بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال – راهنمای کاربردی

۲۱۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال – راهنمای کاربردی

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن را پیدا کرد. با توجه به این‌که اندیکاتورهای زیادی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد، تریدرهای زیادی به‌دنبال جوابی برای سوال فوق هستند. در جوابی کوتاه می‌توان گفت هیچ اندیکاتوری را به‌طور مجزا نمی‌توان به‌عنوان بهترین اندیکاتور نوسان‌گیری معرفی کرد و در ادامه به این نکته توجه داشته باشید که هر اندیکاتوری که بتواند تحلیل بهتر و درست‌تری از بازار ارائه دهد می‌تواند به‌عنوان بهترین اندیکاتور نوسان‌گیری ارز دیجیتال شناخته شود. بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات زیادی است. وجود نوسانات فراوان در این بازار باعث ایجاد موقعیت‌های معاملاتی فراوانی می‌شود که در صورت شناسایی درست، می‌توانند برای تریدر سودآور باشند. در این راستا ابزارها و تحلیل‌های گوناگونی به‌وجود آمده است که هر کدام می‌تواند قدرت پیش‌بینی قیمت را در ترید افزایش دهد.

فهرست مطالب این نوشته

تریدرها با توجه به استراتژی معاملاتی انتخابی خود معمولا از ترکیبی از این ابزارها برای تحلیل بهتر بازار استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا با معرفی اندیکاتورها و قابلیت‌های آن‌ها شما را در پیدا کردن اندیکاتورهای مناسب در نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال کمک کنیم.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال چیست ؟

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که به تریدرها برای پیش‌بینی قیمت دارایی یا سهام کمک می‌کنند. در واقع اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی، قیمت گذشته و حال را بررسی می‌کنند. بنابراین بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال اندیکاتوری است که قیمت رمزارز موردنظر به آن واکنش مناسبی نشان دهد. انواع مختلفی اندیکاتور وجود دارند که بازار ارزهای دیجیتال را از جهات مختلفی بررسی و تحلیل می‌کنند. برای این‌که بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ارز دیجیتال را بتوان شناسایی کرد در ابتدا بهتر است با مفهوم نوسان‌گیری ارز دیجیتال آشنا شویم.

نوسان گیری ارز دیجیتال چیست ؟

استفاده از تغییرات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال برای کسب سود در معاملات را نوسان‌گیری ارز دیجیتال می‌گویند. بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند در آن فعالیت کنند. این بازار همانند دیگر بازارهای مالی دارای نوسان قیمتی است. نوسان قیمتی به معنای ثابت نبودن قیمت است. زمانی که تریدرها بتوانند جهت حرکت قیمت را در معاملات خود به‌درستی تشخیص دهند می‌توانند از بازار سود کسب کنند.

نوسان گیری ارز دیجیتال

نوسان گیری ارز دیجیتال در استراتژی های مختلف

تریدرها می‌توانند برحسب روشی که برای نوسان‌‌گیری ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند از استراتژی‌های متفاوتی برای کسب سود استفاده کنند. استراتژی تمام اقدامات و کارهایی است که تریدر در معاملات خود انجام می‌دهد. بنابراین با توجه به روش و استراتژی معاملاتی که معامله‌گر برای نوسان‌گیری انتخاب می‌کند، انواع مختلفی از نوسان‌گیری برای ارزهای دیجیتال وجود دارد.

اندیکاتور در نوسان گیری ارز دیجیتال

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال ابزاری هستند که برخی از تریدرها برای درک بهتر رفتار قیمت در بازار از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این میان استفاده از اندیکاتورهای مختلف نیز به استراتژی تریدر مربوط است. برخی از تریدرها در معاملات خود تنها از پرایس اکشن استفاده می‌کنند و به اندیکاتورهای مختلف توجهی ندارند اما برخی دیگر از تریدرها در کنار استفاده از روش پرایس اکشن از اندیکاتورها نیز برای گرفتن تأیید در معاملات خود استفاده می‌کنند. برخی از تریدرها در تحلیل‌های خود از اندیکاتورهای خاصی استفاده می‌کنند و برخی دیگر از ترکیب دیگری از اندیکاتورها در معاملات خود بهره می‌برند.

نقطه مشترکی که بین تمامی این تریدرها وجود دارد این است که تمامی این افراد قصد دارند تا به بهترین شکل ممکن از نوسانات بازار کسب سود کنند. اما برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال هر تریدر استراتژی خاص خود را استفاده می‌کند. تریدرهایی که در معاملات خود قصد دارند از اندیکاتورها نیز استفاده کنند همواره در جستجوی یافتن اندیکاتوری هستند که بتواند تحلیل بهتری از نمودار قیمت ارائه دهد. بنابراین شناخت بهتر اندیکاتورهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ادامه مطلب سعی داریم با انواع مختلف اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال آشنا شویم.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

انواع اندیکاتورها برای نوسان گیری ارز دیجیتال

برای بررسی بازار ارزهای دیجیتال تحلیل‌های مختلفی همانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را می‌توان استفاده کرد. اندیکاتورها ابزارهایی در تحلیل تکنیکال برای بررسی قیمت هستند. اندیکاتورها بر حسب محاسباتی که انجام می‌‌دهند و نوع اطلاعات ارائه شده می‌توانند در گروه‌هایی متفاوت قرار بگیرند. در فهرست زیر برخی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های مختلف اندیکاتورها را مشاهده می‌کنید.

  • «اندیکاتورهای روند» (Trend Indicators)
  • «اندیکاتورهای مومنتوم» (Momentum Indicators)
  • «اندیکاتورهای حجم» (Volume Indicators)

 اندیکاتورهای روند برای نوسان گیری ارز دیجیتال

یکی از روش‌هایی که برای نوسان‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد پیدا کردن روندهای بازار و گرفتن پوزیشن معاملاتی در جهت این روندها است. هنگامی که قیمت ارز دیجیتال در جهت مشخصی حرکت می‌کند می‌گوییم بازار وارد روند شده است. روندها ممکن است در تایم‌فریم‌های مختلفی ایجاد شوند. تریدرها می‌توانند برحسب نوع تایم‌فریم انتخابی از این روندهای بازار کسب سود کنند.

نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال با استفاده از شناسایی روندهای بازار به این صورت است که تریدر در روندهای صعودی وارد پوزیشن لانگ و در روندهای نزولی وارد پوزیشن شورت می‌شود. در این میان اندیکاتورهای روند به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند روندهای ادامه‌دار را تشخیص دهند و از برگشت روند اطلاع پیدا کنند. از اندیکاتورهای مهم روند می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • اندیکاتور «میانگین متحرک» (Moving Average)
  • اندیکاتور «مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD)
  • اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR)

اندیکاتور میانگین متحرک

اندیکاتور «میانگین متحرک» (Moving Average) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اندیکاتورهای روند است که یکی از بهترین اندیکاتورهای نوسان گیری ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید. با توجه به این‌که رفتار قیمت در تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است این اندیکاتور با میانگین‌گیری مستمری که از قیمت در اختیار تریدر قرار می‌دهد باعث می‌شود تا روند قیمت به‌طور هموارتری در اختیار تریدر باشد.

به عبارتی دیگر با توجه به احتمال نوسانات قیمت در بازه‌های مختلف زمانی ممکن است نمودار قیمت همانند جاده‌ای با دست‌اندازهای زیاد باشد که ذهن تریدر را در تشخیص روند اصلی و درست منحرف کند. اما با استفاده از میانگین متحرک در نمودار قیمت تریدر می‌تواند روند اصلی بازار را به‌درستی تشخیص دهد. میانگین متحرک را در نمودار قیمت به‌صورت خطی دنبال‌کننده می‌توان مشاهده کرد. این خط با توجه به این‌که معرف میانگین‌های قیمتی به‌روزشده‌ای است، بنابراین نوسانات ناگهانی نمودار قیمت یا به‌عبارتی نویزهای آن را تعدیل می‌کند.

بازه های زمانی در اندیکاتور میانگین متحرک

بازه‌های زمانی که این اندیکاتور میانگین‌گیری می‌کند، در بازه‌های مختلفی می‌تواند باشد. برای مثال ده روز، سی دقیقه، یک هفته یا هر بازه زمانی که تریدر انتخاب می‌کند. تریدرهایی که بخواهند در بازه‌های زمانی طولانی‌تر نمودار قیمت را تحلیل و بررسی کنند می‌توانند از میانگین متحرک‌های ساده ۲۰۰، ۱۰۰ یا ۵۰روزه استفاده کنند.

میانگین متحرک و اندیکاتورهای تأخیری

یکی از مواردی که هنگام استفاده از میانگین متحرک‌ها باید به آن توجه کرد این است که اندیکاتورهای میانگین متحرک جزو اندیکاتورهای تأخیری محسوب می‌شوند. یعنی به‌طور ذاتی دارای عقب ماندگی و تأخیر هستند. درک این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بخواهیم از اندیکاتور میانگین متحرک در بازه‌های زمانی طولانی‌تری استفاده کنیم.

در این حالت هراندازه بازه زمانی استفاده شده طولانی‌تر باشد، میزان تأخیر اندیکاتور نیز بیشتر است. از طرف دیگر در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر از این تأخیر کاسته می‌شود. میانگین متحرک‌ها در بازه زمانی کوتاه‌تر تمایل دارند تا در نزدیکی نمودار قیمت حرکت کنند. اما میانگین متحرک‌ها در بازه‌های زمانی طولانی‌تر از نمودار قیمت فاصله‌ قابل توجهی دارند.

میانگین متحرک

نوسان گیری با کمک میانگین متحرک

روش‌های زیادی برای ترید و نوسان‌گیری با میانگین متحرک وجود دارد. بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال اندیکاتوری است که بتواند با تحلیل قیمت گذشته و حال حاضر نمودار، تریدر را در شناسایی روند حرکت قیمت کمک کند. هنگامی که تریدر بتواند روند بازار را به‌درستی تشخیص دهد می‌تواند از موقعیت‌های معاملاتی موجود در راستای حرکت روند استفاده کند. در ادامه دو روش تشخیص روند به کمک اندیکاتور میانگین متحرک را شرح می‌دهیم.

زاویه میانگین متحرک با خط افقی

یکی از این روش‌ها توجه به زاویه‌ای است که خط میانگین متحرک با خط افقی تشکیل می‌دهد. برای مثال هنگامی که میانگین متحرک بیشتر به‌صورت افقی حرکت کند نشان‌دهنده این است که قیمت در حال نوسان بین دو محدوده مشخص است. هنگامی که خط میانگین متحرک از افق به سمت بالا زاویه پیدا کند نشان‌دهنده روند صعودی در بازار است. با وجود این میانگین متحرک نمی‌تواند قیمت آینده ارز دیجیتال را پیش‌بینی کند و تنها روند قیمتی آن را به تریدرها نشان می‌دهد.

تقاطع میانگین متحرک ها

یکی از زمان‌هایی که می‌توان موقعیت‌های مناسبی برای ورود به پوزیشن معاملاتی پیدا کرد زمانی است که میانگین متحرک‌ها همدیگر را قطع کنند. در این حالت با توجه به جهتی که میانگین متحرک در بازه زمانی کوتاه‌تر میانگین متحرک در بازه زمانی طولانی‌تر را قطع می‌کند، تریدرها می‌توانند از پوزیشن‌های معاملاتی متناسب با موقعیت معاملاتی موجود استفاده کنند. برای مثال یکی از این موقعیت‌های معاملاتی زمانی است که میانگین‌های متحرک در بازه‌های زمانی 50 و 200 روزه همدیگر را قطع کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید هر دو میانگین متحرک بر روی یک نمودار قیمت استفاده شده‌اند. در این حالت زمانی که میانگین متحرک 50 روزه از پایین به بالای میانگین متحرک 200 روزه می‌رود، به‌عنوان سیگنال خرید محسوب می‌شود. در حالت برعکس هنگامی که میانگین متحرک 50 روزه از بالا به پایین، میانگین متحرک 200 روزه را قطع کند و در زیر آن قرار گیرد، سیگنال فروش محسوب می‌شود.

تقاطع میانگین متحرک‌ها

اندیکاتور مکدی

اندیکاتور «مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD) یکی از متداول‌ترین اندیکاتورهایی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. با این اندیکاتور می‌توان جنبه‌های مختلفی از روند کلی قیمت را شناسایی کرد. هر چه اطلاعاتی که اندیکاتور در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، از جنبه‌های مختلفی روند را بررسی کند باعث کاربرد و محبوبیت بیشتر این اندیکاتور می‌شود. اندیکاتور مکدی را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای از این اندیکاتورها حساب کرد.

 

با توجه به این‌که این اندیکاتور علاوه بر نشان دادن جهت و میزان استمرار روند، می‌تواند مومنتوم را نیز مشخص کند بنابراین این اندیکاتور را می‌توان علاوه بر اندیکاتورهای روند جزء اندیکاتورهای مومنتوم نیز محسوب کرد. این موضوع به این دلیل است که اندیکاتور مکدی از ترکیب دو نوع اندیکاتور مختلف ایجاد شده است.

این اندیکاتور با استفاده از دو میانگین متحرک که در بازه‌های زمانی مختلفی هستند، جهت و میزان استمرار روند را مشخص می‌کند. علاوه بر این اندیکاتور مکدی با استفاده از اطلاعات دو میانگین متحرک مذکور، مومنتوم را نیز نشان می‌دهد.

اندیکاتور مکدی

اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR) یکی دیگر از اندیکاتورهای روند است که جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. در نمودار قیمت این اندیکاتور همانند مجموعه نقاطی در بالا و پایین نمودار قیمت مشاهده می‌شود. نقاط زیر نمودار قیمت نشان‌گر روندی صعودی و نقاط در بالای نمودار قیمت نشان‌دهنده نمودار نزولی است. هنگامی که مجموعه نقاط از نظر مکانی جابه‌جا می‌شوند به این معنی است که پتانسیل تغییر در جهت نمودار قیمت وجود دارد.

بنابراین از این اندیکاتور می‌توان برای نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال استفاده کرد. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید مناطقی که اندیکاتور تغییر جهت احتمالی را در نمودار قیمت مشخص کرده است را می‌توان به‌عنوان موقعیت‌‌های مناسب برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی درنظر گرفت. این اندیکاتور نیز همانند سایر اندیکاتورها دارای خطا می‌باشد و باید تنها برای گرفتن تأیید تحلیل‌ها از آن استفاده کرد.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

اندیکاتورهای مومنتوم برای نوسان گیری ارز دیجیتال

اندیکاتورهای مومنتوم سرعت تغییرات قیمت دارایی یا قدرت حرکات قیمت را نشان می‌دهند. قیمت ارزهای دیجیتال همواره در حال تغییر است. این تغییرات می‌توانند در جهت روند یا خلاف جهت روند کلی بازار باشند. برخی اوقات قیمت کاهش می‌یابد و در زمان‌هایی با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم. در حالتی ممکن است افزایش یا کاهش قیمت با سرعت زیادی انجام شود و در حالتی دیگر ممکن است افزایش یا کاهش قیمت بسیار آهسته انجام شود.

با کمک اندیکاتورهای مومنتوم می‌توانیم سرعت افزایش و کاهش قیمت را تحلیل کنیم. در واقع اندیکاتورهای مومنتوم به ما نرخ بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت را نشان می‌دهند. از اندیکاتورهای مهم و کاربردی برای اندازه‌گیری مومنتوم قیمت می‌توان اندیکاتورهای زیر را نام برد.

اندیکاتور RSI چیست ؟

اسیلاتور RSI نوعی اندیکاتور مومنتوم است که از میزان تغییرات قیمت استفاده می‌کند و قدرت نسبی بازار را در بالا بردن یا پایین آوردن قیمت نشان می‌دهد. اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index | RSI) اسیلاتوری است که بین دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش نوسان می‌کند. از این اندیکاتور برای شناسایی مومنتوم در بازار استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد اندیکاتور RSI نوعی اسیلاتور است و همانند اسیلاتورهای دیگر در محدوده‌ای مشخص نوسان می‌کند.

این اسیلاتور بین صفر و صد در نوسان است. هراندازه این شاخص یه صفر نزدیک‌تر باشد نشان‌دهنده ضعیف‌تر بودن مومنتوم در حرکت قیمت است. در حالت عکس هراندازه مومنتوم به عدد صد نزدیک باشد نشان‌دهنده قوی‌تر بودن مومنتوم است.

 

اشباع خرید و فروش در نوسان گیری با اندیکاتور RSI

بسیاری از تحلیل‌گرها بر این عقیده‌اند که وقتی قیمت در بازار با سرعت زیادی افزایش پیدا می‌کند و مومنتوم بالایی در بازار وجود دارد، این حالت بیانگر احتمال به‌وجود آمدن اشباع خرید است که می‌تواند فرصت‌های فروش مناسبی را در این محدوده‌ها در اختیار تریدرها قرار دهد.

از طرف دیگر هنگامی که کاهش قیمت با سرعت زیادی روی می‌دهد و مومنتوم به اندازه کافی کم می‌شود، در این حالت ابزارهای که برای تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌شوند بیانگر نوعی اشباع فروش هستند که این می‌تواند فرصت‌های خرید مناسبی را در اختیار تریدرها قرار دهد.

در مورد اندیکاتور RSI نیز این موضوع صادق است. در این اسیلاتور محدوده‌هایی وجود دارد که بیانگر اشباع خرید و اشباع فروش است. تحلیل‌گرها بر این باورند که اعداد بالای 70 در این اندیکاتور نشان‌دهنده اشباع خرید و اعداد پایین‌تر از 30 بیانگر اشباع فروش است. بر همین مبنا RSI حدود 50 بیانگر بازاری بدون روند است.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

برخی دیگر از تریدرها و تحلیل‌گرهای تکنیکال عقیده دارند که محدوده‌ای که برای اشباع خرید و اشباع فروش درنظر گرفته شده است باید کمتر از این مقدار باشد. بنابراین اعداد بالای 80 را به‌عنوان اشباع خرید و اعداد پایین‌تر از 20 را به‌عنوان اشباع فروش درنظر می‌گیرند.

این موضوع بیانگر این نکته است که پیدا کردن تنظیمات مناسب در اندیکاتورها و نحوه استفاده از آن‌ها در ترکیب با اندیکاتورهای دیگر به میزان تجربه و مهارت تریدر بستگی دارد. بنابراین برای پیدا کردن بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال باید اندیکاتورهای مختلف را در شرایط و تنظیمات گوناگونی بررسی و آزمایش کرد تا بتوان نتیجه قابل قبولی را از آن‌ها گرفت.

اسیلاتور استوکاستیک چیست ؟

اندیکاتور «استوکاستیک» (Stochastic Oscillator) نوعی اسیلاتور است که مومنتوم را نشان می‌دهد. اندیکاتور استوکاستیک بر این فرض استوار است که همواره مومنتوم جلوتر از قیمت است. بنابراین با کمک اسیلاتور استوکاستیک حرکات قیمتی را از همان ابتدای آن می‌توان شناسایی کرد. اسیلاتور استوکاستیک به تریدرها در شناسایی نواحی اشباع خرید و اشباع فروش کمک می‌کند.

 

ای اسیلاتور بین اعداد 0 تا 100 در نوسان است. زمانی که این اسیلاتور محدوده بالای 80 را نشان می‌دهد به معنای نواحی اشباع خرید است و زمانی که این اسیلاتور محدوده پایین‌تر از 20 را نشان می‌دهد به معنای نواحی اشباع فروش است.

استوکاستیک

اندیکاتورهای حجم در نوسان گیری ارز دیجیتال

«اندیکاتورهای حجم» (Volume Indicators) از مهم‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند که تریدرها از آن‌ها مخصوصا برای تأیید روندها و الگوهای قیمتی استفاده می‌کنند. اندیکاتورهای حجم به تریدرها مقدار خرید و فروش دارایی را در بازه‌ای مشخص نشان می‌دهند. از جمله مزایایی که بررسی حجم معاملات دارد این است که با توجه به این‌که تغییرات حجم از قیمت جلوتر است، بنابراین با استفاده از اندیکاتورهای حجم می‌توان قبل از تغییرات قیمت سیگنال‌هایی را از نحوه رفتار احتمالی قیمت دریافت کرد.

اهمیت حجم بالا در معاملات

حجم بالا در معاملات نشان‌دهنده علاقه خریدارها و فروشنده‌ها به معامله ارز دیجیتال مربوطه است. هنگامی که قیمت دارایی یا ارز دیجیتال در روندی صعودی قرار دارد و حجم معاملات نیز همراه با افزایش قیمت دارایی در روندی افزایشی قرار دارد، نشان‌دهنده این است که قیمت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در واقع افزایش حجم در این حالت نشان می‌دهد که خریدارهای بیشتری نسبت به خرید دارایی تمایل دارند.

در حالت عکس روند قیمت در مسیر نزولی قرار دارد و افزایش حجم همراه با کاهش قیمت در بازار مشاهده می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده این است که قیمت به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. در واقع افزایش حجم در این حالت نشان می‌دهد که فروشنده‌های زیادی تمایل به فروش دارایی مربوطه دارند.

اندیکاتور OBV چیست ؟

اندیکاتور «حجم تعادلی» (On Balance Volume | OBV) یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که برای اندازه‌گیری میزان فشار خرید و فروش استفاده می‌شود. اندیکاتور حجم تعادلی نوعی اندیکاتور تجمعی است. این به معنای این است که در روزهایی که قیمت افزایش یافته است، حجم آن روز به حجم OBV اضافه می‌شود و زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند حجم روز مربوطه از حجم کلOBV کم می‌شود. اندیکاتور OBV برای سادگی با یک خط نمایش داده می‌شود.

هنگامی که حجم در روزهای افزایش قیمت از حجم در روزهای کاهش قیمت بیشتر می شود، در این حالت اندیکاتور OBV صعودی می‌شود. در حالت برعکس هنگامی که حجم در روزهای کاهش قیمت از حجم در روزهای افزایش قیمت بیشتر می‌شود اندیکاتور نزولی می‌شود. بنابراین هنگامی که این اندیکاتور روندی صعودی دارد بیان گر این است که فشار خرید بالاست و هنگامی که روندی نزولی دارد بیانگر این است که فشار فروش بالا است.

مبنای عملکردی این اندیکاتور بر این اصل استوار است که همواره حجم از قیمت مقدم‌تر است. به عبارتی دیگر ابتدا حجم خرید یا حجم فروش افزایش پیدا می‌کند و سپس قیمت در جهت افزایش حجم حرکت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت هنگامی که حجم خرید بیشتر است در واقع میزان تقاضا بیشتر است که باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال یا دارایی مربوطه می‌شود و در زمانی که حجم فروش بالاتر است در واقع میزان عرضه بالا است که این موجب کاهش قیمت ارز دیجیتال یا دارایی مربوطه می‌شود.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

کاربردهای اندیکاتور حجم تعادلی

توجه به حجم معاملات از فاکتورهای تأثیرگذار در پیش‌بینی قیمت محسوب می‌شود. بنابراین اندیکاتورهای حجمی می‌توانند در شناخت و پیش‌بینی روند قیمتی بسیار کمک‌کننده باشند. در این میان کاربردهای اندیکاتور حجم تعادلی را می‌توان از دو دیدگاه مورد توجه قرار داد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

شناسایی روند بازار

اندیکاتور حجم تعادلی برای شناسایی و تأیید روند کلی بازار استفاده می‌شود. در تحلیل تکنیکال هراندازه بتوان تأییدهای بیشتری برای پیش‌بینی روند به‌دست آورد، ریسک معاملات کمتر می‌شود. بنابراین هنگام دریافت سیگنال‌های معاملاتی می‌توان با استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی آن‌ها را بررسی کرد.

واگرایی در اندیکاتور حجم تعادلی

واگرایی زمانی روی می‌دهد که حرکت قیمت در نمودار توسط اندیکاتور تأیید نشود. در حالات زیادی این واگرایی نشانه‌ای از احتمال برگشت روند است. یکی از استراتژی‌های سودزای معاملاتی که در نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود پیدا کردن محدوده‌هایی است که احتمال برگشت روند قیمت وجود دارد.

بنابراین یکی از خصوصیاتی که بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال دارد توانایی در پیش‌بینی این محدوده‌های مهم برای نوسان‌گیری است. با توجه به این‌که افزایش فشار خرید یا فروش همواره مقدم بر تغییرات قیمتی است بنابراین در حالاتی که واگرایی در نمودار حجم تعادلی روی می‌دهد احتمال برگشت روند قیمت وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید واگرایی صعودی که در نمودار اندیکاتور حجم تعادلی مشاهده می‌شود باعث شده است که نمودار قیمت نیز در نهایت روندی صعودی داشته باشد.

اندیکاتور حجم تعادلی

در تصویر زیر نیز واگرایی نزولی در نمودار حجم تعادلی باعث شده است که نمودار قیمت نیز در نهایت وارد روند نزولی شود.

واگرایی در اندیکاتور

معرفی برخی از اندیکاتورهای معروف

کاری که اندیکاتورها برای تریدرها انجام می‌دهند در واقع نشان دادن رفتار قیمت دارایی مربوطه در گذر زمان است. هراندازه بررسی رفتار قیمت در گذشته توسط اندیکاتورها دقیق‌تر و روشن‌تر انجام شود، معامله‌گر درک بهتری از احتمال رفتار آینده قیمت به‌دست می‌آورد. در این میان برخی از اندیکاتورها جزئیات و موارد بیشتری از رفتار قیمت را نشان می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا این اندیکاتورها در میان تریدرها از محبوبیت بیشتری برخوردار شوند. در ادامه با دو نمونه از این اندیکاتورهای محبوب آشنا می‌شویم.

اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور «ایچیموکو» (Ichimoku) از تعدادی اندیکاتور تحلیل تکنیکال تشکیل شده است که اطلاعات مفیدی را برای بررسی بازار در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. تریدرها در تحلیل تکنیکال سعی دارند تا با ابزارها و روش‌های موجود بتوانند مقاومت‌ها، حمایت‌ها و روندها را در بازار مشخص کنند. بنابراین اندیکاتورهایی که این موارد را مشخص کنند در میان تریدرها از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در این میان اندیکاتورهایی وجود دارند که تمامی این تحلیل‌ها و شناسایی‌ها را در بازار انجام می‌دهند. اندیکاتور ایچیموکو یکی از این اندیکاتورها است که می‌تواند علاوه بر مشخص کردن محدوده‌های حمایت و مقاومتی، سیگنال‌های مناسبی برای شناسایی روند و مومنتوم بازار ارائه دهد.

با توجه به این‌که این اندیکاتور اطلاعات زیادی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، بنابراین هنگامی که در ابتدا آن را مشاهده می‌کنید ممکن است مقداری پیچیده به‌نظر برسد. این اندیکاتور از بخش مهمی به‌نام ابر کومو تشکیل شده است که قسمت مهمی از این اندیکاتور را تشکیل می‌دهد. هنگامی که قیمت در زیر ابر کومو قرار می‌گیرد نشان‌دهنده روندی نزولی است. در حالت مخالف هنگامی که قیمت در بالای ابر کومو قرار دارد بیانگر روند صعودی است. این سیگنال زمانی معتبرتر می‌شود که ابر کومو و قیمت در یک جهت حرکت کنند. از طرف دیگر هنگامی که ابر کومو و قیمت در خلاف جهت هم حرکت کنند سیگنال ضعیف‌تری داریم.

ابر کومو

اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور «باند بولینگر» (Bollinger Bands) محدوده‌ای را بر روی نمودار قیمت مشخص می‌کند که این محدوده با سه خط مشخص می‌شود. خطی که در وسط باند بولینگر مشاهده می‌شود معمولا میانگین متحرک ساده است که بر روی بازه 20 روزه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است نوع خط روند و بازه‌ای که خط روند در آن تنظیم می‌شود، قابل تغییر توسط تریدر است. اما معمولا از میانگین متحرک 20 روزه استفاده می‌شود. این میانگین متحرک ساده به‌عنوان مبنایی برای دو باند بالایی و پایینی در دو طرف این میانگین متحرک به‌حساب می‌آید. با توجه به تعاملی که نمودار قیمت با باند بالایی و باند پایینی دارد این محدوده‌ها میزان نوسان قیمت را نشان می‌دهند.

عملکرد باند بولینگر

عملکرد اصلی اندیکاتور باند بولینگر در اندازه‌گیری و مشخص کردن نوسان به‌صورت تصویری است. نحوه کار این اندیکاتور به این صورت است که هر اندازه که نوسان بیشتر باشد باندها پهن‌تر می‌شوند. در حالت مقابل در زمانی که نوسان کاهش پیدا می‌کند باندها محدودتر می‌شوند. تریدرها در تحلیل‌های خود می‌توانند اطلاعات فراوانی را از اندیکاتور باند بولینگر به‌دست ‌آورند.

بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

موقعیت‌های معاملاتی در باند بولینگر

با توجه به این‌که نمودار قیمت معمولا در بین این باندهای بالا و پایین قرار می‌گیرد، بنابراین وقتی قیمت در باند بالایی به سمت بالا حرکت می‌کند یا از باند بالایی عبور می‌کند می‌تواند به‌معنای اشباع خرید باشد که موقعیت مناسبی را برای پوزیشن شورت یا فروش در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

تریدرها در حالت عکس نیز می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را به کمک این اندیکاتور رصد کنند. در این حالت هنگامی که قیمت در باند پایینی به سمت پایین حرکت می‌کند یا از باند پایینی خارج می‌شود، بیانگر اشباع فروش است که در این حالت تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای پوزیشن‌های لانگ یا خرید پیدا کنند.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ساعتی ارز دیجیتال

برای این‌که بتوانید بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری ساعتی ارز دیجیتال را پیدا کنید باید در ابتدا میزان مهارت و تجربه ترید خود را در تایم‌فریم‌های بالاتر بیشتر کنید. با توجه به این‌که نوسانات قیمتی در تایم‌فریم‌های پایین‌تر بسیار زیاد است، بنابراین ترید در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر به مهارت بالایی در معامله‌گری نیاز دارد.

فردی که قصد دارد در بازارهای پرنوسان ارزهای دیجیتال در تایم‌فریم‌های کوتاه معامله کند در ابتدا باید روحیات مناسب برای ترید در تایم‌فریم‌های پایین‌تر را داشته باشد. این موضوع در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

با توجه به این‌که بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارهای مالی نوسانات بیشتری را تجربه می‌کند بنابراین لزوم شناخت روحیات شخصی در ابتدای ورود به این بازار می‌تواند در تصمیمات تریدر در انتخاب نوع رمزارز و استراتژی معاملاتی تأثیرات مثبتی داشته باشد. یکی از تصمیماتی که تریدر در انتخاب و طرح‌ریزی استراتژی معاملاتی خود می‌گیرد مربوط به انتخاب تایم‌فریم معاملاتی ارز دیجیتال است.

تریدرها بر حسب تایم‌فریم‌های انتخابی خود می‌توانند اندیکاتورهای مختلفی را بر روی نمودار قیمتی آزمایش کنند تا بتوانند بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال را پیدا کنند. بنابراین انتخاب اندیکاتور مناسب در تایم‌فریم‌های کوتاه در نوسان‌گیری ساعتی ارز دیجیتال نیز مانند دیگر تایم‌فریم‌های موجود به میزان تجربه و مهارت تریدر بستگی دارد.

نوسان گیری ساعتی ارز دیجیتال

اسکالپینگ و اندیکاتورهای نوسان گیری

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که تریدرها برای ترید ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند «اسکالپینگ» (Scalping) است. در این روش تریدر سعی می‌کند از نوسانات کوچک قیمت در بازار سود بگیرد. در اسکالپینگ تریدر به‌دنبال گرفتن سودهای زیاد در معاملات نیست و می‌خواهد در بازه‌ زمانی کوتاه تعداد زیادی معامله را انجام دهد تا در نهایت بتواند در مجموع سود موردنظر خود را از برآیند سود و زیان این معاملات به‌دست آورد.

تمامی اندیکاتورها را در تایم‌فریم‌های مختلف می‌توان استفاده کرد بنابراین در روش اسکالپینگ نیز برای پیدا کردن بهترین اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال می‌توان اندیکاتورهای مختلف را آزمایش کرد. اسکالپینگ را می‌‌توان در تایم‌فریم‌های مختلفی انجام داد و اندیکاتورهای مختلفی را برای آن استفاده کرد.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری دقیقه‌ای ارز دیجیتال

قیمت‌ ارزهای دیجیتال همواره در حال تغییر است. تریدرهایی که مهارت و تجربه کافی در انجام معاملات را در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر دارند می‌توانند از این نوسانات بازار کسب سود کنند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد یکی از استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال اسکالپینگ است که بر روی ترید در بازه‌های زمانی کوتاه تمرکز دارد.

به‌طور معمول تایم‌فریم‌هایی که در روش اسکالپینگ استفاده می‌شوند بین 5 تا 30 دقیقه قرار دارند. لازم به ذکر است که هراندازه تایم‌فریم اسکالپینگ کوتاه‌تر باشد، تریدر تعداد معاملات بیشتری می‌تواند انجام دهد. بهترین اندیکاتور نوسان‌گیری دقیقه‌ای ارز دیجیتال را می‌توان با بررسی نحوه واکنش‌ گذشته قیمتی ارز دیجیتال موردنظر در اندیکاتورهای مختلف پیدا کرد. با بررسی واکنش قیمت به اندیکاتور در گذشته می‌توانید نحوه تعامل قیمت با اندیکاتور را در آینده بهتر پیش‌بینی کنید.

جمع بندی

نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال از محبوبیت ویژه‌ای میان تریدرهای بازارهای مالی برخوردار است. در این میان برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورهای مختلف می‌توانند تریدرها را در انتخاب پوزیشن‌های معاملاتی مناسب در ترید ارزهای دیجیتال کمک کنند. برای آشنایی با مفهوم نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال در ابتدای این مطلب به توضیح نوسان‌گیری ارز دیجیتال در استراتژی‌های مختلف پرداختیم.

سپس انواع اندیکاتورهای موجود را شرح دادیم. در ادامه به توضیح اندیکاتورهای میانگین متحرک، مکدی و پارابولیک سار به‌عنوان اندیکاتورهای محبوب روند پرداختیم. سپس اندیکاتور RSI و اسیلاتور استوکاستیک را به‌عنوان اندیکاتورهای مومنتوم برای نوسان‌گیری ارز دیجیتال توضیح دادیم.

پس از آن اهمیت حجم بالا در معاملات و اندیکاتور حجم تعادلی را شرح دادیم. در ادامه اندیکاتورهای ایچیموکو و باند بولینگر را به‌عنوان دو اندیکاتور پرکاربرد و معروف توضیح دادیم. در پایان نیز بهترین اندیکاتور برای نوسان‌گیری ساعتی ارز دیجیتال را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CAPEXInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *