فارابیکسو — آموزش فارابیکسو کارگزاری فارابی | گام به گام

۱۰۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
فارابیکسو — آموزش فارابیکسو کارگزاری فارابی | گام به گام

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، در مطالب «آموزش بورس رایگان — از شروع تا کسب درآمد | به زبان ساده» و «بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)» با مفاهیم مقدماتی بورس آشنا شدیم. همچنین، در مطلب «بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها» معیارهای مقایسه کارگزاری‌های بورس را بیان کردیم و دیدیم که سامانه معاملاتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب تفاوت بین کارگزاری‌ها می‌شود. در این آموزش، سامانه معاملات اوراق بهادار کارگزاری فارابی، یعنی فارابیکسو را معرفی می‌کنیم.

فارابیکسو چیست؟

فارابیکسو سامانه آنلاین معاملات کارگزاری فارابی است که علاوه بر سفارش و خرید و فروش سهام با آن، می‌توان تحلیل تکنیکال نیز انجام داد. فارابیکسو قابلیت‌هایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیده‌بان پرتفوی
  • اخبار بورسی
  • گفت‌وگو
  • یادداشت
  • سفارش
  • معاملات
  • گزارش
  • نقشه بازار
  • تحلیل تکنیکال

ثبت نام در فارابیکسو

برای کار با فارابیکسو باید افتتاح حساب آنلاین کارگزاری فارابی (+) را انجام دهید. با استفاده از اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی و… به همراه اطلاعات حساب بانکی‌تان می‌توانید در کارگزاری فارابی ثبت‌نام آنلاین را انجام دهید. طبق قانون، بارگذاری تصاویر هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی الزامی است. با کمک تلفن همراه، می‌توانید از مدارکتان عکس بگیرید و در فرایند ثبت‌نام آن‌ها را اراسال کنید.

در انتهای ثبت‌نام، می‌توانید روش احراز هویت را انتخاب کنید. شما می‌توانید انتخاب کنید که به صورت حضوری برای احراز هویت مراجعه کنید و یا درخواست کنید کارشناس پذیرش کارگزاری به محل مورد نظر شما مراجعه کند. البته، اگر در سجام احراز هویت شده باشد، ثبت‌نام شما به راحتی تأیید می‌شود. برای آشنایی با سامانه سجام، به مطلب «سامانه سجام چیست؟ | راهنمای گام به گام تصویری و ساده» مراجعه کنید.

ورود به فارابیکسو

پس از ثبت‌نام در کارگزاری فارابی و تأیید احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور برایتان ارسال می‌شود. برای ورودی به فارابیکسو باید به نشانی اینترنتی آن (+) مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید.

ورود به فارابیکسو

نمای کلی فارابیکسو

شکل زیر نمای کلی سامانه معاملاتی فارابیکسو را نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف روی آن مشخص شده‌اند و توضیحات روی تصویر گویای بخش مربوطه است.

نمای کلی فارابیکسو
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

بخش بیکسو وایزر برای اعلام سیگنال است و بخش Bixo TV مربوط به کانال‌های مختلف آموزشی است و امکان مشاهده کلیپ‌های موجود در کانال‌ها را فراهم می‌کند. در ادامه، بخش‌های مختلف را معرفی می‌کنیم.

نوار ابزار (منو بار)

تصویر این بخش به شکل زیر است و شامل قسمت‌های مختلفی است که در ادامه، آن‌ها را شرح می‌دهیم.

نوار ابزار

وضعیت بازار

این منو بار وضعیت بازار نمایش داده می‌شود که می‌تواند در سه حالت پیش‌گشایش، معاملات پیوسته و بسته باشد.

تنظیم اطلاعات کاربری

در این بخش که در تصویر مشخص شده است، می‌توانید اطلاعات خود را ویرایش کرده و ذخیره کنید.

تنظیم اطلاعات کاربری

این بخش شامل موارد زیر است:

  • «پروفایل من» که در آن می‌توانید اطلاعات خود را ببینید و در صورت نیاز ویرایش کنید. اگر می‌خواهد تصویر خود را اضافه کنید، دقت کنید که حجم آن کمتر از ۵۰ کیلوبایت و اندازه آن بین ۳۲ در ۳۲ و ۲۵۶ در ۲۵۶ باشد.
  • «تغییر رمز عبور» که همان‌طور مشخص است با آن می‌توانید رمز عبور خود را تغییر دهید.

تغییر رمز عبور

  • «تعهدنامه من» که برای انجام معاملات حتماً باید آن را تأیید کنید تا بتوانید معاملاتی مانند معامله نمادهای بازارهای فرابورس را انجام دهید.

تعهدنامه من

  • «تنظیمات» که در آن می‌توانید ظاهر سامانه را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.

تنظیمات فارابیکسو

یکی از قابلیت‌های بسیار مفید این بخش، به ویژه برای افرادی که قصد معامله حرفه‌ای دارند، این است که می‌توانند با تعریف کلیدهای میانبر معادلات را سریع‌تر انجام دهند.

فارابیکسو

  • «خروج» که برای خارج شدن از سامانه باید روی آن کلیک کنید.

فارابیکسو

دیده‌بان

در این بخش می‌توانید براساس استراتژی خودتان سهام مختلف را ببینید.

در «دیده‌بان پرتفوی» می‌توانید سهم‌های مختلف را که در سبد خود دارید مشاهده کنید. اگر سهامی را بفروشید، دیگر در این قسمت قابل مشاهده نخواهد بود.

دیده بان فارابیکسو

برای ایجاد دیده‌بان و اینکه هر سهمی از بازار را که تمایل دارید پایش کنید، می‌توانید یک دیده‌بان انتخاب کرده و سهم مورد نظر را به آن اضافه کنید. دیده‌بان را می‌توانید ویرایش یا حذف کنید.

دیده بان فارابیکسو

تحلیل تکنیکال با فارابیکسو

یکی از ابزارهای فارابیکسو چارت‌های مختلف است که در تحلیل تکنیکال کاربرد فراوانی دارند. برای ورود به بخش چارت‌ها در فارابیکسو روی آیکون پیشرفته در بخش دیده‌بان کلیک کنید. با این کار چارت تحلیل تکنیکال را به جای اطلاعات نماد مشاهده خواهید کرد. با این ابزار به راحتی می‌توان هر سهمی را به صورت عادی یا تعدیل‌شده و بر اساس قیمت پایانی برای دوره‌های زمانی مختلف تحلیل کرد.

چارت فارابیکسو

در ادامه، به ابزارهای موجود در چارت اشاره می‌کنیم.

چارت تریدینگ

با استفاده از این ابزار می‌توانید سفارش خود را در بازه مجاز قیمت روی چارت مشخص کنید یا سفارش فعال قبلی را حذف کنید.

چارت تریدینگ

اندیکاتورها

اندیکارتورها یا شاخص‌ها ابزارهایی در نمودار هستند که با محاسبات ریاضی قیمت و حجم، اطلاعات اضافه و مفیدی را ارائه می‌دهند. اندیکاتورها همچنین به تحلیلگر می‌گویند که قیمت در آینده چگونه خواهد بود. اندیکاتورهای اصلی مربوط به روند، تکانه، حجم و نوسان هستند.

برای آشنایی بیشتر با اندیکاتورها به «آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)» مراجعه کنید.

در این بخش از فاربیکسو می‌توانید اندیکاتورهای مختلف را، همان‌طور که در شکل زیر قابل مشاهده است، انتخاب کرده و تحلیل خود را با استفاده از آن انجام دهید.

اندیکاتور

دوره نمایش

بخش مهم دیگر دوره‌های زمانی نمایش کندل‌ها است. با کلیک روی آن می‌توانید بسته به استراتژی و تحلیل خود، دوره مورد نظر را انتخاب کنید.

دوره نمایش فارابیکسو

نوع نمودار

با استفاده از این منو، می‌توانید نوع نمودار خود را به میله‌ای، خطی، شمعی، کوهستانی و... تغییر دهید.

نوع نمودار در فارابیکسو

جزئیات نمودار

اگر بخواهید جزئیات نمودار را از قبیل قیمت، حجم، تاریخ، قیمت پایانی و... ببینید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

فارابیکسو

بزرگنمایی و عکس گرفتن از نمودار

برای این دو کار می‌توانید از دو گزینه که در شکل زیر نشان داده شده‌اند استفاده کنید.

عکس از چارت

ابزارهای کاربردی چارت

با استفاده از این ابزارهای کاربردی می‌توانید مختصات را مشخص کنید، انواع فیبوناچی را رسم کنید، طراحی‌ها را پاک کنید، تنظیمات اولیه را بازیابی کنید و... .

غیرفعال کردن ابزار طراحی

برای غیرفعال کردن ابزار طراحی می‌توانید از آیکون مشخص‌ شده در شکل زیر استفاده کنید.

ابزارهای کاربردی چارت

نمایش مختصات

با کلیک بر روی آیکون شکل زیر، امکان مشاهده مختصات در محور عمودی و افقی نمودار برای کاربر فراهم خواهد شد.

نمایش مختصات

انواع کانال‌ها

یکی از کارهای رایج و مهمی که تحلیلگران تکنیکال انجام می‌دهند، رسم کانال‌ها برای تحلیل سهم است. با استفاده از این ابزار می‌توانید انواع کانال‌های موازی، خط روند و... را رسم کنید.

انواع کانال‌ها

ابزار فیبوناچی

ابزار فیبوناچی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که با کمک آن می‌توان روندهای تکراری سهم را پیش‌بینی کرد. با انتخاب یکی از گزینه‌های منوی زیر می‌توانید از ابزار فیبوناچی، از جمله کمان فیبوناچی، بادبزن فیبوناچی و... استفاده کنید.

فیبوناچی

برای آشنایی بیشتر با این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)» مراجعه کنید.

ابزار شکلی

گاهی در تحلیل خود نیاز پیدا می‌کنید که از شکل‌های مختلف برای نشان دادن نواحی مورد نظر روی نمودار استفاده کنید. با استفاده از ابزار شکلی می‌توانید اشکالی مانند دایره، بیضی، مربع و مستطیل را رسم کنید.

ابزار شکلی

نوشتن متن

یکی دیگر از قابلیت‌های بخش چارت این است که می‌توانید متن یا جمله مورد نظرتان را روی نمودار بنویسید. از یادداشت نیز می‌توانید استفاده کنید.

نوشتن متن

اندازه‌گیری

با این گزینه می‌توانید روی انواع طراحی‌ها و اندیکاتورها اندازه‌گیری انجام دهید و تنظیمات پارامترها را تغییر دهید.

اندازه‌گیری

پاک کردن طراحی‌ها

با استفاده از این گزینه می‌توانید کانال‌ها، اندیکاتورها و خط‌هایی را که رسم کرده‌اید، حذف کنید.

پاک کردن طراحی‌ها

بازیابی تنظیمات اولیه

با این گزینه می‌توانید تنظیمات اولیه چارت را به حالت پیش فرض باز گردانید.

چارت لگاریتمی و تعدیل شده

یکی از قابلیت‌ها فارابیکسو نمایش لگاریتمی و تعدیلی نمودارها است.

چارت لگاریتمی

چارت‌های تکنیکال معمولاً به صورت حسابی داده‌ها را نشان می‌دهند. برای آنکه با چارت‌ها در مقیاس لگاریتمی کار کنید، باید تیک مربوطه را بزنید.

با فعال کردن تیک رویدادها می‌توانید تاریخ و مقدار سود تقسیمی و افزایش سرمایه انجام شده را مشاهده کنید.

بررسی چارت‌های تعدیل شده معمولاً تحلیل را آسان‌تر می‌کنید. با این قابلیت می‌توانید چارت‌ها را به صورت تعدیل شده در آورید.

اطلاعات نماد

در این بخش می‌توانید اطلاعات نماد را شامل نام نماد، قیمت پایانی، ارزشمعاملات، حجم معامات، حجم مبنا، ارزش بازار، EPS و P/E و P/E گروه، بازه روز، آستانه تعداد، آخرین زمان معامله و دارایی مشاهده کنید.

اطلاعات نماد

اطلاعات عرضه و تقاضا

در این بخش می‌توانید تابلوی معامله سهم را مشاهده کنید. می‌بینید که اطلاعات مختلف از قبیل، نمودار قیمت روزانه و سالانه و نمودار حقیقی و حقیقی مشخص است.

اطلاعات نماد

اخبار

در این بخش می‌توانید خبرها را فیلتر کنید و از منابع مختلف آن‌ها را رصد کنید. این کار به تحلیل شما از سهم کمک می‌کند.

اخبار در فارابیکسو

از هر تب می‌توانید محتویات مورد نظرتان را فیلتر کنید. همچنین، با انتخاب شکل مثلث-‌مانند، می‌توانید اخبار سامانه بورس ۲۴ را پیگیری کنید.

گفت‌وگو

یکی از امکانات سامانه فارابیکسو، بخش گفت‌وگو است که کاربر می‌تواند در زمانی که نیاز پیدا می‌کند، با پشتیبانی تماس برقرار کرده و پرسش‌های خود را مطرح کند.

فارابیکسو

یادداشت

در این بخش می‌توانید یادداشت‌های مهم‌تان برای سهم‌های مختلف را بنویسید و در آینده از آن‌ها استفاده کنید.

یادداشت در فارابیکسو

وضعیت حساب مشتری

در این بخش، به پرتفوی، مانده مشتری، خالص دارایی، مبلغ بلوکه شده و قدرت خرید دسترسی خواهید داشت.

حساب مشتری

سفارش‌ها

منوی سفارش‌ها در کادر سمت راست منوی اصلی قرار دارد، که با کلیک روی آن می‌توانید همه سفارش‌ها را همراه با مواردی مانند سفارش، ردیف، نماد، تعداد، قیمت، تعداد معامله، باقیمانده، زمان، محل اعتبار، قیمت لحظه‌ای و توضیحات مشاهده کنید.

سفارش‌ها 

معاملات

در این بخش، می‌توانید معاملاتی را که در طول روز انجام شده مشاهده کنید. همچنین می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

معاملات در فارابیکسو

پورتفوی

منوی پورتفوی از دو بخش واقعی و مجاز تشکیل شده است. بخش واقعی مربوط به همان دارایی سپرده‌گذاری است و این بخش فقط با خرید و فروش دارایی اضافه و حذف می‌شود و به صورت دستی امکان‌پذیر نیست.

پورتفوی واقعی

اما در بخش مجازی قابلیت افزودن دارایی وجود دارد و می‌توانید دارایی افزوده شده را حذف کنید و ارزش پورتفوی مجازی در وضعیت حساب مشتری تأثیری ندارد.

پرتفوی مجازی

در لیست پورتفوی اطلاعات لحظه‌ای مربوط به هر نماد از جمله قیمت، ارزش، و مقدار سود و زیان به همراه درصد سود و زیان را به شما نشان می‌دهد. مبنای محاسبه سود و زیان، قیمت میانگین خرید نماد است.

ثبت سفارش

یکی از ویژگی‌های خوب سامانه فارابیکسو، روش ثبت سفارش آن است، به گونه‌ای که کادر ثبت سفارش به صورت معلق باز می‌شود و این امکان را به کاربر می‌دهد که بتواند به طور همزمان چندین کادر ثبت سفارش را باز کند.

ثبت سفارش 

یکی دیگر از ویژگی‌های پنجره ثبت سفارش، امکان دسترسی به این پنجره از کل صفحه سامانه فارابیکسو است. بدین صورت که در هر فهرستی که نام نماد در آن وجود داشته باشد، با قرار گرفتن روی نماد دکمه‌های خرید یا فروش ظاهر شده و کاربر این توانایی را دارد که با کلیک کردن روی آن کادر، ثبت سفارش را فراخوانی کند.

کادر ثبت سفارش به دو قسمت اطلاعات نماد و فرم ثبت سفارش تقسیم شده است. کاربر می‌تواند با کلیک روی دکمه قسمت مربوط به اطلاعات نماد را مخفی کرده و تنها قسمت فرم ثبت سفارش را در اختیار داشته باشد.

درباره سیستم

این گزینه در قسمت پایین گوشه چپ سیستم قرار دارد و با کلیک روی آن، پنجره جدیدی باز می‌شود که شامل بخش‌های کارگزاری فارابی، فایل راهنما، بیکسونما و نسخه در حال اجرای سیستم بوده و کاربر می‌تواند با کلیک روی هر یک از گزینه‌های این پنجره، اطلاعات مورد نظر خود را مشاهده کند.

فارابیکسو

بیکسونما

با کلیک کردن روی این مورد، می‌توانید درباره قسمت‌هایی از سیستم که با علامت سؤال مشخص شده‌اند، اطلاعاتی مختصر از آن قسمت را مشاهده کنید و با کلیک روی صفحه می‌توانید دوباره به صفحه اصلی باز گردید.

بیکسونما

معرفی مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال مقدماتی تا پیشرفته فرادرس

آموزش تحلیل تکنیکال

فرادرس یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین مجموعه‌ فیلم‌های آموزشی بورس را ارائه کرده که فعالان بازار سرمایه می‌توانند از سطح مقدماتی تا پیشرفته از آن‌ها استفاده کنند. این مجموعه، تاکنون شامل ۲۹ عنوان آموزشی است.

  • برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال | مقدماتی تا پیشرفته + اینجا کلیک کنید.

این مجموعه آموزشی به گونه‌ای تدوین شده که نیازهای مختلف افراد علاقه‌مند به بازار سرمایه را در سطوح مختلف رفع کند. برای مثال، اگر قصد دارید با مبانی بورس و مقدمات آن آشنا شوید، می‌توانید از آموزش‌های زیر استفاده کنید:

چند مورد از فیلم‌های آموزش‌ تحلیل تکنیکال این مجموعه نیز به شرح زیر هستند:

نوسان‌گیری و فیلترنویسی نیز از رویکردها و ابزار بسیار مهم معاملات بورس هستند که چند مورد از فیلم‌های مربوط به آن‌ها را می‌توانید در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

آموزش بورس

برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم مربوط به آن، می‌توانید به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بحث قرار گرفته است. درس دوم، درباره شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است.

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی - مقدماتی فرادرس

معرفی فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی - مقدماتی فرادرس

برای آشنایی با مفاهیم و روش‌های تحلیل تکنیکال بورس ایران ، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی را مشاهده کنید. در این آموزش، که مدت آن ۱۱ ساعت و ۴۴ دقیقه است، مطالب در ۱۲ درس گنجانده شده‌اند. در درس اول فلسفه تحلیل تکنیکال بیان شده است. انواع نمودارها و کاربرد آن‌ها در تحلیل تکنیکال، موضوع درس دوم است.

در درس سوم، مفاهیم پایه و اساسی ارائه شده است. دروس پنجم و ششم به الگوهای مهم برگشتی و الگوهای ادامه دهنده اختصاص یافته‌اند. میانگین متحرک نیز از مباحث مهمی است که به طور مفصل در درس هفتم به آن پرداخته شده است. نمودارهای شمعی ژاپنی و سری‌های فیبوناچی نیز از ابزارهای مهم بررسی بازار هستند که در دروس هشتم و نهم ارائه شده‌اند.

در سه درس پایانی این آموزش نیز با برخی از استراتژی‌های متداول معاملاتی، مدیریت سرمایه در معاملات و مباحث تکمیلی تحلیل تکنیکال بورس ایران آشنا خواهید شد. لینک مربوط به آموزش مذکور در ادامه آورده شده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
فارابیکسو
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *