بازار مالی چیست؟ – توضیح انواع بازارهای مالی به زبان ساده

۱۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
بازار مالی چیست؟ – توضیح انواع بازارهای مالی به زبان ساده

زمانی که افراد دارایی یا سهام موردنظر خود را خرید و فروش می‌کنند، می‌بایست معاملات مربوطه را در بازار مالی خاصی انجام دهند. بنابراین بازارهای مالی این امکان را برای افراد ایجاد می‌‌کند تا بتوانند در محیطی امن دارایی موردنظر خود را در قیمت‌هایی رقابتی خریداری کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روندهای قیمتی از نوسانات موجود در این بازارها کسب سود کنند. از سویی دیگر شرکت‌ها می‌توانند با عرضه سهام مربوطه در بازارهای مالی نسبت به تامین مالی شرکت اقدام کنند. بنابراین بازارهای مالی نقش مهمی در رونق اقتصادی جامعه دارند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که بازار مالی چیست و انواع بازارهای مالی را توضیح می‌دهیم. برای این منظور انواع بازارهای سرمایه، مشتقات، فارکس و ارزهای دیجیتال را شرح می‌دهیم و در پایان توضیحاتی درباره نحوه تحلیل و ترید در این بازارها ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

بازار مالی چیست؟

بازار مالی محلی است که در آن سهام یا دارایی‌هایی خرید و فروش می‌شوند. بازارهای مالی این امکان را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند تا بتوانند معاملات اوراق قرضه، سهام، انواع ارزهای کشورها، کالا و ارزهای دیجیتال را انجام دهند. از سویی دیگر بازار مالی ارتباط بین سرمایه‌گذاران را با صاحبان شرکت‌ها فراهم می‌کند و باعث رونق اقتصادی می‌شود.

بازار چیست؟

بازار محلی است که خریداران و فرشندگان در آن حضور دارند و معاملات خود را انجام می‌دهند. تعریف بازار در گذر زمان با توجه به پیشرفت تکنولوژٰی تغییر کرده است. در گذشته بازار به مکانی فیزیکی گفته می‌شد که خریداران و فروشندگان در آن جمع می‌شدند و معاملات خود را انجام می‌دادند. اما امروزه با استفاده از وسایل ارتباطی انواع بازارهای مختلفی ایجاد شده است که افراد می‌توانند بدون حضور فیزیکی و از طریق پلتفرم‌های معاملاتی خرید و فروش کنند.

لپ‌تاپی گشوده که قیمت‌ها در بازار را نشان می‌دهد.-بازار مالی چیست

نقش بازار مالی در تامین سرمایه

بازار مالی نقش مهمی در تامین سرمایه برای شرکت‌ها ایفا می‌کند. بازار مالی این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند با عرضه سهام خود در بازار، منابع مالی موردنیاز خود را از طریق فروش سهام شرکت تامین کنند. در این حالت شرکت‌ها از بازار سهام استفاده می‌کنند و سهام شرکت را در این بازار عرضه می‌‌کنند.

البته بازارهای مالی دیگری نیز برای تامین مالی شرکت‌ها وجود دارد. برای مثال شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق بدهی برای تامین منابع مالی موردنیاز خود سرمایه جذب کنند. در بازار بدهی که یکی از انواع بازارهای مالی است شرکت‌ها با انتشار اوراق بدهی و فروش آن‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا فعالیت‌های اقتصادی خود را گسترش دهند.

نقش بازار مالی در بررسی قیمت

بازار مالی این امکان را به خریداران و فروشندگان می‌دهد تا بتوانند در بازار مربوطه دارایی یا کالای موردنظر خود را با قیمت‌های مناسبی تهیه کنند. برای این منظور با توجه به اینکه افراد زیادی به‌عنوان خریدار و فروشنده در بازارهای مالی حضور دارند، بنابراین این امکان ایجاد می‌شود تا دارایی مربوطه با قیمت‌های مناسبی در اختیار معامله‌گران قرار بگیرد.

برای مثال بورس کالا را در نظر بگیرید. در بورس کالا این امکان وجود دارد تا عرضه کنندگان بسیاری کالاهای خود را برای فروش عرضه کنند. بنابراین خریداران می‌توانند با بررسی قیمت‌های عرضه شده از کالای موردنظر بهترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند. از سویی دیگر بازارهای مالی با توجه به ایجاد محیطی رقابتی این امکان را به معامله‌گران می‌دهند تا بتوانند با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه، قیمت مناسبی را برای انجام معاملات پیدا کنند.

اهمیت بازار مالی در رشد اقتصادی چیست؟

بازارهای مالی با هدایت منابع مالی به بخش‌هایی که نیازمند این منابع هستند، باعث رونق بخش تولید می‌شوند. برای مثال شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق مشارکت منابع لازم را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی فراهم کنند. بنابراین با استفاده از اوراق مشارکت این امکان به وجود می‌آید تا منابع مالی از سمت سرمایه‌گذاران به شرکت‌های اقتصادی سرازیر شود.

از سویی دیگر بازارهای مالی با فراهم آوردن بستری مناسب برای شرکت‌های مختلف، باعث می‌شوند تا شرکت‌های بورسی در محیطی سالم و شفاف با یکدیگر رقابت کنند که این موضوع باعث بهتر شدن عملکرد شرکت‌های بورسی و در نتیجه رونق اقتصادی می‌شود.

انواع بازار مالی

بازارهای مالی را با توجه به شرایط و ضوابط آن‌ها و نوع دارایی قابل‌معامله در این بازارها می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه برخی از مهم‌ترین انواع این بازارها را شرح می‌دهیم.

  • بازار سرمایه
  • بازار سهام
  • بازار اوراق بدهی
  • بازار مشتقات
  • بازار مالی فارکس
  • بازار ارزهای دیجیتال

بازار سرمایه

بازار سرمایه یکی از زیرمجموعه‌های بازار مالی است که در آن ابزارهای معاملاتی همانند اوراق بهادار و اوراق قرضه در سررسید‌های بلندمدت و حتی بدون سررسید خرید و فروش می‌شوند. بازار سرمایه نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • بورس اوراق بهادار
  • بازار فرابورس
  • بورس کالا
  • بورس انرژی

چگونه بازارهای مالی را بشناسیم؟

بعد از آشنایی با بازارهای مالی ممکن است این پرسش مطرح شود که کدام بازار مالی بهتر است. در جواب این پرسش به این موضوع دقت کنید که تمامی بازارهای مالی فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار می‌دهند. بنابراین تمامی بازارهای مالی درصورتی که به‌خوبی تحلیل شوند می‌توانند سودهای قابل‌توجهی را به سرمایه‌گذاران بدهند.

نکته مهمی که در این مورد می‌بایست به آن توجه شود، کسب مهارت و تجربه در تحلیل بازارها با توجه به میزان علاقه‌مندی به بازار مربوطه است. بنابراین در ابتدا افراد می‌بایست با نحوه کارکرد انواع بازارهای مالی آشنا شوند تا بتوانند بازار مورد علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. گام بعدی برای کسب سود از بازار مربوطه افزایش اطلاعات از بازار مربوطه و بالا بردن قدرت تحلیل در بازار موردنظر است.

تصویری از صفحه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال در فرادرس
برای مشاهده صفحه موردنظر بر روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور برای آشنایی با انواع بازارهای مالی از قبیل بورس، بازار طلا و نحوه تحلیل این بازارها ویدیوهای آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها در فهرست زیر پیشنهاد می‌شود.

برای دسترسی به کلیه آموزش‌های مربوط به بازارهای مالی، بورس و ارزهای دیجیتال می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن انواع اوراق بهادار از قبیل اوراق بدهی، اوراق مشتقه و غیره معامله می‌شود. اوراق بهادار همان‌طور که از نام آن می‌‌توان متوجه شد سندی محسوب می‌شود که دارای ارزش مالی است.

بورس اوراق بهادار یکی از انواع بازار سرمایه است که این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند با سرمایه‌های اندک نیز در محیطی قانون‌مند و با ریسک کم معامله کنند. بورس اوراق بهادار با شفاف‌سازی اطلاعات و قیمت‌ها این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند اطلاعات مالی شرکت‌ها را بررسی کنند و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. از سویی دیگر بورس اوراق بهادار بستری قانونی را برای تامین مالی شرکت‌های بورسی فراهم می‌کند.

بازار فرابورس

برخی از شرکت‌ها که شرایط ورود به بورس را ندارند، می‌توانند با داشتن برخی ویژگی‌ها وارد فرابورس شوند. در فرابورس نیز سهام شرکت‌ها همانند بورس معامله می‌شود. بازار فرابورس نیز همانند بازار بورس نقش مهمی در تامین مالی شرکت‌های اقتصادی دارد. در فرابورس نیز تمامی معاملات به‌صورت شفاف انجام می‌شوند و اطلاعات مربوطه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

بورس کالا

بورس کالا یکی دیگر از انواع بازارهای سرمایه است که در آن کالا معامله می‌شود. در بورس کالا معمولا مواد اولیه و خام موردنیاز شرکت‌های تولیدی عرضه می‌شود. بورس کالا به‌منظور رفع مشکلات موجود در بازارهای سنتی و برای ایجاد بستری مناسب برای قیمت‌گذاری کالاهای عرضه‌شده راه‌اندازی شده است که با ایجاد سیستمی نظارتی باعث حسن انجام معاملات در این بازار می‌شود.

بورس انرژی

بورس انرژی یکی دیگر از انواع بازار سرمایه محسوب می‌شود که در آن حامل‌های انرژی همانند نفت، گاز، برق و غیره و اوراق بهادار مربوطه معامله می‌شود. در بورس انرژی نیز همانند دیگر بورس‌های موجود در بازار سرمایه تعداد زیادی خریدار و فروشنده وجود دارد که به انجام معاملات می‌پردازند. قیمت‌های حامل‌های انرژی در این بورس نیز از طریق انجام معاملات و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بازار مالی سهام چیست و انواع کسب سود از این بازار را شرح می‌دهیم.

لپ‌تاپی بر روی میز برای رصد قیمت‌ها در بازار

بازار سهام

بازار سهام بازاری است که در آن سهام شرکت‌های بورسی خرید و فروش می‌شود. سرمایه‌گذاران با خرید سهام شرکت‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا از رشد قیمت سهام و سود شرکت با توجه به میزان سهام‌‌های در اختیار خود استفاده کنند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران با خرید سهام شرکت‌های بورسی، متناسب با سهام‌های خریداری شده، در واقع مالک شرکت مربوطه می‌شوند، بنابراین شرکت‌های بورسی متناسب با مقدار سهام‌های خریداری شده توسط افراد به آن‌ها سود می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب سهام چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

انواع کسب سود از خرید سهام

سرمایه‌گذارانی که با خرید سهام شرکت‌های بورسی در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، از دو طریق ممکن است از این سرمایه‌گذاری کسب سود کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

کسب سود از افزایش قیمت سهام

سرمایه‌گذارانی که با استفاده از تحلیل بنیادی، سهام‌های مستعد رشدی را انتخاب می‌کنند، از افزایش قیمت سهام شرکت‌های مربوطه کسب سود می‌کنند. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌بایست سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که سودآوری مطلوبی داشته باشند.

از سویی دیگر با توجه به نوسانات قیمتی که در بازارهای مالی وجود دارد، این احتمال وجود دارد تا برخی از سهام‌ها برای مدتی دچار افت قیمت شوند و در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش ذاتی در بورس معامله شوند. این موضوع فرصت مناسبی را در اختیار تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا بتوانند با شناسایی این سهام‌های مستعد رشد از افزایش قیمت آن‌ها در آینده استفاده کنند.

کسب درآمد از سود هر سهم

شرکت‌های بورس با توجه به میزان سودآوری در سال مالی موردنظر، به سرمایه‌گذارانی که سهام شرکت را خریداری می‌کنند، متناسب با میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها سود پرداخت می‌کند. میزان پرداخت سود به سهام‌داران با توجه به میزان سودآوری شرکت و سیاست‌های شرکت مربوطه متفاوت است.

برخی از شرکت‌ها مقدار بیشتری از سود به‌دست آمده را بین سهام‌داران تقسیم می‌کنند و برخی دیگر مقدار کمتری از این سود را به سهام‌داران اختصاص می‌دهند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند مقداری از سودآوری شرکت را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت ذخیره کنند.

بنابراین افرادی که سهام شرکت‌ها را برای دریافت سود سهام مربوطه خریداری می‌کنند، می‌بایست در انتخاب نوع شرکت و سیاست‌گذاری‌های مربوط به اختصاص سود در آن شرکت اطلاعات کافی داشته باشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بازار مالی اوراق بدهی چیست و نحوه کارکرد آن را شرح می‌دهیم.

بازار مالی اوراق بدهی چیست؟

بازار اوراق بدهی یکی دیگر از بازارهای مالی است که در آن اوراق بدهی معامله می‌شود. اوراق بدهی نوعی اوراق بهادار است که دولت‌ها و شرکت‌ها برای تامین مالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برای این منظور شرکت‌ها یا دولت‌هایی که به منابع مالی نیاز دارند با انتشار و فروش این اوراق در واقع از خریداران اوراق تامین مالی می‌‌کنند. خریداران نیز با توجه به سود این اوراق در ‌آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نحوه کارکرد اوراق بدهی

نحوه کارکرد اوراق بدهی به این ترتیب است که شرکت‌ها برای فروش این اوراق به سرمایه‌گذاران، مقداری سود برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. سرمایه‌گذاران نیز با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری موردنظر می‌توانند در این اوراق سرمایه‌گذاری کنند. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، اوراق بدهی ابزاری برای تامین مالی دولت و شرکت‌ها است.

اما برای اینکه سرمایه‌گذاران به خرید این اوراق تمایل داشته باشند، لازم است تا با استفاده از ساز و کاری ویژه، مقدار مشخصی سود به خریداران اختصاص پیدا کند. کسب سود از اوراق بدهی با توجه به نوع آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برخی از این اوراق همانند انواع صکوک، مقدار سود مشخصی را در بازه‌های تعیین‌شده به خریداران پرداخت می‌‌کنند.

تصویری از پدری با دو فرزند که از پس‌انداز خود خوشحالند.

در حالتی دیگر نیز سرمایه‌گذاران می‌توانند برخی از اوراق بدهی را از بازار سرمایه با قیمت بازاری خریداری کنند. در این حالت سود خریداران با توجه به اختلاف بین قیمت خرید و قیمت اسمی محاسبه می‌شود. علاوه بر این برخی از اوراق بدهی با کوپن سود عرضه می‌‌شوند که سرمایه‌گذاران می‌‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص، سودهای تعیین‌شده این اوراق را دریافت کنند.

یکی از انواع اوراق بدهی، اوراق قرضه است. برای درک بهتر این اوراق در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که بازار مالی اوراق قرضه دولتی چیست و نحوه کارکرد آن را شرح می‌دهیم.

بازار مالی اوراق قرضه دولتی چیست؟

بازار مالی اوراق قرضه دولتی بازاری است که در آن یکی از انواع اوراق بدهی به‌نام اوراق قرضه دولتی معامله می‌شود. اوراق قرضه دولتی توسط دولت‌ها برای تامین بودجه و اجرای سیاست‌های پولی و مالی دولت استفاده می‌شوند. برای مثال می‌توان از اسناد خزانه‌داری و اوراق مشارکت دولتی نام برد که برای تامین مالی دولت منتشر می‌شود.

با توجه به اینکه دولت‌ها بازپرداخت اصل سرمایه را تضمین می‌کنند، بنابراین اوراق قرضه دولتی از اعتبار زیادی برخوردار است و برای سرمایه‌گذاران ریسک کمتری دارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بازار مالی اوراق قرضه شرکتی چیست و میزان اعتبار این اوراق را با اوراق قرضه دولتی مقایسه می‌کنیم.

تصویری از اتاق ترید-بازار مالی چیست

بازار مالی اوراق قرضه شرکتی چیست؟

بازار مالی اوراق قرضه شرکتی بازاری است که در آن اوراق قرضه شرکتی خرید و فروش می‌شود. اوراق قرضه شرکتی اوراقی هستند که شرکت‌ها برای تامین مالی خود آن‌ها را منتشر می‌کنند. سرمایه‌گذاران با خریداری این اوراق در واقع به شرکت مربوطه وام می‌دهند.

شرکت منتشرکننده اوراق نیز با توجه به تعهدات خود می‌بایست به خریداران این اوراق در بازه‌های زمانی مشخصی سود پرداخت کند. اوراق قرضه شرکتی نسبت به اوراق قرضه دولتی اعتبار کمتری دارند. از سویی دیگر خرید این اوراق نسبت به اوراق قرضه دولتی ریسک بیشتری دارد.

بازار مالی مشتقات

بازار مالی مشتقات بازاری است که در آن قراردادهایی مشتق‌شده از دارایی پایه معامله می‌شود. دارایی‌های پایه می‌توانند سهام، ارز، انواع کالا و غیره باشند. بنابراین نوسانات قیمتی قراردادهای مشتقه بر مبنای نوسانات قیمت دارایی پایه است. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به پیش‌بینی نوسانات قیمت دارایی پایه، این قراردادها را خرید و فروش کنند.

بازارا مالی مشتقات نیز از قراردادهای متنوعی از قبیل قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله تشکیل می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

بازار مالی قراردادهای آتی چیست؟

بازار مالی قراردادهای آتی بازاری است که در آن قراردادهای آتی خرید و فروش می‌شوند. قراردادهای آتی قراردادهایی هستند که طرفین معامله متعهد می‌‌شوند تا مقدار مشخصی از کالای قید شده در قرارداد را با قیمتی مشخص در زمانی تعیین‌شده در آینده معامله کنند.

بنابراین خریدار قرارداد آتی متعهد می‌شود تا دارایی قید شده در قرارداد را با قیمت و تاریخ قید شده خریداری کند و فروشنده قرارداد آتی نیز ملزم به فروش دارایی مربوطه است. قراردادهای آتی ابزارهایی مالی هستند که برای مدیریت ریسک و کسب سود از نوسانات قیمتی در بازارهای مالی استفاده می‌شوند.

بازار مالی قراردادهای آپشن چیست؟

نوعی دیگر از بازار مالی وجود دارد که در آن نوع دیگری از قراردادهای مشتقه به‌نام قراردادهای آپشن معامله می‌شود. با استفاده از قراردادها اختیار معامله این امکان برای افراد ایجاد می‌شود که حق انجام یا عدم انجام معامله‌ای را در آینده دریافت کنند یا این حق را به دیگران بدهند. برای آشنایی بیشتر با قراردادهای آپشن می‌توانید از فیلم آموزش قراردادهای اختیار معامله بورس اوراق بهادار تهران فرادرس در لینک زیر استفاده کنید.

قراردادهای آپشن از این جهت قراردادهای اختیار معامله نامیده می‌شوند که صاحب قرارداد این حق را دارد تا در تاریخ و قیمتی مشخص دارایی پایه قید شده در قرارداد را بخرد یا بفروشد. این در حالی است که دارنده قرارداد هیچ الزامی بابت خرید و فروش ندارد و می‌تواند در زمان سررسید قرارداد از اختیار خرید یا فروش خود استفاده کند.

آپشن خرید چیست؟

آپشن‌های خرید قراردادهایی هستند که این اختیار را به خریدار می‌دهند تا بتواند دارایی پایه قید شده در قرارداد را با قیمت مشخصی در تاریخ تعیین‌شده از فروشنده خریداری کند. بنابراین به این قراردادها، قراردادهای اختیار خرید نیز می‌گویند. همان‌طور که از نام قرارداد می‌توان متوجه شد قرارداد اختیار خرید تنها اختیار خرید را به صاحب آن می‌دهد و دارنده این قرارداد هیچ الزامی به انجام آن ندارد.

بنابراین خریداران اختیار خرید در صورتی که در زمان سررسید قرارداد، قیمت دارایی پایه در بازار از قیمت قید شده در قرارداد کمتر باشد، می‌توانند از اختیار خرید خود استفاده نکنند و دارایی مربوطه را با قیمت بازار تهیه کنند. در این حالت دارنده اختیار خرید تنها به میزان مبلغی که بابت خرید قرارداد آپشن پرداخت کرده است، دچار زیان می‌شود و می‌تواند مقدار موردنظر دارایی پایه را با قیمت بازار تهیه کند.

تصویر فردی که به نمودار قیمت نگاه می‌کند.-بازار مالی چیست

آپشن فروش چیست؟

آپشن فروش نوعی قرارداد است که دارنده آن با پرداخت مبلغی این اختیار را پیدا می‌‌کند که در زمان و قیمت مشخصی، دارایی پایه قید شده در قرارداد آپشن را بفروشد. در این حالت دارنده قرارداد با توجه به قیمت دارایی پایه در زمان سررسید قرارداد می‌تواند از اختیار فروش خود استفاده کند یا از آن استفاده نکند.

دارندگان آپشن فروش این اختیار را دارند تا دارایی پایه مربوطه را با قیمت تعیین شده در قرارداد در تاریخ سررسید با قیمت تعیین‌شده بفروشند. ولی هیچ الزامی به‌ فروش در تاریخ سررسید ندارند. بنابراین خریداراین آپشن فروش با پرداخت مبلغی برای خرید این قرارداد، این اختیار را پیدا می‌کنند تا با توجه به قیمت دارایی پایه در زمان سررسید از قرارداد اختیار فروش خود استفاده کنند یا از آن استفاده نکنند.

در این حالت در صورتی که قیمت دارایی پایه در زمان سررسید از قیمت اعمال کمتر باشد، در این حالت دارنده آپشن فروش می‌تواند با توجه به بالاتر بودن قیمت اعمال از قیمت دارایی پایه از اختیار فروش خود استفاده کند. قیمت اعمال قیمتی است که در قرارداد اختیار معامله برای خرید یا فروش دارایی پایه در سررسید مشخص قید می‌شود.

بازارهای مالی جهانی

بازارهای مالی جهانی بازارهایی هستند که سهام شرکت‌های بزرگ دنیا، اوراق قرضه و دیگر اوراق بهادار در آن‌ها معامله می‌شود. بنابراین تمامی ابزارهایی همانند اوراق بدهی و قراردادهای آپشن نیز در بازارهای مالی جهانی خرید و فروش می‌شوند. از بازارهای مالی مهم دنیا می‌توان به «بورس نزدک» (NASDAQ Stock Exchange) و «بورس شانگهای» (Shanghai Stock Exchange) اشاره کرد. این بازارها نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند و بر روند اقتصادی شرکت‌ها و دولت‌ها تاثیرگذار هستند. در ادامه به دو نمونه از بازارهای مالی جهانی اشاره می‌کنیم.

بازار مالی فارکس چیست؟

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ در آن ارزهای کشورها را خرید و فروش می‌کنند. با توجه به پیشرفت زیر ساخت‌ها و استفاده از اینترنت امروزه این امکان برای تمامی افراد ایجاد شده است تا با استفاده از پلتفر‌م‌های معاملاتی کارگزاری‌ها، افراد مختلفی بتوانند در بازار فارکس فعالیت کنند.

برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا تغییرات نرخ ارزها را پیش‌بینی کنند. نرخ ارز به تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌گوید که چند واحد از یک ارز را می‌توانند در مقابل یک واحد از ارز دیگر مبادله کنند. بنابراین در بازار فارکس تریدرها می‌توانند با توجه به عوامل تاثیرگذار بر تقویت یا تضعیف ارز کشورها، آن‌ها را نسبت به هم خرید و فروش کنند.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز کشورها

سرمایه‌گذاران و تریدرها با روش‌های متنوعی می‌توانند در بازار مالی ارز کشورها سرمایه‌گذاری کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • خرید و نگهداری: برخی از سرمایه‌گذاران که به دنبال ریسک کمتری در بازار ارزهای خارجی هستند، می‌توانند با توجه به پیش‌بینی روندهای ‌آتی برای ارز موردنظر آن را خریداری کنند و پس از افزایش قیمت آن را بفروشند. این نوع سرمایه‌گذاری نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود که نیاز به بررسی روندهای بلندمدت در ارز مربوطه دارد.
  • ترید در معاملات اسپات: نوعی دیگری از ترید و سرمایه‌گذاری در بازار مالی ارز کشورها به این صورت است که تریدرها با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از روندهای میان‌مدت و کوتاه‌مدت درباره ارز موردنظر در بازار فارکس دارند، می‌توانند نسبت به نوسان‌گیری از تغییرات ارزش ارزها استفاده کنند و ارزهای موردنظر را در بازار اسپات خرید و فروش کنند.
  • معاملات آتی: در معاملات آتی این امکان وجود دارد که قراردادهای مربوط به خرید یا فروش ارز موردنظر در قیمتی مشخص در آینده را خرید و فروش کنید. معاملات آتی در بازار ارزها این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از نوسانات ارزها در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کنند.
  • معاملات آپشن: معاملات آپشن این امکان را به تریدها می‌دهد تا بتوانند حق خرید یا فروش ارز را با قیمت تعیین‌شده برای زمانی در آینده به شخص دیگری بدهند. در این روش که به آن اختیار معامله نیز می‌گویند، قرارداد آپشن تنها اختیار خرید یا فروش را به معامله‌گر می‌دهد و هیچ اجباری برای وی ندارد. بنابراین تریدرها با پرداخت مبلغی معین درواقع اختیار خرید یا فروش ارز موردنظر را در قیمتی مشخص در آینده دریافت می‌کنند. این ابزار می‌‌تواند باعث کنترل بیشتر ریسک‌های موجود در معاملات شود.
  • معاملات CFD: نوعی از معاملات در بازار فارکس است که به تریدها این امکان را می‌دهد تا بتوانند تنها با پیش‌بینی تغییرات نرخ ارزها در بازار مربوطه کسب سود کنند. در این حالت تریدرها نیازی به خرید یا فروش واقعی ارزها ندارند و تنها با پیش‌بینی روندهای بازار و تغییرات نرخ ارزها می‌توانند در بازار فارکس ترید کنند.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال نیز نوع دیگر از بازارهای مالی محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید رمزارزها و انجام معاملات مربوطه در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. رمزارزها نوعی دارایی دیجیتال هستند که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک‌چین توسعه پیدا می‌‌کنند. برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال می‌توانید از فیلم آموزش ارزهای دیجیتال و رمزارزها و اصول سرمایه گذاری در این بازار فرادرس در لینک زیر مراجعه کنید.

برای اینکه درک بهتری از بازار رمزارزها به‌دست آوریم در ابتدا بهتر است با بسترهای غیر متمرکز و نحوه کارکرد ارزهای دیجیتال در این بسترها آشنا شویم. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بسترهای غیرمتمرکز در بازار مالی کریپتو چیست و نحوه کارکرد آن‌ها را شرح می‌دهیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بسترهای غیرمتمرکز در بازار مالی کریپتو چیست و نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بازار کریپتو را شرح می‌دهیم.

تصویری از نمودار قیمت

بسترهای غیرمتمرکز در بازار مالی کریپتو چیست؟

بسترهای غیرمتمرکز از تعداد زیادی کامپیوتر تشکیل شده است که با استفاده از شبکه‌های غیرمتمرکزی همانند بلاک چین با یکدیگر ارتباط دارند. این بسترها این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند بدون نیاز به نهادی متمرکز تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را انجام دهند.

بنابراین اولیه تفاوت مهمی که بازار ارزهای دیجیتال با دیگر بازارهای مالی دارد در نحوه تایید تراکنش‌های مربوطه است. نحوه کارکرد بسترهای غیرمتمرکز به این صورت است که کامپیوترهایی که در این شبکه‌ها قرار دارند و به آن‌ها نود می‌گویند، با توجه به الگوریتم اجماع واحدی با یکدیگر ارتباط دارند و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام می‌‌دهند. برای مثال بلاک‌چین بیت کوین شبکه‌ای غیرمتمرکز است که شامل نودهای شبکه می‌شود.

این نودها از طریق الگوریتم اجماع واحدی به‌نام الگوریتم اجماع اثبات کار با یکدیگر تعامل دارند. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که نحوه اعتبار سنجی تراکنش‌ها در بازار مالی کریپتو چگونه است. برای پاسخ به این سوال در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بازار مالی کریپتو چیست و چگونگی تایید تراکنش‌ها را در بسترهای غیرمتمرکز شرح می‌دهیم.

نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بازار کریپتو

برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها در بازار کریپتو، تمامی نودهای شبکه می‌بایست از آخرین تغییرات شبکه مطلع شوند. برای این منظور هرگونه تغییری در تراکنش‌های درون شبکه می‌بایست به اطلاع تمامی نودهای شبکه برسد. در این حالت در صورتی که اکثریت نودهای شبکه تراکنش مربوطه را تایید کنند، این تراکنش معتبر شناخته می‌شود و در بستر بلاک‌چین ذخیره می‌شود. بنابراین نودهای شبکه می‌بایست نسخه‌ای از آخرین تغییرات اعمال‌شده در شبکه را داشته باشند تا بتوانند با استفاده از الگوریتم اجماع، اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام دهند.

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو

برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو افراد می‌توانند از روش‌های متفاوتی استفاده کنند. اولین راه‌کاری که برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو وجود دارد، خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال معتبری همانند بیت کوین و اتریوم است. این ارزهای دیجیتال نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارای ارزش بازار بالاتری هستند و ریسک کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

برای این منظور تریدرها می‌بایست با بررسی چرخه‌های بازار بیت کوین، در انتهای بازار خرسی و در کف‌های قیمتی نسبت به ورود به این بازار اقدام کنند. اما برخی افراد نیز تمایل دارند تا سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری انجام دهند و با خرید توکن‌هایی با ارزش بازار کمتر، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

در این حالت سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا توکن‌هایی مستعد رشد قیمت را در بازار کریپتو پیدا کنند. سپس در موقعیت‌های مناسبی پس از افزایش قیمت آن‌ها را بفروشند تا از این راه بتوانند کسب سود کنند.

انواع بازار های مالی برای ترید

پس از آشنایی با انواع بازارهای مالی ممکن است این سوال مطرح شود که انواع بازار های مالی برای ترید چیست. در جواب این سوال می‌توان گفت تمامی بازارهای مالی ذکر شده را می‌توان برای ترید استفاده کرد. ترید در بازارهای مالی به‌معنای کسب سود از تغییرات قیمت دارایی‌های مالی موجود در این بازارها است. بنابراین تریدرها سعی می‌کنند با پیش‌بینی‌ روندهای قیمت در بازارهای مالی از نوسانات قیمت کسب سود کنند.

برای ترید در بازارهای مالی در ابتدا می‌بایست با شرایط و ویژگی‌های بازار مربوطه آشنا شوید. سپس روش‌های تحلیل بازار مربوطه را یاد بگیرید. بنابراین در ادامه انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی جهانی را شرح می‌دهیم.

تحلیل بازار های مالی برای ترید چیست؟

برای اینکه تریدرها بتوانند در انواع بازارهای مالی کسب سود کنند، پس از شناسایی و به‌دست آوردن اطلاعات اولیه درباره آن‌ها، نیاز دارند تا توانایی تحلیل این بازارها را به‌دست آورند. برای این منظور در ابتدا نیاز دارند تا بازار موردنظر را برای تحلیل مشخص کنند. برخی از تحلیل‌ها همانند انواع تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارها یکسان است.

اما برخی دیگر از تحلیل‌ها همانند تحلیل بنیادی و تاثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی در بازارهای گوناگون متفاوت است. برای مثال در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل بنیادی علاوه بر بررسی تیم و شرایط پروژه‌های رمزارزی، شامل بررسی موارد دیگری همانند موضوعات وابسته به تکنولوژی‌های بسترهای غیرمتمرکز و کاربرد توکن مربوطه نیز می‌شود.

بنابراین برای انجام تحلیل در بازارهای مالی در ابتدا نیاز است تا نوع بازار مربوطه را مشخص کنیم. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه درباره هر کدام از تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی برای انجام ترید در بازارهای مربوطه توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

تحلیل تکنیکال در بازار مالی چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل‌هایی است که در بازارهای مالی استفاده می‌شود. تحلیل تکنیکال تحلیلی است که با توجه به رفتار گذشته قیمت در نمودار، رفتار آینده آن را پیش‌بینی می‌کند. در این تحلیل تریدرها با استفاده از انواع الگوهای قیمتی در نمودار قیمت و پیدا کردن نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌کوشند تا روندهای آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور از ابزارهای پایه‌ای همانند نمودار شمعی و انواع خطوط روند برای پیدا کردن روندهای اصلی در بازار مربوطه استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب تحلیل تکنیکال در مجله فرادرس را مطالعه کنید. علاوه بر تحلیل تکنیکال، نوعی دیگر از تحلیل در بازارهای مالی وجود دارد که به تحلیل بنیادی معروف است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که تحلیل بنیادی در بازار مالی چیست و نحوه انجام آن را در برخی از بازارهای مالی شرح می‌دهیم.

تحلیل بنیادی در بازار مالی چیست؟

تحلیل بنیادی عوامل تاثیرگذار در تغییرات قیمت دارایی در بازار موردنظر را بررسی می‌کند. برای مثال در تحلیل بنیادی سهام شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و تریدرها سعی می‌کنند تا عوامل داخلی و بیرونی تاثیرگذار در روندهای قیمتی را بررسی کنند و با توجه به تاثیرات آن‌ها در افزایش یا کاهش قیمت نسبت به انجام معاملات در بازار مربوطه تصمیم بگیرند.

تحلیل بنیادی در بازارهای مالی مختلف به‌ روش‌های گوناگونی انجام می‌شود و عوامل متفاوتی را برای پیش‌بینی قیمت درنظر می‌گیرد. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه این مطلب تحلیل بنیادی را برای بازارهای مالی سهام و بازار ارزهای دیجیتال برای نمونه شرح می‌دهیم.

تحلیل بنیادی برای سهام شرکت‌ها

برای اینکه بتوانیم سهام شرکت‌های بورسی را از لحاظ بنیادی بررسی و تحلیل کنیم می‌بایست عوامل تاثیرگذار در افزایش یا کاهش قیمت سهام شرکت مربوطه را بررسی کنیم. برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام را در ادامه شرح می‌دهیم.

تحلیل شرایط مالی و عملکردی شرکت

تمامی شرکت‌های بورسی که سهام خود را برای فروش در بورس عرضه می‌‌‌کنند، می‌بایست صورت‌های مالی خود از قبیل صورت‌های سود و زیان و ترازنامه را منتشر کنند. سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بنیادی می‌توانند با بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها از وضعیت عمومی آن‌ها و میزان دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت مربوطه اطلاع پیدا کنند.

تحلیل‌گران با بررسی سود سهام، نقدینگی و درآمد شرکت‌ها در دوره‌های مالی مختلفی همانند سال مالی یا دوره‌های سه‌ماه می‌توانند اطلاعات جامعی از وضعیت شرکت و میزان رشد و پتانسیل‌های موجود به‌دست آورند. علاوه بر این تحلیل‌گران با محاسبه نسبت‌های مالی می‌توانند سهام‌های مناسب‌تری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

تصویری از تریدری خوشحال در بازار مالی

تحلیل عوامل بیرونی شرکت

برخی از عوامل بیرونی شرکت همانند بررسی وضعیت صنعت مربوطه از اهمیت بالایی برای تحلیل سهام شرکت موردنظر برخوردار است. با تحلیل صنعت و بازار مربوط به شرکت، تحلیل‌گران می‌توانند فرصت‌ها و تهدیدات موجود در بازار مربوطه را شناسایی کنند و تاثیرات آن را در نحوه تغییرات قیمت سهام شرکت درنظر بگیرند.

برای این منظور تحلیل‌گران بنیادی تاثیر عواملی همانند اندازه بازار، شرکت‌‌های رقیب، روندهای مربوط به صنعت و تغییرات مهم در صنعت مربوطه را بررسی می‌‌‌کنند. علاوه بر بررسی عوامل مربوط به صنعت برخی دیگر از عوامل بیرونی مانند سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی و شرایط سیاسی و منطقه‌ای نیز می‌تواند در میزان سودآوری و پیشرفت شرکت‌ها و در نهایت بر روی روندهای افزایشی یا کاهشی قیمت سهام آن‌ها تاثیرگذار باشد.

تحلیل بنیادی بازار مالی رمزارزها برای ترید

همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی جدید است که تریدرها می‌توانند با تحلیل بازار مربوطه نسبت به ترید در این بازار اقدام کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند علاوه بر تحلیل‌های تکنیکال از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند. برای انجام تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند موارد زیر را بررسی کنند.

تیم پروژه رمزارزی

بررسی افراد تیم پروژه رمزارزی به تحلیل‌گران کمک می‌‌کند تا بتوانند شرکت‌های رمزارزی که دارای تیم قوی و مجربی هستند را انتخاب کنند. لازم به ذکر است تیم‌های قوی در پروژه‌های رمزارزی احتمال رشد و گسترش پروژه مربوطه و درنهایت افزایش قیمت توکن مربوطه را بالا می‌برند.

تکنولوژی استفاده شده

توجه به تکنولوژی به‌کار رفته در پروژه‌های رمزارزی برای انتخاب توکن‌های مستعد رشد از اهیمیت بالایی برخوردار است. هراندازه تکنولوژی استفاده شده در پروژه‌های ارز دیجیتال کارایی بیشتری داشته باشد و کاربردی‌تر باشد، احتمال افزایش تقاضا برای توکن مربوطه و درنهایت افزایش قیمت آن بیشتر می‌شود.

برای مثال برخی از تکنولوژی‌های استفاده شده در پروژه‌های رمزارزی این امکان را به کاربران توکن مربوطه می‌دهد تا بتوانند تراکنش‌های سریع‌تری را با توکن مربوطه انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود تا تعداد کاربران بیشتری برای انجام تراکنش‌های مالی از این توکن‌ها استفاده کنند.

تکنولوژی استفاده شده در پروژه‌های رمزارزی می‌تواند با تاثیر بر روی کارمزدهای تراکنش‌ها و کمتر کردن آن‌ها نسبت به کارمزد تراکنش‌ها در پروژه‌های رقیب، تعداد کاربران بیشتری را جذب کند. تمامی این موارد در نهایت باعث افزایش تعداد کاربران توکن‌ها و در نتیجه افزایش ارزندگی توکن مربوطه می‌شود.

کاربرد توکن پروژه

بررسی کاربرد توکن پروژه رمزارزی یکی دیگر از موارد مهم در تحلیل بنیادی پروژه‌های رمزارزی است. هر اندازه کاربرد توکن پروژه بیشتر باشد، باعث افزایش میزان تقاضا برای آن می‌شود که در نهایت قیمت آن را در بازار مربوطه افزایش می‌دهد. برای مثال توکن‌هایی که امکان کسب سود از طریق استیک در پلتفرم‌های مربوط به دیفای را دارند، با افزایش تقاضا برای آن‌ها ممکن است با رشد قیمت روبرو شوند.

در فرآیند استیکینگ این امکان وجود دارد تا رمزارز مربوطه در پلتفرم‌های دیفای برای مدتی سپرده‌گذاری شود. استیکینگ ارز دیجیتال علاوه بر این‌که باعث تقویت و افزایش ایمنی شبکه مربوطه می‌شود، این امکان را برای افراد ایجاد می‌کند تا با استیک ارزهای دیجیتال از این روش کسب سود کنند.

بررسی توکنومیک پروژه

یکی دیگر از موارد مهمی که در تحلیل بنیادی پروژه‌های رمزارزی باید به آن توجه کرد، نحوه و میزان توزیع توکن پروژه و نحوه آزادسازی آن است. برخی از پروژه‌های رمزارزی پس از تخصیص توکن به‌عنوان پاداش همکاری به افراد مختلف، برای جلوگیری از افت ارزش توکن، تا زمان مشخصی توکن را در شبکه قفل می‌کنند.

برای این منظور شرکت‌های رمزارزی با توجه به برنامه مربوط به آزادسازی توکن‌ها، رمزارزهای مربوطه را در بازه‌های زمانی مشخص و به تعداد معینی برای فروش آزاد می‌کنند که به آن فرآیند آزادسازی توکن می‌‌گویند. آزادسازی توکن تاثیر زیادی بر روی افزایش میزان عرضه و نوسان قیمتی در بازار مربوطه دارد.

بنابراین یکی از مواردی که تحلیل‌گران بنیادی می‌بایست به آن دقت کنند، برنامه آزادسازی توکن مربوطه است. علاوه بر این توجه به توکن‌های در گردش و قابل معامله در بازار و میزان عرضه حداکثری و عرضه کل برای توکن مربوطه برای تحلیل قیمتی توکن‌های رمزارزی اهمیت زیادی دارد.

بازار مالی ایران

در بازار مالی ایران نیز همانند بازارهای مالی سراسر دنیا سهام شرکت‌ها، انواع اوراق بدهی، اوراق مشتقه و دیگر اوراق بهادار معامله می‌شود. بنابراین بازار سرمایه ایران نقش مهمی در اختصاص بهینه منابع مالی به شرکت‌های بورسی دارد. شرکت‌های بورسی برای جذب سرمایه سهام شرکت‌های خود را در بورس عرضه می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا با خرید سهام این شرکت‌ها افراد مختلف بتوانند در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور سهیم باشند. از سویی دیگر سهام‌داران نیز با توجه به میزان سهام خریداری شده می‌توانند از سود مربوطه بهره‌مند شوند. علاوه بر این با افزایش ارزش سهام با رشد شرکت مربوطه، سهام‌داران می‌توانند از رشد قیمت سهام خریداری شده نیز کسب سود کنند.

نحوه ورود به بازار سرمایه ایران

برای ورود به بازار سرمایه ایران در ابتدا افراد نیاز دارند تا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و کد بورسی دریافت کنند. در ادامه می‌توانند با انتخاب یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی فعالیت خود را در بورس شروع کنند. بعد از اینکه افراد کد بورسی را دریافت کردند از طریق کارگزاری‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

برای این منظور کارگزاری مربوطه نام کاربری و رمز عبوری در اختیار افراد قرار می‌دهد تا با آن بتوانند معاملات خود را در این بازار انجام دهند. برای اینکه افراد بتوانند به‌راحتی سهام شرکت‌ها را در پلتفرم‌های معاملاتی خرید و فروش کنند، برای هر کدام از سهام‌های بورسی نمادی در نظر می‌گیرند.

نمادهای معاملاتی تنها به سهام شرکت‌ها محدود نمی‌شوند و برای تمامی اوراق بهاداری که در بورس معامله می‌شوند نیز نمادی در نظر می‌گیرند که افراد بتوانند برای انجام معاملات در پلتفرم مربوطه آن‌ها را جستجو کنند و خرید و فروش موردنظر را انجام دهند.

بازار مشتقه بورس ایران

در بازار مشتقه بورس ایران قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شوند. این قراردادها بر اساس دارایی پایه تنظیم می‌شوند. دارایی پایه نیز می‌تواند سهام یا دارایی‌های دیگری باشد. در ادامه بازار اختیار معامله و قراردادهای مربوطه را به‌عنوان نمونه از این بازار شرح می‌دهیم.

قراردادهای اختیار معامله در بورس ایران

در بورس ایران این امکان وجود دارد تا با استفاده از ابزارهای مشتقه افراد بتوانند اختیار خرید یا اختیار فروش سهمی را خریداری کنند. این امکان در قالب قراردادهایی به‌نام قراردادهای اختیار معامله انجام می‌شود. قیمت قراردادهای اختیار معامله در بازار آپشن با توجه به نوسانات قیمت سهام پایه تغییر می‌کند.

بنابراین افراد می‌توانند تنها با نوسان‌گیری از تغییرات قیمت قراردادهای اختیار معامله نیز از این بازار کسب سود کنند. اما برخی دیگر این قراردادها را به قصد اعمال قرارداد در تاریخ سررسید خریداری می‌کنند. برای روشن‌تر شدن نحوه کارکرد قراردادهای اختیار معامله در بورس ایران در ادامه این مطلب با جزئیات بیشتری از این قراردادها آشنا می‌شویم.

نحوه کارکرد قرارداد اختیار خرید

قرارداد اختیار خرید بر مبنای دارایی پایه‌ای همانند سهام شرکت‌ تنظیم می‌‌شود. خریدار قرارداد اختیار خرید با پرداخت مبلغی به‌نام پرمیوم به فروشنده این قرارداد، این اختیار را پیدا می‌کند تا در تاریخ سررسید قرارداد مقدار مشخصی از دارایی پایه را در قیمت مشخصی بخرد. به این قیمت مشخص که در قرارداد اختیار معامله قید می‌شود، قیمت اعمال در قرارداد اختیار می‌‌گویند.

فروشنده قرارداد اختیار نیز با توجه به دریافت پرمیوم متعهد می‌شود در زمان سررسید در صورت تمایل خریدار اختیار خرید، دارایی پایه مربوطه را با قیمت اعمال مشخص‌شده به خریدار اختیار خرید بفروشد. در این حالت در صورتی که قیمت سهام پایه در زمان سررسید از قیمت اعمال بیشتر شود، خریدار قرارداد سود می‌کند.

اما در حالتی که پیش‌بینی خریدار قرارداد اختیار خرید درست نباشد و بازار نزولی شود، در این صورت خریدار قرارداد از اختیار خود استفاده نمی‌کند و تنها به میزان مقدار پرمیوم پرداختی زیان می‌کند. بنابراین می‌توان گفت مقدار زیان خریدار اختیار خرید محدود به قیمت پرداختی بابت پرمیوم است.

نحوه کارکرد قرارداد اختیار فروش

قرارداد اختیار فروش نیز بر اساس دارایی پایه‌ای همانند سهام شرکت تنظیم می‌شود. خریدار اختیار فروش با پرداخت مبلغی به‌عنوان پرمیوم این اختیار را پیدا می‌‌کند تا دارایی پایه مربوطه را در تاریخ سررسید و با قیمت اعمال تعیین‌شده به فروشنده قرارداد بفروشد. از سویی دیگر فروشنده قرارداد اختیار فروش نیز با دریافت پرمیوم متعهد می‌شود تا در صورت تمایل خریدار اختیار فروش در تاریخ سررسید، دارایی پایه را در قیمت اعمال از او بخرد.

آشنایی با بازارهای مالی از طریق فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند از فرصت‌های موجود در انواع بازارهای مالی استفاده کنند، در گام نخست نیاز دارند تا با این بازارها اشنا شوند تا بتوانند با توجه به شرایط و روحیات فردی بازار موردنظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. از سویی دیگر برای کسب سود از هر بازار مالی نیاز است تا افراد توانایی و مهارت تحلیل بازار مربوطه را به‌دست آورند.

کسب سود از تمامی بازارهای مالی در نهایت به این موضوع بستگی دارد که افراد مهارت لازم در پیش‌بینی روندهای بازار مربوطه را کسب کنند تا بتوانند معاملات موفقی را در بازار مربوطه انجام دهند. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از مدیریت سرمایه و ریسک بهینه در بازارهای مالی یکی از عوامل موفقیت در این بازارها محسوب می‌شود.

تصویری از صفحه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال در فرادرس
برای مشاهده صفحه موردنظر بر روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور فرادرس مجموعه‌ای از فیلم‌های آموزشی را تهیه کرده است که تمامی موارد ذکر شده را پوشش می‌دهد. علاقه‌مندان به فعالیت در بازارهای مالی می‌توانند با مشاهده این ویدیوهای آموزشی علاوه بر اشنایی با انواع بازارهای مالی و نحوه کارکرد آن‌ها، انواع تحلیل‌های مربوط به این بازارها و نحوه مدیریت ریسک و سرمایه را در آن‌ها یاد بگیرند. در ادامه فهرستی از فیلم‌های آموزشی مربوط به بازارهای مالی و تحلیل آن‌ها با لینک مربوطه آورده شده است.

همچنین برای دسترسی به مجموعه‌های کامل فیلم‌های مرتبط با بازارهای مالی و تحلیل آن‌ها می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس بازار مالی را شرح دادیم و نقش بازار مالی در تامین سرمایه، بررسی قیمت‌ها و رشد اقتصادی در جوامع را توضیح دادیم. سپس به این پرسش پاسخ دادیم که کدام بازار مالی بهتر است و انواع بازارهای مالی را بیان کردیم. برای این منظور بازار سرمایه را شرح دادیم و درباره بورس اوراق بهادار، بازار فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی توضیحاتی ارائه کردیم.

سپس بازار سهام را توضیح دادیم و انواع کسب سود از این بازار را بیان کردیم. بازار اوراق بدهی یکی دیگر از بازارهای مالی است که آن را شرح دادیم و نحوه کارکرد اوراق بدهی، بازار مالی اوراق قرضه دولتی و بازار مالی اوراق قرضه شرکتی را توضیح دادیم. بازار مالی مشتقات را شرح دادیم. برای این منظور قراردادهای آتی و قراردادهای آپشن را در بازار مشتقات توضیح دادیم. سپس بازار مالی فارکس را شرح دادیم و روش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار را توضیح دادیم.

بازار ارزهای دیجیتال بازار جدیدی است که در ادامه این مطلب آن را شرح دادیم. برای این منظور بسترهای غیرمتمرکز در بازار مالی کرپیتو، نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بازار کریپتو و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. در ادامه انواع بازارهای مالی برای ترید را بیان کردیم. بنابراین درباره تحلیل بازارهای مالی برای ترید و تحلیل تکنیکال در بازار مالی توضیحاتی ارائه کردیم. در ادامه تحلیل بنیادی در بازار مالی را توضیح دادیم و تحلیل بنیادی برای سهام شرکت‌ها و تحلیل بنیادی بازار مالی رمزارزها را شرح دادیم. در پایان نیز توضیحاتی درباره بازار مالی ایران ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CFIInvestopediaFin SchoolZelleducationEuropean Finance Association
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *