اوردر بلاک چیست؟ – توضیح نحوه استفاده به زبان ساده

۱۳۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
اوردر بلاک چیست؟ – توضیح نحوه استفاده به زبان ساده

کسب سود از انجام معاملات در بازارهای مالی به این موضوع بستگی دارد که تریدرها تا چه‌اندازه در پیش‌بینی روند آتی قیمت در بازار مربوطه توانایی دارند. بنابراین معامله‌گرها همواره سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهای تحلیلی گوناگون و به‌کارگیری روش‌هایی از قبیل استفاده از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل پرایس اکشن، بتوانند پیش‌بینی بهتری از روند قیمت ارائه کنند. اوردر بلاک یکی از نواحی مهم در نمودار قیمت است که حجم زیادی از سفارشات را در خود جا داده است و در جهت‌گیری روند قیمت تاثیر زیادی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که اوردر بلاک چیست و نحوه استفاده از آن را شرح می‌دهیم. برای این منظور بعد از توضیح اوردر بلاک و شرح میزان اهمیت آن، کندل اوردر بلاک و نقش تایم‌فریم معاملاتی را شرح می‌دهیم و در ادامه برخی از استراتژی‌های معاملاتی مربوطه به آن را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

اوردر بلاک چیست؟

«اوردر بلاک» (Order Block) ناحیه‌ای در نمودار قیمت است که بانک‌ها و موسسات مالی در آنها سفارش‌گذاری می‌کنند. با توجه به اینکه حجم سفارشات این نهادهای مالی بسیار زیاد است، بنابراین این سفارشات باعث نوسانات شدید قیمت می‌شود. بنابراین بانک‌ها و موسسات مالی سفارشات خود را به‌صورت خردشده در این نواحی قرار می‌‌دهند تا این سفارشات باعث نوسانات شدید قیمت نشود.

Order Block بیان‌گر چیست؟

اوردر بلاک این موضوع را بیان می‌کند که در ناحیه مربوطه تجمع زیادی از سفارشات محدود قرار داده شده است و این سفارشات منتظر اجرا هستند. برای درک بهتر این موضوع به این نکته دقت کنید که در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها و صرافی‌ها، تریدرها می‌توانند از انواع سفارش‌گذاری‌ها استفاده کنند. یکی از این سفارشات، مربوط به سفارش لیمیت است که در آن معامله‌گرها قیمت انجام سفارش را تعیین می‌کنند. در این حالت زمانی که قیمت مارکت به قیمت لیمیت در سفارش مربوطه برسد، سفارشات موردنظر انجام می‌شوند.

تصویری از تأثیر اوردر بلاک بر حرکت بازار اطراف. نمایش نوسانات قیمت و فعالیت معاملاتی اطراف بلوک دستوری برای برجسته کردن نقش آن در تأثیر گذاری بر روند بازار.

معنی اوردر بلاک برای معامله‌گر چیست؟

اوردر بلاک برای معامله‌گرها این معنی را دارد که بانک‌ها و موسسات مالی قصد دارند که بازار را در جهتی حرکت دهند. در واقع اوردر بلاک همانند سیگنالی است که از برنامه‌ریزی این بازیگران بزرگ بازار رونمایی می‌کند. بانک‌ها و موسسات مالی کنترل روندهای قیمت در بازارهای مالی را در دست دارند. بنابراین معامله‌گران خرد همواره باید فعالیت‌های بازیگران اصلی این بازار را درنظر بگیرند. زمانی که اوردر بلاک تشکیل می‌شود، بازار مقداری استراحت می‌کند. در این حالت قیمت‌ها در نمودار بالا و پایین می‌روند و در اصطلاح درجا می‌زنند. در این زمان است که تصمیم‌های مهمی درباره انجام خرید یا فروش در بازار گرفته می‌شود. زمانی که تشکیل اوردر بلاک کامل می‌شود، قیمت بازار معمولا در یکی از دو جهت بالا یا پایین حرکتی سریع را انجام می‌دهد.

مفهوم سفارش‌گذاری شرکتی در Order Block چیست؟

سفارش‌گذاری شرکتی در اوردر بلاک به ورود نهادهای مالی و بازیگران اصلی بازارهای مالی به بازار اشاره می‌کند. در این حالت موسسات مالی به‌طور تدریجی در بازار مربوطه وارد می‌شوند. ورود تدریجی در اوردر بلاک این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا بتوانند در قیمت‌های مناسبی سفارشات خود را تکمیل کنند.

بنابراین همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد شرکت‌ها سفارشات خود را به بخش‌هایی کوچکتر تقسیم می‌کنند و هر بار قسمتی از سفارش را در بازار تکمیل می‌کند. با استفاده از این روش پس از هر بار سفارش‌گذاری شرکتی در بازار قیمت مقداری تغییر می‌کند ولی دوباره به سطح اوردر بلاک پولبک می‌زند. این موضوع به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با هر بار برگشت قیمت به اوردر بلاک سفارش‌گذاری بیشتری را انجام دهند.

دلیل تشکیل Order Block چیست؟

اوردر بلاک‌ها برای این تشکیل می‌شوند که بانک‌ها و نهادهای مالی نمی‌توانند سفارشات خود را در یک مرحله انجام دهند و برای اینکه بتوانند سفارشات خود را پر کنند، مجبور هستند آنها را به قسمت‌های کوچکتری تقسیم کنند. در این حالت می‌توانند سفارشات مربوطه را در قیمت‌های موردنظر انجام دهند.

برای اینکه سفارشات در بازارهای مالی انجام شود می‌بایست خریداران و فروشندگانی در دو طرف بازار برای آن وجود داشته باشند. برای سفارشات خرید می‌بایست فروشندگانی برای همان میزان سفارش وجود داشته باشد و برای سفارشات فروش نیز می‌بایست خریدارانی در سوی دیگر بازار برای همان مقدار سفارش حضور داشته باشند.

با توجه به این نکته، زمانی که بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ بخواهند سفارش‌گذاری انجام دهند، در مواردی ممکن است با توجه به نوع سفارش خرید یا فروش آنها در سوی دیگر بازار فروشنده یا خریداری با این حجم وجود نداشته باشد. در این صورت با توجه به افزایش حجم معاملات قیمت‌ها نوسان می‌کند و سفارشات بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ در قیمت موردنظر تکمیل نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌های بزرگ، ناحیه اوردر بلاک را برای ورود تدریجی به بازار درنظر بگیرند.

نحوه استفاده از اوردر بلاک

استفاده از اوردر بلاک در تحلیل تکنیکال مطرح می‌شود. تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل است که با توجه به پیشینه قیمت در نمودار و تحلیل آن، ابزارهای مناسبی را برای تحلیل قیمت‌‌های آتی در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهد.

به‌عبارت دیگر منظور از اوردر بلاک در تحلیل تکنیکال استفاده از تکنیکی است که با کمک آن معامله‌گرها می‌توانند نواحی که بازیگران بزرگ بازار احتمال سفارش‌گذاری بیشتری دارند را در نمودار قیمت شناسایی کنند. برای شناسایی اوردر بلاک در تحلیل تکنیکال از روشی استفاده می‌کنند که با آن می‌توان نواحی قیمتی موردنظر بانک‌ها برای ثبت سفارش را پیدا کرد.

نحوه شناسایی Order Block در نمودار

برای شناسایی اوردر بلاک در نمودار قیمت می‌توانیم پیشینه نوسانات قیمت را در نمودار بررسی کنیم. در این حالت در نمودار قیمت به‌دنبال حالاتی از نوسانات قیمت هستیم که در انها نمودار قیمت تغییرات ناگهانی را از خود نشان داده‌ است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌‌کنید، ناحیه‌هایی برای اوردر بلاک در نمودار قیمت مشخص شده‌اند.

اوردر بلاک‌هایی که باعث تغییر جهت روند نزولی به صعودی شده‌اند با رنگ سبز مشخص شده‌اند. در این تصویر نمونه‌ای از اوردر بلاک که باعث تغییر روند صعودی به نزولی شده است نیز وجود دارد که در تصویر زیر آن را با رنگ قرمز مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید، اوردر بلاک‌ها نواحی مهمی از نمودار قیمت را مشخص می‌کنند که قیمت به آنها واکنش نشان داده است.

سه اوردر بلاک در نمودار قیمت
ناحیه‌های اوردر بلاک با نوارهای افقی قرمز و سبز در نمودار قیمت مشخص شده‌اند. (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

علت اهمیت اوردر بلاک در ترید چیست؟

اهمیت اوردر بلاک‌ها در ترید به این دلیل است که قیمت در زمان رسیدن به انها واکنش نشان می‌دهد. بنابراین تریدرها می‌توانند با مشخص کردن اوردر بلاک‌ها در نمودار قیمت، نواحی که قیمت ممکن است تغییر جهت دهد را در نمودار شناسایی کنند. این موضوع می‌تواند به تریدرها در شناسایی و پیش‌بینی روندهای آتی قیمت در نمودار کمک کند.

نوسان قیمت در نمودار به‌معنی تغییر قیمت در بازه‌های زمانی است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با پیش‌بینی روند آتی قیمت، از این نوسانات کسب سود کنند. یکی از راه‌هایی که معامله‌گرها می‌توانند تغییرات قیمت در نمودار را تشخیص دهند، با شناسایی و استفاده از اوردر بلاک‌ها است. در این حالت با توجه به نمودار قیمت، اوردر بلاک مربوطه می‌تواند همانند یکی از سطوح حمایتی یا مقاومتی عمل کند و باعث تغییر در جهت حرکت قیمت شود. برای درک بهتر این موضوع در ادامه اهمیت اوردر بلاک در حرکات قیمت را بررسی می‌کنیم.

اهمیت Order Block در حرکات قیمت

یکی از دلایل اهمیت اوردر بلاک‌ها تاثیر آنها در حرکات سریع قیمتی در جهت بالا یا پایین نمودار است. حرکت قیمت در بازار را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. زمانی که خریداران با سفارشات گسترده خود تقاضا را در بازار موردنظر افزایش می‌دهند، این موضوع باعث می‌شود که قیمت دارایی یا سهام مربوطه در بازار افزایش پیدا کند.

بنابراین زمانی که سفارشات خرید زیادی در اوردر بلاک قرار داده می‌شود، این سفارشات باعث می‌‌شود تا قیمت افزایش پیدا کند. در حالتی معکوس نیز زمانی که فروشندگان با افزایش فشار فروش در بازار مقدار عرضه را زیاد کنند، این موضوع باعث کاهش قیمت دارایی موردنظر می‌شود. این حالت برای سفارشات گسترده‌ای که در اوردر بلاک‌ها قرار دارد نیز صادق است. بنابراین سفارشات خرید یا فروش زیادی که در اوردر بلاک‌ها قرار دارد، باعث می‌شود تا قیمت دارایی مربوطه حرکات سریعی را تجربه کند.

کندل اوردر بلاک چیست؟

کندل اوردر بلاک آخرین کندل نزولی یا آخرین کندل صعودی است که ناحیه مربوط به اوردر بلاک را تشکیل می‌دهد. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند اوردر بلاک را شناسایی کنند، می‌بایست این کندل را پیدا کنند و از محدوده بالا و پایین این کندل برای ترسیم محدوده اوردر بلاک در نمودار قیمت استفاده کنند. بنابراین با توجه به اینکه روند قیمت صعودی یا نزولی است دو نوع کندل نزولی یا صعودی اوردر بلاک را می‌‌توان در نظر گرفت که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

Order Block صعودی چیست؟

اوردر بلاک صعودی آخرین کندل یا کندل‌های نزولی قبل از حرکت سریع قیمت به سمت بالا است. اوردر بلاک صعودی همانند حمایتی عمل می‌کند که قیمت‌ها را به سمت بالا حرکت می‌دهد. زمانی که روند صعودی است، تریدرها به اوردر بلاک‌های صعودی توجه می‌کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند حدضرر خود را کمی پایین‌تر از اوردر بلاک قرار دهند.

ناحیه حمایتی مربوط به کندل اوردر بلاک چیست؟

ناحیه حمایتی مربوط به کندل اوردر بلاک ناحیه‌ای است که با توجه به خطوط ترسیم شده از بالا و پایین کندل اوردر بلاک به‌وجود می‌آید. این ناحیه حمایتی یکی از نواحی مهم در نمودار است که ممکن است قیمت به آن واکنش نشان دهد. واکنش قیمت به این ناحیه می‌تواند به‌صورت پولبک به آن در روندی صعودی باشد. بنابراین پیدا کردن نواحی حمایتی مهم با استفاده از کندل اوردر بلاک برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور در ادامه این مطلب نحوه یافتن نواحی حمایتی مهم با استفاده از کندل اوردر بلاک را شرح می‌دهیم.

چگونه نواحی حمایتی با کندل اوردر بلاک را پیدا کنیم؟

برای یافتن نواحی حمایتی مهم با استفاده از کندل اوردر بلاک در ابتدا نیاز داریم تا کندل اوردر بلاک را در نمودار قیمت پیدا کنیم. برای این منظور از سمت چپ نمودار شروع می‌‌کنیم و روندهای نزولی را مشخص می‌کنیم. در این حالت پس از پیدا کردن روندهای نزولی، آخرین کندل نزولی که پس از آن روند قیمت در نمودار به سمت بالا تغییر مسیر داده است را مشخص می‌کنیم.

این کندل همان کندل اوردر بلاک صعودی است که پس از آن شاهد حرکت پرشتاب قیمت به سمت بالا هستیم. سپس از بالا و پایین این کندل دو خط افقی را به سمت راست نمودار قیمت ترسیم می‌کنیم. این دو خط افقی ناحیه حمایتی مهمی را در نمودار تشکیل می‌دهند که قیمت در آینده به احتمال زیاد به آن پولبک می‌زند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از سمت چپ نمودار آخرین کندل نزولی را انتخاب می‌کنیم و آن را به‌عنوان کندل اوردر بلاک درنظر می‌گیریم. برای این منظور در ادامه برای مشخص‌ کردن ناحیه‌ای که قیمت در آینده احتمالا به آن واکنش نشان می‌دهد، خطوط افقی را از بالا و پایین کندل اوردر بلاک به سمت راست نمودار ترسیم می‌کنیم.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت در نمودار به این ناحیه حمایتی پولبک زده است و پس از آن مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد. لازم به ذکر است همان‌طور که در ادامه روند قیمت در نمودار مشاهده می‌کنید، تریدرها می‌توانند از چند کندل نزولی نیز برای مشخص کردن اوردر بلاک استفاده کنند.

در این حالت نیز پس از مشخص کردن اوردر بلاک، خطوط بالایی و پایینی آن را مشخص می‌کنیم. در این حالت نیز همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت به این اوردر بلاک نیز پولبک زده است. در تصویر زیر سه اوردر بلاک در یک روند صعودی مشخص شده است. این نواحی با رنگ آبی و پولبک قیمت به انها را با پیکان سبز مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

کندل اوردر بلاک نزولی چیست؟

کندل اوردر بلاک نزولی کندل یا کندل‌هایی صعودی است که بعد از آن روند نزولی قیمت شروع می‌شود. زمانی که روند نمودار قیمت نزولی است، تریدرها می‌توانند با پیدا کردن اوردر بلاک‌های نزولی، نواحی مهم قیمتی در نمودار را شناسایی کنند. این نواحی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نقاط بهتری برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت برای استفاده از روند نزولی قیمت پیدا کنند. در این حالت پس از پیدا کردن ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی، تریدرها می‌توانند حدضرر خود را کمی بالاتر از این ناحیه مقاومتی قرار دهد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی را شرح می‌دهیم.

ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی چیست؟

ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی، ناحیه‌ای مقاومتی است که با استفاده از اوردر بلاک نزولی در نمودار قیمت شناسایی و ترسیم می‌شود. قیمت در روند نزولی خود این احتمال را دارد تا به این ناحیه مقاومتی پولبک بزند. بنابراین یافتن این ناحیه مقاومتی برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور در ادامه نحوه ترسیم ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی را شرح می‌دهیم.

نحوه ترسیم ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی

برای مشخص کردن نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت با استفاده از این کندل یا کندل‌های اوردر بلاک نزولی می‌توانیم از بالا و پایین مجموعه این کندل‌ها خطوطی افقی ترسیم کنیم که ناحیه بین آنها ناحیه‌ای مقاومتی برای قیمت محسوب می‌شود و نمودار قیمت در ادامه روند نزولی خود به احتمال زیاد به آنها پولبک می‌زند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، از سمت چپ نمودار شروع می‌کنیم و آخرین کندل یا مجموعه‌ای از آخرین کندل‌های صعودی را قبل از تغییر روند قیمت به سمت قیمت‌های پایین‌تر شناسایی می‌کنیم. در این حالت از بالا و پایین این کندل یا مجموعه‌ کندل‌های اوردر بلاک، خطوطی موازی به سمت راست نمودار قیمت ترسیم می‌کنیم.

ناحیه‌ای که بین این خطوط قرار دارند را می‌توان به‌عنوان ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی درنظر گرفت. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در روند نزولی نمودار قیمت سه اوردر بلاک شناسایی و ترسیم شده است که آنها را با خطوط قرمز و نواحی پولبک قیمت به آنها را نیز با پیکان قرمز مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نقش تایم فریم در انتخاب Order Block چیست؟

تریدرها در هر تایم‌فریمی می‌توانند اوردر بلاک خود را شناسایی کنند. هر اندازه تایم‌فریم موردنظر بزرگ‌تر باشد، اوردر بلاک مربوطه از اعتبار بیشتری برخوردار است و احتمال واکنش قیمت به آن بیشتر است. برای مثال اوردر بلاکی که در تایم‌فریم ماهانه تشکیل شده است از اعتبار بیشتری نسبت به اوردر بلاک مربوطه به تایم‌فریم روزانه برخوردار است.

منظور از اعتبار بیشتر، احتمال واکنش قیمت بیشتر به اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های بالاتر است. برای مثال اگر در روندی نزولی، قیمت به اوردر بلاکی در تایم‌فریم‌های بالاتر نزدیک شود، در این حالت با توجه به اینکه تعداد بالایی سفارش خرید در این اوردر بلاک وجود دارد.

احتمال بیشتری برای ایجاد تغییر مسیر روند نزولی به سمت قیمت‌های بالاتر وجود دارد. یا در مثالی دیگر در حالتی که قیمت در روندی صعودی قرار دارد با نزدیک‌تر شدن قیمت به اوردر بلاک در تایم‌فریم‌های بالاتر احتمال بیشتری به تغییر روند قیمت از صعودی به روندی نزولی وجود دارد. بنابراین نواحی حمایتی و مقاومتی مربوط به اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. برای روشن‌تر شدن این موضوع اوردر بلاک را در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بررسی می‌کنیم.

اوردر بلاک در تایم‌فریم کوتاه‌مدت چیست؟

اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های کمتر از یک ساعت در نمودار قیمت شناسایی می‌شوند را اوردر بلاک‌های مربوطه به تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت می‌نامیم. برخی از تریدرهای روزانه با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی از روش ترید اسکالپینگ استفاده می‌کنند این تریدرها نیاز دارند تا نمودار قیمت را در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت نیز تحلیل کنند.

بنابراین برای اینکه بتوانند پیش‌بینی بهتری از روند قیمت در نمودار به‌دست آورند و برای شناسایی قیمت مناسب برای ورود به معامله می‌بایست اوردر بلاک‌هایی را در تایم‌فریم‌های پایین‌تر همانند پانزده دقیقه شناسایی کنند. در این حالت با توجه به اوردر بلاک مربوطه این تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های ورود مناسبی را برای کسب سود از روند آتی نمودار قیمت پیدا کنند.

اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل می‌شوند تاثیرگذاری بیشتری بر نمودار قیمت دارند بنابراین تریدرها علاوه بر بررسی تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت نیاز دارند تا نمودار قیمت را در تایم‌فریم‌های بالاتر نیز تحلیل کنند تا بتوانند علاوه بر بررسی اوردر بلاک‌هایی در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت از تاثیر اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های بالاتر بر روند قیمت نیز مطلع شوند. بنابراین در ادامه این مطلب، اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های میان‌مدت را شرح می‌دهیم.

اوردر بلاک در تایم‌فریم میان‌مدت چیست؟

اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های میان‌مدت مانند تایم‌فریم‌های چهارساعته یا روزانه تشکیل می‌شوند را اوردر بلاک‌های میان‌مدت می‌گویند.

اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های میان‌مدت، از نظر اعتبار اوردر بلاک در واکنش قیمتی به آن در حد میانه‌ای بین اوردر بلاک‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت‌تر قرار دارند. نواحی حمایتی و مقاومتی که با استفاده از این اوردر بلاک‌ها در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، به تریدرهایی که در تایم‌فریم‌های پایین‌تر ترید می‌کنند این امکان را می‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های مناسب‌تری برای ورود به معاملات پیدا کنند.

از سویی دیگر با توجه به واکنش بیشتر قیمت به اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های میان‌مدت نسبت به اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت، تریدرها می‌توانند از این اوردر بلاک‌ها برای قرار دادن تارگت‌‌های مناسب جهت تیک‌پروفیت استفاده کنند. سوئینگ‌تریدرها از اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های میان‌مدت تشکیل می‌شود، برای تحلیل بهتر روندهای آتی قیمت در بازار و تصمیم‌گیری برای انجام معاملات موردنظر استفاده می‌کنند.

اوردر بلاک در تایم‌فریم‌های بلندمدت چیست؟

اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های بلندمدتی همانند هفتگی و ماهانه تشکیل می‌شود را اوردر بلاک‌های بلندمدت می‌گویند. تریدرهایی که روندهای طولانی‌تری از نمودار قیمت را برای کسب سود درنظر می‌گیرند، از تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تری همانند هفتگی استفاده می‌کنند.

در این حالت با توجه به اوردر بلاک‌هایی که در این تایم‌فریم تشکیل می‌شود، می‌توانند نواحی مهم حمایت و مقاومتی در این تایم‌فریم‌ها را در نمودار شناسایی کنند. با توجه به اینکه اعتبار اوردر بلاک‌هایی که در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر تشکیل می‌شود از اعتبار اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت بیشتر است، بنابراین علاوه بر تریدرهایی که در بازه‌های بلندمدت‌تری سرمایه‌گذاری می‌‌کنند، تریدرهایی که در تایم‌فریم‌های کوتاه‌‌مدت‌تری اقدام به معامله‌گری می‌کنند نیز نیاز دارند تا توجه ویژه‌ای به اوردر بلاک‌های تایم‌فریم‌های بلندمدت داشته باشند.

لازم به ذکر است نواحی حمایت و مقاومتی که با توجه به اوردر بلاک‌ها در تایم‌فریم‌های بالا شناسایی می‌شوند، تاثیر زیادی بر روند قیمت در نمودار دارند و تریدرها می‌بایست توجه بیشتری به آنها داشته باشند. برای مثال این نواحی می‌توانند نواحی مهمی باشند که روند قیمت در رسیدن به آنها تغییر جهت می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذارانی که روندهای بلندمدت‌تری از نمودار قیمت را برای کسب سود در بازار مربوطه درنظر دارند همواره سعی می‌کنند، معاملات خود را با توجه به این نواحی مهم در نمودار قیمت کنترل کنند.

استراتژی معاملاتی اوردر بلاک چیست؟

استراتژی معاملاتی اوردر بلاک روشی است که با آن تریدرها می‌توانند با استفاده از شناسایی اوردر بلاک‌ها و بکارگیری الگوهای قیمتی و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال، در جهت حرکت قیمت از بازار کسب سود کنند. حرکت‌های سریع قیمت که پس از اوردر بلاک‌ها مشاهده می‌شود، بیان‌گر سفارشات گسترده بازیگران اصلی بازارهای مالی همانند نهادها و موسسات مالی بزرگ است.

این نهادهای مالی با ورود و خروج حجم بالایی از سرمایه‌ باعث نوسانات قیمت در بازار می‌شوند. تریدرهایی که با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی بتوانند پیش‌‌بینی درستی از نوسانات قیمت داشته باشند، با ورود و خروج به‌موقع می‌توانند از این روندهای قیمتی کسب سود کنند. در ادامه مدیریت ریسک در استراتژی معاملاتی برای ورود به معامله با استفاده از اوردر بلاک را شرح می‌دهیم.

مدیریت ریسک در استفاده از Order Block

مدیریت ریسک در زمان استفاده از استراتژی‌های معاملاتی مربوط به اوردر بلاک، همانند استفاده از دیگر استراتژی‌های معاملاتی برای تریدرها ضروری است. به‌عبارتی دیگر تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از انواع الگوها و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال پیش‌بینی بهتری از روند آتی قیمت ارائه کنند اما در صورتی که از مدیریت ریسک و سرمایه به‌طور مناسبی استفاده نکنند، نمی‌توانند از بازارهای مالی کسب سود کنند.

حدضرر یکی از راهکارهایی است که برای مدیریت ریسک و محدود کردن ریسک معاملات از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این تریدرها می‌توانند با محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در پوزیشن‌های معاملاتی خود، مدیریت ریسک و سرمایه بهینه‌ای را برای معاملات خود انجام دهند. در این حالت پیدا کردن محلی مناسب برای قرار دادن حدضرر اهمیت زیادی دارد. تریدرها می‌بایست با درنظر داشتن نوسانات بازار و میزان ریسک قابل‌تحمل برای هر معامله، قیمت مناسبی را برای حدضرر انتخاب کنند.

این انتخاب می‌بایست با توجه به نمودار قیمت انجام شود. برای مثال در تصویر زیر تریدر می‌تواند پس از مشاهده پین‌بار در اوردر بلاک نزولی و تشکیل شدن کندل تایید بعد از آن به معامله ورود کند. اما همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل پین‌بار قیمت در ابتدا به سمت بالا حرکت کرده است و سپس در جهت نزولی ادامه مسیر می‌دهد. در این مثال در صورتی که تریدر حدضرر خود را در بالای پین‌بار قرار دهد، با برگشت قیمت به سمت بالا حدضرر فعال می‌شود و تریدر با مقداری ضرر از معامله خارج می‌شود.

اما در صورتی که تریدر حدضرر را در بالای اوردر بلاک قرار دهد، قیمت پس از بازگشت به بالا در ادامه به مسیر نزولی باز می‌گردد و تریدر می‌تواند از روند نزولی بازار کسب سود کند. بنابراین انتخاب مکانی مناسب برای قرار دادن حدضرر در معاملات اهمیت زیادی دارد.

حدضرر مناسب در استراتژی اوردر بلاک
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

نسبت ریسک به ریوارد در استراتژی اوردر بلاک چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد برای مدیریت ریسک در انجام معاملات استفاده می‌شود و در استراتژی اوردر بلاک نیز می‌بایست با توجه به میزان تحمل ریسک تریدر از آن استفاده شود. در این حالت باتوجه به میزان ریسک قابل‌تحمل نسبت به مقدار سود حاصل از معامله، تریدرها می‌بایست قیمت‌های مناسبی را برای حدضرر و تارگت معاملاتی انتخاب کنند.

برای این منظور تریدرها میزان قابل‌قبولی از نسبت ریسک به ریوارد را در معاملات خود لحاظ می‌کنند. برای مثال نسبت ریسک به ریوارد ۱:۳ نشان‌دهنده این است که سود حاصل از انجام معامله موفق سه برابر ضرر مربوط به معامله ناموفق است. از سویی دیگر برای قرار دادن حدضرر و تارگت مناسب، تریدرها می‌بایست موقعیت‌های مناسبی را در نمودار قیمت پیدا کنند. بنابراین برای استراتژی اوردر بلاک تریدرها می‌توانند کمی پایین‌تر از اوردر بلاک صعودی را برای قیمت حدضرر انتخاب کنند.

برای تارگت نیز تریدرها می‌توانند اولین اوردر بلاک نزولی بعدی را برای تیک پروفیت درنظر بگیرند. لازم به‌ ذکر است که تریدرها برای اینکه بتوانند در مجموع از انجام معاملات خود سودآوری داشته باشند، نیاز دارند تا پوزیشن‌های معاملاتی خود را تنها در صورتی باز کنند که نسبت ریسک به ریوارد در آنها برقرار باشد.

برای مثال برای رعایت مدیریت ریسک در استفاده از استراتژی اوردر بلاک، تریدرها در ابتدا اختلاف قیمت استاپ لاس و قیمت ورود به معامله را پیدا می‌‌کنند. سپس آن را با اختلاف قیمت بین تارگت و قیمت ورود به معامله مقایسه می‌کنند. در این حالت تنها در شرایطی به معامله ورود می‌کنند که نسبت ریسک به ریوارد آنها مطابق با استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه انتخابی باشد.

بنابراین برای تعیین حدضرر و تارگت برای تمامی استراتژی‌های معاملاتی اوردر بلاک که در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم، تریدرها می‌بایست به نسبت ریسک به ریوارد در معاملات توجه کنند و درصورتی که نسبت ریسک به ریوارد پوزیشن‌های معاملاتی مطابق با استراتژی مدیریت ریسک آنها باشد، نسبت به انجام معاملات اقدام کنند.

استراتژی پین بار در اوردر بلاک چیست؟

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که از ترکیب الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال و شناسایی اوردر بلاک‌ها برای پیدا کردن نقاط مناسب برای ورود به معامله استفاده می‌کند، استراتژی پین‌‌بار در اوردر بلاک است. پین بار نوعی کندل از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که بیان‌گر تغییر جهت پرقدرت قیمت است.

بنابراین زمانی که در نواحی حمایتی یا مقاومتی در نمودار قیمت پین‌بار مشاهده کنیم، بیان‌گر این است که قیمت از محدوده موردنظر به‌شدت برگشته است. استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک به این‌گونه است که با شناسایی اوردر بلاک‌ها و مشخص کردن آنها در زمانی که پین‌بار در آنها مشاهده می‌شود، تریدرها منتظر تشکیل کندل تایید بعد از آن هستند تا بتوانند به پوزیشن معاملاتی موردنظر ورود کنند.

در این حالت با توجه به اینکه پین‌بار موردنظر مربوط به اوردر بلاک صعودی یا اوردر بلاک نزولی باشد، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت از روند افزایشی یا کاهشی قیمت کسب سود کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه استراتژی معاملاتی پین‌بار در اوردر بلاک صعودی و پین‌بار در اوردر بلاک نزولی را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

استراتژی پین‌‌بار در اوردر بلاک صعودی چیست؟

استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک صعودی به استراتژی معاملاتی گفته می‌شود که با مشاهده پین‌بار در اوردر بلاک صعودی تریدرها وارد پوزیشن لانگ می‌شوند تا بتوانند از روند صعودی بازار کسب سود کنند. در این حالت برخی از تریدرها بعد از تشکیل کندل صعودی بعد از پین‌بار به‌عنوان تایید روند صعودی به معامله ورود می‌کنند.

در این حالت تریدرها می‌توانند حد ضرر خود را در پایین اوردر بلاک صعودی و تارگت خود را در اولین اوردر بلاک نزولی در نمودار قیمت قرار می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اوردر بلاک صعودی با مستطیلی سبزرنگ مشخص شده است. در این حالت نمودار قیمت پس از افزایشی سریع به این ناحیه بازگشته است و بر روی آن پین‌باری تشکیل می‌دهد. تریدرها با مشاهده این پین‌بار نمودار را درنظر می‌گیرند تا پس از مشاهده کندل صعودی بعدی به‌عنوان تایید روند به معامله ورود می‌کنند.

استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک صعودی

استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک نزولی چیست؟

استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک نزولی به استراتژی معاملاتی گفته می‌شود که در آن پس از مشاهده پین‌بار در اوردر بلاک نزولی تریدرها بعد از کندل تایید می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از روند نزولی بازار کسب سود کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت بعد از اوردر بلاک نزولی ریزش داشته است. اما دوباره در روندی صعودی به آن پولبک می‌زند. در این حالت تریدرها می‌توانند بعد از ایجاد پین‌بار منتظر تشکیل کندل نزولی به‌عنوان کندل تایید باشند تا بتوانند به معامله ورود کنند. در این حالت معامله‌گرها می‌توانند حدضرر خود را بالای اوردر بلاک نزولی و تارگت را در اولین اوردر بلاک صعودی بعدی قرار دهند.

استراتژی پین‌بار و Order Block نزولی

استراتژی خط روند و اوردر بلاک چیست؟

استراتژی خط روند و اوردر بلاک صعودی این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از موقعیت‌های مناسب حاصل از ترکیب استراتژی خط روند و اوردر بلاک برای ورود به معامله استفاده کنند. این استراتژی از خط روند برای شناسایی موقعیت مناسب ورود به معامله با توجه به اوردر بلاک صعودی یا نزولی استفاده می‌کند.

بنابراین از این استراتژی می‌توان در بازارهای صعودی و نزولی استفاده کرد. در بازارهای صعودی از اوردر بلاک‌های صعودی و در بازارهای نزولی نیز از اوردر بلاک‌های نزولی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله با توجه به خط روند مربوطه استفاده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع نحوه استفاده از استراتژی خط روند و اوردر بلاک را برای هرکدام از بازارهای صعودی و نزولی به‌طور جداگانه توضیح می‌‌دهیم.

نحوه استفاده از خط روند در اوردر بلاک صعودی

در این حالت روند کلی نمودار قیمت می‌بایست صعودی باشد و تریدرها با توجه به شکست خط روند می‌توانند وارد پوزیشن‌های لانگ شوند و از روند صعودی نمودار قیمت استفاده کنند. برای این منظور در ابتدا تریدرها می‌بایست اوردر بلاک صعودی را در نمودار قیمت مشخص کنند.

سپس منتظر برگشت قیمت به سمت این اوردر بلاک هستند. تریدرها می‌توانند با کشیدن خط روند برای حرکت نزولی قیمت به سمت اوردر بلاک صعودی با استفاده از ترکیب خط روند و استراتژی اوردر بلاک صعودی زمان مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن لانگ پیدا کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در روند نزولی خود به اوردر بلاک برخورد کرده است ولی به سمت بالا برگشته است. در این حالت با توجه به اینکه در برگشت خود به سمت بالا خط روند خود را شکسته است، بنابراین در این حالت تریدرها می‌توانند پوزیشن معاملاتی لانگ باز کنند تا از روند صعودی بازار استفاده کنند. در این تصویر خط روند با نقطه‌چین مشخص شده است.

استراتژی اوردر بلاک و خط روند- اوردر بلاک چیست

نحوه استفاده از خط روند در اوردر بلاک نزولی

برای استفاده از موقعیت‌‌های مناسب ترید که از ترکیب استراتژی خط روند و اوردر بلاک نزولی حاصل می‌شود، تریدرها می‌توانند در ابتدا اوردر بلاک نزولی را در نمودار قیمت مشخص کنند. سپس منتظر می‌مانند تا قیمت در روند صعودی به اوردر بلاک نزولی موردنظر برگشت کند.

در این حالت خط روند را ترسیم می‌کنند. زمانی که قیمت در بازگشت به روند نزولی خود پس از برخورد به اوردر بلاک، خط روند خود را به سمت پایین بشکند، موقعیت مناسبی برای ورود به معامله در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. برای این منظور تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روند نزولی بازار استفاده کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اوردر بلاک نزولی با مستطیل قرمز مشخص شده است. در ابتدا نمودار قیمت کندل‌های قرمز نزولی به سمت پایین تشکیل می‌دهد و سپس به سمت بالا حرکت می‌کند و به اوردر بلاک نزولی برخورد می‌کند. خط روند برای این افزایش قیمت با نقطه‌چین مشخص شده است.

در این مثال مشاهده می‌کنید که پس از برخورد نمودار قیمت به اوردر بلاک، به سمت پایین حرکت می‌کند و خط روند مربوطه را نیز به سمت پایین قطع می‌کند که در این موقعیت تریدرها می‌توانند به معامله ورود کنند. تریدرها می‌توانند با توجه به نسبت ریسک به ریوارد انتخابی برای معاملات خود، حدضرر را در بالای اوردر بلاک نزولی و تارگت را در اولین اوردر بلاک صعودی بعدی قرار دهند.

خط روند در اوردر بلاک نزولی
قیمت در برخورد به اوردر بلاک به سمت پایین حرکت کرده است. (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

ترکیب الگو‌های کنج در استراتژی اوردر بلاک چیست؟

استفاده از الگوهای «کنج» (Wedge) صعودی و نزولی همزمان با اوردر بلاک‌های شناسایی شده در نمودار قیمت به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از روند قیمت داشته باشند. در این حالت تریدرها پس از شناسایی و مشخص کردن اوردر بلاک‌ها به‌دنبال یافتن الگوهایی قیمتی از تحلیل تکنیکال هستند تا بتوانند نقاط ورود به معامله مناسبی را انتخاب کنند.

یکی از این الگوهای قیمتی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، الگوهای کنج صعودی و نزولی است که استفاده از آنها در زمان نزدیکی قیمت به اوردر بلاک‌ها می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای معامله در اختیار تریدرها قرار دهد. الگوهای کنج از دو خط نزدیک‌‌شونده به‌هم تشکیل می‌شود.

الگوهای کنج زمانی که در امتداد روند نزولی قیمت باشند، کنج نزولی و زمانی که در امتداد روند صعودی قیمت رسم شوند، کنج صعودی نامیده می‌شوند. این الگوهای قیمتی نشانه‌ای از برگشت روند هستند. بنابراین زمانی که این الگوها در نزدیکی اوردر بلاک‌ها تشکیل می‌شوند، می‌توانند سیگنال‌های مناسبی برای برگشت روند محسوب شوند که در ادامه این مطلب هرکدام از این استراتژی‌های معاملاتی را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

ترکیب الگوی کنج نزولی با اوردر بلاک صعودی چیست؟

ترکیب الگوی کنج نزولی با اوردر بلاک صعودی یک استراتژی معاملاتی است که با استفاده از آن تریدرها می‌توانند موقعیت ورود و خروج به معامله را پیدا کنند. در این استراتژی معاملاتی نیز همانند استراتژی‌های معاملاتی قبلی که شرح دادیم، تریدرها از ترکیب یک الگوی قیمتی با اوردر بلاک استفاده می‌کنند.

الگوی کنج نزولی در روندهای نزولی تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده بازگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر است. در این حالت قیمت معمولا خط روند بالایی خود را در کنج نزولی به سمت قیمت‌های بالاتر می‌شکند. الگوی کنج نزولی زمانی که در نزدیکی اوردر بلاک صعودی تشکیل شود، این احتمال وجود دارد تا قیمت تغییر مسیر دهد و با شکست کنج نزولی، به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. بنابراین شناسایی و ترسیم کنج نزولی در نزدیکی اوردر بلاک‌های صعودی از اهمیت زیادی در میان تریدرها برخوردار است.

برای استفاده از این استراتژی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا اوردر بلاک صعودی را مشخص می‌کنیم. این اوردر بلاک با مستطیل سبزرنگ در تصویر زیر مشاهده می‌شود. زمانی که قیمت در روند کاهشی به سمت اوردر بلاک صعودی برمی‌گردد، تریدرها به‌دنبال یافتن الگوهای قیمتی برای ورود به معامله هستند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، کنج نزولی با خطوط نقطه‌چین مشخص شده است. در این حالت تریدرها می‌توانند در هنگام خروج قیمت از کنج نزولی به سمت بالا به معامله ورود کنند و حدضرر خود را پایین‌تر از اوردر بلاک و تارگت را در اولین اوردر بلاک نزولی بعدی قرار دهند.

استفاده از کنج نزولی در اوردر بلاک- اوردر بلاک چیست
الگوی کنج نزولی

ترکیب الگوی کنج صعودی با اوردر بلاک نزولی چیست؟

در استراتژی ترکیب الگوی کنج صعودی با اوردر بلاک نزولی، تریدرها به‌دنبال یافتن الگوی کنج صعودی در نزدیکی اوردر بلاک نزولی هستند. با توجه به اینکه اوردر بلاک‌های نزولی همانند مقاومت عمل می‌کنند و روندهای قیمتی که به آنها نزدیک می‌شوند را معمولا به سمت پایین می‌رانند، بنابراین زمانی که قیمت از سمت پایین به اوردر بلاک‌های نزولی نزدیک می‌شود، تریدرها به‌دنبال پیدا کردن الگوهای قیمتی برای یافتن نقطه ورود به معاملات شورت هستند.

کنج صعودی یکی از الگوهای قیمتی است که معمولا قیمت پس از قرار گرفتن در آن تمایل دارد از سمت پایین این الگو به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. بنابراین زمانی که کنج صعودی در نزدیکی اوردر بلاک نزولی تشکیل شود، می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای بازگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر درنظر گرفته شود.

تریدرها می‌توانند با شناسایی و مشخص کردن اوردر بلاک‌ها، نواحی مهم قیمتی را شناسایی کنند. در این حالت در صورتی که در نزدیکی اوردر بلاک نزولی الگوی قیمتی کنج صعودی تشکیل شود، احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس تشکیل کنج صعودی در نزدیکی اوردر بلاک نزولی، قیمت به سمت پایین حرکت کرده است. در این مثال کنج صعودی توسط خط‌چین مشخص شده است و قیمت از خط پایینی کنج صعودی به سمت قیمت‌های پایین‌تر خارج شده است.

در این حالت تریدرها می‌توانند پس از شکست کنج صعودی به سمت پایین به معامله ورود کنند و حدضرر خود را در بالای اوردر بلاک نزولی و تارگت را نیز در اولین اوردر بلاک صعودی بعدی قرار دهند.

الگوی کنج صعودی در اوردر بلاک- اوردر بلاک چیست
الگوی کنج صعودی

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس اوردر بلاک را از زوایای مختلفی تعریف کردیم. برای این منظور در ابتدا توضیح دادیم که اوردر بلاک بیان‌گر چیست. سپس معنی اوردر بلاک برای معامله‌گر را شرح دادیم و مفهوم سفارش‌گذاری شرکتی را در اوردر بلاک بیان کردیم. سپس دلیل تشکیل اوردر بلاک را توضیح دادیم. در ادامه نحوه استفاده از اوردر بلاک را بیان کردیم و نحوه استفاده از اوردر بلاک در نمودار را شرح دادیم.

اهمیت اوردر بلاک را توضیح دادیم و اهمیت آن را در حرکات قیمت بیان کردیم. کندل اوردر بلاک را شرح دادیم و اوردر بلاک صعودی و ناحیه حمایتی مربوط به کندل اوردر بلاک را توضیح دادیم. سپس کندل اوردر بلاک نزولی را بیان کردیم و ناحیه مقاومتی مربوط به اوردر بلاک نزولی را شرح دادیم.

در ادامه نقش تایم‌فریم در انتخاب اوردر بلاک را توضیح دادیم. برای این منظور اوردر بلاک را در تایم‌فریم‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت شرح دادیم. سپس مفهوم استراتژی معاملاتی در اوردر بلاک را بیان کردیم و مدیریت ریسک در استفاده از اوردر بلاک را شرح دادیم. استراتژی پین‌بار در اوردر بلاک را شرح دادیم و در ادامه درباره استراتژی خط روند در اوردر بلاک توضیحاتی دادیم. در پایان نیز ترکیب الگوهای کنج در استراتژی اوردر بلاک را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
City Traders ImperiumForexbeeInvestopediaChartSchoolTradimoBabypips
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *