سفارش محدود چیست؟ – توضیح منظور از Limit Order به زبان ساده

۴۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
سفارش محدود چیست؟ – توضیح منظور از Limit Order به زبان ساده

قیمت‌ها در بازارهای مالی همانند بورس، بازار ارزهای دیجیتال و بورس کالا همواره در حال تغییر هستند. این تغییرات به‌گونه‌ای است که پیدا کردن قیمت مناسب برای انجام معامله را دشوار می‌کند. اما سفارش محدود چیست. سفارش محدود این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا بتواند در قیمت موردنظر معاملات خود را انجام دهد. پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا بتوانند با توجه به استراتژی معاملاتی خود بهترین نوع سفارش موجود را انتخاب کنند. معامله‌گرهایی که قصد دارند در بازارهای پرنوسان مالی فعالیت کنند لازم است تا با انواع سفارش‌های موجود در کارگزاری‌ها آشنا باشند. از سویی دیگر درک تفاوت هر کدام از سفارش‌ها با دیگری نیز می‌تواند در انتخاب بهتر سفارش‌ها به‌ آن‌ها کمک کند. در این مطلب از مجله فرادرس با سفارش محدود آشنا می‌شویم و تفاوت‌های آن را با دیگر سفارش‌ها بررسی می‌کنیم.

سفارش محدود چیست ؟

«سفارش محدود» (Limit Order) این امکان را به تریدر می‌دهد تا محدوده قیمت خرید یا فروش خود را تعیین کند. هنگامی که تریدر از سفارش محدود استفاده می کند، به صرافی یا کارگزاری می‌گوید تا تنها در محدوده تعیین شده سفارش خرید یا فروش را انجام دهد.

منظور از سفارش محدود چیست؟

منظور از سفارش محدود همان سفارش لیمیت است که این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا برای خرید یا فروش، قیمتی را به‌عنوان قیمت لیمیت تعیین کند. بنابراین در این مطلب از مجله فرادرس در برخی قسمت‌ها از عنوان سفارش لیمیت نیز برای سفارش محدود استفاده شده است.

سفارش محدود

مفهوم سفارش لیمیت در بورس چیست؟

در بورس اوراق بهادار نیز سفارش محدود یا لیمیت استفاده می‌شود. زمانی که معامله‌گر سفارش خرید محدود را برای خرید سهام از بورس ثبت می‌کند، کارگزاری مربوطه موظف است تا در صورت رسید قیمت سهام موردنظر به قیمت ثبت شده، خرید را در آن قیمت یا پایین‌تر از قیمت لیمیت انجام دهد. در حالتی که معامله‌گر سفارش محدود فروش را ثبت می‌کند، کارگزاری موظف می‌شود تا سفارش فروش را در قیمت لیمیت یا بالاتر از آن انجام دهد.

تعیین بازه زمانی برای سفارش لیمیت

تریدرها می‌توانند بازه زمانی نیز برای سفارش محدود خود تعیین کنند. برای مثال می‌توانند بازه زمانی ۲۴ ساعته، هفتگی یا ماهانه را برای سفارش محدود خود درنظر بگیرند. با انتخاب بازه زمانی در صورتی‌که قیمت بازار در بازه زمانی انتخابی به قیمت تعیین شده برسد، مطابق با سفارش محدود مربوطه معامله انجام می‌شود. اما اگر در بازه زمانی مورد نظر قیمت بازار به قیمت تعیین شده نرسد، سفارش محدود منقضی می‌شود.

آیا برای انجام سفارش محدود تضمینی وجود دارد؟

تضمینی برای انجام سفارش محدود وجود ندارد. اگر قیمت بازار به قیمت تعیین شده در سفارش محدود نرسد، سفارش محدود انجام نمی‌شود. اما در صورتی‌که قیمت بازار به قیمت سفارش محدود برسد، سفارش در همان قیمت تعیین شده یا بهتر از آن انجام می‌شود. برای مثال فرض کنید قیمت بیت کوین ۱۹ هزار دلار باشد. اگر تریدری با استفاده از سفارش محدود بخواهد بیت کوین را در قیمت ۱۳۵۰۰ دلار خریداری کند، در این صورت اگر قیمت بازار به این قیمت نرسد سفارش محدود خرید انجام نمی‌شود. اما اگر قیمت بیت کوین به ۱۳۵۰۰ دلار برسد این سفارش در این قیمت یا قیمتی پایین‌تر از آن انجام می‌شود.

انواع سفارش محدود چیست ؟

با توجه به این‌که معامله‌گر با استفاده از سفارش محدود دارایی یا سهام مربوطه را خریداری کند یا بفروشد، دو نوع سفارش محدود وجود دارد که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سفارش محدود خرید چیست؟

سفارش محدود خرید این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند زمانی که قیمت بازار تا سطح قیمتی موردنظر پایین آمد، خرید خود را انجام دهد. با انجام سفارش محدود تریدر به صرافی یا کارگزاری این امکان را می‌دهد تا تنها با رسیدن به قیمت تعیین شده سفارش خرید را انجام دهد.

لیمیت خرید

مثالی برای سفارش لیمیت خرید

برای درک بهتر نحوه عملکرد سفارش محدود فرض کنید سهام شرکت الف در حال حاضر به قیمت هر سهم معادل ۲۲۰۰ تومان معامله می‌شود. تریدری قصد دارد زمانی که قیمت این سهام به ۱۸۰۰ تومان برسد ۱۰۰ عدد از این سهم را خریداری کند. برای این‌ کار از سفارش محدود استفاده می‌کند. با استفاده از سفارش محدود هنگامی که قیمت سهام شرکت الف به ۱۸۰۰ تومان رسید، کارگزاری مربوطه مقدار ۱۰۰ عدد سهم از شرکت الف را برای تریدر خریداری می‌کند.

سفارش لیمیت فروش چیست؟

سفارش محدود فروش این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند سفارش فروش خود را در سطح قیمتی موردنظر انجام دهد. با استفاده از سفارش محدود فروش تریدر به کارگزار یا صرافی این امکان را می‌دهد تا تنها در صورت رسیدن قیمت بازار به سطح تعیین شده، دارایی موردنظر را بفروشد.

مثالی برای سفارش محدود فروش

برای این‌که نحوه عملکرد سفارش محدود فروش را متوجه شوید فرض کنید که قیمت سهام شرکت الف در حال حاضر در قیمت ۱۵۰۰ تومان معامله می‌شود و شما مقدار ۱۰۰ سهم از سهام مربوط به این شرکت را در اختیار دارید. با توجه به تحلیلی که از قیمت سهام این شرکت انجام داده‌اید، احتمال می‌دهید تا این سهام تا قیمت ۱۸۰۰ تومان نیز بالا رود. بنابراین برای فروش سهام خود در قیمت ۱۸۰۰ تومان از سفارش محدود فروش استفاده می‌کنید. در این صورت کارگزاری مربوطه در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت ۱۸۰۰ تومان برای هر سهم، سفارش محدود فروش را انجام می‌دهد و تعداد سهام خواسته شده را در قیمت ۱۸۰۰ تومان یا بهتر می‌فروشد.

مزایای انتخاب سفارش لیمیت چیست؟

با توجه به ویژگی‌های سفارش محدود، این سفارش دارای مزایایی است که تریدرها برای بهره‌مندی از این مزایا می‌توانند برای انجام معاملات خود از سفارش محدود استفاده کنند. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به مزایای انتخاب سفارش محدود می‌پردازیم.

عدم نیاز به رصد مداوم قیمت‌ها

استفاده از سفارش لیمیت این امکان را برای معامله‌گر فراهم می‌کند تا پس از ثبت سفارش در قیمت موردنظر دیگر نیازی به دنبال کردن قیمت دارایی مربوطه نداشته باشد. در این صورت با رسیدن قیمت مارکت به قیمت لیمیت، سفارش انجام می‌شود. با توجه به این‌که بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی هستند، دنبال نکردن مداوم قیمت از برخی تصمیم‌گیری‌های احساسی اشتباه در ترید جلوگیری می‌کند.

بنابراین هنگامی که تریدر با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال نسبت به خرید یا فروش دارایی یا سهامی تصمیم‌ می‌گیرد، نباید با تغییرات مقطعی و آنی قیمت در بازار تصمیم خود را تغییر دهد. بنابراین استفاده از سفارش لیمیت برای جلوگیری از دخالت احساسات، به تریدرها توصیه می‌شود.

رصد قیمت

انتخاب قیمت دلخواه برای معامله

با استفاده از سفارش لیمیت معامله‌گر اطمینان حاصل می‌کند که سفارش وی در قیمت موردنظر انجام می‌شود. همین موضوع یکی از مزیت‌های سفارش محدود محسوب می‌شود. تریدرها پس از تحلیل‌ها و بررسی‌های لازم قیمت مناسبی را برای خرید یا فروش دارایی انتخاب می‌کنند و سپس در آن قیمت سفارش لیمیت را ثبت می‌کنند. بنابراین تریدرها اطمینان دارند که خرید یا فروش آن‌ها در قیمت بهتری نسبت به قیمت حال‌حاضر مارکت انجام می‌شود.

انجام بهینه معاملات با حجم بالا

در انجام معاملات با حجم بالا در صورتی که با استفاده از سفارش مارکت انجام شود، قیمت بازار تا زمان پر شدن سفارش ممکن است تغییر کند. برای مثال در سفارش خرید مارکت در حجم‌های بالا، قیمتی که معامله‌گر برای خرید تخمین می‌زند ممکن است با قیمت نهایی پرداختی متفاوت باشد. این موضوع معامله‌گر را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند.

با توجه به این‌که در سفارش مارکت قیمت توسط معامله‌گر تعیین نمی‌شود، بنابراین احتمال پر شدن سفارش در قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر نسبت به قیمت در زمان ثبت سفارش وجود دارد. این موضوع مخصوصا در ثبت سفارشات مارکت با حجم بالا، برآورد میزان دقیق قیمت انجام معامله را دشوار می‌کند. اما در سفارشات لیمیت با توجه به این‌که سفارشات تنها در صورتی انجام می‌شوند که قیمت مارکت در محدوده تعیین شده قرار بگیرد، بنابراین قیمت انجام معامله را به‌طور دقیق‌تری می‌توان محاسبه کرد.

تفاوت سفارش محدود با سفارش‌های دیگر

صرافی‌ها و کارگزاری‌هایی که سفارشات معامله‌گرها را انجام می‌دهند انواع سفارشاتی همانند سفارش مارکت، لیمیت و سفارش استاپ را برای تریدرها درنظر گرفته‌اند تا معامله‌گرها بتوانند با توجه به شرایط خود هر کدام از این سفارش‌ها را انتخاب کنند. در این میان توجه به تفاوت‌هایی که این سفارش‌ها با هم دارند، معامله‌گرها را در انتخاب بهتر سفارش‌ها با توجه به شرایط موجود کمک می‌کند. بنابراین در ادامه این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی هر یک از انواع سفارش‌های موجود، سفارش مربوطه را با سفارش محدود مقایسه می‌کنیم.

سفارش مارکت چیست؟

سفارش مارکت نوعی سفارش است که در آن کارگزاری سهام یا دارایی مربوطه را در بهترین قیمت لحظه‌ای موجود در بازار می‌خرد یا می‌فروشد. بنابراین در سفارش مارکت انجام معامله تضمین می‌شود ولی قیمت معامله توسط تریدر انتخاب نمی‌شود و معامله در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود. افرادی که قصد دارند معاملات آن‌ها به‌سرعت انجام شود و قیمت معامله برای آن‌ها اهمیت ندارد، می‌توانند از سفارش مارکت استفاده کنند.

مارکت

تفاوت سفارش مارکت و سفارش محدود چیست ؟

«سفارش مارکت» (Market Order) و سفارش محدود از سفارش‌های متداول در کارگزاری‌ها و صرافی‌ها هستند. اما این دو سفارش با هم تفاوت دارند. برای درک بهتر تفاوت سفارش مارکت و سفارش محدود، تفاوت‌های آن‌ها را از نظر قیمت انجام سفارش و تضمین انجام سفارش با هم مقایسه می‌کنیم.

تفاوت سفارش مارکت و محدود از نظر قیمت انجام سفارش

هنگامی که سفارش مارکت انجام می‌شود، قیمت در بازار به نوسانات خود ادامه می‌دهد و ممکن است قیمت بازار بالاتر یا پایین‌تر از قیمت زمان ثبت سفارش مارکت شود. بنابراین در قیمت مارکت قیمت تعیین نمی‌شود و سفارش در بهترین قیمت موجود در بازار انجام می‌شود. اما در سفارش محدود با توجه به این‌که محدوده قیمت انجام سفارش توسط تریدر تعیین می‌شود، بنابراین در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت تعیین شده، سفارش در آن قیمت یا قیمتی بهتر از آن انجام می‌شود.

تفاوت سفارش مارکت و محدود از نظر تضمین انجام سفارش

سفارش مارکت فورا و در لحظه انجام می‌شود. ممکن است تا زمان پر شدن سفارش مارکت قیمت در بازار نوسان کند. بنابراین ممکن است سفارش در قیمت‌های متفاوتی پر شود ولی همواره سفارش انجام می‌شود.

در سفارش محدود نیز در صورت پر نشدن سفارش در قیمت تعیین شده ممکن است سفارش در قیمت‌های متفاوتی پر شود اما تمامی این قیمت‌ها در محدوده تعیین‌شده هستند. به‌عبارتی دیگر اگر نوسان قیمت در محدوده تعیین شده انجام شود، سفارش توسط کارگزاری یا صرافی مربوطه پر می‌شود ولی در غیر این صورت سفارش انجام نمی‌شود.

سفارش استاپ چیست؟

«سفارش استاپ» (Stop Order) نوعی از سفارش است که در آن معامله‌گر قیمتی را به‌عنوان قیمت استاپ تعیین‌ می‌کند. با رسیدن قیمت مارکت به قیمت استاپ، سفارش استاپ همانند سفارش مارکت انجام می‌شود. بنابراین در سفارش استاپ تا زمانی که قیمت دارایی یا سهام به قیمت استاپ نرسیده‌ است، سفارش استاپ فعال نمی‌شود. اما با رسیدن قیمت دارایی یا سهام به قیمت استاپ، این سفارش فعال شده و همانند سفارش مارکت انجام می‌شود.

تفاوت سفارش استاپ و سفارش محدود چیست؟

در سفارش استاپ قیمت استاپ توسط معامله گر تعیین می‌شود و زمانی که قیمت دارایی به آن قیمت می‌رسد این سفارش در قیمت مارکت پر می‌شود. در سفارش محدود قیمت لیمیت نیز توسط معامله‌گر تعیین می‌شود و زمانی که قیمت دارایی یا سهام به قیمت لیمیت برسد، سفارش پر می‌شود. اما تفاوتی که سفارش محدود با سفارش استاپ دارد در این موضوع است که سفارش محدود تنها در قیمت لیمیت یا قیمت‌هایی بهتر از آن پر می‌شود اما سفارش استاپ در زمان فعال شدن در قیمت مارکت پر می‌شود.

سفارش محدود

مثالی برای تفاوت سفارش‌های محدود و استاپ

برای درک بهتر تفاوت سفارش محدود و سفارش استاپ فرض کنید سفارشی محدود برای خرید هزار سهم به قیمت هر سهم ده دلار ثبت می‌شود. در این حالت اگر قیمت سهم به ده دلار برسد اما تنها پانصد سهم در این قیمت برای فروش وجود داشته باشد، سفارش محدود تنها همان پانصد سهم موجود در قیمت ده دلار را خریداری می‌کند.

اما در صورتی که از سفارش استاپ برای خرید همین هزار سهم در قیمت استاپ ده دلار استفاده کنیم، در این صورت با رسیدن قیمت سهم به ده دلار، سفارش استاپ تمام هزار سهم را خریداری می‌کند. در این حالت در صورتی که تنها پانصد سهم در قیمت ده دلار وجود داشته باشد، پس از خریداری آن‌ها، پانصد سهم باقیمانده را نیز در قیمت‌های بالاتر موجود خریداری می‌کند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب سفارش محدود را توضیح دادیم و منظور از سفارش محدود را بیان کردیم. سپس مفهوم سفارش محدود در بورس را شرح دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا برای انجام سفارش محدود تضمینی وجود دارد. سپس انواع سفارش محدود را شرح دادیم و هر کدام از سفارش‌های محدود خرید و سفارش محدود فروش را با مثالی توضیح دادیم. در ادامه مزایای انتخاب سفارش محدود را بیان کردیم.

عدم نیاز به رصد قیمت‌ها، انتخاب قیمت دلخواه برای معامله و انجام بهینه معاملات با حجم بالا از مزایای سفارش محدود هستند که هر کدام را شرح دادیم. برای این‌که معامله‌گر بتواند از میان انواع سفارش‌های موجود در کارگزاری‌ها انتخاب مناسبی با توجه به شرایط موجود داشته باشد، باید نسبت به تفاوت‌های موجود بین انواع سفارش‌ها آگاهی داشته باشد. بنابراین تفاوت سفارش محدود را با سفارش‌ مارکت و سفارش استاپ بیان کردیم و در پایان نیز با یک مثال تفاوت سفارش محدود و سفارش استاپ را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ForbesFinance Strategiessmartasset
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *