بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها

۱۵۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، مطالبی با عنوان «آموزش بورس — از ورود به بورس تا کسب درآمد | به زبان ساده» و «بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)» ارائه کردیم و در آن‌ها، با بازار بورس، فرابورس و بازار پایه و موضوعاتی مانند تابلوخوانی و نوسان‌گیری در بورس آشنا شدیم. در این آموزش، می‌خواهیم درباره کارگزاری‌ها و وظایف آن‌ها بحث کنیم و با معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری های بورس آشنا شویم.

فهرست مطالب این نوشته

کد بورسی چیست؟

برای سرمایه‌گذاری در بورس، به یک کد معاملاتی یا کد بورسی نیاز دارید. کد بورسی یک کد منحصر به فرد است که شخص معامله‌گر در سامانه اطلاعاتی با آن شناسایی می‌شود. برای دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده و با طی روند قانونی آن را دریافت کنید. این کد شامل ۳ حرف (حروف ابتدای نام خانوادگی) و ۵ رقم است. برای مثال کد بورسی شخصی با نام خانوادگی طهوری ممکن است «طهو ۱۶۸۲۳» باشد. برای آشنایی بیشتر با کد بورسی و نحوه دریافت آن، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «کد بورسی چیست — راهنمای دریافت کد بورسی — گام به گام» را مصالعه کنید.

کارگزاری چیست؟

به زبان ساده، «کارگزار» (Broker) و به بیان مصطلح‌تر، «کارگزاری» بنگاهی است که به نمایندگی از سرمایه‌گذاران خرید و فروش سهام آنان را انجام می‌دهد. به بیان دیگر، می‌توان گفت کارگزاری‌ها واسطه بین سهامداران و شرکت‌ها هستند. اما شاید این پرسش برایتان به وجود بیاید که کدام کارگزاری برای معامله بهتر است. واقعیت این است که نمی‌توان پاسخ قطعی به این پرسش داد. برای مثال، ممکن است یک کارگزاری بزرگ و معروف را انتخاب کنید و به دلیل تعدد سفارش‌های این کارگزاری، با اختلال در سیستم مواجه شوید. از طرفی، برخی کارگزاری‌های کوچک ممکن است شلوغ نباشند، اما فاقد زیرساخت‌های مناسب و حرفه‌ای باشند.

بنابراین، با توجه به هدف سرمایه‌گذاری خود، می‌توانید کارگزاری را با توجه به عواملی مانند رتبه‌بندی سازمان بورس، امکانات ارتباطی و پاسخ‌گویی، ارائه تحلیل‌های روزانه و داشتن سامانه‌های روان انتخاب کنید. در ادامه این مطلب، معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری را بررسی خواهیم کرد.

کارگزاری ها چه خدماتی به مشتری ارائه می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم، کارگزاری‌ها واسطه‌ای بین سرمایه‌گذاران و شرکت‌های حاضر در بورس هستند. به طور کلی، خدمات کارگزاری‌ها در سه حوزه بورس اوراق بهادار، بورس کالا و بورس انرژی معطوف است. به طور جزئی‌تر، کارگزاری‌ها در موارد زیر به مشتریان خدمت ارائه می‌کنند:

  • معاملات آنلاین
  • مشاوره در سرمایه‌گذاری
  • تعهد پذیره‌نویسی
  • پردازش اطلاعات مالی
  • سبدگردانی

بهترین کارگزاری

چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین کارگزاری، ابتدا باید استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنید. برای مثال، تعیین کنید که می‌خواهید در کدام بازار (بورس اوراق بهادار، بازار مشتقات، بورس انرژی و...) فعالیت کنید. پس از آن باید کارگزاری‌هایی را که در آن بازار فعالیت دارند مشخص کنید. در نهایت، از میان این کارگزاری‌ها باید با توجه به معیارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، بهترین کارگزاری را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری های بورس چیست؟

موارد زیادی وجود دارند که در انتخاب بهترین کارگزاری های بورس به ما کمک می‌کنند. در این بخش‌، معیارهای مهمی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند در انتخاب بهترین کارگزاری به ما کمک کنند.

رتبه‌بندی مناسب نزد سازمان بورس و اوراق بهادار

سازمان بورس و اوراق بهادار، به صورت ماهیانه رتبه‌بندی کارگزاری‌ها را اعلام می‌کند و همین موضوع می‌تواند عاملی مهم در انتخاب بهترین کارگزاری باشد. در ادامه، درباره رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی و دسترسی به آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پاسخگویی و مشتری‌مداری کارگزاری

در طور مدت فعالیت در بورس و کار با سامانه‌های معاملاتی، مواجهه با خطا و مشکلات مختلف مربوط به کارگزاری دور از ذهن نیست. در این صورت، شما نیاز پیدا می‌کنید با شرکت کارگزار تماس بگیرید و انتظار دارید آن‌ها شما را راهنمایی کنند. بنابراین، باید در انتخاب بهترین کارگزاری بررسی کنید که راه‌های ارتباطی کارگزاری‌های مختلف به چه صورت است و پاسخگویی آن‌ها چگونه است. برخی کارگزاری‌ها چندین خط تلفن دارند و شما را راهنمایی می‌کنند، برخی دیگر نیز از خدمات ارتباط آنلاین بهره می‌گیرند. برای آگاهی از نحوه پاسخگویی کارگزاری‌ها، بهترین کار بررسی سایت آن‌ها و همچنین پرسش از مشتریان آن کارگزاری‌ها است.

در دسترس و نزدیک بودن کارگزاری

تا چند سال پیش، کسی که در شهرستان - حتی شهرستان‌های بزرگ - سکونت داشت، برای دریافت کد معاملاتی و انجام فرایند ثبت‌نام کارگزاری به ناچار باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و با ارسال مدارک از طریق پست امور ثبت‌نام را طی می‌کرد. دشواری این کار نسبت به حالتی که دفتر کارگزاری در نزدیکی شما وجود داشته باشد و با مراجعه به آن بتوانید به راحتی کار ثبت‌نام خود را انجام دهید، بدیهی است. همین امر سبب شده کارگزاری‌ها به ایجاد شعب و نمایندگی‌های مختلف در سراسر ایران اقدام کنند تا بتوانند رتبه‌بندی بهتری را کسب کنند و گستره مشتریان خود را افزایش دهند.

بنابراین، وجود شعبه کارگزاری و در کل، نزدیکی آن به مشتری یکی از عوامل مهم در انتخاب بهترین کارگزاری های بورس است.

امکان افتتاح حساب غیرحضوری

با وجود دغدغه‌های روزمره و مشغله‌های کاری، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در صورت امکان مراحل افتتاح حساب را به صورت غیرحضوری انجام دهند. امروزه اغلب کارگزاری‌ها در جهت غیرحضوری کردن مراحل ثبت‌نام پیش می‌روند.

باشگاه مشتریان، تخفیف‌ها و جوایز جذاب

یکی از ابزارهای جذب مشتری توسط کارگزاری‌های بورس، ارائه برخی تخفیف‌ها و جوایز است. برای مثال، این تخفیف‌ها می‌تواند در میزان کارمزدی باشد که کارگزاری در هر معامله از مشتریان خود دریافت می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که برخی مشتریان برای انتخاب بهترین کارگزاری بورس در نظر می‌گیرند، ارائه جوایز است. برای مثال، کارگزاری مفید در قالب سامانه پلکان مفید، به ازای هر معامله مشتریان خود، به آن‌ها امتیازی اختصاص می‌دهد و برای امتیازهای مختلف، جوایز و خدمات مختلفی از قبیل کارت هدیه خرید ارائه می‌کند.

کارگزاری‌هایی چون مفید، آگاه، فارابی، مبین سرمایه، سهم آشنا و... دارای باشگاه مشتریان هستند.

ارائه اعتبار مناسب

برخی کارگزاری‌ها، مقداری اعتبار پولی را تحت شرایطی برای مدت معینی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن اعتبار معامله کرده و در موعد مقرر آن را تسویه کنند. این موضوع برای کسانی که نقدینگی کمی دارند، می‌تواند عامل بسیار مهمی در انتخاب بهترین کارگزاری باشد. برای اطلاع از نحوه دریافت و مقدار اعتبار باید به وب‌سایت کارگزاری مربوطه مراجعه کنید.

انتخاب بهترین کارگزاری

سامانه معاملاتی کاربرپسند

کارگزاری‌های مختلف سامانه‌های معاملاتی متفاوتی دارند که کاربر از طریق آن‌ها می‌تواند سهام مختلف را بررسی و تحلیل کند و معامله خود را انجام دهد. کاربرپسند بودن و شکل ظاهری مناسب سامانه معاملاتی نکته مهمی است که در انتخاب کارگزاری باید به آن توجه کرد، زیرا در صورتی که کاربر نتواند به راحتی و با آرامش معامله خود را انجام دهد و بازار را بررسی کند، دچار مشکل شود.

اپلیکیشن تلفن همراه

امروزه بخش بزرگی از فعالان بازار بورس کسانی هستند که در کنار شغل اول خود در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این افراد اغلب ممکن است در ساعات معاملاتی بورس به کامپیوتر دسترسی نداشته باشند. بنابراین، بهترین راه‌حل استفاده از اپلیکیشن‌ها یا نسخه‌های وب مناسب تلفن همراه  است تا این افراد بتوانند در صورت نیاز سهام خود را پایش کنند و معامله خود را انجام دهند. این مورد را نیز باید در انتخاب کارگزاری در نظر گرفت.

زیرساخت‌های فنی مناسب

در سامانه‌های معاملاتی آنلاین، همان‌گونه که از نامش بر می‌آید، درخواست‌های خرید و فروش به صورت لحظه‌ای ثبت و انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب بهترین کارگزاری باید در نظر گرفت، داشتن یک سامانه معاملاتی سریع و بدون وقفه است. به ویژه در سال‌های اخیر که تعداد سرمایه‌گذاران افزایش یافته است، بسیاری از کارگزاری‌ها در ارائه خدمات با کیفیت مناسب به سرمایه‌گذاران وا مانده‌اند و موجب نارضایتی بسیاری از آنان شده‌اند. در معاملات آنلاین، لحظه‌ای تأخیر یا اشتباه می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

بنابراین، حتماً این عامل را در انتخاب کارگزاری در نظر داشته باشید. تجربیات سایر سرمایه‌گذاران در این مورد می‌تواند مفید باشد.

حضور در بازارهای مختلف

شاید ابتدا تنها برای معامله در بورس اوراق بهادار در یک کارگزاری ثبت‌نام کنید. اما ممکن است در آینده بخواهید در سایر بازارها از قبیل بورس کالا، بازار مشتقه، بورس انرژی و فعالیت کنید. اگر کارگزاری‌تان در زمینه همه بازارها فعالیت کند، دیگر نیازی به ثبت‌نام در یک کارگزاری دیگر ندارید. بنابراین، این عامل را باید در انتخاب بهترین کارگزاری در نظر بگیرید.

مشاوره و آموزش سرمایه گذاری

کارگزاری‌ها در کنار نقش واسطه‌گری خود در بازار سرمایه، در حوزه آموزش نیز فعالیت می‌کنند. برخی در قالب محتوای متنی و تصویری به مشتریان خود آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند، برخی نیز به صورت روزانه یا هفتگی کلیت بازار را تحلیل می‌کنند. علاوه بر این، برخی کارگزاری‌ها سبد مناسب را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند. اگر انتظار دارید کارگزاری مورد نظرتان هریک از این موارد را نیز ارائه دهد، حتماً این عامل را نیز در نظر بگیرید.

سبدگردانی و صندوق سرمایه گذاری

یکی دیگر از خدماتی که برخی از شرکت‌های کارگزار بورس ارائه می‌دهند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی است. بدیهی است که همه دانش و تجربه کافی را برای خرید و فروش در بورس و سایر بازارها ندارند. از طرف دیگر، ممکن است افراد خبره نیز زمان لازم را برای فعالیت در بازار نداشته باشند. این افراد می‌توانند از طریق سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌ها و سبدگردانان تیم‌های تخصصی دارند که مرتباً‌ بازار را پایش کرده و سهام سودآور را شناسایی می‌کنند. بنابراین، ارائه خدمات سبدگردانی نیز یکی دیگر از عوامل انتخاب بهترین کارگزاری بورس است.

رتبه بندی کارگزاری های بورس

اداره آمار و اطلاعات بورس اوراق بهادار تهران به صورت ماهیانه، رتبه‌بندی کارگزاری‌های بورس را در وب‌سایت بورس اوراق بهادار تهران اعلام می‌کند. این رتبه‌بندی به تفکیک نوع معامله با چهار ترتیب «ارزش کل معاملات»، «ارزش معاملات خرد و بلوک کل»، «ارزش معاملات خرد و بلوک عادی» و «ارزش معاملات الکترونیکی» ارائه می‌شود. بررسی این آمار می‌تواند در انتخاب بهترین کارگزاری بورس به سرمایه‌گذاران کمک کند. همچنین، آمار دیگری نیز برای کارگزاری‌های بورس وجود دارد که رتبه‌بندی آن‌ها را بر اساس ارزش معاملات خرید و فروش ارائه می‌کند.

برای بررسی این دو رتبه‌بندی، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

  • خلاصه رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران - شهریورماه ۱۳۹۹ (+)
  • رتبه‌بندی کارگزاری‌های بورس در خرداد ماه ۱۳۹۹ بر اساس ارزش معاملات خرید و فروش (+)

طبق آخرین اطلاعات، رتبه‌بندی چند شرکت برتر بر اساس ارزش معاملات خرید و فروش به شرح زیر است:

  1. شرکت کارگزاری مفید
  2. شرکت کارگزاری آگاه
  3. شرکت کارگزاری فارابی
  4. شرکت کارگزاری مبین سرمایه
  5. ...

بهترین کارگزاری های بورس

 

معرفی چند کارگزاری پرطرفدار

در این بخش، چند کارگزاری را معرفی می‌کنیم که با اقبال بیشتری از سوی سهامداران روبه‌رو شده‌اند. لازم به ذکر است که مطالب این بخش از وب‌سایت این کارگزاری‌ها گردآوری شده است.

کارگزاری مفید

کارگزاری مفید

کارگزاری مفید (+) در سال ۱۳۷۳ با دو نفر در یک دفتر ۴ متری کارش را شروع کرده است. طبق گفته این شرکت، در آن زمان، حجم معاملات روزانه ۳۰۰ هزار تومان در روز بوده که همان زمان قیمت یک سیم کارت ۲۰۰ هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۸۳، با افتتاح اولین تالار منطقه‌ای در مشهد، اولین شعبه مفید در این شهر افتتاح شده است. مفید در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار معاملات اینترنتی سهام را راه‌اندازی کرد. در سال ۱۳۸۹، مفید به عنوان اولین کارگزار بورس، معاملات آنلاین را با نام «مفید آنلاین» راه‌اندازی کرد که خود فصل جدیدی در بازار سرمایه ایران بود.

کارگزاری مفیدی ابزاری به نام مفید تریدر در اختیار کاربران قرار داده است که یک ابزار تکنیکال و فاندامنتال بسیار کاربردی برای معامله‌گران است. این کارگزاری اکنون ۸ شعبه در تهران و ۳۸ شعبه در شهرستان‌ها دارد. جوایز سامانه پلکان و سود طرح حامی از امکاناتی است که کارگزاری مفید در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه

شرکت کارگزاری آگاه (+) به عنوان اولین شرکت گروه آگاه در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده است و یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کارگزاری بورس در ایران است که توانسته با ارائه کلیه خدمات کارگزاری در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار از اعتبار مناسبی برخوردار شود. این کارگزاری، خط مشی خود را به عنوان یکی از مهمترین مستندات پیاده‌سازی نظام مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد 2008 :ایزو 9001 مستقر کرده است.

واحدهای کارگزاری آگاه عبارتند از: معاملات اوراق بهادار، معاملات آنلاین اوراق بهادار، بورس کالا، آتی سکه، بورس انرژی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تأمین سرمایه و آموزش. کارگزاری آگاه، علاوه بر ۷ شعبه اصلی در تهران، ۹۸ شعبه در سراسر کشور دارد و به مشتریان خود خدمت ارائه می‌کند.

کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی

کارگزاری فارابی (+)، کارگزاری رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، کالا و انرژی است که از اسفند سال ۸۷ با این نام تجاری فعال است. این کارگزاری بیش از ۶۰ شعبه در سراسر کشور دارد و کارگزار برتر در سال ۹۷ بوده است. این کارگزاری سامانه معاملات آنلاین انحصاری خود با نام فارابیکسو را راه‌اندازی کرده است.

کارگزاری مبین سرمایه

مبین سرمایه

شرکت کارگزاری مبین سرمایه (سهامی خاص) (+) در سال ۱۳۸۷ تحت نام شرکت کارگزاری راهبرد کالای خاورمیانه به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در سال ۱۳۸۸ این کارگزاری به شرکت کارگزاری مبین سرمایه تغییر نام یافت. مبین سرمایه به عنوان بزرگ‌ترین تشکل تعاونی-کارگری، در بدو تأسیس، با مجوز معاملات در بورس کالا شروع به فعالیت کرد، به طوری که پس از شروع فعالیت خود، متناوباً رتبه نخست حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران را به دست آورد.

کارگزاری مبین سرمایه در حوزه‌های دیگری از بازار سرمایه مانند اوراق بهادار، فرابورس و انرژی نیز فعال بوده و توانسته است رتبه الف را در میان حدود 70 کارگزاری فعال در بورس کالای ایران، کسب کند. ارائه اعتبار بدون بهره و بدون تاریخ سررسید، تخصیص جوایز ویژه به مشتریان فعال، ارائه تحلیل و مشاوره و برگزاری کلاس‌های آموزشی و تحلیلی از خدمات این کارگزاری است. کارگزاری مبین سرمایه، علاوه بر دفتر مرکزی، ۹ شعبه در تهران و ۷۱ شعبه در شهرستان دارد.

سایر کارگزاری‌های حائز اهمیت

چند کارگزاری دیگر که سهم قابل توجهی از معاملات بورس را به خود اختصاص داده‌اند، عبارتند از:

  • شرکت کارگزاری بانک پاسارگارد (+): کارگزاری بانک پاسارگاد از سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی پاسارگاد به فعالیت در بازار سرمایه پرداخته و هم‌اکنون با هفت شعبه معاملاتی در شهرستان‌های تهران، اراک، قزوین، زنجان، کیش، مشهد، بابلسر، اهواز و اصفهان مشتریان زیادی را تحت پوشش قرار داده است. این کارگزاری نرم‌افزار انحصاری معاملات برخط سهام خود را دارد.
  • کارگزاری حافظ (+): شركت كارگزاری حافظ (سهامی خاص) از آذر ماه ۱۳۸۳ فعاليت خود را در بازار سرمايه آغاز كرده و در آخرین رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار و بورس کالا حائز رتبه الف شده است.
  • کارگزاری نهایت‌نگر (+): شرکت کارگزاری نهایت‌نگر (سهامی خاص)، در سال 1378 نزد اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده و پس از 10 سال حضور موفق در بازار سرمایه و همراه تجدید ساختار بازار سرمایه و تشکیل سازمان بورس در تاریخ سال ۱۳۸۸، نزد سازمان بورس اوراق بهادار به ثبت رسید. این کارگزاری به ‌صورت کاملاً خصوصی، اداره شده ‌است و علاوه بر ارائه خدمات کارگزاری، خدمات مالی و مشاوره‌ای نیز ارائه می‌دهد.
  • شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران (+): کارگزاری بورس بیمه ایران در سال ۱۳۷۵ با بازار بورس اوراق بهادار شروع به فعالیت کرد، در سال ۱۳۸۹ وارد حوزه بورس کالا شد و از ابتدای تاسیس بورس انرژی در سال ۱۳۹۱ در حال فعالیت است.
  • شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار (+): شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار، کارگزار رتبه الف و رسمی بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و انرژی از سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد. راه‌اندازی اولین اتاق معاملات اوراق بهادار در ایران، افتتاح اولین تالار و همکاری بلندمدت با بزرگ‌ترین فعالان حقوقی بازار اوراق بهادار و کالا از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت است.
  • کارگزاری بانک صادرات (+): شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران (سهامی خاص) در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این کارگزاری در چند سال اخیر برای چندمین سال پیاپی در بین ۱۰ شرکت برتر کارگزاری قرار گرفته و ۵۰ شعبه در سراسر کشور دارد.
  • شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا (+): کارگزاری تدبیرگران فردا در سال 1384 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و در حال حاضر سرمایه این شرکت 400 میلیارد ریال است. همچنین این کارگزاری دارای رتبه «الف» در بین کارگزاران بورس اوراق بهادار است.
  • شرکت کارگزاری بانک آینده (+): شرکت کارگزاری آینده (سهامی خاص) از سال ۱۳۹۰ پس از خرید کلیه سهام شرکت کارگزاری اندیشه برتر (سهامی خاص) در مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل شد. این کارگزاری، علاوه بر معاملات برخط، معاملات تلفنی را نیز برای مشتریات خود انجام می‌دهد.
  • شرکت کارگزاری سهم آشنا (+): کارگزاری سهم آشنا در سال ۱۳۷۴ ثبت شده و از شرکت‌هایی است که تمام مجوزهای لازم را برای معاملات در بازار بورس، فرابورس، آتی سهام، آتی کالا و کالا (نفت خام، فلزات، پتروشیمی و کشاورزی، سیمان)، سبدگردانی، مشاور پذیرش، مشاور عرضه و مشاور سرمایه‌گذاری و بورس انرژی کسب کرده است. سهم آشنا کارگزار اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در ایران است.

بهترین کارگزاری بر اساس آمار بازدید کاربران از سایت این مجموعه‌ها

یکی از مواردی که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای انتخاب کارگزاری تأثیرگذار باشد، تعداد بازدید کاربران از سایت کارگزاری‌‌ها است. در این بخش، تعداد بازدید‌های کاربران چهار کارگزاری مفید، آگاه، فارابی و مبین سرمایه را با کمک وب‌سایت SimilarWeb مقایسه کرده‌ایم. نمودار شکل زیر، تعداد بازدیدها را در ۶ ماه اخیر برای این کارگزاری‌ها نشان می‌دهد.

مقایسه کارگزاری ها

جدول زیر نیز مقایسه تعداد بازدید از سایت‌های این چهار کارگزاری را به خوبی مشخص می‌کند.

جدول مقایسه بازدید از کارگزاری‌ها

همان‌طور که می‌بینیم تعداد بازدید کل از سایت کارگزاری‌های کارگزاری‌ مفید، آگاه، فارابی و مبین سرمایه، به ترتیب، تقریباً ۳۷ میلیون، ۲۲ میلیون، ۵۰۲ هزار و ۴ میلیون است. همچنین، میانگین زمان بازدید هر کاربر از سایت این کارگزاری‌ها نیز به ترتیب تقریباً ۱۱، ۱۲، ۴ و ۱۰ دقیقه بوده است.

آنچه از نمودار و جدول بالا می‌توان نتیجه گرفت، این است که کارگزاری مفید نسبت به سایر کارگزاری‌ها با استقبال قابل توجهی از سوی فعالان بازار سرمایه روبه‌رو بوده است. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم این کارگزاری در بین کاربران فعلاً از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

توصیه هایی برای انتخاب بهترین کارگزاری

  1. اگر می‌خواهید یک کارگزاری را انتخاب کنید، حتماً از نظرات کسانی که قبلاً با سامانه‌های معاملاتی آن کار کرده‌اند، استفاده کنید.
  2. بررسی کنید که کارگزاری در نزدیکی شما دارای شعبه باشد، یا اینکه مراحل ثبت نام را بتوانید به صورت غیرحضوری انجام دهید.
  3. اگر می‌خواهید در یک کارگزاری کمتر شناخته شده ثبت‌نام کنید، به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید و حتماً از قانونی بودن فعالیت کارگزاری اطمینان حاصل کنید.
  4. روان بودن و اختلال کم در روند معاملات را به عنوان یک معیار مهم در نظر داشته باشید.
  5. اگر کارگزاری خود را انتخاب کرده‌اید و از آن راضی نیستید، به راحتی می‌توانید برای ثبت‌نام به سایر کارگزاری‌ها مراجعه کنید.

فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

آموزش بورس

برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم مربوط به آن، می‌توانید به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بحث قرار گرفته است. درس دوم، درباره شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است.

سخن پایانی

در این نوشتار، سعی کردیم شما را با کارگزاری‌ها و خدمات آن‌ها آشنا کنیم. همچنین، تلاش کردیم معیارهایی را برای انتخاب بهترین کارگزاری های بورس مرور کنیم. با وجود این، اگر فکر می‌کنید پرسشی در رابطه با بازار بورس و انتخاب بهترین کارگزاری برای شما بی‌پاسخ مانده، می‌توانید آن را در ادامه صفحه و در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس به اشتراک بگذارید. بدیهی است که ارائه دیدگاه‌ها از جانب شما، سبب خواهد شد تا ما رفته‌رفته بتوانیم این مطلب را کامل‌تر کرده و بر غنای آن بیفزاییم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها»

سرعت و امکانات سامانه معاملاتی به نظر من مهمترین عامل هست.
من الان حدود ۹ ماه هست از کارگزاری مفید استفاده می‌کنم. متاسفانه باید بگم در مواقع حساس بازار که روندهای صعودی یا نزولی ناگهانی شکل میگیره و شما باید بتونید واکنش سریعی داشته باشید، نرم افزارهای این کارگزاری بویژه ایزی تریدر دچار کندی و هنگ میشن و به همین خاطر ضرر و زیان فراوانی به من و احتمالاً بقیه مشتریها وارد کرده. هنوز فرصت نکردم کارگزاریهای دیگه رو امتحان کنم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *