اندیکاتور حجم Volume چیست؟ – در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

۵۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
اندیکاتور حجم Volume چیست؟ – در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

حجم معاملات یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر روی روند قیمت دارایی است. نمودار قیمت در بازارهای مالی همواره با نوسان همراه است. این نوسان باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با پیش‌بینی روند آن از بازارهای مالی سود کنند. بنابراین فعالان بازارهای مالی همواره می‌‌کوشند تا تحلیل بهتری از روند آتی قیمت داشته باشند. با توجه به اینکه تغییرات حجم معاملات باعث تغییرات قیمت در نمودار می‌شود، بنابراین پیدا کردن روش‌هایی برای اندازه‌گیری تغییرات حجم معاملات برای تریدرها بسیار مهم است و این موضوع باعث ایجاد اندیکاتورهای حجم متنوعی شده است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که اندیکاتور حجم چیست و نحوه کاربرد انواع آن را بررسی می‌کنیم. برای این منظور در ابتدا نمودار حجم را توضیح می‌دهیم و در ادامه اندیکاتور حجم تعادلی، اندیکاتور شاخص جریان پول، اندیکاتور حجم VWAP و در پایان اندیکاتور تراکم/توزیع را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

اندیکاتور حجم معاملات در تحلیل تکنیکال چیست؟

«اندیکاتور حجم» (Volume Indicator) نوعی اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که میزان حجم معاملات را نشان می‌‌دهد. حجم معاملات در ترید بیان‌گر میزان خرید و فروش دارایی مربوطه در بازه زمانی موردنظر است. حجم معاملات تعداد واحدهای دارایی، سهام یا انواع قراردادهای معامله‌شده بین خریداران و فروشندگان است. هر اندازه مقدار خرید و فروش دارایی بیشتر باشد، حجم معاملات آن دارایی بیشتر است و برعکس. حجم معاملات میزان فعالیت بازار را نشان می‌دهد و مقدار نقدشوندگی دارایی مربوطه را در بازار بیان می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع اندیکاتور حجم معاملات را معمولا می‌توان در قسمت پایین نمودار قیمت مشاهده کرد.

اهمیت اندیکاتور حجم چیست؟

اندیکاتور حجم با توجه به اینکه برای تایید روندها و الگوهای قیمت در نمودار استفاده می‌شود، از اهمیت بالایی در تحلیل تکنیکال برخوردار است. زمانی که نمودار قیمت صعودی یا نزولی می‌شود و این افزایش یا کاهش با حجم زیادی همراه می‌شود، روندهای قوی‌تر و معتبرتری تشکیل می‌شود. از سویی دیگر روندهای صعودی یا نزولی قیمت که با حجم معاملات کمی همراه هستند، روندهایی ضعیف محسوب می‌شوند. بنابراین تریدرها زمانی که قصد دارند میزان اعتبار برگشت یا ادامه روند را بررسی کنند، علاوه بر نمودار قیمت از اندیکاتور حجم معاملات نیز کمک می‌گیرند.

یک مرد کت شلواری ایستاده جلوی یک صفحه نمایش بزرگ با یک نمودار حجم - اندیکاتور حجم

تایید روند با Volume Indicator

مفهوم تایید روند با اندیکاتور حجم این است که زمانی که روند قیمت صعودی است، اندیکاتور حجم می‌بایست روندی صعودی را نشان دهد. در زمانی که روند قیمت نزولی است نیز تایید روند با اندیکاتور حجم زمانی انجام می‌شود که این اندیکاتور روندی صعودی داشته باشد.

زمانی که این ارتباط بین روند قیمت و حجم معاملات به‌هم بخورد یعنی در هرکدام از روندهای صعودی یا نزولی قیمت، اندیکاتور حجم، روندی صعودی نداشته باشد، این موضوع معمولا نشانه‌ای از ضعیف شدن روند است. در تصویر زیر دو نمودار قیمت را با اندیکاتورهای حجم مربوطه در زیر آن‌ها مشاهده می‌کنید.

در سمت چپ نمودار قیمت روندی صعودی را نشان می‌‌دهد و اندیکاتور حجم مربوطه در قسمت پایین آن نیز همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید روندی صعودی دارد. در این حالت نمودار حجم، افزایش قیمت را تایید می‌کند. اما نمودار حجم در سمت راست روندی نزولی دارد. در این حالت با وجود اینکه نمودار قیمت روندی صعودی را نشان می‌دهد ولی با توجه به نزولی بودن نمودار حجم احتمال تضعیف روند صعودی در نمودار قیمت وجود دارد.

تایید نمودار قیمت با حجم

بررسی حالات مختلف نمودارهای قیمت و حجم

با توجه به اینکه در روندهای صعودی و نزولی قیمت نمودار حجم در روندی افزایشی یا کاهشی باشد، می‌توانیم حالات زیر را در نظر بگیریم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • نمودار قیمت و حجم صعودی هستند.
  • نمودار قیمت صعودی و نمودار حجم نزولی است.
  • نمودار قیمت نزولی ولی نمودار حجم صعودی است.
  • نمودار قیمت و حجم نزولی هستند.

مفهوم نمودار قیمت و اندیکاتور حجم صعودی چیست؟

در این حالت هر دو نمودار قیمت و حجم صعودی هستند. خریداران با خریدهای گسترده‌ای که انجام می‌دهند باعث می‌شوند تا نمودار قیمت صعودی شود. در این حالت نمودار حجم نیز افزایش حجم را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند تاییدی برای ادامه روند صعودی در بازار باشد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت در قسمت بالا و با رنگ آبی نشان داده شده است. اندیکاتور حجم معاملات نیز در زیر آن قرار دارد. هر دو نمودار قیمت و حجم معاملات در تصویر زیر روندی صعودی دارند. روندهای صعودی با پیکان‌های نارنجی رنگ مشخص شده‌اند.

نمودار قیمت و حجم صعودی

مفهوم قیمت صعودی به همراه اندیکاتور حجم نزولی چیست؟

یکی از نشانه‌های ضعیف شدن روند صعودی قیمت، همراه شدن آن با اندیکاتور حجم نزولی است. اندیکاتور حجم نزولی این مفهوم را بیان می‌کند که تعداد بازیگران در بازار مربوطه کم شده است. این نشانه‌ای از عدم اطمینان به ادامه روند مربوطه است. در این حالت با توجه به اینکه قیمت، روند صعودی خود را ادامه می‌دهد، تریدرها سعی‌ می‌کنند احتیاط بیشتری کنند. در این حالت با توجه به نمودار حجم نزولی احتمال برگشت روند وجود دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نمودار قیمت صعودی است. در این حالت نمودار قیمت می‌تواند به محدوده‌ای مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر نزدیک شود. این موضوع می‌تواند میزان عرضه را افزایش دهد و برای مدتی قیمت در محدوده‌ای نوسان کند. همان‌طور که در نمودار حجم در قسمت پایین نمودار قیمت مشاهده می‌کنید، نمودار حجم روندی کاهشی دارد. روند کاهشی نمودار حجم این موضوع را نشان می‌دهد که تریدرها علاقه کمتری به انجام معاملات دارند. این موضوع می‌تواند به دلیل نزدیک‌تر شدن به محدوده مقاومتی باشد که تریدرها را با احتمال برگشت روند به قیمت‌های پایین‌تر مواجه می‌کند.

تحلیل نمودار صعودی با نمودار حجم

مفهوم قیمت نزولی به همراه اندیکاتور حجم صعودی چیست؟

در برخی اوقات در نمودار قیمت شاهد این هستیم که روند بازار نزولی است و این روند نزولی قیمت با افزایش حجم معاملات همراه شده است. افزایش حجم معاملات نشان‌دهنده افزایش میزان خریداران و فروشندگان دارایی مربوطه است. این موضوع به این معنی است که معامله‌گرها اشتیاق زیادی به انجام معامله دارند. در این حالت با توجه به اینکه روند بازار نزولی است، همراه شدن این روند نزولی با اندیکاتور حجم صعودی نشانه‌ای از افزایش احتمال ادامه روند نزولی در بازار است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت روندی نزولی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که فروشندگان با افزایش میزان عرضه فشار فروش خود را بیشتر کرده‌اند. از سویی دیگر نمودار حجم روندی افزایشی دارد. روند افزایشی نمودار حجم در کنار روند کاهشی قیمت به این معنی است که احتمال کاهش قیمت بیشتری در نمودار وجود دارد.

تحلیل نمودارهای قیمت و حجم

مفهوم نمودار قیمت و اندیکاتور حجم نزولی چیست؟

زمانی که نمودار قیمت روندی نزولی داشته باشد و این روند نزولی قیمت با اندیکاتور حجم نزولی نیز همراه باشد، این موضوع نشان‌دهنده عدم وجود علاقه برای ترید در بازار است. بنابراین با توجه به اینکه نمودار حجم معاملات روندی کاهشی دارد، افراد کمتری از خریداران و فروشندگان تمایل به انجام معامله دارند. این موضوع با توجه به روند نزولی بازار نشان می‌دهند که روند کاهشی قیمت ممکن است خاتمه پیدا کند و با افزایش تقاضا تریدرها شاهد تغییر جهت حرکت قیمت باشند. البته برای برگشت روند تریدرها می‌بایست علاوه بر میزان حجم معاملات عوامل دیگری را نیز بررسی کنند تا بتوانند برای انجام معاملات تصمیم‌های بهتری بگیرند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت روندی نزولی دارد. در قسمت پایین نمودار قیمت، اندیکاتور حجم معاملات را مشاهده می‌کنید که در این تصویر همانند نمودار قیمت روندی نزولی دارد. در این حالت ممکن است نمودار قیمت به محدوده‌ای حمایتی نزدیک شده باشد. در این حالت با توجه به میزان اعتبار محدوده حمایتی، نمودار قمیت ممکن است برای مدتی در محدوده‌ای مشخص درجا بزند. این حالات در نمودار قیمت نشان‌دهنده بلاتکلیفی در بازار است که در تصویر زیر با کاهش حجم معاملات نیز همراه شده است که نشان‌دهنده عدم علاقه تریدرها به انجام معامله است.

نمودار قیمت و حجم معاملات

دریافت سیگنال‌های صعودی از Volume Indicator

با تایید روندهای صعودی با استفاده از نمودار حجم می‌‌توان سیگنال‌های صعودی را از نمودار قیمت به‌دست آورد. همان‌طور که عدم تایید روند صعودی قیمت با استفاده از نمودار حجم نشان‌دهنده احتمال ضعف در روند صعودی قیمت است. در صورتی که نمودار حجم معاملات روند افزایشی قیمت را تایید کند، می‌تواند نشانه‌ای برای ادامه روند صعودی باشد.

در بسیاری موارد تریدرها با استفاده از انواع الگوها در تحلیل تکنیکال سعی می‌کنند تا روند آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کنند. در این حالت در صورتی که الگوی موردنظر نشان‌دهنده حرکت صعودی نمودار قیمت باشد، با استفاده از اندیکاتورهای حجم می‌توانیم تحلیل مطمئن‌تری نسبت به روند آتی نمودار قیمت ارائه کنیم. در ادامه برای درک بهتر نحوه دریافت سیگنال‌های صعودی از اندیکاتور حجم، نمونه‌ای از تایید حجم در ادامه روند صعودی را برای شکست مقاومت شرح می‌دهیم.

بررسی شکست مقاومت با اندیکاتور حجم چیست؟

یکی از مواردی که با استفاده از نمودار حجم می‌توان روند قیمت آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کرد، شکست مقاومت در محدوده Range قیمتی است. در برخی اوقات نمودار قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومتی برای مدتی درجا می‌زند که به آن محدوده Range می‌گویند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت چندین مرتبه به محدوده مقاومتی بالا نزدیک می‌شود ولی هر بار با افزایش میزان عرضه به سمت پایین حرکت می‌کند و نمی‌تواند آن را بشکند. اما پس از چند مرتبه برگشت از محدوده مقاومتی، نمودار قیمت در نهایت می‌تواند با شکست محدوده مقاومتی خود به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. این قسمت از نمودار در تصویر زیر با رنگ نارنجی مشخص شده است.

زمانی که این شکست روی می‌دهد تریدرها می‌بایست نمودار حجم مربوطه را بررسی کنند. در این حالت در صورتی که نمودار حجم مربوطه نیز روندی صعودی داشته باشد، احتمال معتبر بودن شکست محدوده مقاومتی بیشتر می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پیکان نارنجی رنگ در بالای نمودار حجم نشان‌دهنده روند افزایشی حجم مربوطه است که شکست محدوده مقاومتی توسط نمودار قیمت را تایید می‌کند.

البته لازم به ذکر است برای ورود به پوزیشن معاملاتی لانگ برای کسب سود از روند افزایشی قیمت، تریدرها می‌بایست شرایط دیگری که در تحلیل پرایس اکشن مطرح می‌شود را برای پیش‌بینی قیمتی در نظر بگیرند. اما به‌طور کلی در این حالت نمودار قیمت پس از پولبک به سطح مقاومتی که اکنون به‌عنوان سطح حمایتی درنظر گرفته می‌شود، می‌تواند با توجه به میزان افزایش تقاضا برای مدتی به روند صعودی خود ادامه دهد.

بررسی نمودار قیمت با اندیکاتور حجم
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

دریافت سیگنال نزولی از Volume Indicator

همان‌طور که از اندیکاتور حجم می‌توان میزان اعتبار ادامه روند صعودی را بررسی کرد، از این اندیکاتور می‌توان برای احتمال ادامه روند نزولی در بازار نیز استفاده کرد. بنابراین زمانی که نمودار قیمت با افزایش میزان عرضه مواجه می‌شود،‌ در این حالت با توجه به موقعیت نمودار قیمت می‌تواند محدوده حمایتی خود را به‌طرف قیمت‌های پایین‌تر بشکند و روند نزولی خود را آغاز کند. در این میان در صورتی که شکست محدوده حمایتی با افزایش حجم معاملات همراه باشد، دلیلی بر تایید روند نزولی مربوطه است که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

تایید شکست محدوده حمایتی با بررسی Volume Indicator

با استفاده از اندیکاتور حجم می‌توان میزان اعتبار شکست محدوده حمایتی در نمودار قیمت را بررسی کرد. زمانی که قیمت در روندی نزولی قرار دارد و به محدوده حمایتی می‌رسد، میزان تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود، این موضوع باعث می‌شود تا قیمت برای مدتی روند نزولی خود را ادامه ندهد و در محدوده‌ای Range نوسان کند.

در این حالت قیمت بین دو محدوده حمایت و مقاومتی نوسان می‌کند. این نوسان برای مدتی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که قیمت از یکی از سطوح حمایت یا مقاومتی خارج شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در روند صعودی خود با رسیدن به محدوده مقاومتی که با خط‌چین قرمز رنگ در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با افزایش عرضه مواجه می‌شود. افزایش عرضه باعث می‌شود تا قیمت در این محدوده برای مدتی درجا بزند.

در این حالت مشاهده می‌کنید که قیمت چندین بار به خط‌چین سبز رنگ نزدیک می‌شود. خط‌چین سبز رنگ به‌عنوان خطی حمایتی عمل می‌کند که با هر بار نزدیک شدن قیمت به آن، با افزایش میزان تقاضا قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. اما در نهایت همان‌طور که در تصویر زیر با رنگ نارنجی مشخص کرده‌ایم، قیمت توانسته خط حمایتی خود را به سمت پایین بشکند و به‌سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. در پایین این نمودار اندیکاتور حجم را مشاهده می‌کنید که افزایش حجم را نشان می‌دهد.

این افزایش حجم تاییدی برای شکست معتبر محدوده حمایتی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت و کسب سود از روند کاهشی قیمت در نمودار، تریدرها می‌بایست شرایط نمودار قیمت را به‌طور دقیق بررسی کنند و تنها یک عامل را مبنای تصمیم‌گیری‌های خود قرار ندهند.

تایید شکست خط حمایت در نمودار قیمت

انواع اندیکاتور حجم چیست؟

اندیکاتورهای زیادی بر مبنای حجم معاملات طراحی شده‌‌اند که تریدرها می‌توانند از آن‌ها برای تحلیل‌های بهتر و گرفتن تایید‌ در معاملات خود استفاده کنند. در فهرست زیر تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • اندیکاتور حجم تعادلی
  • اندیکاتور شاخص جریان پول
  • اندیکاتور حجم VWAP
  • اندیکاتور تراکم/ توزیع

این اندیکاتورها را همانند دیگر اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال می‌توان بر روی دارایی‌های متنوعی استفاده کرد. برای مثال بازار فارکس یکی از بازارهایی است که تریدرها برای بررسی نمودار قیمت از اندیکاتورهای حجم استفاده می‌کنند که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

اندیکاتور حجم معاملات در فارکس چیست؟

به اندیکاتورهای حجمی که برای بررسی نمودار قیمت در بازار فارکس استفاده می‌شوند، اندیکاتورهای حجم در بازار فارکس می‌گویند. بازار فارکس بازاری است که در آن ارزهای کشورهای مختلف معامله می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم اندیکاتورهای حجم را همانند اندیکاتورهای دیگر می‌توان در بازارهای متنوعی استفاده کرد.

بازار فارکس یکی از این بازرهاست که تریدرها تمایل دارند از انواع اندیکاتورهای حجم برای تحلیل بهتر نمودار قیمت در آن استفاده کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه از اندیکاتورهای حجم برای تحلیل نمودارهای مختلف استفاده کنیم. در جواب این سوال به این موضوع توجه کنید که پلتفرم‌های معاملاتی که تریدرها از آن‌ها برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند، امکان استفاده از برخی از اندیکاتورها را برای تریدرها فراهم می‌کنند.

بنابراین همان‌طور که نمودار قیمت را در این پلتفرم‌ها می‌توان مشاهده کرد، تریدرها می‌‌توانند از قسمت مربوط به اندیکاتورها در پلتفرم موردنظر، اندیکاتور خود را برای تحلیل قیمت نمودار انتخاب کنند. البته ممکن است این پلتفرم‌های معاملاتی تنها برخی از اندیکاتورهای محبوب‌تر را پشتیبانی کنند. بنابراین تریدرها برای استفاده از طیف وسیعی از اندیکاتورها همانند انواع اندیکاتورهای حجم می‌توانند از وب‌سایت‌هایی همانند «تریدینگ ویو» (Tradingview) «+» استفاده کنند که در ادامه این مطلب آن را شرح می‌دهیم.

اندیکاتور حجم در تریدینگ ویو چیست؟

انواع مختلف اندیکاتورهای حجم یکی از امکاناتی است که وب‌سایت تریدینگ ویو در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. تریدینگ ویو وب‌سایتی است که در آن تریدرها می‌توانند انواع نمودارهای قیمت در بازارهای مختلف را بررسی کنند. در این وب‌سایت تریدرها با جستجوی اندیکاتور موردنظر، آن را بر روی نمودار قیمت دارایی مربوطه اعمال می‌کنند.

با توجه به اینکه ممکن است پلتفرم معاملاتی که تریدرها در آن معامله می‌کنند، امکانات لازم برای تحلیل نمودار قیمت را نداشته باشد، بنابراین تریدرها می‌‌توانند از امکانات تحلیلی این وب‌سایت استفاده کنند. در این وب‌سایت امکانات فراوانی برای تحلیل بهتر نمودار قیمت و بررسی انواع دارایی‌ها در بازارهای مختلف در اختیار تریدرهای قرار داده شده است. در تصویر زیر قسمتی از صفحه نخست این وب‌سایت کاربردی را مشاهده می‌کنید.

وب‌سایت تریدینگ ویو - اندیکاتور حجم چیست
صفحه نخست وب‌سایت تریدینگ ویو

اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

«اندیکاتور حجم تعادلی» (On Balance Volume | OBV) نوعی از اندیکاتور حجم است که در آن حجم روزهایی که قیمت افزایش داشته است را به مقدار اندیکاتور اضافه می‌کند و حجم روزهایی که قیمت کاهشی است را از مقدار اندیکاتور کم می‌کند. بنابراین نحوه محاسبه این اندیکاتور حجم به این صورت است که اگر قیمت زمان بسته شدن کندل امروز از قیمت بسته شدن کندل دیروز بیشتر باشد، کل حجم امروز مثبت در نظر گرفته می‌شود و به مقدار اندیکاتور حجم تعادلی اضافه می‌شود.

اما در صورتی که قیمت بسته شدن کندل امروز از قیمت بسته شدن کندل دیروز پایین‌تر باشد، در این صورت کل حجم مربوطه منفی درنظر گرفته می‌شود و از مقدار اندیکاتور حجم تعادلی کم می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از اندیکاتور حجم تعادلی که با خط آبی نشان داده شده است را در زیر قیمت یک دارایی مشاهده می‌کنید.

اندیکاتور حجم تعادلی

کاربرد اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

برای استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی تریدرها می‌بایست به جهت این اندیکاتور توجه کنند. با بررسی جهت این اندیکاتور تریدرها می‌توانند روندهای کلی بازار را شناسایی یا تایید کنند.

تایید روند صعودی قیمت با اندیکاتور حجم تعادلی

برای اینکه بتوانیم ادامه روند صعودی را با این اندیکاتور تایید کنیم باید این اندیکاتور را با نمودار قیمت مربوطه مقایسه کنیم. در این حالت در صورتی‌که نمودار قیمت صعودی باشد و اندیکاتور حجم تعادلی نیز روندی صعودی داشته باشد، در این صورت روند قیمت توسط اندیکاتور حجم تعادلی تایید می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت در روندی صعودی قرار دارد. در قسمت پایین نمودار قیمت نیز اندیکاتور حجم تعادلی را مشاهده می‌کنید که دارای روندی صعودی است. روندهای صعودی در نمودار قیمت و در اندیکاتور حجم تعادلی را با پیکان سبز مشاهده می‌کنید. در این صورت با توجه به اینکه هر دو نمودار قیمت و اندیکاتور حجم تعادلی مربوطه روندی صعودی دارند، بنابراین اندیکاتور حجم تعادلی ادامه روند صعودی قیمت را تایید می‌کند.

تحلیل نمودار صعودی قیمت

تایید روند نزولی قیمت با اندیکاتور حجم تعادلی

زمانی که نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد برای بررسی تایید روند نزولی نیز می‌توانیم از اندیکاتور حجم تعادلی استفاده کنیم. در این حالت در صورتی که روند اندیکاتور حجم تعادلی نیز نزولی باشد، در این حالت روند نزولی قیمت توسط این اندیکاتور تایید می‌شود و احتمال ادامه روند نزولی قیمت وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت روندی نزولی دارد. در قسمت پایین نمودار قیمت نیز اندیکاتور حجم تعادلی را مشاهده می‌‌کنید که همانند نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد. بنابراین با توجه به اینکه اندیکاتور حجم تعادلی و نمودار قیمت هر دو وضعیتی نزولی دارند، بنابراین اندیکاتور حجم تعادلی روند نزولی در نمودار قیمت را تایید می‌‌کند و احتمال ادامه روند نزولی در نمودار قیمت وجود دارد.

تحلیل نمودار نزولی با اندیکاتور

بررسی نمودارهای Range با اندیکاتور OBV

از دیگر کاربردهای استفاده از اندیکاتور OBV می‌توان به تشخیص احتمال خروج قیمت از محدوده Range در نمودار قیمت اشاره کرد. در زمانی که قیمت بین دو محدوده حمایت و مقاومت برای مدتی نوسان می‌کند، این احتمال وجود دارد که قیمت از هر کدام از سطوح حمایت و مقاومتی خارج شود.

در این حالت در صورتی که در نواحی نزدیک به مقاومت در بالای محدوده نوسانی میزان تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت می‌تواند محدوده مقاومتی را بشکند و روندی صعودی را آغاز کند. در حالتی برعکس زمانی که نمودار قیمت در نزدیکی سطح حمایتی در پایین نمودار قرار دارد، با افزایش عرضه ممکن است روند قیمت سطح حمایتی مربوطه را بشکند و نمودار به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند.

در هر کدام از این حالات تریدرها می‌توانند با بررسی اندیکاتور حجم تعادلی پیش‌بینی‌های مطمئن‌تری از روند آتی نمودار قیمت به‌دست آورند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمتی از نمودار قیمت که با رنگ زرد مشخص شده است، قیمت در محدوده‌ای نوسان می‌کند. خط قرمز رنگی که در بالای این محدوده قرار دارد به‌عنوان خط مقاومتی در نظر گرفته می‌شود.

در پایین این تصویر نیز اندیکاتور حجم تعادلی را مشاهده می‌کنید که روندی صعودی دارد. در این حالت روند افزایشی اندیکاتور حجم تعادلی احتمال خروج قیمت از محدوده زرد رنگ در تصویر را بیشتر می‌کند. در این مثال قیمت توانسته است محدوده تریدینگ رنج را از بالا بشکند و به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند.

تحلیل نمودار قیمت در شکست مقاومت

واگرایی منفی در اندیکاتور حجم تعادلی چیست؟

یکی از کاربردهای اندیکاتور حجم تعادلی استفاده از آن برای تشخیص واگرایی منفی است. واگرایی منفی زمانی روی می‌دهد که نمودار قیمت در روندی صعودی باشد اما اندیکاتور حجم تعادلی روندی نزولی داشته باشد. در این حالت این احتمال وجود دارد که نمودار قیمت نیز وارد روندی نزولی شود. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمت بالای تصویر نمودار قیمت نشان داده شده است که در ابتدا دارای روندی صعودی است و در قسمت پایین تصویر اندیکاتور حجم تعادلی را مشاهده می‌کنید که در همان بازه زمانی در وضعیت نزولی قرار دارد. به این حالت واگرایی منفی در اندیکاتور حجم تعادلی می‌گویند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در این مثال پس از ایجاد واگرایی منفی، نمودار قیمت نیز روند نزولی خود را شروع می‌کند.

واگرایی منفی در نمودار حجم تعادلی

واگرایی مثبت در نمودار حجم تعادلی چیست؟

واگرایی مثبت زمانی در نمودار دیده می‌شود که نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد اما در همین بازه زمانی اندیکاتور حجم تعادلی روندی صعودی دارد. در این حالت احتمال دارد تا نمودار قیمت نیز روندی صعودی را شروع کند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در قسمت بالای تصویر نمودار قیمت و در قسمت پایین اندیکاتور حجم تعادلی قرار دارد. دو خط قرمز و آ‌بی بر روی نمودار قیمت روند نزولی این نمودار را نشان می‌دهد. اما از سویی دیگر اندیکاتور حجم تعادلی روندی افزایشی دارد. در این مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت با شکست خط قرمز رنگ توانسته است روند صعودی خود را شروع کند.

واگرایی مثبت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

اندیکاتور شاخص جریان پول چیست؟

«اندیکاتور شاخص جریان پول» (Money Flow Index | MFI) یکی دیگر از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که با بررسی حجم و قیمت، میزان فشار خرید و فروش را برای دارایی مربوطه نشان می‌دهد. به‌ عبارت دیگر شاخص جریان پول اندیکاتور مومنتومی است که میزان جریان پول ورودی و خروجی به دارایی مربوطه را در بازه زمانی مشخصی اندازه‌گیری می‌کند.

محاسباتی که این اندیکاتور انجام می‌‌دهد در نهایت با خطی نمایش داده می‌شود که بین مقادیر صفر و صد نوسان می‌کند. زمانی که اندیکاتور شاخص جریان پول روندی صعودی دارد، نشان‌ دهنده افزایش فشار خرید است و زمانی که این اندیکاتور روندی نزولی دارد نشان‌دهنده افزایش فشار فروش برای دارایی مربوطه است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اندیکاتور شاخص جریان پول می‌تواند بین دو محدوده بالا و پایین نوسان کند. در مثالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این محدوده‌ها با خطوط مشکی مشخص شده‌اند و اندیکاتور مربوطه را به دو محدوده بالای ۸۰ و پایین ۲۰ تقسیم می‌کنند. این نواحی را محدوده‌های اشباع خرید و اشباع فروش می‌گویند. در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که نحوه کاربرد اندیکاتور حجم MFI چیست و درباره نواحی اشباع خرید و فروش توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

اندیکاتور شاخص جریان پول

نحوه کاربرد اندیکاتور حجم MFI چیست؟

با توجه به شباهت زیاد اندیکاتور حجم MFI با اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index | RSI)، نحوه کاربرد اندیکاتور حجم MFI شباهت زیادی به کاربردهای اندیکاتور شاخص قدرت نسبی دارد. شاخص قدرت نسبی اندیکاتوری است که برای اندازه‌گیری مومنتوم استفاده می‌شود. این اندیکاتور در محاسبات خود تنها عامل قیمت را درنظر می‌گیرد. در صورتی که اندیکاتور حجم MFI علاوه بر قیمت، عامل حجم را نیز در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت اندیکاتور شاخص جریان پول تقریبا همان شاخص قدرت نسبی است که متغیر حجم را نیز در خود لحاظ کرده است. با توجه به این موضوع اندیکاتور شاخص جریان پول نوعی اندیکاتور حجم محسوب می‌شود که کاربردهایی مشابه با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی دارد. یکی از کاربردهایی که اندیکاتور شاخص جریان پول دارد در شناسایی نواحی اشباع خرید و فروش است که در ادامه این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

ناحیه اشباع خرید در اندیکاتور حجم MFI چیست؟

ناحیه اشباع خرید در اندیکاتور حجم MFI همان‌طور که از نام آن مشخص است افزایش خریداران را نشان می‌دهد. اندیکاتور حجم MFI بین دو ناحیه بالا و پایین نوسان می‌کند. ناحیه بالا در محدوده نوسانی این اندیکاتور معمولا ناحیه‌ بالای عدد ۸۰ درنظر گرفته می‌شود. زمانی که اندیکاتور وارد این ناحیه می‌شود، احتمال برگشت روند وجود دارد.

اما تریدرها می‌بایست با استفاده از انواع تحلیل تکنیکال دلایل دیگری را مبنی بر برگشت روند به قیمت‌های پایین‌تر پیدا کنند. بنابراین اگر چه قرار گرفتن اندیکاتور شاخص جریان پول در ناحیه اشباع خرید می‌تواند نشانه‌ای از تغییر روند به قیمت‌های پایین‌تر باشد اما همواره به این نکته توجه کنید که در روندهای پرقدرت این احتمال وجود دارد که اندیکاتور حجم مربوطه برای مدت زیادی در ناحیه اشباع خرید باقی بماند و نمودار قیمت نیز به روند افزایشی خود ادامه دهد.

ناحیه اشباع فروش در اندیکاتور حجم MFI چیست؟

ناحیه اشباع فروش ناحیه‌ای از اندیکاتور حجم شاخص جریان پول است که نشان‌دهنده افزایش زیاد و در حد اشباع فروشندگان در ناحیه مربوطه است. این ناحیه با توجه به تنظیماتی که تریدرها در استفاده از این اندیکاتور انجام می‌دهد، می‌تواند در محدوده پایین‌تر از عدد ۲۰ درنظر گرفته شود.

با توجه به اینکه اندیکاتور حجم شاخص جریان پول همانند اسیلاتور بین دو منطقه اشباع خرید و اشباع فروش نوسان می‌کند، بنابراین زمانی که این اندیکاتور که با یک خط نشان داده می‌شود به محدوده اشباع فروش برسد، احتمال برگشت روند و افزایش قیمت در نمودار وجود دارد.

اما همان‌طور که برای ناحیه اشباع خرید در این اندیکاتور توضیح دادیم، تریدرها می‌بایست علاوه بر توجه به این نواحی، از انواع دیگری از تحلیل‌های تکنیکال همانند تحلیل پرایس اکشن RTM در تحلیل نمودار قیمت نیز استفاده کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اتخاذ کنند. بنابراین همان‌طور که در قرار گرفتن این اندیکاتور در ناحیه اشباع خرید عنوان شد، زمانی که روندهای نزولی پرقدرتی در بازار مربوطه وجود دارد این احتمال وجود دارد که برای مدتی این اندیکاتور در ناحیه اشباع فروش باقی بماند.

واگرایی در اندیکاتور حجم MFI چیست؟

واگرایی دراندیکاتور حجم MFI زمانی روی می‌دهد که قیمت روندی صعودی یا نزولی داشته باشد، ولی اندیکاتور حجم MFI آن را تایید نکند و روندی خلاف آن داشته باشد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در قسمت بالای تصویر نمودار قیمت و در قسمت پایین آن اندیکاتور شاخص جریان پول نشان داده شده است.

در این تصویر علاوه بر مشخص شدن نواحی اشباع خرید و اشباع فروش در اندیکاتور مربوطه، دو نمونه از واگرایی مشخص شده است. در واگرایی اول که در سمت چپ تصویر قرار دارد، نمودار قیمت در روندی صعودی قرار دارد که این روند صعودی با خطی مشکی مشخص شده است. در همین بازه زمانی اندیکاتور حجم MFI در پایین این نمودار روندی نزولی را شروع کرده است. این واگرایی باعث شده است تا در این مثال نمودار قیمت پس از مدتی از شروع واگرایی، روندی نزولی را شروع کند.

در سمت راست تصویر نیز واگرایی دوم را مشاهده می‌کنید. در این واگرایی نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد و در همین بازه زمانی اندیکاتور حجم MFI در روندی صعودی قرار گرفته است. در این مثال واگرایی موردنظر در نهایت باعث می‌شود تا نمودار قیمت نیز روندی صعودی را شروع کند.

واگرایی در تحلیل نمودار قیمت - اندیکاتور حجم چیست

اندیکاتور حجم VWAP چیست؟

اندیکاتور «میانگین قیمت وزنی حجمی» (Volume Weighted Average Price | VWAP) همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد ابزاری در تحلیل تکنیکال است که برای اندازه‌گیری میانگین قیمت با توجه به وزن حجمی مربوطه استفاده می‌شود. این اندیکاتور برای نشان دادن روند حرکت قیمت استفاده می‌شود.

زمانی که قیمت در بالای این اندیکاتور قرار دارد نشان‌دهنده روند افزایشی قیمت است و زمانی که قیمت در زیر این اندیکاتور قرار دارد نشان‌دهنده روند کاهشی در نمودار قیمت است. بنابراین از این جهت همانند اندیکاتور میانگین متحرک عمل می‌کند. نکته‌ای که در استفاده از این اندیکاتور می‌بایست به آن توجه کنید این است که این اندیکاتور همانند اندیکاتور میانگین متحرک دارای تاخیر است.

بنابراین این اندیکاتور جزو اندیکاتورهای تاخیری محسوب می‌شوند. تاخیری بودن این اندیکاتور به این دلیل است که این اندیکاتور از اطلاعات قیمتی گذشته در محاسبات خود استفاده می‌کند. این اندیکاتور را می‌توان در تایم‌فریم‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال این اندیکاتور در تمامی تایم‌فریم‌های دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه کاربرد دارد.

کاربرد اندیکاتور حجم VWAP چیست؟

شناسایی روندهای قیمتی کاربرد اصلی اندیکاتور حجم VWAP است. روندهای صعودی و نزولی را با استفاده از این اندیکاتور می‌توان شناسایی کرد. روندهای صعودی در بالای این اندیکاتور و روندهای نزولی در پایین آن قرار می‌گیرند. نمودار قیمت در بازارهایی که در آن‌ها ترکیبی از بازارهای گاوی و خرسی کوتاه‌مدت دیده می‌شود و در مجموع روندی خنثی دارند نیز در بالا و پایین این اندیکاتور قرار می‌گیرند.

نحوه ترید با اندیکاتور حجم VWAP چیست؟

برای اینکه با نحوه ترید با اندیکاتور حجم VWAP آشنا شویم در ابتدا لازم است تا موقعیت قرارگیری قیمت بازار نسبت به این اندیکاتور را بدانیم. با توجه به اینکه این اندیکاتور به‌صورت یک خط در کنار نمودار قیمت قرار می‌گیرد، بنابراین نمودار قیمت می‌تواند در بالا، پایین یا در کنار این اندیکاتور باشد. بنابراین با توجه به موقعیت قرارگیری قیمت بازار نسبت به اندیکاتور VWAP می‌توانیم حالات زیر را برای ترید توضیح دهیم.

مفهوم قرارگری قیمت در بالای اندیکاتور VWAP چیست؟

زمانی که قیمت بازار در بالای اندیکاتور VWAP قرار می‌گیرد به این معنی است که افرادی که پیش‌تر دارایی مربوطه را خریداری کرده‌اند، به‌طور میانگین در سود هستند. بنابراین احتمال دارد این افراد بخواهند تیک پروفیت خود را در این قیمت‌ها انجام دهند.

این موضوع می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای فروش درنظر گرفته شود. دلیل اینکه با افزایش قیمت بازار به بالای اندیکاتور VWAP تریدرها سعی می‌کنند پوزیشن‌های شورت بگیرند این است با تیک پروفیت تریدرها، احتمال ریزش قیمت به نزدیکی اندیکاتور VWAP وجود دارد. بنابراین زمانی که قیمت در بالای اندیکاتور VWAP قرار دارد تریدرها معمولا با استفاده از پوزیشن‌های شورت می‌توانند از احتمال روند نزولی بازار کسب سود کنند.

البته همواره به این موضوع دقت کنید که نمی‌توان تنها با یک اندیکاتور نسبت به انجام معاملات تصمیم‌گیری کرد و برای انجام معاملات موفق نیاز داریم تا طیف وسیعی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت را در نظر داشته باشیم. برای این منظور استراتژی معاملاتی مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال درصورتی که در سیستم معاملاتی انتخابی، تریدری بخواهد در تایم‌فریم‌هایی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت ترید کند، می‌تواند بیشتر تمرکز خود را بر روی تحلیل پرایس اکشن و اندیکاتورهایی همانند اندیکاتور VWAP قرار دهد.

اما در حالتی که ترید در تایم‌فریم‌های بالاتری همانند روزانه انجام شود، بررسی شرایط محیطی همانند تاثیر اقتصاد کلان بر روی جهت‌گیری قیمت نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. همان‌طور که در تصوری زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت سهام شرکت متا یا همان فیس بوک سابق در بالای اندیکاتور VWAP قرار دارد. قرارگیری نمودار قیمت سهام شرکت فیس بوک در بالای اندیکاتور VWAP به این معنی است که در بازه زمانی مربوطه افرادی که این سهام را خریداری کرده‌اند در سود هستند و ممکن است با فروش سهام مربوطه باعث ریزش قیمت به سمت اندیکاتور VWAP شوند.

تحلیل اندیکاتور حجم در نمودار قیمت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

مفهوم قرارگیری قیمت در پایین اندیکاتور VWAP چیست؟

مفهوم قرارگیری قیمت در پایین اندیکاتور VWAP این است که تریدرهایی که پیش‌تر دارایی مربوطه را خریداری کرده‌اند، به‌طور میانگین در ضرر هستند. در ضرر بودن میانگین افرادی که پیش‌تر دارایی مربوطه را خریداری کرده‌اند این موضوع را روشن می‌کند که احتمال فروش این افراد در ضرر کمتر است.

بنابراین عدم فروش این افراد می‌تواند قیمت را به سمت اندیکاتور VWAP هدایت کند. در این صورت احتمال برگشت روند به سمت این اندیکاتور بیشتر می‌‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از تریدرها با پیش‌بینی روند افزایشی قیمت به سمت اندیکاتور VWAP از این موقعیت برای باز کردن پوزیشن لانگ و کسب سود از روند افزایشی قیمت استفاده کنند. بنابراین زمانی که قیمت با فاصله زیادی از اندیکاتور VWAP معامله می‌شود، موقعیت مناسبی برای خرید یا باز کردن پوزیشن لانگ محسوب می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت سهام شرکت اپل در بازه زمانی مربوطه در زیر اندیکاتور VWAP قرار دارد. بنابراین افرادی که پیش‌تر از این بازه زمانی سهام این شرکت را خریداری کرده‌اند، به‌طور میانگین در ضرر هستند. این موضوع احتمال برگشت قیمت به سمت بالا و نزدیک شدن نمودار قیمت به اندیکاتور VWAP را بیشتر می‌کند.

تحلیل نمودار قیمت با اندیکاتور حجم VWAP
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ترید در زمان قرارگیری اندیکاتور VWAP در میان قیمت بازار

اندیکاتور VWAP همانند میانگین‌ متحرک‌ها در امتداد قیمت و با آن حرکت می‌کنند. بنابراین در برخی مواقع با توجه به نزدیک شدن اندیکاتور VWAP و نمودار قیمت، این دو در کنار هم قرار می‌گیرند. این موضوع نشان‌دهنده این است که افرادی که پیش‌تر دارایی مربوطه را خریداری کرده‌اند نه در سود هستند و نه در زیان. بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری از طرف آن‌ها محتمل است. در این شرایط تریدرها معمولا توجه کمتری به این اندیکاتور دارند و برای پیش‌بینی روند قیمت از ابزارهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال کمک می‌گیرند. در تصویر زیر نمودار قیمت سهام شرکت یاهو را مشاهده می‌کنید. نمودار این سهام در بازه زمانی موردنظر در بالا و پایین اندیکاتور VWAP قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد که نمودار قیمت در حالتی خنثی قرار دارد.

نحوه تحلیل نمودار قیمت با اندیکاتور VWAP
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

اندیکاتور تراکم/ توزیع چیست؟

اندیکاتور « تراکم/ توزیع» (Accumulation Distribution Line | ADL) اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال است که با درنظر گرفتن قیمت و حجم، میزان ورود و خروج پول را به دارایی مربوطه ارزیابی می‌کند. به‌عبارت دیگر این اندیکاتور به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند میزان قدرت خرید و فروش را به تریدرها نشان دهد. این اندیکاتور به‌صورت خطی در کنار نمودار قیمت قرار می‌گیرد.

زمانی که قیمت بسته شدن کندل روزانه از قیمت بسته شدن قیمت کندل روز قبل بیشتر باشد، حجم مربوطه مثبت در نظر گرفته می‌شود. این حجم مثبت به مقدار اندیکاتور تراکم/توزیع روز قبل افزوده می‌شود. زمانی که قیمت بسته شدن کندل از قیمت بسته شدن کندل قبلی پایین‌تر باشد، حجم مربوطه از حجم مربوط به اندیکاتور تراکم/توزیع کاسته می‌شود. در صورتی که قیمت بسته شدن کندل فرقی با قیمت بسته شدن کندل روز قبل نداشته باشد، در این صورت حجم مربوطه به مقدار این اندیکاتور افزوده یا از آن کم نمی‌شود.

مفهوم اندیکاتور حجم ADL چیست؟

اندیکاتور ADL نوعی اندیکاتور حجم است و بر این مبنا طراحی شده است تا بتواند مقدار عرضه و تقاضای تاثیرگذار بر قیمت را اندازه‌گیری کند. زمانی که اندیکاتور حجم ADL در روندی صعودی قرار دارد، نشان‌‌دهنده میزان تراکم مثبت بیشتری است که این موضوع نشان‌دهنده وجود قدرت خرید بیشتر است.

در حالت برعکس نیز زمانی که اندیکاتور ADL در روندی نزولی قرار دارد، نشان‌دهنده توزیع یا تراکم منفی است که این موضوع افزایش فشار فروش در بازار را نشان می‌دهد. برای مثال زمانی که اندیکاتور ADL برای سهام شرکت الف برای چندین روز روندی صعودی دارد به این معنی است که مقدار بیشتری سرمایه از طریق خریداران وارد این سهم شده است. با استفاده از اندیکاتور ADL تریدرها می‌توانند نمودار قیمت را تحلیل کنند که این موضوع را با عنوان کاربردهای اندیکاتور حجم ADL در دو بخش تایید روند و واگرایی شرح می‌دهیم.

کاربرد‌ اندیکاتور حجم ADL در تایید روند

این اندیکاتور حجم نیز همانند دیگر اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال دارای کاربردهای متنوعی برای تریدرها است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تایید روندهای قیمتی با استفاده از این اندیکاتور است. زمانی که اندیکاتور تراکم/ توزیع در روندی صعودی قرار دارد، نشان‌دهنده فشار خرید در بازار است.

بنابراین زمانی که هر دو نمودار قیمت دارایی و اندیکاتور تراکم/ توزیع در روندی صعودی باشند به این معنی است که روند صعودی مربوطه توسط این اندیکاتور تایید شده است و نشان‌دهنده قدرت روند صعودی مربوطه است. در حالتی برعکس زمانی که روند قیمت و اندیکاتور حجم ADL هر دو در روندی نزولی قرار دارند، نشان‌دهنده تایید روند نزولی در نمودار قیمت توسط این اندیکاتور است. بنابراین روند نزولی اندیکاتور حجم ADL در کنار روند نزولی نمودار قیمت بیان‌گر روندهای نزولی پرقدرت و فشار فروش زیاد در بازار مربوطه است.

واگرایی در اندیکاتور حجم ADL چیست؟

از دیگر کاربردهای اندیکاتور ADL استفاده از آن در واگرایی‌های مربوطه است. واگرایی در اندیکاتور ADL زمانی روی می‌دهد که جهت حرکت اندیکاتور ADL با جهت حرکت نمودار قیمت دارایی در یک راستا نباشد. بسیاری از تریدرها بر این اعتقاد هستند که تغییراتی که در حجم روی می‌دهد بر تغییرات قیمت مقدم است. بنابراین هرگونه تغییراتی که در اندیکاتورهای حجم در خلاف جهت حرکت قیمت نمودار دیده شود، احتمال تغییرات نمودار قیمت را در راستای تغییرات حجم بالا می‌برد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه این مطلب از مجله فرادرس انواع واگرایی‌های گاوی و خرسی را به‌طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

واگرایی گاوی در اندیکاتور حجم ADL چیست؟

واگرایی گاوی در اندیکاتور حجم ADL زمانی روی می‌دهد که این اندیکاتور در روندی صعودی باشد ولی قیمت در روندی نزولی قرار داشته باشد. در این حالت روند صعودی اندیکاتور ADL نشان‌دهنده افزایش فشار خرید توسط خریداران است. این موضوع در نهایت احتمال برگشت روند نزولی قیمت را افزایش می‌دهد.

با توجه به اینکه تغییرات حجم باعث به‌وجود آمدن تغییرات قیمت می‌شود بنابراین ادامه‌دار بودن روند صعودی در اندیکاتور ADL بیان‌گر افزایش تقاضا برای دارایی مربوطه است که این موضوع باعث می‌شود روند نزولی قیمت به‌تدریج ضعیف شود. با توجه به اینکه واگرایی مربوطه در نهایت باعث ایجاد روند صعودی در نمودار قیمت می‌شود، بنابراین به آن واگرایی گاوی در اندیکاتور حجم ADL می‌گویند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار قیمت در روندی نزولی قرار دارد. اما در همان بازه زمانی که با ستونی سبز رنگ بر روی نمودار قیمت مشخص شده است، اندیکاتور ADL روندی صعودی دارد. این موضوع باعث شده است تا در انتهای بازه زمانی مربوطه شاهد افزایش قیمت باشیم.

واگرایی گاوی در اندیکاتور حجم

واگرایی خرسی در اندیکاتور حجم ADL چیست؟

زمانی‌که نمودار قیمت روندی صعودی دارد اما اندیکاتور ADL این روند صعودی را تایید نمی‌کند، به عبارتی دیگر روندی نزولی دارد، به این حالت واگرایی خرسی در اندیکاتور حجم ADL می‌گویند. زمانی که واگرایی اندیکاتور ADL در روند صعودی نمودار قیمت مشاهده شود، این موضوع نشان‌دهنده این است که فشار خرید به اندازه‌ای که نمودار قیمت مربوطه نشان‌ می‌دهد، دارای قدرت نیست و در آینده‌ای نزدیک احتمال کاهش روند صعودی در نمودار قیمت یا برگشت روند وجود دارد.

واژه خرسی که برای این واگرایی استفاده می‌شود نیز به همین موضوع اشاره می‌کند. به‌عبارت دیگر واگرایی اندیکاتور حجم ADL باعث می‌شود تا روند نمودار قیمت در نهایت نزولی شود. در این حالت اندیکاتور حجم ADL نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در بازار مربوطه است و احتمال برگشت نمودار به روند نزولی وجود دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قسمتی از نمودار قیمت و اندیکاتور حجم مربوطه که در داخل ستون سبز رنگ قرار دارند نسبت به هم واگرایی دارند. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند قیمت صعودی است اما روند اندیکاتور ADL نزولی است. این موضوع باعث شده است تا نمودار قیمت بعد از بازه زمانی موردنظر روندی نزولی پیدا کند.

تحلیل واگرایی خرسی در نمودار قیمت

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس اندیکاتور حجم معاملات را شرح دادیم و پس از توضیح اهمیت آن، تایید روند با اندیکاتور حجم را بیان کردیم. سپس حالات مختلف نمودارهای قیمت و حجم را شرح دادیم. برای این منظور مفهوم نمودار قیمت و اندیکاتور حجم صعودی را بیان کردیم. نمودار قیمت صعودی به همراه اندیکاتور حجم نزولی و نمودار قیمت نزولی به همراه اندیکاتور حجم صعودی را شرح دادیم.

سپس مفهوم نمودار قیمت و اندیکاتور حجم نزولی را بیان کردیم. در ادامه دریافت سیگنال‌های صعودی از اندیکاتور حجم و بررسی شکست مقاومت با اندیکاتور حجم را بیان کردیم. نحوه دریافت سیگنال نزولی از اندیکاتور حجم را توضیح دادیم و تایید شکست محدوده حمایتی با اندیکاتور حجم را بیان کردیم. در ادامه انواع اندیکاتور حجم را شرح دادیم و اندیکاتور حجم معاملات در فارکس و اندیکاتور حجم در تریدینگ ویو را توضیح دادیم. اندیکاتور حجم تعادلی را عنوان کردیم و کاربرد آن را شرح دادیم. اندیکاتور شاخص جریان پول نوعی دیگر از اندیکاتورهای حجم است که در ادامه این مطلب آن را توضیح دادیم و نحوه کاربرد آن را بیان کردیم.

سپس ناحیه اشباع خرید و فروش و واگرایی در این اندیکاتور را شرح دادیم. در ادامه اندیکاتور میانگین قیمت وزنی حجمی و کاربرد آن را بیان کردیم. سپس مفهوم قرارگیری قیمت نسبت به این اندیکاتور را در نمودار مربوطه توضیح دادیم. در پایان این مطلب نیز اندیکاتور تراکم/توزیع را شرح دادیم و کاربرد آن در تایید روند و انواع واگرایی در این اندیکاتور را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SchwabBabypipsTrading Strategy GuidesFidelityWallstreetzenChartSchoolFidelityCFITradimo
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *