انواع استراتژی معاملاتی در ارز دیجیتال چیست؟ – نحوه انتخاب و طراحی به زبان ساده

۷۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
انواع استراتژی معاملاتی در ارز دیجیتال چیست؟ – نحوه انتخاب و طراحی به زبان ساده

برای این‌که تریدرها بتوانند در بازارهای مالی فعالیت کنند نیاز دارند تا راهکارها و روش‌هایی را برای ترید انتخاب کنند که در نهایت باعث سودآوری در معاملات شود. برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال نیز تریدرها نیاز دارند تا از روش‌ها و راهکارهایی پیروی کنند که به‌ ‌‌آنها استراتژی ترید در ارز دیجیتال گفته می‌شود. برای این‌که تریدرها بتوانند معاملات سودآوری داشته باشند و از سرمایه خود در بازارهای مالی محافظت کنند نیاز دارند تا از استراتژی‌ معاملاتی بهینه‌ای استفاده کنند. برای استفاده از انواع استراتژی‌ معاملاتی می‌بایست در ابتدا آشنایی کاملی با انواع بازارهای مالی و نحوه تحلیل آن‌ها داشته باشید. علاوه بر این نیاز است تا استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه را یاد بگیرید تا بتوانید در مجموع معاملات سودآوری را انجام دهید که در این مطلب از مجله فرادرس تمامی این موارد را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی تمام مواردی است که یک تریدر در انجام معاملات خود باید درنظر بگیرد. این موارد با انتخاب زمان انجام معاملات شروع می‌شود و به نحوه تیک پروفیت و ورود دوباره سود کسب شده به بازار کریپتو برای کسب سود مرکب از معاملات ختم می‌شود. در این میان می‌توان تمام تحلیل‌هایی که تریدرها برای پیش‌بینی بهتر بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند را به‌عنوان بخش‌های مهمی از استراتژی معاملاتی توصیف کرد. البته موضوعاتی که در استراتژی معاملاتی مطرح می‌شوند تنها به این موارد خلاصه نمی‌شوند و موضوعاتی نظیر مدیریت سرمایه و روانشناسی در معاملات را نیز شامل می‌شوند.

آشنایی با ارزهای دیجیتال

برای این‌که بتوانیم استراتژی‌های بهینه‌ای برای ترید ارزهای دیجیتال طراحی کنیم، نیاز داریم تا با برخی از خصوصیات رمزارزها و شباهت‌های آن با پول‌ آشنا شویم. اگر بخواهیم ارزهای دیجیتال را بر مبنای ارزش ذاتی آن‌ها با پول‌های کاغذی مقایسه کنیم، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که هیچ کدام از آن‌ها دارای ارزش ذاتی نیستند.

لپ تاپ که تصویری از بیت کوین را نشان می‌دهد.

ارزهای دیجیتال اطلاعاتی ذخیره‌ شده در بسترهای غیرمتمرکز هستند و اسکناس‌های موجود صرفا برگه‌هایی کاغذی هستند که ارزش ذاتی ندارند. از طرفی دیگر برخلاف پول‌های فیات موجود، ارزهای دیجیتال توسط بانک‌های مرکزی اداره و کنترل نمی‌شوند. این موضوع به این معنی است که ارزهای دیجیتال می‌توانند به‌طور مستقیم و بدون نیاز به کارت‌های بانکی و نهادهای واسط بین افراد منتقل شوند. از برتری‌هایی که ارزهای دیجیتال نسبت به پول فیات دارند این است که بانک‌های مرکزی نمی‌توانند رمزارزها را همانند پول فیات چاپ کنند.

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال یکی از دارایی‌هایی است که در میان تریدرها از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از دلایلی که باعث محبوبیت بیشتر ترید ارزهای دیجیتال می‌شود تکنولوژی‌محور بودن رمزارزها است. این موضوع باعث می‌شود تا تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بدون نظارت نهادی واسط انجام شود. برای این‌که تریدرها بتوانند معاملات موفقی را انجام دهند نیاز دارند تا استراتژی معاملاتی بهینه‌ای را برای خود اتخاذ کنند. تریدرهای ارزهای دیجیتال هر روز به‌دنبال بهینه‌ کردن روش‌های ترید ارزهای دیجیتال و پیدا کردن بهترین استراتژی ترید برای ارزهای دیجیتال هستند تا بتوانند سود بیشتری از این بازار به‌دست آورند.

اهمیت استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی برنامه‌ای است که از انواع تحلیل‌ها، روش‌های ترید، مدیریت سرمایه و ریسک و روانشناسی معاملات استفاده می‌کند تا بتواند برای کسب سود از بازار مالی هدف و رسیدن به اهداف سودآور تعیین شده بهترین راهکار را ارائه کند. بنابراین برای داشتن و طراحی استراتژی معاملاتی بهینه می‌بایست با موارد ذکر شده آشنایی پیدا کنیم و بتوانیم برای طراحی استراتژی معاملاتی بهینه از آنها به‌طور مطلوبی استفاده کنیم.

نمودارهای قیمت بیت کوین در لپ تاپ

بهترین استراتژی‌های معاملاتی چیست؟

یکی از سوالات پرتکراری که مطرح می‌شود این است که بهترین استراتژی معاملاتی چیست. در پاسخی کوتاه می‌توان گفت استراتژی واحدی به‌عنوان بهترین استراتژی معاملاتی وجود ندارد. هر تریدری با توجه به روحیات ترید و مهارت‌های خود و با توجه به اصول کلی که در انواع تحلیل‌ها و روش‌‌های ترید ارز دیجیتال وجود دارد می‌تواند استراتژی بهینه‌ای برای کسب سود از بازار رمزارزها ایجاد کند.

بنابراین ممکن است استراتژی معاملاتی که این فرد استفاده می‌کند و بسیار هم برای او کارآمد است برای تریدر دیگری زیان‌ده باشد. بنابراین با استفاده از اصولی که برای طراحی استراتژی معاملاتی در ارزهای دیجیتال وجود دارد هر تریدری می‌تواند استراتژی بهینه‌ای را برای ترید ارز دیجیتال طراحی کند.

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن چیست؟

استراتژی معاملاتی پرایس اکشن نوعی استراتژی تحلیلی است که تریدرها تنها بر مبنای نمودار قیمت و بدون استفاده از اندیکاتورها تصمیمات معاملاتی خود را می‌گیرند. اندیکاتورها و اسیلاتورهای زیادی برای تحلیل روندهای قیمت وجود دارند که تریدرها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

اما در استراتژی پرایش اکشن برای تحلیل قیمت از هیچ کدام از آن‌ها استفاده نمی‌شود. در استراتژی معاملاتی پرایش اکشن ممکن است تریدرها برای شناسایی حمایت و مقاومت‌های دینامیک و روندهای قیمت از برخی میانگین متحرک‌ها استفاده کنند ولی تنها بر روی نوسانات و تغییرات قیمت در نمودار برای پیش‌بینی قیمت تمرکز می‌کنند.

&

nb

sp;

بررسی تغییرات قیمت در نمودار

تغییرات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان با برسی نمودار قیمت در هر کدام از ارزهای دیجیتال این بازار در تایم‌فریم موردنظر بررسی کرد. نمودار قیمت منعکس کننده رفتار تمامی معامله‌گرهایی است که در بازار مربوطه فعالیت می‌کنند و باور آنها را در ادامه روند قیمت در تایم فریم مربوطه نشان می‌دهد.

آمار و ارقام اقتصادی و اخبار و رویدادهای جهانی همانند کاتالیزوری برای تغییرات قیمت در بازار عمل می‌کنند. با استفاده از تحلیل پرایس اکشن تمامی تأثیراتی که این اخبار و رویدادها بر روی نمودار دارند را می‌توان پیش‌بینی کرد. علاوه بر این با توجه به این‌‌که نمودار قیمت تمامی متغیرهای تأثیرگذار بر روی بازار موردنظر را نشان می‌دهد، بنابراین در این روش تریدر از استفاده از هرگونه اندیکاتوری بی‌نیاز می‌شود.

بررسی تغییرات قیمت در نمودار تریدرها را در پیش‌بینی روند آتی به‌گونه‌ای راهنمایی می‌کند که نیاز آن‌ها را از استفاده از هر‌گونه ابزار تحلیلی برطرف می‌کند. تریدرها با استفاده از تغییرات قیمتی در نمودار در نهایت می‌توانند سیگنال‌هایی از روند آتی قیمت را شناسایی کنند که به‌ آن‌ها استراتژی معاملاتی پرایس اکشن می‌گویند.

نحوه ترید با استراتژی معاملاتی پرایس اکشن

برای اینکه بتوانیم با استراتژی معاملاتی پرایس اکشن ترید کنیم می‌بایست الگوهای قیمتی را در نمودار شناسایی کنیم. این الگوها در نمودار قیمت به‌صورت تکرار شونده‌ای تشکیل می‌شوند. تریدرها می‌توانند با شناسایی این الگوهای قیمتی در نمودار از تغییراتی که در احساسات بازار روی می‌دهد با توجه به این الگوها آگاهی پیدا کنند.

به عبارت دیگر با شناسایی و بررسی این الگوهای قیمت در نمودار، تریدرها می‌توانند سرنخ‌هایی از روند حرکت قیمت به‌دست آورند. برای این‌که بتوانید با استراتژی معاملاتی پرایس اکشن ترید کنید، در ابتدا نیاز دارید تا نمودار قیمت را از هرگونه اندیکاتور تحلیل تکنیکال پاک‌سازی کنید. به عبارت دیگر در استراتژی پرایس اکشن به تنها چیزی که نیاز دارید نمودار قیمت است. سپس می‌توانید با استفاده از سیگنال‌هایی تغییرات قیمت را ردیابی کنید که در ادامه این مطلب سیگنال پین‌بار را شرح می‌دهیم.

دو مانیتور در کنار هم برای ترید بهتر

پین بار چیست؟

«پین‌بار» (Pin Bar) نوعی کندل است که در شرایطی می‌تواند به‌عنوان یک سیگنال قوی برای برگشت روند محسوب شود. پین‌بار نشان‌دهنده ضعف مومنتوم در روند قیمت است. با توجه به این موضوع میزان اهمیت این کندل در نواحی مهم قیمتی همانند حمایت‌ها و مقاومت‌ها بیشتر مطرح می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پین‌بار نیز همانند کندل‌های دیگر از دو بخش بدنه و سایه تشکیل می‌شود. سایه یا دم پین‌بار از یک سمت طویل است ولی از سمتی دیگر بسیار کوتاه است. در تصویر زیر دو پین‌بار قرمز و سبز را مشاهده می‌کنید.

تصاویری از پین بارهای سبز و قرمز

سایه پین‌بار

پین بارها با سایه‌های طویل و بدنه‌های کوچک قابل شناسایی هستند. سایه بلندی که پین‌بارها دارند نشان‌دهنده برگشت قیمت از سطحی مهم است. در مواردی نیز این سایه بلند ممکن است از سطحی قیمتی عبور کند که در این حالت شکست نامعتبر سطح موردنظر را نشان می‌‌دهد. قانون کلی که درباره اندازه سایه یا دم پین‌بار وجود دارد این است که این سایه باید حداقل به‌اندازه دو سوم اندازه پین‌بار باشد.

بدنه پین‌بار

بدنه پین‌بار همانند بدنه کندل‌های دیگر فاصله بین قیمت باز شدن و بسته شدن کندل را نشان می‌‌دهد. پین‌‌بار بدنه‌ای بسیار کوچک دارد. زمانی که قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن کندل بیشتر باشد، بدنه با رنگ سبز و زمانی که قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن باشد با رنگ قرمز نشان داده می‌شود. قیمت باز شدن و بسته شدن پین‌بار می‌‌بایست به هم نزدیک باشد.

این دو قیمت حتی می‌توانند یکسان باشند که در این حالت بدنه به‌صورت یک خط نشان‌داده می‌شود. لازم به ذکر است هراندازه بدنه پین‌بار کوچکتر باشد، پین‌بار بهتری داریم. از طرفی دیگر بدنه پین‌بار هر چقدر به یکی از دو انتهای کندل نزدیکتر باشد، پین‌بار بهتری شکل می‌گیرد.

معنی پین‌بار در محدوده مقاومتی

برای این‌که از معنی پین‌بار آگاه شویم می‌بایست میزان فشار خرید و فروش را در آن درک کنیم. برای مثال پین‌باری با بدنه قرمز را فرض کنید که در انتهای روندی صعودی و در نزدیکی مقاومتی تشکیل شده است. در این حالت زمانی که کندل باز می‌شود در ابتدا خریداران میزان تقاضا را افزایش می‌دهند و قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند.

اما پس از مدتی با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی، فشار عرضه از طرف فروشندگان افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت به سمت پایین حرکت کند. در این حالت با افزایش فشار عرضه از طرف فروشندگان، قیمت روند نزولی خود را ادامه می‌دهد و قیمت زمان باز شدن کندل را نیز رد می‌کند و در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت باز شدن بسته می‌شود.

معنی پین‌بار در محدوده حمایتی

برای درک مفهوم پین‌بار در محدوده حمایتی فرض کنید پین‌باری در نزدیکی این محدوده در حال شکل‌گیری است. در این حالت با باز شدن کندل فشار فروش افزایش می‌یابد و فروشندگان میزان عرضه را افزایش می‌دهند.

در این حالت قیمت به سمت حمایت پایین حرکت می‌کند. اما با نزدیک شدن به محدوده حمایتی، خریداران فشار تقاضا را بیشتر می‌کنند و قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. در این حالت با افزایش میزان خرید قیمت بالاتر رفته و از قیمت باز شدن کندل نیز بالاتر می‌رود. در این حالت با توجه به این‌که قیمت بسته شدن کندل از قیمت باز شدن آن بالاتر است، بنابراین بدنه کندل سبز رنگ می‌شود. تصویر زیر پین‌بارهایی را در محدوده حمایت و مقاومتی نشان می‌دهد.

پین بار در محدوده‌های حمایت و مقاومتی

انواع استراتژی‌های معاملاتی چیست؟

استراتژی‌های معاملاتی متعددی برای ترید ارزهای دیجیتال و دیگر دارایی‌های موجود در بازارهای مالی وجود دارد که تریدرها با توجه به مهارت و علاقه خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس با برخی از کاربردی‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

  • استراتژی معاملاتی ترید روند
  • استراتژی معاملاتی رنج تریدینگ
  • استراتژی ترید در بریک اوت
  • استراتژی ترید در برگشت روند

استراتژی معاملاتی ترید روند چیست؟

استراتژی معاملاتی ترید روند نوعی از استراتژی معاملاتی است که با استفاده از تحلیل تکنیکال روندهای قیمت را شناسایی می‌کند و در جهت این روندهای قیمتی پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز می‌کند. این نوع استراتژی معاملاتی بیشتر در استراتژی‌های میان‌مدت استفاده می‌شود و برای روش‌های ترید ارز دیجیتال که در بازه‌های میان‌مدت انجام می‌شوند همانند سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ کاربرد دارد. در این روش‌ها تریدر با شناسایی روندهای قیمت سعی می‌کند حداکثر سود را از همراهی با روند قیمت کسب کند.

معاملات شورت و لانک در روند

قیمت در بازارهای مالی می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. بنابراین روندهای اصلی و فرعی قیمتی در بازار ایجاد می‌شوند. در صورتی که تریدر روند قیمتی را صعودی پیش‌بینی کند می‌تواند با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی لانگ از افزایش قیمت کسب سود کند. تریدرها هنگامی که روند قیمت را نزولی پیش‌بینی می‌کنند نیز می‌توانند با معاملات شورت از روند کاهشی قیمت در بازار کسب سود کنند.

معاملات اهرم‌دار در بازار مشتقه

بازار مشتقه یکی از بازارهایی است که تریدرها می‌توانند از روندهای صعودی و نزولی بازار کسب سود کنند. در این بازارها ابزارهای معاملاتی اهرم‌داری وجود دارند که تریدرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند با مبلغ کمی به‌عنوان مارجین پوزیشن‌های معاملاتی بزرگتری باز کنند. در این حالت میزان سود و زیان به اندازه پوزیشن معاملاتی بستگی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا معاملات اهرم‌دار همان‌ اندازه که میزان سود را افزایش می‌دهند، در صورت پیش‌بینی نادرست زیان بیشتری را به تریدر وارد کنند.

اهمیت بررسی اصلاحات قیمت در ترید روند

تریدرهایی که از استراتژی معاملاتی ترید در جهت روند استفاده می‌کنند همواره باید مراقب برگشت روند باشند. بنابراین این تریدرها با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها و استفاده از تکنیک‌های پرایس اکشن نمودار قیمت را رصد می‌کنند و اصلاحات قیمتی را شناسایی می‌کنند.

برخی از این حرکات قیمتی خلاف جهت روند می‌توانند موقتی باشند که پولبک‌ها را تشکیل می‌دهند. برای تریدرهایی که از استراتژی معاملاتی ترید در روند استفاده می‌کند توجه به این پولبک‌ها از آن جهت دارای اهمیت است که ممکن است برخی از این تغییر جهت‌های قیمتی شروعی برای تغییر روند باشند که در این صورت نیاز دارند تا با خروج از معامله تیک پروفیت خود را انجام دهند. در تصویر زیر اصلاحات قیمتی را مشاهده می‌کنید. این تغییر مسیرهای موقت باید شناسایی شوند تا در صورتی که علائم برگشت روند در آن‌ها مشاهده شد بتوان از معامله خروج کرد.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

استراتژی معاملاتی رنج تریدینگ

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی که در ترید ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی استفاده می‌شود، «رنج تریدینگ» (Range Trading) است. در این استراتژی معاملاتی، تریدر نواحی قیمتی بین خطوط حمایت و مقاومت را برای انجام معامله درنظر می‌گیرد که به این ناحیه تریدینگ رنج می‌گویند. در تریدینگ رنج قیمت بین دو ناحیه حمایت و مقاومتی نوسان می‌کند. در این حالت تریدرها پس از شناسایی تریدینگ رنج، در زمان نزدیک شدن قیمت به نواحی حمایتی به‌دنبال الگوهای قیمتی مناسب برای ورود به معامله و گرفتن پوزیشن‌های لانگ هستند.

در این حالت ممکن است تارگت قیمت در نزدیکی نواحی مقاومتی در بالای تریدینگ رنج قرار داده شوند. در حالتی دیگر نیز تریدر در صورت پیش‌بینی کاهش قیمت در نواحی مقاومتی تریدینگ رنج می‌تواند از پوزیشن معاملات شورت برای کسب سود از روند نزولی قیمت استفاده کند که در این حالت تارگت معامله را می‌تواند در نزدیکی نواحی حمایتی در کف تریدینگ رنج قرار دهد.

استراتژی معاملاتی ترید در بریک اوت چیست؟

معامله در ‌«بریک اوت» (Breakout) نوعی استراتژی معاملاتی است که تریدرها برای ورود به روند موردنظر در اولین فرصت ممکن از آن استفاده می‌کنند. در این استراتژی معاملاتی تریدر به‌دنبال پیدا کردن محدوده‌های قیمتی است که قیمت در ‌آن‌ها قرار دارد و نمی‌تواند از آن خارج شود. در این حالت تریدر منتظر می‌ماند تا در زمان خروج قیمت از این محدوده بتواند از این فرصت برای گرفتن پوزیشن معاملاتی استفاده کند. در واقع زمانی که قیمت بتواند از این محدوده‌های حمایتی و مقاومتی خارج شود بریک اوت روی می‌دهد.

تصویر نمودار قیمت بر روی لپ تاپ

نحوه ترید در بریک اوت

بسیاری از تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی نواحی از نمودار که قیمت در آن‌ها محبوس شده است، به‌منظور پیدا کردن نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند. در این حالت برای ترید در بریک اوت در این استراتژی معاملاتی می‌توانند از خطوط روند و الگوهای قیمتی استفاده کنند.

در این حالت تریدرها پس از شناسایی الگوهای قیمتی می‌توانند خطوط و نواحی از این الگوها را که احتمال خروج قیمت از آن‌ها وجود دارد را درنظر بگیرند. سپس در زمانی که شکست این الگو یا ناحیه مهم قیمتی صورت می‌گیرد، می‌توانند در جهت شکست وارد پوزیشن معاملاتی شوند.

تریدرها برای این‌که بتوانند از فرصت معاملاتی در بریک اوت استفاده کنند معمولا سفارشات لیمیت خود را در نزدیکی نواحی حمایت و مقاومت قرار می‌دهند تا با خروج قیمت از این ناحیه بتوانند همگام با روند شکست از پوزیشن معاملاتی خود سود کسب کنند.

بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی که به‌دنبال ترید در بریک اوت‌ها هستند تصمیم‌های خود را بر مبنای تغییرات درحجم معاملات می‌گیرند. با توجه به این استراتژی، تغییراتی که در افزایش حجم معاملات انجام می‌شود احتمال بریک اوت را از نواحی حمایت و مقاومتی بالا می‌برد. اندیکاتور «حجم تعادلی» (On Balance Volume | OBV) و اندیکاتور «شاخص جریان پول» (Money Flow Index | MFI) نمونه‌هایی از اندیکاتور هستند که در ترید با استراتژی بریک اوت می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت پس از مدتی نوسان در محدوده تریدینگ رنج از قسمت بالای این محدوده سطح مقاومتی را می‌شکند و از آن عبور می‌کند. تریدرها پس از اطمینان از انجام شکست معتبر در این حالت می‌توانند در موقعیت مناسب نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام کنند.

استراتژی معاملاتی شکست

استراتژی ترید در برگشت روند چیست؟

یکی از انواع استراتژی‌های معاملاتی که در ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، «ترید در برگشت روند» (Reversal Trading) است. این استراتژی معاملاتی بر مبنای شناسایی زمان‌های تغییر روند قیمت استوار است. تغییر روند قیمت در هر کدام از جهت‌های صعودی یا نزولی بازار می‌تواند روی دهد.

هنگامی که روند قیمت در مسیر نزولی خود به حمایت مهمی برخورد می‌کند در این حالت برای مدتی قیمت دچار بی‌تصمیمی می‌شود و در ناحیه‌ای درجا می‌زند. سپس در صورتی که میزان تقاضا در این ناحیه حمایتی بیشتر شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند و برگشت روند روی می‌دهد.

در این حالت قیمت دارایی وارد روندی صعودی می‌شود. در حالت برعکس زمانی که قیمت در روندی صعودی به مقاومتی مهم برخورد می‌کند، برای مدتی در ناحیه‌ای درجا می‌زند و دچار بی‌تصمیمی می‌شود. سپس در صورتی که میزان عرضه از تقاضا بیشتر شود، قیمت وارد روندی نزولی می‌شود و برگشت روند روی می‌دهد. در تصویر زیر نمونه‌ای از برگشت روند را از روندی نزولی به روند صعودی مشاهده می‌کنید.

استراتژی برگشت روند

نکته مهمی که در هنگام استفاده از این استراتژی معاملاتی باید درنظر داشت توجه به اصلاحات قیمتی در نمودار است. برای این منظور تریدرها می‌بایست این اصلاحات را به‌طور دقیق بررسی کنند و آنها را درنظر داشته باشند تا زمانی که نشانه‌هایی از برگشت روند در آنها مشاهده شد، با استفاده از استراتژی برگشت روند معاملات خود را انجام دهند. برای این‌منظور تریدرها می‌توانند علاوه بر تحلیل الگوهای شمعی و پرایس اکشن در نمودار قیمت از ابزار «فیبوناچی» ( Fibonacci) استفاده کنند. با استفاده از این ابزار می‌توان تأییدیه‌هایی برای برگشت روند قیمت به‌دست آورد.

در استفاده از استراتژی برگشت روند توجه به این نکته ضروری است که در استفاده از این استراتژی اگر بتوان از تحلیل‌های فاندامنتال نیز کمک گرفت، احتمال پیش‌بینی درست روند قیمت را افزایش می‌دهد. بنابراین علاوه بر ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال برای گرفتن تأییدیه‌های برگشت قیمت، برای برخورداری از تحلیلی بهتر می‌بایست عوامل بنیادی را نیز درنظر داشت.

نحوه انتخاب استراتژی ترید مناسب

استراتژی معاملاتی بهینه را نمی‌توان به‌عنوان یک پکیج درنظر گرفت که بتوان آن را خریداری کرد یا در وب‌سایت‌ها آموزشی دریافت کرد. استراتژی معاملاتی مجموعه‌ای از قوانین و روش‌های آزمایش‌ شده‌ای است که افراد می‌توانند بررسی کنند و در صورتی که با روحیات ترید آن‌ها هم‌خوانی داشت، از آن در معاملات خود استفاده کنند.

انتخاب تصادفی استراتژی‌های معاملاتی از منابع مختلف و استفاده بدون تحقیق از آنها در ترید باعث می‌شود تا نتوانیم معاملات موفقی انجام دهیم. هر شخصی نیاز دارد تا استراتژی معاملاتی متناسب با شرایط خود را انتخاب کند.

بنابراین ممکن است یک استراتژی معاملاتی واحد برای شخصی بسیار سودآور باشد ولی برای تریدری دیگر ضررده شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در انتخاب استراتژی ترید مناسب را شرح می‌دهیم.

  • شناخت روحیات تریدر
  • تایم‌فریم معاملاتی
  • نحوه مدیریت ریسک

شناخت روحیات تریدر

اولین گام برای انتخاب استراتژی ترید مناسب آشنایی با روحیات ترید در فرد است. شخصیت تریدرها را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد.

شخصیت جاه‌طلب در ترید چیست؟

این اشخاص را به‌راحتی می‌توانید در یک جمع پیدا کنید. این افراد سعی می‌کنند در هر جمعی حرف آخر را بزنند و از بقیه برتری بیشتری پیدا کنند. این افراد همواره از پوزیشن‌های معاملاتی سودزای خود صحبت می‌کنند. اما در عین حال معاملات ناموفق آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حس رقابتی بالایی که این تریدرها دارند باعث بروز هیجانات بالایی در این افراد می‌شود. این افراد در شبکه‌های اجتماعی خود همواره عکس‌های پر زرق و برقی از ویلاهای کنار ساحل، اتومبیل‌های گران‌‌قیمت و مکان‌های تفریحی گران قرار می‌دهند.

لپ تاپی که نمودارهای قیمت را نشان می‌دهد - استراتژی معاملاتی

شخصیت پول‌‌دوست در ترید

این شخصیت عاشق این است که درباره مدیریت ریسک و سرمایه صحبت کند. این افراد به اطلاعات آماری علاقه دارند و می‌توانند به نحو مطلوبی از آن‌ها در معاملات خود استفاده کنند. هنگامی که درباره ترید با این افراد صحبت می‌کنید، معمولا از معاملاتی صحبت می‌کنند که توانسته‌اند از آن سود کسب کنند یا از پوزیشن‌های بازی صحبت می‌کنند که در سود است و حدضرر آن را در نقطه سر به سر یا جایی قرار داده‌اند که قسمتی از سود را بتوانند کسب کنند. این افراد کمتر در مورد معاملات بزرگ صحبت می‌کنند و اطلاعاتی درباره کل سود کسب شده به دیگران نمی‌دهند. کنترل معاملات، مدیریت ریسک و موفقیت‌های کوچک ولی مداوم از خصوصیات این افراد در ترید است.

شخصیت مضطرب در ترید

شخصیت مضطرب در ترید همواره درباره موقعیت‌های معاملاتی در نمودار قیمت صحبت می‌کند. این افراد دائما از موقعیت‌های معاملاتی خود اسکرین شات می‌گیرند و برای افراد می‌فرستند تا نظر آن‌ها را بدانند. بنابراین برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی همواره شک می‌کنند و منتظر تأییدیه‌های بیشتری از افراد هستند.

این افراد معمولا تحت تأثیر نظرات افراد مختلف قرار می‌گیرند و در صورتی که فیدبک مناسبی از مشاوران خود نگیرد معمولا ترید موردنظر را انجام نمی‌دهند. اگر هم بخواهند تریدی را انجام دهند معمولا به‌قدری شک و تردید دارند که پوزیشن معاملاتی مربوطه را دیر باز می‌کنند و از موقعیت معاملاتی بهره‌ای کافی نمی‌برند. از دیگر خصوصیات این افراد سوالات مداوم از افراد برای آگاهی از نظر آنها در ترید و موقعیت‌های معاملاتی است.

شخصیت تریدرها در حالت واقعی

سه شخصیتی که در قسمت قبلی توضیح داده شد می‌توانند با هم ترکیب شوند و شخصیت تریدرها در واقعیت را نشان دهند. به عبارت دیگر در حالت واقعی کمتر کسی پیدا می‌شود که تنها شبیه یکی از شخصیت‌های قبلی باشد. بنابراین افراد معمولا ترکیبی از خصوصیات ذکر شده در هر کدام از تیپ‌های شخصیتی هستند. برای مثال شخصی می‌تواند ترکیبی از حالت جاه‌طلب و پول‌دوست، پول‌دوست و مضطرب و یا دیگر ترکیباتی از این شخصیت‌ها در ترید باشد. افراد می‌توانند با شناسایی خصوصیات شخصیتی خود، درک بهتری از دلیل تصمیم‌گیری‌های احساسی در ترید پیدا کنند و در نهایت عواملی که باعث شکست در معاملات می‌شود را پیدا و رفع کنند.

مانیتوری که نمودار قیمت را نشان می‌‌دهد - استراتژی معاملاتی

تنظیم استراتژی معاملاتی با توجه به شخصیت

افرادی که با بی‌توجهی به نوع شخصیت و روحیات خود تنها روشی را برای ترید انتخاب می‌کنند معمولا با از دست دادن سرمایه خود مجبور می‌شوند از دنیای ترید خداحافظی کنند. افرادی که تازه به دنیای ترید وارد شده‌اند تصور می‌کنند که استراتژی معاملاتی از همان ابتدا همانند دستگاه چاپ پول عمل می‌کند که البته این باور اشتباهی است.

برای استفاده از استراتژی‌های معاملاتی می‌بایست آن‌ها را بر اساس روحیات خود بهینه کنیم. سپس با آزمایش آن‌ها در حالت دمو از سودآور بودن آن‌ها مطمئن شویم. بنابراین برای طراحی استراتژی ترید ارز دیجیتال پول‌ساز می‌بایست آن را به دفعات آزمایش کنیم و به مرور تغییرات لازم را در آن بدهیم.

تعداد دفعات ترید و انتخاب تایم فریم

تعداد دفعاتی که موقعیت‌های مناسبی برای ترید را پیدا می‌کنید به انتخاب تایم‌فریم ترید بستگی دارد. اگر تریدر از تایم‌فریم‌های ۴ ساعته یا روزانه برای ترید استفاده کند، معمولا هر یک یا دو هفته یک‌بار می‌تواند موقعیت مناسبی را برای ترید شناسایی کند.

در حالیکه استفاده از تایم‌فریم‌های یک ساعته این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند هر روز موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کند. افرادی که در ترید شخصیتی جاه‌طلب دارند نمی‌توانند برای پیدا کردن تنها یک موقعیت معاملاتی در هفته طاقت بیاورند و ممکن است قوانین استراتژی معاملاتی موردنظر را نادیده بگیرند و برخلاف استراتژی مربوطه عمل کنند و برای این‌که بتوانند موقعیت‌های معاملاتی بیشتری را پیدا کنند، سرمایه خود را به‌خطر بیاندازند.

در مورد شخصیت مضطرب نیز با توجه به این‌که این تریدر ممکن است موقعیت‌های معاملاتی را از دست بدهد، بنابراین انتخاب تایم‌فریم‌های طولانی در ترید باعث می‌شود تا این تریدر با از دست دادن موقعیت‌های معاملاتی، برای مدت زمانی طولانی نتواند پوزیشن معاملاتی مناسبی را باز کند.

از طرفی دیگر انتخاب تایم‌فریم‌های کوتاه باعث می‌شود تا افرادی که تیپ شخصیتی جاه‌طلب دارند بیش از اندازه ترید کنند و دچار زیان شوند. اما انتخاب تایم‌فریم‌های کوتاه برای شخصیت مضطرب ممکن است گزینه مناسب‌تری باشد. این افراد با توجه به این‌که موقعیت‌های معاملاتی را از دست می‌دهند، بنابراین با توجه به این‌که در تایم‌فریم‌های کوچک‌‌تر موقعیت‌های معاملاتی بیشتری قابل شناسایی است، از دست دادن یک یا دو موقعیت معاملاتی در این تایم‌فریم‌های کوتاه تفاوت زیادی نمی‌کند.

مدت زمان باز بودن پوزیشن

یکی دیگر از عوامل مهم که در استراتژی‌های معاملاتی مختلف متفاوت است، مدت زمان باز بودن پوزیشن معاملاتی است. تریدرهایی که خصوصیات جاه‌طلبی و حرص در آن‌ها بیشتر است ممکن است با باز نگه داشتن پوزیشن معاملاتی برای مدتی طولانی‌تر، قسمتی از سود حاصل را از دست بدهند. این افراد تصور می‌کنند که پوزیشن معاملاتی موردنظر پتانسیل‌های بیشتری برای کسب سود دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا احتمال برگشت قیمت برخلاف پیش‌بینی آنها افزایش پیدا کند. البته این افراد ممکن است در صورت داشتن مدیریت ریسک مناسب با استفاده از حدضرر متحرک بتوانند تیک پروفیت قابل قبولی انجام دهند اما با طولانی شدن مدت زمان باز گذاشتن پوزیشن معاملاتی احتمال از دست دادن قسمتی از سود را بالا می‌برند.

نمودار قیمت بر روی لپ تاپ - پوزیشن معاملاتی

از طرفی دیگر شخصیت‌های مضطرب معمولا با توجه به اضطرابی که در معاملات دارند، ممکن است پوزیشن‌های معاملاتی خود را قبل از رسیدن به تارگت موردنظر ببندند. این افراد همواره از این موضوع ترس دارند که جهت حرکت قیمت برخلاف پیش‌بینی آن‌ها تغییر کند.

بنابراین تا رسیدن پوزیشن معاملاتی به هدف تعیین شده صبر نمی‌کنند و با کسب قسمتی از سود از معامله خارج می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا مقدار سود موردنظر را از انجام استراتژی معاملاتی مربوطه نتوانند به‌دست آورند.

در مجموع هراندازه مدت زمان باز بودن پوزیشن معاملاتی بیشتر باشد احتمال عدم کسب نتیجه مطلوب برای تریدر بیشتر است. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا با توجه به شخصیت ترید خود، مدت زمان بهینه‌ای را برای باز نگه داشتن پوزیشن معاملاتی انتخاب کنند.

استراتژی معاملاتی بر اساس تایم فریم

یکی از روش‌های دسته‌بندی استراتژی‌های معاملاتی، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس تایم فریم معاملاتی است. هر اندازه تایم‌فریم کوچکتر باشد، تریدر می‌تواند تعداد معاملات بیشتری را انجام دهد و برعکس. بدیهی است که مقدار سود هر یک از این معاملات در تایم‌فریم کوتاه‌تر نیز کمتر است. در ادامه استراتژی‌های معاملاتی بر اساس تایم فریم را توضیح می‌دهیم.

استراتژی معاملاتی در تایم‌فریم‌های کوتاه

استراتژی‌های معاملاتی که در تایم‌فریم‌های کوتاه انجام می‌شوند معمولا به دو دسته ترید روزانه و اسکالپینگ تقسیم می‌شوند. در ترید روزانه همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد تریدر سعی می‌کند از موقعیت‌های معاملاتی که در طول روز ایجاد می‌شود استفاده کند و پوزیشن‌های معاملاتی مربوطه را باز کند.

در این حالت تریدر توجه دارد که پوزیشن‌ معاملات باز خود را برای روز بعد نگه ندارد. در این حالت در صورتی که پوزیشن به تارگت نرسیده باشد می‌تواند با تیک پروفیت پوزیشن معاملاتی خود را ببندد. در مواردی نیز ممکن است حد ضرر فعال شود و معامله با ضرر بسته شود.

در نوعی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی که در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت انجام می‌شود تریدر سعی می‌کند از نوسانات کوچک بازار نیز استفاده کند. این نوع از ترید که اسکالپینگ نام دارد ریسک بالایی دارد و تریدر سعی می‌کند با مدیریت ریسک بهینه در مجموع معاملات سودآوری داشته باشد.

تصویری از یک لپ تاپ برای ترید که تصویری از نمودار قیمت را نشان می‌دهد.

استراتژی معاملاتی در تایم‌فریم‌های بلند مدت

در صورتی که تریدر مبنای کار خود را تایم‌فریم‌هایی بلندمدت‌تری همانند روزانه یا هفتگی قرار دهد در این حالت می‌تواند از استراتژی‌های معاملاتی استفاده کند که تعداد معاملات در آن‌ها کمتر است ولی سود هر معامله بیشتر می‌شود. در این حالت تریدر به نوسانات کوتاه‌مدت بازار اهمیتی نمی‌دهد و کندل‌های روزانه و بالاتر از آن را مبنای کار خود قرار می‌دهد.

در این حالت تریدر می‌تواند از استراتژی‌های معاملاتی نظیر سوئینگ تریدینگ در انجام معاملات استفاده کند. در سوئینگ تریدینگ معامله‌گر سعی می‌کند تا روندهای اصلی بازار را شناسایی کند و در موقعیت‌های مناسبی به آن‌ها ورود کند. از مزیت‌های این روش می‌توان به عدم نیاز به رصد دائمی بازار اشاره کرد. تریدرها می‌توانند دو مرتبه در روز نمودار قیمت را بررسی کنند تا از روند روزانه قیمت در نمودار مطلع شوند.

اهمیت استفاده از تایم‌فریم‌های بالاتر در تحلیل

از موارد مهمی که در هنگام ترید در تایم‌فریم های پایین‌تر باید به آن توجه داشت، روند قیمت در تایم‌فریم‌های بالاتر و نواحی مهم عرضه و تقاضایی در این تایم‌فریم‌ها است. برای این‌که تریدر بتواند در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر ترید موفقی داشته باشد، می‌بایست نواحی مهم حمایت و مقاومتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر بررسی کند.

برای مثال تریدر روزانه‌ای که قصد دارد در تایم‌فریم ساعتی معاملاتی را انجام دهد ممکن است با توجه به شرایط بازار از یک یا دو موقعیت معاملاتی استفاده کند. در این حالت می‌‌بایست تایم‌فریم‌های روزانه و هفتگی را بررسی کند و نواحی حمایتی و مقاومتی آن‌ها را شناسایی کنند. این نواحی با ایجاد نواحی مهم عرضه و تقاضایی در نمودار قیمت می‌توانند تأثیر زیادی در روند قیمت در تایم‌فریم‌های پایین‌تر داشته باشند.

اتاق ترید حاوی دو مانیتور که هر کدام نمودار قیمت را نشان می‌دهند.

نحوه مدیریت ریسک در استراتژی معاملاتی

مدیریت ریسک یکی از ارکان مهم برای هر استراتژی معاملاتی است که برای ترید استفاده می‌شود. با استفاده از مدیریت ریسک تریدرها از سرمایه خود محافظت می‌کنند و می‌توانند معاملات سودزایی را طرح ریزی کنند. برای اجرای مدیریت ریسک بهینه نیاز است تا برخی از قوانین مهم آن را رعایت کنیم. رعایت این قوانین به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در بازارهای مالی که همواره دارای نوسان است پوزیشن‌های معاملاتی حساب شده‌تری را اتخاذ کنیم. در ادامه برخی از موارد مهم مدیریت ریسک و سرمایه را در ترید شرح می‌دهیم.

  • مشخص کردن مقدار سرمایه برای ریسک
  • پایبندی به برنامه معاملاتی
  • توجه به کارمزد معاملات
  • انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب
  • مدیریت اندازه پوزیشن معاملاتی
  • اجتناب از ترید در نوسانات شدید بازار
  • اجتناب از تریدهای احساسی

مشخص کردن مقدار سرمایه برای ریسک

قانون اول مدیریت ریسک که مهم‌ترین این قوانین محسوب می‌شود بسیار ساده است و به این موضوع تأکید دارد که تریدرها باید سرمایه‌ای را وارد معامله و سرمایه‌گذاری کنند که در صورت از دست دادن آن دچار مشکل نشوند. بنابراین همواره مقدار یا درصدی از درآمد خود را که به آن نیازی ندارید به سرمایه‌گذاری یا ترید در بازارهای مالی اختصاص دهید.

پایبندی به برنامه معاملاتی

مورد دیگری که در مدیریت ریسک بسیار اهمیت دارد پایبندی به اجرای برنامه معاملاتی است. با توجه به این‌که در برنامه معاملاتی مواردی از قبیل نسبت ریسک به ریوارد در معاملات و دیگر موارد مربوط به مدیریت سرمایه مشخص می‌شود، برای این‌که تریدرها بتوانند نتیجه مطلوبی از مدیریت ریسک و سرمایه در استراتژی معاملاتی خود به‌دست آورند نیاز دارند تا مطابق برنامه‌ریزی‌های مربوطه عمل کنند. در صورتی که تریدرها به برنامه‌ معاملاتی خود پایبند نباشند و استراتژی مدیریت ریسک خود را بدون برنامه تغییر دهند نمی‌توانند ارزیابی مطلوبی از نحوه کارکرد استراتژی مربوطه داشته باشند و دچار زیان می‌‌شوند.

استراتژی معاملاتی- تریدری در حال بررسی نمودار قیمت

توجه به کارمزد معاملات

یکی از مواردی که در مدیریت سرمایه به آن توجه می‌شود میزان هزینه پرداختی بابت کارمزد معاملات است. این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که تریدرها بخواهند در تایم‌فریم‌های کوتاه از روش اسکالپینگ استفاده کنند. در این حالت با توجه به این‌که ممکن است تریدر معاملات زیادی را با سود کم انجام دهد، محاسبه کارمزد معاملات برای مدیریت سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب

یکی از مواردی که در استراتژی معاملاتی لحاظ می‌شود، نسبت ریسک به ریوارد بهینه است. نسبت ریسک به ریوارد نسبت ضرر احتمالی را به سود احتمالی در ترید نشان می‌دهد. برای اینکه تریدرها بتوانند نسبت ریسک به ریوارد را در معامله موردنظر محاسبه کنند نیاز دارند تا مقدار ضرر حاصل از فعال شدن استاپ لاس و سود حاصل از رسیدن قیمت به تارگت مربوطه را محاسبه کنند.

برای این‌منظور تریدرها می‌بایست اختلاف قیمت ورود به معامله از قیمت استاپ لاس را محاسبه کنند. سپس برای اینکه مقدار سود احتمالی را محاسبه کنند نیاز دارند تا اختلاف قیمت تارگت را از قیمت ورود به معامله نیز به‌دست آورند. بنابراین برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد به سه قیمت ورودی، استاپ لاس و تارگت نیاز است.

مدیریت اندازه پوزیشن معاملاتی

اندازه پوزیشن معاملاتی میزان سود و زیان تریدر را در معاملات مشخص می‌کند. هر چقدر اندازه پوزیشن معاملاتی بیشتر شود میزان سود و زیان بیشتر می‌شود و هر چقدر اندازه پوزیشن معاملاتی کمتر باشد میزان سود و زیان کاهش پیدا می‌کند. برای این‌که تریدرها بتوانند مدیریت ریسک مطلوبی داشته باشند، نیاز دارند تا در هر معامله در صورت فعال شدن حدضرر تنها یک الی دو درصد از حساب ترید را ریسک کنند.

بنابراین با توجه به این موضوع تریدرها نیاز دارند تا با استفاده از تحلیل تکنیکال محل مناسبی برای قرار دادن حدضرر و تارگت معاملاتی انتخاب کنند. در این حالت لازم است تا مقدار ریسک معامله در صورت فعال شدن حدضرر را متناسب با موجودی حساب انتخاب کنند. در نهایت می‌توانند تارگت را با توجه به استاپ لاس به‌گونه‌ای تعیین کنند که نسبت ریسک به ریوارد مطابق با استراتژی معاملاتی باشد.

اتاق ترید- استراتژی معاملاتی

اجتناب از ترید در نوسانات شدید بازار

بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی در مواقعی که برخی از اخبار و گزارشات اقتصادی منتشر می‌شوند، دارای نوسانات بیشتری می‌شوند. برای این‌که بتوانیم ریسک معاملات را کاهش دهیم با توجه به استراتژی معاملاتی می‌توانیم در این مواقع از ترید خودداری کنیم.

در مواقعی که اخبار مهم اقتصادی منتشر می‌شوند هیجانات و احساسات موجود در بازار باعث می‌شود تا تریدرها نتوانند تحلیل درستی از روند قیمتی بازار ارائه کنند و در نتیجه میزان ریسک آن‌ها افزایش می‌یابد. البته برخی از استراتژی‌های معاملاتی به‌گونه‌ای طراحی شده‌‌اند که امکان ترید با اخبار را برای تریدر فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که این نوع استراتژی‌های معاملاتی ریسک بالایی دارد و تریدر باید از مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشد.

اجتناب از تریدهای احساسی

از مهم‌ترین اصولی که در استراتژی مدیریت ریسک در معاملات به آن توجه می‌شود، پرهیز از هرگونه ترید بر اساس احساسات است. احساساتی از قبیل ترس و طمع در معاملات آسیب‌های فراوانی را به تریدرها وارد می‌کنند. یکی از مزایای انتخاب تارگت و حدضرر در معاملات کمک به تریدر برای کنترل ترس و طمع در معاملات است. برای مثال بعد از باز کردن پوزیشن معاملاتی ممکن است تریدر با دیدن نوسانات قیمت در خلاف جهت پیش‌بین از معامله منصرف شود و پوزیشن معاملاتی خود را ببندد. اما با انتخاب تارگت و حدضرر مطابق با میزان ریسک به ریوارد، تریدر می‌تواند احساسات خود را کنترل کند.

استراتژی معاملاتی - اتاق ترید با مانیتورهای قیمت

نحوه طراحی استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

برای این‌که بتوانیم استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال بهینه‌ای طراحی کنیم، در ابتدا نیاز داریم تا با توجه به اهداف خود از ترید، ارز دیجیتال مناسبی را برای ترید انتخاب کنیم و میزان ریسک قابل تحمل برای رسیدن به این اهداف را مشخص کنیم. در این‌صورت می‌توانیم با انواع روش‌هایی که برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد استراتژی‌های خود را طراحی کنیم. در ادامه مراحل مورد نیاز برای طراحی استراتژی معاملاتی ترید ارز دیجیتال را شرح می‌دهیم.

  • انتخاب ارز دیجیتال مناسب: در ابتدا باید ارز دیجیتال مناسب را با توجه به اهداف معاملاتی خود انتخاب کنیم. برای این‌منظور علاوه بر تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال، رمزارز موردنظر را از لحاظ میزان نوسان قیمت و نقدینگی در بازار نیز بررسی می‌کنیم.
  • انتخاب تایم‌فریم معاملاتی: با توجه به شرایط ترید و بازه‌های زمانی که برای ترید درنظر می‌گیریم، می‌توانیم تایم‌فریم‌های مناسبی را برای استراتژی معاملاتی خود انتخاب کنیم.
  • استفاده از تحلیل تکنیکال مناسب: ابزارهای متنوعی همانند میانگین متحرک‌ها، خطوط روند، خطوط مقاومتی و حمایتی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن‌ها استراتژی معاملاتی مناسبی را طراحی کنند.
  • مدیریت ریسک بهینه: در طراحی استراتژی معاملاتی مناسب، توجه به مدیریت ریسک و استفاده بهینه از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت ریسک مناسب همانند انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب و سایز پوزیشن انتخابی که پیش‌تر توضیح دادیم، باعث می‌شوند تا سرمایه خود را حفظ کنیم و بتوانیم در مجموع معاملات سودآوری داشته باشیم.

با توجه به این‌که ارزهای دیجیتال وابستگی زیادی به تکنولوژی مربوطه دارند، بنابراین یکی از استراتژی‌های معاملاتی می‌تواند شناسایی ارزهای دیجیتال پرپتانسیل برای خرید و تیک پروفیت در موقعیت مناسب باشد. در این حالت برای این‌که بتوانیم استراتژی بهینه‌ای را طراحی کنیم نیاز داریم تا اجزای استراتژی معاملاتی را مطابق با ارز دیجیتال مربوطه تغییر دهیم. برای درک بهتر نحوه ساخت استراتژی معاملاتی برای ترید ارزهای دیجیتال، در ادامه این مطلب برای نمونه استراتژی معاملاتی روزانه ارز دیجیتال را توضیح می‌‌دهیم.

استراتژی معاملاتی روزانه ارز دیجیتال

استراتژی معاملاتی روزانه ارز دیجیتال نوعی استراتژی است که در آن تریدرها در بازار رمزارزها معاملاتی را انجام می‌دهند. این معاملات به‌گونه‌ای انجام می‌شود که در همان روز بسته می‌شود و برای روز بعد باز نمی‌ماند. نوسانات موجود در بازار کریپتو این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با استفاده از ترید روزانه از این بازار کسب سود کنند.

همانند بازارهای مالی دیگر در این نوع استراتژی که در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، تریدرها با شناسایی روندهای قیمت و پیش‌بینی آن‌ها سعی می‌کنند ارز دیجیتال موردنظر را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنند و با افزایش قیمت، آن را بفروشند. در استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال هدف تریدر کسب سود از نوسانات کوچک روزانه در بازار کریپتو است.

در این بازار تریدر می‌تواند در بازار فیوچرز ارزهای دیجیتال نیز فعالیت کند و از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کند. در استراتژی معاملاتی ترید روزانه ارز دیجیتال تریدرها پس از تحلیل مناسب بازار مربوطه سعی می‌کنند با تکنیک‌های مدیریت ریسک از سرمایه خود در برابر نوسانات بازار رمزارزها محافظت کنند و برآیند معاملات سودزایی داشته باشند.

نماد بیت کوین در بازار محصولات کریپتویی

نحوه انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای ترید روزانه

انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای ترید روزانه در بازار کریپتو از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه تریدرها بتوانند کوین یا توکن مناسبی را برای ترید انتخاب کنند می‌بایست موارد زیر را رعایت کنند.

بررسی نقدینگی رمزارز مربوطه

برای این‌که تریدرها بتوانند به‌راحتی و با قیمتی مناسب معاملات خود را انجام دهند نیاز دارند تا ارز دیجیتالی را انتخاب کنند که از نقدینگی بالایی برخوردار باشد. نقدینگی بالا در ارز دیجیتال نشان دهنده وجود خریداران و فروشندگان کافی برای ارز دیجیتال موردنظر است. بنابراین تریدرها می‌توانند با انتخاب رمزارزی با نقدینگی بالا معاملات خود را با سرعت زیادی انجام دهند.

انتخاب رمزارزهای پرنوسان

برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال تریدرها نیاز دارند تا در این بازار نوسان‌‌گیری کنند. برای این‌ منظور هراندازه نوسانات رمزارزی بیشتر باشد، تریدر می‌تواند در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به تارگت موردنظر برسد. این موضوع برای استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال از اولویت بیشتری برخوردار است. در این استراتژی با توجه به این‌که تریدر نیاز دارد در بازه زمانی یک‌روزه تکلیف پوزیشن معاملاتی را مشخص کند، بنابراین می‌بایست رمزارزی را برای این روش انتخاب کند که بتواند سریع‌تر به تارگت موردنظر برسد.

بررسی بنیادی رمزارز انتخابی

در کنار توجه به نمودار قیمت ارز دیجیتال انتخابی، تریدرها نیاز دارند تا از نظر بنیادی نیز ارز دیجیتال مربوطه را بررسی کنند. برای این‌کار می‌توانند پروژه ارز دیجیتال را از نظر تکنولوژی به‌کار رفته، تیم پروژه، توکنومیک رمزارز مربوطه و دیگر موارد بنیادی تأثیرگذار در قیمت رمزارز مربوطه بررسی کنند.

چندین مانیتور که همگی تصاویری از نمودار قیمت را نشان می‌دهند.

توجه به رویدادها و اخبار پروژه ارز دیجیتال

برای انتخاب رمزارز برای استراتژی معاملاتی ترید روزانه می‌بایست به رویدادها و اخبار پروژه‌های رمزارزی توجه کرد. برای مثال اخباری همانند آزادسازی توکن‌ها یا فهرست شدن در صرافی‌های ارز دیجیتال با تغییراتی که در میزان عرضه و تقاضا در ارز دیجیتال مربوطه می‌دهد باعث نوسانات قیمت در زمان انتشار اخبار یا رویداد مربوطه می‌شود. بنابراین تریدرهایی که از استراتژی ترید روزانه ارز دیجیتال استفاده می‌کنند نیاز دارند تا از اخبار و رویدادهای مهم حوزه ارز دیجیتال مورد معامله مطلع باشند.

استراتژی‌های ترید روزانه

بعد از انتخاب ارز دیجیتال موردنظر برای ترید، معامله‌گر می‌تواند از انواع استراتژی‌های ترید برای انجام معامله استفاده کند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استراتژی معاملاتی اسکالپ چیست؟

استراتژی معاملاتی اسکالپ نوعی از ترید روزانه است که تریدرها معاملاتی سریع را با سودهایی کم انجام می‌دهند. در روش ترید اسکالپ معامله‌گرها به‌دنبال پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی در طی روز برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال هستند. این نوع استراتژی معاملاتی برای افرادی مناسب است که می‌توانند همواره نمودار قیمت را رصد کنند و در تایم‌ فریم‌های کوتاه ترید کنند. علاوه بر این در این استراتژی معاملاتی تریدر می‌بایست از سرعت بالایی در تصمیم‌گیری برای انجام معاملات برخوردار باشد تا بتواند از فرصت‌های موجود در بازار به نحو مطلوبی استفاده کند.

استراتژی معاملاتی آربیتراژ تریدینگ

«آربیتراژ تریدینگ» (Arbitrage Trading) نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن تریدرها از اختلاف قیمت موجود در بازارها و صرافی‌های مختلف برای کسب سود استفاده می‌کنند. در حوزه ارزهای دیجیتال آربیتراژ تریدینگ به استفاده از اختلاف قیمت رمزارزی واحد در صرافی‌های مختلف و استفاده از آن برای کسب سود گفته می‌شود. برای استفاده از این نوع استراتژی تریدرها می‌بایست قیمت رمزارز موردنظر را در صرافی‌های مختلف بررسی کنند.

سپس می‌توانند در صورت پیدا کردن اختلاف قیمتی مناسب برای رمزارز واحد در دو صرافی مختلف، ارز دیجیتال موردنظر را در صرافی با قیمت پایین‌تر خریداری کنند و آن را در صرافی با قیمت بالاتر بفروشند. سرعت عمل و تحقیق گسترده در این استراتژی معاملاتی از اهمتی بالایی برخوردار است.

با استفاده از این استراتژی معاملاتی تریدرها سود کمی را از اختلاف قیمت موجود در بین صرافی‌ها کسب می‌کنند و می‌بایست کارمزدهای مربوط به انجام معامله و انتقال ارز دیجیتال را نیز بررسی کنند تا با توجه به ناچیز بودن میزان سود این استراتژی ضرر نکنند. با وجود این استفاده از این استراتژی معاملاتی درصورتی که با تحقیق و بررسی درستی همراه باشد ریسک بسیار کمی برای تریدر دارد.

تریدری در حال بررسی نمودار قیمت

استراتژی معاملاتی مومنتوم تریدینگ چیست؟

«مومنتوم تریدینگ» (Momentum Trading) نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن ارزهای دیجیتال با تغییرات قیمتی قابل ملاحظه را شناسایی می‌کنند. پس از پیدا کردن ارز دیجیتال موردنظر تریدر می‌تواند در فرصتی مناسب نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی در جهت روند شناسایی شده اقدام کند. این استراتژی معاملاتی به تحلیل تکنیکال و مقدار زیادی تحقیق و بررسی نیاز دارد. اما در صورتی که موارد ذکر شده به‌ درستی انجام شود می‌تواند استراتژی معاملاتی سودزایی محسوب شود.

استراتژی معاملاتی در بورس

یکی از بازارهای مالی که تریدرها می‌توانند در آن فعالیت کنند، بازار مربوط به بورس ایران است. در این بازار تریدرها می‌توانند تمامی استراتژی‌های معاملاتی مربوط به تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن را استفاده کنند. برای این‌که تریدرها بتوانند سهام شرکت‌های بورسی را معامله کنند، علاوه بر تحلیل تکنیکال نیاز دارند تا با تحلیل بنیادی نیز آشنایی پیدا کنند.

تحلیل بنیادی شرکت‌های بورسی این امکان را به سرمایه‌گذاران و تریدرهای بلندمدت می‌دهد تا بتوانند شرایط شرکت‌های بورسی را از دیدگاهی بلندمدت‌تر بررسی کنند. پس از آشنایی با بورس ایران و فراگیری نحوه تحلیل در این بازار، تریدرها می‌بایست در کارگزاری‌های معتبر بورسی ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام در این کارگزاری‌ها تریدرها می‌توانند معاملات خود را از طریق پلتفرم‌های آنلاین متصل به این کارگزاری‌ها انجام دهند.

استراتژی معاملاتی فارکس

بازار فارکس بازاری است که در آن ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم خرید و فروش می‌شوند. در این بازار نیز برای این‌که بتوانید تریدهای موفقی را تجربه کنید نیاز دارید تا استراتژی معاملاتی مناسبی را انتخاب کنید. این استراتژی معاملاتی باید متناسب با روحیات شما باشد تا بتوانید کسب سود کنید.

برای این‌که در این بازار بتوانید روندها را شناسایی کنید نیاز دارید تا در تحلیل‌ تکنیکال مهارت داشته باشید. علاوه بر تحلیل تکنیکال، تریدرها نیاز دارند تا عوامل تأثیرگذار بر روی میزان قدرت ارزهای کشورها را درنظر داشته باشند. برای این‌ منظور باید عوامل موثر بر اقتصاد کلان را درنظر بگیرند تا بتوانند اثرات تغییرات این عوامل را بر روی ارزهای کشورها پیش‌بینی کنند. در بازار فارکس نیز تریدرها می‌توانند از تایم‌فریم‌های گوناگون استفاده کنند و با توجه به روحیات خود از روش‌های اسکالپینگ، ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ در معاملات خود استفاده کنند. در ادامه یکی از استراتژی‌های معاملاتی محبوب در بازار فارکس را شرح می‌دهیم.

رنج تریدینگ در فارکس

رنج تریدینگ یکی از استراتژی‌‌های معاملاتی محبوب در بازار فارکس است. به‌نظر بسیاری از تریدرهایی که در بازار فارکس فعالیت دارند، ارزش ارزهای مبادله شده در بازار فارکس که از نقدینگی بالایی برخوردار هستند در محدوده‌ای رنج نسبت به هم در نوسان هستند. این موضوع به این معنی است که تریدرهایی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت قصد معامله در بازار فارکس را دارند می‌توانند با شناسایی محدوده‌های حمایت و مقاومتی در تریدینگ رنج از نوسانات این بازار کسب سود کنند. در تصویر زیر نمونه‌ای از تریدینگ رنج را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید قیمت بین دو خط حمایت و مقاومت نوسان می‌کند.

تریدینگ رنج

تریدرها برای این‌که بتوانند نواحی اشباع خرید و فروش را در رنج تریدینگ مشخص کنند از اندیکاتورها و اسیلاتورهایی همانند«اندیکاتور استوکاستیک» (Stochastic Indicator) و اندیکاتور RSI استفاده می‌کنند. علاوه بر تحلیل پرایس اکشن در استراتژی رنج تریدینگ، معامله‌گرها از اندیکاتورهایی همانند «باند بولینگر» (Bollinger Band) نیز در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس استراتژی معاملاتی را تعریف کردیم و ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. سپس استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را شرح دادیم و اهمیت وجود استراتژی معاملاتی را توضیح دادیم. سپس بهترین استراتژی معاملاتی را شرح دادیم. انواع استراتژی‌های معاملاتی را بیان کردیم. برای این‌منظور استراتژی معاملاتی ترید روزانه، معاملات شورت و لانگ در روند، استراتژی معاملاتی رنج تریدینگ، ترید در بریک اوت و استراتژی ترید در برگشت روند را توضیح دادیم.

انتخاب استراتژی مناسب برای ترید از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه انتخاب استراتژی ترید مناسب را شرح دادیم. سپس انواع روحیات تریدر را توضیح دادیم و تنظیم استراتژی معاملاتی با توجه به شخصیت تریدر را شرح دادیم. در ادامه تعداد دفعات ترید با توجه به تایم‌فریم انتخابی و استراتژی معاملاتی بر اساس تایم‌فریم را توضیح دادیم.

برای این‌منظور استراتژی معاملاتی در تایم‌فریم‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را شرح دادیم. سپس استراتژی معاملاتی پرایس اکشن را بیان کردیم و نحوه مدیریت ریسک در استراتژی معاملاتی را توضیح دادیم. نحوه ساخت استراتژی معاملاتی بهینه تأثیر زیادی در انجام معاملات موفق دارد. برای این‌منظور درباره طراحی استراتژی معاملاتی ترید ارز دیجیتال توضیحاتی دادیم و برای درک بهتر این موضوع، استراتژی معاملاتی روزانه در ارز دیجیتال را شرح دادیم. سپس استراتژی معاملاتی در بورس را بیان کردیم و در پایان نیز استراتژی معاملاتی در فارکس را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IGTradecietyCoindcxCAPEXLearnToTradeTheMarket
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *