انواع سبک های ترید – توضیح و لیست کامل

۴۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
انواع سبک های ترید – توضیح و لیست کامل

معامله‌گران از انواع سبک های ترید برای انجام معاملات در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. سبک‌های معاملاتی متنوعی برای ترید در بازارهای مالی وجود دارند که آن‌ها را می‌توان با توجه به تایم‌فریم انتخابی تریدرها و استراتژی معاملاتی آن‌ها تقسیم‌بندی کرد. بنابراین علاوه بر طبقه‌بندی انواع سبک های ترید با توجه به تایم‌فریم، سبک‌های ترید را می‌توان با توجه به نوع تحلیل نیز دسته‌بندی کرد. از سویی دیگر هر کدام از بازارهای مالی نیز با توجه به خصوصیات مربوطه روش‌های ترید خاصی را می‌طلبد که آشنایی با آن‌ها اهمیت بالایی برای معامله‌گران دارد. در این مطلب از مجله فرادرس پس از اشنایی با مفهوم ترید در بازارهای مالی برخی از مهم‌ترین سبک‌های آن را شرح می‌دهیم و درباره ساختارهای قیمتی مهم در انواع سبک‌های ترید توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

انواع سبک های ترید

انواع سبک‌های ترید با توجه به تعداد معاملات و مدت باز بودن موقعیت معاملاتی تعیین می‌شود. بنابراین با توجه به بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌توان سبک‌های معاملاتی زیر را برای ترید در نظر گرفت.

  • خرید و نگهداری
  • نوسان‌گیری میان‌مدت
  • نوسان‌گیری کوتاه‌مدت

مفهوم ترید در بازارهای مالی

ترید در بازارهای مالی به‌معنی خرید و فروش برای کسب سود از این بازارها است. برای مثال فردی با توجه به روند صعودی دارایی یا سهام موردنظر، آن را خریداری می‌‌کند و پس از افزایش قیمت دارایی خریداری شده آن را در قیمت‌های بالاتر می‌فروشد. برای این منظور تریدر در ابتدا نیاز دارد تا بازار مربوطه را تحلیل کند تا بتوانند در قیمت‌های مناسبی دارایی موردنظر را خریداری کند.

بنابراین تریدرها با استفاده از تحلیل‌های موجود می‌توانند علاوه بر خرید دارایی مربوطه در کف‌های قیمتی آن را در قیمت‌های مناسبی بفروشند. برای این که تریدها بتوانند رفتار قیمت را در بازه‌های زمانی متفاوتی رصد کنند نیاز دارند تا آن را در ابزاری به‌نام نمودار قیمت بررسی کنند.

نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال چیست؟

نمودار قیمت اصلی‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال است که تریدرها با استفاده از آن حرکات قیمت را در بازار مربوطه رصد می‌کنند. نمودار قیمت حرکات قیمت را در بازه زمانی نشان می‌دهد. برای این منظور نمودار قیمت از دو محور افقی و عمودی تشکیل شده است که در محور افقی تغییرات زمان نشان داده می‌شود و در محور عمودی تریدرها می‌توانند نوسانات قیمت را مشاهده کنند.

بنابراین قیمت لحظه‌ای دارایی موردنظر در بازار مربوطه با استفاده از نمودار قیمت مشاهده و بررسی می‌شود. برای این منظور انواع نمودارهای قیمتی از قبیل نمودار خطی، میله‌ای و شمعی وجود دارد که نمودار شمعی کاربرد بیشتری در میان تریدرها دارد. بنابراین در ادامه نمودار شمعی در تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

نمودار شمعی در تحلیل تکنیکال چیست؟

نمودار شمعی نوعی از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند برای بررسی روندهای قیمتی از آن استفاده کنند. در نمودار شمعی تغییرات قیمت با کندل‌هایی نشان داده می‌شود. نحوه نمایش تغییرات قیمت در نمودار شمعی به این طریق است که پس از انتخاب بازه زمانی موردنظر برای نمایش نوسانات قیمت، هر کندل در بازار مربوطه تغییرات قیمت را در بازه زمانی انتخابی نشان می‌دهد. این بازه زمانی در تحلیل تکنیکال تایم‌فریم نامیده می‌شود که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

مفهوم تایم‌فریم در نمودار قیمت

برای اینکه بتوانیم نوسانات قیمت را در بازه‌های زمانی متفاوت بررسی کنیم، می‌بایست از تایم‌فریم‌های مختلفی برای نمایش قیمت در نمودار مربوطه استفاده کنیم. تایم‌فریم در نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند تغییرات قیمت را در بازه‌زمانی انتخابی مشاهده کنند.

برای مثال در صورتی که نمودار قیمت در تایم‌فریم یک ساعته باشد، هر کندل در این نمودار تغییرات قیمت را در بازه زمانی یک‌ساعته نشان می‌دهد. نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند حرکات قیمتی را از تایم‌فریم‌های یک‌ثانیه‌ای تا تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر سالانه مشاهده کنند.

در این حالت هر کندل در نمودار شمعی تغییرات قیمت را در تایم‌فریم انتخابی به تریدرها نشان می‌دهد. با توجه به تایم‌فریم انتخابی، نوع تحلیل و بازار مربوطه انواع سبک های ترید در بازارهای مالی وجود دارد که در ادامه این مطلب هر کدام را شرح می‌دهیم.

لیست کامل انواع سبک های ترید

انواع سبک های ترید را می‌توان با توجه به ویژگی‌هایی نظیر تایم‌فریم انتخابی برای ترید به دسته‌های متنوعی همانند ترید روزانه تقسیم کرد. از سویی دیگر برخی از انواع سبک های ترید نیز با توجه به تحلیل انتخابی برای بازار مربوطه تقسیم‌بندی می‌شوند.

برای مثال تریدرها می‌توانند با توجه به انواع سبک های تحلیل تکنیکال همانند تحلیل پرایس اکشن RTM از بازار کسب سود کنند. علاوه بر این برخی از تریدرها با کسب مهارت لازم می‌توانند با استفاده از اخبار و رویدادهای مربوط به بازار موردنظر و تاثیری که بر قیمت دارایی مربوطه دارد، روند آتی قیمت را پیش‌بینی کنند. در فهرست زیر برخی از انواع مهم سبک‌های ترید را مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

لپ‌تاپی باز که نمودار قیمت را نشان می‌دهد.

  • انواع سبک‌ های ترید با توجه به تایم‌فریم
    • سبک اسکالپینگ
    • ترید روزانه
    • سوئینگ تریدینگ
    • پوزیشن تریدینگ
  • انواع سبک های ترید با توجه به نوع تحلیل
    • انواع سبک های ترید با استفاده از تحلیل بنیادی
    • انواع سبک های ترید در تحلیل تکنیکال
      • سبک پرایس اکشن
      • سبک اسمارت مانی
  • انواع سبک‌های ترید با توجه به بازار
    • انواع سبک های ترید در بازار فارکس
    • انواع سبک های ترید در بازار کریپتو

بهترین سبک ترید

بهترین سبک ترید مربوط به روشی از انجام معاملات است که در آن تریدر با توجه به بازه زمانی انتخابی برای انجام معاملات بتواند از بازار کسب سود کند. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند بهترین سبک ترید را پیدا کنند می‌بایست در ابتدا شرایط خود را از نظر زمانی بررسی کنند.

علاوه بر این تریدرها می‌بایست با توجه به ویژگی‌هایی که هر سبک دارد، روشی را انتخاب کنند که با روحیات آن‌ها سازگار باشد. برای مثال افرادی که تمایل دارند سودهایی کوچک در بازه‌های زمانی کوتاه بگیرند و نتیجه معاملات خود را در مدت کوتاهی مشخص کنند، می‌توانند از ترید روزانه استفاده کنند. از سویی دیگر نیز برخی از افراد قدرت تمرکز بالا در بازه‌های زمانی کوتاه را ندارند و نمی‌توانند نوسانات قیمت را در بازه‌های زمانی کوتاه تحمل کنند. این افراد می‌توانند از سبک‌های دیگر معاملاتی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر استفاده کنند.

با توجه به اینکه تریدرها برای انجام معاملات از چه تایم‌فریمی استفاده می‌کنند، انواع سبک های ترید در بازارهای مالی وجود دارد. برای مثال برخی از تریدرها با استفاده از تایم‌فریم‌های کوتاه مدت سعی می‌کنند تا نوسانات قیمت در بازار مربوطه را در بازه‌های زمانی کوتاه‌ مدت بررسی کنند و با توجه به موقعیت‌های معاملاتی به‌دست آمده، نسبت به انجام معاملات در بازار مربوط اقدام کنند.

اما برخی از تریدرها با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی سعی می‌‌کنند تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تری را برای ترید انتخاب کنند. در این حالت با توجه به بازه زمانی انتخابی می‌توانند از موقعیت‌های معاملاتی مربوطه برای کسب سود از بازار موردنظر استفاده کنند. در ادامه انواع سبک های ترید با توجه به تایم‌فریم‌های انتخابی را شرح می‌دهیم.

سبک اسکالپ در ترید چیست؟

«روش اسکالپ» (Scalping) یکی از انواع سبک های ترید در بازارهای مالی است که تریدرها سعی می‌کنند از نوسانات قیمت در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه برای ترید استفاده کنند. در این روش تریدرها با استفاده از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت سعی می‌کنند با مدیریت ریسک بهینه در مجموع برآیند مثبتی در انجام معاملات داشته باشند. روش اسکالپینگ در ترید یکی از انواع سبک‌ های ترید است که به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد.

در این روش تریدر ممکن است در بازه زمانی کوتاهی تعداد معاملات زیادی انجام دهد. برای این منظور معامله‌گر از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت‌تری برای تحلیل و ورود به معامله استفاده می‌کند. در این روش نیاز است تا تریدرها زمان مشخصی در طول روز را به ترید اختصاص دهند و نوسانات قیمت در بازار مربوطه را در آن بازه زمانی رصد کنند. در روش اسکالپ تریدرها سعی می‌‌کنند سودهای کوچک از معاملات خود به‌دست آورند.

این موضوع به این دلیل است که اسکالپرها در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت اقدام به ترید می‌کنند. اما با توجه به اینکه تعداد زیادی معامله را در طول روز انجام می‌‌‌دهند، می‌‌توانند سودهای قابل‌قبولی را در صورت پیش‌بینی درست بازار به‌دست آورند. لازم به ذکر است اسکالپینگ یکی از پر ریسک‌ترین روش‌ها برای ترید در بازارهای مالی است و به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد.

ترید روزانه چیست؟

«ترید روزانه» (Day Trading) یکی از انواع سبک‌ های ترید در بازارهای مالی است که در آن معامله‌گران پوزیشن‌های معاملاتی خود را در همان‌ روز به نتیجه می‌رسانند. برای این منظور تریدرها می‌توانند تارگت‌های معاملاتی خود را به‌گونه‌ای قرار دهند که در همان روز به قیمت موردنظر برسد یا با فعال شدن حد ضرر در قیمت موردنظر با کمی زیان از معامله خارج شوند. بنابراین تریدرهای روزانه در پایان جلسه معاملاتی یا در پایان روز تمامی پوزیشن‌های معاملاتی خود را می‌بندند و پوزیشنی را باز نگه نمی‌‌دارند. تریدرهای روزانه از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدتی همانند تایم‌فریم‌های چند دقیقه‌ای تا ساعتی می‌توانند برای ترید استفاده کنند.

برای این منظور در ابتدا نواحی مهم قیمتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر بررسی می‌کنند. سپس با توجه به اعتبار نواحی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر و با درنظر گرفتن روند اصلی بازار، معاملات خود را انجام می‌دهند. بنابراین تایم‌فریم انتخابی برای انجام معامله در ترید روزانه از بازه‌های زمانی انتخابی در روش اسکالپینگ می‌تواند بلندمدت‌تر باشد. تریدرهای روزانه نیز همانند اسکالپرها نیاز دارند تا زمان معینی از روز را به ترید اختصاص دهند و بازار مربوطه را رصد کنند. البته تریدرهای روزانه می‌توانند در ابتدای روز پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کنند و در انتهای روز آن را دوباره بررسی کنند.

در این حالت تریدرها می‌بایست حداقل دو مرتبه در روز نمودار و پوزیشن معاملاتی خود را تحلیل کنند تا از میزان سود یا زیان خود مطلع شوند. تریدرهای روزانه با استفاده از انواع روش‌های سفارش‌گذاری در صرافی‌های آنلاین و پلتفرم‌های کارگزاری‌‌های مربوطه می‌توانند معاملات خود را در قیمت‌های مناسب انجام دهند.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) نیز یکی دیگر از انواع سبک های ترید در بازارهای مالی است که تریدرها در انجام معاملات مربوطه از آن استفاده می‌کنند. در این روش معاملاتی تریدرها در بازه‌های زمانی میان‌مدت‌تر اقدام به معامله می‌کنند. برای این منظور تریدرها نوسانات قیمت را در بازه‌های میان‌مدت روزانه و چهارساعته در نظر می‌گیرند و روندهای قیمت را در نمودار پیدا می‌کنند.

تصویری از نمودار قیمت در لپ‌تاپ - انواع سبک های ترید

بنابراین پوزیشن‌های معاملاتی در این روش می‌تواند برای چند روز تا چند هفته باز باشد. برای این منظور تریدرها می‌بایست علاوه بر تحلیل تکنیکال و بررسی نواحی مهم قیمت در نمودار، از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند تا بتوانند معاملات سودآوری داشته باشند.

در این روش با توجه به این‌که تریدرها نوسانات قیمت را در بازه‌های زمانی بلند‌مدت‌تری نسبت به ترید روزانه انتخاب می‌کنند، در هر معامله در صورت موفقیت مقدار بیشتری سود به‌دست می‌آورند. در این روش نیز همانند روش‌های دیگر معاملاتی تریدرها نیاز دارند تا از حد ضرر برای مدیریت بهینه ریسک در معاملات مربوطه استفاده کنند.

استراتژی پوزیشن تریدینگ چیست؟

«پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) یکی از استراتژی‌های معاملاتی برای بلندمدت است که می‌‌توان آن را یکی از انواع سبک های ترید در بازارهای مالی محسوب کرد. در این روش معاملاتی تمرکز معامله‌گر بر روی موقعیت‌های معاملاتی بلندمدت در بازار مربوطه است. بنابراین در این حالت تریدرها برای مدت زمانی طولانی پوزیشن معاملاتی خود را حفظ می‌کنند.

در این روش تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از تحلیل فاندامنتال عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دارایی را در بازه‌های زمانی بلندمدت هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی کنند. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال و بررسی روندهای خرسی و گاوی در چرخه بازار مربوطه در کف‌های قیمتی اقدام به خرید کنند.

در این حالت تریدرها می‌بایست اطلاع جامعی از روندهای اصلی قیمت در بازار مربوطه داشته باشند. از سویی دیگر معامله‌گران نیاز دارند تا با انجام تحلیل‌های مختلف و در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بر ارزش دارایی موردنظر از روند صعودی بازار مربوطه مطمئن شوند.

انواع سبک های تحلیل بازار

برای اینکه تریدرها بتوانند نوسانات قیمت را در بازارهای مالی پیش‌بینی کنند در حالت کلی می‌توانند از دو نوع سبک تحلیلی به‌نام‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در بازارهای مالی استفاده کنند. تحلیل بنیادی به بررسی شرایط متنوع تاثیرگذار بر قیمت دارایی می‌پردازد.

بنابراین با استفاده از تحلیل بنیادی تریدرها می‌توانند دورنمایی صعودی یا نزولی را برای دارایی موردنظر پیش‌بینی کنند. علاوه بر این بررسی اخبارها و رویدادهای تاثیرگذار در قیمت دارایی‌ها نیز می‌تواند به‌عنوان نوعی تحلیل برای انجام معاملات در بازار مربوطه استفاده شود.

از سویی دیگر با استفاده از تحلیل تکنیکال این امکان برای تریدرها ایجاد می‌شود تا بتوانند با استفاده از ابزارهایی که در این روش وجود دارد، به‌طور دقیق‌تری روندهای قیمتی در بازار را شناسایی کنند و نقاط ورود و خروج به معاملات را پیدا کنند. هر کدام از روش‌های تحلیل بنیادی و تکنیکال دارای روش‌ها و ابزارهای گوناگونی هستند که استفاده از هر کدام می‌تواند به‌عنوان سبکی برای ترید در بازارهای مالی محسوب شود.

برای روشن‌تر شدن این موضوع در ابتدا درباره انواع سبک های ترید با استفاده از تحلیل بنیادی توضیحاتی ارائه می‌کنیم و در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که انواع سبک‌ های تحلیل تکنیکال برای ترید چیست و با انواع ابزارها و روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شویم.

نمودار قیمت در لپ تاپ

انواع سبک‌ های ترید با استفاده از تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یکی از انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی است که با پیدا کردن ارزش ذاتی سهام و دارایی‌های موردنظر ارزش واقعی آن‌ها را به‌دست می‌آورد. برای این منظور تحلیل‌گران بنیادی با توجه به بازار مربوطه سعی می‌کنند مواردی نظیر شاخص‌های اقتصادی، صورت‌های مالی شرکت‌ها همانند ترازنامه‌ها، میزان سودآوری شرکت‌ها و دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت دارایی‌های موردنظر را بررسی کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه استفاده از تحلیل بنیادی دیدگاهی بلندمدت‌تر را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذارانی که از انواع سبک‌های سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ در معاملات خود استفاده می‌کنند، نیاز دارند تا از تحلیل بنیادی برای دریافت نتیجه بهینه در معاملات خود استفاده کنند. در ادامه نحوه ارزش‌گذاری دارایی در تحلیل بنیادی را شرح می‌دهیم.

نحوه ارزش‌گذاری دارایی در تحلیل بنیادی

تریدرها با استفاده از روش‌های متنوعی می‌توانند دارایی‌های موردنظر را تحلیل و آن را ارزش‌گذاری کنند. پس از انجام تحقیقات لازم و پیدا کردن ارزش ذاتی دارایی مربوطه می‌توانند در قیمت‌های مناسبی آن‌ها را خریداری کنند. نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌ها در تحلیل بنیادی به این صورت است که سرمایه‌گذاران معمولا عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار بر روی قیمت را در نظر می‌گیرند و با توجه به ‌آن‌ها قیمت واقعی دارایی را تخمین می‌زنند.

برای مثال میزان سودآوری شرکت‌ها یکی از عوامل تاثیرگذاری بر روی قیمت سهام است که جزء عوامل درونی شرکت محسوب می‌شود. از عوامل بیرونی شرکت‌ها نیز می‌توان به سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و سیاسی کلان کشورها در رابطه با صنایع مختلف اشاره کرد که تاثیرات فراوانی در میزان رشد یا کاهش قیمت سهام مربوطه دارد.

بنابراین تریدرها با شناسایی دارایی‌هایی که در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش واقعی خود قرار دارند می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را در بازار مربوطه پیدا کنند. سهام برخی شرکت‌ها ممکن است در برخی بازه‌های زمانی با دوره‌هایی از کاهش قیمت روبرو شوند.

تریدرها می‌توانند با بررسی برخی عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت همانند میزان سودآوری شرکت‌ موردنظر از پتانسیل رشد قیمت موجود در سهام شرکت مربوطه اطلاع پیدا کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند سهام موردنظر را در کف‌های قیمتی خریداری کنند و پس از افزایش قیمت در چرخه‌های صعودی بازار آن‌ها را بفروشند.

انواع سبک های تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال با استفاده از رفتار گذشته قیمت، نوسانات آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی می‌کند. برای این منظور تحلیل تکنیکال از انواع روش‌ها و ابزارها برای بررسی رفتار قیمت در نمودار استفاده می‌کند. بنابراین با توجه به ابزارهای متنوعی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد می‌توانیم انواع سبک های ترید با استفاده از تحلیل تکنیکال را شرح دهیم. از سویی دیگر در بیشتر موارد انواع سبک های ترید که در تحلیل تکنیکال وجود دارند با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال به‌وجود آمده‌اند.

صفحه نخست مجموعه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

اگر به یادگیری انواع سبک‌های ترید در تحلیل تکنیکال علاقه‌مند هستید، می‌توانید از آموزش‌های ویدیویی فرادرس که انواع بسیاری از سبک های ترید را پوشش داده است، برای یادگیری عمیق‌تر استفاده کنید. برای این منظور فیلم‌های آموزشی زیر برای یادگیری بیشتر این مباحث پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر دوره‌های آموزشی بالا، فرادرس فیلم‌های آموزشی بسیار متنوعی را در حوزه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال منتشر کرده است که از لینک زیر می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

انواع سبک های پرایس اکشن

پرایس اکشن به بررسی رفتار قیمت در نمودار توجه می‌کند و معمولا با نام تریدرهای مجرب ابداع‌کننده آن‌ها، نام‌گذاری می‌شود. برای مثال می‌توان به انواع سبک های زیر در پرایس اکشن اشاره کرد که هر کدام طرفدارانی دارد.

  • پرایس اکشن RTM
  • پرایس اکشن ICT
  • پرایس اکشن به سبک ال بروکس
  • سبک پرایس اکشن وایکوف

با وجود تنوعی که انواع سبک های پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال دارند، تمامی آن‌ها از برخی اصول و ابزار اولیه‌ همانند اصول ترید با استفاده از نواحی حمایت و مقاومتی و ترید با استفاده از خطوط روند استفاده می‌کنند. بنابراین مفاهیم اولیه‌ای که در ادامه شرح داده می‌شود در تمامی این روش‌ها می‌تواند کاربرد داشته باشد و به‌عنوان زیربنای اصلی تمامی سبک‌های پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال کلاسیک مطرح می‌‌شود.

انواع سبک های ترید با توجه به بازار

انواع سبک‌ های ترید با توجه به بازار مربوطه نیز تغییر می‌کند. برای مثال در بازارهای پرنوسانی همانند بازار کریپتو تریدرها معمولا با استفاده از روندهای قالب در نمودار قیمت بیت کوین سعی می‌کنند توکن‌های مستعد رشد را خریداری کنند و در روندهای صعودی بازار مربوطه آن‌ها را در سقف‌های قیمتی بفروشند.

از سویی دیگر با توجه به ارزش بازار کمی که ارزهای دیجیتال دارند، این بازار با نوسانات قیمتی شدیدی همراه است. بنابراین تریدرها بیشتر ترجیح می‌دهند در بازه‌های زمانی کوتاه یا میان‌مدت در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر برای ترید در بازارهایی همانند فارکس، تریدرها نیاز دارند تا بتوانند تحلیل جامعی از میزان تاثیرگذاری اخبار و شاخص‌های اقتصادی مهم در بازار مربوطه انجام دهند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه انواع سبک‌های ترید را در بازارهای فارکس و ارز دیجیتال به‌عنوان نمونه شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از نمودار قیمت در مانیتور - انواع سبک های ترید

انواع ترید در فارکس

تریدرها در بازار فارکس می‌توانند انواع ارزهای کشورها را با هم مبادله کنند. بنابراین زمانی که فردی قصد دارد در بازار فارکس فعالیت کند، می‌تواند با استفاده از کارگزاری‌ها و پلتفرم‌های آنلاینی که در اختیار آن‌ها قرار می‌‌دهد، معاملات مربوط به جفت‌ارزهای بازار فارکس را انجام دهد. در این حالت تریدرها می‌بایست همانند کارگزاری‌های بورسی در این کارگزاری‌های ثبت‌نام کنند و مراحل احراز هویت خود را انجام دهند.

افراد با انتقال حداقل سرمایه‌ اولیه برای شروع معاملات به کارگزاری مربوطه می‌توانند معاملات موردنظر خود را در این بازار انجام دهند. تمامی سبک‌هایی که با توجه به تایم‌فریم‌های مربوطه در تحلیل تکنیکال انجام می‌شود، می‌تواند در بازار فارکس نیز استفاده شود.

بنابراین انواع سبک های ترید در فارکس می‌تواند شامل اسکالپینگ، ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ باشد. از سویی دیگر برخی از تریدرهای مجرب می‌توانند با توجه به تاثیرگذاری اخبار و گزارشات اقتصادی از نوسانات جفت ارزهای مربوطه کسب سود کنند. بنابراین یکی دیگر از سبک‌های رایج ترید در بازار فارکس، ترید با استفاده از اخبار اقتصادی است که برخی از تریدرها از آن استفاده می‌کنند.

انواع تریدر ارز دیجیتال

بازار کریپتو بازاری است که رمزارزهای مختلفی در آن معامله می‌شوند. تریدرها در این بازار می‌توانند از انواع سبک‌های ترید با توجه به بازه‌های زمانی مختلف برای انجام معاملات خود استفاده کنند. بنابراین با توجه به انواع سبک‌‌های معاملاتی در بازار کریپتو، تریدرهای متنوعی در این بازار داریم.

تریدرها می‌بایست در ابتدا صرافی ارز دیجیتال معتبری که حجم معاملات بالایی دارد را برای انجام ترید انتخاب کنند.

در این حالت می‌توانند با انتقال حداقل دارایی موردنیاز برای شروع معاملات به صرافی مربوطه، ترید را در پلتفرم معاملاتی آنلاین صرافی شروع کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست در ابتدا توانایی تحلیل ارز دیجیتال مربوطه را داشته باشند تا بتوانند رمزارز مربوطه را در کف‌های قیمتی خریداری کنند. برای این منظور می‌‌توانند از انواع تحلیل‌های تکنیکال همانند تحلیل پرایس اکشن استفاده کنند.

برای کسب سود از نوسانات قیمتی رمزارزها در بازار کریپتو، علاوه بر تحلیل تکنیکال تریدرها می‌توانند با شناسایی توکن‌های مستعد رشد از افزایش قیمت آن‌ها در روندهای صعودی بازار کسب سود کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه یکی از سبک‌های محبوب ترید در بازار کریپتو را شرح می‌دهیم.

ترید با شناسایی توکن‌های مستعد رشد

یکی از روش‌های کسب سود از بازار کریپتو شناسایی توکن‌های مستعد رشد است. برای این منظور تریدرها می‌توانند پروژه‌های رمزارز مربوطه و اعضای تیم آن را بررسی کنند. پروژه‌های رمزارزی برای تامین مالی نیاز دارند تا توکن‌های خود را در بازار عرضه کنند.

هر اندازه میزان فعالیت‌های شرکت مربوطه گسترده‌تر باشد و توکن مربوطه کاربرد بیشتری در شبکه مربوطه داشته باشد، ارزندگی بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین یکی از راه‌های شناسایی توکن‌های پرپتانسیل بررسی کاربردهای رمزارز موردنظر در شبکه است. توجه به سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه‌های رمزارزی نیز از دیگر مواردی است که باعث افزایش ارزندگی توکن مربوطه می‌شود.

موضوع دیگری که در ترید توکن‌های مستعد رشد می‌بایست به آن توجه کرد، نوسانات شدید بازارهای رمزارزی است. بنابراین معامله‌گران نیاز دارند تا با مبالغ کمی به این بازار ورود کنند تا بتوانند زیان‌های احتمالی را تحمل کنند. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که برای پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد تریدرها می‌بایست علاوه بر گذراندن آموزش‌‌های لازم از مدیریت ریسک و سرمایه‌ مناسبی نیز استفاده کنند.

انواع تحلیل تکنیکال فارکس

برای اینکه تریدرها بتوانند از بازار فارکس کسب سود کنند می‌توانند علاوه بر بررسی اخبار و گزارشات اقتصادی، از انواع تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی روندهای قیمتی استفاده کنند. برای این منظور در ابتدا نیاز دارند تا با مبانی تحلیل تکنیکال و ابزارهایی که در این تحلیل وجود دارد آشنا شوند.

تریدرهای می‌توانند از تحلیل تکنیکال در تمامی سبک‌های معاملاتی استفاده کنند. اما نکته مهمی که تریدرها می‌بایست به ان توجه کنند، اهمیت نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر است. این نواحی قیمتی مهم با توجه به اینکه بر روی روندهای اصلی بازار تاثیر دارند، می‌توانند انجام معاملات در تایم‌فریم‌های پایین‌تر را نیز تحت‌تاثیر خود قرار دهند.

برای روشن‌تر شدن این مطلب در ادامه با برخی از اصول پایه‌ای از تحلیل تکنیکال در انواع سبک های ترید آشنا می‌شویم. علاوه بر این در صورت علاقه‌مندی به این نوع تحلیل در بازارهای مالی می‌توانید از فیلم آموزشی مقدماتی تحلیل تکنیکال در فرادرس نیز استفاده کنید. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است.

حمایت و مقاومت در انواع سبک های ترید

زمانی که نمودار قیمت را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که قیمت در برخورد با برخی از نواحی در نمودار قیمت، برای مدتی درجا می‌زند و سپس به روند قبلی باز می‌گردد. در مواردی نیز قیمت در برخورد با این نواحی تغییر جهت می‌دهد یا برای مدت بیشتری در بازه‌ قیمتی محدود، نوسان می‌کند. این نواحی با توجه به تاثیری که بر روی قیمت می‌گذارند نواحی مهمی محسوب می‌شوند که به آن‌ها نواحی حمایت یا مقاومتی می‌گویند.

برای تحلیل تکنیکال سبک‌های متنوعی همانند سبک پرایس اکشن و اسمارت مانی وجود دارد که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن‌ها بازارهای مالی را تحلیل کنند. برای این منظور می‌بایست به نواحی مهم حمایتی و مقاومتی توجه کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نمودار قیمت در لپ‌تاپی گشوده

مقاومت در انواع سبک های تحلیل تکنیکال

تریدرها با شناسایی نواحی مقاومتی در انواع سبک های تحلیل تکنیکال می‌توانند روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند. مقاومت در نمودار قیمت به نواحی گفته می‌شود که در برابر روند صعودی قیمت مقاومت می‌کند و معمولا از ادامه روند صعودی جلوگیری می‌کند. در نواحی مقاومتی فشار فروش باعث می‌شود تا روند صعودی قیمت برای مدتی متوقف شود.

در این حالت با ادامه‌دار شدن فشار فروش ممکن است تغییر جهت روند روی دهد و قیمت وارد روند نزولی شود. اما در صورتی که پس از مدتی نوسان قیمت در بازه‌ای محدود، فشار خرید افزایش پیدا کند، در این حالت روند صعودی پس از مدتی توقف ادامه پیدا می‌کند.

پیدا کردن نواحی مقاومتی در انواع سبک های ترید از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که تریدرها با استفاده از این نواحی می‌توانند نواحی ورود به معامله، تارگت و حد ضرر را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی تعیین کنند. از سویی دیگر هراندازه ناحیه مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر در بازار باشد، امکان برگشت روند به سطوح پایین‌تر بیشتر است.

نحوه ترید با استفاده از نواحی مقاومتی

برای انجام معاملات موفق تریدرها نیاز دارند تا نواحی مقاومتی را در نمودار قیمت مشخص کنند. برای این منظور در ابتدا نواحی مقاومتی مهم را در تایم‌فریم‌های بالاتر مشخص می‌کنند. نواحی مقاومتی در تایم‌‌فریم‌های بالاتر از اعتبار بیشتری برخوردار هستند و احتمال برگشت روند از آن‌ها بیشتر است.

بنابراین تریدرها در زمان نزدیک شدن روندهای صعودی به نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر سعی می‌‌‌کنند با بررسی نمودار قیمت، الگوهای قیمتی نزولی را در نمودار پیدا کنند. این الگوهای نزولی ممکن است با تشکیل الگوهای شمعی نزولی همانند الگوی ستاره دنباله‌دار در نمودار تشکیل شوند.

در این حالت با توجه به احتمال برگشت قیمت از نواحی مقاومتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر، تشکیل الگوی ستاره دنباله‌دار به‌معنای افزایش فشار فروش و احتمال ادامه‌دار شدن روند نزولی است. بنابراین تریدرها با تحلیل رفتار قیمت در ادامه می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معاملات شورت در نمودار قیمت پیدا کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی ستاره دنباله‌دار که نوعی الگوی نزولی در نمودار قیمت محسوب می‌شود در ناحیه مقاومتی در تایم‌فریم بالا در نمودار قیمت تشکیل شده است و با توجه به نزدیکی به ناحیه مقاومتی مهم در تایم‌فریم بالاتر، روند نزولی قیمت شروع می‌شود.

الگوی ستاره دنباله‌دار تشکیل‌شده در ناحیه مقاومتی - انواع سبک های ترید

حمایت در انواع سبک‌ های پرایس اکشن

حمایت یکی دیگر از نواحی مهم در نمودار قیمت است که در انواع سبک ترید در تحلیل پرایس اکشن استفاده می‌شود. نواحی حمایتی باعث می‌شوند تا روندهای نزولی برای مدتی توقف کنند و پس از مدتی درجا زدن به روند نزولی خود ادامه دهند. در مواردی نیز نواحی حمایتی باعث تغییر روند می‌شوند.

در این حالت روندهای نزولی در برخورد با نواحی حمایتی برای مدتی درجا می‌زنند و با افزایش فشار خرید در این نواحی وارد روندهای خنثی یا صعودی در نمودار قیمت می‌شوند. نواحی حمایتی را در انواع تایم‌فریم‌ها می‌توان مشخص کرد. هراندازه ناحیه حمایتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری از نمودار قیمت باشد، از اعتبار بیشتری برخوردار است. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا همانند بررسی نواحی مقاومتی در نمودار، نواحی حمایتی را نیز تحلیل کنند.

نحوه ترید با استفاده از نواحی حمایتی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از نواحی حمایتی معاملات خود را انجام دهند، در ابتدا نیاز دارند تا نواحی حمایتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر شناسایی کنند. با توجه به اینکه احتمال برگشت روند از این نواحی بیشتر است، بنابراین تریدرها می‌توانند با پیدا کردن برخی از الگوهای قیمتی صعودی همانند الگوی شمعی چکش و با بررسی کندل‌های بعد از آن، موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ پیدا کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا قیمت در روند نزولی خود به ناحیه مقاومتی نزدیک می‌شود. در تصویر زیر کندل چکش در ناحیه حمایتی تشکیل شده است. تشکیل کندل چکش در ناحیه حمایتی در نمودار قیمت به این معنی است که فشار خریداران در این ناحیه باعث شده تا قیمت به سمت بالا برگردد. در این مثال با توجه به واکنش قیمت به ناحیه حمایتی در تایم‌فریم‌های بالاتر، جهت حرکت قیمت به سمت بالا برگشت می‌کند.

در این حالت تریدرها می‌توانند پس از تشکیل کندل چکش در موقعیتی مناسب که قیمت به سمت پایین پولبک می‌زند، وارد پوزیشن‌ لانگ شوند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند. در این حالت برای جلوگیری از زیان در صورت حرکت روند در خلاف روند پیش‌بینی‌شده، تریدرها می‌بایست قیمتی را به‌عنوان حد ضرر در نمودار قیمت انتخاب کنند.

از سویی دیگر با توجه به استراتژی مدیریت ریسک انتخابی می‌بایست قیمت تارگت را با توجه به نسبت ریسک به ریوارد انتخابی تعیین کنند. در این مثال همان‌‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با توجه به استراتژی مدیریت ریسک مربوطه می‌توان حد ضرر را در پایین ناحیه حمایتی قرار داد و برای قیمت تارگت نیز انتهای ناحیه سبز رنگ در روند صعودی را می‌توان انتخاب کرد.

تشکیل کندل چکش در نواحی حمایتی در نمودار قیمت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

انواع استراتژی‌های خط روند در ترید

به‌طور کلی با توجه به موقعیت قرارگیری نمودار قیمت نسبت به خط روند، تریدرها می‌توانند از دو استراتژی پولبک به خط روند و شکست خط روند استفاده کنند. در این روش‌ها تریدر در ابتدا روندهای قیمتی را با استفاده از خطوط روند در نمودار قیمت شناسایی می‌کند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از فیلم آموزش اندیکاتورهای تحلیل روند برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی فرادرس برای کسب اطلاعات و مهارت بیشتر در این حوزه استفاده کنند. با استفاده از لینک زیر می‌توانید به این فیلم آموزشی دسترسی پیدا کنید.

سپس از دو استراتژی کلی پولبک به خط روند و شکست خط روند برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در ترید استفاده می‌کنند. از سویی دیگر سه نوع روند صعودی، نزولی و خنثی در نمودار قیمت قابل شناسایی است که تریدرها می‌توانند با ترسیم خطوط روند مربوطه از موقعیت‌های معاملاتی به‌وجود آمده با توجه به خطوط روند برای نوسان‌گیری از بازار مربوطه استفاده کنند. در فهرست زیر انواع سبک های ترید با استفاده از خطوط روند را مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • انواع سبک های ترید با استفاده از خط روند صعودی
  • انواع سبک های ترید با استفاده از خط روند نزولی
  • انواع سبک‌های ترید با استفاده از خط روند خنثی

انواع سبک های ترید با استفاده از خط روند صعودی

انواع سبک‌ های ترید با استفاده از خط روند صعودی را می‌توان در دو استراتژی اصلی پولبک به خط روند صعودی و شکست خط روند صعودی خلاصه کرد. اما برای این‌که بتوانیم این دو سبک معاملاتی را توضیح دهیم در ابتدا نیاز داریم تا مفهوم روند صعودی در بازار و نحوه ترسیم خط روند صعودی را در نمودار قیمت شرح دهیم.

مفهوم روند صعودی در بازار چیست؟

در حالتی کلی زمانی که قیمت‌ها در بازار موردنظر در روندی افزایشی باشند، روند بازار مربوطه صعودی است. اما برای اینکه بتوانیم از روند صعودی در بازار موردنظر برای انجام معاملات استفاده کنیم، نیاز داریم تا از ابزاری به‌نام خط روند در تحلیل تکنیکال برای مشخص کردن دقیق روندهای صعودی در بازار مربوطه استفاده کنیم.

برای ترسیم خط روند صعودی در نمودار قیمت در ابتدا کمینه‌های مربوط به نمودار قیمت را مشخص می‌کنیم. در روندهای صعودی قیمت معمولا با هر افزایش قیمت، برای مدتی به سمت قیمت‌های پایین‌تر برگشت می‌کند. این برگشت‌های قیمت در روندهای صعودی باعث ایجاد کمینه‌های قیمت در نمودار مربوطه می‌شود.

با توجه به روند صعودی بازار کمینه‌های تشکیل شده از کمینه‌های قبلی در سطوح بالاتری قرار دارند. تریدرها برای ترسیم خطوط روند صعودی در نمودار قیمت می‌توانند با متصل کردن کمینه‌های قیمتی، روند صعودی بازار مربوطه را در نمودار مشخص کنند. پس از ترسیم خط روند صعودی در نمودار قیمت در ادامه این مطلب دو استراتژی مهم در ترید با استفاده از خط روند صعودی را شرح می‌دهیم. در تصویر زیر خط روند صعودی برای نمودار قیمت رسم شده است.

ترسیم خط روند صعودی در نمودار قیمت - انواع سبک های ترید
ترسیم خط روند صعودی برای نمودار قیمت

استراتژی ترید در پولبک به خط روند صعودی

استراتژی ترید در پولبک به خط روند صعودی یکی از استراتژی‌های کاربردی و محبوب در تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند با استفاده از این استراتژی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معاملات پیدا کنند. این استراتژی یکی از انواع سبک های ترید با استفاده از خطوط روند است که با آن می‌توان نوسانات آتی قیمت را در بازار پیش‌بینی کرد.

در این روش معاملاتی از خط روند صعودی به‌عنوان نوعی خط حمایت متحرک برای پیش‌بینی تغییر جهت حرکت در نمودار قیمت استفاده می‌شود. نحوه عملکرد خط روند صعودی در این استراتژی همانند عملکرد نواحی حمایتی در نمودار قیمت است. بنابراین همان‌طور که در زمان ورود قیمت به نواحی حمایتی، جهت حرکت قیمت معمولا به سمت بالا تغییر مسیر می‌دهد، روندهای نزولی قیمت در هنگام نزدیک شدن به خط روند صعودی معمولا به سمت بالا تغییر مسیر می‌دهند.

در این حالت با توجه به اینکه روند اصلی نمودار قیمت صعودی است بنابراین روندهای نزولی که به سمت خط روند صعودی حرکت می‌کنند، به‌عنوان پولبک درنظر گرفته می‌شوند. تریدرها با استفاده از شناسایی پولبک‌ها و مشخص کردن آن‌ها در نمودار قیمت می‌توانند نواحی مهمی را برای ورود به معاملات لانگ پیدا کنند.

استراتژی ترید در شکست خط روند صعودی

استراتژی ترید در شکست خط روند صعودی زمانی روی می‌دهد که خط روند صعودی توسط قیمت شکسته شود. در این حالت قیمت در زیر خط روند صعودی قرار می‌گیرد. بنابراین تا زمانی که قیمت در بالای خط روند صعودی قرار دارد، تریدرها می‌توانند از استراتژی پولبک استفاده کنند و همان‌طور که در استراتژی مربوطه ذکر شد از روند صعودی بازار کسب سود کنند.

اما زمانی که خط روند صعودی به سمت پایین شکسته می‌شود، این موضوع بیان‌گر احتمال برگشت روند از حالت صعودی به روندهای خنثی یا نزولی در نمودار قیمت است. در این حالت با توجه به الگوهای شمعی تشکیل شده در زیر خط روند و بررسی نواحی مقاومتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌توانند وارد پوزشن‌های شورت شوند و از روند نزولی بازار استفاده کنند.

اهمیت توجه به نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر و الگوهای شمعی به این دلیل است که هراندازه احتمال حرکت قیمت در نمودار همراستا با جهت پوزیشن معاملاتی باشد، احتمال موفقیت در معاملات بیشتر می‌شود. برای مثال زمانی که قیمت خط روند صعودی را در نواحی مهم مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌شکند، احتمال ریزش قیمت بیشتر می‌شود.

این موضوع به این دلیل است که احتمال ریزش قیمت از نواحی مهم مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر بیشتر است. از سویی دیگر در صورتی که الگوهای نزولی شمعی نیز در پایین خط روند صعودی به‌عنوان تاییدی بر ادامه روند نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود، تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

انواع سبک های ترید با استفاده از خط روند نزولی

استفاده از خطوط روند نزولی نیز برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ترید کاربرد دارد. در این استراتژی تریدرها در ابتدا روندهای نزولی در نمودار قیمت را مشخص می‌‌‌‌کنند. سپس با ترسیم خطوط روند نزولی رفتار قیمت را با توجه به این خط بررسی می‌کنند.

در این حالت با توجه به اینکه موقعیت قیمت در نمودار در پایین خط روند نزولی یا بالای آن قرار بگیرد، دو نوع استراتژی معاملاتی متفاوت را ایجاد می‌کند. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا مفهوم روندهای نزولی در بازار و نحوه ترسیم خطوط روند نزولی را شرح می‌دهیم.

مفهوم روندهای نزولی در بازار چیست؟

روندهای نزولی در بازار زمانی ایجاد می‌شوند که قیمت‌ها در بازار مربوطه روندی کاهشی داشته باشند. بنابراین در روندهای نزولی بیشینه‌های تشکیل شده از بیشینه‌های قبلی در سطوح پایین‌تر قیمتی قرار دارند. این موضوع در مورد کمینه‌ها نیز در روندهای نزولی صادق است. بنابراین کمینه‌های قیمتی نیز در روندهای نزولی از کمینه‌های قبلی در سطوح پایین‌تر قیمتی قرار دارند.

با توجه به این موضوع با متصل کردن بیشینه‌های قیمتی در روندهای نزولی در نمودار قیمت می‌توانیم خطوط روند نزولی در نمودار قیمت را ترسیم کنیم. خطوط روند نزولی همانند خطوط مقاومتی در نمودار قیمت عمل می‌کنند. این موضوع به این معنی است که با رسیدن قیمت به خط روند نزولی، قیمت تمایل دارد تا به سمت پایین حرکت کند. بنابراین از خطوط روند نزولی به‌عنوان خطوط مقاومت متحرک نیز نام می‌برند. خط روند نزولی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با رنگ آبی رسم شده است.

ترسیم خط روند نزولی بر روی نمودار قیمت - انواع سبک های ترید
خط روند نزولی در نمودار قیمت رسم شده است.

استراتژی ترید در برگشت قیمت به خط روند نزولی

استراتژی ترید در برگشت قیمت به خط روند نزولی یکی از انواع روش‌های تحلیلی برای ترید در بازارهای مالی است. در این روش تریدرها با استفاده از احتمال برگشت قیمت به خط روند نزولی سعی می‌کنند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله در زمان نزدیک شدن قیمت به خط روند نزولی پیدا کنند.

با توجه به اینکه خط روند نزولی همانند نوعی مقاومت برای قیمت در نمودار عمل می‌کند، زمانی که قیمت به این خط مقاومتی نزدیک می‌شود، معمولا تمایل دارد تا به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. تریدرها نیز از این موضوع استفاده می‌کنند و با باز کردن پوزیشن‌های شورت در جهت روند اصلی نمودار قیمت از نوسانات مربوطه برای کسب سود استفاده می‌کنند.

اما این استراتژی تا زمانی اعتبار دارد که قیمت در پایین خط روند نزولی قرار دارد. بنابراین با شکست خط روند نزولی و قرار گرفتن قیمت در بالای خط روند نزولی، تریدرها می‌‌توانند از استراتژی دیگری استفاده کنند که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با استراتژی‌های معاملاتی می‌توانید مطلب انواع استراتژی معاملاتی را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

استراتژی ترید در شکست خط روند نزولی

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که تریدرها در انواع سبک های ترید استفاده می‌‌کنند، ترید در زمان شکست خط روند نزولی است. با استفاده از این استراتژی تریدرها در ابتدا روندهای اصلی نزولی را در بازار مربوطه پیدا می‌کنند. برای پیدا کردن روندهای نزولی می‌توانند بیشینه‌های قیمتی را در این روندها به‌هم متصل کنند.

برای این منظور می‌توانند با متصل کردن حداقل دو بیشینه قیمتی خط روند نزولی را در نمودار ترسیم کنند. در این حالت تا زمانی که قیمت در پایین خط روند نزولی حرکت کند، تریدرها می‌توانند با استفاده از استراتژی برگشت به خط روند نزولی معاملات شورت را در راستای جهت حرکت اصلی بازار انجام دهند.

اما زمانی که قیمت با شکست خط روند نزولی در قسمت بالای آن قرار می‌گیرد، در این حالت ممکن است با تثبیت قیمت در قسمت بالای خط روند نزولی، جهت حرکت از حالت نزولی به حالات خنثی یا صعودی تغییر کند. بنابراین تریدرها می‌‌تواند پس از انجام شکست معتبر و بررسی شرایط دیگر نمودار قیمت، وارد معاملات لانگ شوند و تارگت‌های خود را با توجه به موقعیت‌های موجود در نمودار قیمت قرار دهند.

انواع سبک‌های ترید با استفاده از خط روند خنثی

زمانی که قیمت در بازه‌های زمانی مشخصی در بین محدوده‌های حمایت و مقاومتی بالا و پایین می‌شود، تریدرها می‌توانند با متصل کردن بیشینه‌های قیمتی در بالای نمودار و متصل کردن کمینه‌های قیمتی در پایین نمودار قیمت، دو روند خنثی را در نمودار قیمت ترسیم کنند. در این حالت با توجه به واکنش قیمت به خطوط روند خنثی، معامله‌گران می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی موردنظر را در نمودار پیدا کنند.

بنابراین قیمت، الگویی مستطیلی را در نمودار تشکیل می‌‌دهد. در داخل این الگوی مستطیلی روندهای صعودی و نزولی قرار دارند که بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی را در این الگو تشکیل می‌دهند. با توجه به نوسان قیمت در داخل این الگو یا خروج قیمت از آن تریدرها می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی متنوعی را در نمودار قیمت استفاده کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

استراتژی ترید در داخل الگوی مستطیل

یکی از استراتژی‌های ترید با استفاده از خطوط روند خنثی زمانی قابل اجرا است که قیمت بین دو خط روند خنثی نوسان می‌کند. در این حالت قیمت الگوی مستطیلی را در نمودار تشکیل می‌دهد و تا زمانی که در داخل این مستطیل نوسان می‌کند، تریدرها می‌توانند از استراتژی خرید در حمایت پایین و فروش در مقاومت بالا استفاده کنند.

در این استراتژی، خط روند خنثی که در قسمت پایین الگوی مستطیل رسم می‌شود همانند خط حمایتی عمل می‌کند و قیمت با نزدیک شدن به ان تمایل دارند تا به سمت بالا تغییر مسیر دهد. در این حالت تریدرها می‌توانند با استفاده از معاملات لانگ در هنگام نزدیک شدن یا برخورد به این خط حمایتی از برگشت روند استفاده کنند.

از سویی دیگر خط روند خنثی در بالای این الگو نیز همانند خط مقاومتی عمل می‌کند. در این حالت با توجه به تمایل قیمت به برگشت به سطوح پایین‌تر قیمتی در زمان رسیدن به خط مقاومت، تریدرها با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی شورت سعی می‌کنند از برگشت روند به سطوح پایین‌تر و شروع روند نزولی در نمودار قیمت استفاده کنند.

استراتژی ترید در شکست الگوی مستطیل

نوع دیگری از استراتژی در انواع سبک های ترید در تحلیل تکنیکال وجود دارد که در زمان خروج قیمت از بالا یا پایین الگوی مستطیل روی می‌دهد. در این حالت قیمت پس از مدتی نوسان بین خطوط روند خنثی در بالا و پایین الگوی مستطیل با شکست یکی از این خطوط روند خنثی در بالا یا پایین این الگوی قیمتی از آن خارج می‌شود.

در صورتی که فشار خرید بتواند خط مقاومتی در بالای الگو را به سمت بالا بشکند، در این حالت بعد از تثبیت قیمت در بالای این خط روند خنثی و پولبک به آن، احتمال صعود قیمت به سطوح بالاتر وجود دارد. تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط قیمت در نمودار در نواحی مناسبی وارد روند صعودی در بازار مربوطه شوند.

از سویی دیگر نیز ممکن است فشار فروش در نواحی نزدیک به خط روند خنثی در پایین الگوی مستطیل باعث شکست خط حمایتی و نزول قیمت به سطوح پایین‌تر شود. در این حالت نیز تریدرها با توجه به شرایط نمودار می‌توانند پس از تثبیت قیمت در پایین خط حمایتی از روندهای نزولی در بازار برای باز کردن پوزیشن‌های شورت استفاده کنند.

دو تریدر در حال گفتگو

اسمارت مانی در انواع سبک های ترید

«پول هوشمند» (Smart Money) یکی از انواع سبک های ترید در بازارهای مالی است که بر اساس ورود و خروج پول هوشمند، بازار مربوطه را تحلیل می‌کند. اسمارت مانی پولی است که توسط نهادها مالی و بانک‌ها در بازار وارد می‌شود. این نهادهای بزرگ مالی از افرادی مجرب برای بررسی و تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌کنند و معمولا روندهای بازار را قبل از افراد دیگر پیش‌بینی می‌کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه این موسسات بزرگ مالی سفارشات حجیمی را در بازارهای موردنظر انجام می‌دهند، بنابراین سفارشات خود را به‌طور تدریجی در بازار قرار می‌دهند تا بتوانند در قیمت‌های موردنظر معاملات خود را انجام دهند. در این حالت تریدرها با توجه به الگوهایی که در نمودار قیمت ایجاد می‌شوند سعی می‌کنند تا همراستا با ورود و خروج پول هوشمند در بازارهای مالی معاملات خود را انجام دهند.

بنابراین با توجه به رصد و بررسی ورود و خروج پول هوشمند به بازارهای مالی، سبک اسمارت مانی در تحلیل تکنیکال ایجاد شده است که در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین ساختارهای قیمتی در آن را شرح می‌دهیم.

ساختارهای قیمتی در انواع سبک های ترید

تریدرها می‌توانند از انواع سبک های ترید در تحلیل تکنیکال همانند پرایس اکشن و اسمارت مانی برای پیش‌بینی روندهای قیمتی استفاده کنند. با استفاده از این سبک‌های معاملاتی تریدرها می‌توانند ساختارهای قیمتی را در نمودار قیمت شناسایی کنند. شناسایی ساختارهای قیمتی در تحلیل تکنیکال به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از روندهای آتی در نمودار قیمت داشته باشند.

روندهای قیمتی بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه تشکیل می‌شوند. بنابراین با افزایش فشار خرید در نواحی قیمتی مهم در نمودار، روندهای صعودی و با افزایش فشار فروش در این نواحی روندهای نزولی تشکیل می‌شوند. در این حالت تریدرها می‌توانند با بررسی ساختارهای قیمتی تشکیل شده در نمودار روندهای آتی در بازار را پیش‌بینی کنند. با توجه به واکنش قیمت به ناحیه حمایت یا مقاومتی در نمودار قیمت می‌توان ساختارهای زیر را در نمودار قیمت مشخص کرد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • ساختارهای ادامه‌دهنده
    • ساختارهای ادامه‌دهنده صعودی
    • ساختارهای ادامه‌دهنده نزولی
  • ساختارهای برگشتی
    • ساختارهای برگشتی صعودی به نزولی
    • ساختارهای برگشتی نزولی به صعودی

ساختارهای ادامه‌دهنده در انواع سبک های ترید

ساختارهای ادامه‌دهنده در دو دسته ساختارهای ادامه‌دهنده صعودی و ساختارهای ادامه‌دهنده نزولی دسته‌بندی می‌شوند. در این حالت حرکت قیمت در روندهای صعودی یا نزولی برای مدتی متوقف می‌شود و پس از مدتی درجا زدن ناحیه‌ای به‌نام بیس را تشکیل می‌دهد.

پس از تشکیل ناحیه بیس قیمت روند قبلی خود را ادامه می‌دهد. در این حالت اگر روند قبلی صعودی باشد، قیمت پس از تشکیل بیس روند افزایشی را ادامه می‌‌دهد. در صورتی که روند قبلی نزولی باشد، قیمت پس از تشکیل بیس، روند کاهشی اولیه را دنبال می‌کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه هر کدام از این ساختارهای ادامه‌دهنده را شرح می‌دهیم.

ساختار ادامه‌دهنده صعودی

ساختار ادامه‌دهنده صعودی در انواع سبک‌ های ترید در تحلیل تکنیکال را می‌توان با ساختار قیمتی «رالی بیس رالی» (Rally Base Rally | RBR) شرح داد. این ساختار از دو روند صعودی تشکیل شده است که در میان آن‌ها ناحیه بیس شکل می‌گیرد. ناحیه بیس در واقع واکنش قیمت به نواحی حمایتی یا مقاومتی در گذشته نمودار قیمت است. بنابراین در ساختار ادامه‌دهنده صعودی در ابتدا قیمت در ناحیه رالی افزایش پیدا می‌کند.

این افزایش قیمت تا رسیدن به ناحیه مقاومتی در نمودار قمیت ادامه دارد. با رسیدن روند صعودی قیمت به ناحیه مقاومتی در این ناحیه بیس تشکیل می‌شود. در این حالت با توجه به میزان اعتبار ناحیه مقاومتی و میزان فشار خرید قیمت می‌تواند پس از تشکیل ناحیه بیس به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

در ساختار رالی بیس رالی با توجه به افزایش فشار خرید پس از تشکیل بیس در نمودار، قیمت دوباره وارد روند صعودی می‌شود و ساختار رالی بیس رالی را تکمیل می‌کند. ساختار رالی بیس رالی را در سمت چپ تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

ساختارهای صعودی و نزولی ادامه‌دهنده در نمودار قیمت

ساختار ادامه‌دهنده نزولی

ساختار ادامه‌دهنده نزولی یکی دیگر از انواع ساختارهای قیمت در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای شناسایی نواحی مهم معاملاتی استفاده می‌کنند. در این ساختار قیمتی همان‌طور که در سمت راست تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند نزولی قیمت به ناحیه‌ای حمایتی می‌رسد و پس از تشکیل بیس در ناحیه حمایتی دوباره به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

بنابراین ساختار «دراپ بیس دراپ» (Drop Base Drop | DBD) در نمودار قیمت به معنای نوعی الگوی ادامه‌دهنده نزولی است. به روندهای نزولی در این ساختار قیمتی دراپ می‌گویند. در این ساختار قیمتی زمانی که روند نزولی به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک می‌شود، برای مدتی در این ناحیه درجا می‌زند و بیس را تشکیل می‌دهد.

سپس با توجه به افزایش میزان عرضه در ناحیه بیس، قیمت می‌تواند ناحیه حمایتی را بشکند و به سطوح پایین‌تر قیمتی برود. این موضوع می‌تواند به دلیل کم‌اعتبار بودن ناحیه حمایتی مورد نظر نیز باشد. در این حالت ناحیه حمایتی نمی‌تواند جلوی نزول قیمت را بگیرد و قیمت با شکست این ناحیه روند نزولی قبلی خود را ادامه می‌دهد.

ساختارهای برگشتی در انواع سبک های ترید

ساختارهای برگشتی در انواع سبک های ترید در تحلیل تکنیکال یکی دیگر از ساختارهای مهم هستند که تریدرها برای انجام معاملات از آن‌ها استفاده می‌کنند. ساختارهای برگشتی به ساختارهای قیمتی گفته می‌شود که در آن جهت روند قیمت تغییر می‌کند. بنابراین در ساختارهای برگشتی روندهای صعودی به نزولی تبدیل می‌شوند و برعکس.

در این حالت بین روند صعودی و نزولی ناحیه بیس تشکیل می‌شود که در آن ناحیه قیمت برای مدتی در محدوده‌ای مشخص درجا می‌زند. ساختارهای برگشتی قیمت به دو دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

ساختارهای بازگشتی صعودی به نزولی

ساختارهای بازگشتی صعودی به نزولی در ساختارهای قیمتی «رالی بیس دراپ» (Rally Base Drop | RBD) تشکیل می‌شوند. در این ساختارها روندهای صعودی را رالی و روندهای نزولی را دراپ می‌گویند. در این حالت زمانی که روندهای صعودی در مسیر حرکت خود به ناحیه‌ای مقاومتی می‌رسند، برای مدتی درجا می‌زنند و بیس تشکیل می‌‌‌دهند.

سپس با توجه به میزان اعتبار ناحیه مقاومتی ممکن است پس از تشکیل بیس به سمت بالا یا پایین حرکت کنند. در ساختارهای برگشتی رالی بیس دراپ فشار فروش در ناحیه بیس به‌گونه‌ای است که قیمت وارد روند نزولی می‌شود که به آن دراپ می‌گوییم. تریدرها با پیش‌بینی ساختارهای صعودی به نزولی می‌توانند تارگت‌های معاملاتی خود را در ناحیه بیس قرار دهند.

برای این منظور تریدرها ممکن است با شناسایی احتمال صعود قیمت در ابتدای رالی وارد پوزیشن معاملات لانگ شوند. سپس برای تیک پروفیت تارگت معاملاتی را در ناحیه بیس قرار می‌دهند. در این حالت با رسیدن قیمت به ناحیه بیس تریدرها از معامله کسب سود می‌کنند.

ساختارهای بازگشتی نزولی به صعودی

ساختارهای بازگشتی نزولی به صعودی را می‌توان در الگوهای قیمتی «دراپ بیس رالی» (Drop Base Rally | DBR) شناسایی کرد. در این ساختارهای قیمتی در ابتدا روند نزولی در نمودار قیمت به‌وجود می‌آید. این روند نزولی در روند کاهشی خود به ناحیه‌ حمایتی وارد می‌شود و برای مدتی در این ناحیه درجا می‌زند. در این حالت با توجه به افزایش فشار خرید، قیمت از ناحیه بیس خارج شده و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند و رالی را تشکیل می‌دهد.

بنابراین در این ساختار قیمتی روند نزولی به صعودی تبدیل می‌شود. تریدرها با استفاده از این ساختار می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی متناسب با آن را باز کنند. برای مثال تریدری که احتمال تشکیل ساختار دراپ بیس رالی را در نمودار قیمت پیش‌بینی می‌کند، می‌تواند با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در ابتدای روند نزولی وارد معامله شود و تارگت را نیز در محدوده بیس قرار دهد.

در این حالت با رسیدن قیمت به ناحیه بیس می‌تواند از پوزشن مربوطه کسب سود کند. در حالتی دیگر تریدرها با پیش‌بینی روند نزولی بازار تا محدوده حمایتی منتظر می‌مانند تا ناحیه بیس تشکیل شود، سپس در موقعیتی مناسب وارد پوزشن معاملاتی لانگ می‌شوند تا از روند صعودی بازار در رالی مربوطه استفاده کنند.

بهترین استراتژی ترید

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از انواع سبک‌های معاملاتی از بازار مربوطه کسب سود کنند، علاوه بر انتخاب سبک معاملاتی نیاز دارند تا استراتژی معاملاتی ویژه‌ای را در بازار مربوطه دنبال کنند. استراتژی معاملاتی نقشه عملیاتی دقیق‌تری برای انجام معاملات در اختیار تریدرها قرار می‌‌دهد.

در این میان بسیاری از تریدرها به‌دنبال پیدا کردن بهترین استراتژی ترید در بازارهای مالی هستند. برای یافتن بهترین استراتژی ترید در بازارهای مالی در ابتدا می‌بایست به این نکته توجه کنید که در زمان طراحی استراتژی معاملاتی هر تریدری با توجه به خصوصیات روحی، تجربیات و زمان اختصاص داده شده برای ترید ممکن است استراتژی متفاوتی داشته باشد. بنابراین نمی‌توانیم تنها یک استراتژی را به‌عنوان بهترین استراتژی برای ترید در نظر بگیریم.

اما در حالت کلی بهترین استراتژی ترید، علاوه بر رعایت مدیریت مناسب ریسک و سرمایه، می‌بایست امکان کسب سود از فرصت‌های معاملاتی را برای تریدرها فراهم کند. برای این منظور تریدرها می‌توانند آموزش‌ها و مهارت‌های لازم در تحلیل بازار و ترید در بازارهای مالی را یاد بگیرند تا در نهایت با کسب تجربه و استفاده از این مهارت‌ها بتوانند استراتژی‌های معاملاتی سودآوری داشته باشند. در همین راستا فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که می‌توانید از لینک‌های زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

همچنین برای دسترسی به مجموعه کامل فیلم‌های آموزش تحلیل تکنیکال در فرادرس می‌توایند از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس مفهوم ترید در بازارهای مالی را شرح دادیم و توضیحاتی درباره نمودارهای قیمت و مفهوم تایم‌فریم در نمودار شمعی بیان کردیم. فهرست کاملی از انواع سبک های ترید را در ادامه ذکر کردیم. سپس هر کدام از سبک‌های بیان‌شده در فهرست را توضیح دادیم. برای این منظور در ابتدا انواع سبک‌های ترید با توجه به تایم‌فریم را بیان کردیم. بنابراین سبک‌های اسکالپینگ، ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ و استراتژی معاملاتی پوزیشن تریدینگ را شرح دادیم.

در ادامه انواع سبک‌های ترید با توجه به تحلیل بازار را بیان کردیم و انواع سبک‌های ترید با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال را توضیح دادیم. حمایت و مقاومت در انواع سبک‌های ترید را شرح دادیم و انواع استراتژی‌های خط روند در ترید را بیان کردیم. برای این منظور انواع سبک‌های ترید با استفاده از خطوط روند صعودی، نزولی و خنثی را بیان کردیم. سپس استراتژی ترید در داخل الگوی مستطیل و استراتژی ترید در شکست این الگو را شرح دادیم.

اسمارت مانی یکی دیگر از سبک‌های ترید در تحلیل تکنیکال است که در ادامه این مطلب آن را شرح دادیم. سپس ساختارهای قیمتی در انواع سبک‌های ترید را شرح دادیم. برای این منظور ساختارهای ادامه‌دهنده و ساختارهای برگشتی را در انواع سبک‌های ترید توضیح دادیم. در پایان نیز انواع سبک‌های ترید با توجه به بازار را شرح دادیم و انواع سبک‌های ترید در بازارهای فارکس و بازار کریپتو را برای نمونه بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FX LeadersForexbeeDailyfxHantec MarketsInnercircletrading
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *