چگونه ترید را شروع کنیم؟ – از گام اول تا ورود به بازار + مسیر یادگیری

۱۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
چگونه ترید را شروع کنیم؟ – از گام اول تا ورود به بازار + مسیر یادگیری

شروع ترید در بازارهای مالی به‌معنای ایجاد آمادگی برای کسب سود از فرصت‌های موجود در این بازارها است. این کسب سود می‌تواند از طریق خرید دارایی موردنظر در قیمت‌های مناسب و فروش آن در قیمت‌هایی بالاتر فراهم شود. در حالتی دیگر تریدرها می‌‌توانند با استفاده از ابزارهایی همانند قراردادهای آتی، از روندهای نزولی در بازارهای مالی نیز همانند روندهای صعودی آن کسب سود کنند. بنابراین یادگیری نحوه شروع ترید در بازارهای مالی از اهمیت زیادی در میان علاقه‌مندان به معامله‌گری برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را شروع کنیم و برای این منظور پس از توضیح مفهوم ترید و معرفی انواع آن، به شرح نحوه ترید در انواع بازارهای مالی همانند بورس، فارکس و کریپتو می‌پردازیم و در ادامه توضیحاتی درباره برنامه‌ریزی برای ترید و نحوه مدیریت ریسک ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

چگونه ترید را شروع کنیم؟

برای اینکه بدانیم چگونه ترید را شروع کنیم در ابتدا بهتر است درباره ترید و انواع بازارهای مربوطه مطالبی را یاد بگیریم. با توجه به اینکه مفهوم ترید در تمامی بازارهای مالی یکسان است، بنابراین پس از آشنایی با مفهوم ترید می‌توانیم درک بهتری از نحوه انجام معاملات در بازارهای مختلف به‌دست ‌آوریم. برای این منظور در گام نخست از مسیر یادگیری ترید به این موضوع می‌پردازیم که ترید چیست و پس از آشنایی با انواع آن، در ادامه بازارهای مربوطه را شرح می‌دهیم.

ترید چیست؟

ترید به معنای خرید و فروش ابزارهای مالی یا دارایی‌ها برای کسب سود از نوسانات قیمت در آن‌ها است. تریدرها سعی‌ می‌‌کنند با انجام تحلیل‌‌های مربوطه روند آتی قیمت در بازار موردنظر را پیش‌بینی کنند. در این حالت می‌‌‌توانند دارایی موردنظر را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنند و با قرار دادن تارگت‌های قیمتی، در زمان افزایش قیمت و رسیدن قیمت به هدف موردنظر با فروش آن کسب سود کنند.

لپ‌تاپ روی زمین، نمایشگر نمودارهای ترید در پس‌زمینه سکه ها طلا

تریدرها می‌توانند از روندهای منفی و کاهش قیمت دارایی موردنظر در بازارهایی همانند فیوچرز نیز کسب سود کنند. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی و تایم‌فریم‌های موردنظر خود از نوسانات کوتاه‌مدت یا روندهای بلندمدت بازار مربوطه برای کسب سود استفاده کنند.

معامله‌گرها می‌توانند در انواع بازارهای مالی ترید کنند. هر کدام از این بازارها مزایا و ریسک‌های مربوط به خود را دارد. بنابراین پس از آشنایی با مفهوم ترید در بازارهای مالی در گام بعدی لازم است تا با مقدار سرمایه لازم برای ترید در انواع بازارهای مالی اشنا شویم. برای این منظور در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم و مقدار تقریبی سرمایه موردنیاز برای شروع ترید در بازارهای مالی را شرح می‌‌‌دهیم.

چگونه بدون سرمایه ترید را شروع کنیم؟

یکی از سوالات پرتکراری که درباره شروع ترید در بازارهای مالی مطرح می‌شود، درباره نحوه ترید بدون سرمایه در بورس و بازارهای مالی است. در جواب به این سوال می‌توان گفت برای شروع ترید در بازارهای مالی به سرمایه‌ زیادی نیاز ندارید. به‌عبارت دیگر برای ترید در بازارهای مالی با مبالغی اندک نیز می‌توان شروع کرد. برای این منظور با توجه به نوع بازاری که انتخاب می‌کنید این مبالغ می‌تواند متفاوت باشد.

یک تلفن هوشمند با نمودار سهام در صفحه

برای مثال برای ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال حداقل مبلغی که برای انجام معامله نیاز دارید در حدود ۶ دلار است. البته این مبلغ نیز ممکن است در برخی از صرافی‌ها مقداری تغییر کند. در بازار فارکس نیز با توجه به کارگزاری و نوع معاملاتی که قصد دارید انجام دهید این مبلغ می‌تواند از حدود ۲۰ دلار شروع شود. در بورس ایران با مبالغی کمتر از موارد ذکر شده نیز می‌توان ترید کرد.

مبالغی که پیش‌تر ذکر کردیم ممکن است با مرور زمان تا حدودی تغییر کنند و دلیل از ذکر آن‌ها تنها به این خاطر است که خواننده از مقدار تقریبی لازم برای شروع ترید آگاهی پیدا کند. از طرفی دیگر برای ترید در بازارهای مالی معامله‌گرها می‌بایست از مبالغ بسیار کمی برای شروع معاملات استفاده کنند تا با توجه به عدم مهارت و تجربه کافی دچار ضررهای احتمالی نشوند.

انواع روش‌های ترید برای ورود به بازار

برای ترید در بازارهای مالی روش‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند تا نوسان‌های بلندمدت‌تری را در نمودار قیمت شناسایی کنند. برای این منظور این افراد با توجه به بازه زمانی مورد انتظار خود برای تیک پروفیت تنها ممکن است دقایقی از روز را به بررسی پوزیشن معاملاتی خود اختصاص دهند.

از سویی دیگر برخی از افراد نیز ترید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت را ترجیح می‌دهند. برای این منظور این افراد معمولا چندین ساعت از روز را برای ترید در بازار موردنظر اختصاص می‌دهند. بنابراین با توجه به بازه زمانی انتخابی برای کسب سود از معاملات، تریدرها می‌توانند از روش‌های زیر برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

پوزیشن تریدینگ چیست؟

«پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) نوعی از انواع ترید است که در آن معامله‌گر به روند صعودی دارایی یا سهام مربوطه در بلندمدت باور دارد. در این روش معامله‌گر با استفاده از تحلیل بنیادی سعی می‌کند تا ارزش ذاتی سهام یا دارایی موردنظر را پیدا کند. پس از تعیین ارزش ذاتی سهام، تریدر با استفاده از تحلیل تکنیکال سعی می‌کند تا در موقعیت‌های مناسبی به بازار ورود کند.

در این حالت تریدر در واقع سرمایه‌گذاری بلندمدتی در سهام یا دارایی مربوطه انجام می‌دهد. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند می‌بایست نوسانات میان‌مدت و کوتاه‌مدت بازار را برای رسیدن به اهداف بلندمدت تعیین شده تحمل کنند. بازارهای مالی همواره دارای نوسان است و هر اندازه زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر باشد، احتمال ریسک سرمایه‌گذاری بالاتر می‌رود. بالاتر رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی بلندمدت به این دلیل است که در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر، بازار فراز و فرودهای بیشتری را تجربه می‌کند.

بنابراین افرادی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت به سرمایه‌ خود نیاز دارند، ممکن است با استفاده از این روش دچار زیان شوند. با توجه به اینکه این افراد به سرمایه مربوطه در کوتاه‌مدت نیاز دارند، ممکن است مجبور شوند تا سرمایه خود را در بازار خرسی از بازار خارج کنند. این موضوع ممکن است باعث شود تا این افراد در قیمت‌هایی کمتر از قیمت ورود از بازار خارج شوند که این موضوع باعث ضرر این سرمایه‌گذاران می‌شود.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) نوعی از انواع روش‌های ترید است که در آن تریدر ممکن است پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای چند روز تا چند هفته باز نگه دارد. بنابراین در این روش تریدرها از روندهای میان‌مدت در بازار مربوطه برای نوسان‌گیری و کسب سود استفاده می‌‌‌‌کنند. در این حالت تریدرها علاوه بر درنظر گرفتن ارزش ذاتی سهام یا دارایی مربوطه می‌بایست با استفاده از انواع الگوهای قیمتی موجود در تحلیل تکنیکال روند قیمت آتی را پیش‌بینی کنند. افرادی که فرصت ترید روزانه ندارند و تنها می‌خواهند از نوسانات میان‌مدت قیمت در بازار مربوطه استفاده کنند، می‌توانند از این روش برای کسب سود در بازارهای مالی استفاده کنند.

چگونه ترید روزانه را شروع کنیم؟

«ترید روزانه» (Day Trading) یکی دیگر از انواع روش‌های ترید است که برخی از معامله‌گرها از آن استفاده می‌کنند. در این روش تریدرها پوزیشن‌های معاملاتی خود را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که پوزیشن‌های مربوطه برای روز بعد باز نمی‌ماند. به‌عبارت دیگر تمامی پوزیشن‌ها در همان روز تعیین تکلیف می‌شود. در این روش تریدر می‌تواند با توجه به استراتژی معاملاتی خود تعداد زیادی ترید را انجام دهد. اما این پوزیشن‌های معاملاتی نباید برای روز بعد باز بمانند.

اسکالپینگ چیست؟

در حالتی دیگر از ترید روزانه، معامله‌گر تعداد زیادی معامله را در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌دهد. در این روش مخصوص که به «اسکالپینگ» (Scalping) معروف است، تریدرها معمولا ساعات مشخصی از روز را به ترید اختصاص می‌دهند. برای این منظور تریدرها تعداد زیادی معامله را در بازه‌های زمانی کوتاه انجام می‌دهد. با توجه به کوتاه بودن بازه زمانی معاملات، این معاملات با سودهای کمی همراه است و برخی از این معاملات با ضرر همراه می‌شود. بنابراین داشتن تمرکز و مدیریت بهینه ریسک در انجام اسکالپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این روش هدف تریدر انجام معاملات زیاد به‌گونه‌ای است که درنهایت برآیند تریدهای انجام شده مثبت شود و معامله‌گر بتواند در مجموع معاملات سودآوری انجام دهد.

چگونه در انواع بازارهای مالی ترید را شروع کنیم؟

برای شروع ترید در ابتدا لازم است تا با انواع بازارهای مالی ‌آشنا شویم. هر کدام از این بازارها خصوصیات مربوط به خود را دارند. بنابراین برای شروع ترید در آن‌ها در ابتدا می‌بایست با این ویژگی‌ها آشنا شویم. در ادامه این مطلب همان‌طور که در فهرست زیر مشاهده می‌کنید با نحوه ترید در بورس، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان سه نمونه از بازارهای متداول اشنا می‌شویم. در توضیح نحوه ترید در هر کدام از این بازارها در ابتدا توضیحاتی درباره بازار مربوطه ارائه می‌دهیم و سپس نحوه شروع ترید در آن‌ها را شرح می‌دهیم.

یک مرد ایستاده مقابل چندین مانیتور نمایش دهنده اندیکاتورهای بازارهای مالی

چگونه ترید در بورس را شروع کنیم؟

بورس بازاری است که در آن انواع اوراق بهادار همانند سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی، انواع سپرده‌های کالایی و صندوق‌های قابل‌معامله در بورس را می‌توان معامله کرد. اولین گام برای انجام معامله در هر کدام از این اوراق بهادار، ثبت‌نام در کارگزاری و گرفتن کد بورسی از سامانه سجام است. سپس تریدرها می‌توانند با نام کاربری و رمزعبوری که کارگزاری موردنظر در اختیارشان قرار می‌دهد، با کد بورسی خود معاملات موردنظر را انجام دهند. تریدرها می‌توانند انواع اوراق بهادار موجود در این بازار را معامله کنند که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

چگونه ترید انواع سهام در بورس را شروع کنیم؟

برای ترید انواع سهام در بورس در ابتدا می‌بایست نماد معاملاتی سهام موردنظر را جستجو کنید و پس از پیدا کردن نماد معاملاتی سهام مربوطه نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید. در این حالت تریدرها می‌بایست از قبل نماد‌های مربوطه را درنظر داشته باشند. به عبارتی دیگر در ابتدا می‌بایست با استفاده از تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی سهام مربوطه را به‌دست آورند. سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال موقعیت مناسبی را برای سفارش‌گذاری سهام مربوطه انتخاب کنند.

در این حالت تریدرها می‌توانند از انواع تحلیل‌های تکنیکال موجود همانند تحلیل پرایس اکشن استفاده کنند. بررسی اندیکاتورهای حجم معاملات نیز از دیگر روش‌های محبوب است که به تریدرها در انجام معاملات مربوطه کمک می‌کند. پس از شناسایی سهام موردنظر، تریدرها با توجه به تحلیل مربوطه و استراتژی معاملاتی خود می‌توانند تارگت‌های قیمتی مناسبی را برای تیک پروفیت انتخاب کنند.

بنابراین شناسایی سهام‌هایی که در موقعیت مناسبی برای خرید هستند از اهمیت بالایی برخوردار است که تریدرها می‌توانند با پیدا کردن ارزش واقعی سهام مربوطه از پتانسیل رشد آن‌ها در اینده استفاده کنند. با توجه به این نکته در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را با پیدا کردن ارزش ذاتی سهام شروع کنیم و موارد تاثیرگذار در پیدا کردن ارزش ذاتی سهام را شرح می‌دهیم.

چگونه ترید را با بررسی ارزش ذاتی سهام شروع کنیم؟

ارزش ذاتی سهام قیمت واقعی سهام است که ممکن است نسبت به قیمت بازار سهام بیشتر، کمتر یا برابر آن باشد. قیمت بازار سهام همان قیمتی است که در پلتفرم‌ معاملاتی در هر لحظه مشاهده می‌‌کنید. قیمت بازار سهام را میزان عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند. بنابراین احساسات مثبت و منفی در بازار که با توجه به انتشار اخبار مثبت و منفی در بازار به‌وجود می‌آیند، نقش مهمی در افزایش میزان خرید یا فروش سهام مربوطه دارد. با توجه به اینکه قیمت سهام تمایل دارد تا به قیمت واقعی خود برگردد، بنابراین تریدرها می‌توانند با پیدا کردن ارزش ذاتی سهام مربوطه، روند آتی قیمت را برای سهام موردنظر پیش‌بینی کنند.

تاثیر عوامل بیرونی و درونی شرکت‌ها در ارزش ذاتی سهام

برای پیدا کردن ارزش ذاتی سهام تریدرها می‌بایست عواملی بیرونی و درونی شرکت که بر قیمت سهام مربوطه تاثیرگذار است را به‌طور بسیار دقیقی بررسی کنند. برای مثال جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی دولت‌ها در برابر برخی از صنایع یکی از عوامل تاثیرگذار بیرونی در قیمت سهام شرکت‌های مربوط به صنعت موردنظر است. علاوه بر عوامل بیرونی تریدرها نیاز دارند تا عوامل درونی شرکت‌ها همانند میزان سودآوری در سال مالی مربوطه را بررسی کنند.

هر اندازه میزان سودآوری شرکت نسبت به دوره‌های مالی مشابه قبلی بیشتر باشد، احتمال تقویت ارزش سهام مربوطه بیشتر می‌شود. از دیگر عوامل تاثیرگذار درونی شرکت‌ها می‌توان به طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها اشاره کرد. این طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند باعث افزایش تولید محصولات و در نهایت افزایش فروش و سودآوری شرکت موردنظر شود. این موضوع نیز می‌تواند باعث تقویت و افزایش قیمت سهام مربوطه شود.

چگونه ترید گواهی سپرده کالایی را شروع کنیم؟

برای ترید گواهی سپرده کالایی معامله‌گرها می‌توانند با همان پلتفرم معاملاتی که سهام شرکت‌ها را ترید می‌‌‌کنند، نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی نیز اقدام کنند. گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود که جزو بازار مالی بورس کالا است. گواهی سپرده کالایی نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن به مقدار مشخصی از دارایی است و با توجه به دارایی پایه‌ای که این گواهی بر مبنای آن‌ها صادر می‌شود، انواع گواهی سپرده کالایی وجود دارند.

برای مثال گواهی سپرده کالایی زعفران بر پایه دارایی پایه زعفران صادر می‌شود و گواهی سپرده کالایی سکه بر مبنای دارایی پایه سکه طلا تعریف شده است. هر کدام از این گواهی‌های سپرده کالایی دارایی نمادی است که تریدرها می‌توانند با جستجوی نماد مربوطه در پلتفرم‌های معالاتی انها را خریداری کنند. نماد معاملاتی گواهی‌های سپرده کالایی در بورس کالا معمولا از حروف اولیه دارایی مربوطه به‌همراه تعدادی عدد تشکیل می‌شود. برای مثال زعف0210پ08 یکی از نمادهای مربوط به زعفران است و نماد معاملاتی پست0307پ09 مربوط به گواهی سپرده کالایی پسته است.

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده کالایی

برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی تریدرها می‌بایست به این موضوع توجه کنند که برخی از گواهی‌های سپرده کالایی دارای معاملات ناپیوسته هستند. معاملات ناپیوسته به این معنی است که امکان فروش دوباره این گواهی‌ها در بازار مربوطه وجود ندارد و افرادی که این گواهی‌های سپرده کالایی را خریداری می‌‌کنند می‌بایست در زمان سررسید این اوراق نسبت به دریافت کالای مربوطه از انبار موردنظر اقدام کنند.

برای مثال گواهی سپرده کالایی مربوطه به سیمان از نوع ناپیوسته است. گواهی‌های سپرده کالایی که نحوه انجام آن‌ها به‌طور ناپیوسته است، بازار ثانویه ندارند و تریدرها نمی‌توانند پس از خرید آن‌ها را بفروشند. بنابراین تریدرهایی که قصد دارند تا از نوسانات قیمتی مربوط به گواهی‌های سپرده کالایی کسب سود کنند، می‌بایست به نحوه انجام معاملات آن‌ها دقت کنند. علاوه بر این تاریخ سررسید گواهی‌های سپرده کالایی مورد دیگری است که تریدرها می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند که در ادامه این مطلب درباره آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

یک مرد نشسته پشت لپ در حال کار با یک نمودار قیمت سهام در پس زمینه

اهمیت توجه به تاریخ سررسید در گواهی‌های سپرده کالایی

هر گواهی سپرده کالایی دارای تاریخ سررسید است که در آن تاریخ دارنده گواهی سپرده می‌بایست کالای مربوطه را از انبار بورس کالا دریافت کند. بنابراین معامله‌گرها تنها می‌توانند تا قبل از این تاریخ این اوراق را خرید و فروش کنند. تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را که دارای استانداردهای بورس کالا است، به انبارهای مربوطه تحویل دهند و گواهی سپرده کالایی را با تاریخ سررسید مشخص دریافت کنند.

این افراد می‌توانند گواهی‌های سپرده کالایی موردنظر را در بورس کالا بفروشند. این موضوع باعث می‌‌شود تا تولیدکنندگان در محیطی رقابتی کالاهای خود را در بورس عرضه کنند. از سویی دیگر افرادی که این گواهی‌ها را دریافت می‌کنند می‌توانند کالاهای خریداری شده توسط این اوراق را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرند.

اما عده دیگری از افراد تنها قصد معامله این اوراق را دارند. این افراد با توجه به نوسانات قیمتی این اوراق تمایل دارند از این راه کسب سود کنند. این افراد علاوه بر توجه به وجود بازار ثانویه برای گواهی کالایی مربوطه، می‌بایست به تاریخ سررسید این اوراق نیز توجه کنند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد افرادی که به قصد فروش، این اوراق را خریداری می‌کنند تنها می‌توانند تا قبل از زمان سررسید آن‌ها را معامله کنند.

چگونه ترید ETF را شروع کنیم؟

«صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس» (Exchange Traded Fund | ETF) صندوق‌هایی هستند که با توجه به حوزه‌ مربوطه، مبالغ دریافتی را در دارایی‌های متنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال برخی از صندوق‌های قابل معامله در بورس وجوه دریافتی را در کالاهایی همانند طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی دیگر از این صندوق‌ها سرمایه‌ تحت مدیریت خود را بر روی سهام سرمایه‌گذاری می‌‌کنند که به‌ آن‌ها ETF سهام می‌گویند.

صندوق‌های قابل‌معامله در بورس این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کنند تا بتوانند واحدهای این صندوق‌ها را در پلتفرم‌های معاملاتی خود خرید و فروش کنند. بنابراین علاوه بر اینکه ETF با ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری، ریسک آن را کاهش می‌دهد، به تریدرها اجازه می‌دهد تا بتوانند با مبالغ بسیار کمی واحدهای این صندوق‌ها را معامله کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند همانند انجام معاملات سهام شرکت‌ها، با جستجوی نماد مربوط به صندوق موردنظر در پلتفرم کارگزاری مربوطه این نمادها را به‌صورت انلاین خرید و فروش کنند.

انواع اوراق بدهی در بورس

«اوراق بدهی» (Debt Security) یکی از انواع اوراق بهادار محسوب می‌شود که دولت و شرکت‌ها به‌منظور تامین مالی آن‌ها را عرضه می‌کنند. افرادی که این اوراق را خریداری می‌کنند با توجه به نوع این اوراق می‌توانند آن‌ها را در قیمتی پایین‌تر از ارزش اسمی آن خریداری کنند و در زمان سررسید مبلغی را مطابق با ارزش اسمی آن‌ها از ناشر مربوطه دریافت کنند. برخی دیگر از اوراق بدهی با کوپن سود عرضه می‌شوند. در این حالت ناشر اوراق درصدی از سود ثابت را در فواصل زمانی تعیین شده تا زمان سررسید این اوراق بدهی به دارنده آن پرداخت می‌کند. برای روشن‌تر شدن مطلب در ادامه دو نمونه از انواع اوراق بدهی را شرح می‌دهیم.

اوراق خزانه چیست؟

اوراق خزانه نوعی اوراق بهادار است که دولت برای تامین مالی خود منتشر می‌کند. دولت این امکان را دارد تا با صدور اوراق خزانه و واگذاری آن به طلبکاران، بدهی خود را به آن‌ها پرداخت کند. در این حالت این شرکت‌ها می‌توانند با فروش اوراق خزانه در فرابورس آن‌ها را نقد کند. اوراق خزانه اسلامی هیچ‌گونه سود دوره‌ای ندارد و افرادی که این اوراق را خریداری می‌‌کنند تنها می‌توانند از اختلاف قیمت بین زمان خرید این اوراق و قیمت اسمی آن در زمان سررسید کسب سود کنند.

پسری با کوله پشتی، به سوی کوهی در حال حرکت است که نمودارهای بازار بورس را در آسمان دارد.

هر کدام از این اوراق دارای تاریخ سررسید و قیمت اسمی است که دولت پرداخت مبلغ مربوط به قیمت اسمی این اوراق را در زمان سررسید تضمین می‌کند. دارندگان اوراق خزانه می‌توانند این اوراق را تا زمان سررسید آن نگهداری کنند و از سود اسمی مربوطه برخوردار شوند. علاوه بر این دارندگان این اوراق می‌توانند تا قبل از تاریخ سررسید، آن‌ها را در بازار مربوطه بفروشند.

اوراق مشارکت چیست؟

اوراق مشارکت نوعی اوراق بهادار است که شرکت‌ها برای تامین هزینه‌های مالی خود برای توسعه شرکت یا امور عمرانی مربوطه برای فروش عرضه می‌کنند. سرمایه‌گذاران با خریداری اوراق مشارکت می‌‌توانند در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های موردنظر شرکت کنند. در این حالت شرکت مربوطه سود حاصل از این طرح‌ها را در بازه‌های زمانی معینی به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می‌کند. علاوه بر این اصل سرمایه مربوط به خرید این اوراق نیز توسط شرکت مربوطه در زمان سررسید به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

چگونه ترید را در بازار فارکس شروع کنیم؟

برای شروع ترید در بازار فارکس در ابتدا نیاز دارید تا کارگزاری معتبری را انتخاب کنید و پس از احراز هویت در آن با استفاده از نرم‌افزارهای معاملاتی همانند متاتریدر و نام کاربری و رمزعبور دریافتی از کارگزاری مربوطه نسبت به انجام معاملات خود در این بازار اقدام کنید. بازار فارکس بازاری است که در آن جفت‌ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم معامله می‌شوند. بنابراین تریدرها می‌بایست عوامل تاثیرگذار بر روی نوسان قیمت جفت‌ارزها نسبت به‌هم را شناسایی کنند. در این بازار قدرت ارز کشورها نسبت به‌هم مقایسه می‌شوند.

برای مثال جفت‌ارز EUR/USD یکی از جفت‌ارزهای محبوب در این بازار است که حجم معاملاتی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. عواملی که باعث تقویت بیشتر یورو نسبت به دلار می‌شوند، باعث می‌شود تا نمودار این جفت ارز روندی صعودی داشته باشد. در حالت برعکس عواملی که باعث تقویت بیشتر دلار آمریکا نسبت به یورو می‌شوند،‌ باعث می‌شود تا نمودار این جفت ارز روندی نزولی پیدا کند. بنابراین تریدرها می‌بایست عوامل مختلفی همانند شرایط اقتصاد کلان را که در میزان تقویت و ضعف هر کدام از این ارزها تاثیرگذار هستند را برای انجام معاملات سودآور در بازار فارکس درنظر بگیرند. علاوه بر این همانند دیگر بازارها تریدرها نیاز دارند تا نمودار جفت‌ارزها را از نظر تکنیکال نیز بررسی کنند تا بتوانند تحلیل بهتری از روند آتی قیمت در بازار به‌دست آورند.

چگونه ترید را در بازار کریپتو شروع کنیم؟

بازار کریپتو نوعی بازار است که در آن رمزارزها معامله می‌شوند. رمزارزها که به آن‌ها ارزهای دیجیتال نیز می‌گویند نوعی دارایی دیجیتال هستند که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک‌چین رمزنگاری و تولید می‌شوند. ارزهای دیجیتال همانند دیگر دارایی‌هایی که در بازارهای همانند بورس یا فارکس معامله می‌‌شوند، دارای نوسانات قیمتی هستند. این نوسانات قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با نوسان‌گیری از ‌آن‌ها از بازار کریپتو کسب سود کنند.

برای شروع ترید در بازار کریپتو در ابتدا نیاز است تا صرافی ارز دیجیتالی که از امنیت و حجم معاملات بالایی برخوردار است را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. پس از انتخاب صرافی ارز دیجیتال می‌توانید با انتقال سرمایه به آن معاملات خود را شروع کنید. تریدرها می‌‌‌‌‌‌توانند از صرافی‌های داخلی یا خارجی برای ترید ارز دیجیتال استفاده کنند.

چگونه ترید را در صرافی‌های داخلی رمزارزی شروع کنیم؟

صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند ریال خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنند. پس از خرید ارز دیجیتال موردنظر تریدر می‌تواند در همان پلتفرم داخلی خرید و فروش ارز دیجیتال موردنظر را انجام دهد و از این طریق کسب سود کند. تریدرها می‌بایست در انتخاب صرافی‌های ارز دیجیتال نهایت دقت خود را داشته باشند و صرافی‌ قابل اعتمادی را که از ارز دیجیتال موردنظر آن‌ها پشتیبانی می‌کند، برای انجام معاملات خود انتخاب کنند.

نحوه استفاده از صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال

صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال پلتفرم‌های آنلاینی هستند که این امکان را برای کاربران ایجاد می‌‌کنند تا با خرید رمزارزها بتوانند در بازار کریپتو فعالیت کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از آدرس وب‌سایت رسمی این صرافی‌ها وارد پلتفرم معاملاتی آن‌ها شوند. برای این منظور در ابتدا لازم است تا با ایجاد نام کاربری و رمزعبور در آن‌ها ثبت‌نام کنند.

کاربران برای اینکه بتوانند از امکانات بیشتری در این پلتفرم‌های انلاین استفاده کنند،‌ نیاز دارند تا مراحل احراز هویت خود را در آن‌ها انجام دهند. سپس با انتقال مقدار سرمایه‌ موردنظر خود به این پلتفرم‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارزهای دیجیتال اقدام کنند. برای این منظور نیز کاربران می‌توانند کیف پول داخل صرافی را در پنل کاربری خود شارژ کنند و با موجودی حساب خود به انجام معاملات بپردازند.

در شرایطی نیز تریدرها تمایل دارند تا انجام معاملات خود را در صرافی‌های خارجی انجام دهند. برای این منظور می‌توانند با انتقال دارایی‌های دیجیتال خود به صرافی‌های خارجی از امکانات آن‌ها برای انجام معاملات استفاده کنند. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال شروع کنیم و نحوه استفاده از این صرافی‌ها را توضیح می‌دهیم.

چگونه ترید را در صرافی‌های خارجی رمزارزی شروع کنیم؟

برای اینکه تریدرها بتوانند در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال ترید کنند می‌توانند با استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی اقدام به خرید ارزهای دیجیتال کنند. اما راه ساده‌تری نیز برای این کار وجود دارد و آن انتقال ارزهای دیجیتال خریداری شده در صرافی‌های داخلی به آن‌ها است. برای این منظور در ابتدا تریدرها می‌توانند ارز دیجیتال موردنظر خود را در صرافی داخلی خریداری کنند، سپس آن را به آدرس کیف پول خود در صرافی ارز دیجیتال خارجی انتقال دهند. به این ترتیب تریدرها می‌‌توانند بدون داشتن کارت‌های اعتباری بین‌المللی در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال معامله کنند.

نحوه ثبت‌نام در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال

برای انجام معاملات در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال در ابتدا می‌بایست با یک ایمیل در آن‌ها ثبت نام کنید و نام کاربری و رمزعبور خود را در پلتفرم مربوطه مشخص کنید. البته در ابتدا لازم است قوانین و مقررات پلتفرم مربوطه را مطالعه کنید. برخی از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال به برخی از کشورها خدمات نمی‌دهند، بنابراین در ابتدا لازم است از ارائه خدمات در این صرافی‌های اطمینان پیدا کنید.

در انتخاب صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال نیز همانند صرافی‌های داخلی از میزان اعتبار و امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیاز به احراز هویت دارند، بنابراین برای انجام ترید در آ‌نها می‌بایست به این موضوع نیز توجه کنید و در صورت داشتن شرایط احراز هویت، با دستورالعمل مربوطه می‌توانید با مدارک لازم نسبت به احراز هویت در این صرافی‌ها اقدام کنید. اما برخی دیگر از صرافی‌های خارجی نیازی به احراز هویت ندارند و تریدرها می‌توانند تنها با یک ایمیل در آن‌ها ثبت نام کنند.

نحوه انجام معاملات در صرافی‌های خارجی رمزارزی

برای انجام معاملات در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی در ابتدا می‌بایست ارز دیجیتال موردنظر خود را برای خرید انتخاب کنید. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم، برای خرید دارایی‌های دیجیتال نیاز دارید تا در ابتدا حساب کاربری خود را شارژ کنید. اما راه دیگری برای انجام معاملات در این صرافی‌ها انتقال رمزارزها به آن‌ها است.

برای این منظور تریدرها می‌‌توانند از استیبل‌ کوین‌هایی همانند تتر که ارزش آن‌ها همواره ثابت و برابر یک دلار است برای شروع معاملات استفاده کنند. پس از انتقال ارز دیجیتال مربوطه به کیف پول داخل صرافی در حساب کاربری، تریدرها می‌‌توانند معاملات خود را در صرافی‌ موردنظر شروع کنند. برای انجام ترید در بازار کریپتو تریدرها می‌بایست توان تحلیل بازار مربوطه را داشته باشند. برای این منظور می‌بایست با انواع تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال در این بازار آشنا شوند. برای این منظور در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را با تحلیل بازار کرپیتو شروع کنیم و انواع روش‌های تحلیل بازار کریپتو را شرح می‌دهیم.

چگونه ترید را با راه‌اندازی کیف پول رمزارزی شروع کنیم؟

برای ترید در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال تریدرها نیاز دارند تا از کیف پول رمزارزی برای اتصال به این صرافی‌ها استفاده کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، تحت مدیریت نهاد متمرکزی قرار ندارند و توسط برنامه‌هایی در بسترهای غیرمتمرکز اجرا می‌شوند.

در این پلتفرم‌های معاملاتی تریدرها می‌توانند توکن‌های موردنظر خود را معامله کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست کیف پول ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کنند تا بتوانند با اتصال آن به این بسترها، توکن‌های موردنظر را معامله کنند. انواع کیف‌پول ارز دیجیتال وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توان در تلفن‌های همراه هوشمند یا به‌صورت افزونه‌ای بر روی مرورگر کروم راه‌اندازی کرد. تریدرها با استفاده از کیف پول‌های رمزارزی می‌توانند علاوه بر امکان انجام معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز ارزدیجیتال، توکن‌های مربوطه را در کیف پول رمزارزی خود و با امنیت بیشتری نگهداری کنند.

چگونه ترید را با تحلیل بازار کریپتو شروع کنیم؟

تریدرهای ارز دیجیتال همانند تریدرهای دیگر بازارهای مالی می‌بایست این توانایی را داشته باشند تا بازارهای موردنظر را پیش‌بینی کنند. برای این منظور می‌بایست از انواع تحلیل‌های تکنیکال موجود همانند تحلیل الگوهای قیمتی، تحلیل الگوهای شمعی، پرایس اکشن و انواع اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. اما علاوه بر انواع روش‌های تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی روند آتی قیمت، تریدرها می‌بایست با روش‌هایی توکن‌های با پتانسیل رشد بالا را شناسایی کنند. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را با شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا شروع کنیم.

یک مرد نشسته پشت یک میز در حال ترید

چگونه ترید را با شناسایی توکن‌های پُر پتانسیل شروع کنیم؟

شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا نقش مهمی در موفقیت تریدرها در انجام معاملات ارز دیجیتال دارد. برای اینکه ترید موفقی در بازار کریپتو داشته باشیم، نیاز داریم تا بازار مربوطه را به‌درستی تحلیل کنیم. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، علاوه بر تحلیل تکنیکال تریدرها نیاز دارند تا توکن‌های با پتانسیل بالا را در این بازار شناسایی کنند. با شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا این امکان برای تریدرها حاصل می‌شود تا بتوانند با ورود به‌موقع و خرید ارزهای دیجیتال موردنظر در کف‌های قیمتی، از روند افزایشی قیمت آن‌ها کسب سود کنند. بنابراین یکی از بهترین روش‌های ترید که مخصوص کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال است، شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا در این بازار است که در ادامه این مطلب نحوه شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا در این بازار را شرح می‌دهیم.

نحوه شناسایی توکن‌های پُر پتانسیل

توکن‌ها دارایی‌های دیجیتال رمزنگاری شده‌ای هستند که توسط شرکت کریپتویی مربوطه در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کنند. بنابراین اعضای شرکت کریپتویی و میزان اعتبار و فعالیت‌های این شرکت‌ها نقش مهمی در افزایش قیمت و ارزشمندی توکن مربوطه دارد. بنابراین برای پیدا کردن توکن‌های با پتانسیل بالا تریدرها می‌توانند با بررسی شرکت‌های کریپتویی مربوطه و مواردی مانند میزان کاربرد توکن موردنظر، پیش‌بینی‌های بهتری از آینده قیمتی ارز دیجیتال مربوطه ارائه کنند. در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ترین موارد مربوط به شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا را شرح می‌دهیم.

بررسی تیم پروژه رمزارزی در شناسایی توکن‌های پُر پتانسیل

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب و شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا می‌بایست به آن توجه شود، تیم پروژه ارز دیجیتال است. افرادی که در تیم پروژه ارز دیجیتال فعالیت می‌‌کنند، تاثیر زیادی در پیشرفت‌های پروژه رمزارزی مربوطه و درنتیجه افزایش ارزش توکن مربوطه دارند. تریدرها می‌بایست سوابق افراد تیم پروژه را بررسی کنند. در این حالت در صورتی‌که این افراد پیشینه کاری درخشانی در فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال یا حوزه‌های مشابه مربوطه داشته باشند، نکته مثبتی برای انتخاب توکن مربوطه محسوب می‌شود.

بررسی اهداف پروژه ارز دیجیتال در پیدا کردن توکن پُر پتانسیل

مورد دیگری که در شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا باید به آن توجه شود، اهداف پروژه‌ ارز دیجیتال مربوطه است. هر اندازه اهداف پروژه واضح‌تر و دست‌یافتنی‌تر باشد، برای پروژه رمزارزی موردنظر بهتر است. برخی از پروژه‌های رمزارزی اهدافی غیرواقعی دارند که در عمل قابل اجرا نیستند. این موضوع نشان می‌دهند که این پروژه‌های رمزارزی تنها به دنبال جذب کاربر و سرمایه هستند و با ترسیم دورنمایی خیالی می‌خواهند احساسات کاربران را برای سرمایه‌گذاری در توکن مربوطه تحریک کنند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که چگونه ترید را با تحلیل تکنولوژی پروژه رمزارزی شروع کنیم.

چگونه ترید را با تحلیل تکنولوژی پروژه رمزارزی شروع کنیم؟

بررسی تکنولوژی به‌کاررفته در پروژه رمزارزی موردنظر یکی از موارد مهم در شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا محسوب می‌شود که در نهایت باعث می‌شود تا تریدرها معاملات موفقی داشته باشند. با توجه به اینکه هدف اصلی ترید در بازار کرپیتو کسب سود از پیش‌بینی روند قیمتی ارزهای دیجیتال است، بنابراین تمامی مواردی که بتوانند تریدرها را در پیدا کردن روند آتی قیمت رمزارزها کمک کنند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

یکی از این موارد که در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، تحلیل تکنولوژی و زیرساخت مربوط به پروژه رمزارزی است. برای مثال پروژه رمزارزی که تکنولوژی زیرساخت آن امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، کاربران بیشتری را جذب می‌کند. این موضوع باعث بالا رفتن تقاضا برای استفاده از توکن مربوطه می‌شود و بالا رفتن تقاضا نیز باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال موردنظر می‌شود. بنابراین تریدرهایی که مزایای تکنولوژی مربوطه را درنظر می‌گیرند می‌‌توانند این افزایش قیمت را زودتر پیش‌بینی کنند و با ورود به موقع به بازار مربوطه، سرمایه‌گذاری و ترید موفقی را تجربه کنند.

تحلیل سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه ارز دیجیتال

یکی از مواردی که می‌تواند افراد را در پیدا کردن توکن‌های با پتانسیل بالا کمک کند، بررسی سرمایه‌گذاران و حامیان پروژه مربوطه است. در صورتی که شرکت‌های معتبر و بزرگی در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، این موضوع نشان‌دهنده ورود سرمایه‌ به شرکت رمزارزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و گسترش پرو‌‌ژه مربوطه است.

با افزایش کارآیی پروژه مربوطه میزان استقبال افراد نسبت به استفاده از توکن موردنظر بیشتر می‌‌شود. بنابراین با بالاتر رفتن میزان تقاضا برای توکن مربوطه، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. البته لازم به ذکر است در بررسی موارد تاثیرگذار در ارزش توکن‌ها، سرمایه‌گذار یا تریدر می‌بایست تمامی جوانب را درنظر داشته باشد و تنها با یک عامل نمی‌تواند درباره روند قیمت آینده توکن موردنظر تصمیم‌گیری کند.

یک مرد نشسته پشت میز در حال کار با لپ تاپ، پس زمینه نمودارهای قیمت سهام و یک کتابخانه کوچک

بررسی معاملات توکن‌های غیرمثلی

یکی از انواع توکن‌هایی که در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا می‌کند، ‌«توکن غیرمثلی» (non-Fungible Token | NFT) است. توکن‌های غیرمثلی همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، توکن‌هایی منحصربه‌فرد هستند که نمی‌توان آن‌ها را باهم معاوضه کرد. توکن‌های غیرمثلی این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند آثار هنری و آثار دیجیتال خود را در بستر بلاک‌چین با مالکیت خود ثبت کنند.

توکن‌های غیرمثلی در بازارهایی که برای این منظور درنظر گرفته شده‌اند، این امکان را دارند که توسط تریدرها معامله شوند. علاوه بر اینکه افراد می‌توانند از ساخت توکن‌های غیرمثلی و فروش آن‌ها در این بازارها کسب سود کنند، NFT‌های موردنظر را می‌توانند در این بازارها معامله کنند. البته لازم به ذکر است، انجام معاملات در این حوزه به کسب مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد و به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود.

چگونه ترید را با بررسی توکنومیک شروع کنیم؟

توکنومیک پروژه رمزارزی تمامی موارد مربوط به مقدار و نحوه عرضه و توزیع توکن پروژه را شامل می‌شود و با توجه به تاثیر آن در تغییرات مقدار عرضه رمزارز مربوطه، توکنومیک پروژه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در روند قیمتی رمزارز موردنظر است. بنابراین تریدرها توجه ویژه‌ای به آن دارند که در ادامه به برخی از موارد تاثیرگذار در توکنومیک پروژه اشاره می‌کنیم.

توکن‌سوزی و تاثیر آن در ارزشمندی توکن

برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال برای تنظیم میزان عرضه توکن در بازار تصمیم‌ می‌گیرند تا در فواصل زمانی مشخصی توکن‌سوزی کنند. توکن‌سوزی فرآیندی است که طی ان مقادیر مشخصی از ارز دیجیتال مربوطه به آدرسی فرستاده می‌‌شود که امکان بازگشت برای ارز دیجیتال ارسالی وجود ندارد. بنابراین با توکن‌سوزی ارز دیجیتال موردنظر از چرخه خارج می‌شود. این موضوع می‌تواند در بلندمدت باعث افزایش ارزش رمزارز مربوطه شود. بنابراین تریدرهایی که در تایم‌فریم‌های بلندمدت‌تری تصمیم به ترید دارند، می‌‌‌توانند با توجه به تاثیر توکن‌سوزی در ارزشمندی توکن، تصمیم‌های بهتری را در معاملات خود اتخاذ کنند.

آزادسازی توکن و تاثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال

از موارد تاثیرگذار دیگر در توکنومیک پروژه ارز دیجیتال می‌توان به فرآیند آزادسازی توکن اشاره کرد. برای پاداش به افراد و گروه‌هایی که در توسعه پروژه موردنظر فعالیت می‌کنند، از طرف پروژه به آن‌ها توکن اختصاص داده می‌شود. در این حالت پروژه رمزارزی برای کنترل نحوه عرضه توکن‌های اختصاص داده شده، برنامه‌ای تنظیم می‌کند تا در زمان‌های مشخصی این توکن‌ها آزاد شوند. پس از آزادسازی توکن‌ها، دارندگان آن‌ها می‌توانند آن‌ها را برای فروش در بازار عرضه کنند. با این روش توکن‌های مربوطه به‌صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی قبلی به بازار عرضه می‌شوند. این موضوع از کاهش ارزش توکن به‌دلیل عرضه‌ بی‌رویه آن در بازار جلوگیری می‌کند.

چگونه برنامه‌ریزی برای ترید را شروع کنیم؟

برنامه‌ریزی برای ترید در واقع داشتن نقشه‌ و برنامه‌ای برای انجام معاملات است. این برنامه تمامی موارد مربوط به ترید را شامل می‌شود. برنامه ترید مشخص می‌کند که تریدر در کدام بازار، در چه زمانی و چگونه معامله کند. نکته مهمی که در ابتدا باید به آن توجه شود این است هر تریدر می‌بایست برنامه و نقشه ترید مخصوص به خود را داشته باشد. البته ممکن است برخی از تریدرها از نقشه و برنامه‌های تریدرهای دیگر نیز برای طرح‌ریزی برنامه ترید خود استفاده کنند، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که هر تریدری با توجه به میزان ریسک‌پذیری و میزان دارایی‌های خود، برای ترید برنامه‌ریزی می‌کند.

بنابراین تریدرها برای انجام معاملات خود می‌بایست نقشه ترید مخصوص به خود را طرح‌ریزی و اجرا کنند. در فهرست زیر برخی از مهم‌ترین عناوینی که در برنامه‌ریزی برای ترید درنظر گرفته می‌شود را مشاهده می‌کنید.

  • مقدار زمان اختصاصی برای ترید
  • اهداف ترید
  • مقدار ریسک در معاملات
  • مقدار سرمایه‌ اختصاصی برای ترید
  • بازار انتخابی برای ترید
  • انتخاب استراتژی ترید
  • نحوه ثبت سوابق ترید

مزایای برنامه‌ریزی برای ترید چیست؟

برنامه‌ریزی برای ترید از این جهت دارای اهمیت است که باعث می‌شود تا تریدرها در معاملات خود تصمیم‌های منطقی بگیرند و بتوانند معاملات خود را در چارچوب‌های درستی انجام دهند. به‌طور کلی داشتن برنامه برای ترید دارای مزایای زیر است.

  • ترید راحت‌تر: با توجه به اینکه اکثر احتمالات در انجام معاملات در برنامه ترید درنظر گرفته می‌شود،‌ بنابراین تریدرها با حالات مختلفی که ممکن است در معامله روی دهد از قبل آماده هستند. این موضوع باعث می‌‌شود تا تریدرها معاملات راحت‌تری را تجربه کنند.
  • امکان ترید غیراحساسی: با توجه به اینکه در برنامه ترید تارگت‌های معاملاتی و حدضرر معاملات همزمان با باز کردن پوزیشن معاملاتی مشخص می‌شوند، بنابراین معاملات احساسی نمی‌تواند برای تریدرها مشکل ایجاد کند.
  • نظم بیشتر در معاملات: از دیگر مزایای داشتن برنامه در ترید، نظم بیشتر در انجام معاملات است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با بررسی تریدهای گذشته و میزان موفقیت انها، تحلیل‌های بهتری را در آینده ارائه کنند. بنابراین با داشتن برنامه معاملاتی، تریدرها می‌توانند در چهارچوب منظمی ترید کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند سوابق خود را یادداشت کنند که این موضوع باعث پیشرفت تدریجی مهارت‌های ترید در آن‌ها می‌شود.

چگونه اهداف ترید را مشخص کنیم؟

یکی از موارد مهمی که در برنامه‌ریزی برای ترید وجود دارد مشخص کردن اهداف ترید است. اهدافی که برای ترید مشخص می‌شوند باید خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی و محدود به زمان باشند. بنابراین در تعیین اهداف نمی‌توان به‌طور کلی اهدافی را برای ترید مشخص کرد.

برای مثال یکی از اهداف می‌تواند به‌این‌گونه بیان شود که می‌خواهم ارزش دارایی‌های سبد معاملاتی خود را در ۶ ماه بعدی به‌میزان ده درصد افزایش دهم. این هدف تمامی شرایط خاص بودن، قابل‌اندازه‌گیری بودن و محدود به زمان بودن را دارا است. علاوه بر این موارد تریدری که این هدف معاملاتی را برای خود قرار می‌‌دهد، با توجه به پیشینه معاملاتی و مهارت‌های ترید خود آن را انتخاب می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که هدف مربوطه قابل دستیابی باشد.

یک پیکان

چگونه زمان‌بندی برای ترید را شروع کنیم؟

زمان‌بندی برای ترید از اهمیت بالایی برخوردار است. با زمان‌بندی ترید، معامله‌گر با توجه به زمان‌هایی که می‌تواند به ترید اختصاص دهد، زمان‌هایی را برای ترید مشخص می‌کند. برای مثال فرد کارمندی را درنظر بگیرید که ساعت ۶ عصر به خانه برمی‌گردد. این شخص می‌تواند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بعد از مقداری استراحت، به ترید بپردازد. این فرد می‌تواند با توجه به زمانی که به ترید اختصاص می‌دهد، میزان ریسک قابل تحمل و تیپ شخصیتی خود یکی از روش‌های ترید که پیش‌تر توضیح دادیم را برای انجام معاملات خود انتخاب کند.

چگونه مدیریت ریسک در ترید را شروع کنیم؟

مدیریت ریسک در ترید شامل شناسایی، ارزیابی و کاهش ریسک در انجام معاملات می‌شود. مدیریت ریسک در معاملات باعث می‌شود تا با کاهش زیان‌های احتمالی از دارایی‌های خود محافظت کنیم. این موضوع در بلندمدت باعث می‌شود تا حساب تریدرها در سود رود. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری درباره مدیریت ریسک ارائه می‌کنیم.

تعیین حدضرر در معامله

قبل از اینکه تریدرها پوزیشن‌های معاملاتی خود را باز کنند. در ابتدا نیاز دارند تا قیمتی را به‌عنوان حدضرر در معامله مربوطه تعیین کنند. حدضرر سفارشی است که در صورت رسیدن قیمت بازار به آن فعال شده و از زیان‌های بیشتر در معامله جلوگیری می‌کند. همان‌طور که در برخی اوقات روندهای قیمت در بازارهای مالی ممکن است در جهت پیش‌بینی‌های تریدر حرکت کند، در مواقعی دیگر ممکن است روندهای قیمت در خلاف جهت این پیش‌بینی‌ها باشند.

این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در معاملات خود ضرر کنند. بنابراین برای اینکه این ضرر را محدود کنند از حدضرر استفاده می‌کنند. در این حالت قیمتی را به‌عنوان قیمت حدضرر در معاملات تعیین می‌کنند که با رسیدن قیمت بازار به آن، پوزیشن معاملاتی موردنظر با مقدار محدودی ضرر بسته می‌شود.

تعیین حدضرر در معاملات باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند مقدار ریسک قابل‌تحمل در معاملات خود را تنظیم کنند و در صورتی که روند قیمت درخلاف جهت پیش‌بینی آن‌ها حرکت کند، از زیان‌های بیشتر جلوگیری کنند. برای روشن‌تر شدن این مطلب در ادامه میزان تحمل ریسک در هر معامله را شرح می‌دهیم.

میزان تحمل ریسک در هر معامله

یکی از مواردی که در مدیریت ریسک تعیین می‌شود، مقدار تحمل ریسک برای هر معامله است. این موضوع به این معنی است که تریدر تحمل از دست دادن چه‌مقدار از دارایی خود در هر معامله را دارد. از سویی دیگر محاسبه مقدار زیان معامله‌گر در هر ترید در صورت فعال شدن استاپ لاس، یکی از روش‌ها برای اندازه‌گیری مقدار ریسک در معامله است.

برای اینکه درک بهتری از این موضوع پیدا کنید، در ابتدا به این موضوع توجه کنید که قبل از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی تریدرها می‌بایست میزان حدضرر در معامله موردنظر را تعیین کنند. بنابراین زمانی که معاملات در خلاف جهت پیش‌بینی تریدر حرکت کند، با فعال شدن حدضرر مقداری از سرمایه تریدر از بین می‌رود. این مقدار مطابق با مقداری است که تریدر برای مقدار ریسک قابل تحمل خود به ازای هر ترید انتخاب کرده است.

بنابراین این مقدار ممکن است برای هر تریدری متفاوت باشد. برای مثال تریدری ممکن است یک درصد از کل دارایی اختصاص داده شده به ترید را به‌عنوان ریسک قابل‌تحمل در ترید به ازای فعال شدن حدضرر برای هر معامله درنظر بگیرد و این مقدار برای تریدر دیگری ممکن است برابر با دو درصد از حساب تریدر مربوطه باشد.

چره ناراحت یک مرد در حال فکر کردن با پس زمینه نمودار قیمت سهام

تعیین نسبت ریسک به ریوارد در معامله

از دیگر روش‌های مدیریت ریسک در معاملات، تعیین «نسبت ریسک به ریوارد» (Risk/Reward Ratio) در معامله است. نسبت ریسک به ریوارد در معامله به این موضوع می‌پردازد که نسبت سود حاصل از موفقیت در معامله به زیان مربوط به فعال شدن حدضرر در معامله چقدر است. برای این منظور لازم است تریدرها قبل از باز کردن پوزیشن معاملاتی نسبت به تعیین تارگت و حدضرر در معاملات اقدام کنند.

در این حالت می‌توانند با محاسبه اختلاف بین قیمت تارگت و قیمت ورود به معامله میزان سود احتمالی در معامله را به‌دست آورند. از سویی دیگر تریدرها می‌بایست اختلاف بین حدضرر و قیمت ورود به معامله را نیز به‌عنوان مقدار ریسک معامله حساب کنند. بنابراین می‌توانند نسبت بهینه‌ای بین دو مقدار سود و ضرر در معامله انتخاب کنند. تعیین نسبت ریسک به ریوارد به استراتژی معاملاتی تریدر بستگی دارد و می‌تواند متغیر باشد. برای مثال نسبت ریسک به ریوارد 1:3 نشان‌دهنده این است که در صورت موفقیت در معامله، میزان سود حاصل سه برابر میزان ضرر در صورت فعال شدن حدضرر است.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب ترید را تعریف کردیم و به این موضوع پرداختیم که چگونه بدون سرمایه ترید را شروع کنیم. سپس انواع روش‌های ترید برای ورود به بازار را شرح دادیم. انواع بازارهای مالی که می‌توان در آن‌ها ترید کرد را در ادامه این مطلب توضیح دادیم. برای این منظور در ابتدا نحوه شروع ترید در بورس را شرح دادیم و نحوه ترید سهام با توجه به ارزش ذاتی آن‌ها را بیان کردیم.

گواهی‌های سپرده کالایی، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس و انواع اوراق بدهی در بورس را شرح دادیم و نحوه ترید آن‌ها را بیان کردیم. در ادامه نحوه شروع ترید در بازار فارکس را توضیح دادیم. سپس به این موضوع پرداختیم که چگونه ترید را در بازار کریپتو شروع کنیم. برای این منظور انواع صرافی‌های داخلی و خارجی و نحوه انجام معاملات در آن‌ها را شرح دادیم. در ادامه نحوه تحلیل در بازار کریپتو را شرح دادیم و به این موضوع پرداختیم که چگونه ترید را با شناسایی توکن‌های با پتانسیل بالا شروع کنیم.

سپس معاملات توکن‌های غیرمثلی را بیان کردیم. برنامه‌ریزی برای ترید را شرح دادیم و توضیحاتی درباره مزایای برنامه‌ریزی، اهداف و زمان‌بندی در ترید ارائه کردیم. در پایان این مطلب نیز به این موضوع پرداختیم که چگونه مدیریت ریسک در ترید را شروع کنیم و برای این منظور تعیین حدضرر در معامله، میزان تحمل ریسک در هر معامله و نسبت ریسک به ریوارد در معامله را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaForbesNerdWalletBajajfinservCMC MarketsAdmiral MarketsBenzingaBlockchain Council
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *