ارز دیجیتال تتر چیست؟ — همه چیز درباره استیبل کوین تتر (Tether)

۱۲۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
ارز دیجیتال تتر چیست؟ — همه چیز درباره استیبل کوین تتر (Tether)

ارز دیجیتال تتر یکی از معروف‌ترین رمز‌ارزها است که بیشتر معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال با آن سروکار دارند. این ارز به عنوان واسطی بین پول‌های فیات رایج مثل دلار و یورو و بازار ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. ارزش تتر در طول زمان ثابت و همواره برابر با 1 دلار است. در این مقاله سوال تتر چیست و چه کاربردی دارد را پاسخ می‌دهیم. علاوه بر این، انواع تتر و مزایا و معایب استفاده از آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال تتر چیست ؟

«تتر» (Tether) یک ارز دیجیتال بر بستر بلاک چین است که ارزش سکه‌های در گردش آن ثابت و برابر با مقدار ارزهای فیات رایج مثل دلار و یورو است. پشتوانه ارز دیجیتال تتر مقدار پول فیاتی است که توسط شرکت تتر در موسسات ذخیره شده است. بنابراین، به ازای هر تتر ایجاد شده در شبکه، ارزش دلاری آن در موسسه ذخیره می‌شود. البته اخیرا به جای ذخیره دلاری، شرکت از اوراق و سرمایه‌گذاری‌های خود نیز به عنوان پشتیبان تترهای ایجاد شده، استفاده می‌کند. همین مساله باعث ایجاد شک و تردیدهایی نسبت به استفاده از تتر شده است.

ارز دیجیتال تتر چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال تتر عضو دسته‌ای از رمزارزها است که  با نام «ارز دیجیتال باثبات» (Stablecoin) یا همان «استیبل کوین» شناخته می‌شوند. این دسته از ارزهای دیجیتال معمولا به دارایی‌های فیزیکی مثل ارز‌های فیات و طلا وابسته هستند. بنابراین، قیمتی معادل با ارزش آن دارایی‌ها دارند. استیبل‌کوین‌ها به دلیل وجود نوسان شدید قیمتی در ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و کاردانو به وجود آمده‌اند. بنابراین، از آن‌ها می‌توان به عنوان وسیله‌ای برای مبادله و حفظ ارزش استفاده کرد.

استیبل‌کوین‌ها انواع مختلفی دارند. ارز دیجیتال تتر، به دسته‌ استیبل‌کوین‌های دارای وثیقه ارزهای فیات، تعلق دارد. بنابراین به ازای هر تتر در گردش، یک ارز فیات مانند دلار یا یورو از آن پشتیبانی ‌‌‌می‌کند. دو دسته دیگر استیبل‌کوین‌ها شامل موارد زیر است.

  • «ارزهای باثبات با پشتوانه سایر رمزارزها»
  • «استیبل‌کوین‌های بدون پشتوانه»

دسته دوم مشابه با ارزهای دیجیتال دسته اول است با این تفاوت که به جای پشتوانه ارز فیات، از پشتوانه ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم و بیت‌کوین استفاده می‌کند. استیبل‌کوین‌های دسته سوم پشتوانه خاصی ندارند و عملکرد آن‌ها مشابه رفتار بانک‌های مرکزی است. این ارزها با توجه به شرایط اقتصادی، مقدار ارز در گردش را می‌توانند تغییر دهند تا ارزش ارزهای دیجیتال ثابت بماند.

تتر چگونه کار می‌کند

ارز دیجیتال تتر چه کاربردی دارد ؟

در پاراگراف‌های قبل سوال تتر چیست و چگونه کار می‌کند را پاسخ دادیم. در ادامه کاربرد تتر را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. تتر به طور خاص برای ایجاد پلی بین ارزهای دیجیتال و فیات طراحی شده است. این طراحی به گونه‌ای است که ثبات، شفافیت و حداقل هزینه تراکنش را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. ارز دیجیتال تتر در برابر دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شود و ارزش آن دقیقا معادل با یک دلار است. با این حال هیچ تضمینی توسط شرکت تتر برای بازخرید یا مبادله آن با پول واقعی ارائه نشده است. بنابراین تتر را در دنیای واقعی نمی‌توان با دلار معاوضه کرد.

طبق داده‌های منتشر شده توسط شرکت «Crypto Compare»، بیشتر معاملات انجام شده برای بیت‌کوین با جفت تتر انجام می‌شود. فقط در ماه فوریه، 57 درصد معاملات بیت‌کوین با جفت تتر انجام شده است. بر مبنای شواهد موجود، تتر منبع اصلی نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید.

نماد تتر در بایننس و دیگر صرافی‌ها

در صرافی‌ها به منظور راحتی کار با جفت‌ارزهای دیجیتال، هر ارز دیجیتالی را با یک اسم کوتاه و نماد خاص نام‌گذاری می‌کنند. در گذشته صرافی‌های ارز دیجیتال هر کدام نماد مخصوص خود را بر روی ارزهای دیجیتال قرار می‌دادند. اما امروزه بیشتر صرافی‌ها نمادهای یکسانی را برای ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند که اکثر آنها توسط توسعه‌دهندگان شبکه تعریف می‌شود. نماد تتر در «بایننس» و دیگر صرافی‌های معتبر «USDT» است. بنابراین برای ترید هر ارز دیجیتالی با جفت‌ارز متناظر تتر، باید نماد آن ارز و سپس نماد تتر را جستجو کنید. به عنوان مثال برای معامله بیت‌کوین با نماد «BTC» با جفت تتر، «BTCUSDT» را جستجو می‌کنیم. در پلتفرم‌های معاملاتی نیز با همین روش می‌توانید نمودار جفت‌ارز دیجیتال مورد نظر خود را پیدا و تحلیل کنید.

تاریخچه ارز دیجیتال تتر

استیبل کوین تتر در سال 2014 و با نام «RealCoin» راه اندازی شد اما بعد از چندی توسط شرکت سازنده به تتر تغییر نام داد. با این وجود، معامله با تتر در ماه فوریه سال 2015 آغاز شد. در نوامبر سال 2017 شبکه تتر هک و 31 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال آن دزدیده شد. نتیجه این اتفاق ایجاد هاردفورک در شبکه بود. در سال 2018 شرکت تتر حسابرسی دارایی‌های خود را نیمه‌کاره گذاشت. پس از این اتفاق، قانون‌گذارن با ارسال احضاریه‌ای، نگرانی خود را بابت عدم پشتیبانی شرکت از تترهای ایجاد شده با ذخیره کافی، ابراز کردند.

در سال 2019 دادستان کل نیویورک شرکت مادر تتر یعنی «iFinex» و صرافی «Bitfinex» را متهم کرد که زیانی معادل 850 میلیون دلار را از سرمایه‌گذاران پنهان کرده‌اند. ادعا می‌شود که شرکت بیتفینکس برای پوشش خلا ناشی از این ضرر، حداقل 700 میلیون دلار از ذخیره نقدی تتر برداشته است. البته مدیریت هر دو شرکت این ادعاها را رد و عنوان کردند که گزارش با سو نیت نوشته شده و مملو از ادعاهای خلاف واقع است.

در طی سال‌های گذشته و با افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتال و استفاده گسترده از ارز دیجیتال تتر، قانون‌گذاران نیز به مساله استیبل‌کوین‌ها حساس‌تر شده‌اند. عدم ذخیره معادل دلاری تترهای ایجاد شده، می‌تواند مشکل بزرگی برای بازار رمزارزها و اقتصاد جهانی ایجاد کند.

تاریخجه ارز دیجیتال تتر

مزایای ارز دیجیتال تتر

استیبل‌کوین‌ها به خصوص تتر، یکی از عوامل رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال در جهان هستند. قیمت تتر چه در بازارهای صعودی و چه در بازارهای نزولی برابر با 1 دلار است. بنابراین خرید آن به منظور استفاده از نوسانات بازار منطقی نیست. با این وجود، تتر مزایای بسیاز زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حفظ سود معاملات

فرض کنید در بازار ارزهای دیجیتال، تتر نیست و شما برای معامله هر ارزی از جفت بیت‌کوین استفاده می‌کنید. در یک معامله فرضی، ممکن است شما با خرید یک ارز دیجیتال با بیت‌کوین سود کرده باشید. در این حالت شما پس از خروج از معامله مقداری بیت‌کوین دارید که از مقدار اولیه‌ای که داشتید بیشتر است. اگر شما بخواهید بیت‌کوین را بفروشید و تبدیل به دلار کنید، با توجه به نوسانات شدید بازار، ممکن است ارزش دلاری آن در حین فروش کاهش پیدا کند. در این حالت ممکن است علاوه بر از دست دادن سود، وارد ضرر شوید.

با حضور استیبل‌کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال این مشکل حل شد. معامله‌گران وقتی با جفت تتر معامله می‌کنند، در اثر سود، مقدار تترهای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. با توجه به این‌که قیمت تتر همواره ثابت است، مقدار سود آن‌ها نیز ثابت باقی می‌ماند و تا زمانی که وارد معامله‌ای نشوند، سود یا ضرر آن‌ها تغییر نمی‌کند.

عدم نیاز به سیستم بانکی

در صورتی که معاملات در بازار ارزهای دیجیتال با پول فیات انجام شود، نیاز است که تراکنش‌ها از طریق سیستم بانکی ثبت شوند. ممکن است برای ثبت یک معامله و دریافت پول از این سیستم چند روز زمان لازم باشد. وجود رمزارز تتر این مشکل را نیز حل کرده است. شما در عرض چند ثانیه می‌توانید معامله خود را ببندید و در عرض چند دقیقه به کیف پول خود انتقال دهید. این سرعت عمل باعث می‌شود که امکان بیشتری برای شرکت در معاملات و کسب سود داشته باشید.

انتقال سریع و ارزان پول

انتقال پول در بستر بانکی و در شبکه سوئیفت هزینه بالایی دارد. این مساله در صورت عدم پشتیبانی صرافی از پول شما مهم‌تر می‌شود. در این حالت شما مبلغ زیادی را باید صرف تبدیل پول در صرافی‌ها و انتقال آن از سیستم بانکی کنید. تتر این امکان را فراهم کرده که شما بدون مراجعه به صرافی و سیستم بانکی و تنها با پرداخت هزینه کارمزد شبکه بلاک چین، هر مقدار پول را از یک گوشه دنیا به گوشه دیگر ارسال کنید. این اتفاق فقط در چند دقیقه رخ می‌دهد.

محافظت از سرمایه

در کشورهای با تورم سالانه بالا، یکی از روش‌های حفظ ارزش سرمایه، خرید طلا و دلار است. با ظهور ارزهای دیجیتال، مردم سرمایه‌های خود را در این بازارها نیز وارد کردند. نوسان بیش از حد رمزارزهای معمولی، سرمایه‌گذاران را با ریسک ضرر روبه‌رو می‌کند اما سرمایه‌گذاری در تتر با توجه به ارزش ثابت آن ریسکی برای سرمایه‌گذاران ندارد. در سال‌های اخیر در کشورهایی مانند ونزوئلا و ترکیه مردم برای فرار از اثرات کاهش ارزش پول ملی به رمزارزها به خصوص تتر پناه آورده‌اند.

کارایی بیشتر بسترهای معاملاتی

دسترسی به پول‌های فیات رایج دنیا مثل دلار و یورو برای همه افراد در دنیا امکان‌پذیر نیست. از طرفی مبادله با این رمزارزها با توجه به ماهیت دولتی آن برای صرافی‌ها مشکلات زیادی فراهم می‌کند. ظهور استیبل‌کوین‌ها به طور عام و تتر به طور خاص، توانسته است بسیاری از مشکلات انجام معاملات و دسترسی به منابع ارزی را حل کند.

مزایا و معایب تتر

معایب ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر برخلاف تمام امکاناتی که برای معامله‌گران بازارهای ارز دیجیتال ایجاد می‌کند، از مشکلات و مسائل بزرگی رنج می‌برد. در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم.

متمرکز بودن

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز کردن اموری است که قبلا به صورت متمرکز انجام می‌شد. ارز دیجیتال تتر بر خلاف ارزهای دیگر یک استیبل کوین است که توسط یک شرکت ایجاد شده و از طریق آن اداره می‌شود. بنابراین برای استفاده از این رمزارز، نیاز است که به نهاد مدیریتی آن اعتماد داشته باشید. این اعتماد از آن جهت لازم است که شرکت، ذخیره کافی برای تترهای تولید شده داشته باشد. شرکت تتر در سال‌های گذشته نشان داده است که چندان قابل اعتماد نیست.

مشکلات قانونی

از آن‌جایی که پشتوانه تتر ارز فیات است، باید تحت نظر قوانین ارزهای فیات باشد. این امر ممکن است باعث دخالت دولت‌ها در این شرکت‌ها شود. با توجه به دید منفی بانک‌های مرکزی به ارزهای دیجیتال، این امر خطر بزرگی برای بازار رمزارزها به شمار می‌آید. علاوه بر این میزان نقدینگی ارزهای فیات نسبت به دارایی‌های دیجیتال کمتر است. بنابراین نقد کردن آن در سیستم بانکی ممکن است با مشکل مواجه شود.

وابستگی به ارز فیات

اگرچه وابستگی ارزش تتر به دلار یا سایر ارزهای فیات، امکان معاملات بهینه را برای کاربران در بازارهای مالی فراهم کرده، اما این وابستگی مثل شمشیر دولبه است. هر اتفاقی که در سیستم مالی دنیا برای ارز فیات مورد نظر بیفتد، عینا برای معادل دیجیتال آن نیز رخ خواهد داد. به عنوان مثال اگر ارزش دلار آمریکا در برابر پوند کاهش یابد، به طور مشابه تتر نیز در برابر پوند با کاهش ارزش روبه‌رو خواهد شد.

انواع تتر و شبکه‌های پشتیبان آن

عرضه تتر در طی زمان و با ظهور و بروز شبکه‌های مختلف ارز دیجیتال، دچار دگرگونی شده است. با ایجاد شبکه‌های جدید با قابلیت‌های بیشتر، ارز دیجیتال تتر نیز خود را با شرایط تطبیق داد و در شبکه‌های مختلف ارائه شد. در ادامه به چهار نوع تتر معروف اشاره می‌کنیم.

تتر اومنی (OMNI)

تتر اولین بار در بستر شبکه بیت‌کوین و توسط پروتکل «Omni» عرضه شد. در شبکه بیت‌کوین هزینه انجام تراکنش، بالا و سرعت انجام آن‌ پایین است. چنین مشکلاتی به طور مشابه برای تتر اومنی نیز وجود دارد. این درحالی است که بیشتر کاربران به دنبال انتقال سریع تتر هستند. به همین دلیل با ظهور شبکه‌های بلاک چینی جدید، از این نوع تتر استفاده کمتری می‌شود. آدرس‌ تتر اومنی مشابه با آدرس‌های بیت‌کوین است و با bc1 یا اعداد 1 و 3 آغاز می‌شود.

تتر اتریوم (ERC20)

توسعه شبکه اتریوم انقلابی در ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک چین بود. این شبکه با ایجاد قراردادهای هوشمند توانست حوزه استفاده از بلاک چین را گسترش دهد. اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین، هم تعداد تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند و هم هزینه انتقال در آن کم است. با این توضیحات شرکت تتر مجاب شد تتر را در بستر شبکه اتریوم و توسط پروتکل «ERC20» ارائه کند. آدرس این نوع تتر مشابه با اتریوم است و با 0x آغاز می‌شود.

تتر ترون (TRC20)

با گسترش شبکه اتریوم و ظهور اپلیکیشن‌های متعدد در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هزینه انتقال در شبکه اتریوم افزایش و سرعت تایید تراکنش‌ها در آن کاهش یافت. این امر منجر به نارضایتی کاربران و کاهش استفاده از تتر اتریوم شد. به منظور حل این مشکل، سازندگان تتر اقدام به عرضه آن در بستر شبکه ترون و با پروتکل «TRC20» کردند. ترون در ابتدای تاسیس، یکی از توکن‌های شبکه اتریوم بود که به مرور شبکه خود را ایجاد کرد و در حال حاضر بلاک چین مستقل خود را دارد. سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه ترون بسیار بالا و هزینه آن بسیار پایین است. به همین دلیل، تعداد زیادی از معامله‌گران برای انتقال تتر از این شبکه بهره می‌برند.

تتر بایننس (bep2 or bep20)

بایننس بلاک چین ساخته شده توسط صرافی بایننس است. با گسترش استفاده از قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز، بایننس شبکه بلاک چین موازی به نام «زنجیره هوشمند بایننس» (Binance Smart Chain) را ایجاد کرد. این شبکه امکان برنامه‌نویسی بلاک چین و ایجاد قراردادهای هوشمند را به شبکه بایننس اضافه کرد. تتر در بلاک چین بایننس با پروتکل «bep و در بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس، با پروتکل «bep20» اضافه شده است. این شبکه سرعت بالا و هزینه انجام تراکنش بسیار پایینی دارد. برای کسانی که در صرافی بایننس فعالیت می‌کنند و کیف پول مخصوص به این پروتکل‌ها را دارند، استفاده از این شبکه‌ها مناسب است.

انتقال ارز دیجیتال تتر و هزینه تراکنش‌ها

هنگام انتقال تتر از یک کیف پول به کیف پول دیگر، باید توجه کنید که حتما پروتکل آن‌ها یکی باشد. به عنوان مثال، پروتکل ERC20 پروتکلی است که توسط آن انتقال رمزارزها در شبکه اتریوم انجام می‌شود. اگر تتر شما در شبکه اتریوم قرار دارد، تنها از این پروتکل و فقط به آدرس‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید تتر ارسال کنید.

صرافی «بایننس» امکان انتقال تتر به وسیله شبکه اتریوم، ترون،بایننس، بایننس چین و بیت‌کوین را دارد. از آنجایی که هزینه انتقال در هریک از این شبکه‌ها با دیگری متفاوت است، شما می‌توانید از شبکه‌ای استفاده کنید که هزینه انتقال کمتری دارد. اما باید توجه داشته باشید که کیف پول مخاطب شما نیز از آدرس شبکه مورد نظر پشتیبانی کند.

هزینه انتقال در شبکه‌های بلاک چینی ثابت نیست و بسته به ترافیک شبکه تغییر می‌کند. اما به طور معمول، انتقال تتر در شبکه ترون با پروتکل TRC20  و بایننس چین با پروتکل bep20 با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌شود. تتر علاوه بر چهار شبکه ذکر شده، در شبکه‌های دیگری مثل «سولانا» (Solana) و «ایاس» (Eos) نیز عرضه شده اما عمده عرضه تتر در این چهار شبکه است.

انواع تتر

دامیننس تتر چیست ؟

«دامیننس» (Dominance) در لغت به معنی تسلط است. منظور از دامیننس تتر، نسبت «ارزش بازار» (Market Cap) آن به «ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال» (Total Market Cap) است. به عنوان مثال اگر ارزش بازار تتر برابر 4 میلیارد دلار و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال 200 میلیارد دلار باشد، در این صورت دامیننس تتر 2 درصد است. ارزش بازار برای هر ارز دیجیتال، از ضرب قیمت آن در تعداد سکه‌های در گردش محاسبه می‌شود. بررسی دامیننس تتر در کنار دامیننس بیت‌کوین و ارزش کل بازار، می‌تواند دید خوبی از وضعیت بازار به سرمایه‌گذاران بدهد. برای بررسی دامیننس تتر در سایت «تریدینگ‌ویو» (Tradingview) می‌توانید نماد دامیننس تتر با عنوان «USDT.D» را جستجو کنید.

با توجه به ثبات قیمت تتر، عامل تاثیرگذار بر ارزش بازار آن، تعداد ارزهای در گردش است. وقتی دامیننس تتر کاهش می‌یابد، بدین معنی است که سرمایه‌گذاران تترهای خود را تبدیل به سایر ارزها کرده‌اند. بنابراین می‌توان برای بازار انتظار رشد داشت. در حالت عکس، وقتی دامیننس تتر صعودی می‌شود، بدین معنی است که معامله‌گران ارزهای دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده‌اند. بنابراین می‌توان انتظار ریزش برای بازار داشت.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال تتر

ارز دیجیتال تتر یکی از کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال است. به همین دلیل بیشتر کیف پول‌های معروف، از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. اولین کیف پول پشتیبان تتر، کیف پول اصلی آن «Tether» - یک کیف پول تحت وب - است. این کیف پول، تنها به تتر اختصاص دارد و از هیچ ارز دیجیتال دیگری پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین نوع کیف پول‌‌ها به حساب می‌آیند. دو مورد از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری که از تتر پشتیبانی می‌کنند، کیف پول‌های «لجر» (Ledger) و «ترزور» (Trezor) هستند. این کیف‌پول‌ها به خاطر امنیت بالا و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع، گزینه‌های مناسبی برای ذخیره تتر هستند.

نقطه ضعف کیف پول‌های سخت‌افزاری، هزینه بالای آن‌ها است. برای کسانی که مبالغ کمی در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خرید این کیف پول‌ها به صرفه نیست. بنابراین گزینه مناسب برای این افراد، کیف پول‌های نرم‌افزاری است. کیف پول‌های «تراست» (Trust)، «کوینومی» (Coinomi) و «اگزودوس» (Exodus) از جمله معتبرترین کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند که علاوه بر تتر از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول ارز دیجیتال تتر

چگونه ارز دیجیتال تتر بخریم ؟

در کشورهای خارجی افراد می‌توانند با داشتن کارت بانکی بین‌المللی و با پرداخت ارزهای فیات رایج مثل دلار و یور، اقدام به خرید تتر از صرافی‌های ارزهای دیجیتال کنند. در ایران با توجه به محدودیت‌ها امکان دسترسی به کارت‌های بانکی بین‌المللی وجود ندارد. برای خرید تتر نیاز است شما در صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی ثبت نام کنید و پس از دریافت تاییدیه، با پرداخت ریال، تتر مورد نیاز خود را تهیه کنید. توجه داشته باشید که صرافی‌های ایرانی هیچکدام مجوز رسمی ندارند. بنابراین هنگام خرید تتر مواظب کلاهبرداران باشید.

برای معامله در صرافی‌های بین‌المللی تنها کافی است تتر خریداری شده را به کیف پول صرافی انتقال دهید و با استفاده از آن وارد معامله شوید. در صورتی که نمی‌خواهید وارد معامله شوید، حتما تترهای خود را از صرافی خارج کنید و در کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود نگه دارید. ارزهای دیجیتال شما وقتی در صرافی هستتند تحت اختیار صرافی قرار دارند. بنابراین در صورت حمله سایبری به صرافی، سرمایه شما به خطر می‌افتد.

معرفی فیلم آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی

آموزش اسیلاتورها

اسیلاتورها یا نوسانگرنماها از جمله اندیکاتورهای پیشرو هستند که سیگنال تغییرات قیمت را قبل از تغییر قیمت به تحلیل‌گران می‌دهند. از اسیلاتورها برای مقاصد مختلفی از جمله تعیین نقاط ورود و خروج مناسب به معاملات و بررسی واگرایی و همگرایی استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع در تحلیل تکنیکال، فرادرس اقدام به برگزاری دوره 7 ساعته آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی نموده است.

این دوره در هفت جلسه تدریس شده است. در درس اول دوره، مقدمات و تعریف‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در درس‌های دوم تا هفتم به ترتیب اسیلاتورهای «ای‌تی‌آر» (ATR)، «سی‌سی‌آی» (CCI)، «مکدی» (MACD)، «مومنتوم» (Momentum)، «آراس‌آی» (RSI) و «استوکستیک» (Stochastic) به طور کامل بررسی شده‌اند. این دوره برای تمامی فعالان بازارهای مالی مناسب است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

ارز دیجیتال تتر، یکی از کاربردی‌ترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. این رمزارز برای ایجاد پلی بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال ایجاد شده و همواره ارزش آن برابر با یک دلار است. برخلاف وجود دغدغه‌هایی مبنی بر عدم ذخیره مقدار دلاری کافی به عنوان پشتوانه، سرمایه‌گذاران همچنان از تتر در معاملات خود استفاده می‌کنند. دلیل این امر، مزایای زیاد استفاده از چنین رمزارزی در معاملات است. در این مقاله کاربرد ارز دیجیتال تتر در کنار انواع آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، دامیننس تتر و نحوه خرید تتر نیز شرح داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *