انواع تحلیل تکنیکال – ۱۰ روش و سبک هایی که باید بشناسید

۱۱۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
انواع تحلیل تکنیکال – ۱۰ روش و سبک هایی که باید بشناسید

تحلیل تکنیکال یکی از انواع تحلیل در بازارهای مالی محسوب می‌شود که فعالان بازارهای مالی از آن برای پیش‌بینی روند آتی قیمت استفاده می‌کنند. آشنایی با انواع تحلیل تکنیکال و روش‌های متنوع تحلیل که در نمودار قیمت استفاده می‌شود، تریدرها را در پیش‌بینی بهتر و دقیق‌تر نمودار قیمت کمک می‌کند. در این مطلب از مجله فرادرس با انواع روش‌هایی که در تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی روند آتی قیمت استفاده می‌شوند به‌همراه مثال‌های مربوطه آشنا می‌شوید. الگوهای قیمتی و شمعی و نحوه استفاده از نواحی حمایتی و مقاومتی برای تحلیل تکنیکال بهتر را شرح می‌دهیم و نقش اندیکاتورها را در ترکیب با روش‌های تحلیلی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

تحلیل تکنیکال چیست؟

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) نوعی از تحلیل سهام یا دارایی است که از داده‌های مربوط به قیمت و حجم برای بررسی روند قیمت در نمودار استفاده می‌کند. تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که تمام اتفاقاتی که برای سهام یا دارایی می‌افتد در قیمت منعکس می‌شود. تحلیل‌گرهای تکنیکال سعی دارند تا الگوهای تکرار شونده قیمت را در نمودار شناسایی کنند تا بتوانند با کمک این الگوها پیش‌بینی بهتری از روند قیمت به‌دست آورند.

انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال چیست؟

ابزارهای اولیه برای تحلیل تکنیکال نمودار قیمت و اندیکاتورها هستند. نمودارهای قیمت ابزاری هستند که تریدرها می‌توانند به کمک آنها تغییرات قیمت و حجم در معاملات را در بازه‌های زمانی دلخواه مشاهده کنند. اندیکاتورها نیز ابزاری هستند که با استفاده از محاسبات ریاضی نمودار قیمت را تحلیل می‌کنند. با وجود این‌که از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توان به‌تنهایی برای بررسی بازارهای مالی استفاده کرد، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی بر این باورند که برای به‌دست آوردن تحلیلی بهتر از بازارهای مالی بهتر است همواره ترکیبی از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال را به‌طور همزمان به‌کار برد.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی عوامل مختلفی همانند تاثیر اقتصاد کلان، شرایط بازارهای دیگر و عوامل داخلی شرکت مربوطه را درنظر می‌گیرد تا بتواند ارزش ذاتی دارایی یا سهام موردنظر را محاسبه کند. تحلیل بنیادی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بتوانند قیمت فعلی دارایی را با قیمت واقعی آن مقایسه کنند تا بتوانند برای سرمایه‌گذاری یا ترید تصمیم مناسبی را اتخاذ کنند.

انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال

بیشتر تریدرها از نمودار شمعی برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. نمودارهای شمعی این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانند به‌طور دقیق‌تر و بهتری نوسانات و رفتار قیمت را در نمودار بررسی کنند. علاوه بر نمودار شمعی، نمودارهای خطی و میله‌ای نیز در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند که در ادامه این سه نمودار را شرح می‌دهیم.

نمودار خطی چیست؟

«نمودار خطی» (Line Chart) ساده‌ترین نوع نمودار است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این نمودار از متصل کردن قیمت پایانی سهم یا دارایی حاصل می‌شود. در این نمودار اطلاعات مربوط به قیمت اولیه، بیشترین و کمترین قیمت نشان داده نمی‌شوند. تریدرهایی که به قیمت پایانی سهم اهمیت بیشتری می‌دهند، از نمودار خطی برای دریافت تصویری واضح از وضعیت بازار مربوطه استفاده می‌کنند.

نمودار خطی قیمت پایانی را در تایم‌فریم مربوطه درنظر می‌گیرد و با متصل شدن قیمت‌های پایانی نمودار خطی ایجاد می‌شود. برای مثال نمودار خطی در تایم‌فریم یک دقیقه‌ای، قیمت‌های پایانی در پایان هر دقیقه را به هم متصل می‌کند و نمودار خطی در تایم‌فریم ساعتی، قیمت پایانی در پایان هر ساعت را به‌صورت نمودار خطی ترسیم می‌‌کند. به همین ترتیب نمودار خطی روزانه آخرین قیمت را در پایان هر روز برای رسم نمودار درنظر می‌گیرد.

نمودار میله‌ای

«نمودار میله‌ای» (Bar Chart) نوعی دیگر از نمودار است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این نمودار نسبت به نمودار خطی اطلاعات بیشتری از قیمت را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. در نمودار میله‌ای تریدر می‌تواند قیمت اولیه، قیمت پایانی، بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در تایم‌فریم مربوطه مشاهده کند. در بالای نمودار میله‌ای بیشترین قیمت و در پایین نمودار میله‌ای کمترین قیمت در تایم‌فریم مربوطه را می‌توان مشاهده کرد. خط افقی که از سمت چپ به نمودار میله‌ای متصل می‌شود، بیان‌گر قیمت اولیه در ابتدای تایم‌فریم مربوطه و خط افقی که در سمت راست به نمودار میله‌ای متصل می‌شود، نشان‌دهنده آخرین قیمت در تایم‌فریم موردنظر است.

نمودار شمعی

نمودار شمعی متداول‌ترین و محبوب‌ترین نمودار برای بررسی قیمت در تحلیل تکنیکال است. در این نمودار اطلاعات مربوط به قیمت بازشدن، بسته شدن، بیشترین و کمترین قیمت در تایم‌فریم مربوطه قابل بررسی است. در تصویر زیر سه نوع از نمودار قیمتی را در کنار هم مشاهده می‌کنید.

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

هر کندل می‌تواند به رنگ‌های سبز یا قرمز باشد. کندل‌های سبز نشان‌دهنده روند صعودی و کندل‌های قرمز نمایان‌گر روند نزولی در بازار هستند. به عبارتی دیگر در کندل‌های سبز قیمت پایانی بیشتر از قیمت اولیه است. اما در کندل‌های نزولی یا قرمز، قیمت پایانی از قیمت اولیه کمتر است. بیشترین قیمت در نمودار شمعی در بالاترین قسمت از کندل قرار دارد. پایین‌ترین قسمت کندل نیز نشان‌دهنده کمترین قیمت در بازه زمانی موردنظر است.

کندل‌های صعودی یا سبز را با نام کندل‌های گاوی و کندل‌های نزولی یا قرمز را با نام کندل‌های خرسی نیز می‌شناسند.

انواع تایم‌فریم در تحلیل تکنیکال

تایم‌فریم نشان‌دهنده بازه زمانی انجام معاملات است و نقش مهمی در تحلیل تکنیکال دارد. به عبارت دیگر یکی از اقدامات مهمی که برای انجام تحلیل تکنیکال بهینه در بازارهای مالی می‌توان انجام داد، تعیین تایم‌فریم مناسب برای تحلیل تکنیکال است. نکته مهمی که در تعیین تایم‌فریم معاملاتی وجود داد این است که هراندازه تایم‌فریم انتخابی برای تحلیل تکنیکال در بازه زمانی بزرگتری باشد، اعتبار تحلیل بیشتر می‌شود.

برای مثال اعتبار تحلیل در تایم‌فریم ماهانه بیشتر از هفتگی یا روزانه است. یا اعتبار تحلیل در تایم‌فریم هفتگی از اعتبار تحلیل در تایم‌فریم‌های روزانه و ساعتی بیشتر است. تحلیل‌گرهای بنیادی نیز برای این‌که درک بهتری از رفتار قیمتی به‌دست آورند اغلب از تایم‌فریم‌های بالاتر در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. بررسی نواحی حمایت و مقاومت در تایم‌فریم‌های بالاتر درک بهتری از روند کلی قیمت در بازار به تریدرها می‌دهد و آنها را در انجام تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و انجام معاملات یاری می‌کند.

انواع تایم‌فریم در نمودار قیمت تحلیل تکنیکال

نمودار قیمت را می‌توان در تایم‌فریم‌های گوناگون بررسی کرد. برای مثال هر کندل در تایم‌فریم یک‌ساعته نشان‌دهنده تغییرات قیمت در هر ساعت است و هر کندل در تایم‌فریم روزانه بیان‌گر تغییرات قیمت در بازه زمانی یک‌روزه است. به همین ترتیب نمودار شمعی که در تایم‌فریم هفتگی رسم می‌شود، بیان‌گر تغییرات قیمت دارایی یا سهام مربوطه در طول هر هفته است. بنابراین تایم‌فریم در تحلیل تکنیکال با توجه به نوع استراتژی معاملاتی و روش ترید انتخابی معامله‌گر می‌تواند در بازه‌های زمانی متفاوتی از یک ثانیه تا سالانه باشد.

انواع تحلیل تکنیکال

برای تحلیل در بازارهای مالی دو روش فاندامنتال و تکنیکال وجود دارد. در روش تحلیل تکنیکال تریدر قیمت حال حاضر و گذشته بازار را بررسی می‌کند تا بتواند قیمت را در بازارهای مالی پیش‌بینی کند. این پیش‌بینی‌ها این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کنند تا بتوانند از فرصت‌های معاملاتی که بازار در اختیارشان قرار می‌دهد، نهایت استفاده را ببرند.

تریدرها تحلیل تکنیکال را با بررسی نمودار قیمت انجام می‌دهند. برای این بررسی آنها می‌توانند نمودار قیمت را بدون هیچ ابزار خاصی و تنها با استفاده از روش پرایس اکشن برای پیدا کردن و ترسیم الگوهای قیمتی تحلیل کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از ابزارهایی همانند اندیکاتورها استفاده کنند. اندیکاتورها به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند رفتار قیمت در نمودار را به‌طور دقیق‌تری رصد کنند تا بتوانند سرنخ‌های بهتری برای پیش‌بینی قیمت به‌دست آورند. تریدرها معمولا از ترکیبی از پرایس اکشن و اندیکاتورها برای تحلیل دقیق‌تر نمودار قیمت استفاده می‌کنند.

۱. سبک پرایس اکشن چیست؟

یکی از انواع تحلیل تکنیکال که بسیاری از تریدرها از آن استفاده می‌کنند تحلیل پرایس اکشن است که تنها رفتار قیمت و الگوهایی قیمتی مربوطه را بررسی می‌کند. پرایس اکشن به‌طور مستقیم نمودار قیمت را در نظر می‌گیرد و سعی دارد تا با تعبیری که از رفتارها و الگوهای قیمتی به‌دست می‌دهد، تریدر را در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت یاری کند.

انواع پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

پرایس اکشن نوعی از تحلیل تکنیکال است که خود به انواع زیر تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • تحلیل الگوهای شمعی
  • تحلیل الگوهای قیمتی

۲. تحلیل الگوی شمعی چیست؟

تحلیل نمودار شمعی یکی از ساده‌ترین انواع تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند با بررسی هر کندل انجام دهند. تحلیل نمودار شمعی نوعی از انواع تحلیل تکنیکال است که در آن تریدرها به نحوه شکل‌گیری هر کندل و الگوهایی که چند کندل در کنار هم تشکیل می‌دهند برای درک بهتر رفتار قیمت می‌پردازد. با بررسی الگوهایی که کندل‌ها نسبت به هم تشکیل می‌دهند تریدرها متوجه می‌شوند که کدام‌یک از خریداران یا فروشندگان سلطه بیشتری بر بازار دارند. بنابراین می‌توانند سرنخ‌هایی برای پیش‌بینی روند آتی قیمت پیدا کنند.

انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی فراوانی در تحلیل تکنیکال وجود دارند که می‌توان با بررسی هر کدام از آنها اطلاعات مفیدی را درباره روند قیمت در بازار پیدا کرد. اما در میان این الگوهای شمعی برخی از آنها نشان‌دهنده تغییر روند در نمودار قیمت هستند. بنابراین این الگوهای شمعی از اهمیت بالایی در میان تریدرها برخوردار هستند. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم برخی از مهم‌ترین الگوهای شمعی را شرح دهیم.

کندل پین‌بار چیست؟

از کندل‌های مهمی که تحت شرایطی به عنوان سیگنالی برای تغییر روند قیمت محسوب می‌شود، می‌توان به کندل پین‌بار اشاره کرد. پین‌بارها کندل‌هایی هستند که دارای سایه‌هایی بلند و بدنه‌ای کوچک هستند. این سایه‌های بلند می‌تواند در قسمت بالای کندل یا در قسمت پایین کندل باشد. از نمونه‌های معروف پین‌بار می‌توان به کندل چکش و کندل چکش معکوس اشاره کرد. در تصویر زیر کندل‌های پین‌بار را مشاهده می‌کنید.

کندل پین‌بار در انواع تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی صعودی در تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی صعودی بعد از روندهای نزولی در بازار تشکیل می‌شوند و می‌توانند نشانه‌ای برای تغییر روند به بازار صعودی محسوب شوند. در برخی شرایط این الگوهای شمعی برای تریدرها نشانه‌ای از شروع بازاری گاوی است که در آن می‌توانند با استفاده از پوزیشن‌های معاملاتی لانگ از احتمال شروع روندی صعودی استفاده کنند و در نهایت نسبت به تیک پروفیت در تارگت‌های موردنظر اقدام کنند. در ادامه برخی از روش‌های تحلیل نمودار قیمت با استفاده از انواع الگوهای شمعی صعودی در تحلیل تکنیکال را شرح می‌‌دهیم.

کندل چکش در تحلیل تکنیکال

«کندل چکش» (Hammer Candlestick) دارای سایه پایینی بلند و بدنه‌ای کوچک در قسمت بالا است. این سایه پایینی بلند باید حدودا سه برابر بدنه کندل چکش باشد. کندل چکش معمولا در انتهای روندی نزولی تشکیل می‌شود که در این حالت ممکن است تحت شرایطی به عنوان سیگنالی برای تغییر روند و آغاز روندی صعودی محسوب شود. کندل چکش در نمودار قیمت این موضوع را بیان می‌کند که با وجود این‌که در تایم‌فریم مربوطه فشار فروش باعث کاهش قیمت به نواحی پایین‌تر شده است اما در نهایت خریداران با افزایش میزان تقاضا در این تایم‌فریم باعث افزایش قیمت شده‌اند.

رنگ کندل چکش‌ می‌تواند سبز یا قرمز باشد. اما کندل چکش سبز نشان‌دهنده بازار گاوی یا صعودی قوی‌تری است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از ریزش قیمت و رسیدن به نواحی پایین‌تر در انتهای روندی نزولی شاهد تشکیل کندل چکش هستیم که نشانه‌ای از تغییر روند و آغاز روند صعودی در نمودار قیمت است.

کندل چکش در نمودار قیمت
در این تصویر کندل چکش را مشاهده می‌کنید.

کندل چکش معکوس

«کندل چکش معکوس» (Inverted Hammer) بدنه‌ای کوچک در قسمت پایین و سایه‌ای بلند در قسمت بالای خود دارد. کندل چکش معکوس از نظر ظاهری برعکس کندل چکش است و زمانی که در انتهای روندی نزولی مشاهده شود، تعبیری همانند کندل چکش دارد و نوعی کندل گاوی یا صعودی محسوب می‌شود.

در تصویر زیر نمونه‌ای از کندل چکش معکوس را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌شود پس از روندی نزولی کندل چکش معکوس تشکیل شده است و پس از آن شاهد شروع روندی صعودی با کندل‌هایی سبز هستیم.

کندل چکش معکوس در انواع تحلیل تکنیکال
کندل چکش معکوس را در این تصویر مشاهده می‌کنید.

انگالفینگ صعودی

«انگالفینگ صعودی» (Bullish Engulfing) الگویی صعودی است که از دو کندل تشکیل می‌شود. کندل اولی بدنه‌ای کوتاه دارند و به رنگ قرمز است و کندل بعدی بدنه‌ بزرگتری به رنگ سبز دارد و به‌طور کامل کندل قرمز رنگ را می‌پوشاند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در انتهای روندی نزولی الگویی شمعی صعودی را مشاهده می‌کنید که از دو شمع قرمز و سبز تشکیل شده است. این دو کندل که با خط‌چین نشان داده شده‌اند، می‌توانند به عنوان نشانه‌ای برای شروع روندی صعودی درنظر گرفته شوند. در تصویر زیر نیز پس از تشکیل الگوی انگالفینگ صعودی شاهد بازاری گاوی در نمودار هستیم.

الگوی انگالفینگ صعودی

الگوی سه سرباز سفید

«الگوی سه سرباز سفید» (Three White Soldiers) از سه کندل سبز متوالی تشکیل شده‌اند. این کندل‌ها به‌گونه پشت سر هم قرار می‌گیرند که بیشینه کندل بعدی از بیشینه کندل قبلی بیشتر باشد و همچنین کمینه کندل بعدی نیز از کمینه کندل قبلی بیشتر است. این کندل‌ها می‌‌توانند سایه‌های بالایی یا پایینی بسیار کوچکی داشته باشند. سه سرباز سفید الگویی است که افزایش فشار خرید را پس از روندی نزولی نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از روندی نزولی سه کندل سبز رنگ پشت سر هم مشاهده می‌شوند که بیان‌گر سیگنال قوی صعودی است.

سه سرباز سفید

انواع الگوهای نزولی شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوهای شمعی نزولی معمولا بعد از روندی صعودی تشکیل می‌شوند و نشانه‌‌ای از وجود مقاومت در روند صعودی بازار هستند. این الگوها زمانی که در انتهای روندی صعودی و در نزدیکی ناحیه‌ای مقاومتی مهم تشکیل شوند، می‌توانند به عنوان ضعف در ادامه روند صعودی و سیگنالی برای روندی نزولی باشند. در ادامه برخی از مهم‌ترین الگوهای شمعی نزولی در تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

الگوی مرد به‌دار آویخته

اگوی شمعی «مرد به‌دار آویخته» (Hanging Man) از نظر ظاهری همان کندل چکش است. اما با توجه به این‌که این‌بار در انتهای روندی صعودی تشکیل می‌شود، نشان‌ دهنده ضعیف شدن قدرت خریداران است. با توجه به این‌که برای بررسی کندل می‌‌بایست به موقعیت قرارگیری آن در نمودار قیمت نیز توجه داشته باشیم، بنابراین با توجه به این‌که الگوی مرد به‌دار آویخته پس از روندی صعودی تشکیل می‌شود، فشار فروش در این کندل این‌گونه تعبیر می‌شود که خریداران کنترل بازار را از دست داده‌اند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود پس از کندل‌های صعودی با شکل‌گیری کندل مرد به‌دار آویخته متوجه می‌شویم که فشار فروش توانسته است قیمت را در به سمت پایین بکشاند. اما دوباره خریداران توانسته‌اند آن را به سمت بالا ببرند. در این حالت ظاهر شدن کندل چکش در انتهای روندی صعودی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید باعث شروع روندی نزولی در ادامه مسیر می‌شود.

الگوی مرد به‌دار آویخته

الگوی شمعی ستاره دنباله‌دار چیست؟

الگوی شمعی «ستاره دنباله‌دار» (Shooting Star) از نظر ظاهری همان الگوی شمعی کندل چکش معکوس است. اما این‌بار در انتهای روندی صعودی تشکیل می‌شود و بعد از آن احتمال دارد روند بازار نزولی شود. این الگو همانند الگوی چکش وارون دارای بدنه‌ای کوچک و سایه بالایی بلندی است. این الگو معمولا در برخورد با ناحیه‌ای مقاومتی شکل می‌گیرد و برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر را به‌دلیل فشار فروش نشان می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از دو کندل سبز صعودی، الگوی ستاره دنباله‌دار تشکیل شده است و پس از آن شاهد روندی نزولی هستیم.

انواع الگوی شمعی در تحلیل تکنیکال

الگوی شمعی انگالفینگ نزولی

الگوی شمعی «انگالفینگ نزولی» (Bearish Engulfing) معمولا در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شوند. زمانی که کندل سبز اولی با بدنه‌ای کوتاه با کندلی نزولی با بدنه‌ای بزرگتر پوشیده می‌شود، الگوی انگالفینگ نزولی تشکیل می‌شود. کندل انگالفینگ نزولی نشان‌ دهنده احتمال حرکت نزولی در بازار است. در این حالت هراندازه کندل نزولی دوم قیمت‌های کمتری را نشان دهد، روند نزولی از اعتبار بیشتری برخوردار است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از دو کندل سبز صعودی شاهد کندلی نزولی هستیم که کندل سبز قبلی خود را می‌پوشاند. این دو کندل الگوی انگالفینگ نزولی را تشکیل داده‌اند.

انواع الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال

الگوی شمعی سه کلاغ سیاه

الگوی «سه کلاغ سیاه» (Three Black Crows) از دیگر الگوهای شمعی نزولی در تحلیل تکنیکال است که بیان‌گر روندی نزولی در بازار است. این الگو از سه کندل نزولی متوالی تشکیل می‌شود. این کندل‌ها می‌توانند سایه‌هایی بسیار کوتاه داشته باشند یا بدون سایه باشند. تریدرها از این الگو به عنوان شروعی برای روندی نزولی تعبیر می‌کنند که در آن فروشندگان توانسته‌اند در سه کندل متوالی کنترل بازار را به دست بگیرند و باعث کاهش متوالی قیمت شوند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید سه کندل قرمز نزولی الگوی شمعی سه کلاغ سیاه را تشکیل داده‌اند.

الگوی شمعی سه کلاغ سیاه

۳. تحلیل به سبک الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

بررسی انواع الگوهای قیمتی در نمودار قیمت یکی دیگر از انواع پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. در این نوع تحلیل تریدرها به‌دنبال یافتن اشکال و الگوهای هندسی هستند که نمودار قیمت تشکیل می‌دهد. نمودار قیمت در مواقعی الگوهایی تکرار شونده را تشکیل می‌دهد که می‌تواند برای پیش‌بینی روند قیمت آتی استفاده شود. این الگوهای قیمتی با توجه به شکل‌هایی که تولید می‌کنند به اسم همان اشکال نامیده می‌شوند.

هنگامی که نمودار قیمت را بررسی می‌کنیم با الگوهایی هندسی برخورد می‌کنیم که قیمت در نمودار تشکیل می‌دهند. این الگوها در قیمت‌های گذشته نمودار نیز وجود دارند و واکنش قیمت به آن‌ها را می‌توان با توجه به سابقه قبلی‌ آن‌ها در نمودار قیمت تا حدودی پیش‌بینی کرد. البته شناسایی و استفاده از این الگوهای قیمتی می‌بایست در کنار دیگر روش‌های پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال استفاده شود تا بتواند کارآیی بهتری داشته باشد. در حالت کلی دو نوع الگوی قیمتی زیر در نمودار قیمت قابل شناسایی هستند که هر کدام دارای الگوهای قیمتی مخصوص به خود هستند.

  • الگوهای قیمتی برگشتی
  • الگوهای قیمتی ادامه‌دهنده

انواع الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال

الگوهای برگشتی همان‌طور که از اسم آنها می‌توانیم متوجه شویم الگوهای قیمتی هستند که نشان‌دهنده پایان روند و تغییر روند فعلی هستند. زمانی که الگوهای برگشتی در انتهای روندهای نزولی تشکیل می‌شوند، احتمال برگشت روند به حالت صعودی بیشتر می‌شود. الگوهای برگشتی را می‌توان در انتهای روندهای صعودی نیز مشاهده کرد که در این‌صورت احتمال برگشت روند و شروع روندهای نزولی بیشتر می‌شود.

الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تریدری که بتواند الگوهای برگشتی را به‌درستی تشخیص دهد می‌تواند در فرصتی مناسب از معامله خارج شود و تیک پروفیت خود را انجام دهد. این الگوهای برگشتی معمولا زمانی اهمیت بیشتری دارند که در نواحی حمایتی و مقاومتی تایم‌فریم‌های بالا تشکیل شوند. برای مثال زمانی که روند قیمت صعودی است و این روند به ناحیه مقاومتی در تایم‌فریم بالا نزدیک می‌شود، در این حالت تریدر به‌دنبال شناسایی الگوهای برگشتی قیمت است تا بتواند در موقعیت‌های مناسبی با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت از روند نزولی بازار کسب سود کند.

در حالتی برعکس نیز زمانی که روند قیمت نزولی است و نمودار قیمت به ناحیه حمایتی مهمی در تایم‌فریم‌های بالا نزدیک می‌شود، تریدر به‌دنبال شناسایی الگوهای برگشت قیمت است تا بتواند در موقعیت‌های مناسبی با ورود به معامله و باز کردن پوزیشن لانگ از برگشت روند و شروع روند صعودی کسب سود کند. الگوهای قیمتی برگشتی انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌د‌هیم.

الگوی سر و شانه

الگوی قیمتی «سر و شانه» (Head and Shoulders) یکی از انواع الگوهای قیمتی برگشتی نزولی است. این الگوی قیمتی پس از روندی صعودی مشاهده می‌شود. این الگوی قیمتی را به‌ این ترتیب می‌توان شناسایی کرد که از سه قله متوالی تشکیل شده است که قله وسطی از دو قله قیمتی کناری بلندتر است. همان‌طور که از ظاهر این الگو می‌توان متوجه شد، قله وسطی بلندتر را سر و قله‌های قیمتی کناری را شانه‌ها می‌نامیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای استفاده از این الگوی کلاسیک نیاز دارید تا خط گردن را مطابق تصویر زیر رسم کنید. پس از رسم خط گردن در صورتی که روند نزولی از شانه سمت راست به سمت پایین با حجم بالایی همراه شود و همزمان خط گردن با حجم بالایی شکسته شود، در این صورت می‌توان وارد پوزیشن شورت شد. در این حالت تریدرها معمولا منتظر می‌مانند تا قیمت به خط گردن یا به قیمتی نزدیک به خط گردن پولبک بزند. در این حالت وارد پوزیشن معاملاتی شورت می‌شوند و استاپ لاس را می‌توانند در بالای قله شانه راست قرار دهند. تارگت در این الگوی قیمتی می‌تواند از نقطه شکست خط گردن به اندازه ارتفاع سر به سمت پایین خط گردن درنظر گرفته شود.

الگوی سر و شانه

الگوی کف‌ها و سقف‌های دوقلو

الگوهای کف‌های دوقلو و سقف‌های دوقلو از الگوهای شناخته‌ شده‌ای هستند که بازگشت روند را نشان می‌دهند. این الگوها از اعتبار مطلوبی میان تحلیل‌گرهای تکنیکال برخوردار هستند و به تریدرها این سیگنال را می‌دهند که احتمال تغییر و برگشت روند وجود دارد. این الگوهای قیمتی زمانی تشکیل می‌شوند که نمودار قیمت دو مرتبه به محدوده‌های حمایت و مقاومتی می‌رسد اما نمی‌‌تواند از آن‌ها عبور کند. تریدرها از کف‌ها و سقف‌های دو قلو برای پیش‌بینی تغییر روندهای میان‌مدت و بلندمدت استفاده می‌کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت دو مرتبه به محدوده مقاومتی رسیده است و سقف‌های دو قلو را تشکیل می‌دهد. در نمودار قیمت این نواحی با دایره مشخص شده است. همان‌طور که در این تصویر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت پس از برخورد به سقف قیمتی نتوانسته از آن عبور کند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرده است.

الگوی سقف دو قلو

الگوهای کف دوقلو نیز برعکس سقف دوقلو هستند. در الگوهای کف دوقلو قیمت دو مرتبه به مرحله حمایتی برخورد می‌کند ولی هرمرتبه به سمت بالا برمی‌گردد و نمی‌تواند از آن عبور کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت در نمودار زیر در دو قسمت که با دایره نشان داده شده است به منطقه حمایتی برخورد کرده است و نتوانسته است از ناحیه حمایتی به سمت پایین عبور کند و هربار به سمت بالا برگشت خورده است.

الگوی کف دوقلو

انواع الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال

الگوهای ادامه‌دهنده نشان دهنده ادامه روند فعلی در نمودار قیمت هستند. برای مثال فرض کنید نمودار دارای روندی نزولی است. در این حالت در صورتی که یکی از انواع الگوهای ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال روی دهد، می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است روند نزولی فعلی پس از تشکیل این الگوی قیمتی به مسیر خود ادامه دهد. در حالتی دیگر ممکن است الگوهای ادامه‌دهنده در روندی صعودی تشکیل شوند. در این حالت نیز تشکیل الگوی ادامه‌دهنده در روندی صعودی به این معنی است که روند صعودی می‌تواند پس از تشکیل این الگو به مسیر خود ادامه دهد.

الگوی کلاسیک مثلث

یکی از الگوهای قیمتی که معمولا جزو الگوهای قیمتی ادامه دهنده محسوب می‌شوند، الگوهای قیمتی مثلث هستند. در این الگوهای ادامه دهنده، قیمت برای مدتی در میان ضلع‌های مثلث نوسان می‌‌کند و پس از مدتی با عبور از مثلث به روند صعودی یا نزولی خود ادامه می‌دهد. در ادامه سه نوع الگوی مثلث را به صورت تصویری شرح می‌دهیم.

  • الگوی مثلث متقارن
  • الگوی مثلث صعودی
  • الگوی مثلث نزولی

الگوی مثلث متقارن

در تصویر زیر الگوی مثلث متقارن را مشاهده می‌کنید. در این مثال قیمت پس از روندی صعودی در میان اضلاع مثلث قرار می‌گیرد و برای مدتی نوسان می‌کند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید قیمت بعد از چندین مرتبه که به ضلع بالایی مثلث برخورد می‌کند، در نهایت می‌تواند ضلع بالایی را به سمت بالا بشکند و روند صعودی قبلی خود را ادامه دهد.

انواع مثلث در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث صعودی

در الگوهای مثلثی صعودی روند قیمت به‌این‌گونه است که برای مدتی قیمت کف‌های بیشتری نسبت به کف‌های قیمتی قبلی تشکیل می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این کف‌های قیمتی صعودی را می‌توانیم با خطی مورب نشان دهیم. از طرفی دیگر قیمت در هر بار برخورد به ناحیه مقاومتی در ضلع بالایی مثلث به سمت پایین حرکت می‌کند. در الگوی مثلث صعودی هر بار پس از نوسان قیمت بین اضلاع مثلث، قیمت در محدوده کوچک‌تری نوسان می‌کند تا این‌که در محلی که در تصویر با پیکان مشخص شده است، توانسته مقاومت را بشکند و روند صعودی خود را دنبال کند. تریدرها پس از شناسایی و رسم الگوی مثلث و در زمانی که قیمت مقاومت بالایی را می‌شکند می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از روند افزایشی قیمت سود کسب کنند.

انواع الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث نزولی

از دیگر الگوهای قیمتی که تریدرها در انواع تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌کنند، الگوی قیمتی مثلث نزولی است. قیمت در این الگوی قیمتی در میان خطی افقی به عنوان حمایت و خطی مورب نوسان می‌کند. این الگو به‌گونه‌ای است که قیمت برای مدتی سقف‌های قیمتی پایین‌تری را تشکیل می‌دهد که این سقف‌های قیمتی را با خطی مورب نمایش می‌دهیم. در این حالت قیمت پس از چندین بار برخورد به ناحیه حمایتی درنهایت موفق می‌شود تا ناحیه حمایتی را به سمت پایین بشکند و از آن عبور کند. در این هنگام تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌ شورت پس از شکست محدوده حمایتی از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت در روندی نزولی و در برخورد به خط افقی‌ به عنوان حمایت به سمت بالا حرکت می‌کند. در این حالت سقفی کوتاه‌تر از سقف قبلی قیمت در روند را تشکیل می‌دهد که چندین بار به آن برخورد می‌کند. از طرفی دیگر با کشیدن خطی مورب می‌توان بیشینه‌های قیمتی را به هم متصل کرد. در این هنگام شاهد این موضوع هستیم که قیمت بین دوضلع مثلث نوسان می‌کند و در نهایت می‌تواند از خط حمایتی به سمت پایین عبور کند.

مثلث نزولی در انواع تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم در انواع تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم یکی از الگوهای ادامه دهنده است که در روندهای صعودی و نزولی دیده می‌شود. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود، قیمت در نمودار پس از افزایش یا کاهشی قابل توجه، مقداری در خلاف جهت اصلی در یک کانالی نزولی یا صعودی قرار می‌گیرد ولی پس از مدتی دوباره همان مسیر اصلی خود را دنبال می‌کند. در ادامه دو نمونه الگوی پرچم صعودی و پرچم نزولی را شرح می‌دهیم.

الگوی پرچم گاوی در انواع تحلیل تکنیکال

هنگامی که از بازار گاوی یا الگوی گاوی صحبت می‌شود، منظور بازاری صعودی است. این موضوع در مورد الگوی پرچم نیز صادق است. بنابراین الگوی پرچم گاوی الگویی است که قیمت پس از افزایش قیمت برای مدتی در کانالی نزولی قرار می‌‌گیرد، ولی دوباره با افزایش تقاضای خرید شاهد شکست کانال نزولی و افزایش قیمت در روندی ادامه دهنده هستیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود در ابتدا قیمت رشد قابل توجهی دارد، سپس روند قیمت در کانالی نزولی قرار می‌گیرد. ولی پس از مدتی دوباره روند صعودی خود را از سر می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با توجه به این‌که در ابتدا قیمت افزایش پیدا می‌کند و در ادامه و پس از مدتی کاهش دوباره روند صعودی خود را ادامه می‌دهد، بنابراین الگوی پرچم گاوی یا صعودی را داریم.

الگوی پرچم گاوی

الگوی پرچم خرسی چیست؟

الگوی پرچم خرسی برعکس الگوی پرچم گاوی است. الگوی پرچم خرسی الگویی است که کاهش قیمت در دو مرحله را نشان می‌‌دهد. در الگوی پرچم خرسی در ابتدا کاهش قیمتی قابل توجه انجام می‌شود. پس از این کاهش قیمت، در کانالی صعودی برای مدتی قیمت افزایش پیدا می‌کند. ولی پس از مدتی قیمت از قسمت پایین این کانال عبور می‌کند و به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید الگوی پرچم از دو قسمت میله پرچم و پرچم تشکیل شده است. میله پرچم در الگوی پرچم نزولی همان‌طور که مشاهده می‌کنید نشان دهنده روند نزولی قیمت است و قسمت پرچم در الگوی پرچم نزولی، کانال صعودی است. در این الگو همانند تصویر زیر پس از مقداری افزایش در کانالی صعودی شاهد شکست این کانال و ریزش دوباره قیمت هستیم.

الگوی پرچم نزولی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

۵. استفاده از نواحی مقاومتی در انواع تحلیل تکنیکال

یکی از نواحی مهم که در انواع تحلیل تکنیکال به آن توجه زیادی می‌شود، ناحیه مقاومتی است. نمودار قیمت در روند صعودی خود در برخورد با ناحیه مقاومتی دچار وقفه می‌شود و برای مدتی درجا می‌زند. در صورتی که میزان عرضه از تقاضا بیشتر شود در این حالت قیمت تغییر مسیر می‌دهند و وارد روندی نزولی می‌شود.

اما در مواردی نیز ممکن است پس از مدتی درجا زدن در نواحی مقاومتی قیمت به مسیر صعودی خود ادامه دهد. با توجه به این‌که قیمت در بازارهای مالی توسط میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ناحیه مقاومتی ناحیه‌ای است که در آن میزان عرضه افزایش پیدا می‌کند و فروشندگان بیشتری تمایل به تیک پروفیت در این نواحی دارند.

نواحی مقاومتی در صورتی که متعلق به تایم‌فریم‌های بالاتری باشند، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند بود. هر اندازه مقاومت موردنظر، مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتری باشد، احتمال واکنش قیمت به آن بیشتر است. به عبارت دیگر ناحیه مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر نواحی مهمی است که قیمت به سختی از آن‌ها عبور می‌کند و معمولا نمودار قیمت در برخورد به آنها تغییر مسیر می‌دهد و وارد روندهای نزولی می‌شود.

خطوط مقاومت در تحلیل تکنیکال

برای بررسی نواحی مقاومتی می‌توان از خطوط مقاومتی نیز استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که با توجه به نوسانات قیمتی همواره بهتر است ناحیه‌ای را به عنوان ناحیه مقاومتی درنظر بگیریم تا رفتار قیمت را بهتر تحلیل کنیم. خطوط مقاومت در تحلیل تکنیکال، محدوده مقاومتی را در روندهای صعودی قیمت نشان می‌دهند که قیمت در برخورد به این محدوده‌ها دچار وقفه می‌شود.

در نواحی مقاومتی با توجه به افزایش فشار فروش، قیمت ممکن است برای مدتی در این ناحیه نوسان کند. سپس با درنظر گرفتن میزان عرضه در این ناحیه قیمت می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد یا مسیر خود را به سمت قیمت‌های پایین‌تر تغییر دهد.

تحلیل تکنیکال با توجه به نواحی مقاومتی

تریدرهای تحلیل تکنیکال همواره سعی می‌کنند نواحی مقاومتی را در نمودار قیمت مشخص کنند. این نواحی می‌توانند در تایم‌فریم‌های متفاوتی ترسیم شوند. هراندازه نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتری ترسیم شود از اعتبار بیشتری برخوردار است. برای این‌منظور نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر تاثیر بیشتری در روند قیمت دارند و احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در این نواحی مقاومتی بیشتر است.

در این حالت تریدرها پس از مشخص کردن نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر، به‌دنبال الگوهای قیمتی برگشتی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر برای ورود به معاملات هستند. تا با پیدا کردن نقطه ورود مناسب بتوانند با باز کردن پوزیشن مناسب از روند کاهشی قیمت کسب سود کنند.

۶. استفاده از نواحی حمایتی در انواع تحلیل تکنیکال

نواحی حمایتی در تحلیل تکنیکال مناطقی از نمودار قیمت را مشخص می‌کنند که در آن‌ها روندهای نزولی قیمت از ادامه روند نزولی متوقف می‌شوند. در این نواحی با توجه به میزان تقاضا و خرید تریدرها قیمت می‌تواند پس از مدتی نوسان در این ناحیه به روند نزولی خود ادامه دهد یا به سمت قیمت‌های بالاتر تغییر مسیر دهد.

هنگامی که قیمت در روند نزولی خود به نواحی حمایتی می‌رسد با افزایش میزان تقاضا روبرو می‌شود. این فشار خرید باعث می‌شود تا برای مدتی قیمت در ناحیه حمایتی درجا بزند. در صورتی که فشار خرید ادامه‌دار باشد می‌تواند باعث برگشت روند شود و مسیر قیمت را از حالت نزولی به روندی صعودی تغییر دهد.

اما در حالتی که فشار خرید پس از مدتی کم شود و میزان عرضه بر تقاضا بیشتر شود، این موضوع باعث ادامه روند نزولی قبلی می‌شود. در این حالت نمودار قیمت پس از مدتی درجا زدن در محدوده حمایتی از این محدوده عبور می‌کند و وارد قیمت‌های کمتر می‌شود. در تصویر زیر خط حمایتی و خط مقاومتی را مشاهده می‌کنید.

خطوط حمایت و مقاومت در انواع تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال با توجه به نواحی حمایتی

نواحی حمایتی در تحلیل تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار هستند. هراندازه نواحی حمایتی در تایم‌فریم‌های بالاتری تشکیل شود اعتبار بیشتری دارد. بنابراین تریدرها همواره در تحلیل‌های خود نواحی مهم حمایتی را مشخص می‌کنند. برای این‌منظور در ابتدا باید نواحی حمایتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر شناسایی و مشخص کنند.

پس از مشخص کردن نواحی حمایتی در نمودار قیمت تریدرها می‌‌بایست رفتار قیمت را در تایم‌فریم‌های پایین‌تر در زمان نزدیک شدن به این نواحی بررسی کنند. در این شرایط با توجه به این‌که در زمان نزدیک شدن به نواحی حمایتی احتمال برگشت روند از حالت نزولی به حالت صعودی بیشتر است. بنابراین تریدرها می‌توانند به‌دنبال الگوهای قیمتی برگشتی در این نواحی باشند تا بتوانند سیگنال مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

۷. استفاده از انواع روند در تحلیل تکنیکال

روند یکی از مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال است. در نمودار قیمت می‌توان انواع روندهای صعودی و نزولی را برای تحلیل تکنیکال شناسایی کرد. یک روند صعودی به این صورت شناسایی می‌شود که در آن بیشینه‌های قیمتی بالاتر از بیشینه‌های قبلی و نیز کمینه‌های قیمتی بالاتر از کمینه‌های قبلی قابل شناسایی باشد.

برای ترسیم روند صعودی قیمت می‌‌توانیم کمینه‌های قیمت را در خطی به‌هم متصل کنیم. از سویی دیگر روندهای نزولی روندهایی هستند که در آنها ترتیبی از بیشینه‌های قیمتی کمتر از بیشینه‌های قبلی و کمینه‌‌های قیمتی کمتر از کمینه‌های قبلی در نمودار قیمت قابل شناسایی باشد. برای ترسیم خطوط روند نزولی در نمودار قیمت می‌توان بیشینه‌های قیمت در نمودار را به‌هم متصل کرد.

استفاده از خطوط روند در شناسایی روندهای بازار

خط روند یکی از ابزارهایی است که تریدرها می‌توانند برای مشخص کردن روند در بازارهای مالی از آن استفاده کنند. یکی از مواردی که تریدرها همواره به آن توجه دارند مشخص کردن روند اصلی بازار و ترید کردن در جهت روند است. این موضوع می‌تواند احتمال موفقیت در انجام معاملات را افزایش دهد.

خطوط روند به‌ عنوان حمایت و مقاومت

هنگامی‌که خطوط روند را رسم می‌کنیم، زمانی که نمودار قیمت در بالای آن قرار دارد این خط می‌تواند همانند یک حمایت برای قیمت عمل کند و زمانی که نمودار قیمت به این خط نزدیک می‌شود، معمولا به سمت بالا تغییر مسیر می‌دهد. اما درحالتی برعکس زمانی که نمودار قیمت در پایین خطوط روند قرار می‌گیرد، این خطوط همانند خط مقاومتی برای نمودار قیمت عمل می‌کند و زمانی که قیمت به این خط نزدیک می‌شود، تمایل دارد تا به سمت پایین برگردد. در تصویر زیر خطوط روند صعودی و نزولی را مشاهده می‌کنید.

انواع خطوط روند در تحلیل تکنیکال

استفاده از پولبک‌ها برای ورود به معامله

قیمت‌ها در بازارهای مالی همواره در یک مسیر حرکت نمی‌کنند. برای مثال هنگامی که برای مدتی قیمت‌ها در روندی صعودی قرار می‌گیرد، قیمت‌ها به سطوحی پایین‌تر پولبک می‌زنند. این برگشت به عقب در صورتی که روند صعودی ادامه‌دار پیش‌بینی شود می‌تواند فرصت ورود به بازار گاوی را برای تریدرها ایجاد کند.

۸. روش کانال‌کشی در انواع تحلیل تکنیکال

یکی از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود کانال‌های قیمتی است. کانال قیمتی دو خط موازی است که به عنوان خطوط حمایت و مقاومت استفاده می‌شوند و نمودار قیمت در بین این خطوط حرکت می‌کند. خط بالایی در کانال که خط مقاومتی محسوب می‌شود، قله‌های قیمتی را به هم متصل می‌کند و هر بار که قیمت به این خط می‌رسد معمولا به طرف پایین حرکت می‌کند. از طرفی دیگر خط پایینی کانال خط حمایت را تشکیل می‌دهد و کف‌های نمودار قیمت را به‌هم متصل می‌کند. نمودار قیمت در برخورد با این خط معمولا به سمت بالا حرکت می‌کند.

انواع کانال در تحلیل تکنیکال

کانال‌های قیمت در تحلیل تکنیکال را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد.

  • کانال صعودی
  • کانال نزولی
  • کانال افقی قیمت

کانال صعودی قیمت

کانال قیمت صعودی الگویی ادامه‌دهنده است که نشان‌گر ادامه روند افزایشی قیمت در بین خطوط کانال صعودی است. در این کانال قیمت در روندی افزایشی بین خطوط حمایت و مقاومت کانال نوسان می‌کند. خطوط حمایت و مقاومت در کانال صعودی هر دو روند افزایشی در قیمت را نشان می‌دهند.

تریدرها سعی می‌کنند هنگامی که قیمت به خط پایینی در کانال صعودی نزدیک می‌‌شود وارد پوزیشن لانگ شوند و تارگت خود را در نزدیکی‌های خط مقاومتی در کانال صعودی قرار دهند. به این ترتیب می‌توانند از روند افزایشی قیمت درون کانال صعودی برای کسب سود استفاده کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت بین دو خط کانال قرار گرفته و بین آنها در روندی صعودی نوسان می‌کند.

کانال صعودی قیمت

کانال نزولی قیمت

کانال قیمت نزولی الگویی ادامه‌دهنده است که نشان‌گر ادامه روند کاهشی قیمت در کانال نزولی است. در کانال نزولی، قیمت در روندی کاهشی بیت خطوط حمایت و مقاومت کانال نوسان می‌کند. در کانال قیمت نزولی هر دو خط حمایت و مقاومت کانال روندی نزولی را نشان می‌دهند. تریدرها هنگامی‌که قیمت به خط مقاومتی در کانال نزولی قیمت نزدیک می‌شود با باز کردن پوزیشن‌های شورت سعی می‌کنند از روند نزولی بازار کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، نمودار قیمت بین دو خط حمایتی و مقاومتی قرار دارد. زمانی که قیمت به خط مقاومتی بالایی در کانال نزولی قیمت نزدیک می‌شود همان‌طور که مشاهده می‌کنید به این خط واکنش نشان می‌دهد و به سمت قیمت‌های پایین‌تر می‌رود. زمانی که قیمت به خط حمایتی پایینی در کانال نزولی قیمت نزدیک می‌شود نیز به آن واکنش نشان داده و به سمت قیمت‌های بالاتر می‌رود. این واکنش‌های قیمتی به خطوط حمایت و مقاومت در کانال نزولی قیمت در تصویر زیر با پیکان مشخص شده است.

کانال نزولی قیمت

کانال قیمت افقی

زمانی که خطوط حمایت و مقاومت کانال هر دو افقی باشند، در این حالت کانال قیمت افقی ادامه‌دهنده داریم که قیمت بین خطوط بالا و پایین آن نوسان می‌کند. در کانال افقی قیمت تریدرها هنگامی که قیمت به خط حمایتی پایینی کانال نزدیک می‌شود به‌دنبال شناسایی موقعیت‌‌های ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های لانگ هستند. در حالتی معکوس زمانی که قیمت در نزدیکی خط مقاومتی در کانال قرار می‌گیرد، تریدرها به‌دنبال باز کردن پوزیشن‌های شورت برای کسب سود از روند نزولی بازار هستند. تصویر زیر کانال افقی قیمت را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت در برخورد به هر کدام از خطوط افقی حمایت و مقاومتی واکنش نشان می‌‌دهد.

کانال قیمت افقی

۹. استفاده از روش ارزیابی حجم در تحلیل تکنیکال

حجم معاملات یکی از اجزای مهم در تحلیل تکنیکال است و اغلب به‌همراه نمودار قیمت نشان داده می‌شود. از حجم معاملات برای گرفتن تأیید برای انجام معاملات استفاده می‌شود. بنابراین تریدرها با بررسی حجم معاملات از میزان قدرت یا ضعف خریداران و فروشندگان برای تعیین قیمت سهام یا دارایی آگاه می‌شوند.

حجم معاملات چیست؟

حجم معاملات مجموع مقدار دارایی است که در بازه زمانی مشخصی معامله می‌شود. برای مثال مقدار دارایی یا سهامی که بین باز و بستن شدن جلسه معاملاتی در یک روز معامله می‌شود را حجم معامله در آن روز می‌‌گویند. تریدرها برای تحلیل بازار از حجم معاملات و میزان تغییرات آن استفاده می‌کنند.

اهمیت حجم معاملات بالا در انواع تحلیل تکنیکال

حجم بالا در معاملات نشان دهنده وجود علاقه و استقبال در انجام معامله برای دارایی موردنظر است. حجم بالا در معاملات نشان دهنده وجود خریداران و فروشندگان زیاد برای انجام معامله دارایی موردنظر است. برای درک بهتر این موضوع اهمیت افزایش حجم را در دو بازار گاوی و خرسی بررسی می‌کنیم.

افزایش حجم معاملات در روندی صعودی

زمانی که روند قیمت صعودی است و در ادامه سیر صعودی افزایش حجم نیز مشاهده شود، این موضوع می‌تواند باعث ادامه روند صعودی شود. بنابراین افزایش حجم در این حالت نشان دهنده این موضوع است که خریداران بیشتری نسبت به خرید دارایی مربوطه مشتاق هستند.

افزایش حجم معاملات در بازار نزولی

در حالتی برعکس زمانی که روند بازار نزولی است و همزمان افزایش حجم نیز داریم، در این حالت قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که افزایش حجم در روندی نزولی بیان‌گر این موضوع است که فروشندگان بیشتری به فروش دارایی مربوطه تمایل دارند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید افزایش حجم در روندی صعودی باعث شده تا قیمت روند افزایشی خود را بیش از پیش ادامه دهد.

اهمیت افزایش حجم
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

اهمیت حجم معاملات کم در انواع تحلیل تکنیکال

حجم معاملات کم بیان‌گر عدم علاقه به سهم یا دارایی مربوطه است. برای این‌که درک بهتری از میزان تأثیر حجم معاملات در روند قیمت به‌دست آوریم، در ادامه این مطلب کاهش حجم معاملات را در روندهای صعودی و نزولی و تاثیرات احتمالی مربوطه بر قیمت را شرح می‌دهیم.

کاهش حجم معاملات در روندی صعودی

زمانی که در روندی صعودی با کاهش حجم معاملات مواجه می‌شویم، این موضوع بیان‌گر کم شدن اشتیاق خریداران به خریداری سهم یا دارایی است که این موضوع ممکن است باعث برگشت روند قیمت شود.

کاهش حجم معاملات در روندی نزولی

در حالتی مشابه زمانی که روند قیمت نزولی است و با کم شدن حجم معاملات روبرو می‌شویم. این موضوع بیان‌گر کاهش اشتیاق فروشندگان به فروش دارایی یا سهام مربوطه است که می‌تواند باعث برگشت روند قیمت شود.

۱۰. استفاده از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها ابزاری هستندکه بر روی پیشینه قیمت دارایی و حجم معاملات یا هر دو محاسبات ریاضی انجام می‌دهند و با تعبیرهایی که از نمودار قیمت در بازارهای مالی ارائه می‌دهند به تریدرها در پیش‌بینی بهتر قیمت کمک می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال اطلاعات بیشتری را از نمودار قیمت استخراج می‌کنند.

انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شوند انواع گوناگونی دارند. صدها نوع اندیکاتور برای تحلیل تکنیکال وجود دارند که برخی از آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض در پلتفرم‌های معاملاتی قرار دارند و بسیاری دیگر از اندیکاتورها توسط تریدرهایی که توانایی کدنویسی دارند تولید و استفاده می‌شوند. اغلب اندیکاتورهایی که به‌صورت سفارشی تولید و استفاده می‌شوند از ترکیب چند اندیکاتور پیش‌فرض ایجاد می‌شوند. در ادامه این مطلب برخی از انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را شرح می‌دهیم.

اندیکاتورهای قیمت محور

اندیکاتورهای قیمت محور اطلاعات مربوط به تغییرات قیمت در نمودار را استخراج و با انجام محاسباتی بر روی آن‌ها به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند اطلاعات بیشتری از نمودار قیمت به‌دست آورند. از اندیکاتورهای قیمت محور می‌توان به «میانگین متحرک» (Moving Average) اشاره کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

میانگین متحرک

میانگین متحرک ابزارهای پرکاربردی در تحلیل تکنیکال است که با هموارسازی نوسانات قیمت در نمودار، روندهای موجود را به‌طور واضح‌تری به تریدرها نشان می‌دهد. این اندیکاتورها با میانگین‌گیری از قیمت‌های دارایی در بازه‌های زمانی معین درک بهتری از روند قیمتی نمودار در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

میانگین متحرک به عنوان خطوط حمایت و مقاومت

میانگین متحرک می‌تواند به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی نیز عمل کند. بنابراین زمانی که قیمت در بالای میانگین متحرک‌ حرکت می‌کند نشانه‌ای از روند صعودی در بازار است. در این حالت این میانگین متحرک همانند خطی حمایتی عمل می‌کند و قیمت در زمان نزدیک شدن به آن تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند.

در حالتی برعکس زمانی که قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک‌ حرکت می‌کند، نشانه‌ای از روندهای نزولی در بازار است. در این حالت میانگین متحرک همانند خطی مقاومتی برای نمودار قیمت عمل می‌کند و زمانی که قیمت به آن نزدیک می‌شود معمولا تمایل دارد تا به سمت قیمت‌های پایین‌تر برگشت کند. در تصویر زیر میانگین متحرک را در نمودار قیمت مشاهده می‌کنید.

استفاده از میانگین متحرک در انواع تحلیل تکنیکال

انواع تقاطع میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک‌ را می‌توان در بازه‌های زمانی متفاوتی تنظیم کرد. در مواردی ممکن است میانگین متحرک یکدیگر را قطع کنند که این موضوع می‌تواند به عنوان سیگنالی برای شروع روندی صعودی یا نزولی محسوب شود. زمانی که میانگین متحرک دوره زمانی کوتاه‌تر، میانگین متحرکی در دوره زمانی بلندمدت‌تر را از پایین به بالا قطع کند، می‌تواند نشانه‌ای برای شروع بازار صعودی باشد. در مواقعی که میانگین متحرک دوره‌های زمانی کوتاه‌تر میانگین متحرکی در بازه زمانی بلندمدت‌تر را از بالا به پایین قطع کند، می‌‌تواند نشانه‌ای برای شروع روندی نزولی در بازار باشد.

اندیکاتورهای حجم در تحلیل تکنیکال

با توجه به اهمیت حجم معاملات در بازارهای صعودی و نزولی و تاثیرات حجم معاملات در قیمت آتی دارایی یا سهام، در ادامه به بررسی نمونه‌ای از اندیکاتور حجم در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

اندیکاتور «حجم تعادلی» (On Balance Volume | OBV) یکی از انواع اندیکاتور حجم معاملات است که میزان حجم معاملات در روندهای صعودی را جمع و میزان حجم معاملات در روندهای نزولی را کم می‌کند. برای درک بهتر تصور کنید که این اندیکاتور را می‌خواهیم در تایم‌‌فریم روزانه بررسی کنیم.

در طول یک روز قیمت سهم یا دارایی ممکن است درای نوسانات زیادی باشد و در نهایت در قیمتی کندل روزانه بسته می‌شود. اگر قیمت دارایی در زمان بسته شدن کندل از قیمت دارایی در زمان بسته شدن کندل قبلی بیشتر باشد، در این حالت روند صعودی است و کل حجم معامله شده در این بازه زمانی افزایشی درنظر گرفته می‌شود.

در حالتی برعکس زمانی که قیمت در زمان بسته شدن کندل از قیمت در زمان بسته شدن کندل قبلی کمتر باشد، روند نزولی محسوب می‌شود و کل حجم معاملاتی در این بازه کاهشی درنظر گرفته می‌شود. برای تحلیل با اندیکاتور حجم تعادلی می‌توانیم چهار حالت زیر را درنظر بگیریم.

روند صعودی همزمان نمودار قیمت و اندیکاتور OBV

در حالتی که هر دو نمودار قیمت و اندیکاتور OBV صعودی باشند، در این حالت روند قیمت افزایشی پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید. قیمت در نمودار بالایی در روندی صعودی قرار دارد. در قسمت پایین تصویر نیز اندیکاتور OBV را مشاهده می‌کنید. در این اندیکاتور نیز شاهد روندی صعودی هستیم. این موضوع باعث می‌شود احتمال افزایش قیمت در روند آتی دارایی افزایش پیدا کند.

اندیکاتور حجم تعادلی

روند نزولی همزمان نمودار قیمت و اندیکاتور OBV

در حالتی که روند قیمت و روند اندیکاتور OBV هر دو روندی نزولی باشند، در این حالت قیمت آتی نزولی پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمت بالای تصویر نمودار قیمت روندی نزولی دارد. در پایین نمودار قیمت، شاهد روندی نزولی برای اندیکاتور OBV هستیم. در این حالت همان‌طور که مشاهده می‌کنید روند نزولی در نمودار قیمت ادامه پیدا کرده است.

روند نزولی اندیکاتور حجم تعادلی

واگرایی منفی اندیکاتور حجم تعادلی

زمانی که نمودار قیمت در روندی صعودی باشد ولی اندیکاتور حجم تعادلی روندی نزولی داشته باشد، به این حالت واگرایی منفی اندیکاتور حجم تعادلی می‌گویند. تریدرها با مشاهده این حالت احتمال تغییر روند به قیمت‌های پایین‌تر را درنظر می‌گیرند.

واگرایی مثبت اندیکاتور حجم تعادلی

واگرایی مثبت اندیکاتور حجم تعادلی به این صورت است که نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد ولی اندیکاتور حجم تعادلی روندی صعودی دارد. در این حالت تریدرها قیمت آتی در نمودار را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند. واگرایی مثبت اندیکاتور حجم تعادلی بیان‌ می‌کند که احتمال تغییر مسیر قیمت به سمت قیمت‌های بالاتر وجود دارد.

انواع اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال

«اسیلاتورها» (Oscillators) که نوعی اندیکاتور هستند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بین دو مقدار ثابت نوسان می‌کنند. برای مثال اسیلاتورهای مومنتوم همانند اندیکاتورها اطلاعات قیمتی را از نمودار دریافت می‌کنند و به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که معمولا بین اعداد صفر و صد در نوسان باشند. اسیلاتورهای مومنتوم به‌صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند و احساسات موجود در بازار را در زمان‌هایی که خریدها یا فروش‌های گسترده‌ای انجام می‌شود، را به تریدرها نشان می‌دهند. اسیلاتورهای مومنتوم نواحی که در آنها اشباع خرید و اشباع فروش روی می‌دهد را نشان می‌دهند. بنابراین تریدرها با اطلاع از این نواحی می‌توانند تصمیم‌های بهتری را در معاملات خود اتخاذ کنند.

نام برخی از این اسیلاتورهای مومنتوم را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • «اسیلاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD)
  • «اسیلاتور استوکاستیک» (Stochastic Oscillator)
  • اسیلاتور RSI

واگرایی در اسیلاتورهای مومنتوم

تریدرها از واگرایی و همگرایی اسیلاتورها نسبت به نمودار قیمت نیز برای پیش‌بینی بهتر روند قیمت استفاده می‌کنند. برای مثال زمانی که نمودار قیمت مقدارهای بیشینه‌ای را نشان می‌دهد، نشانه‌ای از روند صعودی است. اما در این هنگام در صورتی که اسیلاتورهای مومنتوم همانند نمودار قیمت قله‌های جدیدی را نشان ندهند، این موضوع واگرایی بین نمودار قیمت و اسیلاتور مومنتوم محسوب می‌شود و نشانه‌های اولیه‌ای برای ضعف در روند قیمت است.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس تحلیل تکنیکال را تعریف کردیم و انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال را شرح دادیم. سپس انواع نمودار و انواع تایم‌فریم در تحلیل تکنیکال را بررسی کردیم. انواع تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم. برای این منظور تحلیل پرایس اکشن را شرح دادیم و در ادامه الگوهای شمعی را توضیح دادیم.

سپس به توضیح انواع الگوهای قیمتی پرداختیم و با مثال‌هایی انواع الگوهای قیمتی ادامه دهنده و بازگشتی را شرح دادیم. نواحی حمایت و مقاومتی از اهمیت بالایی در تحلیل تکنیکال برخوردار هستند. بنابراین در ادامه این مطلب استفاده از نواحی مقاومتی و حمایت در انواع تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم. شناسایی روندها تأثیر زیادی در پیش‌بینی درست قیمت‌های آتی در بازارهای مالی دارند. برای این منظور استفاده از انواع روند در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و خطوط روند به عنوان حمایت و مقاومت را توضیح دادیم.

تریدرها می‌توانند نمودار قیمت را با استفاده از انواع کانال‌های صعودی، نزولی و افقی تحلیل کنند که در این مطلب به آنها پرداختیم. سپس به نقش و اهمیت حجم در تحلیل تکنیکال اشاره کردیم و تغییرات حجم را در روندهای صعودی و نزولی بررسی کردیم. اندیکاتورها را در تحلیل تکنیکال شرح دادیم و برخی از انواع اندیکاتورها را توضیح دادیم. در پایان نیز استفاده از انواع اسیلاتورهای مومنتوم در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Pro Trading SchoollearnstockmarketCFA InstituteIGBritannicaElearnmarketsHow To TradeElearnmarketsTrendspider
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *