صرافی ارز دیجیتال چیست؟ – از معیارهای انتخاب تا نحوه معامله

۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
صرافی ارز دیجیتال چیست؟ – از معیارهای انتخاب تا نحوه معامله

صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را برای افراد ایجاد می‌کنند تا بتوانند رمزارزهای موردنیاز خود را از آن‌ها خریداری کنند. از سویی دیگر افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در این صرافی‌ها بفروشند. با توجه به اینکه رمزارزها دارایی‌هایی دیجیتال هستند که امکان پرداخت‌های همتا به همتا را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، بنابراین افراد با تهیه ارزهای دیجیتال و ارسال آن‌ها به کیف‌ پول مقصد می‌توانند از آن‌ها برای پرداخت‌های خود استفاده کنند. از سویی دیگر تریدرها می‌‌توانند با پیش‌بینی روندهای قیمتی در بازار ارز دیجیتال موردنظر آن‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله و از این راه کسب سود کند. بنابراین صرافی‌های ارز دیجیتال اهمیت بالایی برای فعالان بازار کریپتو دارند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که صرافی ارز دیجیتال چیست و پس از توضیح کاربردهای آن‌، معیارهای انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم. انواع سفارشات و نحوه ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال را بیان می‌کنیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزها ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«صرافی ارز دیجیتال» (Crypto Exchanges) همان‌طور که از نام آن می‌‌‌توان متوجه شد، پلتفرمی آنلاین است که این امکان را به معامله‌گرها می‌‌‌دهد تا بتوانند ارزهای دیجیتال را در آن خرید و فروش کنند. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا نیاز است تا تعریفی از رمزارز ارائه کنیم.

رمزارز چیست؟

«رمزارز» (Cryptocurrency) که به‌ آن ارز دیجیتال نیز می‌گویند، نوعی دارایی دیجیتال است که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک‌چین توسعه پیدا کرده است. رمزارزها این امکان را به کاربران می‌‌دهند تا بتوانند همانند پول امکان جابجایی دارایی را برای افراد فراهم کنند. بیت کوین اولین رمزارزی است که امکان پرداخت‌های همتا به همتا را برای کاربران خود ایجاد کرد. بیت کوین برای این منظور از شبکه بلاک‌چینی بیت کوین استفاده می‌کند.

بعد از بیت کوین رمزارزهای دیگری نیز در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا کردند. هر کدام از این ارزهای دیجیتال این قابلیت را دارند تا در کیف پول‌های ارز دیجیتال نگهداری شوند و توسط کاربران از کیف پولی به کیف پول دیگری جابجا شوند. امکان ارسال رمزارزها این امکان را به افراد می‌دهد تا همانند جابجایی پول بین حساب‌های بانکی، از ارزهای دیجیتال به‌عنوان وسیله‌ای برای پرداخت استفاده کنند.

کاربردهای صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر اینکه امکان خرید انواع رمزارزها را برای کاربران فراهم می‌کنند، این امکان را برای کاربران دارند تا بتوانند با ترید ارزهای دیجیتال از نوسانات قیمت رمزارزها برای کسب سود استفاده کنند. علاوه بر این صرافی‌های ارز دیجیتال کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌‌دهیم.

تصویری از استفاده از کریپتو در دنیا به صورت نمادین

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

خرید ارزهای دیجیتال اولین کاربرد برای صرافی‌های ارز دیجیتال است. کاربران می‌توانند برای اهداف متنوعی همانند سرمایه‌گذاری، ارسال رمزارز خریداری شده به افراد دیگر یا ترید آن‌ها نسبت به خرید رمزارزها اقدام کنند. از سویی دیگر افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در صرافی ارز دیجیتال برای فروش عرضه کنند.

برای مثال ممکن است افرادی تعدادی ارز دیجیتال را به‌عنوان پاداش برای انجام خدماتی دریافت کرده باشند. در این صورت با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند رمزارزهای مربوطه را بفروشند. در این حالت کاربران می‌توانند با استفاده از سفارشاتی از قبیل سفارش مارکت و سفارش محدود، ارز دیجیتال موردنظر خود را برای فروش عرضه کنند.

ارسال رمزارز از Crypto Exchanges

صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را دارند تا رمزارزهای خریداری شده توسط کاربر را به آدرس کیف پول مقصد ارسال کنند. برای این منظور کاربران نیاز دارند تا با وارد کردن آدرس مقصد در قسمت ارسال رمزارز، مقدار رمزارز موردنظر خود را به کیف پول‌ مقصد ارسال کنند.

زمانی که کاربران در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال ثبت نام می‌کنند. کیف پولی در این صرافی‌ها برای آن‌ها ایجاد می‌شود. با توجه به رمزارزهایی که صرافی مربوطه پشتیبانی می‌کند، کاربران می‌توانند کیف پول جداگانه‌ای برای هر ارز دیجیتال موجود در صرافی داشته باشند.

زمانی که کاربر بخواهد رمزارزی را برای فردی دیگر ارسال کند، به آدرس کیف پول ارز دیجیتال مقصد نیاز دارد. بنابراین همان‌طور که برای کارت به‌ کارت کردن به شماره کارت مقصد نیاز دارید، برای انتقال ارز دیجیتال نیز به آدرس کیف پول ارز دیجیتال مقصد نیاز دارید تا بتوانید به آن رمزارز ارسال کنید.

دریافت رمزارز در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

دریافت رمزارز در صرافی ارز دیجیتال برعکس حالت ارسال رمزارز از آن است. افرادی که قصد دارند به کیف پول ارز دیجیتال در صرافی، رمزارز ارسال کنند، می‌توانند با دریافت آدرس کیف پول رمزارزی افراد به کیف پول مربوطه رمزارز موردنظر را ارسال کنند. برای دریافت رمزارز در کیف پول صرافی نیز همانند ارسال آن، کاربران می‌بایست به این موضوع توجه کنند که هر رمزارز دارای آدرسی متفاوت است.

برای مثال آدرس کیف پول بیت کوین در صرافی با آدرس کیف پول اتریوم متفاوت است. بنابراین برای دریافت ارزهای دیجیتال همانند ارسال آن‌ها، کاربران نیاز دارند تا با توجه به رمزارز موردنظر، آدرس مخصوص به رمزارز دریافتی را در اختیار ارسال‌کننده قرار دهند.

معیارهای انتخاب صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای اینکه تریدرها بتوانند صرافی‌های رمزارزی مناسبی را برای تهیه و انجام معاملات ارزهای دیجیتال انتخاب کنند، می‌بایست موارد مختلفی را از میزان امنیت صرافی موردنظر تا حجم معاملات و پشتیبانی کاربران بررسی کنند. در ادامه این موارد و برخی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب صرافی‌های رمزارزی را شرح می‌دهیم.

بررسی امنیت در صرافی رمزارزی

توجه به امنیت در صرافی ارز دیجیتال اولین گام در پیدا کردن صرافی مناسب برای ترید است. توجه به این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تریدرها با انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز مجبور هستند رمزارزهایی که آن‌ها را ترید می‌کنند را در این صرافی‌ها نگهداری کنند. بنابراین قبل از انتقال رمزارز به‌ صرافی‌ها یا خرید از آن‌ها می‌بایست از میزان امنیت در صرافی مربوطه اطمینان داشته باشید.

تصویری نمادین از قدرت بیت کوین در دنیا- صرافی ارز دیجیتال چیست

با وجود این‌که بررسی امنیت صرافی‌های ارز دیجیتال کار دشواری است اما در حالت کلی صرافی‌هایی که برای سالیان بیشتری فعالیت کرده‌اند یا کاربران بیشتر دارند را می‌توان به‌عنوان صرافی‌های معتبرتر در نظر گرفت. از موارد دیگری که برای ارزیابی میزان امنیت صرافی‌ها می‌‌توان در نظر گرفت، نحوه ذخیره دارایی‌های کاربران در صرافی است.

صرافی‌هایی که برای نگهداری دارایی‌های کاربران از ذخیره‌سازی سرد استفاده می‌کنند، از امنیت بالاتری برخوردار هستند. در ذخیره‌سازی سرد، ارزهای دیجیتال کاربران به‌صورت آفلاین در کیف پول صرافی نگهداری می‌شود. این موضوع باعث کاهش احتمال هک کیف پول صرافی و از دست رفتن دارایی‌های دیجیتال می‌شود. با این وجود همواره توصیه می‌شود تا تنها آن مقدار از دارایی‌های دیجیتال که برای ترید استفاده می‌‌کنید را در داخل صرافی نگهداری کنید.

محدودیت‌های ارائه سرویس برای Crypto Exchanges

محدودیت‌های ارائه سرویس برای صرافی‌های ارز دیجیتال به‌ این موضوع اشاره دارد که برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال برای بعضی کشورها خدمات خود را ارائه نمی‌کنند. این محدودیت‌ها را به‌راحتی می‌توان در وب‌سایت صرافی مربوطه بررسی کرد. بنابراین افرادی که قصد دارند از خدمات صرافی‌های رمزارزی برخوردار شوند، در ابتدا نیاز دارند تا از این محدودیت‌ها آگاهی پیدا کنند.

نقدینگی مناسب در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

داشتن نقدینگی بالا یکی از موارد لازم برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال به میزان راحتی و سرعت انجام معاملات بدون تاثیرگذاری بر روی قیمت رمزارز مربوطه اشاره می‌کند. زمانی که صرافی ارز دیجیتال از نقدینگی بالایی برخوردار باشد، به این معنی است که خریداران و فروشندگان بسیاری سفارشات خود را در قیمت‌های مختلف برای بازار مربوطه قرار داده‌اند.

این موضوع باعث می‌شود تا حجم معاملات انجام شده در صرافی ارز دیجیتال بالا رود و معاملات موردنظر به‌راحتی انجام شود. برای این‌که صرافی‌ها بتوانند نقدینگی بالایی داشته باشند، نیاز دارند تا کاربران زیادی معاملات خود را در آن انجام دهند. افزایش کاربران به‌عنوان خریداران و فروشندگان در صرافی ارز دیجیتال باعث بالا رفتن حجم معاملات و در نتیجه افزایش نقدینگی برای صرافی مربوطه می‌‌شود.

از سویی دیگر هراندازه میزان دارایی‌های نگهداری‌شده در صرافی بیشتر باشد و این افراد آن‌ها را بیشتر معامله کنند، این موضوع باعث بالا رفتن نقدینگی صرافی مربوطه می‌شود. وجود نقدینگی مناسب مخصوصا در زمان نوسانات شدید قیمت در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

زمانی که نقدینگی موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال کم باشد، نوسانات بازار باعث می‌شود تا قیمت‌ها افزایش یا کاهش شدیدی را تجربه کنند که این موضوع نیز باعث پر نشدن سفارشات و زیان‌های مربوطه برای تریدر می‌شود.

بررسی ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در صرافی

یکی از موارد مهمی که تریدرها می‌بایست در انتخاب صرافی ارز دیجیتال در نظر داشته باشند، توجه به رمزارزهای پشتیبانی شده توسط صرافی مورد نظر است. با توجه به این‌که ممکن است ارز دیجیتالی که تریدر قصد ترید آن را دارد در صرافی مربوطه وجود نداشته باشد، بنابراین تریدرها نیاز دارند قبل از ثبت‌نام در صرافی مربوطه فهرست توکن‌های قابل معامله در آن را بررسی کنند.

با توجه به وجود ارزهای دیجیتال متنوع در بازار کریپتو، هر صرافی تنها می‌تواند از انجام معاملات تعدادی از این رمزارزها پشتیبانی کند. از سویی دیگر هراندازه مارکت کپ ارزهای دیجیتال بیشتر باشد، احتمال فهرست شدن آن‌ها در صرافی‌های معتبرتر بیشتر است.

ارائه پشتیبانی مناسب به مشتریان

از موارد دیگری که برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، نحوه پشتیبانی مناسب از کاربران صرافی است. کاربران صرافی ارز دیجیتال که از انواع خدمات صرافی ارز دیجیتال همانند امکان ترید استفاده می‌کنند، مشتریان صرافی مربوطه هستند.

همان‌طور که شرکت‌ها برای حفظ و افزایش کاربران خود همواره سعی می‌کنند تا مشکلات آن‌ها را حل کنند، صرافی‌های ارز دیجیتال نیز همواره می‌کوشند تا با انجام پشتیبانی‌های لازم از کاربران، مشکلات آن‌ها را برطرف کنند. این موضوع در نهایت باعث افزایش کاربران و سودآوری برای صرافی مربوطه می‌شود.

بنابراین برخی از صرافی‌ها از مشتریان خود بهتر پشتیبانی می‌‌کنند. بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات قیمتی زیادی است که هرگونه مشکل در فرآیند انجام معاملات یا تاخیر در حل مشکلات می‌تواند باعث به‌وجود آمدن خسارات مالی زیادی شود. بنابراین تریدرها همواره نیاز دارند تا برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب کیفیت پشتیبانی آن‌ها را نیز بررسی کنند.

محدودیت‌های واریز و برداشت در Crypto Exchanges

توجه به محدودیت‌های مربوطه به واریز و برداشت یکی دیگر از موارد مهمی است که تریدرها نیاز دارند تا به آن توجه داشته باشند. این محدودیت‌ها معمولا در بازه‌های زمانی معینی تعریف می‌شود و کاربران این صرافی‌ها نیاز دارند تا به آن‌ها توجه کنند. بنابراین با وجودی که بیشتر صرافی‌ها معمولا محدودیتی برای ورود سرمایه به آن‌ها برای کاربران ندارند ولی ممکن است دارای محدودیت‌هایی برای خروج کریپتو یا پول فیات از آن‌ها باشند.

برای مثال ممکن است تریدرها تنها امکان برداشت ۲۵ هزار دلار در هر روز را داشته باشند. از سویی دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا برای خروج ارزهای دیجیتال مختلف از صرافی محدودیت‌هایی را برای کاربران در نظر گرفته‌اند. این محدودیت‌ها در زمان ارسال ارز دیجیتال مورد نظر به صرافی یا کیف‌پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد و مقدار این محدودیت برای انواع مختلف ارزهای دیجیتال متفاوت است.

این نوع محدودیت به بازه زمانی ارتباطی ندارد و تنها حداقل تعداد مجاز برای ارسال کریپتو از صرافی به کیف پول‌های دیگر را تعیین می‌کند. با توجه به اهمیت انواع سفارشات در صرافی‌های ارز دیجیتال در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که انواع سفارشات در صرافی ارز دیجیتال چیست و برخی از مهم‌ترین آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

انواع سفارشات در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای اینکه کاربران در صرافی‌های ارز دیجیتال بتوانند معاملات مختلفی انجام دهند و همزمان مدیریت ریسک مناسبی را رعایت کنند، می‌توانند از انواع سفارشات موجود در این صرافی‌ها استفاده کنند. برای مثال برخی از افراد می‌خواهند به‌سرعت رمزارزی را خریداری کنند و قیمت خاصی را در نظر ندارند.

این افراد می‌توانند با استفاده از سفارش مارکت و تنها با مشخص کردن تعداد رمزارز مربوطه در قیمت لحظه‌ای بازار اقدام به خرید کنند یا در حالتی برعکس ارزهای دیجیتال خود را بفروشند. اما از سویی دیگر افرادی هستند که نمی‌خواهند در قیمت‌های فعلی بازار اقدام به خرید یا فروش کنند.

این افراد می‌توانند از انواع دیگری از سفارشات همانند سفارش محدود در صرافی مربوطه استفاده کنند. استفاده از انواع سفارشات با توجه به استراتژی معاملاتی مربوطه تاثیر زیادی در مدیریت ریسک در معاملات نیز دارد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین سفارشات موجود در صرافی‌های رمزارزی را شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از اهمیت امنیت در صرافی‌های رمزارزی

سفارش مارکت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش مارکت یکی از انواع سفارشاتی است که در صرافی‌های کریپتویی وجود دارد. سفارشات مارکت همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، سفارشاتی هستند که در قیمت لحظه‌ای مارکت انجام می‌شوند. افرادی که قصد دارند رمزارزی را در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری کنند، می‌توانند با استفاده از سفارشات مارکت در قیمت لحظه‌ای بازار خرید خود را انجام دهند.

بنابراین برای انجام سفارش مارکت، کاربران تنها حجم خرید یا تعداد رمزارز موردنیاز را مشخص می‌کنند. با مشخص کردن مقادیر خرید، صرافی ارز دیجیتال خرید موردنظر را در قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌دهد.

سفارش استاپ مارکت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش «استاپ» (Stop) نوعی دیگر از انواع سفارشات در صرافی‌های ارز دیجیتال است که تریدرها از آن برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. در این حالت تریدرها قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین‌ می‌کنند. با رسیدن قیمت مارکت به این قیمت سفارش استاپ به سفارش مارکت تبدیل می‌شود و معامله مربوطه در قیمت مارکت انجام می‌شود.

در سفارش استاپ با توجه به این‌که پس از رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، این سفارش به سفارش مارکت تبدیل می‌شود، بنابراین قیمت انجام معامله را تریدر تعیین نمی‌کند. معامله‌گرها در این نوع سفارش‌گذاری تنها قیمت استاپ را تعیین می‌کنند. برای درک بهتر این نوع سفارش‌گذاری در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که سفارش استاپ خرید در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست و آن را با مثالی در روندهای صعودی شرح می‌دهیم.

سفارش استاپ خرید در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش استاپ خرید در صرافی‌های ارز دیجیتال نوعی از سفارش‌گذاری است که تریدرها می‌‌توانند از آن استفاده کنند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین‌شده برسد، معامله در قیمت مارکت انجام می‌شود. برای روشن‌تر شدن این نوع سفارش‌گذاری فرض کنید ناحیه‌ای مقاومتی در مسیر روند صعودی قیمت در نمودار قرار دارد.

با توجه به این ناحیه مقاومتی، قیمت به آن واکنش نشان می‌دهد و پس از برخورد با آن دوباره به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند. در صورتی که قیمت بتواند شکست معتبری را در بالای این ناحیه مقاومتی انجام دهد، این احتمال وجود دارد که قیمت به روند صعودی خود در بالای این ناحیه قیمتی ادامه دهد. بنابراین تریدرها می‌‌توانند قیمتی را در بالای ناحیه مقاومتی به‌عنوان قیمت استاپ در نظر بگیرند.

در این حالت با استفاده از سفارش استاپ خرید در قیمت مربوطه، زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، معامله در قیمت مارکت انجام می‌شود. این نوع سفارش‌گذاری در این مثال به تریدرها کمک می‌کند تا در صورت شکست ناحیه مقاومتی،‌ بتوانند با ورود به‌موقع به معامله از روند صعودی بازار کسب سود کنند. اما نوع دیگر از استاپ نیز وجود دارد که استاپ فروش نام دارد. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که استاپ فروش در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست و کاربرد آن را در قرار دادن حد ضرر در معاملات بررسی می‌‌کنیم.

سفارش استاپ فروش در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش استاپ فروش در صرافی ارز دیجیتال نوعی سفارش است که با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، دارایی موردنظر در قیمت مارکت توسط صرافی فروخته می‌شود. تریدرها از این نوع سفارش می‌توانند برای جلوگیری از زیان بیشتر در معاملات و به‌عنوان حد ضرر استفاده کنند. در این حالت در صورتی که روند قیمتی در بازار برخلاف پیش‌بینی تریدرها پیش رود، تریدرها با استفاده از استاپ لاس با مقدار کمی ضرر از معامله خارج می‌شوند. نوعی دیگر از سفارش وجود دارد که در آن خریدار یا فروشنده قیمت را مشخص می‌کند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

سفارش محدود در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«سفارش محدود» (Limit Order) یکی از سفارشات پرکاربرد در صرافی‌های ارز دیجیتال است. با استفاده از این سفارش تریدرها می‌توانند محدوده قیمت‌های موردنظر را برای انجام خرید یا فروش تعیین کنند. برای مثال فرض کنید قیمت حال حاضر بیت‌کوین برابر با ۴۶ هزار دلار است.

تریدر می‌تواند در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت مارکت، سفارش خرید خود را قرار دهد یا در حالتی که قصد فروش داشته باشد، می‌تواند بیت ‌کوین‌های خود را با استفاده از سفارش فروش در قیمت‌های بالاتری بفروشد. دلیل این‌که این سفارش را محدود می‌نامند این است که سفارش تنها می‌تواند در محدوده قیمت تعیین‌شده یا بهتر از آن پر شود. برای روشن‌تر شدن این موضوع سفارش محدود خرید یا فروش را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

سفارش محدود خرید در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش محدود خرید سفارشی است که تریدرها برای انجام خرید در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت مارکت انجام می‌دهند. در این نوع سفارش زمانی که قیمت بازار به قیمت لیمیت تعیین‌شده برسد، سفارش در این قیمت یا قیمت‌های بهتری انجام می‌شود. بنابراین با توجه به حجم سفارش خرید مربوطه، زمانی که قیمت بازار به قیمت محدود برسد، سفارش خرید فعال می‌شود و در این قیمت یا قیمت‌های پایین‌تر سفارش مربوطه پر می‌شود.

قیمت مارکت قیمت لحظه‌ای بازار است که همواره در حال نوسان است. قیمت مارکت با توجه به زمان می‌تواند بالا یا پایین رود و هر لحظه تغییر کند. تریدرها با استفاده از سفارش لیمیت خرید می‌توانند در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت حال حاضر بازار سفارش خرید خود را قرار دهند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به قیمت سفارش خرید برسد، سفارش محدود خرید انجام می‌شود.

برای مثال فرض کنید قیمت ارز دیجیتال اتریوم برابر با ۲۳۰۰ دلار است. تریدری با استفاده از تحلیل تکنیکال به این نتیجه می‌رسد که احتمال ریزش قیمت این رمزارز تا قیمت ۲۲۰۰ دلار نیز وجود دارد. با توجه به تحلیل‌های مربوط به پرایس اکشن این تریدر متوجه می‌شود که پس از این افت قیمتی، احتمال صعود دوباره قیمت تا قیمت‌های فعلی بازار وجود دارد.

بنابراین برای اینکه تریدر بتواند از نوسانات ارز دیجیتال مربوطه کسب سود کند، سفارش لیمیت خرید را در قیمت ۲۲۰۰ دلار قرار می‌دهد. در این حالت در صورتی که قیمت مارکت به این قیمت برسد، سفارش خرید موردنظر در قیمت ۲۲۰۰ دلار یا کمتر از آن برای ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شود.

تصویری دیجیتالی از افرادی که در یک صرافی خیالی ارز دیجیتال مشغول معامله هستند.

سفارش محدود فروش در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

سفارش محدود فروش این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند دارایی موردنظر خود را در محدوده قیمتی مشخصی بفروشند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال روندهای آتی قیمت دارایی مربوطه در بازار را بررسی کنند.

تریدرها پس از انجام تحلیل‌های لازم و پیدا کردن قیمت موردنظر برای فروش می‌توانند سفارش لیمیت فروش را در قیمت انتخابی قرار دهند. در این حالت با رسیدن قیمت مارکت به قیمت هدف، معامله انجام می‌شود و معامله در قیمت لیمیت یا بهتر از آن انجام می‌شود. بنابراین با توجه به این‌که معامله فروش در محدوده قیمت تعیین‌شده انجام می‌شود به آن سفارش محدود فروش می‌گویند. در این حالت نیز معاملات در قیمت تعیین شده یا بالاتر از آن شروع به پر شدن می‌کنند.

برای درک بهتر موضوع فرض کنید سفارش خرید در مثال قبلی انجام شود. در این حالت تریدر موردنظر توانسته است پیش‌بینی درستی از قیمت داشته باشد و اکنون اتریوم‌‌‌های موردنظر خود را در قیمت ۲۲۰۰ خریداری کرده است. این فرد می‌تواند سفارش‌های محدود فروش را برای اتریوم در قیمت‌های بالاتری همانند ۲۲۵۰ دلار ثبت کند.

در صورتی که پیش‌بینی او این بار نیز درست باشد، با رسیدن قیمت مارکت به قیمت ۲۲۵۰ دلار، سفارش لیمیت فروش در این قیمت یا قیمت‌های بالاتر انجام می‌شود و این فرد سود می‌کند. با استفاده از سفارش محدود فروش تریدر مطمئن است که دارایی موردنظر در قیمت تعیین‌شده یا بهتر از آن فروخته می‌شود. بنابراین تریدرها می‌توانند با استفاده از انجام سفارشات محدود خرید و فروش، دارایی‌های موردنظر خود را در قیمت‌های تعیین‌شده معامله کنند.

ترید در صرافی‌ ارز دیجیتال چیست؟

از دیگر کاربردهایی که صرافی‌های ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند، امکان ترید در صرافی‌ است. ترید به انجام معاملات ارز دیجیتال برای کسب سود گفته می‌شود. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا روندهای قیمتی را در بازار ارز دیجیتال موردنظر شناسایی و آن‌ها را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور تریدرها علاوه بر تحلیل بنیادی و توجه به اخبار تاثیرگذار بر بازار کریپتو سعی می‌کنند از تحلیل تکنیکال نیز برای پیدا کردن قیمت‌های مناسب برای ورود به معامله و یافتن قیمت‌های تارگت و حد ضرر استفاده کنند. پس از انجام تحلیل، تریدرها با استفاده از انواع سفارشاتی که در صرافی موردنظر وجود دارد می‌توانند معاملات خود را انجام دهند. برای روشن شدن این موضوع در ادامه این مطلب نحوه معامله در صرافی ارز دیجیتال را شرح می‌‌دهیم.

نحوه معامله در صرافی ارز دیجیتال

نحوه معامله در صرافی ارز دیجیتال به این ترتیب است که پس از انتخاب صرافی معتبر رمزارزی و انجام ثبت‌نام، می‌بایست ارز دیجیتال موردنظر خود را برای انجام معامله انتخاب کنید. برای این منظور با استفاده از تحلیل تکنیکال نیاز دارید تا کف‌های قیمتی مناسبی را برای خرید رمزارز مربوطه انتخاب کنید.

پس از انجام خرید در قیمت مناسب، تریدرها می‌‌توانند ارز دیجیتال خریداری شده را پس از رشد قیمت و در سقف‌های قیمتی بفروشند و از آن کسب سود کنند. در نوعی دیگر از ترید که در بازار فیوچرز در صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود، تریدرها می‌توانند از بازار نزولی نیز با باز کردن پوزیشن‌های شورت کسب سود کنند که پیش‌تر نیز در رابطه با پوزیشن‌های شورت در مجله فرادرس صحبت کرده‌ایم. برای روشن‌تر شدن این مطلب در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که انواع معامله در صرافی ارز دیجیتال چیست و مفهوم معاملات شورت و لانگ را در صرافی ارز دیجیتال شرح می‌دهیم.

انواع معامله در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

به‌‌طور کلی دو نوع معامله خرید و معامله فروش در صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. زمانی که تریدر بخواهد دارایی دیجیتالی را خریداری کند از معامله خرید و زمانی که بخواهد آن را بفروشد از معامله فروش استفاده می‌کند. در صرافی‌های ارز دیجیتال به‌ازای هر سفارش خرید در سوی دیگر بازار سفارش فروشی به‌همان میزان وجود دارد.

بنابراین صرافی‌ ارز دیجیتال سفارشات خرید را به سفارشات فروش ارتباط می‌دهد و برای انجام آن کارمزد دریافت می‌کند. از سویی دیگر در بازار فیوچرز در صرافی ارز دیجیتال تریدرها با باز کردن پوزیشن‌های لانگ و شورت از نوسانات قیمت در این بازار کسب سود می‌کنند که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

معامله لانگ در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

معامله لانگ در صرافی ارز دیجیتال نوعی معامله است که تریدر قصد دارد از افزایش قیمت در بازار مربوطه کسب سود کند. در این حالت تریدر با استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال نوسانات قیمت رمزارز موردنظر را صعودی پیش‌بینی می‌کند. بنابراین با باز کردن پوزیشن‌ معاملاتی لانگ سعی می‌کند با استفاده از نوسان‌گیری از این بازر کسب سود کند.

معامله شورت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

معامله شورت برعکس معامله لانگ است. در معامله شورت تریدر روند قیمت در بازار را نزولی ارزیابی می‌کند. بنابراین با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت سعی می‌کند از روند کاهشی قیمت در بازار کسب سود کند. بازار فیوچرز در صرافی‌های ارز دیجیتال این امکان را برای تریدر ایجاد می‌کند تا بتواند با پیش‌بینی روند نزولی نیز از این بازار کسب سود کند.

برای آشنایی با نحوه انجام معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال علاوه بر شناسایی و استفاده از معاملات شورت و لانگ تریدرها می‌بایست با مفاهیمی به‌نام قیمت تارگت و قیمت حد ضرر نیز آشنا شوند. برای این منظور در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که مدیریت ترید با تعیین قیمت‌های حد ضرر و تارگت در صرافی ارز دیجیتال چیست و نحوه محاسبه قیمت تارگت و حد ضرر را در صرافی ارز دیجیتال شرح می‌دهیم.

مدیریت ترید در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مدیریت ترید شامل تمامی جنبه‌هایی می‌شود که معامله‌گر برای رسیدن به هدف معاملاتی در نظر دارد. برای مدیریت ترید با توجه به استراتژی معاملاتی می‌بایست نقاط ورود و خروج بهینه‌‌ای را با توجه به مدیریت ریسک در معاملات انتخاب کرد. بنابراین یکی از مواردی که در مدیریت ترید می‌بایست به آن توجه کرد، مدیریت ریسک در معاملات است.

مدیریت ریسک در معاملات نیز جنبه‌های متفاوتی را شامل می‌شود که یکی از موارد مهم ‌آن که در زمان ترید و سفارش‌گذاری در صرافی ارز دیجیتال می‌بایست به آن دقت کرد، رعایت نسبت مناسبی برای ریسک به ریوارد در معاملات است.

نسبت ریسک به ریوارد در معاملات نسبت مربوط به میزان سود به ضرر احتمالی را در انجام معاملات بررسی می‌کند. این نسبت با توجه به استراتژی معاملاتی تریدرها می‌تواند متفاوت باشد. برای درک بهتر این موضوع در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که قیمت تارگت و حد ضرر در صرافی ارز دیجیتال چیست و سپس نحوه پیدا کردن نسبت ریسک به ریوارد در معاملات را شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از سرمایه‌گذاری در بیت کوین

قیمت تارگت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«قیمت هدف» (Price Target) در ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود و به معنی قیمتی است که تریدر پیش‌بینی می‌کند قیمت بازار برای رمزارز مربوطه در آینده به آن برسد. قیمت تارگت می‌تواند بیشتر یا کمتر از قیمت فعلی بازار باشد. زمانی که تریدرها روند آتی بازار را صعودی پیش‌بینی می‌کنند قیمت تارگت بیشتر از قیمت فعلی بازار تعیین می‌شود و زمانی که تریدرها روند بازار را نزولی پیش‌بینی می‌کنند، قیمت تارگت کمتر از قیمت فعلی بازار در نظر گرفته می‌شود. زمانی که قیمت بازار به قیمت تارگت انتخابی برسد، تیک‌پروفیت انجام می‌شود و تریدر از معامله مربوطه کسب سود می‌کند.

قیمت حد ضرر در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

قیمت «حد ضرر» (Stop Loss) نیز همانند قیمت تارگت برای ترید ارز دیجیتال استفاده می‌شود. در این حالت تریدرها برای اینکه ضرر مربوط به پیش‌بینی‌های نادرست را کاهش دهند، قیمتی را به‌عنوان حد ضرر تعیین می‌کنند. با رسیدن قیمت بازار به این قیمت، حد ضرر فعال شده و پوزیشن معاملاتی با مقداری ضرر بسته می‌شود. حد ضرر نیز همانند قیمت تارگت همراه با پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت استفاده می‌شود.

برای مثال در صورتی که تریدری روند آتی رمزارزی را صعودی پیش‌بینی کند، پوزیشن معاملاتی لانگ را برای کسب سود از روند افزایشی بازار استفاده می‌کند ولی همواره این احتمال وجود دارد که قیمت برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت کند. بنابراین در این حالت مقداری پایین‌تر از قیمت ورود به معامله برای حد ضرر انتخاب می‌شود تا در صورت برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر مقدار ضرر وارده کنترل شود.

علاوه بر محدود کردن میزان ضرر وارده با استفاده از انتخاب حد ضرر، تریدرها می‌‌توانند با استفاده از حد ضرر و تارگت مدیریت ریسک بهتری در معاملات خود انجام دهند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که رعایت نسبت ریسک به ریوارد در سفارش‌گذاری‌های معاملات در صرافی ارز دیجیتال چیست و نحوه انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب را برای مدیریت ریسک بررسی می‌کنیم.

رعایت نسبت ریسک به ریوارد در سفارش‌گذاری چیست؟

رعایت «نسبت ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) مناسب در سفارش‌گذاری باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند مدیریت ریسک بهینه‌ای را در معاملات خود انجام دهند. با توجه به اینکه حتی بهترین تحلیل‌گرهای بازارهای مالی نیز ممکن است در پیش‌بینی روندهای قیمتی اشتباه کنند، بنابراین استفاده از حد ضرر در کنار استفاده از استراتژی مناسبی برای مدیریت ریسک باعث می‌شود تا تریدرها در مجموع معاملات سودآوری داشته باشند.

در این میان رعایت نسبت ریسک به ریوارد مناسب در سفارش‌گذاری نقش مهمی در مدیریت ریسک در انجام معاملات دارد. در این حالت میزان ریسک برابر با مقدار ضرر مربوط به فعال شدن حد ضرر و میزان ریوارد برابر با میزان سود حاصل از رسیدن قیمت بازار به قیمت تارگت است. بنابراین تریدرها می‌توانند با محاسبه اختلاف بین قیمت ورود به معامله با تارگت، ریوارد معامله را حساب کنند.

از سویی دیگر با محاسبه اختلاف بین قیمت ورود به معامله و قیمت حد ضرر، مقدار ریسک محاسبه می‌شود. نسبت دو مقدار سود یا زیان احتمالی در معاملات با توجه به استراتژی‌های معاملاتی تریدرها می‌تواند متفاوت باشد. تریدرها برای اینکه بتوانند در مجموع معاملات سودآوری را تجربه کنند معمولا از نسبت ریسک به ریوارد ۱:۳ استفاده می‌کنند. این نسبت به این معنا است که سود حاصل از هر معامله موفق سه برابر ضرر مربوط به هر معامله ناموفق است. با استفاده از نسبت ریسک به ریوارد حساب تریدرها با احتمال بیشتری در سود می‌رود.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

دسته‌ای از صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند که توسط نهادی واسط همانند صرافی‌های متمرکز اداره نمی‌شوند. این صرافی‌ها که به آن‌ها «صرافی‌ غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) می‌گویند در واقع کدهایی نوشته‌شده در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین هستند و این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا بتوانند بدون نیاز به نهادی واسط و به‌طور مستقیم تبادل توکن‌های موردنظر را انجام دهند. برای مثال صرافی غیرمتمرکز «یونی سواپ» (Uniswap) یکی از این صرافی‌های غیرمتمرکز است که در بستر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده است.

نحوه کارکرد صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز ارزدیجیتال با استفاده از «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) می‌توانند توکن‌های کاربران را با توکن‌های دیگر مبادله کنند. این صرافی‌ها برخلاف صرافی‌های متمرکز امکان تبادل توکن با ارز فیات را ندارند و تنها می‌توانند ارزهای دیجیتال را با یکدیگر تعویض کنند.

تصویری نمادین از رشد بیت کوین- صرافی ارز دیجیتال چیست

برای این منظور این صرافی‌ها از «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pools) استفاده می‌کنند. استخرهای نقدینگی از قراردادهای هوشمند تشکیل شده‌اند. افراد می‌توانند برای کسب سود دارایی‌های دیجیتال خود را در این استخرها سپرده‌گذاری کنند و از این طریق توکن صرافی یا دیگر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان سود دریافت کنند. استخرهای نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز باعث می‌شوند تا افراد بتوانند توکن‌های موردنظر خود را با ارزهای دیجیتال دیگر مبادله کنند.

تاثیر صرافی‌های غیرمتمرکز در دیفای چیست؟

صرافی‌های غیرمتمرکز نقش مهمی را در «امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) ایفا می‌کنند. امور مالی غیرمتمرکز این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند امور مالی موردنظر خود همانند کسب سود از سپرده‌گذاری یا دریافت وام را در بسترهای غیرمتمرکز انجام دهند. برای این منظور کاربران نیاز دارند تا توکن‌های مربوط به پلتفرم‌های دیفای را تهیه کنند. بنابراین در ابتدا نیاز دارند تا با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزهای موردنیاز را تهیه کنند.

تفاوت صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال و DEX چیست؟

صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه به دو مورد از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت در ثبت تراکنش‌ها

در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال اطلاعات مربوط به ثبت سفارشات خریداران و فروشندگان در داخل صرافی ثبت می‌شود و صرافی متمرکز به‌عنوان نهادی واسط عمل می‌کند. اما تراکنش‌های انجام شده در صرافی‌های غیرمتمرکز به‌طور مستقیم در بستر بلاک چین ثبت می‌شوند.

تفاوت در نگهداری دارایی‌های دیجیتال

کاربران برای استفاده از خدمات صرافی‌های متمرکز در ابتدا می‌بایست دارایی‌های دیجیتال موردنظر خود را به کیف پول خود در این صرافی‌ها انتقال دهند. با توجه به اینکه کلیدهای خصوصی این کیف پول‌ها در اختیار صرافی است، بنابراین صرافی می‌‌تواند در شرایطی خاص دارایی‌های کاربران را کنترل کند.

اما در صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول‌های شخصی نگهداری می‌‌کنند و زمان تبادل توکن می‌توانند با اتصال کیف پول خود به صرافی مربوطه تبادل توکن را انجام دهند. لازم به ذکر است پس از انجام خرید در صرافی‌‌های غیرمتمرکز توکن خریداری شده به کیف پول شخصی کاربر منتقل می‌شود و در صرافی نگهداری نمی‌شود.

فهرست شدن توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست؟

با فهرست شدن توکن‌ها در صرافی‌ها، کاربران می‌‌توانند آن‌ها را خرید و فروش کنند. کاربران به دلایل مختلفی ارزهای دیجیتال را خریداری می‌کنند. عده‌ای از کاربران با توجه به بررسی توکن مربوطه و پیش‌بینی روندهای صعودی میان‌مدت یا حتی بلندمدت برای ارز دیجیتال موردنظر، تمایل دارند تا با خرید مقداری از توکن مربوطه از روند افزایشی آن کسب سود کنند. در این حالت ممکن است این کاربران پس از خرید توکن آن‌ها را از صرافی خارج و برای مدتی به کیف پول ارز دیجیتال خود منتقل کنند.

برخی دیگر نیز تنها برای کسب سود از نوسان‌گیری در بازه‌های کوتاه‌مدت توکن موردنظر را خریداری و در همان صرافی با آن ترید می‌کنند. بنابراین با فهرست شدن توکن موردنظر در صرافی این امکان برای کاربران ایجاد می‌شود تا آن را خریداری کنند. این موضوع در ابتدای فهرست شدن توکن در صرافی می‌تواند باعث افزایش میزان تقاضا برای توکن و در نتیجه افزایش قیمت آن در صرافی مربوطه شود.

پروژه‌های رمزارزی با فهرست کردن توکن‌های خود در صرافی‌ها سرمایه‌ لازم را برای ادامه فعالیت‌های پروژه رمزارزی تامین می‌کنند. توکن‌ها می‌توانند در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز فهرست شوند که به آن عرضه اولیه توکن می‌گویند. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که عرضه اولیه توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال چیست و تاثیر آن را در جذب سرمایه توسط پروژه رمزارزی مربوطه بررسی می‌کنیم.

تصویری نمادین از بیت کوین در پازل

عرضه اولیه توکن در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

«عرضه اولیه توکن» (Initial Coin Offerings | ICO) نوعی جذب سرمایه برای شرکت‌های رمزارزی محسوب می‌شود. پروژه‌های رمزارزی برای اینکه بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند، همانند دیگر شرکت‌های اقتصادی نیاز دارند تا سرمایه‌ لازم برای فعالیت‌های خود را تامین کنند. عرضه اولیه توکن راهکاری است که این پروژه‌ها می‌توانند برای تامین مالی از آن استفاده کنند.

برای این منظور می‌توانند توکن خود را برای فروش به صرافی‌های ارز دیجیتال عرضه کنند. صرافی‌های ارز دیجیتال با فهرست کردن توکن‌های پروژه‌های رمزارزی در تامین مالی پروژه‌ها مشارکت می‌کنند. شرکت‌های رمزارزی با عرضه توکن‌های پروژه و فروش آن‌ها در صرافی منابع مالی خود را تامین می‌کنند. برخی از پروژه‌ها عرضه اولیه خود را در صرافی‌های متمرکز انجام می‌دهند و برخی دیگر توکن‌های خود را برای اولین بار در صرافی‌های غیرمتمرکز فهرست می‌کنند که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

عرضه اولیه در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

صرافی‌های ارزدیجیتال متمرکز با توجه به کاربرانی که دارند بستری مناسب برای تامین مالی برای پروژه‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. این صرافی‌ها با توجه به اعتبار و حجم معاملاتی که دارند می‌توانند تاثیر زیادی در معرفی توکن‌های جدید به کاربران داشته باشند.

این موضوع باعث می‌شود که این صرافی‌ها همانند پشتیبان برای معرفی این توکن‌ها فرآیندهای مربوط به عرضه اولیه آن‌ها را در پلتفرم‌های مربوطه انجام دهند. بدیهی است که این صرافی‌ها از منافع این تامین مالی برخوردار می‌شوند. برای مثال صرافی متمرکز بایننس با راه‌اندازی پلتفرمی برای معرفی و عرضه اولیه توکن‌ها از پروژه‌های رمزارزی جدید پشتیبانی می‌کند. سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در صرافی مربوطه و داشتن شرایط لازم می‌توانند در این عرضه اولیه‌ها شرکت کنند. پس از انجام این فرآیند توکن‌های خریداری شده معمولا به کیف پول داخل صرافی شرکت‌کنندگان واریز می‌شود.

این پروژه‌های رمزارزی ممکن است با توجه به افزایش میزان تقاضا برای آن‌ها تا مدتی صعودی باشند ولی خریداران این توکن‌ها همواره باید مدیریت ریسک را رعایت کنند و برای جلوگیری از زیان‌های بیشتر در زمان بازارهای خرسی همواره از حد ضرر استفاده کنند. عرضه اولیه توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز می‌تواند انجام شود. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که عرضه اولیه توکن در صرافی‌های غیرمتمرکز چیست و امکان شناسایی توکن‌های مستعد رشد در این صرافی‌ها را بررسی می‌کنیم.

عرضه اولیه توکن در DEX چیست؟

عرضه اولیه توکن در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز انجام می‌شود. برای شرکت در این عرضه اولیه‌ها کاربران می‌توانند با استفاد از کیف‌ پول‌های ارز دیجیتالی همانند «متامسک» (MetaMask) در این عرضه اولیه‌ها شرکت کنند. نکته مهمی که در عرضه‌های اولیه وجود دارد توجه به میزان اعتبار توکن‌های عرضه شده در این صرافی‌های غیرمتمرکز است.

بنابراین قبل از خرید این توکن‌ها، تریدرها می‌بایست تحقیقات لازم را برای شناسایی توکن‌ها انجام دهند. انجام تحقیقات برای شناسایی توکن‌ها تنها محدود به توکن‌های فهرست‌شده در DEX‌ها نیست و توکن‌هایی که در صرافی‌های متمرکز فهرست می‌شوند نیز می‌بایست به‌طور کامل بررسی شوند.

ارزهای دیجیتالی که در DEX‌ها فهرست می‌شوند، پس از مدتی ممکن است در صرافی‌های متمرکز نیز فهرست شوند. فهرست شدن توکن‌ها در صرافی‌های متمرکز آن‌ها را در معرض دید کاربران بیشتری قرار می‌دهد. این موضوع در ابتدای فهرست شدن و قبل از آن ممکن است باعث افزایش قیمت توکن مربوطه شود.

اما معمولا این افزایش قیمت مقطعی است و پس از آن قیمت توکن با کاهش‌های شدیدی همراه می‌شود. تریدرها نیاز دارند تا در ابتدا تحقیق جامعی از پروژه رمزارزی مربوطه و تیم آن انجام دهند و همواره با مدیریت ریسک و سرمایه این توکن‌ها را ترید کنند.

یافتن توکن‌های مستعد رشد در صرافی‌ها

یکی از کارهایی که سرمایه‌گذاران و تریدرها برای کسب سود از بازار کریپتو انجام می‌دهند، شناسایی و خرید توکن‌های پرپتانسیل در این صرافی‌ها است. توکن‌های پرپتانسیل توکن‌هایی هستند که از تیم پروژه و تکنولوژی قوی برخوردار هستند. در واقع توکن‌هایی مستعد رشد قیمتی هستند که پروژه‌ای قوی و کارآمد داشته باشند.

بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با درنظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در میزان پیشرفت پروژه‌های رمزارزی، توکن‌های این پروژه‌ها را شناسایی کنند و با خرید آن‌ها در قیمت‌های مناسب از افزایش قیمت احتمالی آن‌ها کسب سود کنند. تریدرها می‌بایست به این موضوع توجه کنند که با توجه به مارکت کپ پایینی که این توکن‌ها دارند، تغییرات اندکی در میزان عرضه و تقاضا می‌تواند باعث نوسانات شدید قیمتی در این توکن‌ها شود و آن‌ها را دچار ضرر کند. بنابراین همواره باید با مدیریت ریسک و سرمایه و تحقیقات کافی درباره پروژه‌های رمزارزی مربوطه نسبت به خرید آن‌ها اقدام کرد.

تصویری دیجیتالی از افرادی که در یک صرافی خیالی ارز دیجیتال مشغول معامله هستند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس صرافی‌های ارز دیجیتال را توضیح دادیم و برای اینکه درک بهتری از این صرافی‌ها داشته باشیم تعریفی از رمزارز ارائه کردیم. کاربردهای صرافی‌های ارز دیجیتال را شرح دادیم. برای این منظور کاربردهایی نظیر خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ارسال و دریافت رمزارز از طریق صرافی‌های رمزارزی را توضیح دادیم.

سپس معیارهای انتخاب صرافی‌های رمزارزی را بیان کردیم و معیارهایی از قبیل امنیت صرافی، محدودیت‌های ارائه سرویس، نقدینگی مناسب، ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده، پشتیبانی مناسب از مشتریان و محدودیت‌های واریز و برداشت به این صرافی‌ها را بررسی کردیم. در ادامه انواع سفارشات در صرافی‌های رمزارزی را شرح دادیم. برای این منظور سفارشات مارکت، استاپ مارکت و سفارش محدود را برای صرافی‌های رمزارزی توضیح دادیم.

ترید در صرافی رمزارزی را بیان کردیم و نحوه معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال را شرح دادیم. در ادامه انواع معامله در صرافی‌های رمزارزی و مدیریت ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال را بیان کردیم. صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال را توضیح دادیم و نحوه کارکرد آن‌ها را بیان کردیم. تاثیر صرافی‌های غیرمتمرکز در دیفای را بیان کردیم و تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را توضیح دادیم. در پایان نیز فهرست شدن توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BitstampInvestopediaSofi LearnCoinbase
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *