معاملات اسپات چیست؟ – آموزش اسپات تریدینگ به زبان ساده

۴۱۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
معاملات اسپات چیست؟ – آموزش اسپات تریدینگ به زبان ساده

معاملات اسپات به احتمال زیاد اولین تجربه ترید برای افرادی است که قدم به بازارهای مالی می‌گذارند. بازارهای مالی برای افراد تازه‌کار معمولا شامل ابهام‌هایی است که شاید فرد را در شروع کار با مشکل روبه‌رو کند. بخشی از این ابهامات مربوط به مفهومی است که برخی از عبارات و کلمات متداول در بازارهای مالی دارند. فردی که در ابتدا وارد بازارهای مالی می‌شود و قصد شروع معاملات در این بازار را دارد در ابتدا باید با این مفاهیم و نحوه کابرد آن‌ها آشنا شود. آشنایی با این مفاهیم و نحوه استفاده و کاربرد آن‌ها در شرایط مختلف، فرد را در انتخاب مسیر درست و منطبق با اهداف و روحیات وی کمک می‌کند.

فهرست مطالب این نوشته

از طرف دیگر انواع مختلفی از معاملات در بازارهای مالی انجام می‌شوند و هر کدام شرایط خاص خود و مزایا و معایب متفاوتی دارند. بنابراین لزوم آشنایی با این تفاوت‌ها می‌تواند در موفقیت تریدر نقش مهمی داشته باشد. در این مطلب با یکی از متداول‌ترین معاملات در بازارهای مالی به‌نام معاملات اسپات آشنا می‌شویم.

معاملات اسپات چیست ؟

«معاملات اسپات» (Spot Trading) شامل خرید یا فروش مستقیم انواع محصولات و دارایی‌های مالی همانند سهام، اوراق مالی و ارزهای دیجیتال است. انتقال دارایی خریداری شده اغلب به‌صورت فوری انجام می‌شود. معاملات اسپات می‌تواند در صرافی یا به‌صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام شود.

در معاملات اسپات تنها می‌توانید از دارایی خود در ترید استفاده کنید و نمی‌توانید از ابزارهایی مثل اهرم یا مارجین در معاملات استفاده کنید. صرافی‌های متمرکز با تأمین امنیت و فراهم آوردن موقعیتی مناسب برای فروشندگان و خریداران، شرایط مطلوبی برای معاملات اسپات فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها بابت خدماتی که ارائه می‌دهند از تریدرها کارمزد دریافت می‌کنند.

معاملات اسپات یکی از ساده‌ترین انواع ترید در بازارهای مالی است. تریدر در بازار اسپات سهمی را خریداری می‌کند و پس از مدتی آن را می‌فروشد. در معاملات اسپات در همان لحظه که شما دارایی یا سهام یا ارز دیجیتال را خریداری می‌کنید صاحب آن دارایی می‌شوید و مالکیت آن به شما انتقال پیدا می‌کند.

معاملات اسپات چیست

معنی قیمت اسپات در ترید چیست ؟

قیمت اسپات در معاملات به قیمت حال حاظر بازار گفته می‌شود. در واقع قیمتی است که با آن می‌توانید دارایی و سهام را بخرید و در همان لحظه خرید آن را دریافت کنید. در حالتی عکس می‌توانید دارایی یا سهام را بفروشید و شخص خریدار آن را در لحظه خرید دریافت کند. برای مثال شما بعد از ورود به صرافی به بخش اسپات می‌روید و سهام یا دارایی موردنظر خود را انتخاب می‌کنید و سفارش خرید خود را در قیمتی مناسب قرار می‌دهید. البته شما می‌توانید سهام یا دارایی را در قیمت مارکت یا همان لحظه بازار نیز خریداری کنید. برای فروش دارایی یا سهام نیز عکس حالت خرید صادق است.

بازار اسپات چیست ؟

بازاری که در آن معاملات اسپات انجام می‌شود بازار اسپات نام دارد. در واقع بازار اسپات به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید دارایی موردنظر خود را در قیمت لحظه‌ای آن خریداری کنید. برای مثال در بازار اسپات رمزارزها شما می‌توانید رمزارز موردنظر را در لحظه خرید کنید و آن را به کیف پول خود منتقل کنید. در بازار اسپات دارایی‌ها به‌صورت فوری معامله می‌شوند.

در بازارهای اسپات خریدار دارایی را به کمک پول فیات (پول رایج یک کشور) یا ابزارهای پرداختی دیگر از فروشنده خریداری می‌کند. با توجه به خصوصیات دارایی معامله‌شده معمولا عملیات انتقال به‌طور سریع انجام می‌شود. بازار اسپات بر حسب نهاد واسط و صرافی به شکل‌های مختلفی وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید به‌صورت مستقیم به خرید و فروش دارایی در خارج از صرافی اقدام کنید.

معاملات اسپات در فارکس

در بازار «فارکس» (Foreign exchange) تبادل ارزهای جهانی انجام می‌شود. در این بازار نیز همانند بازارهای دیگر می‌توان ارزهای مختلف را در قیمت اسپات با همدیگر تبادل کرد. در بازار اسپات فارکس تریدر معامله خود را بین جفت ارزها انجام می‌دهد. برای مثال با توجه به تحلیل ارزهای پوند و یورو در جفت ارز GBP/EUR اگر تریدر متوجه شود که ارزش پوند نسبت به یورو افزایش پیدا می‌کند، جفت ارز GBP/EUR را می‌خرد. این استدلال برای جفت ارزهای دیگر بازار فارکس نیز به همین ترتیب است. در حالت عکس اگر طبق تحلیل تریدر متوجه شود که ارزش یورو در آینده از ارزش پوند بیشتر می‌شود، در این حالت تریدر جفت ارز GBP/EUR را می‌فروشد.

قیمت اسپات در دفتر ثبت سفارشات

نحوه خرید و فروش در صرافی‌ها به دو نوع کلی ثبت سفارش در دفتر سفارشات و خرید و فروش با قیمت مارکت تقسیم می‌شود. در حالت خرید و فروش با قیمت مارکت، تریدر با قیمت همان لحظه بازار خرید یا فروش می‌کند. تریدر با قیمت مارکت به‌طور سریع می‌تواند خرید یا فروش خود را انجام دهد. در این حالت تریدر منتظر رسیدن قیمت دارایی یا سهام موردنظر به قیمتی خاص نمی‌شود و در قیمت لحظه‌ای بازار خرید یا فروش خود را انجام می‌دهد.

اما نوع دیگری از خرید و فروش وجود دارد که در آن تریدر قیمت خاصی را برای خرید یا فروش دارایی خود در نظر می‌گیرد و سفارش خرید یا فروش خود را در آن قیمت در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌کند. بنابراین در هر صرافی دفتر ثبت سفارشات تریدرها وجود دارد. افراد برای خرید و فروش دارایی یا سهام موردنظر مقدار دارایی و قیمت مورد نظر را برای خرید و فروش انتخاب و در آن ثبت می‌کنند.

معاملات اسپات ارز دیجیتال چیست ؟

در بازار ارزهای دیجیتال نیز معاملات اسپات وجود دارد و دقیقا همانند معاملات اسپات در بازارهای مالی دیگر انجام می‌شود. در بازار اسپات ارزهای دیجیتال تریدر یا سرمایه‌گذار رمزارز موردنظر خود را می‌خرد و منتظر می‌ماند تا قیمت آن بالا برود. سپس آن رمزارز را در بازار اسپات می‌فروشد و سود کسب می‌کند. با توجه به ساختار ساده‌ای که در بازار اسپات وجود دارد و ساز و کاری مشابه با خرید و فروش معمولی دارد معمولا اولین گام برای ورود به بازارهای مالی از طریق بازار اسپات انجام می‌شود.

در معاملات اسپات تنها با سرمایه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید در بازار فعالیت کنید و از معاملات اهرم‌دار و حساب مارجین در این معاملات استفاده نمی‌شود. بنابراین معاملات اسپات نسبت به معاملات فیوچرز و مارجین از ریسک کمتری برخوردار هستند.

معاملات اسپات ارز دیجیتال

ثبت سفارش خرید اسپات بیت کوین

هنگامی که برای ثبت سفارش خرید اسپات بیت کوین، وارد وب‌سایت صرافی موردنظر می‌شوید، در بخش اسپات می‌توانید قیمت‌های بیت کوین را که هر لحظه به‌روزرسانی می‌شوند را در دفتر ثبت سفارشات بیت کوین در آن صرافی مشاهده کنید.

قیمت اسپات قیمتی است که هر لحظه با توجه به میزان عرضه و تقاضا در صرافی موردنظر تغییر می‌کند. با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال می‌توانید در قیمت موردنظر سفارش خرید خود را قرار دهید.

 

سفارش خرید شما در دفتر ثبت سفارشات در صرافی ثبت می‌شود و زمانی که قیمت اسپات بیت کوین به قیمت سفارش خرید شما برسد، سفارش خرید شما انجام می‌شود. در این حالت مقدار خریداری‌شده به کیف پول شما در صرافی مربوطه واریز می‌شود. در واقع خرید شما در صرافی زمانی انجام می‌شود که فروشنده‌ای همان میزان بیت کوین را با قیمت پیشنهادی شما بفروشد.

ثبت سفارش فروش بیت کوین در اسپات

در معاملات اسپات بیت کوین هنگامی که به صرافی موردنظر مراجعه می‌کنید می‌توانید با توجه به تحلیلی که از بازار انجام می‌دهید سفارش فروش بیت کوین خود را ثبت کنید. در این حالت سفارش فروش شما در دفتر ثبت سفارشات بیت کوین قرار می‌گیرد و هنگامی که قیمت بیت کوین در صرافی به قیمت سفارش فروش شما برسد معامله فروش شما انجام می‌شود. صرافی در واقع فروشنده‌ها را به خریدارها ارتباط می‌دهد. برای مثال سفارش فروش شما زمانی در صرافی انجام می‌شود که شخصی دیگر خواستار بیت کوین شما با همان قیمت پیشنهادی شما باشد.

اهرم و معاملات اسپات

برای این‌که درک درستی از نقش اهرم در معاملات پیدا کنید فرض کنید قیمت رمزارز A چهار دلار است. شما اگر بخواهید از بازار اسپات این رمزارز را بخرید باید کل مبلغ این رمزارز را برای خرید پرداخت کنید. بنابراین اگر شما دو دلار در کیف پول صرافی داشته باشید با معامله اسپات نمی‌توانید این رمزارز را بخرید.

در معاملات اسپات، خرید دارایی یا رمزارز تنها با سرمایه تریدر انجام می‌شود. بنابراین این معاملات بدون اهرم هستند. اما در حساب مارجین و بازار فیوچرز با کمک معاملات اهرم‌دار می‌توانید رمزارز موردنظر را خریداری کنید. شما در بازار فیوچرز و با استفاده از اهرم یک به ده می‌توانید معامله‌ای به ارزش 20 دلار باز کنید. در این حالت شما می‌توانید معامله‌ای به ارزش ۵ برابر رمزارز A انجام دهید.

لیکویید و معاملات اسپات

ممکن است شما نیز در بازارهای مارجین و فیوچرز تجربه «لیکویید شدن» (Liquidation) را داشته باشید. لیکویید شدن که به آن «کال مارجین» (Margin Call) نیز می‌‌گویند زمانی روی می‌دهد که مارجین شما برای ادامه بازماندن معامله کافی نباشد. در این هنگام صرافی به‌طور خودکار پوزیشن شما را می‌بندد. در معاملات اهرم‌دار هنگامی که میزان ضرر پوزیشن به‌اندازه نقدینگی موجود در حساب تریدر شود، صرافی کل سرمایه تریدر را از حساب برداشت می‌کند و حساب تریدر را صفر می‌کند.

در معاملات قرضی و اهرم‌دار معامله‌گر با سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه اصلی خود وارد معامله می‌شود. بنابراین زمانی که زیان حاصل از پوزیشن معاملاتی برابر با اصل سرمایه تریدر می‌شود، صرافی از لیکویید کردن به عنوان ابزاری برای تسویه میزان ضرر پوزیشن معاملاتی استفاده می‌کند.

تریدر در معاملات اسپات دارایی یا ارز دیجیتال را می‌خرد و زمانی که قیمت دارایی یا ارز دیجیتال بالاتر رفت برای کسب سود آن را می‌فروشد. در خرید اسپات زمانی سرمایه شخص صفر می‌شود که ارزش دارایی یا ارز دیجیتال موردنظر صفر شود. در معاملات اسپات خرید و فروش با سرمایه تریدر انجام می‌شود و تریدر برای معامله از صرافی قرض نمی‌‌کند. بنابراین لیکویید شدن و کال مارجین در معاملات اسپات وجود ندارد.

چگونه در معاملات اسپات ارز دیجیتال سود کنیم ؟

برای کسب سود از هر بازاری باید نسبت به آن بازار شناخت کافی داشته باشیم. برای مثال فردی که تحلیل‌گر و معامله‌گر در بورس کالا است برای کسب سود بیش‌تر همواره باید اطلاعات خود در بورس کالا را افزایش دهد. به همین ترتیب فردی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کند نیز در صورتی‌که شناخت کافی نسبت به عوامل تأثیرگذار در قیمت رمزارزها داشته باشد می‌تواند معاملات موفقی داشته باشد.

از طرف دیگر ذات پرنوسان بازار رمزارزها، استفاده از بازارهای فیوچرز و مارجین و معاملات اهرم‌دار در این بازار را بسیار پرریسک می‌کند. بنابراین معاملات اسپات ارز دیجیتال ممکن است برای بسیاری از فعالان این حوزه از دیگر بازارها مطلوب‌تر باشد.

سود آوری معاملات اسپات

تحلیل های موجود برای بازار اسپات ارز دیجیتال

برای موفقیت در هر بازار مالی در ابتدا باید عوامل بنیادی تأثیرگذار در آن بازار را شناسایی کنیم. بنابراین باید درک درستی از ماهیت بازار مورد نظر داشته باشیم. با توجه به خصوصیات هر بازار باید عوامل متفاوتی را برای انجام تحلیل درست در نظر داشت. برای مثال عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت نفت با عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت طلا متفاوت است.

با توجه به ذات تکنولوژی‌محور ارزهای دیجیتال، تغییرات فناوری در زیرساخت مرتبط با رمزارزی خاص می‌تواند در قیمت آن رمزارز اثرات مثبت یا منفی داشته باشد. بنابراین تحلیل فاندامنتالی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد نسبت به تحلیل بنیادی موجود برای سهام شرکت‌ها بسیار متفاوت است.

اما بسیاری از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی استفاده می‌شود برای تحلیل در بازار رمزارزها نیز کاربرد دارد.

با توجه به این که رمزارزها بر روی شبکه‌هایی غیرمتمرکز و توزیع‌شده همانند بلاک چین تعریف می‌شوند، تمامی تراکنش‌ها در شبکه قابل رصد و پیگیری است. شفافیت در تراکنش‌های شبکه‌های بلاکچینی این امکان را به تحلیل‌گرها می‌دهد تا بتوانند اطلاعات درون‌شبکه‌ای مربوط به رمزارز موردنظر را بررسی کنند. بررسی این اطلاعات درون‌شبکه‌ای تحلیل «آنچین» (On Chain) نام دارد. تحلیل آنچین در کنار تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال می‌تواند باعث افزایش دقت در پیش‌بینی‌های قیمتی تحلیل‌گرهای بازار رمزارزها شود.

 

فرق معاملات اسپات و خرید معمولی

معمولا معاملات اسپات را معادل با خرید و فروش عادی در نظر می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که خرید و فروش عادی تمام شرایط معاملات اسپات را شامل نمی‌شود. برای مثال در صرافی‌های متمرکز سفارش خرید و فروش شما در ابتدا در دفتر سفارشات ثبت می‌شود. بنابراین تا تراکنش خرید به‌طور کامل انجام نشود معامله انجام نمی‌شود. اما مهم‌ترین تفاوتی که معاملات اسپات را از خرید عادی متمایز می‌کند این است که در معاملات اسپات از صرافی نمی‌توان برای خرید قرض گرفت و تنها از سرمایه‌ای که دارید می‌توانید برای معاملات استفاده کنید.

فرق فیوچرز و معاملات اسپات چیست ؟

معاملات آتی یا فیوچرز قراردادهایی هستند که تریدر برای خرید و فروش دارایی در قیمتی معین در آینده توافق می‌کند. در معاملات فیوچرز برخلاف معاملات اسپات شما می‌توانید از اهرم استفاده کنید و از روند نزولی بازار نیز با استفاده از معاملات شورت اهرم‌دار کسب سود کنید. استفاده از این ابزار در معاملات فیوچرز به تریدرها برای کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه کمک می‌کند. در حالی که در معاملات اسپات تریدرها برای کسب سود زمان‌های بیشتری را در نظر دارند.

معمولا قیمت اسپات را در تحلیل‌های مختلف با قیمت قراردادهای آتی یا فیوچرز مقایسه می‌کنند. برای مثال در اخبار اقتصادی قیمت اسپات و فیوچرز نفت و محصولات کشاورزی و مواردی از این قبیل به طور پیوسته با هم مقایسه می‌شوند.

بنابراین یکی از مواردی که تحلیل‌گرهای بازار اسپات در تریدهای خود در نظر دارند قیمت آتی آن دارایی در بازار فیوچرز است. با بررسی قیمت فیوچرز یک دارایی، تحلیل‌گرها از پیش‌بینی سایر معامله‌گرها درباره آن دارایی مطلع می‌شوند.

سه فرق اصلی بازارهای اسپات و فیوچرز

شناسایی انواع بازارهای مالی و تفاوت‌هایی که دارند باعث می‌شود تا بازاری که بیشتر با روحیات شما سازگاری دارد را انتخاب کنید. علاوه بر این اطلاعاتی که از هر بازار مالی می‌توان بدست آورد در تحلیل بهتر بازارهای دیگر به معامله‌گرها کمک می‌کند.

درک تفاوت‌های اصلی بازارهای اسپات و فیوچرز نیز موفقیت شما را در هر یک از این بازارها افزایش می‌دهد. با شناخت خصوصیاتی که هر کدام از این بازارها دارند می‌توانید فرصت‌هایی که هر یک از این بازارها برای شما فراهم می‌کنند را شناسایی کنید و مزایا و محدودیت‌های هر کدام را بهتر بشناسید. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین بازارهای اسپات و فیوچرز می‌پردازیم.

قیمت در اسپات و فیوچرز

اولین تفاوتی که بین اسپات و فیوچرز وجود دارد در ارتباط با قیمت است. در بازار اسپات هنگامی که معامله‌ای را انجام می‌دهید. معامله شما در لحظه انجام می‌شود در صورتی‌که در بازار فیوچرز دارایی شما قیمتی ثابت دارد که در آینده بر اساس شروط خاصی معامله می‌شود.

قیمت دارایی در بازار اسپات نوسانات زیادی را ممکن است تجربه کند. برای مثال قیمت بیت کوین در بازار اسپات ممکن است تغییرات زیادی را در بازه‌های کوتاه زمانی داشته باشد. برای مثال با انتشار خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری شرکتی بزرگ در بیت کوین، ممکن است بازار به این خبر واکنش نشان بدهد و در نتیجه قیمت بیت کوین در مدتی کوتاه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

فرض رایج بر این است که قیمت فیوچرز اغلب از قیمت اسپات بیشتر است ولی این موضوع همواره درست نیست. در واقع عواملی که در قیمت آتی یا فیوچرز یک دارایی نقش دارند ممکن است به‌قدری زیاد باشند که شما نتوانید آن‌ها را حدس بزنید. بنابراین معامله‌گر با در نظر گرفتن عواملی که در قیمت یک دارایی در زمان آینده نقش دارند، در نهایت تشخیص می‌دهد که تأثیر این عوامل در قیمت فیوچرز دارایی تا چه میزان می‌تواند باشد.

زمان و تاریخ انقضا

تفاوت اصلی دیگری که بین بازار اسپات و بازار فیوچرز وجود دارد تفاوت در زمان انجام معاملات است. معاملات در بازار اسپات در همان لحظه انجام می‌شوند. در واقع قیمت اسپات یک دارایی، ارزش حال حاضر آن است و این قیمت با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا همواره در حال تغییر است.

در حالی که بازار فیوچرز بر اساس قراردادهای بین تریدرها فعالیت می‌کند. در قراردادهای آتی قیمت دارایی‌ها در زمان مشخصی در آینده تعیین شده است. در واقع قیمت توسط تریدرها از پیش معین شده است.

تفاوت دیگر بین بازار اسپات و فیوچرز از لحاظ تاریخ انقضا است. معاملات اسپات تاریخ انقضا ندارند در حالی‌که قراردادهای آتی در زمان تعیین شده منقضی می‌شوند.

ریسک طرف مقابل

با توجه به این‌که هدف اصلی تریدر در معاملات کم کردن ریسک و افزایش سود در معاملات است بنابراین شناسایی ریسک‌های موجود بسیار کمک‌کننده است. یکی از ریسک‌هایی که تریدرها در معاملات خود با آن روبه‌رو هستند، ریسک طرف مقابل است. ریسک طرف مقابل به این معناست که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند. طرف مقابل ممکن است توانایی عمل کردن به تعهدات خود را نداشته باشد یا عمدا نخواهد به این تعهدات عمل کند. با وجود این در معاملات فیوچرز با توجه به این‌که تریدرها از طریق واسط به معاملات آتی اقدام می‌کنند، بنابراین احتمال ریسک طرف مقابل کمتر است.

فرق فیوچرز و معاملات اسپات

فرق معاملات مارجین و اسپات چیست ؟

برای این‌که بتوانیم فرق بین معاملات مارجین و اسپات را متوجه شویم در ابتدا باید تعریف درستی از هرکدام از این معاملات داشته باشیم. معاملات اسپات را پیش‌تر توضیح دادیم. بنابراین در ادامه به توضیح معاملات مارجین و سپس به تفاوت این دو معامله می‌پردازیم.

معاملات مارجین چیست ؟

معاملات مارجین را هم همانند معاملات اسپات می‌توان برای دارایی‌های مختلفی همانند ارزهای دیجیتال انجام داد. در معاملات مارجین با توجه به قرضی که تریدر از صرافی می‌گیرد می‌تواند بیش‌تر از دارایی خود معامله کند. تریدرها با دریافت قرضی که از صرافی می‌گیرند اقدام به باز کردن پوزیشن‌های اهرم‌دار می‌کنند. بنابراین در صورتی‌که تحلیل درستی از قیمت آینده بازار نکنند، بیش‌تر از معاملات اسپات دچار زیان می‌شوند. از طرف دیگر تحلیل درست روند قیمت بازار می‌تواند سودهای قابل توجهی برای تریدرهای معاملات مارجین داشته باشد.

برای انجام معاملات مارجین تریدر در اولین گام باید مقداری وثیقه را در صرافی قرار دهد. به این وثیقه مارجین می‌گویند. بنابراین اگر تریدر بخواهد معامله مارجین را با اهرم ۱ به ۱۰ انجام دهد برای معامله‌ای به ارزش ده هزار دلار باید مقدار هزار دلار بابت وثیقه در صرافی قرار دهد.

حساب مارجین و اهرم متفاوت

اگر بخواهید درحساب مارجین از اهرم استفاده کنید در ابتدا باید مقداری رمزارز خریداری کنید و کارمزد تراکنش آن را هم مطابق با شرایط صرافی پرداخت کنید. اما توجه داشته باشید که چون مقدار قرضی که صرافی در این حالت به شما پرداخت می‌کند محدود است، بنابراین اهرم بالایی نیز در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

اما در بازار فیوچرز از اهرم‌های بالاتری می‌توانید استفاده کنید. برای استفاده از اهرم در بازار فیوچرز نیازی به پرداخت کل مبلغ قرارداد آتی نیست و تنها باید درصدی را به‌عنوان «مارجین اولیه» (Initial Margin) به صرافی پرداخت کنید.

مارجین اولیه مقدار وثیقه‌ای است که برای بازکردن پوزیشن‌های اهرم‌دار در معاملات فیوچرز استفاده می‌شود. مارجین اولیه معمولا بین 3 الی ۱۲ درصد از ارزش کل قرارداد را شامل می‌شود. مقداری که برای مارجین اولیه پرداخت می‌شود در صرافی‌های مختلف متفاوت است.

ریسک بیش‌تر معاملات در مارجین

استفاده از اهرم در معاملات مارجین باعث افزایش ریسک معاملات و زیان‌های احتمالی می‌شود. به همان نسبت که معامله‌گر از اهرم بزرگ‌تری در معاملات مارجین استفاده می‌کند به همان نسبت سود و زیان تریدر افزایش پیدا می‌کند.

خطر کال مارجین

در معاملات مارجین می‌توانید از هر دو بازار صعودی و نزولی کسب سود کنید. ولی در هر کدام از این بازارها در صورتی‌که بازار برخلاف تحلیل شما پیش برود و شما مدیریت سرمایه درستی نداشته باشید ممکن است تمام دارایی شما در صرافی از دست برود که به آن کال مارجین می‌گویند. کال مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار مارجین یا وثیقه شما در صرافی از حداقل میزان موردنیاز برای ادامه معامله کمتر شود.

تفاوت‌های مارجین و اسپات چیست ؟

با توجه به توضیحاتی که پیش‌تر درباره معاملات مارجین ارائه شد در ادامه به تفاوت‌های مارجین و اسپات می‌پردازیم.

  • سرمایه برای ترید:در معاملات اسپات سرمایه‌ای که تریدر وارد معامله می‌کند باید کاملا متعلق به وی باشد. اما در معاملات مارجین تریدر می‌تواند برای ترید از صرافی قرض بگیرد.
  • میزان ریسک: با توجه به این‌که تریدرها با استفاده از حساب مارجین می‌توانند معاملات بزرگتری انجام دهند، بنابراین زیان حاصل از عدم موفقیت در معامله نسبت به معاملات اسپات بیشتر است. اما تریدر در معاملات اسپات نسبت به معاملات مارجین ضرر کمتری می‌کند.
  • میزان سود: در معاملات مارجین تریدر برای این‌که بتواند معاملات بزرگ‌تری انجام دهد از حساب مارجین قرض می گیرد. بنابراین در صورت تحلیل درست بازار می‌تواند نسبت به معاملات اسپات سود بیشتری از معامله کسب کند.

معاملات اسپات ارز دیجیتال را کجا انجام دهیم ؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که معاملات اسپات را کجا انجام دهیم. صرافی‌های متمرکز همانند بایننس و کوکوین اولین محلی است که بسیاری از تریدرها معاملات اسپات خود را در آنجا انجام می‌دهند. البته در حوزه بلاکچین و معاملات اسپات ارز دیجیتال تریدرها می‌توانند از «صرافی‌های غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) نیز استفاده کنند.

علاوه بر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، معامله اسپات را می‌توانید به‌صورت مستقیم و خارج از صرافی نیز انجام دهید. در ادامه این مطلب هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم.

معاملات اسپات در صرافی های متمرکز

صرافی‌ها در معاملات اسپات نقش نهاد واسط را دارند. در واقع تریدرها برای انجام معاملات اسپات ابتدا صرافی موردنظر خود را انتخاب می‌کنند و سپس یک حساب کاربری در آن صرافی ایجاد می‌کنند. تریدرها برای انجام معاملات اسپات در صرافی‌های متمرکز باید حساب اسپات خود را به اندازه خرید خود شارژ کنند.

صرافی‌های متمرکز امکان ترید با پول فیات و رمزارزهای پشتیبانی شده برای تریدرها را فراهم می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید برای شروع ترید در صرافی‌های متمرکز پول فیات را به کیف پول فیات حساب خود در صرافی واریز کنید و با آن به خرید رمزارز موردنظر اقدام کنید.

در صرافی متمرکز برای پول فیات و رمزارزهایی که از آن پشتیبانی می‌کند کیف پول‌های مجزایی وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند رمزارزهای خود را به صرافی موردنظر واریز کنند و در صورت تمایل سفارش فروش خود را در بازار اسپات مورد نظر قرار دهند. با این کار با رسیدن قیمت اسپات رمزارز به قیمت سفارش‌گذاری، فروش رمزارز انجام می‌شود.

اسپات در صرافی

نحوه انجام معاملات در صرافی های متمرکز

سفارشات خرید و فروشی که تریدرها در صرافی‌های متمرکز قرار می‌دهند در «دفتر سفارشات» (Order Book) صرافی ثبت می‌شود. برای مثال مقدار و قیمت رمزارزی که خریدار و فروشنده در سفارش خرید و فروش خود قرار می‌دهد در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود. زمانی که خریداری سفارشی ثبت می‌کند در صورتی که سفارش فروشی با قیمت و حجم موردنظر وجود داشته باشد، در این صورت معامله انجام می‌شود. در واقع صرافی خریدار را به فروشنده ارتباط می‌دهد و بابت انجام این کار کارمزد دریافت می‌کند.

معایب صرافی های متمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال در واقع نهادهایی واسط و متمرکز هستند و این برخلاف هدف اصلی به وجود آمدن رمزارزها است. هدف رمزارزها ایجاد بستری مناسب برای انتقال دارایی‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به نهادی واسط است. بنابراین در ادامه به برخی از محدودیت‌های صرافی‌های متمرکز می‌پردازیم.

  • امنیت صرافی: صرافی به‌عنوان نهادی واسط که سفارشات خرید و فروش تریدرها را انجام می‌دهد و از موجودی حساب های تریدرها نگهداری می‌کند، علاوه بر ایجاد بستری امن برای معاملات باید امانت‌دار خوبی نیز باشد. به هر حال با توجه به متمرکز بودن این صرافی‌ها احتمال هک یا کلاهبرداری در آن‌ها همواره وجود دارد. بنابراین در انتخاب صرافی متمرکز باید دقت لازم را داشته باشید.
  • حریم خصوصی: برای انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز در ابتدا باید حساب کاربری ایجاد کنید. تمامی تراکنش‌های حساب شما در صرافی متمرکز قابل کنترل و رصد است. بنابراین از لحاظ حفظ حریم خصوصی صرافی متمرکز گزینه مناسبی نیست.
  • احتمال ورشکستگی صرافی: صرافی‌ متمرکز در واقع شرکتی است که سفارشات خرید و فروش شما را انجام می‌دهد. بنابراین به هر دلیلی احتمال دارد این شرکت ورشکسته شود و جابه‌جایی دارایی شما با مشکل مواجه شود.

صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال نیز همان هدف صرافی‌های متمرکز را دارند. یعنی خریداران را به فروشندگان مرتبط می‌کنند. البته صرافی غیرمتمرکز این ارتباط را بدون دخالت نهادی واسط و به کمک تکنولوژی بلاک چین انجام می‌دهد. در واقع صرافی های غیرمتمرکز این هدف را دنبال می‌کنند که تریدرها برای انجام معاملات خود نیازی به نهادی واسط نداشته باشند.

صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) این امکان را به تریدرها می‌دهند تا معاملات خود را بدون واسط و از کیف پول خود انجام دهند. هنگامی که شما ارز دیجیتال را با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز خریداری می‌کنید، ارز دیجیتال مستقیم به کیف پول شما واریز می‌شود.

معاملات اسپات خارج از صرافی چیست ؟

معاملات اسپات می‌توانند بدون واسطه و مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام شود که به آن‌ها معاملات «خارج از صرافی» (Over The Counter | OTC) می‌گویند. در معاملات اسپات که خارج از صرافی صورت می‌گیرد، خرید و فروش بین دو طرف و با توافق قبلی انجام می‌شود. از این نوع معاملات بیشتر نهادها و ارگان‌های بزرگ استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که مبالغی که به این صورت معامله می‌شوند معمولا دارای حجم زیادی هستند تبادل آن‌ها در صرافی می‌تواند تأثیرات قیمتی نامطلوبی داشته باشد. از طرف دیگر به دلیل عدم وجود نهادی واسط، معاملات اسپات خارج از صرافی از محرمانگی بالایی برخوردار هستند.

آموزش معاملات اسپات در بایننس

برای انجام معاملات اسپات در صرافی بایننس وارد حساب کاربری خود شوید و در صفحه اصلی صرافی در قسمت بالا از قسمت Trade مطابق تصویر زیر گزینه Spot را انتخاب کنید.

معامله اسپات

در پنجره‌ای که در ادامه باز می‌شود قسمت‌های مختلفی وجود دارد که مطابق تصویر آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  1. اطلاعات مربوط به بازار جفت رمزارز: در این قسمت (شماره ۱ در تصویر)، اطلاعاتی از قبیل جفت رمزارزی که می‌خواهید معاملات اسپات را انجام دهید به همراه اطلاعاتی از قبیل تغییرات قیمت و حجم روزانه آن را مشاهده می‌کنید.
  2. دفتر سفارشات: در این قسمت (شماره ۲ در تصویر) ، اطلاعات دفتر سفارش را مشاهده می‌کنید. در این قسمت تمامی سفارشات خرید و فروش باز را به ترتیب قیمت مشاهده می‌کنید. رنگ سبز مربوط به سفارشات خرید و رنگ قرمز مربوط به سفارشات فروش است.
  3. نمودار قیمت: در این قسمت (شماره ۳ در تصویر)، شما نمودار قیمت جفت رمزارز موردنظر را مشاهده می‌کنید. در این قسمت برخی از ابزار تحلیل تکنیکال نیز در اختیار شما قرار دارد.
  4. انتخاب جفت رمزارز: در گوشه بالا سمت راست (شماره ۴ در تصویر)، شما می‌توانید جفت رمزارز موردنظر را برای معامله پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید با ستاره‌دار کردن رمزارزهای مورد نظر لیست مورد علاقه خود را تشکیل دهید. لازم به ذکر است در این قسمت می‌توانید کوین‌ها و توکن‌های مختلفی که در صرافی پشتیبانی می‌شوند را به هم تبدیل کنید. بنابراین معاملات اسپات محدود به استفاده از پول فیات نیست.
  5. قسمت ثبت سفارشات: در این قسمت (شماره ۵ در تصویر)، می‌توانید سفارشات خرید و فروش خود را قرار دهید.
اسپات در بایننس

معاملات اسپات در کوکوین

انجام معاملات اسپات در صرافی‌های مختلف مشابه هم می‌باشد. البته ممکن است در جانمایی قسمت‌های مختلف در پلتفرم تفاوت‌هایی مشاهده شود. شما در صورت کار با یکی از پلتفرم‌های ترید در معاملات اسپات، به‌راحتی می‌توانید در پلتفرم‌های مشابه دیگر نیز معاملات خود را انجام دهید. در ادامه نحوه انجام معاملات اسپات در صرافی کوکوین را توضیح می‌دهیم.

  • گام اول: ابتدا وارد حساب کاربری خود در کوکوین شوید و در قسمت بالا از گزینه Trade در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Spot Trading را انتخاب کنید.
اسپات کوکوین
  • گام دوم: در این مرحله جفت رمزارز مورد نظر خود را جستجو کنید. برخی از رمزارزها را می‌توانید علاوه بر معامله با استیبل کوین USDT با رمزارزهای دیگری همانند بیت کوین و اتریوم نیز معامله کنید.
معاملات اسپات در کوکوین
  • گام سوم: برای امنیت بیشتر تریدرها، صرافی کوکوین قبل از ثبت سفارش از شما «رمز عبور معامله» (Trading Password) می‌خواهد. بنابراین در این مرحله رمز عبور ۶ رقمی خود را وارد کنید.
کوکوین
  • گام چهارم: در این مرحله نوع سفارش خود را تعیین کنید و جزئیات مربوط به مقدار و قیمت مورد معامله را مشخص کنید. بعد از تکمیل مشخصات مورد نیاز، برای خرید یا فروش گزینه موردنظر را انتخاب کنید.
صرافی کوکوین

انواع سفارش در کوکوین

در صرافی کوکوین برای معاملات اسپات صرف‌نظر از این‌که بخواهیم رمزارز بخریم یا بفروشیم می‌توانیم از سفارش‌گذاری‌های مختلفی استفاده کنیم که در ادامه دو نوع پرکاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سفارش لیمیت

«سفارش لیمیت» (Limit Order) سفارشی است که برای میزان معینی دارایی با قیمت مشخص قرار می‌دهیم. برای مثال اگر قیمت حال حاضر رمزارز KCS برابر با 0/96289‎ USDT باشد و شما بخواهید تعداد ۱۰۰ عدد از این رمزارز را در قیمت 0/95‎ USDT خریداری کنید، می‌توانید از سفارش لیمیت استفاده کنید.

نحوه استفاده از سفارش لیمیت

برای استفاده از سفارش لیمیت در صرافی کوکوین مراحل زیر را انجام دهید.

  1. گزینه Limit Order را انتخاب کنید.
  2. در قسمت مربوط به قیمت رمزارز، 0/95 را وارد کنید.
  3. در قسمت مقدار رمزارز، عدد ۱۰۰ را وارد کنید.
  4. در پایان برای ثبت سفارش خرید رمزارز موردنظر بر روی Buy KCS کلیک کنید.
سفارش لیمیت در کوکوین

سفارش مارکت

«سفارش مارکت» (Market Order) سفارشی است که برای خرید یا فروش مقدار مشخصی رمزارز در بهترین قیمت موجود در بازار استفاده می‌شود. در این نوع از سفارش‌گذاری تنها مقدار رمزارز مورد نیاز را تعیین می‌کنید و در ادامه پس از تأیید خرید یا فروش، سفارش شما ثبت می‌شود.

برای مثال اگر قیمت حال حاضر رمزارز KCS برابر با ‎0/96263 USDT باشد و شما بخواهید مقداری از این رمزارز به ارزش کلی ۱۰۰‎۰ USDT بدون تنظیم قیمت خریداری کنید، شما می‌توانید از سفارش مارکت استفاده کنید. با توجه به این که سفارشات «مارکت اوردر» به سرعت انجام می‌شوند بنابراین اگر قصد خرید سریع در قیمت لحظه‌ای بازار را دارید، می‌توانید از این نوع سفارش‌گذاری استفاده کنید.

نحوه استفاده از Market Order

برای استفاده از Market Order در صرافی کوکوین مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به قسمت سفارش‌گذاری صرافی کوکوین بروید و گزینه Market Order را انتخاب کنید.
  2. در قسمت مربوط به مقدار USDT، عدد ۱۰۰۰ را وارد کنید.
  3. در قسمت پایین بر روی Buy KCS کلیک کنید.
سفارش مارکت در کوکوین

استاپ لاس در معاملات اسپات

تعیین استاپ لاس در هر معامله‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. هر اندازه که معامله‌گر تجربه و مهارت داشته باشد ممکن است نتواند روند قیمت بازار را به درستی پیش‌بینی کند. بنابراین برای جلوگیری از زیان بیشتر در مواقعی که تحلیل درست نباشد از استاپ لاس استفاده می‌شود. در بازار اسپات نیز تعیین استاپ لاس همانند بازار فیوچرز برای جلوگیری از زیان تریدر باید انجام شود.

 

برای تنظیم استاپ لاس در معاملات اسپات صرافی کوکوین باید مراحل زیر را انجام دهیم.

  1. در قسمت اسپات صرافی کوکوین به بخش مربوط به ثبت سفارش بروید و گزینه Stop Limit را انتخاب کنید.
  2. در قسمت مربوط به stop price قیمتی که می‌خواهیم ثبت سفارش فعال شود را انتخاب می‌کنیم (مستطیل قرمز بالایی در تصویر).
  3. قیمتی که می‌خواهیم در آن رمزارز به‌فروش برسد را در قسمت قیمت تعیین می‌کنیم (مستطیل قرمز وسطی در تصویر).
  4. در قسمت مربوط به مقدار، تعداد رمزارز را تعیین می‌کنیم (مستطیل قرمز پایینی در تصویر).
  5. در نهایت گزینه «فروش» (Sell) را انتخاب می‌کنیم.
استاپ لاس در اسپات کوکوین

آموزش معاملات اسپات در کوینکس

صرافی «کوینکس» (CoinEx) یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال است که در آن می‌توانید معاملات اسپات ارزهای دیجیتال را انجام دهید. در ادامه نحوه ثبت سفارش خرید و فروش در قسمت اسپات صرافی کوینکس را توضیح می‌دهیم.

سفارش خرید در صرافی کوینکس

برای انجام سفارش خرید در صرافی کوینکس در ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی کوینکس شوید و در قسمت بالای صفحه گزینه Exchange را انتخاب کنید.

اسپات در کوینکس

بعد از ورود به صرافی در ادامه مراحل زیر را انجام دهید.

  1. در قسمت مربوط به انتخاب جفت رمزارز (شماره ۱ در تصویر) رمزارز موردنظر خود برای خرید را انتخاب کنید. برای مثال در تصویر CET/USDT انتخاب شده است.
  2. قسمت اسپات را انتخاب می‌کنیم (شماره ۲ در تصویر).
  3. در این مرحله گزینه Limit را انتخاب می‌کنیم (شماره ۳ در تصویر).
  4.  قسمت مربوط به قیمت و مقدار (شماره ۴ در تصویر) را با مقادیر موردنظر پر می‌کنیم.
  5. در مرحله نهایی با کلیک بر روی گزینه Buy (شماره ۵ در تصویر) سفارش خرید را کامل می‌کنیم.
سفارش خرید کوینکس

سفارش فروش در صرافی کوینکس

سفارش فروش در اسپات کوینکس عکس سفارش خرید در این صرافی است. برای سفارش فروش در صرافی کوینکس مراحل زیر را انجام دهید.

  1. در قسمت مربوط به انتخاب جفت رمزارز (شماره ۱ در تصویر) رمزارز موردنظر خود برای فروش را انتخاب کنید. برای مثال در تصویر CET/USDT انتخاب شده است.
  2. قسمت اسپات را انتخاب می‌کنیم (شماره ۲ در تصویر).
  3. در این مرحله گزینه Limit را انتخاب می‌کنیم (شماره ۳ در تصویر).
  4.  قسمت مربوط به قیمت و مقدار (شماره ۴ در تصویر) را با مقادیر موردنظر پر می‌کنیم.
  5. در مرحله نهایی با کلیک بر روی گزینه Sell (شماره ۵ در تصویر) سفارش فروش را کامل می‌کنیم.
سفارش فروش در اسپات کوینکس

معاملات اسپات گرید چیست ؟

«گرید تریدینگ» (Grid Trading) نوعی استراتژی معاملاتی است که توسط ربات‌های معامله‌گر انجام می‌شود. این ربات‌ها طبق استراتژی گرید تریدینگ به خرید و فروش رمزارز موردنظر می‌پردازند. این ربات‌های معامله‌گر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بازه قیمتی تعیین شده و فاصله‌های مشخص به خرید و فروش بپردازند.

ربات‌هایی که معاملات اسپات گرید انجام می‌دهند در بازه قیمتی موردنظر مجموعه‌ای از خرید و فروش‌ها را می‌توانند انجام دهند. این ربات‌های معامله‌گر در مواقعی که قیمت در محدوده‌ای مشخص نوسان می‌کند بهترین کارایی را دارند. هدف اصلی استراتژی گرید تریدینگ به‌دست آوردن سود از تغییرات کوچک قیمت است. این استراتژی معاملاتی در کنترل احساسات در هنگام ترید بسیار کمک‌کننده است.

 ربات اسپات گرید صرافی بایننس

برای استفاده از استراتژی معاملات گرید اسپات از ربات‌های معامله‌گر استفاده می‌شود. این ربات‌ها برای شروع به معاملات دارای مولفه‌هایی هستند که توسط کاربر تنظیم می‌شود. یکی از این مولفه‌ها انتخاب حالتی است که ربات با توجه به آن محدوده قیمتی را به قسمت‌هایی به‌نام گرید تقسیم می‌کند.

حالت های گرید در ربات معامله‌گر اسپات

استراتژی گرید تریدینگ با استفاده از پارامترهایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، قیمت بالایی و قیمت پایینی تعیین شده را به گریدهایی تقسیم می‌کند. بر حسب نوع تقسیم دو حالت حسابی و هندسی به‌وجود می‌آید.

  • گرید حسابی: در حالت حسابی هر گرید دارای اختلاف قیمت ثابتی است. در این حالت اختلاف قیمت بین دو قیمت بالا و پایین با توجه به تعداد گریدها به‌صورت برابر تقسیم می‌شود.
  • گرید هندسی: در گرید هندسی هر گرید دارای نسبت اختلاف قیمت برابر است. در گرید هندسی اختلاف قیمت بالایی و پایینی با توجه به تعداد گریدها با نسبت قیمتی برابر تقسیم می‌شوند.
گرید حسابی و هندسی

محدوده فعالیت ربات اسپات گرید چیست ؟

ربات معامله‌گر اسپات گرید محدوده قیمتی مشخصی که کاربر تعیین می‌کند را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند و در این نواحی با بالا و پایین رفتن قیمت سفارشات خود را به تدریج قرار می‌دهد. بنابراین انتخاب قیمت بالا و پایین توسط کاربر و قبل از شروع به‌کار ربات معامله‌گر انجام می‌شود.

  • قیمت‌ پایین: پایین‌ترین قیمت در بازه‌ای است که برای ربات معامله‌گر می‌توان تنظیم کرد. هنگامی که قیمت مارکت رمزارز موردنظر از این قیمت پایین‌تر برود، ربات سفارش‌گذاری را متوقف می‌کند.
  • قیمت بالایی: بالاترین قیمت در بازه‌ای است که برای ربات معامله‌گر می‌توان تنظیم کرد.هنگامی که قیمت مارکت رمزارز موردنظر از این قیمت بالاتر برود، ربات سفارش‌گذاری را متوقف می‌کند.

نحوه استفاده از ربات گرید بایننس

برای استفاده از ربات معامله‌گر اسپات گرید می‌توانید وارد حساب خود در صرافی بایننس شوید و از قسمت Trade گزینه Strategy Trading را همانند تصویر زیر انتخاب کنید و در ادامه جفت رمزارز موردنظر خود را انتخاب کنید.

اسپات گرید

استراتژی معاملات اسپات گرید از قوانین معاملات در بازار اسپات پیروی می‌کند. برای استفاده از ربات معامله‌گر اسپات گرید مولفه‌های آن را باید تنظیم کنیم. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استراتژی معاملاتی مولفه‌های ربات معاملات اسپات گرید را معرفی می‌کنیم.

  1. انتخاب حالت اسپات گرید: دو نوع حالت حسابی و هندسی برای گرید وجود دارد. در این قسمت یکی از این حالت‌ها انتخاب می‌کنیم (شماره ۱ در تصویر).
  2. انتخاب قیمت بالا و پایین: ربات معامله‌گر اسپات گرید در دو محدوده قیمتی تعیین شده فعالیت می‌کند که در ابتدا مشخص می‌شوند (شماره ۲ در تصویر).
  3. گرید: فاصله بین قیمت بالایی و پایینی به قسمت‌هایی مشخص به‌نام گرید تقسیم می‌شود. هر کدام از این گریدها می‌تواند برای سفارش‌گذاری استفاده شود. هراندازه تعداد گریدها بیشتر باشد میزان سرمایه موردنیاز برای شروع به‌کار ربات بیشتر می‌شود.
  4. کوین مورد معامله: شما می‌توانید از یک یا دو کوین برای ترید به‌کمک این ربات استفاده کنید. برای مثال اگر برای معاملات اسپات گرید بخواهید از بیت کوین استفاده کنید این ربات تنها بیت کوین را از کیف پول اسپات در صرافی در معاملات خود استفاده می‌کند. اما اگر علاوه بر بیت کوین از رمزارز BNB هم بخواهید استفاده کنید این ربات از رمزارز BNB در کیف پول اسپات صرافی شما نیز استفاده می‌کند.
  5. سرمایه کافی در حساب اسپات: برای اجرا کردن این ربات معامله‌گر باید سرمایه کافی در حساب اسپات صرافی داشته باشید. لازم به ذکر است که این ربات معامله‌گر از رمزارزهای قفل شده در سفارشات باز نمیتواند استفاده کند. بنابراین برای تنظیم سرمایه موردنیاز می‌توانید تغییراتی در تعداد گریدهای ربات معامله‌گر ایجاد کنید.
  6. «قیمت فعال‌سازی» (Trigger Price): تعیین قیمت فعال‌سازی اختیاری است و شما می‌توانید با ثبت این قیمت، زمان شروع سفارش‌گذاری را تعیین کنید. بنابراین زمانی که قیمت بازار بالاتر یا پایین‌تر از قیمت فعال‌سازی برود، ثبت سفارش توسط ربات انجام می‌شود.
  7. «فعال‌سازی توقف معاملات» (Stop Trigger): تعیین مقدار این گزینه نیز اختیاری است. با رسیدن قیمت مارکت به این مقدار، معاملات متوقف می‌‌شوند.
گرید اسپات

هنگامی که این ربات متوقف می‌شود دو حالت می‌تواند وجود داشته باشد. اولین حالت زمانی است که ربات تمامی رمزارزهای درگیر معاملات را بفروشد و حالت دوم زمانی است که هر تعداد رمزارز که وجود دارد به کیف پول اسپات منتقل شود. این گزینه را می‌توان فعال یا غیر فعال کرد. در صورتی که این گزینه فعال باشد هنگامی که ربات متوقف می‌شود تمامی رمزارزهای موجود به قیمت مارکت فروخته می‌شود.

هنگامی که می‌خواهید عملیات ربات را خاتمه دهید از گزینه «پایان» (End) می‌توانید استفاده کنید. با انتخاب این گزینه تمامی سفارشات کنسل می‌شود و میزان سود حاصل از معاملات با قیمت مارکت محاسبه می‌شود.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب معنی قیمت اسپات در ترید و مفهوم بازار اسپات و ارتباط آن با معاملات اسپات را توضیح دادیم و در ادامه معاملات اسپات ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای روشن‌تر شدن مطلب، تحلیل‌های موجود برای بازار اسپات ارز دیجیتال و فرق معاملات اسپات و خرید معمولی نیز در ادامه ارائه شدند.

برای توضیح فرق بین معاملات اسپات و انواع دیگر معاملات مانند فیوچرز و مارجین در ابتدا تعریفی مختصر از انواع این معاملات مطرح شد و در ادامه به تفاوت‌های موجود بین انواع مختلف بازارهای موجود در معاملات ارز دیجیتال پرداختیم. معاملات اسپات در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و معاملات اسپات خارج از صرافی را توضیح دادیم و نحوه انجام معاملات اسپات را در صرافی‌های بایننس و کوکوین و کوینکس آموزش دادیم. در پایان نیز ربات اسپات گرید و نحوه استفاده از آن را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Bybit Learn‌BINANCE
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *