روش های ترید ارز دیجیتال که باید بدانید

۱۲۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
روش های ترید ارز دیجیتال که باید بدانید

روش های ترید ارز دیجیتال یکی از سرفصل‌های مهمی است که هر تریدر نیاز به یادگیری آن دارد. بازار بیت کوین و رمزارزها نسبت به دیگر بازارهای معاملاتی به دلیل مارکت کپ یا ارزش بازار کمتر، نوسان قیمتی بیشتری دارد. بنابراین ممکن است برخی از روش‌هایی که در بازارهای جهانی از آن استفاده می‌شود در ترید ارزهای دیجیتال کاربرد کمتری داشته باشند. تریدرهای ارزهای دیجیتال بر حسب توانایی و دانش و روحیات خود ممکن است از روش‌های مختلفی برای ترید ارز دیجیتال استفاده کنند. روش‌های زیادی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد. این روش‌ها بر حسب تحلیل استفاده شده و نیز بازه زمانی مورد نظر برای کسب سود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال به روش‌های ترید بر مبنای تحلیل فاندامنتال و سوئینگ تریدینگ می‌توان اشاره کرد. یک معامله‌گر ارز دیجیتال با شناخت روش های ترید ارز دیجیتال می‌تواند با توجه به روحیات و توانایی‌های خود بهترین روش ترید ارز دیجیتال مختص به خود را پیدا کند.

ترید چیست ؟

برای آشنایی با روش های ترید ارز دیجیتال در ابتدا بهتر است مروری به مفهوم ترید داشته باشیم. ترید در حالت کلی نوعی تبادل است که معمولا به‌صورت داوطلبانه بین دو شخص یا گروه برای استفاده از منابع طرف مقابل مانند کالاها و خدمات صورت می‌گیرد. اما در حوزه ارزهای دیجیتال ترید به عبارتی ساده به خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها برای کسب سود گفته می‌شود.

روش های ترید ارز دیجیتال

روش های ترید ارز دیجیتال مختلفی وجود دارد که یک تریدر می‌تواند از آن‌ها در معاملات خود استفاده کند. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند ترکیبی از این روش‌ها را استفاده کنند. عواملی از قبیل بازه زمانی که برای ترید در نظر گرفته می‌شود و نوع تحلیلی که برای بررسی قیمت رمزارز استفاده می‌شود استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی را پدید می‌آورد که از آن‌ها می‌توانیم در ترید ارزهای دیجیتال استفاده کنیم.

  • روش‌های ترید بر مبنای نوع تحلیل
    • فاندامنتال
    • تکنیکال
    • آن‌چین
  • روش‌های ترید بر مبنای احساسات بازار
  • ترید بر اساس اخبار و رویدادها
  • ترید بر اساس بازه زمانی
    • اسکالپینگ
    • ترید روزانه
    • سوئینگ تریدینگ
    • پوزیشن تریدینگ

در برخی دیگر از روش های ترید ارز دیجیتال معامله‌گر احساسات موجود در بازار و اخباری که در ارتباط با رمزارزی خاص منتشر می‌شود را مبنا قرار می‌دهد و با ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال سعی می‌کند پوزیشن معاملاتی درستی را انتخاب کند. در ادامه انواع روش های ترید ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

روش های ترید ارز دیجیتال بر مبنای نوع تحلیل

بر مبنای نوع تحلیلی که از بازار رمزارزها می‌کنیم دو نوع روش کلی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

انواع ترید رمزارزها

ترید بر مبنای تحلیل فاندامنتال

یکی از مهم‌ترین تحلیل‌هایی که در بازارهای جهانی وجود دارد «تحلیل بنیادی» (Fundamental Analysis) است. ترید بر مبنای تحلیل فاندامنتال یکی از روش های ترید ارز دیجیتال است. با توجه به این‌که هرقدر شرکت سوددهی و تولید ارزش بیشتری داشته باشد سهام آن نیز رشد بیشتری خواهد کرد بنابراین در معاملات سهام شرکت‌ها تحلیلگر فاندامنتال به بررسی شرکت و عوامل تأثیرگذار در رشد بهره‌وری و سوددهی شرکت می‌پردازد.

در دنیای رمزارزها تحلیل‌گر فاندامنتال تمرکز خود را بر روی پروژه رمزارز مورد نظر قرار می‌دهد و با بررسی دقیق آن‌ها و شرایط اقتصادی و نیازهای موجود اقدام به خرید رمزارز می‌کند. تحلیل‌های فاندامنتال بر پایه منطق و واقعیت‌های موجود انجام می‌شود و معمولا برای بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری به‌کار برده می‌شود. برخی مواردی که در تحلیل فاندامنتال رمزارزها بررسی می‌شود را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • هدف پروژه
  • بنیان‌گذاران پروژه
  • شرکای پروژه
  • سرمایه‌گذاران پروژه
  • رقبای پروژه
  • کاربردی بودن هدف پروژه
  • واقعی و عملی بودن هدف پروژه
  • میزان فعالیت توسعه‌دهندگان پروژه
  • مقدار و نحوه توزیع توکن‌های پروژه

ترید بر مبنای تحلیل تکنیکال

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) تمرکز خود را بر روی قیمت رمزارز موردنظر قرار می‌دهد. در تحلیل تکنیکال از نمودار قیمت و اندیکاتورها و ابزارهایی از قبیل خطوط حمایت و مقاومت، نمودار کندل استیک و خطوط روند برای پیش‌بینی روند قیمتی رمزارز استفاده می‌شود. تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند بر این باورند که تحلیل تغییرات قیمتی گذشته در بازار به ما تغییرات قیمتی آینده را نشان می‌دهد. تحلیل تکنیکال بر مبنای سه فرض قرار است.

  1. همه چیز در قیمت منعکس شده است: بنابراین فرضیه تمامی عوامل تأثیرگذار بر بازار در قیمت رمزارز نهفته است. بنابراین قیمت رمزارز همه چیز درباره رمزارز مورد نظر را به شما نشان می‌دهد.
  2. قیمت در جهت روند حرکت می‌کند: قیمت همیشه سعی می‌کند از جهت روند بازار پیروی کند. بنابراین در هر نوع روندی از قبیل صعودی یا نزولی و در هر تایم فریمی قیمت دنبال‌کننده جهت روند است.
  3. تاریخ دوباره تکرار می‌شود: ذات تکرارپذیر بازار کریپتو به این معنی است که تحلیل الگوهای قبلی شکل‌گرفته در نمودار قیمت در پیش‌بینی روند حرکتی آینده بازار به ما کمک می‌کند.

ترید بر مبنای تحلیل آنچین

«تحلیل آنچین» (On-chain Analysis) بر مبنای اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین انجام می‌شود. با کمک تحلیل آنچین می‌توانیم اطلاعات مهم و تأثیرگذاری از قبیل اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مقدار موجودی رمزارز کیف پول‌ها به‌دست آوریم.

برای مثال با کمک اطلاعات تراکنش‌های انجام شده برای توکنی خاص می‌توانیم میزان محبوبیت و اعتبار توکن را متوجه شویم و با بررسی کیف پول‌ها نیز می‌توانیم اطلاعات بسیاری از قبیل مقدار انباشت توکن‌ها در کیف پول نهنگ‌های بیت کوین به‌دست آوریم. بنابراین استفاده از داده‌های آنچین برای ترید یکی از روش های ترید ارز دیجیتال است. برخی از اطلاعات مفیدی که از تحلیل آنچین بدست می‌آید عبارتند از:

  • تعداد آدرس‌های فعال در شبکه
  • حجم تراکنش‌ها
  • میزان سوددهی ماینرها
  • تغییرات هش ریت
  • نحوه توزیع توکن‌ها در آدرس‌ها
تحلیل آنچین

 ترید ارز دیجیتال بر مبنای احساسات بازار

احساسات و هیجانات موجود در بازار در برخی مواقع تأثیرات قیمتی زیادی بر روی رمزارزها می‌گذارند. برخی از تریدرها با توجه به همین هیجانات و و روندهایی که از آن‌ها تشکیل می‌شوند معاملات خود را انجام می‌دهند. به بیانی ساده بررسی و تحلیل نظر افراد تأثیرگذار در حوزه رمزارزها به همراه جو روانی حاکم بر شبکه‌های اجتماعی و استفاده از این نظرات در ترید ارزهای دیجیتال «ترید بر مبنای احساسات»‌ (Sentiment Trading) نام دارد.

نرم افزارها و الگوریتم‌هایی وجود دارند که با استفاده از هوش مصنوعی قادر هستند احساسات بازار را در مورد رمزارز یا ترندی خاص بررسی کنند. با وجود این‌که ترید بر اساس احساسات بازار یکی از روش های ترید ارز دیجیتال است اما این روش در کنار تحلیل‌های دقیق‌تری همانند تحلیل تکنیکال و فاندامتال می‌تواند کاربرد بیشتری داشته باشد.

ترید بر اساس اخبار و رویدادها

برخی تریدرها اخبار مهم مربوط به رمزارزها را دنبال می‌کنند و از آن‌ها در معاملات خود استفاده می‌کنند. این تریدرها معمولا اخبار سیاسی و اقتصادی مربوط به رمزارزها را همواره پیگیری می‌کنند. برخی اخبار مربوط به کل حوزه رمزارزها می‌شوند و در کل ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند. اما برخی از اخبار و رویدادها تنها به رمزارزی خاص مربوط می‌شوند که اطلاع از آن‌ها برای افراد دارنده آن رمزارز اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اخباری که در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر درباره رمزارزی خاص منتشر می‌شوند می‌تواند تأثیرات قیمتی مثبت و منفی قابل توجهی را بر روی رمزارز مورد نظر داشته باشد.

برخی اوقات هیجانات در بازار ارز دیجیتال به‌گونه‌ای است که حتی یک توییت از فردی مشهور باعث پامپ قیمتی رمزارزی خاص می‌شود. برای مثال می‌توان به توییت‌های «ایلان ماسک» (Elon Musk) در حمایت از دوج کوین اشاره کرد که باعث افزایش قیمت این رمزارز شد. در هر صورت لازم به ذکر است که ترید رمزارزها بر مبنای اخبار بازار با ریسک‌های فراوانی همراه است و به دلیل نوسانات قیمتی حاصل از این اخبار، بسیاری از تریدرها دچار زیان می‌شوند.

ترید اخبار

روش های ترید ارز دیجیتال بر مبنای بازه زمانی

تریدرها با در نظر گرفتن تجربیات و توانایی‌های خود می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلفی ترید کنند. برخی از روش های ترید ارز دیجیتال بر مبنای مدت زمانی که تریدر پوزیشن معاملاتی خود را باز نگه می‌دارد دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

اسکالپینگ چیست ؟

«اسکالپینگ» (Scalping) یکی از روش های ترید ارز دیجیتال است. تریدر در این روش به دنبال سودهای بالا در هر معامله نیست. در این روش تریدر سعی می‌کند در تایم فریم های کوچک تعداد معاملات زیادی را انجام دهد. بنابراین اسکالپینگ در واقع انجام معاملاتی بسیار سریع است. در این روش تریدر ممکن است در عرض چند دقیقه معامله‌ای را انجام دهد. اسکالپینگ یکی از پر ریسک‌ترین روش های ترید ارز دیجیتال است و برای انجام آن تریدر باید تسلط و تجربه بالایی در ترید داشته باشد. بنابراین این روش به هیچ عنوان به افراد تازه کار توصیه نمی‌شود.

تایم فریم انتخابی شما در اسکالپینگ به میزان سرعت معاملات شما بستگی دارد ولی اسکالپرها معمولا در تایم فریم‌های ۵ تا ۳۰ دقیقه ترید می‌کنند. هر چه تایم فریم انتخابی کوچک‌تر باشد شما تعداد بیشتری ترید می‌توانید انجام دهید. توجه داشته باشید که انتخاب تایم فریم در اسکالپینگ به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. برای مثال قیمت بیت کوین را در چارت زیر مشاهده می‌کنید که در تایم فریم ۵ دقیقه قرار دارد. در این نمودار از «میانگین متحرک» به عنوان اندیکاتوری برای شناسایی روند و از اسیلاتور Stochastic نیز برای مومنتوم استفاده شده است.

همان‌طور که در این مثال مشاهده می‌کنید تریدر در مدت ۷ ساعت ترید می‌تواند با تشخیص درست از هر یک از ۶ موقعیت سودزای موجود استفاده کند. توجه داشته باشید که با توجه به دوطرفه بودن بازار ارزهای دیجیتال اسکالپر می‌تواند از صعود و نزول قیمت سود کسب کند. با توجه به تایم فرم ۵ دقیقه که در این مثال مشاهده می‌کنید هر ترید بیش از ۳۰ دقیقه زمان نبرده است.

اسکالپینگ و روش های ترید ارز دیجیتال

بنابراین افراد حرفه‌ای می‌توانند در طی روز با روش اسکالپینگ تعداد زیادی موقعیت که پتانسیل سود دارند را شناسایی و ازآن‌ها استفاده کنند. با وجود این‌که اسکالپینگ روشی سودآور برای ترید است ولی معایبی نیز دارد. صرافی‌ها برای انجام درخواست‌های معاملاتی تریدرها از آن‌ها کارمزد دریافت می‌کنند. با توجه به این‌که در اسکالپینگ یک تریدر در طی روز ممکن است چندین پوزیشن معاملاتی را باز و پس از کسب سود یا فعال شدن حد ضرر آن را ببندد بنابراین میزان کارمزد صرافی برای انجام این معاملات را باید لحاظ کرد. از طرف دیگر با توجه به این‌که در اسکالپینگ نسبت به دیگر روش های ترید ارز دیجیتال مقدار سود در هر پوزیشن معاملاتی کمتر است بنابراین تریدر باید با به‌کارگیری مناسب مدیریت ریسک و سرمایه در مجموع معاملات سودآوری داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در اسکالپینگ وجود دارد این است که با توجه به نوسانات قیمتی در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر، اسکالپر ممکن است استرس بیشتری را تجربه کند. بنابراین کنترل احساسات و پایبند بودن به استراتژی مورد استفاده می‌تواند در میزان موفقیت اسکالپر تأثیرگذار باشد.

ترید روزانه ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش های ترید ارز دیجیتال «خرید و فروش روزانه» (Day Trading) است. همان‌طور که از نام این روش ترید می‌توان متوجه شد، نوسان‌گیری روزانه نوعی ترید است که در آن تریدر معاملات خود را حداکثر در بازه یک‌روزه انجام می‌دهد و پوزیشن‌های معاملاتی باز را برای روز بعد نگه نمی‌دارد. ذات پرنوسان ارزهای دیجیتال این امکان را برای تریدرهای روزانه ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند تا در بازه یک‌روزه نیز بتوانند سودهای قابل قبولی را از این بازار به‌دست آورند.

یک تریدر روزانه ممکن است طی یک روز معاملات اسکالپ انجام دهد یا ترید ساعتی ارز دیجیتال را انجام دهد. در این حالت تریدر موقعیت‌ها و پوزیشن‌های کوتاه مدت سودآوری را شناسایی و از آن‌ها استفاده می کند. در نوسان‌گیری روزانه نسبت به اسکالپینگ معاملات کمتری انجام می‌شود و تریدر روزانه انتظار سودآوری بیشتری را در هر معامله نسبت به اسکالپینگ دارد.

در ترید روزانه هدف معامله‌گر استفاده از موقعیت‌هایی است که در طی روز در بازار به وجود می‌آید. بنابراین تریدر در طول روز چارت را دنبال می‌کند تا از موقعیت‌های مناسب ترید به نفع خود استفاده کند. بنابراین اولین گام در ترید روزانه انتخاب کوینی است که طی روز نوسان بالایی داشته باشد. با توجه به این‌که در روش ترید روزانه، معامله‌گر هیچ پوزیشنی را برای روز بعد باز نگه نمی‌دارد بنابراین برای کسب سود قابل قبول در این روش، تریدر باید کوین‌های پرنوسان را برای ترید انتخاب کند. مورد دیگری که در انتخاب کوین مناسب در ترید روزانه اهمیت دارد نقدشوندگی بالای کوین است. برای اطمینان از میزان نقدشوندگی مناسب، تریدرها معمولا صرافی‌هایی با حجم بالای معاملات را برای ترید انتخاب می‌کنند.

سوئینگ تریدینگ چیست ؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) از دیگر روش های ترید ارز دیجیتال است که در آن تریدر ترجیح می‌دهد در بازه‌های زمانی چند روز یا چند هفته پوزیشن معاملاتی خود را باز نگه دارد. تریدر در این روش بهتر است علاوه بر تحلیل تکنیکال از تحلیل فاندامنتال نیز در انتخاب موقعیت‌های معاملاتی خود استفاده کند. قیمت رمزارزها نوسانات زیادی دارد و مهارت یک سوئینگ تریدر در پیدا کردن این موج‌ها و ورود و خروج به موقع از آن‌ها است. بنابراین شناسایی خطوط حمایتی و مقاومتی که در تحلیل تکنیکال به‌کار می‌رود در سوئینگ تریدینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

اندیکاتوری مهم در سوئینگ تریدینگ

اندیکاتورهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که هر تریدر بر اساس تجربه خود می‌تواند از آن‌ها در سوئینگ تریدینگ استفاده کند. در این مطلب قصد داریم به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح دهیم.

«باند بولینگر» (Bollinger Bands) اندیکاتوری است که توسط «جان بولینگر» (John Bollinger) معرفی شد. این اندیکاتور برای شناسایی نقاط اشباع خرید و فروش استفاده می‌شود. باند بولینگر میزان نوسانات بازار را نیز نشان می‌دهد. این اندیکاتور مدیریت ریسک در ترید را آسان می‌کند و به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند از تغییرات قیمتی برای کسب سود استفاده کند.

باند بولینگر از سه میانگین متحرک تشکیل شده است. هنگامی که قیمت به بالای باند بالایی یا میانگین متحرک بالایی می‌رسد نشانه‌ این است که بازار به اشباع خرید رسیده است و به احتمال زیاد قیمت عقب نشینی می‌کند. حال اگر قیمت به زیر میانگین متحرک پایینی برسد نشانه‌ای از اشباع فروش است. در این حالت به احتمال زیاد قیمت به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

در کنار «بولینگر بند» استفاده از نمودارهای «شمعی» (Candlestick) به ما در تشخیص بهتر برگشت روندهای ماندگار کمک می‌کند. نمودارهای کندل استیک اطلاعات خوبی را درباره قیمت در اختیار ما قرار می‌دهند و تحلیل دقیق‌تری به کمک آن‌ها انجام می‌شود.

باند بولینگر و روش های ترید ارز دیجیتال

ترید به روش موقعیت گیری

در «پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) تریدر اطلاعات کلان اقتصادی و نیز قابلیت‌ها و پتانسیل‌های رشد موجود در رمزارزها را در معاملات خود لحاظ می‌کند. ترید به روش موقعیت‌گیری یا پوزیشن تریدینگ یکی از روش های ترید ارز دیجیتال است که در آن تریدر با دیدی بلند مدت به معاملات خود نگاه می‌کند. در پوزیشن تریدینگ ممکن است تریدر پوزیشن خود را برای هفته‌ها و ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای رسیدن به سود مورد نظر باز نگه دارد.

تفاوت سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ به عنوان یکی از روش‌های ترید ارز دیجیتال در واقع نوعی سرمایه‌گذاری نیز به حساب می‌آید. در این روش تریدر با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که دارایی موردنظر در بلند مدت رشد خوبی خواهد داشت. بنابراین در موقعیتی مناسب که قیمت زیر ارزش واقعی آن است اقدام به خرید می‌کند.

سوئینگ تریدر در همان بازه زمانی که پوزیشن تریدر در نظر گرفته است ممکن است چندین معامله انجام دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اگر تعداد سودهایی که یک سوئینگ تریدر در همان بازه زمانی بدست می‌آورد را با هم جمع کنیم، بیشتر از سودی است که پوزیشن تریدر در همان زمان و از همان دارایی بدست آورده است. البته به این نکته توجه کنید که ممکن است تمامی پوزیشن‌های معاملاتی در سوئینگ تریدینگ سودآور نشود و بازار برخلاف پیش‌بینی سوئینگ تریدر حرکت کند.

روش های ترید ارز دیجیتال

ترید با انجام آربیتراژ

کسب سود از اختلاف قیمتی که برای یک ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف در یک زمان وجود دارد «آربیتراژ» (Arbitrage) نام دارد. انجام آربیتراژ یکی از روش های ترید ارز دیجیتال به حساب می‌آید که در آن تریدر رمزارز مورد نظر را از یک صرافی با قیمت کمتر می‌خرد و آن را در صرافی دیگری که قیمت بیشتری دارد می‌فروشد. آربیتراژ راهی کم ریسک و کم سود است که در آن معامله‌گر از اختلاف قیمتی رمزارزی خاص در صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کند.

ترید با نرم افزار ترید ارز دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن هوش مصنوعی امروزه شاهد این هستیم که ربات‌های معامله‌گر برای انسان ترید می‌کنند. این ربات‌ها با توجه به اهدافی که برای آن‌ها مشخص شده است از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این ربات‌ها فاقد احساسات هستند ولی هیجانات و احساسات موجود در بازار را به لطف هوش مصنوعی می‌توانند درک کنند و با هر برنامه و روش معاملاتی کار می‌کنند.

برای افرادی که معامله‌گر یا تریدر هستند،‌ لزوم انتخاب استراتژی ترید مناسب از بین روش های ترید ارز دیجیتال که مناسب روحیات و توانایی‌های آن‌ها باشد از اهمیت زیادی برخوردار است. اما در ربات‌ها این مسأله وجود ندارد و با هر روشی سازگار هستند.

تریدرها ممکن است ربات‌هایی باشند که توسط هوش مصنوعی خرید و فروش می‌کنند و یا انسان هایی باشند دارای احساس و هیجان. با توجه به این‌که الگوریتم‌هایی که ربات‌های تریدر با آن کار می‌کنند احساسات در بازار رمزارزها را نیز در معاملات خود لحاظ می‌کند بنابراین ربات‌هایی که بر اساس هوش مصنوعی عمل می‌کنند می‌توانند همانند انسان‌ها هیجانات و احساسات موجود در بازار را در نظر گرفته و بر مبنای آن ترید کنند.

ترید با هوش مصنوعی

بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال

یکی از سوالات پرتکراری که در حوزه ترید ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود درباره بهترین استراتژی و روش ترید ارزهای دیجیتال است. همان‌طور که در این مطلب ذکر شد روش‌های گوناگونی برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. با نگاهی دقیق‌تر به این روش های ترید ارز دیجیتال متوجه می‌شویم که برای انتخاب هر کدام از آن‌ها نیازمند دارا بودن شرایط روحی و توانایی‌های خاصی هستیم.

به عنوان مثال در روش اسکالپینگ هر تریدری ممکن است توانایی روحی لازم برای نوسانات قیمتی بالا را در بازه های زمانی کوتاه نداشته باشد. از طرفی دیگر برخی دیگر از روش های ترید ارز دیجیتال مانند ترید بر مبنای تحلیل فاندامنتال نیاز به داشتن مهارت کافی در زمینه درک و فهم متون تخصصی به زبان انگلیسی است. بنابراین برای استفاده مطلوب‌تر از تحلیل فاندامنتال در ابتدا بهتر است پیش‌نیازهای لازم برای درک متون انگلیسی و مبانی تخصصی مورد نیاز را رعایت کنیم.

از طرف دیگر برخی از روش‌ های ترید ارز دیجیتال که در دسته‌بندی‌های جداگانه‌ای ذکر شد دلیل بر مجزا بودن و غیر قابل ترکیب بودن آن ها با دیگر روش‌ها نیست. برای مثال شما می‌توانید از هر سه روش فاندامنتال و تکنیکال و آنچین در بررسی رمزارزهای خود و پیدا کردن موقعیت معاملاتی مناسب استفاده کنید. در واقع برای تحلیل بهتر بسیار توصیه می‌شود که از ترکیب این سه تحلیل برای بدست آوردن راندمان بالاتر استفاده کنید.

بنابراین بهترین روش در ترید ارزهای دیجیتال ترکیب کردن تحلیل‌های مختلف برای رسیدن به استراتژی معاملاتی بهینه است. یک تریدر با تجربه معمولا تمامی عواملی که ممکن است در روند قیمتی یک رمزارز تأثیر داشته باشد را در نظر می‌گیرد که این شامل اخبار و احساسات و جو روانی حاکم بر بازار نیز می‌شود. در نهایت شخص بعد از ترکیب کردن این تحلیل‌ها می‌تواند در بازه زمانی مناسبی که از نظر تجربی و روحی با آن سازگار است به ترید بپردازد.

نکته دیگری که در انتخاب و ترکیب استراتژی های معاملاتی خود باید به آن توجه داشته باشیم به‌روز بودن و آپدیت تحلیل‌ها و استراتژی‌های مورد استفاده است. به عنوان مثال در تحلیل فاندامنتال عوامل زیادی از قبیل میزان فعالیت توسعه‌دهنده‌های پروژه و رقبای پروژه را باید در نظر داشت. در موردی خاص ممکن است پروژه‌ای در ابتدا خوب کار کند ولی بعد از مدتی توسعه‌دهندگان آن فعالیت لازم و کافی را در مقایسه با رقبای خود نداشته باشند که این می‌تواند در بلند مدت و حتی میان مدت تأثیری منفی در رمزارز پروژه مورد نظر داشته باشد.

جمع بندی

یادگیری روش‌های ترید رمزارزها کمک بزرگی به بهتر شدن عملکرد یک تریدر می‌کند. بسیاری از معامله‌گرها تنها به دلیل عدم دانش کافی درباره روش های موجود در ترید رمزارزها نمی‌توانند تحلیل درستی از روند قیمتی ارز دیجیتال مورد نظر خود داشته باشند. در این مطلب سعی شد تا روش‌های گوناگون موجود برای ترید رمزارزها توضیح داده شود.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و آنچین و ترکیب این روش‌ها برای پیدا کردن استراتژی بهینه معاملاتی توصیه شد. اخبارها و رویدادهای مهم تأثیرات قیمتی زیادی بر رمزارزها دارند بنابراین معامله‌گرها می‌توانند با دنبال کردن این رویدادها و اخبار و توجه به آن‌ها در کنار دیگر روش‌ها تحلیل دقیق‌تری داشته باشند. توجه به روحیات شخصی در ترید ارزهای دیجیتال نکته مهم دیگری است که در ادامه با توضیح روش های ترید ارز دیجیتال با توجه به بازه زمانی ترید مورد بررسی قرار گرفت. برخی از روش‌ها همانند انجام آربیتراژ و استفاده از هوش مصنوعی در ترید نیز در ادامه آورده شد. در پایان نیز در مورد بهترین روش ترید ارزهای دیجیتال توضیحاتی داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AnalyticsstepsCryptocurrencyfacts
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *