ترید چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — بهترین راهنمای شروع

۲۴۷۳۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
ترید چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — بهترین راهنمای شروع

شاید شما هم از دوستان و اطرافیان خود در مورد سودها و ضررهایی که در بازارهای مالی متحمل شده‌اند، زیاد شنیده باشید. این افراد معمولا از واژه ترید برای فعالیت خود در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. اما ترید چیست و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت. در این مقاله از مجله فرادرس علاوه بر پاسخ به سوال «ترید چیست»، در مورد انواع ترید و مراحل شروع فعالیت در بازارهای مالی بحث می‌کنیم. در کنار این، انواع بازارهای مالی و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

فهرست مطالب این نوشته

ترید چیست؟

در بازارهای مالی ترید یا معامله، به معنی بدست آوردن یا واگذار کردن مالکیت بخش بسیار کوچکی از یک شرکت است و اینکار از طریق خرید و فروش سهام یا سایر اوراق بهادار صورت می‌گیرد. معمولاً افراد در هنگام ترید، حق مالکیت بخش کوچکی از یک شرکت را در اختیار می‌گیرند تا با بالا رفتن ارزش آن کمپانی، ارزش دارایی آن‌ها نیز بیشتر شود. به همین علت، ترید یکی از محبوب‌ترین و سودآورترین روش‌های سرمایه‌گذرای در سراسر جهان است.

«ترید» (Trade) یا همان معامله‌گری یک مفهوم اقتصادی به معنای خرید و فروش کالا و خدمات است. در فرآیند ترید دو حالت وجود دارد. در حالت اول خریدار با پرداخت هزینه به فروشنده خدمت یا کالایی را دریافت می‌کند. حالت دوم وقتی است که دو طرف معامله به تبادل کالا یا خدمات با یکدیگر می‌پردازند. در مقیاس بزرگتر، تولید‌کننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها را می‌توان دو عضو ثابت فرآیند ترید معرفی کرد.

در بازارهای مالی دارایی‌های مورد معامله را «ابزارهای مالی» (Financial Instruments) می‌نامند. این ابزارها شامل «سهام شرکت‌ها» (Stocks)، «اوراق قرضه» (Bonds)، «جفت ارزها» (Currency Pairs)، «قراداد اختیار» (Options)، «قراردادهای آتی» (Futures)،«ارز دیجیتال» (Cryptocurrencies) و بسیاری موارد دیگر هستند. هر کدام از این ابزارها در بازارهای مخصوص به خود قابلیت ترید دارند.

واژه ترید معمولا اشاره به معاملات کوتاه‌مدتی دارد. در این بازارها معامله‌گران به صورت فعال و در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت فعالیت می‌کنند. اما این تعریف جامع و کامل نیست. واژه ترید در واقع شامل تعداد زیادی استراتژی مانند ترید روزانه، سوئینگ‌تریدینگ و غیره می‌شود. در ادامه با انواع این استراتژی‌ها آشنا خواهیم شد.

سرمایه گذاری چیست ؟

«سرمایه‌گذاری» (Investment) تخصیص منابع (مانند سرمایه) با هدف تولید سود است. بنابراین سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل تامین منابع لازم برای راه‌اندازی یک شرکت یا خرید زمین به منظور فروش آن در آینده برای کسب سود باشد. در بازارهای مالی مفهوم سرمایه‌گذاری به معنی درگیر کردن دارایی‌ها در ابزارهای مالی به امید فروش آن در قیمت‌های بالاتر است.

مقدار سود مورد انتظار، یک مفهوم اساسی در سرمایه‌گذاری است که با عبارت «نرخ بازده سرمایه‌گذاری» (ROI) تعریف می‌شود. در مقایسه با ترید، سرمایه‌گذاری رویکرد بلندمدت‌تری برای کسب سود است. هدف سرمایه‌گذار، ایجاد ثروت در مدت زمان طولانی (سال‌ها یا حتی دهه‌ها) است. روش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران معمولا با استفاده از تحلیل بنیادی فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را کشف می‌کنند.

با توجه به ماهیت بلند‌مدتی این رویکرد، سرمایه‌گذاران معمولا خود را درگیر نوسانات کوتاه‌مدتی قیمت نمی‌کنند. به همین دلیل آن‌ها در کوتاه‌مدت منفعل عمل می‌کنند و نگرانی از بابت زیان‌های کوتاه‌مدت ندارند.

تصویر گرافیکی مقدار زیادی سکه طلا که دامنه یک کوه را پوشانده اند (تصویر تزئینی مطلب ترید چیست)

تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید چیست ؟

در دو بخش قبلی پاسخ سوال‌های ترید چیست و سرمایه‌گذاری چیست را دادیم. حال می‌خواهیم تفاوت این دو مفهوم را بررسی کنیم. سرمایه‌گذاران و تریدرها هر دو به دنبال تولید سود در بازارهای مالی هستند. اما روش‌های رسیدن به این سود در این دو مدل با هم متفاوت است.

به طور کلی، سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود در مدت زمان طولانی هستند. بنابراین با توجه به این زمان طولانی، مقدار سود مد نظر آن‌ها در هر سرمایه‌گذاری مقدار بالایی است. در مقابل، تریدرها به دنبال استفاده از نوسان‌های قیمتی بازار هستند. آن‌ها تعداد دفعات زیادی وارد موقعیت‌های معاملاتی شده و با کسب مقداری سود از آن‌ها خارج می‌شوند. بنابراین، تریدرها به دنبال سود زیادی در هر معامله نیستند. تعداد معاملات بالای تریدرها می‌تواند باعث رشد زیاد سرمایه آن‌ها در بلندمدت شود.

حال که تفاوت این دو روش توضیح داده شد، این سوال مطرح می‌شود که کدام روش بهتر است. در این مورد خود شما باید تصمیم بگیرید. بهتر است ابتدا در مورد بازارهای مالی مختلف آموزش ببینید و نحوه کار در آن‌ها را تمرین کنید. در طی زمان و به تجربه یاد خواهید گرفت که کدام روش با توجه به اهداف مالی، شخصیت و روش‌های معاملاتی شما مناسب‌تر است. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس ویژگی بازارهای مختلف مورد بحث قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تریدرها و فعالیت آن‌ها در بازارهای مالی مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

ابزار ترید چیست ؟

حال که سوال ترید چیست و سرمایه‌گذاری چیست را پاسخ داده‌ایم، نوبت به بررسی ابزار‌های ترید رسیده است. منظور از ابزار ترید، معرفی روش‌هایی است که با استفاده از آن بتوان موقعیت‌های معاملاتی مناسب را پیدا کرد. دو ابزار عمده که برای این منظور استفاده می‌شوند «تحلیل بنیادی» (Fundamental Analysis)  و «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) هستند.

تحلیل بنیادی در بازارهای مالی و ترید چیست ؟

تحلیل بنیادی اولین ابزار تریدر برای ورود به معاملات است. در تحلیل بنیادی هدف، یافتن پارامترهای تاثیرگذار بر روی یک بازار و بررسی آن‌ها است. بنابراین برای انجام تحلیل بنیادی نیاز به آشنایی با مفاهیم پایه‌ای آن بازار داریم. تحلیل بنیادی کار پیچیده‌ای است و به دانش و اطلاعات زیادی نیاز دارد.

به عنوان مثال برای تحلیل بنیادی شرکت بورسی فعال در حوزه فولاد، نیاز است که شما با روش‌های فرآوری آن، هزینه‌های تولید، مقاصد فروش، برنامه‌های اقتصادی مرتبط با فولاد و غیره آشنا باشید. همچنین برای تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال شما در کنار دانش اقتصادی نیاز به دانش فنی و کامپیوتری دارید تا بتوانید پروژه‌های مربوطه را بررسی کنید.

تحلیل بنیادی از آن‌جایی که فرآیند سخت و پیچیده‌ای است، معمولا برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت انجام می‌شود. اگر تحلیل بنیادی به درستی انجام شود می‌تواند سود کلانی نصیب معامله‌گر کند. یک ویژگی مثبت تحلیل بنیادی این است که با یکبار انجام تحلیل تا مدت طولانی نیاز به بررسی وضعیت بازار در آن نیست. نقطه ضعف این روش سختی آن و متغیر بودن آن در بازارهای مختلف است.

تحلیل بنیادی در بازارهای مالی

تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و ترید چیست ؟

تحلیل تکنیکال دومین ابزاری است که شما برای ورود به بازارهای مالی می‌توانید از آن استفاده کنید. در تحلیل تکنیکال فرض بر این است که اثر تمام اتفاقات بنیادی بر روی قیمت، لحاظ شده و در نمودار قیمت قابل مشاهده است. بنابراین اگر بتوان از روی نمودار قیمت برای آینده آن برنامه‌ریزی کرد دیگر نیازی به انجام تحلیل بنیادی نیست. مزیت مهم تحیل تکنیکال این است که اساس آن برای تمام بازارهای مالی یکسان است و شما با یادگیری آن می‌توانید به تحلیل دارایی‌ها در بازارهای مختلف بپردازید.

طی سال‌‌های گذشته افراد زیادی برای توسعه تحلیل تکنیکال تلاش کرده‌اند. حاصل این تلاش‌ها، ابزارها و روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال موجود است. از جمله این روش‌ها می‌توان به خط روندها، اندیکاتورها، پرایس‌اکشن، الگوهای کلاسیک و الگوهای هارمونیک اشاره کرد که قبلا در مجله فرادرس به آن‌ها پرداخته‌ایم. توجه کنید که این ابزارها لزوما همگی برای تحلیل بازار نیاز نیست و شما می‌توانید با پیدا کردن روش مناسب خود، بازار را تحلیل کنید.

تحلیل بنیادی یا تکنیکال کدام یک مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید به سه موضوع زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • سطح دانش و سواد
  • نوع ترید و استراتژی معاملاتی
  • ویژگی‌های شخصیتی

برای استفاده از تحلیل بنیادی در معاملات، حتما باید بازاری را برای ترید انتخاب کنید که دانش و سواد کافی برای تحلیل پارامترهای تاثیرگذار بر آن را دارید. علاوه بر این، برای بهره بردن از تحلیل بنیادی، نوع ترید شما باید بلندمدتی باشد تا بتوانید تمام پارامترهای تاثیرگذار را بررسی کنید. از آن‌جایی که در تحلیل بنیادی نیاز به زمان و انرژی زیاد است، باید شخصیت شما به گونه‌ای باشد که بتوانید دقت و تمرکز بالایی صرف تحلیل کنید.

برای استفاده از تحلیل تکنیکال در معاملات، به آشنایی نسبی با ابزارهای تحلیل تکنیکال و تسلط کامل به برخی از آن‌ها نیاز دارید. یادگیری تحیل تکنیکال بسیار راحت‌تر از تحلیل بنیادی است. با توجه به این‌که تحلیل تکنیکال در تمام بازارها کاربرد دارد، نیاز نیست شما محدود به یک بازار شوید. در تحلیل تکنیکال شما می‌توانید انواع ترید را برای فعالیت خود انتخاب کنید که البته این انتخاب با توجه به ابزار معاملاتی و شخصیت شما تعیین می‌شود. برای موفقیت در تحلیل تکنیکال نیاز است که افراد تسلط کافی بر روی شخصیت خود داشته باشند و هیجانات خود را کنترل کنند.

با توجه به مطالب ذکر شده تا حدودی می‌توانید روش تحلیل مناسب خود را پیدا کنید. بیشتر تحلیلگران معمولا از هر دو ابزار تحلیل برای ورود به بازار استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب ترید چیست ؟

ترید در هر بازار مالی به طور خاص مزایا و معایبی دارد که در ادامه و در بخش بررسی بازارها آن‌ها را بحث می‌کنیم. جدای از آن، به طور کلی مزایا و معایبی را می‌توان برای کار ترید در نظر گرفت. در حقیقت این ویژگی‌ها سبب تصمیم‌گیری ما در مورد مناسب بودن یا نبودن کار ترید برای خودمان خواهد شد. موارد زیر به عنوان مهم‌ترین مزایای ترید نسبت به سایر حرفه‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

  • امکان معامله در زمان و مکان‌های مختلف
  • امکان شروع با سرمایه پایین
  • بدون نیاز به مدرک تحصیلی خاص
  • بدون نیاز به تجهیزات پر هزینه
  • پتانسیل بالای کسب سود
  • امکان کسب درآمد دلاری
  • امکان ترید و کسب سود در کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • تنوع زیاد بازار و دارایی‌ها برای ترید

اما ترید کردن معایبی نیز دارد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین معایب ترید آمده است. توجه به این نکات در ابتدای مسیر شغلی می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • فشار روانی حاصل از نوسانات بازار
  • آسیب‌های ناشی از کار طولانی مدت با کامپیوتر
  • امکان ضرر و زیان‌های بزرگ که البته قابل جلوگیری است.
  • نیاز به دانش تحلیل تکنیکال یا بنیادی
  • نیاز به برنامه‌ریزی و نظم و پیگیری مداوم
  • نیاز به آموزش و یادگیری مستمر

شما با توجه به مزایا و معایب ذکر شده و خصوصیات شخصیتی خودتان می‌توانید متوجه شوید که آیا تریدری شغل مناسب شما هست یا نه. در صورتی که تریدری مناسب شما بود، می‌توانید با بررسی بازارهای مختلف، گزینه مناسب برای ترید خود را انتخاب کنید.

یک مانیتور که صفحه نمایش آن، چارت و داده های مخصوص ترید را نمایش می دهد

انواع ترید چیست ؟

سوال انواع ترید چیست به زمان‌ فعالیت در بازهای مالی و نحوه انجام معاملات اشاره می‌کند. برخی از تریدرها معاملات روزانه خود را در همان روز به سرانجام می‌رسانند. در حالی که برخی دیگر، ممکن است معاملات خود را تا ماه‌ها باز نگه دارند. در این قسمت به بررسی روش‌های مختلف معامله در بازارهای مالی می‌پردازیم.

دی ترید چیست ؟

«دی ترید» یا «ترید روزانه» (Day Trade) معروف‌ترین روش معامله فعال در بازارهای مالی است. برخی تصور می‌کنند تمام معامله‌گران فعال در بازارهای مالی جزو این دسته از تریدرها هستند. اما این تصور به کل اشتباه است. ترید روزانه، شامل ورود و خروج به یک موقعیت معاملاتی در همان روز است. بنابراین در این روش، تریدرها به دنبال کسب سود از تغییرات قیمتی در یک روز هستند.

اصطلاح ترید روزانه ریشه در بازارهای مالی سنتی دارد که در آن‌ها معاملات در ساعت خاصی از روز باز است. بازارهای سهام خیلی از کشورها مثل ایران همچنان در روز برای مدت محدودی فعال هستند. بنابراین در این بازارها، تریدرهای روزانه تمام موقعیت‌های معاملاتی (پوزیشن) را در انتهای زمان کاری بازار می‌بندند و هرگز با پوزیشن باز، روز کاری بعدی را شروع نمی‌کنند.

بسیاری از معامله‌گران به این دلیل از روش ترید روزانه استفاده می‌کنند که ممکن است پس از تعطیلی بازار، اتفاقاتی رخ دهد که روی بازارها تاثیر منفی داشته باشد. اگر معامله برای روز بعد باز باشد، ممکن است معامله‌گران ضررهای جبران‌ناپذیری متحمل شوند.

بسیاری از بازارهای مالی جدید مثل بازار «فارکس» (FOREX) و ارزهای دیجیتال به صورت 24ساعته فعال هستند. مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال که 365 روز سال و 7 روز هفته فعال است. در چنین بازارهایی که محدودیت زمانی معامله به شکل سنتی وجود ندارد، تعریف ترید روزانه متفاوت است. در این بازارها منظور از ترید روزانه، ورود و خروج به یک موقعیت معاملاتی در کمتر از 24 ساعت، تعریف می‌شود.

معمولا تریدرها از ر‌وش‌های مختلف «تحلیل تکنیکال» مانند پرایس اکشن برای فعالیت به صورت ترید روزانه استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که نوسانات بازار در طی روز ممکن است زیاد باشد، ترید روزانه می‌تواند سود یا ضرر زیادی نصیب معامله‌گران کند. بنابراین این روش با ریسک‌هایی همراه است و به معامله‌گران مبتدی پیشنهاد نمی‌شود.

سوئینگ تریدینگ چیست ؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) یک استراتژی معاملاتی بلندمدت است که شامل نگهداری موقعیت‌های معاملاتی، بیش از یک روز است. در این روش‌، معاملات می‌توانند به مدت چند هفته تا نهایتا یک ماه باز باقی بمانند. می‌توان گفت این روش، یک روش میانه بین ترید روزانه و «ترید روند» (Trend Trading) است.

سوئینگ تریدر معمولا به دنبال استفاده از موج‌های نوسانی چندروزه یا چندهفته‌ای بازارهای مالی است. سوئینگ تریدرها از ترکیبی از عوامل بنیادی و تکنیکال برای فرموله‌کردن ایده‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند. معمولا اثر تحلیل بنیادی در بلندمدت بر روی بازار دیده می‌شود و به همین دلیل تحلیل بنیادی در این روش مطرح است. با این وجود الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز می‌توانند در شناسایی نقاط ورود و خروج به معامله مفید باشند.

سوئینگ تریدینگ مناسب‌ترین و راحت‌ترین استراتژی معاملاتی برای مبتدیان به حساب می‌آید. مزیت مهم سوئینگ تریدینگ نسبت به ترید روزانه این است که برای به نتیجه رسیدن معامله زمان زیادی نیاز است. بنابراین پیگیری روند ترید در آن، کار به نسبت راحت‌تری است. در این حالت، تریدرها زمان کافی برای واکنش نسبت به نوسانات بازار را دارند و می‌توانند با عقلانیت بیشتری تصمیم‌گیری کنند.

سوینگ ترید چیست

ترید روند چیست؟

«ترید روند» (Trend Trading) با عنوان «ترید موقعیت» (Position Trading) نیز شناخته می‌شود. در این نوع ترید، معاملات برای مدت طولانی معمولا حدود چند ماه باز می‌مانند. همانطور که از نام این روش معلوم است، معامله‌گران روند سعی می‌کنند سودهای خود را با ترید در راستای روند‌ها به دست آورند. این تریدرها در روند صعودی  وارد معامله خرید (Long) و در روند نزولی وارد معامله فروش (Short) می‌شوند.

تریدرهای روند معمولا از تحلیل بنیادی برای ورود به معاملات استفاده می‌کنند اما این به معنی عدم استفاده از تحلیل تکنیکال نیست. روش‌های متعددی در تحلیل تکنیکال برای شناسایی روند و تغییر روند وجود دارد. معامله‌گران با این روش‌ها می‌توانند برای ورود و خروج به بازار استفاده کنند. معامله‌گران روند، با تحلیل بنیادی به روند بازار در ماه‌های آینده بازار دست پیدا می‌کنند و به این ترتیب سود خود را از بازار می‌گیرند.

در ترید روند همواره باید تریدر احتمال تغییر روند را در نظر داشته باشد. برای این منظور می‌توان از میانگین متحرک‌ها، خطوط روند و سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد. برای معامله‌گران مبتدی در صورت مدیریت ریسک، ترید روند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورود به معامله‌گری است.

اسکالپ ترید چیست ؟

«ترید اسکالپ» (Scalp Trading) یکی از سریع‌ترین استراتژی‌های معاملاتی به شمار می‌آید. اسکالپرها به دنبال کسب سود از روند‌های بلندمدتی بازار نیستند. این استراتژی به دنبال کسب سودهای کوچک اما مکرر از بازار است. اسکالپ تریدر‌ها معاملات خود را به مدت طولانی باز نگه نمی‌دارند و برای آن‌ها ورود به معامله و خروج از آن ممکن است در چند ثانیه انجام شود. به همین دلیل به ترید اسکالپ «معامله با فرکانس بالا» (High Frequency Trading | HFT) گفته می‌شود.

در صورتی که معامله‌گر نوسانات کوچک و مرتب را در یک بازار مشاهده کند در این‌صورت استراتژی ترید اسکالپ می‌تواند بسیار سودآور باشد. به طور کلی اسکالپ برای بازارهایی مناسب است که نقدینگی در آن‌ها بالا است و ورود و خروج پول به صورت روان اتفاق می‌افتد.

ترید اسکالپ یک روش پیشرفته ترید است که به دلیل پیچیدگی آن به معامله‌گران مبتدی توصیه نمی‌شود. این روش بیشتر برای تریدرهای با حجم نقدینگی بالا مناسب است چرا که سود مد نظر در ترید اسکالپ به صورت درصدی، کم است. اما اگر مقدار سرمایه‌گذاری زیاد باشد، این سود قابل توجه خواهد بود.

انواع سرمایه‌گذاری چیست ؟

روش‌های ذکر شده در بخش انواع ترید چیست به صورت فعالانه انجام می‌شوند. به این معنی که تریدرها به بررسی بازار در زمان‌های کوتاه و در صورت نیاز اعمال تغییر در معاملات خود، نیاز دارند. در سرمایه‌گذاری، افراد مدت زمان زیادی داخل یک معامله می‌مانند. بنابراین اکثر سرمایه‌گذاران حالت منفعل دارند. در ادامه دو مدل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را بررسی می‌کنیم.

خرید و نگهداری

«خرید و نگهداری» (Buy and Hold) یک استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل است که در آن، تریدرها یک دارایی را به قصد نگهداری بلندمدت و بدون توجه به نوسانات روزانه می‌خرند. این استراتژی معمولا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شود.در این روش برای ورود به بازار توجهی به زمان و نوسانات روزانه بازار نمی‌شود. پس ایده این استراتژی این است که در بلندمدت، زمان ورود شما به بازار کمترین اهمیت را دارد.

این استراتژی کاملا بر اساس تحلیل بنیادی انجام می‌شود و اصولا هیچ ارتباطی با تحلیل تکنیکال ندارد. همچنین در این روش وضعیت سرمایه‌گذاری دائما مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و معمولا هر از چند گاهی وضعیت تحلیل می‌شود.

توجه کنید که این ایده برای هر بازاری مناسب نیست و تحلیل شما از شرایط آینده باید تا حدودی مستدل و منطقی باشد. به عنوان مثال در بسیاری از ارزهای دیجیتال ایده خرید و نگهداری که با واژه «Hold» معروف است، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که این بازار هنوز در شرایطی نیست که بتوان به روشنی آِن را تحلیل کرد.

تصویر گرافیکی دستی که یک سکه قدیمی را گرفته است (تصویر تزئینی مطلب ترید چیست)

سرمایه‌گذاری روی شاخص‌ها

منظور از سرمایه‌گذاری روی شاخص‌ها (ّIndex) خریدن «صندوق‌های قابل معامله» (ETF) یا شاخص‌های بازار‌های مالی سنتی است. در اکثر بازارهای مالی صندوقی از دارایی‌های موجود در بازار، به عنوان یک دارایی مجزا به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود که افراد می‌توانند با خرید آن در سود یا زیان دارایی‌های صندوق شریک باشند.

مزیت استفاده از این روش این است که دارایی‌های مختلف زیان همدیگر را پوشش می‌دهند. علاوه بر آن نیازی به تحلیل تک‌تک دارایی‌های بازار نیست و تنها با تحلیل کلیت بازار می‌توان به سوددهی مناسبی رسید. امکان سرمایه‌گذاری در شاخص‌ها تقریبا در اکثر بازارهای مالی از جمله بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال فراهم است.

اسپات تریدینگ چیست ؟

ترید «اسپات» (Spot) یکی از روش‌های انجام معاملات است که در آن خریدار و فروشنده با یک قیمت مشخص و در زمان حال اقدام به انجام معامله می‌کنند. در این حالت خریدار باید تمام مبلغ معامله را تامین کند و در قبال آن خریدار به صورت آنی کالای مورد نظر را تحویل خریدار دهد.

در بازار بورس ایران، خرید و فروش‌های انجام شده طبق این روش انجام می‌شود. به محض انجام معامله خریدار و فروشنده دیگر باهم ارتباطی ندارند. برای انجام این معامله شما در بستر کارگزاری، قیمت معامله و مقدار کالا یا سهمی را تعیین می‌کنید. اگر در سمت دیگری فروشنده‌ای همین مقدار از کالا یا سهم را با قیمت مدنظر شما برای فروش بگذارد، در اینصورت معامله انجام می‌شود. در طی این فرآیند پول از حساب شما به حساب فروشنده و دارایی‌های فروشنده به حساب شما انتقال می‌یابد.

در اسپات ترید شما تنها در صورتی سود خواهید کرد که قیمت دارایی مورد نظر افزایش یابد و شما آن را با قیمتی بالاتر در روزهای آتی بفروشید. در بازارهایی مثل ارز دیجیتال شما می‌توانید معامله فروش نیز در این روش داشته باشید. در این حالت هر چه در طی زمان قیمت کاهش یابد شما سود خواهید کرد.

مارجین تریدینگ چیست ؟

«مارجین» (Margin) تریدینگ یک روش ترید است که در آن تریدرها علاوه بر منابع مالی خود، از اعتبار مالی فراهم شده توسط شخص سوم استفاده می‌کنند. بنابراین در مقایسه با حساب‌های اسپات معمولی، معامله‌گران به پول بیشتری برای انجام معاملات دسترسی دارند و تریدرهای سودده می‌توانند سود بیشتری نصیب خود کنند.

در بازارهای با نوسان کم مانند فارکس که نوسان روزانه بازار بسیار کم است، بدون مارجین سوددهی بازار قابل توجه نیست. بنابراین وجود مارجین در این بازار بسیاری از افراد را متقاعد به حضور و معامله در آن کرده است. این امکان، در بازارهای سهام، کالا و ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.

حساب‌های مارجین برای ایجاد معاملات اهرم‌دار استفاده می‌شود. اهرم نسبت بین مقدار دریافت شده به مقدار موجودی واقعی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر اهرم 10:1 باشد و شما 1000 دلار در حسابتان پول داشته باشید، می‌توانید به اندازه 10000 دلار وارد معامله شوید.

پلتفرم‌های معاملاتی مختلف، مقادیر اهرم و قوانین ایجاد حساب مارجین متفاوتی دارند. به عنوان مثال در بازار سهام اهرم 2:1 متداول است در حالی که در بازارهای آتی این مقدار تا 15:1 هم وجود دارد. در بازار فارکس به دلیل نوسانات کم، مقادیر اهرم بالاتر است و از اهرم‌های 50:1 و 100:1 و حتی بیشتر استفاده می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال مقدار اهرم از 2 تا 100 می‌تواند متفاوت باشد.

مارجین ترید هم در موقعیت خرید و هم در فروش قابل استفاده است. با انجام معامله خرید در صورتی که قیمت رشد کند معامله‌گران وارد سود می‌شوند. در معامله فروش برعکس این حالت وجود دارد و با کاهش قیمت، معامله‌گران سود می‌کنند. اگر معامله‌گری وارد معامله مارجین شود و به هر دلیل تحلیل او مطابق انتظار پیش نرود، مقدار ضرر نهایی او تا مقدار اصلی پول می‌تواند باشد.

به عنوان مثال، اگر تریدر وارد موقعیت خرید شود و قیمت به طور قابل توجهی کاهش یابد، حساب به اصطلاح «مارجین کال» (Margin Call) خواهد شد. مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل حساب مارجین تریدر که با نام «Liquidation Margin» شناخته می‌شود از مقدار مارجین مورد نیاز صرافی ارز دیجیتال یا بروکر مورد نظر کمتر باشد. قبل از نقد خودکار دارایی‌ها به کاربر هشدار مارجین داده می‌شود و تریدر می‌تواند با اضافه کردن دارایی به حساب خود از فروش آن‌ها جلوگیری کند.

مارجین ترید چیست

مزایا و معایب مارجین تریدینگ چیست ؟

واضح‌ترین مزیت مارجین تریدینگ این است که شما با استفاده از این روش می‌توانید با چندین برابر مقدار دارایی خود وارد معامله شوید. بدین ترتیب سود شما نیز با استفاده از این روش چندین برابر خواهد بود.

دومین مزیت مارجین ترید در قابلیت ورود به سبد متنوعی از دارایی‌ها است. با توجه به این‌که در این حالت شما با چندین برابر دارایی خود می‌توانید وارد معامله شوید، امکان حضور در معاملات متنوع را دارید. به عنوان مثال در بازار ارزهای دیجیتال، به جای اینکه فقط روی بیت‌کوین معامله کنید می‌توانید با اضافه کردن تتر به حساب مارجین خود به معاملات سایر ارزها مانند لایت‌کوین، کاردانو و سولانا بپردازید.

سومین مزیت مارجین ترید، امکان ورود سریع به معاملات در صورت نبود اعتبار کافی در حساب است. به عنوان مثال اگر بخواهید به اندازه 1000 دلار وارد معامله خرید سهام یک شرکت شوید اما فقط 500 دلار اعتبار در حساب داشته باشید، می‌توانید بدون فوت وقت با اهرم 2 وارد معامله شوید. در زمان‌هایی که برای ورود به معامله باید آنی عمل کنید، این قضیه بسیار مفید است.

برخلاف تمام نکات مثبت و مزایایی که ذکر شد، مارجین ترید معایب و مشکلاتی نیز به همراه دارد. مهم‌ترین  عیب مارجین تریدینگ این است که همانطور که سود شما در آن چند برابر حساب می‌شود، ضرر نیز چند برابری است. به همین دلیل این روش معاملاتی یک روش با ریسک بسیار بالا است.

بسته به میزان اهرم مورد استفاده، یک تغییر جزئی در خلاف جهت معامله، می‌تواند ضرر قابل توجهی برای تریدرها به همراه داشته باشد. بنابراین، نیاز است که تریدرها در استفاده از مارجین تریدینگ با استراتژی‌های مناسب و مطمئن وارد معامله شوند و از ابزارهای مدیریت ریسک و سرمایه استفاده کنند.

آربیتراژ تریدینگ چیست ؟

«آربیتراژ» (Arbitrage) تریدینگ یک استراتژی معاملاتی است که هدف آن خرید یک سهم یا ارز در یک پلتفرم و فروش آن در پلتفرم دیگر است. به صورت نظری باید قیمت یک ارز در زمان یکسان در دو بستر معاملاتی با هم برابر باشد. اما به دلایل متعددی عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف یکسان نیست و قیمت‌ها با هم تفاوت جزئی دارند. تریدر آربیتراژ از این اختلاف قیمت استفاده می‌کند و به عنوان مثال، ارزی را در صرافی «بایننس» می‌خرد و در «کوینکس» با قیمت بالاتر می‌فروشد.

کسی که به دنبال کسب سود از آربیتراژگیری است باید علاوه بر پیدا کردن اختلاف قیمت در بازارها یا پلتفرم‌های مختلف، قادر به معامله سریع آن‌ها باشد. چراکه سایر تریدرهای بازار هم متوجه این اختلاف هستند و این اختلاف قیمت به سرعت از بین می‌رود.

از آن‌جایی که آربیتراژ ترید کار کم ریسکی است، سود کمی هم دارد. بنابراین، برای رسیدن به سود مناسب باید مقدار سرمایه زیادی وارد بازار کرد. روش‌های مختلفی برای آربیتراژ ترید وجود دارد. معمول‌ترین آن استفاده از اختلاف قیمت بین صرافی‌ها یا بروکرها است.

آربیتراژ ترید چیست

مناسب‌ترین بازار برای ترید چیست؟

انتخاب بازار مناسب برای ترید را ‌می‌توان از دو منظر مورد بحث و بررسی قرار داد. یک منظر آن ویژگی‌های مربوط به بازارها است. هر بازاری بسته به افراد حاضر در آن، نوع فعالیت و نحوه شرکت در آن با دیگر بازارها متفاوت است. بنابراین ممکن است ویژگی‌های یک بازار به گونه‌ای باشد که برای ما مناسب نباشد. جنبه دیگر موضوع به خود افراد و شخصیت آن‌ها برمی‌گردد. مقدار ریسک‌پذیری و دانش افراد از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند آن‌ها را تشویق به حضور در یک بازار کند. در این بخش بازارهای بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال را به همراه ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها بررسی می‌کنیم.

بازار بورس

بازار بورس اوراق بهادار یکی از اولین بازارهای مالی ایجاد شده است. در این بازار شما می‌توانید سهام شرکت‌های مختلف، صندوق‌های قابل معامله و حق تقدم حاصل از افزایش سرمایه را به صورت لحظه‌ای و آنلاین خرید و فروش کنید. قوانین بازار سهام کشورهای مختلف از طرف سازمان‌های مربوط به آن کشور تدوین می‌شوند. بیشتر این بازارها امکان ترید یا سرمایه‌گذاری به خارجی‌ها را نمی‌دهند. مخصوصا برای ایرانی‌ها در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.

بارار بورس اوراق بهادار تهران، بازار بورس متعلق به ایران است که سهام شرکت‌ها در آن برای ترید و سرمایه‌گذاری افراد ارائه شده است. بازار بورس با توجه به این‌که از پشتوانه شرکت‌ها برخوردار است و تنظیم کننده قوانین آن داخل کشور قرار دارد ریسک کمتری را برای سرمایه‌گذاری و ترید شامل می‌شود. در ادامه مزایا و معایب این بازار را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب ترید در بورس

بازار بورس متشکل از شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در داخل کشور است. این شرکت‌ها پس از بررسی‌های انجام شده توسط سازمان بورس برای معامله وارد یکی از بازارهای بورس، فرابورس و بازار پایه می‌شوند. ترید در این بازار شامل مزایای زیر است.

  • کلیه فعالیت‌ها تحت بررسی و نظارت سازمان بورس انجام می‌شود.
  • واریز و برداشت با ریال است و به سادگی توسط سیستم بانکی کشور انجام می‌شود.
  • شفافیت مناسب به دلیل ارائه مداوم گزارش‌های مالی
  • امکان شروع با سرمایه کم
  • ریسک کمتر خرید سهام با توجه به پشتوانه دارایی‌های شرکت‌ها
  • کمک به رشد و توسعه تولید کشور با سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها

بازار بورس با وجود مزایای ذکر شده، تعداد قابل توجهی نکته منفی نیز دارد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم امکان مارجین ترید و معاملات اهرم‌دار
  • محدودیت نوسان روزانه
  • عدم امکان معاملات خودکار و الگوریتمی
  • کاهش کارایی تحلیل تکنیکال به دلیل محدودیت نوسان
  • زمان محدود برای انجام ترید (9 تا 12:30 شنبه تا چهارشنبه روزهای کاری)
  • عدم امکان معامله فروش

با توجه به موارد گفته شده برای افراد ریسک‌گریز و با دانش تحلیل بنیادی، فعالیت در بازار بورس می‌تواند بسیار مفید باشد. سایر افراد می‌توانند با واسطه و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به فعالیت در این بازار بپردازند.

تصویر خیالی شبیه به تالارهای بورس دنیا (تصویر تزئینی مطلب trade چیست)

بازار فارکس

بازار «فارکس» (ForEx) از ترکیب دو کلمه «Foreign» و «Exchange» گرفته شده است و به معنی تبادل پول خارجی است. بنابراین، در فارکس ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم مورد معامله قرار می‌گیرند. بزرگترین فعالان این بازار موسسات بانکی و مالی و شرکت‌های بزرگ دنیا هستند. امکان حضور افراد عادی نیز به وسیله بروکرها در این بازار فراهم شده است. این بازار از نظر حجم نقدینگی بزرگترین بازار مالی دنیا است.

در بازار فارکس، تریدرها به خرید و فروش جفت‌ارز کشورهای مختلف می‌پردازند. هر ارزی در این بازار نماد مخصوص به خود را دارد. این نماد معمولا از سه حرف تشکیل می‌شود که دو حرف اول نام کشور و حرف آخر واحد پولی آن است. به عنوان مثال نماد دلار آمریکا در این بازار USD است که US مربوط به کشور آمریکا (United States) و D نماد واحد پولی آن، یعنی دلار است. بروکرها یا همان کارگزاری‌ها امکان حضور افراد عادی را در فارکس فراهم می‌کنند. لذا برای حضور در این بازار باید در یک بروکر بین‌المللی حساب داشته باشید.

مزایا و معایب ترید در بازار فارکس

ترید در بازار فارکس مزایای زیادی دارد. بیشتر تریدرهای قوی و بزرگ از این بستر برای معامله استفاده می‌کنند چرا که نکات مثبت بسیار زیادی در آن وجود دارد. مزایای فارکس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • امکان انجام معاملات خرید و فروش
  • امکان استفاده از اهرم‌های بالا برای سوددهی بیشتر
  • بالاترین حجم نقدینگی بین تمام بازارهای مالی دنیا
  • قابلیت انجام معاملات خودکار و الگوریتمی
  • کسب درآمد به صورت دلاری
  • معامله در تقریبا 24 ساعت روز و پنج روز هفته

در مقابل این مزایا، معایبی نیز برای بازار فارکس قابل تصور است. مهم‌ترین معایب فارکس به صورت زیر است.

  • رقابت شدید بین تریدرها و امکان ضرر بالا
  • عدم دسترسی به بروکرهای درجه یک برای ایرانی‌ها
  • احتمال کلاهبرداری از طرف بروکرها
  • نیاز به مهارت بالای تحلیل مخصوصا تحلیل تکنیکال
  • غیرقانونی بودن فعالیت آن در ایران

امکان کسب درآمد دلاری و معامله در زمان‌های غیرکاری ایران از جمله ویژگی‌هایی است که بیشتر تریدرها را تشویق به حضور در این بازار می‌کند. با توجه به موارد گفته شده، تریدرهای با دانش تحلیل تکنیکال بالا در این بازار می‌توانند موفق باشند.

سکه و اسکناس دلاری

بازار ارزهای دیجیتال

ترید ارز دیجیتال یکی دیگر از موقعیت‌های کاری برای تریدرها است. بازار ارزهای دیجیتال بازار نوپایی است که با ارائه بیت‌کوین شروع شده است. در این بازار ارزهای دیجیتال مختلف مورد معامله قرار می‌گیرند. با توجه به نوپا بودن این بازار نوسانات قابل توجهی در آن رخ می‌دهد که امکان سودآوری را بیشتر کرده است.

برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال نیاز است که شما حساب صرافی ارز دیجیتال داشته باشید. در اکثر صرافی‌های بین‌المللی ارز دیجیتال امکان پرداخت ریالی وجود ندارد. بنابراین، برای حضور در این بازار شما باید بتوانید پول خود را تبدیل به دلار یا معادل ارز دیجیتال آن یعنی تتر کنید. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از افراد این بازار را برای معاملات خود انتخاب کرده‌اند. عبور ارزش این بازار از دو تریلیون دلار این گفته را تایید می‌کند. بدون کسب آموزش‌های لازم بازار ارز دیجیتال، فعالیت در این بازار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به همین دلیل در مجله فرادرس سعی کردیم آموزش ارز دیجیتال را به ساده‌ترین روش بیان کنیم تا از آن‌ها استفاده مناسبی ببرید.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی، بازار نوپایی است. همین مساله فرصت‌ها و ریسک‌هایی را برای تریدرها با خود به همراه آورده است. مزایای ترید ارز دیجتال را می‌توان ذیل عناوین زیر توصیف کرد.

  • بدون محدودیت زمانی برای ترید و فعالیت در 365 روز سال، هفت روز هفته و هر ساعت از روز
  • کسب درآمد دلاری و شاید بهتر از آن درآمد بر حسب بیت‌کوین
  • نوسانات مناسب روزانه
  • امکان معامله با ربات‌ها و معاملات الگوریتمی
  • امکان استفاده از مارجین در معاملات

ریسک‌هایی که بازار ارز دیجیتال با آن روبه‌رو است، ریسک‌های مهم و اساسی هستند. حتما باید قبل از شروع ترید در این بازار با این ریسک‌ها آشنا بود و با مدیریت ریسک وارد این بازار شد. از جمله این ریسک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نبود سازمان متولی و قانون‌گذار رسمی
  • نبود پشتوانه شفاف هر رمزارز
  • سختی درک پروژه‌های بلاک چین برای عموم مردم
  • کلاهبرداری گسترده با تعریف پروژه‌های کلاهبرداری
  • ریسک‌های هک شدن صرافی یا کیف پول ارزهای دیجیتال
  • نوسانات شدید بازار

با توجه به موارد گفته شده، برای حضور در این بازار نیاز به مدیریت ریسک قوی و دانش کافی از این بازار دارید. تریدرها برای فعالیت در این بازار حتما باید با مفاهیم اولیه ارزهای دیجتال آشنا باشند.

تصویر گرافیکی یک منطقه کوهستانی و یک سکه بزرگ معلق با علامت بیتکوین بر روی آن

ویژگی‌های یک تریدر موفق

مهارت‌های تحلیلی و معاملاتی خوب، مهم‌ترین نقش را در موفقیت یک تریدر دارند. اما این ویژگی در بسیاری از کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی قابل دستیابی است. آن‌چه که یک تریدر را موفق‌تر از دیگری می‌کند، ویژگی‌های روانی و ذهنی او است. در این بخش به چهار مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نگرش مثبت

تریدرهای موفق همیشه خوش‌بین هستند. حتی زمان‌هایی که معاملات آن‌ها با سود همراه نباشد آن‌ها خوشبینی خود را از دست نمی‌دهند. چرا که می‌دانند با دانشی که دارند در نهایت به سوددهی خواهند رسید و ضرر را به عنوان جزوی از بازار باید قبول کند. تریدرهای موفق با علم به این‌که بازی ترید یک بازی با جمع صفر است، همواره خود را در سمت برنده این بازی می‌بینند. داشتن نگرش مثبت به کار، فشار روحی را تا حد زیادی از دوش تریدر کم می‌کند.

عزت نفس بالا

در گذر زمان و تجربه شکست‌ها و موفقیت‌های مختلف ممکن است عزت نفس افراد تضعیف و بدبینی و عدم اعتماد به نفس جایگزین آن شود. این اتفاق ممکن است بر نتایج ترید اثر بگذارد. فرآیند ترید شامل جنبه‌های روانی است که در صورت نبود عزت نفس با اختلال روبه‌رو می‌شود.

برخی از رسانه‌ها در عصر مدرن نیز همواره با تاکید بر کمبودها و شکست‌ها، عزت نفس افراد را از بین می‌برند. به طوری که بیشتر افراد فکر می‌کنند امکان دستیابی به چیزهایی که دوست دارند و می‌خواهند وجود ندارد. اما معامله‌گران موفق در طی زمان به این نتیجه می‌رسند که اعتماد به نفس در کنار دانش و تجربه می‌تواند امکان دستیابی به هر خواسته‌ای را در بازار مالی محقق کند.

احساس قدرت درونی

بسیاری از افراد در عصر حاضر خود را قربانی وضعیت می‌دانند. این افراد اتفاقات بد زندگی خود را همواره به عوامل بیرونی نسبت می‌دهند. این عوامل بیرونی به هیچ وجه قابل کنترل نیستند. آشنایان و دوستان نیز هر کدام ممکن است با حرف‌های خود این احساس را در افراد تقویت کنند.

تریدرهای موفق این چالش را برای خود حل می‌کنند. آن‌ها می‌دانند برای رسیدن به رفاه تنها راه ممکن، ایجاد حس قدرت درونی است. این افراد زمان زیادی را صرف تفکر در امور زندگی و مشکلات خود می‌کنند تا بتوانند از موقعیت‌های نامناسب و استرس‌زا دور شوند. تریدر موفق هیچ وقت پرچم قربانی به دست نمی‌گیرد و در عوض مسوولیت تمام اشتباهات خود را بر عهده می‌گیرد.

تعادل در رفتارهای روزمره

نتایج و تجربیات شما در بازارهای مالی نشان‌دهنده تصویر کاملی از زندگی شما است. به عنوان مثال عادت‌های مخربی مانند سیگار کشیدن، پرخوری و مصرف مواد مخدر، به طور مستقیم با عملکرد ضعیف شما در ارتباط است. رفتارهای مخربی مانند نزاع با دیگران، وسواس بیش از حد و ورزش نکردن، می‌تواند عامل عدم موفقیت شما در بازار باشند.

یک معامله‌گر موفق به اندازه فعالیت‌های درون بازار، برای مسائل شخصی خود نیز وقت صرف می‌کند. آن‌ها معمولا ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود می‌کنند و حتما برای تفریح خود برنامه دارند. در شرایطی که مشکلی برای تریدر موفق پیش بیاید حتما سعی می‌کند با مراجعه به متخصص امر به حل آن بپردازد.

نقاشی یک ترازوی قدیمی

اشتباهات رایج تریدرها در ترید چیست ؟

در ترید یا سرمایه‌گذاری، اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری به شمار می‌آيد. اما این یادگیری ممکن است بهای سنگینی برای تریدر داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راه‌حل این است که اشتباهات دیگران در گذشته مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در این بخش ما چند مورد از مهم‌ترین اشتباهات رایج بین تریدرها را بررسی می‌کنیم. توجه کنید که این اشتباهات از طرف تریدرهای مختلف بارها و بارها تکرار شده‌اند و نتیجه آن شکست بوده است. برای موفقیت در ترید چاره‌ای جز تکرار نکردن اشتباهات نیست.

نداشتن برنامه معاملاتی

معامله‌گران موفق با یک برنامه دقیق و از پیش تعیین شده وارد معامله می‌شوند. نقاط ورود و خروج به معامله، مقدار سرمایه‌ درگیر و مقدار ماکزیمم ضرر قابل قبول برای آن‌ها مشخص است. این در حالی است که اکثر معامله‌گران مبتدی بدون برنامه وارد معاملات می‌شوند. همین برنامه نداشتن، باعث می‌شود که تریدر در حین معامله فشار روانی زیادی را تحمل کند. این فشار سبب می‌شود تریدر دائم برنامه معاملاتی خود را عوض کند و نتیجه آن چیزی جز ضرر نیست.

اهمیت دادن بیش از حد به گذشته

بساری از معامله‌گران مبتدی با نگاه به روند گذشته دارایی تصمیم به ترید یا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که ممکن است پس از مدتی روند دارایی مورد نظر عوض شود. دلیل این‌که بسیاری از افراد مبتدی در سقف‌های قیمتی وارد بازار می‌شوند دقیقا همین اشتباه است. گذشته‌ یک سهم علی رغم این‌که اطلاعات زیادی به ما می‌دهد اما نمی‌تواند به طور کامل روند آینده را نشان دهد.

اهمیت ندادن به آستانه ریسک‌پذیری خود

اولین مساله در ورود به بازارهای مالی تعیین مقدار ریسک قابل قبول است. برای فردی که ریسک‌پذیری پایینی دارد حضور در بازارهای پر ریسکی مثل بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار مخرب باشد. شما برای ورود به هر معامله‌ای باید از خود بپرسید که حاضرید چه مقدار پول در آن معامله از دست دهید. بدون مشخص شدن این مقدار ورود به معامله اشتباه بزرگی است.

عدم توجه به افق زمانی

عدم توجه به افق زمانی سرمایه‌گذاری مشکلاتی را برای تریدرهای تازه‌کار به وجود می‌آورد. برای ترید باید بدانید تا کی به سرمایه خود نیاز ندارید. اگر سرمایه خود را یک ماه دیگر نیاز دارید و وارد معامله‌ای می‌شوید که سود یا ضرر آن شش ماه دیگر مشخص می‌شود، در این حالت ممکن است با ضرر مجبور به خروج از معامله شوید.

استفاده نکردن از حد ضرر

اگر وارد معامله‌ای شدید و روند قیمت بر خلاف معامله شکل گرفت، در این صورت شما باید مقداری برای خروج از معامله تعیین کرده باشید تا اگر قیمت به آن رسید شما بیش از آن در معامله نمانید. حد ضرر با توجه به روش معاملاتی و مقدار نسبت ریسک به سود برای معامله مشخص می‌شود. عدم استفاده از حد ضرر باعث گسترش ضررهای شما در صورت نبود تحلیل درست خواهد شد. برای تعیین حد ضرر حتما روش معاملاتی باید مشخص باشد. حد ضرر برای یک «دی تریدر» با «تریدر روند» یکسان نیست.

میانگین‌گیری

بسیاری از ضررهای هنگفت در بازارهای مالی به دلیل استفاده از این استراتژی بوده است. میانگین‌گیری در اصل به اضافه کردن حجم جدید به معامله‌ای گفته می‌شود که در حال ضرر دادن است. با توجه به این‌که ممکن است تحلیل ما به کل اشتباه بوده باشد، این استراتژی فقط باعث افزایش ضرر ما خواهد شد. استفاده از این روش به هیچ عنوان به مبتدی‌ها توصیه نمی‌شود.

استفاده از سیگنال‌های دیگران

بسیاری از معامله‌گران از تحلیل دیگران برای ورود به بازار استفاده می‌کنند. علاوه بر این که ممکن است تحلیلگر مورد نظر دانش و سواد کافی نداشته باشد، این امکان وجود دارد که استراتژی معاملاتی یا مدیریت سرمایه و ریسک متفاوتی با ما داشته باشد. استفاده از سیگنال‌های دیگران بدون توجه به این موضوع می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به معامله‌گران وارد کند.

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در دنیای امروز تبدیل به یک امر عمومی شده است. افراد برای رشد دارایی‌های خود مجبور به یادگیری و فعالیت در بازارهای مالی هستند. ما در این مقاله سعی کردیم با نگاهی جامع، پرسش‌های ترید چیست و سرمایه‌گذاری چیست را پاسخ دهیم و تعاریف، مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم. بازارهای مختلفی مثل بازار سهام، فارکس و ارز دیجیتال در این مقاله بررسی شدند. مطالعه آن‌ها برای یافتن بازار مناسب با ویژگی‌های شخصیتی شما مفید خواهد بود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaInvestopedia‌Binance Academy
۹ دیدگاه برای «ترید چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — بهترین راهنمای شروع»

غلط های املایی زیاد بود

مطلب مفیدی برای مبتدی هایی مثل منه

با عرض سلام و احترام
از این‌که این مطلب برای شما مفید بوده بسیار خوشحالیم.
با سپاس فراوان از همراهی شما.

سلام یکی از اساتیدی که در یوتیوب، معاملات ارز دیجیتال و خصوصا بیت کوین اموزش میدهد، پپپپپیشنهاد داده که ارزم را به والت ایشان منتقل کنم و ایشان که تریدر ماهری هست پول من راهم قاطی پول خودش کرده و ترید کند و همه ماهه بخشی از سود را به والت من واریز کند ؛ من چه تضمینی میتوانم از ایشان بگیرم یا چه تضمینی باید بگیرم که علاوه بر سود ماهانه، یک دفعه اصل سرمایه ام سوخت نشود؟ البته در آموزشهایش نشان میدهد که انسان قابل اعتمادی است.

عالی خیلی خوب بود واطلاعات جامع وبه درد بخوری را برای شخص من داشت.ممنونم

به هیچکس نباید اعتماد کنی کسی را که میشناسی و بهش اعتماد داری فقط وفقط با اون کارکن وگرنه یکی بهت بگه پولتو بده ماهانه من سودتوبرات میریزم یک اشتباه محضه

با سلام و عرض ادب- اگه بشه یه آموزش گام به گام – ترجیحا با شکل و فیلم – برای افراد مبتدی مثل من تهیه کنین و قدم به قدم توضیح داده بشه که مثلا اول باید کیف پول بسازید ( و شروع به ساحتن یه کیف پول مثلا بکنین با عکس و فیلم و …) 2 – مثلا باید به این آدرس بروید مثلا این کار رو بکنید و ووو همینطور قدم به قدم بره پیش بنظرم آموزش خوبی بیاد و خیلی استقبال بشه – حقیقتش توی سایت ها که بگردیم توضیحات و مطالب زیاد داده شده و جای یه آموزش عملی برای افراد کمه یا نیست

با سلام و عرض ادب

مطالب برای شخص مبتدی مثل من مفید بود و واقعا مشتاقم به یادگیری ، میخواستم بدونم برای کسی که از پایه و صفر شروع می کند در چه بازه زمانی به سود می‌رسد ، آیا شما آموزش صفر تا صد به صورت تصویری و به همراه پشتیبان دارید یا خیر ، اگر دارید چگونه میتوان اقدام کرد ، با سپاس فروان

با عرض سلام و احترام
از این‌که این مطلب برای شما مفید بوده بسیار خوشحالیم. معامله‌گری و ترید علاوه بر آموزش دیدن به تجربه و کسب مهارت نیز نیاز دارد. به‌عبارتی دیگر ترید نوعی مهارت است. همان‌طور که شما با تمرین می‌توانید مهارتی را تقویت کنید. ترید نیز به همین شکل است. البته در ابتدا نیاز به آموزش دارید. برای شروع می‌توانید از ویدیوهای زیر استفاده کنید.

آموزش رایگان ترید و معامله‌ گری در ۴۰ دقیقه

آموزش رایگان مبانی رمزارز یا کریپتو در ۲۵ دقیقه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *