نهنگ بیت کوین چیست؟ – توضیح مفهوم و تاثیر بر قیمت

۳۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
نهنگ بیت کوین چیست؟ – توضیح مفهوم و تاثیر بر قیمت

افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند معمولا با خبرهای مربوط به نهنگ‌های بیت کوین مواجه می‌شوند. اخباری از قبیل، خرید نهنگ‌ها ادامه دارد، موجودی بیت کوین نهنگ‌ها به بالاترین سطح در این فصل رسید، یا نهنگ بیت کوین زمان ساتوشی بیدار شد. تمامی این اخبار مربوط به فعالیت آدرس‌هایی می‌شود که مقدار زیادی بیت کوین در خود دارند و به نهنگ‌های بیت کوین معروف هستند. نهنگ‌های بیت کوین می‌توانند با خرید و فروش بیت کوین در حجم‌های بالا، تغییرات شدید قیمتی را در بازار ایجاد کنند. بنابراین رصد نهنگ‌های بیت کوین یکی از مواردی است که یک معامله‌گر و سرمایه‌گذار باید به آن توجه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا مفهوم نهنگ‌ بیت کوین و تأثیر نهنگ‌ها بر قیمت بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم.

نهنگ بیت کوین چیست ؟

نهنگ بیت کوین به فرد، گروه یا موسسه‌هایی گفته می‌شود که دارایی بیت کوین آن‌ها به‌قدری است که می‌توانند بازار را تحت تأثیر قرار دهند. در واقع دارایی نهنگ بیت کوین نسبت به کل بیت کوین‌های موجود مقدار قابل توجهی است. با توجه به این‌که بازار رمزارزها و بیت کوین نسبت به بازارهای جهانی دیگر از حجم مارکت کمتری برخوردار است بنابراین نهنگ‌های بازار بیت کوین به‌راحتی می‌توانند با روش‌های مختلفی قیمت بیت کوین را تحت تأثیر خود قرار دهند.

نهنگ ارزدیجیتال چیست ؟

رمزارزهای دیگری به غیر از بیت کوین در بازار رمزارزها وجود دارند. هر کدام از این رمزارزها نیز به نوبه خود دارای نهنگ هستند. یعنی فرد، گروه یا موسسه‌هایی هستند که تعداد زیادی از رمزارزی خاص را به دلایلی مختلف در اختیار دارند. نهنگ‌های ارزهای دیجیتال معمولا توسعه‌دهنده آن رمزارز هستند یا از همان ابتدای معرفی رمزارز موردنظر، آن را به تعداد زیاد در قیمتی پایین خریداری کرده‌اند.

نهنگ بیت کوین ایران

با توجه به این‌که بلاک چین بستری غیرمتمرکز است، افرادی که تراکنش‌هایی را در بلاک چین انجام می‌دهند، به عنوان مثال مقداری بیت کوین را جابه‌جا می‌کنند، برای این کار نیازی ندارند تا مشخصات فردی خود را به نهاد متمرکزی ارائه کنند. بنابراین با وجود این‌که آدرس‌هایی که بیش‌ترین میزان بیت کوین را در خود جای داده‌اند قابل دیدن است اما مالک آن‌ها قابل شناسایی نیست. بنابراین نهنگ‌های واقعی بیت کوین را تنها می‌توان حدس زد. البته افراد و موسسه‌هایی نیز وجود دارند که با ارائه آدرس کیف پول رمزارزی خود قابل شناسایی هستند. بنابراین نهنگ بیت کوین ایران نیز قابل شناسایی نیست.

نهنگ بیت کوین ایران

رفتار نهنگ های بیت کوین

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال نسبت به رمزارزهای دیگر بیشترین حجم بازار را به خود اختصاص داده است. بنابراین تغییرات قیمتی بیت کوین بر روی کل بازار تأثیرگذار است. در واقع قیمت رمزارزهای دیگر دنبال‌کننده قیمت بیت کوین است. از طرف دیگر رفتار و اقدامات نهنگ‌های بیت کوین در نوسانات قیمت بیت کوین تأثیرگذار است. بنابراین متوجه می‌شویم که نهنگ بیت کوین بر کل بازار رمزارزها تأثیرگذار است.

تأثیر نهنگ بیت کوین بر نقدینگی

با توجه به این‌که دارایی قابل توجهی در آدرس کیف پول نهنگ بیت کوین قرار دارد بنابراین ورود و خروج این دارایی به صرافی تأثیر زیادی بر روی نقدینگی دارد. اگر نهنگ های بیت کوین دارایی‌های خود را از کیف پول‌های خود خارج نکنند، تعداد بیت کوین‌های در دسترس کاهش پیدا کرده و باعث افزایش نقدینگی بیت کوین می‌شود.

تأثیر نهنگ ها بر قیمت بیت کوین

به دلیل این‌که نهنگ بیت کوین تعداد قابل توجهی بیت کوین دارد، خرید و فروش بیت کوین توسط نهنگ‌های بیت کوین همواره باعث نوسانات قیمتی در بازار می‌شود. فروش مقدار زیادی بیت کوین توسط نهنگ بیت کوین باعث افت قیمت و خرید مقادیر زیادی بیت کوین توسط نهنگ بیت کوین باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

نهنگ‌های بیت کوین معمولا در مواقعی که قیمت بیت کوین در پایین‌ترین نواحی سیکل قیمتی خود است، اقدام به خرید می‌کنند. نهنگ ها معمولا آرام آرام بیت کوین را از بازار جمع می‌کنند. این کار باعث کاهش بیت کوین در حال گردش می‌شود.

کاهش عرضه بیت کوین باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌شود و این فرصت را برای نهنگ بیت کوین به‌وجود می‌آورد که این‌بار همه بیت کوین خود را در قیمت‌های بالاتر بفروشد. افراد دیگر نیز با مشاهد فروش نهنگ های بیت کوین و کاهش قیمت بیت کوین دچار وحشت شده و شروع به فروش بیت کوین‌های خود می‌کنند که این خود باعث کاهش بیشتر قیمت بیت کوین می‌شود.

دست کاری در حجم معاملات

یکی از روش‌هایی که نهنگ‌های بیت کوین انجام می‌دهند دست‌کاری در حجم معاملات دیگر رمزارزهای با مارکت کپ پایین است. در این روش نهنگ بیت کوین رمزارزی با مارکت کپ پایین را خریداری کرده و سپس در فاصله‌ای کوتاه آن را می‌فروشد. این خرید و فروش باعث تغییر در حجم معاملات رمزارز مربوطه می‌شود. افزایش حجم معاملات رمزارز نیز باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران به رمزارز مورد نظر شده و قیمت آن را افزایش می‌دهد. این اقدام می‌تواند توسط نهنگ رمزارزهای دیگر نیز برای دست‌کاری قیمتی در ارز دیجیتال مورد نظر صورت بگیرد. در این حالت نهنگ ارز دیجیتال بعد از خریدهای سنگین و جلب توجه معامله‌گران به ارزدیجیتال خریداری شده، می‌تواند تمامی رمزارزهایی که خریده است را در قیمت‌های بالاتر به‌صورت یک‌جا به‌فروش برساند و باعث افت شدید قیمتی شود.

نهنگ بیت کوین

تحرکات نهنگ های بیت کوین چگونه است ؟

نهنگ‌های بیت کوین با خرید و فروش خود و حتی جابه‌جایی دارایی خود از کیف پول به صرافی و برعکس باعث نوسانات و تغییرات قیمتی بیت کوین می‌شوند. با توجه به اهمیتی که تحرکات نهنگ‌های بیت کوین دارند، اکثر معامله‌گرهای بازار رمزارزها معمولا تحرکات این نهنگ‌ها را در نظر می‌گیرند. بنابراین هر حرکتی از سوی نهنگ‌ها می‌تواند به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش محسوب شود.

هرگونه خرید و فروش یا انتقالی که توسط نهنگ‌ها صورت می‌گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هر کدام از این اقدامات به عنوان تحرکات نهنگ‌های بیت کوین شناسایی و رصد می‌شود.

فعالیت نهنگ‌های بازار با توجه به این‌که در بستر بلاک چین انجام می‌شود، با ساز و کاری مشابه دیگر آدرس‌های بیت کوین در بلاک چین ثبت می‌شود. بنابراین تمامی تراکنش‌ها و تحرکات نهنگ‌ها قابل رصد است. به عنوان مثال تمامی کاربران برای فروش دارایی خود ممکن است بیت کوین خود را به صرافی انتقال دهند یا برعکس بعد از خرید بیت کوین ممکن است آن را از صرافی به کیف پول خود منتقل کنند. در حالتی دیگر امکان دارد کاربری بیت کوین خود را از کیف پولی به کیف پول دیگر انتقال دهد. تمامی این فعالیت‌ها را که یک فرد عادی فعال در بازار رمزارزها انجام می‌دهد، نهنگ بیت کوین نیز می‌تواند انجام دهد.

بنابراین تمامی روش‌هایی که برای خرید و فروش و انتقال بیت کوین توسط کاربران معمولی و معامله‌گران بیت کوین انجام می‌شود، توسط نهنگ‌ها نیز قابل انجام است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به این که حجم قابل توجهی از بیت کوین توسط نهنگ بیت کوین جا‌به‌جا می‌شود بنابراین هر یک از حالت‌هایی که برای بیت کوین های یک نهنگ اتفاق می‌افتد معنا و تعبیری خاص دارد.

در ادامه به نحوه تحرکات نهنگ های بیت کوین یا معاملات نهنگ های بیت کوین می‌پردازیم.

معاملات خارج از صرافی نهنگ های بیت کوین

معاملات «خارج از صرافی» (Over The Counter) که به صورت مختصر به آن‌ها OTC نیز می‌گویند، خارج از چهارچوب صرافی انجام می‌شوند. معاملات OTC بین خریدار و فروشنده و بدون دخالت واسطه انجام می‌شود. بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ برای جابجایی‌های با حجم بالا از این روش استفاده می‌کنند. با توجه به نقدینگی پایین صرافی‌ها، خرید و فروش با حجم بالای نهنگ‌ها در صرافی‌ها ممکن است قیمت را به جهتی سوق دهد که انجام معامله را با مشکل مواجه کند. بنابراین نهنگ های بیت کوین نیز به دلیل تأثیر حجم بالای خرید و فروش در نقدینگی صرافی‌ها بیشتر از روش OTC برای خرید و فروش استفاده می‌کنند. در این حالت معمولا انتقال بیت کوین بین کیف پول نهنگ‌ها انجام می‌شود. با توجه به این‌که این انتقالات بیت کوین به‌صورت OTC انجام می‌شوند تاثیرات قیمتی گذرا و کمی بر روی بیت کوین دارند.

دامپ قیمتی نهنگ ها

حجم بالای ورودی بیت کوین به صرافی‌ها توسط نهنگ های بیت کوین معمولا خبرساز است. اپلیکیشن‌های مختلفی تراکنش‌های بیت کوین نهنگ‌ها را رصد می‌کنند. با توجه به این‌که نهنگ بیت کوین معمولا بالای ده هزار بیت کوین دارد، دارایی‌های خود را در کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن نگهداری می‌کند. بنابراین ارسال بیت کوین توسط یک نهنگ به صرافی می‌تواند برای فروش بیت کوین صورت بگیرد. این انتقال بیت کوین به صرافی توسط ابزارهای مختلفی قابل رصد است و به عنوان سیگنالی برای فروش در نظر گرفته می‌شود. افراد زیادی با توجه به همین موضوع ممکن است اقدام به فروش بیت کوین کنند و در نتیجه قیمت ریزش بیشتری می‌کند که در اصطلاح می‌گوییم دامپ قیمتی توسط نهنگ‌ها انجام شده است.

پامپ قیمتی نهنگ ها

نقدینگی صرافی‌ها توسط حجم بالایی از بیت کوین که توسط نهنگ‌ها جابه‌جا می‌شود به‌راحتی قابل تغییر است. در برخی موارد خروج بیت کوین از صرافی‌ها توسط نهنگ‌ها صورت می‌گیرد. این اقدام نیز نشان دهنده عدم فروش یا خرید بیت کوین توسط نهنگ‌ها است. این اقدام توسط اپلیکیشن‌های گوناگونی قابل رصد است و سیگنالی برای خرید است. اصطلاح پامپ قیمت بیت کوین نیز به این موضوع اشاره دارد.

بیشترین خرید نهنگ ها

معمولا بیشترین خرید نهنگ ها زمانی روی می‌دهد که قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود برسد. با توجه به این‌که قیمت بیت کوین از جو روانی حاکم بر بازار رمزارزها بسیار تأثیرپذیر است، بنابراین تخمین قیمت حقیقی بیت کوین کار بسیار دشواری است. یکی از روش‌هایی که در تخمین قیمت واقعی بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناسایی قیمتی است که بیشترین خرید نهنگ‌ها در آن انجام می‌شود. البته شناسایی قیمتی که نهنگ‌ها بیشترین خرید را در آن انجام می‌دهند به تنهایی نباید مبنای تصمیم‌گیری برای خرید بیت کوین باشد و باید معیارهای دیگری را نیز در نظر داشت.

مشاهده کیف پول نهنگ ها

وب‌سایت‌های مختلفی برای رصد کیف پول ثروتمندان بیت کوین وجود دارند. بررسی این وب‌سایت‌ها مزایای زیادی برای فعالان بازار پرنوسان رمزارزها دارد.

رصد نهنگ‌های بیت کوین از جنبه‌های مختلفی انجام می‌شود. برای مثال برخی از وب‌سایت‌‌ها فهرستی از آدرس‌های دارای تعداد زیاد بیت کوین را تهیه کرده‌اند.

فهرست زیر توسط وب‌سایت bitinfocharts تهیه شده است. در این فهرست 100 آدرس که بیشترین تعداد بیت کوین را در خود دارند نشان داده شده است. این فهرست علاوه بر آدرس کیف پول‌های بیت کوین، تعداد بیت کوین و معادل دلاری آن را نیز به شما نشان می‌دهد.

آدرس بیشترین دارندگان بیت کوین
رتبه‌های نخست آدرس‌های دارای بیشترین بیت کوین متعلق به صرافی‌های متمرکز است.

در برخی از جدول‌های دیگر تعداد آدرس‌ها با مقدار بیت کوین مشخص آورده شده است. در انتهای جدول زیر تعداد آدرس‌هایی که بیت کوین بیشتری دارند نشان داده شده است. در ستون اول از سمت چپ میزان موجودی بیت کوین در آدرس‌ها به‌صورت بازه‌هایی آورده شده و در ستون دوم از سمت چپ تعداد آدرس کیف پول‌هایی که موجودی آن‌ها در این بازه‌ها قرار دارد نشان داده شده است.

ادرس نهنگ های بیت کوین

موجودی کیف پول نهنگ های بیت کوین چقدر است ؟

با بررسی کیف پول‌های نهنگ‌های بیت کوین متوجه می‌شویم که آدرس کیف پول‌هایی که در آن‌ها بیش از ده هزار بیت کوین وجود دارد به عنوان نهنگ بیت کوین به حساب می‌آیند. بنابراین بدون توجه به این‌که آدرس کیف پول متعلق به فرد یا گروه یا حتی موسسه خاصی باشد، معمولا موجودی کیف پول نهنگ‌های بیت کوین بیش از ده هزار بیت کوین است.

نمودار نهنگ های بیت کوین

با توجه به این‌که نهنگ‌ها نقش مهمی در بازار رمزارزها دارند بنابراین برای این‌که معامله‌گران درک بهتری از فعالیت‌های نهنگ‌های بیت کوین داشته باشند، نمودارهای مختلفی برای بررسی میزان خرید و فروش نهنگ‌ها در صرافی‌های مختلف وجود دارد. نوعی از این نمودارها که کاربرد زیادی دارد، نسبت حجم سرمایه ورودی یا خروجی به صرافی توسط نهنگ‌ها را نسبت به حجم کل ورودی یا خروجی در آن صرافی نشان می‌دهند. هر صرافی می‌تواند نمودار مخصوص به خود را داشته باشد.

به نسبت حجم ورودی یا خروجی بیت کوین توسط نهنگ‌ها به کل صرافی‌ها نسبت به حجم ورودی یا خروجی به کل صرافی‌ها «نسبت حضور نهنگ در صرافی‌ها» (Exchange Whale Ratio) می‌گویند. تحلیل‌گران بازار بیت کوین معمولا از نموداری که این نسبت را نشان می‌دهد، بیشتر استفاده می‌کنند. تصویر زیر که از سایت Cryptoquant گرفته شده است، ارتباط بین نمودار قیمت بیت کوین (نمودار مشکی) با نمودار نسبت حضور نهنگ در صرافی‌ها (نمودار آبی) را نشان می‌دهد.

نمودار حضور نهنگ در صرافی ها

بزرگترین دارندگان بیت کوین

بنابر تعریف نهنگ بیت کوین متوجه می‌شویم که موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری و صرافی‌های متمرکز نیز در صورتی که موجودی بیت کوین کیف پول آن‌ها از ده هزار بیت کوین بیشتر باشد جزء نهنگ‌های بیت کوین به‌حساب می‌آیند. بنابراین دسته‌بندی زیر را از بزرگترین دارندگان بیت کوین خواهیم داشت:

صرافی ها

صرافی‌های متمرکز به‌دلیل فراهم آوردن بستری برای کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال همواره باید نقدینگی کافی داشته باشند. برای داشتن نقدینگی و تسهیل و افزایش انجام معاملات، صرافی‌های متمرکز همواره سعی بر ذخیره بیت کوین در کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن کرده‌اند. از این صرافی‌های متمرکز که جزء نهنگ‌های بیت کوین نیز به حساب می‌آیند می‌توان به صرافی‌های «بایننس» (Binance) و «بیتفینکس» (Bitfinex) اشاره کرد.

موسسات مالی

برخی از موسسات متمرکز مالی وجود دارند که بنا بر سیاست‌های مالی خود تصمیم به ذخیره بیت کوین به عنوان یک دارایی کرده‌اند. نکته مهمی که در رابطه با این شرکت‌ها وجود دارد این است که به دلیل اعتبار و اهمیت بالایی که این شرکت‌ها دارند، خرید و فروش بیت کوین و نگهداری یا هولد بیت کوین توسط این شرکت‌های مطرح نشان از پذیرش بیت کوین از سوی این شرکت‌ها است.

بنابراین هرگونه خبری از سوی این شرکت‌ها مبنی بر خرید یا فروش بیت کوین یا افزایش دارایی ارزهای دیجیتال بیانگر سیگنال قیمتی برای بیت کوین است. شرکت نرم‌افزاری «میکرواستراتژی» (MicroStrategy) نمونه‌ای از این قبیل شرکت‌ها است.

برخی افراد مشهور

«ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) ـ‌ خالق بیت کوین‌ ـ اولین نهنگ بیت کوین محسوب می‌شود. برخی دیگر از نهنگ‌های بیت کوین نیز افرادی هستند که در همان اوایل که هنوز بیت کوین چندان مطرح نبود تعداد زیادی بیت کوین را خریداری و به کیف پول‌های خود منتقل کردند.

تکنولوژی بلاکچین به‌گونه‌ای است که شما آدرس کیف پول‌های ثروتمندان بیت کوین را به‌راحتی می‌توانید از وب‌سایت های مختلف بدست آورید. البته به یاد داشته باشید که مالک و دارنده این آدرس‌ها معلوم نیست. بنابراین با توجه به این‌که ذات ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای است که افراد دارای بیت کوین‌های فراوان، قابل شناسایی نیستند‌ -‌ مگر این‌که خودشان به این موضوع اعتراف کنند - بنابراین احتمال می‌رود بنیان‌گذاران نهادهای مالی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال جزء نهنگ‌های بیت کوین حساب شوند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب به تعریف نهنگ بیت کوین و اهمیت آن پرداختیم. تحرکات نهنگ‌های بیت کوین و چگونگی رصد این تحرکات در ادامه ذکر شد. در پایان نیز برخی از موسسات و افرادی که دارایی بیت کوین زیادی دارند معرفی شدند. لازم به ذکر است که بلاک چین بستری غیرمتمرکز است و افرادی که در این محیط فعالیت می‌کنند ممکن است تمایلی به افشای اطلاعات مالی و شخصی خود نداشته باشند. بنابراین شناسایی افرادی که به عنوان نهنگ بیت کوین شناخته می‌شوند کار دشواری است. آدرس کیف پول ثروتمندان بیت کوین قابل رصد است اما مالک آن‌ها قابل شناسایی نیست.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بیت کوین — رایگان و از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaBitinfoCharts
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *