بای استاپ چیست؟ – از اهمیت تا کاربرد به زبان ساده

۲۳۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
بای استاپ چیست؟ – از اهمیت تا کاربرد به زبان ساده

بازارهای پرنوسان مالی همواره تریدرها را در موقعیت‌های پرریسکی قرار می‌دهند که تصمیم‌گیری درباره روند آتی قیمت را دشوار می‌کند. بنابراین تریدرها همواره سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های متنوعی ریسک موجود در معاملات را کاهش دهند. علاوه بر این روش‌های متنوعی که در سفارش‌گذاری برای انجام معاملات استفاده می‌شود نیز می‌تواند کمک موثری در کاهش ریسک معاملات داشته باشد. یکی از این سفارشات که در بازارهای مالی استفاده می‌‌شود «بای استاپ» (Buy Stop) است که کنترل بیشتری در قیمت پر شدن سفارش در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

فهرست مطالب این نوشته

در این مطلب از مجله فرادرس با توضیح مفهوم بای استاپ و کاربردهای آن امکان استفاده از این نوع ثبت سفارش را فرا می‌گیرید. برای این‌که درک بهتری از این سفارش به‌دست آورید، مقایسه این سفارش با دیگر سفارشات را نیز انجام داده‌ایم. در نهایت کاربرد این نوع سفارش را در بازارهایی همانند فارکس و ارزهای دیجیتال بررسی می‌کنیم.

بای استاپ چیست؟

«بای استاپ» (Buy Stop) نوعی سفارش خرید است که به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند دارایی موردنظر را در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت حال حاضر در بازار خریداری کند. با استفاده از این نوع سفارش خرید، تریدرها می‌توانند زمانی که قیمت در روند صعودی خود به قیمت استاپ رسید، خرید خود را انجام دهند.

نحوه پر شدن سفارش بای استاپ

هنگامی که تریدری از سفارش Buy Stop در معاملات خود استفاده می‌کند این اختیار را به کارگزاری می‌دهد تا در زمانی که قیمت دارایی یا سهام مربوطه به قیمت استاپ برسد، خرید سهم را شروع کند و خرید را تا زمانی که حجم مربوطه پر شود ادامه دهد. در این حالت کارگزاری پس از رسیدن قیمت دارایی به قیمت استاپ خرید سهم را تا زمان پر شدن سفارش ادامه می‌دهد.

تعدادی مانیتور برای ترید در بازارهای مالی

سل استاپ چیست؟

«سل استاپ» (Sell Stop) نوعی سفارش است که این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند سفارش فروش خود را در زمان رسیدن قیمت مارکت به قیمت‌هایی پایین‌تر فعال کنند. بنابراین زمانی که قیمت بازار به قیمت استاپ تعیین شده می‌رسد، سفارش سل استاپ به سفارش مارکت تبدیل می‌شود و در قیمت مارکت سفارش فروش انجام می‌شود. سل استاپ در نقطه مقابل Buy Stop قرار دارد. به این معنی که در این سفارش تریدر در قیمتی پایین‌تر از قیمت کنونی مارکت، استاپ را تعیین می‌کند که در این حالت در صورتی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد سفارش فعال می‌شود.

نحوه پر شدن سفارش سل استاپ

پس از رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش سل استاپ فعال می‌شود. در این حالت کارگزاری پس از این‌که قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین‌ شده رسید، سفارش فروش را تا زمان پر شدن این سفارش ادامه می‌دهد.

پوزیشن لانگ با استفاده از بای استاپ

تریدرها با استفاده از بای استاپ می‌توانند وارد پوزیشن لانگ شوند. هنگامی که تریدر از بای استاپ استفاده می‌کند در نمودار قیمتی روندی صعودی را پیش‌بینی می‌کند. بنابراین می‌خواهد در زمانی مناسب وارد پوزیشن لانگ شود و از افزایش قیمت کسب سود کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از برخورد نمودار قیمت به ناحیه حمایتی در قسمت چپ تصویر، نمودار قیمت روندی صعودی را آغاز می‌کند.

در این حالت تریدر با شناسایی این موقعیت معاملاتی می‌تواند با استفاده از سفارش Buy Stop وارد پوزیشن لانگ شود و از این افزایش قیمت کسب سود کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تریدر می‌تواند حدضرر پوزیشن معاملاتی مربوطه را نیز در پایین‌تر از منطقه حمایتی قرار دهد.

سفارشات بای استاپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

در موقعیتی عکس روند قبلی با استفاده از سفارش سل استاپ، تریدرها می‌توانند از روندهای نزولی بازار کسب سود کنند. هنگامی که تریدرها شروع روندی نزولی در بازار را پیش‌بینی می‌کنند، می‌توانند با استفاده از سفارش سل استاپ منطقه قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت انتخاب کنند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود، پس از برخورد نمودار قیمت به ناحیه مقاومتی، قیمت وارد روندی نزولی می‌شود و این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند از روند نزولی استفاده کند. در این حالت نیز تریدر می‌بایست قیمت حدضرر خود را در بالای محدوده مقاومتی قرار دهد تا در صورتی که روند در خلاف جهت پیش‌بینی حرکت کند، با ضرر محدودی بتواند از معامله خارج شود.

کاربرد Buy Stop چیست؟

سفارش بای استاپ این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا بتواند در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت کنونی مارکت خرید کند. ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا تریدر در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت کنونی مارکت سهام یا دارایی را می‌خرد. برای این‌که بتوانیم جواب مناسبی به این سوال بدهیم بهتر است کاربرد بای استاپ را بررسی کنیم. بای استاپ در دو حالت زیر کاربرد دارد که هر کدام را به‌طور مجزا توضیح می‌دهیم.

کاربرد بای استاپ به‌عنوان حدضرر

یکی از مهم‌ترین کاربردهای بای استاپ استفاده به‌عنوان حدضرر برای پوزیشن‌های شورت است. در پوزیشن‌های شورت برای این‌که ضرر و زیان معاملات از پیش‌بینی نادرست روند قیمت کاهش پیدا کند، تریدرها از بای استاپ برای محدود کردن ضرر استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد بای استاپ به‌عنوان حد ضرر چیست؟

برای این‌که به نحوه عملکرد بای استاپ به‌عنوان حدضرر پی ببریم، در ابتدا نیاز داریم تا با نحوه عملکرد پوزیشن‌های معاملاتی شورت آشنا شویم. عملکرد پوزیشن‌های معاملاتی شورت به این شکل است که تریدر در واقع زمانی که پوزیشن معاملاتی شورت را باز می‌کند، مقداری از دارایی را در هنگام باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت می‌فروشد تا بتواند همان حجم از دارایی یا سهام را در قیمت‌هایی پایین‌تر خریداری کند. به این ترتیب می‌تواند با اختلاف موجود بین دو قیمت فروش و خرید از معامله شورت کسب سود کند.

اما کسب سود زمانی حاصل می‌شود که پیش‌بینی تریدر از روند نزولی بازار درست باشد. در صورتی که پیش‌بینی تریدر از روند بازار اشتباه باشد و قیمت افزایشی شود، تریدر ضرر می‌کند. بنابراین برای محدود کردن ضرر، تریدر می‌بایست از سفارش بای استاپ به‌عنوان حدضرر استفاده کند. با استفاده از سفارش بای استاپ تریدر می‌تواند با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، دارایی فروخته شده را دوباره خریداری کند و ضرر ناشی از فروش دارایی در قیمت پایین را محدود کند.

در این حالت با توجه به این‌که قیمت استاپ از قیمت فروش اولیه کمی بالاتر است، هنگام فعال شده حدضرر تریدر کمی ضرر می‌کند. اما سفارش بای استاپ این امکان را به تریدر می‌دهد تا ضررهای بیشتر ناشی از پیش‌بینی نادرست قیمت را محدود کند.

دو تریدر در حال معامله

کاربرد بای استاپ برای بازار گاوی

از دیگر کاربردهای سفارش بای استاپ در بازار گاوی یا صعودی است. در استفاده از بای استاپ به‌عنوان حدضرر که پیش‌تر توضیح دادیم، تریدرها روند بازار را نزولی یا خرسی پیش‌بینی می‌کنند و Buy Stop را به‌عنوان حد ضرر در معاملات قرار می‌دهند. اما زمانی که تریدرها روند آتی بازار را صعودی پیش‌بینی می‌کنند نیز می‌توانند از بای استاپ استفاده کنند.

تریدرها از این نوع سفارش‌گذاری برای ورود به روندی صعودی و استفاده از افزایش قیمت احتمالی سهم یا دارایی موردنظر استفاده می‌کنند. در مواقعی شرایط بازار به‌گونه‌ای می‌شود که قیمت در محدوده‌ای نوسانی درجا می‌زند و برای مدتی در این حالت می‌ماند. در این شرایط تریدرها مردد می‌شوند که آیا قیمت دوباره روند صعودی خود را ادامه می‌دهد یا در خلاف جهت قبلی، وارد روندی نزولی می‌شود.

در این حالت تریدر منتظر می‌ماند تا قیمت سطح مقاومتی در برابر صعود قیمت را بشکند. با شکست این مقاومت و تشکیل کندل‌های تایید که شکست معتبر محدوده مقاومتی را نشان می‌دهند، تریدر می‌تواند به این معامله ورود کند. با توجه به نمودار قیمت، تریدر می‌تواند قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ در بالای این مقاومت درنظر بگیرد و با رسیدن قیمت به آن، به معامله ورود کند. بنابراین استفاده از سفارش بای استاپ می‌تواند گزینه مناسبی برای ورود به روندی صعودی در همان ابتدای شروع آن باشد.

استفاده از بای استاپ در شکست تریدینگ رنج

یکی از مواقعی که تریدرها از بای استاپ استفاده می‌کنند در حالتی است که قیمت از محدوده «تریدینگ رنج» (Trading Range) خارج می‌شود. تریدینگ رنج به موقعیتی از نمودار قیمت گفته می‌شود که در آن قیمت بین دو محدوده حمایت و مقاومتی نوسان می‌کند. در این حالت قیمت برای مدتی در این محدوده قرار می‌گیرد و هر بار با رسیدن به محدوده مقاومتی تریدینگ رنج به پایین برمی‌گردد.

بنابراین در این نوع استراتژی معاملاتی تریدرها به‌دنبال پیدا کردن سطوح مقاومتی در نمودار هستند. در این حالت تریدر پس از این‌که محدوده‌های مقاومتی را پیدا کرد، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مربوطه را برای پیش‌بینی قیمت دارایی یا سهام موردنظر انجام می‌دهد. در صورتی که پس از این بررسی‌های قیمتی، تریدر روند آتی دارایی موردنظر را صعودی پیش‌بینی کند، می‌تواند با استفاده از سفارش بای استاپ در موقعیتی مناسب به معامله ورود کند و از روند صعودی بازار سود کسب کند.

دو لپ تاپ که نمودار قیمت را نشان می‌دهند.

اهمیت بای استاپ چیست؟

با توجه به کاربردی که بای استاپ در پوزیشن‌های لانگ و شورت دارد می‌توانیم اهمیت آن را در هر کدام بررسی کنیم. زمانی که تریدر قصد دارد از روند نزولی بازار سود کند و پوزیشن معاملاتی شورت باز می‌کند، از بای استاپ به‌عنوان حد ضرر استفاده می‌کند. اما در حالتی که تریدر بازار را گاوی پیش‌بینی می‌کند و قصد دارد از روند صعودی سود کند و پوزیشن معاملاتی لانگ باز می‌کند نیز می‌تواند از بای استاپ برای ورود به معامله استفاده کند که در ادامه این مطلب این دو حالت را شرح می‌دهیم.

اهمیت بای استاپ به‌عنوان حدضرر چیست؟

سفارش بای استاپ به‌عنوان حدضرر اهمیت بالایی در کنترل و مدیریت ریسک در معاملات دارد. تریدرها برای این‌که بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی در معاملات خود داشته باشند، نیاز دارند تا نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را در پوزیشن‌های معاملاتی خود رعایت کنند. بنابراین نیاز است تا علاوه بر مشخص کردن قیمت تارگت در معاملات، قیمتی را نیز به‌عنوان حدضرر در معاملات تعیین کنند.

در این صورت می‌توانند اختلاف قیمت ورود به معامله و حدضرر را به‌عنوان مقدار ریسک معامله و اختلاف قیمت بین تارگت و قیمت ورود به معامله را به‌عنوان ریوارد معین کنند. بنابراین یکی از اصول اولیه در مدیریت ریسک در معاملات انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب و تعیین حدضرر و تارگت در معاملات است که این موضوع دلیل روشنی برای اهمیت استفاده از Buy Stop به‌عنوان حد ضرر در معاملات است.

اهمیت بای استاپ در بازار گاوی چیست؟

اهمیت استفاده از بای استاپ در بازارهای گاوی به این دلیل است که به تریدر امکان ورود به پوزیشن لانگ در زمان مناسب و استفاده از روند صعودی قیمت را می‌دهد. قیمت در بازارهای مالی همواره نوسان می‌کند. در مواقعی قیمت چندین مرتبه به محدوده مقاومتی برخورد می‌کند و نمی‌تواند از آن عبور کند. در این شرایط برخی از تریدرها عبور از این ناحیه مقاومتی و تثبیت قیمت در بالای آن را به‌عنوان شکستی معتبر فرض می‌کنند و انتظار دارند تا قیمت پس از عبوری موفق از مقاومت مربوطه و شکست معتبر آن، روند صعودی خود را ادامه دهد. بنابراین سعی می‌کنند با استفاده از سفارش بای استاپ در قیمتی مناسب وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از افزایش قیمت کسب سود کنند.

نمودار قیمت بر روی لپ تاپ- بای استاپ

تفاوت بای استاپ با دیگر سفارشات

در این بخش به این موضوع می‌پردازیم که فرق سفارشات دیگر و بای استاپ چیست. برای این‌که به تفاوت بین بای استاپ و دیگر سفارشات موجود در صرافی‌ها پی ببریم، بهتر است هر کدام از این سفارشات را با سفارش Buy Stop مقایسه کنیم. با توجه به این‌که سفارش Buy Stop نوعی از سفارش استاپ است، بنابراین Buy Stop و سل استاپ هر دو سفارش استاپ محسوب می‌شوند.

اما سفارش استاپ تنها یکی از انواع سفارشات موجود در صرافی است. سفارش‌هایی همانند مارکت و لیمیت نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها وجود دارند که تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط موجود از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه این مطلب سفارش بای استاپ و سل استاپ را با دیگر سفارش‌های مهم مقایسه می‌کنیم.

تفاوت سفارش مارکت با استاپ چیست؟

سفارش مارکت یکی از ساده‌ترین سفارشات در پلتفرم‌های معاملاتی است که تریدرها می‌توانند از آن استفاده کنند. برای این‌که مقایسه مطلوبی بین سفارش مارکت و سفارش استاپ داشته باشیم، در ابتدا لازم است تا سفارش مارکت را توضیح دهیم و سپس سفارش خرید مارکت را با سفارش بای استاپ و سفارش فروش مارکت را با سفارش سل استاپ مقایسه می‌کنیم.

سفارش مارکت چیست؟

«سفارش مارکت» (Market Order) یکی از انواع سفارشات موجود در بازار است که تریدرها می‌توانند از آن برای خرید و فروش دارایی‌ها و سهام در قیمت مارکت اقدام کنند. این نوع سفارش برای افرادی مناسب است که در بهترین قیمت موجود در بازار می‌خواهند فورا خرید یا فروش خود را انجام دهند.

بنابراین در سفارش مارکت قیمت توسط تریدر تعیین نمی‌شود و سفارش در بهترین قیمت مارکت انجام می‌شود. سفارش مارکت انجام سفارش را تضمین می‌کند، اما قیمتی مشخص برای پر شدن سفارش تعیین نمی‌شود. سفارش مارکت زمانی استفاده می‌شود که تریدر قیمت موجود برای خرید یا فروش سهام یا دارایی را مناسب می‌داند و می‌خواهد هر چه سریع‌تر معامله را انجام دهد.

انجام معاملات در کارگزاری - بای استاپ چیست

تفاوت سفارش خرید مارکت و بای استاپ چیست؟

در این قسمت به این موضوع می‌پردازیم که فرق سفارش بای مارکت و بای استاپ چیست. سفارش خرید مارکت در قیمت حال حاضر بازار به‌صورت آنی انجام می‌شود اما در سفارش بای استاپ، در ابتدا باید قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد و سپس سفارش در قیمت مارکت انجام شود. برای مثال تریدری قصد دارد بیت کوین را در دو نوع سفارش مارکت و سفارش Buy Stop خریداری کند. فرض کنید قیمت بیت کوین ۲۵۸۰۰ دلار است. زمانی که تریدر می‌خواهد با سفارش مارکت مقداری بیت کوین بخرد، تنها مقدار بیت کوین موردنظر را مشخص می‌کند و خرید خود را انجام می‌دهد.

در این حالت صرافی مربوطه مقدار بیت کوین تعیین شده را در بهترین قیمت مارکت برای تریدر خریداری می‌کند. اما زمانی که تریدر از سفارش بای استاپ برای خرید بیت کوین استفاده می‌کند، در این حالت باید قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین کند که با رسیدن قیمت مارکت به آن سفارش مربوطه به سفارش خرید مارکت تبدیل شود. بنابراین در این حالت ممکن است خریدار قیمت ۲۶۰۰۰ را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین کند که با رسیدن قیمت مارکت به استاپ مربوطه، سفارش خرید در بهترین قیمت مارکت انجام می‌شود.

تفاوت سفارش فروش مارکت و سل استاپ چیست؟

در این قسمت به توضیح این موضوع می‌پردازیم که تفاوت سفارش سل مارکت و سل استاپ چیست. سفارش فروش مارکت برای تریدرهایی مناسب است که قصد دارند سهام یا دارایی موردنظر را فورا بفروشند. در سفارش فروش مارکت فروشنده قیمت دارایی را تعیین نمی‌کند و تنها با تعیین مقدار دارایی موردنظر فروش خود را در قیمت مارکت انجام می‌دهد. اما درصورتی که تریدر برای فروش دارایی خود از سفارش سل استاپ استفاده کند، می‌بایست قیمت استاپ را تعیین کند. با انتخاب قیمت استاپ برای فروش دارایی، تریدر قیمتی را که سفارش فروش مربوطه فعال می‌شود را در سفارش‌گذاری تعیین می‌کند.

برای مثال فرض کنید سهام شرکت الف در قیمت ۶۵ دلار معامله می‌شود. در صورتی که تریدر از سفارش مارکت برای فروش این سهم استفاده کند، کارگزاری در بهترین قیمت مارکت سفارش فروش را انجام می‌دهد. اما در صورتی که تریدر بخواهد از سل استاپ برای فروش این سهم استفاده کند، در این حالت می‌بایست قیمتی را برای استاپ تعیین کند.

در این مثال تریدر ممکن است با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال به این نتیجه برسد که روند سهم مربوطه صعودی است، اما با توجه به این‌که همواره باید از حدضرر در معاملات استفاده کرد، می‌تواند از سفارش سل استاپ به‌عنوان حد ضرر استفاده کند تا در صورتی که قیمت سهم برخلاف پیش‌بینی حرکت کند با فروش سهم مربوطه از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

محیطی راحت برای ترید

تفاوت سفارش لیمیت و استاپ چیست؟

برای این‌که بتوانیم درک بهتری از تفاوت بین سفارش لیمیت و استاپ به‌دست آوریم. در ابتدا سفارش لیمیت را تعریف می‌‌کنیم و سپس سفارش محدود خرید را با سفارش بای استاپ و سفارش محدود فروش را با سل استاپ مقایسه می‌کنیم.

سفارش لیمیت چیست؟

«سفارش محدود» (Limit Order) نوعی سفارش است که این امکان را به تریدر می‌دهد تا با تعیین قیمت لیمیت بر روی قیمت پر شدن سفارش کنترل بیشتری داشته باشد. با استفاده از سفارش محدود تریدر می‌تواند حداقل قیمت فروش در سفارش محدود فروش و حداکثر قیمت خرید را در سفارش محدود خرید تعیین کند.

بنابراین سفارش محدود یکی از سفارش‌های کاربردی در انواع پلتفرم‌های معاملاتی است. زمانی که سفارش لیمیت پر می‌شود، این سفارش در بهترین قیمت محدوده تعیین شده پر می‌شود. تریدرها زمانی از سفارش لیمیت استفاده می‌کنند که بخواهند پایین‌تر از قیمت فعلی مارکت سهمی را خریداری کنند یا بالاتر از قیمت فعلی مارکت سهمی را بفروشند.

تفاوت سفارش محدود خرید و بای استاپ چیست؟

یکی از سوالات پرتکراری که مطرح می‌شود، به این موضوع اشاره می‌کند که فرق بین سفارش محدود خرید و بای استاپ چیست. زمانی که تریدر از سفارش محدود برای خرید دارایی یا سهام استفاده می‌کند، قیمتی را به‌عنوان قیمت لیمیت تعیین می‌کند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به این قیمت برسد، سفارش محدود در این قیمت یا قیمت‌هایی بهتر پر می‌شود. لازم به ذکر است سفارش محدود خرید برای خریداری سهام یا دارایی در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت حال حاضر بازار انجام می‌شود.

بنابراین زمانی که تریدر پیش‌بینی می‌کند که قیمت ممکن است قیمت‌های پایین‌تری را نیز مشاهده کند، در این صورت می‌تواند با استفاده از سفارش محدود خرید، امکان خرید دارایی یا سهام مربوطه را در قیمت‌های مناسب‌تری برای خود فراهم کند. اما در سفارش بای استاپ خرید در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت حال حاضر بازار انجام می‌شود. سفارش بای استاپ به این منظور انجام می‌شود تا تریدر از روند احتمالی صعودی بازار استفاده کند. بنابراین قیمتی را به‌عنوان استاپ انتخاب می‌کند که بالاتر از قیمت فعلی مارکت است تا با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین شده، سفارش خرید انجام شود.

ابزارهایی برای ترید

تفاوت سفارش محدود فروش و سل استاپ چیست؟

تریدرها از سفارش محدود فروش برای فروش دارایی یا سهام در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت حال حاضر مارکت استفاده می‌کنند. در این حالت تریدر سعی می‌کند با تحلیل‌هایی که بر روی نمودار قیمت انجام می‌دهد و بررسی‌های بنیادی سهام مربوطه بهترین قیمت را برای فروش دارایی انتخاب کند. این قیمت که به‌عنوان قیمت لیمیت فروش انتخاب می‌شود، بیشتر از قیمت حال حاضر مارکت است و زمانی که قیمت مارکت به قیمت لیمیت فروش برسد، سفارش فروش در این قیمت یا قیمت‌هایی بهتر انجام می‌شود.

اما در سفارش سل استاپ، قیمت استاپ پایین‌تر از قیمت مارکت قرار دارد. در سفارش سل استاپ تریدر قیمتی را برای فعال شدن سفارش درنظر می‌گیرد و استاپ را بر روی آن تنظیم می‌کند. با کاهش قیمت و رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ مربوطه، سفارش فروش در بهترین قیمت مارکت انجام می‌شود.

تفاوت استاپ لیمیت با سفارش استاپ چیست؟

پس از این‌که سفارش‌های بای استاپ و سل استاپ را با انواع سفارشات خرید و فروش مارکت و لیمیت مقایسه کردیم، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس سفارش استاپ را با سفارش استاپ لیمیت مقایسه می‌کنیم. بنابراین در ابتدا سفارش استاپ لیمیت را شرح می‌دهیم و سپس تفاوت سفارش استاپ لیمیت خرید را با سفارش بای استاپ و تفاوت استاپ لیمیت فروش را با سل استاپ بیان می‌کنیم.

سفارش استاپ لیمیت چیست؟

«استاپ لیمیت» (Stop Limit) نوعی سفارش است که از ترکیب دو سفارش استاپ و لیمیت تشکیل شده است. این سفارش امکان کنترل بیشتری را در نحوه انجام سفارش در اختیار تریدر قرار می‌دهد. با توجه به این‌که بازارهای مالی ریسک‌های زیادی را متوجه تریدرها می‌کنند، بنابراین استفاده از سفارش‌های ترکیبی همانند استاپ لیمیت می‌تواند نقش مهمی را در کنترل ریسک ایفا کند. در سفارش استاپ لیمیت تریدر علاوه بر این‌که قیمت استاپ را تعیین می‌کند، می‌بایست قیمتی را به‌عنوان قیمت لیمیت نیز مشخص کند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد سفارش لیمیت فعال می‌شود و سفارش مربوطه همانند یک سفارش لیمیت در محدوده تعیین شده پر می‌شود.

بای استاپ لیمیت چیست؟

«استاپ لیمیت خرید» (Buy Stop Limit) نوعی سفارش است که از ترکیب دو نوع سفارش استاپ و لیمیت تشکیل شده است. در این نوع سفارش دو قیمت استاپ و لیمیت توسط تریدر مشخص می‌شود. هنگامی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، سفارش فعال می‌شود و خرید در محدوده قیمت لیمیت انجام می‌شود. در این نوع سفارش تریدر برای قیمت پر شدن سفارش نیز محدودیت قیمت تعیین می‌کند. بنابراین سفارش پس از فعال شدن نمی‌تواند در هر قیمتی پر شود.

وسایل مناسب برای ترید

تفاوت بای استاپ لیمیت و بای استاپ چیست؟

زمانی که تریدر از سفارش «استاپ لیمیت خرید» (Buy Stop Limit) برای خرید استفاده می‌کند، کنترل بیشتری بر روی قیمت پر شدن سفارش دارد. در سفارش استاپ لیمیت خرید، تریدر قیمت استاپ را بالاتر از قیمت مارکت قرار می‌دهد و زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، این سفارش همانند سفارش لیمیت در بهترین قیمت موجود در محدوده تعیین شده پر می‌شود.

اما در سفارش بای استاپ پس از این‌که قیمت مارکت به قیمت استاپ برسد، سفارش در قیمت مارکت پر می‌شود. در این حالت ممکن است قیمت مارکت در حین پر شدن سفارش افزایش یابد. بنابراین سفارش ممکن است در قیمت‌های مختلف پر شود. در سفارش بای استاپ لیمیت پس از این‌که قیمت مارکت به استاپ برسد، سفارش فعال می‌شود و در بای استاپ لیمیت نیز ممکن است سفارش در قیمت‌های مختلفی پر شود ولی تفاوتی که با سفارش Buy Stop دارد این است که در بای استاپ لیمیت، سقف یا محدوده قیمتی برای پر شدن سفارش وجود دارد. بنابراین در سفارش بای استاپ لیمیت ممکن است به دلیل خروج قیمت از محدوده تعیین شده، کل سفارش پر نشود.

مثالی برای تفاوت بای استاپ لیمیت و بای استاپ

برای مثال فرض کنید تریدری با انجام تحلیل‌هایی بر روی سهام «ب» متوجه روند صعودی احتمالی در این سهام می‌شود، قیمت مارکت حال حاضر برای سهام ب برابر با ۷۵ دلار است و تریدر پس از بررسی نمودار مربوطه تصمیم می‌گیرد تا قیمت استاپ را در ۷۹ دلار قرار دهد. در این حالت در صورتی که تریدر از سفارش Buy Stop استفاده کند با رسیدن قیمت مارکت به ۷۹ دلار، سفارش مربوطه در قیمت مارکت پر می‌شود.

اما در سفارش بای استاپ لیمیت تریدر قیمتی را نیز به‌عنوان قیمت لیمیت تعیین می‌کند تا زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ رسید، سفارش در محدوده تعیین شده به‌عنوان قیمت لیمیت پر شود. در این حالت ممکن است تریدر قیمت ۸۲ دلار را به‌عنوان قیمت لیمیت تعیین کند. در این حالت با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ تعیین شده، سفارش فعال می‌شود و تا قیمت ۸۲ دلار سفارش را پر می‌کند. در واقع تریدر با تعیین قیمت لیمیت، بیشترین قیمتی را که برای خرید سهام ب می‌تواند پرداخت کند را در این سفارش تعیین می‌کند.

نمودار قیمت در لپ تاپ - بای استاپ چیست

سل استاپ لیمیت چیست؟

«استاپ لیمیت فروش» (Sell Stop Limit) نوعی از سفارش است که تریدرها می‌توانند برای کنترل بیشتر ریسک در سفارشات از آن استفاده کنند. در این نوع سفارش تریدر دو قیمت استاپ و لیمیت را برای فروش تعیین می‌کند. زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ می‌رسد، سفارش فعال می‌شود و در محدوده قیمت لیمیت تعیین شده فروش انجام می‌شود.

تفاوت استاپ لیمیت فروش و سل استاپ چیست؟

تفاوت استاپ لیمیت فروش با سل استاپ در وجود یا عدم وجود محدوده‌ای برای فروش است. در سفارشات فروشی که توسط استاپ لیمیت ایجاد می‌شوند، تریدر علاوه بر قیمت استاپ، قیمتی را نیز به‌عنوان قیمت لیمیت تعیین می‌کند. قیمت استاپ پایین‌تر از قیمت مارکت قرار دارد و با رسیدن قیمت مارکت به آن سفارش فعال می‌شود.

اما تفاوتی که سفارشات استاپ لیمیت فروش با سل استاپ دارند از این مرحله به بعد مشخص می‌شود. پس از رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ در سفارش استاپ لیمیت فروش، سفارش فروش تنها در بازه قیمتی تعیین شده که محدود به قیمت لیمیت است در سفارش مربوطه انجام می‌شود. اما در سفارش سل استاپ زمانی که قیمت مارکت به قیمت استاپ می‌رسد، پر شدن سفارش فروش در بهترین قیمت موجود در مارکت شروع می‌شود و تا زمان پر شدن کامل سفارش ادامه پیدا می‌کند.

مثالی برای تفاوت استاپ لیمیت فروش و سل استاپ

برای مثال فرض کنید قیمت سهام الف در قیمت ۸۰ دلار در حال معامله است. در صورتی که تریدری بخواهد از سفارش استاپ لیمیت فروش استفاده کند، می‌بایست دو قیمت استاپ و لیمیت را تعیین کند. برای این‌ منظور این تریدر می‌تواند قیمت ۷۵ دلار را برای قیمت استاپ تعیین کند و قیمت ۷۳ دلار را نیز برای قیمت لیمیت این سفارش درنظر بگیرد.

با توجه به قیمت استاپ تعیین شده، زمانی که قیمت مارکت به قیمت ۷۵ دلار می‌رسد، سفارش مربوطه فعال می‌شود. اما با توجه به این‌که تریدر محدوده‌ای قیمتی را برای پر شدن سفارش درنظر گرفته است، بنابراین این سفارش تا قیمت ۷۳ دلار می‌تواند پر شود. بنابراین در صورتی که نوسانات قیمت به‌گونه‌ای باشد که قیمت به زیر ۷۳ دلار سقوط کند، سفارش به‌طور کامل پر نمی‌شود.

اما در صورتی که تریدر از سفارش سل استاپ برای فروش استفاده کند و همان قیمت ۷۵ دلار را برای قیمت استاپ تعیین کند، در این صورت با رسیدن قیمت مارکت به قیمت ۷۵ دلار سفارش فعال می‌شود و تمامی حجم سفارش در بهترین قیمت مارکت پر می‌شود.

مانیتوری که نمودار قیمت را نشان می‌دهد.

ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال

زمانی که از ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال با تکنیکال در قراردادن سفارش Buy Stop صحبت می‌شود، منظور استفاده و توجه از هر دو روش تحلیلی برای بالاتر بردن احتمال پیش‌بینی درست روند قیمتی است. با توجه به این‌که از سفارش بای استاپ می‌توان در روندهای صعودی و نزولی بازار استفاده کرد، در ادامه اهمیت ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال را در مدیریت ریسک و کسب سود در روندهای نزولی و صعودی با استفاده از سفارش بای استاپ شرح می‌دهیم.

ترکیب فاندامنتال و تکنیکال در پیش‌بینی روند نزولی

زمانی که تریدرها عوامل فاندامنتالی را برای تحلیل قیمت درنظر می‌گیرند و روندی نزولی را برای نمودار قیمت پیش‌بینی می‌کنند، در ادامه می‌بایست نمودار قیمت را نیز تحلیل کنند. برای این‌منظور از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها و الگوهای قیمتی برای پیش‌بینی روند آتی بازار و پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن شورت استفاده می‌کنند.

تریدر پس از انجام این تحلیل‌ها و برای این‌که مدیریت ریسک بهینه‌ای داشته باشد می‌بایست علاوه بر قیمت تارگت، قیمتی را برای حدضرر انتخاب کند. بنابراین پس از ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال، به‌همراه باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت از سفارش بای استاپ برای حدضرر معامله استفاده می‌کند.

ترکیب فاندامنتال و تکنیکال در پیش‌بینی روند صعودی

برای این‌که تریدری بتواند از سفارش بای استاپ برای کسب سود از روند صعودی بازار و باز کردن پوزیشن لانگ استفاده کند، می‌بایست تا حدود زیادی از روند صعودی بازار مطمئن باشد. برای این‌منظور نیاز دارد تا از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال برای بررسی دقیق‌تر و بهتر بازار استفاده کند.

بنابراین عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روند قیمت را شناسایی می‌کند و احتمال تاثیر آن‌ها را در روندهای آتی قیمت دارایی درنظر می‌گیرد. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال محدوده قیمتی مناسب برای ورود به معامله و تیک پرافیت را مشخص می‌کند. در نهایت تریدر می‌تواند با استفاده از سفارش بای استاپ در قیمت موردنظر به معامله ورود کند و با باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ از روند صعودی بازار کسب سود کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که در بازارهای مالی هیچ‌گاه نمی‌توان با قطعیت کامل روندی را پیش‌بینی کرد و تنها می‌توان احتمال بیشتری را برای جهت روند قیمت در بازار درنظر گرفت.

پیش‌بینی احتمال روند صعودی یا نزولی در بازار نیز تنها زمانی حاصل می‌شود که تریدر بررسی‌های لازم و کافی در حوزه‌های تکنیکال و فاندامنتال سهام یا دارایی مربوطه را انجام دهد.

تریدری که نمودار قیمت را بررسی می‌کند.

مثالی از ترکیب تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال

برای مثال فرض کنید سهام شرکت الف با رشد خوبی که در ماه‌های اخیر داشته است به قیمت هر سهم برابر با ۵۲ دلار برسد و با مقداری کاهش از این پیک قیمتی در محدوده‌ای بین ۴۵ تا ۵۰ دلار برای چندین ماه نوسان کند.

در این مثال تریدر پس از انجام بررسی‌های فاندامنتال متوجه می‌شود که شرکت در آینده می‌تواند سودآوری‌های بیشتری را داشته باشد که این موضوع می‌تواند باعث افزایش ارزش سهام شرکت موردنظر شود. از طرفی دیگر تریدر با مشاهده نمودار قیمت، محدوده مقاومتی ۵۰ تا ۵۲ دلار را برای سهام مربوطه شناسایی می‌کند. به این ترتیب تریدر می‌تواند با استفاده از سفارش بای استاپ هنگامی که قیمت سهم به ۵۴ دلار رسید، به معامله ورود کند و از روند صعودی احتمالی سود کسب کند.

سفارش بای استاپ در انواع بازارهای مالی

همانند دیگر سفارش‌هایی که برای خرید و فروش در بازارهای مالی استفاده می‌شود، از سفارش بای استاپ نیز می‌توان برای انجام معاملات در بازارهای مالی مختلفی همانند بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرد که در ادامه استفاده از بای استاپ در بازرهای فارکس و ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

بای استاپ در فارکس

در این قسمت به این موضوع می‌پردازیم که بای استاپ در فارکس چیست. در بازار فارکس جفت‌ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم معامله می‌شوند. در این بازار نیز تریدرها می‌بایست عوامل فاندامنتال و تکنیکال تأثیرگذار در روند قیمت ارزهای کشورها را برای پیش‌بینی بهتر روند قیمتی درنظر بگیرند. پس از انجام این تحلیل‌ها می‌توانند با توجه به روندهای صعودی و نزولی پیش‌بینی شده از سفارش بای استاپ استفاده کنند.

برای این‌منظور در صورتی که روند بازار نزولی پیش‌بینی شود، تریدر از پوزیشن‌های معاملاتی شورت استفاده می‌کند که در این حالت برای مدیریت و کاهش ریسک در معاملات از بای استاپ به‌عنوان حد ضرر استفاده می‌شود. اما در حالتی که پیش‌بینی تریدر از روند بازار صعودی باشد، در این حالت برای کسب سود از افزایش قیمت‌ها می‌‌تواند از سفارش بای استاپ برای ورود به معامله در قیمت موردنظر استفاده کند.

بای استاپ در بازار ارزهای دیجیتال

بازار کریپتو یکی از بازارهای پرنوسان موجود در بازارهای مالی است که طرفداران زیادی دارد. در این بازار انواع ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز معامله می‌شود. هر کدام از این رمزارزها دارای پروژه‌ای رمزارزی است و تیم توسعه‌دهنده معینی دارد که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال بررسی می‌شوند.

تریدرهایی که قصد دارند در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال معامله کنند، علاوه بر تحلیل تکنیکال نیاز دارند تا عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روی این پروژه‌های رمزارزی و توکن مربوطه را بررسی کنند.

بسیاری از این عوامل همانند نحوه و میزان توزیع توکن‌های پروژه رمزارزی در وایت‌پیپر پروژه قابل بررسی است. بنابراین افراد علاقه‌مند می‌توانند از ترکیب تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال برای بررسی و پیش‌بینی روند قیمتی توکن‌های موردنظر استفاده کنند.

پس از انجام این تحلیل‌ها تریدرها می‌توانند با استفاده از سفارش بای استاپ نسبت به باز کردن پوزیشن لانگ برای کسب سود از افزایش قیمت استفاده کنند. در مواقعی که تریدرها روندهای نزولی را برای رمزارز مربوطه پیش‌بینی می‌کنند نیز می‌توانند همزمان با باز کردن پوزیشن‌های شورت از استاپ بای برای حدضرر در معاملات خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس بای استاپ را تعریف کردیم و نحوه پر شدن سفارش بای استاپ را بیان کردیم. سپس سل استاپ را شرح دادیم و درباره نحوه پر شدن سفارش سل استاپ نیز توضیحاتی ارائه کردیم. پوزیشن لانگ با استفاده از بای استاپ را شرح دادیم و کاربرد بای استاپ را بیان کردیم.

کاربرد بای استاپ به‌عنوان حدضرر و کاربرد آن‌ را در بازار گاوی توضیح دادیم. سپس اهمیت بای استاپ را به‌عنوان حدضرر و در بازار گاوی شرح دادیم. در ادامه تفاوت بای استاپ را با سفارشات دیگر شرح دادیم. برای این‌ منظور سفارش مارکت را تعریف کردیم و تفاوت سفارش خرید مارکت و بای استاپ و تفاوت سفارش فروش مارکت و سل استاپ را شرح دادیم. سپس سفارش لیمیت را توضیح دادیم و تفاوت سفارش محدود خرید و بای استاپ و تفاوت سفارش محدود فروش و سل استاپ را بیان کردیم.

سفارش استاپ لیمیت را شرح دادیم و تفاوت بای استاپ لیمیت و بای استاپ را بیان کردیم. سل استاپ لیمیت را تعریف کردیم و تفاوت استاپ لیمیت فروش و سل استاپ را توضیح دادیم. سپس استفاده و ترکیب تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال را برای پیش‌بینی روندهای صعودی و نزولی در استفاده از بای استاپ شرح دادیم و در پایان نیز استفاده از سفارش بای استاپ را در انواع بازارهای مالی توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TitanSchwabCFITitan
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *