صف خرید و فروش در بورس چیست؟ – به زبان ساده + زمان تشکیل

۳۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
صف خرید و فروش در بورس چیست؟ – به زبان ساده + زمان تشکیل

صف خرید و فروش در بورس در مواردی که تعادل عرضه و تقاضا از بین می‌رود در برخی از نمادها مشاهده می‌شود. در این حالت ممکن است با افزایش میزان تقاضا که از طرف خریداران ایجاد می‌شود، شاهد صف‌های طولانی خرید در بالاترین قیمت مجاز در آن روز باشیم و در مواردی نیز برعکس این حالت روی می‌دهد و عرضه‌های فراوانی که در کف قیمت‌های روزانه انجام می‌شود باعث می‌شود تا صف‌های فروش تشکیل شوند. با توجه به وجود محدودیت در دامنه نوسانی، قیمت در یک روز نمی‌تواند از بازه معینی تجاوز کند. این موضوع باعث می‌شود تا در شرایطی صف‌های خرید و فروش بورس در حداکثر و حداقل قیمت‌های این بازه تشکیل شود که در این مطلب از مجله فرادرس آن را توضیح می‌دهیم.

صف خرید و فروش در بورس چیست؟

هنگامی که عده زیادی برای خرید سهمی در بیشترین قیمت مجاز و فروش سهمی در پایین‌ترین قیمت مجاز آن سهم سفارش‌گذاری انجام دهند در این حالت صف خرید و صف فروش تشکیل می‌شود. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید، در ابتدا نحوه سفارش‌گذاری در بورس را شرح می‌دهیم.

صف خرید چیست؟

زمانی که تعداد زیادی خریدار بخواهند در بالاترین قیمت مجاز آن سهم نسبت به خرید آن اقدام کنند و هیچ فروشنده‌ای وجود نداشته باشد، به این حالت صف خرید می‌گویند. در این حالت در صورتی که این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا کند معاملات قفل می‌شود و در اصطلاح گره معاملاتی در صف خرید تشکیل می‌شود.

سفارش خرید چیست؟

هنگامی که شخصی با توجه به تحلیل‌هایی که درباره سهم موردنظر انجام داده است، قصد دارد تا سهمی را در قیمت موردنظر خریداری کند در این حالت از سفارش خرید استفاده می‌کند و قیمتی را که قصد خرید دارد در سفارش محدود تعیین می‌کند. در زمانی که قیمت بازار به قیمت تعیین شده برسد، کارگزاری خرید را انجام می‌دهد.

چندین نفر در حال بررسی نمودارهای بورس

چه زمانی سفارش خرید انجام می‌شود؟

زمانی سفارش خرید انجام می‌شود که فروشنده‌ای با همان مقدار و قیمت خرید وجود داشته باشد. در واقع کاری که کارگزاری انجام می‌دهد پر کردن سفارشات خرید با استفاده از سفارشات فروش است. بنابراین زمانی سفارش خرید انجام می‌شود که در طرف دیگر بازار فروشنده‌ای وجود داشته باشد. اما در زمانی که فروشنده‌ای وجود نداشته باشند، صف خرید تشکیل می‌شود.

صف فروش چیست؟

زمانی که تعداد زیادی فروشنده بخواهند سهامی را در پایین‌ترین قیمت مجاز بفروشند ولی خریداری وجود نداشته باشد، به این حالت صف فروش می‌گویند. صف فروش ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد. در این صورت با توجه به نبودن خریدار، معاملات برای مدتی کند یا متوقف می‌شود.

سفارش فروش چیست؟

زمانی که شخصی بخواهد سهامی را بفروشد، پس از انجام تحلیل‌های لازم، از سفارش فروش برای فروش سهام مربوطه در قیمت موردنظر استفاده می‌کند. در این حالت فروشنده در قیمتی معین اقدام به ثبت سفارش فروش می‌کند. در این حالت در هنگامی که قیمت بازار به قیمت فروش ثبت شده برسد معامله انجام می‌شود.

چه زمانی سفارش فروش انجام می‌شود؟

زمانی سفارش فروش انجام می‌شود که خریداری با همان میزان حجم و قیمت برای سهم موردنظر در بازار وجود داشته باشد. در این حالت کارگزاری سفارش فروش را انجام می‌دهد. بنابراین زمانی سفارش فروش انجام می‌شود که خریداری وجود داشته باشد تا آن مقدار سهم را با قیمت موردنظر خریداری کند. در صورتی که خریداری برای سهم مربوطه وجود نداشته باشد در این حالت صف فروش تشکیل می‌شود.

جمعیت زیاد مردم در برابر تالار بورس

عامل اصلی صف خرید و فروش در بورس چیست؟

عامل اصلی ایجاد صف خرید و فروش در بورس محدودیت در دامنه نوسانات قیمت سهام در یک روز معاملاتی است. زمانی که صف خرید تشکیل می‌شود تعداد زیادی سفارش خرید را در بیشینه مجاز قیمت مشاهده می‌کنیم که هیچ فروشنده‌ای برای آن وجود ندارد. عکس این حالت در زمان تشکیل صف فروش روی می‌دهد. در تمامی این موارد این صف‌ها به این دلیل تشکیل می‌شوند که محدودیت در دامنه نوسان قیمت سهام در بورس ایران وجود دارد. این محدودیت باعث می‌شود تا قیمت سهام در محدوده معینی در یک روز معاملاتی نوسان کند.

دامنه نوسان در بورس چیست؟

دامنه نوسان محدوده‌ای قیمتی است که از طرف بورس تعیین می‌شود. قیمت‌های سهام در طول روز معاملاتی تنها می‌توانند در این محدوده قیمتی نوسان کنند. کارشناسانی که قوانین بورس را تعیین می‌کنند با مشخص کردن دامنه نوسان برای سهام‌ها از افزایش یا کاهش شدید قیمت‌ سهام جلوگیری می‌کنند. دامنه نوسان سهم‌ها در بورس ایران از منفی ۵ تا مثبت ۵ نسبت به قیمت روز قبل است.

صف خرید و فروش در بورس چه زمانی تشکیل می‌شود؟

صف خرید و فروش در بورس زمانی تشکیل می‌شود که میزان عرضه و تقاضا بنابر دلایلی نظیر انتشار اخباری خاص از سهم مربوطه از حالت عادی خارج شده و نسبت به‌هم دارای اختلاف زیادی می‌شوند. با توجه به این که مقدار تقاضا از عرضه بیشتر شود یا برعکس آن روی دهد در بازار شاهد صف‌ خرید و فروش هستیم.

اهمیت میزان تقاضا در صف خرید و فروش بورس

سفارش‌های خرید در بورس تقاضا را تشکیل می‌دهند. هنگامی که افراد قصد خرید یا فروش سهامی را دارند می‌بایست نسبت به سفارش‌گذاری در کارگزاری موردنظر اقدام کنند. در این حالت افرادی که قصد خرید سهامی را دارند می‌بایست سفارش خرید ثبت کنند.

سفارشات خرید میزان تقاضا را برای سهم مربوطه نشان می‌دهد. بنابراین با توجه به وجود محدودیت در دامنه نوسان قیمت در زمانی که میزان تقاضا برای سهامی افزایش می‌یابد در این حالت افراد بسیاری برای خرید در بالاترین قیمت در محدوده قیمت تعیین شده، تمایل به خرید سهام دارند. این موضوع می‌تواند در صورت عدم وجود عرضه مناسب در آن قیمت باعث ایجاد صف خرید شود.

نمایی از داخل تالار بورس

اهمیت میزان عرضه در صف خرید و فروش بورس

سفارش‌های فروش در بورس عرضه را تشکیل می‌دهند. برای این‌که افراد بتوانند سهامی را بفروشند نیاز دارند تا سفارش فروش را برای آن سهام ثبت کنند. این حالت معمولا در حالاتی روی می‌دهد که فروشنده بخواهد تیک پروفیت کند و سود حاصل از افزایش قیمت سهام را دریافت کند.

اما هنگامی که معامله‌گر نتواند در زمان و قیمت مناسبی نسبت به ثبت سفارش فروش خود اقدام کند، در این حالت با توجه به وجود محدودیت در دامنه نوسان قیمت ممکن است با صف فروش مواجه شود که به دلیل عرضه زیاد سهم موردنظر در قیمت مربوطه تشکیل می‌شود.

انجام معامله در صف خرید و فروش بورس

یکی از اشتباهات رایجی که برخی از افراد در بازار سهام انجام می‌دهند، خرید و فروش سهام تنها با درنظر گرفتن صف خرید و فروش در بورس است. این افراد سعی می‌کنند تا به هر طریق در این صف‌ها وارد شوند و خرید و فروش خود را انجام دهند. این استراتژی معاملاتی اشتباه است.

ایجاد صف خرید برای سهمی دلیلی بر رشد قیمت آن در روزهای آتی نیست. از طرفی دیگر نیز در صورت ایجاد صف فروش برای سهمی نمی‌توان به افت قیمت آن در روزهای بعدی اطمینان داشت. بنابراین توجه به این موضوع اهمیت دارد که برای انجام معاملات در بورس نیاز است تا علاوه بر بررسی صف‌های خرید و فروش در بورس، عوامل دیگر تأثیرگذار در روند قیمت سهام موردنظر نیز بررسی شوند.

بررسی علت ایجاد صف خرید و فروش در بورس

انتشار اخباری مثبت برای سهامی خاص ممکن است با هجوم خریداران و ایجاد صف خرید برای سهم مربوطه همراه شود. از طرفی دیگر انتشار اخباری منفی ممکن است باعث ایجاد صف فروش در سهام مربوطه شود. در چنین شرایطی انجام تحقیقات لازم برای دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی موارد انتشار شایعاتی مثبت یا منفی می‌تواند باعث ایجاد صف‌ خرید و فروش در بورس شود.

افراد باتجربه معمولا علاوه بر این‌که به این صف‌ها توجه می‌کنند با بررسی علت ایجاد این صف‌های سعی می‌کنند در صورتی که این صف‌ها به دلیل وجود عامل‌های گذرا یا شایعاتی تشکیل شده است، معاملاتی بر خلاف جهت این صف‌ها انجام دهند.

برای مثال ممکن است سهمی بنابر وجود خبری نامعتبر یا کم‌ارزش دچار افت قیمت شود. در این حالت افرادی که از سهام مربوطه تحلیل درستی دارند و ارزش ذاتی آن را بیشتر از مقدار ثبت شده در صف‌های فروش ارزیابی می‌کنند، می‌توانند این صف‌های فروش را فرصت‌های مناسبی برای خرید در قیمت‌های مناسب بدانند.

بنابراین برخی از تریدرهای مجرب می‌توانند از این استراتژی معاملاتی استفاده کنند و در صف‌های خرید و فروش در بورس با ارزیابی ارزش ذاتی سهم و قیمت ثبت شده در این صف‌ها، معاملات سودزایی را انجام دهند.

پیدا کردن نمادهای دارای صف خرید و فروش در بورس

برای جداسازی نمادهای بورسی دارای شرایط خاص می‌توان از فیلترنویسی استفاده کرد. برای مشاهده فهرست نمادهایی که دارای صف خرید و فروش هستند نیز می‌توانیم از فیلترهای مربوطه استفاده کنیم.

برای مشاهده نمادهایی که دارای صف خرید و فروش در بورس هستند می‌توانید از وب‌سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران «+» استفاده کنید. برای این‌منظور می‌توانید پس از ورود به این وب‌سایت قسمت دیده‌بان بازار را انتخاب کنید. این قسمت در تصویر زیر با پیکان قرمز نشان داده شده است.

دیدبان بازار
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

در مرحله بعدی در صفحه‌ای که باز می‌شود بر روی فیلتر کلیک کنید. در تصویر زیر فیلتر موردنظر با پیکان قرمز رنگ نشان‌ داده شده است.

فیلترنویسی در بورس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

پس از این‌که بر روی گزینه فیلتر کلیک کردید، پنجره‌ای همانند تصویر زیر برای شما باز می‌شود که در قسمتی که در تصویر زیر با مستطیل قرمز رنگ مشخص شده است می‌توانید کد مربوط به فیلتر موردنظر را بنویسید. برای مثال برای مشاهده نمادهایی که دارای صف خرید یا صف فروش در بورس هستند می‌توانید با قرار دادن فیلتر مربوطه در قسمت مشخص شده در تصویر زیر نمادهای دارای صف خرید و فروش را مشاهده کنید. بدیهی است از این طریق می‌توانید هر نوع فیلتری که تمایل دارید را در این قسمت وارد کنید و فهرست نمادهای موردنظر را دریافت کنید.

نحوه فیلترنویسی در بورس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب صف خرید و فروش در بورس را شرح دادیم و برای درک بهتر مفهوم صف خرید و فروش در بورس، سفارش خرید و زمان انجام سفارش خرید را شرح دادیم. سپس سفارش فروش و زمان انجام سفارش فروش را توضیح دادیم. در ادامه دامنه نوسان در بورس را به‌عنوان عامل اصلی صف خرید و فروش شرح دادیم. سپس به توضیح این موضوع پرداختیم که صف خرید و فروش چه زمانی تشکیل می‌شود. برای این‌منظور اهمیت میزان عرضه و تقاضا را به‌طور جداگانه در ایجاد صف خرید و فروش بورس توضیح دادیم. سپس انجام معامله در صف خرید و فروش بورس را شرح دادیم و در پایان این مطلب نیز نحوه پیدا کردن نمادهای دارای صف خرید و فروش در بورس را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
شرکت مدیریت فناوری بورس تهرانبورس تهرانسازمان بورس و اوراق بهادار
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *