سعی می‌کنند از اثرات گزارشات و اخبار مربوط به داده‌های کلان اقتصادی بر روی قیمت در بازار استفاده کنند و در جهت حرکت بازار از این نوسانات کسب سود کنند.

در این حالت اخبار و گزارشات اقتصادی مهم می‌توانند تأثیرات قابل توجهی در نوسانات کوتاه‌مدت بازار داشته باشند. یکی از بازارهای مالی که از اخبار تأثیرپذیری بالایی دارد، بازار فارکس است. در این بازار که جفت ارزهای کشورها نسبت به هم معامله می‌شوند، به‌راحتی تحت تأثیر اخبار و داده‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. توجه به این نکته ضروری است که استراتژی ترید با اخبار یکی از پرریسک‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که تنها برخی از تریدرهای مجرب می‌توانند از آن کسب سود کنند.

چگونه با مدیریت سرمایه تریدر شویم؟

مدیریت سرمایه در ترید به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از سرمایه‌ خود محافظت کنند و سودآوری معاملات خود را بهینه کنند. تریدرهای تازه‌کار ممکن است کمتر به موضوع مدیریت ریسک یا سرمایه توجه کنند، اما مدیریت ریسک برای داشتن معاملات موفق ضروری است. مدیریت سرمایه اصولی دارد که تریدرها برای کسب موفقیت در بازارهای مالی نیاز دارند تا اصول مربوطه را رعایت کنند.

مدیریت سرمایه باعث می‌شود تا تریدرها در معاملات خود سرمایه‌ زیادی را از دست ندهند و بتوانند در بازارهای مالی برای ادامه ترید و رسیدن به سود دوام بیاورند. نکته مهمی که تریدرها باید به آن توجه کنند این است که سرمایه آن‌ها همانند ابزار کار برای ترید است و بدون آن نمی‌توانند در بازارهای مالی فعالیت کنند. بنابراین باید از سرمایه خود به بهترین شکل مراقبت کنند.

در کنار کسب مهارت در به‌کارگیری ابزارهای تحلیلی برای پیش‌بینی بهینه قیمت، تریدرها نیاز دارند تا مدیریت ریسک و سرمایه‌ بهینه‌ای داشته باشند. بنابراین بسیاری از فعالان بازارهای مالی اعتقاد دارند که یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت تریدرها در بازارهای مالی نداشتن مدیریت ریسک و سرمایه است. یکی از مزایایی که مدیریت سرمایه و ریسک برای تریدرها دارد این است که باعث می‌شود تا تریدرها احساسات خود را در ترید کنترل کنند که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

مدیریت سرمایه برای مدیریت احساسات

کنترل احساسات در ترید از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیریت سرمایه می‌تواند به تریدرها در کنترل کردن احساسات خود در ترید کمک کند. تریدر با احساسات مختلفی نظیر طمع، ترس و استرس در بازارهای مالی و در زمان ترید روبرو می‌شود. هر کدام از این احساسات در صورتی که کنترل نشوند می‌توانند در نهایت موجب عدم موفقیت در معاملات شوند.

هر اندازه که تحلیل تریدر از بازارهای مالی درست باشد اما نتواند بر احساسات خود کنترل داشته باشد، دچار ضررهای سنگین می‌شود. تمامی این احساسات باعث می‌شوند تا تریدر در معاملات خود تصمیمات غیرعقلانی بگیرد و در نهایت سرمایه خود را به‌خطر بیاندازد. مدیریت سرمایه با ارائه مجموعه قوانینی این امکان را به تریدرها می‌دهد تا با اجرای این اصول از سرمایه خود در برابر احساسات محافظت کنند.

مانیتورهایی در حال نمایش نمودار

چگونه با مدیریت ریسک تریدر شویم؟

برای این‌که بتوانیم تریدر موفقی شویم نیاز داریم تا اصول مدیریت ریسک را رعایت کنیم. این اصول به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند از سرمایه خود محافظت کنند و در نهایت مجموع معاملات سودآوری داشته باشند. یکی از مواردی که تریدرهای تازه‌کار به آن توجه نمی‌کنند ضررهای احتمالی در معاملات است.

یکی از نکات مهمی که هر تریدری باید به آن توجه داشته باشد این است که ضررها نیز جزئی از معاملات هستند. بنابراین تریدرها می‌بایست ضررهای احتمالی در معاملات را بپذیرند. تریدرها تا زمانی که احتمال ضرر در انجام معاملات را نپذیرند، نمی‌توانند در معاملات خود در بازارهای مالی موفق شوند.

بنابراین ضرر در معاملات بخشی از ترید است و هراندازه که تحلیل‌های شما دقیق باشد باز هم درنهایت بازار است که تصمیم می‌گیرد. مدیریت ریسک این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانیم ضررهای خود را مدیریت کنیم و از خالی شدن حساب خود جلوگیری کنیم.

استفاده از حدضرر در مدیریت سرمایه چیست؟

حد ضرر تعیین قیمتی است که با رسیدن قیمت بازار به آن فعال شده و پوزیشن معاملاتی تریدر را می‌بندد. تریدرها حدضرر را برای جلوگیری از ضرر بیشتر در معاملات قرار می‌دهند تا در صورتی که روند قیمت برخلاف پیش‌بینی آن‌ها شد از معامله خارج شوند.

چگونه با حدضرر تریدر موفقی شویم؟

استفاده از حدضرر در معاملات علاوه بر این‌که میزان ضررهای مربوط به پیش‌بینی نادرست روند قیمت را کم می‌کند، می‌تواند در کنترل احساسات نیز به تریدرها کمک کند. در صورتی که تریدرها از حد ضرر استفاده نکنند کوچکترین نوسانات قیمتی که بر خلاف پیش‌بینی آن‌ها باشد می‌تواند بر روی احساسات تریدرها تأثیرگذار باشد و باعث شود تصمیم‌هایی غیرعقلانی بگیرند.

برای مثال تریدری که حدضرر برای معامله خود قرار نمی‌دهد در صورتی که قیمت مقداری بر خلاف پیش‌بینی و تحلیل او پیش رود ممکن است از معامله خارج شود. در حالیکه امکان دارد قیمت پس از مقداری نوسان در خلاف جهت پیش‌بینی دوباره به همان جهت منطبق با پیش‌بینی بازگردد.

در حالتی دیگر ممکن است روند قیمت برای مدت قابل توجهی از جهتی که تریدر آن را پیش‌بینی کرده است خارج شود و تریدر به امید بازگشت روند به جهت دلخواه ضررهای زیادی را متحمل شود.

استفاده از حد ضرر شناور

نکته مهمی که در استفاده از حد ضرر باید به آن توجه شود این است که در زمانی که قیمت در خلاف پیش‌بینی حرکت می‌کند نباید حد ضرر را جابجا کرد. تنها زمانی می‌توانید حد ضرر را تغییر دهید که قیمت در جهت پیش‌‌بینی شما حرکت می‌کند و برای این‌که سودهای خود را حفظ کنید می‌توانید از «حد ضرر شناور» (Trailing Stop) استفاده کنید.

حد ضرر شناور این امکان را به تریدرها می‌دهد تا در صورتی که روند قیمت مطابق با پیش‌بینی باشد، بتوانند پوزیشن معاملاتی خود را باز نگه دارند و از ادامه روند کسب سود کنند. در این حالت تریدرها با استفاده از حد ضرر شناور می‌توانند حد ضرر را در فاصله‌ای مشخص از قیمت تنظیم کنند.

با حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی، حد ضرر شناور در فاصله تنظیم شده به دنبال قیمت بازار حرکت می‌کند. اما در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی، حد ضرر شناور تغییر نمی‌کند و با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ لاس پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود.

مانیتورهایی در حال نمایش نمودار مالی

ریسک به ریوارد در مدیریت سرمایه

انجام معاملات با نسبت ریسک به ریوارد مدیریت شده می‌تواند در بلندمدت حساب کاربری تریدر را مثبت کند. برای مدیریت بهینه ریسک و محافظت از سرمایه لازم است تا نسبت ریسک به ریوارد مطلوبی را در انجام معاملات خود درنظر بگیریم. برای این‌که درک درستی از اهمیت نسبت ریسک به ریوارد داشته باشید، لازم است تا نحوه محاسبه ریسک و ریوارد را به‌طور جداگانه فرا بگیرید تا بتوانید نسبت آن‌ها را محاسبه کنید.

برای محاسبه میزان ریسک در معاملات کافیست تا میزان ضرر حاصل از فعال شدن استاپ لاس را محاسبه کنید. برای این‌کار می‌توانید قیمت ورود به معامله را از قیمت استاپ لاس کم کنید که حاصل برابر با میزان ریسک در معامله می‌شود. برای محاسبه میزان ریوارد در معاملات نیز می‌توانید تفاضل قیمت تارگت را از قیمت ورود به معامله به‌دست آورید.

هرگاه سود حاصل از رسیدن قیمت به تارگت بیش از دو برابر مقدار ضرر فعال شدن استاپ لاس باشد، در این صورت نسبت ریسک به ریوارد قابل قبولی برای معاملات داریم. هر اندازه تریدرها تازه‌کار باشند نیاز دارند تا نسبت سود به ضرر بیشتری را انتخاب کنند.

اهمیت نسبت ریسک به ریوارد در مدیریت سرمایه

نسبت ریسک به ریوارد مناسب در محافظت از سرمایه تریدرها نقش مهمی دارد. برای مثال فرض کنید که تریدری که نسبت ریسک به ریوارد را یک به سه برای معاملات خود قرار می‌دهد، سود حاصل از یک معامله موفق می‌تواند ضرر مربوط به سه معامله ناموفق را جبران کند.

بنابراین تریدرهایی که تجربه کمتری در بازارهای مالی دارند بهتر است در ابتدا ریسک به ریواردی را انتخاب کنند که بتواند بیشتر از سرمایه آن‌ها محافظت کند. برای این‌کار پس از شناسایی موقعیت‌های معاملاتی در ابتدا لازم است تریدرها قیمت حد ضرر را شناسایی کنند. سپس در صورتی که تارگت انتخابی نسبت به حد ضرر مطابق با نسبت ریسک به ریوارد باشد، می‌توانند نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی خود اقدام کنند.

چگونه با حجم معامله مناسب تریدر موفقی شویم؟

اگر می‌خواهید بدانید که در بازارهای مالی چگونه می‌توانید تریدر موفقی شوید، می‌بایست بتوانید میزان حجم معاملات خود را به‌طور حساب‌ شده‌ای تعیین کنید. «حجم معامله» (Position Size) آن مقدار از دارایی است که برای یک معامله یا برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی انتخاب می‌کنید.

برخی از تریدرها حجم معاملات را به‌صورت اتفاقی انتخاب می‌کنند. در این حالت احساسات تریدر در انتخاب حجم معامله برای پوزیشن مربوطه تأثیرگذار است. برای مثال در صورتی که تریدر احساس اعتماد به‌ نفس بالاتری داشته باشد ممکن است پوزیشن سایز بیشتری را انتخاب کند و در شرایطی که احساس اعتماد به‌ نفس کمتری دارد ممکن است پوزیشن سایز کمتری را انتخاب کند که البته انتخاب پوزیشن سایز به این ترتیب روشی مناسب برای تعیین حجم معاملات نیست.

برخی دیگر از تریدرها نیز پوزیشن سایزی معین را برای تمامی معاملات خود انتخاب می‌کنند که این روش نیز برای انتخاب مقدار حجم در معاملات توصیه نمی‌شود. بنابراین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که نحوه انتخاب پوزیشن سایز بهینه چگونه است. به عبارتی دیگر برای این‌که تریدر موفقی شویم چگونه باید مقدار حجم معاملات خود را انتخاب کنیم.

چگونه با حجم معاملات مناسب تریدر شویم؟

برای دریافت پاسخی مناسب برای چگونه در بازارهای مالی تریدر موفقی شویم، می‌بایست با نحوه تعیین حجم معاملات در ترید آشنا شویم. برای این‌که بتوانیم مدیریت ریسک و سرمایه بهینه‌ای در انجام معاملات خود داشته باشیم نیاز داریم تا حجم معاملات خود را بر اساس استراتژی معاملاتی خود قرار دهیم.

تریدرها حجم معامله را بر اساس استاپ لاس تعیین می‌کنند. استاپ لاس در معاملات به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که در صورت حرکت روند قیمت برخلاف جهت پیش‌بینی، میزان زیان کمتری به تریدر وارد شود. برای مدیریت ریسک و سرمایه تریدرها مقدار این زیان را نسبت به کل سرمایه‌ای که با آن ترید می‌کنند در نظر می‌گیرند.

برای تعیین استاپ لاس برای هر معامله باید به مقدار موجودی حساب خود دقت کنیم. با توجه به موجودی حساب مقدار استاپ لاس را به‌گونه‌ای تعیین می‌کنیم که در صورت فعال شدن آن میزان ضرر مربوط به هر معامله برابر با ۱ الی ۲ درصد موجودی حساب شود.

تریدر در حال ترید و یافتن حجم مناسب در ترید

نحوه سفارش گذاری برای موفقیت در ترید

یکی از ابزارهایی که تریدرها برای محافظت از حساب خود در برابر معاملات ناموفق از آن استفاده می‌کنند، به‌کارگیری درست انواع سفارشات است. پلتفرم‌های معاملاتی برای این‌منظور انواع سفارشاتی همانند سفارش محدود، استاپ و OCO را در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهند. برخی از این سفارشات ساده هستند و برخی دیگر سفارشاتی هستند که از ترکیب این سفارش‌ها ساخته می‌شوند و می‌توانند کنترل بیشتری را در سفارش‌گذاری به تریدر بدهند.

سه نوع اصلی سفارشات که پلتفرم‌های معاملاتی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند عبارتند از سفارش‌های مارکت، لیمیت و استاپ. این سفارش‌‌ها و برخی دیگر از سفارش‌هایی که از ترکیب آن‌ها حاصل می‌شود را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • سفارش مارکت: تریدرها از «سفارش مارکت» (Market Order) برای خرید و فروش سریع و در قیمت لحظه‌ای بازار استفاده می‌کنند. این نوع سفارش در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود و تریدر قیمت معامله را تعیین نمی‌کند.
  • سفارش لیمیت: برای این‌که تریدر بتواند محدوده خرید یا فروش را مشخص کند از سفارش «محدود» (Limit) استفاده می‌کند. سفارش محدود یکی از متداول‌ترین انواع سفارش در پلتفرم‌های معاملاتی است و کاربرد زیادی دارد. در سفارش محدود تریدر قیمت انجام معامله را تعیین می‌کند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به قیمت لیمیت برسد، معامله انجام می‌شود.
  • سفارش استاپ: سفارش استاپ نوعی از سفارش است که با رسیدن به قیمت استاپ، سفارش در قیمت مارکت انجام می‌شود. سفارش استاپ این امکان را به تریدر می‌دهد تا با تعیین قیمت استاپ بتواند معامله موردنظر را در زمان رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ انجام دهد.
  • سفارش استاپ لیمیت: تریدرها با «سفارش استاپ لیمیت» (Stop Limit Order) کنترل بیشتری بر روی سفارشات خود دارند. با استفاده از این نوع سفارش تریدرها می‌توانند ریسک معاملاتی را کاهش دهند. برای این‌کار تریدر دو قیمت استاپ و لیمیت را تعیین می‌کند. نحوه عملکرد این سفارش نیز به این ترتیب است که با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش موردنظر در قیمت لیمیت یا بهتر از آن پر می‌شود.
  • سفارش OCO: از ترکیب دو سفارش لیمیت و استاپ لیمیت سفارش OCO حاصل می‌شود. با استفاده از این نوع سفارش تریدر می‌توان دو نوع سفارش مختلف را همزمان ثبت کند. البته با اجرا شدن یکی از این سفارش‌ها دیگری به‌طور خودکار حذف می‌شود. با استفاده از این نوع سفارش تریدر کنترل بیشتری بر روی سفارش‌گذاری دارد.

استفاده از استاپ لاس‌های مناسب

یکی از مواردی که به مدیریت ریسک در بازار فارکس کمک زیادی می‌کند، پیدا کردن سطوح قیمتی مناسب برای استاپ لاس است. استاپ لاس از این جهت دارای اهمیت است که علاوه بر محدود کردن ضرر در معاملات، با استفاده از آن می‌توان نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را برای استراتژی معاملاتی تعریف کرد.

از طرفی دیگر با تعیین استاپ لاس تریدر در واقع میزان سرمایه‌ای که در هر معامله به‌خطر می‌اندازد را تعیین می‌کند و بنابراین برای کنترل آن می‌تواند میزان استاپ لاس را با توجه به درصدی از کل سرمایه برای ترید تعیین کند.

نحوه انتخاب موقعیت‌های مناسب برای قرار دادن استاپ لاس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تریدرها با استفاده از مهارت و تجربیات خود در بازارهای مالی و با استفاده از تحلیل پرایس اکشن می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای حد ضرر در معاملات انتخاب کنند.

بررسی و رفع کاستی‌ها در ترید

برای این‌که معاملات موفقی را انجام دهیم نیاز داریم تا مهارت خود در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را افزایش دهیم و برای این‌که بتوانیم در مجموع معاملات سودزایی داشته باشیم می‌بایست اصول مربوط به مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنیم.

بنابراین برای انجام این موارد نیاز داریم تا مهارت لازم را برای ترید در بازارهای مالی کسب کنیم. به‌دست آوردن مهارت در بازارهای مالی هزینه‌بر است. به عبارتی دیگر تریدرها برای این‌که از این بازارها کسب تجربه کنند نیاز دارند تا معاملات زیادی انجام دهند. اما قبل از انجام معاملات در بازارهای مالی برای مدتی بهتر است استراتژی‌های معاملاتی خود را بررسی کنید و کاستی‌‌ها آن‌ها را رفع کنید. این اقدام باعث می‌شود در زمان شروع معامله با خطاهای کمتری روبرو شوید.

ممکن است تحلیل‌ها و استراتژی‌های معاملاتی زیادی را در ذهن داشته باشید. اما استفاده از آن‌ها بدون آزمایش، ریسک زیادی را متوجه سرمایه شما می‌کند. تریدرها می‌توانند بدون به‌خطر انداختن سرمایه برای بررسی و آزمایش نحوه عملکرد استراتژی‌های معاملاتی خود در بازارهای مالی از پلتفرم‌های آزمایشی استفاده کنند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

مردی در حال بررسی نمودارهای مالی

انجام ترید آزمایشی چیست؟

برخی از پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند تجربیات و استراتژی‌های خود را در پلتفرمی آزمایشی انجام دهند. با استفاده از این پلتفرم‌ها تریدرها می‌توانند بدون سرمایه استراتژی‌های معاملاتی را تست کنند. در حالتی دیگر تریدر می‌تواند استراتژی‌های معاملاتی خود را بر روی کاغذ نیز آزمایش کند.

به این ترتیب که با ثبت قیمت ورود به معامله و دیگر خصوصیات پوزیشن معاملاتی همانند حجم معامله، تارگت و حد ضرر می‌تواند پوزیشن‌های معاملاتی موردنظر را بر روی کاغذ یادداشت کند. سپس با دنبال کردن مارکت می‌تواند از درست بودن تحلیل خود مطلع شود. نکته‌ای که در انجام معاملات آزمایشی باید به آن توجه شود این است که تریدرها در انجام این معاملات آزمایشی باید شرایط را همان‌طور که در معاملات واقعی هست، در پلتفرم‌های آزمایشی یا بر روی کاغذ انجام دهند تا بتوانند کاستی‌های موجود را بررسی و رفع کنند.

البته لازم به‌ذکر است انجام معاملات آزمایشی هر اندازه به واقعیت نزدیک باشد باز هم نمی‌تواند همانند انجام معاملات در پلتفرم‌های واقعی بازارهای مالی مهارت و تجربه تریدر را بالا ببرد. اما برای شروع کار و آشنایی با محیط ترید یا برای تست استراتژی‌های معاملاتی می‌تواند به تریدرها کمک کند.

چگونه با بررسی معاملات گذشته تریدر شویم؟

یکی از کارهایی که تریدرهای موفق انجام می‌دهند، بررسی معاملات گذشته است. این بررسی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف در معاملات انجام می‌شود. تریدرها با بررسی معاملات گذشته می‌توانند به دلایل اشتباهات خود پی ببرند و برای معاملات بعدی آن‌ها را برطرف کنند. بنابراین تریدرها می‌توانند برای کسب نتیجه بهتر در استراتژی معاملاتی خود تغییراتی را اعمال کنند.

چگونه در بازارهای مالی تریدر شویم؟

پس از کسب اطلاعات لازم درباره انواع بازارهای مالی و بررسی میزان ریسک‌پذیری افراد برای فعالیت در بازارهای مالی، افراد بازاری را برای شروع ترید انتخاب می‌کنند. افراد می‌توانند با توجه به بازار انتخابی نسبت به فراگیری تحلیل‌های موجود در بازار مربوطه اقدام کنند.

برای مثال اصول تحلیل تکنیکال برای کلیه بازارها یکسان است و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال و قواعد مربوط به پرایس اکشن را می‌توان در تمام نمودارهای قیمت استفاده کرد. اما تحلیل فاندامنتال را باید با توجه به بازار مربوطه انجام داد. برای مثال تحلیل فاندامنتال مربوط به بازار ارزهای دیجیتال شامل مواردی مانند بررسی تیم پروژه، سرمایه‌گذارهای پروژه، نقشه راه پروژه و مواردی از این قبیل می‌شود.

در برخی از بازارها همانند بازار فارکس نیز می‌بایست توجه ویژه‌ای به اخبار و گزارشات مربوط به اقتصاد کلان و سیاست‌های پولی و مالی داشت. بنابراین تریدرها با توجه به بازار انتخابی می‌‌بایست تحلیل‌های مربوط به آن بازار را فرا بگیرند. پس از انجام تمامی این اقدامات در نهایت افراد می‌توانند معاملات خود را در بازارهای مربوطه شروع کنند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه در هر کدام از بازارها می‌توانیم تریدر شویم.

چگونه در بازارهای مالی تریدر شویم

چگونه تریدر بازار سهام شویم؟

برای این‌که تریدر بازار سهام شویم نیاز داریم تا دانش و مهارت خود را در حوزه سهام بالا ببریم. موفقیت در بازار سهام با صبر و حوصله و انجام کارهای منظم حاصل می‌شود. افرادی که قصد فعالیت در بازار سهام را دارند می‌توانند علاوه بر سرمایه‌گذاری بر سهام‌هایی خاص، نسبت به ترید در این بازار اقدام کنند. بنابراین در ابتدا بهتر است به تفاوت میان سرمایه‌‌گذاری و ترید در بازار سهام اشاره کنیم. زمانی که فردی در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کند با توجه به پتانسیل موجود در سهام موردنظر آن را خریداری می‌کند و ممکن است آن را برای سالها نگهداری کند. اما تریدرها پس از خرید سهم موردنظر ممکن است آن را پس از چند ساعت، روز یا در برخی اوقات بعد از چند هفته بفروشند.

چگونه تریدر فعال بازار سهام شویم؟

برای این‌که تریدر فعال بازار سهام شوید نیاز به کسب مهارت و تجربه کافی در حوزه بازار سهام دارید. تریدرهای فعال به دو دسته تریدرهای روزانه و سوئینگ‌تریدرها تقسیم می‌شوند. تریدرهای روزانه همواره بازار را رصد می‌کنند و در طول روز موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی می‌کنند و در همان روز نسبت به تیک پروفیت اقدام می‌کنند اما سوئینگ تریدرها ممکن است بر حسب موقعیت تا چند هفته نیز پوزیشن معاملاتی خود را باز نگه دارند.

بنابراین هنگامی که از واژه تریدر فعال در بازار بورس صحبت می‌شود، به معنای تریدرهایی است که در بازه‌های کوتاه‌مدت یا میان‌مدت در بازار مشغول فعالیت هستند.

لازم به ذکر است به دلیل وجود نوسانات زیاد در تایم‌فریم‌های کوچک، افرادی که ترید روزانه انجام می‌دهند به مهارت و تجربه کافی برای ترید روزانه نیاز دارند و افراد تازه‌کار نباید در ابتدای کار ترید روزانه انجام دهند. این افراد بهتر است روندهای بازار را در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر ارزیابی کنند تا بتوانند به‌تدریج مهارت‌های لازم را برای ترید موفق کسب کنند.

چگونه از صفر تریدر بورس شویم؟

برای این‌که بتوانید از صفر تریدر بورس شوید نیاز دارید تا در ابتدا اطلاعات پایه‌ای مربوط به بورس را فرا بگیرید. سپس با انواع تحلیل‌های بنیادی مربوط به سهام شرکت‌ها آشنا شوید. در کنار تحلیل‌های بنیادی مربوط به شرکت‌های بورسی نیاز است تا تحلیل تکنیکال را برای ارزیابی نمودار قیمت فرا بگیرید. اما برای این‌که بتوانید معاملات خود را در بازار سهام آغاز کنید نیاز است تا به نکات زیر توجه کنید.

انتخاب کارگزاری

برای این‌که بتوانید در بازار سهام فعالیت کنید نیاز دارید تا کارگزاری مناسبی را برای این‌کار انتخاب کنید. برای این‌منظور کارگزاری را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید که بتواند نیازهای معاملاتی شما را برآورده کند. کارگزاری را می‌توانید با توجه به موارد زیر بررسی کنید.

  • اعتبار کارگزاری: در گام نخست نیاز دارید تا از اعتبار کارگزاری مطمئن شوید. برای این‌منظور نیاز است تا از راه‌های گوناگون شخصا در زمینه میزان اعتبار کارگزاری تحقیق کنید.
  • امکانات موجود برای ترید: در قدم بعدی نیاز دارید تا کارگزاری را از لحاظ امکاناتی که برای انجام معاملات در اختیار کاربر قرار می‌دهد با جزئیات کامل بررسی کنید. برای مثال پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین مناسب و کاربرپسند با امکانات تحلیلی و ابزارهایی مناسب برای ترید از امکاناتی است که کارگزاری‌ها می‌توانند در اختیار کاربران قرار دهند.
  • بررسی کارمزدها: کارمزدهای انجام معاملات از دیگر مواردی است که در انتخاب کارگزاری می‌بایست به آن توجه داشت. داشتن منابع آموزشی در زمینه‌های گوناگون از دیگر مزایایی است که کارگزاری‌ها می‌توانند داشته باشند. این منابع تریدرها را با بازارهای مختلف و نحوه انجام معامالات در آن‌ها آشنا می‌کند و می‌تواند در بهینه‌کردن فرآیند انجام معاملات برای کاربران بسیار مفید باشد.
  • پشتیبانی مناسب کارگزاری: در نهایت کارگزاری‌ها باید امکانات پشیبانی مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند تا کاربران در صورت نیاز بتوانند سوالات و مشکلات خود را از طریق پشتیبان‌های کارگزاری برطرف کنند.

چگونه با تحلیل بازار سهام تریدر شویم؟

برای این‌که در بازار سهام تریدر شویم نیاز داریم تا تحلیل این بازار را فرا بگیریم. با توجه به این‌که ترید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت انجام می‌شود، بنابراین برای تحلیل سهام شرکت‌ها تمرکز اصلی بر روی تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکال با بررسی پیشینه قیمتی نمودار با استفاده از ابزارهای تحلیلی مربوطه، تریدر را در پیش‌بینی قیمت‌های آتی کمک می‌کند. اما برای این‌که تحلیل بهتری از سهام موردنظر به‌دست آوریم ناگزیر از انجام تحلیل بنیادی و بررسی وضعیت شرکت هستیم.

با تحلیل بازار تریدر شویم

برای این‌که بتوانید از بازار سهام سود کسب کنید نیاز دارید تا تحقیقات جامعی را درباره سهام موردنظر انجام دهید. بنابراین توجه به این نکته اهمیت دارد که هر ترید هوشمندانه‌ای با تحقیق شروع می‌شود. بنابراین توجه به وضعیت شرکت مربوطه و بررسی ترازنامه‌های و صورت‌های مالی مختلف و کسب اطلاع از اهداف توسعه‌ای شرکت می‌تواند دورنمایی را از وضعیت شرکت موردنظر به تریدرها نشان دهد.

بنابراین برای انجام تریدهای موفق می‌توانیم از ترکیبی مناسب از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بهره ببریم. برای افزایش دانش و اطلاعات در حوزه تحلیل بازار سهام می‌توان از کتاب‌های تحلیل تکنیکال و مطالب آموزشی در زمینه نحوه تحلیل فاندامنتال در بازار سهام استفاده کرد.

چگونه با ثبت معاملات تریدر شویم؟

ثبت جزئیات معاملات یکی از راه‌هایی است که باعث بهبود در انجام معاملات می‌شود و به رفع مشکلات و کاستی‌ها در معاملات کمک می‌کند. برای این‌که بتوانیم معاملات سودزایی را تجربه کنیم، نیاز داریم تا همواره در بهبود عملکرد معاملاتی خود بکوشیم.

این کار با بررسی تریدهای گذشته و رفع کاستی‌های آن‌ها انجام می‌شود. بنابراین از کارهایی که تریدرهای موفق انجام می‌دهند، ثبت معاملات در دفتری مخصوص است. در ثبت معاملات به این نکته توجه شود که معاملات باید با جزئیات کامل ثبت شوند.

برای مثال پس از ثبت مواردی نظیر قیمت ورود، تارگت، حدضرر، تایم‌فریم و دیگر جزئیات مربوطه، لازم است الگوهای قیمتی را که با توجه به آن‌ها معامله را انجام دادید را با جزئیات کامل ثبت کنید. برای این‌کار می‌توانید از محیط تحلیلی مربوطه قبل از انجام معامله اسکرین شات بگیرید.

هر اندازه بتوانید جزئیات بیشتری از معاملات خود را ثبت کنید، بهتر می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کنید. بنابراین با به‌کارگیری استراتژی‌های کارآمد در تریدهای بعدی و رفع کاستی‌های استراتژی‌های قبلی می‌توانید در مجموع عملکرد معاملات خود را ارتقا دهید.

چگونه در فارکس تریدر شویم؟

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که افرادی که می‌خواهند از نوسانات قیمت ارزهای کشورها نسبت به هم کسب سود کنند، ریسک‌های آن را می‌پذیرند. تریدرها با پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین در سراسر دنیا می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند.

برای این‌که بدانیم در بازار فارکس چگونه تریدر شویم علاوه بر آشنایی کلی با این بازار نیاز داریم تا با انواع استراتژی‌های معاملاتی در این بازار و انواع تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مربوطه آشنا شویم. توجه به احساسات در بازار فارکس نیز همانند دیگر بازارها می‌تواند به تریدرها در تصمیم‌گیری بهتر در انجام معاملات کمک کند.

برای ترید در بازار فارکس نیاز است تا افراد در کارگزاری‌های فارکس ثبت‌نام کنند. این کارگزاری‌ها پس از انجام مراحل احراز هویت نام کاربری و رمز عبوری به تریدر می‌دهند تا کاربران بتوانند در نرم‌افزارهایی همانند متاتریدر به‌صورت آنلاین معاملات خود را در بازار فارکس انجام دهند.

انواع تریدر در فارکس

تریدرهای فارکس را در حالتی کلی می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. دسته اول تریدرهای حرفه‌ای را شامل می‌شود که برای شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری کار می‌کنند. این تریدرها با منابع مالی که این شرکت‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند با حساب شرکت کار می‌کنند. دسته‌ای دیگر نیز تریدرهایی هستند که معمولا افراد غیرحرفه‌ای را شامل می‌شوند. این افراد به‌طور مستقیم و شخصی در پلتفرم‌های معاملاتی در بازار فارکس فعالیت می‌کنند.

مردی پشت میز در حال ترید - انواع تریدر

آموزش تریدر شدن در فارکس

برای این‌که در بازار پرنوسان فارکس تریدر شوید در اولین گام باید نسبت به روحیات خود آگاهی داشته باشید. برای این کار می‌توانید از انواع تست‌های شخصیت استفاده کنید. با انجام این تست‌ها می‌توانید روحیات و میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسید. برای تریدر شدن در فارکس می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

تمرین ترید در فارکس

برای این‌که بتوانید تریدر موفقی در بازار فارکس شوید نیاز دارید تا برای کسب مهارت ترید در این بازار تمرین کنید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید در این بازار بدون به خطر انداختن سرمایه‌ مهارت کسب کنید، کار با حساب دمو برای انجام ترید با سرمایه مجازی است. برای این‌کار می‌توانید از حساب دموی پلتفرم‌هایی همانند متاتریدر استفاده کنید. حساب‌های دمو دقیقا محیط واقعی را برای تریدر شبیه‌سازی می‌کنند و این امکان را به معامله‌گرها می‌‌دهند تا بتوانند از اطلاعات قیمت لحظه‌ای در بازار برای تمرینات خود استفاده کنند.

مدیریت ریسک در فارکس

تریدرهای حرفه‌ای نیز در بازار فارکس معاملات ناموفق را تجربه می‌کنند اما افراد باتجربه علاوه بر مهارت زیاد در تحلیل بهینه قیمت از مدیریت بهینه ریسک در معاملات فارکس نیز استفاده می‌کنند. این افراد با توجه به این‌که می‌دانند در بازارهای مالی معاملات ناموفق نیز همانند معاملات موفق وجود دارد، بنابراین از راهکارهای مدیریت سرمایه و ریسک در بازارهای مالی برای حفظ سرمایه خود استفاده می‌کنند.

چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم ؟

چگونه تریدر شویم از سوالات پرتکراری است که برای جواب آن باید به بازار انتخابی برای ترید توجه کنید. برای فعالیت در بازارهای مالی برخی از اصول پایه‌ای وجود دارند که می‌توان در تمامی بازارها آن‌ها را رعایت کرد. اما با توجه به این‌که هر کدام از بازارهای مالی دارای ویژگی‌هایی مخصوص به خود هستند، بنابراین برای این‌که بتوانیم تریدر موفقی در بازار موردنظر شویم در ابتدا لازم است با خصوصیات آن بازار آشنا شویم. برای این‌که در بازار کریپتو تریدر شویم نیز نیاز داریم با توجه به ویژگی‌های این بازار اطلاعات لازم برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را به‌دست آوریم.

نقشه راه تریدر شدن در بازار کریپتو

برای این‌که بتوانید در بازار کریپتو ترید کنید نیاز دارید تا مراحلی را طی کنید. در برخی از این مراحل نیاز دارید تا علاوه بر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال، اطلاعات لازم برای شناسایی پروژه‌های رمزارزی را فرا بگیرید و در برخی دیگر می‌بایست نحوه کار با برنامه‌های ارز دیجیتال را فرا بگیرید.

آشنایی با تکنولوژی‌های مرتبط با رمزارزها

با توجه به این‌که بازار رمزارزها ارتباط مستقیمی با تکنولوژی به‌کار رفته در آن‌ها و نحوه فعالیت پروژه‌های رمزارزی دارد، بنابراین در ابتدا باید با این تکنولوژی‌ها تا حدودی آشنا باشید. دانستن نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی قابل توجهی را در اختیار تریدرها قرار دهد.

بنابراین با بررسی این تکنولوژی‌ها تریدرها می‌توانند ارزهای دیجیتال را از لحاظ بنیادی تحلیل کنند. با انجام تحلیل فاندامنتال و پی بردن به ارزش ذاتی توکن‌ها، معامله‌گرها می‌توانند نواحی قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی در رمزارز مربوطه را شناسایی کنند و در قیمت‌های مناسبی به معامله ورود کنند.

چگونه تریدر شویم

ایجاد کیف پول ارز دیجیتال

از اقدامات مهمی که برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال باید انجام دهید، ایجاد کیف پول ارز دیجیتال است. لازم به ذکر است که تریدرها می‌توانند با ارزهای دیجیتال داخل کیف پول خود در صرافی مربوطه ترید کنند. اما با توجه به این‌که کلید خصوصی این کیف پول‌ها در دست صرافی است، بنابراین برای نگهداری ارزهای دیجیتال برای مدت زمان‌های طولانی‌تر، تریدرها نیاز دارند تا از کیف پول رمزارزی استفاده کنند که کلیدهای خصوصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

از طرفی دیگر برای ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز معامله‌گرها نیاز دارند تا از طریق کیف پول‌های رمزارزی خود به این صرافی‌ها متصل شوند. بنابراین معامله‌گرهایی که قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارند نیاز دارند تا کیف پول ارز دیجیتال داشته باشند.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال

برای ترید ارزهای دیجیتال معامله‌گرها از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. صرافی‌های رمزارزی این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند با پول رایج کشور خود در صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال نسبت به خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها اقدام کنند.

برای این‌منظور تریدرها می‌بایست صرافی معتبری را که از امنیت بالایی برخوردار است انتخاب کنند و پس از ثبت نام نسبت به خرید ارز دیجیتال موردنظر اقدام کنند. با توجه به این‌که برخی از صرافی‌های بین‌المللی از حجم معاملات بالایی برخوردار هستند و طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کنند، تریدرها می‌توانند پس از خرید ارزهای دیجیتال آن‌ها را به صرافی‌های خارجی برای انجام معامله انتقال دهند.

برای این‌منظور نیز بهتر است از استیبل کوین‌ها استفاده شود. استیبل کوین‌ها رمزارزهایی هستند که ارزش آن‌ها همواره ثابت و برابر با یک دلار است. البته می‌توان برای انتقال از ارزهای دیجیتال دیگری استفاده کرد. اما با توجه به نوساناتی که رمزارزها دارند می‌بایست پس از انتقال به صرافی مقصد آن‌ها را به استیبل کوین تبدیل کرد. برای انتخاب صرافی‌های خارجی نیز در مرحله اول باید امنیت آن‌ها بررسی شود. کارمزد انجام معاملات و میزان حجم معاملات انجام شده نیز از عوامل مهم در انتخاب صرافی مناسب هستند.

تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال نیز همانند این تحلیل در بازارهای دیگر به تریدرها در ارزیابی قیمت واقعی دارایی موردنظر کمک می‌کند. بنابراین با استفاده از تحلیل بنیادی در رمزارزها افراد می‌توانند قیمت‌های مناسبی را برای خرید ارزهای دیجیتال پیدا کنند و آن‌ها را در قیمت‌هایی بالاتر از ارزش واقعی رمزارزها بفروشند. برای انجام تحلیل فاندامنتال رمزارزها نیاز است تا مواردی همانند تحلیل و بررسی تکنولوژی به‌کار رفته در ارز دیجیتال موردنظر و توکنومیک رمزارز مربوطه را بررسی کنیم. علاوه بر این موارد برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال نیاز داریم تا عوامل مربوط به پروژه آن‌ها را بررسی کنیم که در ادامه شرح می‌دهیم.

مانیتورهایی در حال نمایش نمودار مالی

چگونه با بررسی وایت پیپر تریدر شویم؟

بیشتر ارزهای دیجیتال دارای «سپیدنامه» (White Paper) هستند که در آن درباره اهداف و خصوصیات پروژه رمزارزی مربوطه توضیح می‌دهد. ممکن است برخی از وایت پیپرها شامل اصطلاحات فنی دشواری باشند. اما وایت‌پیپرها باید به‌‌گونه‌ای باشندکه خواننده بتواند به‌راحتی از اهداف و ویژگی‌های پروژه مربوطه اطلاع پیدا کند. بنابراین وایت پیپر پروژه‌های ارز دیجیتال می‌بایست نحوه دستیابی به اهداف موردنظر را با استفاده از تکنولوژی به‌کار رفته توضیح دهند و اطلاعات جامعی درباره نحوه عملکرد ارز دیجیتال مربوطه در اختیار افراد قرار دهد.

بررسی تکنولوژی مربوط به ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال نوعی جدید از تکنولو‌ژی هستند که برای ارائه راهکارهایی برای خدمات مالی و رفع مشکلات آن‌ها به‌وجود آمده‌اند. بررسی نحوه کارکرد بسترهای غیرمتمرکز و توانایی آن‌ها در برطرف کردن مشکلات مالی می‌تواند سرمایه‌گذاران را در پیش‌بینی میزان پیشرفت این پروژه‌های رمزارزی یاری کند.

چگونه با بررسی تیم پروژه تریدر شویم؟

بررسی تیم پروژه‌های رمزارزی یکی از مراحل مهم در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال است. جمع‌آوری اطلاعات درباره تیم پروژه مربوطه و پیشینه علمی و کاری آن‌ها می‌تواند به تریدرها و سرمایه‌گذارها در تحلیل بهتر این پروژه‌ها کمک کند. برای کسب اطلاعات درباره تیم پروژه می‌توان کارهای مرتبطی که در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین انجام داده‌اند را در حساب لینکدین این افراد بررسی کرد. علاوه بر این برای کسب اطلاع از افراد تیم پروژه می‌توان به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرد و در صفحه درباره ما در وب‌سایت مربوطه اطلاعات موردنیاز را پیدا کرد. نقاط ضعفی که درباره تحقیق افراد تیم پروژه ممکن است با آن مواجه شوید، وجود افراد ناشناس بدون پیشینه کاری مرتبط در تیم پروژه است که از فعالیت‌های خود هیچ سابقه‌ای را منتشر نکرده‌اند.

شخصی در حال بررسی نمودارهای مالی

بررسی توکنومیک پروژه ارز دیجیتال

از دیگر مواردی که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد اقتصاد توکن یا «توکنومیک» (Tokenomics) ارز دیجیتال است. توکنومیک تمامی مواردی که مربوط به ساخت و توزیع توکن‌ها می‌شود را شامل می‌شود. در توکنومیک مواردی مرتبط با مدیریت توکن‌ها و میزان و نحوه عرضه آن‌ها بررسی می‌شوند.

میزان عرضه و تقاضا برای ارز دیجیتال در توکنومیک مطرح می‌شود. بنابراین مواردی از قبیل عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر میزان عرضه مواردی هستند که در توکنومیک ارز دیجیتال توضیح داده می‌شوند. نحوه کاربرد توکن مربوطه تأثیر زیادی بر میزان تقاضای ارز دیجیتال موردنظر دارد که این موضوع نیز در توکنومیک عنوان می‌شود. هر اندازه رمزارز موردنظر کاربرد بیشتری داشته باشد میزان تقاضا برای آن بیشتر می‌شود و در صورت داشتن عرضه‌ای معقول می‌تواند باعث افزایش ارزش رمزارز مربوطه شود.

بررسی رقبای پروژه ارز دیجیتال

یکی از موارد مهمی که در تحلیل فاندامنتال پروژه‌های ارز دیجیتال باید به آن توجه شود، بررسی رقبای پروژه است. با توجه به این‌که پروژه‌های رمزارزی فراوانی وجود دارند، افرادی که قصد دارند تا تحلیل مطلوبی از این پروژه‌های رمزارزی ارائه کنند نیاز دارند تا بتوانند آن را با رقبای موجود مقایسه کنند. بنابراین با استخراج اهداف پروژه می‌توان نحوه دستیابی به این اهداف را با توجه به تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه بررسی کرد. سپس باید به مزیت رقابتی پروژه مربوطه نسبت به دیگر پروژه‌ها با هدف مشترک توجه کرد. در صورتی که پروژه دارای مزیت رقابتی قابل توجهی باشد، این موضوع می‌تواند به‌عنوان نکته مثبتی در تحلیل فاندامنتال پروژه مورد توجه قرار بگیرد.

بررسی سرمایه‌‌گذاران

یکی از مواردی که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد بررسی سرمایه‌‌گذاران ارز دیجیتال موردنظر است. سرمایه‌گذاران مطرح ارزهای دیجیتال همانند موسسات مالی معتبر معمولا با توجه به قابلیت‌های تکنولوژی و توکن مربوط به پروژه سعی می‌کنند از ارز دیجیتال موردنظر حمایت کنند. این افراد معمولا با حمایت‌هایی که از پروژه رمزارزی انجام می‌دهند باعث می‌شوند تا این پروژه پیشرفت کند و در نتیجه به ارزش توکن مربوطه اضافه شود. بنابراین بررسی سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه‌ ارز دیجیتال یکی از مواردی است که در تحلیل فاندامنتال این پروژها بررسی می‌شود.

چگونه در صرافی‌های غیرمتمرکز تریدر شویم؟

«صرافی‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Exchanges | DEXs) این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند توکن‌های خود را در آن با ارزهای دیجیتال دیگر تعویض کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز همانند ستون فقرات برای «امور مالی غیرمتمرکز» (DeFi) محسوب می‌شوند. ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه در صرافی‌های غیرمتمرکز تریدر شویم. یا برای ترید در این صرافی‌ها چه کارهایی باید انجام دهیم. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت برای ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز به موارد زیر نیاز دارید.

  • کیف پول ارز دیجیتال
  • رمزارز
  • وب‌سایت صرافی غیرمتمرکز

بنابراین برای این‌که بتوانید ارزهای دیجیتال خود را با رمزارزهای دیگر تعویض کنید. نیاز دارید تا کیف پول ارز دیجیتال خود را به وب‌سایت‌های این صرافی‌ها متصل کنید. سپس رمزارز مربوطه را برای معاوضه انتخاب کنید. در این حالت صرافی غیرمتمرکز توکن درخواستی را به کیف پول ارز دیجیتال شما منتقل می‌کند.

برای مثال فرض کنید در کیف پول ارز دیجیتال مقداری اتریوم معادل با ۵۰ دلار دارید. در این حالت با اتصال کیف پول خود به پلتفرم صرافی غیرمتمرکز می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر خود را با مقداری دلخواه از اتریوم موجود در کیف پول معاوضه کنید. در این صورت قیمت ارز دیجیتالی که قصد خرید آن را درصرافی غیرمتمرکز دارید در این مثال با اتریوم نمایش داده می‌شود و شما برای دریافت مقدار موردنظر از توکن مربوطه می‌بایست هزینه آن را با اتریوم پرداخت کنید.

دو نفر در حال ترید

چگونه تریدر حرفه‌ای ارز دیجیتال شویم؟

برای این‌که تریدر حرفه‌ای ارز دیجیتال شوید در ابتدا لازم است تا آموزش‌های لازم در این حوزه را فرا بگیرید. سپس در قدم بعدی نیاز دارید تا مهارت خود در ترید ارزهای دیجیتال را افزایش دهید. برای این‌کار می‌توانید از پلتفرم‌های آزمایشی ترید در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید.

در این پلتفرم‌های آزمایشی تریدرها می‌توانند با محیطی کاملا شبیه به محیط واقعی ترید کار کنند و مهارت خود را در استفاده از پلتفرم و انجام معاملات بالا ببرند. در قدم بعدی تریدرها می‌توانند با حساب‌های واقعی شروع به انجام معاملات کنند. بنابراین در ابتدا می‌بایست با مقادیری بسیار کم شروع کنند تا زیان‌های وارده از تریدهای ناموفق را بتوانند تحمل کنند.

نکته مهمی که تریدرهای تازه کار باید به آن توجه داشته باشند این است که هرگز از معاملات اهرم‌دار در بازار فیوچرز استفاده نکنند و در صورتی که بعد از کسب مهارت و تجربه کافی قصد داشتند از این معاملات استفاده کنند، همواره از اهرم‌های کم و معقول استفاده کنند. در نهایت هم مدیریت ریسک و سرمایه و استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مناسب برای تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای در بازار کریپتو الزامی است.

همواره خود را به‌روز نگه دارید

برای این‌که تریدرها معاملات بهتری را در بازار کربپتو انجام دهند نیاز دارند تا همواره خود را به‌روز نگه دارند. اطلاع از آخرین تکنولوژی‌های به‌کار رفته در بسترهای غیرمتمرکز، آخرین تغییرات قانون‌گذاری در حوزه کریپتو و اطلاع از رویدادهای مهم در پروژه‌های رمزارزی نقش مهمی در بهبود انجام معاملات در حوزه کریپتو دارند. برای مثال اطلاع از تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه‌ای رمزارزی که می‌تواند باعث افزایش سرعت تراکنش‌های توکن مربوطه شود، می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای توکن موردنظر شود و قیمت آن را در بازار افزایش دهد.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب کلیات مربوط به صفر تا صد تریدر شدن را شرح دادیم و زمان لازم برای تریدر شدن را توضیح دادیم. سپس مراحل تریدر شدن را شرح دادیم. برای این منظور علاقه‌مندان به فعالیت در بازارهای مالی نیاز دارند تا با مشخصات انواع بازارهای مالی آشنا شوند. بنابراین بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار فارکس، بازار فیوچرز، بازار آپشن و بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم.

پس از این آشنایی با بازارهای موجود تریدرها می‌بایست با روحیات فردی خود در ترید آشنا باشند. برای این‌ منظور میزان توانایی برای ریسک در معاملات و میزان ریسک پذیری در ترید را به‌همراه بررسی شخصیت تریدر شرح دادیم. سپس برنامه معاملاتی و اهداف معاملاتی مطلوب را برای انجام ترید توضیح دادیم. در ادامه انتخاب استراتژی مناسب را با توجه به روحیات تریدر شرح دادیم و توضیحاتی درباره انتخاب تایم‌فریم معاملاتی دادیم.

سپس اهمیت شناسایی روند قیمت را برای انجام معاملات سودزا شرح دادیم و برخی از استراتژی‌های معاملاتی را همانند استفاده از پولبک‌ها، الگوهای ادامه‌دهند و الگوهای برگشتی قیمت را شرح دادیم. سپس نحوه ترید در کف‌ها و سقف‌های قیمتی را بیان کردیم. استراتژی ترید با اخبار و مدیریت سرمایه در ترید را توضیح دادیم و انواع سفارش‌گذاری در ترید را شرح دادیم. در پایان نیز نحوه تریدر شدن در بازارهای مالی همانند بورس، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Trading CollegeNerdWalletForbesVanguardInvestopediaForbesThe5ersXabcdtradingBearishfxBearishfxCentralchartsThe BalanceInvestopediaBitcoin.comBusinessinsiderFidelityIndeedInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *