Take Profit چیست؟ – توضیح تیک پروفیت به زبان ساده

۸۳۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
Take Profit چیست؟ – توضیح تیک پروفیت به زبان ساده

تیک پرافیت در معامله به قیمتی معین در انجام معامله اشاره دارد که در آن تریدر از پوزیشن معاملاتی مربوطه کسب سود می‌کند. با استفاده از take profit معامله‌گرها می‌توانند در قیمت‌هایی که تعیین می‌کنند از پوزیشن معاملاتی خود خارج شوند و سود معامله را به‌دست آورند. هنگامی که معامله در جهت پیش‌بینی تریدر حرکت می‌کند، تریدر با انتخاب قیمتی برای خروج از معامله سعی می‌کند تا مقدار سود حاصله را حفظ کند و از طمع بیشتر برای باز نگه داشتن معامله خودداری می‌کند. برای درک اهمیت تیک پروفیت توجه به این نکته ضروری است که بدون تعیین دقیق آن تریدر نمی‌تواند از بازارهای مالی سود موردنظر خود را دریافت کند. در این مطلب از مجله فرادرس تیک پروفیت را به زبان ساده توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

Take Profit چیست؟

«حد سود» (Take Profit) قیمتی است که با رسیدن به آن پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود و معامله‌گر از معامله سود می‌کند. در واقع تریدر برای پوزیشن معاملاتی خود تارگت تعیین می‌کند و این تارگت منطبق با تیک پروفیت است. بنابراین تریدر پس از تحلیل بازار و باز کردن پوزیشن برای کسب سود نیاز دارد تا قیمتی را به‌عنوان تارگت مشخص کند که به آن، قیمت تیک پروفیت می‌گویند.

معنی تیک پروفیت چیست؟

تیک پروفیت به این معنی است که تریدر با رسیدن به قیمتی معین، برای حفظ سود از معامله خارج می‌شود و پوزیشن معاملاتی خود را می‌بندد. بنابراین زمانی که تریدر تیک پرافیت انجام می‌دهد در واقع قسمتی از دارایی یا تمام آن را می‌فروشد یا پوزیشن معاملاتی خود را می‌بندد. در این حالت تریدر با توجه به سودزا بودن معامله توانسته است مقدار سود حاصل را حفظ کند.

معنی تیک پروفیت

سفارش تیک پروفیت چیست؟

سفارش تیک پروفیت ثبت قیمت موردنظر برای بستن پوزیشن معاملاتی و کسب سود است. تریدر با استفاده از سفارش تیک پرافیت به صرافی یا کارگزاری مربوطه دستور می‌دهد تا پوزیشن معاملاتی موردنظر را ببندد. سفارش تیک پرافیت می‌تواند از انواع مختلفی همانند سفارش لیمیت، استاپ لیمیت یا استاپ مارکت باشد.

بنابراین با استفاده از این سفارش‌ها تریدر می‌تواند بدون نیاز به دنبال کردن همیشگی نمودار قیمت، از فروش یا بسته شدن پوزیشن معاملاتی در قیمت تعیین شده برای کسب سود مطمئن شود. سفارش تیک پرافیت باید مطابق با استراتژی مربوط به مدیریت ریسک به ریوارد در معامله تعیین شود. برای این منظور علاوه بر قیمت‌های ورود به معامله و قیمت تیک پروفیت لازم است تا قیمت استاپ لاس نیز معین شود که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن را شرح می‌دهیم.

stop loss چیست؟

«حد ضرر» (Stop Loss) نوعی سفارش است که توسط تریدر در قیمتی مشخص برای جلوگیری از ضرر قرار داده می‌شود. زمانی که قیمت مارکت به این قیمت برسد سفارش فعال می‌شود و پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود. استاپ لاس یکی از ابزارهایی است که در مدیریت ریسک معاملات استفاده می‌شود و زمانی که قیمت برخلاف پیش‌بینی تریدر حرکت می‌کند، با بستن پوزیشن معاملاتی در قیمت تعیین شده از ضرر بیشتر جلوگیری می‌کند.

تریدرها با توجه به میزان ریسکی که در معامله می‌پذیرند، قیمت استاپ لاس را تعیین می‌کنند. معامله‌گرها برای تعیین استاپ لاس علاوه بر درنظر گرفتن میزان ریسک قابل تحمل در انجام معاملات از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند الگوهای قیمت در نمودار شمعی، سطوح حمایت و مقاومت، اندیکاتورها و اسیلاتورها نیز استفاده می‌کنند.

تیک پروفیت و استاپ لاس

تیک پروفیت و استاپ لاس محدوده‌های سود و زیان را برای تریدر مشخص می‌کنند و این امکان را به معامله‌گر می‌دهند تا بتواند نسبت سود به زیان در معامله را محاسبه کند. بنابراین تریدر می‌تواند ریسک موجود در معاملات را مدیریت کند. هنگامی که تریدر با توجه به تحلیل‌های موجود موقعیت معاملاتی موردنظر خود را شناسایی می‌کند، همزمان با این کار باید قیمت‌های تیک پرافیت و استاپ لاس را نیز تعیین کند. با انتخاب این قیمت‌ها معامله‌گر در واقع میزان سود و ضرر احتمالی را در پوزیشن مربوطه مشخص می‌کند.

اهمیت مشخص کردن محدوده‌های تیک پرافیت

برای درک بهتر اهمیت مشخص کردن محدوده تیک پروفیت کافیست به این نکته توجه کنید که تیک پروفیت همان تارگتی است که در معاملات خود قرار می‌دهید. تصور کنید که پوزیشن معاملاتی خود را در حالی باز کنید که تارگت یا هدف قیمتی نداشته باشید. در این حالت معامله با ریسک فراوانی همراه می‌شود و احتمال ضرر در این معاملات بسیار بالا می‌رود. بنابراین انتخاب قیمت تارگت برای تمامی معاملات ضروری است. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس برخی از دلایل اهمیت مشخص کردن محدوده تیک پرافیت در معاملات را بیان می‌کنیم.

حداکثر کردن سود

مشخص کردن تارگت در معاملات به تریدر این امکان را می‌دهد تا بتواند مدیریت بهینه‌ای برای انجام معاملات خود داشته باشد و سود حاصل از معامله را در قیمت تعیین شده به‌دست آورد. با توجه به نوسانات قیمتی موجود در بازارهای مالی تریدر با مشخص کردن میزان سودی که از معامله مربوطه انتظار دارد با قرار دادن تارگت در معاملات سعی می‌کند مقدار سود حاصل را حفظ کند و از احتمال از دست رفتن آن در زمان برگشت بازار جلوگیری کند.

تیک پروفیت

انجام مدیریت ریسک بهینه

با استفاده از سفارش تیک پرافیت و قرار دادن «حد ضرر» (Stop Loss) تریدر می‌تواند نسبت ریسک به ریوارد در معامله را محاسبه کند. با محاسبه ریسک به ریوارد در معامله می‌توان میزان ریسک موردنیاز برای رسیدن به هدف احتمالی را به‌دست آورد. با استفاده از قیمت‌های ورود به معامله، قیمت حد ضرر و قیمت تیک پروفیت تریدر می‌تواند نسبت سود به ضرر در معامله را محاسبه کند و برای انجام معامله مربوطه تصمیم آگاهانه‌ای بگیرد.

جلوگیری از غلبه احساسات در معامله

تریدرها همواره با مشکلی به‌نام غلبه احساسات بر روی تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود روبرو هستند. احساسات در ترید باعث می‌شود تا معامله‌گر نتواند به‌طور منطقی برای انجام معاملات خود تصمیم بگیرد و باعث می‌شود تا تریدر مطابق با استراتژی معاملاتی خود عمل نکند.

با انتخاب سطوح تیک پرافیت تریدر قیمت‌هایی را برای خروج از معامله تعیین می‌کند و درگیر احساسات در انجام معاملات نمی‌شود. بنابراین در زمانی که پوزیشن معاملاتی موردنظر را باز می‌کند، با توجه به انجام تحلیل‌های لازم قیمت‌های حد ضرر و تارگت را مشخص می‌کند و قیمت‌های تعیین شده را تغییر نمی‌دهد. تغییر مداوم و بدون دلیل منطقی قیمت‌های تیک پرافیت و حد ضرر در معاملات که از احساسات ناشی می‌شود یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت در معاملات محسوب می‌شود.

ترید

عدم نیاز به رصد دائمی بازار

با مشخص کردن محدوده‌های تیک پروفیت و حد ضرر پوزیشن مربوطه، تریدر نیازی به رصد دائمی بازار ندارد. در این حالت معامله‌گر تارگت و حد ضرر را برای پوزیشن موردنظر تعیین می‌کند و سفارش مربوطه پس از رسیدن قیمت به تارگت موردنظر انجام می‌شود.

نحوه تشخیص درست محدوده‌های تیک پروفیت در معاملات

برای تشخیص محدوده‌های برداشت سود، تریدر نیاز دارد تا استراتژی مشخصی را دنبال کند. این استراتژی نحوه استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و نسبت ریسک به ریوارد را معین می‌کند. برای تشخیص درست محدوده‌های تیک پرافیت معامله‌گر می‌بایست به میزان نوسان بازار و نحوه رفتار قیمت و روند بازار نیز توجه داشته باشد. استفاده از تحلیل بنیادی نیز برای مشخص کردن روندهای بلندمدت‌تر و آمادگی برای تأثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی بر روی قیمت، می‌تواند از دیگر عوامل کمک کننده برای تشخیص درست محدوده‌های کسب سود در معاملات باشد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مشخص کردن استراتژی معاملاتی

برای این‌که بتوانیم محدوده take profit را تعیین کنیم در ابتدا بهتر است استراتژی معاملاتی خود را مشخص کنیم و درک درستی از نحوه استفاده از استراتژی انتخابی در معاملات داشته باشیم. برای مثال مقدار ریسک قابل تحمل در معامله می‌تواند با توجه به استراتژی معامله‌گر نسبت به تریدرهای دیگر متفاوت باشد. واضح بودن استراتژی معاملاتی با مشخص کردن اهداف موردنظر این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا بتواند محدوده‌های take profit بهتری را تعیین کند.

اهمیت تحلیل تکنیکال در تیک پروفیت چیست ؟

برای این‌که بتوانیم سطوح قیمتی مناسبی را برای تیک پروفیت انتخاب کنیم، نیاز داریم تا از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده کنیم. ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارند به تریدر این امکان را می‌دهند تا بتواند سطوح مهم حمایت و مقاومتی که قیمت در برخورد به ‌آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را با استفاده درست از این ابزارها مشخص کند.

برخی از ابزارهای ترسیمی در پلتفرم‌های تحلیل تکنیکال همانند تریدینگ ویو وجود دارند که تریدرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند قالب‌های هندسی متداولی که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد را رسم کنند و با توجه به نحوه واکنش قیمت به آن‌ها در گذشته، قیمت حال حاضر را تحلیل کنند. برخی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز همانند اندیکاتورها و اسیلاتورها درک بهتری از شرایط قیمت در بازار را برای تریدر فراهم می‌کنند. بنابراین برای مشخص کردن محدوده‌های تیک پروفیت در معاملات استفاده درست از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

توجه به نسبت ریسک به ریوارد

توجه به نسبت ریسک به ریوارد یکی از عوامل مهم در انتخاب درست نواحی take profit است. هنگامی که تریدر با توجه به استراتژی معاملاتی موردنظر نسبت ریسک به ریوارد مشخصی را برای معاملات خود معین می‌کند، در واقع ناحیه تیک پروفیت را بر اساس این نسبت تعیین می‌کند. با توجه به این‌که سود حاصل از معامله باید نسبت مشخصی با زیان حاصل از فعال شدن استاپ لاس در معامله داشته باشد، بنابراین توجه به نسبت ریسک به ریوارد در معاملات از دیگر موارد مهمی است که در تعیین بهینه محدوده take profit درنظر گرفته می‌شود.

توجه به میزان نوسان بازار

تمامی بازارهای مالی دارای نوسان هستند اما میزان نوسان در این بازارها با هم متفاوت است. برای مثال بازار ارزهای دیجیتال به دلیل مارکت کپ پایین آن نسبت به بازارهایی همانند بازار فارکس نوسانات بیشتری دارد. بنابراین برای take profit در بازار کریپتو نیاز هست تا قیمت‌های تیک پرافیت را با توجه به میزان نوسان این بازار انتخاب و تنظیم کنیم. نوسانات در بازار تأثیر زیادی در انتخاب محدوده‌های تیک پروفیت در معاملات دارند. در ادامه برخی راهکارهای مهم را برای تعیین تیک پرافیت مناسب با توجه به میزان نوسان بازار بیان می‌کنیم.

حفاظت از سود

در بازارهای پرنوسان با توجه به بازه‌های متداول نوسان قیمت، معامله‌گر برای محافظت از سود می‌بایست محدوده‌های take profit را متناسب با این نوسانات تنظیم کند. بازارهای پرنوسان با تغییرات آنی در قیمت‌ها ممکن است باعث شوند پوزیشن‌های معاملاتی که تا دقایق قبلی در سود بودند، همگی زیان‌ده شوند.

برای جلوگیری از این مشکل در بازارهای پرنوسان نیاز است تا با استفاده از ابزارهای کنترل و مدیریت ریسک همانند «حد ضرر دنبال کننده» (Trailing Stop) بتوانیم سود حاصله را در نوسانات بازار حفظ کنیم. استفاده از تریلینگ استاپ این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند در زمانی که قیمت در جهت پیش‌بینی حرکت می‌کند، با تغییر دادن قیمت استاپ لاس در جهت حرکت قیمت، بیشترین میزان سود را در بازارهای پرنوسان برای تریدر ایجاد کند.

معاملات

خروج تدریجی از بازار

از دیگر راهکارهای استفاده درست از محدوده‌های تیک پروفیت در بازارهای پرنوسان خروج تدریجی از پوزیشن معاملاتی با تعیین سطوح تیک پرافیت متعدد است. در این حالت تریدر تارگت‌های متعددی را برای کسب سود انتخاب می‌کند و با رسیدن قیمت بازار به هر کدام از این تارگت‌ها به تدریج از معامله خارج می‌شود. این استراتژی این امکان را در بازارهای پرنوسان برای تریدر ایجاد می‌کند تا بتواند در صورت حرکت قیمت مطابق با پیش‌بینی، بیشترین سود را از بازار مربوطه به‌دست آورد.

توجه به اخبار و رویدادهای اقتصادی

بازارهای پرنوسان مالی به اخبار و رویدادهای اقتصادی واکنش زیادی نشان می‌دهند. معامله‌گری که در بازارهای پرنوسان فعالیت می‌کند باید اخبار و رویدادهای اقتصادی تأثیرگذار را پیگیری کند و از اثرات احتمالی آن‌ها بر روی قیمت در بازار مربوطه آگاه باشد. با اطلاع از محرک‌های اصلی بازارهای مالی، تریدر می‌تواند استراتژی‌های مناسب‌تری را برای تعیین محدوده‌های کسب سود استفاده کند.

توجه به رفتار قیمت و روند در بازار

برای انتخاب محدوده‌های take profit در معاملات همواره باید به روند قیمت در بازار توجه کنیم و رفتار قیمت را در نواحی مهم عرضه و تقاضا بررسی کنیم. با بررسی رفتار قیمت در نمودار گذشته در بازار متوجه می‌شویم که قیمت در برخورد با نواحی مهم حمایتی و مقاومتی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. این واکنش در مواقعی می‌تواند باعث تغییر روند حرکت قیمت در بازار موردنظر شود. بنابراین توجه به این نواحی و استفاده از تحلیل‌های پرایس اکشن مربوطه می‌تواند به انتخاب بهینه محدوده‌های تیک پرافیت به تریدر کمک کند.

استفاده از تحلیل بنیادی

استفاده از تحلیل بنیادی برای پیدا کردن ارزش ذاتی سهم از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال ممکن است قیمت بازار برای دارایی یا سهام موردنظر بالاتر یا پایین‌تر از قیمت واقعی یا ذاتی آن باشد. در این صورت با توجه به قیمت ذاتی سهم می‌توانیم قیمت تیک پرافیت را مشخص کنیم. علاوه بر این موضوع توجه به شاخص‌های اقتصادی، اخبار منتشر شده، تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در منطقه و اخبار مهم و تأثیرگذار شرکت‌ها می‌توانند بر روی قیمت سهم یا دارایی مربوطه تأثیرات مثبت یا منفی داشته باشند. بنابراین توجه به این عوامل و رویدادها نیز برای تعیین سطوح take profit بسیار ضروری است.

استراتژی‌های take profit متنوع برای انواع روش‌های ترید

معامله‌گرها برای ترید در بازارهای مالی می‌توانند از روش‌های متنوعی استفاده کنند. برای هر کدام از این روش‌ها استراتژی take profit مرتبطی لازم است که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن‌ها را شرح می‌دهیم.

take profit در اسکالپینگ

«اسکالپینگ» (Scalping) یکی از روش‌های ترید است که در آن معامله‌گر از تغییرات کوچک در قیمت برای کسب سود استفاده می‌کند. در این روش سطوح تیک پروفیت در فاصله‌هایی نزدیک به قیمت ورود به معامله قرار داده می‌شوند. معامله‌گر در استفاده از این روش ممکن است در بازه زمانی کوتاهی تعداد زیادی معامله را انجام دهد. اسکالپرها با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند الگوهای قیمتی و اندیکاتورهای موجود سعی می‌کنند موقعیت‌های کسب سود را شناسایی کنند و با مدیریت ریسک و سرمایه مناسب، برآیند معاملات مثبتی از مجموع تریدهای انجام شده به‌دست آورند. استفاده از تریلینگ استاپ در این نوع معاملات برای قفل کردن سود حاصل از معاملات و تیک پروفیت مربوطه می‌تواند کمک کننده باشد.

تیک پروفیت در ترید روزانه

تیک پروفیت در «ترید روزانه» (Day Trading) در همان روز باز کردن پوزیشن انجام می‌شود. ترید روزانه یکی از روش‌های ترید در بازارهای مالی است که در آن معامله‌گر پوزیشن معاملاتی باز خود را برای روز بعد نگه نمی‌دارد. در این روش تریدر با درنظر گرفتن ریسک به ریوارد مناسب و استفاده از تحلیل تکنیکال سعی می‌کند تا تارگت و حد ضرر را به‌گونه‌ای انتخاب کند که معامله در همان روز انجام شود.

برای این‌ منظور تریدر می‌تواند از موقعیت کندل‌های قیمت، سطوح مهم حمایت و مقاومت و الگوهای قیمتی برای به‌دست آوردن تارگت مناسب استفاده کند. تریدرهای روزانه ممکن است در تارگت‌های قیمتی متنوعی کسب سود کنند. تیک پرافیت در قیمت‌های گوناگون این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند کسب سود را برای قسمتی از پوزیشن انجام دهد و تیک پروفیت‌های بعدی را به‌صورت تدریجی و در تارگت‌های تعیین شده دنبال کند. بنابراین استفاده از تریلینگ استاپ و سطوح تیک پرافیت تعیین شده این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند حداکثر مقدار سود را با مدیریت ریسک و سرمایه به‌دست آورند.

ترید روزانه

تیک پرافیت در سوئینگ تریدینگ

«سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) نوعی دیگر از ترید است که در آن معامله‌گر با شناسایی روندهای بازار و باز کردن پوزیشن معاملاتی در جهت آن، ممکن است چند روز تا چند هفته پوزیشن معاملاتی را برای کسب سود باز نگه دارد. سطوح کسب سود اغلب با درنظر گرفتن تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال تعیین می‌شوند. در این روش نیز نواحی مهم حمایت و مقاومتی که با استفاده از تحلیل پرایس اکشن تعیین می‌شوند، نقش مهمی در پیدا کردن تارگت دارند. در سوئینگ تریدینگ نیز معامله‌گرها می‌توانند از حد ضرر دنبال کننده استفاده کنند تا از حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی بیشترین سود را به‌دست آورند.

نحوه کسب سود در پوزیشن‌ تریدینگ

«پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) از دیگر روش‌هایی است که معامله‌گرها برای فعالیت در بازارهای مالی استفاده می‌کنند. در این روش تریدر پوزیشن معاملاتی خود را برای بازه زمانی طولانی‌تری درنظر می‌گیرند. دید بلندمدتی که معامله‌گرها در استفاده از این روش دارند می‌تواند برای هفته‌ها یا ماه‌ها باشد. معامله‌گرها روندهای اصلی‌تر بازار را در این روش درنظر می‌گیرند و برای بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری پوزیشن معاملاتی خود را حفظ می‌کنند.

معامله‌گرها در پوزیشن تریدینگ سعی می‌کنند تا نواحی مهم مقاومت و حمایتی را در تایم‌فریم‌های بالاتر برای take profit استفاده کنند. در این روش معامله‌گرها ممکن است همزمان با پیشرفت روند قیمت تصمیم بگیرند تا با تعیین سطوح take profit متعدد به تدریج از پوزیشن معاملاتی خود خارج شوند.

نقش سفارش‌های take profit در مدیریت ریسک

سفارش‌های take profit نقش مهمی در مدیریت ریسک و سرمایه دارند. سفارش‌های تیک پروفیت به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند ضررهای خود را محدود و سودهای حاصله را حفظ کنند. در واقع زمانی که تریدر تارگت معاملاتی خود را برای پوزیشن مربوطه مشخص می‌کند، در صورتی که بتواند حد ضرر مناسبی مطابق با نسبت ریسک به ریوارد مطلوبی در نمودار قیمت پیدا کند، در این صورت می‌تواند مدیریت ریسک مناسبی در ترید داشته باشد. توجه به نسبت ریسک به ریوارد برای مدیریت ریسک در معاملات به قدری اهمیت دارد که بدون انتخاب حد ضرر و قیمت تیک پرافیت مطابق با استراتژی معاملاتی، باز کردن پوزیشن معاملاتی با ریسک زیادی همراه است و احتمال از بین رفتن کل یا بخشی از سرمایه وجود دارد.

محاسبه نسبت ریسک به ریوارد با قیمت تیک پرافیت

«نسبت ریسک به ریوارد» (Risk to Reward Ratio) یکی از ابزارهایی است که در مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری به‌کار می‌رود. این نسبت به تریدر نشان می‌دهد که به ازای چه مقدار ضرر می‌تواند سود احتمالی مربوطه را به‌دست آورد. با استفاده از مقدار نسبت ریسک به ریوارد مناسب، تریدرها می‌توانند مدیریت ریسک بهینه‌ای برای معاملات خود انجام دهند.

برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد به سه قیمت ورودی، تارگت و حد ضرر نیاز داریم. که با استفاده از این قیمت‌ها می‌توانیم مقدار نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کنیم. برای مثال فرض کنید که تریدری برای بیت کوین در قیمت ۲۱۰۰۰ دلار پوزیشن معاملاتی لانگ گرفته است. این معامله‌گر قیمت تیک پرافیت را در ۲۱۶۰۰ و قیمت حد ضرر را در قیمت ۲۰۸۰۰ دلار قرار داده است.

در این صورت نسبت ریسک به ریوارد در این معامله برابر با یک به سه است. در صورتی که این نسبت مطابق با استراتژی معاملاتی تریدر برای مدیریت ریسک به ریوارد باشد، در این صورت تریدر می‌تواند سفارش‌های تارگت و استاپ لاس را برای قیمت ورودی مربوطه ثبت کند.

استفاده از حد ضرر دنبال کننده

استفاده از «حد ضرر دنبال کننده» (Trailing Stop) این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا بتواند همگام با روند قیمت حد ضرر خود را تغییر دهد. این موضوع کمک می‌کند تا تریدر در صورت پیش‌بینی درست بتواند از ادامه روند قیمت کسب سود کند و در صورت برگشت روند نیز از فعال شدن حد ضرر تعیین شده اطمینان داشته باشد.

عملکرد حد ضرر دنبال کننده به این ترتیب است که در صورت ادامه روند مطابق با پیش‌بینی تریدر حد ضرر دنبال کننده با افزایش قیمت در روندهای صعودی و کاهش قیمت در روندهای نزولی تغییر می‌کند و در فاصله‌ای تعیین شده نسبت به قیمت قرار می‌گیرد. این حد ضرر در پوزیشن‌های لانگ و شورت قابل استفاده است. برای درک بهتر حد ضرر دنبال کننده در ادامه این مطلب نحوه عملکرد آن را در پوزیشن‌های لانگ و شورت شرح می‌دهیم.

حد ضرر

عملکرد حد ضرر دنبال کننده در پوزیشن لانگ

در پوزیشن‌های لانگ معامله‌گر از روند صعودی بازار کسب سود می‌کند. هنگامی که تریدر روند قیمت در بازار را صعودی تشخیص می‌دهد از پوزیشن لانگ استفاده می‌کند. در این حالت تارگت که همان سطح قیمت برای take profit است را در قیمتی بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار می‌دهد و قیمت استاپ لاس را برای خروج از معامله و محدود کردن ضرر در قیمتی پایین‌تر از قیمت ورود ثبت می‌کند.

در این حالت تریدر می‌تواند از تریلینگ استاپ استفاده کند. در این صورت هنگامی که قیمت به سمت تارگت حرکت می‌کند، حد ضرر تعیین شده با فاصله‌ای مشخص از قیمت به دنبال آن حرکت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا در صورت برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر، معامله‌گر مقدار سود حاصل را حفظ کند و تیک پرافیت خود را انجام دهد.

عملکرد حد ضرر دنبال کننده در پوزیشن شورت

در پوزیشن‌های شورت نیز می‌توان از حد ضرر دنبال کننده استفاده کرد. زمانی که روند بازار نزولی است، معامله‌گر می‌تواند با استفاده از پوزیشن‌های شورت از بازار کسب سود کند. برای این منظور تریدر پس از انتخاب نقطه ورود به معامله تارگت خود را در قیمتی پایین‌تر از قیمت ورود قرار می‌دهد و قیمتی که برای حد ضرر مشخص می‌كند نیز در قیمتی بالاتر از قیمت ورود به معامله است. در صورتی که تریدر از حد ضرر دنبال کننده در پوزیشن‌های شورت استفاده کند، در این حالت با کاهش قیمت، استاپ لاس نیز در فاصله تعیین شده به دنبال قیمت حرکت می‌کند. استفاه از تریلینگ استاپ در معاملات شورت این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند در زمان برگشت قیمت سود حاصله را حفظ کند.

تیک پروفیت در انواع بازارهای مالی

تیک پروفیت در همه بازارهای مالی انجام می‌شود. فرقی ندارد که در بورس ایران فعالیت می‌کنید یا در بازار فارکس به مبادله جفت‌ارزها می‌پردازید. در هر کدام از این بازارها برای این‌که بتوانید از بازار مربوطه کسب سود کنید نیاز دارید تا بتوانید سطوح تیک پرافیت مناسبی را تعیین کنید و سفارش خود را در این نواحی قرار دهید. برای نمونه تیک پرافیت را در بازار فارکس و بازار کریپتو شرح می‌دهیم.

تیک پروفیت در فارکس

در بازار فارکس نیز همانند دیگر بازارهای مالی تریدرها برای کسب سود قیمت‌هایی را برای تیک پرافیت مشخص می‌کنند که با رسیدن قیمت مارکت به‌ آن‌ها کل یا قسمتی از پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود. بازار فارکس بازاری است که در آن ارزهای کشورها با هم مبادله می‌شوند. در این بازار معامله‌گرها با استفاده از انواع سفارش‌های تیک پرافیت همانند لیمیت، استاپ لیمیت یا تریلینگ استاپ سعی می‌کنند تا سودهای به‌دست آمده را حفظ کنند. با توجه به نوسانات در این بازار معامله‌گرها با مشخص کردن تارگت برای محدوده‌های take profit از مداخله احساسات در انجام معاملات جلوگیری می‌کنند.

تیک پروفیت در بازار کریپتو

تیک پروفیت در بازار کریپتو با توجه به شرایط این بازار و نوساناتی که دارد، با استفاده از برخی از استراتژی‌های ترید ارز دیجیتال می‌تواند سود بیشتری را برای فعالان این بازار داشته باشد. بازار ارزهای دیجیتال که به‌ آن بازار کریپتو نیز می‌گویند بازاری است که تعطیلی ندارد. بنابراین فعالان این بازار می‌توانند هر زمان که مایل باشند از نوسانات این بازار کسب سود کنند.

با توجه به کم بودن مارکت کپ بازار کریپتو نسبت به بازارهای مالی دیگر، این بازار با نوسانات فراوانی همراه است. بنابراین لزوم استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک و سرمایه و اتخاذ استراتژی‌هایی مناسب با بازارهای پرنوسان، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند بیشترین سود را از نوسانات بازار کریپتو به‌دست آورند.

توجه به چرخه بازار بیت کوین به عنوان اولین و تأثیرگذارترین رمزارز در بازار کریپتو به همراه توجه به روندهای اصلی در این بازار همانند روندهای صعودی و نزولی اصلی که در بازارهای گاوی و خرسی مشاهده می‌شوند، می‌تواند معامله‌گرها را در انتخاب سطوح تیک پروفیت مناسب کمک کند.

تاثیر عوامل بنیادی در تیک پروفیت چیست؟

عوامل بنیادی بر روی روند قیمت دارایی با سهام در بازارهای مالی تأثیرگذار هستند. هدف از انجام تحلیل بنیادی پیدا کردن موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسب است. سرمایه‌گذار با استفاده از تحلیل بنیادی سعی می‌کند تا ارزش واقعی سهام مربوطه را پیدا کند.

با توجه به این‌که قیمت سهام در بسیاری از مواقع بیشتر یا کمتر از قیمت واقعی آن در بازارهای مالی معامله می‌شود، بنابراین پیدا کردن ارزش واقعی سهم یا دارایی می‌تواند به معامله‌گر برای یافتن سطوح تیک پروفیت برای فروش سهام و کسب سود کمک کند.

پیدا کردن ارزش واقعی یا ذاتی به‌عنوان اصلی‌ترین هدف تحلیل بنیادی این امکان را به معامله‌گر یا سرمایه‌گذار می‌دهد تا بتواند موقعیت ورود به معامله یا قیمت خرید مناسبی را انتخاب کند. این موضوع میزان سودآوری حاصل از انجام معامله مربوطه را افزایش می‌دهد و معاملات موفق‌تری را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

تأثیر شاخص‌های اقتصادی کلان در تیک پروفیت

شاخص‌های اقتصادی کلان اطلاعاتی را درباره اوضاع و شرایط اقتصادی کشور مربوطه نشان می‌دهند. این داده‌های اقتصادی اطلاعاتی هستند که توسط دولت‌ها منتشر می‌شوند و به فعالان اقتصادی نحوه عملکرد اقتصادی را نشان می‌دهند. انتشار شاخص‌های اقتصادی روند قیمتی را در بازارهای مالی تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

حتی قبل از انتشار این آمار و ارقام پیش‌بینی افراد مهم اقتصادی از داده‌های آینده اقتصادی می‌تواند در جهت‌گیری‌های قیمت در بازار اهمیت داشته باشد. بنابراین تریدرها سعی می‌کنند معاملات خود را با درنظر گرفتن این پیش‌بینی‌ها برنامه‌ریزی کنند. برنامه ریزی در معاملات به این معنی است که با توجه به تأثیری که این داده‌های اقتصادی بر روی قیمت می‌گذارند، معامله‌گرها سطوح تیک پرافیت مناسبی را شناسایی کنند و از این اطلاعات سود بگیرند.

شاخص های اقتصادی

برای مثال اگر پیش‌بینی‌ها برای یکی از این شاخص‌ها باعث به‌وجود آمدن روند خاصی شده است، در صورتی که مقدار منتشر شده این آمار اختلاف زیادی با پیش‌بینی‌ها داشته باشد ممکن است باعث تغییر جهت روند قیمت در بازار شود.

هر کدام از این شاخص‌های اقتصادی می‌تواند بیش از یک حوزه را تحت تأثیر خود قرار دهد. برای مثال اگر دولت اطلاعاتی مبنی بر افزایش اجازه ساخت مسکن را منتشر کند، این موضوع باعث تولید شغل می‌شود که در نتیجه آمار مربوطه به نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد. کاهش آمار مربوطه به نرخ بیکاری نیز به نوبه خود باعث افزایش هزینه مصرف‌کننده می‌شود که این موضوع در نهایت باعث تقویت ارز رایج کشور می‌شود.

مثالی برای شاخص اقتصادی NFP

یکی از شاخص‌های تأثیرگذار اقتصادی که در اولین جمعه ماه در آمریکا منتشر می‌شود شاخص «حقوق و دستمزد غیر کشاورزی» (Non-Farm Payrolls | NFP) است. این شاخص تغییرات تعداد افراد استخدام شده نسبت به ماه گذشته را به‌غیر از بخش کشاورزی نشان می‌دهد. این آمار حدودا ۸۰ درصد نیروی کار در آمریکا را شامل می‌شود.

افزایش تعداد افراد استخدامی بیان‌گر رشد در بازار است که در نهایت موجب می‌شود تا دلار آمریکا تقویت شود. در این حالت اگر معامله‌گری بتواند این موضوع را قبل از انتشار این آمار پیش‌بینی کند و پوزیشن لانگ مربوطه را باز کند، از این پیش‌بینی می‌تواند به قیمت‌های تیک پروفیت موردنظر برسد که این موضوع به‌ معنای کسب سود از بازار مربوطه است. در صورتی که روند استخدام نیروی کار کاهش پیدا کند این موضوع می‌تواند باعث تضعیف قدرت دلار شود. بنابراین شاخص NFP و پیش‌بینی‌هایی که قبل از انتشار آن روی می‌دهد باعث ایجاد نوساناتی در بازار می‌شود.

مثالی برای اقتصاد منطقه یورو

مثال دیگری که برای تأثیر شاخص‌ها و داده‌های اقتصادی بر نحوه تیک پروفیت فعالان بازارهای مالی می‌توان ذکر کرد، تصمیم‌گیری درباره تغییر نرخ بهره در «بانک مرکزی اروپا» (European Central Bank | ECB) است. اگر نگرانی‌ها درباره افزایش تورم در اقتصاد ناحیه یورو باعث شود تا بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را افزایش دهد.

این موضوع باعث می‌شود تا یورو تقویت شود. در این حالت تریدری که در بازار فارکس فعالیت می‌کند می‌تواند از تقویت شدن یورو در معاملات خود استفاده کند و نواحی تیک پروفیت مربوطه را با توجه به افزایش قدرت یورو نسبت به دیگر ارزها تعیین کند.

خلاف این رویه نیز اثری معکوس بر قدرت گرفتن یورو دارد. بنابراین اگر بانک مرکزی اروپا بخواهد بنابر دلایلی نرخ بهره را افزایش ندهد یا آن را کاهش دهد، این تصمیم‌گیری باعث تضعیف یورو می‌شود. در این صورت نیز تریدری که بتواند این تصمیم‌گیری را زودتر از انتشار آن پیش‌بینی کند می‌تواند با باز کردن پوزیشن معاملاتی متناسب با تضعیف یورو از این تغییرات کسب سود کند.

بهترین داده‌های کلان برای تیک پروفیت

داده‌های اقتصاد کلان و شاخص‌های فراوانی روزانه توسط نهادهای اقتصادی مربوطه در جهان منتشر می‌شوند که برخی از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام داده‌های اقتصادی برای تعیین سطوح تیک پروفیت در ترید مناسب‌تر است.

در جواب این سوال توجه به این نکته ضروری است که هر کدام از این داده‌های آماری بر حوزه اقتصادی مرتبط با آن شاخص تأثیر‌‌گذار است. بنابراین فعالان بازارهای مالی با توجه به حوزه فعالیت خود و بازاری که انتخاب می‌کنند ممکن است تعدادی از این شاخص‌ها را بیشتر دنبال کنند.

برای مثال بازار طلا با داده‌های آماری مربوط به تورم در اقتصاد بیشترین تأثیر را می‌پذیرد. در حالی‌که داده‌های تورمی ممکن است در بازار سهام هیچ تأثیری نداشته باشند. معامله‌گرهای بازارهای سهام تمرکز خود را بر روی شاخص‌هایی همانند نرخ بیکاری و تولید ناخالص داخلی قرار می‌دهند. علاوه بر این توجه به این موضوع نیز اهمیت دارد که بهترین و تأثیرگذارترین شاخص بر روی بازاری خاص ممکن است با توجه به شرایط بازار در گذر زمان تغییر کند. اما در حالت کلی سه شاخص، تأثیر بیشتری بر روی بازارها دارند که در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

تیک پروفیت

سه شاخص تأثیر گذار بر تیک پروفیت در بازارهای مالی

تریدرها و فعالان بازارهای مالی همواره به‌دنبال پیدا کردن دلایلی هستند تا بتوانند روندهای بازارهای مالی را تشخیص دهند و از آن‌ها سود کسب کنند. با وجود این‌که عوامل زیادی بر روی نوسانات قیمت دارایی‌ها تأثیرگذار هستند، اما در این میان نقش عوامل اقتصادی از همه پررنگ‌تر است.

این موضوع باعث می‌شود تا فعالان بازارهای مالی سعی کنند شاخص‌ها و داده‌های اقتصادی مهمی را پیدا کنند که بیشترین تأثیر را بر روی نوسانات قیمت دارایی‌ها دارند. در حالت کلی سه شاخص اقتصادی تولید ناخالص داخلی، داده‌های مربوط به اشتغال و داده‌های مربوطه به تورم بیشترین تأثیر را بر نحوه عملکرد بازارهای مالی دارند. این داده‌ها به تریدر نشان می‌دهند که در کجای چرخه اقتصادی قرار دارند. این موضوع نیز به نوبه خود بیان‌گر این است که کدام بخش یا کدام دارایی در آینده ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب تیک پرافیت را توضیح دادیم و معنی آن را بیان کردیم. سپس به شرح سفارش تیک پروفیت پرداختیم و استاپ لاس را توضیح دادیم. اهمیت مشخص کردن محدوده‌های تیک پروفیت را بیان کردیم و نحوه تشخیص درست محدوده‌های تیک پروفیت در معاملات را شرح دادیم. در ادامه استراتژی‌های take profit متنوعی را برای انواع روش‌های ترید بیان کردیم.

برای این منظور take profit را در اسکالپینگ، ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ شرح دادیم. سپس نقش سفارش‌های take profit را در مدیریت ریسک توضیح دادیم و محاسبه نسبت ریسک به ریوارد با قیمت تیک پرافیت را شرح دادیم.

استفاده از حد ضرر دنبال کننده از دیگر ابزارهای مدیریت ریسک است که در ادامه این مطلب به توضیح آن پرداختیم. تیک پروفیت در انواع بازارهای مالی را شرح دادیم و تأثیر عوامل بنیادی در تیک پروفیت را بیان کردیم. برای درک بهتر موضوع با دو مثال تأثیر عوامل بنیادی در take profit را شرح دادیم. در پایان نیز بهترین داده‌های کلان برای take profit را بیان کردیم و سه شاخص تأثیرگذار بر take profit در بازارهای مالی را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AVAInvestopediaThe BalanceCapitalFXTMAnalyticsstepsInvestopediaInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *