سیستم معاملاتی چیست؟ – توضیح اهمیت به زبان ساده

۱۱۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۵ دقیقه
سیستم معاملاتی چیست؟ – توضیح اهمیت به زبان ساده

سیستم معاملاتی چیست و چگونه می‌توانیم سیستم معاملاتی سودزایی داشته باشیم. سیستم معاملاتی شامل همه مواردی می‌شود که تریدر در معاملات خود لحاظ می‌کند. بنابراین برای تعریف سیستم معاملاتی در ابتدا باید اجزای مختلف تشکیل‌دهنده آن را تعریف و بررسی کنیم. بعد از این‌که درک درستی از اجزای تشکیل‌دهنده پازل سیستم معاملاتی پیدا کردیم، می‌توانیم بر اساس اهداف و اولویت‌ها و توانایی‌های خود سیستم معاملاتی متناسب با خود را از ترکیب اجزای مختلف آن به‌دست آوریم. ممکن است دیدن روش‌های مختلف ترید که هرکدام با استراتژی و سیستم معاملاتی خود می‌خواهند سود بیشتری از بازارهای مالی کسب کنند، شما را به فکر طراحی یک سیستم معاملاتی سودزا بیاندازد.

فهرست مطالب این نوشته

خبر خوب این است که هر فردی با شناخت صحیح بازار و توانایی‌های خود می‌تواند سیستم معاملاتی بهینه منحصربه‌فردی برای خود طراحی کند. در این مطلب در ابتدا سعی داریم اجزاء سیستم‌های معاملاتی را شرح دهیم و در ادامه شما را با طراحی یک سیستم معاملاتی آشنا کنیم.

سیستم معاملاتی چیست ؟

سیستم معاملاتی تمام فعالیت‌های یک معامله‌گر را برای ترید شامل می‌شود. برای مثال ساعاتی از روز که به ترید اختصاص می‌دهد و بازار انتخابی تریدر برای فعالیت نیز بخشی از سیستم معاملاتی تریدر را تشکیل می‌دهند. در واقع می‌توان سیستم معاملاتی را همانند استراتژی معاملاتی درنظر گرفت که از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است. هر تریدری می‌تواند با توجه به خصوصیات فردی خود و با ترکیب کردن این بخش‌ها، سیستم معاملاتی مخصوص به‌خود را داشته باشد.

 اهمیت طراحی سیستم معاملاتی چیست ؟

برای تحلیل بازارهای مالی ابزارها و اطلاعات گوناگونی وجود دارد. یک سیستم معاملاتی بهینه میزان مناسبی از این ابزارها و اطلاعات را با هم ترکیب می‌کند تا بتواند از بازارهای مالی سود کسب کند. برای مثال فردی که در بازار ارزهای دیجیتال به فعالیت مشغول است، می‌تواند از اطلاعات فراوانی که پروژه‌های رمزارزی درباره ارز دیجیتال موردنظر در اختیار تریدرها قرار می‌دهند برای درک بهتر نحوه کارکرد توکن پروژه استفاده کند.

این اطلاعات می‌تواند به تریدر کمک کند تا پیش‌بینی بهتری از آینده قیمتی رمزارز موردنظر پیدا کند. اما برای مثال همان‌طور که برای درست کردن املت علاوه بر گوجه و تخم مرغ به مهارت آشپز برای تهیه غذایی لذیذ نیاز است، برای طرح‌ریزی سیستم معاملاتی بهینه و سودزا به مهارت و تجربه یک تریدر ماهر نیاز داریم.

نحوه استفاده از اطلاعات مختلفی که در بازار وجود دارند و چگونگی ترکیب آن‌ها برای تحلیل سهام یا ارز دیجیتال، در مجموع به ما در طرح‌ریزی سیستم معاملاتی منحصر به فردی کمک می‌کند. در ادامه برای این‌که درک مناسبی از سیستم معاملاتی پیدا کنیم بهتر است در ابتدا اجزای تشکیل‌دهنده آن را بشناسیم.

اهمیت طراحی سیستم معاملاتی

اجزای تشکیل دهنده سیستم معاملاتی

همان‌طور که برای پختن و آماده‌سازی هر غذایی به موارد موردنیاز آن غذا احتیاج داریم. برای طرح‌ریزی هر سیستم معاملاتی نیز نیاز به مواد تشکیل‌دهنده آن سیستم است. برای درک بهتر می‌توانید تریدر را همانند یک آشپز در نظر بگیرید. همان‌طور که یک آشپز می‌تواند با کم و زیاد کردن مواد غذایی، انواع مختلفی خوراک را با طعم‌های مختلف به‌وجود آورد، یک تریدر نیز می‌تواند با استفاده از تجربیات خود در معامله‌گری و با ترکیب عوامل مختلف با نسبت‌های گوناگون انواع سیستم‌های معاملاتی را طرح‌ریزی کند.

انواع بازارهای معاملاتی برای ترید

بازارهای معاملاتی زیادی برای ترید وجود دارد. از بورس ایران تا معاملات فارکس و ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌عنوان بازارهای مختلفی درنظر گرفت که هر تریدر می‌تواند با توجه به علایق و خصوصیات فردی خود در آن‌ها فعالیت کند. برای مثال فردی که در بورس ایران فعالیت می‌کند برای موفقیت در این بازار باید سیستم معاملاتی هماهنگ با این بازار را داشته باشد. علاوه بر این عواملی که این فرد در تحلیل‌های خود بررسی می‌کند با عوامل موردبررسی در بازار ارزهای دیجیتال متفاوت است.

بنابراین سیستم‌های معاملاتی متفاوتی برای افراد در بورس ایران و فعالان بازارهای ارزهای دیجیتال یا بازار فارکس وجود دارد. برای مثال تفاوت در ساعات کاری و زمان باز بودن بازارهای معاملاتی یکی از عواملی است که باعث ایجاد تفاوت‌ در سیستم‌های معاملاتی مختلف می‌شود.

هر کدام از بازاهای موجود ویژگی‌های خاص مربوط به خود را دارد. خصوصیات متفاوتی که هر کدام از این بازارهای مالی دارند باعث می‌شود تا سیستم‌ها و استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی برای ترید در آن‌ها وجود داشته باشد. در هر یک از این بازارها نیز بر حسب نوع معاملات و دارایی یا سهامی که معامله می‌شود سیستم‌های معاملاتی مختلفی را می‌توان تعریف کرد. در ادامه با برخی از این بازارها آشنا می‌شویم.

بازار فارکس

بازار فارکس محلی برای تبادل جفت‌ارزهای کشورهاست. هنگامی که قصد مسافرت به کشور دیگری را دارید معمولا سعی می‌کنید مقداری از پول آن کشور را به‌همراه داشته باشید. برای این‌کار به صرافی موردنظر می‌روید و ارز موردنظر خود را خریداری می‌کنید. برای این کار شما ارز کشور موردنظر را با پول کشور خود خریداری می‌کنید. در بازار فارکس نیز خرید و فروش ارزهای مختلف انجام می‌شود. ارزهای کشورهای مختلف در بازار فارکس به‌صورت جفت ارز مبادله می‌شوند.

طراحی سیستم معاملاتی در فارکس

چگونه در بازار فارکس فعالیت کنیم ؟

برای فعالیت در بازار فارکس در ابتدا باید کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید. این کارگزاری پس از احراز هویت، نام کاربری و رمزعبوری به شما می‌دهد که با آن‌ها می‌توانید در پلتفرم مربوطه به ترید در بازار فارکس اقدام کنید. مراحل ثبت نام و یادگیری نحوه استفاده از این پلتفرم‌ها ساده است. در بازار فارکس نیز همانند بازارهای مالی دیگر تحلیل بازار برای پیش‌بینی روند قیمت به تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد.

برای فعالیت در بازار فارکس تریدر نیاز دارد تا با توجه به جفت ارز انتخابی خود عوامل تأثیرگذار بر روی ارزش هر یک از ارزهای تبادلی را شناسایی و تحلیل کند. سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی کشورها و اقدامات و فعالیت‌‌های تجاری آن‌ها با کشورهای دیگر در کنار وضعیت کلی اقتصادی آن کشور می‌تواند در میزان ارزش ارز آن کشور تأثیرگذار باشد. بنابراین تریدری که می‌‌خواهد در بازار فارکس موفق شود در کنار تحلیل تکنیکال و بررسی رفتار قیمت در نمودار باید با مباحث مربوط به اقتصاد کلان و نحوه تأثیرگذاری آن در شاخص‌های مختلف اقتصادی آشنا باشد.

 

سیستم معاملاتی فارکس چیست ؟

سیستم معاملاتی فارکس شبکه‌ای از خریدارها و فروشندگان است که در حال تبادل ارزهای کشورهای مختلف هستند. به عبارتی دیگر فارکس بازاری جهانی است که در آن بانک‌های مرکزی، شرکت‌ها و افراد معمولی ارزهای خارجی را به هم تبدیل می‌کنند. همانند وقتی که یک شخص به کشوری دیگر می‌رود و می‌خواهد ارز کشور خود را با ارز کشور مقصد مبادله کند. در بازار فارکس نیز به زبان ساده تریدر یک ارز را می‌خرد و ارز دیگر را می‌فروشد.

با توجه به این‌که در بازار فارکس ترید بر اساس جفت ارزهای خارجی مختلفی انجام می‌شود بنابراین عواملی که در نوسانات یک جفت‌ارز تأثیر دارند ممکن است در جفت ارز دیگر اثری نداشته باشند. بنابراین عوامل کلی تأثیرگذار در نوسانات قیمتی در جفت ارزهای مختلف نیز متفاوت است.

تفاوت در عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت ارزهای مختلف باعث به‌وجود آمدن سیستم‌ها و استراتژی‌های متفاوتی برای جفت‌ارزها می‌شود. اما در حالت کلی می‌توان با بررسی عوامل تأثیرگذار بر نوسانات قیمت ارز مربوطه، سیستم‌های معاملاتی سوددهی را در بازار جهانی فارکس طرح‌ریزی کرد که در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نوسانات قیمت ارز کشورهای مختلف را توضیح می‌دهیم.

سیاست گذاری بانک‌های مرکزی

همان‌طور که عرضه و تقاضا عامل نهایی برای تعیین قیمت یک دارایی یا سهام است، در بازار فارکس نیز این عامل در نهایت بر میزان قدرت و ضعف ارزهای خارجی در برابر یکدیگر تأثیرگذار است. در این میان بانک‌های مرکزی کشورها کنترل میزان عرضه پول در کشور را در اختیار دارند. بنابراین سیاست‌گذاری‌هایی که بانک‌های مرکزی انجام می‌دهند نقش مهمی را در میزان ارزش پول آن کشور ایفا می‌کند.

برای مثال سیاست «تسهیل کمی» (Quantitative Easing) یکی از سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی است. در این نوع سیاست‌گذاری با توجه به اهداف اقتصادی کشور پول بیشتری به اقتصاد جامعه تزریق می‌شود. در این سیاست پولی با توجه به این‌که پول بیشتری عرضه می‌شود بنابراین امکان کاهش ارزش پول بیشتر می‌شود.

معاملات در فارکس

تاثیر گزارشات و اخبار

بانک‌ها و موسسات مالی همواره به‌دنبال سرمایه‌گذاری در مناطقی هستند که آینده مطمئن و روشنی دارند. بنابراین اگر اخبار مثبتی درباره نقطه‌ای از جهان منتشر شود باعث ترغیب در سرمایه‌گذاری در آن منطقه می‌شود. این ترغیب به‌نوبه خود باعث افزایش تقاضا برای ارز آن کشور می‌شود. در این حالت ممکن است کشور مربوطه میزان عرضه را هم افزایش دهد و در نهایت میزان عرضه و تقاضا ارزش نهایی ارز آن کشور را مشخص می‌کند.

از طرف دیگر اخبار و گزارش‌های منفی از کشور یا منطقه‌ای در جهان باعث می‌شود تا تمایل به سرمایه‌گذاری در آن منطقه کاهش یابد. که این تأثیری منفی بر ارزش پول آن کشور دارد. بنابراین همواره میزان قدرت ارزهای کشورها منعکس‌کننده میزان سلامت اقتصادی کشور مربوطه هستند.

احساسات بازار

احساسات بازار معمولا از اخبار و گزارشات مالی پیروی می‌کند. این احساسات در واقع پیش‌بینی و انتظاری است که تریدرها و فعالان بازر از روند جفت‌ارز معاملاتی دارند. در این میان انتشار اخبار کذب یا خبرسازی‌های جهت‌دار می‌تواند بر روی احساسات بازار تأثیرگذار باشد.

گزارشات اقتصادی

گزارشات اقتصادی تأثیر زیادی بر روی تغییرات قیمتی ارزهای خارجی دارند. این تأثیرات را از دو جهت می‌توان بررسی کرد.

  • گزارشات اقتصادی برای اندازه‌گیری سلامت اقتصادی: اولین تأثیری که گزارش‌های اقتصادی بر روی قیمت ارزها می‌توانند داشته باشند از این جهت است که این گزارشات اقتصادی بیان‌گر نحوه عملکرد اقتصادی کشور هستند. بنابراین عملکرد و سلامت اقتصادی تأثیری مستقیم بر روی ارزش پول کشور مربوطه دارد.
  • تأثیرگذاری بر تصمیمات آتی بانک‌ مرکزی: با توجه به این‌که بانک‌های مرکزی بر مبنای گزارشات اقتصادی سیاست‌گذاری‌های پولی خود را انجام می‌دهند، بنابراین انتشار گزارشات اقتصادی باعث می‌شود فعالان بازار سیاست پولی بانک مرکزی را در واکنش به گزارش اقتصادی پیش‌بینی کنند. هر سیاست‌گذاری پولی که از طرف بانک مرکزی انجام می‌شود تأثیری مستقیم بر روی ارزش پولی آن کشور دارد. بنابراین گزارشات اقتصادی علاوه بر نشان دادن میزان سلامت اقتصادی کشور، با تأثیری که بر روی سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی دارند می‌توانند بر روی تغییرات ارزش پول آن کشور تأثیرگذار باشند.

مثالی برای تأثیرات بانک مرکزی برای مهار تورم

برای مثال فرض کنید که نرخ تورم در حوزه یورو بالا رفته است و بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ تورم را ثابت نگه دارد. ابزاری که بانک مرکزی اروپا برای مقابله با افزایش تورم در اختیار دارد، افزایش نرخ بهره است. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود تا تریدرهای بیشتری نسبت به خرید یورو تمایل داشته باشند. بنابراین میزان تقاضا برای ارز یورو بالا می‌رود و باعث می‌شود جفت‌ارز EUR/USD افزایش قیمت پیدا کند.

بهترین سیستم معاملاتی فارکس

بهترین سیستم معاملاتی در بازار فارکس نیز همانند بازارهای مالی دیگر سیستمی است که بتواند سودآوری مطلوبی داشته باشد. بسیاری از اصول اولیه‌ برای طرح‌ریزی یک سیستم معاملاتی بهینه در بازارهای مالی، در فارکس نیز قابل اجرا است.

بنابراین تمامی استراتژی‌هایی که بر اساس تحلیل تکنیکال به‌دست می‌آیند در این بازار قابل اجرا هستند. در این بازار نیز هر تریدر می‌تواند با توجه به روحیات شخصی و تجربیات خود سیستم‌ معاملاتی منحصربه‌فردی را ایجاد کند. مدیریت ریسک نیز همانند دیگر بازارهای مالی در این بازار نقش مهمی در طرح‌ریزی یک سیستم معاملاتی کارامد دارد و لزوم ثبت گزارش ترید توسط معامله‌گر نیز همانند بازارهای مالی دیگر می‌تواند تریدر را در طراحی سیستم معاملاتی بهینه کمک کند.

البته با توجه به ماهیت این بازار برای طرح‌ریزی بهترین سیستم معاملاتی فارکس باید عوامل تأثیرگذار بر میزان قدرت و ضعف ارزهای خارجی که پیشتر ذکر شد را مورد بررسی قرار داد. در این بازار نیز در نهایت میزان عرضه و تقاضا باعث افزایش ارزش یک ارز در برابر ارزهای دیگر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بهترین سیستم معاملاتی فارکس سیستمی است که بتواند میزان عرضه و تقاضا را با دقت بیشتری پیش‌بینی کند.

بهترین سیستم معاملاتی در فارکس

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی دیگر از بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند به‌عنوان یکی از اجزای سیستم معاملاتی خود از آن استفاده کنند. این بازار خصوصیات ویژه‌ای دارد که آن را از بازارهای مالی دیگر متمایز می‌کند. اولین ویژگی مهمی که در این بازار وجود دارد به ذات تکنولوژی‌محور ارزهای دیجیتال مربوط است. رمزارزهایی که در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شوند در بسترهای غیرمتمرکز تعریف شده‌اند.

بهره‌گیری از فناوری غیرمتمرکز این امکان را به ارزهای دیجیتال می‌دهد که بدون نیاز به نهادهای ناظر متمرکز بتوانند در امور مالی استفاده شوند. بنابراین در تحلیل ارزهای دیجیتال توجه به تأثیری که میزان فعالیت و اعتبار پروژه‌های رمزارزی بر روی قیمت توکن دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت تکنولوژی در تحلیل ارزهای دیجیتال

تریدری که بازارهای ارزهای دیجیتال را برای معامله‌گری انتخاب می‌کند در ابتدا بهتر است با تکنولوژی بلاک چین آشنایی پیدا کند. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است که توکن‌های مختلف می‌توانند در بستر غیرمتمرکز آن تعریف شوند. هر پروژه می‌تواند بلاک چین مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین بلاکچین‌های مختلفی با خصوصیات گوناگون می‌توانند توسعه پیدا کنند.

خصوصیات و قابلیت‌هایی که بلاکچین‌های گوناگون دارند در میزان محبوبیت پروژه‌های رمزارزی و توکن مربوطه تأثیر مستقیم دارد. بنابراین تریدری که قصد دارد تا در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کند، برای این‌که بتواند تحلیل بهتری از قیمت ارزهای دیجیتال به‌دست آورد لازم است تا درک درستی از نحوه کارکرد پروژه مربوطه داشته باشد.

ارزهای دیجیتال

نحوه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال

تریدرهایی که قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارند در ابتدا باید با مفاهیم پایه رمزارزها و اصطلاحات ترید ارز دیجیتال آشنا شوند. برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در ابتدا تریدر باید صرافی معتبری را برای خرید رمزارز موردنظر انتخاب کند. این صرافی باید این امکان را داشته باشد تا تریدر بتواند با ارز فیات (پول متداول کشور) رمزارز موردنظر خود را خریداری کند.

پس از خرید رمزارز موردنظر تریدر می‌تواند برای ترید ارزدیجیتال در همان صرافی یا در صرافی‌های دیگر اقدام کند. تریدر بهتر است صرافی‌هایی را برای ترید ارز دیجیتال انتخاب کند که از حجم معاملاتی بالایی برخوردار باشند. صرافی‌های با حجم نقدینگی و معاملات بالا تجربه ترید بهتری را برای معامله‌گر ایجاد می‌کنند.

نحوه نگهداری از رمزارزها

رمزارز خریداری شده در صرافی در کیف پول تریدر در صرافی مربوطه نگهداری می‌شود. تریدر می‌تواند رمزارزهای خود را به صرافی‌های دیگر برای ترید انتقال دهد. برخی از افراد هم با توجه به استراتژی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دارند قصد دارند برای مدتی ارز دیجیتال را در کیف پول خود نگهداری کنند.

برای نگهداری رمزارزهای خود حتما از کیف پول‌هایی استفاده کنید که کلیدهای خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهند. برای نگهداری ارزهای دیجیتال خریداری شده به کیف پول‌های مخصوصی نیاز است تا بتوان رمزارزهای خریداری شده را به آن‌‌‌ها انتقال داد. لازم به ذکر است از کیف پول‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال تنها برای ترید استفاده کنید و نگهداری رمزارزها برای مدت طولانی در آن‌ها هرگز توصیه نمی‌شود.

 

بورس ایران

بورس ایران یکی دیگر از بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند برای خرید فروش سهام شرکت‌های داخلی از آن استفاده کنند. برای این‌کار تریدرها در ابتدا باید کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنند و پس از ثبت نام و احراز هویت، این کارگزاری به تریدرها نام کاربری و رمزعبور می‌دهد. افراد می‌توانند پس از دریافت نام کاربری و رمزعبور در پلتفرم معاملاتی که کارگزاری معرفی می‌کند، شروع به فعالیت کنند.

سیستم معاملاتی در بورس ایران

تحلیل بورس ایران

بورس ایران نیز همانند بازارهای مالی دیگر نیاز به تحلیل دارد. تریدرها می‌توانند برای بررسی و تحلیل بورس ایران از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال استفاده کنند. تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن در تحلیل بورس ایران نیز همانند بازارهای مالی دیگر استفاده می‌شوند. اما برای تحلیل بنیادی بورس ایران تریدرها باید درک درست و کاملی از نحوه فعالیت شرکت‌ها داشته باشند.

این شرکت‌ها سهام خود را در بورس ایران ارائه می‌دهند. قیمت سهام این شرکت‌ها ارتباط مستقیمی با میزان سوددهی و اعتبار آن‌ها دارد. بنابراین بررسی این شرکت‌ها در تحلیل فاندامنتال سهم شرکت مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 انواع معاملات در سیستم معاملاتی

زمانی که شما در بازارهای جهانی فعالیت دارید با انواع بازارها با خصوصیات و کارکردهای مختلف روبه‌رو می‌شوید. برای مثال بازار ارزهای دیجیتال را درنظر بگیرید. این بازار نسبت به بازارهایی همانند فارکس جدیدتر است. با وجود این در بسیاری از صرافی‌ها این امکان برای تریدرها وجود دارد تا بتوانند انواع معاملات نظیر فیوچرز و اسپات و معاملات مارجین را استفاده کنند. بنابراین تریدر می‌تواند انواع معاملات موجود در بازارهای مالی را در سیستم معاملاتی خود به‌کار برد.

معاملات اسپات

به خرید و فروش دارایی در بازار اسپات، معاملات اسپات می‌گویند. بازار اسپات معمولا اولین بازاری است که تریدرها برای شروع به فعالیت در بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. در معاملات اسپات زمانی که معامله انجام می‌شود دارایی خریداری شده در همان لحظه به خریدار تحویل می‌شود. بنابراین معاملات اسپات ساده‌ترین نوع معامله هستند.

معاملات خرید در اسپات

تریدرها می‌توانند معاملات خرید دارایی موردنظر را در معاملات اسپات انجام دهند. برای مثال هنگامی که می‌خواهید بیت کوین خریداری کنید یا رمزارز دیگری را به بیت کوین تبدیل کنید، می‌توانید از بازار اسپات استفاده کنید. برای این کار وارد بخش اسپات صرافی موردنظر می‌شوید و در قیمت لحظه‌ای بازار مقدار بیت کوین موردنظر را خریداری می‌کنید. شما می‌توانید در بازار اسپات سفارش خرید بیت کوین را در قیمت موردنظر خود ثبت کنید. با رسیدن قیمت بیت کوین به قیمت موردنظر، معامله انجام می‌شود و بیت کوین خریداری شده به کیف پول شما در صرافی منتقل می‌شود.

انواع معاملات در سیستم معاملاتی

معاملات فروش در اسپات

برای فروش دارایی خود نیز می‌توانید از بازار اسپات استفاده کنید. برای مثال هنگامی که می‌خواهید مقداری مشخص از بیت کوین خود را در بفروشید می‌توانید بیت کوین مربوطه را به صرافی موردنظر انتقال دهید و در بازار اسپات بیت کوین آن را بفروش برسانید. در این حالت نیز می‌توانید مقدار بیت کوین موردنظر خود را که برای فروش انتخاب کرده‌اید در قیمتی بالاتر از قیمت لحظه‌ای مارکت برای فروش ثبت کنید. با رسیدن قیمت بیت کوین به قیمت موردنظر معامله انجام می‌شود.

 

معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز به معاملاتی گفته می‌شود که در بازار فیوچرز انجام می‌شود. معامله‌گرها در بازار فیوچرز کالا یا «قراردادهای آتی» (Futures Contracts) را برای تحویل در تاریخی مشخص در آینده خرید و فروش می‌کنند. برای درک بهتر معاملات فیوچرز در ابتدا بهتر است با قراردادهای آتی آشنا شویم.

قراردادهای آتی توسط تأمین‌کننده‌ها برای اجتناب از نوسان بازار ایجاد می‌شود. افرادی با پذیرش ریسک نوسانات قیمت به امید کسب سود، وارد این معاملات می‌شوند. قرارداد آتی توافقی قانونی برای خرید یا فروش دارایی موردنظر با قیمت تعیین شده برای تاریخی مشخص در آینده است. خریدار قرارداد آتی متعهد به خرید و دریافت دارایی مربوطه در زمان انقضای قرارداد می‌شود. از طرف دیگر فروشنده قرارداد آتی ملزم به فراهم کردن و تحویل دارایی مربوطه در تاریخ انقضای مشخص می‌شود.

 

بازار فیوچرز در ارزهای دیجیتال

بازار فیوچرز برای ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. برای این‌که تریدرها بتوانند در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال معاملات خود را انجام دهند در ابتدا باید در صرافی موردنظر حساب فیوچرز خود را فعال کنند. سپس با انتقال دادن مقداری از دارایی رمزارزی خود به حساب فیوچرز می‌توانند معاملات خود را در بازار فیوچرز صرافی انجام دهند.

مزیتی که بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال برای تریدرها دارد این است که در این بازار معامله‌گرها می‌توانند در هر دو جهت صعودی و نزولی بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات بازار سود کسب کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از اهرم در معاملات خود استفاده کنند و پوزیشن‌های لانگ و شورت را با اهرم‌های مختلف در بازار باز کنند.

برای مثال اگر تریدر بعد از تحلیل‌های مختلف به این نتیجه برسد که قیمت بیت کوین در بازار فیوچرز صعودی است، می‌تواند وارد پوزیشن لانگ شود و از افزایش قیمت بیت کوین کسب سود کند. در حالت برعکس اگر تریدر پس از انجام تحلیل‌های مختلف به این نتیجه برسد که قیمت بیت کوین روندی نزولی را در پیش دارد، وارد پوزیشن شورت می‌شود. در این حالت تریدر از روند نزولی بازار کسب سود می‌کند.

معاملات مارجین

مارجین به معنای مقدار وثیقه‌ای است که تریدر بابت ریسک‌هایی که ممکن است برای صرافی ایجاد کند، در صرافی یا کارگزاری قرار می‌دهد. تریدر با قرار دادن حداقل مارجین مورد نیاز برای انجام معاملات خود می‌تواند از صرافی قرض بگیرد. معامله‌گر در معاملات مارجین می‌تواند با کمک اعتباری که از حساب مارجین دریافت می‌کند معاملاتی بزرگتر از میزان دارایی خود انجام دهد. این موضوع از طرفی می‌تواند برای تریدر سود‌آور باشد و از طرفی دیگر در صورت عدم تحلیل درست بازار می‌تواند ضررهای زیادی را متوجه تریدر کند.

معاملات مارجین

خرید با حساب مارجین

مارجین در واقع مقدار سرمایه‌ای است که تریدر در حساب مارجین خود دارد. خرید با حساب مارجین نیز به معنای خریدی است که با قرض گرفتن از صرافی مربوطه انجام می‌شود. با کمک حساب مارجین تریدر می‌تواند بیشتر از موجودی حساب خود دارایی موردنظر را خریداری کند.

انواع سفارشات در سیستم معاملاتی چیست ؟

تریدرها با توجه به این که در کدام بازار فعالیت دارند برای انجام معاملات خود از پلتفرم‌های معاملاتی صرافی‌ها یا کارگزاری‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال اگر بخواهید در بازار فارکس فعالیت کنید در ابتدا باید کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید.

کارگزاری‌ها در واقع ارتباط بین خریدارها و فروشندگان را ایجاد می‌کنند. سپس شما باید مراحل احراز هویت در کارگزاری را انجام دهید. پس از انجام احراز هویت، کارگزاری به شما نام کاربری و رمز عبور می‌دهد تا به وسیله‌ آن بتوانید در پلتفرم معاملاتی مربوطه فعالیت کنید. لازم به ذکر است که تمامی این مراحل از طریق وب‌سایت کارگزاری قابل انجام است.

بعد از ورود به پلتفرم معاملاتی می‌توانید سفارشات خرید و فروش خود را در دفتر سفارشات کارگزاری ثبت کنید یا سهام و دارایی موردنظر خود را در قیمت مارکت معامله کنید. بنابراین انواع مختلفی از ثبت سفارش در این کارگزاری‌ها وجود دارد که تریدرها با توجه به سیستم معاملاتی خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه برخی از انواع سفارشات‌ موجود در کارگزاری‌ها و صرافی‌های موجود را توضیح می‌دهیم.

سفارش مارکت

سفارشات مارکت ساده‌ترین نوع سفارش‌گذاری در صرافی‌ها هستند. سفارش مارکت در واقع خرید و فروش سهام یا دارایی در قیمت لحظه‌ای بازار است. سفارش مارکت به‌سرعت در قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود. تریدرهایی که سرعت انجام معاملات از قیمت خرید یا فروش دارایی برای آن‌ها مهم‌تر است، از سفارشات مارکت استفاده می‌کنند. بنابراین تریدرهایی از سفارش مارکت استفاده می‌کنند که می‌خواهند به‌سرعت خرید یا فروش خود را انجام دهند. در سفارشات مارکت تریدر قیمت را تعیین نمی‌کند و سفارش خرید یا فروش در بهترین قیمت موجود در آن لحظه انجام می‌شود.

انواع سفارشات در سیستم‌های معاملاتی

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت یکی از متداول‌ترین سفارشات موجود در صرافی‌ها است. تریدر با استفاده از سفارش لیمیت می‌تواند قیمت خرید یا فروش را برای دارایی یا سهام خود مشخص کند. سفارشات لیمیت در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شوند و زمانی که قیمت مارکت به قیمت لیمیت برسد سفارش انجام می‌شود.

سفارش خرید لیمیت

با استفاده از سفارش خرید لیمیت تریدر می‌تواند دارایی یا سهام موردنظر خود را در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار خریداری کند. برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین 16700 دلار است. تریدری قصد دارد مقدار 0.01 بیت کوین خریداری کند. این معامله‌گر با تحلیل‌های مختلفی که بر روی قیمت بیت کوین انجام می‌دهد درنهایت تصمیم می‌گیرد تا سفارش خرید خود را در قیمت 15200 دلار قرار دهد.

بنابراین در قسمت مربوط به سفارش لیمیت در صرافی در قیمت 15200 دلار سفارش خرید لیمیت را قرار می‌دهد. این سفارش در دفتر سفارشات صرافی موردنظر ثبت می‌شود و زمانی که بیت کوین به قیمت 15200 دلار برسد سفارش تریدر با مقدار و قیمت مشخص انجام می‌شود.

سفارش فروش لیمیت

با استفاده از سفارش فروش لیمیت تریدرها می‌توانند دارایی یا سهام خود را در قیمتی بالاتر از قیمت فعلی مارکت بفروشند. در این حالت تریدر با تحلیل بازار روند قیمت دارایی را تشخیص می‌دهد و قیمتی را که گمان می‌کند برای فروش دارایی مناسب است را با کمک تحلیل‌های مختلف به‌دست می‌آورد.

تریدر هنگامی که سفارش فروش لیمیت خود را در صرافی قرار می‌دهد این سفارش در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود و زمانی که قیمت مارکت به آن برسد سفارش فروش لیمیت انجام می‌شود. برای مثال فرض کنید تریدر قصد دارد مقدار 0.02 بیت کوین خود را در قیمت 17200 دلار بفروشد.

با توجه به این‌که قیمت مارکت بیت کوین در حال حاضر 16700 دلار است، بنابراین این تریدر با کمک سفارش فروش لیمیت، مقدار 0.02 بیت کوین خود را برای فروش در قیمت 17200 در صرافی ثبت می‌کند. این سفارش در دفتر سفارشات صرافی ثبت می‌شود و هنگامی که قیمت بیت کوین به 17200 دلار برسد، فروش 0.02 بیت کوین در قیمت 17200 دلار انجام می‌شود.

سیستم‌های معاملاتی در ترید

سفارش استاپ

در سفارش استاپ تریدر قیمتی را که می‌خواهد در آن قیمت معامله فعال شود را به‌عنوان قیمت استاپ مشخص می‌کند. هنگامی که قیمت دارایی در بازار به قیمت استاپ برسد سفارش استاپ در قیمت مارکت انجام می‌شود. در این حالت در واقع سفارش موردنظر به سفارش مارکت تبدیل می‌شود.

مزیت سفارش استاپ این است که تریدر دیگر مجبور نیست قیمت دارایی را به‌صورت دائمی رصد کند. اما نکته منفی که در ارتباط با سفارش استاپ وجود دارد این است که نوسانات مقطعی در قیمت ممکن است باعث فعال شدن سفارش استاپ شود.

نکته مهم دیگری که باید درمورد سفارش استاپ درنظر داشت این است که در بازارهایی که قیمت دارایی در آن‌ها به‌سرعت تغییر می‌کند، قیمتی که خرید یا فروش سفارش استاپ در آن انجام می‌‌شود ممکن است با قیمت استاپ تفاوت داشته باشد. بنابراین همواره باید به این موضوع دقت داشته باشیم که زمانی که سفارش استاپ فعال می‌شود این سفارش در قیمت مارکت انجام می‌شود.

 

سفارش استاپ خرید

در سفارش استاپ خرید تریدر قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ درنظر می‌گیرد. هنگامی که قیمت دارایی به قیمت استاپ می‌رسد، سفارش خرید استاپ به سفارش خرید مارکت تبدیل می‌شود و سفارش در بهترین قیمت مارکت موجود انجام می‌شود.

برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین 16750 دلار است. تریدری می‌خواهد هنگامی که قیمت بیت کوین به حمایت 15900 دلار می‌رسد خرید خود را انجام دهد. در این حالت تریدر از سفارش استاپ استفاده می‌کند و قیمت استاپ را در 15900 دلار قرار می‌دهد. در این سفارش استاپ خرید هنگامی که قیمت بیت کوین به قیمت استاپ برسد سفارش استاپ به سفارش مارکت تبدیل می‌شود و مقدار بیت کوینی که تریدر قصد خرید آن را دارد در بهترین قیمت مارکت خریداری می‌‌شود.

سفارش استاپ فروش

در سفارش استاپ فروش تریدر قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین می‌کند. در این حالت هنگامی که قیمت دارایی به قیمت استاپ می‌رسد، سفارش استاپ فروش به سفارش مارکت فروش تبدیل می‌شود. برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین 16750 دلار است.

تریدری پس از تحلیل بازار به این نتیجه می‌رسد که قیمت بیت کوین در 17800 دلار دارای مقاومت است. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا برای کسب سود قبل از رسیدن قیمت به این مقاومت، بیت کوین‌های خود را بفروشد. تریدر برای این منظور می‌تواند از سفارش استاپ فروش استفاده کند.

وی قیمت استاپ فروش را کمی پایین‌تر از مقاومت مثلا در قیمت 17600 دلار قرار می‌دهد. در این حالت هنگامی که قیمت بیت کوین به قیمت استاپ برسد، سفارش فروش استاپ به سفارش فروش مارکت تبدیل می‌شود و بیت کوین‌های موردنظر را در بهترین قیمت مارکت موجود می‌فروشد.

سفارش استاپ لیمیت

سفارش استاپ لیمیت نوعی از سفارش است که از ترکیب دو نوع سفارش استاپ و لیمیت تشکیل شده است و خصوصیات هر کدام از این سفارشات را دارد. در واقع این سفارش با ترکیت سفارشات استاپ و لیمیت ریسک معاملات را کاهش می‌دهد و نوعی سفارش‌گذاری شرطی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. سفارش استاپ لیمیت این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا بتوانند کنترل بیشتری را بر روی محدوده قیمت پر شدن سفارش داشته باشند.

سفارش استاپ لیمیت

نحوه عملکرد سفارش استاپ لیمیت

برای این‌که از سفارش استاپ لیمیت استفاده کنید نیاز دارید تا دو قیمت استاپ و لیمیت را تنظیم کنید که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • قیمت استاپ: هنگامی که قیمت دارایی به قیمت استاپ برسد سفارش فعال می‌شود و به سفارش لیمیت تبدیل می‌شود.
  • قیمت لیمیت: قیمتی است که سفارش لیمیت در آن قیمت یا بهتر از آن انجام می‌شود.

بنابراین هنگامی که سفارش استاپ لیمیت فعال می‌شود این سفارش همانند سفارش لیمیت عمل می‌کند و سفارش خرید یا فروش در قیمت لیمیت یا بهتر از آن پر می‌شود. فعال شدن سفارش استاپ لیمیت زمانی صورت می‌گیرد که قیمت دارایی به قیمت استاپ برسد. در حالتی که قیمت دارایی به قیمت استاپ نرسد سفارش استاپ لیمیت انجام نمی‌شود.

 

انواع تحلیل بازار در سیستم معاملاتی چیست ؟

پس از این‌که از میان بازارهای مالی مختلفی که برای ترید سهام و دارایی وجود دارند، بازار مالی خود را انتخاب کردید در مرحله بعدی باید توانایی لازم را برای فعالیت و ترید در بازار مالی موردنظر خود پیدا کنید. برای این منظور مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید یادگرفتن تحلیل قیمت در بازار موردنظر است.

به‌طور کلی دو نوع تحلیل وجود دارد که عبارتند از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال. در تمامی بازارهای مالی می‌توان از این تحلیل‌ها استفاده کرد. انتخاب نوع تحلیل و چگونگی استفاده از آن‌ها در سیستم‌های مالی مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه با انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی آشنا می‌شویم.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل است که بر روی قیمت سهام یا دارایی تمرکز دارد و سعی می‌کند آینده قیمت را از روی رفتار گذشته قیمت پیش‌بینی کند. در تحلیل تکنیکال تریدر از ابزارهایی همانند خطوط حمایت و مقاومت و خط روندها برای تحلیل نمودار قیمت استفاده می‌کند.

انواع مختلفی از نمودار قیمت همانند نمودار خطی، میله‌ای و شمعی وجود دارند که از بین این نمودارها، نمودار شمعی در میان تریدرها استفاده بیشتری دارد. تریدر در تحلیل تکنیکال سعی می‌کند تا الگوهای مختلفی که در گذشته در نمودار قیمت مشاهده می‌کند را در نمودار قیمت کنونی بازار تشخیص دهد. با این کار تریدر می‌تواند پیش‌بینی بهتری از آینده قیمت داشته باشد.

ابزارهای مختلف در تحلیل تکنیکال

ابزارها در تحلیل تکنیکال به تمامی وسیله‌ها و امکاناتی گفته می‌شود که تریدر در تحلیل تکنیکال از آن‌ها استفاده می‌کند. بنابراین ابزارهای مختلفی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نمودار شمعی

نمودار شمعی

اولین ابزاری که یک تریدر در تحلیل تکنیکال به آن نیاز دارد نمودار قیمت است. انواع مختلفی از نمودار قیمت وجود دارد ولی نمودار شمعی اطلاعات کامل‌تر و با نمایی بهتر را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، بنابراین اکثر تریدرها در تحلیل‌های خود از این نمودار استفاده می‌کنند.

 

خطوط روند در تحلیل تکنیکال

تریدرها برای این‌که بتوانند نمودار قیمت را بهتر تحلیل کنند سعی می‌کنند روند کلی بازار و محدوده‌های مهمی که قیمت به آن‌ها واکنش نشان داده است را با خطوطی ترسیم کنند. با این کار تریدرها می‌توانند احتمال واکنش قیمت به این خطوط و محدوده‌های مهم را در آینده بررسی کنند. با ترسیم خطوط روند تریدرها می‌توانند روند کلی حرکت قیمت را مشخص کنند. خطوط روند جهت حرکت و سرعت تغییرات قیمت را به تریدرها نشان می‌دهد و حمایت‌ها و مقاومت‌ها را در مسیر حرکت قیمت مشخص می‌کند.

 

‌محدوده‌های حمایت و مقاومت

عوامل مختلفی باعث تغییرات قیمت در بازارهای مالی می‌شوند ولی در نهایت میزان عرضه و تقاضا باعث حرکت قیمت در جهتی خاص می‌شود. تغییراتی که در میزان عرضه و تقاضا در بازارهای مالی اتفاق می‌افتد در برخی نواحی باعث به‌وجود آمدن محدوده‌های مهمی می‌شود که نمودار قیمت در برخورد به‌ آن‌ها واکنش نشان می‌‌دهد.

تریدر با مشخص کردن این محدوده‌ها در واقع نواحی مهمی از عرضه و تقاضا را در نمودار مشخص می‌کند که روند قیمت در این نواحی دچار وقفه می‌شود و در برخی اوقات نیز از این نواحی برگشت روند روی می‌دهد. در ادامه این نواحی مهم را شرح می‌دهیم.

محدوده حمایتی

در روندهای نزولی به‌دلیل این‌که میزان عرضه از تقاضا بیشتر است بنابراین قیمت کاهش پیدا می‌کند. با توجه به این‌که قیمت را در بازارهای مالی میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند بنابراین تا زمانی که میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌‌دهد.

در این هنگام قیمت در روند نزولی خود ممکن است به محدوده‌های قیمتی برسد که تریدرها سفارشات خرید زیادی را ثبت کرده‌اند. این محدوده‌های قیمتی برای تریدرها جذابیت زیادی دارد و تقاضای فراوانی در این قیمت‌ها وجود دارد. بنابراین با پایین‌تر رفتن قیمت به‌تدریج میزان تقاضا افزایش پیدا می‌کند تا جایی که میزان تقاضا و عرضه با هم برابر می‌شود. در این هنگام حرکت کاهشی قیمت متوقف می‌شود. به ناحیه‌ای که روند نزولی قیمت متوقف می‌شود محدوده حمایتی می‌گویند.

محدوده‌های حمایتی در نمودار ناحیه‌هایی هستند که خریداران در این نواحی قیمتی تمایل به خرید دارند. تمایل خرید زیادی که در این نواحی وجود دارد باعث می‌شود تا در این نواحی قیمت برای مدتی نوسان کند. این حرکت نوسانی قیمت در محدوده‌های حمایتی به‌دلیل رقابت تنگاتنگی است که بین خریداران و فروشنده‌ها ایجاد می‌شود.

در نهایت اگر میزان عرضه از تقاضا بیشتر شود یا به عبارتی فروشندگان بر خریداران پیروز شوند، قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. اما اگر میزان تقاضا از عرضه بیشتر شود یا به عبارت دیگر خریدارها بر فروشنده‌ها پیروز شوند، روند نزولی تغییر می‌کند و برگشت روند روی می‌دهد.

حمایت و مقاومت

محدوده مقاومتی

در روندهای صعودی تا زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. این افزایش قیمت تا جایی ادامه دارد که میزان عرضه با تقاضا برابری کند. در این حالت روند صعودی متوقف می‌شود. در واقع در این نواحی فروشنده‌ها با خریداران برابری می‌کنند.

این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است خریداران با توجه به افزایش قیمت دیگر تمایلی برای خرید در این محدوده‌ها را ندارند یا در این نواحی فروشندگان زیادی اهداف فروش خود را قرار داده‌اند. به هر حال با رسیدن قیمت به این ناحیه‌ها که به آن‌ها محدوده مقاومتی می‌گویند، قیمت برای مدتی دچار نوسان می‌شود. در این قیمت‌های مقاومتی میزان عرضه با تقاضا برابری می‌کند.

در محدوده‌های مقاومتی نیز همانند نواحی حمایتی قیمت دچار وقفه می‌شود. در ادامه اگر میزان تقاضا از عرضه افزایش پیدا کند یا به‌ عبارتی دیگر خریداران بر فروشندگان پیروز شوند. قیمت دوباره به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. اما اگر میزان عرضه از تقاضا بیشتر شود در این حالت قیمت از این محدوده مقاومتی به نواحی پایین‌تر قیمتی برگشت می‌کند و تغییر روند روی می‌‌دهد.

الگوهای هندسی

هنگامی که نمودار قیمت را در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که با استفاده از خطوط و اشکال هندسی می‌توانیم قیمت‌ها را در قالب‌ها و چهار چوب‌هایی هندسی تحلیل کنیم. با بررسی گذشته قیمت در نمودار متوجه می‌شویم که در برخی حالات و موقعیت‌ها قیمت در داخل این الگوهای هندسی قرار می‌گیرد و نسبت به این الگوها واکنش نشان می‌دهد.

تریدر با توجه به واکنش قیمت در گذشته نسبت به الگویی خاص احتمال می‌دهد که در آینده نیز قیمت همانند قبل به الگویی مشابه واکنش نشان بدهد. الگوهای مختلفی همانند الگوی سر و شانه، پرچم و مثلث در تحلیل‌ تکنیکال وجود دارند که تریدرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تمامی خطوط و الگوهایی که در نمودار قیمت رسم می‌شوند در نهایت به تریدر کمک می‌کنند تا بتواند روند قیمت آینده را بهتر پیش‌بینی کند. در این میان برخی از سیستم‌های معاملاتی وجود دارند که بر همین مبنی ایجاد شده‌اند. در ادامه با یکی از این سیستم‌های معاملاتی به‌نام چنگال اندروز آشنا می‌شویم.

سیستم معاملاتی چنگال اندروز

یکی از مواردی که در بازارهای مالی در پیش‌بینی تریدرها می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد شناخت حمایت‌ها و مقاومت‌ها در نمودار قیمت است. در واقع تریدر با شناسایی حمایت‌ها و مقاومت‌ها پیش‌بینی قیمتی خود را بهتر می‌کند. در این میان ابزارها و سیستم‌های مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که خود می‌توانند به‌عنوان ابزاری در سیستم‌های معاملاتی باشند.

«چنگال اندروز» (Andrew's Pitchfork) یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که راهی سریع و آسان را برای پیدا کردن حمایت و مقاومت در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. این ابزار با مشخص کردن سه نقطه ترسیم می‌شود. سه خطی که با کمک این نقاط رسم می‌شوند به‌عنوان خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل‌های تکنیکال مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به تصویر ملاحظه می‌کنید که این سیستم معاملاتی شکلی شبیه چنگال ایجاد می‌کند.

سیستم معاملاتی چنگال اندروز

کاربرد چنگال اندروز

با توجه به این‌که سه خط در چنگال اندروز تشکیل می‌شود تریدرها هنگامی که خط میانی یا پایینی از روند قیمتی حمایت کنند اقدام به خرید می‌کنند و در حالتی که خطوط میانی و بالایی به‌عنوان مقاومت عمل کنند می‌توانند اقدام به فروش کنند. در سیستم چنگال اندروز خط میانی می‌تواند به‌عنوان حمایت و مقاومت عمل کند اما به اندازه خطوط بالایی و پایینی حمایت و مقاومتی قوی به‌حساب نمی‌آید. یکی دیگر از کاربردهای چنگال اندروز مشخص کردن حد ضرر به‌کمک آن است.

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال

با کمک محاسبات ریاضی ابزارهای مختلفی به نام «اندیکاتور» (Indicator) برای تحلیل تکنیکال به‌وجود آمده است. تمامی این ابزارها در واقع محاسباتی ریاضی بر روی قیمت گذشته و حال حاضر در بازار انجام می‌دهند. با انجام این محاسبات به تریدر در پیش‌بینی روند قیمت آینده کمک می‌کنند. از اندیکاتورها می‌توان بر روی تمامی دارایی‌‌های یا سهام‌ها در کلیه بازارهای مالی استفاده کرد. با توجه به نوع اندیکاتوری که تریدرها در معاملات خود استفاده می‌کنند سیستم‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد.

برخی از این اندیکاتورها می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را از رفتار قیمت بازار به تریدرها ارائه کنند. میانگین متحرک، مکدی و بولینگر باند از اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هستند. با توجه به این‌که برخی از اندیکاتورها اطلاعات جامعی در اختیار تریدرها قرار می‌دهند، از آن‌ها می‌توان به‌عنوان سیستم‌های معاملاتی نام برد. در ادامه یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد به‌نام ایچیموکو را توضیح می‌دهیم.

اندیکاتورها در سیستم‌های معاملاتی

سیستم معاملاتی ایچیموکو چیست ؟

هر اندازه که یک سیستم معاملاتی بتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار تریدر قرار دهد از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. برای این‌که تریدر بتواند پیش‌بینی بهتری از قیمت در بازارهای مالی ارائه دهد نیاز دارد تا اندیکاتورهای مختلفی را بررسی کند. بعد از تحلیل و جمع‌بندی اطلاعات مختلف، در نهایت پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کند.

بنابراین ابزارهایی که بتوانند اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری از بازار ارائه دهند، کاربرد بیشتری در تحلیل بازار دارند. در این راستا ابزار تحلیلی «ایچیموکو» (Ichimoku) با ترکیبی از اندیکاتورهای مختلف تکنیکال می‌تواند در مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت، مومنتوم و جهت روند به تریدرها کمک کند.

اجزای تشکیل دهنده ابزار ایچیموکو

ابزار تحلیلی ایچیموکو از قسمت‌های اصلی زیر تشکیل شده است.

  • «تنکان سن» (Tenkan-sen): این خط که به آن «خط تبدیل» (Conversion Line) نیز می‌گویند، سطوح حمایت و مقاومت را مشخص می‌کند و به‌عنوان خط سیگنال، برگشت قیمت را نشان می‌دهد. «تنکان سن» با حرکات بالا و پایین خود جهت روند بازار را نشان می‌دهد.
  • «کیجون سن» (Kijun-sen): کیجون سن یا «خط پایه» (Base Line) که حمایت و مقاومت را نشان می‌دهد، خطی برای تأیید است. این خط روند قیمتی آینده بازار را نشان می‌دهد. اگر قیمت بالای این خط قرار بگیرد، احتمال رشد قیمت بیشتر است و اگر پایین این خط باشد احتمال دارد که به روند نزولی خود ادامه دهد.
  • «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud): ابر ایچیموکو که به آن ابر «کومو» (Kumo) نیز می‌گویند، از دو خط سنکو A و B تشکیل شده است. در واقع به ناحیه بین خطوط سنکو، ابر کومو می‌گویند. هنگامی که قیمت بالاتر از خطوط سنکو باشد، خط اول و دوم در واقع حمایت‌های اول و دوم هستند. اما هنگامی که قیمت در پایین خطوط سنکو قرار دارند، خط اول و دوم در واقع مقاومت‌های اول و دوم به‌حساب می‌آیند.
  • «چیکو اسپن» (Chikou Span): هدف از طراحی چیکو اسپن ارائه تصویری از رابطه روند فعلی و قبلی است. علاوه بر این برای شناسایی تغییر روندهای احتمالی نیز استفاده می‌شود. هنگامی که چیکو اسپن بالای قیمت قرار می‌گیرد، روند صعودی فرض می‌شود و هنگامی که چیکو اسپن در پایین قیمت قرار می‌گیرد، روند نزولی فرض می‌شود.
سیستم معاملاتی ایچیموکو

پرایس اکشن

«پرایش اکشن» (Price Action) تغییرات قیمت در نمودار را نسبت به زمان نشان می‌دهد. قیمت تمامی دارایی‌ها را می‌توان با کمک پرایس اکشن تحلیل کرد. پرایس اکشن در واقع تحلیل رفتار قیمت است و پایه تمام الگوها و ابزارهای تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. بنابراین از همان ابتدا که در نمودار قیمت شروع به بررسی قیمت می‌کنیم در واقع در حال استفاده از تحلیل پرایس اکشن هستیم. این تحلیل شامل بررسی ترکیب‌های مختلف کندل‌های قیمت در نمودار نیز می‌شود.

برای مثال هنگامی که کندلی معروف به پین بار را بر روی خطوط حمایت یا مقاومت مشاهده کنیم می‌تواند نشانه ضعف روند در تایم‌فریم موجود باشد. اما تنها با دیدن پین‌بار در محدوده‌های حمایتی یا مقاومتی نمی‌توان برای باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام کرد. بلکه باید منتظر کندل بعدی به‌عنوان تأیید باشیم.

بنابراین در این مثال ملاحظه می‌کنید که در ابتدا باید مناطق و محدوده‌های مهم عرضه و تقاضا را مشخص کنیم. با توجه به این‌که در این نواحی احتمال برگشت قیمت وجود دارد، این محدوده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. پس از پیدا کردن این نواحی به‌عنوان محدوده‌های مهم قیمتی می‌توانیم به‌دنبال ترکیب مناسبی از کندل‌های قیمتی برای ورود به معاملات باشیم.

 

محدوده های ورود و خروج در تحلیل پرایس اکشن

تریدرهایی در معاملات خود موفق می‌شوند که بتوانند محدوده‌های ورود و خروج مناسبی را در ترید پیدا کنند. برای این‌که تریدرها بتوانند نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کنند باید در ابتدا بتوانند نواحی حمایت و مقاومتی را تشخیص دهند. با تحلیل پرایس اکشن که تمامی ابزارها و الگوهای تحلیل تکنیکال از آن حاصل شده است، تریدرها می‌توانند دقت پیش‌بینی خود را از روند قیمت بالاتر ببرند.

هنگامی که قیمت به نواحی حمایت و مقاومت نزدیک می‌شود با توجه به میزان عرضه و تقاضای موجود می‌تواند دو مسیر را انتخاب کند. در این حالت قیمت بعد از مدتی نوسان می‌تواند به مسیر قبلی خود ادامه دهد یا می‌تواند تغییر مسیر دهد. در هر یک از این حالات تریدر می‌تواند از نوع و نحوه ترکیب کندل‌هایی که در این نواحی مهم عرضه و تقاضا تشکیل می‌شوند، جهت حرکت قیمت را حدس بزند. لازم به ذکر است که تریدر هر اندازه تأییدهای بیشتری برای جهت حرکت قیمت دریافت کند، بهتر می‌تواند قیمت آینده را پیش‌بینی کند.

سیستم معاملاتی rtm چیست ؟

سیستم معاملاتی «خواندن بازار» (Read The Market | RTM) یکی از انواع روش‌های موجود در تحلیل پرایس اکشن است. در این سیستم معاملاتی سعی می‌شود تا بر روی مناطقی که اشباع خرید و فروش وجود دارد تمرکز شود تا بتوان حرکات قیمتی بعدی را پیش‌بینی کرد. سیستم rtm با تمرکز بر روی مناطق عرضه و تقاضا، همان‌طور که می‌توان از نام این سیستم متوجه شد امکان خواندن و پیش‌بینی بازار را برای تریدرها تسهیل می‌کند.

تمامی تحلیل‌هایی که در بازارهای مختلف مالی وجود دارند در نهایت به تریدر این امکان را می‌دهند تا بتواند بازارهای مالی را بهتر تحلیل کند. سیستم‌های معاملاتی که بر اساس پرایش اکشن پایه‌ریزی می‌شوند تمرکز خود را بر روی رفتار قیمت معطوف می‌کنند. سیستم معاملاتی rtm نیز با توجه به این موضوع بر روی مناطق عرضه و تقاضا تمرکز دارد. این سیستم با پیدا کردن این مناطق و تحلیل حرکت بعدی قیمت می‌تواند تحلیل قیمت بهتری را در اختیار تریدرها قرار دهد.

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال نوعی از تحلیل در بازارهای مالی است که شرایط بنیادی سهم یا دارایی را بررسی می‌کند. تحلیل بنیادی در بازارهای مالی مختلف با توجه به نوع دارایی یا سهام متفاوت است. برای مثال در تحلیل بنیادی بازار فارکس تریدر عواملی را که بر قیمت ارزهای مختلف تأثیرگذار است را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

یا در بازارهایی که سهام شرکت‌های مختلف خرید و فروش می‌شود، تریدرها عوامل مختلفی که بر ارزش سهام شرکت‌ها تأثیر دارند همانند میزان سوددهی شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز تریدرها برای تحلیل فاندامنتال بر روی پروژه‌های رمزارزی و میزان موفقیت آن‌ها در توسعه تکنولوژی مربوطه تمرکز می‌کنند. تحلیل بنیادی یکی از تحلیل‌های مهم در بازارهای مالی محسوب می‌شود و بر روی قیمت دارایی‌ها تأثیر فراوانی دارد.

مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی چیست ؟

مدیریت ریسک در سیستم‌های معاملاتی باعث کاهش میزان ضرر در معاملات می‌شود. بدون مدیریت ریسک حساب معاملاتی شما ممکن است در مدت کوتاهی صفر شود. در واقع ریسک زمانی مطرح می‌شود که احتمال ضرر در معاملات وجود داشته باشد.

با توجه به این‌که در همه بازارهای مالی همواره احتمال ضرر وجود دارد، بنابراین تریدر با مدیریت ریسک می‌تواند میزان ضررهای معاملات را کنترل کند. مدیریت ریسک یکی از اجزای مهم در طراحی سیستم معاملاتی بهینه است. تریدرها با توجه به مزایای فراوانی که استفاده از مدیریت ریسک در معاملات دارد، با ایجاد سیستم معاملاتی بهینه همراه با مدیریت ریسک مناسب می‌توانند برآیند معاملاتی مثبتی را برای خود ایجاد کنند. در ادامه برخی از مراحل مهم برای اجرای مدیریت ریسک در معاملات را توضیح می‌دهیم.

مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی

برای معاملات خود نقشه داشته باشید

معاملات در بازارهای جهانی را می‌توانید همانند یک جنگ درنظر بگیرید. همان‌طور که داشتن یک نقشه مناسب پیروزی شما را در نبرد افزایش می‌دهد، داشتن و اجرای نقشه‌ و طرحی مناسب ریسک شما در معاملات را کاهش خواهد داد. در هر معامله‌ای حفظ سرمایه در اولویت اول قرار دارد. بنابراین در نقشه‌ای که برای معاملات خود طرح‌ریزی می‌کنید باید حفظ سرمایه را در اولویت قرار دهید.

برای معاملات خود حد ضرر قرار دهید

اولین گام برای طرح‌ریزی مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی بررسی قیمتی است که در آن «حد ضرر» (Stop Loss) پوزیشن معاملاتی را قرار می‌دهید. «حد ضرر» در معاملات از ضرر بیشتر در پوزیشن‌های معاملاتی جلوگیری می‌کند. هنگامی که شما بر حسب تحلیلی که از بازار انجام می‌دهید موقعیت ترید مناسبی را شناسایی می‌کنید، همواره احتمال این وجود دارد که روند قیمت برخلاف پیش‌بینی شما باشد. بنابراین با قرار دادن استاپ لاس می‌توانید میزان ضرر معامله را تعیین و مدیریت کنید. در صورتی که روند قمیتی برخلاف انتظار شما پیش برود حد ضرر در معامله میزان زیان در معامله را کنترل و محدود می‌کند.

 

یک تا دو درصد از حسابتان را ریسک کنید

یکی از کارهایی که برای مدیریت ریسک در معاملات خود می‌توانید انجام دهید این است که در هر معامله تنها یک الی دو درصد از حساب خود را ریسک کنید. در این حالت هنگامی که حد ضرر شما فعال می‌شود تنها یک الی دو درصد از کل حساب شما از بین می‌رود. بنابراین هنگامی که موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کردید در ابتدا قیمت حد ضرر خود را تعیین کنید. در این حالت اگر با توجه به نمودار قیمتی حد ضرر شما در قیمتی قرار دارد که در صورت فعال شدن بیش از یک الی دو درصد از حساب شما را از بین می‌برد، معامله را انجام ندهید.

تعیین قیمت هدف و حد ضرر قبل از معامله

تریدرهای موفق قبل از این که پوزیشن معاملاتی خود را باز کنند در ابتدا قیمت هدف و حد ضرر پوزیشن را بررسی می‌کنند. اگر نسبت کسب سود به میزان ضرر در صورت فعال شدن حد ضرر منطقی و مطابق با مدیریت ریسک باشد آنگاه اقدام به باز کردن پوزیشن معاملاتی می‌کنند. بنابراین ممکن است یک تریدر موفق موقعیتی مناسب را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی پیدا کند ولی به دلیل این‌که مطابق با مدیریت ریسک نیست،‌ معامله را انجام ندهد.

قیمت هدف در سیستم معاملاتی

نقش تایم فریم انتخابی در سیستم معاملاتی چیست ؟

تایم فریم بازه زمانی است که در آن تغییرات قیمت را اندازه‌گیری و بررسی می‌کنند. قیمت‌ها در بازارهای جهانی هر لحظه در حال تغییر هستند. عامل نهایی تغییرات قیمت را در بازارهای مختلف میزان عرضه و تقاضا تشکیل می‌دهند. نمودارهای قیمتی می‌توانند تغییرات قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف به تریدرها نشان دهند. بنابراین شما می‌توانید بر حسب سیستم معاملاتی خود تایم‌فریم‌هایی از چند ثانیه تا تایم‌فریم‌های هفتگی و ماهانه را برای رصد بازار انتخاب کنید.

برای رصد قیمت بازار انواع نمودار قیمتی وجود دارد که بهترین آن‌ها نمودار «شمعی» (Candlestick) است. در نمودارهای شمعی جزئیات کامل‌تری از تغییرات قیمتی را می‌توانید مشاهده کنید. تریدرها با توجه به سیستم معاملاتی خود از این نمودارهای شمعی در تایم‌فریم‌های مختلف استفاده می‌کنند.

برای مثال تریدری که می‌خواهد به‌صورت روزانه از نوسانات بازار کسب سود کند از تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت‌ استفاده می‌کند و تریدری که از تغییرات ماهانه برای کسب سود استفاده می‌کند تایم‌فریم‌های به نسبت بزرگ‌تری را مدنظر قرار می‌دهد. با توجه به تایم‌فریم‌های انتخابی توسط تریدر می‌توان سیستم‌های معاملاتی متفاوتی را طرح‌ریزی کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

اسکالپینگ

روش اسکالپینگ در تایم‌فریم‌های کوتاه انجام می‌شود. در این روش تریدر قصد دارد تا از نوسانات کوچک قیمت استفاده کند تا بتواند در نهایت برآيند معاملاتی مثبتی داشته باشد. بنابراین در این روش تریدر به‌دنبال گرفتن سودهای کوچک از بازار است و ممکن است در بازه زمانی کوتاهی چند پوزیشن معاملاتی را به سرانجام برساند. تریدر با مدیریت ریسک و سرمایه سعی می‌کند تا به میزان سود موردنظر خود از اسکالپینگ برسد.

سیستم معاملاتی اسکالپینگ

ترید روزانه

ترید روزانه یکی از روش‌هایی است که معامله‌گرها در بازارهای مختلف مالی می‌توانند از آن در تریدهای خود استفاده کنند. در ترید روزانه معامله‌گر پوزیشن‌های معاملاتی مختلفی را ممکن است در طول روز باز کند اما آن‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کند که برای روز بعد پوزیشن باز نداشته باشد. در این نوع از ترید معامله‌گر نیاز دارد تا همواره نمودار قیمت را دنبال کند تا بتواند از موقعیت‌های مناسبی که بازار در اختیار وی قرار می‌دهد به‌طور مطلوبی استفاده کند.

سوئینگ تریدینگ

سوئینگ به معنای نوسان است و «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) به معنای نوعی معامله است که در آن تریدر با استفاده از تحلیل‌های موجود روند قیمتی مناسب و پرقدرتی را در تایم‌فریم‌های میان‌مدت‌تر بازار مشاهده می‌کند و پوزیشن معاملاتی متناسب با‌ آن را باز می‌کند. در این روش تریدر برحسب موقعیت معاملاتی می‌تواند پوزیشن معاملاتی خود را از چند روز تا چند هفته باز نگه دارد. بنابراین سوئینگ تریدینگ روشی مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند همواره نمودار قیمت را دنبال کنند. سوئینگ تریدینگ در بازارهای رونددار معمولا استفاده می‌شود. در این بازارها تریدرها با پیدا کردن محدوده‌های ورود مناسب سعی می‌کنند تا هم‌جهت با نوسان بازار وارد پوزیشن معاملاتی شوند و از نوسان قیمتی موجود استفاده کنند.

 

پوزیشن تریدینگ

«پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) یکی از روش‌هایی است که افراد برای کسب سود از بازارهای مالی از آن استفاده می‌کنند. در پوزیشن تریدینگ یا ترید به روش موقعیت‌گیری، معامله‌گر با دیدی بلندمدت به قیمت نگاه می‌کند. تریدر در این روش سهم یا دارایی را از لحاظ بنیادی تحلیل می‌کند تا بتواند ارزش واقعی آن را مشخص کند.

سپس در صورتی که از نظر تحلیل فاندامنتال دارایی یا سهام موردنظر آینده خوبی داشته باشد، آن را در نظر می‌گیرد تا بتواند در قیمتی مناسب آن را خریداری کند. پوزیشن تریدینگ نوعی سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود. در این روش ممکن است معامله‌گر بعد از ماه‌ها یا سال‌ها به سود موردنظر خود برسد. بنابراین در این سیستم معاملاتی افرادی موفق می‌شوند که صبر زیادی در رسیدن به سود دارند و می‌توانند در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

چگونه سیستم معاملاتی بسازیم ؟

سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که چگونه می‌توانیم سیستم معاملاتی بسازیم. در جواب این سوال مهم در ابتدا به این نکته توجه کنید که به تعداد تریدرهایی که در بازارهای مختلف جهانی در حال معامله‌گری هستند می‌تواند سیستم‌های معاملاتی وجود داشته باشد.

همان‌طور که دست‌پخت هر آشپزی با دیگری فرق می‌کند هر تریدری می‌تواند با تغییری کوچک در نحوه تحلیل خود از بازار یا اطلاعاتی که از آن‌ها استفاده می‌کند یا حتی در انتخاب تایم فریم انتخابی خود، سیستم معاملاتی منحصربه‌فردی را برای خود طرح‌ریزی کند. در ادامه سعی می‌کنیم مراحلی را برای طراحی سیستم معاملاتی مخصوص به خودتان توضیح دهیم.

روانشناسی ترید در سیستم معاملاتی چیست ؟

روانشناسی ترید شامل حالات ذهنی و احساسی تریدر می‌شود که در میزان موفقیت یا شکست وی در معاملات نقش دارد. روانشناسی ترید تأثیر رفتارها و شخصیت تریدرها را در معامله‌گری توضیح می‌دهد. با توجه به روانشناسی ترید همان‌طور که تجربه و دانش معاملاتی تریدر در میزان موفقیت تریدر تأثیر دارد، آگاهی به نوع شخصیت و انتخاب سیستم معاملاتی هماهنگ با تیپ شخصیتی تریدر نیز می‌تواند در میزان موفقیت معامله‌گر نقش مهمی ایفا کند. در مجموع روانشناسی ترید را می‌توان در دو حالت کلی استفاده کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • روانشناسی ترید در هنگام معاملات: برخی از احساساتی که تریدر در معاملات تجربه می‌کند می‌توانند به موفقیت وی در معاملات کمک کنند. اما برخی دیگر از حالات و احساسات از قبیل ترس و طمع تأثیرات مخربی در نحوه انجام معاملات تریدر می‌توانند ایجاد کنند. تریدر با شناخت این احساسات و مدیریت آن‌ها در هنگام ترید می‌تواند تأثیرات آن‌ها را کاهش داده یا در مواردی آن‌ها را از بین ببرد.
  • روانشناسی ترید برای طراحی سیستم معاملاتی: اولین گام در طراحی سیستم معاملاتی شخصی شناخت روحیات و شخصیت معامله‌گر است. برای مثال برخی از معامله‌گرها با توجه به تیپ شخصیتی و روحیاتی که دارند نمی‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای روز بعد نگه دارند. این افراد معمولا با ترید روزانه راحت‌تر هستند. در ترید روزانه پوزیشن‌های معاملاتی حداکثر تا انتهای روز بسته می‌شوند و تکلیف سود یا زیان معاملات مشخص می‌شود. بنابراین این افراد در سیستم معاملاتی خود می‌توانند از ترید روزانه استفاده کنند.
روانشناسی و سیستم‌های معاملاتی

ثبت معاملات با جزئیات

ثبت معاملات روزانه با جزئیات یکی از اقدامات مهمی است که به تریدرها برای یافتن بهترین سیستم معاملاتی کمک فراوانی می‌کند. تریدرها می‌توانند برخی از جزئیات مربوط به معاملات قبلی خود را در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری یا صرافی مربوطه مشاهده کنند. اما منظور از ثبت جزئیات معاملات توسط تریدر شامل موارد کامل‌تری است. برای مثال مواردی از قبیل علت ورود به پوزیشن معاملاتی و چگونگی تحلیل‌های انجام شده می‌تواند بخشی از آن باشد.

ثبت جزئیات معاملات به تریدر کمک می‌کند تا اشتباهات معاملات قبلی را متوجه شود و این اشتباهات را در معاملات بعدی تکرار نکند. از طرف دیگر هنگامی که معامله موفقی انجام می‌شود، نوشتن دلایل موفقیت و نوع تحلیل به تریدر کمک می‌کند تا بتواند سیستم‌های معاملاتی بهینه‌ای برای معاملات بعدی طراحی کند. برخی از موارد قابل ثبت از معاملات توسط تریدر را در ادامه شرح می‌دهیم.

ثبت جزئیات قبل از باز کردن پوزیشن

با توجه به این‌که در بازارهای جهانی قیمت دارایی یا سهام همواره در حال تغییر است بنابراین بهترین روش برای ثبت جزئیات معاملات این است که قبل از باز کردن پوزیشن معاملاتی، ثبت جزئیات ترید خود را شروع کنید. برای مثال اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید و می‌خواهید در تایم فریم ساعتی وارد پوزیشن لانگ برای بیت کوین شوید، نحوه ثبت جزئیات پوزیشن شما قبل از باز کردن معامله می‌تواند به این شکل باشد.

در تایم‌فریم روزانه نمودار بیت کوین در روند صعودی مناسبی قرار دارد. میانگین متحرک 50 روزه‌ در این حالت همانند یک سطح حمایتی عمل کرده است. قیمت در سومین برخورد با این میانگین متحرک در حال برگشت به سمت بالا و ادامه دادن سیر صعودی خود است و...

در این گزارش می‌توانید از موقعیت و سیگنالی که ابزارهای تحلیلی دیگر به شما می‌دهند نیز استفاده کنید.

سیستم‌های معاملاتی

ثبت جزئیات همزمان و بعد از انجام معاملات

برخی از جزئیاتی که در این مرحله یادداشت می‌شوند می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

  • تاریخ انجام معامله: تاریخی است که شما در آن تاریخ ترید مربوطه را انجام می‌دهید.
  • تایم‌فریم باز کردن پوزیشن معاملاتی: با توجه به استراتژی معاملاتی و تحلیلی که از بازار کرده‌اید، تایم‌فریم انتخابی خود را ثبت کنید.
  • سیگنال‌های اندیکاتورهای مختلف برای ورود به معامله: ممکن است برای بازکردن پوزیشن معاملاتی خود از ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال استفاده کنید. در این‌صورت نوع ابزار تحلیلی و سیگنال مربوطه را ثبت کنید. برای مثال می‌توانید بنویسید که اندیکاتور «مکدی» (MACD) در تحلیل تکنیکال سیگنال خرید داده است. یا اندیکاتور RSI ضعف قدرت روند را نشان می‌دهد.
  • ثبت همه عوامل تأثیرگذار در باز کردن پوزیشن معاملاتی: دلایل باز کردن پوزیشن معاملاتی خود را ثبت کنید. عوامل مختلفی می‌توانند باعث شوند که پوزیشن معاملاتی خاصی را باز کنید. عواملی مانند فهرست شدن ارز دیجیتال در صرافی‌های خاص که در برخی موارد باعث رشد قیمتی آن رمزارز می‌شود.
  • نوع معاملات: نوع معامله را ثبت کنید که در کدام بازار انجام می‌شود. برای مثال معامله در بازار اسپات یا فیوچرز انجام می‌شود.
  • نوع پوزیشن لانگ یا شورت: نوع پوزیشن معاملاتی خود را ثبت کنید که از نوع خرید یا فروش است.
  • مقدار یا اندازه پوزیشن معاملاتی: مقدار و اندازه پوزیشن معاملاتی را ثبت کنید.
  • قیمت ورود به معامله: قیمتی است که در نهایت و پس از تحلیل‌های مختلف در آن وارد معامله می‌شوید.
  • قیمت هدف: قیمتی است که به‌عنوان هدف قیمتی یا تارگت تعیین می‌کنید.
  • قیمت خروج از معامله: این قیمت می‌تواند قیمت هدف در معامله یا قیمتی باشد که در آن از معامله خارج شده‌اید.
  • حد ضرر: حد ضرر معامله را ثبت کنید.
  • میزان سود یا زیان از معامله: حالات مختلفی برای بسته شدن پوزیشن باز وجود دارد. برای مثال ممکن است پوزیشن به قیمت هدف برسد یا استاپ لاس معامله فعال شود. در مواردی ممکن است قبل از رسیدن به هدف یا فعال شدن استاپ لاس شما از معامله خارج شوید. در هر یک از این حالات میزان سود یا زیان خود را از معامله ثبت کنید.
  • ثبت تصویر نمودار در تایم فریم معاملاتی: نمودار قیمت در تایم‌فرم معاملاتی نموداری است که در آن نقطه ورود و خروج و حد ضرر خود را مشخص می‌کنید.
  • ثبت تصویر نمودار در تایم‌فرم بالاتر: تریدرها برای این‌که خطوط حمایت و مقاومت اصلی را مشخص کنند، نمودار را در تایم‌فریم‌های بالاتر بررسی می‌کنند. سپس در تایم‌فریم‌های پایین‌تر به معامله ورود می‌کنند. بنابراین ثبت تصویر نمودار در تایم فریم‌های بالاتر برای بررسی مجدد از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • ثبت تصویر نمودار هنگام پایان ترید: هنگامی که پوزیشن معاملاتی خود را می‌بندید تصویری از نمودار قیمت را ثبت کنید.

بررسی جزئیات ثبت شده

همه زحماتی که برای ثبت جزئیات معاملات خود انجام می‌دهید برای بررسی و نتیجه‌گیری از آن‌ها است. نحوه بررسی این اطلاعات بهتر است به‌گونه‌ای انجام شود که نقاط قوت و ضعف را در معاملات خود تشخیص دهید و راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات خود در تریدهای آتی پیدا کنید. این بررسی را می‌توان طبق مراحل زیر انجام داد.

  • الگوهایی که باعث عدم موفقیت شدند را پیدا کنید: در میان الگوهایی که در تحلیل استفاده می‌کنید یا موقعیت‌هایی که در آن‌ها پوزیشن‌گیری می‌کنید، برخی از آن‌ها باعث عدم موفقیت در معامله شما شده است. در این مرحله سعی کنید این موارد را شناسایی کنید و در تریدهای بعدی از آن‌ها استفاده نکنید.
  • الگوهایی که باعث موفقیت در ترید شدند را پیدا کنید: برخی از الگوها و موقعیت‌های معاملاتی هستند که برای شما سودزا هستند. در این مرحله این موقعیت‌ها را شناسایی کنید تا بتوانید آن‌ها را در شرایط مشابه استفاده کنید.
  • راهی برای کم کردن ضرر پیدا کنید: حتی بعد از این‌که الگوها و موقعیت‌های معاملاتی موفق را پیدا کردید، ممکن است در معاملات خود ضرر کنید. بنابراین در این مرحله این سوال را از خود بپرسید که چگونه می‌توانم ضررهای معاملات خود را کم کنم. با توجه به الگوها و روش‌های معاملاتی که استفاده می‌کنید ممکن است راهکارهای زیادی برای کاهش ضرر در معاملات به ذهن شما خطور کند. برای مثال ممکن است در ساعاتی از روز ترید نکنید یا در زمان پخش اخبار اقتصادی مهم پوزیشن معاملاتی باز نکنید.
  • راهی برای زیاد کردن سود پیدا کنید: همان‌طور که در مرحله قبلی به دنبال راهکاری برای کاهش ضرر در معاملات خود بودید. در این مرحله روش‌ها و راهکارهایی را پیدا کنید که باعث افزایش سود شما در معاملات می‌شوند. برای مثال پوزیشن‌های موفق را بررسی کنید و این سوال را از خود بپرسید که چگونه می‌توانم سود حاصل از این موقعیت معاملاتی را بیشتر کنم. برای مثال ممکن است در معاملاتی بهتر باشد تا مقداری از سود را از معامله خارج کنید و برای گرفتن سود بیشتر، پوزیشن معاملاتی مربوطه را باز نگه دارید.
شناخت سیستم‌های معاملاتی

شناخت سیستم‌های معاملاتی

با توجه به مطالب قبلی هر تریدر می‌تواند سیستم معاملاتی خود را طرح‌ریزی کند. این سیستم معاملاتی شامل همه مواردی می‌شود که تریدر در معاملات خود انجام می‌دهد. یکی از عواملی که در طرح‌ریزی یک سیستم معاملاتی بهینه اهمیت دارد، بررسی سیستم‌های معاملاتی تریدرهای دیگر است. با شناخت سیستم‌های معاملاتی تریدرهای موفق می‌توانید از ویژگی‌های مثبتی که با سبک معاملاتی شخصی شما هماهنگی دارند برای ارتقاء سیستم معاملاتی خود استفاده کنید.

ممکن است شما با ثبت گزارش ترید‌های خود و بررسی آن‌ها بتوانید سیستم‌ معاملاتی خود را به‌تدریج ارتقاء دهید اما به این موضوع نیز دقت کنید که هر تغییر با توجه به تریدی که انجام می‌دهید حاصل می‌شود و هر ترید ریسک‌ها و خطرات خود را به همراه دارد. بنابراین بررسی و شناخت سیستم‌های معاملاتی تریدرهای موفق در این میان می‌تواند به‌عنوان راهکاری کم ریسک‌تر به ارتقاء سیستم معاملاتی شما کمک کند.

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که کدام‌یک از این سیستم‌های معاملاتی را باید بررسی کنیم. در جواب این سوال به این نکته توجه کنید که هدف از یک سیستم معاملاتی کارآمد سیستمی‌ است که نسبت به ریسک آن از میزان سوددهی مطلوبی برخوردار است. بنابراین سیستم‌های معاملاتی را انتخاب کنید که این خصوصیت را دارند. برای این‌کار می‌توانید در ابتدا در حساب آزمایشی برخی از این سیستم‌های معاملاتی بهینه را بررسی کنید و در صورتی‌که از میزان سوددهی آن‌ها اطمینان پیدا کردید آن‌ها را در چارچوب سیستم معاملاتی خود شخصی‌سازی کنید.

سیستم معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی دیگر از بازارهای مالی جهانی است که تریدرها می‌توانند رمزارزهای مختلف را معامله کنند. همانند بازارهای مالی دیگر در بازار ارزهای دیجیتال نیز تریدرها سعی دارند تا روندهای قیمتی و سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز در نهایت میزان عرضه و تقاضا قیمت رمزارز مربوطه را مشخص می‌کند. بنابراین تریدرها سعی می‌کنند تا عوامل تأثیرگذار بر روی عرضه و تقاضا را پیدا کنند.

از طرفی دیگر اکثر ابزارهای تحلیل تکنیکال که برای تحلیل قیمت دارایی یا سهام در بازارهای مالی استفاده می‌شوند، در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارند. در بازارهای جهانی دارایی‌ها و سهام‌های مختلفی وجود دارند. تغییرات قیمت در هر یک از این دارایی‌ها یا سهام‌ها تحت تأثیر عوامل خاصی قرار دارد. برای مثال عواملی که باعث تغییرات قیمت طلا می‌شود با عوامل تأثیرگذار بر قیمت گندم تفاوت دارد. در مورد ارزهای دیجیتال نیز عواملی خاص و متفاوت بر روی تغییرات قیمت آن‌ها تأثیر دارد.

ارزهای دیجیتال

شباهت سیستم معاملاتی ارزهای دیجیتال با دیگر بازارهای مالی

در حالت کلی برای طراحی سیستم معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز همان مراحل طراحی سیستم معاملاتی در بازارهای جهانی را باید طی کنیم. برای مثال با توجه به این‌که معاملات در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز در تایم‌فریم‌های مختلفی انجام می‌شوند، باید با توجه به روحیات و روانشناسی شخصی، تایم‌فریم موردنظر خود را انتخاب کنیم.

بنابراین اولین گام در طراحی سیستم معاملاتی برای ترید ارزهای دیجیتال همانند دیگر بازارهای مالی، آشنایی با روحیات شخصی خودتان به‌عنوان یک تریدر است. در هر بازاری بدون توجه به خصوصیات و ویژگی‌های آن، نوعی دارایی یا سهام معامله می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال نیز دارایی موردنظر، رمزارزها هستند که توسط تریدرها خرید و فروش می‌شوند. هر کدام از این رمزارزها دارای نمودار قیمت است که هر لحظه تغییر می‌کند. بررسی و تحقیق در قیمت‌های گذشته ارزهای دیجیتال و استفاده از آن در پیش‌بینی قیمت‌های آینده رمزارزها همانند دیگر دارایی‌ها در بازارهای مالی با ابزارهای گوناگون موجود در تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند دیگر بازارهای مالی تحت تأثیر عوامل فاندامنتال مخصوص به‌‌خود است که برای ترید موفق نیاز به بررسی و تحقیق دارد. در بازار ارزهای دیجیتال رمزارزهای مختلفی وجود دارند. همان‌طور که در بازارهای جهانی عوامل متفاوتی باعث تغییرات قیمتی در هر کالا یا سهام می‌شود، در حوزه رمزارزها نیز هر کدام از ارزهای دیجیتال با توجه به پروژه‌های مربوطه و کاربردی که دارند تحت تأثیر عوامل متفاوتی قرار دارند. شناخت این عوامل باعث می‌شود تا بتوانیم سیستم معاملاتی بهتری طراحی کنیم.

اهمیت بیت کوین در سیستم معاملاتی ارز دیجیتال چیست ؟

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال، محبوب‌ترین رمزارز در میان تریدرها شناخته می‌شود. بیت کوین تاکنون توانسته رتبه اول در ارزش بازار یا مارکت‌کپ را برای خود حفظ کند. با توجه به ارزش بازار بالایی که بیت کوین نسبت به رمزارزهای دیگر دارد، نوسانات قیمتی بیت کوین بر روی نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال دیگر تأثیرات زیادی دارد. با نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین و رمزارزهای مطرح دیگر به‌راحتی متوجه این همبستگی شدید میان آن‌ها می‌شوید.

بنابراین اولین نکته‌ای که برای طراحی سیستم معاملاتی برای ارزهای دیجیتال اهمیت دارد بررسی عواملی است که بر روی تغییرات قیمت بیت کوین تأثیرگذار است.

اهمیت بیت کوین در طراحی سیستم معاملاتی

عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین

برخلاف ارزهای کشورهای مختلف، بیت کوین توسط بانک‌های مرکزی توزیع نمی‌شود و تحت پشتیبانی هیچ دولتی نیست. اما قیمت بیت کوین نیز همانند قیمت دارایی‌ها و سهام‌های دیگر توسط میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بنابراین تمامی عوامل تأثیرگذار در میزان عرضه و تقاضا برای بیت کوین، می‌توانند باعث تغییرات قیمتی بیت کوین شوند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

نقش عرضه بیت کوین در قیمت

میزان عرضه یک دارایی نقش مهمی در تغییرات قیمتی آن دارایی دارد. دارایی‌هایی که عرضه محدودی دارند یا کمیاب هستند قیمت‌های بالاتری دارند. در این میان فلز ارزشمند طلا می‌تواند مثال مناسبی برای تأثیر کمیابی در قیمت بالای یک دارایی باشد.

از طرف دیگر دارایی‌هایی که عرضه فراوانی دارند با کاهش قیمت مواجه می‌شوند. یکی از دلایلی که بیت کوین را طلای دیجیتال می‌گویند به‌دلیل عرضه محدودی است که برای آن درنظر گرفته شده است. بیت کوین قرار است در مجموع به تعداد 21 میلیون عدد تولید شود.

این درحالی است که با توجه به ساز و کاری که شبکه بیت کوین دارد تقریبا هر ده دقیقه یک بار بلاک جدیدی تولید می‌شود و ماینری که موفق به تولید این بلاک و اضافه کردن آن به بلاک چین می‌شود از طرف شبکه بیت کوین پاداش می‌گیرد. پاداشی که به ماینرها داده می‌شود مقداری مشخص از بیت کوین است که تقریبا هر چهار سال یک بار بعد از رویداد هاوینگ نصف می‌شود.

بنابراین شبکه بیت کوین با تغییر سختی شبکه، ساز و کاری ترتیب داده تا عرضه بیت کوین به‌تدریج و با نرخ ثابتی انجام شود. لازم به ذکر است با توجه به رویداد هاوینگ بیت کوین این نرخ ثابت در تولید و عرضه بیت کوین در گذر زمان کمتر می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال

تاثیر قیمتی هاوینگ در بیت کوین

هاوینگ رویدادی است که تقریبا هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و طی آن میزان پاداش بیت کوین به ماینرهای شبکه نصف می‌شود. ماینرها با تأیید و اضافه‌ کردن تراکنش‌ها در بلاک جدید که نیازمند حل مسائل محاسباتی پیچیده‌ای است از طرف شبکه بیت کوین پاداش می‌گیرند. این پاداش پس از تولید تعداد مشخصی بلاک در شبکه بیت کوین نصف می‌شود. شبکه بیت کوین با نصف کردن پاداش ماینرهای شبکه در واقع میزان عرضه بیت کوین به شبکه را کاهش می‌دهد.

با نگاهی به تاریخچه قیمتی بیت کوین متوجه می‌شویم که بعد از هر بار که رویداد هاوینگ اتفاق می‌افتد، قیمت بیت کوین وارد سیکل صعودی خود می‌شود و یک سقف تاریخی جدید ثبت می‌کند. با توجه به این‌که در این سیکل صعودی، رمزارزهای دیگر نیز همراه با بیت کوین روند صعودی خود را شروع می‌کنند، بنابراین در طراحی هر سیستم معاملاتی برای ارزهای دیجیتال توجه به فاصله زمانی بیت کوین تا هاوینگ بعدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تاثیر تقاضا بر قیمت بیت کوین

قیمت یک دارایی را میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در سمت عرضه بیت کوین با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص شد که بیت کوین از وضعیت مطلوبی برخوردار است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا از سمت تقاضا نیز تمایلی برای اولین رمزارز جهان وجود دارد. برای پاسخ به این سوال باید کاربردهای بیت کوین را بررسی کنیم.

  • بیت کوین به‌عنوان ابزار پرداخت: اولین کاربردی که از همان ابتدای معرفی بیت کوین مطرح شد ایجاد قابلیتی برای پرداخت‌های همتا به همتا با کمک بیت کوین بود. پرداخت‌های همتا به همتا بدون نظارت و کنترل نهادی واسط صورت می‌گیرند. در این میان شبکه بیت کوین با ایجاد بستری امن توانست مشکل عدم امنیت را در پرداخت‌های همتا به همتا از میان بردارد. این موضوع در نهایت می‌تواند لزوم وجود نهادهایی واسط همانند بانک‌ها را برطرف کند.
  • بیت کوین به‌عنوان ابزار ذخیره ارزش: دومین کاربردی که فعالان حوزه ارزهای دیجیتال برای بیت کوین مطرح می‌کنند، استفاده از بیت کوین به‌عنوان وسیله‌ای برای ذخیره ارزش است. با توجه به محدود بودن عرضه بیت کوین، در نهایت عرضه آن متوقف می‌شود. برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که با توجه به محدودیت در عرضه بیت کوین، با افزایش تقاضا در آینده ارزش بیت کوین بیشتر خواهد شد. این موضوع در کشورهایی که تورم بالایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این کشورها با توجه به این‌که ارزش پول کشور همواره کاهش پیدا می‌کند، مردم تمایل بیشتری برای ذخیره دارایی‌های خود در قالب بیت کوین دارند.

تأثیر هزینه تولید بیت کوین در قیمت

هزینه‌ای که ماینرها برای تولید بیت کوین پرداخت می‌کنند بر روی قیمت بیت کوین تأثیرگذار است. ماینرهای بیت کوین با گرفتن پاداش در واقع بیت کوین‌های شبکه را تولید و عرضه می‌کنند. ماینرهای بیت کوین دستگاه‌هایی با قدرت پردازشی بالا هستند. ماینرهای شبکه بیت کوین برای حل پازل محاسباتی پیچیده‌ای که شبکه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد با یکدیگر رقابت می‌کنند.

هرچه قدرت محاسباتی و پردازشی ماینری بیشتر باشد احتمال پیدا کردن جواب و گرفتن پاداش بیشتری دارد. برای تجهیز ماینری با قدرت محاسباتی بالا نیاز به سرمایه و پول بیشتری است که به دارندگان ماینرها تحمیل می‌شود. به‌غیر از هزینه تأمین تجهیزات، ماینرها مصرف برق بالایی دارند که بر روی هزینه‌های استخراج بیت کوین بسیار مؤثر است.

هزینه تولید بیت کوین

اثر سختی شبکه بر قیمت بیت کوین

سختی شبکه به‌صورت غیرمستقیم بر قیمت بیت کوین تأثیرگذار است. هر چه میزان قدرت پردازشی یا هش ریت شبکه بالاتر رود تولید بلاک جدید در شبکه بیت کوین در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود. برای این‌که زمان تولید بلاک جدید در شبکه ثابت بماند شبکه بیت کوین سختی شبکه را به‌طور خودکار تغییر می‌دهد تا تولید هر بلاک جدید حدودا ده دقیقه زمان لازم داشته باشد. تغییر در سختی شبکه بیت کوین باعث می‌شود تا نرخ تولید بیت کوین توسط ماینرهای شبکه تغییر کند و باعث تغییر در عرضه کل بیت کوین شود. در نهایت این موضوع باعث تغییر در قیمت بیت کوین می‌شود.

 

تأثیر رمزارزهای دیگر بر قیمت بیت کوین

با وجود این‌که بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال از محبوبیت فراوانی بین سرمایه‌گذاران برخوردار است اما به‌وجود آمدن رمزارزهای دیگر باعث شده‌ است تا سرمایه‌گذاران علاوه بر بیت کوین در رمزارزهای دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین قسمتی از تقاضا برای بیت کوین کم شده و به سمت ارزهای دیجیتال دیگر سوق پیدا کرده است.

این موضوع را می‌توان با مقایسه‌ای از تغییر و کاهش ارزش بازار بیت کوین در سال‌های اخیر مشاهده کرد. در سال 2017 مارکت کپ یا ارزش بازار بیت کوین حدود 80 درصد از ارزش بازار کل رمزارزها بود. در حالی که در سال 2022 ارزش بازار بیت کوین به کمتر از 50 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال رسید.

ممکن است در نگاه نخست این توسعه یافتگی در میان رمزارزهای دیگر به‌عنوان زنگ خطری برای بیت کوین درنظر بیاید. اما افزایش رمزارزهای دیگر موجب افزایش محبوبیت بیت کوین شده است. با افزایش تعداد رمزارزها میزان آگاهی و تقاضا برای آن‌ها نیز افزایش یافته است. بیت کوین نیز به‌عنوان پرچم‌دار اولین ارز دیجیتال از این افزایش آگاهی و تقاضا برای رمزارزها سود برده است و با وجود نوسانات قیمتی بالایی که در میان مدت تجربه کرده است اما قیمت آن در بلندمدت کاهش نیافته است.

تأثیر رسانه ها بر قیمت بیت کوین

برای اطلاع‌رسانی به سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه‌های ارزهای دیجیتال، اخبار و گزارشاتی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. این اخبار و رویدادها تأثیرات مهمی در تغییرات قیمت بیت کوین دارند. تمام مواردی که بر میزان عرضه و تقاضای بیت کوین تأثیرگذار هستند، در صورت خبرساز شدن می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر روی قیمت بیت کوین داشته باشند. بنابراین اخبار مثبت قیمت بیت کوین را بالا می‌برند و اخبار منفی قیمت آن را کاهش می‌دهند.

در بررسی اخبار رسانه‌ها باید به این نکته توجه داشت که برخی از رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی خبری خاص ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در احساسات موجود در بازار شوند که در نهایت می‌تواند تغییرات و نوسانات قیمتی بیت کوین را به‌همراه داشته باشد.

نقش عرضه اولیه توکن در سیستم معاملاتی

یکی از مواردی که می‌تواند در سیستم معاملاتی ارز دیجیتال لحاظ شود عرضه‌های اولیه توکن‌ها هستند. این عرضه‌های اولیه می‌توانند به روش‌های گوناگونی اجرا شوند. یکی از روش‌های کسب درآمد از حوزه رمزارزها شرکت در عرضه‌های اولیه توکن‌ها است. بنابراین در ادامه با برخی از انواع عرضه‌های اولیه آشنا می‌شویم.

ico چیست ؟

ارزهای دیجیتال وابستگی زیادی به نحوه فعالیت پروژه و تکنولوژی زیرساخت مربوطه دارند. پروژه‌های مختلف با استفاده از تکنولوژی بلاک چین می‌توانند دارای توکن یا کوین مخصوص به خود باشند. این پروژه‌ها معمولا با هدف جذب سرمایه برای توسعه پروژه خود توکن‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند. به این اقدام «عرضه اولیه کوین» (Initial Coin Offering | ICO) می‌گویند. کوین‌هایی که در ICO ها عرضه می‌شوند می‌توانند کاربردهای مختلفی در پلتفرم پروژه مربوطه داشته باشند. این عرضه‌های اولیه به‌تدریج به‌صورت‌‌های مختلفی همانند IEO و IDO انجام شدند که در ادامه آن‌‌ها را شرح می‌دهیم.

 

نقش ieo در سیستم معاملاتی

بسیاری از عرضه اولیه‌هایی که به شکل ICO در اختیار عموم قرار گرفتند عملکردی ضعیف داشتند یا به قصد کلاهبرداری انجام شدند. بنابراین برای جذب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران برخی از پروژه‌های رمزارزی توکن‌های خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال برای اولین بار عرضه کردند که به آن «عرضه اولیه در صرافی» (Initial Exchange Offering | IEO) می‌گویند. در واقع IEO ها نوعی تکامل یافته از ICO ها بودند که در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند. با توجه به این‌که این عرضه اولیه در صرافی متمرکز انجام می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به توکن مربوطه می‌‌کنند و راحت‌تر آن را خریداری می‌‌کنند.

اما اهمیتی که این عرضه اولیه در صرافی‌ها در سیستم معاملاتی دارد این است که بسیاری از تریدرها به دنبال IEO ها هستند. و سیستم معاملاتی خود را به‌گونه‌ای طرح‌ریزی می‌کنند تا بتوانند با خرید این توکن‌ها در قیمت‌های مناسب از رشد این توکن‌ها در آینده کسب سود کنند.

عرضه اولیه کوین

برای این کار تریدرها اخباری که پروژه‌های رمزارزی درباره توکن‌های خود منتشر می‌کنند را از شبکه‌های اجتماعی مرتبط دنبال می‌کنند. با کمک تحلیل فاندامنتال تریدرها می‌توانند پروژه‌های رمزارزی را از نظر بنیادی تحلیل کنند. در سیستم‌های معاملاتی که بر اساس عرضه اولیه توکن‌ها طراحی می‌شود تریدرها پروژه‌هایی که از لحاظ بنیادی قوی هستند و هنوز توکنی ندارند را درنظر می‌گیرند و منتظر می‌مانند تا کوین این پروژه‌ها در صرافی به‌صورت عرضه اولیه قرار گیرد. با توجه به این‌که در عرضه اولیه‌هایی که انجام می‌شود قیمت توکن با تخفیف‌های خوبی به مشتریان داده می‌شود بنابراین افراد می‌توانند با فروش این توکن‌ها در قیمت‌های بالاتر در صرافی کسب سود کنند.

DEX چیست ؟

«صرافی‌ غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange | DEX) نوعی از صرافی ارز دیجیتال در بستر بلاک چین است که امکان خرید و تبادل ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم و همتا به همتا و بدون کنترل نهادی واسط برای افراد ایجاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش اهمیت و محبوبیت بیت کوین بین کاربران شده است، به‌وجود آوردن امکانی برای پرداخت‌های همتا به همتا بدون نیاز به وجود نهادی واسط است. در واقع بیت کوین با استفاده از تکنولوژی بلاک چین توانست غیرمتمرکز بودن را به دنیای پرداخت‌های مالی وارد کند. بنابراین از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از تکنولوژی بلاک چین که بیت کوین آن را به‌کار برده است، ایجاد فضایی غیرمتمرکز برای تبادلات مالی است.

بعد از ورود بیت کوین و رمزارزهای دیگر، صرافی‌هایی برای تبادل و خرید و فروش رمزارزها به‌وجود آمدند. این صرافی‌ها به تدریج گسترش پیدا کردند و بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما مشکلی که این صرافی‌های ارز دیجیتال داشتند، متمرکز بودن آن‌ها بود. تریدرها برای انجام معاملات خود نیاز داشتند در ابتدا در این صرافی‌ها ثبت نام انجام دهند و سپس از طریق این صرافی‌های متمرکز اقدام به خرید و معامله ارزهای دیجیتال کنند.

بنابراین هنگامی که تریدرها سفارشات خرید و فروش خود را ثبت می‌کنند در ابتدا باید از موجودی کیف پول صرافی خود مطمئن شوند. این موضوع به معنای این است که تریدر هنگامی که دارایی خود را در صرافی‌های متمرکز نگه‌داری می‌کنند، کلیدهای خصوصی خود را در اختیار صرافی مربوطه قرار می‌دهد. بنابراین صرافی‌های متمرکز برخلاف هدف اصلی بیت کوین و سیستم‌های غیرمتمرکز هستند و هر لحظه می‌توانند دارایی شما را تصاحب کنند.

با توجه به این موضوع توسعه‌دهندگان سیستم‌های بلاکچینی صرافی‌های غیرمتمرکز را برای تبادل ارزهای دیجیتال به‌وجود آوردند. در این صرافی‌های غیرمتمرکز شما هنگامی که می‌خواهید توکن خود را با کوین دیگری مبادله کنید، کافیست کیف پول ارز دیجیتال خود را به صرافی متصل کنید. بعد از انجام تبادل یا خرید، ارز دیجیتال دریافتی به کیف پول شما ارسال می‌شود.

نقش ido در سیستم معاملاتی

«عرضه اولیه در صرافی‌ غیرمتمرکز» (Initial DEX Offering | IDO) نوع تکامل یافته IEO است. در واقع تفاوتی که با IEO ها دارد در غیرمتمرکز بودن صرافی است. تکنولوژی بلاک چین به‌طور دائم درحال نوآوری و به‌روزرسانی است. یکی از این به‌روزرسانی‌ها و نو‌آوری‌ها ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز است. با ایجاد این صرافی‌ها، عرضه اولیه برخی از توکن‌ها نیز از طریق آن‌ها انجام می‌شود. بنابراین یکی از روش‌ها یا سیستم‌های معاملاتی برای کسب سود از طریق شرکت در IDO ها امکان‌پذیر شده است.

طراحی سیستم معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال

افرادی که می‌خواهند از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز در عرضه‌های اولیه شرکت کنند، معمولا باید مقداری از توکن بومی صرافی غیرمتمرکز را خریداری و در پلتفرم مربوطه استیک کنند. سپس صرافی نسبت به میزان استیک شخص سرمایه‌گذار به وی اجازه خرید در قیمتی پایین‌تر را می‌دهد. البته شرایط شرکت در این عرضه‌های اولیه در صرافی‌ها متفاوت است. بعد از دریافت توکن عرضه شده با توجه به میزان محبوبیت و کارآمدی پروژه رمزارزی مربوطه، این توکن ممکن است رشد قیمتی قابل قبولی داشته باشد.

البته معمولا پس از مدتی که از حجم اخبار پیرامون توکن عرضه شده کاسته شود، قیمت توکن روندی نزولی پیدا می‌کند تا وقتی که با توجه به عرضه و تقاضای موجود، به قیمت واقعی خود برسد. بنابراین یکی از سیستم‌های معاملاتی که توسط برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، شرکت در عرضه اولیه توکن‌ها است.

با توجه به این‌که توکن‌ها در قیمت‌های پایینی به خریداران ارائه می‌شوند، خریدار می‌تواند توکن دریافتی را در قیمت‌های بالاتری بفروشد. پروژه‌های زیادی می‌توانند با ایجاد شرایط لازم توکن خود را در صرافی‌های غیرمتمرکز عرضه کنند. بنابراین لزوم مطالعه و تحقیق درباره شرایط بنیادی توکن قبل از شرکت در عرضه اولیه بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر احتمال وجود پروژه‌های کلاهبردار در این عرضه اولیه‌ها بسیار زیاد است. بنابراین هنگام شرکت در این IDO ها باید به پروژه رمزارزی مربوطه دقت کنیم تا توکن پروژه‌های کلاهبردار را خریداری نکنیم.

نحوه دریافت سود در سیستم های معاملاتی

در تمامی سیستم‌های معاملاتی که برای ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند باید به این نکته توجه کنیم که رمزارزها به دلیل ارزش بازار کمی که دارند، دارای نوسانات زیادی هستند. بنابراین اولین موردی که در طراحی سیستم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال باید به‌ آن توجه داشت خروج و کسب سود به‌موقع از پوزیشن‌های معاملاتی است. ممکن است تریدری به امید سود بیشتر بخواهد پوزیشن معاملاتی خود را برای مدت بیشتری باز نگه دارد. در این حالت ممکن است روند بازار برگردد و پوزیشن معاملاتی وی وارد ضرر شود. بنابراین در طراحی سیستم‌های معاملاتی برای ارزهای دیجیتال باید برنامه‌ریزی مناسبی برای دریافت سود و خروج از پوزیشن معاملاتی داشته باشیم.

توجه به اخبار در انتخاب نوع سیستم های معاملاتی

سیستم‌های معاملاتی متنوعی وجود دارند که هر کدام بر حسب خصوصیاتی که دارند در شرایط مختلفی استفاده می‌شوند. برخی از این سیستم‌های معاملاتی ممکن است طوری طراحی شده باشند که امکان دست‌یابی به سود را در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری ایجاد کنند. از طرف دیگر بسیاری از رمزارزها ممکن است تحت شرایط و اخبار مختلف دارای نوسانات قیمتی زیادی شوند. بنابراین برای ترید آن‌ها باید از سیستم‌های معاملاتی استفاده کرد که در بازه کوتاه‌ مدت‌تری به سود برسند.

سیستم‌های معاملاتی در بازار رمزارزها

اربیتراژ چیست ؟

اربیتراژ به استفاده از اختلاف قیمت موجود برای یک رمزارز در صرافی‌های مختلف می‌گویند. یک رمزارز ممکن است بر حسب محبوبیتی که دارد در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی فهرست شود. قیمت یک رمزارز ممکن است مقداری با قیمت همان رمزارز در صرافی دیگر تفاوت داشته باشد. بنابراین برخی از تریدرها با خرید رمزارز مربوطه در قیمتی پایین‌تر از یک صرافی و فروش آن در صرافی دیگر، از این اختلاف قیمتی موجود استفاده می‌کنند.

سیستم معاملاتی که بر مبنای اربیتراژ طراحی می‌شود، می‌تواند یکی از کم‌ریسک‌ترین سیستم‌های معاملاتی در ارزهای دیجیتال باشد. کارمزد در صرافی‌ها نکته مهمی است که در طراحی سیستم معاملاتی بر مبنای اربیتراژ باید به آن دقت کرد.

صرافی‌ها بابت معاملات تریدرها از آن‌ها کارمزد می‌گیرند. بنابراین ممکن است در مواردی سود حاصل از اربیتراژ کمتر از کارمزد معاملات شود که در این‌ حالت استفاده از اربیتراژ به ضرر تریدر می‌شود. بنابراین در طراحی سیستم‌های معاملاتی به این موضوع باید توجه کرد.

 اهمیت توکنومیکس در سیستم معاملاتی

«توکنومیکس» (Tokenomics) از دو واژه «توکن» (Token) و «اقتصاد» (Economics) تشکیل شده است. بنابراین همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد تمام موضوعات و عوامل تأثیرگذار بر روی اقتصاد توکن را شامل می‌شود. در مقایسه توکن با ارزهای رایج کشورها متوجه می‌شویم که توکن شباهت‌های زیادی از لحاظ کارکردی با ارزهای رایجی همانند دلار دارد. برای مثال یکی از کارکردهای مشترک آن‌ها این است که از هر دو می‌توان به‌عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کرد. بنابراین بسیاری بر این باورند که ارزهای دیجیتال همان سیر تکاملی پول است که با کمک تکنولوژی توانسته در بستری غیرمتمرکز توسعه پیدا کند.

سیستم‌های معاملاتی

بنابراین عواملی همانند عرضه و تقاضا همان‌طور که بر روی میزان ارزش و اعتبار ارزهایی همانند دلار تأثیرگذار است، می‌تواند بر روی ارزش و اعتبار توکن نیز نقش داشته باشد. میزان عرضه ارزهای کشورهای مختلف برعهده بانک‌های مرکزی کشورهای مربوطه است. بنابراین بانک‌های مرکزی کشورها با سیاست‌گذاری‌های پولی و اقتصادی در تقویت ارزش پول کشور خود تأثیر زیادی دارند و با تغییراتی که در سیاست‌های پولی خود ایجاد می‌کنند سعی دارند شرایط مساعدی را برای حفظ ارزش پول کشور ایجاد کنند.

اما در حوزه ارزهای دیجیتال نهاد متمرکزی برای اعمال این سیاست‌گذاری‌ها وجود ندارد. بنابراین پروژه‌های رمزارزی در وایت پیپر خود در همان ابتدا اقتصاد توکنی یا توکنومیکس رمزارز مربوطه را شرح می‌دهند. توکنومیکس تمام اطلاعاتی از قبیل حداکثر تعداد توکن‌ها، میزان و نحوه توزیع و بازه‌های زمانی مشخص برای توزیع آن را شامل می‌شود.

اطلاع از توکنومیکس ارزهای دیجیتال تأثیر زیادی در فرآیند تصمیم‌گیری برای نحوه سرمایه‌گذاری و ترید آن‌ها دارد. بنابراین نوع توکنومیک ارز دیجیتال یکی از عوامل مهمی است که تریدرها در طراحی سیستم‌های معاملاتی خود آن‌ را لحاظ می‌کنند.

اهمیت ایردراپ در طراحی سیستم معاملاتی

توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزارزی برای این‌که بتوانند توکن خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنند مقداری از توکن‌های پروژه را به‌صورت رایگان بین افراد مختلف توزیع می‌کنند. این توزیع رایگان توکن پروژه‌های رمزارزی ایردراپ نام دارد. برای این منظور ابتدا فهرستی از کارهایی که افراد برای دریافت ایردراپ باید انجام دهند را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند. این کارها معمولا هزینه‌ای برای افراد ندارد و با کمی حوصله می‌توانند آن‌ها را انجام دهند.

برای مثال از افراد خواسته می‌شود تا تراکنشی را در شبکه تست نت پروژه انجام دهند یا شبکه‌های اجتماعی پروژه را دنبال و مطالب خاصی را بازنشر کنند. بعد از انجام این کارها پروژه معمولا تاریخی را برای دریافت ایردراپ مشخص می‌کند و افرادی که در ایردراپ شرکت کرده اند می توانند ایردراپ را دریافت کنند.

بعد از دریافت این ایردراپ‌ها افراد می‌توانند آن‌ها را در صرافی بفروشند. هنگامی که یک تریدر قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال را دارد باید از سیستم معاملاتی مناسبی استفاده کند. در غیر این صورت به احتمال زیادی در معامله ضرر می‌کند. در ارتباط با ایردراپ نیز نداشتن سیستم معاملاتی در هنگام فروش ایردراپ باعث می‌شود تا فرد سود کمتری از فروش ایردراپ دریافتی به‌دست آورد. برای فروش ایردراپ‌ها می‌توان سه نوع جهت‌گیری داشت که بر مبنای آن‌ها سیستم معاملاتی بهینه را طرح‌ریزی کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

  • طراحی سیستم معاملاتی بلندمدت: برخی از سیستم‌های معاملاتی که در ارزهای دیجیتال کاربرد دارند رویکردی بلندمدت‌تر به رمزارزها دارند. سرمایه‌گذار در این نوع سیستم‌ها معمولا پروژه‌هایی که از پتانسیل رشد قیمت بالایی برخوردار هستند را خریداری می‌کند و بعد از مدتی که به قیمت‌های مورد انتظار رسید آن‌ها را می‌فروشد. یکی از روش‌هایی که می‌توان توکن برخی از پروژه‌های پرپتانسیل را پیدا کرد، شرکت در ایردراپ‌های احتمالی آن‌ها است. فردی که در ایردراپ توکن پرپتانسیلی شرکت می‌کند، در صورتی‌که پروژه توکن مربوطه از نظر بنیادی قوی باشد، می‌تواند از استراتژی‌های معاملاتی بلندمدت‌تری برای فروش ایردراپ دریافتی استفاده کند.
  • طراحی سیستم معاملاتی میان مدت: برخی از این ایردراپ‌ها پروژه‌هایی دارند که در آن‌ها اطلاعاتی از قابلیت‌های توکن مربوطه تشریح شده است. برای مثال ممکن است توکنی که ایردراپ شده است امکان استیک را هم داشته باشد. در این صورت معمولا با اخباری که از استخرهای نقدینگی برای استیک این توکن منتشر می‌شود معمولا قیمت رمزارز مربوطه دچار تغییراتی می‌شود. انتشار خبر استیک معمولا اثرات مثبتی بر رشد رمزارز مربوطه دارد و انتشار اخباری مبنی بر عدم کارکرد صحیح یا وجود باگ در استخرهای نقدینگی ممکن است اثری منفی بر روی قیمت توکن مربوطه داشته باشد. بنابراین در این مثال با توجه به این موارد ممکن است یک سیستم معاملاتی میان مدت برای فروش ایردراپ مربوطه گزینه مناسب‌تری باشد.
  • طراحی سیستم معاملاتی کوتاه مدت: برخی از ایردراپ‌ها وجود دارند که هدف خاصی ندارند یا دارای پروژه‌ای هستند که از نظر بنیادی ضعیف است. قیمت توکن این نوع ایردراپ‌ها بیشتر با اخبار و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی تغییر می‌کند و ممکن است پس از مدتی وارد روند نزولی بلندمدتی شود. در این حالت فردی که ایردراپ موردنظر را دریافت کرده است باید با یک سیستم معاملاتی کوتاه‌مدت و پس از مشخص کردن اهداف قیمتی مورد‌نظر، توکن خود را بفروشد.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب سیستم معاملاتی را تعریف کردیم و انواع بازارهای معاملاتی برای پیاده‌سازی سیستم‌های معاملاتی مختلف را توضیح دادیم. سپس به انواع معاملات در سیستم‌های معاملاتی پرداختیم و انواع سفارشات را شرح دادیم. با توجه به اهمیت تحلیل‌های مختلفی که برای بررسی بازارهای مالی وجود دارد در ادامه انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی را بیان کردیم. مدیریت ریسک در سیستم معاملاتی از دیگر عوامل مهم در طراحی سیستم‌های معاملاتی است که در ادامه این مطلب آن را شرح دادیم.

سپس نقش تایم‌فریم‌های مختلف را در طراحی سیستم‌های معاملاتی توضیح دادیم. طراحی سیستم‌های معاملاتی برای تریدرهایی که می‌خواهند در بازارهای مالی به موفقیت برسند از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه ساخت سیستم‌های معاملاتی را توضیح دادیم و پس از آن سیستم معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال و اهمیت بیت کوین در این سیستم را شرح دادیم.

سپس به نقش عرضه اولیه توکن در سیستم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال پرداختیم و نحوه دریافت سود در سیستم‌های معاملاتی را توضیح دادیم. در انتها نیز اربیتراژ را شرح دادیم و اهمیت توکنومیکس و ایردراپ را در سیستم معاملاتی بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCFIBybit Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *