تریدر کیست و چگونه یک تریدر موفق شویم؟ — راهنمای کامل

۲۱۷۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
تریدر کیست و چگونه یک تریدر موفق شویم؟ — راهنمای کامل

برای فعالیت در بازارهای مالی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات آن ضروری است. اگرچه هرکدام از بازارهای مالی مثل بورس و ارزهای دیجیتال، عبارات و اصطلاحات خاص خود را دارند اما به خاطر ماهیت مشترک این بازارها، برخی مفاهیم نیز مشترک هستند. یکی از پرکاربردترین این اصطلاحات ترید و تریدر است. افراد فعال در بازار‌های مالی را می‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم بندی کرد که یکی از این دسته‌ها تریدرها هستند. بسیاری از افراد مبتدی می‌خواهند بدانند تریدر کیست و چه نقشی در بازار مالی دارد، حال آن‌که افراد آشنا با بازارهای مالی به دنبال پاسخ به سوال چگونه یک تریدر موفق شویم هستند. در این مقاله از مجله فرادرس هر دو سوال را با اشاره به جزئیات مهم و کاربردی آموزش خواهیم داد.

ترید چیست؟

پیش از پاسخ به سوال تریدر کیست بهتر است ابتدا مفهوم ترید در بازارهای مالی را بررسی کنیم. «ترید» (Trade) به معنی خرید و فروش است. انسان‌ها از گذشته‌های بسیار دور برای این‌که بتوانند دارایی‌های مورد نیاز خود را بخرند و از طرفی دارایی‌های مازاد خود را به دیگران بفروشند، بازار‌های مختلفی ایجاد کرده‌اند. در طی زمان و با گسترش حوزه مالی و اقتصاد، بازارهای جدیدی با عنوان بازارهای مالی ایجاد شدند که در آن‌ها به جای این‌که به طور مستقیم کالا معامله شود، اوراق و اسناد که ارزش مالی دارند، معامله می‌شود.

بنابراین، ترید در بازارهای مالی به معنی خرید و فروش اوراق مختلف به منظور کسب سود است. اگرچه ماهیت ایجاد بازارهای مالی تامین سرمایه برای بخش تولید است ولی در عمل، معامله‌گران با این اصل کاری ندارند و به دنبال کسب سود از تغییرات قیمت اوراق هستند. در هر بازار مالی، ابزارهای مالی متفاوتی برای ترید وجود دارد. به عنوان مثال در بازار بورس، سهام شرکت‌های سهام عام معامله می‌شود در حالی که در بازار فارکس، پول کشورهای مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد.

یک لپ تاپ (تصویر تزئینی مطلب تریدر کیست)

تقسیم‌بندی ترید

ترید را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک معامله‌گر وارد یک معامله شده و با کسب سود یا ضرر از آن خارج شود، ترید را به چند دسته ترید «روزانه»، «اسکالپ«، «ترید روند»، «ترید موقعیت« و «سوینگ ترید» تقسیم می‌کند. در هر کدام از این دسته‌ها مدل نگرش افراد به نمودار و نحوه تحلیل با دیگری متفاوت است.

نوع دیگر تقسیم‌بندی ترید، مربوط به مدل خرید و فروش است. معاملات «اسپات» (Spot) یکی از انواع ترید است که در آن، کاربر خود دارایی را می‌خرد و صاحب آن می‌شود. ترید اسپات معمولا شامل اهرم نیست و در صورتی که اهرم دار باشد به آن «مارجین» (Margin) گفته می‌شود. در مارجین ترید نیز معامله‌گران اصل دارایی را خرید و فروش می‌کنند ولی مقداری از پول لازم برای خرید را از صرافی‌ها قرض می‌گیرند. در این حالت آن‌ها قادر به انجام معاملات بیش از مقدار دارایی خود هستند که با ریسک‌ها و مزایایی همراه است.

نوع دیگری از ترید بر پایه مشتقات انجام می‌شود که به دو دسته ترید «آتی» (Futures) و ترید «اختیار» (Option) تقسیم می‌شود. منظور از مشتقات، قراردادهایی هستند که ارزش خود را از دارایی‌های دیگر اخذ می‌کنند. در ترید آتی، معامله‌گر مالک هیچ نوع دارایی و کالایی نیست و تنها اسنادی را معامله می‌کند که قیمت آن‌ها وابسته به دارایی‌های اصلی است. در صورتی که معامله این سند تاریخ انقضا داشته باشد به آن «فیوچرز» گفته می‌شود در غیر اینصورت، نام آن ترید «پرپچوال» (Perpetual) است.

ترید اختیار قراردادی است که طی آن، خریدار اختیار خرید یا فروش یک دارایی خاص را خریداری می‌کند. بنابراین، اگرچه تا زمان انقضا قرارداد، دارایی‌ها مال خریدار نیست اما با رسیدن به زمان مورد نظر، خریدار می‌تواند با داشتن قرارداد اختیار، به خرید یا فروش دارایی اقدام کند.

هر کدام از انواع ترید بحث شده در این بخش نکات ریز و مهمی دارند که یادگیری آن‌ها می‌تواند در تبدیل شدن به یک تریدر موفق به شما کمک کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، مطالعه مطلب زیر از مجله فرادرس پیشنهاد می‌شود.

تریدر کیست ؟

پس از آشنایی با ترید، نوبت به بررسی سوال تریدر کیست رسیده است. تریدر به کسی گفته می‌شود در بازارهای مختلف از خرید و فروش ابزارهای آن بازار به کسب سود می‌پردازد. در مدل قدیمی اقتصاد، تریدر همان تاجر است اما در بازارهای مالی، تریدر فردی است که با استفاده از سرمایه خود یا سرمایه دیگران اقدام به خرید و فروش ابزارهای مالی می‌کند. نوسان قیمت این ابزارها باعث می شود تریدر بتواند سود کسب کند.

از این منظر، در پاسخ به سوال تریدر کیست می‌توان گفت تریدر همان سرمایه‌گذار است اما تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو دسته از فعالان در بازارهای مالی وجود دارد. سرمایه‌گذاران معمولا دید بلند مدتی به بازارها دارند و توجهی به نوسانات کوتاه مدتی ندارند. برای سرمایه‌گذاران تنها جنبه مالی مطرح نیست و ممکن است آن‌ها به دنبال کسب قدرت در یک شرکت باشند. در مورد تریدرها این قضیه متفاوت است.

یک تریدر نشسته پشت سیستم در حال مشاهده چارت قیمت

تریدر کسی است که با تحلیل شرایط بازار اقدام به خرید دارایی می‌کند و در طی زمان معینی از چند دقیقه گرفته تا چند ماه آن را به فروش رسانده و سود کسب می‌کند. در واقع تریدر به دنبال نقش‌آفرینی در فرآیند مدیریتی شرکت نیست. کار تریدر این است که با انجام تحلیل، سهام و سایر ابزارهای مالی را در بهترین شرایط از منظر رشد پیدا کرده و خریداری کند. سپس، با گذشت زمان و افزایش یافتن قیمت دارایی در حد مورد انتظار تریدر، او سهام خریداری شده را به فروش رسانده و کسب سود می‌کند.

تکنیک‌های مدیریت ترید و کنترل ریسک، تریدر تازه‌کار را به تریدر حرفه‌ای تبدیل می‌کند. به دلیل اهمیت این موضوع در کسب سود از بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

تریدر چگونه سود می‌کند؟

در بازارهای مالی جهانی به طور کلی دو روش برای کسب درآمد از تریدینگ وجود دارد. تریدرها بسته به شرایط بازار و تحلیل خود می‌توانند از این روش‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند. معاملات خرید (Long) و معاملات فروش (Short) دو روش مورد استفاده از طرف تریدرها است که مفهوم آن‌ها کمی متفاوت از آن چیزی است که در نگاه اول به ذهن می‌رسد. در ادامه هر یک از این معاملات را توضیح خواهیم داد.

معامله خرید

معامله خرید، معامله‌ای است که در آن، تریدر یک سهم یا ارز دیجیتال هر نوع دارایی دیگر را خریداری می‌کند به امید این‌که قیمت آن در آینده رشد کند و خریدار بتواند از این افزایش قیمت کسب سود کند. همانطور که گفته شد، این معامله هم شامل خرید و هم فروش است. منتها تریدر با دارایی خود ابتدا سهم یا ارزی را خریداری می‌کند و پس از گذشت زمان و افزایش قیمت آن را می‌فروشد تا کسب سود کند.

در این روش معاملاتی تریدر حتما باید روی ابزارهایی معامله کند که انتظار دارد قیمت آن‌ها در آینده با رشد قیمت مواجه شود. در صورتی که قیمت بر خلاف میل تریدر شروع به کاهش کرد، تریدر با فروش در قیمت‌های پایین دچار ضرر می‌شود. این نوع از معاملات هم در ترید اسپات و هم ترید آتی وجود دارد. در روندهای نزولی انجام این معامله منجر به ضرر برای تریدر خواهد شد.

معامله فروش

نوع دوم معامله، معامله فروش است. در معامله فروش، واسطه‌های مالی همانند بروکری‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال به اجرای فرآیند کمک می‌کنند. تریدرها در این نوع معامله، از فروش دارایی‌هایی که ندارند، سود کسب می‌کنند. فرض کنید قیمت بیت‌کوین 60 هزار دلار است و تریدر به این نتیجه رسیده است که قیمت آن ریزش خواهد کرد. در این حالت، اگر معامله‌گر از قبل بیت‌کوین داشته باشد، آن را می‌فروشد تا از ضرر خود جلوگیری کند اما اگر تریدر بخواهد از تحلیل خود مبنی بر ریزش قیمت سود کسب کند، باید وارد معامله فروش شود.

فرآیند کار بدین صورت است که تریدر با مراجعه به صرافی، یک بیت‌کوین قرض می‌گیرد سپس آن را به قیمت بازار می‌فروشد. بنابراین، بدهی تریدر به صرافی اندازه یک بیت‌کوین است و پولی که او از فروش بیت‌کوین قرض گرفته شده به دست می‌آورد برابر با 60 هزار دلار است. حال فرض کنید پس از یک ماه قیمت بیت‌کوین به 30 هزار دلار رسیده است.

شخصی با خوشحالی در حال ترید است

حال تریدر می‌تواند با 60 هزار دلار حاصل از فروش بیت‌کوین در قیمت بالا، 2 بیت‌کوین خریداری نماید. بیت‌کوین قرض گرفته شده از صرافی به همراه هزینه معاملات برگشت داده می‌شود و یک بیت‌کوین دیگر سود تریدر از معامله فروش است که می‌تواند آن را تبدیل به دلار کند یا به همان شکل بیت‌کوین نگهداری کند.

حال فرض کنید قیمت پس از حدود یک ماه به 120 هزار دلار رسیده باشد. در این حالت، تریدر برای پرداخت بیت‌کوین قرض گرفته شده به صرافی، باید 60 هزار دلار دیگر از پول خود را بر روی پول حاصل از فروش بیت‌کوین قرض گرفته شده بگذارد تا بتواند قرض خود را ادا کند. بنابراین، در این حالت با افزایش قیمت، تریدر ضرر می‌کند.

برای این‌که تمامی مراحل این کار به صورت اتوماتیک انجام شود، هنگام انجام معامله، صرافی دارایی تریدر را در سیستم قفل می‌کند تا در صورت بالا رفتن قیمت، مابه‌التفاوت قیمت جدید بیت‌کوین را با قیمت قرض داده شده به صورت اتوماتیک دریافت کند. معاملات فروش معمولا در شکل اسپات بدون اهرم وجود ندارند و در معاملات آتی و مارجین استفاده می‌شوند. با توجه به این توضیحات، یک پاسخ دیگر به سوال تریدر کیست این است که تریدر کسی است که هم از افزایش و هم کاهش قیمت کسب سود می‌کند.

انواع تریدرها

همانطور که در بخش ترید چیست و تریدر کیست عنوان شد، تریدرها بسته به این که چه زمان‌هایی را برای معامله انتخاب می‌کنند از هم‌دیگر تفکیک می‌شوند. تغییر در این زمان منجر به تغییر در دیگر شرایط لازم برای ترید می‌شود. نوع تحلیل‌ها در این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است و ویژگی‌های شخصیتی تریدرها نیز در آن تاثیر می‌گذارد. در ادامه به بررسی جزئی‌تر انواع تریدرها می‌پردازیم.

دی تریدر کیست ؟

«دی تریدر» یا «تریدر روزانه» (Day Trader) به کسی گفته می‌شود که در یک روز وارد معامله خرید یا فروش می‌شود و در همان روز، معامله خود را با کسب سود یا ضرر می‌بندد. بنابراین، دی‌تریدرها از نوسانات روزانه بازار برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. ریشه این اسم‌گذاری در بازارهای مالی سنتی سهام است که تنها در چند ساعت از روز فعال هستند و معامله‌گران سعی می‌کنند در این زمان وارد معامله شده و قبل از اتمام زمان بازار از آن خارج شوند. در بازارهایی مثل فارکس و ارزهای دیجیتال که تقریبا هر ساعت از روز فعال هستند، این اصطلاح آن‌چنان مناسب نیست.

دی‌تریدرها به دلیل اینکه اعتقاد دارند باید در بازارهای مالی به صورت فعالانه حضور پیدا کرد، به هیچ عنوان معاملات خود را باز نگه نمی‌دارند و ممکن است حتی با ضرر معاملات خود را در انتهای روز ببندند. به زعم آن‌ها در زمانی که بازار فعال نیست، ممکن است هزاران اتفاق بیفتد که روی قیمت سهام یا رمزارزها اثر منفی بگذارد و در حین شروع فعالیت بازار، شما که از دیروز موقعیت باز دارید، ضرر کنید.

برای انجام ترید روزانه معمولا تحلیل تکنیکال و توجه به اخبارهای اقتصادی کارساز است. روش‌هایی مانند پرایس‌اکشن و اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور RSI و اندیکاتور EMA می‌توانند برای کسب سود در این روش مورد استفاده قرار بگیرند. برای این نوع از ترید بهتر است سهام یا ارزهایی با نوسان و نقدینگی بیشتر انتخاب شوند.

تریدر روزانه باید با حوصله و صبر فراوان، تمام نوسانات قیمت را دنبال کند و در جای مناسب وارد معامله شده و با کسب سود از آن خارج شود. با توجه به این که در طی روز ممکن است نوسانات در یک جهت نباشد، دی‌تریدرها از هر دو نوع معامله خرید و فروش برای کسب سود استفاده می‌کنند و معمولا تعداد معاملات آن‌ها بیش از یک معامله در روز است.

سوینگ تریدر کیست ؟

در پاسخ به سوال سوینگ تریدر کیست باید گفت «سوینگ تریدر» (Swing Trader)، تریدری است که معاملات خود را در بازه‌های زمانی بیشتر از یک روزه به سرانجام می‌رساند. سوینگ تریدرها به دنبال کسب سود از موج‌های صعودی یا نزولی بازار هستند. بنابراین، ممکن است معاملات آن‌ها به مدت چند هفته یا چند ماه نیز ادامه پیدا کند. استراتژی معاملاتی سوینگ تریدرها بلند مدتی است بنابراین، این تریدرها نیازی به بررسی فعالانه بازار در هر لحظه ندارند.

سوینگ تریدرها معمولا از ترکیبی از تحلیل بنیادی و تکنیکال به معامله‌گری در بازار می‌پردازند. تحلیل فاندامنتال معمولا برای شناخت روندهای بلند مدتی بازار و تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقطه ورود و خروج مناسب به کار گرفته می‌شود. «سوینگ تریدرها» از نظر زمانی در دسته مابین «دی تریدرها» و «تریدرهای روند» قرار می‌گیرند.

یک مرد نشسته پشت کامپیوتر

برای افراد تازه‌کار، این روش معاملاتی بسیار مناسب است. در این روش هم می‌توان روندهای بازار را بررسی کرد و هم با کنترل احساسات و هیجانات، تصمیم‌گیری عاقلانه و منطقی داشت. سوینگ تریدرها معمولا تعداد معاملات کمی دارند اما به دنبال کسب سود بیشتری از هر معامله هستند.

ترند تریدر کیست ؟

«ترند» (Trend) به معنی روند است. بنابراین، ترند تریدرها همان تریدرهای روند هستند که با انجام معامله در راستای روندهای بازار به کسب سود می‌پردازند. معامله‌گران روند تنها چیزی که نیاز دارند تشخیص روند بازار است. با تشخیص روند، اگر بازار صعودی بود تریدرها وارد معامله خرید و اگر روند نزولی بود وارد معامله فروش می‌شوند.

توجه داشته باشید که ترند تریدرها می‌توانند مانند دی تریدرها در زمان‌های کوتاه و با ترندهای تشکیل شده در این زمان‌ها معامله کنند یا اینکه از روندهای موجود در تایم‌فریم‌های بزرگتر استفاده کنند و معاملات خود را به صورت بلند مدتی انجام دهند. معمولا در پاسخ به سوال ترند تریدر کیست به معامله‌گرانی که از روندهای در تایم فریم‌های بزرگ استفاده می‌کنند، اشاره می‌شود.

ترند تریدرها معمولا از تحلیل بنیادی برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند تا بتوانند روندهای آن را تشخیص دهند اما این به این معنی نیست که آن‌ها از دانش تحلیل تکنیکال بهره نمی‌برند. نقطه ورود و خروج مناسب این تریدرها نیز با استفاده از روش‌های تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

تریدر روند همواره باید امکان تغییر روند را در گوشه ذهن خود داشته باشد. برای بررسی تغییرات روند می‌توان از روش‌های مختلفی در تحلیل تکنیکال مانند اندیکاتورهای تحلیل روند یا روش‌های دیگری مثل تحلیل تکنیکال کلاسیک و پرایس اکشن استفاده کرد.

اسکالپ تریدر کیست ؟

«اسکالپ تریدرها» (Scalper) کسانی هستند که به دنبال انجام معاملات با تعداد زیاد اما زمان کم هستند. این تریدرها ممکن است معاملات خود را در عرض چند دقیقه باز و بسته کنند. به این نوع از ترید، «معامله با تعداد فرکانس بالا» نیز گفته می‌شود. استراتژی به کار رفته در این روش باید بسیار سریع باشد. اسکالپرها به صورت فعالانه نمودارهای قیمت را بررسی می‌کنند و در زمان‌هایی که فرصت مناسب را طبق استراتژی شخصی به دست می‌آورند معاملات خود را به سرانجام می‌رسانند.

اسکالپرها معمولا حد سود و ضرر پایینی برای معاملات خود دارند. این معامله‌گران بر روی سهام یا ارزهایی که نقدینگی آن‌ها بالا و ورود و خروج پول به آن روان است اتفاق می‌افتد. تحلیل بنیادی معمولا نقش آن‌چنانی در معاملات اسکالپرها ندارد و آن‌ها از تحلیل تکنیکال برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

اسکالپ

چگونه یک تریدر موفق شویم ؟

حال که پاسخ سوال تریدر کیست به طور کامل بیان شده است و شما با انواع تریدرها و روش فعالیت آن‌ها آشنا شده‌اید، نوبت به بررسی شرایط تبدیل شدن به یک تریدر موفق رسیده است. هر شخص یا تیمی، با کسب اطلاعات ساده از نحوه خرید و فروش سهام یا ارزهای دیجیتال می‌تواند وارد این بازارها شود. علاوه بر این، با اندکی آموزش ارز دیجیتال و یادگیری روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توان روند‌ بازار را تا حدودی تشخیص داد. اگرچه این آموزش‌ها می‌توانند به درک اشخاص از بازار کمک کنند اما به هیچ وجه آن‌ها را به تریدر‌های موفق تبدیل نمی‌کنند. در ادامه این بخش به بررسی ویژگی‌هایی می‌پردازیم که یک تریدر معمولی را تبدیل به یک تریدر موفق می‌کند.

شناخت از بازار

مسیر تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای از راه شناخت از بازارهای مختلف می‌گذرد. بدون شناخت کافی از بازار، موفق شدن در ترید ممکن نیست. بازارهای مختلف ویژگی‌های متفاوتی از یکدیگر دارند، بنابراین، در هر بازاری که معامله می‌کنید باید بتوانید ویژگی‌های آن بازار را به خوبی بشناسید و با آگاهی از آن‌ها وارد معامله شوید. در ادامه می‌توانید چند نمونه از اطلاعاتی که برای شناخت بازار نیاز است را مشاهده کنید. توجه کنید که برخی از این اطلاعات با مطالعه و برخی با تجربه به دست می‌آیند.

  • دارایی مورد معامله چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. به عنوان مثال در بازار بورس، سهام شرکت‌های سهامی عام در کنار حق تقدم سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد. این اوراق، درصدی از مالکیت شرکت را به سهامداران اعطا می‌کنند و از حمایت قانونی دولت‌ها برخوردار هستند. در مقابل در بازار ارزهای دیجیتال، توکن‌های پروژه‌های بلاک چینی مورد معامله و داد و ستد قرار می‌گیرد. مدیریت در بلاک چین‌ها به صورت غیرمتمرکز است و ارزش دارایی‌ها بر مینای استفاده مردم از آن‌ها است. بنابراین، دولت‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند.
  • قوانین ورود به بازار چیست. هر بازاری قوانین خاص خود را دارد. به عنوان مثال برای ثبت نام در بورس نیاز است که شما اطلاعات هویتی خود را در سیستم احراز کنید. حتما باید ایرانی باشید و شماره تلفن و شماره حساب به اسم خودتان ثبت شده باشد. برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، حتما باید قوانین انتقال رمزارز از کیف پول به کیف پول دیگر را بلد باشید.
  • بسترهای معاملاتی. هر بازاری، بستر معاملاتی مربوط به خود را دارد. تریدرها برای فعالیت در بورس از سیستم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده می‌کنند. در بازار فارکس این کار با استفاده از بروکری‌ها انجام می‌شود و صرافی‌های ارز دیجیتال، این پلتفرم‌ها را برای فعالان بازار رمزارزها فراهم می‌کنند. انتخاب بستر معاملاتی مناسب از نظر سرعت،امنیت و هزینه معاملات بسیار مهم است.
  • پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های تحلیلی. برای معامله در هر بازار مالی، تریدر باید با ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بازار آشنا باشد. در بازار بورس سامانه‌های کدال و کدال 360 اطلاعات بنیادی و سامانه‌های معاملاتی داده‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. در بازار ارزهای دیجیتال، وب‌سایت «تریدینگ ویو» برای تحلیل تکنیکال و وب‌سایت‌هایی مانند «کوین‌مارکت‌کپ» و «کوین‌جکو» برای تحلیل بنیادی استفاده می‌شوند.
  • ساعت فعالیت بازار. بازار‌های مالی هر کدام در ساعات معینی فعالیت می‌کنند. بورس ایران از نه صیح تا دوزاده‌ و نیم ظهر و از شنبه تا چهارشنبه فعال است. بازار فارکس تقریبا در 24 ساعت روز فعال است و تنها شنبه و یکشنبه‌ها تعطیل است. بازار ارزهای دیجیتال 24 ساعت روز و 7 روز هفته دایر است.
  • شناسایی اخبار مهم تاثیر گذار بر هر بازار. برخی از خبرهای سیاسی و اقتصادی ممکن است بر روند قیمت‌ها در بازارهای مالی موثر باشند. شناخت دقیق این اخبار و توجه به زمان انتشار آن‌ها می‌تواند از ضررهای احتمالی جلوگیری کرده و باعث کسب سود بیشتر شود. به عنوان مثال تغییرات نرخ‌ بهره در کشورهای بزرگ مثل آمریکا می‌تواند بر قیمت جفت‌ارزها و رمزارزها اثر گذار باشد. اعمال تحریم‌‌های خارجی یا تغییر قیمت مواد اولیه می‌تواند عوامل موثر بر سهام شرکت‌های بورسی باشد. «توکن‌سوزی» و «هاوینگ» نیز از جمله خبرهای تاثیر گذار بر قیمت ارزهای دیجیتال هستند.
  • شناسایی افراد و شرکت‌های تاثیر گذار در بازار. شناخت و بررسی رفتار افراد تاثیر گذار بر روند هر بازار می‌تواند منجر به پیروی از روند آن‌ها و کسب سود از بازار شود. نهنگ‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، تاثیر عمده‌ای بر قیمت ارزهای دیجیتال دارند. سهامداران عمده و بانک‌ها نیز همین نقش را در بازار بورس بر عهده دارند.

روانشناسی بازار

تریدرها هر کدام با منطق و علم تکنیکال یا بنیادی، به دنبال کسب سود از بازار هستند. در یک زمان خاص، همواره کسانی در بازار هستند که معامله خرید انجام می‌دهند و کسان دیگری در برابر آن‌ها، معامله فروش باز می‌کنند. این مساله نشان می‌دهد که خروجی تفکرات و احساسات معامله‌گران نسبت به بازار یکسان نیست. یکی از دلایل این اتفاق، یکسان نبودن نتایج تحلیل‌ها در وش‌های مختلف تحلیل است. روش‌های تحلیلی مختلف می‌تواند منجر به نتایج گوناگونی شود. حتی ممکن است اشتباهات انسانی نیز در تحلیل‌ها رخ دهد. به عنوان مثال عدم اطلاع از اخبار جدید ممکن است نتایج تحلیل را تحت تاثیر قرار دهد.

دلیل دیگری که منجر به این اتفاق می‌شود، تاثیرات روانی تغییرات قیمت، رفتارهای سایر معامله‌گران و پیش‌فرض‌های ذهنی تریدرها است. تریدرهای روزانه و اسکالپر که حرکت لحظه‌ای کندل‌ها را در تایم‌های پایین‌تر مشاهده می‌کنند دائما در معرض تاثیر تغییرات قیمت هستند. اگرچه معامله‌گران حرفه‌ای در بازار بر اساس سیستم معاملاتی و استراتژی از پیش تعیین شده معامله می‌کنند اما، این تغییرات قیمتی کندل‌ها و مشاهده نوسان آن‌ها حرفه‌ای‌ترین تریدرها را نیز ترغیب می‌کند تا به سیستم معاملاتی خود پایبند نباشند.

تصویر مغز انسان با پس زمینه چارت قیمت

بسیاری از افراد در بازارهای مالی تحلیل خود را از شرایط باتوجه به سیستم و استراتژي معاملاتی از پیش تعیین شده انجام می‌دهند اما در هنگام انجام معامله، تحت تاثیر تحلیل‌های سایر تریدرها و معامله‌گران قرار می‌گیرند. تریدرهایی که تحت تاثیر حرف‌های دیگران (منظور اخبار رسمی و اطلاعات نهانی که تریدر از آن‌ها بی‌خبر بوده نیست) سیستم معاملاتی خود را کنار می‌گذارند، به هیچ عنوان نمی‌توانند تریدرهایی موفقی باشند.

در شرایط بازار با افزایش قیمت دارایی‌ها حرص و طمع افراد برای کسب سود نیز بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی افراد به دلیل اینکه می‌ترسند سود بازار را از دست بدهند (Fear Of Missing Out | FOMO) بدون تحلیل و بررسی جامع و کامل وارد بازار می‌شوند و در بیشتر مواقع با ضرر از آن خارج می‌شوند. برعکس این حالت نیز در فروش وجود دارد. وقتی بازار شروع به نزول می‌کند شما در ابتدای کار به جای این‌که به حد ضرر خود پایبند باشید، به امید برگشت بازار صبر می‌کنید تا جایی که بازار حسابی می‌ریزد و در این حالت در جایی که احتمالا زمان برگشت بازار است، تحت تاثیر تحلیل‌های دیگران و «ترس، عدم قطعیت و شک» (Fear, Uncertainty, Doubt | FUD)، معامله خود را می‌بندید و با ضرر از معامله‌ای که سودده بوده خارج می‌شوید.

تریدرهای موفق با تکیه بر استراتژی‌های خود، در روند روبه‌ رشد بازار، دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند و در بازار نزولی، اقدام به خرید می‌کنند. دقیقا برعکس چیزی که معامله‌گران تازه کار و آماتور انجام می‌دهند. برای رسیدن به این حالت روانی، دو نکته بسیار مهم است. نکته اول افزایش دانش و اطلاعات از بازار و نکته دوم پایبندی به استراتژی و سیستم معاملاتی از پیش تعیین شده است. دانش و اطلاعات اعتماد به نفس تریدر را در برابر تحلیل‌های دیگران و تغییرات قیمت بالا می‌برد.

سیستم معاملاتی و استراتژی معاملاتی مناسب

سیستم معاملاتی و استراتژی معاملاتی، نقشه راه یک تریدر برای موفقیت در معامله‌گری است. سیستم معاملاتی با توجه به دانش، علایق و روحیات شما، بهترین روش کار در بازارهای مالی را برای شما مشخص می‌کند. برای رسیدن به یک سیستم معاملاتی خوب نیاز است که شما مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید و پس از اتمام این مراحل، معاملات خود را بر اساس مباحث مکتوب این سیستم انجام دهید. یکی از قسمت‌های اصلی پاسخ به سوال تریدر کیست اشاره به سیستم معاملاتی است و این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد.

انتخاب بازار مناسب

معامله همزمان در بازارهای مختلف باعث می‌شود که شما نتوانید تمرکز کافی بر روی هیچکدام از آن‌ها داشته باشید. از طرفی همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، بازارهای مختلف از جنبه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و یادگیری و تسلط بر آن‌ها به صورت همزمان سخت است. بنابراین، بهتر است با توجه به اطلاعاتی که در مورد بازارهای مختلف کسب می‌کنید در هر زمان یکی از آن‌ها را برای معامله انتخاب کنید. باتوجه به این‌که معمولا بازارها دارای چرخه‌های سوددهی و ضرردهی هستند، در صورت یادگیری می‌توان در زمان‌های مناسب یکی از بازارها را برای ترید انتخاب کرد.

علاوه بر بازار، بهتر است از بین دارایی‌های موجود در هر بازار نیز چند دارایی برای ترید انتخاب شوند. با این کار، پیگیری اخبار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دارایی‌ها آسان‌تر می‌شود و از طرفی، تریدر در شرایط بحرانی بازار راحت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. با تمرکز بر روی نمودار چند دارایی خاص، در طی زمان شما می‌توانید به بسیاری از الگوهای تکراری اما ناشناس موجود در چارت پی برده و از آن‌ها برای کسب سود استفاده کنید.

انتخاب سبک معاملاتی و روش تحلیل بازار

در بخش تریدر کیست و انواع تریدرها، سبک‌های معاملاتی مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. افراد با توجه به زمانی که می‌توانند در روز برای ترید اختصاص دهند، روحیات خود و همچنین دانشی که دارند می‌توانند سبک معاملاتی خود را انتخاب کنند. با توجه به سبک معاملاتی، نوع تحلیل نیز تا حدودی مشخص می‌شود اما در نهایت دانش تریدر از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

یادگیری تحلیل تکنیکال راحت‌تر از تحلیل بنیادی است و در تمام بازارها از جمله بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. تحلیل بنیادی بیشتر برای تریدرهای بلند مدتی مناسب است. این نوع تحلیل برای هر بازاری متفاوت است و معمولا یادگیری آن نیز سخت‌تر است اما در صورتی که تحلیل بنیادی با اطلاعات کافی و صحیح انجام شود، سود بسیار خوبی نصیب تریدر می‌کند.

روانشناسی

در سیستم معاملاتی، روانشناسی را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد. جنبه اول مربوط به شخصیت تریدرها است. بهتر است ابتدا با انجام تست‌های روانشناسی، شخصیت خود را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید. نوع شخصیت شما می‌تواند به شما نشان دهد که کدام نوع تحلیل و سبک معاملاتی برای شما مناسب است. برای شخصیتی که  نتیجه‌گرا، ریسک‌پذیر  و به دنبال نتیجه گرفتن در مدت زمان کوتاه است، تحلیل تکنیکال و سبک معاملاتی اسکالپینگ و دی ترید بسیار مناسب است. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس گزینه بهتری نسبت به فعالیت در بورس برای این شخص است.

یک خرس و گاو با پس زمینه چارت قیمت

جنبه دوم بحث روانشناسی نیز مربوط به بررسی احساسات بازار است. در این حالت شما باید احساسات سایر تریدرهای بازار را بتوانید تشخیص دهید. البته این به معنی استفاده از این احساسات نیست چرا که بازار دقیقا زمانی می‌ریزد که بیشتر تریدرها، روند بازار را صعودی می‌دانند.

انتخاب روش معاملاتی و تست آن

برای تحلیل بازار ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارد. استفاده از همه این‌ ابزارها برای معامله‌گری لازم نیست. دقت کنید که پاسخ سوال تریدر کیست با پاسخ سوال تحلیلگر کیست یکی نبوده و  تحلیلگری لزوما مترادف با معامله‌گری نیست. در تحلیل، شما آزاد هستید با روش‌های مختلفی که یاد گرفته‌اید بازار را بررسی کنید، اما برای معامله‌گری، شما باید از یک ساختار منسجم و کامل استفاده کنید. تحلیل‌های مختلف ممکن است نتایج متضادی داشته باشند که باعث سردرگمی در معامله می‌شود.

بنابراین، هر تریدری باید یک روش معاملاتی برای خود انتخاب کند. در این روش باید شرایط لازم و کافی برای ورود به معامله و خروج از آن در کنار نحوه تعیین حد سود و ضرر مشخص باشد. پس از تعیین این پارامترها، استراتژی در یک حساب دمو بر روی نمادهای مورد نظر اعمال شده و خروجی آن ثبت می‌شود. با توجه به نسبت حد سود به حد ضرر و درصد برد حاصل مشخص می‌شود که آیا این استراتژی سود‌ده بوده است یا نه. اعمال استراتژی بر روی داده‌های قدیمی بازار نیز امکان پذیر است اما بهتر است در بازار لایو این کار صورت بگیرد تا خروجی سیستم واقعی‌تر باشد.

در صورتی که سیستم تعریف شده پس از تعداد زیادی معامله با بازده مناسب همراه بود، در این صورت این سیستم را می‌توان به عنوان استراتژی معاملاتی انتخاب کرد. پس از آن برای ورود به معامله دقیقا هر آن‌چه که در استراتژی تعریف شده است باید رعایت شود. بنابراین یک پاسخ دیگر به سوال تریدر کیست این است که تریدر معامله‌گری است که با داشتن یک استراتژی جامع و تست شده به دنبال کسب سود از معامله در بازار و نماد مورد نظر خود است.

بورس تریدر کیست ؟

بورس یکی از بازارهای مالی است که ارتباط مستقیم با صنایع مختلف هر کشور دارد. این بازار به شدت تحت تاثیر اخبار و تغییرات بنیادی است. بررسی سوددهی هر شرکت با توجه به پارامترهای موجود در آن صنعت صورت می‌گیرد و با دیگر شرکت‌ها متفاوت است. تریدرها در داخل ایران می‌توانند در بورس و فرابورس همچنین در معاملات آتی و اختبار برخی از کالاها مثل سکه و زعفران ترید انجام دهند. این بازارها هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه فهرست نکاتی که تریدرها برای ورود به بازار بورس باید رعایت کنند، آورده شده است.

  • برای ثبت نام در بورس و فعالیت در آن ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام صورت بگیرد سپس کارگزار مناسب باید برای فعالیت انتخاب شود. در انتخاب کارگزاری باید به پارامترهایی همچون سیستم معاملاتی مناسب، تخفیفات و طرح‌های ویژه، امکان فعالیت در بازارهای مختلف به صورت همزمان و پشتیبانی مناسب دقت کرد.
  • زمان شروع معاملات در بازار سرمایه ساعت 9 صبح و زمان اتمام آن ساعت 12/5 ظهر است. یک ربع قبل از ساعت 9 مرحله پیش گشایش بورس است. تریدر بورس مخصوصا تریدرهای روزانه و اسکالپر باید این ساعت از روز را بتوانند به ترید در بازار اختصاص دهند.
  • دامنه نوسان قیمت در بازار بورس مثبت منفی پنج و برای حق تقدم سهام و برخی از نمادهای دارای بازار‌گردان مثبت منفی ده درصد است. بنابراین، تریدر بورس در روز می‌تواند نهایتا ده درصد در نمادهای معمولی و بیست درصد در سایر نمادها نوسان‌گیری کند. در این بازار اهرم وجود ندارد، لذا این درصد قابل افزایش نیست.
  • امکان انجام معامله فروش در بازار بورس وجود ندارد و تنها روش کسب سود در این بازار، انجام معامله خرید و کسب سود از افزایش قیمت است. بنابراین، در روند نزولی بازار تریدرها باید منتظر تغییر روند باشند و پس از تغییر روند شروع به معامله کنند.
  • با توجه به وجود دامنه نوسان، تریدر بورس بهتر است از روش‌های بلند مدتی مانند ترید روند و سوینگ ترید در روندهای صعودی استفاده کند و حدالامکان از انجام تریدهای روزانه و اسکالپی در این روندها پرهیز کند.
  • در روندهای نزولی، تریدهای روزانه و اسکالپی بر روی نمادهای با حجم نقدینگی بالا مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید به دلیل دامنه نوسان، امکان قفل شدن نمادها در صف خرید و فروش وجود دارد. بنابراین نمادهای با نقدشوندگی پایین اصلا برای ترید مناسب نیستند.
تالار بورس

فارکس تریدر کیست ؟

بازار فارکس، بازار بین‌المللی برای معامله و ترید ارزهای بین‌المللی در برابر هم است. در این بازار جفت‌ارزها مبادله می‌شوند و بازیگران و تریدرهای اصلی آن بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ بین‌المللی هستند. تریدرها به وسیله بروکری‌ها می‌توانند به هسته معاملاتی فارکس وصل شوند. بیشتر این بروکری‌ها علاوه بر جفت ارزها، امکان انجام معامله بر روی شاخص‌های اقتصادی و کامودیتی‌ها را نیز فراهم می‌کنند. این بازار ویژگی‌های متفاوتی نسبت به بازار بورس دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • بروکری‌ها، صرافی‌های بین‌المللی هستند که امکان فعالیت در بازار فارکس را برای افراد مختلف از سراسر دنیا فراهم می‌کنند. با توجه به مشکلات بانکی، بسیاری از این بروکری‌ها به ایرانی‌ها خدمات نمی‌دهند. برخی از بروکری‌هایی هم که به ایرانی‌ها خدمات می‌دهند معتبر نیستند و امکان کلاهبرداری و قفل حساب در آن‌ها وجود دارد. بنابراین، انتخاب بروکری مناسب برای فعالیت در بازار فارکس اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • در انتخاب بروکر مناسب باید به ویژگی‌هایی همچون ابزارهای مالی ارائه شده برای ترید، امکان واریز و برداشت سریع، سیستم معاملاتی مناسب، اعتبار صرافی و کارمزد تراکنش‌ها توجه شود.
  • زمان فعالیت بازار فارکس تقریبا بیست و چهار ساعت روز است چرا که در کل روز بانک‌ها از نقاط مختلف دنیا در آن فعالیت می‌کنند. بهترین تایم برای تریدرها زمانی است که بازارهای مالی کشورهای قدرتمند شروع به فعالیت می‌کنند. معمولا این تایم از ساعت 5 عصر تا 9 شب که تلاقی بازارهای آمریکا و انگلیس است در نظر گرفته می‌شود.
  • با توجه به نوسانات کم جفت ارزها در بازار فارکس، در این بازار از اهرم برای انجام معاملات استفاده می‌شود. این اهرم می‌تواند از 1 تا اعداد بالاتر از 100 متفاوت باشد. بنابراین، با توجه به اهرم معاملاتی انتخاب شده، تریدر باید برای هر پوزیشن معاملاتی خود مدیریت سرمایه و ریسک انجام دهد.
  • اخبار اقنصادی کشورها به خصوص کشورهای قدرتمند اقتصادی، تاثیر زیادی بر روی قیمت در این بازار دارد. تریدر فارکس باید زمان دقیق رویدادهای اقتصادی را دنبال کند و حدالامکان در این زمان به ترید نپردازد. تریدرهای فارکس باید به تغییرات پارامترهای اقتصادی و نقش آن‌ها در تغییرات قیمت، توجه لازم را داشته باشند.
  • واحد اندازه‌گیری حجم معاملات در فارکس لات است که برابر با 100 هزار واحد از ارز پایه است. برای انتخاب حجم مناسب برای موقعیت معاملاتی باید به مقدار حد ضرر و حد سود و همچنین مقدار ریسک سرمایه خود توجه داشته باشید.
اسکناس ۱۰۰ دلاری روی لپتاپ

کریپتو تریدر کیست ؟

بازار ارزهای دیجیتال بازار نوپایی است که مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. امروزه تعداد زیادی از تریدرها در سرتاسر دنیا این بازار را برای معامله انتخاب می‌کنند. در حال حاضر این بازار به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود فعالیت قانونی ثبت شده ندارد اما کشورهای قدرتمند اقتصادی به دنبال تعیین قوانینی در این حوزه هستند. این بازار ویژگی‌های خاص خود را دارد که تریدرها باید به آن‌ها توجه کنند. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • بازار ارز دیجیتال بازار نوپایی است و تغییرات قیمتی در آن بسیار شدید است. بنابراین، شرط اول ورود به این بازار کسب آموزش‌های لازم ارز دیجیتال و ترید است. بدون این آموزش‌ها سرمایه شما به راحتی از بین می‌رود.
  • به دلیل نوسانات شدید قیمتی در این بازار انتخاب حد ضرر و سود مناسب بسیار اهمیت دارد. امکان انجام معاملات اهرم دار نیز در بازار ارزهای دیجیتال فراهم است اما ریسک آن با توجه به نوسانات غیرمنطقی بسیار بالا است و برای تریدرهای تازه‌کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  • هر توکن ارز دیجیتال لزوما ارزش ترید و سرمایه‌گذاری ندارد. بسیاری از توکن‌های ایجاد شده فاقد ارزش تکنولوژیک و اقتصادی هستند. بنابراین، در انتخاب ارزهای دیجیتال خود برای ترید به خصوص تریدهای بلند مدتی به این نکته دقت کنید.
  • برای تریدهای روزانه و اسکالپ، از ارزهای با ارزش بازار بالا که نقدشوندگی بالایی دارند، استفاده کنید. در ارزهای با ارزش مارکت پایین ممکن است حتی با افزایش قیمت ارز نیز شما نتوانید دارایی‌های خود را به فروش برسانید.
  • حدالامکان در تریدهای بلند مدتی و در زمان‌هایی که هیچ تریدی انجام نمی‌دهید، ارزهای خود را به کیف پول انتقال دهید و از نگهداری آن‌ها در صرافی‌ها خودداری کنید. به هیچ عنوان کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
  • انتخاب صرافی ارز دیجیتال نیز همانند بروکری‌ها بسیار مهم است. بسیاری از صرافی‌های خارجی امکان فعالیت برای ایرانیان را ندارند و برای فعالیت در آن‌ها به احراز هویت نیاز است. در انتخاب صرافی باید به ارزش معاملات انجام شده بر روی  آن، امنیت صرافی، تعداد ارزهای دیجیتال موجود برای معامله، احراز هویت، امکان انجام معاملات آتی و هزینه تراکنش‌ها توجه کنید.
  • ترید بر روی ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های کسب سود است. برای کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال راه‌های دیگری همانند شرکت در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال، ایردراپ، استخراج ارز دیجیتال، کشت سود، بازی‌های بلاک چینی و تولید محتوا وجود دارد. بنابراین کسب آگاهی از این حوزه‌ها نیز می‌تواند برای تریدرها مفید باشد.
  • برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال نیاز است که حتما در یک صرافی ارز دیجیتال داخلی حساب کاربری داشته باشید. صرافی‌های داخلی می‌توانند بسیاری از نیازهای ترید شما را برطرف کنند. می‌توانید با بررسی آن‌ها، صرافی مناسب خود را پیدا کنید و از مشکلاتی که فعالیت در بازارهای خارجی ممکن است برای شما ایجاد کند دوری کنید.
  • بازار ارز دیجیتال بیست و چهار ساعت روز و هفت روز هفته فعال است و معمولا نوسانات کمتری در روزهای شنبه و یکشنبه دارد. نوسانات بزرگ این بازار از ساعات 4 تا 6  و از ساعت 17 تا 21 اتفاق می‌افتد بنابراین، این دو تایم بهترین زمان برای انجام معاملات هستند.
لپ تاپ با تصویر بیتکوین

معرفی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه

فیلم آموزش مدیریت حرفه‌ ای ترید

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تریدرهای حرفه‌ای و تریدرهای معمولی در نحوه مدیریت ترید است. هدف مدیریت حرفه‌ای ترید، کاهش ریسک معاملات و افزایش میزان برد و حفظ سود‌های کسب شده از بازارهای مالی می‌باشد. این دانش، در تمامی بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس و ارزهای دیجیتال کاربرد دارد و به حفظ سرمایه و کسب سود تریدرها کمک می‌کند. به دلیل اهمیت این موضوع در معامله‌گری و ترید، «فرادرس» فیلم 2 ساعت و 45 دقیقه‌ای آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را تدوین کرده است.

این فیلم آموزشی در پنج فصل مجزا تهیه شده است. در فصل اول، پیدا کردن بهترین موقعیت برای خرید و مدیریت آن آموزش داده می‌شود. فصل دوم، مربوط به زمان‌بندی خرید در بازارهای مختلف و اهمیت زمان در ترید است. در فصل سوم، مباحث مربوط به اندازه‌گیری‌های مختلف و اهمیت آن‌ها در مدیریت ترید بحث می‌شود.

فصل چهارم به موضوع انواع سیستم‌های ترید و چگونگی مدیریت درآمد به منظور حفظ سود اختصاص دارد. در نهایت، فصل ششم به نقش احساسات در بازار و مدیریت رفتار و نقش آن در معاملات می‌پردازد. این دروه آموزشی برای تمامی فعالان و علاقمندان بازارهای مالی مفید است.

جمع‌بندی

در پاسخ به سوال تریدر کیست می‌توان گفت تریدر کسی است که به منظور کسب سود، با استفاده از دارایی‌های خود یا دیگران به معامله و ترید ابزارهای مالی می‌پردازد. لازمه فعالیت به عنوان تریدر، کسب دانش لازم برای تحلیل بازار است اما این دانش برای تبدیل شدن به تریدر موفق کافی نیست.

در واقع اگر سوال تریدر کیست را به تریدر موفق کیست تبدیل کنیم، آنگاه پاسخ سوال علاوه بر دانش تحلیل بازارهای مالی به سایر حوزه‌ها مثل شناخت بازار، مباحث روانشناسی، مدیریت ریسک و سرمایه و داشتن استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب گسترش پیدا می‌کند.  در این مقاله به سوال تریدر کیست و چگونه می‌توان یک تریدر موفق شد پاسخ داده شد و نکات مهم برای تریدرهای بازارهای مختلف مانند بازار ارز دیجیتال، فارکس و بورس آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۴۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «تریدر کیست و چگونه یک تریدر موفق شویم؟ — راهنمای کامل»

مقاله جامع و کاملی بود ممنون…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *