بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال چیست؟ – معرفی ۲۰ تکنیک کلیدی

۵۷۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال چیست؟ – معرفی ۲۰ تکنیک کلیدی

همه افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند به‌دنبال پیدا کردن بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال هستند. بازار رمزارزها نسبت به بازارهای مالی دیگر ارزش بازار یا مارکت‌کپ پایین‌تری دارد. بنابراین نهنگ‌های بیت کوین به‌راحتی می‌توانند نوسانات قابل توجهی در این بازار ایجاد کنند. بنابراین تریدرها همواره باید در استراتژی‌های معاملاتی خود حرکت نهنگ‌های بازار را رصد کنند. برای ترید ارزهای دیجیتال همانند ترید در بازارهای مالی دیگر باید به روندها و سطوح حمایت و مقاومت موجود در تحلیل تکنیکال توجه کرد.

فهرست مطالب این نوشته

تریدری که در بازارهای مالی معامله‌ می‌کند، برای مثال نیاز دارد تا تحلیل بنیادی سهام‌ شرکت‌ها را بررسی کند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز در کنار تحلیل تکنیکال معامله‌گرها برای یک ترید موفق به تحلیل بنیادی نیاز دارند. با توجه به ذات تکنولوژی محور ارزهای دیجیتال، توجه به پروژه رمزارزی و نوع تکنولوژی مورد استفاده در کنار دیگر عوامل می‌تواند به تحلیل بهتر قیمت ارز دیجیتال به تریدر کمک کند. در این مطلب به بررسی استراتژی‌هایی در ترید ارز دیجیتال می‌پردازیم که می‌تواند باعث یک ترید موفق شود.

اهمیت بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال چیست ؟

به خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کسب سود ترید می‌گویند. خرید و فروش در بازارهای مالی همواره با ریسک‌ها و خطرات زیادی همراه است. یکی از بازارهای مالی که توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ را نیز به خود جلب کرده، بازار ارزهای دیجیتال است. این بازار با توجه به این‌که نسبت به بازارهای جهانی دیگر مارکت‌کپ کمتری دارد، دارای نوسانات بیشتری است و استفاده از استراتژی‌های مناسب در بازار رمزارزها برای کسب سود و جلوگیری از ضررهای احتمالی ضرورت دارد.

استفاده از استراتژی مناسب در ترید ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا از تصمیم‌گیری‌های احساسی خودداری کنیم. تصمیم‌گیری‌هایی که بر مبنای احساسات و ترس‌ها و طمع‌ها انجام می‌شوند احتمال اشتباه در تحلیل را بالا می‌برند. بنابراین ممکن است مهم‌ترین مزیت استفاده از استراتژی ترید در ارز دیجیتال این باشد که تا حد امکان شما را از تأثیر احساسات و تفکر غیرمنطقی دور می‌کند.

اهمیت بهترین استراتژی ترید

آیا بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال وجود دارد ؟

در جواب این سوال باید گفت در همین لحظه که این مطلب را می‌خوانید بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال وجود دارد اما ممکن است بعد از این‌که این مطلب یا همین پاراگراف را تمام کنید دیگر وجود نداشته باشد و با بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال دیگری جایگزین شود.

بازارهای مالی بسیار متغیر و پویا هستند و روندهای قیمتی با ساختارهای متفاوتی دارند. با توجه به این‌که عوامل زیادی بر روی بازارهای مالی تأثیر دارند بنابراین تغییر هر کدام از این موارد می‌تواند باعث شود تا بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال مورد استفاده شما همانند سابق کارآیی نداشته باشد. بنابراین تحلیل‌های موجود برای بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال مدام در حال تغییر هستند و این تغییرات باعث به‌وجود آمدن استراتژی‌های مختلفی می‌شود.

هوش مصنوعی در استفاده از استراتژی معاملاتی

با پیچیده شدن معاملات در بازارهای جهانی و تأثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی بر روی قیمت رمزارزها و از همه مهم‌تر ایجاد زیرساخت‌هایی برای ورود هوش مصنوعی به بازارهای مالی، امروزه شاهد حضور ربات‌های هوشمند در عرصه ترید ارزهای دیجیتال هستیم. مهم‌ترین مزیتی که ربات‌های هوشمند در استفاده از استراتژی‌های ترید در ارز دیجیتال دارند عدم حضور احساسات است. این ربات‌های هوشمند تنها بر مبنای الگوریتم معاملاتی که دارند اقدام به خرید و فروش می‌کنند. الگوریتم‌هایی که این ربات‌های هوشمند از آن بهره می‌برند تمامی استراتژی‌های معاملاتی بهینه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

این ربات‌ها با توجه به تغییر شرایط بازار، استراتژی‌های خود را به‌طور هوشمندانه‌ بهینه و به‌روز می‌کنند. بسیاری از تحلیل‌گر‌های بازار بر این باورند که امروزه شرکت‌ها و افرادی در ترید موفق‌تر عمل می‌کنند که ربات‌های هوشمند قوی‌تری دارند. بنابراین اگر در همین ابتدای مطلب بخواهیم بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال را به‌صورتی خلاصه توضیح دهیم باید بگوییم بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال در واقع بهترین و قوی‌ترین ربات معامله‌گر مورد استفاده در بازارهای مالی است.

اپدیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه می‌توان استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را به‌روزرسانی کرد. با توجه به توضیحاتی که در قسمت هوش مصنوعی و ارتباط آن با استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال ارائه شد، یکی از راه‌های اپدیت استراتژی معاملاتی در ارز دیجیتال استفاده از ربات‌هایی است که با به‌کارگیری هوش مصنوعی همواره خود را به‌روز می‌کنند.

البته ممکن است دسترسی و استفاده از چنین ربات‌هایی برای اکثر افراد مقدور نباشد. با توجه به هزینه بالایی که طراحی و برنامه‌نویسی این ربات‌های هوشمند دارند، از این ربات‌ها بیشتر برای شرکت‌های متوسط یا بزرگ مالی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در این مطلب منظور ربات‌های معامله‌گری که در صرافی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند نیست. بلکه منظور ربات هایی است که از هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند و می‌توانند الگوریتم‌های معاملاتی خود را بر حسب شرایط مختلف بازار تغییر دهند.

بیش‌تر افراد از این ربات‌های هوشمند نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین برای اپدیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال، با توجه به برخی اصول مقدماتی و استفاده از ابزارهای تحلیلی گوناگونی که تحلیل تکنیکال در اختیار تریدر قرار می‌دهد، خود فرد باید شروع به تحلیل بازار کند. توجه به این نکته ضروری است که ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال بسیار کمک‌کننده است ولی برای داشتن یک استراتژی موفق معاملاتی کافی نیست.

اپدیت استراتژی ترید

برای اپدیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال در ابتدا باید روش‌هایی که می‌توان به عنوان استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی و بازارهای از دیجیتال استفاده کرد را یاد بگیریم. برای این‌که تریدر بتواند احتمال موفقیت تحلیل خود را بالا ببرد باید علاوه بر تحلیل تکنیکال از تحلیل فاندامنتال نیز استفاده کند. استفاده از این تحلیل‌ها برای شروع کار ضروری است اما برای اپدیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال کافی نیست.

هر عاملی که در روند قیمت ارز دیجیتال می‌تواند تأثیرگذار باشد را برای اپدیت استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال باید در نظر گرفت. سپس با رصد دائمی شرایط و عوامل تأثیرگذار بر قیمت بازار، استراتژی معاملاتی را باید به‌روز نگه داشت. بنابراین از یک دیدگاه ممکن است بهترین استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال، استراتژی‌های به‌روز باشند.

معرفی انواع استراتژی ترید ارز دیجیتال

اولین گام برای پیدا کردن استراتژی معاملاتی در بازارهای مختلف توجه به خصوصیات اصلی و شناخت ویژگی‌های آن بازار است. با شناخت ویژگی‌های اصلی یک بازار بهتر می‌توان عوامل تأثیرگذار در آن را شناسایی کرد. در مورد بازار رمزارزها نیز برای انتخاب روش معاملاتی بهینه باید در ابتدا خصوصیات این بازار را بشناسیم. این خصوصیات را می‌توان در مجموعه تحلیل بنیادی قرار داد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

خصوصیات بازار رمزارزها

رمزارزها در بازارهای غیرمتمرکز خرید و فروش می‌شوند. اولین موردی که از بازارهای غیرمتمرکز درک می‌شود این است که رمزارزها تحت کنترل و نظارت نهادی متمرکز همانند دولت نیستند و ارگان‌های نظارتی کنترلی در چگونگی تولید و نحوه توزیع آن‌ها ندارند.

ارزهای دیجیتال در شبکه‌ای توزیع شده از کامپیوترها راه‌اندازی شده‌اند. با توجه به ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، بسیاری از عوامل سیاسی و اقتصادی که ارزهای سنتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند در مورد آن‌ها نقشی ندارند. البته این موضوع به معنی عدم تأثیرپذیری ارزهای دیجیتال از عوامل بیرونی نیست.

بلکه ارزهای دیجیتال از اخبار مختلفی همچون سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها در آن‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژی مربوط به حوزه بلاک چین و بسیاری موارد دیگر تأثیر می‌گیرند. با توجه به استقبال زیادی که از رمزارزها توسط شرکت های تکنولوژی‌محور شده است و با افزایش مارکت کپ بازار ارزهای دیجیتال امروزه شاهد به‌وجود آمدن برخی همبستگی‌های قیمتی بین ارزهای دیجیتال و بازارها و شاخص‌های اقتصادی هستیم.

در ادامه 20 تکنیک را برای پیدا کردن بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال معرفی می‌کنیم.

1. تحلیل بنیادی توکن در انتخاب استراتژی معاملاتی ارزهای دیجیتال

همانند بازارهای مالی دیگر، میزان عرضه و تقاضا قیمت ارزهای دیجیتال را در نهایت تعیین می‌کند. اما نکته‌ای که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چه عواملی باعث تغییر در میزان عرضه و تقاضا در ارزهای دیجیتال می‌شوند. با توجه به این‌که انتخاب استراتژی معاملاتی بهینه در ترید ارزهای دیجیتال برای تشخیص درست روند قیمتی انجام می‌شود بنابراین شناخت عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت ارزهای دیجیتال به ما در انتخاب استراتژی معاملاتی بهینه کمک می‌کند.

بهترین استراتژی معاملاتی رمزارزها اغلب از شناسایی و ترکیب عوامل تأثیرگذار قیمتی و استفاده از این عوامل در استراتژی معاملاتی حاصل می‌شود. بنابراین هر کدام از عوامل تأثیرگذار در قیمت رمزارزها می‌تواند به‌عنوان عاملی مهم در انتخاب استراتژی معاملاتی نقش داشته باشد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

بهترین استراتژی ترید

تیم توسعه‌دهنده رمزارز

با توجه به این‌که رمزارزها در بسترهای غیرمتمرکز بلاکچینی توسعه پیدا می‌کنند بنابراین هر اندازه تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال از اعتبار و مهارت و دانش بالایی برخوردار باشد، استقبال سرمایه‌گذارها از توکن آن پروژه بیشتر می‌شود. استقبال بیشتر سرمایه‌گذارها باعث تقاضای بیشتر از توکن و در نتیجه بالاتر رفتن قیمت رمزارز مربوطه خواهد شد.

بنابراین یکی از عواملی که در استراتژی معاملاتی ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنیم توجه به تیم توسعه‌دهنده پروژه ارز دیجیتال موردنظر است. توجه به تیم توسعه‌دهنده پروژه رمزارزی بیش‌تر در استراتژی‌هایی اهمیت دارد که تریدر بازه‌های زمانی طولانی‌تری را برای کسب سود انتخاب می‌کند. البته ممکن است ورود برخی از توسعه‌دهندگان معروف به پروژه‌ای خاص باعث رشد هیجانی قیمت توکن آن پروژه در بازه‌ای کوتاه شود. بنابراین ممکن است افرادی که از استراتژی‌های ترید کوتاه مدت‌تری نیز استفاده می‌کنند بتوانند با توجه به اخبار داخلی مربوط به پروژه‌ها از نوسانات بازار رمزارزها کسب سود کنند.

هدف پروژه رمزارزی

هدف پروژه رمزارزی یکی از عوامل مهمی است که در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال باید به آن توجه کرد. هدفی که پروژه رمزارزی دارد در انتخاب استراتژی معاملاتی مبتنی بر اخبار و رویدادهای شرکت، اهمیت پیدا می‌کند. برای مثال پروژه‌ای با هدف تسهیل در ثبت اطلاعات زنجیره تأمین مواد غذایی، با انتشار اخبار همکاری با شرکت‌های دیگر می‌تواند در روند قیمتی توکن خود تغییرات قابل توجهی ایجاد کند. بنابراین تریدرهایی که استراتژی معاملاتی خود را بر اساس اخبار و رویدادهای فاندامنتال تنظیم و به‌روزرسانی می‌کنند باید اطلاعات دقیقی از اهداف پروژه‌های رمزارزی داشته باشند.

بررسی هدف پروژه در تعیین استراتژی‌های بلندمدت‌تر نیز اهمیت دارد. برخی از پروژه‌ها اهدافی بزرگ ولی غیرعملی دارند. این پروژه‌ها ممکن است در ابتدا بتوانند با توجه به اخبار و جلب توجه اذهان عمومی به اهداف پروژه، طرفداران خوبی جذب کنند ولی در نهایت با توجه به غیرعملی بودن اهداف پروژه، توکن مربوطه دچار افت قیمت می‌شود. بنابراین میزان عملی و واقعی بودن اهداف پروژه در استراتژی‌های معاملاتی در بازه‌های زمانی مختلف تأثیرات متفاوتی دارد.

برای مثال سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای که اهدافی بزرگ ولی غیرعملی دارد برای استراتژی کوتاه مدت ترید ارز دیجیتال می‌تواند سودآور باشد. این در حالی است که استراتژی‌های بلند مدت ترید ارز دیجیتال با توجه به غیرعملی بودن پروژه هرگز در توکن مربوطه کارآیی ندارد.

استراتژی تریدینگ

2. استراتژی معاملاتی بر اساس نحوه توزیع توکن ها

نحوه توزیع توکن‌های پروژه در پیش‌بینی نوسانات قیمتی رمزارز مربوطه بسیار تأثیرگذار است. هنگامی که پروژه‌ای معرفی می‌شود، تیم پروژه نحوه توزیع توکن‌های مربوطه را برای سرمایه‌گذاران تشریح می‌کند. با توجه به این‌که معمولا درصدی از توکن‌های پروژه در اختیار تیم پروژه قرار داده می‌شود، افراد تیم پروژه می‌توانند در شرایط مناسب با فروش توکن‌هایی که در اختیار دارند باعث افت قیمت توکن مربوطه شوند. بنابراین در انتخاب توکن‌هایی که برای ترید انتخاب می‌شوند، تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی که انتخاب می‌کند باید از مقدار توکن‌هایی که در اختیار اعضای پروژه قرار دارد آگاهی داشته باشد.

برای مثال فردی که استراتژی بلندمدتی برای ترید ارز دیجیتال دارد اگر به مقدار رمزارز متعلق به تیم پروژه ‌آگاه نباشد ممکن است در زمان فروش گسترده توکن‌ها توسط تیم پروژه، دچار زیان شود.

3. استراتژی ترید و استیکینگ

توجه به مقدار توکن‌های استیک‌شده ارز دیجیتال و زمان آزادسازی آن‌ها بسیار مهم است. الگوریتم اثبات سهام این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند تا با استیک رمزارزهای خود بتوانند از آن‌ها کسب درآمد کنند. سرمایه‌گذاران با استیک رمزارزهای خود در پروژه‌هایی همانند اتریوم می‌توانند به گسترش شبکه کمک کنند.

با توجه به این‌که رمزارزهای سرمایه‌گذاران در این پروژه‌ها برای مدتی قفل می‌شوند بنابراین در زمان آزادسازی توکن‌ها میزان عرضه آن‌ها برای فروش نیز بالاتر می‌رود که این موضوع باعث افت قیمت ارز دیجیتال موردنظر می‌شود. بنابراین تریدرها در انتخاب استراتژی معاملاتی خود باید به زمان آزادسازی توکن‌ها توجه کنند.

برخی از سرمایه‌گذاران نیز برای کسب سود از استیک ارزهای دیجیتال، در استخرهای نقدینگی رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این استخرهای نقدینگی توکن‌های شبکه خود را به‌عنوان پاداش و سود استیک به تأمین‌کنندگان نقدینگی این استخرها می‌دهند. نکته‌ای که در ارتباط با این استخرهای نقدینگی وجود دارد این است که سود حاصل از استیک ارز دیجیتال با توکن بومی پروژه پرداخت می‌شود.

بنابراین استخرهایی که سودهای بالایی به استیک‌کنندگان خود می‌دهند همواره با این خطر روبه‌رو هستند که با توجه به عرضه زیادی که در قالب سود به سرمایه‌گذارها می‌دهند توکن بومی آن‌ها به تدریج افت قیمت پیدا کند. بنابراین در استراتژی‌های بلندمدتی که برای ترید ارز دیجیتال موردنظر استفاده می‌شود توجه به نکات مربوط به عرضه و تقاضا در توکن‌ها بسیار ضروری است.

ارتباط روانشناسی و بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال چیست ؟

هنگامی که صحبت از مهارت‌های لازم برای یافتن بهترین استراتژی معاملاتی می‌شود معمولا اولین مواردی که ممکن است به ذهن خطور کنند استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال برای پیدا کردن این استراتژی‌های بهینه است. اما مهم‌ترین مساله ای که شاید بسیاری به آن توجه نداشته باشند اهمیت شناخت روحیات فردی به‌عنوان یک معامله‌گر است. شناخت روحیات فردی در ترید معمولا در مبحث «روانشناسی ترید» مطرح می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روانشناسی ترید چیست ؟

به ترکیبی از نحوه کنترل احساسات، توانایی تفکر سریع و انضباط در تمرین را روانشناسی ترید می‌گویند. در روانشناسی ترید، ترس و طمع دو احساس مهمی هستندکه باید بتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم. احساسات کلی موجود در بازار در مواردی باعث می‌شود تا روند قیمتی در بازار با تحلیل‌های موجود هم‌خوانی نکند. تریدرهای موفق می‌توانند ترس و طمع را به‌خوبی کنترل کنند. ترس و طمع در بازار همان احساساتی هستند که باعث می‌شوند برخی اوقات قیمت برخلاف تحلیل پیش برود. با توجه به این‌که ترس و طمع در همه تریدرها وجود دارد بنابراین شناسایی و یادگیری نحوه کنترل کردن آن‌ها می‌تواند به موفقیت در ترید کمک کند.

4. روانشناسی و انواع استراتژی های ترید ارز دیجیتال

با توجه به این‌که افراد دارای روحیات و احساسات مختلفی هستند بنابراین یک استراتژی سودزا برای یک تریدر ممکن است برای تریدر دیگر بدترین استراتژی باشد. برای روشن شدن مطلب برای مثال فرض کنید شخصی با توجه به روحیات خود معاملات در بازه‌های زمانی هفتگی انجام می‌دهد و بنابر تجربه‌ای که از این معاملات به‌دست می‌آورد و استفاده از ابزارهای تحلیلی توانسته روش و استراتژی خاصی را برای معاملات در بازه‌ زمانی موردنظر پیدا کند. این شخص دوستی دارد که وی نیز به ترید ارزهای دیجیتال علاقه‌مند است و با توجه به موفقیتی که رفیق خود در معاملات ارز دیجیتال پیدا کرده می‌خواهد استراتژی معاملاتی وی را امتحان کند.

روانشناسی ترید

بنابراین استراتژی ترید موردنظر را از رفیق خود یاد می‌گیرد. اما هنگامی که می‌خواهد این استراتژی را پیاده کند متوجه می‌شود که نمی‌تواند تغییرات سریع قیمتی که در بازه‌های زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد را تحمل کند. بنابراین قبل از این‌که پوزیشن به هدف برسد با مقداری ضرر از معامله خارج می‌شود. بنابراین تغییرات سریع قیمتی در بازه‌های زمانی کوتاه باعث شدند این شخص نتواند تا رسیدن به نتیجه موردنظر تحمل کند و از پوزیشن خارج شود.

از این مثال می‌توان به اهمیت موضوع روانشناسی شخصی در معاملات پی برد. با توجه به این‌که هر تریدر دارای روحیات مخصوص به خود است بنابراین تنها زمانی می‌توانید از استراتژی سودزای تریدری استفاده کنید که سبک ترید و معاملات وی با روحیات شما سازگاری داشته باشد.

 استراتژی ترید ارز دیجیتال با اخبار

استراتژی ترید ارز دیجیتال با اخبار یکی از روش‌هایی است که بر روی اخبار تأثیرگذار بر روی رمزارزها متمرکز است. در این استراتژی تریدر یا تمرکز و پیگیری اخبار، روند قیمتی رمزارز را پیش‌بینی می‌کند. در این استراتژی دسترسی سریع به اخبار مورد نظر و نحوه ترید با خبر منتشر شده بسیار مهم است. استراتژی ترید با خبر معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه یا میان‌مدت انجام می‌شود. نکته مهمی که در این‌گونه استراتژی‌ها وجود دارد این است که هنگامی که خبری به صورت عمومی منتشر می‌شود معمولا زمانی است که قیمت ارز دیجیتال موردنظر رشد خود را کرده است. بنابراین تریدرهای حرفه‌ای در زمان پخش و عمومی شدن خبر معمولا رمزارز موردنظر را می‌فروشند.

ترید با اخبار

افرادی که از استراتژی ترید ارز دیجیتال با اخبار استفاده می‌کنند قبل از این‌که خبری منتشر شود معمولا از شبکه‌های اجتماعی مربوط به پروژه، ارز دیجیتال را تحت نظر قرار می‌دهند. این افراد با رصد سرمایه‌گذاران پروژه و تحلیل نقشه راه پروژه می‌توانند تا حدودی اهداف آینده پروژه را حدس بزنند. بنابراین اخباری که از طریق شبکه‌های غیر رسمی دریافت می‌کنند را می‌توانند بهتر تحلیل کنند.

در واقع تریدری که تحلیل درستی از پروژه ارز دیجیتال مربوطه دارد بهتر می‌تواند اخبار درست را از نادرست تشخیص دهد. بنابراین تریدری که تحلیل درستی از اخبار پیرامون رمزارزها دارد با شناسایی رمزارز پرپتانسیل می‌تواند قبل از عمومی شدن خبر، ارز دیجیتال را خریداری کند و زمانی که خبر منتشر و هیجانات بر بازار حاکم می‌شود در موقعیتی مناسب و در قیمت‌هایی بالا رمزارز مربوطه را بفروشد.

بهترین استراتژی های ترید ارز دیجیتال با اخبار

هنگامی که یک استراتژی سودزا می‌شود ممکن است تنها برای مدتی بتواند به شما سود بدهد و با تغییر شرایط بازار دیگر سودزایی سابق را نداشته باشد. این موضوع در انتخاب استراتژی ترید ارز دیجیتال با کمک اخبار نیز صادق است. اما در حالت کلی می‌توان با درنظر گرفتن چند عامل بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال با اخبار را طرح‌ریزی کرد. پیگیری اخبار مهم در رمزارزها از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی‌که بتوان آن‌ها را درست تحلیل کرد می‌توان با آن‌ها ترید کرد.

برخی از خبرها در رمزارزها وجود دارند که تأثیری مشابه را در همه آن‌ها دارند. بنابراین با بررسی تأثیراتی که خبرهایی خاص بر روی رمزارزها دارند می‌توان در موارد مشابه از تأثیرات این اخبار در رمزارزهای دیگر استفاده کرد. در ادامه برخی از اخباری که در حالت کلی باعث رشد قیمت رمزارزها می‌شوند و می‌توانند به‌عنوان استراتژی‌های ترید ارزهای دیجیتال استفاده شوند را شرح می‌دهیم.

5. فهرست شدن در صرافی ارز دیجیتال

فهرست شدن یک رمزارز در صرافی می‌تواند باعث رشد قیمتی آن رمزارز شود. بنابراین همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره شد در مواقعی که احتمال فهرست شدن رمزارزی در یک صرافی وجود دارد می‌توان قبل از فهرست شدن در صرافی، رمزارز موردنظر را خریداری کرد.

فهرست شدن یک رمزارز در صرافی باعث می‌شود تا آن رمزارز در اختیار تریدرهای بیشتری برای معامله قرار بگیرد. همین عامل از یک طرف باعث شناخته‌تر شدن رمزارز می‌شود و از طرفی دیگر با ایجاد تقاضا در رمزارز موردنظر باعث می‌شود تا قیمت رمزارز مربوطه افزایش پیدا کند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که افزایش قیمت رمزارز ممکن است در همه موارد اتفاق نیافتد یا تأثیر کمتری در روند قیمتی رمزارز داشته باشد. برای مثال وقتی یک کوین شناخته شده که در صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال فهرست شده است در یک صرافی غیرمطرح فهرست شود، این فهرست شدن در قیمت آن توکن تأثیر چندانی نخواهد داشت.

6. به‌روزرسانی‌های مهم در رمزارزها

رمزارزها در بسترهای غیرمتمرکز توسعه یافته‌اند. ذات غیرمتمرکز و تکنولوژی‌محور رمزارزها باعث می‌شود تا هرگونه تغییری در بستر تکنولوژی که باعث افزایش کارآیی توکن‌های شبکه موردنظر شود در قیمت رمزارز شبکه تأثیرگذار باشد.

برای مثال فرض کنید با به‌روزرسانی جدیدی که در شبکه‌ای بلاکچینی صورت می‌گیرد توکن‌های بومی این شبکه این قابلیت را پیدا می‌کنند تا بتوان آن‌ها را در شبکه استیک کرد. ایجاد قابلیت استیک برای ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای رمزارز مربوطه شود و قیمت آن را بالا ببرد.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چرا استیک ارزهای دیجیتال در مواردی باعث بالا رفتن قیمت رمزارز مربوطه می‌شود. اصلی‌ترین جوابی که می‌توان برای این سوال درنظر داشت این است که با استیک رمزارزها در استخرهای نقدینگی افراد می‌توانند از سود استیک ارزهای دیجیتال استفاده کنند. بنابراین افراد بیشتری برای استفاده از این سود اقدام به خریداری ارز دیجیتال مربوطه می‌کنند و این موضوع باعث بالا رفتن تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت رمزارز می‌شود.

تریدینگ و استراتژی

7. نظرات افراد تأثیرگذار در حوزه ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری تفکرات و تصمیم‌گیری‌های ما نقش مهمی دارند. شبکه‌های اجتماعی گوناگونی وجود دارند که هر کدام ممکن است مخاطب‌های خاص خود را داشته باشند. نکته مهمی که وجود دارد این است که هریک از این شبکه‌های اجتماعی ممکن است در برخی از حوزه‌ها تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

بنابراین افراد معروفی که از این شبکه‌ها برای اشتراک‌گذاری نظرات خود استفاده می‌کنند نیز در شکل‌گیری تفکرات و تصمیم‌گیری‌های فعالان حوزه مربوطه تأثیر ویژه‌ای دارند. در حوزه ارزهای دیجیتال نیز شبکه‌های اجتماعی در ترند شدن اخبار و کسب اعتبار پروژه‌های رمزارزی نقش مهمی دارند. در دنیای رمزارزها نظرات افراد تأثیرگذار در حوزه ارز دیجیتال اهمیت ویژه‌ای دارد. فعالان حوزه رمزارزها معمولا نظرات افراد معروف و تأثیرگذار (اینفلوئنسر) در بازار ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند.

8. نظرات مدیران پروژه رمزارزی

یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید اخبار درست و به‌روزی را از پروژه‌های رمزارزی داشته باشید، دنبال کردن نظرات مدیران و توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها است. این افراد معمولا به خبرهای مرتبط به پروژه اشاره می‌کنند و نظرات خود را درباره آن بیان می‌کنند. برای مثال فرض کنید که پروژه رمزارزی الف قصد دارد برای ایجاد کاربری جدید برای توکن خود از استخرهای نقدینگی برای استیک کردن رمزارز مربوطه استفاده کند.

با توجه به این‌که اولین و معتبرترین اخبار را افراد توسعه‌دهنده پروژه در اختیار دارند و معمولا این اخبار را در شرایط مناسب در اختیار کاربران شبکه قرار می‌دهند، بنابراین شما با دنبال کردن نظرات مدیران پروژه رمزارزی الف می‌توانید اخبار به‌روزتری از تحولات پروژه رمزارزی الف کسب کنید. لازم به‌ذکر است این نظرات گاهی در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر بیان می‌شوند.

9. نظرات افراد مشهور

برخی افراد مشهور در حوزه‌های گوناگون با وجود این‌که به‌طور مستقیم در پروژه‌ای فعالیت ندارند اما با نظرات خود در ارتباط با ارزهای دیجیتال می‌توانند در قیمت رمزارزها تغییراتی ایجاد کنند. برای مثال وارن بافت به‌عنوان سرمایه‌داری که در شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند می‌تواند با نظرات خود درباره بیت کوین، بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.

از افراد مشهور دیگر می‌توان به ایلان ماسک اشاره کرد. این شخص با حمایت‌هایی که از رمزارز دوج کوین کرد توانست قیمت این رمزارز را در بازه زمانی خاصی افزایش دهد. بنابراین یکی از روش‌ها و استراتژی‌هایی که ممکن است برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از آن استفاده کنند، دنبال کردن نظرات افراد مشهور است.

 استراتژی ترید ارز دیجیتال در بازارهای بدون روند

بسیاری از تریدرها همواره به دنبال روندهای صعودی یا نزولی در بازارهای مالی هستند. این افراد با دیدن اندک نشانه‌هایی از شروع روند قیمتی به دنبال فرصتی هستند تا بر روی موج حاصل از روند قیمت سوار شوند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بازارهای مالی در حالت کلی و بازارهای ارزهای دیجیتال در حالت خاص همواره دارای روند صعودی یا نزولی نیستند.

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که در بازارهای بدون روند چگونه باید ترید کرد. در بازارهای بدون روند قیمت ارز دیجیتال برای مدت نامشخصی بین دو محدوده قیمتی نوسان می‌کند. با توجه به این‌که قیمت بین دو محدوه در نوسان است بنابراین این دو محدوده قیمتی را می‌توان به‌عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی درنظر گرفت.

تریدینگ رنج چیست ؟

«تریدینگ رنج» (Trading Range) به حالتی از بازار می‌گویند که در آن قیمت بین دو محدوده بالا و پایین در بازه زمانی مشخص برای مدتی نوسان کند. تریدینگ رنج عموما زمانی روی می‌دهد که وقفه‌ای در روند بازار ایجاد شود و برای مدتی قیمت بدون روند خاصی بین دو محدوده قیمتی بالا و پایین رود. در حالتی دیگر ممکن است تریدینگ رنج در اثر بی‌تصمیمی تریدرها در انتخاب روند بازار ایجاد شود. در این صورت با قدرتمندتر شدن تریدرهایی که خواهان تغییر روند قیمت در بازار هستند ممکن است روند بازار بعد از تریدینگ رنج تغییر کند.

رفتار قیمت در تریدینگ رنج

در تریدینگ رنج محدوده حمایتی در پایین و محدوده مقاومتی در بالا قرار دارد. قیمت با برخورد به هرکدام از این محدوده‌ها با احتمال زیادی برمی‌گردد. مقاومت‌ها و حمایت‌هایی که در بالا و پایین نمودار قیمت قرار دارند ممکن است برای تریدرهایی که به دنبال روندهای بازار هستند همانند یک مانع عمل کنند اما برای برخی از تریدرهایی که به‌دنبال گرفتن سودهایی کوچک از نوسانات بین محدوده‌های قیمتی هستند همانند راهنمایی برای گرفتن پوزیشن‌های معاملاتی هستند.

استراتژی بهینه ترید

10. استراتژی معاملاتی مناسب در تریدینگ رنج

برای پیدا کردن استراتژی ترید مناسب در تریدینگ رنج در ابتدا باید این بازارهای بدون روند را درست تشخیص دهیم. برای این‌که بتوانیم در بازه زمانی موردنظر قیمت ارز دیجیتال را بدون روند تشخیص دهیم باید حداقل دو مرتبه بازگشت قیمت از محدوه قیمتی یکسان در بالا و پایین را رصد کنیم.

هنگامی که محدوده بالا و پایین قیمتی مشخص شد مناسب‌ترین استراتژی ترید حالتی است که بتوانیم رمزارز مربوطه را در قیمت‌هایی نزدیک به محدوده حمایتی خریداری کنیم و آن را در قیمت‌هایی نزدیک به محدوده مقاومتی بفروشیم. برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین در محدوده‌ای بین قیمت‌های نزدیک به حمایت 15500 دلار و 17500 دلار در حال نوسان است. هنگامی که تریدر از محدوده‌های حمایتی و مقاومتی این دو قیمت مطمئن می‌شود می‌تواند هر بار با رسیدن قیمت بیت کوین به محدوده حمایتی 15500 دلار بیت کوین بخرد و هنگام رسیدن قیمت به محدوده مقاومتی 17500 دلار بیت کوین خود را بفروشد.

ریسک استراتژی ترید ارز دیجیتال در بازارهای بدون روند

بزرگ‌ترین ریسکی که این بازارهای بدون روند دارند این است که ممکن است هر لحظه نمودار قیمت محدوده‌های بالا و پایین را بشکند و برخلاف پیش‌بینی تریدر رفتار کند. بنابراین تریدر با بررسی و رصد نمودار قیمت همواره باید مراقب نشانه‌های شکست محدوده قیمتی باشد.

 استراتژی ترید روزانه

ترید روزانه نوعی از ترید است که در آن باز شدن و بسته شدن پوزیشن معاملاتی در یک روز انجام می‌شود. ترید ارزهای دیجیتال می‌تواند در زمان‌های مختلف و در بازه‌های زمانی گوناگونی انجام شود. برخی از تریدرها علاقه‌دارند تا پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای روز بعد باز نگه ندارند. این تریدرها معمولا از استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌کنند که به کمک آن‌ها بتوان سود موردنظر را در بازه زمانی یک‌روزه کسب کرد.

برای مثال اگر شما در ساعت 9 صبح پوزیشن معاملاتی خود را باز کنید و در ساعت 3 بعدازظهر همان‌روز این پوزیشن را ببندید. معامله شما ترید روزانه است. اما اگر همین پوزیشن را در صبح روز بعد ببندید، معامله شما ترید روزانه به‌حساب نمی‌آید.

بهترین استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال

استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال یکی از دشوارترین استراتژی‌های بازار ارز دیجیتال برای کسب سود است. ممکن است تریدری تازه‌کار در معاملات اولیه خود موفقیت‌هایی کسب کند. اما اگر شرایط لازم برای انجام یک ترید روزانه موفق را رعایت نکند پس از مدتی برآیند معاملاتی وی منفی می‌شود. بهترین استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال زمانی حاصل می‌شود که تریدر با کسب تجربه و مهارت کافی عوامل مختلفی را رعایت کند که باعث یک ترید روزانه موفق می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در ترید روزانه را توضیح می‌دهیم.

11. توجه به اخبار و رویدادهای پیرامون ارز دیجیتال

با توجه به ارزش بازار یا مارکت کپ پایین ارزهای دیجیتال، اخبار و رویدادهای مختلف تأثیرات آنی فراوانی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارند و نوسانات قیمتی زیادی ایجاد می‌کنند. افرادی که می‌خواهند به‌صورت روزانه به ترید ارزهای دیجیتال بپردازند باید تجربه و مهارت لازم در استفاده از انواع ابزارهای تکنیکال را داشته باشند. اما برای انجام یک ترید موفق همواره باید اخبار و رویدادهای مهم و تأثیرگذار بر روی قیمت ارزهای دیجیتال را دنبال کنیم. بنابراین در کنار تحلیل تکنیکال، بررسی اخبار و رویدادهای روز که در میزان عرضه و تقاضای توکن موردنظر اهمیت دارد می‌تواند به تریدر در کسب موفقیت در معاملات روزانه کمک کند.

12. انتخاب رمزارز مناسب در ترید روزانه

تریدرهای روزانه معمولا از استراتژی‌های مخصوصی استفاده می‌کنند تا بتوانند در بازه‌های زمانی کوتاه به سود موردنظر خود برسند. بنابراین تریدرهای روزانه در انتخاب نوع ارز دیجیتال نیز دقت می‌کنند تا با استراتژی معاملاتی آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد.

یکی از عواملی که تریدرهای روزانه در انتخاب رمزارز انتخابی خود به آن توجه دارند، میزان نوسانات رمزارز موردنظر است. با توجه به این‌که تریدر روزانه در بازه‌های کوتاه زمانی ترید می‌کند بنابراین معامله‌گر به تحلیل تکنیکال و بررسی رفتار قیمتی در پرایس اکشن توجه بیشتری می‌کند. البته با توجه به نوسانات زیادی که بازار رمزارزها دارند، توجه به عوامل بنیادی که با تغییر در میزان عرضه و تقاضا نوسانات شدید قیمتی را ایجاد می‌کنند نیز در کنار تحلیل تکنیکال بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال از تغییرات عرضه و تقاضا در رمزارزها حاصل می‌شود. بنابراین تریدر باید تمامی موارد تأثیرگذار در میزان عرضه و تقاضای ارز دیجیتال مربوطه را بررسی کند. عوامل تأثیرگذار در میزان عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال می‌تواند مواردی از قبیل اخبار پیرامون رمزارز، تغییرات تکنولوژیکی در بستر ارز دیجیتال و به‌روزرسانی‌های مرتبط با کوین موردنظر را شامل شود.

مدیریت سرمایه در ترید روزانه

با توجه به این که انتخاب استراتژی ترید روزانه در بسیاری از مواردی که با پوزیشن‌ معاملاتی ارتباط دارند تأثیر دارد، بنابراین دیگر عوامل مرتبط با ترید همانند مدیریت سرمایه و ریسک را نیز متناسب با این استراتژی معاملاتی باید انتخاب کرد.

در ترید روزانه ممکن است معاملات زیادی در طول روز انجام شود بنابراین در صورتی‌که تریدر مدیریت سرمایه و ریسک درستی نداشته باشد ممکن است با ضررهای زیادی مواجه شود. از طرف دیگر تریدرهای روزانه همواره باید نوسانات قیمت در بازار را رصد کنند تا بتوانند از موقعیت‌های مناسب در نمودار قیمتی برای گرفتن پوزیشن معاملاتی استفاده کنند.

مدیریت سرمایه

تریدرهای روزانه موفق معمولا قبل از این‌که تریدرهای دیگر پوزیشن سودزا را تشخیص دهند می‌توانند نقاط ورود و خروج مناسب را در نمودار مشخص کنند. با مشخص کردن نقاط ورود و خروج و اعمال حدضرر برای پوزیشن‌های معاملاتی، تریدرها می‌توانند مدیریت ریسک مناسبی برای سرمایه خود داشته باشند.

در واقع تریدرهای موفق هنگامی که نقاط ورود و خروج مناسب را در نمودار قیمتی مشخص می‌کنند، به استراتژی معاملاتی خود پایبند می‌شوند. این تریدرها با مشخص کردن اهداف قیمتی و تعیین حد ضرر، احساسات خود را برای تغییر در پوزیشن‌های معاملاتی کنترل می‌کنند. بنابراین با مدیریت سرمایه درست و منطقی می‌توانند در کل برآیند مثبتی از معاملات روزانه خود داشته باشند.

اختصاص زمان مشخصی برای ترید روزانه

بازار رمزارزها دارای نوسانات زیادی است. این بازار در طول روز ممکن است موقعیت‌های معاملاتی فراوانی را در اختیار تریدرها قرار دهد. شرط استفاده از این موقعیت‌های سودزا این است که تریدر همواره نمودار قیمت را رصد و تغییرات آن را دنبال کند. بنابراین افرادی که می‌خواهند از استراتژی ترید روزانه استفاده کنند باید زمانی را مخصوص به این کار اختصاص دهند.

تمرکز بر روی نمودار یک رمزارز

یکی از عوامل مهمی که باعث تصمیمات درست معاملاتی در ترید روزانه می‌شود، داشتن تمرکز بر روی تعداد محدودی ارز دیجیتال است. اگر به تازگی استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال را انتخاب کرده‌اید توصیه می‌شود تنها بر روی نمودار قیمت یک رمزارز تمرکز کنید. با توجه به این‌که نمودارهای قیمت رمزارزهای مختلف رفتار قیمتی متفاوتی دارند، بنابراین تمرکز بر روی چند نمودار در زمانی مشخص تمرکز تریدر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود نتواند معاملات موفقی انجام دهد. حتی تریدرهای باتجربه نیز برای افزایش موفقیت در معاملات سعی می‌کنند بیشتر تمرکز خود را تنها بر روی نمودار یک ارز دیجیتال قرار دهند.

واقع بینی در ترید روزانه

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بسیاری از تریدرهای موفق تنها در 50 الی 60 درصد از معاملات خود سود می‌کنند. اما سود حاصل از معاملات موفق این افراد از ضرر حاصل از معاملات ناموفق آن‌ها بیشتر است. بنابراین با مدیریت ریسک و سرمایه مناسب، برای این‌که برآیند نهایی ما از معاملات مثبت باشد نیاز نیست تا تمام معاملات ما موفق شود. تریدرهای موفق که برآیند سود و زیان در معاملات آن‌ها مثبت است، پوزیشن‌های معاملاتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که احتمال سودآوری نهایی آن‌ها را افزایش دهد.

13. استراتژی معاملاتی اسکالپ ارز دیجیتال چیست ؟

«اسکالپینگ» (Scalping) یا استراتژی ترید اسکالپ در ارز دیجیتال یکی از استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال است که در آن معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه و به‌صورت سریع انجام می‌شود. تریدر در روش اسکالپینگ سعی دارد تعداد بیشتری معامله را در بازه‌های زمانی کوتاه انجام دهد و با کمک مدیریت ریسک و سرمایه بتواند برآیند کلی سود و زیان معاملات خود را مثبت نگه دارد.

افرادی که می‌خواهند از استراتژی اسکالپینگ در ترید روزانه خود استفاده کنند بهتر است در ابتدا اطلاع کافی از روحیات خود داشته باشند. در این روش با توجه به این‌که قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه نوسانات زیادی دارد ممکن است معاملات استرس بالایی را به تریدر وارد کند. بنابراین افرادی که تحمل مقادیر بالای استرس در معاملات را ندارند بهتر است از این روش استفاده نکنند.

معامله‌گر علاوه بر تحمل استرس بالا در این معاملات باید توانایی کنترل احساسات خود در پایبندی به استراتژی معاملاتی در پوزیشن‌های باز مربوطه را داشته باشد و با نوسانات قیمت استراتژی خود را تغییر ندهد.

استراتژی سوئینگ تریدینگ

برحسب بازه زمانی که تریدر انتخاب می‌کند، استراتژی‌های مختلفی را می‌تواند در معاملات خود استفاده کند. یکی از این استراتژی‌های معاملاتی «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) است که بسیاری از تریدرها در معاملات ارزهای دیجیتال به‌کار می‌برند.

استراتژی سوئینگ تریدینگ نسبت به استراتژی ترید روزانه این مزیت را دارد که تریدر نیازی ندارد همواره نمودار قیمتی را رصد کند. در استراتژی سوئینگ تریدینگ معامله‌گر از نوسانات قیمتی در چند روز یا چند هفته برای گرفتن پوزیشن معاملاتی استفاده می‌کند. بنابراین تریدر نیازی ندارد تا همواره پشت کامپیوتر باشد و نوسانات قیمتی در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر را دنبال کند.

معامله‌گر در استراتژی سوئینگ تریدینگ با استفاده از تحلیل‌ فاندامنتال و بررسی اخبار و رویدادهای رمزارزها، ارز دیجیتالی با پتانسیل رشد مناسب را برای مدتی درنظر می‌گیرد. در این مدت با کمک تحلیل تکنیکال کف‌ها و سقف‌های قیمتی را برای رمزارز مربوطه مشخص می‌کند تا بتواند نقاط ورود و خروج مناسبی را برای پوزیشن معاملاتی موردنظر انتخاب کند. بعد از محاسباتی که برای مدیریت ریسک انجام می‌دهد در کف قیمتی مناسبی پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند و حد ضرر و تارگت را با استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک و سرمایه انتخاب می‌کند.

در سوئینگ تریدینگ با توجه به تارگت مشخص‌شده و سرعت تغییرات قیمت و روند بازار ممکن است پوزیشن معاملاتی از چند روز تا چند هفته باز بماند. استراتژی سوئینگ تریدینگ در صورتی‌که به‌درستی انجام شود می‌تواند در نوسانات بازار سودهای قابل توجهی داشته باشد.

استراتژی ترید بهینه ارز دیجیتال

انواع استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال در سوئینگ تریدینگ

سوئینگ تریدینگ نسبت به استراتژی ترید روزانه بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری را درنظر می‌گیرد بنابراین در صورتی‌که به‌طور مناسب از آن استفاده شود می‌تواند نسبت به معاملاتی که در ترید روزانه انجام می‌شوند بازدهی بیش‌تری داشته باشد. استراتژی سوئینگ تریدینگ را به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

14. استراتژی پیدا کردن ترند

برخی از معامله‌گرها بر روی یافتن روندهای بازار تمرکز می‌کنند. این افراد نقاط ورود مناسب را در ابتدای یک روند پیدا می‌کنند و با ورود به‌موقع سعی می‌کنند تا پایان روند پوزیشن باز خود را حفظ کنند. استراتژی سوئینگ تریدینگ نیز از همین روش می‌تواند استفاده کند و پس از ورود به پوزیشن معاملاتی تا زمانی که به سود موردنظر برسد پوزیشن خود را باز نگه دارد. معامله‌گر علاوه بر تحلیل شرایط بنیادی رمزارز از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند RSI و انواع میانگین متحرک‌ها نیز برای اطمینان از درستی تحلیل می‌تواند استفاده کند.

15. استفاده از سوئینگ تریدینگ در بریک اوت

«بریک اوت» (Breakout) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از محدوده نوسانی خود خارج شود و با شکستن مقاومت به بالای آن برود. در استراتژی سوئینگ تریدینگ نیز از این موقیعت می‌توان استفاده کرد و زمانی که شکست روی می‌دهد با روند قیمت همراه شد. در این حالت معمولا تریدرها در ابتدای شکست با ورود به‌موقع از این فرصت استفاده می‌کنند. در این مواقع تریدرها معمولا بعد از مشاهده اصلاح قیمتی، پوزیشن لانگ باز می‌کنند.

لازم به ذکر است که پیدا کردن نقطه خروج از معامله نیز همانند پیدا کردن نقطه ورود اهمیت دارد. بنابراین سوئینگ تریدر باید بعد از کسب سود و قبل از برگشت روند از معامله خارج شود. در تصویر زیر نمودار قیمت را مشاهده می‌کنید که بعد از شکست محدوده رنج توانسته تا مدتی روند صعودی خود را حفظ کند. یکی از معایبی که این استراتژی معاملاتی دارد این است که ممکن است شکست، مقطعی و کوتاه‌مدت باشد و پس از مدت کوتاهی قیمت دوباره به محدوده قبلی برگشت کند.

بهترین استراتژی ترید

16. شکست های رو به پایین

شکست محدوده قیمتی می‌تواند به طرف پایین نیز روی دهد. در این حالت ممکن است قیمت محدوده خود را از پایین بشکند و به زیر خط حمایتی برود. در این حالت تریدر می‌تواند با باز کردن پوزیشن شورت از این روند نزولی کسب سود کند.

تحلیل تکنیکال و بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان و در بسیاری موارد غیرقابل پیش‌بینی است. با توجه به ارزش بازار یا مارکت کپ پایین رمزارزها، نهنگ‌های بیت کوین به‌راحتی در این بازار نوسانات غیرعادی ایجاد می‌کنند. بنابراین قبل از ورود به بازار پرنوسان رمزارزها باید استراتژی مناسبی داشته باشیم. ابزارهای مختلفی همانند اندیکاتورها و اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال می‌توانند استراتژی‌های قابل قبولی را در اختیار تریدر قرار دهند. تحلیل پرایس اکشن نیز با تمرکز بر روی رفتار قیمت می‌تواند در کنار تحلیل فاندامنتال به ما در پیدا کردن بهترین استراتژی ترید ارزهای دیجیتال کمک کند.

بهترین اندیکاتورها در استراتژی ترید ارزهای دیجیتال

استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل فاندامنتال و پرایس اکشن به تریدرها در درک بهتر بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند. تعداد زیادی اندیکاتور در تحلیل تکنیکال وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای بررسی قیمت ارزهای دیجیتال استفاده کرد. لازم به ذکر است هیچ‌کدام از اندیکاتورها به‌تنهایی نمی‌تواند روند قیمتی را به ما نشان دهند. بنابراین از اندیکاتورها تنها برای گرفتن تأیید در تحلیل تکنیکال و در کنار تحلیل‌های دیگر می‌توان استفاده کرد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین اندیکاتورهای کاربردی در ترید ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم.

 

۱۷. استفاده از استراتژی میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی از اصلی‌ترین و ساده‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که شما آن را تقریبا در کنار نمودار قیمت همه صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی مشاهده می‌کنید.

میانگین متحرک همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید میانگینی از قیمت‌های قبلی به شما می‌دهد. اهمیت اصلی و مهمی که این میانگین دارد این است که با توجه به قیمت هر لحظه به‌روز می‌شود. میانگین متحرک را معمولا می‌توانید در کنار نمودار قیمت ارز دیجیتال به‌صورت خطوطی در کنار قیمت مشاهده کنید.

میانگین متحرک به دو نوع «میانگین متحرک ساده» (Simple Moving Average | SMA) و «میانگین متحرک نمایی» (Exponential Moving Average | EMA) تقسیم می‌شود. فرقی که میانگین متحرک نمایی با ساده دارد این است که میانگین متحرک نمایی طوری محاسبه می‌شود که به قیمت‌های جدیدتر وزن بیشتری می‌دهد. در حالی که در میانگین متحرک ساده وزن یکسانی به همه قیمت‌های قبلی داده می‌شود.

دوره اندیکاتور میانگین متحرک چیست ؟

تعداد کندل‌هایی که اندیکاتور میانگین متحرک برای میانگین‌گیری استفاده می‌کند را «دوره» (Period) اندیکاتور در میانگین متحرک می‌گویند. دوره در اندیکاتور میانگین متحرک را در هر تایم فریمی می‌توان حساب کرد. برای مثال قیمت در EMA 12 به این طریق محاسبه می‌شود که میانگین 12 کندل قبلی را با وزن‌دهی بیشتر به قیمت‌های اخیر محاسبه می‌کند. میانگین متحرک را در هر تایم‌فریمی می‌توان به‌کار برد. بنابراین همین میانگین متحرکی که در مثال ذکر شد را می‌توان در تایم فریم روزانه، ساعتی و ماهانه استفاده کرد. از دوره‌های مختلفی در میانگین متحرک می‌توان استفاده کرد که متداول‌ترین آن‌ها دوره‌های 200، 100 و 50 کندلی است.

استراتژی های ترید با میانگین متحرک

با توجه به این‌که میانگین متحرک‌ها همواره در کنار قیمت هستند و میانگینی از قیمت را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند از آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای شناسایی روند قیمت می‌توان استفاده کرد. با توجه به این‌که میانگین‌های متحرک دنبال‌کننده قیمت هستند بنابراین در صورتی که به طرق مختلف قیمت از میانگین متحرک خود عبور کند یا به آن نزدیک شود می‌تواند تعابیر مختلفی داشته باشد. در ادامه دو نوع استراتژی‌ متداول در استفاده از میانگین متحرک را توضیح می‌دهیم.

میانگین متحرک به عنوان حمایت و مقاومت

میانگین‌های متحرک در کنار قیمت، حرکت و روند آن را دنبال می‌کنند. بنابراین از میانگین‌های متحرک می‌توان به‌عنوان حمایت و مقاومت داینامیک در تحلیل تکنیکال استفاده کرد. برای این کار باید دوره مناسبی برای میانگین متحرک پیدا کنیم. با بررسی دوره‌های مختلف در میانگین متحرک برای رمزارز موردنظر متوجه می‌شویم که نمودار قیمت به برخی از آن‌ها واکنش بهتری نشان می‌دهد.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید میانگین متحرک نمایی ۵۰ در ابتدا همانند مقاومت دینامیک عمل می‌کند و قیمت در برخورد با آن به سمت پایین می‌رود و بعد از این‌که قیمت این مقاومت دینامیک را می‌شکند، میانگین متحرک به یک حمایت تبدیل می‌شود. در حالتی که میانگین متحرک به حمایت دینامیک تبدیل می‌شود، در هر بار برخورد قیمت به میانگین متحرک، قیمت به سمت بالا برمی‌گردد.

میانگین متحرک

میانگین متحرک و سیگنال خرید و فروش

برای گرفتن سیگنال خرید و فروش به دو میانگین متحرک نمایی با دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت نیاز داریم. به‌طور کلی هرگاه میانگین متحرک نمایی با دوره کوتاه‌مدت میانگین متحرک‌های نمایی با دوره‌های بلندمدت‌تر را از پایین به بالا قطع کند می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای خرید باشد.

در حالتی که یک میانگین متحرک از بالا میانگین متحرک‌‌های بلندمدت‌تر را به سمت پایین قطع کند، این حالت می‌تواند به‌عنوان سیگنال فروش باشد.

هر دو حالتی که منجر به سیگنال‌های خرید و فروش می‌شوند در زمانی روی می‌دهند که نمودار قیمت از هر یک از این اندیکاتورها عبور کند. میانگین متحرک نمایی با دوره کوتاه‌تر نزدیکتر به نمودار قیمت حرکت می‌کند. همان‌طور که در تصویر می‌بینید بعد از عبور نمودار قیمت از هر دو میانگین متحرک EMA 12 و EMA 26 مشاهده می‌کنیم که سیگنال‌های خرید و فروش فعال می‌شوند.

نکته‌ای که در استفاده از میانگین‌های متحرک باید به آن توجه داشت این است که انتخاب دوره‌ مناسب در میانگین متحرک‌ها معمولا با تجربه به‌دست می‌آید. تریدر با امتحان دوره‌های کندلی مختلف در میانگین متحرک می‌تواند میزان واکنش قیمت را به آن میانگین متحرک بررسی کند. دوره‌های کندلی که در آن‌ها واکنش قیمت به میانگین متحرک زیاد است می‌تواند برای تحلیل و پیش‌بینی نمودار قیمت استفاده شوند.

سیگنال خرید و فروش

۱۸. استراتژی مکدی در ترید ارز دیجیتال

یکی از مواردی که در انتخاب استراتژی ترید ارز دیجیتال بسیار مهم است، استفاده از اندیکاتورهایی است که برگشت روند را نشان می‌دهند. هر اندازه اندیکاتوری بتواند با سرعت بیشتری این برگشت روند را به تریدرها نشان دهد از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. «اسیلاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD) نمونه‌ای از این اندیکاتورها است که در صورت استفاده ترکیبی با اندیکاتورهای دیگر می‌تواند نتایج مطلوبی را برای تریدر داشته باشد.

اندیکاتور مکدی می‌تواند از تغییر روند احتمالی در قیمت، تریدر را باخبر کند. مکدی از اندیکاتورهای تأخیری محسوب می‌شود ولی با این وجود تریدرهای زیادی برای گرفتن سیگنال از آن استفاده می‌کنند. استفاده و سیگنال‌گیری از مکدی راحت است و نمودار هیستوگرام مکدی به تریدرها در بررسی میزان قدرت روند کمک می‌کند.

 

نحوه عملکرد اسیلاتور مکدی

اسیلاتورها نوعی از اندیکاتورها هستند که بین دو محدوه بالا و پایین نوسان می‌کنند. با توجه به نمودار قیمت، اسیلاتورها در بین این دو محدوده بالا و پایین حرکت می‌کنند. یکی از این اسیلاتورها که از آن برای پیش‌بینی روند بازار و پیدا کردن نقاط ورود و خروج در کنار اندیکاتورهای دیگر می‌توان استفاده کرد اسیلاتور مکدی است. این اسیلاتور در واقع مومنتوم حرکت را با استفاده از میانگین‌های متحرک نشان می‌دهد. اندیکاتور مکدی از دو خط میانگین متحرک و یک هیستوگرام تشکیل شده است.

اسیلاتور مکدی

نحوه سیگنال‌گیری مناسب از اندیکاتور مکدی

همان‌طور که در قسمت میانگین‌‌های متحرک اشاره شد زمانی که میانگین متحرک دوره کوتاه‌تر میانگین متحرک‌های دوره‌های کندلی بلندمدت‌تر را قطع کند، می‌تواند به‌عنوان سیگنال خرید یا فروش درنظر گرفته شود. مزیت مهمی که استفاده از اندیکاتور مکدی دارد این است که تریدر با توجه به آن می‌تواند زودتر از زمانی که میانگین متحرک‌ها همدیگر را قطع می‌کنند از تقاطع احتمالی آن‌ها خبردار شود.

البته توجه به این نکته ضروری است که سیگنال‌های مکدی زمانی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند که توسط تقاطع میانگین متحرک‌ها نیز تأیید شوند. بنابراین برای تحلیل بهتر بعد از این‌که اندیکاتور مکدی به ما سیگنال خرید یا فروش داد صبر می‌کنیم تا اندیکاتورهای میانگین متحرک نیز همدیگر را قطع کنند و سیگنال مشابهی به ما بدهند.

بنابراین همواره به این موضوع توجه کنید که ممکن است سیگنال‌های اندیکاتور مکدی نادرست باشد. برای مثال در تصویر زیر دو نمونه از سیگنال‌های نادرست اندیکاتور مکدی را مشاهده می‌کنید.

سیگنال در مکدی

۱۹. استراتژی ترید ارز دیجیتال با اندیکاتور RSI

یکی از اندیکاتورهایی که می‌توان به‌عنوان مکمل در تحلیل‌ها استفاده کرد اندیکاتور RSI است. این اندیکاتور بین محدوده‌های اشباع خرید و فروش نوسان می‌کند و به تریدر سرعت و اندازه تغییرات در قیمت را نشان می‌دهد. در نواحی که انتظار برگشت روند وجود دارد با استفاده از این اندیکاتور می‌توان برای گرفتن تأیید استفاده کرد.

برای مثال در نمودار روزانه قیمت بیت کوین هنگامی که اندیکاتور RSI به پایین 30 می‌رسد به تریدر سیگنال خرید یا پوزیشن لانگ می‌دهد. در حالتی که اندیکاتور RSI بالای 70 می‌رود، سیگنال فروش بیت کوین را می‌دهد.

از این اندیکاتور بیشتر برای تشخیص ضعف قدرت روند و کاهش مومنتوم در نواحی مستعد تغییر روند استفاده می‌شود. استفاده از این اندیکاتور راحت است و تریدرها می‌توانند با ترکیب این اندیکاتور با پرایس اکشن استراتژی‌های ترید موفقی را طرح‌ریزی کنند.

بهترین استراتژی ترید

 ۲۰. استراتژی هولد

استراتژی خرید و نگه‌داری، نوعی از استراتژی است که در آن سرمایه‌گذار رمزارزی را خریداری می‌کند و آن را برای مدتی طولانی نگه می‌دارد. استراتژی هولد یا همان «هودل» در صورتی‌که رمزارزی پرپتانسیل در قیمتی مناسب خریداری و هولد شود، می‌تواند سودهای قابل توجهی به سرمایه‌گذار بدهد. بنابراین می‌توان آن را به‌عنوان یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی در ارز دیجیتال حساب کرد.

در این استراتژی سرمایه‌گذار با بررسی دقیق پروژه رمزارز موردنظر و با استفاده از تحلیل بنیادی، همه عوامل تأثیرگذار روی قیمت رمزارز را در طولانی‌مدت بررسی می‌کند و پس از آن اقدام به خرید می‌کند. در این نوع استراتژی سرمایه‌گذار به‌دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه و میان‌مدت بازار نیست.

 

افرادی که برای سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال از استراتژی هولد استفاده می‌کنند باید اطلاعات دقیقی از پروژه رمزارز مربوطه به‌دست آورند. با توجه به این که بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی است و قیمت همه رمزارزها همبستگی زیادی با قیمت بیت کوین دارد، بنابراین برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج مناسب باید قیمت بیت کوین و تحلیل تکنیکال رمزارز مربوطه را درنظر داشته باشیم.

جمع بندی

در این مطلب در ابتدا اهمیت پیدا کردن بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال را توضیح دادیم. بنابراین این سوال را مطرح کردیم که آیا بهترین استراتژي در ارز دیجیتال وجود دارد. برای جواب این سوال در ابتدا تأثیر استفاده از هوش مصنوعی را در معاملات رمزارزها شرح دادیم و اهمیت به‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی را توضیح دادیم.

در ادامه روانشناسی ترید و اهمیت آن در انتخاب استراتژی ترید ارز دیجیتال را شرح دادیم. سپس نحوه انتخاب بهترین استراتژی ترید را توضیح دادیم. با توجه به این‌که در برخی استراتژی‌ها تمرکز بر روی اخبار پیرامون رمزارزها است، بنابراین استراتژی ترید با اخبار را شرح دادیم. سپس استراتژی ترید در بازارهای بدون روند را معرفی کردیم. در ادامه ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ را شرح دادیم. با توجه به این‌که استفاده از تحلیل تکنیکال در طراحی بهترین استراتژی ترید ارز دیجیتال اهمیت دارد، برخی از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال را معرفی کردیم. در پایان نیز استراتژی هولد را بررسی کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
COINTELEGRAPH
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *