تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت چیست؟ – به زبان ساده

۷۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت چیست؟ – به زبان ساده

برای ترید در بازارهای مالی نیاز دارید تا پس از انجام تحلیل‌های لازم و پیش‌بینی روند قیمت نسبت به ثبت سفارش خرید یا فروش در پلتفرم معاملاتی صرافی یا کارگزاری مربوطه اقدام کنید. برای این‌ کار با توجه به استراتژی معاملاتی خود می‌توانید از انواع سفارش‌های موجود در این پلتفرم‌های معاملاتی همانند سفارش مارکت، استاپ و لیمیت استفاده کنید. پلتفرم‌های معاملاتی برای کاهش ریسک در معاملات این امکان را برای تریدرها فراهم کرده‌اند تا بتوانند از سفارش‌هایی همانند استاپ مارکت و استاپ لیمیت که ترکیبی از دو سفارش هستند، برای کنترل بیشتر بر نحوه انجام سفارشات خود استفاده کنند. هر کدام از این سفارش‌های ترکیبی دارای ویژگی‌هایی هستند و تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در این مطلب از مجله فرادرس به توضیح این سفارش‌ها می‌پردازیم و تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت را شرح می‌دهیم.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت چیست؟

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در نحوه پر شدن سفارش در آن‌ها است. در استاپ لیمیت تریدر می‌خواهد در قیمتی مشخص سفارش لیمیت فعال شود. اما در استاپ مارکت تریدر می‌خواهد در قیمتی معین سفارش موردنظر در قیمت مارکت انجام شود. به عبارتی دیگر سفارش استاپ لیمیت با رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ، به سفارش لیمیت تبدیل می‌شود. در حالی‌که سفارش استاپ مارکت با رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ، به سفارش مارکت تبدیل می‌شود.

سفارش گذاری چیست؟

برای این‌که درک بهتری از تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت داشته‌ باشید، در ابتدا بهتر است معنی سفارش‌گذاری را درک کنید. منظور از سفارش‌گذاری در بازارهای مالی، ثبت قیمت موردنظر برای خرید یا فروش سهام یا دارایی مربوطه است. سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های آنلاین مرتبط با کارگزاری یا صرافی مربوطه قابل انجام است.

سفارش‌گذاری

پر شدن سفارش به چه معناست؟

هنگامی که می‌گوییم سفارشی پر شده است به این معنی است که سفارش مورد نظر در قیمت و شرایط مورد انتظار انجام شده است. برای مثال فرض کنید که شخصی با مراجعه به پلتفرم معاملاتی یکی از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال سفارش خرید ۰٫۰۱ بیت‌کوین را در قیمت ۱۶۵۰۰ دلار ثبت می‌کند.

هنگامی که این شخص سفارش خود را ثبت می‌کند قیمت بیت کوین ۱۹۰۰۰ دلار است. این فرد با ثبت سفارش خود در مقدار و قیمت تعیین شده به صرافی اجازه می‌دهد تا خرید موردنظر را در شرایط خواسته شده برای وی انجام دهد. در این حالت با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۶۵۰۰ دلار صرافی مربوطه در صورت وجود سفارش فروشی در همین قیمت و با مقدار یک صدم بیت کوین، سفارش خرید مربوطه را برای سرمایه‌گذار یا تریدر انجام می‌دهد.

در این حالت می‌گوییم سفارش پر شده است. لازم به ذکر است در حالتی که در طرف مقابل مقداری کمتر از مقدار خرید برای فروش وجود داشته باشد، سفارش خواسته شده به طور کامل پر نخواهد شد.

نقش استراتژی معاملاتی در انتخاب نوع سفارش

استراتژی معاملاتی در انتخاب نوع سفارش‌گذاری در بازارهای مالی نقش مهمی دارد. تریدر با توجه به شرایط بازار و استراتژی معاملاتی خود می‌تواند از سفارش‌های مختلفی همانند سفارش مارکت، سفارش لیمیت و سفارش استاپ استفاده کند. استفاده از برخی سفارشات همانند سفارشات استاپ مارکت و استاپ لیمیت در نحوه انجام سفارش‌ها کنترل بیشتری را به تریدرها می‌دهند.

برای مثال تریدری که با توجه به استراتژی معاملاتی خود می‌خواهد در محدوده قیمت تعیین شده سفارش خود را پر کند، از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کند. این تریدر با مشخص کردن قیمت استاپ در واقع قیمت موردنظر برای فعال‌‌سازی سفارش لیمیت را تعیین می‌کند.

در حالتی دیگر فردی که با توجه به استراتژی معاملاتی خود می‌خواهد با رسیدن به قیمت استاپ، سفارش موردنظر در قیمت مارکت پر شود، از سفارش استاپ مارکت استفاده می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس برای این‌که درک بهتری از جزئیات تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت پیدا کنید، هر کدام از این سفارش‌گذاری‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

سفارش مارکت چیست؟

«سفارش مارکت» (Market Order) سفارشی است که خریدار یا فروشنده در صرافی یا کاگزاری مربوطه ثبت می‌کند و در آن از صرافی یا کارگزاری می‌خواهد تا خرید یا فروش مربوطه را در بهترین قیمت حال حاضر در بازار انجام دهد. به قیمت حال حاضر بازار قیمت مارکت می‌گویند. افرادی که سفارش مارکت انجام می‌دهند در واقع در قیمت مارکت خرید و فروش خود را انجام می‌دهند. سفارش مارکت یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین سفارشات موجود در بازارهای مالی است که به تریدر امکان خرید یا فروش سریع سهام یا دارایی را می‌دهد.

سفارش مارکت

انجام شدن سفارش در این نوع سفارش‌گذاری تضمین می‌شود ولی برای قیمت انجام سفارش تضمینی وجود ندارد. به عبارتی دیگر در سفارش مارکت قیمت را تریدر مشخص نمی‌کند و تنها مقدار دارایی موردنظر را تعیین می‌کند و با ثبت سفارش در پلتفرم معاملاتی، این سفارش در بهترین قیمت مارکت موجود یا قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود.

توجه به این‌ نکته برای سرمایه‌گذاران و تریدرها ضروری است که آخرین قیمت انجام معاملات در بازار لزوما قیمتی نیست که سفارش مارکت در آن انجام می‌شود. بنابراین سفارش مارکت با توجه به شرایط بازار در بهترین قیمت لحظه‌ای موجود انجام می‌شود.

ویژگی‌های سفارش مارکت چیست؟

ویژگی اصلی سفارش مارکت این است که سفارش مارکت انجام شدن سفارش را تأیید می‌کند ولی هیچ‌گونه تضمینی برای قیمت پر شدن سفارش ندارد. در واقع در سفارش مارکت خریدار یا فروشنده قیمت را تعیین نمی‌کند و سفارش در بهترین قیمت حال حاضر و موجود در بازار انجام می‌شود. از دیگر ویژگی‌های سفارش مارکت سریع بودن انجام آن است. در واقع هدف اصلی افراد در استفاده از سفارش مارکت انجام معاملات به‌صورت سریع است. برای درک بهتر تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در ادامه این مطلب از مجله فرادرس، سفارش استاپ مارکت را شرح می‌دهیم.

استاپ مارکت چیست؟

استاپ مارکت نوعی سفارش‌گذاری برنامه‌ریزی شده برای خرید یا فروش سهام یا دارایی موردنظر در زمان رسیدن قیمت بازار به قیمتی تعیین شده است. قیمت تعیین شده در سفارشات استاپ مارکت را قیمت استاپ می‌گویند. در این حالت با رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ تعیین شده، سفارش موردنظر در قیمت مارکت انجام می‌شود.

با توجه به نوسانات موجود در بازارهای مالی سرمایه‌گذارها و تریدرها از استاپ مارکت معمولا برای جلوگیری از ضرر بیشتر استفاده می‌کنند. در مواردی نیز برای حفاظت از سود به‌دست آمده از این نوع سفارش استفاده می‌کنند تا در صورتی‌که روند بازار برخلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت کرد، سود معاملاتی آن‌ها از بین نرود. هنگامی که قیمت بازار به قیمت استاپ برسد، این سفارش به سفارش مارکت تبدیل می‌شود.

سفارش لیمیت چیست؟

«سفارش لیمیت» (Limit Order) سفارشی است که در آن خریدار بیشینه مبلغ قابل پرداخت برای خرید سهام یا دارایی را تعیین می‌کند. از طرف دیگر فروشنده نیز حداقل مبلغ قابل قبول برای فروش دارایی یا سهام را مشخص می‌کند. در واقع همان‌طور که از نام این نوع سفارش می‌توان متوجه شد، خریدار و فروشنده حدود قیمت قابل قبول برای انجام معامله را تعیین می‌کنند. بنابراین سفارشات در محدوده قیمت تعیین شده یا بهتر از آن پر می‌شوند. در سفارشات لیمیت تضمینی برای انجام شدن سفارشات وجود ندارد. سفارشات لیمیت در صورت نرسیدن قیمت بازار به محدوده قیمتی موردنظر انجام نمی‌شوند.

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت چه زمانی استفاده می‌شود؟

سفارش لیمیت متداول‌ترین نوع سفارش است و زمانی استفاده می‌شود که تریدر روند قیمت را پیش‌بینی می‌کند و با توجه به آن قصد دارد تا در قیمتی بالاتر از قیمت کنونی بازار دارایی یا سهام مورد نظر را بفروشد یا در حالت برعکس می‌خواهد در قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی بازار سهام یا دارایی مربوطه را خریداری کند.

برای مثال اگر قیمت کنونی بیت کوین برابر با ۲۶۷۰۰ دلار باشد با استفاده از سفارش لیمیت می‌توان سفارش خرید بیت کوین را در قیمت ۱۹۰۰۰ دلار قرار داد. در این سفارش لیمیت هنگامی که قیمت بیت کوین به ۱۹۰۰۰ دلار برسد سفارش انجام می‌شود. برای فروش دارایی با استفاده از سفارشات لیمیت نیز به همین ترتیب می‌توان عمل کرد.

برای مثال فرض کنید که قیمت کنونی بیت کوین ۲۲۰۰۰ دلار است و شخصی که مقداری بیت کوین دارد پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین روندی صعودی دارد و به ۲۵۰۰۰ دلار می‌رسد. دراین صورت این شخص می‌تواند سفارش فروش لیمیت را در قیمت ۲۵۰۰۰ دلار ثبت کند. در این مثال با رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۵۰۰۰ دلار سفارش فروش موردنظر پر می‌شود.

سفارش استاپ لیمیت چیست؟

سفارش «استاپ لیمیت» (Stop-limit Order) نوعی سفارش‌گذاری است که این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا بتوانند کنترل بیشتری بر روی سفارشات خود داشته باشند. سفارش استاپ لیمیت از ترکیب دو سفارش استاپ و لیمیت به وجود آمده است و با استفاده از این نوع سفارش‌گذاری تریدرها می‌توانند با تعیین دو قیمت استاپ و لیمیت قیمت فعال‌سازی سفارش و پر شدن آن را در محدوده مورد نظر معین کنند.

نحوه عملکرد سفارش استاپ لیمیت

هنگامی که تریدر از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کند این سفارش در دفتر سفارش‌گذاری صرافی یا پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه ثبت می‌‌شود. این سفارش تا زمانی که اجرا یا کنسل شود یا مدت زمان آن خاتمه یابد در صرافی مربوطه فعال است. هنگامی که تریدر از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کند از وی درباره مدت زمان اعتبار این سفارش سوال می‌شود.

برای مثال اگر تریدر مدت زمان اعتبار سفارش استاپ لیمیت را برای یک روز تعیین کند، در این حالت سفارش استاپ لیمیت در صورت فعال نشدن در پایان روز معاملاتی مربوطه منقضی می‌شود. لازم به ذکر است تریدر می‌تواند گزینه «معتبر تا زمان کنسل شدن» (Good-Til-Cancelled | GTC) را انتخاب کند که با انتخاب آن، سفارش مربوطه تا زمان فعال شدن همواره معتبر است، مگر آن‌که تریدر سفارش را حذف کند. هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین شده برسد سفارش استاپ لیمیت به سفارش لیمیت تبدیل می‌شود و در قیمت لیمیت سفارش پر می‌شود.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش خرید

با استفاده از هر کدام از سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت می‌توان سفارش خرید را انجام داد. اما نحوه عملکرد سفارش خرید در هر کدام از آن‌ها با دیگری متفاوت است. سفارش خرید با استفاده از استاپ لیمیت زمانی استفاده می‌شود که دارایی یا سهام به قیمت معینی برسد.

با استفاده از سفارش استاپ لیمیت تریدر می‌تواند محدوده قیمتی مشخصی برای پر شدن سفارش خرید خود تعیین کند. قیمت استاپ که توسط تریدر در سفارش استاپ لیمیت خرید تعیین می‌شود می‌تواند پایین‌تر یا بالاتر از قیمت مارکت باشد و قیمت لیمیت نیز بالاترین قیمتی است که تریدر برای خرید سهام یا دارایی مربوطه در نظر گرفته است.

در سفارش استاپ مارکت خرید، تریدر قیمت استاپ را با توجه به روند قیمت در بازار می‌تواند همانند سفارش استاپ لیمیت پایین‌تر یا بالاتر از قیمت مارکت در نظر بگیرد.

اما فرقی که سفارش استاپ مارکت خرید با استاپ لیمیت خرید دارد در این نکته است که پس از رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ در سفارش خرید استاپ مارکت، این سفارش خرید در بهترین قیمت مارکت پر می‌شود ولی در سفارش خرید استاپ لیمیت با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش خرید استاپ لیمیت در محدوده قیمت لیمیت تعیین شده پر می‌شود. برای درک بهتر تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش خرید در ادامه این مطلب از مجله فرادرس این تفاوت را با مثالی توضیح می‌دهیم.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت

مثالی برای تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش خرید

برای مثال فرض کنید شخصی می‌خواهد سهام شرکت الف را که در حال حاضر ۵۰ دلار برای هر سهم ارزش دارد را با استفاده از یکی از سفارش‌های استاپ لیمیت یا استاپ مارکت خریداری کند. این تریدر با توجه به تحلیلی که از سهام شرکت الف انجام می‌دهد متوجه می‌شود که در صورتی که قیمت این سهم از ۵۳ دلار بالاتر رود، قیمت آن در روند صعودی مناسبی قرار می‌گیرد.

بنابراین می‌تواند با یکی از سفارش‌های استاپ مارکت خرید یا استاپ لیمیت خرید، سفارش خرید موردنظر را انجام دهد. در این مثال اگر این شخص از سفارش استاپ مارکت خرید با قیمت استاپ ۵۳ دلار استفاده کند، در زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، سفارش خرید در بهترین قیمت مارکت انجام می‌شود.

در این حالت با توجه به این‌که محدوده‌ای برای پر شدن سفارش خرید وجود ندارد، بنابراین با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، خرید در قیمت مارکت تا هر قیمتی که برای خرید موجود باشد تا پر شدن کامل حجم سفارش خرید مربوطه ادامه می‌یابد.

اما در صورتی که تریدر از سفارش لیمیت استفاده کند و بعد از تعیین قیمت استاپ در ۵۳ دلار، قیمت لیمیت را در ۵۸ دلار معین کند، در این صورت با فعال شدن سفارش، خرید در قیمت مارکت انجام می‌شود و در صورتی که قیمت مارکت بیشتر از قیمت لیمیت شود، پر شدن سفارش متوقف می‌شود. بنابراین در این مثال تریدر با مشخص کردن قیمت لیمیت در سفارش مربوطه، بالاترین قیمتی که برای خرید سهم الف می‌تواند پرداخت کند را با استفاده از سفارش استاپ لیمیت خرید تعیین می‌کند.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش فروش

برای سفارش فروش سهام یا دارایی می‌توان با توجه به استراتژی معاملاتی از سفارش‌های استاپ لیمیت فروش و استاپ مارکت فروش استفاده کرد. در هر کدام از این سفارش‌ها با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش فروش فعال می‌شود. اما تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش فروش در محدوده قیمتی پر شدن سفارش فروش در آن‌ها است.

در سفارش استاپ لیمیت فروش، در قیمت استاپ که توسط تریدر تعیین می‌شود، سفارش لیمیت فروش فعال می‌شود. این سفارش فروش در محدوده قیمت لیمیت تعیین شده توسط تریدر پر می‌شود. اما در سفارش استاپ مارکت فروش، با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش فعال می‌شود و تا پر شدن کامل سفارش فروش ادامه دارد.

اما در صورت استفاده از سفارش استاپ لیمیت برای فروش با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین شده، سفارش فروش تا محدوده قیمتی تعیین شده پر می‌شود و با عبور از قیمت لیمیت سفارش پر نمی‌شود. بنابراین استاپ لیمیت فروش پر شدن کامل سفارش فروش را تضمین نمی‌کند. برای درک بهتر تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش فروش در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با توضیح مثالی این تفاوت را شرح می‌دهیم.

مثالی برای تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش فروش

فرض کنید قیمت سهام الف در حال حاضر برابر با ۶۰ دلار است. استراتژی معاملاتی تریدری با توجه به نوسانات قیمت سهام مربوطه به این ترتیب است که در صورتی که قیمت سهم به زیر ۵۵ دلار سقوط کند، برای جلوگیری از ضرر بیشتر سهم را می‌فروشد.

بنابراین در صورتی که نسبت به آن سهم دید بلند مدت نداشته باشد و احتمال افزایش دوباره قیمت سهم در بلند مدت را ندهد، در این حالت از سفارش استاپ مارکت فروش استفاده می‌کند و در صورتی که قیمت سهم الف به قیمت ۵۵ دلار سقوط کرد، سفارش فروش سهم الف در قیمت مارکت فعال می‌شود و تا پر شدن کامل سفارش فروش در بهترین قیمت مارکت ادامه پیدا می‌کند.

استاپ لیمیت

اما در صورتی‌که سرمایه‌گذار حاضر نباشد با هر قیمتی سهام خود را بفروشد، برای آن با استفاده از سفارش استاپ لیمیت، محدوده قیمتی برای فروش تعیین می‌کند. در این حالت با قرار دادن قیمت لیمیت، حداقل قیمتی که حاضر به فروش سهام مربوطه است را در سفارش مشخص می‌کند.

برای مثال قیمت ۵۳ دلار را به‌عنوان قیمت لیمیت برای سفارش استاپ لیمیت فروش تعیین می‌کند. در این‌صورت با رسیدن قیمت به ۵۵ دلار سفارش فروش فعال می‌شود و در بهترین قیمت مارکت شروع به پر شدن می‌کند و اگر قیمت به زیر ۵۳ دلار سقوط کند، در این‌صورت سفارش فروش پر نمی‌شود.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در نحوه پر شدن سفارش

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در نحوه پر شدن سفارش است. هنگامی که تریدری از سفارش استاپ لیمیت استفاده می‌کند قصد دارد تا هنگامی که قیمت بازار به قیمت استاپ برسد سفارش موردنظر در محدوده قیمتی تعیین شده پر شود. در حالی‌که شخصی که از سفارش استاپ مارکت استفاده می‌کند قصد دارد در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ، سفارش موردنظر در قیمت مارکت پر شود.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در قیمت انجام سفارش

تفاوت دیگر استاپ لیمیت و استاپ مارکت در قیمتی است که سفارش در آن انجام می‌شود. این موضوع هم برای سفارش خرید و هم برای سفارش فروش وجود دارد. هنگامی که از سفارش استاپ مارکت استفاده می‌شود، تریدر تنها قیمت استاپ را تعیین می‌كند و معامله هنگام رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ در بهترین قیمت مارکت انجام می‌شود. بنابراین تریدر قیمت انجام معامله را تعیین نمی‌کند.

اما در استفاده از سفارش استاپ لیمیت تریدر علاوه بر قیمت استاپ، محدوده قیمتی که سفارش انجام می‌شود را نیز تعیین می‌کند. بنابراین در این حالت تریدر محدوده قیمت انجام سفارش را نیز تعیین می‌کند.

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در کاهش ریسک چیست ؟

هر کدام از سفارش‌های استاپ مارکت و استاپ لیمیت برای کاهش ریسک معاملات استفاده می‌شوند. اما هر یک از این سفارش‌ها به ‌طریقی به تریدر در کاهش ریسک معاملات کمک می‌كنند. برای درک بهتر تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در کاهش ریسک معاملات در ادامه این مطلب از مجله فرادرس نقش هر کدام از این سفارش‌ها در کاهش ریسک انجام معاملات را شرح می‌دهیم.

نقش سفارش استاپ لیمیت در کاهش ریسک

سفارش استاپ لیمیت نقش مهمی در کاهش ریسک موجود در انجام معاملات دارد. با توجه به این‌که بازارهای مالی با نوسانات زیادی همراه است، بنابراین استفاده از ابزارهایی که تا حدودی می‌توانند با دادن کنترل بیشتر به تریدر این ریسک‌ها را کاهش دهند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سفارش استاپ لیمیت نیز نمونه‌ای از این نوع ابزارها است که تریدر در آن می‌تواند دو قیمت را تعیین کند. با تعیین قیمت استاپ تریدر این امکان را پیدا می‌کند تا بتواند قیمتی را که سفارش لیمیت فعال می‌شود را با توجه به استراتژی معاملاتی خود تعیین کند.

با انتخاب قیمت لیمیت نیز تریدر این امکان را پیدا می‌کند تا بتواند محدوده قیمتی پر شدن سفارش را معین کند. بنابراین با استفاده از سفارش استاپ لیمیت تریدر کنترل بیشتری بر نحوه پر شدن سفارش دارد و ریسک معاملاتی کمتری را تجربه می‌کند.

نقش سفارش استاپ مارکت در کاهش ریسک

هنگامی که تریدر از سفارش استاپ مارکت برای کاهش ریسک در معاملات استفاده می‌کند با انتخاب قیمت استاپ در سفارش از انجام شدن سفارش اطمینان پیدا می‌کند. سفارش استاپ مارکت پس از فعال‌سازی در قیمت استاپ به سفارش مارکت تبدیل می‌شود و سفارش را در بهترین قیمت موجود در مارکت انجام می‌دهد. اما تریدر در سفارش استاپ مارکت قیمتی که سفارش در آن پر می‌شود را تعیین نمی‌کند. بنابراین نقش سفارش استاپ مارکت در کاهش ریسک انجام معاملات این است که به تریدر این اطمینان را می‌دهد که سفارش مربوطه بعد از رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ حتما انجام می‌شود.

استاپ مارکت

تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت به عنوان حد ضرر

«حد ضرر» (Stop-Loss) این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند از ضرر بیشتر جلوگیری کند یا در صورتی که روند بازار بر خلاف پیش‌بینی حرکت کند مقدار سود به‌دست آمده را حفظ کند. هر دو نوع سفارش استاپ لیمیت و استاپ مارکت می‌توانند برای جلوگیری از ضرر بیشتر یا حفاظت از سود حاصل از معامله استفاده شوند.

اما تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت هنگامی که تریدر می‌خواهد از حد ضرر در معاملات خود استفاده کند این است که در قرار دادن حد ضرر با استفاده از سفارش استاپ مارکت، تریدر مطمئن است که سفارش به‌طور کامل انجام می‌شود. اما در انتخاب حد ضرر با استفاده از استاپ لیمیت این امکان وجود دارد که در صورت خارج شدن قیمت از محدوده قیمت لیمیت، سفارش انجام نشود یا به‌طور کامل پر نشود.

برای مثال فردی با توجه به شرایط بازار و تحلیل‌هایی که بر روی قیمت انجام داده است به این نتیجه می‌رسد که برای جلوگیری از ضرر بیشتر در صورتی که تحلیل‌ها و استراتژی معاملاتی اشتباه شدند، با تعیین قیمت استاپ این امکان را ایجاد می‌کند تا با رسیدن قیمت مارکت به قیمت تعیین شده، سفارش فروش در قیمت مارکت انجام شود.

در این نوع سفارش استاپ مارکت که به آن استاپ لاس نیز می‌گویند، تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی خود در قیمت استاپ موردنظر از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند. اما همین تریدر در صورتی که از استاپ لیمیت برای فروش دارایی خود در زمان ریزش قیمت استفاده کند، می‌بایست علاوه بر قیمت استاپ برای فعال‌سازی سفارش، قیمت لیمیت را نیز تعیین کند. بنابراین با استفاده از استاپ لیمیت برای حد ضرر، این تریدر حداقل قیمت قابل قبول برای فروش دارایی را نیز می‌تواند تعیین کند.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا برای توضیح تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت به شرح مفهوم سفارش‌گذاری و پر شدن سفارش پرداختیم. سپس نقش استراتژی معاملاتی در انتخاب نوع سفارش را توضیح دادیم. برای درک بهتر فرق سفارش استاپ لیمیت و استاپ مارکت، انواع سفارش‌های مارکت، استاپ مارکت، سفارش لیمیت و استاپ لیمیت را شرح دادیم. سپس تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش خرید را بیان کردیم و با مثالی تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش خرید را توضیح دادیم.

در ادامه فرق استاپ لیمیت و استاپ مارکت در سفارش فروش را شرح دادیم و با مثالی تفاوت بین سفارش استاپ لیمیت و سفارش استاپ مارکت را در فروش توضیح دادیم. سپس تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت را در نحوه پر شدن سفارش بیان کردیم و فرق استاپ لیمیت و استاپ مارکت را در قیمت انجام سفارش توضیح دادیم. برای درک بهتر فرق سفارش‌های استاپ لیمیت و استاپ مارکت در کاهش ریسک، نقش هر کدام از این سفارش‌ها را در کم‌ کردن ریسک انجام معاملات به‌طور جداگانه بیان کردیم. در پایان این مطلب نیز تفاوت استاپ لیمیت و استاپ مارکت به عنوان حد ضرر را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
The BalanceDiffenInvestopediaInvestopediaCFIInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *