ترید ارز دیجیتال چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

۳۰۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
ترید ارز دیجیتال چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار رمزارزها، ترید ارز دیجیتال می‌گویند. برای این‌که معامله‌گرها بتوانند در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال کسب سود کنند نیاز دارند تا در این بازارها تریدهای موفقی داشته باشند. علاوه بر اصول و روش‌های ترید ارز دیجیتال، تریدرها می‌بایست از مبانی بلاک‌چین و نحوه کارکرد بسترهای غیرمتمرکز آگاهی کافی داشته باشند تا بتوانند با بررسی پروژه‌های رمزارزی، تحلیل بنیادی مناسبی را ارائه کنند. تریدرها با بررسی و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازار کریپتو و با استفاده از مدیریت ریسک در ترید ارزهای دیجیتال و کنترل احساسات خود در زمان ترید، می‌توانند معاملات موفقی را در این بازار انجام دهند و به همین دلیل در این مطلب یاد می‌گیریم که ترید ارز دیجیتال چیست و چطور باید آن را یاد بگیریم. همچنین، در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس با ترید آشنا می‌شویم و برنامه‌های ترید ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. در ادامه، مدیریت ریسک در ترید و روانشناسی آن را نیز بیان می‌کنیم چراکه باید تاثیر ترس و طمع را نیز در زمان ترید در نظر بگیریم. در انتها نیز به طور مختصر، توضیحی در مورد درآمد ترید ارز دیجیتال ارائه می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

ترید چیست؟

به خرید و فروش دارایی‌ها جهت کسب سود ترید می‌‌گویند. به عبارتی دیگر کسب سود از نوسانات قیمت دارایی یا سهام، ترید نام دارد. برای مثال زمانی که معامله‌گر سهام یا دارایی موردنظر خود را در قیمتی خریداری می‌کند و با افزایش قیمت ‌آن را می‌فروشد، ترید انجام می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت ترید خرید و فروش ابزارهای مالی برای کسب سود است. بازارهای مالی فراوانی برای ترید وجود دارند برای مثال بازارهای سهام شرکت‌ها، بازار فارکس و بورس کالا را می‌توان نام برد. بازار کریپتو یکی از بازارهای مالی است که می‌توان در آن به ترید ارزهای دیجیتال پرداخت که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

بازار کریپتو چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال که به آن بازار کریپتو نیز می‌گویند بازاری است که در آن رمزارزها خرید و فروش می‌شوند. رمزارزها یا ارزهای دیجیتال نوعی از دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین توسعه پیدا می‌کنند. برای انجام معامله در این بازار می‌توان از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز استفاده کرد. این صرافی‌ها این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند توکن‌های موردنظر خود را خریداری کنند و با فروش آن‌ها در قیمت‌های بالاتر از معاملات خود کسب سود کنند.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

به خرید و فروش رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال برای کسب سود، ترید ارز دیجیتال می‌گویند. برای مثال زمانی که تریدری بیت کوین را در قیمت ۲۵هزار دلار می‌خرد و در قیمت ۲۸هزار دلار می‌فروشد به این عمل ترید می‌گویند. استقبال کاربران حوزه ارزهای دیجیتال از ترید رمزارزها باعث شد تا معاملات CFD نیز برای ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شود. با استفاده از این معاملات تریدرها می‌توانند بدون خرید دارایی و تنها با پیش‌بینی روند قیمت ارزهای دیجیتال به ترید اقدام کنند. از مزایای انجام این معاملات امکان کسب سود از روند نزولی بازار است. با استفاده از معاملات CFD تریدرها می‌توانند با پوزیشن‌های لانگ از روند صعودی و با پوزیشن‌های شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

نقش بازار کریپتو در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید ارزهای دیجیتال در بازاری غیرمتمرکز به‌نام بازار کریپتو انجام می‌شود. کریپتو خلاصه شده کلمه «رمزارز» (Cryptocurrency) است. بنابراین می‌توان گفت بازار کریپتو بازاری است که تریدرها در آن به ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازند. بازار ارزهای دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. به عبارت دیگر ارگان یا دولت خاصی از این بازار حمایت نمی‌کند و با اعمال سیاست‌های مالی در آن نفوذی ندارد.

نماد بیت کوین در میان سکه‌های مختلف

این بازار توسط کامپیوترهایی در شبکه‌ای غیرمتمرکز اداره می‌شود. این امکان برای رمزارزها وجود دارد تا بتوان آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کرد و آن‌ها را به کیف پولی رمزارزی انتقال داد. اطلاعات ارزهای دیجیتال بر روی شبکه‌ بلاک چین ذخیره می‌شوند.

هنگامی که کاربری می‌خواهد رمزارزی را به فردی ارسال کند، می‌بایست ارز دیجیتال موردنظر را به آدرس کیف پول فرد موردنظر ارسال کند. در این صورت زمانی فرستنده از ارسال موفق مطمئن می‌شود که اطلاعات تراکنش موردنظر توسط کامپیوترهای شبکه بلاک‌ چین پردازش و تأیید شود.

نقش بلاک چین در ترید ارز دیجیتال چیست؟

هنگامی که تریدرها معاملات خود را انجام می‌دهند اطلاعات این معاملات در بستری غیرمتمرکز به‌نام بلاک‌ چین پردازش و ثبت می‌شود. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که از مجموعه‌ای از کامپیوترها تشکیل شده است. هنگامی که تراکنشی در شبکه انجام می‌شود اطلاعات تراکنش مربوطه توسط کامپیوترهای شبکه پردازش می‌شود. بنابراین هنگامی که خرید و فروش ارز دیجیتال انجام می‌شود اطلاعات تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شود.

تمامی تراکنش‌های مربوط به هر کدام از ارزهای دیجیتال در بلاک چین ذخیره می‌شود. بنابراین در این دفتر کل توزیع شده اطلاعات مربوط به سابقه تمامی نقل و انتقالاتی که در بین کیف پول‌های ارز دیجیتال انجام شده است در شبکه‌ای غیرمتمرکز ثبت شده است.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال چیست؟

همانند مهارت‌ها و حوزه‌های کاری دیگر، ترید ارز دیجیتال نیز دارای اصطلاحات مخصوص به خود است. تریدرها با دانستن این اصطلاحات می‌توانند به مفهوم آموزش‌ها و مطالبی که در این حوزه ارائه می‌شود پی ببرند و از آنها استفاده کنند. ارزهای دیجیتال بر پایه تکنولوژی بلاک چین بنا شده است.

بنابراین برای این‌که تریدرها بتوانند مطالب مربوط به تحلیل فاندامنتال را در ارز دیجیتال مربوطه متوجه شوند، نیاز دارند تا با برخی از اصطلاحات و مفاهیم کاربردی در این حوزه آشنا شوند. برای مثال «هاوینگ» (Halving) یکی از اصطلاحات کاربردی و متداول حوزه ارزهای دیجیتال است.

نماد بیت کوین - ترید ارز دیجیتال چیست

هاوینگ بیت کوین رویدادی است که هر چهار سال یک‌بار روی می‌دهد و طی آن مقدار پاداش بیت کوین نصف می‌شود. از طرفی دیگر تریدرهای ارز دیجیتال می‌بایست نسبت به اصطلاحات مربوط به ترید نیز آگاهی داشته باشند. برای مثال «سقف تاریخی» (All Time High | ATH) یکی از اصطلاحات مربوط به ترید ارز دیجیتال است و به معنای بالاترین قیمتی است که یک ارز دیجیتال تاکنون ثبت کرده است.

این موارد تنها نمونه‌هایی از اصطلاحات کاربردی در حوزه ترید ارزهای دیجیتال هستند که تریدرها برای افزایش دانش خود در این حوزه نیاز دارند تا مفهوم آن‌ها را بدانند.

چگونه ترید ارز دیجیتال را شروع کنیم؟

برای این‌که تریدر ارز دیجیتال شوید می‌بایست در ابتدا نسبت به بازار کریپتو و خصوصیات آن آشنایی پیدا کنید. در ادامه برای این‌که بتوانید بازار کریپتو را تحلیل کنید نیاز دارید تا با انواع تحلیل‌های موجود برای این بازار آشنا شوید. با دانستن و کسب مهارت در هر کدام از این تحلیل‌ها، پیش‌بینی‌های بهتری را می‌توانید از بازار کریپتو ارائه کنید.

ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال

اولین گام برای ترید ارز دیجیتال انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. همان‌طور که پیشتر اشاره شد در این انتخاب باید به امنیت و حجم تراکنش‌های ارزهای دیجیتال موردنظر در صرافی توجه شود. برخی از صرافی‌ها نیز خدمات خود را برای بعضی از کشورها ارائه نمی‌دهند.

بنابراین تریدرها نیاز دارند تا قبل از انتخاب صرافی به این نکات توجه داشته باشند. برای ترید در صرافی‌های متمرکز نیازی به داشتن کیف پول ارز دیجیتال جداگانه نیست و با کیف پول صرافی ارز دیجیتال می‌توانید معاملات خود را انجام دهید. برای مثال شخصی که می‌خواهد علاوه بر صرافی‌های داخلی در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال نیز فعالیت کند می‌تواند ارزهای دیجیتال خود را از کیف پول داخلی در صرافی مبدا به کیف پول داخلی در صرافی مقصد انتقال دهد. البته تریدرها لازم است به برخی از مسائل همانند وجود تحریم‌ها در برخی از صرافی‌ها توجه داشته باشند و با اطمینان از پذیرش صرافی مقصد نسبت به انتقال ارزهای دیجیتال اقدام کنند.

تصویر مانیتوری یکپارچه با دو نماد بیت کوین

ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز

تریدرهایی که در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند، تنها لازم است که کیف پول ارز دیجیتال خود را به این صرافی‌ها متصل کنند تا بتوانند توکن‌های موردنظر را در آن‌ها تبادل کنند. این صرافی‌ها این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند توکن‌های فهرست نشده در صرافی‌های متمرکز را خریداری کنند.

تریدرها با انجام تحلیل بنیادی پروژه‌های رمزارزی می‌توانند توکن‌های پرپتانسیل را شناسایی کنند و نسبت به خرید آن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز اقدام کنند. این توکن‌ها در صورتی که شناسایی آن‌ها درست انجام شده باشد می‌توانند در زمان فهرست شدن در صرافی‌های متمرکز رشدهای خوبی را تجربه کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند در مرحله بعدی و پس از فهرست شدن توکن‌ها در صرافی‌های متمرکز آن‌ها را به این صرافی‌ها منتقل کنند و با فروش آن‌ها کسب سود کنند.

استفاده از وب‌‌سایت‌های کاربردی

استفاده از وب‌سایت‌های کاربردی که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تریدرهای ارز دیجیتال قرار می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از این وب‌سایت‌ها همانند «تریدینگ ویو» (TradingView) «+» امکان دسترسی تریدرها را به انواع اطلاعات قیمتی در نمودار می‌دهد. تریدرها می‌توانند با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال که این وب‌سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تحلیل دقیقی را انجام دهند.

برخی دیگر از وب‌سایت‌ها همانند «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) «+»‌ ارزهای دیجیتال موجود در بازار را بر اساس مارکت کپ آنها فهرست می‌کند. کاربران با انتخاب هر کدام از ارزهای دیجیتال می‌توانند اطلاعات بیشتری از رمزارز موردنظر را به‌دست آورند. برخی دیگر از وب‌سایت‌ها نیز اطلاعات مربوط به اخبار و رویدادهای مهم ارزهای دیجیتال را به کاربران ارائه می‌‌کنند که می‌تواند به تریدرها در پیش‌بینی بهتر روند قیمتی ارزهای دیجیتال کمک کند.

ترید ارز دیجیتال در صرافی متمرکز

برای این‌که افراد بتوانند در صرافی‌های متمرکز معاملات خود را انجام دهند نیاز دارند تا در ابتدا در این صرافی‌ها حساب کاربری ایجاد کنند. پس از انجام این کار می‌توانند در قیمت‌های مناسبی نسبت به خرید ارز دیجیتال موردنظر اقدام کنند. پس از انجام خرید، تریدرها می‌توانند رمزارز خریداری شده را به کیف پول خود در خارج از صرافی انتقال دهند تا در زمانی مناسب بتوانند با انتقال دوباره آن به صرافی آن را بفروشند.

برخی از تریدرها نیز که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال می‌پردازند می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را پس از خرید در داخل کیف پول صرافی نگهداری کنند و پس از افزایش قیمت آن را بفروشند. لازم به ذکر است افرادی که برای میان‌مدت یا بلندمدت به ترید ارزهای دیجیتال می‌پردازند لازم است برای حفظ امنیت رمزارزهای خود آن‌ها را به کیف پول خود در خارج از صرافی انتقال دهند.

کیف پول‌های داخل صرافی به‌‌دلیل این‌که کلیدهای خصوصی را در اختیار تریدرها قرار نمی‌دهد، کنترل کامل ارزهای دیجیتال معامله‌گرها را در اختیار خود دارد. بنابراین نگهداری ارزهای دیجیتال در آن‌ها توصیه نمی‌شود. البته همان‌طور که اشاره شد در برخی از روش‌های معاملاتی همانند ترید روزانه که تریدر پس از گذشت مدتی کوتاه از خرید، نسبت به فروش ارز دیجیتال مربوطه اقدام می‌کند، تریدر می‌تواند مقداری از ارزهای دیجیتال را برای معامله در صرافی نگهداری کند.

افرادی که در صرافی با هم گفتگو می‌کنند.

نحوه انتخاب صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

با توجه به این‌‌که تریدرها سرمایه‌های خود را برای انجام معاملات به صرافی‌های متمرکز انتقال می‌دهند، بنابراین توجه به میزان امنیت این صرافی‌ها اولین موضوعی است که معامله‌گرها باید به آن توجه کنند. برای این‌که بتوانیم میزان امنیت و اعتبار صرافی‌های ارز دیجیتال را بررسی کنیم می‌توانیم از وب‌سایت‌هایی همانند «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) «+» استفاده کنیم. در این وب‌سایت رتبه‌بندی صرافی‌های متمرکز را بر اساس امتیاز مربوطه می‌توانید مشاهده کنید.

علاوه بر این برای انتخاب صرافی موردنظر برای ترید ارزهای دیجیتال می‌بایست موارد زیر را درنظر بگیرید.

  • امنیت صرافی: اولین موردی که تریدرها برای انتخاب صرافی غیرمتمرکز باید به آن توجه داشته باشند مسأله امنیت صرافی است. برای این موضوع تریدرها می‌توانند پیشینه صرافی را بررسی کنند و از سطوح امنیتی به‌کار رفته در آن اطلاع کسب کنند.
  • تعداد رمزارزهای قابل ترید: از دیگر مواردی که در انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توان در نظر گرفت، تعداد توکن‌هایی است که این صرافی‌ها پشتیبانی می‌کنند. بنابراین در انتخاب صرافی دقت کنید که رمزارز موردنظر شما در صرافی معامله می‌شود.
  • بررسی نقدینگی در صرافی: بررسی کنید که صرافی موردنظر از نقدینگی مناسبی برای انجام معامله برخوردار باشد. هر اندازه میزان نقدینگی در صرافی بیشتر باشد، تریدرها می‌توانند معاملات خود را با سرعتی بیشتر و با قیمت‌هایی بهتر انجام دهند.
  • کارمزد صرافی: نکته دیگری که در انتخاب صرافی باید به آن توجه داشت مقدار کارمزد انجام معاملات در صرافی و کارمزد برداشت است. برای اطلاع از این موضوع می‌توانید به وب‌سایت این صرافی‌ها مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به کارمزدها را در آنها بررسی کنید.
  • کاربری آسان پلتفرم: از دیگر مواردی که در انتخاب صرافی باید به آن دقت کنید پلتفرم صرافی است. این پلتفرم باید محیطی کاربرپسند و راحت برای انجام معاملات داشته باشد تا تریدر بتواند با استفاده از آن معاملات خود را انجام دهد.
  • ارائه خدمات آموزشی: حوزه کریپتوکارنسی همواره در حال تحول و پیشرفت است. این موضوع باعث می‌شود که فعالان این حوزه و تریدرهای ارزهای دیجیتال همواره خود را به‌روز نگه دارند. بنابراین یکی از مزیت‌هایی که صرافی ارز دیجیتال می‌تواند داشته باشد فراهم آوردن اطلاعات آموزشی به‌روزشده‌ از دنیای ارزهای دیجیتال است.
فهرست صرافی‌های برتر
این فهرست تنها جهت اطلاع‌رسانی است و توصیه‌ای برای معامله در این صرافی‌ها نیست. (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سایت ترید ارز دیجیتال چیست؟

منظور از وب‌سایت‌های ترید ارز دیجیتال صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی است که امکان ترید رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کند. در یک دسته‌بندی می‌توان این وب‌سایت‌ها را به پلتفرم‌های معاملاتی داخلی و خارجی تقسیم کرد. وب‌سایت‌های داخلی ترید ارز دیجیتال صرافی‌های داخلی ترید ارزهای دیجیتال هستند که افراد می‌توانند با ثبت‌نام در ‌آن‌ها ارزهای دیجیتال موردنظر خود را خریداری کنند و در صورت تمایل به ترید بپردازند.

انبوهی از سکه‌های نمادین از بیت کوین در کنار هم

وب‌سایت‌های خارجی ترید ارزهای دیجیتال نیز صرافی‌های خارجی رمزارزها هستند. در این صرافی‌ها نیز می‌توان با ثبت‌نام و انتقال ارز دیجیتال به آن‌ها، نسبت به انجام ترید ارزهای دیجیتال اقدام کرد. در دسته بندی دیگری می‌توان وب‌سایت‌های ترید ارز دیجیتال را به صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز نیز تقسیم کرد که در ادامه صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

ترید در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند که متمرکز نیستند. این صرافی‌ها با استفاده از «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pool) و قراردادهای هوشمند این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند توکن‌های موجود در کیف پول ارز دیجیتال خود را با توکن‌های موجود در صرافی غیرمتمرکز تبادل کنند. برای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز توجه به این نکته ضروری است که این صرافی‌ها تنها قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال را به یکدیگر دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای خرید ارزهای دیجیتال با پول رایج کشورها استفاده کرد. برای استفاده از این صرافی‌ها کاربران می‌بایست کیف پول ارز دیجیتال داشته باشند و برای تبادل توکن موردنظر آن را به صرافی متصل کنند.

بهترین سایت برای ترید ارز دیجیتال چیست؟

یکی از سوالات پرتکراری که مطرح می‌شود این است که بهترین وب‌سایت برای ترید ارز دیجیتال چیست. برای این‌که جواب مناسبی به این سوال بدهیم نیاز داریم تا درک درستی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال داشته باشیم. توجه به این نکته ضروری است که افراد برای انجام معاملات می‌توانند یکی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را برای این‌منظور انتخاب کنند.

هر کدام از این صرافی‌ها نیز درواقع پلتفرم‌های معاملاتی هستند که می‌توان در آنها ترید کرد. بنابراین برای این‌که بتوانیم بهترین وب‌سایت برای ترید ارز دیجیتال را پیدا کنیم نیاز داریم بهترین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز برای ترید رمزارزها را جستجو کنیم. با توجه به شرایطی که پیش‌تر برای انتخاب صرافی متمرکز ارز دیجیتال توضیح داده شد، معامله‌گرها می‌توانند بهترین وب‌سایت برای ترید ارز دیجیتال را با توجه به خصوصیات ارائه شده انتخاب کنند.

در صورت تمایل تریدرها به کار با صرافی‌‌های غیرمتمرکز، آنها می‌‌توانند بهترین وب‌سایت ترید ارزهای دیجیتال را از میان این پلتفرم‌ها نیز انتخاب کنند. برای این‌منظور با توجه به نقدینگی موجود در این پلتفرم‌ها و با توجه به میزان امنیت و پشتیبانی آن‌ها از توکن‌های موردنظر، تریدرها می‌توانند بهترین صرافی غیرمتمرکز را برای انجام معاملات خود انتخاب کنند.

تریدر در حال ترید ارز دیجیتال

برنامه ترید ارز دیجیتال چیست؟

برنامه‌های ترید ارز دیجیتال طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی مرتبط با ترید ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. برخی از این برنامه‌ها به‌صورت اپلیکیشن‌هایی هستند که در گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند و این امکان را به کاربر می‌دهند تا از طریق گوشی در بازار کریپتو ترید کند. اما دسته‌ای دیگر از برنامه‌ها وجود دارد که جزو برنامه‌های جانبی برای ترید محسوب می‌شود.

این برنامه‌ها اطلاعات موردنیاز برای تحلیل بهتر در بازار رمزارزها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای مثال برنامه «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) اطلاعات جامعی را از وضعیت ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی دیگر از برنامه‌های مربوط به رمزارزها این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال خود را در آن‌ها نگهداری کنند. این برنامه‌ها همان کیف پول‌های ارز دیجیتال هستند که قابل نصب و استفاده بر روی گوشی‌های هوشمند هستند. در ادامه این مطلب هر کدام از این برنامه‌ها را شرح می‌دهیم.

  • برنامه «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) برای گوشی‌های اندروید «+»
  • برنامه «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) برای گوشی‌های آیفون «+»

ترید ارز دیجیتال با گوشی

با نصب برنامه‌های ترید ارز دیجیتال بر روی گوشی‌های هوشمند این امکان وجود دارد تا معامله‌گرها بتوانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود در بازار کریپتو ترید کنند. بنابراین منظور از برنامه‌ ترید ارز دیجیتال اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در گوشی‌های همراه نصب کرد و با استفاده از آنها معاملات ارزهای دیجیتال را انجام داد.

نکته مهمی که در استفاده از گوشی‌های هوشمند برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که تریدرها باید در انجام معاملات خود صبر و دقت کافی داشته باشند. با توجه به اینکه دسترسی به گوشی همراه در هر جایی امکان‌پذیر است، این موضوع ممکن است باعث تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده در انجام ترید ارزهای دیجیتال شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها نتوانند معاملات موفقی داشته باشند و موجب ضرر و زیان در معاملات می‌شود. بنابراین استفاده از گوشی‌های همراه برای ترید، معمولا توصیه نمی‌شود.

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا با نصب اپلیکیشن‌های ترید صرافی، بتوانند با گوشی همراه خود ترید کنند. از صرافی‌هایی که این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند می‌توان به صرافی‌های «بایننس» (Binance) و «کوین بیس» (Coinbase) اشاره کرد.

برنامه کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

برای این‌که بتوانید ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید نیاز دارید تا از کیف پول ارزهای دیجیتال استفاده کنید. انواع کیف پول‌های سرد و گرم وجود دارند که تریدرها می‌توانند پس از انجام ترید، رمزارزهای خود را در آن‌ها نگهداری کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری یا سرد با توجه به این‌که اطلاعات کلیدهای خصوصی را به‌طور آفلاین نگهداری می‌کنند از امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های گرم یا نرم‌افزاری برخوردار هستند.

سکه‌هایی نمادین از بیت کوین بر روی نمودارهای ترید

کیف پول‌های نرم‌افزاری در واقع برنامه‌هایی هستند که می‌توانند به‌راحتی بر روی گوشی‌های همراه نصب شوند. برای مثال می‌توان به کیف پول «تراست والت» (Trust wallet) اشاره کرد. کاربران می‌توانند با نصب این کیف پول در گوشی‌های همراه خود علاوه بر امکان نگهداری ارزهای دیجیتال از قابلیت‌های دیگری همانند استیک و ترید ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنند. برخی دیگر از کیف پول‌ها نیز همانند کیف پول «متامسک» (MetaMask) می‌توانند به‌صورت افزونه بر روی مرورگرهایی همانند گوگل کروم نصب شوند و امکان نگهداری ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم کنند.

برنامه‌های جانبی ترید ارز دیجیتال چیست؟

برنامه‌های جانبی ترید ارز دیجیتال برنامه‌هایی هستند که اطلاعات مورد نیاز برای ترید را در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهند. تریدرها برای این‌که بتوانند در بازار کریپتو ترید کنند نیاز دارند تا اطلاعات قیمتی معتبری را از ارز دیجیتال مربوطه به‌دست آورند. از طرفی دیگر اطلاع از شرایط بنیادی و رویدادها و اخبار پروژه‌های رمزارزی می‌تواند تریدرها را در انجام معاملات بهتر یاری کند.

برای این‌منظور وب‌سایت‌هایی همانند کوین‌مارکت کپ و «تریدینگ ویو» (TradingView) با ارائه برنامه‌هایی قابل نصب بر روی گوشی‌های همراه این امکان را برای تریدرها ایجاد کرده‌اند تا بتوانند اطلاعات لازم برای تحلیل ارزهای دیجیتال را از طریق این اپلیکیشن‌ها به‌دست آورند.

عوامل تأثیرگذار در بازار ارز دیجیتال

برای این‌که بتوانیم در بازار کریپتو ترید کنیم، نیاز داریم تا عوامل تأثیرگذار بر روی این بازار را شناسایی کنیم. بازار کریپتو نیز همانند دیگر بازارهای مالی از میزان عرضه و تقاضا تأثیرپذیر است. با وجود غیرمتمرکز بودن این بازار برخی از عوامل سیاسی و اقتصادی تأثیرگذار بر روی بازارهای سنتی می‌توانند بر روی این بازار نیز اثرگذار باشند. برخی دیگر از عوامل تأثیرگذار نیز مربوط به عوامل تکنولوژيکی و زیرساخت‌های پروژه‌های رمزارزی هستند که در ترید ارزهای دیجیتال باید بررسی شوند. در ادامه سعی می‌کنیم برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار کریپتو را شرح دهیم.

تأثیر اقتصاد کلان بر بازار کریپتو

عوامل اقتصاد کلان بر بازار کریپتو نیز تاثیرگذار است. تریدرها می‌بایست در کنار تحلیل‌های خود به مسائل مربوط به اقتصاد کلان نیز توجه کنند تا بتوانند معاملات سودآوری را تجربه کنند. برای مثال «سیاست‌های پولی» (Monetary Policy) که توسط بانک‌ها مرکزی اجرا می‌شوند بر میزان عرضه پول در جامعه تاثیرگذار هستند.

سیاست‌های انبساطی پولی ابزاری هستند که بانک‌های مرکزی برای افزایش عرضه پول در جامعه از آنها استفاده می‌کند. سیاست‌های انبساطی تأثیر مثبتی در بازار کریپتو دارند. برعکس این ابزار، سیاست‌های پولی انقباضی است که تأثیری منفی در بازار کریپتو دارد. از سویی دیگر «سیاست‌‌های مالی» (Fiscal Policy) سیاست‌هایی است که دولت‌ها برای کنترل شرایط کلان اقتصادی اتخاذ می‌کنند و این سیاست‌ها نیز می‌توانند در بازار کریپتو تأثیرگذار باشند.

بنابراین توجه به مواردی همانند نرخ تورم، بیکاری، تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره و تراز تجاری در کنار دیگر مسائل می‌توانند دید بهتری را از آینده روند قیمتی ارزهای دیجیتال به تریدرها بدهند و آن‌ها را در انجام معاملات بهتر یاری کنند.

تأثیر هزینه تولید ارز دیجیتال بر بازار رمزارزها

یکی از عوامل تأثیرگذار در بازار کریپتو هزینه تولید ارزهای دیجیتال است. با توجه به این‌که بیت کوین به‌عنوان اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال تأثیر زیادی بر روی بازار کریپتو دارد، بنابراین بررسی هزینه تولید بیت کوین برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از ارزهای دیجیتال همانند بیت کوین از طریق فرآیند استخراج وارد چرخه بازار می‌شوند.

در فرآیند استخراج کامپیوترهای شبکه برای دریافت پاداش بیت کوین نیاز دارند تا هش بلاک تولید شده به مقدار موردنظری نسبت به «هش هدف» (Target Hash) برسد. هش هدف توسط شبکه تعیین می‌شود و کامپیوترها برای پیدا کردن هش هدف نیاز به صرف انرژی دارند. هر اندازه تعداد کامپیوترهای شبکه بیت کوین برای استخراج بیت کوین بیشتر شوند، حل مسأله و پیدا کردن هش هدف دشوارتر می‌شود.

سکه نمادینی از بیت کوین در کنار سکه‌هایی دیگر

با دشوارتر شدن فرآیند استخراج بیت کوین نیز کامپیوترها یا ماینرهای شبکه به تجهیزات پردازشی قویتری نیاز دارند تا بتوانند فرایند ماینینگ را انجام دهند. نکته‌ای که در این حالت وجود دارد این است که تنها درصورتی ماینرها به استخراج بیت کوین اقدام می‌کنند که قیمت بیت کوین در بازار کریپتو بتواند هزینه‌های استخراج آن‌ها را جبران کند. بنابراین هراندازه هزینه استخراج افزایش پیدا کند، ارزش ارز دیجیتال مربوطه نیز بالاتر می‌رود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت تا تقاضا برای استفاده از بلاک چین وجود داشته باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر تکنولوژی در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

تکنولوژی به‌کار رفته در ارزهای دیجیتال یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روی ترید است. هر اندازه زیرساخت‌های پروژه‌های رمزارزی به‌گونه‌ای باشد که امکان کاربردهای بیشتری را برای رمزارز مربوطه فراهم کند باعث افزایش تقاضای بیشتر و درنهایت باعث ارزشمندتر شدن توکن موردنظر می‌شود. برای مثال می‌توان به اتریوم اشاره کرد که کاربردهای متعددی از پرداخت کامزد تراکنش‌ها تا کسب سود از استیکینگ و استفاده به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام در پلتفرم‌های دیفای را می‌توان برای آن نام برد. این حجم از تنوع در کاربرد باعث می‌شود با وجود این‌که اتریوم حداکثر عرضه معینی ندارد، یکی از محبوب‌ترین رمزارزها شود و از لحاظ مارکت کپ بعد از بیت کوین قرار بگیرد.

تأثیر عرضه توکن در ترید ارز دیجیتال چیست؟

یکی از عواملی که در قیمت ارزهای دیجیتال و در نهایت در ترید رمزارزها تأثیرگذار است، میزان عرضه توکن‌ها است. میزان و نحوه عرضه ارزهای دیجیتال مطابق با اصولی که در توکنومیک رمزارز مربوطه تنظیم شده است، در فواصل زمانی مشخصی انجام می‌شود. برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال توکن‌هایی را به گروه و موسساتی خاص اختصاص می‌دهند. این اختصاص به‌دلیل حمایت این گروه‌ها از پروژه رمزارزی در زمان تشکیل انجام می‌شود.

مقدار توکن‌هایی که برای افراد و گروه‌های گوناگون اختصاص می‌دهند، در توکنومیک پروژه قید می‌شود. با توجه به زمان آزادسازی این توکن‌ها میزان عرضه توکن موردنظر در بازار زیاد می‌شود. این موضوع در صورتی که تقاضای مناسبی برای توکن مربوطه وجود نداشته باشد باعث می‌شود تا قیمت رمزارز موردنظر کاهش پیدا کند. بنابراین معامله‌گرهایی که ترید ارز دیجیتال را انجام می‌دهند همواره باید میزان و نحوه عرضه توکن‌ها را درنظر بگیرند.

سکه‌ای نمادین معرف بیت کوین - ترید ارز دیجیتال چیست

نقش مارکت کپ در ترید ارز دیجیتال چیست؟

«ارزش بازار» (Market Capitalization) یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی اعتبار پروژه ارز دیجیتال است که بر حجم ترید ارز دیجیتال مربوطه تأثیرگذار است. ارزش بازار ارز دیجیتال از ضرب عرضه در گردش توکن در قیمت آن حاصل می‌شود. هر اندازه مارکت کپ رمزارزی بیشتر باشد، نشان‌دهنده اعتبار بیشتر رمزارز مربوطه است.

این موضوع در حجم ترید ارز دیجیتال موردنظر از اهمیت بالایی برخوردار است. تریدرها و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال تمایل دارند تا ارزهای دیجیتالی را که از مارکت کپ بالایی برخوردار هستند برای انجام فعالیت‌های موردنظر در حوزه کریپتو انتخاب کنند. از طرفی دیگر برخی از رمزارزهایی که دارای مارکت کپ کمتری هستند، در صورتی که دارای پروژه فعالی باشند این پتانسیل را دارند که با ورود سرمایه به آن‌ها رشدهای قیمتی بیشتری را تجربه کنند. بنابراین انتخاب مارکت کپ مناسب نقش مهمی در ترید ارز دیجیتال مربوطه دارد.

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

شبکه‌های اجتماعی در شناساندن ارزهای دیجیتال و اطلاع‌رسانی از رویدادهای مهم پروژه‌های رمزارزی نقش مهمی دارند. شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌هایی هستند که افراد می‌توانند اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را در آن منتشر کنند. این موضوع بر میزان خرید و فروش تریدرها تأثیرگذار است و موجب نوسانات قیمتی می‌شود.

برخی از رویدادهای مهم در پروژه‌های رمزارزی همانند استیکینگ یا آزادسازی توکن‌ها می‌تواند تأثیرات مهمی در تصمیم‌گیری‌های معامله‌گرها در نحوه ترید ارزهای دیجیتال داشته باشد. هر کدام از پروژه‌های رمزارزی دارای طرفدارانی است. این افراد می‌توانند سوالات خود را درباره اهداف و مسائل مربوط به پروژه ارز دیجیتال در این شبکه‌های اجتماعی مطرح کنند و تیم پروژه نیز از طریق همین پلتفرم‌ها می‌توانند به این سوالات پاسخ دهند. تمامی این اقدامات در میزان آشنایی افراد با فعالیت‌ها و نحوه عملکرد پروژه رمزارزی تأثیرگذار است که می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آن‌ها برای خرید یا فروش توکن مربوطه نقش مهمی را ایفا کند.

تحلیل در تریدر ارز دیجیتال چیست؟

هنگامی که قصد دارید ترید در بازار ارزهای دیجیتال را شروع کنید نیاز دارید تا پیش‌بینی قابل قبولی از این بازار داشته باشید. برای این‌منظور تریدرها از انواع تحلیل‌های موجود در این بازار برای درک بهتر نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نقش تحلیل فاندامنتال در تریدر ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال عوامل بنیادی موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند. عواملی همانند تیم پروژه، تکنولوژی مربوطه، توکنومیک، میزان مشارکت با پروژه‌های دیگر و مواردی از این قبیل می‌توانند بر روی ارزش واقعی رمزارز مربوطه تأثیرگذار باشند. تریدر با بررسی هر کدام از این عوامل می‌تواند درک بهتری از پروژه به‌دست آورد و تصمیم‌های بهتری را در ترید بگیرد.

هنگامی که با بررسی عوامل فاندامنتال تأثیرگذار بر روی ارز دیجیتال متوجه می‌شویم که پروژه‌ای پتانسیل‌های بالایی برای رشد دارد، معمولا تمایل بیشتری برای خرید یا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مربوطه داریم. این موضوع برای تمامی تریدرها صادق است و موجب می‌شود تا تمایل بیشتری برای ترید یا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال مربوطه داشته باشند.

مانیتوری با تصویری از بیت کوین و نمودار ترید

اهمیت تحلیل تکنیکال در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید ارزهای دیجیتال بدون داشتن دانش و مهارت کافی در تحلیل تکنیکال، می‌تواند تریدر را با ریسک‌های فراوانی مواجه کند و درنهایت موجب از دست رفتن سرمایه شود. بنابراین یکی از گام‌های اولیه برای تریدر شدن در بازار کریپتو و در دیگر بازارهای مالی کسب مهارت در استفاده از تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکال با به‌کارگیری ابزارهایی این امکان را به تریدرها می‌دهد تا با استفاده از پیشینه قیمتی در نمودار ارزهای دیجیتال، قیمت‌ آتی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند. تریدرها با استفاده از ابزارهایی نظیر الگوهای قیمتی، میانگین‌ متحرک‌ها، خطوط حمایت و مقاومت و خطوط روند می‌توانند رفتارهای قیمت در نمودار را تحلیل کنند و تصمیم‌های بهتری برای ترید رمزارز مربوطه اتخاذ کنند.

تأثیر هاوینگ بیت کوین در ترید ارز دیجیتال چیست؟

«هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) هر چهار سال یک‌بار روی می‌دهد و طی آن پاداش ماینرهای بیت کوین نصف می‌شود. این موضوع می‌تواند تأثیری مستقیم بر میزان عرضه بیت کوین داشته باشد و در بلندمدت باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

هنگامی که ماینرهای شبکه بیت کوین تراکنش‌ها را در بلاک‌ ثبت می‌کنند، در نهایت و پس از این‌که قادر به پیدا کردن هش موردنظر شبکه شدند، از طرف شبکه مقداری بیت کوین بابت پاداش تولید بلاک جدید دریافت می‌کنند. این مقدار از بیت کوین که به‌عنوان پاداش به ماینرهای شبکه داده می‌شود، در واقع به مقدار بیت کوین‌های موجود در بازار افزوده می‌شود.

در هاوینگ بیت کوین مقدار این پاداش نصف می‌شود. نصف شدن پاداش بیت کوین باعث می‌شود که بیت کوین‌ها با سرعت کمتری به بازار عرضه شوند که این موضوع با کاهش میزان عرضه باعث می‌شود تا درنهایت قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند.

مدیریت ریسک در ترید ارزهای دیجیتال چیست؟

برای این‌که تریدرها بتوانند در مجموع معاملات سودآوری داشته باشند، علاوه بر کسب مهارت در تحلیل‌های مربوط به بازار رمزارزها، نیاز به مدیریت ریسک بهینه‌ای در معاملات خود دارند. همه تریدرها در مواقعی پیش‌بینی‌‌های نادرستی از بازار دارند.

این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها با مدیریت ریسک‌های احتمالی در بازار زیان‌های خود را کنترل کنند. معاملات ناموفق امری عادی در ترید ارزهای دیجیتال است و با مدیریت ریسک این امکان برای تریدرها فراهم می‌شود تا با وجود برخی اشتباهات در مجموع بتوانند از بازار سود کسب کنند.

برای مثال یکی از توصیه‌‌هایی که همواره برای ترید در بازارهای مالی شنیده می‌شود، ترید با مقدار پولی است که در صورت از دست دادن آن، از نظر مالی و معیشتی به تریدر آسیبی نرسد. در ادامه این مطلب برخی دیگر از راهکارهای مدیریت سرمایه را بررسی می‌کنیم.

اهمیت حدضرر در ترید ارز دیجیتال

از اقدامات مهمی که تریدرهای بازارهای مالی برای محافظت از سرمایه‌ خود و کاهش مقدار ریسک در معاملات انجام می‌دهند، در نظر گرفتن قیمتی برای قرار دادن حد ضرر است. حد ضرر این امکان را به تریدر می‌دهد تا درصورت پیش‌بینی اشتباه بتواند با ضرری کم از معامله خارج شود. علاوه بر این استفاده از حد ضرر در معاملات تریدر را برای استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مطلوب برای مدیریت بهینه ریسک در معاملات کمک می‌کند.

نسبت ریسک به ریوارد بهینه

مقدار ریسک در معاملات به مقدار سرمایه‌ای گفته می‌شود که در زمان فعال شدن حد ضرر از دست می‌رود. از طرف دیگر ریوارد در معاملات به سودی گفته می‌شود که در زمان رسیدن قیمت به تارگت دریافت می‌شود. برای اینکه در بلندمدت بتوانیم حساب خود را سودزا کنیم نیاز داریم تا «نسبت ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) بهینه‌ای را انتخاب کنیم. برای این کار به سه قیمت ورودی، حدضرر و تارگت نیاز داریم تا در هر معامله بتوانیم نسبت بهینه‌ای را برای ریسک به ریوارد انتخاب کنیم.

سکه‌های بیت کوین بر روی تصاویری از تحلیل نمودار قیمت

برای مثال تریدری که نسبت ریسک به ریوارد یک به چهار را انتخاب می‌کند در ازای به‌دست آوردن چهار دلار حاضر است تا یک دلار ضرر کند. به عبارت دیگر با نسبت ریسک به ریوارد یک به چهار زمانی که تریدر در یک معامله موفق می‌شود، در صورتی که چهار مرتبه در معاملات موفق نشود باز هم ضرر نکرده است و ضررهای این معاملات ناموفق برابر با سود معامله موفق می‌شود.

محافظت از سود با تیک پروفیت

با استفاده از تیک پروفیت می‌توانیم از سودهای خود محافظت کنیم. بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی هستند و درصورتی که برای پوزیشن‌های معاملاتی خود هدفی قرار ندهیم ممکن است با تغییر جهت حرکت روند قیمت نتوانیم کسب سود کنیم.

بنابراین در همان زمان ورود به معامله همان‌طور که قیمتی را برای استاپ لاس تعیین می‌کنیم، لازم است تا قیمتی را به‌عنوان تارگت معامله درنظر بگیریم. با تعیین هدف قیمتی در معاملات زمانی که قیمت مارکت به قیمت تارگت در معامله می‌رسد، تیک پروفیت انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها علاوه بر این‌که می‌توانند نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را برای معاملات خود درنظر بگیرند، از سودهای خود نیز محافظت کنند.

انتظارات واقعی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

داشتن انتظارات واقعی در ترید ارزهای دیجیتال به این‌ معنی است که احساسات خود را در معاملات کنترل کنید و از قرار دادن اهداف رویایی در معاملات اجتناب کنید. بنابراین برای این‌که بتوانید از ترید رمزارزها به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازید نیاز دارید تا اهداف معقولی در معاملات خود داشته باشید.

برای مثال تریدری که هدف سود ۴۰ درصدی در ماه را برای خود تعیین می‌کند، باعث می‌شود تا بیش از اندازه معامله کند و از اهرم‌های معاملاتی زیادی استفاده کند که این اقدامات باعث ایجاد ضررهای فراوانی برای تریدر می‌شود. بنابراین قرار دادن اهداف واقعی و معقول در معاملات باعث می‌شود تا بتوانید بر روی احساساتی نظیر طمع و ترس کنترل بیشتری داشته باشید.

لپ تاپ حاوی تصاویری از بیت کوین

استفاده محدود از اهرم در معاملات

استفاده از اهرم به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند سودهای خود را چند برابر کند. اما این موضوع زمانی روی می‌دهد که تریدر بتواند پیش‌بینی درستی از روند قیمت در بازار ارائه کند. بنابراین در صورت پیش‌بینی نادرست روند قیمت در معاملات میزان ضررها نیز چند برابر می‌شوند.

تریدرهایی که در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند ممکن است برای کسب سود بیشتر بخواهند از اهرم‌های بالاتری در معاملات خود استفاده کنند. اما این افراد باید همواره به یاد داشته باشند که در صورت اشتباه ممکن است مبالغ زیادی از سرمایه خود را از دست بدهند. بنابراین درک درست نحوه کارکرد اهرم در معاملات و مدیریت بهینه آن برای تریدرها ضروری است.

پوزیشن سایزینگ در ترید ارز دیجیتال چیست؟

مدیریت اندازه پوزیشن در معاملات به این موضوع اشاره می‌کند که تریدرها می‌بایست مقداری از سرمایه‌ که در هر معامله ریسک می‌کنند را به‌طور دقیق محاسبه کنند. مقدار ضرر در معاملات زمانی روی می‌دهد که حدضرر معاملات فعال شود و این ضرر برابر است با تفاضل قیمت ورود به قیمت استاپ لاس در معامله. برخی از تریدرها بر این باورند که برای مدیریت بهینه ریسک در معاملات تریدرها می‌بایست در هر معامله تنها یک تا دو درصد از موجودی حساب خود را ریسک کنند. به عبارت دیگر ضرر مربوط به فعال شدن استاپ لاس در معامله باید تنها برابر با یک الی دو درصد از سرمایه مربوط به ترید باشد.

این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا مقدار ریسک در معاملات خود را محدود کنند. بازار کریپتو دارای نوسانات زیادی است و در صورتی که مقدار ریسک در معاملات را کنترل نکنیم، این نوسانات باعث می‌شود در معاملات خود تصمیم‌های غیرعقلانی بگیریم.

برنامه معاملاتی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

داشتن برنامه معاملاتی مشخص و عمل به آن می‌تواند کمک زیادی به مدیریت ریسک در معاملات بکند. یکی از کارهایی که می‌تواند ضررهای زیادی را به تریدرها وارد کند نداشتن برنامه و استراتژی مشخص معاملاتی است. داشتن سیستم معاملاتی معین که با درنظر گرفتن روحیات و تجربیات تریدر ایجاد شده است، می‌تواند نقش مهمی در حفاظت سرمایه معامله‌گر داشته باشد.

مانیتوری که نمودار قیمت ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

بنابراین برنامه معاملاتی تریدر باید موضوعاتی نظیر زمان ورود و خروج به معاملات، نسبت ریسک به ریوارد در معاملات و بسیاری از موارد دیگر را تعیین کند. مشخص کردن تمامی این موارد نحوه انجام معاملات را برای تریدر راحت‌تر می‌کند و معامله‌گر را قادر می‌کند تا از سرمایه‌ خود بهتر حفاظت کند.

روانشناسی در ترید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال با جاذبه‌های فراوانی که برای کسب در‌آمد در آن وجود دارد افراد زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. اما برخی از خصوصیات این بازار همانند نوسانات شدید قیمت باعث می‌شود تا این افراد تصمیم‌هایی غیرعقلانی در معاملات خود بگیرند. بنابراین با وجود اهمیت استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در انجام معاملات ارز دیجیتال، توجه به روانشناسی در ترید ارز دیجیتال نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در انجام معاملات خود کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشند و معاملات موفقی را انجام دهند.

نقش احساسات در ترید ارز دیجیتال چیست؟

احساسات می‌توانند برای تریدرها دوست خوبی باشند و از طرف دیگر همین احساسات می‌توانند مشکلات فراوانی را نیز برای آن‌ها ایجاد کنند. برای مثال ترس‌ از انجام معاملات ممکن است باعث از دست رفتن موقعیت‌های معاملاتی سودزا شود. از طرفی دیگر طمع باعث می‌شود تا برخی از ریسک‌های پرخطر را در معاملات انجام دهیم. برخی دیگر از احساسات که از «ترس از دست دادن موقعیت سودزا» (Fear of Missing Out | FOMO) ناشی می‌شوند باعث می‌شود تا با گرفتن تصمیم‌هایی آنی در معاملات خود ضرر کنیم. تریدرهایی می‌توانند در معاملات خود موفق شوند و تصمیم‌های عقلانی بگیرند که بتوانند این احساسات را شناسایی و کنترل کنند.

پاداش صبر در ترید ارز دیجیتال

افرادی که مدتی است در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند به‌خوبی می‌دانند تنها تریدرهایی می‌توانند از این بازار کسب سود کنند که از عجله پرهیز کنند و برای پیدا کردن موقعیت مناسب صبر کنند. البته در بازار ارزهای دیجیتال که تغییرات با سرعت نور انجام می‌شود رعایت صبر و حوصله در انتخاب پروژه‌های مناسب رمزارزی کار آسانی نیست. اما افرادی که می‌توانند با صرف زمان کافی تحقیقات جامعی از پروژه‌های رمزارزی انجام دهند و در زمان‌های مناسبی به آنها ورود کنند، پاداش صبر خود را دریافت می‌کنند. بنابراین هرگونه اقدام شتاب‌زده در ترید ارزهای دیجیتال می‌تواند به ضررهای سنگینی منتهی شود و باید از آن پرهیز کرد.

لپ تاپ برای ترید ارز دیجیتال

ذهنیت پیشرفت در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید همانند سفری پیوسته است که در آن تریدرها همواره در حال یادگیری و پیشرفت هستند. این ذهنیتی است که معامله‌گرها برای کسب موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارند. با استفاده از این ذهنیت تریدرها شکست‌های خود را می‌پذیرند و با تحلیل آنها سعی می‌کنند کاستی‌های مربوط به استراتژی معاملاتی خود را رفع کنند. در واقع ضررهای تریدهای ناموفق به‌عنوان درسی برای یادگیری و انجام تریدهای موفق بعدی می‌شود.

تأثیر مدیریت ریسک در روانشناسی معاملات

مدیریت ریسک همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد باعث حفاظت از سرمایه‌ تریدر و مدیریت آن می‌شود. اما انجام اصول مدیریت ریسک مزیت مهم دیگری نیز دارد و آن جلوگیری از تصمیم‌های احساسی در انجام معاملات است که این موضوع در روانشناسی معاملات مطرح می‌شود. برای مثال شخصی که با استفاده از حدضرر مقدار زیان‌های احتمالی را کنترل می‌کند خود را از ترس از دست دادن کل سرمایه رها می‌کند.

این موضوع باعث می‌شود که تریدر بر احساسات خود تسلط بیشتری پیدا کند و تصمیم‌های عاقلانه‌تری را در معاملات خود بگیرد. بنابراین انتخاب اندازه پوزیشن معاملاتی و استاپ لاس مناسب تنها مربوط به حفظ سرمایه نمی‌شوند. بلکه علاوه بر آن باعث کنترل احساسات معامله‌گر و جلوگیری از احساس ترس در معاملات می‌شود.

زیان تقلید از جمع

یکی از کارهایی که زیان‌های فراوانی را متوجه معامله‌گرها می‌کند، تقلید از جمع و انجام معامله بدون تحقیقات کافی است. در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل آمیخته‌ شدن موضوع تکنولوژی در پروژه‌های رمزارزی، برخی افراد بدون انجام تحقیقات لازم درباره پروژه‌های مربوطه و با تقلید از دیگران یا به گفته برخی از شبکه‌های اجتماعی اقدام به خرید می‌کنند.

یکی از اصول اصلی در روانشناسی معاملات به تفکر مستقل و گرفتن تصمیم‌های آگاهانه بر مبنای تحقیقات شخصی تأکید می‌کند و تریدرها را از هرگونه تقلید از دیگران باز می‌دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند با انجام تحقیقاتی مستقل در زمان‌بندی‌های مناسبی نسبت به ورود و خروج از معاملات اقدام کنند و از روندهای بازار کسب سود کنند.

برای مثال افرادی که با شناسایی رفتار قیمت و موقعیت چرخه بازار پس از ورود به معامله در زمان مناسبی نسبت به تیک پروفیت اقدام می‌کنند، می‌توانند سود خود را از روند مربوطه به‌دست آورند. بنابراین با پیدا کردن ارزش ذاتی ارز دیجیتال موردنظر و انجام تحقیقات شخصی برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی سودزا می‌توان بدون تقلید از دیگران به کسب درامد از بازار ارزهای دیجیتال امیدوار بود.

تریدرهای بیت کوین در حال بررسی نمودار قیمت

تأثیر ترس و طمع در ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترس و طمع دو احساس مهمی هستند که بر نحوه انجام معاملات تریدرها تأثیرگذارند. ترس باعث از دست رفتن موقعیت‌های سودزا به‌دلیل انجام ندادن معامله می‌شود. از طرفی دیگر طمع در معاملات باعث می‌شود تا تریدرها رفتارهای پرریسکی را انجام دهند. برای مثال خرید در سقف‌های قیمتی به‌دلیل طمع به افزایش قیمت یکی از اشتباهات رایج است که تریدرها انجام می‌دهند.

اما از سویی دیگر این احساسات اگر به‌طور مطلوبی کنترل شوند باعث می‌شوند تا تریدر معاملات سودزایی را انجام دهد. تریدرهای موفق می‌دانند تا چگونه بین این دو احساس تعادل ایجاد کنند تا بتوانند از این احساسات به نفع خود در ترید استفاده کنند. در این حالت ترس کنترل شده می‌تواند تریدرها را از ریسک‌های غیرضروری باز دارد و طمع کنترل شده باعث می‌شود تا تریدر بتواند از موقعیت‌های معاملاتی بیشتری برای کسب سود استفاده کند. بنابراین موضوع مهم در حفظ تعادل میان این احساسات است و هرگونه عدم تعادل و توجه به یکی از آنها باعث اتخاذ تصمیم‌های غیرعقلانی در ترید می‌شود.

بنابراین کنترل احساسات و استفاده از ذهنیت درست در معاملات به همان اندازه مهم هستند که استفاده از تکنیک‌های نوسان‌گیری در ارز دیجیتال و تحلیل فاندامنتال اهمیت دارند و موجب کسب موفقیت در ترید می‌‌شوند. البته کنترل احساسات کار ساده‌ای نیست و تریدرها با بسیاری از چالش‌هایی مواجه می‌شوند که کنترل احساسات را دشوار می‌کند. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

تاثیر انتظارات غیرواقعی در ترید ارز دیجیتال چیست؟

برخی از تریدرها انتظارات غیرواقعی از ترید ارزهای دیجیتال دارند. این افراد تصور می‌کنند با تریدر ارزهای دیجیتال می‌توانند در اصطلاح یک شبه پولدار شوند. این انتظارات غیرواقعی از ترید ارزهای دیجیتال باعث می‌شود این افراد تصمیم‌هایی غیرعقلانی بگیرند و نتوانند احساسات خود را کنترل کنند که در این حالت طمع برای کسب سود بیشتر باعث انجام معاملات احساسی و زیان‌های فراوان می‌شود.

سکه‌های بیت کوین در کنار مانیتورهایی که بیت کوین را نشان می‌دهند.

تأثیر معاملات ناموفق در ترید

معاملات ناموفق در برخی از تریدرهای کم‌تجربه باعث تصمیم‌گیری‌های احساسی و شکست‌های بیشتر در معاملات می‌شود. همه تریدرها حتی آنهایی که تجربه فراوانی دارند در برخی از معاملات خود موفق نمی‌شوند. اما آنها می‌دانند که این شکست‌ها جزئی از ترید محسوب می‌شود. بنابراین از این شکست‌ها درس می‌گیرند تا بتوانند معاملات موفق‌تری داشته باشند. اما تریدرهایی که تجربه کمتری دارند معاملات ناموفق آنها را پریشان می‌کند و باعث می‌شود تا برای جبران این شکست تصمیم‌هایی آنی و بدون فکر بگیرند که این موجب می‌شود تا معاملات ناموفق بیشتری را تجربه کنند.

تأثیر معکوس معاملات موفق در ترید چیست؟

از دیگر مواردی که باعث تصمیم‌گیری‌های غیرعقلانی می‌شود پیروزی در معاملات است. پیروزی در معاملات با احساسات خوبی همراه است. اما در برخی اوقات این پیروزی‌ها باعث به‌وجود آمدن احساسات اعتماد به نفس کاذب در تریدر می‌شود. این اعتماد به نفس کاذب باعث می‌شود که تریدر احساس کند که همواره موفق می‌شود. در این صورت تصمیم‌های احساسی می‌گیرد و معاملات پرریسکی انجام می‌دهد. معاملات پرریسک نیز در نهایت موجب افزایش معاملات ناموفق و از دست رفتن سرمایه می‌شود.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در ترید احساسی

یکی از مواردی که باعث می‌شود تریدرهای تازه‌کار معاملات احساسی انجام دهند، شبکه‌های اجتماعی است. تریدرهایی که تجربه کمی در بازار کریپتو دارند سریعا تحت تأثیر مطالب شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. اگر این مطالب احساسات منفی را منتشر کنند باعث می‌شود تا این تریدرها ارزهای دیجیتال خود را از ترس کاهش قیمت در بازار بدون تحقیقات لازم بفروشند. از سویی دیگر تبلیغات مثبتی که برای رمزارزی خاص توسط افراد انجام می‌شود نیز باعث می‌شود تا افراد تازه‌کار خریدهای احساسی و غیرعقلانی انجام دهند.

تصویری از مانیتور و سکه‌های بیت کوین

درآمد ترید ارز دیجیتال چقدر است؟

یکی از سوالات مهمی که در ابتدای ورود به یک حوزه کاری مطرح می‌شود، میزان درآمد حاصل از آن کار است. این موضوع برای ترید ارزهای دیجیتال نیز صادق است. درآمد ترید ارز دیجیتال نیز همانند دیگر حوزه‌های کاری به میزان مهارت و دانش فرد در این حوزه بستگی دارد. علاوه بر این موارد میزان علاقه افراد در تحلیل فاندامنتال و تکنیکال نیز در میزان درآمد ترید ارز دیجیتال موثر است.

هر اندازه فرد به بررسی نمودار قیمت علاقه‌مند باشد، زمان بیشتری را برای تحلیل نمودار ارز دیجیتال موردنظر صرف می‌کند. در مورد تحلیل‌ بنیادی و بررسی پروژه‌های رمزارزی نیز به همین صورت است. هر اندازه فرد علاقه بیشتری به مطالعه و تحقیق درباره پروژه‌های ارز دیجیتال داشته باشد، می‌تواند توکن‌های پرپتانسیل بیشتری را پیدا کند و درآمد بیشتری را کسب کند.

بنابراین درآمد ترید ارز دیجیتال کاملا به میزان مهارت و علاقه تریدرها بستگی دارد. علاوه بر این تریدرها می‌بایست به این موضوع نیز توجه کنند که عدم کسب مهارت و دانش کافی در تحلیل و ترید ارزهای دیجیتال می‌تواند موجب ضررهای زیادی به آن‌ها شود. بنابراین برای این‌که تریدرها بتوانند درآمد مطلوبی از ترید ارزهای دیجیتال داشته باشند می‌بایست با صبر و حوصله مهارت خود را افزایش دهند. علاوه بر این استفاده از استراتژی معاملاتی مناسب و تکنیک‌های مدیریت ریسک و سرمایه نیز می‌تواند احتمال موفقیت تریدرها را در بازارهای مالی همانند بازار ارزهای دیجیتال افزایش دهد.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب مفهوم ترید را توضیح دادیم و بازار کریپتو را تعریف کردیم. سپس ترید ارز دیجیتال را شرح دادیم و نقش بازار کریپتو و بلاک چین را به‌طور جداگانه در ترید ارزهای دیجیتال بیان کردیم. سپس درباره اصطلاحات ترید ارز دیجیتال توضیحاتی دادیم.

ترید ارز دیجیتال در صرافی متمرکز و نحوه انتخاب صرافی‌های متمرکز را شرح دادیم. سپس درباره ترید در صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال توضیحاتی دادیم. برنامه ترید ارز دیجیتال و ترید رمزارزها با گوشی را شرح دادیم. سپس برنامه‌های کیف پول ارز دیجیتال و برنامه‌های جانبی ترید ارز دیجیتال را شرح دادیم. در ادامه عوامل تأثیرگذار در بازار کریپتو را شرح دادیم. برای این‌منظور تاثیر اقتصاد کلان، هزینه تولید رمزارزها، تکنولوژی رمزارزها، میزان عرضه توکن، مارکت کپ و نقش شبکه‌های اجتماعی را در ترید ارز دیجیتال شرح دادیم.

در ادامه این مطلب به توضیح استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در بازار کریپتو پرداختیم. مدیریت ریسک را توضیح دادیم و نسبت ریسک به ریوارد بهینه و پوزیشن سایزینگ را در ترید ارز دیجیتال شرح دادیم. روانشناسی در ترید ارز دیجیتال را توضیح دادیم و در پایان نیز درباره درآمد ترید ارز دیجیتال توضیحاتی ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IGPlus500AxiInvestopediaMakeuseofAltfinsShrimpyBinance AcademySensoriumtechopediaWPCrypto.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *