انواع خط روند در تحلیل تکنیکال – از ترسیم تا تحلیل به زبان ساده

۱۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
انواع خط روند در تحلیل تکنیکال – از ترسیم تا تحلیل به زبان ساده

قیمت‌ها در بازارهای مالی همواره در حال نوسان هستند. این نوسانات ممکن است در جهت افزایش یا کاهش قیمت باشد. تریدرها برای این که بتوانند پیش‌بینی درستی از نوسانات قیمت در بازارهای مالی ارائه کنند، نیاز دارند تا روندهای بازار را شناسایی کنند. انواع خط روند در تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا با ترسیم خطوط روند نوسانات قیمتی را بهتر درک کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای انجام معاملات پیدا کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از اشنایی با مفهوم روند قیمت، انواع خط روند در تحلیل تکنیکال را بررسی می‌کنیم. سپس نحوه ترسیم خطوط روند در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم. در ادامه نیز تحلیل‌های مربوط به انواع خطوط روند را در تحلیل تکنیکال با توجه به تایم‌فریم مربوطه توضیح می‌دهیم و در انتها نیز استراتژی‌هایی که برای ترید با خطوط روند استفاده می‌شوند را با مثال‌هایی تصویری بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

انواع خط روند در تحلیل تکنیکال

انواع خط روند در تحلیل تکنیکال ابزارهایی مهم در این تحلیل محسوب می‌شوند که به تحلیل‌گران و تریدرها کمک می‌کند تا روندهای صعودی، نزولی و خنثی را در بازار شناسایی کنند. خط روندهای صعودی برای شناسایی روندهای افزایشی، خط روند نزولی برای شناسایی روندهای کاهشی و خط روند خنثی برای شناسایی نواحی بدون روند در نمودار قیمت استفاده می‌شوند.

انواع خطوط روند با متصل کردن نقاط مهم قیمتی در نمودار به یکدیگر امکان شناسایی بهتر این روندهای قیمتی را امکان‌پذیر می‌کنند. برای درک بهتر نحوه کارکرد انواع خط روند در تحلیل تکنیکال به این موضوع توجه کنید که قیمت در بازارهای مالی می‌تواند در دو جهت بالا یا پایین حرکت کند. با توجه به این موضوع در بازارهای مالی دو نوع روند صعودی و نزولی قابل شناسایی است.

البته در بازارهای مالی روندهای خنثی یا بدون جهت نیز وجود دارند که در آنها تغییرات قیمت در بازه قیمتی مشخصی ایجاد می‌شود. روندهای خنثی نیز در بازه‌های زمانی کوچکتر از روندهای صعودی و نزولی تشکیل می‌شوند. بنابراین با توجه به روندهای صعودی، نزولی و خنثی در بازارهای مالی در ادامه این مطلب انواع خط روند در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم و نحوه ترسیم هر کدام از آن‌ها را به‌طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

خط روند صعودی چیست؟

خط روند صعودی وجود روند افزایشی در بازار را نشان می‌دهد. این خط بیان‌گر این موضوع است که قیمت به‌تدریج کمینه‌ها و بیشینه‌های بالاتری را در نمودار ایجاد می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به شیب خط روند میزان قدرت روند صعودی را شناسایی کنند. هراندازه شیب خط روند صعودی بیشتر باشد بیان‌گر قدرت بیشتر روند صعودی است. در تصویر زیر خط روند صعودی را مشاهده می‌کنید.

خط روند صعودی در نمودار قیمت
خط روند صعودی در نمودار قیمت

کانال صعودی چیست؟

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید خطوط روند صعودی را می‌توان در بالا و پایین روند صعودی قیمت در بازار مربوطه ترسیم کرد. در این حالت قیمت در درون کانالی صعودی قرار می‌گیرد و در درون آن نوسان می‌کند. در این حالت کانال صعودی از دو خط روند صعودی در بالا و پایین کانال تشکیل می‌شود. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این خطوط همانند دو خط حمایت در پایین و مقاومت در بالای کانال عمل می‌کنند و قیمت در روند صعودی به آن‌ها واکنش نشان می‌‌دهد.

این موضوع فرصت‌های مناسب معاملاتی را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا بتوانند همانند استراتژی‌های معاملاتی مربوط به خطوط حمایت و مقاومت، در زمان نزدیک شدن قیمت به انواع خطوط روند در تحلیل تکنیکال پوزیشن‌ معاملاتی مناسبی را برای نوسان‌گیری از بازار مربوطه انتخاب کنند.

رسم کانال صعودی در نمودار قیمت
رسم کانال صعودی در نمودار قیمت

خط روند نزولی چیست؟

«خطوط روند نزولی» (Descending Trendlines) روندهای نزولی قیمت در بازار موردنظر را نشان می‌دهند. این خطوط بیان‌گر ادامه فشار فروش نسبت به خرید در بازار مربوطه است که باعث می‌شود قیمت‌ها در روندی کاهشی به سمت پایین حرکت کنند. در تصویر زیر خط روند نزولی را مشاهده می‌کنید.

رسم خط روند نزولی برای قیمت
خط روند نزولی را در نمودار قیمت مشاهده می‌کنید.

کانال نزولی چیست؟

کانال‌های نزولی از رسم دو خط روند نزولی در بالا و پایین نمودار قیمت تشکیل می‌شوند. کانال‌های نزولی را می‌توان همانند تصویر زیر با استفاده از دو خط روند نزولی در بالا و پایین روند کاهشی مشخص کرد. در این حالت خطوط روند نزولی در نمودار قیمت همانند نواحی حمایت و مقاومتی عمل می‌کنند. بنابراین زمانی که قیمت به هر کدام از این خطوط نزدیک می‌شود، به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. تریدرها می‌توانند از این واکنش قیمت به خطوط روند نزولی در نمودار قیمت استفاده کنند و با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روند ریزشی بازار کسب سود کنند.

رسم کانال نزولی در نمودار قیمت
رسم کانال نزولی در نمودار قیمت

خط روند خنثی چیست؟

خط روند خنثی بیان‌گر روندی خنثی در بازار مربوطه است. در روندهای خنثی نوعی بی‌تصمیمی در بازار مشاهده می‌شود. در روندهای خنثی که آن‌ها را می‌توان با خطوط روند افقی نشان داد، هیچ کدام از خریداران و فروشندگان کنترل بیشتری در بازار ندارند. خطوط روند خنثی با متصل کردن نواحی بیشینه قیمتی به یکدیگر ترسیم می‌شوند. از سویی دیگر این خطوط را با متصل کردن نواحی کمینه قیمتی به یکدیگر نیز می‌توان ترسیم کرد. برای درک بهتر این موضوع مستطیلی را در نظر بگیرید که قیمت در داخل آن بین دو خط حمایت در پایین و مقاومت در بالا نوسان می‌کند.

توجه به این نکته از اهمیت بالایی برخودار است که در روندهای خنثی قیمت در محدوده‌ای مشخص نوسان می‌کند. اما در درون این محدوده یا درون این مستطیل در تایم‌فریم‌های پایین‌تر می‌توانیم روندهای صعودی و نزولی را شناسایی کنیم. پس از مدتی در صورت شکست خطوط حمایت و مقاومت به سمت پایین یا بالا، قیمت می‌تواند وارد روندهای نزولی یا صعودی شود. این روندهای صعودی و نزولی تا زمانی ادامه پیدا می‌کنند که قیمت دوباره وارد روندی خنثی شود.

کاربرد انواع خط روند خنثی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای خطوط روند خنثی در شناسایی «بازارهای رنج» (Range-bound Markets) است. در این بازارها همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت بین دو خط روند خنثی در بالا و پایین محدود شده است. در این حالت این خطوط روند خنثی همانند خطوط حمایت و مقاومت عمل می‌کنند. بنابراین قیمت در بین آن‌ها حرکت می‌کند و با برخورد به هر کدام از این خطوط روند، تغییر جهت می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در بین این خطوط روند خنثی روندهای صعودی و نزولی وجود دارد.

نوسان قیمت بین دو خط روند خنثی در بالا و پایین نمودار قیمت
نوسان قیمت بین دو خط روند خنثی در بالا و پایین نمودار قیمت

مفهوم روند قیمت در بازار

روند قیمت در بازارهای مالی یکی از مفاهیم اصلی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها توجه ویژه‌ای به آن دارند. اگر بخواهیم به‌طور ساده مفهوم روند در بازارهای مالی را توضیح دهیم، می‌توانیم به جهت حرکت قیمت در بازار به‌عنوان مفهوم روند در بازارهای مالی اشاره کنیم. با توجه به اینکه در تمامی بازارهای مالی نوسان قیمت وجود دارد، بنابراین تشخیص روند در تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهای مالی کاربرد دارد.

برای مثال تریدرهایی که برای انجام معاملات و کسب سود از نوسانات بازار کریپتو، قیمت بیت کوین را رصد می‌کنند، همواره می‌بایست روند قیمت بیت کوین را در تایم‌فریم‌های موردنظر پیدا کنند. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است دلیل پیدا کردن روند قیمت در بازار چیست که در ادامه این موضوع را شرح می‌دهیم.

دلیل اهمیت روند قیمت در بازار

روند قیمت دارایی و سهام در تحلیل تکنیکال از آن جهت دارای اهمیت است که به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند پیش‌بینی بهتری از نوسانات قیمت در بازار مربوطه ارائه کنند. یکی از اصولی که تحلیل‌گران تکنیکال به آن باور دارند این موضوع است که قیمت در نمودار هموار تمایل دارد تا روند قبلی خود را ادامه دهند.

بنابراین زمانی که تریدرها روند قیمت را در بازار مربوطه مشخص می‌کنند، می‌توانند معاملات موفق‌تری در بازار مربوطه داشته باشند. برای مثال افرادی که با در نظر گرفتن شرایط تاثیرگذار در قیمت جهانی طلا در شرایط مربوطه روند قیمت آن را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند، می‌توانند با خرید آن در کف‌های قیمتی و فروش آن در زمان افزایش قیمت از روند صعودی طلا کسب سود کنند. این موضوع برای دارایی‌های دیگر نیز صادق است.

ابزارهای شناسایی روند قیمت در بازار

علاوه بر عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روند قیمت برای دارایی موردنظر، تحلیل تکنیکال این امکان را برای تریدرها ایجاد کرده تا بتوانند با استفاده از انواع ابزارهای موجود در این تحلیل، درک بهتر و درست‌تری از رفتار قیمت در بازار مربوطه به‌دست آورند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و در نتیجه معاملات پرسودتری داشته باشند. در مطالب قبلی از مجله فرادرس، الگوهای تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و در آن‌ها توضیح دادیم که خط روند یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در این تحلیل است. بنابراین در این مطلب توضیحات بیشتری درباره خط روند و انواع آن ارائه می‌کنیم.

تریدری در حال بررسی نمودار قیمت-انواع خط روند

خط روند چیست؟

خط روند یکی از ابزارهای مهم در تحلیل تکنیکال است که جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. تحلیل‌گران تکنیکال با استفاده از نموداری که تغییرات قیمت را بر حسب زمان نشان می‌دهد، می‌توانند نوسانات قیمت را در بازار مربوطه بررسی کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند با متصل کردن حداقل دو نقطه در نمودار قیمت خطی را رسم کنند که بیان‌گر جهت حرکت قیمت در بازار مربوطه است. ترسیم این خط به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نوسانات قیمتی را در بازار مربوطه بهتر شناسایی کنند. با توجه به انواع روندهای صعودی و نزولی در بازار دو نوع خط روند صعودی و نزولی قابل ترسیم است که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.نحوه ترسیم انواع خط روند در نمودار قیمت

قبل از اینکه بتوانیم خطوط روند را برای تغییرات قیمت ترسیم کنیم، نیاز به محیطی داریم که در آن تغییرات و نوسانات قیمت را بتوانیم در گذر زمان بررسی کنیم. نمودار قیمت به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال این امکان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا بتوانند رفتار قیمت را در بازه زمانی موردنظر تحلیل کنند.

نمودار قیمت از دو محور عمودی و افقی تشکیل شده است. در محور افقی در نمودار قیمت تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال می‌توانند تغییرات زمان را مشاهده کنند و در محور عمودی در نمودار، تغییرات قیمت قابل‌مشاهده است. در این حالت تریدرها می‌توانند کمینه‌ها و بیشینه‌های قیمت در نمودار را رصد کنند و با استفاده از آن‌ها انواع خط صعودی، نزولی و خنثی را در نمودار قیمت ترسیم کنند.

بنابراین برای اینکه بتوانیم انواع خط روند در نمودار قیمت را ترسیم کنیم در ابتدا نیاز داریم تا نقاط بیشینه و کمینه قیمت در نمودار را شناسایی کنیم. با توجه به اینکه در روندهای صعودی، قیمت بیشینه‌ها و کمینه‌های بالاتری را در نمودار قیمت ایجاد می‌کند، بنابراین با متصل کردن این نواحی مهم قیمتی در نمودار مربوطه می‌توانیم خط روند صعودی را ترسیم کنیم. برای ترسیم انواع خط روند نزولی و خنثی نیز می‌توانیم به همین ترتیب عمل کنیم.

بنابراین در ابتدا نیاز داریم تا نواحی مهم در نمودار را که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را در نمودار موردنظر مشخص کنیم. با توجه به اینکه قیمت با رسیدن به این نواحی تغییر جهت می‌دهد بنابراین به آن‌ها نواحی برگشتی قیمت نیز می‌گویند که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

شناسایی نواحی برگشتی قیمت

نواحی برگشتی قیمت به ناحیه‌هایی از نمودار قیمت گفته می‌شود که در آن‌ها قیمت تغییر مسیر می‌دهد. برای مثال زمانی که قیمت در روندی صعودی قرار دارد ممکن است با رسیدن به ناحیه‌ای مقاومتی، جهت حرکت قیمت به سمت پایین تغییر کند. در مثالی دیگر روندی نزولی را در نظر بگیرید که قیمت در روند کاهشی خود به ناحیه‌ای حمایتی ورود می‌کند.

در این حالت این احتمال وجود دارد که قیمت تغییر جهت دهد و به سمت قیمت‌های بالاتری حرکت کند. در این موارد در نمودار قیمت بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی قابل شناسایی هستند. به‌عبارتی دیگر زمانی که تغییر مسیر از روندی صعودی به نزولی انجام می‌شود، بیشینه‌های قیمتی و زمانی که تغییر جهت حرکت قیمت از روند نزولی به روند صعودی انجام می‌شود، کمینه‌های قیمتی در نمودار تشکیل می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه در کمینه‌ها و بیشینه‌های قیمتی، مسیر حرکت قیمت تغییر می‌کند، به آن‌ها نواحی برگشتی قیمت می‌گویند.

اهمیت نواحی برگشتی در ترسیم انواع خط روند

برای اینکه تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال بتوانند انواع خط روند در نمودار قیمت را ترسیم کنند، نیاز دارند تا در ابتدا نواحی برگشتی مهم در نمودار قیمت را شناسایی کنند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، نواحی برگشتی در نمودار قیمت را می‌توان به دو دسته مهم کمینه‌های قیمتی و بیشینه‌های قیمتی تقسیم‌ کرد. با اتصال بیشینه‌های قیمتی خطوط روند نزولی و با اتصال کمینه‌های قیمتی خطوط روند صعودی ترسیم می‌شوند که در ادامه نحوه ترسیم هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

ترسیم خط روند صعودی در تحلیل تکنیکال

زمانی که قیمت‌ها در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کنند، این روند افزایشی را می‌توان با ترسیم خط روند صعودی نشان داد. برای این منظور در ابتدا لازم است تا نقاط کمینه‌ای که روند صعودی قیمت در نمودار ایجاد کرده است را با استفاده از خطی به هم متصل کنیم. برای این منظور می‌بایست از حداقل دو کمینه قیمتی استفاده و با متصل کردن آن‌ها به یکدیگر خط روند صعودی را ترسیم کنیم.

در این حالت در صورتی که خط روند صعودی را امتداد دهیم، می‌توانیم نقاط مهم در نمودار قیمت را با توجه به خط روند مربوطه مشخص کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کمینه‌های قیمتی با پیکان‌های قرمز مشخص شده‌اند. با متصل کردن حداقل دو کمینه قیمتی در نمودار قیمت، خط روند صعودی در نمودار قیمت ترسیم می‌شود.

رسم خط روند صعودی با متصل کردن نقاط کمینه قیمت
رسم خط روند صعودی با متصل کردن نقاط کمینه قیمت

کاربرد ترسیم خط روند صعودی

با ترسیم خط روند صعودی در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند نقاطی که احتمال واکنش قیمت به آن‌ها وجود دارد را در نمودار مربوطه مشخص کنند. زمانی که خط روند صعودی رسم می‌شود، قیمت معمولا در زمان نزدیک شدن به خط روند به آن واکنش نشان می‌دهد.

واکنش قیمت به انواع خط روند در نمودار قیمت به این ترتیب است که در زمان برخورد به آن تغییر جهت می‌دهد. بنابراین زمانی که خط روند صعودی را در تحلیل تکنیکال رسم می‌کنیم و آن را تا محدوده موردنظر در نمودار قیمت امتداد می‌دهیم می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم که در زمانی که قیمت در روند صعودی خود به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند در برخورد با خط روند صعودی به سمت بالا برگشت می‌کند.

این موضوع برای تریدرهایی که به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور تریدرها می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط دیگری که در نمودار قیمت وجود دارد در زمان رسیدن قیمت به خط روند صعودی وارد پوزیشن‌های لانگ شوند از افزایش قیمت در بازار مربوطه کسب سود کنند.

ترسیم خط روند نزولی در نمودار قیمت

برای ترسیم خط روند نزولی در نمودار قیمت در ابتدا می‌بایست بیشینه‌های قیمتی را در نمودار مشخص کنیم. سپس می‌توانیم بیشینه‌های قیمتی مشخص‌شده را به‌هم متصل کنیم. در این صورت با انتخاب حداقل دو بیشینه در نمودار قیمت و متصل کردن آن‌ها به‌ یکدیگر، خط روند نزولی را می‌توان ترسیم کرد. در این حالت با امتداد خط روند نزولی، نواحی مهم قیمتی را در نمودار شناسایی می‌کنیم.

نواحی مهم قیمتی به نواحی از نمودار قیمت گفته می‌شود که احتمال واکنش قیمت به آن‌ها وجود دارد. برای مثال زمانی که خطوط روند نزولی را در نمودار مشخص کردیم، می‌توانیم واکنش قیمت را در زمان نزدیک شدن قیمت به آن در نظر بگیریم و از آن برای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی استفاده کنیم.

برای درک بهتر این موضوع در ادامه کاربرد ترسیم انواع خط روند نزولی را در نمودار قیمت شرح می‌دهیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بیشینه‌های قیمتی در روند نزولی قیمت در نمودار مشخص شده است. در این حالت می‌‌توان با متصل کردن بیشینه‌های قیمتی خط روند نزولی را در نمودار موردنظر ترسیم کرد.

ترسیم خط روند نزولی در نمودار قیمت
ترسیم خط روند نزولی در نمودار قیمت

کاربرد ترسیم خط روند نزولی

تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال با استفاده از خط روند نزولی در نمودار قیمت می‌توانند نواحی مهم قیمتی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شناسایی کنند. برای این منظور با امتداد خط روند نزولی تا نواحی موردنظر در نمودار قیمت می‌توانند نواحی مهم قیمتی که احتمال واکنش قیمت به آن‌ها در آینده وجود دارد را در نمودار قیمت مشخص کنند.

بنابراین نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت با ترسیم خط روند نزولی قابل شناسایی هستند. در این نواحی از نمودار، قیمت با رسیدن به آن‌ها با احتمال بیشتری به سمت پایین حرکت می‌کند. این نواحی مهم قیمتی در راستای روند نزولی در نمودار قیمت قرار دارند و این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند با شناسایی آن‌ها و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

 نحوه یادگیری انواع خط روند

برای اینکه افراد بتوانند انواع خطوط روند را در نمودارهای قیمت رسم کنند، نیاز دارند تا در ابتدا با مفاهیم اصلی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی همانند انواع نمودارهای قیمت و تایم‌فریم‌های معاملاتی آشنا شوند. در این راستا می‌بایست اطلاعاتی را درباره نواحی مهم‌ قیمتی در نمودار قیمت به‌دست آورند. بنابراین نیاز دارند تا توانایی تشخیص کمینه‌ها و بیشینه‌های مهم قیمتی را برای رسم انواع خط روند در تحلیل تکنیکال پیدا کنند. برای اینکه افراد بتوانند آموزش‌های مناسبی را در ارتباط با انواع خط روند دریافت کنند، می‌بایست با مفاهیم تحلیل تکنیکال و روش‌های مختلف موجود در این نوع تحلیل آشنا شوند.

 

آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای انتقال به صفحه آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال، بر روی تصویر کلیک کنید.

اگر به تحلیل تکنیکال و ابزارهای مربوط به این تحلیل علاقه‌مند هستید، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی که در فرادرس منتشر شده است، برای افزایش دانش و مهارت خود در تحلیل تکنیکال استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از ویدیوهای آموزشی زیر استفاده کنید.

علاوه بر فیلم‌های آموزشی معرفی شده، برای مشاهده ویدیوهای بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

اعتبار خط روند صعودی و نزولی

اعتبار خطوط روند یکی از موارد مهم در بررسی روندهای قیمتی است. هراندازه خطوط روند صعودی و نزولی از اعتبار بیشتری برخوردار باشند، تریدرها بهتر می‌توانند با استفاده از آن‌ها روندهای آتی قیمت را در نمودار پیش‌بینی کنند. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که اعتبار خط روند صعودی و نزولی چگونه مشخص می‌شود. برای جواب این سوال بهتر است اعتبار خط روند صعودی و نزولی را از دو دیدگاه بررسی کنیم.

اعتبار خط روند با توجه به نقاط تماس

برای ترسیم خط روند می‌بایست حداقل دو نقطه که کمینه یا بیشینه قیمت هستند را به هم وصل کنیم. همان‌طور که برای رسم یک خط حداقل به دو نقطه نیاز داریم، برای ترسیم خط روند صعودی و نزولی نیز حداقل به دو کمینه یا دو بیشینه قیمتی نیاز است. اما نکته‌ای که در ارتباط با اعتبار خطوط روند با توجه به تعداد نقاط تماس نمودار قیمت با آن‌ها مطرح می‌شود این است که هراندازه تعداد نقاط تماس قیمت در نمودار با انواع خط روندهای صعودی و نزولی بیشتر باشد، اعتبار خط روند افزایش پیدا می‌کند. این موضوع را می‌توانیم در دو خط روند صعودی و نزولی به‌طور جداگانه شرح دهیم.

اعتبار خط روند صعودی

هراندازه نقاط تماس بین نمودار قیمت و خط روند صعودی بیشتر باشد، خط روند صعودی معتبرتر است. این موضوع به این دلیل است که واکنش قیمتی به خط روند صعودی به‌عنوان حمایت داینامیک بیشتر می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه خط روند صعودی همانند حمایت داینامیک عمل می‌کند، هراندازه واکنش قیمت‌ها به آن بیشتر باشد، این موضوع را نشان می‌دهد که خط روند موردنظر از اعتبار بیشتری برخوردار است.

اعتبار خط روند نزولی

در خطوط روند نزولی نیز همانند خطوط روند صعودی، هراندازه واکنش قیمتی به آن‌ها بیشتر باشد، نشان‌دهنده اعتبار بیشتر خط روند نزولی است. در این حالت خط روند نزولی همانند نوعی مقاومت داینامیک در نمودار قیمت عمل می‌کند. با هر بار رسیدن قیمت به خط روند نزولی، قیمت تمایل دارد به نواحی پایین‌تر برگردد. بنابراین تعداد نقاط تماس بیشتر نمودار قیمت با خط روند نزولی نشان‌دهنده اعتبار بیشتر خط روند نزولی است. اما اعتبار خطوط روند صعودی و نزولی را با توجه به تایم‌فریم مربوطه نیز می‌‌توان بررسی کرد که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

اعتبار خط روند با توجه به تایم فریم

هر اندازه نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتری بررسی شود، خطوط روند صعودی و نزولی ترسیم‌شده دارای اعتبار بیشتری هستند. این موضوع به این دلیل است که کندل‌های قیمتی که به خط روند واکنش نشان می‌دهند، مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری در نمودار قیمت هستند. بنابراین با توجه به اینکه کندل‌های مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر اعتبار بیشتری نسبت به کندل‌های تایم‌فریم‌های پایین‌تر دارد، بنابراین واکنش‌هایی که این کندل‌ها به خطوط روند نشان‌ می‌دهند نیز در تحلیل تکنیکال مهم‌تر است.

تحلیل انواع خط روند

تحلیل انواع خط روند را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد. این سه دیدگاه را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید. در ادامه این مطلب هر کدام از این دیدگاه‌ها را برای تحلیل انواع خط روند شرح می‌دهیم.

  • تحلیل انواع خط روند با توجه به تایم‌فریم
  • تحلیل خط روند با توجه به نواحی حمایت متحرک
  • تحلیل خط روند با توجه به نواحی مقاومت متحرک

تحلیل انواع خط روند با توجه به تایم‌فریم

اولین تحلیلی که با استفاده از انواع خط روند در نمودار قیمت می‌توان انجام داد، تحلیل بر اساس جهت خط روند ترسیم شده است که با توجه به تایم‌فریم موردنظر در نمودار قیمت انجام می‌شود. بازه زمانی انتخابی برای بررسی نوسانات قیمت که به آن تایم‌فریم نیز می‌گویند، نقش مهمی در انجام معاملات و پیدا کردن نواحی مهم قیمتی برای ترسیم خطوط روند در تحلیل تکنیکال دارد.

توجه به تایم‌فریم در ترسیم انواع خط روند در نمودار قیمت زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که تریدرها با توجه به تایم‌فریم مربوط به نمودار قیمت، می‌توانند میزان اهمیت خط روند موردنظر را بررسی کنند.

در این حالت تریدرها انواع خط روند در تایم‌فریم‌های بالاتر را ترسیم می‌کنند. با بررسی جهت خط روند در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌توانند روندهای اصلی قیمت در بازار مربوطه را پیدا کنند. بنابراین تریدرها با توجه به رفتار قیمت در زمان نزدیک شدن به خط روند، نواحی مهم قیمتی را برای انجام معاملات شناسایی می‌کنند.

در این حالت هراندازه تایم‌فریم مربوطه بالاتر باشد، خط روند مربوطه از اعتبار بیشتری برخوردار است و روندهای اصلی‌تر و مهم‌تر بازار را نشان می‌دهد. از سویی دیگر هراندازه تایم‌فریم مربوط به نمودار قیمت که خط روند در آن ترسیم می‌شود، مربوط به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر باشد، در این حالت این خط روند اعتبار کمتری دارد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب نحوه شناسایی نواحی مهم قیمتی را در نمودار شرح می‌دهیم.

نحوه شناسایی نواحی مهم قیمتی در نمودار

برای پیدا کردن نواحی مهم قیمت در نمودار می‌بایست نواحی حمایتی و مقاومتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر مشخص کنیم. برای این منظور تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال در ابتدا تایم‌فریم‌های بالاتر را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند روندهای قیمتی را در این تایم‌فریم‌ها پیدا کنند.

برای مثال تریدری که می‌خواهد در تایم‌فریم ساعتی ترید کند، می‌بایست با توجه به خطوط روند در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تر هفتگی و روزانه نواحی مهم قیمتی که احتمال واکنش قیمت به آن‌ها وجود دارد را در نمودار قیمت پیدا کند. در این حالت با توجه به اینکه قیمت‌ها معمولا تمایل دارند تا در جهت روندهای قیمتی حرکت کنند در این حالت پوزیشن‌ معاملاتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که همراستا با روندهای اصلی قیمت در بازار مربوطه باشد.

برای مثال زمانی که قیمت به خط روند در تایم‌فریم بالاتر نزدیک می‌شود، احتمال واکنش قیمت به آن را در استراتژی معاملاتی مربوطه رعایت می‌کند و مطابق با احتمال جهت حرکت قیمت با توجه به تایم‌فریم‌های بالاتر، وارد پوزیشن معاملاتی می‌شود. در این حالت نیاز است تا علاوه بر توجه به تایم‌فریم مربوط به نمودار قیمت، تریدرها به نواحی حمایتی و مقاومتی داینامیک مربوط به انواع خط روند توجه کنند. بنابراین در ادامه نحوه شناسایی هر کدام از نواحی حمایتی و مقاومتی متحرک در نمودار قیمت و ارتباط آن‌ها را با انواع خطوط روند بررسی می‌کنیم.

تحلیل خط روند با توجه به نواحی حمایت متحرک

خط روند صعودی که در نمودار قیمت ترسیم می‌شود، کارکردی همانند خطوط حمایتی دارد. بنابراین از خطوط روند صعودی می‌توانیم به‌عنوان خطوط حمایتی متحرک استفاده کنیم.

نواحی حمایتی محدوده‌ای قیمتی هستند که قیمت در روند نزولی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. در این حالت قیمت در ابتدا به سمت بالا برمی‌گردد. در این حالت نیز با توجه به اعتبار ناحیه حمایتی این تغییر جهت به سمت قیمت‌های بالاتر می‌تواند ادامه‌دار باشد یا تنها برای مدتی کوتاه باعث درجا زدن قیمت در ناحیه‌ مربوطه شود.

از سویی دیگر زمانی که قیمت در روندهای نزولی به ناحیه‌ای حمایتی برخورد می‌کند با توجه به اعتبار این ناحیه حمایتی می‌تواند کمینه‌های قیمتی را تشکیل دهد. این کمینه‌های قیمتی در نمودار برای ترسیم خط روند صعودی استفاده می‌شوند. در این حالت نیز هراندازه تایم‌فریم نمودار قیمت مربوط به بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر باشد، حمایت‌های قیمتی مهم‌تری تشکیل می‌شوند و انواع خط روندی که با توجه به کمینه‌های مربوطه رسم می‌شوند از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

به عبارتی دیگر نواحی حمایتی در نمودار قیمت نواحی مهم قیمتی هستند که قیمت در برخورد به آن‌ها معمولا به سمت بالا تغییر مسیر می‌دهد. این نواحی حمایتی را با خطوط افقی در نمودار قیمت نشان می‌دهند. از سویی دیگر با توجه به اینکه کمینه‌های تشکیل شده در این نواحی قیمتی را معمولا می‌توان با خطی به‌هم متصل کرد، بنابراین این خط همانند حمایتی متحرک عمل می‌کند که همان خط روند صعودی است. برای درک بهتر این موضوع در تصویر زیر می‌توانید کمینه‌های قیمتی را در نمودار مشاهده کنید که با دایره‌های قرمز مشخص شده‌اند.

قیمت در روند صعودی خود چندین مرتبه به این خط پولبک زده است. در این حالت بعد از هر بار پولبک زدن به خط روند صعودی دوباره به روند افزایشی خود بازگشته است. بنابراین خط روند صعودی همانند خط حمایت داینامیک عمل کرده است.

کمینه‌های قیمتی در روند صعودی قیمت
خط روند صعودی با اتصال کمینه‌های قیمتی رسم شده است.

تحلیل خط روند با توجه به نواحی مقاومت متحرک

خطوط روند نزولی در نمودار قیمت همانند نوعی خط مقاومتی عمل می‌کنند که در زمان رسیدن قیمت به آن‌ها، باعث تغییر مسیر قیمت به سمت قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند. بنابراین با توجه به رفتار قیمت در این نواحی مقاومتی می‌توانیم خط روند نزولی را تحلیل کنیم. برای مثال زمانی که تعداد سفارشات فروش در زمان رسیدن قیمت به نزدیکی خط روند نزولی بیشتر از سفارشات خرید باشد، در این حالت روند قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند.

در این حالت تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در جهت روند نزولی از بازار مربوطه کسب سود کنند. اما در مواقعی نیز ممکن است قیمت با کندل‌های قیمتی بلند و صعودی، ناحیه مقاومتی مربوط به خط روند نزولی را بشکند و در بالای آن تثبیت شود. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به دیگر شرایط نمودار قیمت در تحلیل پرایش اکشن وارد پوزیشن لانگ شوند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند.

تصمیم‌گیری برای انجام معاملات و پوزیشن‌های معاملاتی مربوطه با توجه به استراتژی‌های معاملاتی و موقعیت قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال در صورتی که شکست خط روند نزولی در تایم‌فریم مربوطه انجام شود ولی قیمت در نزدیکی ناحیه مقاومتی مهم دیگری در تایم‌فریم بالاتر باشد، تریدرها می‌بایست با در نظر گرفتن ناحیه مقاومتی در تایم‌فریم بالاتر در صورت ورود به معامله تارگت خود را در قیمت مناسبی قرار دهند تا بتوانند با توجه به نسبت ریسک به ریوارد موردنظر قبل از برگشت قیمت، تیک پروفیت خود را انجام دهند. خط روند نزولی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که قیمت در برخورد به آن واکنش نشان می‌‌دهد و به سمت قیمت‌های پایین‌تر تغییر مسیر می‌دهد.

خط روند نزولی که همانند مقاومت متحرک عمل کرده است.
خط روند نزولی که همانند مقاومت متحرک عمل کرده است.

استراتژی‌های ترید با انواع خط روند

استراتژی‌های ترید با انواع خط روند در تحلیل تکنیکال روش‌هایی است که تریدرها برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی سودزا در ترید استفاده می‌کنند. استفاده از انواع خط روند در تحلیل تکنیکال از آن جهت اهمیت دارد که با استفاده از خط روند می‌توانیم نواحی که دارای فشار فروش و فشار خرید هستند را در نمودار قیمت مشخص کنیم.

با توجه به اینکه درنهایت میزان فشار خرید و فروش جهت حرکت قیمت در نمودار را تعیین می‌کند، بنابراین با استفاده از انواع خط روند در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مورد نظر را پیدا کنند. این موضوع دقیقا همان اتفاقی است که در زمان رسیدن قیمت به نواحی مهم حمایتی و مقاومتی روی می‌دهد.

بنابراین با توجه به اینکه انواع خط روند در تحلیل تکنیکال همانند خطوط حمایت و مقاومت عمل می‌کنند، بنابراین استراتژی‌های معاملاتی مشابهی را برای ترید با استفاده از آن‌ها می‌توانیم در نظر بگیریم. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین این استراتژی‌ها را شرح می‌دهیم.

استراتژی برگشت قیمت به انواع خط روند

زمانی که انواع خط روند را برای بررسی رفتار قیمت در نمودار رسم می‌کنیم، انتظار داریم که روند قیمت در زمان رسیدن به این خطوط روند واکنش نشان دهد. این واکنش با توجه به نوع خط روند ترسیمی متفاوت است اما می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی مشابهی را در اختیار تریدرها قرار دهد. در ادامه استراتژی برگشت قیمت را در انواع خط روند در نمودار قیمت به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

استراتژی برگشت قیمت از خط روند صعودی

یکی از استراتژی‌های مهمی که تریدرها در روندهای صعودی از آن استفاده می‌کنند، پیدا کردن نقاط قیمتی در روند صعودی است که قیمت در زمان رسیدن به ‌آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. استراتژی برگشت قیمت از خط روند صعودی تا زمانی معتبر است که قیمت در بالای خط روند صعودی قرار دارد.

در این استراتژی تریدرها منتظر هستند تا قیمت در زمان نزدیک شدن یا برخورد به خط روند صعودی، دوباره به سمت بالا حرکت کند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی لانگ متناسب با این رفتار قیمتی را در نمودار شناسایی کنند.

برای مثال زمانی که با اتصال کمینه‌های قیمتی تریدرها خط روند صعودی را در نمودار قیمت ترسیم می‌کنند، انتظار دارند تا در هر برخورد قیمت به این خط روند صعودی، قیمت به سمت بالا پرتاب شود. انتظار برای این رفتار قیمتی تا زمانی ادامه دارد که قیمت در بالای خط روند صعودی قرار دارد و آن را نشکسته است. اما زمانی که خط روند صعودی شکسته شود، احتمال شروع روندی خنثی یا نزولی نیز وجود دارد.

این استراتژی معاملاتی زمانی از اعتبار بیشتری برخوردار است که با موقعیت‌های مناسب دیگری برای ورود به معامله ترکیب شود. برای مثال زمانی که ناحیه‌ مهم مشخص‌شده با استفاده از خط روند صعودی، منطبق با نواحی حمایتی دیگر باشد، اهمیت این ناحیه در نمودار قیمت بیشتر می‌شود. از سویی دیگر الگوی قیمتی مربوط به کندل‌هایی که در این نواحی مهم تشکیل می‌شوند نیز دارای اهمیت هستند و میزان اعتبار ناحیه را مشخص می‌کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ناحیه قیمت که با دایره قرمز رنگ نشان‌ داده شده است ناحیه است که همزمان از سمت خط روند صعودی و خط حمایت افقی قرمز رنگ حمایت شده است. علاوه بر این کندل چکشی تشکیل شده در این ناحیه نشان‌گر تمایل بازگشت قیمت به سمت نواحی بالاتر در نمودار است.

تشکیل کندل چکش در ناحیه حمایتی

استراتژی برگشت قیمت از خط روند نزولی

استراتژی برگشت قیمت از انواع خط روند در نمودار قیمت در مورد خط روند نزولی نیز استفاده می‌شود. در این استراتژی تریدرها در ابتدا بیشینه‌های قیمتی را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند و آن‌ها را به‌هم متصل می‌کنند. تریدرها با امتداد خط روند نزولی در نمودار قیمت انتظار دارند تا قیمت در زیر خط روند نزولی حرکت کند.

در این حالت تا زمانی که قیمت در زیر خط روند نزولی قرار دارد، با نزدیک شدن یا برخورد قیمت به خط روند، قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند. در واقع خط روند نزولی همانند مقاومتی عمل می‌کند که در هر بار افزایش قیمت آن را به سمت پایین پرتاب می‌کند.

این موضوع باعث ادامه روند نزولی در نمودار قیمت می‌شود. تریدرها از این استراتژی استفاده می‌‌کنند و با پیدا کردن نواحی مهم قیمتی در نمودار سعی می‌کنند تا از روند نزولی بازار استفاده کنند. استراتژی برگشت قیمت از خط روند نزولی تا زمانی اعتبار دارد که قیمت در زیر خط روند نزولی حرکت کند. اما زمانی که قیمت این خط را بشکند و در بالای خط روند نزولی تثبیت شود، این احتمال وجود دارد که بازار مربوطه وارد روند خنثی یا صعودی شود.

استراتژی برگشت قیمت از خط روند خنثی

استراتژی برگشت قیمت از خط روند خنثی در بازار بی‌طرفی که قدرت خریداران و فروشندگان با هم برابر است، اهمیت پیدا می‌‌کند. در این حالت قیمت بین دو ناحیه حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت نوسان می‌کند. هر کدام از این نواحی حمایتی و مقاومتی را می‌توان با خط روند خنثی در نمودار مشخص کرد.

بنابراین زمانی که قیمت در داخل محدوده خنثی به خط روند پایین محدوده نزدیک می‌شود، به سمت بالا حرکت می‌کند. از سویی دیگر زمانی که قیمت در داخل محدوده قیمتی خنثی به سمت خط روند خنثی در بالای محدوده نزدیک می‌شود، معمولا به سمت پایین حرکت می‌کند. تریدرها می‌توانند از استراتژی برگشت قیمت از خط روند خنثی که در داخل محدوده‌های خنثی در نمودار قیمت وجود دارد، برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

در این حالت با نزدیک شدن قیمت به سقف محدوده پوزیشن‌های شورت و با نزدیک شدن قیمت به پایین محدوده، پوزیشن‌های لانگ باز می‌کنند. استراتژی برگشت قیمت از خط روند خنثی در داخل محدوده‌های خنثی تا زمانی ادامه دارد که قیمت در داخل خطوط حمایت و مقاومت نوسان می‌کند. با شکست یکی از خطوط روند خنثی در نمودار قیمت، روند‌های قیمتی صعودی و نزولی در نمودار قیمت به‌وجود می‌آیند.

انواع شکست خط روند

استراتژی شکست انواع خط روند در تحلیل تکنیکال زمانی استفاده می‌شود که قیمت خط روند را بشکند و از آن عبور کند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به روند اصلی قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر و تثبیت قیمت بعد از شکست خط روند، با درنظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد به معامله ورود کنند.

نسبت ریسک به ریوارد با قرار دادن قیمت‌های مناسب برای تارگت و حدضرر در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی تنظیم می‌شود و یکی از انواع روش‌های مدیریت ریسک محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب استراتژی ترید در شکست خط روند را در دو حالت شکست خط روند نزولی و شکست خط روند صعودی شرح می‌دهیم.

انواع شکست خط روند نزولی

یکی از حالاتی که در آن تریدرها می‌توانند در زمان شکست انواع خط روند در تحلیل تکنیکال وارد معاملات شوند، زمانی است که قیمت خط روند نزولی را می‌شکند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند. در این حالت در صورتی که روند اصلی نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر صعودی باشد و کندل‌های قیمتی در بالای خط روند نزولی تثبیت شوند، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ از روند صعودی قیمت کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند اصلی قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر صعودی است. در این روند صعودی، روندهای نزولی نیز در تایم‌فریم‌ پایین‌تر مشاهده می‌شوند. این روندهای نزولی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر را با خطوط روند نزولی در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

در این مثال شکست‌های خطوط روند نزولی در نمودار قیمت با دایره‌های قرمز رنگ مشخص شده‌اند. تریدرها می‌توانند با توجه به صعودی بودن روند اصلی در نمودار قیمت، در زمان شکست خط روند توسط کندل‌های قیمتی و بسته شدن کندل در بالای خط روند به معامله ورود کنند.

موقعیت‌های معاملاتی لانگ در شکست خط روند
موقعیت‌های معاملاتی لانگ در شکست خط روند

انواع شکست خط روند صعودی

باز کردن پوزیشن‌های شورت در زمان شکست خط روند صعودی یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی است که تریدرها می‌توانند در بازارهای مالی از آن‌ استفاده کنند. برای استفاده از این استراتژی می‌بایست به این نکته توجه شود که روند اصلی بازار در تایم‌فریم‌های بالاتر نزولی باشد.

در این حالت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی تریدرها می‌توانند نمودار قیمت را در تایم‌فریم‌های پایین‌تر بررسی کنند. بنابراین با پیدا کردن خطوط روند صعودی در نمودار قیمت این امکان را دارند تا از استراتژی شکست خط روند صعودی برای ترید استفاده کنند.

برای این منظور پس از شناسایی و ترسیم خطوط روند صعودی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر، تریدرها رفتار قیمت را در نظر می‌گیرند. زمانی که قیمت خط روند صعودی را بشکند و کندل‌های نزولی مربوطه در پایین این خط بسته شوند، در این حالت تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های شورت از بازار مربوطه کسب سود کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید روند اصلی بازار نزولی است. اما در داخلی این روند اصلی دو روند صعودی نیز قابل شناسایی است. در این حالت با ترسیم خط روند صعودی مطابق تصویر زیر می‌توان بعد از شکست معتبر این خطوط روند وارد پوزیشن معاملات شورت شد. شکست خطوط روند صعودی در نمودار قیمت با دایره‌های قرمز رنگ مشخص شده است.

موقعیت‌های مناسب معاملاتی در شکست خط روند

لزوم توجه به مجموعه عوامل تاثیرگذار بر قیمت

لزوم توجه به همه عوامل تاثیرگذار بر قیمت در پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی در نمودار قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است. تریدرهای مجرب در تصمیم‌گیری برای انجام معاملات، مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار در قیمت را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی درنظر می‌گیرند.

بنابراین تنها با یک خط روند ساده وارد معامله نمی‌شوند. برای این منظور این افراد علاوه بر درنظر گرفته تحلیل بنیادی و اخبار مربوط به بازار و بررسی تاثیر احتمالی این عوامل در بازار مربوطه، سعی می‌کنند در تحلیل تکنیکال نیز از مجموعه‌ای از ابزارهای و الگوهای قیمتی استفاده کنند.

برای مثال تریدرها با استفاده از انواع اندیکاتورها و اسیلاتورها، روندها و رفتار قیمت را در نمودار شناسایی می‌کنند. سپس با استفاده از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال رفتار قیمت را در این قالب‌ها بررسی می‌کنند. از سویی دیگر به ترکیب کندل‌های قیمتی و تعبیر قیمتی الگوهای شمعی در نمودار نیز توجه می‌کنند.

سپس با درنظر گرفتن مجموعه این عوامل نسبت به انجام معامله اقدام می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب توجه به دو عامل تاثیرگذار مهم زیر را در روند قیمت بررسی می‌کنیم.

توجه به نواحی مهم قیمتی در نمودار

نواحی مهم قیمتی در نمودار محدوده‌های قیمتی هستند که در تایم‌فریم‌های بالاتر ناحیه‌ای حمایتی یا مقاومتی در نمودار را تشکیل می‌دهند. این نواحی در نمودار قیمت با توجه به تاثیر آن‌ها در رفتارهای قیمتی از اهمیت بالایی در زمان ترید برخوردارند. هراندازه حمایت و مقاومت موردنظر مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشد، از اعتبار و قدرت تاثیرگذاری بیشتری بر روی قیمت برخوردار است.

برای مثال استراتژی ترید با استفاده از برگشت قیمت از انواع خط روند را در نظر بگیرید. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد در این استراتژی ترید زمانی که قیمت به یکی از انواع خط روند در نمودار نزدیک می‌شود، به آن واکنش نشان می‌دهد. در این حالت با توجه به نقش حمایت یا مقاومتی خط روند، قیمت در نمودار می‌تواند به سمت بالا یا پایین حرکت کند.

در این میان تریدرها قبل از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی، با توجه به استراتژی برگشت از خط روند، می‌بایست رفتار قیمت را نسبت به نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر نیز در نظر بگیرند و در صورتی که پوزیشن معاملاتی در جهت رفتار احتمالی قیمت در تایم‌فریم بالاتر است، نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی موردنظر اقدام کنند.

توجه به ترکیب الگوهای شمعی در نمودار

توجه به ترکیب الگوهای شمعی و نحوه قرارگیری کندل‌های قیمتی در تایم‌فریم معاملاتی موردنظر یکی دیگر از موارد مهم در ترید با استفاده از انواع خط روند در تحلیل تکنیکال است. بنابراین زمانی که با استفاده از انواع خط روند در نمودار قصد داریم معاملات خود را انجام دهیم، علاوه بر اینکه نیاز داریم تا به نواحی مهم قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر توجه کنیم، برای ورود به معاملات و انتخاب قیمت‌های مناسب برای قرار دادن تارگت و حدضرر می‌بایست به ترکیب الگوهای شمعی در نمودار مربوطه نیز توجه کنیم.

از سویی دیگر با توجه به ایجاد انواع ترکیب‌های متنوع صعودی و نزولی با کندل‌های قیمتی، تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی شمعی تشکیل شده، میزان فشار خرید یا فروش در ناحیه مربوطه را ارزیابی کنند. برای روشن‌تر شدن این موضوع و توجه به عوامل تاثیرگذار قیمت در نمودار، در ادامه این مطلب با ارائه مثالی تصویری اهمیت استفاده ترکیبی از عوامل تاثیرگذار بر روی رفتار قیمت در ترید را شرح می‌دهیم.

نمایش نمودار قیمت در لپ‌تاپ-انواع خط روند

مثالی برای بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار قیمت

برای اینکه بتوانیم معاملات سودآوری در بازار انجام دهیم نیاز داریم تا عوامل تاثیرگذار بر رفتار قیمت را به‌طور دقیقی شناسایی کنیم. علاوه بر شناسایی این عوامل می‌بایست تا تحلیل درستی از هر کدام از این عوامل تاثیرگذار به‌دست آوریم. در این قسمت قصد داریم تا با مثالی دو مورد تاثیرگذار مهمی که پیش‌تری بیان کردیم را در مورد استراتژی ترید با استفاده از انواع خط روند در تحلیل تکنیکال شرح دهیم.

برای این منظور فرض کنید نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد. در این حالت با پیدا کردن بیشینه‌های قیمتی می‌توان خط روند نزولی را برای نمودار مربوطه ترسیم کرد. با استفاده از استراتژی ترید با استفاده از خط روند نزولی، تریدرها انتظار دارند تا قیمت در ادامه روند نزولی در نمودار، با نزدیک شدن به خط روند نزولی به سمت پایین حرکت کند.

از سویی دیگر می‌بایست به نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر و الگوهای قیمتی که از ترکیب کندل‌ها در نمودار به‌وجود می‌آیند نیز برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله و حد ضرر توجه کنند. از سویی دیگر ترکیب‌های کندلی نزولی همانند انگالفینگ نزولی می‌تواند به‌عنوان تاییدی برای ادامه روندهای نزولی در نمودار قیمت باشد.

بنابراین تریدرها قبل از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در زمان نزدیک شدن یا برخورد قیمت به خط روند نزولی می‌بایست تاثیر نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر و تاثیر الگوهای قیمتی شمعی را در رفتار قیمت بررسی کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روند نزولی خود برای چندین مرتبه به خط روند نزولی برخورد کرده و به سمت پایین بازگشته است.

محل برخورد قیمت با خط روند نزولی و واکنش آن به خط مقاومتی که با رنگ قرمز مشخص شده است، را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. خط مقاومت قرمز باعث رانده شدن قیمت به سمت پایین می‌شود. از سویی دیگر الگوی شمعی انگالفینگ نزولی نیز در محل برخورد قیمت به خطوط مقاومتی تشکیل شده است که نشان‌دهنده احتمال بیشتر حرکت قیمت به سمت نواحی پایین‌تر در نمودار است.

در این حالت در صورتی که خط مقاومتی قرمز رنگ، مربوط به ناحیه مقاومتی مهم در تایم‌فریم بالاتر باشد، تاثیر بیشتری بر راندن قیمت به سمت سطوح پایین‌تر دارد. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به ترکیب عوامل تاثیرگذار در حرکت قیمت به سمت پایین، وارد پوزیشن شورت شوند.

تشکیل الگوی نزولی شمعی در ناحیه مقاومتی

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس مفهوم روند قیمت در بازار را شرح دادیم. سپس دلیل اهمیت روند قیمت در بازار و ابزارهای شناسایی روند قیمت در بازار را توضیح دادیم و در ادامه به این موضوع پرداختیم که خط روند چیست و توضیحاتی پیرامون آن ارائه کردیم. انواع خط روند در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و خط روند صعودی، خط روند نزولی و خط روند خنثی را توضیح دادیم. سپس نحوه ترسیم انواع خط روند در نمودار قیمت را بیان کردیم.

برای این منظور درباره شناسایی نواحی برگشتی قیمت توضیح دادیم و اهمیت نواحی برگشتی در ترسیم انواع خط روند را بیان کردیم. ترسیم خط روند صعودی در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و کاربرد ترسیم خط روند صعودی را بیان کردیم. سپس ترسیم خط روند نزولی در نمودار قیمت و کاربرد ترسیم خط روند نزولی را شرح دادیم. در ادامه تحلیل انواع خط روند را توضیح دادیم. برای این منظور تحلیل انواع خط روند با توجه به تایم‌فریم انتخابی را بیان کردیم و نحوه شناسایی نواحی مهم قیمتی در نمودار را شرح دادیم.

در ادامه نیز تحلیل خط روند با توجه به نواحی حمایت و مقاومت متحرک را توضیح دادیم. سپس استراتژی‌های مهم ترید با استفاده از انواع خط روند را شرح دادیم. برای این منظور دو استراتژی اصلی برگشت قیمت از انواع خط روند و استراتژی ترید در شکست انواع خط روند را بیان کردیم. در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت را در بررسی رفتار قیمت در تحلیل تکنیکال شرح دادیم. بنابراین لزوم توجه به نواحی مهم قیمتی در نمودار و توجه به ترکیب الگوهای شمعی را توضیح دادیم و در پایان این مطلب نیز بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار قیمت را با مثالی شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Chart GuysDaily Price ActionTrading Setups ReviewWealthy EducationInvestopediaFlow BankCFI
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *