کدال ۳۶۰ چیست؟ — آموزش جامع سایت کدال و کدال ۳۶۰

۲۱۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
کدال ۳۶۰ چیست؟ — آموزش جامع سایت کدال و کدال ۳۶۰

برای فعالیت در بازار سرمایه آگاهی از اطلاعات شرکت‌ها امری ضروری به شمار می‌آید. اطلاعاتی مانند صورت‌های مالی، افزایش سرمایه، آگهی مجامع، زمان‌بندی پرداخت سود و غیره برای تحلیل و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها مورد نیاز است. شرکت‌های فعال در بورس طبق قانون ملزم به شفاف‌سازی و انتشار اطلاعات مربوط به شرکت خود هستند. سایت «کدال»، محلی است که در آن شرکت‌ها اطلاعات خود را منتشر می‌کنند و کاربران با مراجعه به آن از اطلاعات منتشر شده بهره‌ می‌برند. سایت «کدال 360» به منظور ارائه بهتر اطلاعات منتشر شده و فیلتر اطلاعات مهم و مورد نیاز کاربران ایجاد شده است.

سایت کدال 360 که به تازگی به «کدالِ من» تغییر نام یافته، کار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران را بسیار راحت کرده است. امکانات موجود در سایت مانند ایجاد سبد سرمایه‌گذاری و دریافت پیام انتشار اطلاعیه‌های جدید از طریق ایمیل و پیامک، برای کاربران بسیار مفید است. علاقمندان پس از ثبت نام در بورس، از این سایت برای دریافت اطلاعات شرکت‌ها استفاده می‌کنند. در این مطلب به بررسی کامل سایت‌های کدال و کدال 360 می‌پردازیم.

معرفی سایت کدال

پیش از معرفی و آموزش نحوه کار با سایت کدال 360 بهتر است با نسخه اولیه آن یعنی سایت کدال آشنا شویم. کدال یا به انگلیسی «CODAL» از عبارت «Comprehensive Database Of All Listed Companies» گرفته شده است که به معنای سامانه جامع اطلاع‌رسانی شرکت‌ها است. این وب‌سایت یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین سایت‌های اطلاع رسانی در حوزه مالی کشور است. کدال تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. وظیفه آن، دریافت اطلاعات از شرکت‌ها و انتشار آن برای استفاده عموم است. شرکت‌ها در این سایت با نام ناشر سناخته می‌شوند. طبق قانون سازمان بورس، شرکت‌ها ملزم به انتشار این اطلاعات در زمان مقرر هستند. به منظور خرید و فروش آگاهانه سهام در بازار بورس و فرابورس استفاده از اطلاعات منتشر شده در کدال ضروری است.

در سایت کدال اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مهم مرتبط با شرکت‌ها منتشر می‌شود. از جمله این اطلاعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صورت‌های مالی
  • شفاف‌سازی و افشای اطلاعات با اهمیت
  • گزارش عملکرد ماهانه و فصلی
  • اطلاعات مربوط به هیئت مدیره و تغییرات آن
  • آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات
  • افزایش سرمایه
  • اوراق بدهی

در این سایت اطلاعیه‌ها بر اساس زمان انتشار قابل مشاهده هستند اما امکان فیلتر اطلاعات نیز وجود دارد. صفحه اول این سایت به شکل زیر است.

سایت کدال: «+»

معرفی سایت کدال و کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نحوه کار با سایت کدال

سرمایه‌گذارن و تحلیل‌گران در سامانه کدال به دنبال اطلاعات بنیادی شرکت‌ها هستند. از این‌رو، مهم‌ترین بخش سایت کدال، بخش فیلتر اطلاعات است که در منوی خانه قرار داد. در این قسمت می‌خواهیم نحوه کار با سایت کدال برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر را آموزش دهیم. فرض کنید شما به دنبال کسب اطلاعات از یک نماد بورسی بخصوص هستید. با مراجعه به سایت کدال، شما با تصویر بالا روبه‌رو می‌شوید. این تصویر مربوط به بخش خانه در سایت است. در قسمت «اطلاعیه‌ها»، اطلاعات بر اساس زمان انتشار قرار گرفته‌اند. بنابراین برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز در این قسمت، باید بین صفحات مختلف سایت بگردید که این کار بسیار زمان‌بر است.

به منظور دسترسی سریع به اطلاعات، باید به جای جستجو در قسمت اطلاعیه‌ها، از منوی مربوط به «جستجوی اطلاعیه‌ها» استفاده کنید. با کلیک بر روی این قسمت پنجره فیلتر باز می‌شود. در این قسمت می‌توانید نماد مربوطه را وارد و اطلاعات مورد نیاز را فیلتر کنید. مثلا با استفاده از قسمت «نوع اطلاعیه» می‌توانید در آن نماد خاص فقط به دنبال «صورت‌های مالی» باشید. یا می‌توانید با فیلتر زمانی، اطلاعیه‌ها در یک زمان خاص را فیلتر کنید. تصویر زیر پنجره فیلتر اطلاعات سایت کدال را نشان می‌دهد. کار کردن با آن نسبت به سایت کدال 360 به مراتب دشوارتر است.

نحوه کار با سایت کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، کار با سایت کدال روندی بسیار ساده اما زمان‌بر دارد. سایت کدال 360 برای کاهش زمان دسترسی به اطلاعات به وجود آمده است. پیش از معرفی سایت کدال 360 و آموزش نحوه کار با آن به معرفی گزینه‌های مختلف موجود در سایت کدال می‌پردازیم. همانطور که در تصاویر قبلی مشخص است، بخش‌های مختلف سایت شامل موارد زیر است.

  • «خانه»
  • «ناشران»
  • «نهادهای مالی»
  • «سامانه سنم»
  • «سامانه تدان»
  • «سامانه صورتحساب»
  • «اخبار»
  • «درباره ما»
  • «ارتباط با ما»

بخش خانه، همان قسمت اصلی فیلتر سایت است که مورد بررسی قرار گرفت. بخش‌های اخبار و درباره ما و ارتباط با ما نیز بخش‌های اطلاع‌رسانی در مورد سایت است که نیازی به توضیح اضافه ندارند. در ادامه بخش‌های دیگر سایت را بررسی می‌کنیم.

ناشران کدال

در قسمت ناشران، اطلاعات مربوط به شرکت‌های فعال در بورس قرار گرفته است. با کلیک بر روی این گزینه صفحه مربوط به شرکت‌ها باز می‌شود. در این صفحه اطلاعات ناشران به ترتیب حروف الفبا قرار می‌گیرد. برای دسترسی سریع به اطلاعات شرکت مورد نطر، می‌توانید از قسمت «جستجو» استفاده کنید. با کلیک بر روی اسم هر شرکت، اطلاعات کلی آن شرکت برای شما نمایش داده می‌شود. این اطلاعات شامل نام شرکت، سرمایه ثبت شده آن، وضعیت پذیرش در بورس یا فرابورس، ماهیت شرکت، موضوع فعالیت و سایر اطلاعات آن است. به منظور ترید سهم‌های بازار، آگاهی از اطلاعات شرکت مربوطه می‌تواند بسیار مفید باشد.

ناشران سایت کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نهادهای مالی کدال

در بخش نهادهای مالی، اطلاعات مربوط به نهادهای مالی مختلف مانند «شرکت‌های تامین سرمایه»، «شرکت‌های سرمایه‌گذاری»، «شرکت‌های سبدگردان»، «صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، «شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری»، «موسسه رتبه‌بندی» و «کارگزاری‌ها» قرار گرفته است. برای دسترسی به اطلاعات یک شرکت بخصوص از قسمت فیلتر موجود در بالای صفحه می‌توانید استفاده کنید.

با کلیک بر روی اسم هر شرکت، صفحه مربوط به اطلاعات شرکت باز می‌شود. در این قسمت می‌توانید اطلاعات مربوط به نهاد مالی مورد نظر شامل نام نهاد، مقدار سرمایه ثبت شده، وضعیت پذیرش و مدیر عامل شرکت را مشاهده کنید. همچنین این امکان وجود دارد که مجوزهای مختلف نهاد مد نظر مشاهده شود. در حالت کلی از قسمت نهادهای مالی می‌توان برای تشخیص شرکت‌های مالی رسمی و مجوزدار از شرکت‌های غیررسمی و احتمالا کلاهبردار استفاده کرد.

نهادهای مالی کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

سامانه سنم

سامانه «سنم» از عبارت «سامانه نظارت مکانیزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری» وام گرفته شده است. این سامانه محل قرارگیری گزارشات روزانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری رسمی است. طبق قانون، کلیه مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف هستند فایل اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت خود را در این سامانه بارگذاری کنند. این اطلاعات توسط نرم‌افزار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با قالب XML تولید می‌شود. ورود به این سامانه برای عموم افراد امکان‌پذیر نیست.

سامانه سنم کدال 360

با توجه به اهمیت فیلترنویسی در بورس ایران به منظور شناسایی سهام جذاب برای سرمایه‌گذاری، «فرادرس» دوره آموزش فیلترنویسی در بورس - ابزار شناسایی سهام پربازده را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس - ابزار شناسایی سهام پربازده + اینجا کلیک کنید.

سامانه تدان

سامانه «تدان» از عبارت «تحلیل داده‌های ناشران» نشات گرفته است. کاربران این سایت کارشناسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری و موسسه‌های سبدگردان هستند. کارشناسان صندوق‌ها و کارگزاری‌ها در مواقعی که نسبت به اطلاعات منتشر شده توسط ناشران ابهامی داشته باشند، می‌توانند سوالات خود را در این سامانه مطرح کنند. مسولان شرکت موظف هستند پاسخ این سوالات را در سامانه تدان و اطلاعیه‌های خود در سایت کدالِ منتشر کنند.

کاربرد دوم این سایت ارائه تحلیل‌ و بررسی شرکت‌ها توسط کارشناسان و مشاوران است. در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی این کاربرد تقریبا نادیده گرفته شده است و کارشناسان به ندرت تحلیل ‌های خود را در این سایت منتشر می‌کنند. اطلاعات این سایت برای سرمایه‌گذاری و تحلیل بنیادی می‌تواند مفید باشد.

تدان کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

سامانه صورتحساب

این سامانه مخصوص نهادهای مالی و کارگزاران است. کاربران امکان درخواست آنلاین صورتحساب، مشاهده بدهی قبلی و مشاهده و چاپ صورتحساب‌های پیشین را دارند. این سامانه برای جمع‌آوری اطلاعات مالی از نهادها به منظور مدیریت آن‌ها و پاسخگویی به دستگاه‌های نظارتی ایجاد شده است. کاربران معمولی امکان ورود به این بخش را ندارند.

سامانه صورتحساب کدال 360

معرفی سایت کدال 360

کدال 360 نسل جدید سایت کدال است که در سال 1396 و به منظور ارائه اطلاعاتی جامع از اطلاعیه‌ها، نهادها و ناشرها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد. اخیرا نسخه به‌روزتر این سایت با نام «کدالِ من» انتشار یافته است. با جستجوی وب‌سایت مربوط به کدال 360 وارد سایت کدالِ من ‌می‌شوید که این نشان از اجماع این دو سایت دارد. در سایت کدال گوشه‌سمت چپ و بالا، لوگوی مربوط به کدالِ من قرار داده شده است. با کلیک بر روی آن نیز می‌توانید وارد سایت کدال 360 شوید. تصویر زیر مربوط به صفحه اول سایت است.
صفحه اول کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
همانطور که مشاهده می‌کنید این سایت شامل بخش‌های مختلفی است که در ادامه هر یک از آن‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

تشکیل سبد سرمایه‌گذاری در کدال 360

یکی از امکاناتی که سایت کدال 360 در اختیار کاربران قرار داده است، امکان تشکیل سبد سرمایه‌گذاری و دریافت اطلاعاتِ مختص سبد از طریق ایمیل، پیامک و مرورگر است. در قسمت بالای صفحه کدالِ من گزینه‌ای به نام «علاقه‌مندی‌ها» وجود دارد. با کلیک بر روی آن وارد قسمت تشکیل سبد می‌شوید.
تشکیل سبد در کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، می‌توانید با جستجوی نماد شرکت و تعیین اطلاعات مورد نیاز و کلیک بر روی گزینه «افزودن نماد»، یک نماد را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. در تصویر بالا دو نماد «کبافق» و «بکهنوج» به سبد اضافه شده‌اند. توجه کنید که برای استفاده از این امکانات حتما باید عضو سایت شده باشید. در این سایت محدودیتی برای تعداد نمادهای سبد سرمایه‌گذاری وجود ندارد و شما می‌توانید هر تعداد نماد را به سبد خود اضافه کنید. در قسمت بعد نحوه فعال‌سازی ارسال اطلاعات مربوط به نمادهای داخل سبد را آموزش می‌دهیم.

فعال‌سازی ارسال اطلاعات سبد سرمایه‌گذاری در کدال 360

در قسمت قبلی نحوه تشکیل سبد سرمایه‌گذاری را آموزش دادیم. حال می‌خواهیم اطلاعات سبد برای ما از طریق ایمیل، پیامک یا مرورگر ارسال شود. برای این منظور، در صفحه اول سایت کدالِ من، روی زنگوله «گوش‌بزنگ» کلیک می‌کنیم. با کلیک بر روی آن، صفحه انتخاب روش اطلاع‌رسانی باز می‌شود. اگر در سایت، احراز هویت خود را تکمیل کنید و سبد سرمایه‌گذاری تشکیل داده باشید، می‌توانید هر سه گزینه پیامک، ایمیل و مرورگر را فعال کنید. گزینه پیامک، پولی ولی دو گزینه دیگر رایگان هستند.

کدال 360گوش بزنگ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نحوه کار با سایت کدال 360

همانطور که قبلا گفته شد، هدف اصلی از ایجاد سایت کدال 360 یا نسخه جدید آن «کدالِ من»، ارائه امکان جستجو و فیلتر پیشرفته اطلاعات بازار است. برای این منظور سایت کدال 360 یک بخش فیلتر در بالای صفحه و گزینه‌های فیلتر مفید در پایین آن دارد.

اگر به دنبال اطلاعات نماد خاصی هستید، می‌توانید نماد را در قسمت جستجوی بالای صفحه وارد کنید. آن‌گاه اطلاعیه‌های مربوط به آن شرکت نمایش داده خواهند شد. پنجره فیلتر سایت شامل دو بخش ساده و پیشرفته است. در بخش فیلتر ساده می‌توانید «نوع شرکت‌ها»، «وضعیت حسابرسی» و «دوره زمانی گزارش‌ها» را فیلتر کنید.

بخش فیلتر پیشرفته با کلیک بر روی گزینه فیلتر پیشرفته در قسمت نارنجی رنگ صفحه اصلی باز می‌شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این فیلتر تقریبا مشابه فیلتر استفاده شده در سایت کدال است. اگرچه انواع اطلاعات را می‌توان در این قسمت فیلتر کرد ولی برای این کار زمان زیادی نیاز داریم. نوار فیلتر اضافه شده به سایت کدال این مشکل را حل کرده است.

فیلتر پیشرفته کدال 360

در نوار فیلتر سایت که در بالای لیست اطلاعات قرار گرفته است، گزینه‌های مختلفی برای فیلتر وجود دارد. گزینه «همه اطلاعیه‌ها» تمامی گزارش‌ها را بر حسب زمان انتشار نشان می‌دهد. با استفاده از گزینه «صورت‌های مالی» فقط گزارش‌های صورت مالی شرکت‌ها نمایش داده می‌شود. برای کسب اطلاعات از «افزایش سرمایه» و «زمان‌بندی پرداخت سود» می‌توان از گزینه‌های مربوطه استفاده کرد.

برای مشاهده آگهی و تصمیمات مجامع می‌توان از گزینه فیلتر «آگهی مجامع» یا «تصمیمات مجامع» استفاده کرد. با انتخاب گزینه «افشای با اهمیت» به تمامی اطلاعات تاثیرگذار بر روی فعالیت‌های شرکت دسترسی پیدا می‌کنید. در نهایت، اطلاعیه‌های شفاف‌سازی با گزینه‌ «شفاف‌سازی» فیلتر می‌شود. این دسته‌بندی فیلترها کار تحلیل‌گران را برای فیلتر اطلاعات بسیار ساده کرده است.

کار با سایت کدال 360
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس - ابزار شناسایی سهام پربازده

آموزش فیلترنویسی در بورس

اطلاعات مالی و غیرمالی شرکت‌ها در سایت کدال 360 ارائه می‌شود. با استفاده از امکانات این سایت می‌توانید اطلاعات شرکت‌های مختلف را از همدیگر تفکیک کنید و با بررسی آن‌ها سهام بنیادی را شناسایی کنید. برای شناسایی سهام مناسب از منظر تکنیکال و شرایط بازار، در سایت بورس امکانی به نام فیلترنویسی وجود دارد.

در این قسمت، با استفاده از کدهای تعریف شده می‌توانید سهام مختلف را از دید تکنیکال مورد بررسی قرار دهید. با تعریف چند کد، به راحتی می‌توان کلیه‌‌‌‌‌‌ شرکت‌های بورسی را از منظر شاخص مد نظر خود تفکیک کرد و با استفاده از آن سود خوبی به دست آورد. با توجه به اهمیت این موضوع برای تحلیل‌گران، «فرادرس» اقدام به تدوین دوره آموزش 4 ساعت و 48 دقیقه‌ای آموزش فیلترنویسی کرده است.

این دوره در بیست فصل آموزش داده می‌شود. در دروس ابتدایی، مفاهیمی چون دامنه نوسان، EPS، خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها، P/E سهام، فیلدها و روند فیلترنویسی در سایت، عملگرها و توابع فیلترنویسی، اطلاعات حقیقی و حقوقی و دسترسی به سابقه قیمت‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در درس‌های بعدی فیلترهای پرکاربرد بازار بورس آمده است که مهم‌ترین آن‌ها به شکل زیر هستند.

  • شناسایی سهام نوسانی
  • شناسایی سهام دارای صف خرید و فروش
  • شناسایی سهام مورد توجه حقوقی‌ها
  • شناسایی سهام موجود در انتهای روند نزولی و آماده رشد
  • شناسایی سهام با ورود پول هوشمند

این دوره برای تمام فعالان بازار بورس مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش فیلترنویسی در بورس - ابزار شناسایی سهام پربازده + اینجا کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

سایت کدال به منظور شفاف‌سازی اطلاعات در بازار بورس داخلی ایجاد شده است. شرکت‌‌های بورسی که در این سایت به عنوان ناشر شناخته می‌شوند، ملزم به ارائه تمام اطلاعات مالی و غیرمالی بااهمیت شرکت، در این سایت هستند. سامانه‌های مختلفی مانند سنم و تدان در این سایت طراحی شده‌اند که کاربرد آن‌ها بیشتر برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی است.

سایت کدال امکان فیلتر پیشرفته اطلاعات را به کاربران می‌دهد اما این کار زمان زیادی از کاربران می‌گیرد. سایت کدال 360 یا نسخه جدید آن کدالِ من، به منظور فیلتر پیشرفته و سریع اطلاعات و همچنین امکان ایجاد سبد سرمایه‌گذاری و اطلاع سریع از گزارش شرکت‌های درون سبد، ایجاد شده است. در این مطلب نحوه کار با هر دو سایت آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
My CodalCodal
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *