الگوی مثلث صعودی یا افزایشی در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

۲۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
الگوی مثلث صعودی یا افزایشی در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

الگوی مثلث صعودی یکی از الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال است که به تریدرها در پیش‌بینی روند آتی قیمت در نمودار کمک می‌کند. قیمت در بازارهای مالی همواره در حال نوسان است. تریدرها می‌توانند با پیش‌بینی روندهای قیمت در نمودار از بازار مربوطه کسب سود کنند. برای این منظور معامله‌گرها سعی می‌کنند تا از روش‌ها و ابزارهای متنوعی برای تحلیل روند قیمت استفاده کنند. یکی از انواع روش‌های تحلیلی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، استفاده از الگوهای قیمتی است که الگوی مثلث صعودی یکی از این الگوها است. بنابراین شناخت این الگو و یادگیری نحوه استفاده از آن برای تریدرها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی این الگو و توضیح درباره دلایل تشکیل آن، نحوه ترید با این الگو را طی مراحلی توضیح می‌‌دهیم و در ادامه تاثیر نواحی قیمتی مهم در نمودار را بر روی آن شرح می‌دهیم.

الگوی مثلث صعودی چیست؟

«الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern) یکی از انواع الگوهای صعودی تحلیل تکنیکال است که معمولا در روندهای صعودی تشکیل می‌‌شود و بیان‌گر ادامه روند افزایشی است. با توجه به اینکه روند قیمت بعد از تشکیل این الگو تمایل دارد تا روند صعودی قبلی خود را ادامه دهد، بنابراین الگوی مثلث صعودی نوعی الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی مثلث صعودی از یک خط افقی در بالا و یک خط مایل در قسمت پایین تشکیل می‌شود. دو خط پایین و بالا در این الگو همانند حمایت و مقاومت برای قیمت عمل می‌کنند.

الگوی مثلث صعودی
رفتار قیمت داخل الگوی مثلث افزایشی

مفهوم الگوی مثلث صعودی به زبان ساده

الگوی مثلث صعودی از یک ناحیه مقاومتی در قسمت بالا تشکیل شده است که قیمت می‌تواند به دفعات با آن برخورد کند. در واقع در این ناحیه مقدار فروشندگان بیشتری وجود دارد و باعث می‌شود تا قیمت به سمت پایین حرکت کند. اما با هر بار پایین آمدن قیمت، خریداران شروع به خریدن می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود تا در الگوی مثلث افزایشی همواره نبردی بین خریداران و فروشندگان ایجاد شود. در زمانی که قیمت کمینه‌هایی را در این الگو می‌سازد، خریداران با قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان وارد میدان می‌‌شوند و قیمت را به سمت بالا می‌برند. افزایش قیمت به سمت بالا تا زمان رسیدن به ناحیه مقاومتی ادامه پیدا می‌کند.

در ناحیه مقاومتی قدرت فروشندگان دوباره بیشتر از خریداران می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت به سمت پایین حرکت کند. اما هر بار فاصله بین کمینه‌ها و بیشینه‌ها کمتر و کمتر می‌شود. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌‌کند که قیمت از یک سمت از الگوی مثلث خارج شود.

البته با احتمال بیشتری قیمت از سمت بالا الگوی مثلث را ترک می‌کند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند. این احتمال از آن جهت است که خریداران در هر بار پایین آمدن قیمت سعی می‌کنند تا در قیمت‌های بالاتری نسبت به قبل خرید کنند.

مقایسه انواع الگوهای مثلث در تحلیل تکنیکال

سه نوع الگوی مثلثی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که در فهرست زیر نام آنها را مشاهده می‌کنید.

  • «الگو مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle Pattern)
  • «الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern)
  • «الگوی مثلث نزولی» (Descending Triangle Pattern)

در ادامه برای درک تفاوت‌های انواع الگوهای مثلث با الگوی مثلث صعودی، هر کدام از الگوهای مثلث متقارن و نزولی را شرح می‌دهیم.

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث متقارن زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در روندهای نزولی از بالا و صعودی از پایین نمودار به هم نزدیک و نزدیک‌تر شود. بنابراین مثلث متقارن از یک خط روند نزولی در بالای الگوی مثلث و یک خط روند صعودی در پایین مثلث تشکیل می‌شود. خط روند نزولی در بالای الگوی مثلث متقارن بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند.

مقدار بیشینه‌های قیمتی در مثلث متقارن به‌تدریج کاهش پیدا می‌کنند. از سویی دیگر خط روند صعودی در پایین الگوی مثلث متقارن کمینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند. در این حالت به‌تدریج مقدار کمینه‌های قیمتی در مثلث متقارن افزایش پیدا می‌کنند.

الگوی مثلث نزولی

الگوی مثلث نزولی از یک خط افقی در پایین الگوی مثلث به‌عنوان خط حمایت و یک خط روند نزولی در قسمت بالای الگو تشکیل می‌شود. روند نزولی قیمت در بالای مثلث این موضوع را نشان می‌دهد که مقدار بیشینه‌های قیمتی در این الگو به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

در الگوی مثلث نزولی قیمت بین این دو خط نوسان می‌کند و به‌هم نزدیک می‌شود. در هر بار که قیمت به سمت حمایت پایین این الگو می‌رسد به سمت بالا هدایت می‌شود و بیشینه‌ای پایین‌تر از بیشینه‌های قبلی را تشکیل می‌دهد. این حالت تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قیمت از این الگو خارج شود. در تصویر زیر سه نوع الگوی مثلث را مشاهده می‌کنید.

انواع الگوهای مثلث
تفاوت الگوی مثلث افزایشی با دیگر الگوهای مثلثی

الگوی مثلث صعودی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

الگوی مثلث صعودی زمانی تشکیل می‌شود که قیمت به‌طور پیوسته به ناحیه‌ای مقاومتی برخورد کند و از سویی دیگر به‌طور همزمان کمینه‌های بالاتری تشکیل دهد. بیشینه‌های قیمتی که به ناحیه مقاومتی برخورد می‌کند، ضلع بالای مثلث صعودی را تشکیل می‌دهند و می‌توان این بیشینه‌های قیمتی را با خطی افقی به‌هم متصل کرد.

از سویی دیگر کمینه‌های قیمت،‌ ضلع پایینی مثلث را تشکیل می‌دهد. کمینه‌های قیمتی را می‌توان با خطی صعودی به‌هم متصل کرد. در مثلث افزایشی قیمت به دفعات مختلف به ضلع بالایی مثلث برخورد می‌کند و سپس به سمت پایین برمی‌گردد. اما در هر برگشت از مقاومت مربوطه، کمینه‌های قیمتی بالاتری را تشکیل می‌دهد.

الگوی مثلث صعودی معمولا بعد از یک حرکت صعودی در قیمت تشکیل می‌شود و با تشکیل شدن این الگو احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی بیشتر است. بنابراین زمانی که قیمت افزایش قابل‌توجهی به سمت بالا دارد، در برخورد به مقاومتی در مسیر خود این احتمال وجود دارد که در هر بار برگشت از مقاومت مربوطه کف‌های نسبی بالاتری تشکیل دهد. در این حالت تریدرها می‌توانند با ترسیم خط مقاومت در بالا و خط روند صعودی از پایین، این الگو را در نمودار قیمت مشخص کنند.

تشکیل الگوی مثلث صعودی بیان‌گر چیست؟

تشکیل الگوی مثلث صعودی بیان‌گر احتمال ادامه روند صعودی است. تریدرها با مشاهده مثلث صعودی پیش‌بینی می‌کنند قیمت بتواند خط مقاومت این الگو را از بالا بشکند و روند صعودی قبلی را ادامه دهد. شکست خط مقاومت بالایی الگوی مثلث معمولا زمانی انجام می‌شود که خط صعودی که ضلع پایینی مثلث را تشکیل می‌دهد به خط مقاومت در بالای مثلث نزدیک شود. در این حالت این احتمال وجود دارد تا قیمت از سمت بالای مثلث به سمت قیمت‌های بالاتر خروج کند.

دلیل تشکیل الگوی مثلث صعودی چیست؟

الگوی مثلث صعودی به‌دلیل انباشتی که در ادامه مرحله صعودی در نمودار به‌وجود می‌آید، در ادامه روند صعودی تشکیل می‌شود. در این حالت خریداران قدرت لازم را برای شکست مقاومت بالایی الگوی مثلث ندارند، اما در هر کاهش قیمت سعی می‌کنند تا دارایی یا سهام مربوطه را در قیمت‌های پایین‌تر خرید کنند. به‌تدریج و با افزایش فعالیت خریداران، کمینه‌هایی بالاتر از کمینه‌های قبلی تشکیل می‌شود. با ادامه این وضعیت این احتمال وجود دارد که قیمت در نهایت مقاومت بالایی مثلث را بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتری حرکت کند.

فردی در حال تحلیل نمودار قیمت

نحوه تعیین قدرت شکست در الگوی مثلث صعودی

قدرت شکست در الگوی مثلث صعودی به تعداد دفعاتی ارتباط دارد که قیمت به مقاومت بالای مثلث برخورد می‌کند و نمی‌تواند آن را بشکند. در این حالت هراندازه تعداد برخورد قیمت به این مقاومت بیشتر باشد، در زمان عبور قیمت از خط مقاومت شکست قوی‌تری روی می‌دهد. از سویی دیگر هر اندازه اختلاف قیمت خط مقاومت با پایین‌ترین کمینه موجود در الگوی مثلث بیشتر باشد، احتمال قدرت شکست الگو و رسیدن به قیمت‌های بالاتر بیشتر می‌‌شود.

مراحل ترید با الگوی مثلث صعودی چیست؟

برای ترید با استفاده از الگوی مثلث صعودی می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

مشخص کردن الگوی مثلث صعودی

برای پیدا کردن الگوهای مثلث صعودی، تریدرها می‌بایست نمودار قیمت دارایی‌ها و سهام‌هایی را بررسی کنند که افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند و سپس در ناحیه‌ای در حالت درجا زدن هستند. در این حالت برای پیدا کردن الگوی مثلث صعودی نیاز است تا ناحیه مقاومتی مشخصی در این ناحیه تشکیل شود.

پس از مشخص کردن ناحیه مقاومتی که قیمت چندین بار به آن واکنش نشان داده است، تریدرها می‌بایست کمینه‌های قیمتی را با خطی به‌‌هم متصل کنند. این خط روند می‌بایست صعودی باشد و در امتداد حرکت به سمت قیمت‌‌های بالاتر به ناحیه مقاومتی نزدیک شود.

انتظار برای شکست الگوی مثلث از بالا

پس از اینکه تریدرها الگوی مثلث صعودی را در نمودار قیمت شناسایی کردند، در مرحله بعدی باید منتظر بمانند تا نمودار قیمت این الگو را از سمت بالای آن بشکند. این انتظار با توجه به تایم‌فریم‌ انتخابی می‌تواند متفاوت باشد و در برخی از تایم‌فریم‌های بالاتر ممکن است هفته‌ها زمان ببرد.

در این حالت در هر برخورد قیمت به ناحیه مقاومتی، این احتمال وجود دارد که نمودار قیمت بتواند خط مقاومت را به سمت بالا بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتری حرکت کند. در این حالت تریدرها می‌بایست مراقب شکست‌های نامعتبر باشند. در شکست‌های نامعتبر که معمولا با حجم کمی از معاملات همراه است، قیمت برای مدتی به بالای خط مقاومت می‌رود، ولی دوباره به پایین آن برمی‌گردد.

بنابراین تریدرها می‌بایست منتظر شکست‌های معتبر خط مقاومت در این الگو باشند. شکست‌های معتبر معمولا با حجمی بالاتر از حجم متوسط انجام می‌شوند و نشانه‌ای از ادامه حرکت صعودی قبلی نمودار به سمت قیمت‌های بالاتر هستند. از سویی دیگر هراندازه خط روند صعودی که کمینه‌های قیمتی را در این الگو به‌هم متصل می‌کند، به خط مقاومت نزدیکتر شود، احتمال شکست الگوی مثلث صعودی بیشتر می‌شود.

ورود به معامله پس از شکست معتبر الگو

پس از این که نمودار قیمت با قدرت به سمت بالای خط مقاومت حرکت کرد و شکست معتبری انجام شد، در این حالت قیمت پس از عبور از خط مقاومت، معمولا دوباره به آن پولبک می‌زند. اما این‌بار خط مقاومت به خط حمایت تبدیل شده است و نمودار قیمت پس از پولبک به خط حمایت به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند. البته در مواردی نیز ممکن است قیمت به سمت پایین برگردد.

بنابراین همواره باید از حدضرر برای معاملات خود استفاده کنیم. قیمت تارگت را نیز برای تیک‌پروفیت با توجه به نسبت ریسک به ریوارد انتخابی و با درنظر گرفتن قیمت استاپ لاس قرار می‌دهیم. در این حالت می‌توانیم با توجه به اختلاف قیمت بین خط مقاومت و کمترین کمینه‌ قیمتی در الگوی مثلث، تارگت معامله را مشخص کنیم.

در این حالت این اختلاف قیمت را به قیمت ورود به معامله که همان قیمت شکست الگو است اضافه می‌کنیم تا بتوانیم تارگت معامله را مشخص کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. الگوی مثلث در نمودار شناسایی شده است. در این حالت تریدر می‌تواند با توجه به شکست معتبری که در این الگوی انجام شده است در نقطه‌ای که با پیکان مشکی مشخص شده، به معامله ورود کند. در این مثال قیمت‌های مربوط به حدضرر و تارگت معامله با خط‌چین مشخص شده‌اند.

نحوه ترید با استفاده از تحلیل تکنیکال
نحوه ورود به معامله در الگوی مثلث افزایشی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه ترید الگوی مثلث صعودی در واقعیت

ترید الگوهای مثلث صعودی همانند ترید دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد و به همان سادگی ترسیم دو خط همگرا به‌هم نیست. الگوهای مثلث صعودی در نمودارهای قیمت معمولا در قالب مثلث کامل قرار نمی‌گیرند. به‌عبارت دیگر الگوهای مثلث را معمولا در قالب الگوهای کنج صعودی در نمودار قیمت مشاهده می‌کنیم که فاقد مومنتوم کافی برای شکست مقاومت مربوطه هستند.

در مواردی دیگر نیز این الگوهای قیمتی به‌گونه‌ای تشکیل می‌شوند که تعداد زیادی شکست نامعتبر را در این الگو تشکیل می‌دهند. بنابراین تریدرها می‌بایست نمودار قمیت را رصد کنند و تنها زمانی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند که کندل قیمتی در بالای مقاومت بسته شود.

در این حالت می‌توانند از ابتدای شروع کندل بعدی وارد پوزیشن لانگ شوند. در حالتی دیگر برخی دیگر از تریدرها پس از تایید شکست الگوی مثلث صعودی منتظر می‌مانند تا نمودار قیمت به خط مقاومت که اکنون به خط حمایت تبدیل شده است، در ادامه روند صعودی پولبک بزند. پس از این پولبک آنها وارد معامله می‌شوند.

علاوه بر این تریدرها می‌بایست به میزان تقاضا از سوی خریداران نیز توجه کنند. زمانی الگوی مثلث صعودی تشکیل می‌شود که خریداران در هر پایین زدنی از نمودار، دارایی مربوطه را در قیمت‌هایی بالاتر از قبل خرید کنند. این موضوع باعث می‌شود تا خط روندی که کمینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند در روندی صعودی به خط مقاومت نزدیک شود و الگوی مثلث را تکمیل کند. بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در محدوده‌ای بین خط روند پایین و خط مقاومت بالایی محدود می‌شود.

نمودار قیمت در الگوی مثلث صعودی
رفتار واقعی قیمت در الگوی مثلث افزایشی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی مثلث صعودی در روندهای نزولی

الگوهای مثلث صعودی را در روندهای نزولی نیز می‌توان مشاهده کرد. در این حالت پس از مشاهده الگوهای مثلث صعودی معمولا تغییر جهت روند از نزولی به صعودی انجام می‌شود. اما در مواردی نیز الگوی مثلث صعودی در روندهای نزولی همانند الگویی ادامه‌دهنده عمل می‌کند و باعث ادامه روند نزولی می‌شود. در ادامه این مطلب هر کدام از این حالات را بررسی می‌کنیم.

سیگنال تغییر روند با الگوی مثلث صعودی چیست؟

الگوی مثلث صعودی در روندهای نزولی می‌تواند سیگنالی برای تغییر جهت روند باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد الگوهای مثلث صعودی تمایل دارند تا همانند سیگنالی برای ادامه روند در روندهای صعودی باشند. این موضوع به‌این دلیل است که قیمت در الگوهای مثلث صعودی تمایل دارد تا مقاومت بالایی خود را بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتری حرکت کند. بنابراین این موضوع در روندهای صعودی باعث می‌شود تا الگوی مثلث صعودی، الگویی ادامه‌دهنده باشد. اما زمانی که این الگو در روندهای نزولی مشاهده می‌شود، می‌تواند سیگنالی برای تغییر جهت حرکت از روند نزولی به روند صعودی باشد.

در زمان مشاهده این الگو در روندهای نزولی، تریدرها از همان روش معاملاتی در روندهای صعودی استفاده می‌کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، پیکان قرمز جهت نزولی حرکت قیمت را نشان می‌دهد و دو خط مشکی نشان‌دهنده تشکیل الگوی مثلث افزایشی در این مثال هستند.

در الگوی مثلث افزایشی که در انتهای روند نزولی قیمت تشکیل شده است، قیمت کمینه‌هایی بیشتر از قبل تشکیل می‌دهد. این کمینه‌های قیمتی را می‌توان با خط روندی صعودی مشخص کرد. از سویی دیگر خط مقاومتی که به‌صورت افقی و با خطی مشکی در تصویر رسم شده است، مقاومتی را در برابر خروج از این الگو نشان می‌دهد. در تصویر زیر خط روند نزولی که کمینه‌های قیمتی را به‌هم متصل کرده است نیز با خطی مشکی مشخص شده است.

این خط در ادامه روندی صعودی به خط مقاومت نزدیک می‌شود و قیمت در نمودار نیز در داخل الگوی مثلثی قرار می‌گیرد. در این مثال مشاهده می‌شود که قیمت توانسته است مقاومت این الگو را بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتری حرکت کند. بنابراین پیدا کردن الگوی مثلث افزایشی در روندهای نزولی می‌تواند سیگنالی برای تغییر جهت روند در نظر گرفته شود.

الگوی مثلث صعودی به‌عنوان سیگنال تغییر جهت روند
تغییر جهت روند نزولی را بعد از تشکیل الگوی مثلث افزایشی

ادامه روند نزولی با الگوی مثلث صعودی

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، الگوی مثلث افزایشی در روندهای نزولی نیز تشکیل می‌شود و در این حالت ممکن است در مواردی سیگنالی برای تغییر روند باشد. اما با توجه به میزان قدرت روند نزولی، در حالاتی دیگر ممکن است الگوی مثلث افزایشی همانند الگویی ادامه‌دهنده برای روند نزولی مربوطه عمل کند.

این حالت زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت، الگوی مثلث افزایشی را از پایین می‌شکند. در این موارد نمودار قیمت خط روند صعودی در پایین این الگو را شکسته و از الگو خارج می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در روند نزولی، الگوی مثلث صعودی را تشکیل داده است.

در این مثال قیمت از سمت پایین الگوی مثلث خط روند صعودی را شکسته است. در این حالت تریدرها می‌توانند پس از انجام شکست معتبر، وارد پوزیشن شورت شوند و از کاهش قیمت کسب سود کنند. تریدرها می‌توانند حدضرر خود را در بالای خط مقاومت قرار دهند. در تصویر زیر پیکان قرمز جهت حرکت روند نزولی و خطوط مشکی، الگوی مثلث افزایشی را نشان داده‌اند.

ادامه روند نزولی با الگوی مثلث صعودی
ادامه روند نزولی با الگوی مثلث صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

اهمیت ساختار کلی در ترید الگوی مثلث صعودی چیست؟

توجه به ساختار کلی نمودار قیمت در استفاده از الگوی مثلث صعودی از اهمیت بالایی برخوردار است. ساختار کلی جهت کلی و بلندمدت‌تری از نمودار قیمت را بیان می‌کند که تاثیر زیادی در میزان عرضه و تقاضا یا تشکیل نواحی مهم قیمتی در نمودار دارد. برای درک بهتر دلیل تاثیر ساختارهای کلی بر روی این الگو، به این موضوع توجه کنید که در الگوی مثلث صعودی خریداران به‌تدریج تمایل بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند، بنابراین در الگوی مثلث افزایشی، قیمت به‌تدریج کمینه‌های بیشتری را ثبت می‌کند.

از دیدگاهی دیگر می‌توان گفت تشکیل کمینه‌هایی با قیمت بالاتر به‌دلیل کاهش تدریجی قدرت فروشندگان در این الگو است. بنابراین موضوع مهمی که باعث تشکیل الگوی مثلث و تغییرات قیمت در نمودار می‌شود، میزان قدرت خریداران و فروشندگان در نواحی قیمتی مختلف در نمودار است. بنابراین نواحی حمایت و مقاومتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر که ساختارهای کلی در نمودار قیمت را تشکیل می‌دهند، تاثیر زیادی در نحوه رفتار قیمت در الگوهای مثلث صعودی شکل‌گرفته در نزدیکی این نواحی دارند.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که الگوهای مثلثی که در نزدیکی نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم بلندمدت‌تر تشکیل می‌شوند، تمایل دارند تا از الگوی ساختار کلی در تایم‌فریم‌ بالاتر تبعیت کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس تشکیل الگوی مثلث را در درون ساختار «تریدینگ رنج» (Trading Range) در تایم‌فریم بالاتر بررسی می‌کنیم.

الگوی مثلث صعودی در ساختار تریدینگ رنج

زمانی که الگوی مثلث صعودی در داخل ساختار تریدینگ رنج تشکیل می‌‌شود، تریدرها می‌بایست به محل تشکیل این الگو در تریدینگ رنج توجه کنند. تریدینگ رنج وضعیتی در نمودار قیمت است که در آن قیمت بین دو ناحیه حمایتی در پایین و ناحیه مقاومتی در بالا نوسان می‌کند.

این نواحی حمایت و مقاومتی در صورتی که در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شوند از اعتبار زیادی برخوردارند و می‌توانند تاثیرات مهمی در جهت حرکت قیمت در نمودار داشته باشند. برای مثال زمانی که الگوی مثلث افزایشی در نزدیکی سقف بالایی در تریدینگ رنج تشکیل شود، حتی در صورتی که نمودار قیمت بتواند ناحیه مقاومتی الگوی مثلث افزایشی را بشکند، ممکن است در برخورد به ناحیه مقاومتی موجود در تریدینگ رنج که از اعتبار بیشتری برخوردار است، به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی مثلث افزایشی در داخل تریدینگ رنج تشکیل شده است. در این مثال روند صعودی قیمت توانسته است الگوی مثلث را از بالا بشکند و پس از پولبک به آن دوباره تا سقف تریدینگ رنج افزایش پیدا کند. در این حالت با توجه به اینکه ناحیه مقاومتی تریدینگ رنج در تایم‌فریم‌های بالاتری تشکیل شده است، بنابراین اعتبار بیشتری دارد.

در این مثال مشاهده می‌کنید که قیمت نمی‌تواند از ناحیه مقاومتی مربوط به تریدینگ رنج خارج شود و به سمت قیمت‌های پایین‌تر تغییر مسیر می‌دهد. در تصویر زیر خط مشکی مقاومت سقف ناحیه تریدینگ رنج را نشان می‌دهد که قیمت پس از خروج از الگوی مثلث افزایشی به این ناحیه برخورد کرده و به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند.

الگوی مثلث صعودی در تریدینگ رنج
الگوی مثلث صعودی در ساختار کلی تریدینگ رنج (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی مثلث صعودی را شرح دادیم و آن را با دیگر الگوهای مثلث مقایسه کردیم. سپس درباره زمان تشکیل الگوی مثلث افزایشی توضیحاتی دادیم و دلیل تشکیل آن را بیان کردیم. برای اینکه تریدرها بتوانند از این الگو استفاده کنند، نیاز دارند تا پس از شناسایی ان در نمودار قیمت، با نحوه ترید آن آشنا شوند.

بنابراین در ادامه مراحل ترید با الگوی مثلث صعودی را بیان کردیم. این مراحل شامل مشخص کردن الگو، انتظار برای شکست الگوی مثلث و ورود به معامله پس از شکست هستند که هر کدام از این مراحل را توضیح دادیم. سپس نحوه ترید الگوی مثلث در واقعیت را شرح دادیم. الگوی مثلث صعودی در روندهای نزولی نیز تشکیل می‌‌شود. در این حالت با توجه به اینکه قیمت از بالا یا پایین این الگو خارج شود، می‌توانیم دو حالت را برای آن درنظر بگیریم.

برای این منظور در ابتدا حالت اول که قیمت این الگو را از سمت بالا می‌شکند را شرح دادیم و از آن به‌عنوان نوعی سیگنال برای تغییر روند نزولی نام بردیم. در ادامه نیز حالت بعدی را شرح دادیم که قیمت از سمت پایین این الگو خارج می‌شود. بنابراین ادامه روند نزولی با این الگو را توضیح دادیم. در پایان این مطلب نیز اهمیت ساختار کلی در ترید الگوی مثلث افزایشی را شرح دادیم و این الگو را در ساختار تریدینگ رنج توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CenterpointDailyfxTrading Strategy Guides
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *