نوسان گیری در بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

۲۲۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
نوسان گیری در بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)

در آموز‌ش‌های پیشین مجله فرادرس در مطالب «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» و «بورس چیست ؟ آموزش بورس (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» با مفاهیم بورس و موضوعاتی مانند شاخص بورس و تابلوخوانی در بورس آشنا شدیم. همچنین نحوه ثبت‌نام در بورس را بیان و سامانه سجام را معرفی کردیم. در این آموزش با نوسان گیری در بورس آشنا می‌شویم.

فیلم آموزش رایگان نوسان گیری در بورس

فیلم آموزش رایگان نوسان گیری در بورس به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص نوسان گیری در بورس، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

نوسان گیری در بورس چیست؟

سرمایه‌گذاران بازار سرمایه روش‌ها و اهداف مختلفی برای کسب سود دارند. سود در بازار سرمایه معمولاً از دو طریق به دست می‌آید: یکی بالا رفتن ارزش سهام و دیگری سودی که شرکت بین سهامداران تقسیم می‌کند. ذات بازار بورس بر اساس تغییرات و نوسان قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه مدت تا میان مدت و بلند مدت است. خرید و فروش در همه این بازه‌ها را می‌توان به نوعی نوسان‌گیری دانست که بازه آن‌ها متفاوت است. اما چیزی که در بازار سرمایه از آن با نام نوسان‌گیری یاد می‌شود، منظور نوسان‌گیری در کوتاه مدت است.

برای آشنایی با نوسان گیری، ابتدا باید با تعریف نوسان در بازار سرمایه آشنا شویم. منظور از اصطلاح نوسان در بازار بورس تغییراتی است که در زمان کم یا اصطلاحاً کوتاه مدت در قیمت سهام رخ می‌دهد. افرادی که استراتژی آن‌ها کوتاه مدت است، معمولاً از این نوسان‌ها استفاده می‌کنند و خرید و فروش خود را بر اساس نوسان‌ها انجام می‌دهند. اصطلاحاً به این افراد نوسان‌گیر می‌گویند. استراتژی افراد مختلف در نوسان گیری، به میزان ریسک پذیری و مقدار سرمایه آن‌ها بستگی دارد.

روش های نوسان گیری

برای نوسان ‌گیری حتماً باید تجربه و دانش کافی داشته باشید. دلیل این امر ان است که ریسک نوسان ‌گیری بسیار زیاد است و اگر افراد غیرحرفه‌ای به انجام این کار اقدام کنند، احتمالاً دچار زیان‌ می‌شوند.

یکی از ابزارها یا به عبارت بهتر، مهارت‌های لازم برای نوسان‌گیری، تحلیل تکنیکال یا فنی است. در تحلیل تکنیکال، بیشتر با نمودارها سر و کار داریم و طبق تحلیل آن‌ها، در بازه‌های کوتاهی سهمی را می‌خریم و پس از چند درصد افزایش قیمت، آن را می‌فروشیم.

یکی دیگر از مواردی که برای نوسان‌ گیری مورد توجه قرار داده می‌شود، بازار و جو حاکم بر آن است. نوسان‌ گیر همواره باید اخبار بازار را رصد کند. گاهی یک خبر یا حتی شایعه، می‌تواند سبب رشد یا افت قیمت یک گروه شود. در این مواقع، نوسان‌گیران در موقعیت مناسب، سهام مرود نظر را خریده و پس از رسیدن به سود مورد نظر، آن را می‌فروشند.

از دیگر مواردی که نوسان‌گیرها بر اساس آن عمل می‌کنند، اطلاعات پنهان شرکت‌ها است. گاهی ممکن است اطلاعاتی مانند افزایش سود، افزایش سرمایه و... پیش از اعلام عمومی شرکت‌ها از آن‌ها درز کند و موجب رشد ارزش سهام شود. در این شرایط، نوسان‌گیرها قبل از رشد قیمت، سهام را خریداری کرده و در قیمت‌های بالاتر می‌فروشند.

بازه‌های مختلفی برای درصد سود نوسان‌ گیری بیان می‌شود؛ مثلاً ۳ تا ۱۰ درصد یا ۵ تا ۱۵ درصد. برخی یک روز تا سه روز و یک هفته، حتی یک ماه را بازه نوسان ‌گیری در نظر می‌گیرند. در ادامه، یکی از روش‌های عملی را به زبان ساده معرفی می‌کنیم که نوسان‌گیر‌ها از آن استفاده می‌کنند.

آموزش نوسان گیری در بورس

البته گاهی کسانی در بورس موج ایجاد کرده و دیگران را تحریک می‌کنند تا سوار آن شوند. بدین صورت که برخی مواقع، سهامدار سهامی را می‌خرد و پس از آن، با ایجاد جوّ موجی را ایجاد می‌کند تا قیمت آن بالاتر رود. حال ممکن است این سهم، دلایل اقتصادی و منطقی برای افزایش نداشته باشد. در این شرایط، سهامداران خرد ناآگاه اسیر موج شده و بر آن سوار می‌شوند. پس از آن، سهامداری که موج را ایجاد کرده، ظرف مدت کوتاهی به سود مورد نظر خود می‌رسد و این سهامداران خرد هستند که دچار ضرر و زیان می‌شوند. پر واضح است که چنین نحوه تجارتی طبق هیچ معیاری صحیح نیست و رفتاری ناهنجار و مخرب به حساب می‌آید.

مثالی از مراحل نوسان گیری

در این بخش یک مثال از نوسان گیری را بیان می‌کنیم. فرض کنید پس از تحلیل و بررسی لازم، سهمی را برای نوسان گیری انتخاب کرده‌ایم. حال یک فرایند خرید و یک فرایند فروش برای سهم داریم. بنا به استراتژی خود می‌توانید اعداد و درصدهای این مثال را تغییر دهید.

فرایند خرید سهم این‌گونه است: ابتدا اولین قیمت را برای خرید سهم در پایین‌ترین قیمت مجاز قرار می‌دهیم. اگر خرید اول انجام نشود، قیمت قبلی را یک درصد بالا برده و دومین سفارش خرید را می‌گذاریم. اگر سفارش‌های خرید اول و دوم انجام نشود، یک درصد دیگر به قیمت خرید اضافه می‌کنیم و سومین سفارش خرید را می‌گذاریم. چنانچه موفق به خرید شدیم، باید برای فروش سهم تلاش کنیم.

برای فروش سهم نیز به این صورت عمل می‌کنیم: برای سفارش فروش، ۲۵ درصد سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳ درصد، ۳۰ درصد از سهم را در قیمت خرید به علاوه ۳٫۵ درصد و ۴۵ درصد را در بالاترین قیمت مجاز روزانه قرار می‌دهیم. در نتیجه، نوسان گیری با میانگین سود ۳٫۸ درصد و پس از کسر کارمزد معاملات، با سود خالص ۲٫۶ درصد خواهد بود.

نکته ۱: سهامی را که برای نوسان‌گیری روزانه انتخاب می‌کنیم، معمولاً در فاز استراحت بوده و نوسان قیمت آن متعادل است. بنابراین، نگهداری آن برای سود بیشتر با ریسک همراه خواهد بود.

نکته ۲: نوسان‌گیری را باید از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام دهید، زیرا کمترین درصدها در نوسانات قیمت نیز تأثیر دارند.

همان‌طور که می‌دانیم، معاملات از ساعت ۹ صبح شروع می‌شود، اما سفارش‌گیری از ساعت ۸:۳۰ آغاز می‌گردد. بنابراین، اگر قصد نوسان گیری داشته باشیم، باید در بین این دو زمان، مثلاً ۸:۴۵ به حساب آنلاین خود وارد شویم و کارهای لازم را انجام دهیم. پس از انتخاب سهم مورد نظر، می‌توانید جدول عرضه و تقاضای سهم را ببینید. شکل زیر، جدول عرضه و تقاضای یک سهم را نشان می‌دهد.

روش نوسان گیری در بورس

اکنون با یک مثال عددی فرایند نوسان گیری بالا را شرح می‌دهیم. فرض کنید ۱۰۰ میلیون ریال در اختیار داریم و سهمی را انتخاب کرده‌ایم که قیمت پایانی روز گذشته آن ۴۳۵۰ ریال بوده است. همچنین، حداقل قیمت امروز ۴۱۳۲ و حداکثر آن، ۴۵۶۷ ریال باشند.

با این اطلاعات می‌توانیم خرید و فروش را آغاز کنیم. ابتدا باید قیمت خرید مرحله اول را محاسبه کنیم. این قیمت برابر با کمترین قیمت ممکن سهم به علاوه ۱ درصد است. بنابراین، قیمت ۴۱۷۳ را به دست می‌آوریم. سفارش خرید را روی این قیمت می‌گذاریم. اگر نتوانستیم در این قیمت سهمی بخریم، قیمت را یک درصد بالاتر، یعنی ۴۲۱۴ قرار می‌دهیم. اگر در مرحله دوم نیز موفق به خرید نشدیم، یک درصد دیگر قیمت دیروز را بالاتر می‌بریم (۳ درصد) و سفارش را روی ۴۲۵۵ قرار می‌دهیم.

حال فرض می‌کنیم در یکی سه قیمت که بیان کردیم، سهم مورد نظر را خریده‌ایم. در ادامه، نوبت به فروش سهام در قیمت‌های بالاتر می‌رسد. سفارش فروش را به سه بخش تقسیم می‌کنیم:

  • ۲۵ درصد از حجم سهام را در قیمت خریداری شده به علاوه ۳ درصد از آن قرار داده و تاریخ سفارش را «نامحدود» تعیین می‌کنیم.
  • ۳۰ درصد از حجم سهام خریداری شده را در قیمت خریداری‌ شده به علاوه ۳٫۵ درصد و برای تاریخ نامحدود قرار می‌دهیم.
  • ۴۵ درصد از حجم سهام را در قیمت حداکثر رشد سهم روی سفارش فروش قرار می‌دهیم و تاریخ آن را نامحدود تعیین می‌کنیم.

برای انجام سفارش‌ها باید منتظر بمانیم تا سهم در قیمت تعیین شده به فروش برسد.

فیلم آموزش نوسان گیری در بورس

برای آشنایی کامل با نوسان گیری، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش نوسان گیری در بورس را مشاهده کنید. در این فیلم آموزشی که مدت آن ۲ ساعت و ۱۱ دقیقه است، مطالب در شش درس ارائه شده‌اند. لینک این فیلم آموزشی، در ادامه آورده شده است.

در درس اول، مفاهیم نوسان گیری در بورس و در درس دوم، شناسایی سهام مناسب نوسان گیری ارائه شده است. تابلوخوانی و روانشناسی رفتار معامله گران نیز در درس سوم مورد بررسی قرار گرفته است. موضوع درس چهارم نیز ابزار استوکاستیک (Stochastic) و کندل استیک (Candlestick) است. در درس پنجم این آموزش، کاربرد کراس مووینگ اوریج ها (Moving Average) در نوسان گیری و در نهایت در درس ششم، خرید از صف فروش در سطوح فیبوناچی (Fibbonacci Levels) معرفی شده است.

فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس – ابزار شناسایی سهام پربازده

در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، امکانی جهت فیلترنویسی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از میان انبوه سهام مختلف، آن‌هایی را انتخاب کرد که دارایی ویژگی‌های مورد نظر ما باشد. به همین منظور، برای آشنایی با فیلترنویسی در بورس، فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس – ابزار شناسایی سهام پربازده ارائه شده است. در این آموزش ویدئویی ۴ ساعت و ۴۸ دقیقه‌ای که شامل ۲۰ درس است، ابتدا مفاهیمی مانند دامنه نوسان و سقف و کف مجاز قیمت سهام، EPS و P/E سهام و حجم معاملات و خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بیان شده است. در ادامه، اصول اولیه فیلترنویسی ارائه شده و مباحثی مانند سابقه قیمت‌ها و معاملات، اطلاعات حقیقی و حقوقی، شناسایی سهام دارای صف خرید و یا صف فروش و توابع آماده در فیلترنویسی ارائه شده است. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس – ابزار شناسایی سهام پربازده + اینجا کلیک کنید.

شناسایی سهام مورد توجه و خرید حقوقی‌ها، شناسایی سهام با حجم معاملات زیاد نسبت به روزهای قبل، شناسایی سهام دارای افت و یا رشد زیاد در یک ماه اخیر، شناسایی سهام موجود در پایان روند نزولی و آماده شروع روند صعودی و شناسایی سهام جذب کننده نقدینگی هوشمند با استفاده از فیلترنویسی، از سایر دروس این آموزش است که به طور کامل به آن پرداخته شده است.

سخن پایانی

در این نوشتار، مفهوم نوسان‌گیری را به عنوان یکی از ابزارهای کسب درآمد از بازار بورس و سرمایه، شرح دادیم؛ همچنین شیوه‌های بهره‌گیری از این روش کاربردی را بیان کردیم و با مثالی مراحل گوناگون نوسان‌گیری را توضیح دادیم. حال اگر دیدگاهی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند این مطلب را کامل کند یا پرسشی دارید که بی‌پاسخ مانده است، می‌توانید آن را از طریق بخش نظرات در ادامه مطلب با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در میان بگذارید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۶ دیدگاه برای «نوسان گیری در بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)»

این که شد 105 درصد
یک 25 درصد
یک 35 درصد
یک 45 درصد

سلام. ۳۰ درصد به اشتباه ۳۵ نوشته شده، البته در ادامه متن و محاسبات مقدار صحیح ۳۰ نوشته شده است. اصلاحات لازم انجام شد.
از همراهی و بازخوردتان سپاسگزاریم.

ممنون ازشمانوسان گیری رایادگرفتم

سلام تشکر فراوان

با سلام.عالیییی….انشاالله موفقیت همه

با سلام.مطالب خوب و جامع و کاملی در ساییتتون هست که نشان از با سلیقه گی مدیر سات میتونه باشه منتها میخواستم خواهش کنم این مطالبو اگر در غالب fdf هم بذارید ممنون میشم .برای مطالعه نیاز به برگه دارم…مچکرم از زحماتتون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *