تایم فریم چیست؟ – مفهوم دوره زمانی به زبان ساده

۱۵۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
تایم فریم چیست؟ – مفهوم دوره زمانی به زبان ساده

موضوع زمان و دوره یا بازه زمانی در ترید و سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع بدون درنظر گرفتن و انتخاب بازه‌ای که تغییرات قیمت در آن اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاری و ترید معنایی ندارد. «دوره زمانی» (Time Frame) محدوده‌ای زمانی را برای بررسی رفتار قیمت تعیین می‌کند. با توجه به این‌که تریدرها و سرمایه‌گذارها برای فعالیت در بازارهای مالی تغییرات قیمت را در دوره‌‌های زمانی مشخصی درنظر می‌گیرند، بنابراین اولین قدم برای طرح‌ریزی یک استراتژی معاملاتی مناسب تعیین و انتخاب تایم فریم مناسب برای ترید یا سرمایه‌گذاری است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به این پرسش پاسخ دهیم که تایم فریم چیست می‌توانیم بگوییم تایم فریم بازه زمانی است که تغییرات قیمت در آن روی می‌دهد. در این مطلب با مفهوم تایم فریم و نحوه کاربرد آن در طرح‌ریزی استراتژی معاملاتی آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

تایم فریم چیست ؟

تایم فریم دوره زمانی است که در آن تغییرات قیمت را بررسی می‌کنیم. قیمت کالاها یا سهام در بازارهای مالی همواره درحال تغییر است. همین تغییرات قیمت باعث به‌وجود آمدن فرصت‌های معاملاتی برای تریدرها می‌شود. تریدرها برای این‌‌که بتوانند بررسی دقیق‌تری از جهت حرکت و قدرت روند قیمت داشته باشند، این تغییرات قیمتی را در بازه‌های زمانی مختلفی بررسی و تحلیل می‌کنند. اندازه تایم فریم می‌تواند هر مقداری باشد. لازم به ذکر است برای تحلیل قیمت در بازارهای مالی از تایم فریم‌هایی در بازه زمانی کمتر از یک دقیقه تا تایم فریم‌های هفتگی یا ماهانه می‌توان استفاده کرد. برای مثال تریدری که تغییرات قیمت دارایی موردنظر خود را در بازه زمانی یک ساعته بررسی می‌کند، در واقع از تایم فریم یک‌ساعته استفاده می‌کند.

تایم فریم در فارکس چیست ؟

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که تریدرهای زیادی تمایل به معامله در آن را دارند. در بازار فارکس ارزهای کشورهای مختلف نسبت به‌هم خرید و فروش می‌شوند. تغییرات ارزش جفت‌ارزها در بازار معاملاتی فارکس را همانند دیگر بازارهای مالی می‌توان در تایم‌فریم‌های مختلفی بررسی کرد. ارزش ارز کشورهای مختلف تحت تأثیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مربوطه تعیین می‌شود. تغییراتی که در سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی کشورها انجام می‌شود ارزش ارز کشور مربوطه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تریدرها با توجه به بررسی اقتصاد کلان می‌توانند با انتخاب تایم فریم مناسب به ترید و کسب سود در بازار فارکس بپردازند.

 

بهترین تایم‌فریم در فارکس چیست ؟

با توجه به این‌که نوسانات قیمتی ارزهای کشورهای مختلف به وضعیت اقتصادی و رویدادها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشورها وابسته است، بنابراین نمی‌توان یک تایم‌فریم را به‌عنوان بهترین تایم‌فریم در این بازار درنظر گرفت. برای مثال فرض کنید تریدری در تایم‌فریم ۵ دقیقه در روی جفت ارزی پوزیشن معاملاتی باز دارد.

بهترین تایم فریم در فارکس

اگر این تریدر به زمان انتشار رویدادهای مهم اقتصادی توجهی نداشته باشد، با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها در زمان انتشار اخبار مهم اقتصادی ممکن است ضرر کند. از طرفی دیگر انتخاب تایم‌فریم بهینه با توجه به استراتژی‌های افراد تغییر می‌کند و نمی‌توان یک تایم‌فریم مشخص را به‌عنوان بهترین تایم‌فریم در فارکس دانست.

لازم به ذکر است در بازار فارکس نیز همانند بازارهای مالی دیگر تغییرات قیمت در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر بیشتر است. بنابراین ریسک معاملات در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر نسبت به تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا انتخاب تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر برای تریدرهای تازه‌کار گزینه مناسبی نباشد.

تایم فریم در ارز دیجیتال چیست ؟

بازار ارزهای دیجیتال بازاری است که در آن تریدرها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند. برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای دیگر نیاز دارید تا تغییرات قیمت را در بازه‌های زمانی موردنظر بررسی کنید. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تایم‌فریم در بازار ارزهای دیجیتال چیست و آیا تایم فریم در این بازار با تایم‌فریم در بازارهای دیگر متفاوت است. در جواب این سوال به این‌ نکته دقت داشته باشید که تایم‌فریم در حالت کلی تغییرات قیمت را در دوره زمانی مشخصی نشان می‌دهد. بنابراین بازارهای مختلفی را می‌توانیم با انتخاب تایم‌فریم دلخواه بررسی کنیم و از این لحاظ هیچ فرقی بین بازارهای مختلف وجود ندارد. لازم به ذکر است انتخاب تایم‌فریم در بازار ارزهای دیجیتال همانند دیگر بازارهای مالی به میزان تجربه تریدر در این بازار بستگی دارد.

 

بهترین تایم‌فریم در ارز دیجیتال چیست ؟

انتخاب بهترین تایم‌فریم در بازار ارزهای دیجیتال با توجه به استراتژی معاملاتی تریدر و نوع ارز دیجیتال مربوطه انجام می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل این‌که نسبت به بازارهای مالی دیگر مارکت کپ کمی دارد، بنابراین جزء بازارهای پرریسک محسوب می‌شود. از طرفی دیگر شدت نوسانات قیمت در ارزهای دیجیتال مختلف نیز با هم تفاوت دارد. این موضوع باعث می‌شود تا ترید ارزهای دیجیتال در برخی از تایم‌فریم‌ها بسیار پرریسک و دشوار باشد. هراندازه مارکت کپ یا ارزش بازار رمزارزی کمتر باشد، قیمت آن هنگام ورود یا خروج سرمایه تغییرات بیشتری خواهد داشت.

با توجه به این‌که هراندازه تایم‌فریم معاملاتی کوچک‌تر باشد، کندل‌ها با سرعت بیشتری تشکیل می‌شوند بنابراین در برخی از ارزهای دیجیتال که مارکت کپ پایینی دارند استفاده از تایم‌فریم‌های کوچک‌تر بسیار دشوار و پرریسک می‌شود. بنابراین در بازار ارزهای دیجیتال تریدرها با توجه به میزان نوسان رمزارزمربوطه و استراتژی معاملاتی خود نسبت به انتخاب تایم‌فریم بهینه اقدام می‌کنند.

تایم فریم در ارز دیجیتال

دلیل استفاده از تایم فریم در ترید چیست ؟

تریدرها برای این‌که بتوانند از نوسانات قیمت دارایی مربوطه کسب سود کنند نیاز دارند تا تغییرات قیمت دارایی را در بازه‌های زمانی مورد نظر درنظر داشته باشند و تحلیل‌های خود را از جهت و قدرت روند در آن بازه زمانی مشخص انجام دهند. تریدر می‌تواند تمامی تحلیل‌های خود را بر روی تایم فریم‌های مختلفی که انتخاب می‌کند انجام دهد و در نهایت نسبت به گرفتن پوزیشن معاملاتی اقدام کند.

انتخاب تایم فریم در نمودار قیمت

بعد از این‌که با مفهوم تایم فریم در ترید آشنا شدید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تایم فریم را چگونه در نمودار قیمت انتخاب کنیم. برای این‌که تصویر مناسبی از بازه‌های زمانی که قیمت در آن تغییر می‌کند به‌دست آورید، بهترین نمودار قیمتی که می‌توانید استفاده کنید نمودار «شمعی» (Candlestick) است. در نمودار شمعی اطلاعات مهمی از نحوه تغییرات قیمت را در بازه زمانی موردنظر می‌توانید مشاهده کنید. هر کندل در نمودار شمعی تغییرات قیمت را در بازه زمانی انتخابی نشان می‌دهد و اطلاعاتی به شرح زیر دارد.

  • حداکثر قیمت در دوره زمانی: با توجه به این‌که هر کندل تغییرات قیمت را در تایم فریم انتخابی نشان می‌دهد بالاترین قسمتی که سایه کندل به آن می‌رسد برابر با حداکثر قیمت در تایم فریم مربوطه است.
  • حداقل قیمت در دوره زمانی: پایین‌ترین قسمتی که سایه کندل به آن می‌رسد برابر با کمترین قیمت در تایم فریم مربوطه است.
  • قیمت در زمان باز شدن کندل: در ابتدای هر بازه زمانی یا تایم فریم کندل جدیدی باز می‌شود که اولین قیمتی که در ابتدای تایم فریم نشان می‌دهد را قیمت در زمان باز شدن کندل می‌گوییم.
  • قیمت در زمان بسته شدن کندل: هنگامی که قیمت به انتهای تایم فریم موردنظر می‌رسد در این زمان کندل بسته می‌شود و به آن قیمت بسته شدن کندل می‌گویند.
  • رنگ هر کندل: رنگ کندل‌ها نیز اطلاعات مفیدی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.
    • کندل سبز‌: هر کندل علاوه بر اطلاعات فوق به ما روند صعودی یا نزولی قیمت را نشان می‌دهد. کندل سبز نشان‌دهنده این است که قیمت در زمان بسته شده کندل بیشتر از قیمت زمان باز شدن آن است. به عبارتی دیگر کندل سبز نشان‌دهنده روند صعودی قیمت در تایم فریم مربوطه است.
    • کندل قرمز: هنگامی که قیمت زمان بسته شدن کندل کمتر از قیمت زمان باز شدن کندل باشد، کندل با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر کندل قرمز نشان‌دهنده روند نزولی قیمت در تایم فریم مربوطه است.
تایم فریم چیست

تایم فریم های معاملاتی چیست ؟

تایم فریم معاملاتی به این معنا است که تریدر برای باز کردن پوزیشن معاملاتی از چه تایم فریمی استفاده می‌کند. انتخاب تایم فریم معاملاتی به بازاری که تریدر در آن معامله می‌کند و به استراتژی معاملاتی وی بستگی دارد. برای مثال تایم فریم معاملاتی برای ترید بیت کوین با تایم فریم معاملاتی برای ترید سهام یا تایم فریم معاملاتی در بازار فارکس می‌تواند نسبت به هم متفاوت باشد. البته این موضوع به این معنا نیست که در این بازارها از برخی از تایم‌فریم‌ها نمی‌توان استفاده کرد. بلکه انتخاب تایم فریم‌های معاملاتی با توجه به ماهیت بازار مربوطه و تجربه و استراتژی معاملاتی تریدر می‌تواند باعث بهتر شدن تحلیل‌های تریدر و در نتیجه انجام معاملات بهتر شود. با توجه به تایم فریم‌های انتخابی برای ترید در بازارهای مالی استراتژی‌های معاملاتی مختلفی داریم که در ادامه آن‌ها را شرح می‌‌دهیم.

تایم فریم معاملاتی در اسکالپینگ

«اسکالپینگ» (Scalping) یکی از روش‌های ترید در بازارهای مالی است که در آن تریدر در بازه‌های زمانی کوتاه اقدام به معامله می‌کند. هدفی که تریدر در استراتژی اسکالپینگ دنبال می‌کند به‌دست آوردن سودهای کم از بازار است. با توجه به این‌که تایم فریم انتخابی در استراتژی اسکالپینگ بسیار کوتاه است، این امکان برای تریدر وجود دارد تا بتواند تعداد معاملات بیشتری را در طی روز انجام دهد. در واقع با مدیریت ریسک مناسب اسکالپر سعی می‌کند در مجموع برآیند مثبتی از معاملات خود به‌دست آورد. لازم به ذکر است با توجه به نوسانات قیمتی بالایی که در روش اسکالپینگ وجود دارد و ریسک بالای معاملات در تایم‌فریم‌های کوتاه این روش به تریدرهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

بهترین تایم فریم برای اسکالپینگ چیست ؟

انتخاب تایم فریم مناسب برای استراتژی اسکالپینگ به تجربه و میزان مهارت تریدر بستگی دارد. بهترین تایم فریم برای اسکالپینگ تایم فریم‌های دقیقه‌ای برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی و تایم فریم‌های ساعتی برای بررسی شرایط بازار در تایم‌ فریم‌های بالاتر است. البته بیشترین تایم فریمی که اسکالپرها معمولا در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند تایم فریم‌های یک الی دو دقیقه‌ای است. اما تایم فریم انتخابی با توجه به مهارت تریدر و ابزارها و روش‌های تحلیلی استفاده شده ممکن است مختلف باشد. بنابراین بهترین تایم فریم برای اسکالپینگ در تریدرهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان یک تایم فریم را به‌عنوان بهترین تایم فریم برای همه تریدرها در نظر گرفت.

اهمیت تایم فریم

نحوه اسکالپ در تایم فریم‌های کوتاه

تریدرها برای باز کردن پوزیشن معاملاتی در تایم فریم موردنظر علاوه بر تایم فریم مربوطه همواره سعی می‌کنند تایم فریم‌های بالاتری را نیز بررسی کنند. بررسی تایم فریم‌های بالاتر این امکان را برای اسکالپر فراهم می‌کند تا بتواند نواحی مهم حمایتی و مقاومتی را در تایم فریم بالاتر پیدا کند. لازم به ذکر است بررسی نواحی مهم حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر پیش‌بینی روند قیمت در تایم فریم‌های پایین‌‌تر را با دقت بیشتری همراه می‌کند.

برای این منظور اسکالپر در مدت زمانی که برای ترید در نظر گرفته است همواره باید تغییرات قیمت در نمودار را درنظر داشته باشد و در صورت به‌وجود آمدن موقعیت مناسب به معامله ورود کند. نحوه اسکالپ در تایم فریم‌های کوتاه به این ترتیب است که تریدر روند قیمت را در تایم فریم‌های بالاتر درنظر می‌گیرد و تحلیل خود را انجام می‌دهد سپس در صورت دیدن موقعیت معاملاتی مناسب در تایم فریم اسکالپ پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند.

تایم فریم زیر یک دقیقه در اسکالپینگ

یکی از پرریسک‌ترین تایم‌فریم‌‌هایی که در معاملات بازارهای مالی وجود دارد تایم‌فریم‌های زیر یک دقیقه است. هر اندازه تایم‌فریم‌ها کوچک‌تر باشند نوسانات قیمت را بیشتر نشان می‌دهند. بنابراین هنگامی که تریدرها بخواهند نوسانات قیمت را در تایم‌فریم‌های زیر یک دقیقه مشاهده کنند می‌‌توانند با تنظیم تایم‌فریم بر روی دوره زمانی دلخواه روندهای مختلف قیمت را در این تایم‌فریم‌ها مشاهده کنند و در صورت داشتن مهارت به ترید در این تایم‌‌فریم‌ها بپردازند.

تایم فریم ۳۰ ثانیه چیست ؟

تایم‌فریم ۳۰ ثانیه تایم‌فریمی است که هر کندل قیمتی بازه زمانی ۳۰ ثانیه را نشان می‌دهد. با توجه به این‌که بازه زمانی در این تایم‌فریم کوتاه است، بنابراین کوچکترین نوسانات قیمتی را در این دوره زمانی می‌توانید به‌صورت کندل‌هایی مجزا مشاهده کنید. یکی از کاربردهایی که این نوع تایم‌فریم‌های کوتاه دارند این است که تریدرها می‌توانند روندهای ضعیفی که در داخل روندهای پرقدرت‌تر وجود دارند را برای پیش‌بینی بهتر بررسی کنند.

اسکالپینگ

تایم فریم در استراتژی ترید روزانه

«خرید و فروش روزانه» (Day Trading) یکی دیگر از روش‌های ترید در بازارهای مالی است که در آن تریدر موقعیت معاملاتی باز خود را برای روز بعد نگه نمی‌دارد و در همان روز آن را می‌بندد. بنابراین تایم‌ فریم‌هایی که برای تحلیل بازار و انجام معاملات در ترید روزانه انتخاب می‌شوند باید به‌گونه‌ای باشند تا امکان تکمیل معامله را در همان روز برای تریدر فراهم کند.

هنگامی که تریدر در بازارهای مالی موقعیت مناسبی برای ورود به معامله پیدا می‌کند وارد پوزیشن معاملاتی می‌شود. انتخاب تایم فریم و هدف‌گذاری قیمت در ترید روزانه معمولا طوری انجام می‌شود تا حداکثر تا پایان روز تکلیف سود یا زیان معامله معلوم شود. در این حالت یا روند قیمت مطابق با تحلیل تریدر پیش می‌رود و معامله به تارگت خود می‌رسد یا روند قیمت برخلاف پیش‌بینی تریدر می‌شود و حدضرر معامله فعال می‌شود. البته حالت سومی نیز وجود دارد و آن بستن پوزیشن معاملاتی توسط خود تریدر و خروج از معامله است. در هر صورت ترید روزانه به‌‌گونه‌ای تنظیم می‌شود تا در همان روز یکی از حالات بالا در معامله روی دهد و پوزیشن معاملاتی برای روز بعد باز نماند.

نحوه انتخاب تایم فریم در ترید روزانه

ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه می‌توانند تایم فریم مناسبی برای ترید روزانه انتخاب کنند. نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کنید این است که هراندازه تایم فریم معاملاتی شما کوتاه‌تر باشد پیش‌بینی روند قیمتی با توجه به افزایش نوسانات بازار دشوارتر می‌شود. بنابراین تریدرها با توجه به میزان مهارت خود از تایم فریم‌هایی متناسب با میزان تجربه خود در ترید روزانه استفاده می‌کنند. برای این ‌کار تریدر می‌تواند از تایم‌ فریم‌های ۱۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه‌ای استفاده کند. البته تریدر می‌تواند از تایم فریم‌های دیگری نیز برای ورود به پوزیشن معاملاتی استفاده کند.

توجه به این نکته ضروری است که تحلیل‌های انجام شده نباید تنها به تایم فریم مربوط به ورود به موقعیت معاملاتی محدود شود. برای این‌‌‌‌که بتوان پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های بهتری داشته باشیم باید تایم فریم‌های بالاتر را نیز بررسی کنیم. اهمیت این موضوع به این دلیل است که مقاومت‌ها و حمایت‌هایی که در تایم‌فریم‌های بالاتر ایجاد می‌شوند از اعتبار بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند جهت و قدرت روند را در تایم فریم‌های پایین‌تر تحت تاثیر خود قرار دهند.

ترید روزانه

تایم فریم در استراتژی سوئینگ تریدینگ

انتخاب تایم فریم در روش‌های مختلف ترید در بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع با انتخاب تایم فریم‌های مختلف، روش‌های ترید مختلفی برای بازارهای مالی وجود دارد. یکی دیگر از روش‌های ترید در بازارهای مالی که طرفداران زیادی دارد استراتژی «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) است. در سوئینگ تریدینگ معامله‌گر الزامی ندارد تا در همان تایم روزانه معامله خود را انجام دهد. بلکه در عوض می‌تواند پوزیشن‌های معاملاتی خود را تا چند روز یا چند هفته باز نگه دارد.

گرفتن پوزیشن معاملاتی در سوئینگ تریدینگ

در این نوع استراتژی معاملاتی از تایم فریم‌های بزرگتری همانند ساعتی و روزانه برای پیدا کردن نقطه ورود مناسب به معامله استفاده می‌شود. در این استراتژی نیز همانند استراتژی‌های دیگر برای این‌که معامله‌گر بتواند پیش‌بینی بهتری از روند قیمت داشته باشد همواره تایم‌فریم‌های بالاتر را نیز بررسی می‌کند. اما نکته مهمی که در استراتژی سوئینگ تریدینگ وجود دارد این است که تریدر در تحلیل‌هایی که در این روش معاملاتی انجام می‌دهد باید توجه بیشتری به تحلیل‌های بنیادی داشته باشد. با توجه به بزرگتر شدن تایم فریم‌های معاملاتی و طولانی‌تر شدن زمان باز ماندن پوزیشن‌های معاملاتی بررسی شرایط فاندامنتال دارایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تایم فریم در پوزیشن تریدینگ

در «پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) که به آن معامله به روش موقعیت‌گیری نیز می‌گویند، تریدر دیدی بلندمدت به بازار مالی و دارایی موردنظر دارد. در این روش معاملاتی تایم فریم‌های بلندمدت‌تری همانند روزانه و هفتگی یا حتی بلندمدت‌تر از این بازه‌های زمانی درنظر گرفته می‌شوند. تریدر در معامله به روش موقعیت‌گیری توجه بیشتری به چرخه‌ بازار دارد و برای ورود به معامله به فازهایی که بازار در آن قرار دارد دقت می‌کند. تحلیل بنیادی دارایی در پوزیشن تریدینگ اولویت اصلی در ورود به معامله با این روش محسوب می‌شود.

نحوه انجام پوزیشن تریدینگ

با توجه به این‌که در پوزیشن تریدینگ بازه‌های زمانی طولانی‌تری برای دریافت سود درنظر گرفته می‌شود، بنابراین توجه به روند اصلی بازار برای پیدا کردن موقعیت مناسب برای خرید دارایی یا ورود به معاملات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این حالت تریدر در ابتدا ارزش واقعی دارایی یا سهام را با استفاده از تحلیل فاندامنتال محاسبه می‌کند. سپس با توجه به فازی که چرخه بازار در آن قرار دارد زمان مناسبی را برای خرید دارایی پیدا می‌کند. معمولا در انتهای بازار خرسی که چرخه بازار خود را برای رالی صعودی یا بازار گاوی بعدی آماده می‌کند زمان مناسبی برای ورود به بازار است.

تایم فریم پوزیشن تریدینگ

مولتی تایم فریم چیست ؟

مولتی تایم‌فریم به این معناست که برای تحلیل نمودار یک دارایی از چند تایم‌فریم استفاده کنیم. اولین موردی که برای بررسی نمودار قیمت باید به‌ ‌آن توجه کنیم تایم‌فریم انتخابی است. با توجه به این‌که نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های مختلف ممکن است دارای روندهای متفاوتی باشد بنابراین درنظر گرفتن چند تایم‌فریم مختلف این امکان را به تریدر می‌دهد که با توجه به روندهای اصلی در تایم‌فریم‌های بالاتر بتواند در تایم‌فریم‌های پایین‌تر پیش‌بینی بهتری از روند قیمت در نمودار داشته باشد.

اهمیت مولتی تایم فریم در پرایس اکشن

ممکن است این سوال مطرح شود که دلیل استفاده از چند تایم‌فریم برای تحلیل نمودار قیمت چیست. در جواب این سوال می‌توان به اهمیت نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر و پیدا کردن نواحی ورود و خروج بهتر در تایم‌فریم‌های پایین‌تر اشاره کرد. تایم‌فریم‌های بالاتر نشان‌دهنده روندهای اصلی بازار هستند و جهت کلی و غالب در بازار را نشان می‌دهند. ممکن است این جمله را شنیده باشید که روند دوست تریدر است. این جمله به یکی از اصول اولیه‌ای که تریدرها در تحلیل پرایس اکشن به آن دقت دارند اشاره می‌کند و آن این است که قیمت معمولا تمایل دارد در جهت روند حرکت کند. این موضوع اهمیت توجه به تایم‌فریم‌های بالاتر را در پرایس‌اکشن نشان‌ می‌دهد. بنابراین تریدرها با توجه به روند اصلی در تایم‌فریم‌های بالاتر با احتیاط بیشتری در تایم‌فریم‌های پایین‌تر نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام می‌کنند.

 

نحوه استفاده از مولتی تایم‌فریم

برای تحلیل بهتر نمودار قیمت معمولا از سه تایم‌فریم مختلف استفاده می‌شود. در واقع اگر کمتر از این تعداد تایم‌فریم را در تحلیل‌های خود استفاده کنیم، اطلاعات زیادی را از دست می‌دهیم. از طرفی دیگر استفاده بیش از این تعداد تایم‌فریم نیز ضرورتی ندارد. اولین نکته‌ای که در استفاده از مولتی‌تایم‌فریم در معاملات باید به آن توجه کرد مشخص کردن استراتژی معاملاتی برحسب تایم‌فریم معاملاتی است. برای مثال برخی از تریدرها تمایل دارند تا در تایم‌فریم‌های کمتر از ۳۰ دقیقه معاملات خود را انجام دهند و از طرفی دیگر برخی از تریدرها تمایل دارند تا پوزیشن‌ معاملاتی خود را برای چند هفته باز نگه دارند. بنابراین با توجه به مدت زمانی که تریدرها برای انجام معاملات و کسب سود از معاملات برای خود درنظر می‌گیرند می‌توانند تایم‌فریم‌های مختلفی را برحسب استراتژی معاملاتی خود بررسی و انتخاب کنند.

مولتی تایم فریم چیست

انتخاب تایم‌فریم در مولتی تایم‌فریم

برای این‌که تریدرها بتوانند از سه تایم‌فریم مختلف برای تحلیل بهتر قیمت در نمودار استفاده کنند می‌توانند در ابتدا تایم‌فریم میانی را انتخاب کنند. تایم‌فریم میانی با توجه به استراتژی معاملاتی تریدر انتخاب می‌شود و در تریدرهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. دلیل این‌که در ابتدا تایم‌فریم میانی را انتخاب می‌کنیم این است که با توجه به این‌که تایم‌فریم میانی در بین دو تایم‌فریم بلندمدت و کوتاه‌مدت قرار دارد بنابراین اطلاعات کاملتری را از جهت و قدرت روند در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

پس از انتخاب تایم‌فریم میانی در گام بعدی باید تایم‌فریم پایین‌‌تر را انتخاب کنیم که معمولا به اندازه یک‌چهارم تایم فریم میانی است. برای مثال اگر تایم‌فریم میانی یک‌‌ساعته است، در این‌صورت تایم‌فریم کوتاه‌مدت ۱۵ دقیقه می‌شود. با همین نسبت تایم‌فریم بلندمدت را می‌توانیم انتخاب کنیم. بنابراین با انتخاب تایم‌فریم یک‌ساعته برای دوره زمانی متوسط می‌توانیم تایم‌فریم ۴ ساعته را برای تایم‌فریم بلندمدت انتخاب کنیم.

ویژگی تایم فریم بلندمدت چیست‌ ؟

تایم‌فریم بلندمدت در استفاده از مولتی تایم‌فریم در تحلیل بازار دارای اهمیت بالایی است و مسیر اصلی حرکت قیمت را مشخص ‌می‌کند و به تریدر نواحی مهم عرضه و تقاضا در تایم‌‌فریم بلندمدت را نشان می‌دهد. هراندازه میزان دوره زمانی یا تایم‌فریم در معاملات بزرگ‌تر باشد نواحی حمایت و مقاومتی که در این تایم‌فریم تشکیل می‌شوند از اعتبار و اهمیت بالاتری برخوردار می‌شوند. بنابراین بررسی تایم‌‌فریم‌های بلند‌مدت این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند روندهای اصلی بازار را تشخیص دهد و استراتژی معاملاتی مناسبی نسبت به آن طرح‌ریزی کند.

تایم‌فریم میان مدت چیست ؟

یکی از مهم‌ترین تایم‌فریم‌هایی که در استفاده از روش مولتی تایم‌فریم می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار تریدرها قراردهد، تایم‌فریم میان‌مدت است. تایم‌فریم میان‌مدت در بین دوره‌های زمانی بلندمدت و کوتاه مدت قرار دارد. بنابراین در این تایم‌فریم برخی از خصوصیات تایم‌‌فریم‌‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت در نمودار قیمت قابل بررسی است. هنگامی که تریدرها پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کنند یا در محدوده‌ای خاص خرید می‌کنند معمولا برای دنبال کردن روند قیمت از این تایم‌فریم استفاده می‌کنند. علاوه بر این قبل از باز کردن پوزیشن معاملاتی نیز این تایم فریم در طرح‌ریزی استراتژی معاملاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تایم فریم میان مدت

تایم فریم کوتاه مدت چیست ؟

تایم فریم کوتاه مدت همان تایم‌فریمی است که در آن معاملات را انجام می‌دهیم. با توجه به این‌که در تایم‌فریم‌های کوتاه مدت نوسانات قیمتی را بهتر می‌توانیم رصد کنیم، بنابراین در این تایم‌فریم مناطق ورود و خروج به معامله را بهتر می‌توان انتخاب کرد. در واقع جهت پوزیشن معاملاتی را با استفاده از روندهای اصلی‌تر در تایم‌فریم‌های بالاتر انتخاب می‌کنیم و در تایم‌فریم کوتاه‌مدت به‌دنبال نقطه ورود مناسب به معاملات هستیم.

بهترین تایم فریم برای نوسان گیری

هنگامی که قیمت دارایی یا سهام تغییر می‌کند این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با تشخیص روند قیمت به نوسان‌گیری بپردازند. نوسان‌گیری، به استفاده از تغییرات قیمت برای کسب سود در بازه زمانی موردنظر گفته می‌شود. هر اندازه تایم‌فریم انتخابی کوچک‌تر باشد نوسانات قیمت را بیشتر و بهتر می‌توان مشاهده کرد. بنابراین هر اندازه تایم‌فریم کوچک‌تر باشد موقعیت‌های معاملاتی بیشتری در اختیار تریدر قرار می‌گیرد.

اما توجه به این‌ نکته ضروری است که هر اندازه تایم‌فریم کوچک‌تر باشد پیش‌بینی روند اصلی قیمت دشوارتر می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش ریسک در معاملات شود. بنابراین بهترین تایم‌فریم برای نوسان‌گیری به استراتژی انتخابی تریدر و میزان مهارت معاملاتی وی بستگی دارد. برای این‌که بتوانید بهترین تایم‌فریم معاملاتی خود را با توجه به استراتژی معاملاتی مربوطه انتخاب کنید علاوه بر آشنایی با خصوصیات تایم‌فریم‌های گوناگون نیاز به تجربه و کسب مهارت لازم در معامله‌گری دارید.

معرفی برخی از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت

برخی از تایم‌فریم‌های معاملاتی وجود دارند که اسکالپرها از آن استفاده می‌کنند. این تایم‌فریم‌ها معمولا کمتر از تایم‌فریم ۱۵ دقیقه هستند. تریدرها با استفاده از این تایم‌فریم‌ها می‌توانند در بازه زمانی مشخصی که برای ترید درنظر گرفته‌اند تعداد بیشتری موقعیت معاملاتی را پیدا کنند. اما با توجه به این‌که تغییرات قیمتی در این تایم‌فریم‌ها سرعت بالایی دارد، بنابراین استفاده از این تایم‌فریم‌ها با ریسک بالایی همراه است. افرادی که قصد معاملات با استفاده از این تایم‌فریم‌ها را دارند باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشند. بنابراین استفاده از این معاملات برای تریدرهای تازه‌کار یا سطح متوسط توصیه نمی‌شود. در ادامه برخی از این تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت را شرح می‌دهیم.

تایم‌فریم یک دقیقه

هر کندل در تایم‌فریم یک دقیقه‌ای تغییرات قیمت را در یک دقیقه نشان می‌دهد. ترید در تایم‌فریم‌ یک دقیقه‌ای به مهارت و تمرکز بالایی نیاز دارد. در این تایم‌فریم تغییرات سریع قیمتی در قالب کندل‌های یک‌‌دقیقه‌ای نشان داده می‌شوند و این کندل‌ها روند‌های قیمتی مختلف و موقعیت‌های معاملاتی گوناگونی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. در این تایم‌فریم اسکالپر سعی می‌کند از موقعیت‌های معاملاتی فراوان موجود استفاده کند و تعداد معاملات زیادی را انجام دهد. نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که در این معاملات، اسکالپر سعی می‌کند برآیند معاملات مثبت و سود‌آوری داشته باشد. این تایم‌فریم تنها ممکن است برای برخی از افراد باتجربه سودآور باشد و به تریدرهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

نوسان گیری

استراتژی تایم فریم ۵ دقیقه چیست ؟

در تایم‌فریم ۵ دقیقه هر کندل نشان‌دهنده تغییرات قیمت در ۵ دقیقه است. افرادی که از استراتژی ترید روزانه برای نوسان‌گیری استفاده می‌کنند اغلب تمایل دارند تا از این تایم‌فریم معاملاتی استفاده کنند. در ترید روزانه معامله‌گر برای روز بعد پوزیشنی را باز نگه نمی‌دارد. بنابراین استفاده از تایم‌فریم ۵ دقیقه امکان پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی بیشتری را برای تریدر فراهم می‌کند. استراتژی تایم‌فریم ۵ دقیقه به این ترتیب است که تریدر در ابتدا نمودار قیمت را در سه تایم‌فریم مجزا بررسی می‌کند. کوتاه‌مدت‌ترین تایم‌فریم در بین این سه دوره زمانی تایم‌فریم ۵ دقیقه است.

از تایم‌فریم ۳۰ دقیقه نیز می‌تواند به‌عنوان دوره زمانی میان‌مدت و از تایم‌فریم ۴ ساعته نیز می‌تواند به‌عنوان تایم‌فریم بلندمدت استفاده کند. بنابراین با بررسی روند قیمت اصلی در تایم‌فریم‌های بالاتر در صورت ایجاد موقعیت‌‌های معاملاتی در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای می‌تواند نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کند. لازم به ذکر است توجه به نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر برای باز کردن پوزشن معاملاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تایم‌فریم ۱۵ دقیقه چیست ؟

در تایم‌فریم ۱۵ دقیقه‌ای هر کندل نشان‌گر تغییرات قیمت در بازه ۱۵ دقیقه است. به عبارتی دیگر اگر بخواهیم تایم‌فریم ‍۱۵ دقیقه‌ای را با تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم هر کندل در تایم‌فریم ۱۵ دقیقه‌ای شامل ۳ کندل در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای است. بنابراین هنگامی که تریدر می‌خواهد روند‌های پرقدرت‌تری را نسبت به تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای دنبال می‌کند، می‌تواند از تایم‌فریم ۱۵ دقیقه‌ای استفاده کند. اما از سویی دیگر با توجه به‌ این‌که زمان بسته شدن کندل در این تایم‌فریم ۳ برابر زمان بسته شده کندل ۵ دقیقه است بنابراین برخی از تغییرات قیمت را نسبت به تایم‌فریم ۵ دقیقه با دقت کمتری نشان می‌دهد.

تایم فریم کوتاه مدت

معایب ترید در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت

با توجه به این‌که سرعت تشکیل کندل‌ها در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر سریعتر است. بنابراین تریدرهایی که می‌خواهند بر روی این نوسانات سریع بازارها معامله کنند نیاز دارند تا علاوه بر داشتن مهارت معاملاتی کافی در بازار مربوطه، از تمرکز و قدرت تحلیل سریع نمودار قیمت برخوردار باشند. در ادامه با برخی از معایب ترید در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت آشنا می‌شویم.

  • ایجاد استرس بالا: در روش اسکالپینگ تریدر سعی می‌کند در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت معاملات خود را انجام دهد، بنابراین ممکن است در مدتی کمتر از یک ساعت چندین معامله انجام دهد. این موضوع نیاز به دقت و تمرکز فراوانی دارد و استرس بالایی را به تریدر وارد می‌کند. بنابراین افرادی که می‌خواهند از این روش ترید استفاده کنند در ابتدا بهتر است از روحیات خود اطلاع کافی داشته باشند تا بتوانند مناسب‌ترین روش ترید را با توجه به روحیات خود انتخاب کنند.
  • ریسک اخبار و رویدادها: انتشار اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی می‌تواند موجب تغییراتی در احساسات بازار شود. این موضوع می‌تواند باعث نوسانات شدید قیمتی شود. افرادی که در تایم‌فریم‌های پایین‌تر ترید می‌کنند اگر با نحوه ترید در این مواقع آشنا نباشند یا مدیریت ریسک خوبی نداشته باشند، در معاملات خود با ضررهای زیادی مواجه می‌شوند. بنابراین برخی از تریدرها در زمانی که اخبار مهم منتشر می‌شود معامله نمی‌کنند و تنها بازار را دنبال می‌کنند.
  • ریسک ترید احساسی: یکی از معایبی که ترید در تایم‌فریم‌های کوچک دارد این است که با توجه به این‌که سرعت تشکیل کندل‌ها زیاد است، تریدر فرصت محدودی برای تصمیم‌گیری دارد. این موضوع باعث می‌شود تا احساسات در این تایم‌فرم‌ها بر روی تریدر بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین تنها تریدرهایی می‌توانند به‌راحتی در تایم‌فریم‌های کوتاه معامله کنند که بر روی احساسات خود کنترل مناسبی دارند.

ترید در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر

در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر معامله‌گر فرصت دارد تا رفتار قیمت را با دقت بررسی کند و نسبت به موقعیت‌هایی که در نمودار قیمت به‌وجود می‌آید تصمیم‌گیری کند. در ادامه برخی از تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر را شرح می‌دهیم.

تایم‌فریم یک‌ساعته چیست ؟

تایم فریم یک ساعته تغییرات قیمت را در دوره‌های یک‌ساعته نشان می‌دهد. بنابراین هر کندل در این تایم‌فرم تغییرات قیمت را در دوره زمانی یک‌ساعته نشان می‌دهد. لازم به ذکر است انواع مختلفی از تایم‌فریم در ترید استفاده می‌شود ولی برخی از آن‌ها از محبوبیت بیشتری بین معامله‌گرها برخوردار هستند. یکی از این تایم‌فریم‌هایی که بسیاری از تریدرها استفاده می‌کنند تایم‌فریم یک‌ساعته است. اگر بخواهیم تایم‌فریم یک‌ساعته را با تایم‌فریم ۱۵ دقیقه مقایسه کنیم در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر کندل یک‌ساعته از ۴ کندل ۱۵ دقیقه تشکیل می‌شود.

تایم فریم یک ساعته

تایم فریم دیلی چیست ؟

«دیلی» (Daily) به معنای روزانه است و تایم فریم دیلی تایم فریمی است که تغییرات قیمت را در دوره زمانی روزانه نشان می‌دهد. هنگامی که نمودار قیمت را بر روی تایم فریم دیلی یا روزانه قرار می‌دهیم، در این حالت هر کندل در نمودار قیمت مربوط به یک روز است و تغییرات قیمت در آن روز را نشان می‌دهد. تایم فریم دیلی یکی از تایم فریم‌هایی است که تریدرهای روزانه برای تحلیل قیمت در تایم فریم‌های بالاتر از آن استفاده می‌کنند. با بررسی تایم فریم دیلی در ترید روزانه معامله‌گرها می‌توانند نواحی مهم قیمتی را مشاهده کنند و تحلیل بهتری از روند قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر برای ورود به معاملات داشته باشند.

تایم‌فریم هفتگی چیست ؟

در تایم‌فریم «هفتگی» (weekly) هر کندل تغییرات قیمت را در بازه یک‌هفته نمایش می‌دهد. از این تایم‌فریم برای بررسی روندهای بلندمدت قیمت استفاده می‌کنند. خطوط حمایت و مقاومتی که در تایم‌فریم‌ هفتگی وجود دارد از اعتبار بیشتری نسبت به تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر از آن برخوردار است. بنابراین حتی تریدرهایی که می‌خواهند از موقعیت‌های معاملاتی در تایم‌فریم ساعتی استفاده کنند باید به روندها و محدوده‌های حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم هفتگی توجه کنند.

مزایای تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر

تریدرهایی که تازه‌کار هستند می‌توانند برای به‌دست آوردن تجربه و مهارت لازم در معامله‌گری در ابتدا از تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر استفاده کنند. در این تایم‌فریم‌ها تریدر زمان کافی برای تصمیم‌گیری مناسب و کنترل کردن احساسات خود را دارد. در ادامه برخی از مزایای استفاده از تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر را شرح می‌دهیم.

  • عدم نیاز به رصد مداوم بازار: هنگامی که تریدر برای معامله‌گری از دوره‌های زمانی بلند‌مدت استفاده می‌کند، نیازی به رصد مداوم بازار در طول روز ندارد. در تایم‌‌فریم‌های بلندمدت‌تر تریدر به نوسانات قیمت موجود در تایم‌فریم‌های کوتاه توجهی ندارد و اهداف خود را با توجه به تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر تنظیم می‌کند. بنابراین تحلیل‌گر در زمانی مناسب تحلیل‌های قیمتی خود را انجام می‌دهد و در موقعیتی مناسب وارد پوزیشن معاملاتی می‌شود. در ادامه تریدر می‌تواند هر چند ساعت یک‌بار شرایط پوزیشن باز معاملاتی خود را رصد کند.
  • کنترل بهتر بر روی احساسات: ترید در تایم‌فریم‌های بالاتر این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا بتواند در زمانی کافی میزان ریسک معاملات را بررسی کند و بر روی احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشد. هنگامی که تریدر بر احساسات خود کنترل داشته باشد می‌تواند معاملات بهتری انجام دهد.
  • مدیریت ریسک راحت‌تر: یکی از مزایایی که ترید در تایم‌فریم‌های بالاتر برای معامله‌گرها دارد، مدیریت ریسک معاملات راحت‌تر است. هنگامی که در تایم‌فریم‌های کوچکتر حدضرر فعال می‌شود نسبت به تایم‌فریم‌های بالاتر میزان سرمایه کمتری از بین می‌رود اما توجه به این نکته نیز ضروری است که در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر با توجه به این‌که نوسانات قیمتی بیشتر است، بنابراین تعداد دفعاتی که حدضرر در تایم‌فریم‌های پایین‌تر فعال می‌شود نسبت به تایم‌فریم‌های بالاتر بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها مدیریت ریسک راحت‌تری در تایم‌فریم‌های بالاتر داشته باشند.

جمع بندی

انتخاب تایم‌فریم مناسب از اهمیت بالایی در ترید برخوردار است و می‌تواند باعث افزایش سوددهی در معاملات شود. در ابتدای این مطلب مفهوم تایم‌فریم را توضیح دادیم و تایم‌فریم را در بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال شرح دادیم. سپس دلیل استفاده از تایم‌فریم در ترید را بیان کردیم و انتخاب تایم‌فریم را در نمودار قیمت شرح دادیم.

در ادامه تایم‌فریم‌های معاملاتی را توضیح دادیم و انواع استراتژی‌های معاملاتی را بر اساس تایم‌فریم انتخابی شرح دادیم. در همین راستا تایم‌فریم معاملاتی در اسکالپینگ و نحوه اسکالپ در تایم‌فریم‌های کوتاه را بیان کردیم. سپس تایم‌فریم در استراتژی ترید روزانه را شرح دادیم و نحوه انتخاب تایم‌فریم در ترید روزانه را توضیح دادیم. تایم‌فریم در استراتژی سوئینگ تریدینگ را بیان کردیم و گرفتن پوزیشن معاملاتی در سوئینگ تریدینگ را شرح دادیم. در ادامه به توضیح تایم‌فریم در پوزیشن تریدینگ پرداختیم و نحوه انجام معاملات با استراتژی پوزیشن تریدینگ را بیان کردیم.

مولتی تایم‌فریم را شرح دادیم و نحوه استفاده از مولتی تایم‌‌فریم را بیان کردیم. سپس بهترین تایم‌فریم برای نوسان‌گیری را شرح دادیم. برخی از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت را معرفی کردیم و معایب ترید در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت را شرح دادیم. در پایان نیز ترید در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر و مزایای این تایم‌فریم‌ها را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
INFINOXthe balance
۱ دیدگاه برای «تایم فریم چیست؟ – مفهوم دوره زمانی به زبان ساده»

ممنون از توضیحات ساده و خلاصه عالی بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *