آموزش تصویری ثبت نام در بورس و ورود به بازار سرمایه — راهنمای گام به گام

۱۰۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
آموزش تصویری ثبت نام در بورس و ورود به بازار سرمایه — راهنمای گام به گام

امروزه انجام سرمایه‌گذاری، به یک «باید» در زندگی همه‌ افراد جامعه تبدیل شده است. اشخاص و شرکت‌های حقوقی، برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و همچنین کسب سود، نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. روش‌های مختلفی برای انجام سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از بهترینِ آن‌ها، فعالیت در بازار سرمایه است. شما با ثبت نام در بورس می‌توانید روی سهام شرکت‌های مختلف بورسی سرمایه‌گذاری کنید. در این مقاله آموزش ثبت نام در بورس را از صفر شروع می‌کنیم و تا شروع معامله‌گری با شما خواهیم بود.

اوراق بهادار

اوراق بهادار همانطور که از نامش مشخص است، به برگه‌هایی اشاره دارد که ارزش مالی دارند. این اوراق را به طور کلی در سه گروه می‌توان دسته‌بندی کرد. دسته اول به اوراقی اشاره دارد که مالکیت افراد بر روی سهام شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد. بنابراین شما با خرید اوراق بهادار مربوط به یک شرکت، می‌توانید سهامدار آن باشید و در سود و ضرر آن شریک شوید. اوراق بهادار، متضمن مالکیت شما بر بخشی از سهام آن شرکت خواهند بود. به این نوع اوراق بهادار، «سهام» (Stock) گفته می‌شود.

دسته دوم اوراق بهادار نشان‌دهنده بدهی یک شرکت یا دولت به اشخاص است. دولت‌ها و شرکت‌ها با استفاده از انتشار اوراق قرضه و بدهی، منابع مالی مورد نیاز برای فعالیت‌های خود را از عموم مردم جمع‌آوری می‌کنند و در قبال آن، اوراق بهاداری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که ارزش مالی دارد. به این دسته از اوراق، اوراق قرضه یا مشارکت گفته می‌شود.

دسته سوم اوراق مربوط به «معاملات اختیار» (Option) است. در این حالت شما اختیار خرید و فروش یک کالا یا دارایی را خرید و فروش می‌کنید. داشتن اختیار خرید یا فروش یک دارایی به شما تضمین می‌دهد که در زمان مقرر، شما می‌توانید آن دارایی را بخرید یا بفروشید. این اوراق با نام معامله اختیار شناخته می‌شوند.

بازار بورس اوراق بهادار

بازار بورس اوراق بهادار بازاری است که در آن اشخاص و شرکت‌ها می‌توانند به مبادله اوراق بهادار بپردازند. بدون وجود بازار بورس اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. یکی از این مشکلات قابلیت نقدشوندگی است. شرکت‌ها در هر لحظه قادر به نقد کردن سهام اشخاص نیستند، چرا که بیشتر پول جمع‌آوری شده از سهامداران، در فرآیند توسعه شرکت خرج می‌شود. بنابراین نقدینگی لازم برای خرید سهام اشخاص در شرکت وجود ندارد.

از طرفی، در صورتی که سهام شرکت‌ها برای مدت زمان مشخصی فروخته شود، ممکن است افراد در هر قسمتی از این بازه، تمایل به فروش سهام خود داشته باشند در حالی که شرکت توان خرید سهام را ندارد. برای اینکه هیچکدام از این مشکلات به وجود نیاید، بازار بورس اوراق بهادار تشکیل شده است که در آن افراد و شرکت‌های مختلف می‌توانند اوراق تحت تملک خود را معامله کنند. بدین ترتیب نیازی به دخالت شرکت در فرآیند تبادل سهام نیست.

با ایجاد این بازار، اشخاص علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی سهام شرکت‌ها و سایر اوراق، قادر به معامله و ترید روزانه و کسب سود هستند. برای انجام این کار، ابتدا باید در بازار بورس ثبت نام کنید و سپس با استفاده از سیستم‌های آنلاین موجود به معامله‌گری بپردازید. بازار بورس یکی از انواع بازارهای مالی است و بازار‌های دیگری مانند بازار فارکس، بازار‌های مشتقه، بازار کالاها و بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری وجود دارند. در ادامه آموزش ثبت نام در بورس را به طور کامل ارائه می‌کنیم.

بازار سهام و آموزش ثبت نام در بورس

آموزش مراحل ثبت نام در بورس

ثبت نام در بورس از دو مرحله اصلی تشکیل شده است.

  • ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در سایت کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه معاملات

مرحله اول ثبت نام در بورس مربوط به دریافت کد بورسی است. کد بورسی یک شناسه یکتا برای افراد است که شامل 3 حرف و 5 عدد است. حروف کد بورسی معمولا حروف ابتدایی نام خانوادگی افراد است. هویت شما در بازار سرمایه با کد بورسی مشخص می‌شود. شما به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی برای فعالیت در بازار سرمایه و انجام معاملات به این کد نیاز دارید. سامانه سجام سامانه‌ای است که از طریق آن شما می‌توانید کد بورسی خود را دریافت کنید. در ادامه آموزش ثبت نام در بورس نحوه دریافت کد بورسی را آموزش خواهیم داد.

مرحله دوم این فرآیند ثبت نام در یک کارگزاری است. کارگزاری‌ها شرکت‌های واسطه هستند که امکان اتصال افراد به شبکه معاملات را فراهم می‌کنند. نقش کارگزاری در بازار بورس مانند نقش صرافی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. شما برای اینکه بتوانید به معامله‌گری و ترید بپردازید حتما باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید و از طریق بسترهای نرم‌افزاری آن به سامانه معاملات وصل شوید.

آموزش ثبت نام در سامانه سجام بورس

وب‌سایت «سجام» یا «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» سامانه مربوط به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. این سامانه برای صدور مجوز فعالیت در تمام بازارهای مالی ایجاد شده و با یک بار ثبت‌نام در آن شما نیازی به احراز هویت در نهادهای مالی مثل کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نخواهید داشت. هر شخص در این سامانه یک کد مشخص دارد و برای فعالیت شرکت‌ها نیز کد حقوقی صادر می‌شود.

ثبت نام در بورس از طریق سامانه سجام در 5 مرحله انجام می‌شود. در ادامه این مراحل را به شکل ساده و به صورت تصویری آموزش می‌دهیم.

مرحله اول آموزش ثبت نام در سجام | ورود به سایت

در مرحله اول شما باید وارد بخش ثبت نام در سامانه سجام شوید. بدین منظور، ابتدا وارد وبسایت سجام شوید. صفحه اول مربوط به سامانه باز می‌شود که در آن گزینه‌های مختلفی از جمله سهام عدالت وجود دارد. شما با کلیک بر روی گزینه‌ی «ثبت نام در سجام» وارد بخش ثبت اطلاعات می‌شوید.

وبسایت سجام «+»

آموزش ثبت نام در بورس - سامانه سجام1

در بخش ثبت اطلاعات، توضیحات مختصری در مورد ضرورت ایجاد سامانه نوشته شده است. علاوه بر این، مراحل مختلف ثبت نام در سایت به شکل گرافیکی نمایش داده شده است. برای ادامه کار باید بر روی گزینه «ثبت نام در سجام» کلیک کنید. سایر گزینه‌های موجود در این بخش مانند «ویرایش اطلاعات قبلی»، «ویرایش تلفن همراه» و «بازیابی کد پیگیری» برای کسانی است که از قبل اطلاعات خود را در سیستم بارگذاری کرده‌اند.

آموزش ثبت نام در بورس - سامانه سجام 2

با کلیک بر روی گزینه مورد نظر پنجره مربوط به ثبت نام در سایت باز می‌شود. در مرحله اول شماره تلفن همراه شما مورد نیاز است. شماره همراه مورد نظر باید متعلق به کد ملی شما باشد. با توجه به این‌که تمامی اطلاع‌رسانی‌ها از طریق این شماره انجام می‌شود، داشتن سیم‌کارت به نام خودتان ضروری است. برای آگاهی از مالک سیم‌کارت در اختیار خود، می‌توانید از مراکز پشتیبانی اپراتورهای تلفن همراه اقدام کنید. شماره تلفن همراه خود را بدون عدد 0 در ابتدای شماره، وارد بخش مربوطه کنید. با وارد کردن کد امنیتی و زدن گزینه دریافت کد تایید، وارد مرحله بعدی می‌شوید.

آموزش ثبت نام در بورس - سامانه سجام 3

در این مرحله کد تایید برای شما پیامک می‌شود. در پنجره باز شده در بخش کد تایید، کد پیامک شده را وارد کنید. در قسمت نوع مشتری، اگر برای شخص حقیقی می‌خواهید کد دریافت کنید گزینه «حقیقی ایرانی» و اگر کد بورسی برای شرکت می‌خواهید دریافت کنید گزینه «حقوقی ایرانی» را انتخاب کنید. در ادامه با وارد کردن کد ملی  و کد امنیتی وارد مرحله بعدی ثبت نام در بورس می‌شوید. در صورتی که از قبل شما در سامانه سجام ثبت نام کرده باشید، در این حالت اطلاعات شما نشان داده می‌شود که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید.

آموزش ثبت نام در بورس - سامانه سجام 4

مرحله دوم آموزش ثبت نام در سجام | تکمیل فرم‌های اطلاعاتی

پس از وارد کردن شماره تماس و کد ملی و تایید شماره تماس، شما وارد مرحله بعدی آموزش ثبت نام در بورس از طریق سامانه سجام می‌شوید. در این بخش شما نیاز است که اطلاعات خواسته شده توسط سایت را به طور کامل و دقیق وارد قسمت‌های مربوطه کنید. پیش از ورود به این بخش سامانه، شما باید هزینه ثبت نام در سامانه سجام را به صورت آنلاین پرداخت کنید. این مبلغ برابر با 10 هزار تومان است. پس از واریز مبلغ، نوبت فرم‌های ثبت نام و مدارک است.

در این بخش باید پنج دسته از اطلاعات را در سامانه وارد کنید. دقت کنید همه اطلاعات باید به طور صحیح نوشته شوند چرا که تمامی دارایی‌های شما در بازار بورس از طریق این اطلاعات مدیریت می‌شوند. موارد زیر پنج دسته اطلاعات مورد نیاز سامانه را نشان می‌دهند.

  • اطلاعات هویتی، شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره و سریال شناسنامه، محل تولد، محل صدور، نام پدر و جنسیت
  • اطلاعات ارتباطی، شامل آدرس کامل، کد پستی و تلفن تماس منزل
  • اطلاعات شغلی، شامل عنوان شغلی، سمت، محل کار، آدرس، ایمیل و تلفن شرکت
  • اطلاعات مالی، شامل میزان آشنایی شما با بازرهای مالی، درآمد ماهانه از منابع مختلف و پیش‌بینی مقدار سرمایه درگیر شما در بازار بورس برای یک سال آینده
  • اطلاعات حساب بانکی، شامل شماره حساب، شماره شبا، نام بانک، نوع حساب و کد شعبه. دقت کنید که حساب باید به اسم شما باشد و از حساب مشترک نیز برای ثبت  اطلاعات در سامانه سجام نمی‌توانید استفاده کنید.

پس از وارد کردن تمامی اطلاعات در این مرحله و تایید صحت آن‌ها، وارد مرحله بعدی خواهید شد.

مرحله سوم آموزش ثبت نام در سجام | استعلام اطلاعات

پس از وارد کردن اطلاعات در فرم‌های سامانه و تایید آن‌ها توسط شما، سامانه اقدام به بررسی صحت اطلاعات شما می‌کند. این کار ممکن است در عرض یک روز انجام شود. در این مرحله تایید اطلاعات حساب‌های بانکی مهم‌ترین بخش را تشکیل می‌دهد. سامانه با استفاده از سامانه‌های بانکی و ثبت احوال، اطلاعات شما را بررسی می‌کند. در صورت تایید اطلاعات، کد پیگیری برای شما پیامک خواهد شد. در صورت عدم تایید اطلاعات، بخش ویرایش اطلاعات برای شما فعال می‌شود. در این قسمت به شما نشان داده می‌شود که کدام اطلاعات باید به‌روز‌رسانی شوند. با به‌روزرسانی اطلاعات و تایید دوباره آن‌ها، اطلاعات جدید شما توسط مراجع بررسی و در صورت تایید، کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود.

مرحله چهارم آموزش ثبت نام در بورس | احراز هویت

پس از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام نوبت به احراز هویت می‌رسد. در این مرحله شما باید با روش‌های حضوری و یا غیرحضوری هویت خود را احراز کنید. برای دسترسی به لیست مراکز احراز هویت می‌توانید از صفحه اصلی سایت سجام و قسمت مربوط به «مراکز احراز هویت» استفاده کنید. با کلیک بر روی آن، صفحه مربوط به مراکز باز می‌شود.

در صورتی که متمایل به انجام احزار هویت حضوری هستید، در پنجره باز شده نوع احراز هویت را حضوری انتخاب کنید. پس از آن با انتخاب نوع دفتر و شرکت تامین‌کننده خدمات و با مشخص کردن شهر و استان مورد نظر، می‌توانید آدرس تمام مراکز حضوری احراز هویت را مشاهده کنید. با حضور در یکی از این مراکز و ارائه کارت ملی هوشمند و کد پیگیری ده رقمی، احراز هویت شما انجام می‌شود.

آموزش ثبت نام در بورس -سامانه سجام 5

در صورتی که تمایل به استفاده از روش‌های غیرحضوری احراز هویت دارید، نوع احراز هویت را در پنجره باز شده احراز هویت الکترونیکی بزنید و روی گزینه «جستجو» کلیک کنید. با این کار، لیست تمام مراکز انجام احراز هویت غیرحضوری به همراه لینک و شماره تماس برای شما آورده می‌شود. با کلیک بر روی لینک هر کدام از آن‌ها می‌توانید وارد فرآیند احراز هویت شوید. در طی این فرآیند از شما اطلاعات شماره تماس، کد ملی و کد پیگیری دریافت می‌شود.

برای انجام احراز هویت باید اسکن کارت ملی و امضا در سامانه مورد نظر آپلود شود. علاوه بر این، از شما خواسته می‌شود تا متنی تصادفی را خوانده و با گوشی موبایل خود ضبط کنید. این فیلم نیز برای احراز هویت نیاز است و حتما باید آپلود شود. پس از آن الگوریتم‌های سیستم با مقایسه اطلاعات، احراز هویت شما را تایید می‌کنند و کد بورسی شما صادر می‌شود.

آموزش ثبت نام در بورس - سامانه سجام6

مرحله پنجم آموزش ثبت نام در بورس | سجامی شدن

پس از انجام احراز هویت و تایید سیستم کد بورسی شما صادر می‌شود. کد بورسی همانطور که گفته شد یک کد 8 کارکتری شامل سه حرف و پنج عدد است. سه حرف از نام خانوادگی گرفته می‌شود اما 5 عدد به صورت تصادفی هستند.

در صورتی که شما به عنوان وکیل، وصی یا قیم کسی اقدام به ثبت نام می‌کنید، در فرم‌های ثبت نام حتما باید اطلاعات خود را نیز وارد کنید.برای شرکت‌های حقوقی فرآیند سجامی شدن مشابه فرآیند توضیح داده شده است با این تفاوت که اطلاعات خواسته شده از آن‌ها متفاوت است. اطلاعات شرکت و حساب‌های آن طبق فرم‌ها باید در سامانه بارگذاری شوند.

در نهایت با دریافت کد بورسی کار شما با سجام به پایان رسیده است. برای انجام معامله در بازار بورس تنها یک قدم فاصله مانده و آن، ثبت نام در یک کارگزاری است. در مرحله بعدی آموزش ثبت نام در بورس، فرآیند انتخاب و ثبت نام در کارگزاری را بررسی می‌کنیم.

آموزش انتخاب کارگزاری

سامانه سجام محل انجام معاملات بازار سهام نیست. این سامانه تنها برای احراز هویت افراد و تعیین کد بورسی آن‌ها استفاده می‌شود. برای انجام معاملات شما باید از بسترهای موجود در کارگزاری‌ها استفاده کنید. در واقع کارگزاری‌ها نماینده مشتریان خود برای ثبت معاملات هستند. شما می‌توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت تلفنی و حضوری معاملات خود را در بازار بورس انجام دهید. برای ثبت نام در کارگزاری شما به کد بورسی که از سامانه سجام دریافت کرده‌اید، نیاز دارید.

برای انتخاب کارگزاری مناسب از میان کارگزاری‌های مختلف موجود، باید به چندین نکته توجه کنید. موارد زیر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که برای انتخاب کارگزاری باید به آن‌ها دقت کرد.

  • بازارهای فعال مثل بازار بورس اوراقات بهادار، بورس کالا، بورس انرژی.
  • رتبه‌بندی کارگزاری توسط سازمان بورس
  • مشتری مداری و پاسخگویی مناسب
  • باشگاه مشتریان، تخفیف‌ها و جوایز مناسب
  • سامانه‌های معاملاتی تحت‌وب و موبایلِ کاربر‌پسند
  •  ارائه مشاوره و آموزش در حوزه‌های مختلف معامله‌گری

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارگزاری‌ها و نحوه انتخاب یک کارگزاری خوب، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

آموزش ثبت نام در بورس و کارگزاری

ثبت نام در کارگزاری

پس از انتخاب کارگزاری با مراجعه به سایت کارگزاری مورد نظر خود، می‌توانید ثبت نام خود را نهایی کنید. قبلا فرآیند احراز هویت توسط کارگزاری‌ها فقط به صورت حضوری انجام می‌شد و شما برای انجام احراز هویت نیاز بود مدارک خود را به شعبه کارگزاری مورد نظر خود ببرید و مراحل احراز هویت را انجام دهید. پس از آن در طی چند روز کاری کد بورسی شما صادر می‌شد و شما قادر به انجام معاملات بودید.امروزه علاوه بر روش حضوری، امکان ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری نیز در بسیاری از کارگزاری‌ها فراهم است.

برای احراز هویت حضوری مدارک مورد نیاز شامل کارت ملی، شناسنامه و کد بورسی است. شما با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه کارگزاری، مراحل مختلف احراز هویت را طی می‌کنید و طی چند روز نام کاربری و رمز عبور برای معامله در سامانه معاملاتی کارگزاری را دریافت می‌کنید. قبل از مراجعه حضوری، بهتر است اطلاعات اولیه خود را در قسمت ثبت نام کارگزاری وارد کنید. برای اشخاص حقوقی علاوه بر مدارک گفته شده، مدارک زیر نیز برای احراز هویت حضوری نیاز است.

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • تصویر کلیه تغییرات انجام شده در شرکت
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره
  •  تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی کارگزاری
  • تکمیل فرم تعهدنامه

در ثبت نام غیرحضوری شما با مراجعه به سایت کارگزاری شماره تماس، کد ملی و کد بورسی خود را وارد می‌کنید و اطلاعات سامانه سجام را به سایت کارگزاری معرفی می‌کنید. با انجام مراحل، اطلاعات شما در کارگزاری ثبت می‌شود و پس از چند روز، اطلاعات معامله‌گری در کارگزاری برای شما ارسال می‌شود.

آیا ثبت نام در بورس رایگان است؟

برای ثبت نام در بورس شما مبلغ 10 هزار تومان برای احراز هویت در سامانه سجام واریز می‌کنید. اما راه‌هایی برای رایگان کردن این فرآیند وجود دارد. بسیاری از کارگزاری‌ها به شرط این‌که از کارگزاری‌ آن‌ها برای انجام معامله استفاده کنید، هزینه احراز هویت سجام را خودشان پرداخت می‌کنند. در اصل این کار به عنوان یک روش تبلیغاتی برای جذب مشتری توسط کارگزاری انجام می‌شود.

برای فعالیت در بازارهای مالی شما باید با ماهیت و ابزارهای موجود در این بازارها آشنا باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مطالعه منابع زیر پیشنهاد می‌شود.

همچنین فیلم‌های آموزشی زیر برای کسب اطلاعات بیشتر به منظور سودآوری در بازار بورس توصیه می‌شود.

فعالیت در بورس محدودیت سنی دارد؟

برای فعالیت در بورس هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. پیش از این برای استفاده از سامانه معاملاتی آنلاین شرط حداقل مدرک دیپلم وجود داشت. بنابراین، افراد زیر 18 سال امکان انجام معاملات آنلاین را نداشتند اما هم‌اکنون، افراد زیر 18 سال با حضور و رضایت ولی خود، می‌توانند در بورس ثبت نام کنند و از بسترهای معاملاتی آنلاین برای معامله‌گری استفاده کنند.

فرآیند ثبت نام افراد زیر هجده سال در سامانه سجام مشابه روش توضیح داده شده است. با این تفاوت که برای احراز هویت، ولی یا قیم شخص نیز باید حضور داشته باشد و کارت ملی و شناسنامه خود را ارائه کند. این فرآیند در احراز هویت در کارگزاری‌ها نیز لازم و ضروری است.

آیا بدون مدرک تحصیلی می‌توان کد بورسی گرفت؟

پیش از این، شرط استفاده از بستر معاملات آنلاین، داشتن حداقل مدرک دیپلم بود. با حذف این بند، افراد می‌توانند بدون داشتن مدرک تحصیلی دیپلم از سامانه‌های معاملاتی آنلاین استفاده کنند. برای این منظور کافی است شما در سامانه سجام و سایت کارگزاری مورد نظر خود ثبت کنید. با تایید احراز هویت، شما می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

آموزش ثبت نام در بورس و معامله در آن

بازار بورس اوراق بهادار، بازار متشکل از شرکت‌های سهامی عام است. این بازار که متشکل از بازار بورس، فرابورس و بازار پایه است به منظور سرمایه‌گذاری افراد روی سهام شرکت‌ها ایجاد شده است. با فعالیت در این بازار، شما می‌توانید در سود و ضرر شرکت‌ها سهیم شوید. بنابراین برای کسب سود از این بازار باید بتوانید شرکت‌های مختلف را بشناسید و نمودار قیمتی آن‌ها را تحلیل کنید. آموزش ثبت نام در بورس که در این مقاله ارائه شد، مقدمه ورود شما به بازار سرمایه است. اما اصل کاری که شما باید انجام دهید، یادگیری مفاهیم مرتبط با بازار و نحوه تحلیل سهام شرکت‌ها است. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 3 ساعت و 30 دقیقه‌ای آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی را تدوین کرده است.

این آموزش در هفت فصل طراحی شده است. فصل اول و دوم این مجموعه به مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و نکات مهم در ورود به آن می‌پردازد. در فصل سوم، سایت‌های مربوط به بورس و ثبت نام در سامانه سجام آموزش داده می‌شود. فصل چهارم، به انواع قرارداد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اصطلاحات آن‌ها اختصاص دارد. در فصل پنجم، مفاهیم پایه‌ای بورس و عرضه اولیه سهام آموزش داده می‌شود. در فصل هفتم این آموزش، ابزارهای تحلیل تکنیکال شامل امواج الیوت و ابزار فیبوناچی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت و در فصل هشتم نحوه کار با سامانه کدال و سایت‌ کارگزاری‌ آموزش داده می‌شود. این دوره برای تمام افرادی که به دنبال فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند مفید است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

بازار بورس محل معامله اوراق بهادار است که شما برای فعالیت در آن، نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارید. ثبت نام در بورس شامل دو مرحله کلیِ ثبت نام در سامانه سجام و ثبت نام در کارگزاری است. با ثبت نام در سامانه سجام، شما کد بورسی دریافت می‌کنید و با استفاده از آن می‌توانید در تمام نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت کنید. کارگزاری‌ها امکان انجام معاملات در بسترهای آنلاین و آفلاین را برای شما فراهم می‌کنند. آموزش ثبت نام در بورس به طور کامل در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Sejam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *