بهترین زمان ترید ارز دیجیتال چه وقتی است؟ – آنچه باید بدانید

۱۸۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
بهترین زمان ترید ارز دیجیتال چه وقتی است؟ – آنچه باید بدانید

بازار ارزهای دیجیتال بازاری جهانی است که تعطیلی ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا در برخی از ساعات شبانه‌روز که منطبق با ساعات کاری برخی از کشورهای تأثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است، این بازار از نوسانات بیشتری برخوردار شود و فرصت‌های معاملاتی بهتری را در اختیار تریدرها قرار دهد. علاوه بر این موضوع برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال عواملی از قبیل شرایط بنیادی ارز دیجیتال مربوطه، نواحی مهم عرضه و تقاضا در نمودار قیمت، فاصله زمانی تا هاوینگ بیت کوین و شرایط کلان اقتصادی را باید در نظر گرفت. هر کدام از این موارد می‌تواند در پیدا کردن زمان مناسب برای ورود به معامله یا خرید ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری به تریدرها کمک کند. توجه به چرخه بازار بیت کوین و فازهای آن نیز برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال و روش‌های پیدا کردن آن را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال

بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال زمانی است که تریدر با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و بررسی اخبار و رویدادهای اقتصادی کلان موقعیت مناسبی را برای پوزیشن لانگ یا شورت درنظر بگیرد. در واقع بهترین زمان برای ترید زمانی است که تریدر بتواند با احتمال بیشتری بازار را پیش‌بینی کند.

در این حالت در صورتی که با استفاده از تحلیل‌های موجود روند قیمت در بازار را صعودی تشخیص دهد می‌تواند وارد پوزیشن لانگ شود و از افزایش قیمت سود کسب کند. در صورتی که روند بازار را نزولی پیش‌بینی کند می‌تواند با باز کردن معاملات شورت از کاهش قیمت در بازار کسب سود کند. اما در برخی ساعات نیز بازار از پویایی بیشتری برخوردار است و فرصت‌های معاملاتی بیشتری را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد که در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

بهترین ساعات ترید ارز دیجیتال

بهترین زمان ترید ارز دیجیتال یکی از چالش‌هایی است که تریدرها با آن روبرو هستند. این موضوع از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بازار ارزهای دیجیتال بازاری جهانی است که تعطیلی ندارد و همواره باز است. با توجه به این‌که مقدار نقدینگی در بازار در بازه‌های زمانی مختلف، متغیر است، بنابراین افرادی که قصد دارند حجم بالایی از خرید یا فروش را داشته باشند باید زمانی مناسب را برای انجام سفارش خود انتخاب کنند.

یافتن زمان بالا بودن نقدینگی که به معنای سهولت در انجام معامله است، از اهمیت زیادی برای تریدرها برخوردار است. بنابراین تریدرها باید به حجم معاملات نیز توجه کنند. حجم معاملات به این موضوع اشاره دارد که در بازه‌ زمانی معین یک دارایی چند بار خرید و فروش می‌شود. برای تریدرهایی که حجم معاملاتی آن‌ها کم است نیز یافتن زمان‌های مناسب برای ترید ارز دیجیتال و استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی باثبات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم درباره بهترین زمان ترید ارز دیجیتال توضیح دهیم.

بهترین ساعات ترید

بهترین ساعت روز برای ترید ارز دیجیتال

یکی از مزایایی که بازار ارزهای دیجیتال دارد این است که همواره باز است. البته این بازار در تمامی ساعات، نقدینگی و حجم معاملاتی یکسانی ندارد که این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها به دنبال پیدا کردن بهترین ساعت برای ترید ارز دیجیتال باشند. برای این منظور عده‌ای ترجیح می‌دهند تا در همان زمانی که بورس نیویورک باز است، نسبت به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند. البته این موضوع برای همه تریدرها صادق نیست و عده‌ای دیگر با توجه به استراتژی معاملاتی خود ساعات دیگری را برای ترید ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند.

به گفته افراد مجرب بهترین زمان ترید ارز دیجیتال در طول روز می‌تواند در ابتدای صبح و قبل از باز شدن بورس نیویورک باشد. به گفته این افراد پس از باز شدن بازار بورس نیویورک احتمال بالا رفتن قیمت ارزهای دیجیتال بیشتر است. با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال نسبت به هم دنباله‌روی قیمتی دارند، تغییراتی که در قیمت بیت کوین ایجاد می‌شود بر روی دیگر ارزهای دیجیتال نیز تأثیرگذار است. بنابراین ساعات ذکر شده تقریبا می‌تواند برای تمامی ارزهای دیجیتال ساعات مهمی برای ترید محسوب شود.

بهترین زمان ترید ارز دیجیتال به وقت ایران

بهترین زمان ترید ارز دیجیتال به وقت ایران زمانی است که تریدرهای دیگر کشورها نیز بیشترین فعالیت را در این بازار دارند. این موضوع باعث می‌شود تا بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات خوبی که مورد پسند تریدرهای حرفه‌ای است برخوردار شود. البته این موضوع برای افرادی که تازه کار هستند صدق نمی‌کند و ممکن است آن‌ها را با زیان مواجه کند.

اگر بخواهیم ساعات شلوغی را در بازار کریپتو به وقت ایران محاسبه کنیم بین ساعات ۱۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰ که همزمان با ساعات شلوغی بازار آمریکا است می‌تواند جذاب باشد. از ساعت ۴ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر به وقت ایران نیز که همزمان با ساعات کاری چین است می‌تواند برای تریدرهای حرفه‌ای جذاب باشد. با توجه به این‌که ساعت ۴ صبح به وقت ایران زمان بسته شدن کندل روزانه بیت کوین است، بنابراین در این زمان بازار ارزهای دیجیتال ممکن است نوسانات قابل توجهی را تجربه کند. بنابراین یکی از بهترین زمان‌ها برای ترید ارزهای دیجیتال ساعت چهار صبح به وقت ایران است.

به وقت ایران

بهترین ساعت برای خرید ارز دیجیتال

تجربه نشان می‌دهد که در زمان خلوتی بازار، قیمت‌های ارزهای دیجیتال پایین‌تر است. البته این پایین بودن نسبی است و می‌توان آن را مثلا برای بازه زمانی یک‌روزه درنظر گرفت. بنابراین با وجود این‌که در بازار ارزهای دیجیتال شما همواره می‌توانید ترید انجام دهید، این بازار در ساعات کاری کشورهای تأثیرگذاری همانند آمریکا و چین شلوغ‌تر است و در ابتدای صبح، شب‌ها و در تعطیلات آخر هفته خلوت است.

بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال در طول هفته

معمولا قیمت‌ها در تعطیلات آخر هفته پایین‌ می‌آیند و در روز دوشنبه با شروع هفته افزایش پیدا می‌کند و در طول هفته می‌تواند سیر صعودی یا نزولی خود را داشته باشد. به عبارت دیگر با توجه به خلوتی بازار در تعطیلات آخر هفته قیمت‌ها با کاهش همراه می‌شوند و دوشنبه می‌تواند زمان مناسبی برای خرید ارزهای دیجیتال باشد. البته لازم به ذکر است که این موضوع همواره صادق نیست. مخصوصا تریدرهایی که با استفاده از معاملات فیوچرز قصد دارند از نوسانات بازار کسب سود کنند، معمولا در تعطیلات آخر هفته‌ از این کار اجتناب می‌کنند.

نوساناتی که قیمت در تعطیلات آخر هفته تجربه می‌کند باعث می‌شود تا برخی از تریدرها به این نتیجه برسند که هرگز نباید به تعطیلات آخر هفته‌ برای ترید اعتماد کرد. به هر حال توجه به این نکته ضروری است که این موضوع نباید به‌تنهایی برای خرید ارز دیجیتال مورد توجه قرار بگیرد و تنها به‌عنوان یکی از عواملی که در انتخاب زمان ترید مناسب در طول هفته برای خرید ارز دیجیتال به‌ ما کمک می‌کند، می‌تواند مورد بررسی واقع شود.

روش پیدا کردن بهترین زمان برای ترید ارز دیجیتال

برای پیدا کردن بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال باید علاوه بر انتخاب تایم‌فریم مناسب جهت تحلیل بازار با توجه به سیستم معاملاتی انتخابی از بهترین استراتژی معاملاتی استفاده کنیم. برای مثال افرادی که برای نوسان گیری ارز دیجیتال از معاملات اسپات استفاده می‌کنند، برای یافتن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال نیاز دارند تا با توجه به استراتژی معاملاتی خود علاوه بر تحلیل تکنیکال و بررسی نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های بلند مدت به اخبار و رویدادهای مربوط به ارز دیجیتال مورد نظر و شرایط اقتصاد کلان نیز توجه کنند.

علاوه بر این موارد توجه به روند بازار بیت کوین به عنوان رمزارزی تأثیرگذار بر سایر رمزارزها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ادامه این مطلب از مجله فرادرس روش‌های پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال را با توجه به تایم فریم انتخابی، ابزارهای تحلیل تکنیکال و اخبار و رویدادهای تأثیرگذار بر قیمت رمزارزها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یافتن بهترین زمان ترید در تایم‌فریم‌های مختلف

یافتن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال ارتباط مستقیمی با تایم‌فریم انتخابی تریدر دارد. تریدرهایی که تایم‌فریم ماهانه را در نمودار شمعی بررسی می‌کنند، می‌توانند بازار را در بلندمدت تحلیل کنند و بهتر می‌توانند روندهای اصلی و معتبر بازار ارزهای دیجیتال را تشخیص دهند. هراندازه به تایم‌فریم‌های پایین‌تر مراجعه کنیم از اعتبار نواحی حمایت و مقاومتی کاسته می‌شود. در واقع برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال مورد نظر در ابتدا باید نواحی مهم حمایت و مقاومت را در تایم‌فریم‌های بالاتر شناسایی کنیم.

این موضوع به این دلیل است که این نواحی می‌توانند تأثیر زیادی بر روی قیمت داشته باشند و می‌توان به کمک آن‌ها پوزیشن‌های معاملاتی را در بهترین زمان برای ترید ارز دیجیتال موردنظر پیدا کرد. در تایم‌فریم‌های پایین‌تر روزانه و ساعتی نیز برخی از عوامل دیگر همانند تعطیلات پایان هفته و زمان کاری بازارهای جهانی می‌توانند در انتخاب بهترین زمان ترید ارز دیجیتال مربوطه تأثیرگذار باشند. در ادامه برخی از تایم‌فریم‌های مهم را بررسی می‌کنیم و بهترین زمان ترید ارز دیجیتال در آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ارز دیجیتال

تایم‌فریم‌های ماهانه و هفتگی

بررسی تایم‌فریم‌های ماهانه و هفتگی به تریدرها برای یافتن نواحی مهم عرضه و تقاضا و در نتیجه پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال کمک می‌کند. افرادی که با دید بلند مدت قصد سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارند می‌توانند از تایم‌فریم‌های ماهانه و هفتگی استفاده کنند. این افراد بهترین زمان ترید ارز دیجیتال در تایم‌فریم هفتگی را می‌توانند از بررسی کندل‌های ماهانه و هفتگی و لحاظ کردن رویدادهای مهم ارز دیجیتال مربوطه و شرایط اقتصاد کلان پیدا کنند. در این حالت نیز با پیدا کردن نواحی مهم عرضه و تقاضا در تایم‌فریم‌های ماهانه و هفتگی می‌توانند با توجه به شرایط موجود، پوزیشن‌های لانگ یا شورت مناسبی را باز کنند.

تایم فریم‌ روزانه

تایم‌فریم‌ روزانه یکی از مهم‌ترین تایم‌فریم‌هایی است که تریدرها برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کنند. نواحی حمایت و مقاومتی که در این تایم‌فریم تشکیل می‌شود اعتبار کمتری نسبت به نواحی حمایتی و مقاومتی در تایم‌فریم هفتگی و ماهانه دارد.

بنابراین تریدرها نواحی عرضه و تقاضایی که در این تایم‌فریم تشکیل می‌شود را در اولویت بعدی نسبت به تایم‌فریم هفتگی قرار می‌دهند. در این تایم فریم نیز با رسیدن به نواحی عرضه مهم در نمودار قیمت می‌توان در صورت مشاهده کندل‌های تأییدی نسبت به باز کردن پوزیشن شورت اقدام کرد. در حالت برعکس نیز تریدرها می‌توانند با رسیدن به نواحی تقاضایی مهم در این تایم‌فریم نسبت به باز کردن پوزیشن‌های لانگ اقدام کنند.

بنابراین بهترین زمان ترید ارز دیجیتال مربوطه در تایم‌فریم روزانه نیز زمانی است که قیمت در نزدیکی نواحی مهم عرضه و تقاضا قرار دارد. با توجه به این‌که قیمت معمولا به این نواحی واکنش نشان می‌دهد بنابراین با استفاده از روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال می‌توان با پیش‌بینی درست جهت حرکت قیمت، کسب سود کرد.

تایم فریم ساعتی

تایم فریم‌ ساعتی برای افرادی که در طول روز قصد دارند از نوسانات کوچک قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نیز کسب سود کنند می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید ارز دیجیتال در اختیار آن‌ها قرار دهد. برای پیدا کردن بهترین زمان یا موقعیت برای ترید ارز دیجیتال می‌توان نواحی مهم عرضه و تقاضایی که در این تایم فریم تشکیل می‌شوند را شناسایی کرد و با توجه به این‌که قیمت در رسیدن به این نواحی معمولا واکنش نشان می‌دهد، نسبت به باز کردن پوزشن‌های معاملاتی اقدام کرد.

یکی از انواع روش‌های ترید ارز دیجیتال ترید به روش روزانه است که در آن تریدر پوزشن‌های معاملاتی خود را با توجه به بهترین زمان ترید ارز دیجیتال مربوطه باز می‌کند. در این روش توجه به تایم فریم روزانه برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی سودزا از اهمیت زیادی برخوردار است.

تایم فریم

اهمیت تایم فریم‌های بالاتر در ترید ارز دیجیتال

برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال با توجه به استراتژی معاملاتی خود می‌توانید از تایم‌فریم‌های متنوعی برای تحلیل نمودار قیمت و باز کردن پوزیشن معاملاتی استفاده کنید. اما نکته مهمی که همواره باید به آن توجه داشت این موضوع است که نواحی عرضه و تقاضایی که در تایم فریم‌های بالاتر تشکیل می‌شوند می‌توانند جهت حرکت قیمت را تحت تأثیر خود قرار دهند.

بنابراین با وجود این‌که بهترین تایم فریم معاملاتی به استراتژی معاملاتی تریدر بستگی دارد اما توجه به تایم‌فریم‌های بالاتر به دلیل تأثیر زیادی که بر روی قیمت دارند می‌تواند در پیش‌بینی بهتر روند حرکت به تریدرها کمک کند. بنابراین برای پیدا کردن بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال در اولین مرحله بهتر است به نواحی مهم عرضه و تقاضا در نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر توجه کنیم و سعی کنیم معاملات خود را با توجه به این نواحی انجام دهیم.

استفاده از تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری و ترید

از تحلیل تکنیکال می‌توان برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج مناسب برای ترید ارزهای دیجیتال و نیز برای پیدا کردن بهترین زمان سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال استفاده کرد. تحلیل تکنیکال به بررسی قیمت ارزهای دیجیتال می‌پردازد و با توجه به تاریخچه قیمت در ارز دیجیتال موردنظر با استفاده از ابزارهایی همانند اندیکاتورها، اسیلاتورها، تکنیک‌های پرایس اکشن و تحلیل نمودار شمعی سعی می‌کند تا پیش‌بینی بهتری از آینده قیمت داشته باشد.

نکته‌ای که در استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی بهتر قیمت وجود دارد این است که برای این‌که نتیجه بهتری از این ابزارها به‌دست بیاید می‌توان این ابزارهای را در قیمت‌های گذشته در نمودار امتحان و نتیجه را بررسی کرد. با این کار می‌توان بهترین ترکیب را برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال پیدا کرد. برای درک بهتر اهمیت استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال و بهترین زمان سرمایه‌گذاری در رمزارزها، در ادامه این مطلب از مجله فرادرس استفاده از تحلیل تکنیکال در دو استراتژی هولد و ترید را شرح می‌دهیم.

رویکرد بلند مدت

استفاده از تحلیل تکنیکال برای انتخاب بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال در بازه زمانی بلند مدت نیز کاربرد دارد. در این حالت سرمایه‌گذار پس از بررسی شرایط بنیادی رمزارز مورد نظر با استفاده از تحلیل تکنیکال قیمت‌های مناسب را برای خرید پیدا می‌کند. در این رویکرد سرمایه‌گذار با توجه به بررسی پروژه رمزارز مربوطه به این نتیجه می‌رسد که نگهداری رمزارز مربوطه برای بلند مدت می‌تواند باعث سود‌آوری بیشتری شود.

استراتژی نگهداری بلند مدت یا هولد برای ارزهای دیجیتال معمولا بر روی بیت کوین انجام می‌شود. با توجه به بازار پرنوسان و متغیر ارزهای دیجیتال استفاده از این استراتژی برای رمزارزهای دیگر ریسک‌های زیادی دارد. به هر حال افرادی که این استراتژی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند ممکن است بیت کوین‌های خود را تا بیش از یک سال نیز نگهداری کنند.

بهترین زمان ترید رمزارزها

رویکرد کوتاه مدت

تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از ابزارها و روش‌های متنوع تحلیل تکنیکال تریدر می‌تواند نواحی مهمی که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را پیدا کند. این نواحی به تریدر کمک می‌کند تا بتواند پیش‌بینی بهتری از نحوه حرکت قیمت به‌دست آورد.

بررسی اخبار و رویدادهای مهم برای ترید

اخبار و رویدادهای پروژه‌های رمزارزی بر روی قیمت آن‌ها تأثیرگذار است و با توجه به نوع رویداد می‌تواند باعث ایجاد روندهای صعودی یا نزولی در ارز دیجیتال مربوطه شود. بنابراین توجه به این موضوع می‌تواند تریدرها را در انتخاب زمان مناسب ترید ارز دیجیتال کمک کند. با استفاده از تحلیل فاندامنتال که ارزش ذاتی توکن را شناسایی می‌کند، تریدرها می‌توانند قیمتی واقعی توکن مربوطه را به‌صورت تقریبی به‌دست آورند.

این موضوع کمک می‌کند که حباب‌های قیمتی ناشی از اخبار و رویدادهای مثبت را شناسایی کنند و در انتخاب زمان مناسب برای ترید به آن‌ها توجه کنند. بنابراین توجه به تحلیل بنیادی و بررسی و دنبال کردن اخبار و رویدادهای مربوط به توکن‌ها در کنار تحلیل تکنیکال می‌تواند به تریدرها برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال کمک کند.

اخبار و رویدادها در ارزهای دیجیتال موارد متنوعی را شامل می‌شود که با بررسی آن‌ها می‌توان پیش‌بینی بهتری از آینده قیمت ارز دیجیتال مربوطه ارائه کرد و در نتیجه با احتمال بیشتری می‌توان بهترین زمان ترید ارز دیجیتال را پیدا کرد. برخی از رویدادها و اخبار مهم در پروژه‌های رمزارزی که بر روی قیمت ارز دیجیتال مربوطه تأثیرگذار هستند را در ادامه مطلب شرح می‌دهیم.

برنامه توکن برای فهرست شدن در صرافی‌ها

از عوامل مهمی که برای پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال بررسی می‌شود، زمان فهرست شدن در صرافی‌ها است. توکن‌هایی که در صرافی‌های بزرگ فهرست می‌شوند، معمولا قیمت آن‌ها در ابتدا افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند این فرصت را برای تریدرها و سایر سرمایه‌گذارها ایجاد کند که با خرید این رمزارزها قبل از فهرست شدن در صرافی‌های متمرکز از افزایش قیمت احتمالی آن‌ها کسب سود کنند.

صرافی‌های معتبر معمولا توکن‌هایی که توسعه‌دهندگان و پروژه‌ای قوی دارند را برای انجام معاملات فهرست می‌کنند. بنابراین با بررسی پروژه‌های رمزارزی می‌توان قبل از فهرست شدن در صرافی‌های متمرکز آن‌ها را از صرافی‌های غیر متمرکز یا از طریق ایردراپ‌های احتمالی تهیه کرد.

پس از فهرست شدن توکن‌های خریداری شده در صرافی‌های متمرکز می‌توان آن‌ها را برای فروش به این صرافی‌ها انتقال داد. توکن این پروژه‌ها در همان ابتدای فهرست شدن در صرافی معمولا قیمت‌های بالایی را تجربه می‌کند ولی پس از مدتی روندی نزولی به خود می‌گیرد تا به قیمتی متناسب با میزان عرضه و تقاضا برای آن توکن برسد.

ترید بیت کوین

تأثیر استخرهای نقدینگی در نوسانات قیمت

اخبار مربوط به راه‌اندازی «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pool) و قابلیت «استیکینگ» (Staking) توکن‌های مربوطه در آن‌ها می‌تواند در نوسانات قیمت ارز دیجیتال موردنظر تأثیرگذار باشد. این موضوع را می‌توان از نظر ایجاد تغییر در میزان عرضه و تقاضا برای ارز دیجیتال مربوطه بررسی کرد. استخرهای نقدینگی این امکان را به کاربر می‌دهند تا بتواند توکن‌های خود را برای کسب سود در آن‌ها سپرده‌گذاری کند.

با استفاده از استخرهای نقدینگی این امکان فراهم می‌شود تا بتوانیم توکن‌های خود را در صرافی‌های غیرمتمرکز به هم تبدیل کنیم. استخرهای نقدینگی به تأمین کنندگان نقدینگی این استخرها پاداش می‌دهد. تأمین کنندگان در واقع با استیک توکن‌های مربوطه در تأمین نقدینگی به این استخرها کمک می‌کنند و استخر نقدینگی مربوطه نیز به آن‌ها پاداش می‌دهد.

این موضوع می‌تواند در صورتی‌که میزان پاداش دریافتی قابل توجه باشد، میزان تقاضا را برای توکن مربوطه بالا ببرد و باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال مربوطه شود. بنابراین با بررسی رویدادهای آتی ارزهای دیجیتال می‌توان قبل از ایجاد استخرهای نقدینگی، مقداری از رمزارز مورد نظر را خریداری کرد. در این صورت پس از افزایش قیمت با فروش‌ آن می‌توان کسب سود کرد.

زمان مناسب ترید ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز

بسیاری از توکن‌ها هستند که در صرافی‌های متمرکز فهرست نشده‌اند. برای خرید این توکن‌ها تریدرها از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز پلتفرم‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توانید توکن‌های خود را به هم تبدیل کنید. نکته‌ای که در استفاده از این صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارد این است که برای تبدیل توکن‌ها به یکدیگر با توجه به بستری که توکن‌ها بر روی آن تعریف می‌شوند نیاز دارید تا کارمزد معاملات را بر اساس توکن موردنظر پرداخت کنید. برای مثال برای خرید و فروش توکن‌هایی که بر روی بستر اتریوم تعریف شده‌اند نیاز دارید تا کارمزد تراکنش‌ها را بر مبنای ارز دیجیتال اتریوم بدهید.

این کارمزد با توجه به شلوغی و خلوتی شبکه در طول شبانه‌روز تغییر می‌کند. بنابراین با پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال برای توکن‌هایی که در صرافی‌های متمرکز فهرست نشده‌اند می‌توانید برای انجام تراکنش‌های خود کارمزد کمتری پرداخت کنید.

بهترین زمان ترید ارزهای دیجیتال

بررسی هاوینگ بیت کوین برای یافتن بهترین زمان خرید

«هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) یکی از رویدادهای مهمی است که تأثیر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین دارد و به سرمایه‌گذاران برای پیدا کردن زمان مناسب خرید کمک می‌کند. در هاوینگ بیت کوین که تقریبا هر چهار سال یک‌ بار روی می‌دهد، پاداش بیت کوین نصف می‌شود. این موضوع تأثیر مهمی در میزان عرضه بیت کوین در چرخه دارد و قیمت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با توجه به تاریخچه قیمتی بیت کوین بعد از هر بار هاوینگ قیمت بیت کوین شروع به افزایش کرده است. بنابراین در انتخاب بهترین زمان برای خرید بیت کوین توجه به زمان هاوینگ آن از اهیمت بالایی برخوردار است.

زمان شلوغی در بازار بیت کوین

تا سال ۲۰۲۱ تأثیر آسیا و ماینرهای چینی بر روی قیمت بیت کوین بسیار مشهود بود. این موضوع تا جایی پیش رفته بود که تریدرهای بیت کوین همواره توجه ویژه‌ای به زمان سال جدید چینی در ماه فوریه داشتند. این زمانی بود که ماینرهای چینی باعث نوسانات شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شدند. ولی این موضوع تغییر کرده است. در حالی که در بازار صعودی سال ۲۰۱۷ ساعات کاری در ژاپن تأثیر زیادی در نوسانات قیمت بیت کوین داشت، امروزه شاهد این موضوع هستیم که تریدرهای وال‌ استریت در غرب تأثیر بیشتری در نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال دارند.

امروزه در برخی ساعات اولیه کاری در سمت بازار آسیا ممکن است به قدری حجم معاملات کم باشد که توجه نهنگ‌های بیت کوین را برای دست‌کاری قیمت به خود جلب می‌کند. اطلاعات آماری زیادی این گفته را تأیید می‌کنند که زمان شلوغی بازار بیت کوین همبستگی بیشتری با ساعات کار بازارهای سنتی در آمریکا پیدا کرده است.

این موضوع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای از شرق به سمت غرب منتقل شده است. به گفته برخی از تحلیل‌گرهای بازار کریپتو امروزه شاهد این هستیم که بیشترین حجم معاملات بیت کوین در بازار اسپات، در ساعات کاری بورس آمریکا روی می‌دهد. نمونه‌ای از این اطلاعات آماری که همبستگی بازار بیت کوین به بورس آمریکا را نشان می‌دهد را در ادامه این مطلب بررسی می‌کنیم.

همبستگی بازار بیت کوین با بورس آمریکا

اطلاعات آماری که از موسسه تحلیلی «کوین متریکس» (Coin Metrics) به‌دست آمده، این موضوع را نشان می‌دهد که حجم معاملات بیت کوین در کوآرتر اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ افزایش داشته است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید حجم معاملات بیت کوین در کوآرتر اول سال ۲۰۲۲ در بازار اسپات با رنگ قرمز نشان داده شده است.

حجم معاملات بازار اسپات بیت کوین در کوارترهای سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ نیز با خطوط خاکستری نمایش داده شده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ساعات کاری بازار آمریکا شاهد بیشتری حجم معاملات در بازار اسپات بیت کوین هستیم. نکته‌ دیگری که از این نمودار دریافت می‌شود این موضوع است که در کوآرتر اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال‌های گذشته در ساعات کاری بازار آمریکا شاهد بیشترین حجم معاملات در بازار اسپات به‌ویژه در ساعات اولیه شروع این بازار هستیم.

بهترین زمان ترید ارز دیجیتال

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال بر اساس چرخه بازار چه زمانی است؟

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال بر اساس چرخه بازار زمانی است که چرخه بازار بیت کوین در اواخر بازار نزولی قرار گرفته است. برای این‌که بهترین زمان ترید ارز دیجیتال را پیدا کنیم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. علاوه بر این باید استراتژی معاملاتی خود را نیز انتخاب کنیم و با توجه به این استراتژی معاملاتی بهترین زمان برای ترید ارز دیجیتال را تعیین کنیم.

استفاده از چرخه بازار برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال زمانی بیشتر استفاده می‌شود که افراد بخواهند در بازه‌های بلندمدت‌تری ارز دیجیتال یا بیت کوین خود را نگهداری کنند. در این حالت با در نظر گرفتن چرخه‌های بازار بیت کوین بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال را می‌توانند پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس چرخه بازار بیت کوین را شرح می‌دهیم.

چرخه بازار بیت کوین چیست؟

چرخه بازار بیت کوین مجموعه‌ای از روندها و بازارهای صعودی و نزولی را شامل می‌شود که به عواملی همانند اقتصاد کلان، احساسات بازار، فاصله تا هاوینگ بیت کوین بعدی و میزان پذیرش بیت کوین در جوامع بستگی دارد. همان‌طور که از نام چرخه بازار بیت کوین می‌توان متوجه شد، قیمت بیت کوین پس از افزایش در روندهای صعودی دوباره به قیمت‌های پایین در روندهای نزولی برمی‌گردد و این چرخه ادامه دارد. لازم به ذکر است که چرخه بازار محدود به بازار بیت کوین نیست و در دیگر بازارهای مالی نیز وجود دارد. بنابراین شناسایی زمان مناسب برای خرید بیت کوین با توجه به چرخه بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع فازها در چرخه بازار بیت کوین

چرخه بیت کوین دارای فازهای انباشت، بازار گاوی، توزیع و بازار خرسی است. هر کدام از فازها در چرخه بازار دارای احساسات و روانشناسی مخصوص به خود است. علاوه بر این در هر کدام از این فازها بازار دارای فعالیت متفاوتی است. در فاز انباشت که اولین فاز در چرخه بیت کوین است، قیمت در محدوده‌ای نوسان می‌کند و سفارشات سرمایه‌گذارها را جمع می‌کند.

در این مرحله پول‌های هوشمند که معمولا از طرف شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری وارد بازار می‌‌شود به تدریج باعث می‌شود تا بیت کوین مرحله صعودی خود را در فاز گاوی آغاز کند. تاکنون هر بار بعد از هاوینگ بیت کوین فاز گاوی شروع شده است. در انتهای بازار گاوی مرحله توزیع را خواهیم داشت که در آن قیمت بعد از نوساناتی به تدریج شروع به پایین آمدن می‌کند و فاز خرسی یا بازار نزولی شروع می‌شود. در هر سیکل بیت کوین این چرخه تکرار می‌‌‌شود.

بهترین زمان خرید بیت کوین

چه زمان برای خرید بیت کوین مناسب است؟

انتهای بازار خرسی یا نزولی بیت کوین، زمان مناسبی برای خرید است. البته تشخیص آن کار دشواری است و معمولا نمی‌توان به‌طور دقیق آن را مشخص کرد. اما با درنظر گرفتن فازهایی که چرخه بازار بیت کوین آن‌ها را طی می‌کند می‌توان با تقریب قابل قبولی زمان مناسب خرید بیت کوین را پیدا کرد.

بنابراین زمان مناسب برای خرید بیت کوین زمانی است که قیمت بیت کوین پس از اتمام بازار خرسی در فاز انباشت در چرخه جدید قرار دارد. افرادی که بتوانند با تشخیص درست، این نواحی را پیدا کنند، در بازار گاوی می‌توانند سود قابل توجهی به‌دست آورند.

جمع‌بندی

پیدا کردن بهترین زمان ترید ارز دیجیتال به میزان تسلط تریدر در استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال و میزان مهارت وی در تحلیل اقتصاد کلان دارد. با این وجود در برخی از ساعات شبانه‌روز به دلیل همزمانی با بازارهای جهانی و ساعات کاری کشورهای دیگر شاهد افزایش معاملات در بازار کریپتو هستیم. این موضوع باعث ایجاد نوساناتی در این بازار می‌شود که مورد توجه تریدرهای مجرب است.

بنابراین در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس بهترین ساعات ترید ارز دیجیتال را بر اساس ساعات کاری بازارهای جهانی شرح دادیم و بهترین زمان ترید ارز دیجیتال به وقت ایران را توضیح دادیم. در ادامه روش‌های پیدا کردن بهترین زمان برای ترید ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. سپس اهمیت تایم فریم‌های مختلف را در پیدا کردن بهترین زمان ترید شرح دادیم و برخی از آن‌ها همانند تایم‌فریم ماهانه، هفتگی، روزانه و ساعتی را توضیح دادیم.

سپس استفاده از تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری و ترید را در رویکردهای بلند مدت و کوتاه مدت بیان کردیم. اخبار و رویدادهای مهم، تأثیر زیادی بر نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال دارند. بنابراین در ادامه این مطلب اثر رویدادهای مهمی از قبیل فهرست شدن توکن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال، تأثیر استخرهای نقدینگی در نوسانات قیمت و اثر هاوینگ بیت کوین برای یافتن بهترین زمان خرید ارزهای دیجیتال را بیان کردیم. سپس زمان شلوغی در بازار بیت کوین و همبستگی بازار بیت کوین به بورس آمریکا را شرح دادیم و در انتهای این مطلب نیز بهترین زمان خرید ارز دیجیتال بر اساس چرخه بازار را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CFIBybit LearncoindeskTradingcoachCOINTELEGRAPHmoneycontrolBybit Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *