استیکینگ چیست؟ – استیکینگ در ارز دیجیتال به زبان ساده

۴۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
استیکینگ چیست؟ – استیکینگ در ارز دیجیتال به زبان ساده

برای افراد زیادی استیکینگ ارز دیجیتال به معنای سپردن رمزارزهای خود در پلتفرم‌هایی غیرمتمرکز برای کسب سود است. البته از دیدگاه توسعه‌دهندگان رمزارزها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز، استیکینگ ارز دیجیتال سبب بهبود عملکرد و افزایش امنیت شبکه خواهد شد. بنابراین دور از ذهن نیست که توسعه‌دهندگان زیادی برای گسترش شبکه‌های غیرمتمرکز روش‌های مختلفی برای سپرده‌گذاری یا استیکینگ ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار دهند. آشنایی با مفاهیم اولیه ما را به شناخت بهتری از نحوه کارکرد استیکینگ ارز دیجیتال می‌رسانند و در نهایت پاسخ مناسب‌تری برای سوال استیکینگ چیست در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین در ابتدا بعد از تعریف استیکینگ چیست به توضیح برخی از مفاهیم پایه‌ای می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

استیکینگ چیست ؟

برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال و برخی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا بتوانند رمزارزهای خود را در آن‌ها سپرده‌گذاری و بابت این کار سود دریافت کنند. به این فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال گفته می‌شود. اگر به پلتفرم‌های «استیکینگ» (Staking) رمزارزها مراجعه کنید با استخر‌های استیک مختلفی روبرو می‌شوید که امکان کسب سود از استیکینگ رمزارز را فراهم کرده‌اند. اگر بعد از این توضیح مقدماتی هنوز نمی‌دانید استیکینگ چیست، بهتر است مختصری درباره الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) بدانیم. الگوریتم اجماع اثبات سهام امکان استیکینگ رمزارزها را فراهم می‌کند.

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

شبکه‌های مختلف بلاکچینی هریک برای پردازش و ذخیره‌سازی تراکنش‌های خود از الگوریتم‌های اجماع مختلفی استفاده می‌کنند. به دلیل این‌که شبکه‌های بلاکچینی نوعی از دفتر کل توزیع شده هستند، بنابراین تمامی اطلاعات این شبکه‌ها بین همه کامپیوترهای موجود در شبکه توزیع شده است. این کامپیوترها را نود شبکه می‌گوییم. برای عملکرد صحیح شبکه و حفظ امنیت آن الگوریتمی نیاز است تا به کمک آن تمامی نودها یا کامپیوترهای شبکه برای پردازش و تایید تراکنش‌های شبکه به توافق و اجماع برسند.

الگوریتم‌های اجماع مختلفی وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work) و «الگوریتم اجماع اثبات سهام» (Proof of Stake) اشاره کرد. به عنوان مثال شبکه بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند ولی اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام بهره می‌برد. لازم به ذکر است که الگوریتم اجماع اثبات سهام این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند استیکینگ ارز دیجیتال را در شبکه انجام دهد.

ولیدیتور چیست؟

برخی از شبکه‌های بلاکچینی از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند. به نودهای این شبکه‌ها که تراکنش‌ها را تایید و بلاک جدید تولید می‌کنند «اعتبارسنج» (Validator) یا ولیدیتور می‌گویند. ممکن است شما هم از طریق بسترهای بلاکچینی تراکنش‌هایی را انجام داده باشید. با توجه به این‌که شبکه‌های بلاکچینی بسترهایی غیرمتمرکز هستند، بنابراین نهاد مرکزی و واسطی وجود ندارد تا تراکنش‌های کاربران را تأیید کند.

وظیفه پردازش تراکنش کاربران در شبکه‌های بلاکچینی به‌عهده نودهای شبکه است. در شبکه‌های بلاکچینی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند به برخی از این نودها ماینر می‌گویند. ماینرها بابت پردازش تراکنش‌ها و تولید بلاک جدید پاداش دریافت می‌کنند. در شبکه‌های بلاکچینی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند ولیدیتورها وظیفه پردازش اطلاعات و ساخت بلاک جدید را بر عهده دارند. شبکه‌های بلاکچینی برای انجام تراکنش‌ها از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند و این کارمزد‌ها به ولیدیتور‌ها به عنوان پاداش داده می‌شود.

نحوه کارکرد استیکینگ ارز دیجیتال

شبکه‌های بلاکچینی هر کدام طبق الگوریتم اجماع مشخصی فعالیت دارند. شبکه بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند. در این الگوریتم نودهای شبکه برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مکانیزم اجماع اثبات کار همانند مسابقه‌ دو و میدانی است که در آن تمامی دوندگان یا نودها انرژی مصرف می‌کنند ولی در نهایت تنها یک شرکت‌کننده، پیروز میدان خواهد شد.

اما در الگوریتم اثبات سهام وضعیت متفاوت است. مسابقه‌ای را در نظر آورید که در آن شرکت‌کنندگان با هم شروع به دویدن نمی‌کنند بلکه بنا به شرایطی هرکدام برای دویدن انتخاب می‌شوند. در این حالت تمامی دوندگان با هم نمی‌دوند بلکه تنها دونده انتخاب شده شروع به دویدن می‌کند و در پایان هم به وی پاداش می‌دهند.

مکانیزم های اجماع

در الگوریتم اثبات سهام طی فرایند استیکینگ یا سپرده‌گذاری، بلاک جدید افزوده و اعتبارسنجی می‌شود. نودهایی که بیشترین استیکینگ رمزارزها را دارند و استیک کردن ارز دیجیتال را برای مدت طولانی‌تری انجام داده باشند از شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط پروتکل سیستم برخوردار خواهند بود. این نودها پس از انتخاب شدن می‌توانند بلاک جدید را تولید و اعتبارسنجی کنند.

مزایای استیک ارز دیجیتال چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال به نودها اجازه می‌دهد تا بدون صرف انرژی و تأمین سخت‌افزارهای پرهزینه، تنها با استیکینگ ارز دیجیتال به ولیدیتور یا اعتبارسنج تبدیل شوند. شبکه‌های بلاکچینی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هرقدر استیکینگ رمزارز در آن‌ها بیشتر انجام شود، امنیت شبکه در آن‌ها بالاتر خواهد رفت.

بنابراین با توجه به این‌که استیکینگ ارز دیجیتال نسبت به فرآیند ماینینگ انرژی کمتری مصرف می‌کند و نیاز به تجهیزات کمتری دارد بنابراین تعداد افراد بیشتری تمایل دارند تا استیکینگ رمزارز را انجام دهند. تعداد بیشتر نودهای ولیدیتور در شبکه به امنیت شبکه کمک خواهد کرد. در حقیقت، این افزایش نودها به غیرمتمرکزتر شدن شبکه کمک بیشتری می‌کند.

استخر استیکینگ چیست ؟

در الگوریتم اثبات سهام نودهایی که ارز دیجیتال بیشتری استیک کنند، شانس بالاتری برای انتخاب شدن به عنوان ولیدیتور خواهند داشت. بنابراین برخی از افرادی که استیک ارز دیجیتال را انجام می‌دهند ممکن است سرمایه‌های خود را با هم جمع کنند و یک استخر استیک ارز دیجیتال راه‌اندازی کنند. در این صورت پاداشی که شبکه به استخر استیکینگ ارز دیجیتال می‌دهد بین افراد سرمایه‌گذار در آن استخر استیک تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است استخر استیکینگ ارز دیجیتال بنا به میزان سرمایه‌ هر کاربر به وی پاداش می‌دهد.

فرق استیکینگ و هولد رمزارز چیست ؟

استیکینگ ارز دیجیتال به سپرده‌گذاری ارز دیجیتال در شبکه‌های بلاکچینی برای کسب سود و افزایش امنیت شبکه گفته می شود. در صورتی که به نگهداری رمزارزها برای مدتی طولانی هولد گفته می‌شود. در هولد کردن به شخص هولدر سودی بابت نگهداری رمزارز داده نمی‌شود و شخص می‌تواند هر رمزارزی را بدون درنظر گرفتن مکانیزم اجماع آن برای هولد انتخاب کند.

فرق هولد و استیکینگ

سود استیکینگ چگونه محاسبه می شود ؟

هر بلاکچین با توجه به پروتکل‌های خود معیارهای مختلفی برای محاسبه سود استیکینگ دارد. برخی از این معیارها در زیر آورده شده است. البته میزان تاثیری که هر یک از معیارهای زیر در محاسبه سود استیکینگ دارد در پروتکل‌های مختلف متفاوت است.

  • تعداد کوین‌های استیک شده توسط ولیدیتور
  • مدت زمان استیک فعال و مستمر ولیدیتور
  • تعداد کل کوین‌های استیک شده در شبکه
  • نرخ تورم کوین
  • عوامل دیگر

محاسبه سود استیکینگ در صرافی‌ها

بسیاری از صرافی‌ها قابلیت استیک ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید نرخ سود سالانه (APR) را در کنار رمزارز موردنظر در قسمت استیکینگ صرافی‌ها مشاهده کنید. استیک رمزارزها در این صرافی‌ها معمولا بسیار راحت است و معمولا با هر تعداد رمزارز می‌توانید استیک ارز دیجیتال را انجام دهید. بنابراین بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند در این صرافی‌ها رمزارز مورد نظر خود را استیک کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید در ارتباط با نوسان‌های قیمتی رمزارزهای استیک شده در صرافی‌ها است. ذات ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای است که نوسانات قیمتی بالایی دارند. بنابراین اگر شما ارز دیجیتالی که سود استیکینگ بالایی هم دارد را پیدا کنید ممکن است به دلیل نوسانات قیمتی رمزارز دچار ضرر شوید. بنابراین بهتر است میزان نوسان قیمتی ارز دیجیتالی که برای استیکینگ انتخاب می‌کنید را همواره در نظر بگیرید.

APR در استیکینگ چیست ؟

«نرخ درصدی سالیانه» (Annual Percentage Rate) یا به اختصار APR در واقع همان درصد سود سالانه‌ای است که پلتفرم‌های مختلف بابت استیک کردن ارز دیجیتال به کاربران خود می‌دهند. البته لازم به ذکر است که APR فقط مربوط به استیکینگ نیست و در حوزه‌های مختلف دیفای از آن استفاده می‌شود.

به عنوان مثال اگر در مقابل رمزارزی همانند شکل زیر، در قسمت APR مقدار 10.2٪ قید شده بود، به معنای این است که ارز دیجیتال موردنظر سود سالانه 10.2٪ بابت استیکینگ به سرمایه‌گذار می‌دهد. برای بدست آوردن سود ماهانه استیکینگ ارز دیجیتال نیز می‌توانید مقدار سود دریافتی سالانه را تقسیم بر تعداد ماه‌های سال کنید.

سود سالانه استیکینگ

انواع استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

استیک کردن ارز دیجیتال برای کاربران سودآور است بنابراین افراد بسیاری تمایل دارند تا به شکل‌های مختلف استیکینگ ارز دیجیتال را انجام دهند. این موضوع باعث ایجاد پلتفرم‌های مختلفی شده است تا کاربران به‌راحتی بتوانند استیک ارز دیجیتال را با هر مقدار سرمایه انجام دهند. در ادامه انواع مختلفی از استیک ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم که توسط صرافی‌ها و کیف پول‌ها ارائه می‌شوند.

  • استیکینگ قفل شده
  • استیکینگ سرد
  • استیکینگ منعطف
انواع استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ قفل شده چیست ؟

برای این‌که نودها بتوانند به عنوان ولیدیتور انتخاب شوند لازم است استیک ارز دیجیتال شبکه مربوطه را انجام دهند. رمزارز شبکه موردنظر که نودها استیک کرده‌اند معمولا باید مدت زمانی در شبکه به‌صورت قفل شده باقی بماند و کاربران نمی‌توانند طی این مدت ارز دیجیتال استیک شده خود را از شبکه خارج کنند. زمان قفل شدن ارز دیجیتال استیک شده در شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. لازم به ذکر است با توجه به استقبال کاربران از استیکینگ رمزارزها و ایجاد تنوع در استیک کردن ارز دیجیتال توسط صرافی‌ها، ممکن است عبارت «استیکینگ قفل شده» (Locked Staking) را مشاهده کنید. در استیکینگ قفل شده که برخی از صرافی‌ها ارائه می‌دهند بدون این‌که نود شبکه باشید و با هر سرمایه‌ای قادر خواهید بود تا استیکینگ ارز دیجیتال را انجام دهید.

استیکینگ سرد چیست ؟

استیکینگ ارز دیجیتال در کیف پولی که به اینترنت اتصال ندارد را استیکینگ سرد می‌گوییم. برخی از کیف پول‌ها مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ذخیره رمزارزهای شما نیازی به اتصال اینترنتی ندارند. این کیف پول‌ها ممکن است امکان استیکینگ ارز دیجیتال را هم بدون اتصال اینترنتی دارا باشند. برخی از شبکه‌ها و بسترهای بلاکچینی این امکان را برای کاربران فراهم می‌‌کنند تا بتوانند رمزارزهای خود را به‌صورت آفلاین و امن در این کیف پول‌ها استیک کنند.

استیکینگ منعطف چیست ؟

«استیکینگ منعطف» (Flexible Staking) قابلیتی است که برخی از صرافی‌ها و پلتفرم‌ها آن را ایجاد کرده‌اند تا افراد بیشتری در صورت تمایل بتوانند استیکینگ ارز دیجیتال را انجام دهند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای استیکینگ ارز دیجیتال شبکه مربوطه، رمزارز شما را برای مدتی قفل می‌کند و شما نمی‌توانید در این بازه زمانی رمزارز خود را از شبکه خارج کنید. اما در برخی صرافی‌ها این قابلیت وجود دارد که شما بدون قفل کردن دارایی خود ار دیجیتال را استیک کنید.

روش های استیکینگ چیست ؟

با توجه به انواع مختلف استیکینگ ارز دیجیتال، روش‌های متفاوتی برای استیکینگ ارز دیجیتال می‌توان در نظر گرفت. هر شبکه برای استیکینگ ارز دیجیتال قوانین خاص خود را دارد. بنابراین برای استیک بر روی هر شبکه بلاکچینی در ابتدا باید دستورالعمل‌های مربوطه را با دقت مطالعه کنیم. برای استیکینگ ارز دیجیتال روش‌هایی مانند راه‌اندازی نود شبکه، استیک در صرافی‌ها و کیف پول‌ها وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از این روش‌ها آشنا کنیم.

استیکینگ ارز دیجیتال با راه اندازی نود چیست ؟

دشوارترین روش برای استیکینگ ارز دیجیتال راه‌اندازی نود است. برای راه‌اندازی نود علاوه بر داشتن توانایی فنی لازم، ملزم به تهیه حداقل سخت‌افزار لازم برای استیکینگ به این روش خواهید بود. در الگوریتم‌ اجماع سهام، نودها با توجه به مقدار رمزارز استیک شده و مدت زمان این استیک، به عنوان ولیدیتور انتخاب می‌شوند. بنابراین افرادی که می‌خواهند استیکینگ ارز دیجیتال را با این روش انجام دهند در ابتدا باید مقداری از توکن شبکه را خریداری و برای مدتی معین، در شبکه قفل کنند.

زمان قفل شدن ارز دیجیتال

مدت قفل ماندن ارز دیجیتال توسط شبکه تعیین می‌شود. بنابراین کاربران بعد از استیکینگ ارز دیجیتال تا مدتی معین قادر به برداشت توکن‌های خود نیستند. البته بعد از مدتی که توسط پروتکل‌های شبکه تعیین می‌شود، کاربران قادر به خارج کردن رمزارزهای استیک شده خود هستند.

پلتفرم های استیکینگ چیست ؟

پلتفرم‌های استیکینگ به کاربران این امکان را می‌دهند تا بتوانند با هر میزان رمزارز از سود استیکینگ ارز دیجیتال استفاده کنند. این پلتفرم‌ها معمولا استخرهای استیکینگ هستند که کاربران می‌توانند به میزان ارز دیجیتال استیک شده در آن‌ها از سود حاصل استفاده کنند. صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان در این مورد به آن‌ها اشاره کرد. این صرافی‌ها معمولا تسهیلاتی مانند قابلیت استیکینگ منعطف را برای کاربران ایجاد می‌کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با نحوه استیک در برخی از این صرافی‌ها آشنا شویم.

چگونه در صرافی کوکوین استیک کنیم ؟

در صرافی‌ «کوکوین» (Kucoin) به‌راحتی می‌توانید رمزارز استیک کنید. بعد از وارد شدن به سایت کوکوین می‌توانید به قسمت Earn مراجعه کنید. در این قسمت انواع رمزارزهایی که قابلیت استیکینگ را در این صرافی دارند مشاهده خواهید کرد. در کنار برخی از رمزارزها گزینه Flexible را مشاهده می‌کنید که به معنای امکان استیک منعطف است.

با انتخاب رمزارزهایی که قابلیت استیکینگ منعطف برای آن‌ها در نظر گرفته شده است به‌راحتی می‌توانید در صورت نیاز در هر زمان رمزارزهای خود را از استیک خارج کنید. در این صورت سود استیکینگ رمزارز موردنظر به‌صورت روزانه پرداخت خواهد شد. البته به یاد داشته باشید به هنگام کار با صرافی کوکوین باید از برنامه‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید.

استیکینگ در کوکوین
برخی از رمزارزهایی که در صرافی کوکوین می‌توان استیک کرد.

صرافی‌های متمرکز علاوه بر ایجاد امکانی برای خرید و فروش رمزارزها تسهیلات مختلف دیگری از قبیل قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال را نیز برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. معمولا صرافی‌ها با افزودن تسهیلات بیشتر در پلتفرم‌های خود این امکان را فراهم می‌کنند که کاربران رمزارزهای خود را هر چه بیش‌تر در اختیار آن‌ها قرار دهند.

استیکینگ در بایننس

صرافی «بایننس» (Binance) از دیگر پلتفرم‌های متمرکزی است که تسهیلات خوبی برای استیک کردن ارزهای دیجیتال دارد. البته اخیرا برای دسترسی به این صرافی احراز هویت لازم است. فرایند احراز هویت، استیکینگ در بایننس را برای افرادی که نمی‌توانند احراز هویت انجام دهند با مشکل مواجه کرده است.

استیکینگ ارز دیجیتال در کیف پول

برخی از کیف پول‌های رایج رمزارزی نیز قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال را در خود راه‌اندازی کرده‌اند. در واقع این دسته از کیف پول‌ها علاوه بر ایجاد بستری برای ذخیره رمزارزها تسهیلاتی را برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند تا بتوانند به‌راحتی از استیک ارزهای دیجیتال خود کسب درآمد کنند. البته لازم به ذکر است که معیار نخست برای انتخاب کیف پول مناسب نباید قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال در کیف پول باشد بلکه معیارهای دیگری نظیر تنوع رمزارزهای موجود برای نگهداری در کیف پول و نیز نحوه عملکرد و امنیت و پشتیبانی از عوامل مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشیم.

 استیک در تراست والت

از کیف پول های رایج رمزارزی می‌توان به کیف پول تراست والت اشاره کرد. این کیف پول به‌راحتی در گوشی موبایل شما قابل نصب است. بعد از نصب کیف پول می‌توانید رمزارز مورد نظر خود را خریداری و به این کیف پول منتقل کنید. البته در ابتدا بررسی کنید که تراست والت قابلیت استیک ارز دیجیتال مورد نظر شما را داشته باشد.

برای این منظور می‌توانید با مراجعه به قسمت Finance کیف پول تراست والت این مورد را بررسی کنید. بعد از بررسی‌های لازم در قسمت مربوط به استیکینگ ارزدیجیتال که در کیف پول تراست والت آن را در قسمت Finance می‌توانید پیدا کنید، استیکینگ ارز دیجیتال را در تراست والت شروع کنید. مقدار سود استیک در تراست والت نیز همانند دیگر پلتفرم‌ها در ستون APR در کنار هر رمزارز قابل مشاهده است.

استیکینگ در تراست والت
برخی از رمزارزهایی که در تراست والت می‌توان استیک کرد.

ارزهای دیجیتال قابل استیک

استیکینگ ارز دیجیتال تنها برای شبکه‌هایی است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند. البته هر کوین و شبکه بلاکچینی با توجه به پروتکل‌های خود ممکن است به روشی خاص این کار را انجام دهد. به عنوان مثال برای استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم، ۴ روش وجود دارد و برای استیکینگ ارز دیجیتال آدا (کاردانو) دو روش عمده از طرف سایت رسمی آن‌ها اعلام شده است.

البته ممکن است صرافی‌های متمرکز هم با توجه به سودآوری بالایی که ایجاد استخرهای استیکینگ برای آن‌ها دارد اقدام به راه اندازی استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال کنند. به هرصورت در فهرست زیر به عنوان نمونه برخی از ارزهای دیجیتال قابل استیک را برای شما می‌آوریم.

بهترین ارز دیجیتال برای استیک

ممکن است با خواندن این مطلب بخواهید به یکی از صرافی‌ها و یا پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال مراجعه و اقدام به استیک ارز دیجیتال کنید. در این صورت با فهرست بلندبالایی از رمزارزهای قابل استیک روبرو می‌شوید. حال این سوال برای شما پیش می‌آید که بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ یا بهترین سایت استیکینگ کدام است.

هنگامی که به قسمت استیکینگ ارز دیجیتال در صرافی‌ها یا پلتفرم‌های دیگر مراجعه می‌کنید شاید دنبال این سوال باشید که بیشترین سود استیک ارز دیجیتال کجاست. معمولا در کنار نام رمزارز عددی به‌صورت درصد نوشته شده است که APR نام دارد و در واقع بیانگر درصد سود سالانه‌ استیک رمزارز مورد نظر است.

در ابتدا شاید فکر کنید هر رمزارزی که APR بیش‌تری داشته باشد برای استیکینگ بهتر است. اما زود قضاوت نکنید چراکه دنیای رمزارزها نکات و پیچیدگی‌های زیادی دارد. در استیکینگ ارز دیجیتال همانند دیگر سرمایه‌گذاری‌های مالی حفظ اصل سرمایه از کسب سود اولویت بالاتری دارد. بنابراین با توجه به بازار نوسانی رمزارزها، هر کدام از ارزهای دیجیتال ممکن است در بازه زمانی کوتاهی تغییرات زیادی را تجربه کنند از این‌رو، سرمایه‌گذاری و استیکینگ در ارز دیجیتال باید با دقت و بررسی فراوانی انجام شود.

بنابراین ممکن است به نظر برسد بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ رمزارزی است که نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر نوسان کمتری دارد. شاید سود استیکینگ ارز دیجیتالی چند برابر رمزارزی دیگر باشد ولی اگر نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کند ممکن است ارزش آن حتی به صفر برسد و کل سرمایه شما را نابود کند. در فهرست زیر، چند نمونه ارز دیجیتال - که برای استیکینگ نیز به‌کار می‌روند - معرفی شده است.

  • اتریوم
  • تتر
  • کاردانو

استیکینگ اتریوم چیست ؟

اتریوم به عنوان اولین رمزارزی که توانست قراردادهای هوشمند را بر روی شبکه خود پیاده‌سازی کند تحولی بزرگ را در حوزه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز ایجاد کرد.تمام موارد گفته شده در بالا،‌ الگوبرداری از شبکه اتریوم برای استیکنیگ ارز دیجیتال است. بستر اتریوم در حال نزدیک شدن به به‌روزرسانی «مرج» (Merge) است. بعد از این به‌روزرسانی شبکه اتریوم از الگوریتم اثبات سهام استفاده خواهد کرد و استفاده از الگوریتم اثبات کار در شبکه اتریوم منسوخ خواهد شد.

با توجه به وب‌سایت رسمی اتریوم افراد به روش‌های مختلفی می‌توانند استیکینگ اتریوم را انجام دهند که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم.

استیکینگ اتریوم

روش های استیکینگ اتریوم

بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی اتریوم افراد می‌توانند با سپردن ۳۲ اتریوم، ولیدیتور شبکه اتریوم شوند. ولیدیتورها موظف به ذخیره اطلاعات،پردازش تراکنش‌ها و افزودن بلاک جدید به شبکه بلاکچین اتریوم هستند. البته همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد فعالیت به عنوان ولیدیتور کار آسانی نیست و علاوه بر هزینه‌بر بودن، نیازمند اطلاعات و دانش فنی در این حوزه است. از سویی دیگر ممکن است افرادی نخواهند ۳۲ اتر استیک کنند. بنابراین سایت رسمی اتریوم راه‌های مختلفی را برای استیکینگ اتریوم معرفی می‌کند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم به طور مستقیم

اولین روشی که برای استیکینگ اتریوم وجود دارد استیک ۳۲ اتریوم در شبکه و فعالیت به عنوان ولیدیتور در شبکه اتریوم است. این روش نیاز به سخت‌افزار و اتصال دائمی به اینترنت دارد. علاوه بر این شما باید دانش و اطلاعات کافی برای راه‌اندازی سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای تبدیل شدن به ولیدیتور را داشته باشید.

استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم بدون سخت افزار

در روش دوم شما نیازی به فراهم کردن سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استیکینگ اتریوم ندارید. در این حالت شما ۳۲ اتریوم را استیک می‌کنید ولی کارهای مربوط به سخت‌افزار را به نماینده‌ای واگذار می‌کنید. در واقع شما به نماینده‌ این اجازه را می‌دهید که از طرف شما کارهای مربوط به ولیدیتور را انجام دهد.

استیک ارز دیجیتال اتریوم در استخر استیکینگ

در دو روش قبلی برای استیکینگ اتریوم نیاز به واگذاری ۳۲ اتریوم داشتیم. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل به استیک ۳۲ اتریوم ندارید یا می‌خواهید استیک اتریوم را با سرمایه‌ای کمتر انجام دهید، می‌توانید از استخرهای استیکینگ استفاده کنید. استخرهای استیکینگ به شما این امکان را می‌دهند تا با سرمایه کمتری استیک اتریوم را انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که این استخرها توسط پروتکل‌های دیگری بر روی بستر اصلی اتریوم پیاده‌سازی می‌شوند. بنابراین در این روش، استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم، بومی شبکه اتریوم نیست و ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. البته برای افزایش امنیت و اعتماد‌سازی معمولا به سرمایه‌گذاران در استخرهای استیکینگ اتریوم، «توکن نقدینگی» (Liquidity Token) داده می‌شود. توکن‌های نقدینگی این قابلیت را دارند که در کیف پول نگهداری شوند. این توکن‌ها را می‌توانید در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای استفاده کنید و در صورت نیاز آن‌ها را به فروش برسانید.

استیک ارز دیجیتال اتریوم در صرافی های متمرکز

استیک ارز دیجیتال اتریوم در صرافی‌های متمرکز نیز قابل انجام است. لازم به ذکر است که صرافی‌های متمرکز در واقع موسسه‌های مالی و نهادهایی متمرکز هستند. بنابراین زمانی که استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم را در این صرافی‌ها انجام می‌دهید شما به کلیدهای خصوصی خود دسترسی ندارید و کلیدهای خصوصی و اتریوم شما در اختیار صرافی است. دقیقا همانند حالتی که شما برای ترید یا خرید اتریوم و رمزارزهای دیگر به کیف پول داخل صرافی تتر واریز می‌کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از این روش برای استیک ارز دیجیتال اتریوم استفاده کنید، بسیار احتیاط کنید.

استیکینگ تتر چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد بهترین ارز دیجیتال برای استیک ممکن است رمزارزی باشد که سودی کم اما مستمر را به سرمایه‌گذار بدهد. با توجه به نوظهور بودن دنیای رمزارزها و تغییرات زیادی که در حوزه تکنولوژی زیرساخت مربوط به آن‌ها وجود دارد، پیدا کردن رمزارزی با سود استیکینگ مستمر کار آسانی نیست. عدم ثبات قیمتی رمزارزها، دریافت سود مستمر از استیکینگ ارزهای دیجیتال را دشوار می‌کند. بنابراین با گسترش استفاده از رمزارزها به تدریج نیاز به وجود رمزارزهایی با ارزش ثابت و بدون نوسان قیمتی احساس می‌شد. استیبل کوین‌ها پاسخی به این نیاز بودند.

استیبل کوین‌ها رمزارزهایی با قیمت ثابت هستند. قیمت استیبل کوین‌ها همواره ثابت و تقریبا برابر با یک دلار است. تتر یک نمونه استیبل کوین است که در اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های استیکینگ می‌توان آن را استیک کرد. از جمله مزیت‌هایی که استیکینگ تتر نسبت به استیک دیگر رمزارزها دارد این است که قیمت یک واحد تتر همواره ثابت و تقریبا برابر با یک دلار است. بنابراین استیکینگ تتر این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نگرانی از نوسانات قیمتی به استیک کردن تتر و کسب سود از آن بپردازید.

استیکینگ کاردانو چیست ؟

کاردانو (Cardano) به عنوان شبکه‌ای غیرمتمرکز محبوبیت فراوانی دارد. کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. آدا (ADA) به عنوان کوین بومی شبکه کاردانو قابل استیک است. برای استیک آدا می‌توان از استخرهای استیکینگ کاردانو استفاده کرد. البته کاربران می‌توانند خود نیز استخر استیکینگ در کاردانو ایجاد کنند. به افرادی که استخر استیکینگ ارز دیجیتال در شبکه کاردانو راه‌اندازی و اداره می‌کنند اپراتور استخر استیکینگ می‌گویند.

استخرهای استیکینگ در واقع نودهایی هستند که تراکنش‌های شبکه را بررسی و تایید کرده و بلاک جدید تولید می‌کنند. برای استیکینگ در شبکه کاردانو از کیف پول «یورویی» (Yoroi) و کیف پول «دادالوس» (Daedalus) می‌توان استفاده کرد. اگر دانش فنی لازم برای راه‌اندازی فول نود شبکه کاردانو را دارید می‌توانید از کیف پول دادالوس استفاده کنید. اما اگر فقط قصد دارید از استیک ارز دیجیتال آدا سود دریافت کنید کیف پول یورویی برای شما مناسب خواهد بود.

استیکینگ کاردانو

خطرات استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

ریسک‌هایی که استیکینگ ارزهای دیجیتال برای کاربران دارند را می‌توان از جهت‌های مختلفی بررسی کرد. برخی از این ریسک‌ها به دلیل قیمت پرنوسان رمزارزها است و برخی دیگر از این خطرات به دلیل عدم آشنایی کاربر از نحوه کارکرد پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال و برخی دیگر به دلیل کلاهبرداری‌های موجود در این حوزه است. بنابراین شاید این ریسک‌ها را بتوانیم جزو معایب استیک ارز دیجیتال حساب کنیم. در ادامه با توضیحی مختصر به هرکدام از این موارد اشاره می‌کنیم.

ریسک استیکینگ ارز دیجیتال به دلیل نوسانات قیمتی

نوسانات قیمتی رمزارزها تاثیر خود را در تمامی حوزه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌گذارد. استیکینگ ارز دیجیتال نیز از نوسانات قیمت ارز دیجیتال تاثیرپذیر است. ممکن است شما شرایط خوبی از لحاظ سوددهی برای استیک ارز دیجیتال خاصی پیدا کنید اما با افت قیمتی ارز دیجیتال استیک شده تمامی سود و حتی قسمت زیادی از سرمایه اولیه شما از بین برود. بنابراین از مهم‌ترین شرایطی که برای استیکینگ ارز دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید اعتبار و نوسان قیمتی خود رمزارز است. معمولا رمزارزهایی که از تیم قوی و شرایط بنیادی بهتری برخوردار هستند در ریزش‌های شدید هم احتمال از بین رفتن و صفر شدن قیمت آن‌ها کمتر است.

ریسک استیک ارز دیجیتال به دلیل عدم دانش کافی

دنیای رمزارزها همواره در حال تغییر است. بنابراین ممکن است نحوه و فرایند سرمایه‌گذاری در یک پروژه طی زمان دستخوش تغییراتی اساسی شود. برای همین بیشتر افرادی که در دنیای رمزارزها فعالیت دارند همواره سعی می‌کنند خود را از اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی بروز نگه دارند. استیکینگ ارز دیجیتال و شرایط مختلف هر پلتفرم، ممکن است طی زمان با تغییراتی همراه باشد. بنابراین افرادی که استیکینگ ارز دیجیتال را انجام می‌دهند باید همواره از آخرین اخبار ارز دیجیتال مربوطه مطلع باشند.

از طرفی دیگر نحوه استیکینگ ارز دیجیتال در مواردی خاص نیاز به داشتن دانش و اطلاعات فنی کافی از طرف سرمایه‌گذار دارد. به عنوان مثال شخصی که می‌خواهد استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم را انجام دهد در صورتی‌که بخواهد با استیک ۳۲ اتریوم ولیدیتور شبکه اتریوم شود، نیاز دارد تا آشنایی کاملی از نحوه انجام استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم داشته باشد.

ریسک استیکینگ ارز دیجیتال به دلیل کلاهبرداری

هر قسمتی از دنیای ارزهای دیجیتال کلاهبردارهای مخصوص به خود را دارد. بنابراین در هر حوزه‌ای از دنیای رمزارزها فعالیت دارید باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشید. با توجه به استقبال زیادی که از استیکینگ ارزهای دیجیتال می‌شود برخی از پلتفرم‌های کلاهبرداری ممکن است از این فرصت استفاده و با شبیه‌سازی، خود را به عنوان پلتفرم اصلی معرفی کنند و با دادن آدرس استیک ارز دیجیتال جعلی، شما را فریب دهند. بنابراین در تمامی مراحل استیکینگ ارز دیجیتال لازم است از اصالت پلتفرم مربوطه اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب در ابتدا سعی شد تا مفهوم استیکینگ ارز دیجیتال توضیح داده شود. در ادامه شما را با نحوه عملکرد استیکینگ ارز دیجیتال و انواع استیکینگ ارز دیجیتال آشنا کردیم. به روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال نیز با رویکردی کاربردی اشاره شد. با توجه به این‌که برخی از رمزارزها قابلیت استیکینگ ندارند سعی شد ارتباط بین استیکینگ ارز دیجیتال و الگوریتم اجماع اثبات سهام توضیح داده شود و چند نمونه نیز از ارزهای دیجیتال قابل استیک ذکر شد. به دلیل اهمیت بالایی که استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم دارد سعی شد در ادامه به روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم اشاره شود. در پایان هم خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال در قالب ریسک‌های استیکینگ ارز دیجیتال عنوان شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌BINANCE ACADEMYCOINBASE
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *